Dat is sowieso lastig. Het probleem met badkamers is dat ze over het algemeen tussen slaapkamers liggen die koeler zijn, en daarnaast vaak aan een koele zolder en buitenmuur grenzen.David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
Eens liever geen zones dan kan het een 1 op 1 zonder buffer, dan zou ik de badkamer uit een extra groep van de verdeler beneden halen maar hoe heb ik dan de mogelijkheid deze een graad warmer te zetten.
Badkamers hebben daardoor bijna altijd te weinig vloerverwarmingsoppervlak t.o.v. hun warmteverlies.
Je kunt dus een paar dingen doen:
- Accepteren dat de badkamer maar iets warmer wordt dan de omliggende kamers.
- Je hele woning heel dik isoleren + WTW ventilatie installeren. Dan wordt de badkamer ook ongeveer dezelfde temperatuur als de omliggende kamers, maar wel een stukje warmer.
- Extra afgifte in de badkamer creëren. Dat kan met een bijvoorbeeld een gebooste convector (maar dat wordt wel een stofnest). Mooier is het installeren van wandverwarming in alle wanden.
- De badkamer een paar kwartiertjes per dag elektrisch bijverwarmen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.