• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
Eens liever geen zones dan kan het een 1 op 1 zonder buffer, dan zou ik de badkamer uit een extra groep van de verdeler beneden halen maar hoe heb ik dan de mogelijkheid deze een graad warmer te zetten.
Dat is sowieso lastig. Het probleem met badkamers is dat ze over het algemeen tussen slaapkamers liggen die koeler zijn, en daarnaast vaak aan een koele zolder en buitenmuur grenzen.
Badkamers hebben daardoor bijna altijd te weinig vloerverwarmingsoppervlak t.o.v. hun warmteverlies.
Je kunt dus een paar dingen doen:
  1. Accepteren dat de badkamer maar iets warmer wordt dan de omliggende kamers.
  2. Je hele woning heel dik isoleren + WTW ventilatie installeren. Dan wordt de badkamer ook ongeveer dezelfde temperatuur als de omliggende kamers, maar wel een stukje warmer.
  3. Extra afgifte in de badkamer creëren. Dat kan met een bijvoorbeeld een gebooste convector (maar dat wordt wel een stofnest). Mooier is het installeren van wandverwarming in alle wanden.
  4. De badkamer een paar kwartiertjes per dag elektrisch bijverwarmen.
Maar de badkamer een eigen zone + pompgroep geven is ook niet een reële optie, want je hebt daar nooit voldoende oppervlak om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen. Ook met een buffervat wordt dat een pendelfeest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:46
Rimco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
@Beer070 Dat is reflectie, maar je kan ze optioneel wel bestellen met elektrische elementen, zodat je handdoeken altijd worden gedroogd.
jouw Italiaans is duidelijk beter dan het mijne :)
De badkamer is de enige ruimte hier in huis waar we vloerverwarming hebben, en dus mijn minste zorg.
Ik zou ze op zich in de keuken ook wel grappig vinden en met fan coil zal het allicht een stuk beter helpen dan een oud ding achter de deur.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 19:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Ik had toevallig de Yoga een tijdje geleden in detail bekeken, dus ik herkende hem nog, zonder Italiaans te hoeven lezen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Thanks goed alternatief, dat gaat hem worden.
De badkamer is 8m2 ik kom op een vermogen van net geen 2kW zet ik er een fancoil van 2kW bij dan komen er nooit klachten dat t koud is in combinatie met de vloer die al warm is O-)

"speciale badkamer fancoil" Tip ? Fancoils zijn wel te vinden maar specifiek badkamer model ben ik nog niet tegen gekomen.
Dit is misschien een idee: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTenHLpr1sR5cJwoKnam5B0TJL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/InE96xwRylYm2reijzVM0FJR.png?f=fotoalbum_large

Beste enthousiaste Pana gebruikers,
Sinds kort kan ik in de service cloud en zie daar veel interressante mogelijkheden en functies. Daarbij rijzen mij wel wat vragen, zoals de 31 opties waarvan er 10 tegelijk in de 2 grafieken kunnen worden weergegeven. Irritant is al het kiezen uit die 31 stuks, waarvan er in een, mij onlogische volgorde, over 2 soorten grafieken ("log" en "statistieken" verdeeld kunnen worden. Ook het beschikbaar hebben van opties die helemaal niet geinstalleerd zijn maken het er voor mij niet eenvoudiger op.

Waar kan ik vinden wat nu precies de functies zijn van die 31 opties met soms ook nog de meest vreemde kreten, en vooral: Hoe behoud ik de zorgvuldig gemaakte keuzes. Heb cookies al geacceteerd maar dat helpt helaas niet. Steeds als ik opnieuw inlog, staan de grafieklijnen weer op de weergave zoals hierboven.

"Leiding temp", "Hoge druk" en "Amperage buiten" zijn voor mij niet erg relevant, maar andere weergaves juist weer wel. Iemand een duwtje in de goede richting?

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
jeroegro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:14:
[Afbeelding]

Beste enthousiaste Pana gebruikers,
Sinds kort kan ik in de service cloud en zie daar veel interressante mogelijkheden en functies. Daarbij rijzen mij wel wat vragen, zoals de 31 opties waarvan er 10 tegelijk in de 2 grafieken kunnen worden weergegeven. Irritant is al het kiezen uit die 31 stuks, waarvan er in een, mij onlogische volgorde, over 2 soorten grafieken ("log" en "statistieken" verdeeld kunnen worden. Ook het beschikbaar hebben van opties die helemaal niet geinstalleerd zijn maken het er voor mij niet eenvoudiger op.

Waar kan ik vinden wat nu precies de functies zijn van die 31 opties met soms ook nog de meest vreemde kreten, en vooral: Hoe behoud ik de zorgvuldig gemaakte keuzes. Heb cookies al geacceteerd maar dat helpt helaas niet. Steeds als ik opnieuw inlog, staan de grafieklijnen weer op de weergave zoals hierboven.

"Leiding temp", "Hoge druk" en "Amperage buiten" zijn voor mij niet erg relevant, maar andere weergaves juist weer wel. Iemand een duwtje in de goede richting?
Kijk maar even naar de gedeelde plaatjes in dit topic:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 20:51
Hey allen,

Ik heb de panasonic mono 9kw lopen sinds afgelopen jaar februari, in het begine wat zitten kloten met de thermostaat/controller maar sinds ik de netatmo gebruik is dit goedgekomen.

Nu zie ik bv gisteren als de pomp constant loop in een lange run 6uur of langer een constant verbruik van 500-600w. (Gemeten met een homewizard kwh meter mid gevertificeerd)

Ik vroeg me af of dit normaal is (binnentemperatuur constant op 20,5 geen zones of gekke dingen) aanvoer 32 retour 28.

Zit ik dan hoog of hoe denken jullie over dit verbruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 26-10-2025 00:24 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
@Fantastic_fox Met Tin 28,8 °C en Tout 33,0 °C zit ik op 658W (MID-gekeurde meter) dus dat lijkt me vrij normaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Fantastic_fox
@RichieB sorry was idd vergeten dat dit is gemeten met een homewizard kwh uur meter (mid gecertificeerd dus). Niks raar dus qua verbruik

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Hier is volgens mij niet veel over te zeggen. De buiten temperatuur zal ongeveer gelijk zijn bij iedereen maar hier zal ik bij deze afgifte temperatuur niet snel zo'n laag verbruik zien. Dat hangt af van de grootte van je afgifte systeem.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk even of de klok goed staat, bij de J serie is er geen zomer/wintertijd optie dus wellicht is hij vandaag een uur te vroeg gestart als je de interne timer gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeroegro
Dag Barry,
ik kan er niet in vinden wat ik zoek, en ook niet in de ser man.. Het gaat mij specifiek om het behouden van de grafiekinstellingen en de werkingen van al die (31!) opties die ik in de grafieken van de servicecloud kan vinden. Heeft iemand daar een specifieke beschrijving van?

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-01 14:06
Misschien een beetje een off topic vraag. Maar de thermostaat van onze warmtepomp hangt een beetje op een onhandige plek. Nu zelfs in een kast. Dat is natuurlijk niet ideaal.

Nu wil ik deze verplaatsen. Van in de kast naar de zijkant van de kast. Dus ik dacht kabeltje verlengen met een kroonsteentje. Echter blijf ik foutmeldingen krijgen dat er geen sensor is wordt gevonden. Ook na resetten of opnieuw opstarten.

Dus mijn vraag; hoe kan succesvol deze kabel verlengen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Welke thermostaat heb je verlengd? Heb je foto’s?
Ik zou zeggen dat het in principe gewoon goed zou moeten gaan. Hoewel kroonsteentjes niet per se de meest betrouwbare verbinders zijn. Ik zou dan eerder naar wago klemmen kijken.

Life is not about specs, it is about joy!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:39

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:17:
Misschien een beetje een off topic vraag. Maar de thermostaat van onze warmtepomp hangt een beetje op een onhandige plek. Nu zelfs in een kast. Dat is natuurlijk niet ideaal.

Nu wil ik deze verplaatsen. Van in de kast naar de zijkant van de kast. Dus ik dacht kabeltje verlengen met een kroonsteentje. Echter blijf ik foutmeldingen krijgen dat er geen sensor is wordt gevonden. Ook na resetten of opnieuw opstarten.

Heb je het over een externe thermostaat of over de controller ?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Gekke vraag wellicht: ik heb een Pana J 5kW met een directe Ta van 30 graden. Het duurt best even voor de WP van 0 naar 30 is. Als ik de Ta naar 35 zet, start/warmt de WP dan sneller op?
Normaal gesproken ben ik (uiteraard) fan van een zo laag en traag mogelijk systeem (want zuinig), maar soms wil ik het ff wat sneller warm hebben in huis :P
Mensen met ideeën hierover, of moet ik dat gewoon loslaten en de WP eerder/langer aan doen?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Dean88?
Carboy54 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Heb je het over een externe thermostaat of over de controller ?
Had ik wellicht even beter moeten verwoorden. Het gaat om de externe tempratuur meter. Niet de controller. Die hangt in de meterkast. Deze tempratuurmeter is aangesloten op een 2 aderige dunnen draad.

Ik zal straks even een foto maken.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:38
MisterMailman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
Gekke vraag wellicht: ik heb een Pana J 5kW met een directe Ta van 30 graden. Het duurt best even voor de WP van 0 naar 30 is. Als ik de Ta naar 35 zet, start/warmt de WP dan sneller op?
Normaal gesproken ben ik (uiteraard) fan van een zo laag en traag mogelijk systeem (want zuinig), maar soms wil ik het ff wat sneller warm hebben in huis :P
Mensen met ideeën hierover, of moet ik dat gewoon loslaten en de WP eerder/langer aan doen?
Sowieso gaat ie nooit van 0 omhoog. Dan zou het water in je leidingen/systeem al aan het bevriezen zijn :+
De initiele temperatuur zal normaliter, als ik mij niet vergis, minimaal een paar graden zijn.
En voordat de compressor gaat draaien gaat ie eerst even water rondpompen. Water wat uit je huiskomt zal snel 15+ graden zijn gok ik zo. En vanaf die temperatuur gaat ie verwarmen.

Door de Ta omhoog te gooien zal ie iets langer op een hogere frequentie doorwerken. En als ie eenmaal de 35 graden heeft bereikt, zal het wel iets sneller opwarmen want: meer afgifte.
Maar ik denk niet dat ie heel veel sneller een Ta van 35 gaat halen dan een Ta van 30 :P

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• BarryH
MisterMailman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
ja.
want de warmtepomp werkt gestaag naar de gekozen Ta toe. Dus in dit geval wordt verder opgetoerd/later afgeremd.
(aannemende dat je een externe thermostaat gebruikt voor wp aan/uit)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:32

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:17:

Misschien net op de isolatie van het draadje vastgezet in de kroonsteen? Zou gewoon moeten werken..

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
denneappel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:30:
Hier is volgens mij niet veel over te zeggen. De buiten temperatuur zal ongeveer gelijk zijn bij iedereen maar hier zal ik bij deze afgifte temperatuur niet snel zo'n laag verbruik zien. Dat hangt af van de grootte van je afgifte systeem.
@Fantastic_fox als je ook je flow erbij pakt dan kun je vrij nauwkeurig je opgewekte vermogen uitrekenen. Deel je dat door een te verwachten cop (zie manual) dan weet je wat je kan verwachten aan opgenomen vermogen. Neem een afgegeven vermogen van thermisch 3500 dan is het met een cop van 5 ergens rond 700W opgenomen vermogen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Had ik wellicht even beter moeten verwoorden. Het gaat om de externe tempratuur meter. Niet de controller. Die hangt in de meterkast. Deze tempratuurmeter is aangesloten op een 2 aderige dunnen draad.

Heb je de juiste keuze gemaakt voor externe thermostaat in de controller?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:22
Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Ik ben benieuwd naar de foto. Een thermometer aan een dunne draad doet mij denken aan een kamersensor, (thermistor). Dat je dus de temperatuur in de kamer meet en in de meterkast instelt. Bij het ontbreken van een thermostaat geeft de pana geen foutmelding, maar verwarmt gewoon niet. Je kunt zo'n thermistor gewoon met een 2-aderig kabeltje en een kroonsteentje verlengen. Uiteraard met gestripte adereinden! Dank @buzzlightyear.

• FransvWoerkom
jeroegro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Dag Barry,
ik kan er niet in vinden wat ik zoek, en ook niet in de ser man.. Het gaat mij specifiek om het behouden van de grafiekinstellingen en de werkingen van al die (31!) opties die ik in de grafieken van de servicecloud kan vinden. Heeft iemand daar een specifieke beschrijving van?
In mijn browser (chrome onder windows) worden grafiekinstellingen gewoon onthouden. Het kan zijn dat je computer is ingesteld als gedeelde computer waar cookies gewist worden bij afsluiten.

De servicecloud is bedoeld voor installateurs en servicepersoneel, waaronder tweakers. Wat alle opties betekenen leer je op cursus bij panasonic, hier of door eigen ondervinding. De Engelse namen voor variabelen en instellingen zijn iets beter dan de Nederlandse. In de service manual staat een schema van de warmtepomp met de namen van de onderdelen. Een beetje verstand van warmtepompen is wel een voordeel. Wikipedia is je vriend.

• Dean88?
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 01:36:
[...]

Ik ben benieuwd naar de foto. Een thermometer aan een dunne draad doet mij denken aan een kamersensor, (thermistor). Dat je dus de temperatuur in de kamer meet en in de meterkast instelt. Bij het ontbreken van een thermostaat geeft de pana geen foutmelding, maar verwarmt gewoon niet. Je kunt zo'n thermistor gewoon met een 2-aderig kabeltje en een kroonsteentje verlengen. Uiteraard met gestripte adereinden! Dank @buzzlightyear.
Zal inderdaad een kamersensor zijn. Ga dit weekend een nieuwe poging wagen.

• jeroegro
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:01:
[...]

In mijn browser (chrome onder windows) worden grafiekinstellingen gewoon onthouden. Het kan zijn dat je computer is ingesteld als gedeelde computer waar cookies gewist worden bij afsluiten.

De servicecloud is bedoeld voor installateurs en servicepersoneel, waaronder tweakers. Wat alle opties betekenen leer je op cursus bij panasonic, hier of door eigen ondervinding. De Engelse namen voor variabelen en instellingen zijn iets beter dan de Nederlandse. In de service manual staat een schema van de warmtepomp met de namen van de onderdelen. Een beetje verstand van warmtepompen is wel een voordeel. Wikipedia is je vriend.
Okay, dank voor je toelichting.
Ik gebruik chrome in windows 11. Ik accepteerde eerst geen cookies, maar inmiddels dus wel omdat iemand dacht dat het daar door kwam. Helaas werkt het bij mij dus niet en dat maakt de speurtocht om het geheel te beheersen er niet gemakkelijker op. De kleuren verschillen ook steeds, daardoor wordt het er ook al niet beter op. :( _/-\o_ ;( .

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:38
Ik heb een vraag over een probleempje;
Zojuist heb ik een Netatmo thermostaat geïnstalleerd maar de WP slaat niet aan als ik de verwarming inschakel op de Netatmo app of thermostaat. Het witte lichtje gaat wel wit branden maar verder gebeurt er niks. Ik heb de heating line aangesloten op relay (gebruik geen cooling modus ivm radiatoren) en uiteraard de voeding aangesloten. In de service cloud de boel op external thermostat aangezet. Maar er gebeurt dus niks.
Wat mis ik of doe ik fout?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:24
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:19:
Ik heb een vraag over een probleempje;
Zojuist heb ik een Netatmo thermostaat geïnstalleerd maar de WP slaat niet aan als ik de verwarming inschakel op de Netatmo app of thermostaat. Het witte lichtje gaat wel wit branden maar verder gebeurt er niks. Ik heb de heating line aangesloten op relay (gebruik geen cooling modus ivm radiatoren) en uiteraard de voeding aangesloten. In de service cloud de boel op external thermostat aangezet. Maar er gebeurt dus niks.
Wat mis ik of doe ik fout?
Als het goed is heb je twee draden van de thermostaat naar de warmtepomp. Die sluit je aan op de H en L. In de thermostaat zit een relais die een verbinding tussen H en L maakt bij warmtevraag.

Eventueel kun je de voeding van de thermostaat ook uit de warmtepomp halen. Hiervoor gebruik je de L en N op de printplaat.

Wat je zeker niet wilt is de L ergens uit huis pakken en deze aan de schakeldraad van de thermostaat knopen en alleen de H in de WP aansluiten.

Heb je een schema van hoe je het nu aangesloten hebt?

• TheEye
Ik heb het nu zoals op de foto aangesloten. Relay brandt ook wit wat aangeeft dat hij een signaal naar de WP stuurt lijkt mij? Maar hij slaat dus verder niet aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kzTSaSGlm69q3qzhfM_3fs7Vhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtbBpAEhegfYGjIRFKBRM8zs.jpg?f=fotoalbum_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TheEye En hoe zit het bij de thermostaat? Ik gok dat je relay 2 aansluitingen heeft. 1 kant moet dan aan heat en de andere kant aan L. Je kan daarvoor ook de grijze ader gebruiken, of L splitsen bij de thermostaat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Thorsd
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:36:
Ik heb het nu zoals op de foto aangesloten. Relay brandt ook wit wat aangeeft dat hij een signaal naar de WP stuurt lijkt mij? Maar hij slaat dus verder niet aan..

[Afbeelding]
Als zwart en grijs is zoals hier: https://static.netatmo.com/therm/manual3_nl-NL.pdf

Dan schakelt het relais in de thermostaat de grijze en zwarte draad. In dat geval moet de grijze nog bij de L erbij.

• TheEye
Ik heb het nu als hieronder aangesloten alleen dan de grijze voor de zwarte draad vervangen

https://tweakers.net/i/Uw...eiQKTpDE.jpg?f=user_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TheEye dat is alsnog een "black box" en geeft geen duidelijkheid. Kijk anders even naar het schema in de post van @Thorsd. Als dat inderdaad de juiste thermostaat is, even die grijze gebruiken en aan de L hangen.

• TheEye
ik heb de grijze bij de L aangesloten; er lijkt weinig te veranderen helaas. Relais gaat nog steeds aan of uit bij wijziging van temperatuur maar de WP reageert er niet op. Moet ik nog iets veranderen aan de interne/bijgeleverde controller? In de service cloud instellingen (ik heb hem al op externe thermostaat gezet, externe schakeling aan of uit maakt hiernaast geen verschil)?
Ik snap niet wat ik fout doe.

• Nnoitra
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:19:
ik heb de grijze bij de L aangesloten; er lijkt weinig te veranderen helaas. Relais gaat nog steeds aan of uit bij wijziging van temperatuur maar de WP reageert er niet op. Moet ik nog iets veranderen aan de interne/bijgeleverde controller? In de service cloud instellingen (ik heb hem al op externe thermostaat gezet, externe schakeling aan of uit maakt hiernaast geen verschil)?
Ik snap niet wat ik fout doe.
Volgens mij moet ie in jouw situatie idd op externe thermostaat staan.
Je geeft aan dat de WP niet reageert. Doet ie echt helemaal niets? Hij begint ook niet met eerst een paar minuten water rondpompen?

• TheEye
Nee hij doet dan helemaal niks. Moet ik nog andere instellingen wijzigen? Ik heb nog wel een weektimer aanstaan voor de DHW run (hoe moet dat anders?), geen verwarming geactiveerd in het schema.
De thermostaat meet de temperatuur, ook in de app correspondeert het en de relais reageert dus ook op wijzigingen.

• Thorsd
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:35:
Nee hij doet dan helemaal niks. Moet ik nog andere instellingen wijzigen? Ik heb nog wel een weektimer aanstaan voor de DHW run (hoe moet dat anders?), geen verwarming geactiveerd in het schema.
De thermostaat meet de temperatuur, ook in de app correspondeert het en de relais reageert dus ook op wijzigingen.
Externe thermostaat moet ingesteld zijn, en natuurlijk moet de mode op verwarming staan (zonnetje op de controller), of verwarming en SWW (zonnetje en kraantje).

• ErikVers
  • Nu online
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:
Ik heb het nu als hieronder aangesloten alleen dan de grijze voor de zwarte draad vervangen

Voor de duidelijkheid;
L en N sluit je aan op L en N
De twee relais draden sluit je er eentje op L en de andere op Heat aan.

Waarom? Omdat het relais een ingang voeding (van L) dan bij warmte vraag kan doorgeven aan Heat.

Tip er staat 230v op dus eerst spanningloos maken.

Daarna zet je inderdaad op sensor>thermostaat>extern

De modus moet op verwarmen staan en als dan inderdaad er vanuit je thermostaat warmtevraag is zul je het pomp symbool erbij zien oplichten.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Nu online
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:36:

[Afbeelding]
Aanvullend op mijn verhaal hierboven (dat is de uitleg). Je moet de grijze op L aansluiten. Anders geeft een relais niks te doen 😉
Niks te schakelen als er niks wordt gevoed in een relais. Teken maar eens het relais symbool op een later moment. Dan wordt eea vast iets duidelijker.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 29-10-2025 22:06 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hmm ik zat nog te denken ik heb ook het Netatmo relais in de meterkast hangen maar de voeding blauw en bruin zit op een WCD in de meterkast, grijs en zwart gaan naar de pana op het dak.
Zou het kwaad kunnen als de voeding in de meterkast op een andere fase zit als de pana zelf? (Geen idee of dat ook zo is maar ik schat de kans op 2/3)

• Nnoitra
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:30:
Hmm ik zat nog te denken ik heb ook het Netatmo relais in de meterkast hangen maar de voeding blauw en bruin zit op een WCD in de meterkast, grijs en zwart gaan naar de pana op het dak.
Zou het kwaad kunnen als de voeding in de meterkast op een andere fase zit als de pana zelf? (Geen idee of dat ook zo is maar ik schat de kans op 2/3)
Dan heb je de Netatmo vrijwel zeker op de CN4 aangesloten, niet zoals hierboven op de CN2.

Zo heb ik het overigens ook; de voeding en Pana besturing staan dan compleet los van elkaar en daarom maakt niet ook niet uit dat de Netatmo op een andere fase zit.

• Thorsd
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:30:
Normaal wordt dit met een relais in de thermostaat geschakeld. Dan is er geen elektrische verbinding tussen de voeding van de thermostaat en het schakelsignaal, en dan maakt het niet uit dat de WP en de thermostaat op verschillende fases zitten.

(Het zou wel een probleem zijn als je de L voor het schakelsignaal niet van de WP pakt, maar van de voeding van de thermostaat. Dan kun je verschillende groepen achter de automaat verbinden, en in het slechtste geval 400v op de H ingang van de WP zetten).

[ Voor 15% gewijzigd door Thorsd op 29-10-2025 23:05 ]

• ASW1
  • Nu online
Nnoitra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Dan heb je de Netatmo vrijwel zeker op de CN4 aangesloten, niet zoals hierboven op de CN2.
Waarom zou dat zo zijn? Ik weet vrijwel zeker dat hij op CN2 zit, want de pomp blijft gewoon zachtjes draaien zonder warmtevraag.

• ErikVers
  • Nu online
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Waarom zou dat zo zijn? Ik weet vrijwel zeker dat hij op CN2 zit, want de pomp blijft gewoon zachtjes draaien zonder warmtevraag.
Je bedoelt 0.13 l/min? Dat is zijn nulpunt :-)

Bij cn2 en cn4 gaat zonderwarmtevraag beide de compressor EN de waterpomp uit.

• ErikVers
  • Nu online
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:

Maar dan wel grijs en zwart naar ik aan neem aangesloten op een print aansluiting?
Zie mijn eerdere post hierboven voor de uitleg.

• ASW1
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Je bedoelt 0.13 l/min? Dat is zijn nulpunt :-)

Bij cn2 en cn4 gaat zonderwarmtevraag beide de compressor EN de waterpomp uit.
Bedoel je dat het debiet dan geen 0.13 l/m is maar 0?
Lijkt me ivm vorstbeveiliging toch niet de bedoeling?
Dacht dat met CN4 de wp echt helemaal uit ging.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan naar de pompsnelheid kijken, die is 0 als je 0,13l/min ziet.
De pomp gaat draaien als de vorstbeveiliging intreedt, mogelijk ook de expansievat heater.

[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-10-2025 11:42 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Nnoitra
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Ik meende dat dit de standaard/aanbevolen methode was voor CN2. Blijkbaar niet. :)
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb de Netatmo relay op CN4 (en prik komt uit het stopcontact)en de WP gaat niet volledig uit, hij blijft 'aanstaan' als er geen warmtevraag is. De pomp geeft idd 0,13 aan, maar doet in werkelijkheid niets dus.

• ASW1
  • Nu online
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb de Netatmo relay op CN4 (en prik komt uit het stopcontact)en de WP gaat niet volledig uit, hij blijft 'aanstaan' als er geen warmtevraag is. De pomp geeft idd 0,13 aan, maar doet in werkelijkheid niets dus.
0,12 heb ik, maar toerental geeft idd 0 aan.
Hoe werkt dat eigenlijk met vorstbescherming, gaat hij pompen wanneer het water in de buitenunit onder een bepaalde temperatuur komt?

Dit is hoe bij mij de status er nu uitziet zonder warmtevraag met de externe thermostaat op CN2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8RT72DATuONK241uIj7sO2o2i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcLBfrQtZSXjxXgNcelaoAk7.jpg?f=fotoalbum_large

• Nnoitra
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

0,12 heb ik, maar toerental geeft idd 0 aan.
Hoe werkt dat eigenlijk met vorstbescherming, gaat hij pompen wanneer het water in de buitenunit onder een bepaalde temperatuur komt?

Dit is hoe bij mij de status er nu uitziet zonder warmtevraag met de externe thermostaat op CN2:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJNx1vg2Jf_W9N5yubFx9tI5PgM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VRAKR3gGyQVU6Vp9jxtXDgpv.png?f=fotoalbum_medium

• ErikVers
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb het nooit getest maar weet 99,9% zeker dat er 0 flow is inderdaad en dat de 0.13 gewoon een weergave dingetje is.

Wat ik 100% zeker weet; Beide aansluitingen/sturingen gaat de water circulatie pomp helemaal uit bij geen warmtevraag.

Bij cn2 gaat warmtemodus uit en blijft tapwatermodus beschikbaar. Bij cn4 gaat hele unit uit en kan ook geen tapwater worden gemaakt. Die aansluiting is van origine bedoeld om bijvoorbeeld als netbeheerder de unit te beheren op afstand.

Wat betreft vorstbeveiliging geen zorgen dat staat hier helemaal los van en volgt diverse protocollen zie daarvoor de service manual en zork op frost protection. Zorg uit wel ervoor dat de unit aangesloten blijft op het stroomnet dan werkt dat altijd als je de settings voor vorstbeveiliging niet uit hebt gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2025 18:25 ]

• Nnoitra
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:23:
Bij cn2 gaat warmtemodus uit en blijft tapwatermodus beschikbaar. Bij cn4 gaat hele unit uit en kan ook geen tapwater worden gemaakt. Die aansluiting is van origine bedoeld om bijvoorbeeld als netbeheerder de unit te beheren op afstand.
Ik heb 'm op CN4 staan, en bij geen warmtevraag gaat ie niet 'uit-uit'.
De Aquarea Main Power blijft op ON.
Betreft: WH-MDC07J3E5-W

• ErikVers
  • Nu online
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb 'm op CN4 staan, en bij geen warmtevraag gaat ie niet 'uit-uit'.
De Aquarea Main Power blijft op ON.
Betreft: WH-MDC07J3E5-W
Klopt maar je kan dan niks meer, niet verwarmen maar ook geen tapwater maken.

• Nnoitra
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Klopt maar je kan dan niks meer, niet verwarmen maar ook geen tapwater maken.
Klopt.
Het is eigenlijk meer een standby modus dan dat ie uit staat.
Zodra de thermostaat aangeeft warmte nodig te hebben, gaat ie weer produceren.

Als je 'm écht uit wilt hebben, dan kan dat wel weer via HA automations en de switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state

[ Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 30-10-2025 22:50 ]

• TheEye
Allen bedankt voor de hulp, de Netatmo stuurt de pana nu mooi aan!

• ASW1
  • Nu online
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Het is eigenlijk meer een standby modus dan dat ie uit staat.
Zodra de thermostaat aangeeft warmte nodig te hebben, gaat ie weer produceren.
Weet je ook wat het stand-by verbruik is met CN4?
Ik maak geen tapwater dus heb in principe vrije keus.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 01-11-2025 20:10 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
ASW1 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:09:
[...]

Weet je ook wat het stand-by verbruik is met CN4?
Ik maak geen tapwater dus heb in principe vrije keus.
Ook 11w

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Fantastic_fox
Voor iedereen die nog nooit de filter heeft schoongemaakt is dit misschien een goede link!

YouTube: Panasonic Filter Clean #plumbing #maintenance #panasonic #heatpumps...

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-01 23:31
Ik heb mijn Delta T naar 3 graden gezet , en sinds ik het zo heb staan alleen nog maar aan uit schakel momenten op de Ruimte thermostaat , die heb ik nodig , anders wordt het gewoon te warm in huiskamer keuken woongedeelte(veel glas) , heb nu runs van 4 uur of langer , en een mooie gelijkmatige temepratuur in huis .
2 a 3 schakelmomenten op een dag , daar ben ik tevreden mee , al zijn er periodes dat het meer zal zijn , met wisselende bewolking , thermostaat hangt niet in de zon , en op de meest ideale plek in de kamer .
Daar is niets meer te winnen .

Nu is eigenlijk mijn vraag , zijn er nadelen aan zo een lagere Delta T van 3 graden ?
9kw monoblock , geen ww radiatoren , vloerverwarming serre , woonkamer alle radiatoren met ventilatoren uitgeruist.

• BarryH
Chevy55 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:50:
Ik heb mijn Delta T naar 3 graden gezet , en sinds ik het zo heb staan alleen nog maar aan uit schakel momenten op de Ruimte thermostaat , die heb ik nodig , anders wordt het gewoon te warm in huiskamer keuken woongedeelte(veel glas) , heb nu runs van 4 uur of langer , en een mooie gelijkmatige temepratuur in huis .
2 a 3 schakelmomenten op een dag , daar ben ik tevreden mee , al zijn er periodes dat het meer zal zijn , met wisselende bewolking , thermostaat hangt niet in de zon , en op de meest ideale plek in de kamer .

Nu is eigenlijk mijn vraag , zijn er nadelen aan zo een lagere Delta T van 3 graden ?
9kw monoblock , geen ww radiatoren , vloerverwarming serre , woonkamer alle radiatoren met ventilatoren uitgeruist.
Het stroomverbruik van de circulatiepomp. Zie:
Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

En ik weet niet of je met de flow dan bij -10 de 7,5kW de kamer in krijgt (is daar geen deltaT =4 voor nodig)

• Beer070
Chevy55 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:50:

Ik wil mijn radiatoren ook wel uitruisen :)
Volgens mij is een lage delta T goed voor laag vermogen (om gebruik omlaag te krijgen), als je (door het weer) meer warmte nodig hebt kan het handig zijn om de WP meer vermogen af te laten geven met hogere delta T. Het hangt ook van jouw flow / stroomsnelheid af. Als je een hoge ( > 40L/min) stroomsnelheid hebt kan een lage delta T (<4K) nog steeds veel energie leveren.

• Chevy55
Zodra het kouder wordt gaan we het zien of het voldoende is, zo niet zetten we hem weer naar 4graden ,

zit nu op 30L/min

• FransvWoerkom
Chevy55 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:39:
Zodra het kouder wordt gaan we het zien of het voldoende is, zo niet zetten we hem weer naar 4graden ,

zit nu op 30L/min
Met dT=3° en Qv=30L/min is je vermogen 6300W. Hoever moet hij als het kouder wordt?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 16:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FransvWoerkom schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Je stelt dat in onder Installateur>Systeem>Zone en sensor>Sensor. Los van de keuze van de sensor stel je onder Installateur>Bedrijfsinstellingen>Verwarmen in hoe de watertemperatuur wordt ingesteld.

Alleen bij de keuze van de interne sensor (in controller) of de kamerthermistor kun je op de controller de temperatuur instellen. Kies je voor een externe thermostaat, dan stel je daar de kamertemperatuur in en kun je op de controller of met de weektimer de watertemperatuur plussen of minnen.
Ik ben er nu pas mee aan het spelen en ik vind het best leuk dat ik nu de watertemperatuur direkt kan instellen.
Maar begrijp ik het goed dat ik een tweede sensor kan aansluiten zodat ik zowel mijn kamertemperatuur ls de watertemperatuur kan regelen? Wat is die tweede sensor, is dat een tweede bedieningsunit?

Signatures zijn voor boomers.

• FransvWoerkom
Maasluip schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:18:
[...]

Ik ben er nu pas mee aan het spelen en ik vind het best leuk dat ik nu de watertemperatuur direkt kan instellen.
Maar begrijp ik het goed dat ik een tweede sensor kan aansluiten zodat ik zowel mijn kamertemperatuur ls de watertemperatuur kan regelen? Wat is die tweede sensor, is dat een tweede bedieningsunit?
De tweede sensor is een thermistor in de ruimte waar je de temperatuur wilt regelen. De Roomsensor PAW-A2W-TSRT. De karakteristiek is identiek aan de buffervat-, zone- , outdoor- en solar sensor, dus die kun je ook gebruiken. Die sluit je aan aan de hoofdprint of uitbreidingsprint en die stel je in op de controller. Handig als je de controller liever ergens anders hangt.

Edit: Sorry, te snel gelezen. Bij gebruik van de room sensor stel je nog steeds de kamertemperatuur op de controller in, net als bij de interne sensor. De watertemperatuur wordt door de pana ingesteld door comp. curve en de PI control logic.

[ Voor 13% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-11-2025 01:15 ]

• Dave1991
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02-02 12:42
Goedemorgen,

Klein vraagje, in mijn woning ben ik zoekende naar een L/W warmtepomp(Panasonic Aquarea M-serie T-CAP (WH-WXG12ME8). Deze zou ik willen gebruiken voor CV verwarming van 3 verschillende zones, nu lees ik in alle beschrijvingen dat hij 2 zones kan aansturen. Is dit tevens ook het maximale, of is het nog mogelijk een 3e zone toe te voegen?
Benieuwd naar eventuele reacties.

Groeten Dave

• Beer070
Dave1991 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:33:
Goedemorgen,

Klein vraagje, in mijn woning ben ik zoekende naar een L/W warmtepomp(Panasonic Aquarea M-serie T-CAP (WH-WXG12ME8). Deze zou ik willen gebruiken voor CV verwarming van 3 verschillende zones, nu lees ik in alle beschrijvingen dat hij 2 zones kan aansturen. Is dit tevens ook het maximale, of is het nog mogelijk een 3e zone toe te voegen?
Benieuwd naar eventuele reacties.

Groeten Dave
met wat kleppen en een beetje logica kan je redelijk eenvoudig een derde zone toevoegen, maar die zal niet verschijnen in de Panasonic thermostaat als zone.
Ik gebruik plugwise radiator knoppen en vvw controle om afgifte te sturen en heb met een M-serie T-CAP dus effectief 12 zones. Dat gaat wel ten koste van efficiëntie en vereist een iets andere manier van werken.

Hou er overigens rekening mee dat de M-serie T-CAP een ander gebruik-profiel heeft dan wat de meeste mensen hier hebben. Optimale allerlaagste electra kosten is met een M-serie niet makkelijk (of mogelijk). Maar als je genoeg PV / stroom hebt is het een ideaal ding om het met redelijke efficiency snel lekker warm te krijgen zelfs in een matig geïsoleerd huis met niet geoptimaliseerde afgifte.
Waar je in optimale condities nu een COP van 6 of 7 kan halen, haalt mijn WH-WXG16ME8 met 38C water nu net een COP van 4.2. Klinkt misschien als een slechte performance, maar scheelt ten opzichte van gas nog steeds 70% kosten (250 euro minder) deze maand. Dit is op basis van nominale tarieven vergeleken met vorig jaar november.

[ Voor 29% gewijzigd door Beer070 op 14-11-2025 08:18 ]

• Dave1991
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02-02 12:42
Beer, bedankt voor je snelle reactie. Fijn om te horen dat dit dus wel mogelijk is. Als ik je goed begrijp is het misschien nog wel verstandig even verder te zoeken naar een geschikte L/W pomp. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie bij een Nibe S2125-12 uitkwam en daarna geadviseerd werd op bovenstaande Panasonic.

Wellicht heb jij nog een goed advies voor mij? Wat gegevens van mijn kant:
- Woning 9 jaar oud, 240m2 vloeroppervlak met vloerverwarming en 3 radiatoren in aparte ruimte. Dit is inclusief mantelwoning (vandaar ook 3 verwarmingszones)
- Totaal gasverbruik CV 2100m3 per jaar.
- Warmtepomp wil ik dus in eerste instantie alleen gebruiken voor CV.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
@Dave1991 Ik heb ook een grote woning en kom van 2500m3 gas per jaar. Door de grote verschillen in warmtebehoefte tussen de woonkamer met veel glas op zuid, de studeerkamer op noord en de slaapkamers pas ik nu WAR toe zonder thermostaat. De keuken, studeerkamer en slaapkamers zijn nageregeld met Evohome. In de woonkamer staat alles open. Wij hebben alleen radiatoren (met boosters) en ik heb de stooklijn zo ingesteld dat de woonkamer goed op temperatuur blijft. Bij een hele zonnige dag corrigeer ik de stooklijn naar beneden als er een harde koude wind is iets omhoog. Dit werkt voor ons prima. De WP maakt mooie lange runs en de studeerkamer en keuken pakken warmte indien nodig. Pas als het gaat vriezen komen daar ook de slaapkamers bij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• BarryH
Dave1991 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:40:
Beer, bedankt voor je snelle reactie. Fijn om te horen dat dit dus wel mogelijk is. Als ik je goed begrijp is het misschien nog wel verstandig even verder te zoeken naar een geschikte L/W pomp. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie bij een Nibe S2125-12 uitkwam en daarna geadviseerd werd op bovenstaande Panasonic.

- Woning 9 jaar oud, 240m2 vloeroppervlak met vloerverwarming en 3 radiatoren in aparte ruimte. Dit is inclusief mantelwoning (vandaar ook 3 verwarmingszones)
Maak een eigen topic met o.a. je gasverbruik op koude dagen (17-22 januari 2025)
Ik denk dat 9kW ook genoeg kan zijn

• Beer070

Voor een ‘jong’ huis met vloerverwarming heb je normaal gesproken in nederland voor verwarming geen 12kw nodig. Als je een separaat topic maakt met jouw gegevens zijn er hier heel veel mensen die kunnen helpen met mogelijke oplossingen. Ik ben fan van de Panasonic warmtepompen, maar ik ben me er van bewust dat er veel meer keuze is met voor en nadelen.

• Thorsd

Je kunt ook twee kleinere WP's overwegen (een voor de mantelzorgwoning en een voor de reguliere woning). Dan is de regeling automatisch gescheiden, en er zit mogelijk ook nog een subsidievoordeel aan. Pana 9 en 5?

De meeste grotere machines hebben een flink hoger minimumvermogen, dat je misschien niet in een enkele zone kwijt kunt.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thorsd schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:14:
[...]

Je kunt ook twee kleinere WP's overwegen (een voor de mantelzorgwoning en een voor de reguliere woning). Dan is de regeling automatisch gescheiden, en er zit mogelijk ook nog een subsidievoordeel aan. Pana 9 en 5?

De meeste grotere machines hebben een flink hoger minimumvermogen, dat je misschien niet in een enkele zone kwijt kunt.
Wel dit jaar dan bestellen want volgend jaar maar op 1 subsidie vlgs de nieuwe voorstellen.

• cmhp
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-12-2025
Vraag:
Ik heb een Panasonic L 9kW: E2 D5 0B 34 99 83 92 0D 29 98, klaarblijkelijk een iets later type (0D ipv 0C)
Wanneer ik het commando panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature stuur via publish, dan zie ik in het console van de Heisha monitor dat deze Z1 heat request zet op de gevraagde waarde.
De panasonic is ingesteld op directe waterverwarming en externe ruimtesensor.
Ik verwacht dat de gevraagde waarde in een van de topics terug te zien zal zijn, maar dat is niet het geval. Wat doe ik fout? Of gedraagt deze versie zich anders?

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
Even een vraag, om een 9j op terrendis 32mm aan te sluiten. ( zo snel mogelijk ;))
Wil ik eigenlijk voor de terrendis puntstuk 1" gaan ( ik weet 5/4 is beter maar dit kan zonder perstang en hoort bij de terrendis dus zou goed moeten zijn zonder lekken) ik denk dat dit verlies minimaal ?
Binnen pak ik het op met zoveel mogelijk 28mm koper, en tot aanpassingen later aan het huis stukje van 2 meter oude dikwandig 28mm.(dan weer verder op 32mm dikwandig hoofdleiding en aftakkingen verder etc)

Nu moet ik een rvs flex slang 5/4 aansluiten , kan dit op dit stuk zonder teflon aan de rvs flex zijde omdat daar van die ringen bij zitten?: ( ik heb slechte ervaring met teflon tape, voor verloopnippel zal ik met loctite55 aan de gang gaan.
Maar ik lees dat het met die ringen redelijk foolproof is qua lekkers.

edit:
--
Of is dit de way to go en kan de rvs slang hier op aangesloten worden en is dit lekvrij met persen? ( iemand ervaring met deze op terrendis )
Uponor S-Press Plus perskoppeling recht 32 x 5/4
https://www.warmteservice...recht-32-x-5-4/p/48953405
(Er is nog niks gekocht, dit wil ik morgen gaan doen)

--

BONFIX
Messing draadfitting verloopnippel 5/4 x 1
5/4 x 1 80590
https://www.warmteservice...nippel-5-4-x-1/p/41051808

Deze slang 1m wil ik erop aansluiten:
https://www.rjtec-shop.eu/de/flexschlauch-90.html

terrendis puntstuk;
https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html

Ik kom hier niet helemaal uit namelijk alvast bedankt

[ Voor 22% gewijzigd door Phyt_ op 14-11-2025 21:16 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Beer070
Phyt_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:08:
Even een vraag, om een 9j op terrendis 32mm aan te sluiten. ( zo snel mogelijk ;))
Wil ik eigenlijk voor de terrendis puntstuk 1" gaan ( ik weet 5/4 is beter maar dit kan zonder perstang en hoort bij de terrendis dus zou goed moeten zijn zonder lekken) ik denk dat dit verlies minimaal ?
Binnen pak ik het op met zoveel mogelijk 28mm koper, en tot aanpassingen later aan het huis stukje van 2 meter oude dikwandig 28mm.(dan weer verder op 32mm dikwandig hoofdleiding en aftakkingen verder etc)

Nu moet ik een rvs flex slang 5/4 aansluiten , kan dit op dit stuk zonder teflon aan de rvs flex zijde omdat daar van die ringen bij zitten?: ( ik heb slechte ervaring met teflon tape, voor verloopnippel zal ik met loctite55 aan de gang gaan.

edit:
--
Of is dit de way to go en kan de rvs slang hier op aangesloten worden en is dit lekvrij met persen? ( iemand ervaring met deze op terrendis )

--

BONFIX
5/4 x 1 80590

terrendis puntstuk;

Ik heb een iets grotere vergelijkbare setup een paar weken terug gedaan. Meestal adviseert de verkoper vries bescherming tussen de WP en de rvs slang, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Terrendis 32 is 26mm binnenmaat. 1” is vrijwel hetzelfde. Dus zou moeten kunnen.
Voor de slang ff kijken of die zuurstof dicht is. Anders zou er spul kunnen roesten. Sommige rvs slangen zijn dat niet en voor bijvoorbeeld boeren sproei installatie maakt het niks uit, maar voor cv blijkbaar wel.
Mixen van koper en staal is geen goed idee heb ik begrepen maar anderen kunnen dat veel beter uitleggen.

• Phyt_
Beer070 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:52:
[...]

Ik heb een iets grotere vergelijkbare setup een paar weken terug gedaan. Meestal adviseert de verkoper vries bescherming tussen de WP en de rvs slang, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Terrendis 32 is 26mm binnenmaat. 1” is vrijwel hetzelfde. Dus zou moeten kunnen.
Voor de slang ff kijken of die zuurstof dicht is. Anders zou er spul kunnen roesten. Sommige rvs slangen zijn dat niet en voor bijvoorbeeld boeren sproei installatie maakt het niks uit, maar voor cv blijkbaar wel.
Mixen van koper en staal is geen goed idee heb ik begrepen maar anderen kunnen dat veel beter uitleggen.
- Ok duidelijk, heb jij ook gebruik gemaakt van die puntstukken 1" naar 5/4" ? en gewoon de rvs flex met wartelmoer erop en klaar (zonder loctite55?)
- De slang is inderdaad zuurstof dicht.
- voor wat betreft oud staal is bekend, ik zet een Caleffi 546317 Vuilfilter met magneet in de retour. ( in toekomst gaat dit weg met vloerverwarming, maar is geen klus om nu in de winter aan te pakken ;) )
https://benem.nl/caleffi-...vuilafscheider-1-1-4.html

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Beer070
Phyt_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:04:
[...]

- Ok duidelijk, heb jij ook gebruik gemaakt van die puntstukken 1" naar 5/4" ? en gewoon de rvs flex met wartelmoer erop en klaar (zonder loctite55?)
- De slang is inderdaad zuurstof dicht.
- voor wat betreft oud staal is bekend, ik zet een Caleffi 546317 Vuilfilter met magneet in de retour. ( in toekomst gaat dit weg met vloerverwarming, maar is geen klus om nu in de winter aan te pakken ;) )
https://benem.nl/caleffi-...vuilafscheider-1-1-4.html
ik heb Terrendis duo 40, en dus puntstukken 5/4", met RVS flex met wartelmoer. daar zitten als het goed is ringen bij om af te sluiten.
Wel loctite55 gedaan tussen de puntstukken en de kleppen/buizen in mijn geval aangesloten op staal 35.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 23:14
Panasonic L series, met buffervat en boilervat.

Ik vraag me af of iemand een uitleg heeft.
Wanneer de panasonic op HEAT staat, zie ik onafhankelijk van of er warmtevraag is vanuit de woning, 15 watt verbruik. (Heishamon XTOP0)
Wanneer DHW aan de beurt is valt deze terug naar 0 watt.
Als ik hem manueel op DHW only instel blijft hij op 15 watt staan.

Ik doe de aanname dat dit de circulatiepomp is die naar de radiatoren etc. gaat.
Klopt dit wel, zou die niet moeten in- of uitschakelen op basis van warmtevraag?

Edit: inderdaad deze pomp draait altijd. Aangesloten op "extra pump" e31 wat correct is.
Maar dan nog, als ik het systeem op "only dhw" zet, zou die pomp toch niet moeten blijven lopen? Hij is in staat te schakelen want bij een daadwerkelijke dhw run gaat hij even uit..

[ Voor 28% gewijzigd door ctrl-tab op 15-11-2025 10:38 ]

Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1

• FransvWoerkom

edit:
--

--

BONFIX
5/4 x 1 80590

terrendis puntstuk;

Maak je geen zorgen over ongelijke doorlaat bij koppelingen, zolang het om korte stukken gaat. De 5/4" koppelingen op de pana hebben geen 5/4" doorlaat, maar 5/4" schroefdraad.

Die koppelingen met wartels, rechte schroefdraad en fiberringen zijn vlakdichtend. Teflon tape of loctite gebruik je bij schroefdraad dichtende verbindingen. Daarbij heb je ook taps toelopende (conische) schroefdraad.

Dikwandige stalen pijp met een buitendiameter van 28mm is zeldzaam. Als het dikwandig is, is het meestal tussen 26,6 en 26,9mm Daar hoort 3/4" gasdraad op. Is het geen 28mm dunwandige (1,5mm) stalen cv buis? Daar horen 28mm knelkoppelingen op.

• Chevy55
Wat bereft je perskoppeling op die terrendis leiding , dat moet toch gewoon goed gaan , dat is dat de maten en dikte van de buis waar je hem op perst identiek is aan uponor .

Heb meerdere van dat soort verlopen gebruikt met knel-fitting , in de technische ruimte , op verchroomde pijp , die loopt over de muur en vond ik wat netter staan omdat ie mooi strak langs de muur loopt .

Heb 1,5 jaar geleden de boel omgezet gas cv naar warmtepomp, en besloten om waar ik van Uponor naar ijzer ben gegaan . dat is oude dikwandige pijp , draad te tappen en loctite 55 te gebruiken , en dat werkt perfect , ik heb daar geen enkele lekkage , zo een draad tapper koop je voor niet al te veel op ali , of je huurt er een .

Draadsnij tang verdien je zo terug als je meerdere aansluitingen moet maken , gezien de fittingen en verlopen veel goedkoper zijn .

En de draad aansluit stukken en fittingen zijn vele malen goedkoper , als je meerder moet doen , heb je die draadsnij tang zo terug verdiend !

Daar zijn ook knelfittingen voor die o[ ijzer kunnen met kunstof bus om af te dichten , maar die gebruik ik nooit meer , tenzij het een behandelde pijp is die niet roest , bij aangeroeste pijp zweet dat , en verrot ie precies op de rand waar de knelfitting met bus zit en er lucht bij komt , en dan gaat het mis als het door gerot is , met draad snijden en loctie 55 of hennep heb je nergens last van , de loctite is wat makkelijker in gebruik .
De verloopstukken met draad zijn ook veel goedkoper , dan de knelfittingen , tang verdien je zo terug .

[ Voor 37% gewijzigd door Chevy55 op 15-11-2025 14:58 ]

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 17:34
Heren, ik ben ff jullie hulp nodig.
Eind vorige winter een 7kw geïnstalleerd op de 70 m2 vloerverwarming van de schuur.
Niet echt nog kunnen testen dus dit is de eerste winter.
Eind vorige winter wel gemerkt dat de temperatuur naar mijn idee te hoog werd in de schuur.
Ik had de backup heater uitgeschakeld omdat ik bang was dat hij die te vaak mee zou pakken en een defrost.

Ik had een stooklijn van C25 bij C-15 en C20 bij C15 volgens mij de laagste temperaturen die instelbaar waren.
Ik schakel op de binnentemperatuur van C15 in de schuur op de bijgeleverde controller.
Nu heeft hij de afgelopen dagen enkele nachten al wel wat bij verwarmd maar heb er verder geen aandacht aan besteed.
Tot ik gisteravond een melding kreeg dat de watertemperatuur te laag was....... Paniek....

De fout gereset, maar na een tijdje weer hetzelfde. Stooklijn aangepast(C20 bij C-10 en C30 bij C15) en de gevraagde binnentemperatuur verhoogd naar 17 graden. Helaas zonder resultaat.
Buiten gekeken, bleek de unit behoorlijk dichtgevroren.
Ineens dacht ik aan de uitgeschakelde backup heater. Deze dus weer ingeschakeld.
Pomp draait even en gaat vervolgens (denk ik) aan een defrost beginnen. Het leek er echter op dat hi daar niet meer uit kwam.
De unit weer ff uit en aan gezet waarna de unit eerst weer normaal begint maar al snel weer in de defrost schiet.
Toen was het toch echt tijd om op bed te gaan.
Vanmorgen keek ik en had de backup heater 17 kw verbruikt en de temperatuur was niets opgelopen binnen.
Ook de watertemperatuur was niets opgelopen.
Vanmorgen was de unit niet meer bevroren, toch maar weer even de unit uit en aan gezet.

Nu heeft hij een paar uur gedraaid waar hij nog wel weer de backup heater meerdere keren heeft gebruikt(zie ik aan het stroomverbruik op de aparte groep via homewizard) maar hij blijft nu wel normaal werken.

Naar mijn idee is het mis gegaan doordat de watertemperatuur te laag was en hij de backup heater niet aan kon spreken om om de defrost uit te voeren. Toen ik daar eenmaal achter was, had ik verwacht dat hij het wel weer op zou pakken, maar dat was dus niet het geval.
Uiteraard wil ik graag begrijpen wat hier mis is gegaan en voorkomen dat dit weer gebeurd.
Met het koudere weer op komst wil ik niet het risico lopen dat me de boel bevriest.

• BarryH
2stimpy schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:06:
Eind vorige winter een 7kw geïnstalleerd op de 70 m2 vloerverwarming van de schuur.
Eind vorige winter wel gemerkt dat de temperatuur naar mijn idee te hoog werd in de schuur.
Ik had de backup heater uitgeschakeld omdat ik bang was dat hij die te vaak mee zou pakken en een defrost.

Ik had een stooklijn van C25 bij C-15 en C20 bij C15 volgens mij de laagste temperaturen die instelbaar waren.
Ik schakel op de binnentemperatuur van C15 in de schuur op de bijgeleverde controller.
Nu heeft hij de afgelopen dagen enkele nachten al wel wat bij verwarmd maar heb er verder geen aandacht aan besteed.
Tot ik gisteravond een melding kreeg dat de watertemperatuur te laag was....... Paniek....

De fout gereset, maar na een tijdje weer hetzelfde. Stooklijn aangepast(C20 bij C-10 en C30 bij C15) en de gevraagde binnentemperatuur verhoogd naar 17 graden. Helaas zonder resultaat.
Ineens dacht ik aan de uitgeschakelde backup heater. Deze dus weer ingeschakeld.
Pomp draait even en gaat vervolgens (denk ik) aan een defrost beginnen. Het leek er echter op dat hi daar niet meer uit kwam.
De unit weer ff uit en aan gezet waarna de unit eerst weer normaal begint maar al snel weer in de defrost schiet.
Vanmorgen keek ik en had de backup heater 17 kw verbruikt en de temperatuur was niets opgelopen binnen.
Vanmorgen was de unit niet meer bevroren, toch maar weer even de unit uit en aan gezet.

Nu heeft hij een paar uur gedraaid waar hij nog wel weer de backup heater meerdere keren heeft gebruikt(zie ik aan het stroomverbruik op de aparte groep via homewizard) maar hij blijft nu wel normaal werken.

Naar mijn idee is het mis gegaan doordat de watertemperatuur te laag was en hij de backup heater niet aan kon spreken om om de defrost uit te voeren. Toen ik daar eenmaal achter was, had ik verwacht dat hij het wel weer op zou pakken, maar dat was dus niet het geval.
Uiteraard wil ik graag begrijpen wat hier mis is gegaan en voorkomen dat dit weer gebeurd.
Met het koudere weer op komst wil ik niet het risico lopen dat me de boel bevriest.
Dit klopt, staat al vaker in dit topic beschreven. Een stooklijn onder ca. 25-28 ofzoiets werkt niet met een panasonic. Dant wordt de backup heater aangezet. Dus stooklijn van 25 bij 15 en 35 bij -10 zal beter gaan.

• 2stimpy
Dank je, ik zal de topic er nog eens op nazoeken. In paniek modus was dit even de kortste weg.
Zal het gelijk via de Heishamon integratie verde aanpassen.
Ik heb een delta T van 4 momenteel.
Zal me benieuwen hoe dit gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door 2stimpy op 17-11-2025 09:30 ]

• Nnoitra

edit:
--

--

BONFIX
5/4 x 1 80590

terrendis puntstuk;

Hier Terrendis 32mm en Puntstuk - Terrendis - Messing - 32 x 1". Vanaf daar door op Uponor 32.
En die Caleffi Dirtmag heb ik ook :)

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005

edit:
--

--

BONFIX
5/4 x 1 80590

terrendis puntstuk;

Ik heb het zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWZlT03iaRIkTLFeaRcgCLWKcnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMJgCGacK2gILSMMY0LDfF3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xDNhKMZKAYgucHBprOwxUzHkSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIrYedpDkPI5Dc3I0j2SCA6c.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de rvs flex is 1", dat is meer dan voldoende (en goedkoper en buigbaarder) voor de interne pomp. Ik haal er 35l/m over in ontluchtingsmode, dus over de flow hoef je jezelf geen zorgen te maken.
Verder heb ik aan de pomp deze zitten (zonder het eerste stuk, dan is het een schroefbare 5/4" naar 4/4"), zodat ik de pomp los kan halen zonder ook maar iets anders los te maken:
https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

De bocht heb ik erin zitten om de vorstkleppen van elkaar te scheiden zodat het vocht niet op de andere vorstklep komt. Deze zijn 5/4, maar achteraf had ik gewoon voor de 1"moeten gaan, maar had deze al gekocht (voor een zacht prijsje).

• Wolly
  • Niet online
Iemand een tip voor mij? Vanmorgen de warmtepomp, een WH-MDC06G3E5 weer op de controller op Power gezet. De hele zomer heeft hij dus wel stroom gehad maar de controller stond uit.

De controller toont de normale dingen, maar de wp weigert om te gaan verwarmen. Om waterblokkades uit te sluiten heb het Pump air purge programma laten draaien en deze ging 10 minuten het water pompen dus pomp doet het wel.

Externe kamerthermostaat schakelt ook gewoon.
Als ik op Heater druk zou normaliter de heater moeten starten als backup maar dat gebeurt ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J7Z2Tb6n/screenshot-452.png
Ik heb deze setting even op 18c gezet )stond op /10' om te kijken of de heater dan wel aan gaat±
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y93m9D2F/screenshot-453.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7YTYtQvm/screenshot-454.png

Helaas gebeurt er niets. Dus wp start niet met warmte geven en heater indrukken doet ook niets. Pomp doet het wel in air purge.

Iemand een idee?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:15
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:01:
Iemand een tip voor mij? Vanmorgen de warmtepomp, een WH-MDC06G3E5 weer op de controller op Power gezet. De hele zomer heeft hij dus wel stroom gehad maar de controller stond uit.

De controller toont de normale dingen, maar de wp weigert om te gaan verwarmen. Om waterblokkades uit te sluiten heb het Pump air purge programma laten draaien en deze ging 10 minuten het water pompen dus pomp doet het wel.

Externe kamerthermostaat schakelt ook gewoon.
Als ik op Heater druk zou normaliter de heater moeten starten als backup maar dat gebeurt ook niet.

[Afbeelding]
Ik heb deze setting even op 18c gezet )stond op /10' om te kijken of de heater dan wel aan gaat±
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Helaas gebeurt er niets. Dus wp start niet met warmte geven en heater indrukken doet ook niets. Pomp doet het wel in air purge.

Iemand een idee?
Interne aardlekschakelaar misschien?
Of de water druk schakelaar, heb wel eens gelezen dat iemand daarmee probleem had

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 17-11-2025 11:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:09:
[...]

Interne aardlekschakelaar misschien?
Of de water druk schakelaar, heb wel eens gelezen dat iemand daarmee probleem had
Dank voor je snelle hulp _/-\o_

Ik heb nu de Room Thermostat Connection op OFF gezet en hij loopt weer. Heater heb ik ook weer uitgezet anders wordt het een dure dag. Dat betekent toch dat ik nu op WAR draai?

Wel vreemd, ik heb altijd gedacht dat ik met een druk op heater direct warmte zou krijgen. Dat was eigenlijk mijn fallback scenario maar heb het schijnbaar nooit echt getest.

Ik ga wel even de Compressor running frequency in de gaten houden, had zojuist even het idee dat die van 40 naar 0 ging en toen weer ging opbouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 17-11-2025 11:36 ]

• reneeke1970
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:34:
[...]

Dank voor je snelle hulp _/-\o_

Ik heb nu de Room Thermostat Connection op OFF gezet en hij loopt weer. Heater heb ik ook weer uitgezet anders wordt het een dure dag. Dat betekent toch dat ik nu op WAR draai?

Wel vreemd, ik heb altijd gedacht dat ik met een druk op heater direct warmte zou krijgen. Dat was eigenlijk mijn fallback scenario maar heb het schijnbaar nooit echt getest.

Ik ga wel even de Compressor running frequency in de gaten houden, had zojuist even het idee dat die van 40 naar 0 ging en toen weer ging opbouwen.
De oude garde met g model moet elkaar toch helpen haha.
Ik gebruik zelf de externe aansluiting, uit zetten gaat dmv instellen op 18 graden. Controller gaat nooit uit, anders werkt vorst bescherming niet meer was mijn idee.
Maar fijn dat ie weer draait, hier draait ie al vier weken met 3 tot 6 kWh per dag....

1 PVoutput . Dongen NB

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 11:47
@reneeke1970 : bij mijn F-generatie blijft de vorstbeveiliging gewoon werken ook al staat de controller uit. En ik vermoed dat de besturing identiek is aan de G.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• reneeke1970
jaari schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:46:
@reneeke1970 : bij mijn F-generatie blijft de vorstbeveiliging gewoon werken ook al staat de controller uit. En ik vermoed dat de besturing identiek is aan de G.
Oh oke, en in standby blijft de jouwe gewoon 8 watt verbruiken dan? Of minder..

1 PVoutput . Dongen NB

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 11:47
Ik meet iets minder dan 10W.
De Youless die ik daarvoor gebruik geeft namelijk 10W aan, en af-en-toe 0W.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• reneeke1970
jaari schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:38:
Ik meet iets minder dan 10W.
De Youless die ik daarvoor gebruik geeft namelijk 10W aan, en af-en-toe 0W.
Oke, geen verschil met mij dan, dan verander ik mijn tactiek maar niet, maakt dan niks uit. Bedankt

1 PVoutput . Dongen NB

• Phyt_
gyjo schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb het zo opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook de rvs flex is 1", dat is meer dan voldoende (en goedkoper en buigbaarder) voor de interne pomp. Ik haal er 35l/m over in ontluchtingsmode, dus over de flow hoef je jezelf geen zorgen te maken.
Verder heb ik aan de pomp deze zitten (zonder het eerste stuk, dan is het een schroefbare 5/4" naar 4/4"), zodat ik de pomp los kan halen zonder ook maar iets anders los te maken:
https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

De bocht heb ik erin zitten om de vorstkleppen van elkaar te scheiden zodat het vocht niet op de andere vorstklep komt. Deze zijn 5/4, maar achteraf had ik gewoon voor de 1"moeten gaan, maar had deze al gekocht (voor een zacht prijsje).
Heel erg bedankt voor de fotos en toelichting, dit maakt het een stuk duidelijker allemaal.
@Beer070 @FransvWoerkom @Chevy55 @Nnoitra
Bedankt voor jullie input, ik heb even voldoende informatie, de flex rvs en terrendis 32x1" zijn besteld.

• Wolly
  • Niet online
jaari schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:46:
Dat ligt vermoedelijk aan deze setting
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KzSJRNLf/screenshot-456.png

En OFF is die in de volgende gevallen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mkZ3H6rp/screenshot-457.png

En ja, de F en G zijn redelijk hetzelfde. Zelfde controller alleen volgens mij andere capaciteit (F 5kW en G 6kW)

@reneeke1970 Jij draait dus WAR en schakelt met een thermostaat de External OFF/ON? Ik wil ooit nog de tank mode gebruiken voor warmwater, dat werkt niet als ik die External OFF/ON gebruik (vermoed ik?).

Mijn wp heeft inmiddels de hele dag gedraaid, ik weet niet wat ik mee maak. Lange run, redelijk vlakke lijnen en geen defrost. Normaliter krijg ik bij zo'n koude opstart altijd wel een paar momenten met de backup heater omdat de 27c niet snel genoeg gehaald wordt maar nu bleef hij rustig urenlang stampen zodat Ta pas 5 uur later 27c was :D

Ook een COP van rond de 4 wat voor mijn situatie best aardig is en hij draaide zelfs een tijdje op 650W (2600W thermisch). Ik moet het nazoeken in de data maar dat heb ik echt maar zelden gezien.

Dat kan toch niet door WAR komen? Die gebruikt in principe toch dezelfde stooklijn alleen grijpt nu de kamerthermostaat niet in.

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 17-11-2025 21:10 ]

• 2stimpy
2stimpy schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:06:

Even nog een aanvulling met mijn bevindingen vandaag.
Ik heb trouwens de Panasonic KIT-MDC05J3E5-B R32 Mono Bloc 5 kW Aquarea J gen.afgelopen maart geinstalleerd..
Vanmorgen dus de stooklijn veranderd naar 25 bij -10 en 35 bij 15.
Gedurende de dag bleef de unit een gevraagde 30c aanvoertemperatuur aan houden maar de werkelijke aanvoertemperatuur bleef bij 25c steken. op een gegeven moment zo ca 15.00 uur werd de gevraagde 17c ruimte temp bereikt en de unit schakelde af. Inmiddels zijn we even verder en de ruimte temperatuur is nog steeds 17c met een vloer temperatuus van 18c. Ae aanvoer en de retour heb ik gemeten bij de uitgang naar buiten(maar dus nog wel binnen) en die was op dat moment 14c. Als ik dan naar Heishamon kijk dan snap ik er nog weinig van. heb ik het nu goed dat de temperatuur in de leidingen buiten zon 7c is?

Ik vraag me af of dit goed gaat als er dadelijk weer warmtevraag is. Ik ben bang dat hij snel dicht vriest op vervolgens weer in de defrost te blijven hangen op de Backup heater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5kDLEP2ZRK53ZvCh35qdOFbE9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gZlkFMWuvmjQXBee3gqTyM5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mBe0Ok4qaEM4vdYN5-cKfhFViA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmTEkaRrD6sd1WF1ppvj05S4.jpg?f=fotoalbum_large

• Thorsd
2stimpy schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:33:
[...]

Even nog een aanvulling met mijn bevindingen vandaag.
Ik heb trouwens de Panasonic KIT-MDC05J3E5-B R32 Mono Bloc 5 kW Aquarea J gen.afgelopen maart geinstalleerd..
Vanmorgen dus de stooklijn veranderd naar 25 bij -10 en 35 bij 15.
Gedurende de dag bleef de unit een gevraagde 30c aanvoertemperatuur aan houden maar de werkelijke aanvoertemperatuur bleef bij 25c steken. op een gegeven moment zo ca 15.00 uur werd de gevraagde 17c ruimte temp bereikt en de unit schakelde af. Inmiddels zijn we even verder en de ruimte temperatuur is nog steeds 17c met een vloer temperatuus van 18c. Ae aanvoer en de retour heb ik gemeten bij de uitgang naar buiten(maar dus nog wel binnen) en die was op dat moment 14c. Als ik dan naar Heishamon kijk dan snap ik er nog weinig van. heb ik het nu goed dat de temperatuur in de leidingen buiten zon 7c is?

Ik vraag me af of dit goed gaat als er dadelijk weer warmtevraag is. Ik ben bang dat hij snel dicht vriest op vervolgens weer in de defrost te blijven hangen op de Backup heater.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, de 7 graden is de watertemperatuur buiten (in de WP). Die is lager dan de vloer omdat de waterpomp niet draait. Als het kouder wordt, zal eerst de waterpomp gaan draaien voor vorstbescherming en wordt de leiding temperatuur weer hoger.

Je hebt u een omgekeerde stooklijn, lager als het kouder wordt. Misschien gewoon een vaste Ta instellen ipv stooklijn?

• 2stimpy
Thorsd schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:48:
[...]

Ja, de 7 graden is de leiding temperatuur buiten (in de WP). Die is lager dan de vloer omdat de waterpomp niet draait. Als het kouder wordt eerst de waterpomp gaan draaien voor vorstbescherming en wordt de leiding temperatuur weer hoger.

Je hebt u een omgekeerde stooklijn, lager als het kouder wordt. Misschien gewoon een vaste Ta instellen ipv stooklijn?
Ik heb zelf de waarden hierboven verkeerd geschreven, in de unit is het wel goed. Een vaste ta zou ik inderdaad wel kunnen proberen. Ik ben nog helemaal nieuw in deze wtp dus moet nog een hoop leren. In maart al wel het eea ingelezen, maar daar is niet veel van blijven hangen.

• reneeke1970
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:06:
[...]

Dat ligt vermoedelijk aan deze setting
[Afbeelding]

En OFF is die in de volgende gevallen:
[Afbeelding]

En ja, de F en G zijn redelijk hetzelfde. Zelfde controller alleen volgens mij andere capaciteit (F 5kW en G 6kW)

@reneeke1970 Jij draait dus WAR en schakelt met een thermostaat de External OFF/ON? Ik wil ooit nog de tank mode gebruiken voor warmwater, dat werkt niet als ik die External OFF/ON gebruik (vermoed ik?).

Mijn wp heeft inmiddels de hele dag gedraaid, ik weet niet wat ik mee maak. Lange run, redelijk vlakke lijnen en geen defrost. Normaliter krijg ik bij zo'n koude opstart altijd wel een paar momenten met de backup heater omdat de 27c niet snel genoeg gehaald wordt maar nu bleef hij rustig urenlang stampen zodat Ta pas 5 uur later 27c was :D

Ook een COP van rond de 4 wat voor mijn situatie best aardig is en hij draaide zelfs een tijdje op 650W (2600W thermisch). Ik moet het nazoeken in de data maar dat heb ik echt maar zelden gezien.

Dat kan toch niet door WAR komen? Die gebruikt in principe toch dezelfde stooklijn alleen grijpt nu de kamerthermostaat niet in.
Mijne zit nu ook op bijna continu 650 watt, soms wat hoger me lager als buiten temp schommelt, daar reageert war op. Wat jij omschrijft zie ik al jaren....
Ik gebruik tank mode niet, maar mocht jij dat willen dat zet je gewoon een extra relais parallel over 17/18 en dan gaat ie altijd aan tegelijk met je tank mode.
17/18 is maak verbreek contact, kun je meerdere schakelingen aan hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste