Ze hadden gewoon een Sainz moeten strikken. Die is bekend met het type auto. Heeft ruime ervaring en is stabiel genoeg gebleken. Liever een beetje strijd en pit in een team, laat Verstappen er ook maar voor werken.
Lawson of Tsunoda zijn nou niet bepaald hoog vliegers. Punten afpakken nee dat gaat ze beide niet lukken.RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:42:
[...]
Wat bedoel je hier mee? Dat die daar zelfs nog minder aan heeft dan Perez? Of dat die zo snel zijn dat ze punten af gaan pakken?
Velen verlaten het zinkende schip RedBull. Max doet er goed aan om zich daarbij aan te sluiten.
Als ik Max was zou ik Adrian volgen.
Lance samen met Lawson of Tsunoda in de RedBull.
Max samen met Alonso in de Aston Martin.
[ Voor 24% gewijzigd door Speedster op 02-12-2024 17:04 ]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Net als Max met zijn team en familie komt is dat met Sainz ook het geval.Millie-ano schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:49:
Ze hadden gewoon een Sainz moeten strikken. Die is bekend met het type auto. Heeft ruime ervaring en is stabiel genoeg gebleken. Liever een beetje strijd en pit in een team, laat Verstappen er ook maar voor werken.
En dat boterde niet bij torro rosso.
De precieze details weten we niet maar blijkbaar ziet red bull het niet zitten die mensen weer binnen boort te halen.
Aan Lance als teamgenoot bij AM heeft Max nog minder dan nu aan ChecoSpeedster schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
[...]
Lawson of Tsunoda zijn nou niet bepaald hoog vliegers. Punten afpakken nee dat gaat ze beide niet lukken.
Velen verlaten het zinkende schip RedBull. Max doet er goed aan om zich daarbij aan te sluiten.
Lance samen met Lawson of Tsunoda in de RedBull.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Want Perez doet dat wel?Speedster schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
[...]
Lawson of Tsunoda zijn nou niet bepaald hoog vliegers. Punten afpakken nee dat gaat ze beide niet lukken.
Velen verlaten Red Bull. Maar ia dat gek? Ze hebben zich daar naar voren gevochten en nu ze daar zijn is het weer wat "saaitjes" (minder uitdaging). En verloop zul je altijd zien. En na 2021 was er bij Merc ook een aardige leegloop (Stephen Knowles die sinds bij RBR aan de pitmuur zit werkte in 2021 nog bij Merc bv, maar ook al dat powertrains personeel).Velen verlaten het zinkende schip RedBull. Max doet er goed aan om zich daarbij aan te sluiten.
En v.w.b. AM weten we helemaal niks. "Newey" is de komende jaren alleen een naam. De 2026 AM auto zal net zo veel een Newey auto zijn dan de 2024 RBR. Want nu heeft hij ook al weinig aan de RB20 gedaan naar het schijnt. En Newey zal zich ook moeten inwerken in het team / het team zich aan hem aanpassen. Dat gaat de eerste jaren echt niet ineens in elkaar vallen. Zie ook Schumacher en Ferrari dat verschillende jaren duurde. En Red Bulls Dan Fallows die 2 jaar terug naar AM is gegaan en waar zoveel over te doen was (RBR wilde hem niet zomaar laten gaan) is alweer de laan uit gestuurd vanwege tegenvallende resultaten. Stroll wil dus blijkbaar prestaties, gisteren, en zo makkelijk gaat dat niet.
Doe mij ook wat van dat wat jij gehad hebt. Lance naar Red Bull?! En Lawrence zijn geld dan ook? En wat moet dan van AM over blijven?Lance samen met Lawson of Tsunoda in de RedBull.
Daarom schrijft @Speedster ook "Lance naast Tsunoda naar Red Bull"YakuzA schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:32:
[...]
Aan Lance als teamgenoot bij AM heeft Max nog minder dan nu aan Checo
Lawson heeft in ieder geval nog geen auto platgereden en gisteren was meer aan het team te danken. Als de RB20 al zo'n draak is om te rijden dan zal de VRB ook geen deuk in een pakje boter rijden... Yuki zal niet 123 naar het hoofd team gezet worden, veel te veel emotie.Waah schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:53:
[...]
Aangenomen na een fenomenale race in Abu Dhabi na de laatste race
Ontslagen na een dramatische 3 jaar in Abu Dhabi na de laatste race
Maar dat die er nog zit had ik al niet verwacht, dus als ze na de race met het nieuw komen dat die een verlenging heeft tot 2028 zou ik er niet eens raar van opkijken![]()
Logisch gezien zeg ik Yuki. Want die heeft toch al aardig wat teamgenoten verschalkt. Dus RBR zal wel voor Lawson kiezenook al lijkt die de laatste races wat tegen te vallen.
245 Races. One to go.
The Lewis Hamilton and Mercedes partnership will conclude at the Abu Dhabi Grand Prix
The Lewis Hamilton and Mercedes partnership will conclude at the Abu Dhabi Grand Prix
:strip_exif()/f/image/y427k9H36rH5goMePNDfSbGX.jpg?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Hate him or Love him. Een van de iconen van de sport.G_Dragon schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
245 Races. One to go.
[Afbeelding]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Is denk ik voor groot gedeelte van de grid.
Er zijn toch zeker 6 correurs voor wie dat niet geldt, welke geen van alle in de zelde auto rijden als de WDC. Perez rijdt wel in de zelde auto als de WDC.Illegal_Alien schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:57:
[...]
Is denk ik voor groot gedeelte van de grid.
Adrian Newey alleen maar een naam?RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:54:
[...]
Want Perez doet dat wel?
[...]
Velen verlaten Red Bull. Maar ia dat gek? Ze hebben zich daar naar voren gevochten en nu ze daar zijn is het weer wat "saaitjes" (minder uitdaging). En verloop zul je altijd zien. En na 2021 was er bij Merc ook een aardige leegloop (Stephen Knowles die sinds bij RBR aan de pitmuur zit werkte in 2021 nog bij Merc bv, maar ook al dat powertrains personeel).
En v.w.b. AM weten we helemaal niks. "Newey" is de komende jaren alleen een naam. De 2026 AM auto zal net zo veel een Newey auto zijn dan de 2024 RBR. Want nu heeft hij ook al weinig aan de RB20 gedaan naar het schijnt. En Newey zal zich ook moeten inwerken in het team / het team zich aan hem aanpassen. Dat gaat de eerste jaren echt niet ineens in elkaar vallen. Zie ook Schumacher en Ferrari dat verschillende jaren duurde. En Red Bulls Dan Fallows die 2 jaar terug naar AM is gegaan en waar zoveel over te doen was (RBR wilde hem niet zomaar laten gaan) is alweer de laan uit gestuurd vanwege tegenvallende resultaten. Stroll wil dus blijkbaar prestaties, gisteren, en zo makkelijk gaat dat niet.
[...]
Doe mij ook wat van dat wat jij gehad hebt. Lance naar Red Bull?! En Lawrence zijn geld dan ook? En wat moet dan van AM over blijven?
Newey-designed chassis have won 12 World Constructors' and 14 World Drivers' Championships, including four consecutive Constructors' titles from 2010 to 2013 with Red Bull. Newey has made 40 entries as a lead designer in Formula One, winning World Championships with 15 and Grands Prix with 31, as of 2024.
Bron: Wikipedia: Adrian Newey
Citeer dan ook de volledige zin. "De komende jaren". Of denk jij dat AM, die de tweede helft van dit seizoen zo ongeveer stijf achteraan rijden, als ze Newey hebben ineens consistent races gaan winnen? AM heeft nog nooit de kennis / kunde gehad om een goede auto te bouwen en te upgraden. Dan kun je wel Newey in het team hebben. Maar Newey is één man, en die honderd andere designers zijn niet ineens "de crème de la crème". En tenzij ze Newey als soort van dictator inzetten die even alleen die auto voor 2026 gaat ontwerpen dan heb je dus nog steeds dezelfde ("niet top") mensen die de 2026 auto maken.
Dus ja, Newey is de eerste jaren "maar een naam", want die zal eerst in het team moeten integreren voordat hij maximale "output" geeft en hij zich aan het team heeft aangepast en het team aan hem. En misschien vertelt wikipedia je ook wel in welke jaren Newey bij een team begon en in welke jaren te kampioen werden. Of bij een RBR dat ze van 2014 t/m 2020 droog stonden ondanks Newey.
En dat is dan ook nog onder voorwaarde dat Newey zich volop stort op de ontwikkeling van de F1 auto. Want bij RBR deed hij dat de laatste jaren vaker niet dan wel. De 2024 auto heeft hij niks aan gedaan, de 2017 auto (RB13) had hij volgens mij ook niks aan gedaan. Dus wie zegt uberhaupt dat hij bij AM volop bezig gaat zijn? En niet met een hypercar, zoals die in 2017 door RBR gepaaid moest worden door met titelsponsor AM de AM Valkery te maken en hij afgelopen jaren volop met de RB19 bezig is geweest.
Daarnaast had ik nog meer vragen die je niet beantwoordt. Zoals waarom Lawson of Tsunoda als teamgenoot wel een probleem zouden zijn voor Verstappen maar Perez (die op bijna 1/3e aan punten finisht) niet.
En hoe je op het idee komt dat Stroll naar RBR zou gaan terwijl pa eigenaar van AM is.
Behalve de sponsor verplichtingen dan...G_Dragon schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
245 Races. One to go.
[Afbeelding]
Wil je niet altijd zo laag mogelijk zitten?Maasluip schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:40:
In de race notes van Ted bij Sky werd trouwens gezegd dat de verandering die Red Bull gedaan had waardoor ze in de quali en de race weer snel waren was de rake verminderen. Dus meer groundeffect.
Meer rake is normaal meer downforceTreveo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:25:
[...]
Wil je niet altijd zo laag mogelijk zitten?
Omdat je dan meer expansie van de lucht in de diffuser hebt.
(Tenzij die via de zijkant ontsnapt.)
Dus ik weet ook niet of die propositie van minder rake -> meer ground effect correct is.
Maar dat is meer iets voor de aerodynamische experts
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2024 07:28 ]
PSN
Misschien icm de kerbs. Die hebben ze in Qatar veranderd dit jaar als het goed is. En RBR gaat al een tijdje niet zo lekker over de kerbs.YakuzA schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:27:
[...]
Meer rake is normaal meer downforce
Omdat je dan meer expansie van de lucht in de diffuser hebt.
(Tenzij die via de zijkant ontsnapt.)
Dus ik weet ook niet of die propositie van minder rake -> meer ground effect correct is.
Maar dat is meer iets voor de aerodynamische experts
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Waar is Bearnan? En eigenlijk is de afbeelding per auto, niet per coureur.G_Dragon schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:08:
Aantal finishes per positie in 2024 van elke coureur tot nu!
[Afbeelding]
Maar wel interessant om die verdeling zo te zien, laat ook echt goed zien hoe groot het verschil tussen Verstappen en Perez is.
[ Voor 7% gewijzigd door Transportman op 03-12-2024 09:10 ]
Het was vroeger altijd de designfilosofie van Red Bull om een grote rake te hebben. En de mensen zonder hoge rake hadden last van porpoising.Treveo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:25:
[...]
Wil je niet altijd zo laag mogelijk zitten?
Signatures zijn voor boomers.
Bottas voor Red Bull bevestigd:Chocoball schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:39:
Geen idee hoe betrouwbaar de bronnen dit keer zijn maar ESPN weet te melden dat het einde oefening is voor Perez na de laatste race in Abu Dhabi. Horner kwam gisteren al met een opmerkelijke uitspraak dat Perez zijn eigen conclusies moet trekken. Grootste kanshebbers om volgend seizoen naast Verstappen zijn Lawson en Tsunoda.
Red Bull zal niet eenvoudig van Perez afkomen maar men zou hem een ambassadeursrol kunnen aanbieden net zoals ze dat bij Ricciardo hadden gedaan. Ricciardo besloot echter de banden met Red Bull te verbreken.
9 december weten we meer.
https://www.espn.com/f1/s...d-bull-end-season-sources
Puur toeval of weet de officiële website van de Formule 1 meer dan wij? Wanneer je de Red Bull-sectie bezoekt, staat Valtteri Bottas als coureur bij het team vermeldt 😮 pic.twitter.com/zm8QDZH7wY
— GPFans NL (@GPFansNL) 2 december 2024
:strip_exif()/f/image/cTT2eublkI0LIl5oy2zMaA5R.png?f=user_large)
Oepsie.
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 03-12-2024 09:27 ]
Signatures zijn voor boomers.
Bottas in de RBR, ik kan het mij haast niet voorstellen. Betekent voor mij eigenlijk vooral - dat als Perez inderdaad vertrekt - dat zij nog geen vertrouwen hebben in Yuki of Liam.
Afgaande op het staatje hierboven weet hij gelukkig nog wel hoe hij een auto over de finish moet krijgen. Maar of hij nog snel genoeg (sneller dan Perez) is?
Afgaande op het staatje hierboven weet hij gelukkig nog wel hoe hij een auto over de finish moet krijgen. Maar of hij nog snel genoeg (sneller dan Perez) is?
Bottas gaat echt niet naar Red bull.
Marko heeft in een interview al aangegeven dat de aandeelhouders willen dat het red bull coureurs programma voorrang moet krijgen.
Yuki of Lawson wie zal het zeggen.
Het gaat hier niet om een coureur om Max te verslaan maar om genoeg punten te pakken voor het team want daar zit de angel voor de aandeelhouders.
Vergeet ook niet dat Hadjar hoog op het lijstje staat binnen red bull om dan weer door te schuiven.
Marko heeft in een interview al aangegeven dat de aandeelhouders willen dat het red bull coureurs programma voorrang moet krijgen.
Yuki of Lawson wie zal het zeggen.
Het gaat hier niet om een coureur om Max te verslaan maar om genoeg punten te pakken voor het team want daar zit de angel voor de aandeelhouders.
Vergeet ook niet dat Hadjar hoog op het lijstje staat binnen red bull om dan weer door te schuiven.
Heb je het ook zelf gechecked?Maasluip schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:25:
[...]
Bottas voor Red Bull bevestigd:
[Twitter]
[Afbeelding]
Oepsie.
Ik zie het zowel op mobiel als PC niet, dus ofwel is het al gefixed, ofwel probeert GPFans een mooie clickbait.
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
G_Dragon schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
245 Races. One to go.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kvjflJ65AxsvjqWnfupMFT0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
"When you grow up your heart dies"
Bottas is op dit moment natuurlijk wel een marketingmonster. Dus ik vind het niet zo gek. Qua karakter past hij prima bij de Red Bull familie en hij is een stabiele coureur. Ik zie het wel zitten.Fauna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:29:
Bottas in de RBR, ik kan het mij haast niet voorstellen. Betekent voor mij eigenlijk vooral - dat als Perez inderdaad vertrekt - dat zij nog geen vertrouwen hebben in Yuki of Liam.
Ieder ander dan Perez zal toegejuicht worden, die ander krijgt dan twee of drie weekenden de kans en dan begint het gedoe om het zitje weer opnieuw.
Dat laatste, ze hebben er zelfs een heel "artikel" over. Niet de moeite om te lezen dus geen link.BSTNjitRam schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:50:
[...]
Heb je het ook zelf gechecked?
Ik zie het zowel op mobiel als PC niet, dus ofwel is het al gefixed, ofwel probeert GPFans een mooie clickbait.
Ik heb het ook op Reddit voorbij zien komen. Dus het zal er vast wel gestaan hebben. En ja, vervolgens zal het ook wel uitgemolken worden door GPFans met een clickbait artikel.noo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:22:
[...]
Dat laatste, ze hebben er zelfs een heel "artikel" over. Niet de moeite om te lezen dus geen link.
Het heeft er echt gestaan. Heb meerdere plaatjes van telefoons met de website open gekregen in de F1 vrienden app. Tuurlijk maken de clickbait websites van 2 woorden meerdere artikelen. Loopt lekker snel binnen.RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:30:
[...]
Ik heb het ook op Reddit voorbij zien komen. Dus het zal er vast wel gestaan hebben. En ja, vervolgens zal het ook wel uitgemolken worden door GPFans met een clickbait artikel.
Gok dat het gewoon een foutje is. Er stond ook een groot stuk tekst van mercedes bij als je zijn naam selecteerde.
Met Max en Alonso op zeker.RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:50:
[...]
Citeer dan ook de volledige zin. "De komende jaren". Of denk jij dat AM, die de tweede helft van dit seizoen zo ongeveer stijf achteraan rijden, als ze Newey hebben ineens consistent races gaan winnen?
De Adrain Newey haat zit er diep in bij je, vertel eens hoe dat komt?AM heeft nog nooit de kennis / kunde gehad om een goede auto te bouwen en te upgraden. Dan kun je wel Newey in het team hebben. Maar Newey is één man, en die honderd andere designers zijn niet ineens "de crème de la crème". En tenzij ze Newey als soort van dictator inzetten die even alleen die auto voor 2026 gaat ontwerpen dan heb je dus nog steeds dezelfde ("niet top") mensen die de 2026 auto maken.
Dus ja, Newey is de eerste jaren "maar een naam", want die zal eerst in het team moeten integreren voordat hij maximale "output" geeft en hij zich aan het team heeft aangepast en het team aan hem. En misschien vertelt wikipedia je ook wel in welke jaren Newey bij een team begon en in welke jaren te kampioen werden. Of bij een RBR dat ze van 2014 t/m 2020 droog stonden ondanks Newey.
En dat is dan ook nog onder voorwaarde dat Newey zich volop stort op de ontwikkeling van de F1 auto. Want bij RBR deed hij dat de laatste jaren vaker niet dan wel. De 2024 auto heeft hij niks aan gedaan, de 2017 auto (RB13) had hij volgens mij ook niks aan gedaan. Dus wie zegt uberhaupt dat hij bij AM volop bezig gaat zijn? En niet met een hypercar, zoals die in 2017 door RBR gepaaid moest worden door met titelsponsor AM de AM Valkery te maken en hij afgelopen jaren volop met de RB19 bezig is geweest.
Max Verstappen heeft 4 wereldtitels behaald in door Adrain Newey ontworpen bolides.
Voor Max Verstappen geen enkel probleem voor Redbull des te meer.Daarnaast had ik nog meer vragen die je niet beantwoordt. Zoals waarom Lawson of Tsunoda als teamgenoot wel een probleem zouden zijn voor Verstappen maar Perez (die op bijna 1/3e aan punten finisht) niet.
Dat is een wens aangezien ik Redbull niet hoog heb zitten en Redbull graag wat lager in de rangorde zou willen zien.En hoe je op het idee komt dat Stroll naar RBR zou gaan terwijl pa eigenaar van AM is.
After the sport introduced V6 turbo-hybrid power units in 2014, Newey's cars were held back by the performance of the Renault power units, but a switch to Honda power in 2019 eventually gave the team a power unit capable of winning a title.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedster op 03-12-2024 10:45 ]
Alsonso die nu met geluk randje top 10 rijdt? Ja, dat is de auto, maar Newey maakt daar niet meteen een top 2, 3 WDC auto van waardoor een top coureur (/goat) er een winnende auto van maakt.
Dat is jouw interpretatie. Het is geen Newey haat, het zijn de feiten. Waarom zou een F1 team honderden designers in dienst hebben als ze aan 1 Newey voldoende hebben? En dat Newey niet alle jaren aan de F1 auto heeft gewerkt is ook gewoon een feit. Waarbij Newey ook totaal niet achter de ontwerp keuzes van dit jaar stond. En toch levert deze auto (waar Newey dus "tegen" was) een kampioenschap op.[...]
De Adrain Newey haat zit er diep in bij je, vertel eens hoe dat komt?
Zie hierboven. Newey staat niet eens achter het ontwerp van de huidige auto. Dan kun je het moeilijk een "Newey auto" noemen. Het is een auto van het team waarbij Newey ook in dienst is maar zich bezig hield met andere activiteiten (de RB18).Max Verstappen heeft 4 wereldtitels behaald in door Adrain Newey ontworpen bolides.
Dus je beschuldigd mij van Newey haat op basis van...? Maar je haat zelf Red Bull?Dat is een wens aangezien ik Redbull niet hoog heb zitten en Redbull graag wat lager in de rangorde zou willen zien.
En Newey (die jij hoog hebt zitten blijkbaarAfter the sport introduced V6 turbo-hybrid power units in 2014, Newey's cars were held back by the performance of the Renault power units, but a switch to Honda power in 2019 eventually gave the team a power unit capable of winning a title.
Waarbij ook bekend is dat die jaren Newey er niet veel zin in had, doordat de motor toch prut was. En door een gebrek aan motivatie dus door RB op andere projecten is gezet die hij wel leuk vond (AM Valkery dus), puur om hem in het "team" (/bedrijf) te houden.
Hmm, Yuki zou wel eens een poging mogen wagen bij het hoofdteam.Fauna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:29:
Bottas zou een mooie zijn om naast Lawson te zetten bij RBR.
Genoeg ervaring om te kunnen helpen met de ontwikkeling en een ervaren coureur om kennis overtedragen.
Een nieuwe junior kan dan over 1 a 2 jaar altijd nog Bottas vervangen.
Het klopt dat ik Adrian Newey heel hoog heb zitten, Het klopt ook dat ik Redbull haat.RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:18:
[...]
Alsonso die nu met geluk randje top 10 rijdt? Ja, dat is de auto, maar Newey maakt daar niet meteen een top 2, 3 WDC auto van waardoor een top coureur (/goat) er een winnende auto van maakt.
[...]
Dat is jouw interpretatie. Het is geen Newey haat, het zijn de feiten. Waarom zou een F1 team honderden designers in dienst hebben als ze aan 1 Newey voldoende hebben? En dat Newey niet alle jaren aan de F1 auto heeft gewerkt is ook gewoon een feit. Waarbij Newey ook totaal niet achter de ontwerp keuzes van dit jaar stond. En toch levert deze auto (waar Newey dus "tegen" was) een kampioenschap op.
[...]
Zie hierboven. Newey staat niet eens achter het ontwerp van de huidige auto. Dan kun je het moeilijk een "Newey auto" noemen. Het is een auto van het team waarbij Newey ook in dienst is maar zich bezig hield met andere activiteiten (de RB18).
[...]
Dus je beschuldigd mij van Newey haat op basis van...? Maar je haat zelf Red Bull?
[...]
En Newey (die jij hoog hebt zitten blijkbaar) heeft weer aangegeven dat de auto in die jaren ook niet zó goed was. Als in: hij kan/kon niet garanderen dat in die jaren RB wel kampioen zou zijn geworden met een betere motor. Hij denkt dat Mercedes een auto (excl motor) had die gelijkwaardig of beter was.
Waarbij ook bekend is dat die jaren Newey er niet veel zin in had, doordat de motor toch prut was. En door een gebrek aan motivatie dus door RB op andere projecten is gezet die hij wel leuk vond (AM Valkery dus), puur om hem in het "team" (/bedrijf) te houden.
Dat spul is namelijk niet te zuipen. De kinderen die meerdere blikken per dag innemen worden er FUBAR van.
Als jij Adrian Newey niet haat dan is dat alleen maar goed.
Het lijkt er op dat Colapinto volgend seizoen testrijder blijft bij Williams.
Red Bull and Alpine not interested anymore in hiring Franco Colapinto for next season, according to our information. Apart from his duties as Williams reserve & simulator driver Colapinto will get several TPC testing runs in 2025.
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 3 december 2024
AMuS (in German): https://t.co/O4bxAXA1AR
TPC? Ik gok Pirelli bandentests? Want als rookie voor de verplichte FP1 rookies telt die natuurlijk niet meer mee (meer dan 2? 3 races gereden waardoor die niet meer in aanmerking komt als rookie)Chocoball schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:34:
[Twitter]
TPC = Testing of Previous Car. De teams mogen gedurende het seizoen met 2 jaar oude wagens rijden.RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:40:
[...]
TPC? Ik gok Pirelli bandentests? Want als rookie voor de verplichte FP1 rookies telt die natuurlijk niet meer mee (meer dan 2? 3 races gereden waardoor die niet meer in aanmerking komt als rookie)
In het artikel staat dat Red Bull in principe deze tests nooit deed maar de concurrentie heeft laten zien dat deze voorbereiding belangrijk is voor hun junioren. Daarom willen ze volgend seizoen hun junior Arvid Lindblad hiervoor inzetten. Om dat te bekostigen kijken ze naar de diensten van Guanyu Zhou die maar al te graag in de Formule 1 wil blijven, zelfs als testrijder.
Wellicht heeft Carlos Slim (/Perez) nog wat centjes over?Chocoball schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:00:
Om dat te bekostigen kijken ze naar de diensten van Guanyu Zhou die maar al te graag in de Formule 1 wil blijven, zelfs als testrijder.
Snap ik. Colapinto heeft zijn marktwaarde ernstig omlaag gehaald door event na event een Williams kort te rijden.Chocoball schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:34:
[Twitter]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb zowel tegen Max als Norris geraced (iRacing).Maasluip schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:36:
Ik ben al van mening dat Lando gewoon geen geweldige coureur is. Dat hij de double yellow en de gele borden niet zag terwijl Max alleen de double yellow al zag. In Brazilië niet weten dat hij moest blijven staan. Bij de 2e herstart zijn inhaalactie niet afmaken (als het omgekeerd was had Max hem laten staan).
Geen WDC materiaal.
Russel is inderdaad wel een klootzak, maar die heeft de kwaliteiten ook niet.
Max is 2-3 tiende sneller dan Norris in dezelfde auto en setup.
2-3 tiende afzitten van 'misschien wel de beste coureur aller tijden' is toch gewoon heel goed. Dan ben je zeker een geweldige coureur, vroeger zat niemand binnen 2-3 tiende van Michael Schumacher, toen noemde we de rest ook niet slecht of niet goed, toen was schumacher gewoon untouchable.
Oranje haat op alle concurenten van Verstappen maakt mij zo misselijk altijd.
Ga aub niet vergelijkem met bewegende pixels.
Wat bij Norris/McLaren opvalt is dat er onvoldoende regelkennis is, dat hoort het team gewoon voor elkaar te hebben.
Wat bij Norris/McLaren opvalt is dat er onvoldoende regelkennis is, dat hoort het team gewoon voor elkaar te hebben.
Goed kunnen sturen is maar een deel van het verhaal. Je moet ook je focus er de hele tijd bij kunnen houden, de goede keuzes maken tijdens een race, onder druk geen fouten gaan maken, maar het ook heel hard kunnen spelen als dat beter is voor je punten. Dat Norris goed kan sturen geloof ik wel, maar in de rest van de punten heeft ie nog wel wat stappen te zetten. Maar als ie dat voor elkaar krijgt zie ik hem nog wel een keer WDC worden. Maar dan zal ie op moeten houden met de fout bij anderen zoeken (en ook niet goede keuzes 'geluk' noemen, maar er zelf iets van leren)Tosti55 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:29:
[...]
Ik heb zowel tegen Max als Norris geraced (iRacing).
2-3 tiende afzitten van 'misschien wel de beste coureur aller tijden' is toch gewoon heel goed. Dan ben je zeker een geweldige coureur, vroeger zat niemand binnen 2-3 tiende van Michael Schumacher, toen noemde we de rest ook niet slecht of niet goed, toen was schumacher gewoon untouchable.
[removed]
Mensen die zeggen dat echt racen en simracen totaal verschillend zijn, zijn in beide niet heel erg goed denk ik.Marcel Br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:36:
Ga aub niet vergelijkem met bewegende pixels.
Ik ben 2 voudig nederlands kampioen karten, en ik heb dat vooral te danken aan het simracen.. dus voor diegene die zeggen dat het niet vergelijkbaar is dat is echt onzin, met de juiste equipment en setting heb je er zeker wel wat aan, een slechte coureur gaat ook nooit een goede simracer zijn en vice versa.
EDIT : Kijk maar naar Thomas Ronhaar, die is eSports F1 kampioen en is sinds kort begonnen met competitief karten, op de buiten banen zit hij bij de sub-top / top, je ziet alleen dat hij iets te kort komt op de binnen banen.
EDIT 2 :
/f/image/A4JV3ztEvNdEroA4GdTHkOcN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Tosti55 op 03-12-2024 17:48 ]
Hij mist inderdaad killer instinct, wat Verstappen duidelijk wel heeft.redwing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:43:
[...]
Goed kunnen sturen is maar een deel van het verhaal. Je moet ook je focus er de hele tijd bij kunnen houden, de goede keuzes maken tijdens een race, onder druk geen fouten gaan maken, maar het ook heel hard kunnen spelen als dat beter is voor je punten. Dat Norris goed kan sturen geloof ik wel, maar in de rest van de punten heeft ie nog wel wat stappen te zetten. Maar als ie dat voor elkaar krijgt zie ik hem nog wel een keer WDC worden. Maar dan zal ie op moeten houden met de fout bij anderen zoeken (en ook niet goede keuzes 'geluk' noemen, maar er zelf iets van leren)
Dit is naar mijn mening aan één ding te wijten en dat is dat Norris een goude paplepel had.
Voor hem zijn er zoveel meer dingen in het leven omdat hij veel meer geld al had tijdens zijn jeugd en tiener jaren, qua sturen zit hij niet ver van Verstappen af, doordat hij killer instinct mist, zal hij in een 1 tegen 1 battle het altijd afleggen (zoals je dit jaar ook duidelijk keer op keer kon zien) en dat is jammer voor de kijker.. Norris met aggressie in zijn rijstijl tegen Max zou echt kwaliteit F1 opleveren.. (MSC vs HAK vibes)
Dat soort dingen blijven moeilijk te vergelijken, je hebt het daar ook over tijden waar er 1,5s zat tussen de #1 en #5 in de qualy, dat is een groter gat dan we momenteel tussen #1 en #20 in Q1 hebbenTosti55 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:29:
[...]
Ik heb zowel tegen Max als Norris geraced (iRacing).
(toen Schumacher in de Mercedes reed waren er genoeg mensen 2-3 tiende sneller
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2024 18:28 ]
PSN
Vond m in Oostenrijk anders behoorlijk agressief, zonder Max zijn uitwijken hadden ze al eerder gecrashed.Tosti55 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:57:
[...]
Hij mist inderdaad killer instinct, wat Verstappen duidelijk wel heeft.
Dit is naar mijn mening aan één ding te wijten en dat is dat Norris een goude paplepel had.
Voor hem zijn er zoveel meer dingen in het leven omdat hij veel meer geld al had tijdens zijn jeugd en tiener jaren, qua sturen zit hij niet ver van Verstappen af, doordat hij killer instinct mist, zal hij in een 1 tegen 1 battle het altijd afleggen (zoals je dit jaar ook duidelijk keer op keer kon zien) en dat is jammer voor de kijker.. Norris met aggressie in zijn rijstijl tegen Max zou echt kwaliteit F1 opleveren.. (MSC vs HAK vibes)
In wheel to wheel racen kan hij zeker nog wat groeien, Charles is hier duidelijk beter in.
Hopelijk groeit Lando nog en laat hij zich niet teveel opnaaien door Zak Brown.
Kan hier werkelijk niks verder over vinden. Hoax?Maasluip schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:12:
[...]
Het was vroeger altijd de designfilosofie van Red Bull om een grote rake te hebben. En de mensen zonder hoge rake hadden last van porpoising.
Zou het dan toch waar zijn https://www.espn.com/f1/s...d-bull-end-season-sources Perez exit bij RBR na de laatste race ?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Horner en Marko hebben al wat hints gegeven in interviews.Pierre schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:53:
Zou het dan toch waar zijn https://www.espn.com/f1/s...d-bull-end-season-sources Perez exit bij RBR na de laatste race ?
Ergens hier of in Qatar sectie staan de nodige dingen erover.
Maar de korte versie.
Perez is wel exit daar is iedereen het over eens
Waar kan je niks over vinden? Dat RBR high rake was? Dat is algemeen bekend.Lynx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:48:
[...]
Kan hier werkelijk niks verder over vinden. Hoax?
Zie ook: https://www.motorsportmag...ed-its-high-rake-concept/
Maar goed, dat was pre-ground effect.
Gaat denk ik over de vorige generatie wagens. Zoek maar op verschillen tussen high en low rake.Lynx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:48:
[...]
Kan hier werkelijk niks verder over vinden. Hoax?
Red Bull had een high rake filosofie terwijl Mercedes een low rake had. Low rake wagens zijn langer, hebben een grotere vloer en kunnen betere luchtstromen onder de wagen genereren. HIgh rake zou meer downforce genereren maar de luchtstromen onder de wagen zouden minder stabiel zijn. Low rake wagens zouden weer meer last hebben dat de vloer eerder de grond raken..
Red Bull zegt dat het besluit pas na de race in Abu Dhabi valt. Feitelijk beslissen de Thaise aandeelhouder en Red Bull Oostenrijk (Mintzlaff) wat er gaat gebeuren. Eigenlijk zou het alleen nog gaan of Lawson of Tsunoda naast Verstappen komt te rijden en Hadjar naar Racing Bulls gaat.Pierre schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:53:
De grote vraag voor mij is of dit eindelijk de droom kans voor Tsunoda wordt, of dat het toch Lawson wordtChocoball schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:23:
[...]
Red Bull zegt dat het besluit pas na de race in Abu Dhabi valt. Feitelijk beslissen de Thaise aandeelhouder en Red Bull Oostenrijk (Mintzlaff) wat er gaat gebeuren. Eigenlijk zou het alleen nog gaan of Lawson of Tsunoda naast Verstappen komt te rijden en Hadjar naar Racing Bulls gaat.
PSN
Ik was een van diegene die eerst dacht van wel.. maar heb hem inmiddels ook in het echt zien rijden.. geen cheats gewoon mega veel oefenen..
Nee grote post, verkeerd deel gequote. Ging om die Bottas leak.Shinji schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:09:
[...]
Waar kan je niks over vinden? Dat RBR high rake was? Dat is algemeen bekend.
Zie ook: https://www.motorsportmag...ed-its-high-rake-concept/
Maar goed, dat was pre-ground effect.
Bottas bezig op Twittert:
When I got told I’ll score points in 2024 pic.twitter.com/x58yNqLbmH
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) 2 december 2024
ik snap het probleem niet.Chocoball schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:23:
[...]
Red Bull zegt dat het besluit pas na de race in Abu Dhabi valt. Feitelijk beslissen de Thaise aandeelhouder en Red Bull Oostenrijk (Mintzlaff) wat er gaat gebeuren. Eigenlijk zou het alleen nog gaan of Lawson of Tsunoda naast Verstappen komt te rijden en Hadjar naar Racing Bulls gaat.
vorig jaar zat hij er 290 punten vanaf , en dit jaar maar 277. dus qua punten doet hij het beter dan vorig jaar op dit moment
Max won hoeveel races vorig jaar ook alweerPeter F schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:06:
[...]
ik snap het probleem niet.
vorig jaar zat hij er 290 punten vanaf , en dit jaar maar 277. dus qua punten doet hij het beter dan vorig jaar op dit moment
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik zie Max eerlijk gezegd wel meer dan 13 uitlopen op Perez in Abu Dhabi, ik denk dat ze daarom wachten tot na die racePeter F schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:06:
[...]

De Dutch Grand Prix stopt: Formule 1 verdwijnt na 2026 uit Zandvoort - https://nos.nl/l/2546997
Toch wel erg jammer dat Zandvoort van de kalender gaat verdwijnen.
Tsja, best logisch. Als Verstappen stopt zal het lastig worden om de boel nog uit te verkopen. Daarnaast wil(de) FOM Zandvoort gaan rouleren met Spa, dus bij verder gaan is de GP nog maar 1x per 2 jaar. En de kosten voor de organisatie zullen ook niet lager worden (per GP).Sithlord76 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:02:
De Dutch Grand Prix stopt: Formule 1 verdwijnt na 2026 uit Zandvoort - https://nos.nl/l/2546997
Als ik het artikel lees waren er voor Zandvoort nog steeds opties om jaarlijks door te gaan, maar hebben ze zelf besloten om dat niet te doen.RobertMe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:06:
[...]
Daarnaast wil(de) FOM Zandvoort gaan rouleren met Spa, dus bij verder gaan is de GP nog maar 1x per 2 jaar.
Dapper besluit, maar ik denk wel verstandig. Ja, de F1 is een mooi event om te hebben, maar als het zo'n dun lijntje is waar je op balanceert tussen verlies/winst snap ik dat je voor de continuiteit van het circuit het risico op een bepaald moment niet meer wilt lopen.
En het biedt mogelijkheden om wellicht andere mooie klasses weer (terug) naar Zandvoor te halen, die mogelijkheden waren nu ook beperkter.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Met het verschil dat Verstappen op 1 en Perez op 2 stonden in het kampioenschap bij de rijders en Red Bull bovenaan stond in het constructeurskampioenschapPeter F schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:06:
[...]
Red Bull is al jaren een eenmansteam en dat was in 2022 en 2023 niet zo erg maar als Verstappen terugvalt of uitvalt dan is er geen 2e rijder die de punten binnenhaalt. Dat is voor 2025 waar de regels niet wijzigen en voor 2026 waar de regels wel wijzigen hard nodig wordt er als argument gebruikt.
Zandvoort heeft geloof ik ook behoorlijk ingezet om meer internationaal publiek naar de race te krijgen. Het zal me niet verbazen als die cijfers dit jaar tegenvielen, waardoor ze grote problemen verwachten wanneer Max plotseling stopt of de auto niet meer zo sterk is.
De laatste van het seizoen [F1 2024] Race 24 GP van Abu Dhabi
[ Voor 61% gewijzigd door Chocoball op 04-12-2024 08:01 ]
Zat er een beetje aan te komen. Financieel onzekerheid of het allemaal wel uit kan.Sithlord76 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:02:
Denk dan toch wat doet Assen met de MotoGP beter om het allemaal rond te krijgen
Zandvoort krijgt net als Silverstone geen staatssteun en moet het elk jaar stijf uitverkocht zijn wil het financieel lukken. Als Verstappen eerder stopt of met F1 pernsioen gaat dan zijn de plekken niet te vullen met voldoende Nederlandse of buitenlandse fans.d-vine schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:34:
[...]
Zat er een beetje aan te komen. Financieel onzekerheid of het allemaal wel uit kan.
Denk dan toch wat doet Assen met de MotoGP beter om het allemaal rond te krijgen
Kijk naar Qatar afgelopen weekend, bij aanwezigheid stond uitverkocht zonder aantallen terwijl bij andere races wel de aantallen te zien zijn. In mijn optiek zag het er niet uitverkocht uit maar geld speelt daar geen rol.
Uitverkocht kan natuurlijk best in Qatar. Als je alleen een tribune op start finish hebt met bv 1000 plaatsen dan zullen ze dat nog wel uitverkocht krijgen. Terwijl, nouja, er in principe meer plek zou kunnen zijn. Terwijl op een circuit als Spa er en meer tribunes zijn en je overal in het gras kunt gaan zitten.Chocoball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:42:
Kijk naar Qatar afgelopen weekend, bij aanwezigheid stond uitverkocht zonder aantallen terwijl bij andere races wel de aantallen te zien zijn. In mijn optiek zag het er niet uitverkocht uit maar geld speelt daar geen rol.
Zeg maar een: als je 100k kaartjes per dag aanbiedt en je verkoopt er 99k per dag is het niet "uitverkocht". Als je er 1k per dag aanbiedt per dag en die worden allemaal verkocht is het wel "uitverkocht". En het circuit met 99k kaartjes verkocht zal er toch echt als drukker bezocht uit zien.
Nog los van dat kaartjes ook verkocht (of weggegeven) kunnen zijn maar de kaarthouder niet op komt dagen. Ook dan is het uitverkocht / geen kaartjes meer te krijgen, maar toch lege plekken.
En was Zandvoort dit jaar niet al minder bezocht? Met als speculaas

Jammer dat Zandvoort van de kalender gaat.
Wat ik van de coureurs begreep, dat ze het een gaaf circuit vonden. Alleen moeilijk inhalen met de huidige generatie wagens.
Wat ik van de coureurs begreep, dat ze het een gaaf circuit vonden. Alleen moeilijk inhalen met de huidige generatie wagens.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Dat zag ik ookChocoball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:42:
[...]
Ik hoop wel dat Spa volledig blijft. Jammer van Zandvoort, maar die baan biedt weinig spectakel voor de huidige F1 auto's IMHO (of je moet wat mazzel/ingrediënten krijgen op zondag). Liever Spa dan Zandvoort
Mijn boefje is liev!
Dat de race in Qatar minder publiek heeft, is inderdaad jammer, maar als het onderdeel is van de sponsoring van Qatar Airways die ook op andere locaties sponsoren, dan is dat nog wel logisch dat daar minder publiek hoeft te komen. Verder hebben die geen last van extra kosten door de locatie waar ie ligt, hoeven ze het publiek minder te managen wat illegaal binnen wil komen, etc.
Maar ik vind het wel jammer dat er aan de andere kant van de baan geen tribunes zijn neergezet, want wat er nu staat is gewoon vrij weinig. Maar volgens mij was dit ook voor het eerst dat het uitverkocht was, dus in die zin snap ik best dat er nog niet meer capaciteit staat. Het is voor Qatar ook vooral om publiek uit andere landen te trekken, dat is een groot verschil met de vraag naar kaartjes in Nederland en VK.
Ik snap ook best dat ze zich niet willen laten afhangen van Verstappen en dat de vraag naar kaartjes aan het afnemen is. Het grootste probleem is het wegvallen van Jumbo denk ik. De rest kan wel wat meer budget krijgen om dit te sponsoren, maar hebben wellicht een deadline gegeven wanneer ze ook willen minderen. Verder zijn de prijzen gigantisch gestegen, Jumbo doet niet meer de super friday sponseren dus daar gaat al een boel van je publiek verloren. Het zal ook niet helpen dat Viaplay de komende jaren de races uit gaat zenden en zelfs geruchten dat F1TV dan ook niet meer toegankelijk is. Dan krijg je inderdaad veel meer moeite om uit te verkopen, omdat een sport die achter een decoder gaat hangen, simpelweg minder fans zal verkrijgen (en dat snap ik van F1 zelf ook niet. Het is echt puur kortetermijndenken).
Dus tenzij er een grote sponsor is en de prijzen omlaag gaan, zie ik inderdaad wel het probleem ontstaan dat Zandvoort niet meer haalbaar is en je wilt toch wel een faillissement voorkomen. Ik denk dat ze nu wellicht op een WEC of MotoGP race zitten te azen. 2x MotoGP in Nederland klinkt wellicht wat raar, maar als de rookies daar wat progressie boeken, dan kan dat nog wel interessant worden. Het helpt voor Zandvoort ook niet echt dat Formule 3 niet meer wat meer banen aan doet buiten het F1 seizoen om (Macau is echt een uitzondering en telt toch al niet mee), dus ze zullen wel op zoek moeten naar andere zaken. Al zie ik ook best gebeuren dat ze wellicht ook zien dat er in Zandvoort geen toekomst ligt voor een circuit en deze wellicht willen sluiten om elders een nieuwe te beginnen wellicht?
Maar ik vind het wel jammer dat er aan de andere kant van de baan geen tribunes zijn neergezet, want wat er nu staat is gewoon vrij weinig. Maar volgens mij was dit ook voor het eerst dat het uitverkocht was, dus in die zin snap ik best dat er nog niet meer capaciteit staat. Het is voor Qatar ook vooral om publiek uit andere landen te trekken, dat is een groot verschil met de vraag naar kaartjes in Nederland en VK.
Ik snap ook best dat ze zich niet willen laten afhangen van Verstappen en dat de vraag naar kaartjes aan het afnemen is. Het grootste probleem is het wegvallen van Jumbo denk ik. De rest kan wel wat meer budget krijgen om dit te sponsoren, maar hebben wellicht een deadline gegeven wanneer ze ook willen minderen. Verder zijn de prijzen gigantisch gestegen, Jumbo doet niet meer de super friday sponseren dus daar gaat al een boel van je publiek verloren. Het zal ook niet helpen dat Viaplay de komende jaren de races uit gaat zenden en zelfs geruchten dat F1TV dan ook niet meer toegankelijk is. Dan krijg je inderdaad veel meer moeite om uit te verkopen, omdat een sport die achter een decoder gaat hangen, simpelweg minder fans zal verkrijgen (en dat snap ik van F1 zelf ook niet. Het is echt puur kortetermijndenken).
Dus tenzij er een grote sponsor is en de prijzen omlaag gaan, zie ik inderdaad wel het probleem ontstaan dat Zandvoort niet meer haalbaar is en je wilt toch wel een faillissement voorkomen. Ik denk dat ze nu wellicht op een WEC of MotoGP race zitten te azen. 2x MotoGP in Nederland klinkt wellicht wat raar, maar als de rookies daar wat progressie boeken, dan kan dat nog wel interessant worden. Het helpt voor Zandvoort ook niet echt dat Formule 3 niet meer wat meer banen aan doet buiten het F1 seizoen om (Macau is echt een uitzondering en telt toch al niet mee), dus ze zullen wel op zoek moeten naar andere zaken. Al zie ik ook best gebeuren dat ze wellicht ook zien dat er in Zandvoort geen toekomst ligt voor een circuit en deze wellicht willen sluiten om elders een nieuwe te beginnen wellicht?
Vandaag hier in (BE) een artikel in de krant dat het wel eens goed nieuws zou kunnen zijn voor Spa.Sithlord76 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:02:
Ik ben absoluut fan van Spa als circuit, de ligging, de lengte, de hoogtemeters. Maar ook hier geraken ze er niet zonder staatssteun.
Volgens mij was het laatste verhaal dat Zandvoort, Spa, Imola en Barcelona zouden gaan rouleren en er dan per seizoen 2 op de kalender kwamen. Kan goed nieuws zijn dat er nu ééntje uit dat rijtje wegvalt, maar kan ook zomaar betekenen dat ze er nog een kutrace bijproppen per 2027 en je met dat clubje 1 race per jaar mag vullen (en je dus 1x per 3 jaar ipv per 2 jaar aan de beurt bent). Echt een beetje koffiedik kijken op dit moment.w00Dy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:33:
[...]
Vandaag hier in (BE) een artikel in de krant dat het wel eens goed nieuws zou kunnen zijn voor Spa.
Ik ben absoluut fan van Spa als circuit, de ligging, de lengte, de hoogtemeters. Maar ook hier geraken ze er niet zonder staatssteun.
De kracht van Spa (locatie, onvoorspelbare weersomstandigheden) zijn ook juist weer het grootste gevaar. FOM wil zekerheid, geen race die iedere paar jaar uitgesteld, ingekort, of geannuleerd kan/moet worden.
Net een interview op de NOS over Zandvoort.
Schijnt dat er ongeveer 25 miljoen naar de FOM moet
Het totale weekend kost zelfs 75 miljoen.
(Via Doornbos op insta)
Dat is een hele grote zak met geld voor Nederland.
En voor een sjeik in het midden oosten is pocket money
Schijnt dat er ongeveer 25 miljoen naar de FOM moet
Het totale weekend kost zelfs 75 miljoen.
(Via Doornbos op insta)
/f/image/QWZHhsuu41JmbcaaptRFjBB9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door d-vine op 04-12-2024 10:31 ]
De overheid heeft er geen moeite mee. Verdwijnt genoeg zonder bonnetje...d-vine schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
Schijnt dat ze ongeveer 25 miljoen erin moeten pompen om het te kunnen organiseren.
Mijn boefje is liev!
Heb post edit.JB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:14:
[...]
De overheid heeft er geen moeite mee. Verdwijnt genoeg zonder bonnetje...
Doornbos heeft alles heel goed uitgelegd
De maximale capaciteit op Losail is 52.000 bezoekers per dag. In vergelijking, Monza kan per dag zo'n 118.000 bezoekers aan. Het ligt er inderdaad aan of de teller op 8.000 (de oude capaciteit) of 52.000 staat wat als volle bak geldt maar valt op dat er nooit getallen genoemd staan terwijl bij Monza en andere circuits dat wel het geval is.RobertMe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:11:
[...]
Uitverkocht kan natuurlijk best in Qatar. Als je alleen een tribune op start finish hebt met bv 1000 plaatsen dan zullen ze dat nog wel uitverkocht krijgen. Terwijl, nouja, er in principe meer plek zou kunnen zijn. Terwijl op een circuit als Spa er en meer tribunes zijn en je overal in het gras kunt gaan zitten.
Zeg maar een: als je 100k kaartjes per dag aanbiedt en je verkoopt er 99k per dag is het niet "uitverkocht". Als je er 1k per dag aanbiedt per dag en die worden allemaal verkocht is het wel "uitverkocht". En het circuit met 99k kaartjes verkocht zal er toch echt als drukker bezocht uit zien.
Nog los van dat kaartjes ook verkocht (of weggegeven) kunnen zijn maar de kaarthouder niet op komt dagen. Ook dan is het uitverkocht / geen kaartjes meer te krijgen, maar toch lege plekken.
En was Zandvoort dit jaar niet al minder bezocht? Met als speculaasdat Jumbo dit jaar geen kaartjes weggaf(? / met korting te kopen waren? Geen idee, kom niet bij die winkel).
Vergeet MotoGP maar, want Zandvoort is gewoon niet geschikt voor serieuze wedstrijden met motoren qua veiligheid.Martinspire schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:28:
Ik denk dat ze nu wellicht op een WEC of MotoGP race zitten te azen. 2x MotoGP in Nederland klinkt wellicht wat raar, maar als de rookies daar wat progressie boeken, dan kan dat nog wel interessant worden.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Hoe bedoel je voor Nederland. Als ik het goed begreep vanuit een artikel op ad.nl (wellicht niet meest goede) Heeft NL juist geen staatsteun ? Idem voor Silverstone ?d-vine schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
Schijnt dat ze ongeveer 25 miljoen naar de FOM in moeten pompen.
Het totale weekend is zelfs 75 miljoen.
(Via Doornbos op insta)
[Afbeelding]
Edit: maar eens voor onze lokale sponsor(en) idd een hoop geld. Zeker als je ziet wat een voetbalclub jaarlijks ontvangt uit dergelijke bronnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Millie-ano op 04-12-2024 10:27 ]
En vergeet ook niet dat de interesse voor F1 in Nederland heel hard onderuit zal gaan als Max een keer besluit te stoppen en hij heeft al regelmatig hints gegeven dat dit niet ontzettend lang meer gaat duren. Er zijn in Nederland ontzettend veel "F1-fans" die alleen maar kijken omdat Max meedoet én het goed doet. De types die de TV uitzetten als Max is uitgevallen en je na een F1 race die ze zelf niet hebben gezien alleen maar vragen: "hoe heeft Max het gedaan" in plaats van "Wat is de uitslag van de F1 race?"d-vine schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
Schijnt dat ze ongeveer 25 miljoen naar de FOM in moeten pompen.
Het totale weekend is zelfs 75 miljoen.
(Via Doornbos op insta)
[Afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Lekker veroordelend weer. Ik ben met je eens dat er veel mensen zullen zijn die niet of met minder enthousiasme naar de F1 kijken als Max niet meer meerijdt. Maar om die mensen nu meteen neer te zetten zoals jij dat doet, vind ik nogal aanmatigend. Ook jij bent ooit om een reden naar F1 gaan kijken, zo zijn er nu mensen die door Max (weer) f1 zijn gaan kijken. Daar is op zich niks mis mee.Metalfreak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:27:
[...]
En vergeet ook niet dat de interesse voor F1 in Nederland heel hard onderuit zal gaan als Max een keer besluit te stoppen en hij heeft al regelmatig hints gegeven dat dit niet ontzettend lang meer gaat duren. Er zijn in Nederland ontzettend veel "F1-fans" die alleen maar kijken omdat Max meedoet én het goed doet. De types die de TV uitzetten als Max is uitgevallen en je na een F1 race die ze zelf niet hebben gezien alleen maar vragen: "hoe heeft Max het gedaan" in plaats van "Wat is de uitslag van de F1 race?"
Ow, ik juich het helemaal toe als dat de springplank is geweest voor interesse in F1 hoor. Maar helaas maak ik genoeg mensen mee die werkelijk 0,0 interesse hebben voor andere coureurs of voor een goede race.Toke_gt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:32:
[...]
Lekker veroordelend weer. Ik ben met je eens dat er veel mensen zullen zijn die niet of met minder enthousiasme naar de F1 kijken als Max niet meer meerijdt. Maar om die mensen nu meteen neer te zetten zoals jij dat doet, vind ik nogal aanmatigend. Ook jij bent ooit om een reden naar F1 gaan kijken, zo zijn er nu mensen die door Max (weer) f1 zijn gaan kijken. Daar is op zich niks mis mee.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Niet veel mensen zullen destijds zijn gaan kijken voor een van de eerdere NL coureurs, merendeel haakte aan toen Verstappen echt succesvol werd en dat zijn soms helaas niet de leukste fans.Toke_gt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:32:
[...]
Lekker veroordelend weer. Ik ben met je eens dat er veel mensen zullen zijn die niet of met minder enthousiasme naar de F1 kijken als Max niet meer meerijdt. Maar om die mensen nu meteen neer te zetten zoals jij dat doet, vind ik nogal aanmatigend. Ook jij bent ooit om een reden naar F1 gaan kijken, zo zijn er nu mensen die door Max (weer) f1 zijn gaan kijken. Daar is op zich niks mis mee.
Het pas kijken als iemand of iets succesvol is is overigens heel normaal, handbal of een soortgelijke sport zal niet op tv zijn tenzij we ergens in een wk finale staan. Zelfde met de aandacht voor F1, was altijd een grote sport maar merendeel en ook de NOS haakten pas echt aan met Max en zijn successen.
[ Voor 17% gewijzigd door Homeland op 04-12-2024 11:02 ]
Ik geloof direct dat een goede racer ook kan simracen, andersom niet.Tosti55 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:40:
[...]
Mensen die zeggen dat echt racen en simracen totaal verschillend zijn, zijn in beide niet heel erg goed denk ik.
Ik ben 2 voudig nederlands kampioen karten, en ik heb dat vooral te danken aan het simracen.. dus voor diegene die zeggen dat het niet vergelijkbaar is dat is echt onzin, met de juiste equipment en setting heb je er zeker wel wat aan, een slechte coureur gaat ook nooit een goede simracer zijn en vice versa.
Al is het maar omdat RSI het grootste (gezondheids)risico is bij simracen.
Klopt, al heeft Spa enkele jaren geleden een slechte beurt gemaakt omdat de bezoekers door de modder gewoon niet van de parking afkonden.The_Admin schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:42:
[...]
Volgens mij was het laatste verhaal dat Zandvoort, Spa, Imola en Barcelona zouden gaan rouleren en er dan per seizoen 2 op de kalender kwamen. Kan goed nieuws zijn dat er nu ééntje uit dat rijtje wegvalt, maar kan ook zomaar betekenen dat ze er nog een kutrace bijproppen per 2027 en je met dat clubje 1 race per jaar mag vullen (en je dus 1x per 3 jaar ipv per 2 jaar aan de beurt bent). Echt een beetje koffiedik kijken op dit moment.
De kracht van Spa (locatie, onvoorspelbare weersomstandigheden) zijn ook juist weer het grootste gevaar. FOM wil zekerheid, geen race die iedere paar jaar uitgesteld, ingekort, of geannuleerd kan/moet worden.
Maar toch, liever zo dan zo'n matig mario-kart circuit als Qatar waar een spiegel en de straffen vooral voor het drama moeten zorgen, laten we ook de putdeksels in Vegas niet vergeten.
Buigzame vleugels hebben dit seizoen mogelijk een rol gespeeld in het verloop van het constructeurskmapioenschap. Gaat dat in 2025 veranderen in de vertaling en samenvatting?
- McLaren kwam dit seizoen als eerste met een voorvleugel die op bepaalde plekken kon verbuigen en alsnog door de belastingtest van de FIA kwam. Door de vervorming werd ook de balans van de wagen geregeld. In de langzame bochten maximale neerwaartse druk aan de voorkant en bij hogere snelheden ging de neerwaartse druk naar achteren met als resultaat een stabiele acherkant in de snelle bochten. De Britten hebben voor dit gedrag inmiddels ook een naam aero-elasticity.
- Mercedes volgde het concept gevolgd door Ferrari en Haas weer later gevolgd door Red Bull, Alpine en de rest van het veld. Ferrari twijfelde eerst nog omdat het bang was dat de FIA een verbod zou uitspreken met als commentaar "...dan heb je een half miljoen aan ontwikkelingsgeld verbrast voor iets wat je vervolgens niet mag gebruiken."
- De aero-elasticity werd dit seizoen ook naar andere onderdelen uitgebreid. In Baku werd McLaren via TV beelden erop 'betrapt' dat de uiteinden van de gesloten DRS flap bij snelheden boven de 280 km/pu naar boven verbogen en daarmee minder luchtweerstand genereerde. Bij Ferrari werd juist het hoofdblad minder steil.
- Onder druk van Red Bull waarschuwde de FIA dat dit niet getolereerd werd en dat de teams aanpassingen moesten doen. Het duurde niet lang om daarna te zien dat de complete achtervleugel en beam wing om hun eigen as naar achteren draaiden. Red Bull zou dit gedrag bij Mercedes en McLaren gezien hebben en sloeg wederom alarm.
- Sinds de grand prix van België volgt de FIA de bewegingen van de vleugels met de onboard camera's. Die data moet als basis dienen voor hoe dit thema nu verder moet. De FIA heeft al aangegeven dat het zwaardere belastingtests wil gaan uitvoeren om de verbuigingstrucs te verminderen.
- In de laatste vergadering van de F! Commission kwam dit thema weer ter sprake. Red Bull wil de vleugeltests zo aangepast hebben dat gericht verbuigen niet meer mogelijk is. Andere teams willen vanuit kostenoverweging dat de huidige toestand bevroren wordt zodat verdere escalatie niet nodig is.
- Verder is er nog geruzie over de maximale waarden maar iedereen dringt er bij de FIA op aan om snel tot een beslissing te komen. In januari gaan de vleugels voor 2025 in productie en vanwege het budgetplafond wil niemand iets produceren wat later niet gebruikt mag worden. Bij een aanscherpring zal vooral McLaren geraakt worden. Ook bij Mercedes, Ferrari, Haas en Alpine zal het pijn gaan doen. Red Bull zal hier waarschijnlijk het meeste van profiteren want anders zou al het lobbywerk bij de FIA voor niks zijn geweest.
Ik zag net in een reclame mail dat ze ook al bevestigd hebben dat ze in 2026 de sprint erbij krijgen.
Ik snap dat het een beetje over 1 kam scheren is van iedereen die de afgelopen pakweg 10 jaar F1 is gaan kijken, maar sinds Max meedoet, kijken er in mijn omgeving heel veel mensen F1. Zeker sinds hij bij RBR rijdt en kans maakt op overwinningen, kampioenschappen, etc. Dat is niks negatiefs over die mensen, want het maakt mij geen bal uit waarom je F1 kijkt, dat is voor iedereen weer anders, maar het effect gaat er zeker wel zijn dat als Max een andere raceklasse opzoekt, al die mensen weer afhaken, want de reden dat ze keken is weg. Wellicht dat tegen die tijd (ik schat in dat hij tot 2028 echt nog wel blijft rijden) weer nieuw Nederlands talent aanwezig is, maar momenteel is hij de enige, dus als hij morgen stopt, kan Viaplay in Nederland wel inpakken en krijgen ze Zandvoort niet meer uitverkocht, vrees ik.Toke_gt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:32:
[...]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Er zullen vast kijkers afvallen, maar er zullen door Max vast ook een boel echt nieuwe liefhebbers zijn bijgekomen. Ik ben ooit ook pas gaan kijken toen Jos mee mocht doen en daarna nooit meer een race gemist....Metalfreak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:27:
[...]
Er zijn in Nederland ontzettend veel "F1-fans" die alleen maar kijken omdat Max meedoet
Dat effect hebben we ook gezien nadat Jos de F1 in kwam in 1994, iedereen bij de bakker of koffiemachine wist van de F1 maar kon nog maar net de namen van 5 coureurs opnoemen. Nadat Jos weg was en de mindere goden voorbij waren gekomen zat F1 in Nederland nog steeds in een diep dal. Pas nadat Max in beeld kwam en zeker nadat hij in de RB mocht rijden kwamen de fans met bosjes tegelijk binnen.Grrrrrene schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]
Ik snap dat het een beetje over 1 kam scheren is van iedereen die de afgelopen pakweg 10 jaar F1 is gaan kijken, maar sinds Max meedoet, kijken er in mijn omgeving heel veel mensen F1. Zeker sinds hij bij RBR rijdt en kans maakt op overwinningen, kampioenschappen, etc. Dat is niks negatiefs over die mensen, want het maakt mij geen bal uit waarom je F1 kijkt, dat is voor iedereen weer anders, maar het effect gaat er zeker wel zijn dat als Max een andere raceklasse opzoekt, al die mensen weer afhaken, want de reden dat ze keken is weg. Wellicht dat tegen die tijd (ik schat in dat hij tot 2028 echt nog wel blijft rijden) weer nieuw Nederlands talent aanwezig is, maar momenteel is hij de enige, dus als hij morgen stopt, kan Viaplay in Nederland wel inpakken en krijgen ze Zandvoort niet meer uitverkocht, vrees ik.
Als Max morgen stopt, krijgt Zandvoort maar 50% van de stoeltjes verkocht, die stelling durf ik wel aan
https://topgear.nl/formul...it-f1-nederland-neemt-af/
Dat is ook een mooie manier om het positief te brengen.
De aankondiging van het officiële cringe gala wat dit jaar plaatsvindt in Kigali, de hoofdstad van Rwanda.
The 2024 FIA Awards ceremony will be held in Kigali, Rwanda for the first time in its history 🇷🇼
— FIA (@fia) 4 december 2024
Make sure to watch it live on the FIA YouTube channel - 13.12.2024, 8.00pm CET#FIA pic.twitter.com/2LmLoFrcYx
Gelukkig willen ze zo graag CO2 neutraal zijnChocoball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:48:
De aankondiging van het officiële cringe gala wat dit jaar plaatsvindt in Kigali, de hoofdstad van Rwanda.
[Twitter][Afbeelding]
Rwanda heeft als "rijk land" (not) vast veel geld moeten betalen om dit te mogen organiseren. Ik snap dat ze proberen op te krabbelen uit een genocide, maar is dit nou echt "money well spent"? Ook snap ik dat ze buiten Kigali een nieuw circuit gaan bouwen dat vanaf 2026 wellicht op de kalender staat, dus dit zal wel een uithangbordje zijn, maar wederom: is dit waar je in hun situatie je geld aan moet uitgeven?Chocoball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:48:
[Twitter][Afbeelding]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Voelt een beetje als toen met de olympische spelen in (dacht ik) Rio. Vanuit de sloppenwijken op de stadions neerkijken.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024