Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
Eens liever geen zones dan kan het een 1 op 1 zonder buffer, dan zou ik de badkamer uit een extra groep van de verdeler beneden halen maar hoe heb ik dan de mogelijkheid deze een graad warmer te zetten.
Dat is sowieso lastig. Het probleem met badkamers is dat ze over het algemeen tussen slaapkamers liggen die koeler zijn, en daarnaast vaak aan een koele zolder en buitenmuur grenzen.
Badkamers hebben daardoor bijna altijd te weinig vloerverwarmingsoppervlak t.o.v. hun warmteverlies.
Je kunt dus een paar dingen doen:
  1. Accepteren dat de badkamer maar iets warmer wordt dan de omliggende kamers.
  2. Je hele woning heel dik isoleren + WTW ventilatie installeren. Dan wordt de badkamer ook ongeveer dezelfde temperatuur als de omliggende kamers, maar wel een stukje warmer.
  3. Extra afgifte in de badkamer creëren. Dat kan met een bijvoorbeeld een gebooste convector (maar dat wordt wel een stofnest). Mooier is het installeren van wandverwarming in alle wanden.
  4. De badkamer een paar kwartiertjes per dag elektrisch bijverwarmen.
Maar de badkamer een eigen zone + pompgroep geven is ook niet een reële optie, want je hebt daar nooit voldoende oppervlak om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen. Ook met een buffervat wordt dat een pendelfeest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:41
Rimco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
@Beer070 Dat is reflectie, maar je kan ze optioneel wel bestellen met elektrische elementen, zodat je handdoeken altijd worden gedroogd.
jouw Italiaans is duidelijk beter dan het mijne :)
De badkamer is de enige ruimte hier in huis waar we vloerverwarming hebben, en dus mijn minste zorg.
Ik zou ze op zich in de keuken ook wel grappig vinden en met fan coil zal het allicht een stuk beter helpen dan een oud ding achter de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Ik had toevallig de Yoga een tijdje geleden in detail bekeken, dus ik herkende hem nog, zonder Italiaans te hoeven lezen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Thanks goed alternatief, dat gaat hem worden.
De badkamer is 8m2 ik kom op een vermogen van net geen 2kW zet ik er een fancoil van 2kW bij dan komen er nooit klachten dat t koud is in combinatie met de vloer die al warm is O-)

"speciale badkamer fancoil" Tip ? Fancoils zijn wel te vinden maar specifiek badkamer model ben ik nog niet tegen gekomen.
Dit is misschien een idee: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste