Wegrijden als het nog niet mag, ik noem dat een valse start

Zo ja... Vorig jaar (?) was er in Monza een aborted start nadat Tsunoda stil viel tijdens de formation lap. Toen hebben ze ook een aborted start gegeven, maar reed pole sitter Sainz ook weg. Sainz zat toen al op de radio van "oepsie? Volgens mij moest ik blijven staan?". Maar toen heeft RC er niet veel later een officiële extra formation lap" van gemaakt (dus ook de lampen en borden aangepast). Daarvoor is toen helemaal geen straf gegeven. Nu was de afhandeling nu wel anders, gezien de aborted start nooit officieel is omgezet naar een "extra formation lap" (maar de teams wel geïnformeerd zijn dat ze die ronde moesten gaan rijden als ze nog op de grid stonden (Bottas & Verstappen dus bv)). Dat er nu wel een straf was zou je dus ook al verrassend kunnen noeme, nadat er vorig jaar dus geen straf was voor Sainz.
Het gaat me niet om wat voor straf hij heeft gehad, hoewel ik het wel bijzonder vind dat zoiets blijkbaar niet gevaarlijk wordt gevonden, maar de 1e actie van Max in Mexico een 10s straf oploopt. Het gaat me erom dat we tot ver na de race moeten wachten of de straf consequenties heeft en wat de definitieve uitslag van de race is. Ik vond het al vervelend als mensen van het podium werden gehaald, of achteraf een bokaal moesten overhandigen aan de concurrentie, maar dit is ook ruk.
Maar... geeft het uitstellen van beoordelen een schijn van partijdigheid? Nouja, hoe de zaken er voor staan wel. Maar als zd nu, consistent met vorig jaar Monza, meteen een "no further action" gegeven hadden werd er ook over geklaagd.
Mijns inziens is er geen enkele reden om zo'n beslissing tot na de race uit te stellen. Hoe moeilijk kan het zijn om een vergelijkbare situatie op te zoeken en die straf die toen was gegeven, uit te delen tijdens de race? Nu kun je nog zo integer zijn: de straf aan Norris werd uitgedeeld toen duidelijk was hoe de race was afgelopen. Waar hebben ze nou eigenlijk op gewacht? Met de gepolariseerde F1-fans van nu weet je gewoon dat er controverse ontstaat, juist door het niet onmiddellijk bestraffen. Als je kwaad wil, kun je nu dus inderdaad na de race zeggen: "Oei, Norris ligt maar 4.8s voor op [insert name], laten we hem maar geen 5s tijdstraf geven, want dan valt hij te verder terug en is het kampioenschap nog minder spannend".
Verder wat Eddie Jordan ook al zei "FIA doet er alles aan om het spannend te houden [met rode vlag in kwalificatie], en Verstappen heeft ze nu de vinger gegeven" (of iets in die trant, in ieder geval "FIA is partijdig").
Of het zo is of niet, de FIA doet er alles aan om dit beeld in leven te houden. Dus in die zin ben ik het wel met Jordan eens. En in GB moeten ze dit herkennen, want dat is ook wat in AD2021 gebeurde natuurlijk. Ik ben ervan overtuigd dat je ook alle auto's zichzelf had kunnen laten unlappen, want er is met nog 1-2 ronden te gaan geen reden om ze achteraan aan te laten sluiten. Als ze 3-4 bochten voorliggen, hebben ze geen impact meer op de leiders in de wedstrijd en hun strijd.