Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik weet niet exact of alle F1 activiteiten in SIlverstone plaatst vind voor Andretti, maar het scheelt wel dat ze al faciliteiten en ervaring hebben in andere race series.RobertMe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:47:
[...]
Ik wilde net reageren dat ik gisteren ook wat voorbij zag komen van Andretti Global die in Silverstone wat aan het opzetten waren.
Nieuwe buren dus voor Aston Martin.
Blijft echter staan dat als je nu pas begint je niet per 1-1-2025 als de anderen aan de 2026 auto starten meteen kunt beginnen. Vooral dus als je nu ook pas personeel aan het werven bent.
(Was het verhaal van Plooij afgelopen week toch niet helemaal uit de lucht gegrepen, het zit alleen net iets anders..... )
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Vettel behaalde in 2013 met 26 jaar zijn 4e titel, Verstappen in 2024 met 27 jaar, Schumacher in 2001 met 32 jaar en 7 maanden, Hamilton in 2017 met 32 jaar en 10 maanden. Verder terug in de geschiedenis Prost in 1993 met 38 jaar en Fangio was 46 toen hij zijn 4e titel in 1957 behaalde.
Als Max voor 2028 zijn 5e titel binnenhaalt wordt hij de jongste in de Formule 1 die dat gelukt is.

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 24-11-2024 10:47 ]
Het ontwerp is best mooi maar vond de donkerblauwe helm van vorig seizoen erg stijlvol. Omgekeerd heb ik dat bij de Red Bull livery, die witte livery mag best vaker terugkomen.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
https://www.motorsport.co...er-abu-dhabi-gp/10676164/Sergio Perez will discover whether he has a future at Red Bull following a shareholder meeting after the season-ending Abu Dhabi Grand Prix.
[ Voor 62% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2024 14:15 ]
PSN
Dan denk je steeds dat Helmut en Christian bepalen wie in welk stoeltje zit. Dat gaat in bijna alle gevallen om de sportieve prestaties. Nu bijkt dat het lot van Checo wordt bepaald door het geld.YakuzA schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:14:
Stoeltje is iig veilig tot en met Abu Dhabi:
[...]
https://www.motorsport.co...er-abu-dhabi-gp/10676164/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Johasing schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:41:
[...]
Dan denk je steeds dat Helmut en Christian bepalen wie in welk stoeltje zit. Dat gaat in bijna alle gevallen om de sportieve prestaties. Nu bijkt dat het lot van Checo wordt bepaald door het geld.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
F1 zelf; https://x.com/F1/status/1860714997921538476streamnl schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:53:
[...]
Die is wel gaaf!
Heb je hier een betere versie van?
(Of de bron?)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Schumacher - Ferrari was mijn "tijdperk", had helemaal gemist dat Button ook een Wereld Kampioen was

1980 - 2000 waren ook geniaal
Was je BrawnGP vergeten?ArcticWolf schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:02:
[...]
![]()
Schumacher - Ferrari was mijn "tijdperk", had helemaal gemist dat Button ook een Wereld Kampioen was![]()
1980 - 2000 waren ook geniaal
PSN
Vaak bu'j te bang!

Red Bull gaat na de race van Abu Dhabi hun rijderssituatie evaluren. Blijkbaar zouden de warme gevoelens voor Colapinto wat getemperd zijn na de crashes in Brazilië en Las Vegas. Lawson lijkt iets meer tijd nodig te hebben om te rijpen en van Perez wordt gezegd dat hij de lieve som van 20 miljoen dollar vraagt voor een vroegtijdig vertrek.
Benieuwd wat er na Abu Dhabi eruit gaat komen en of de tweevoudig constructeurskampioen bij Red Bull zijn zitje kan behouden, een demotie krijgt richting Racing Bulls of toch richting het bordje uitgang mag.
Vaak bu'j te bang!
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Sainz weet dat al langer, trekt zich niet al te veel aan van de soms bizarre keuzes die er op de pitmuur worden gemaakt (of juist niet worden gemaakt), en mag waarschijnlijk om die reden zijn biezen pakken. Leclerc is wat braver en luistert wat beter, maar het brengt hem niks behalve frustratie.
Het lijkt me niet dat Hamilton zich volgend jaar braaf gaat schikken naar de incompetentie die ze daar elke race weer tentoonspreiden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Blijft bizar dat ze Sainz naar Williams hebben 'laten' gaan, was toch eigenlijk de ideale kandidaat om Perez op te volgen?Chocoball schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:35:
De coureur met blijkbaar het meest waterdichte contract van de hele grid heeft na de zomerstop (8 races en 2 sprint races) slechts 21 punten gescoord tegenover 113 van Verstappen.
[Afbeelding]
Red Bull gaat na de race van Abu Dhabi hun rijderssituatie evaluren. Blijkbaar zouden de warme gevoelens voor Colapinto wat getemperd zijn na de crashes in Brazilië en Las Vegas. Lawson lijkt iets meer tijd nodig te hebben om te rijpen en van Perez wordt gezegd dat hij de lieve som van 20 miljoen dollar vraagt voor een vroegtijdig vertrek.
Benieuwd wat er na Abu Dhabi eruit gaat komen en of de tweevoudig constructeurskampioen bij Red Bull zijn zitje kan behouden, een demotie krijgt richting Racing Bulls of toch richting het bordje uitgang mag.
Even iets geks; Bottas wordt waarschijnlijk reserve coureur bij Mercedes, maar zou anders misschien ook geen gekke optie zijn als 2e coureur bij Red Bull? Probleem is waarschijnlijk dat Red Bull het geld van Perez nodig heeft, waardoor zowel Sainz als Bottas geen opties zijn.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Maar is het met de huidige regels juist niet beter om niet al te hoog te eindigen in het WCC?-tom-562 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:39:
Ik las gisteren ergens dat Helmut Marko al heeft gezegd dat de aandeelhouders beslissen of Perez blijft of niet. Die is zich nu al aan hett indekken dat Perez volgend jaar gewoon weer op de grid staat.
Door de costcap hebben de hogere verdiensten door de WCC ranking toch niet zoveel zin meer? Een team als Red Bull kan dat 'gemis' toch eenvoudig aanvullen middels extra sponsoring, en dat lijkt zeker bij Perez het geval. Door niet te hoog te eindigen heb je bovendien meer windtunneltijd dan voorheen.
Met de huidige opzet is de waarde van het WCC flink gedevalueerd. Commercieel is toch enkel het WDC van belang. Het is veel slimmer om (zoals Red Bull dit jaar) het WDC te winnen en 3e te worden bij het WCC.
Het zou pas weer z'n oude waarde krijgen als de financiële beloning voor het WCC wordt opgeteld bij de costcap. Zodat je als WCC winnend team het jaar erop ook meer mag spenderen. Maar ja, dat gaat weer in tegen het hele idee van de costcap
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Heeft Bottas daar eigenlijk nog wel zin in? Dacht dat Schumacher de lieveling was van Toto, Bottas en Toto zijn niet echt lekker uit elkaar gegaan volgens mij,Gynnad schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:44:
[...]
Blijft bizar dat ze Sainz naar Williams hebben 'laten' gaan, was toch eigenlijk de ideale kandidaat om Perez op te volgen?
Even iets geks; Bottas wordt waarschijnlijk reserve coureur bij Mercedes, maar zou anders misschien ook geen gekke optie zijn als 2e coureur bij Red Bull? Probleem is waarschijnlijk dat Red Bull het geld van Perez nodig heeft, waardoor zowel Sainz als Bottas geen opties zijn.
Nee, dat klopt niet. Toen Bottas naar Williams ging heeft Toto een stapje terug gedaan, maar inmiddels maakt die weer deel uit van het team dat Bottas managed.Jorah_Newstone schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:51:
[...]
Bottas en Toto zijn niet echt lekker uit elkaar gegaan volgens mij,
Signatures zijn voor boomers.
Wordt geklaag over de radio…fans en management boos…die vertrekt met slaande deuren na 2 jaar.alexbl69 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:41:
Toch wel heel benieuwd hoe de combi Hamilton - Ferrari volgend jaar uit gaat pakken. De ongelooflijke frustratie die Leclerc uitsprak in z'n uitloopronde is een teken dat het qua management goed mis zit bij dat team.
Sainz weet dat al langer, trekt zich niet al te veel aan van de soms bizarre keuzes die er op de pitmuur worden gemaakt (of juist niet worden gemaakt), en mag waarschijnlijk om die reden zijn biezen pakken. Leclerc is wat braver en luistert wat beter, maar het brengt hem niks behalve frustratie.
Het lijkt me niet dat Hamilton zich volgend jaar braaf gaat schikken naar de incompetentie die ze daar elke race weer tentoonspreiden.
Vindt Fred Vasseur echt een verademing bij Ferrari, hoop dat hij het volgend jaar beter gemanaged krijgt.
Sainz is nog flink gegroeid dit jaar, regelmatig gelijkwaardig of sneller dan Charles, maar toch ook wat off days.
Dit maakt hem geen kampioenschap candidaat.
2e rijder in de RedBull en dan zo’n actie als gisteren zal oorlog zijn.
Begrijp enerzijds dat ze het niet aangedurfd hebben, zijn temperament zit m soms in de weg.
Benieuwd hoe en of hij albon de oren wast volgend jaar.
Ik denk dat ze bij Ferrari er op rekenen dat Hamilton een soortvan 'grote broer' mentor voor Charles is.alexbl69 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:41:
Toch wel heel benieuwd hoe de combi Hamilton - Ferrari volgend jaar uit gaat pakken. De ongelooflijke frustratie die Leclerc uitsprak in z'n uitloopronde is een teken dat het qua management goed mis zit bij dat team.
Maar Ferrari kennende kan het elk moment exploderen idd, Ham zal minder tolerant zijn dan Sainz voor gestuntel van het team iig.
Ik acht het iig mogelijk dat met Ham en Vasseur er meer te shufflen valt binnen Ferrari omdat Ham politiek meer in de schaal zal leggen in de achtergrond om de juiste mensen op de juiste posities te krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 10:16 ]
PSN
https://www.motorsport.co...aren-or-ferrari/10676306/Verstappen reckons he would have sealed the drivers' championship "even earlier" as a McLaren driver
Maargoed, pers en interpretaties enzoBut with Verstappen asserting that for 70 percent of the campaign he didn't have the fastest machine, he is convinced he would have won it driving his closest rivals' cars too.
When asked if he could have won the title with McLaren, he replied: "Yes, even earlier, so [I would have been] further ahead. [With the Ferrari], pretty much the same I think. The Mercedes, no. I think that would have been trickier."
When asked whether with the benefit of hindsight anyone else could have won the 2024 title in the Red Bull, Verstappen quipped: "Well, we are in the right place for that question here in Vegas, because you can bet on that!
"All I can say is, I wish them the best of luck with that..."
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 10:19 ]
PSN
Nee, na gister snap ik juist weer wat beter waarom ze Sainz niet naast Verstappen willen hebben.Gynnad schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:44:
[...]
Blijft bizar dat ze Sainz naar Williams hebben 'laten' gaan, was toch eigenlijk de ideale kandidaat om Perez op te volgen?
Er waren kennelijk voor de race, en ook tijdens de race, afspraken waar Sainz gewoon maling aan heeft. Vandaar de frustratie van Leclerc.
Zou Sainz zoiets bij Verstappen flikken dan zijn de rapen denk ik echt gaar, dat pikt hij minder dan Leclerc dat doet en dat gaat dan voor behoorlijk wat vuurwerk zorgen.
Voor ons als kijker misschien leuk vermaak, maar binnen je team is dat wat minder leuk.
[ Voor 7% gewijzigd door ZeromaNoiS op 25-11-2024 11:26 ]
Maar Sainz rijdt nu rond in een auto die het podium kan halen, hij weet dat hij aan het einde van het seizoen weg gaat en in een auto komt te zitten die minder presteert, dan is de mindset natuurlijk ook heel anders.ZeromaNoiS schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:25:
[...]
Nee, na gister snap ik juist weer wat beter waarom ze Sainz niet naast Verstappen willen hebben.
Er waren kennelijk voor de race, en ook tijdens de race, afspraken waar Sainz gewoon maling aan heeft. Vandaar de frustratie van Leclerc.
Zou Sainz zoiets bij Verstappen flikken dan zijn de rapen denk ik echt gaar, dat pikt hij minder dan Leclerc dat doet en dat gaat dan voor behoorlijk wat vuurwerk zorgen.
Voor ons als kijker misschien leuk vermaak, maar binnen je team is dat wat minder leuk.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Maar dan lijk je te denken dat Sainz wel naast en voor Verstappen kan staan. Hij staat nu ook lager dan Leclerc, dus waarom zou hij Max kunnen challengen, of in een positie kunnen zijn waar het negeren van teamorders Max zou schaden?ZeromaNoiS schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:25:
[...]
Nee, na gister snap ik juist weer wat beter waarom ze Sainz niet naast Verstappen willen hebben.
Is het netjes? Als er daadwerkelijk afspraken gemaakt waren hierover, zeker niet netjes, maar ik snap het ergens wel.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
leclerc is bij momenten (duidelijk) sneller dan sainz, echter rijdt carlos over het gehele seizoen een stuk constanter. Als teambaas lijkt mij dat toch de voorkeurpjlgt schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:49:
Wat willen ze met Sainz doen? Ontslaan? Heeft al een functie elders, dus die zit er dit seizoen vooral nog voor hemzelf. Dus ik geef hem geen ongelijk. En naar mijn mening is hij eigenlijk ook gewoon de betere van de 2, maar goed LEC is natuurlijk hun golden boy. Eens zien hoe zich dat volgend sezioen gaat ontwikkelen
Niet mee eens. LEC scoort meer punten (+44), meer wins (3 vs 1), meer podiums (11 vs 8 ), meer pole positions (3 vs 1 ) en eindigt 16 vs 10 x voor SAI in 21 races en 5 sprints en 13 vs 8 x voor SAI in quali.himlims_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:07:
[...]
leclerc is bij momenten (duidelijk) sneller dan sainz, echter rijdt carlos over het gehele seizoen een stuk constanter. Als teambaas lijkt mij dat toch de voorkeur
LEC eindigt gemiddeld op positie 4.7 en SAI op 5.9.
SAI heeft 3 DNF's: hij crasht in Canada en Brazilie door eigen schuld, Baku was 50/50 met Perez.
LEC heeft 1 DNF: engine failure in Canada.
Waar is Sainz dan constanter?
p.s. Jeddah (Bearman ipv Sainz) is niet meegerekend in bovenstaande
[ Voor 4% gewijzigd door mitalp op 25-11-2024 12:51 ]
Zonder data ben je slechts een persoon met een meningmitalp schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:40:
[...]
Niet mee eens. LEC scoort meer punten (+44), meer wins (3 vs 1), meer podiums (11 vs 8 ), meer pole positions (3 vs 1 ) en eindigt 16 vs 10 x voor SAI in 21 races en 5 sprints en 13 vs 8 x voor SAI in quali.
LEC eindigt gemiddeld op positie 4.7 en SAI op 5.9.
SAI heeft 3 DNF's: hij crasht in Canada en Brazilie door eigen schuld, Baku was 50/50 met Perez.
LEC heeft 1 DNF: engine failure in Canada.
Waar is Sainz dan constanter?
Als je hem bij Red Bull aanneemt als 2e rijder en hem uitlegt dat hij in dienst rijdt van Verstappen, dan heb je al een hele andere situatie. Dan kan hij wanneer Max pech heeft hieer of daar eens een race pakken, dan maakt hij nog steeds meer kans op GP overwinningen dan bij Williams. Ik zie dat ook nog wel gebeuren ook. Begreep dat hij ruimte in zijn contract met Williams heeft voor als een topteam hem een stoeltje biedt.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 25-11-2024 13:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
de interviews met Max waarbij hij een gin-tonic aan nuttigen is, zijn best smakelijkHelp!!!! schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:20:
Wellicht al ergens gepost maar ik vond dit wel een goed en wat langer interview met Max:
[YouTube: Max Verstappen's First Interview As A Four-Time World Champion]
Williams heeft al 11 nieuwe auto's moeten bouwen, 1 per 2 races.
En opvallend, Colapinto heeft er al 4 afgeschreven, net zoveel als Albon, maar in minder dan de helft van de tijd. Én 1 auto meer dan Sargeant, die heeft er 3 afgeschreven.
Zo ga je met het budget het seizoen inderdaad niet af kunnen ronden met 2 auto's op de grid.
knikker je jezelf eruit [...] begrijpelijk dat het impact heeft op budgettenCharles Hill schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:20:
https://www.gpfans.com/nl...-naar-qatar-en-abu-dhabi/
Williams heeft al 11 nieuwe auto's moeten bouwen, 1 per 2 races.
En opvallend, Colapinto heeft er al 4 afgeschreven, net zoveel als Albon, maar in minder dan de helft van de tijd. Én 1 auto meer dan Sargeant, die heeft er 3 afgeschreven.
Zo ga je met het budget het seizoen inderdaad niet af kunnen ronden met 2 auto's op de grid.
maar wanneer je eraf gereden wordt door een ander, is het niet heel netjes dat ook dat invloed heeft op je budget.
^- bovenstaande zou een onderwerp zijn voor 2026 regels, maar ik vind er niet veel meer over
Dat is en blijft een lastige kwestie. Want dat onderdeel wat stuk gaat door de crash waarvan iemand anders "predominantly to blame" was, hoeveel koste dacht echt om te maken? Of de eigenlijke vraag: hoeveel kost het om dat te vervangen? En dat kan dus ook 0 euro zijn. Want misschien was het wel een track specifiek onderdeel dat of zo track specifiek was dat je het uberhaupt niet meer gaat gebruiken, of dat het "de laatste track was waar je het deed gebruiken". Of achteraf blijkt er een regelwijziging te komen waardoor je het wel al opnieuw geproduceerd hebt en de kosten hebt gemaakt, maar verbied de FIA het gebruik ervan (McLarens mini DRS, stel Piastri of Norris crashte in Baku met iemand anders als veroorzaker, en de achtervleugel is stuk. "Theoretisch" zou McLaren die weer in Vegas inzetten. Alleen werd die weken later(?) verboden. En misschien had het team in die periode wel al een nieuwe geproduceerd).himlims_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:05:
[...]
knikker je jezelf eruit [...] begrijpelijk dat het impact heeft op budgetten
maar wanneer je eraf gereden wordt door een ander, is het niet heel netjes dat ook dat invloed heeft op je budget.
^- bovenstaande zou een onderwerp zijn voor 2026 regels, maar ik vind er niet veel meer over
En hetzelfde met de motoren en versnellingsbak. Het kan een gloednieuwe zijn die stuk gaat, maar het kan ook eentje zijn die het laatste weekend werd gebruikt. En als het "laatste weekend" was is "gratis een nieuwe" natuurlijk nogal raar, want die nieuwe motor levert daadwerkelijk een voordeel op dat de oude niet had.
Dat het oneerlijk is wordt volgens mij ook niet ontkent door de teams of FIA. Maar het probleem is dat je het niet eerlijk kunt maken. Je kunt de "prijs" niet goed kwantificeren doordat een onderdeel nieuw of oud (en aan vervanging toe) is, of niet meer gebruikt zou worden, of....
Lastige vind ik dat het nu altijd in het nadeel van het slachtoffer is. Je bent je positie meestal kwijt of zelfs de hele race en het team voelt de financiële impact op de budgetcap. Als het dan oneerlijk blijft, dan liever in het nadeel van degene die het bij een ander veroorzaakt.RobertMe schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:13:
[...]
Dat het oneerlijk is wordt volgens mij ook niet ontkent door de teams of FIA. Maar het probleem is dat je het niet eerlijk kunt maken. Je kunt de "prijs" niet goed kwantificeren doordat een onderdeel nieuw of oud (en aan vervanging toe) is, of niet meer gebruikt zou worden, of....
Als een team de schade moet vergoeden, dan kan het ontvangende team in ieder geval iets ontwikkelen om de impact van de schade te compenseren. Of dat nu vervanging is van een broodnodige vleugel of investeren in het ontwikkelen van een nieuwe waar door de crash geen geld meer voor was.
Als je meer 'ik ga maar niet inhalen want misschien botsen we dan en dat past niet meer in de budgetcap' wil gaan zien kun je idd de willekeurig aangewezen dader laten bloedenToke_gt schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:36:
[...]
Lastige vind ik dat het nu altijd in het nadeel van het slachtoffer is. Je bent je positie meestal kwijt of zelfs de hele race en het team voelt de financiële impact op de budgetcap. Als het dan oneerlijk blijft, dan liever in het nadeel van degene die het bij een ander veroorzaakt.
Als een team de schade moet vergoeden, dan kan het ontvangende team in ieder geval iets ontwikkelen om de impact van de schade te compenseren. Of dat nu vervanging is van een broodnodige vleugel of investeren in het ontwikkelen van een nieuwe waar door de crash geen geld meer voor was.
of de 'ik ben getorpedeerd, maar hij was eerder bij de apex, dus nu moeten we voor zijn schade betalen'
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 16:39 ]
PSN
Die is er juist voor om ongelimiteerde ontwikkelbudgetten te stoppen, om een eerlijker speelveld te maken voor alle teams. Het feit dat de coureursalarissen (en nog wat volk) er buiten vallen, maakt dat alleen de rijkste teams de duurste coureurs kunnen inhuren.
Voor een gelijker speelveld zou schade buiten de budgetcap moeten vallen, en salarissen juist niet.
Of dit haalbaar/wenselijk is, is een ander verhaal.
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Natuurlijk kost het produceren van onderdelen geld, maar (volgens mij) gingen in het verleden de kosten vooral zitten in het eindeloos ontwerpen en testen van nieuwe onderdelen. Hele ontwerpafdelingen voor 0,05 sec tijdwinst op een extra flapje hier of daar.
Groetjes Bas
In principe beschrijf je hier de huidige limieten op CFD en Windtunnel tijdNhz schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:54:
Zomaar een controversieel idee: Zou het niet een idee zijn om de cost-cap alleen te laten gaan over het ontwerpen en testen van nieuwe onderdelen? Op die manier krijg je geen wedloop van nieuwe onderdelen, maar kunnen we wel gewoon terug naar het op-de-limiet laten presteren van onderdelen. Er worden dan bijvoorbeeld 24 race-motoren gebruikt in een seizoen, af en toe ploft er eentje...leuk voor de show en verder maakt het voor het seizoen niet echt uit.
Natuurlijk kost het produceren van onderdelen geld, maar (volgens mij) gingen in het verleden de kosten vooral zitten in het eindeloos ontwerpen en testen van nieuwe onderdelen. Hele ontwerpafdelingen voor 0,05 sec tijdwinst op een extra flapje hier of daar.
ATR oid
PSN
F1 probeert volgens mij ook een soort duurzaam imago te hebben. 4-5 keer zoveel motoren er in een seizoen doorheen jassen lijkt me daarbij niet erg behulpzaam. En persoonlijk zie ik liever autos racen dan uitvallen.Nhz schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:54:
Zomaar een controversieel idee: Zou het niet een idee zijn om de cost-cap alleen te laten gaan over het ontwerpen en testen van nieuwe onderdelen? Op die manier krijg je geen wedloop van nieuwe onderdelen, maar kunnen we wel gewoon terug naar het op-de-limiet laten presteren van onderdelen. Er worden dan bijvoorbeeld 24 race-motoren gebruikt in een seizoen, af en toe ploft er eentje...leuk voor de show en verder maakt het voor het seizoen niet echt uit.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
De minder bedeelde teams gaan dan opnieuw nat op kosten. Geen geld voor 24 motoren én het volledige bedrag van de cap.Nhz schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:54:
Zodra er zaken niet onder de cap vallen, is geld weer een competitief voordeel. Sterker nog, het is hoog tijd voor wat meer nivellering van het prijzengeld en afschaffen van bonussen voor teams omdat ze er al zo lang zijn.
Het geen wat het meest pijnlijke voor kleinere teams met minder budget is de constant veranderende regels. Deze teams kunnen langzaam maar zeker aanhaken als regels hetzelfde blijven.MetalStef schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:48:
Ik vind het in de eerste plaats vreemd om schade onder de budgetcap te laten vallen.
Die is er juist voor om ongelimiteerde ontwikkelbudgetten te stoppen, om een eerlijker speelveld te maken voor alle teams. Het feit dat de coureursalarissen (en nog wat volk) er buiten vallen, maakt dat alleen de rijkste teams de duurste coureurs kunnen inhuren.
Voor een gelijker speelveld zou schade buiten de budgetcap moeten vallen, en salarissen juist niet.
Of dit haalbaar/wenselijk is, is een ander verhaal.
Hoe dichterbij de limiet van het ontwikkeling van de auto, hoe minder tijdwinst nieuwe updates nog zal opleveren. Terwijl kleinere teams juist nog wel tienden kunnen blijven vinden, door eigen tests en afkijken.
Het veld zal uiteindelijk steeds meer naar elkaar toe kruipen in tijden, waardoor het spannender wordt.
Maar teams kunnen vanaf 2026 weer opnieuw beginnen. Een heel nieuw concept. Grotere teams met veel werknemers zullen meteen grote stappen kunnen zetten, terwijl de kleinere teams het maar moeten oplossen. Ik vermoed opnieuw behoorlijke gaten tussen teams.
BREAKING: F1 announces it has "reached an agreement in principle with General Motors (GM) to support bringing GM/Cadillac as the eleventh team to the Formula 1 grid in 2026" #F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 25 november 2024
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vind ook dat daar iets op gevonden moet worden. Zeker als er duidelijk iemand schuldig is. Dat zal al lastig genoeg zijn om dat te bepalen. Maar zoals het nu gaat helpt niet mee teams op hun top te houden gedurende het seizoen.himlims_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:05:
[...]
knikker je jezelf eruit [...] begrijpelijk dat het impact heeft op budgetten
Mooi, kan die saga mooi in de koelkast en heeft Bottas weer een stoeltje voor 2026
/edit: bonus link met het nieuws op motorsport.com
https://www.motorsport.co...f1-team-in-2026/10676504/
“With Formula 1's continued growth plans in the US, we have always believed that welcoming an impressive US brand like GM/Cadillac to the grid and GM as a future power unit supplier could bring additional value and interest to the sport," said outgoing Liberty media CEO and president Greg Maffei.
"We credit the leadership of General Motors and their partners with significant progress in their readiness to enter Formula 1. We are excited to move forward with the application process for the GM/Cadillac team to enter the championship in 2026."
[ Voor 60% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 19:46 ]
PSN
Gelukkig dat er Breaking bij staat anders had ik het niet geloofd
Wat een raar verhaal. FOM wilt Andretti met GM backing niet hebben maar GM met Andretti backing is helemaal prima. Kan mij niet indenken dat dit voor het team ook maar iets uit maakt. (In geld, kennis, poppetjes die er de eerste jaren aan de knoppen zitten, ...). Dan is het dus echt puur FOM die de naam Andretti niet willen zien.YakuzA schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:43:
[...]
Mooi, kan die saga mooi in de koelkast en heeft Bottas weer een stoeltje voor 2026
/edit: bonus link met het nieuws op motorsport.com
https://www.motorsport.co...f1-team-in-2026/10676504/
[...]
Yup - andretti is voor veel geld uitgekochtRobertMe schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
[...]
Wat een raar verhaal. FOM wilt Andretti met GM backing niet hebben maar GM met Andretti backing is helemaal prima. Kan mij niet indenken dat dit voor het team ook maar iets uit maakt. (In geld, kennis, poppetjes die er de eerste jaren aan de knoppen zitten, ...). Dan is het dus echt puur FOM die de naam Andretti niet willen zien.
Vermoed dat ze met het verdwijnen van Renault de volle commitment van een nieuwe motor/auto fabrikant eisten.(en extra geld, want uiteindelijk draait het daarom)RobertMe schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
[...]
Wat een raar verhaal. FOM wilt Andretti met GM backing niet hebben maar GM met Andretti backing is helemaal prima. Kan mij niet indenken dat dit voor het team ook maar iets uit maakt. (In geld, kennis, poppetjes die er de eerste jaren aan de knoppen zitten, ...). Dan is het dus echt puur FOM die de naam Andretti niet willen zien.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 21:13 ]
PSN
Andretti is voor de FOM wat onze nationale trots De band Normaal (Bennie Jolink) is ten opzichte van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dit is een vergelijking he. Geen oordeel over Normaal.RobertMe schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
[...]
De FOM vindt Andretti en consorten Boeren. En ik heb niks tegen boeren.
De FOM walgt van een dergelijk laag bij de gronds team. De oude Andretti heeft het er ook wel een klein beetje naar gemaakt (door de elite uit te dagen en te kwetsen) maar kiest nu toch eieren voor zijn geld. Hij doet een stapje terug. Het team gaat Cadillac of MG heten. Maar het is het zelfde team, de zelfde mensen. En over nog geen twee jaar gaan ze mee doen. Waarschijnlijk als een traag team maar ze zijn er.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Zoals @YakuzA al steldeRobertMe schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
[...]
Andretti had bij het eerste bod een halfzachte commitment van General Motors.
Een extra team ala Haas waar geen extra motor fabrikant hard aan verbonden was heeft geen meerwaarde.
Nu is dat hersteld en krijgt men op termijn een extra motor en een grote fabrikant die mee gaat doen.
Maar die conclusie was vanaf het begin af aan al duidelijk en had men wat rustiger op de achtergrond onderhandeld en met elkaar gesproken dan was deze beslissing al eerder gevallen.
Ik lees dat Mario Andretti een functie krijgt als directeur van het bestuur bij General Motors. Daarnaast is TWG Global die de samenwerking aangaat met GM. CEO van TWG is Dan Towriss die voorheen ook meideigenaar was Andretti Global. Ik lees dat ze ook Wayne Taylor Racing runnen in IMSA. Ofwel ze hebben aardig wat geld?
Volgens mij moeten ze alleen al een paar honderd miljoen euro neerleggen om mee te mogen doen. Daarnaast moeten ze faciliteiten bouwen, huren of kopen, werken ze aan een PU voor 2028 en moeten ze personeel vinden. Reken gerust op een bedrag over de €1 miljard dat ze de komenden jaren gaan uitgeven.NeverSettle schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:47:
[...]
Ik lees dat Mario Andretti een functie krijgt als directeur van het bestuur bij General Motors. Daarnaast is TWG Global die de samenwerking aangaat met GM. CEO van TWG is Dan Towriss die voorheen ook meideigenaar was Andretti Global. Ik lees dat ze ook Wayne Taylor Racing runnen in IMSA. Ofwel ze hebben aardig wat geld?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
1 miljard lijkt mij weinig? (Heel erg weinig zelfs)DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:54:
[...]
Volgens mij moeten ze alleen al een paar honderd miljoen euro neerleggen om mee te mogen doen. Daarnaast moeten ze faciliteiten bouwen, huren of kopen, werken ze aan een PU voor 2028 en moeten ze personeel vinden. Reken gerust op een bedrag over de €1 miljard dat ze de komenden jaren gaan uitgeven.
Als ik het goed voorbij heb zien komen hebben ze al 450M aan entreegeld kunnen aftikken. Dat is dus al bijna de helft van dat miljard. En vervolgens zullen de uitgaven / investeringen die ze nu doen ook wel (fors?) boven de budget caps (performance & investeringen in faciliteiten etc) liggen.

Ik had ook €450 miljoen voor de buy in gezien, maar kon het niet goed checken. Dan nog faciliteiten, personeel, PU etc. Over de miljard dus, voordat ze echt beginnen de rijden in 2026.
In plaatjes:Illegal_Alien schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:28:
Blijkbaar zien sommige mensen dat op de Mercedes DAS weer terug is. (Zie het zelf niet, maar hey, voer voor discussie en conspiracy)
[YouTube: Is The DAS System Back In F1 On The Mercedes W15?]
:strip_exif()/f/image/6nklE5GBvaAjsSVqC4yMFZMP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YveNG6uZmV2Gzechv0ByZVrW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om aanpassing van de rijhoogte?!
Ik heb het gevoel dat er hier iets mist, maar ik kan de vinger er niet opleggenG_Dragon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:16:
Dit seizoen hebben we al zeven verschillende racewinnaars gehad!
[Afbeelding]

Er zijn nog 2 races te gaan, misschien dat dat gat nog opgevuld kan wordenNivado schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:33:
[...]
Ik heb het gevoel dat er hier iets mist, maar ik kan de vinger er niet opleggen
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Mag ik vraag waar je die fancy posters steeds vandaan tovert?G_Dragon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:16:
Dit seizoen hebben we al zeven verschillende racewinnaars gehad!
[Afbeelding]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Reddit of Twitter vaakVincentG schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:55:
[...]
Mag ik vraag waar je die fancy posters steeds vandaan tovert?
Nou ik weet niet welke Perez jij bedoelt maar Sergio heeft dit seizoen geen race gewonnen. Het beste was 2e,MetalStef schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:37:
Volgens mij schittert er vooral een Perez door afwezigheid...
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus schittert hij door afwezigheidasing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:48:
[...]
Nou ik weet niet welke Perez jij bedoelt maar Sergio heeft dit seizoen geen race gewonnen. Het beste was 2e,
Klopt, er mist nog een wildcard win van een kleiner team als Haas, RB, Alpine ofzoNivado schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:33:
[...]
Ik had een podium met Alonso, Hulkenberg en Tsunoda wel grappig gevonden.Shinji schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:54:
[...]
Klopt, er mist nog een wildcard win van een kleiner team als Haas, RB, Alpine ofzo
Wie?asing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:48:
[...]
Nou ik weet niet welke Perez jij bedoelt maar Sergio heeft dit seizoen geen race gewonnen. Het beste was 2e,
/s
Z.s.m. het vliegtuig pakken naar Las Vegas, waarschijnlijk ben je nog op tijd om hem te zien finishen
Tip: z'n auto lijkt op die van Max, maar dan zit Max er niet in.
#flauwzeg
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Is het misschien gewoon het rare filter wat er overheen lijkt te liggen?Nivado schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:33:
[...]
Ik ben niet zo goed in die zaken, maar heb het gevoel alsof ik naar een boyband kijk op dat plaatje... Behalve Max, die ziet er om een of andere reden uit als een oude knar. Misschien is hij de manager van de band
Gamertag: FinrazielNL
Ze hadden duidelijk wat te vierend-vine schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:35:
Nog 1 Veg4s feel good moment voordat Q4tar begint
[Afbeelding]

OK, ik laat mijzelf wel uit
West side is the best!Chocoball schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:58:
[...]
Ze hadden duidelijk wat te vieren
[Afbeelding]
OK, ik laat mijzelf wel uit
Vingers staan daarvoor verkeerd
Dit is de bron waar het vandaan komt. Is vooral veel speculaas: "could be, might be, etc."himlims_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:23:
heb van de draad niet alle reacties gelezen, dus kan het gemist hebben.
maar online/socials zie steeds meer over terukomst van ricciardo (caddilac) is daar iets van waar?
Die heeft 1 punt te weinig momenteel voor een super licentie, dus als hij volgend jaar het goed doet in Indycar is dat mogelijk inderdaad.AvK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:23:
Lijkt mij dat een nieuw Amerikaans team, Amerikaanse rijders zal gaan inzetten. Meen gelezen te hebben dat Colton Herta sowieso in beeld is.
PSN
Ik kom er op uit dat hij komend seizoen 9 licentiepunten moet halen, maar misschien zie ik iets over het hoofd of mist zijn Wiki pagina wat prestaties waar hij punten voor krijgt. Met zijn P2 dit jaar zou hij het ook puur op F1 FP1 ervaring kunnen doen.YakuzA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:30:
Die heeft 1 punt te weinig momenteel voor een super licentie, dus als hij volgend jaar het goed doet in Indycar is dat mogelijk inderdaad.
Dat klopt inderdaad hij heeft er nu 39.TheBrut3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:39:
[...]
Ik kom er op uit dat hij komend seizoen 9 licentiepunten moet halen, maar misschien zie ik iets over het hoofd of mist zijn Wiki pagina wat prestaties waar hij punten voor krijgt. Met zijn P2 dit jaar zou hij het ook puur op F1 FP1 ervaring kunnen doen.
Per 1 januari vervallen er 8.
Dus hij kan dit jaar 1 FP rijden bij een team, dan heeft hij er 40 en kan hij de SL aanvragen.
Maar per 1 januari vervallen dus die 8 uit 2021 en staat hij op 31 en zal hij komend jaar in de Indy genoeg punten moeten halen om weer de 40 te halen om de SL aan te vragen.
PSN
Sargeant & Latifi?AvK schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:23:
Lijkt mij dat een nieuw Amerikaans team, Amerikaanse rijders zal gaan inzetten. Meen gelezen te hebben dat Colton Herta sowieso in beeld is.
PSN
Als je het allemaal een jaartje opschuift klopt het.YakuzA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:41:
[...]
Dat klopt inderdaad hij heeft er nu 39.
Per 1 januari vervallen er 8.
Dus hij kan dit jaar 1 FP rijden bij een team, dan heeft hij er 40 en kan hij de SL aanvragen.
Maar per 1 januari vervallen dus die 8 uit 2021 en staat hij op 31 en zal hij komend jaar in de Indy genoeg punten moeten halen om weer de 40 te halen om de SL aan te vragen.
Hij heeft nu
2020: 20 (Indy 3e) + 1 (IMSA 9e) (als je ze mag optellen, daar zijn regels voor)
2021: 8 (Indy 5e)
2022: 1 (Indy 10e)
2023: 1 (Indy 10e)
Onder de COVID regels mag je de drie beste scores van de laatste 4 seizonen nemen, dus 21+8+1 = 30.
Voor seizoen 2025 valt 2020 er af maar komen er 30 bij van 2024, dan heeft hij er 8+1+30 = 39. Dus hij moet in 2024 of 2025 één FP doen en kan hij in 2025 een SL aanvragen.
Voor seizoen 2026 vervallen dan weer 8 punten en moet hij dus in 2025 nog eens minstens 5e in de Indy worden om zijn SL te kunnen continueren.
De laatste keer dat ik op een kaart keek lag Canada ook gewoon in (Noord) Amerika.RobertMe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:47:
[...]
Sargeant & Latifi?
spoiler:Ja, ik weet dat Latifi een Canadees is.
Ik begrijp dat de meeste mensen de Verenigde Staten bedoelen als ze Amerika zeggen, maar daar gaat het niet om.
Ah ja, ik ging uit van deze telling:Maasluip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:59:
[...]
Als je het allemaal een jaartje opschuift klopt het.
Hij heeft nu
2020: 20 (Indy 3e) + 1 (IMSA 9e) (als je ze mag optellen, daar zijn regels voor)
2021: 8 (Indy 5e)
2022: 1 (Indy 10e)
2023: 1 (Indy 10e)
Onder de COVID regels mag je de drie beste scores van de laatste 4 seizonen nemen, dus 21+8+1 = 30.
Voor seizoen 2025 valt 2020 er af maar komen er 30 bij van 2024, dan heeft hij er 8+1+30 = 39. Dus hij moet in 2024 of 2025 één FP doen en kan hij in 2025 een SL aanvragen.
Voor seizoen 2026 vervallen dan weer 8 punten en moet hij dus in 2025 nog eens minstens 5e in de Indy worden om zijn SL te kunnen continueren.
https://www.planetf1.com/...-license-eligibility-2024
Hier zijn de 30 punten uit 24 meegenomen ipv die punten uit 20202021: 5th in IndyCar (8 points)
2022: 10th in IndyCar (1 point)
2023: 10th in IndyCar (1 point)
2024: 2nd in IndyCar (30 points)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2024 15:03 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024