[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.166 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maar dat was Ron Dennis z'n ding en alles wat Ron Dennis ooit gedaan heeft wil Zak Brown niets mee te maken hebben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En bedankt zei RBR voor de Honda PU. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Voer voor de F1 aluhoedjes - Wittich per direct weg als race director. Na alle ‘controverse’ omtrent SC’s en rode vlaggen is dit toch wel erg opmerkelijk of ligt dat aan mij?

per aspera ad astra

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

LAD93 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:53:
Voer voor de F1 aluhoedjes - Wittich per direct weg als race director. Na alle ‘controverse’ omtrent SC’s en rode vlaggen is dit toch wel erg opmerkelijk of ligt dat aan mij?
Nee, hij heeft de afgelopen races heel discutabele beslissingen genomen. Michael Masi maakte er maar eentje en dan ook nog volgens de regels en moest meteen het veld ruimen. Ik heb zoiets van laat hem alsjeblieft per direct terugkomen als race director.

Hier trouwens het nieuws van motorsport.com

De vervanger wordt de Portugees Rui Marques, deze stapt over van de Formule 2 en Formule 3, waar hij de afgelopen twee jaar de wedstrijdleider was.

[ Voor 23% gewijzigd door sjaool op 12-11-2024 16:02 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
sjaool schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:00:
[...]

Nee, hij heeft de afgelopen races heel discutabele beslissingen genomen. Michael Masi maakte er maar eentje en dan ook nog volgens de regels en moest meteen het veld ruimen. Ik heb zoiets van laat hem alsjeblieft per direct terugkomen als race director.

Hier trouwens het nieuws van motorsport.com

De vervanger wordt de Portugees Rui Marques, deze stapt over van de Formule 2 en Formule 3, waar hij de afgelopen twee jaar de wedstrijdleider was.
Ik heb het totaal verkeerd verwoord zie ik nu. Ik vind het ook niet opmerkelijk - wel erg opzichtig. Ik ben benieuwd of een team zoals RBR er nog juridische consequenties aan kan en wil verbinden net zoals MERC in 2021.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:11
https://www.formula1.com/...-in.dBp68tYvFIqI3yvg1I8xr

Formula 1 has announced a groundbreaking season launch event at London’s The O2 – featuring all the teams, their drivers and team bosses, plus top entertainment – ahead of the 2025 campaign.

For the first time in F1 history, the entire grid of 10 teams – Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, Kick Sauber, McLaren, Mercedes, RB, Red Bull, and Williams – and their 20 drivers and respective Team Principals will come together with fans for a special night to welcome in the new season, reveal their 2025 liveries, and mark the start of the sport’s 75th anniversary year.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:49
Willem30 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:07:
https://www.formula1.com/...-in.dBp68tYvFIqI3yvg1I8xr

Formula 1 has announced a groundbreaking season launch event at London’s The O2 – featuring all the teams, their drivers and team bosses, plus top entertainment – ahead of the 2025 campaign.

For the first time in F1 history, the entire grid of 10 teams – Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, Kick Sauber, McLaren, Mercedes, RB, Red Bull, and Williams – and their 20 drivers and respective Team Principals will come together with fans for a special night to welcome in the new season, reveal their 2025 liveries, and mark the start of the sport’s 75th anniversary year.
Leuk zo'n event, maar ik vermoed dat teams allemaal een F1 demo wagen met de nieuwe livery er op gaan tonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:18
Wittich is gewoon ontslagen. Werkende voor een Amerikaans bedrijf is de omschrijving heel duidelijk, "to pursue other career opportunities" betekent hij is ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

NeverSettle schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:20:
[...]

Leuk zo'n event, maar ik vermoed dat teams allemaal een F1 demo wagen met de nieuwe livery er op gaan tonen.
Dat doen ze nu ook al, dus dat is niets nieuws. Het is dan eigenlijk ook alleen maar een livery reveal. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sjaool op 12-11-2024 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:30

DataGhost

iPL dev

Den_S85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:31:
Wittich is gewoon ontslagen. Werkende voor een Amerikaans bedrijf is de omschrijving heel duidelijk, "to pursue other career opportunities" betekent hij is ontslagen.

Leuk dat 'ie het zelf ook vandaag pas te horen kreeg. Ik vind het eigenlijk wel een beetje onverwacht, niet dat het onverwacht is gezien zijn presteren, maar het voelt zo daadkrachtig dat ze er eindelijk iets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Werkende voor een Amerikaans bedrijf
Hij werkte voor de FIA, en die zijn Zwitsers ;)

FOM is alleen de commercieel rechtenhouder en gaat niet over de sport zelf op de baan. Maar FOM is dan wel weer eigendom van een Amerikaans bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja terecht en niet alleen na laatste race. Dit speelt al langer. Dat dit nu gebeurd is denk ik vooral omdat Verstappen zo enorm benadeeld is. Ik zeg niet dat het bewust is of dat zelfs helemaal klopt omdat Leclerc een paar seconden nadat Stroll crashte, een snellere tijd neerzette waardoor Verstappen naar P11 werd geduwd. Wat daar wel misging is dat er veel te lang gewacht is, waardoor er geen nieuwe runs meer mogelijk waren.

Maar ik denk vooral dat dit gebruikt word als excuus om hem nu ook te ontslaan. Want we hebben de afgelopen paar jaar het nodige gehad qua controverses. Eerst deelde hij het nog met Freitas die eruit gegooid werd nadat er een kraan op de baan kwam in Japan in 2022 in zware regenval. Gasly crashte er bijna op. Maar daarna is er ook genoeg gedoe geweest.

En dat is dan al de derde race director die ontslagen is nadat Charlie Whiting overleden is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het achter de schermen bij de FIA, ook gewoon een puinzooi is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:16:
Tja terecht en niet alleen na laatste race. Dit speelt al langer. Dat dit nu gebeurd is denk ik vooral omdat Verstappen zo enorm benadeeld is. Ik zeg niet dat het bewust is of dat zelfs helemaal klopt omdat Leclerc een paar seconden nadat Stroll crashte, een snellere tijd neerzette waardoor Verstappen naar P11 werd geduwd. Wat daar wel misging is dat er veel te lang gewacht is, waardoor er geen nieuwe runs meer mogelijk waren.
"How can I make this about Verstappen"? ;)

V.w.b. snel / langzaam rode vlag. Was het niet dit jaar, China, dat ze onmiddellijk een rode vlag gpoiden voor Sainz in de kwalificatie terwijl die vervolgens doodleuk de motor weer start en een volledige ronde rijdt terug naar de pits met maar zeer minimale schade?
Achteraf kijk je altijd de koe in de kont v.w.b. dat je of geen rode vlag hoefde te geven of het juist veel eerder had gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
“In mutual agreement” is ook zo’n mooie.

Teveel controverse, teveel gedoe, vinden ze wat van, moeten ze wat doen denken ze = ontslag. (Ze = F1)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:21:
[...]

V.w.b. snel / langzaam rode vlag. Was het niet dit jaar, China, dat ze onmiddellijk een rode vlag gpoiden voor Sainz in de kwalificatie terwijl die vervolgens doodleuk de motor weer start en een volledige ronde rijdt terug naar de pits met maar zeer minimale schade?
Achteraf kijk je altijd de koe in de kont v.w.b. dat je of geen rode vlag hoefde te geven of het juist veel eerder had gekund.
Of je gaat niet selectief quoten en neemt de rest ook mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:28:
[...]

Of je gaat niet selectief quoten en neemt de rest ook mee. ;)
De rest die niet gaat over Wittich maar over Freitas & Masi? ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:27

JB

Cédric roelt!

Best een absurde stat :X (als Max als 1-driver team had gefungeerd…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCg3MhlPPHaatX9Of0kwaVbibQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNsu4cN9fApF9OjoR836z7lC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:30

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:21:
[...]

Hij knalde met zijn wielen tegen de barriers aan en de motor sloeg af, ondanks dat antistall dat zou moeten voorkomen. Hij bleef een tijdje staan met de motor uit en nog steeds in een versnelling. Na 16 seconden zo gestaan te hebben kwam de rode vlag. Lijkt me niet heel apart als je in de telemetrie ziet dat de auto uit staat en nog steeds niet gestart is. Dan is er een probleem zou je denken. Misschien vind je 16 seconden kort, maar het duurde vervolgens nog ongeveer een minuut voordat hij de wagen weer gestart kreeg en kon gaan rijden, en in de tussentijd had toch niemand tijden kunnen zetten dus dan is het nut van de sessie een beetje weg. In totaal 1 minuut en 20 seconden ongeveer dat hij daar stilstond, hij moest ook nog keren over de baan en was nog eens 20 seconden later pas in de juiste richting onderweg, maar alsnog langzaam en mogelijk onderdelen aan het verliezen (geel/rood, plus langzame auto on track). Dus die rode vlag was er hoe dan ook gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 12-11-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:50:
[...]

Hij knalde met zijn wielen tegen de barriers aan en de motor sloeg af, ondanks dat antistall dat zou moeten voorkomen. Hij bleef een tijdje staan met de motor uit en nog steeds in een versnelling. Na 16 seconden zo gestaan te hebben kwam de rode vlag. Lijkt me niet heel apart als je in de telemetrie ziet dat de auto uit staat en nog steeds niet gestart is. Dan is er een probleem zou je denken. Misschien vind je 16 seconden kort, maar het duurde vervolgens nog ongeveer een minuut voordat hij de wagen weer gestart kreeg en kon gaan rijden, en in de tussentijd had toch niemand tijden kunnen zetten dus dan is het nut van de sessie een beetje weg. In totaal 1 minuut en 20 seconden ongeveer dat hij daar stilstond, hij moest ook nog keren over de baan en was nog eens 20 seconden later pas in de juiste richting onderweg, maar alsnog langzaam en mogelijk onderdelen aan het verliezen (geel/rood, plus langzame auto on track). Dus die rode vlag was er hoe dan ook gekomen.
Het was pas halverwege toen je over het wegrijden begon dat ik door had dat je het (toch) over Sainz had en niet Stroll in Brazilië.
En nouja, in mijn herinnering was er toen toch wel wat gemor over de rode vlag dat het niet nodig was geweest. En dan nog het gedoe over of Sainz nu wel of niet nog mocht deelnemen na zijn "stopped on track". En/maar IMO was rood daar ook gewoon terecht en niet veel mis mee.

En dan beschrijf je hier dus "rood na 16 seconden". En hoe lang was het bij Stroll? Ja, het was niet onmiddellijk rood, maar het duurde ook geen minuten, en vast ook geen minuut. Dus nouja, kon het sneller? Achteraf zeg je natuurlijk "ja", want het was gewoon rood dus had je achteraf onmiddellijk kunnen geven toen die de muur raakte. Maar voordat alles duidelijk is (zitten er nog minimaal 3 wielen op de auto, loopt de motor en/of wordt die gestart) ben je ook wel even verder. Zeker gecombineerd met de omstandigheden van slecht weer + veel anderen op de baan en wellicht ook de marshalls of op CCTV geen direct duidelijk beeld op de auto (door dus regen / mist / nevel etc).
En daarnaast was de crash ook met nog minder op 2 minuten op de klok, en eerder 1:40-1:30? Met een snelste tijd van rond de 1:20. Dus herstarten had wellicht gekund maar was alsnog een shitshow geworden.
Dus een "terecht onslagen want zie Brazilië hoe Verstappen benadeeld wordt" vind ik wel ver gaan (en nogal met een oranje bril bekeken).

Edit:
Ter aanvulling, als Brazilië al de druppel was (pun intended :+) denk ik eerder dat het de SC + rode vlag in de race was. GP die zegt dat het harder regende dan met de afgelaste kwalificatie; Ocon die aangeeft dat het te nat is voor elke band; Bearman die letterlijk zegt "ik rijd hier niet om dood te gaan"; Russell zijn "it's gonna be red soon" was wellicht ook een verkapte vraag om rood? (/die opmerking was ook nog van een paar ronden eerder voordat het echt hard regende); En dat is dan voornamelijk van wat ik toevallig gehoord heb dus wellicht nog meer opmerkingen v.w.b. "moet rood zijn". En als het hele veld er om vraagt, en inderdaad de condities slechter waren dan zaterdag, dan is het ook wel een beetje heel erg dom om door te rijden tot een uiteindelijke crash. Zeker gezien RC voor een eerlijk en veilig verloop moet zorgen. Dus als 10+ coureurs zeggen "niet te rijden moet rood zijn" moet IMO RC gewoon naar de coureurs luisteren.
En wat wij natuurlijk niet weten, maar wel kunnen speculeren, :p is dat voor hetzelfde geldt Maylander ook gecommuniceerd heeft dat de omstandigheden te slecht waren (ook afgaande dan op Red Bulls oordeel van "slechter dan afgelaste kwalificatie" waarbij Maylander ook maar mondjesmaat steeds één ronde gereden heeft en dus overduidelijk geen twijfel over "er kan gereden worden" (want dan worden er wel 2 of 3 aaneengesloten rondes gereden)). En als Maylander zegt "te slecht" en moet vervolgens nog blijven rijden tot een crash....

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 12-11-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-09 10:27
Interessant, je zou denken dat ze er op vooruit gaan met deze switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mischien wat laat maar Niels Wittich gaat/moet er vandoor.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tosti55 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:05:
[...]

Interessant, je zou denken dat ze er op vooruit gaan met deze switch.
Aangezien Renault systematisch niet afdoende investeert in hun motordivisie, waardoor ze eigenlijk al decennia meestal achter de feiten aanlopen, zou je dat wel denken ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:16:

Maar ik denk vooral dat dit gebruikt word als excuus om hem nu ook te ontslaan. Want we hebben de afgelopen paar jaar het nodige gehad qua controverses. Eerst deelde hij het nog met Freitas die eruit gegooid werd nadat er een kraan op de baan kwam in Japan in 2022 in zware regenval. Gasly crashte er bijna op. Maar daarna is er ook genoeg gedoe geweest.

En dat is dan al de derde race director die ontslagen is nadat Charlie Whiting overleden is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het achter de schermen bij de FIA, ook gewoon een puinzooi is.
Het wordt weer tijd voor de regels weer te verduidelijken :P
Rode vlag komt pas nadat iedereen voor de crash zijn ronde af kan maken in de Q, of direct als het gebeurt. Niet half/half af en toe het ene etc :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat inderdaad. Want ik kan de gedachtengang van de rode vlag in de quali begrijpen.

Er is een crash die niet direkt voor een levensbedreigende situatie zorgt, dus in de race zou je ook geen rode vlag geven. Quali is anders want geel betekent in feite dat niemand meer quali kan rijden.
Dus je geeft geel voor de plek waar de crash is en laat coureurs die er al voorbij zijn hun ronde afmaken en dan geef je rood, want je moet opruimen.
Waarom zou je coureurs benadelen voor een crash achter hun. Coureurs die achter de crash zitten kunnen sowieso geen timed lap doen want gele vlag en de regels.

Nadeel hieraan is dat de klok langer doorloopt en de coureurs na de rode vlag minder tijd hebben hun timed lap te maken.

"Strategisch crashen" is in beide situaties een probleem, maar is makkelijker als er direkt een rode vlag geven wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:19
Maasluip schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
Dus je geeft geel voor de plek waar de crash is en laat coureurs die er al voorbij zijn hun ronde afmaken en dan geef je rood, want je moet opruimen.
Waarom zou je coureurs benadelen voor een crash achter hun. Coureurs die achter de crash zitten kunnen sowieso geen timed lap doen want gele vlag en de regels.

Nadeel hieraan is dat de klok langer doorloopt en de coureurs na de rode vlag minder tijd hebben hun timed lap te maken.
Punt is dat je in dit geval met gele vlaggen een deel van de rijders bevoordeelt en met een late rode vlag de andere rijders dubbel benadeelt.
Met een snelle rode vlag is het nadeel voor iedereen gelijk.

Het eigenlijke punt is natuurlijk dat je niet eerst moet kijken naar de eventuele gevolgen (en voor wie) maar dat je moet vlaggen zodra er iets te vlaggen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Volgens mij is het gewoon heel simpel. In de Q, als er sprake is van verminderd zicht, zoals bijvoorbeeld regen of een krap stratencircuit, moet direct de rode vlag gezwaaid worden als een auto is gecrashed. Volgens mij gebeurt dat in bv. Monaco nu ook al. Er moet vanuit gegaan worden dat die auto niet meer op eigen kracht weg kan komen. Dat besef moet er ook zijn bij de coureur, zodat die meteen uitstapt, zichzelf in veiligheid brengt, en niet nog vanalles probeert om toch naar de pits te komen. Crash = einde oefening = rode vlag.

Dit zou denk ik het eerlijkste zijn, en biedt geen mogelijkheid voor willekeur of een bepaalde keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31
Zit ik vanochtend al te wachten op het race topic Las Vegas.. kom ik net tot de conclusie dat die race pas volgende week is.. ipv deze week.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ze kunnen toch heel makkelijk die borden langs de baan vanaf start/finish tot aan de plek van de crash rood laten knipperen en op de andere borden niets. Dan kan iedereen die voorbij die plek is z'n ronde afmaken en iedereen er voor niet. Dan zet je de tijd stil vanaf het moment van rode vlag, de mensen die het rondje mochten afmaken hebben wat winst, maar de rijders er achter geen verlies. win-win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Fauna schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:13:
Volgens mij is het gewoon heel simpel. In de Q, als er sprake is van verminderd zicht, zoals bijvoorbeeld regen of een krap stratencircuit, moet direct de rode vlag gezwaaid worden als een auto is gecrashed. Volgens mij gebeurt dat in bv. Monaco nu ook al. Er moet vanuit gegaan worden dat die auto niet meer op eigen kracht weg kan komen. Dat besef moet er ook zijn bij de coureur, zodat die meteen uitstapt, zichzelf in veiligheid brengt, en niet nog vanalles probeert om toch naar de pits te komen. Crash = einde oefening = rode vlag.

Dit zou denk ik het eerlijkste zijn, en biedt geen mogelijkheid voor willekeur of een bepaalde keuze.
Het probleem is dat ze soms wel verder kunnen en je met die regel dus iemand de kans ontneemt om alsnog een tijd te kunnen zetten. Er is wat dat betreft een taak voor onder andere de marshalls om aan te geven of iemand verder kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Holk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:28:
Ze kunnen toch heel makkelijk die borden langs de baan vanaf start/finish tot aan de plek van de crash rood laten knipperen en op de andere borden niets. Dan kan iedereen die voorbij die plek is z'n ronde afmaken en iedereen er voor niet. Dan zet je de tijd stil vanaf het moment van rode vlag, de mensen die het rondje mochten afmaken hebben wat winst, maar de rijders er achter geen verlies. win-win
Dan verandert er dus niets. Max mocht zijn ronde ook niet afmaken bij de rode vlag. De hele track moet gewoon rood worden bij een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
sjaool schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:30:
[...]

Dan verandert er dus niets. Max mocht zijn ronde ook niet afmaken bij de rode vlag. De hele track moet gewoon rood worden bij een crash.
Lezen...

Wat er wel anders is, is dat de tijd stil staat vanaf moment rode vlag. Je benadeeld dus niemand door pas na 40 seconden rood te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Holk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:31:
[...]

Lezen...

Wat er wel anders is, is dat de tijd stil staat vanaf moment rode vlag. Je benadeeld dus niemand door pas na 40 seconden rood te geven.
Daarmee krijg je wel de situatie dat die vooraan nog een extra ronde kunnen rijden. Ze kunnen immers de lopende ronde af maken zonder dat het tijd kost, en vervolgens een in lap rijden zonder dat het tijd kost. Mits ze de banden hebben uiteraard.

En belangrijker, als het een crash is met een auto terug op de baan of veel rotzooi op de baan heb je ineens veel meer verkeer (rode vlag is terug de pits on als dat kan, alleen die tussen pit entry en plek van de crash komen nog langs. Doe je "gedeeltelijk rood" zoals jij zegt komt iedereen nog eens langs). En uiteraard is die rode vlag er ook voor de veiligheid. En auto's langs sturen terwijl bv ook de medical car deployed is / "lokale doktoren" (tussen de marshalls) onmiddellijk de baan op "moeten" is nu niet heel veilig zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
RobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
[...]

Daarmee krijg je wel de situatie dat die vooraan nog een extra ronde kunnen rijden. Ze kunnen immers de lopende ronde af maken zonder dat het tijd kost, en vervolgens een in lap rijden zonder dat het tijd kost. Mits ze de banden hebben uiteraard.

En belangrijker, als het een crash is met een auto terug op de baan of veel rotzooi op de baan heb je ineens veel meer verkeer (rode vlag is terug de pits on als dat kan, alleen die tussen pit entry en plek van de crash komen nog langs. Doe je "gedeeltelijk rood" zoals jij zegt komt iedereen nog eens langs). En uiteraard is die rode vlag er ook voor de veiligheid. En auto's langs sturen terwijl bv ook de medical car deployed is / "lokale doktoren" (tussen de marshalls) onmiddellijk de baan op "moeten" is nu niet heel veilig zeg maar.
Je kunt het ook moeilijker maken dan het is. Want bij een rode vlag rijden er sowieso nog auto's langs, dat is een non-issue. Het idee is dat de mensen die voorbij die crash reden wel de kans krijgen hun ronde af te maken, want die worden onevenredig hard gestraft. De rijders achter die crash krijgen rode vlag en gaan volledig van het gas af. Rode vlag in de kwalificatie is 99 van de 100 keer vanwege een auto die vast staat of vangrail die opgeruimd moet worden, je bent het echt aan het overdenken het de medical car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:31
Maar regels moeten altijd toepasbaar zijn, ook die 1% horror crashes. Rood is niet voor niets, dan wil je organisatie gewoon zo snel mogelijk alle auto's van de baan hebben en niet dat er 2 minuten na de crash nog eens iemand langzaam voorbij komt kakken, omdat die rustig een inlap aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
TheBrut3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:06:
Maar regels moeten altijd toepasbaar zijn, ook die 1% horror crashes. Rood is niet voor niets, dan wil je organisatie gewoon zo snel mogelijk alle auto's van de baan hebben en niet dat er 2 minuten na de crash nog eens iemand langzaam voorbij komt kakken, omdat die rustig een inlap aan het doen is.
Dan doe je full course red

Het is echt niet zo moeilijk hoor

Edit: en rood rijdens kwalificatie is echt heel anders dan rood tijdens de race. Rood bij Q is een ding om de klok te stoppen, baan te vegen en “mensen de mogelijkheid geven om een tijd neer te zetten”

[ Voor 17% gewijzigd door Holk op 13-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fauna schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:13:

Maar dat opent weer deuren voor het expres crashen door Perez (of een andere rijder, gekozen door Flavio) als ze zien dat Leclerc bijna een snellere tijd dan Verstappen zet in Monaco.
Ondanks dat Leclerc dan bijna bij de finishlijn is, wordt zijn tijd gecanceld omdat er iemand in de hairpin in de muur staat :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

En dan gaat het regenen en heeft de helft van het veld geen kans meer om nog een toptijd neer te zetten.

Je benadeeld iedereen alleen evenveel door gewoon direct rood te geven.

De ronde daarvoor was nog voor iedereen gelijk. Dit geeft alleen potentieel voordeel voor die teams die vroeg in een kwalificatie naar buiten zijn gegaan. En dat vind ik dan gewoon een terecht tactisch voordeel. In de planning wanneer je de baan op gaat moet je afwegen of je meteen naar buiten gaat met grotere kans op afgemaakte rondjes, versus afwachten tot de baan sneller is maar risico op vlaggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:31
Holk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:09:
Dan doe je full course red

Het is echt niet zo moeilijk hoor

Edit: en rood rijdens kwalificatie is echt heel anders dan rood tijdens de race. Rood bij Q is een ding om de klok te stoppen, baan te vegen en “mensen de mogelijkheid geven om een tijd neer te zetten”
Maar de situatie die jij wenst bestaat ongeveer al, dat is dubbel geel. Mensen kunnen dan de ronde afmaken en iedereen die nog voorbij komt is de ronde kwijt. Het enige wat dan niet wordt gedaan is het stilzetten van de tijd. Wat logisch is, want anders krijgen mensen gratis tijd om een ronde af te maken.
De rode vlag is full course, F1 kent daarin geen verschil en volgens mij andere autosporten ook niet. Rood is rood en geldt voor de hele baan. Er zit bij bijv. WEC alleen verschil tussen lokaal geel en full course yellow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

[...]

Lezen...

Die tijd word alleen stilgezet in de kwalificatie. Maar het gaat om het geheel lijkt mij. Je kunt de rode vlag regel niet alleen maar veranderen voor de kwalificatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Ik snap het probleem van rode vlaggen in de kwalificatie niet zo. Je hebt voldoende minuten om naar buiten te gaan en een tijd neer te zetten, ook als er een rode vlag volgt. Laat naar buiten gaan is gewoon een keus waar een gevaar aan vast zit. Zeker in de stromende regen kan ik daar niet veel anders over zeggen als; play stupid games, win stupid prizes. Je weet dat de kans op een crash levensgroot is en je wacht toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Afwezig schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:14:
Ik snap het probleem van rode vlaggen in de kwalificatie niet zo. Je hebt voldoende minuten om naar buiten te gaan en een tijd neer te zetten, ook als er een rode vlag volgt. Laat naar buiten gaan is gewoon een keus waar een gevaar aan vast zit. Zeker in de stromende regen kan ik daar niet veel anders over zeggen als; play stupid games, win stupid prizes. Je weet dat de kans op een crash levensgroot is en je wacht toch.
In Q2 heb je maar 15 minuten. Als het regent, dreigt, opdroogd heeft het weinig zin om naar buiten te gaan als de anderen straks sneller zullen zijn. Met 2 rode vlaggen (Sainz en Stroll), outlap, hotlap, crash redflag heb je dan heel snel geen tijd meer. Zeker als je box direct bij de pit ingang is is het haast onmogelijk de outlap snel te doen, hele rij altijd voor je.

Met 2 rode vlaggen is het goed mogelijk dat je helemaal geen rondje kan zetten. Kijk hem maar terug. Max was in feite kansloos voor een nieuwe tijd na de 1e rode vlag terwijl de baan veel sneller werd.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Afwezig schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:14:
Er is ook geen enkel team dat commentaar levert op het inzetten van de rode vlag maar wel op hoelang het duurt voordat de rode vlag gezwaaid wordt. De keuze om laat naar buiten te gaan is een risico maar dat nemen de teams die dat doen doelbewust. Je zult ze daar dan ook nooit over horen klagen. De coureur vaak wel maar dan tegen het team. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vlaggen zijn er niet voor overwegingen over mogelijk voordeel, nadeel, rondjes afmaken of invloed op de competitie. Vlaggen zijn er voor de veiligheid en alleen voor de veiligheid. Als er een situatie ontstaat waar er niet meer veilig gereden kan worden op de baan, dan moet er een rode vlag gegeven worden en moet iedereen z.s.m. naar de pits, de competitie is op zo'n moment niet relevant, alleen de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
En juist vanwege je laatste opmerking direct naar buiten bij start kwalificatie.
Die hele onzin met Q1,Q2,Q3 is alleen maar gekomen omdat ze lekker allemaal in de pits bleven staan in de tijd dat er 1 kwalificatie van 60 minuten was.(Afgezien van een armzalig team wat geen budget had om apart te testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Marcel Br schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:39:
En juist vanwege je laatste opmerking direct naar buiten bij start kwalificatie.
Die hele onzin met Q1,Q2,Q3 is alleen maar gekomen omdat ze lekker allemaal in de pits bleven staan in de tijd dat er 1 kwalificatie van 60 minuten was.(Afgezien van een armzalig team wat geen budget had om apart te testen)
Ik moet zeggen dat ik de kwalificatie zoals die nu is prima vind. Er is tenminste een heel uur actie. Dus de beslissing om met een Q1, Q2 en een Q3 te gaan werken is wat mij betreft een goede geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
pro_6or schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:30:
[...]

In Q2 heb je maar 15 minuten. Als het regent, dreigt, opdroogd heeft het weinig zin om naar buiten te gaan als de anderen straks sneller zullen zijn. Met 2 rode vlaggen (Sainz en Stroll), outlap, hotlap, crash redflag heb je dan heel snel geen tijd meer. Zeker als je box direct bij de pit ingang is is het haast onmogelijk de outlap snel te doen, hele rij altijd voor je.

Met 2 rode vlaggen is het goed mogelijk dat je helemaal geen rondje kan zetten. Kijk hem maar terug. Max was in feite kansloos voor een nieuwe tijd na de 1e rode vlag terwijl de baan veel sneller werd.
Op het moment dat Stroll crashte had dat voor Verstappen een theoretische in lap kunnen zijn, terwijl het pas zijn hot lap was. Zijn out lap was om en nabij achter Stroll die ook in de out lap zat. Op het eind liet hij een gat vallen, echter zat hij op start finish al in de kont van iemand (ik meende Stroll, anderen hadden het over Ocon die hem inhaalde). Daardoor kon die ronde al meteen de prullenbak in. De ronde daarna crashte Stroll vervolgens en was het klaar.

Het was dus niet alleen de tijd en/of positie van de pitbox, maar ook gewoon ongelukkig met de positie op de baan en dat kan altijd gebeuren, zeker met regen waarbij ineens iemand voor je kan zitten na een foutje en/of iedereen tegelijkertijd op de baan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 22:11
Is het een idee om bij een rode vlag in kwalificatie toe te passen dat de tijd stopt met een minimum van [5.00min] na de herstart?

Ofwel, iedereen kan tenminste nog een run doen na hervatting? Dus vlag met nog 2 minuten te gaan betekent na herstart nog [5] minuten te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Word een lange Q dan als iedereen er steeds af vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CousinBoneless schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:02:
Is het een idee om bij een rode vlag in kwalificatie toe te passen dat de tijd stopt met een minimum van [5.00min] na de herstart?

Ofwel, iedereen kan tenminste nog een run doen na hervatting? Dus vlag met nog 2 minuten te gaan betekent na herstart nog [5] minuten te gaan...
Wat doe je dan als er in die 5 minuten weer een crash is? Opnieuw herstarten met 5 minuten?
En banden hebben ze ook niet onbeperkt (dus als rood valt 10 meter voordat je over de streep gaat kunnen die banden ook "weg").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33

Dan creëer je mogelijk alu-hoedjes situaties. Stel dat de directe concurrent ziet dat de tijd niet competitief is, geven ze opdracht aan de 2e rijder om te crashen et voìla .. nieuwe gescrubde bandjes, nieuwe rondes en nieuwe kansen.

Al is dat wel een heel groot alu-hoedje, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

En krijgt iedereen die in een snelle ronde zat dan ook een extra setje banden? En zo ja, waarom dan niet iedereen? Want daar kun je dán weer over discussieren...
Wat mij betreft zijn de regels prima, en soms is het gewoon doffe pech voor sommigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

De rode vlag is ook geen probleem, het is te laat inzetten van een rode vlag. Daar is de hele discussie om begonnen. Het is denk ik ook van de redenen dat Niels Wittich het veld moest ruimen. Dus niet de enige reden dat hij weg moest. Er komt nu iemand voor in de plaats die ervaring heeft in de F2 en F3 dus ik ga ervan uit dat het beter gaat worden.

[ Voor 20% gewijzigd door sjaool op 13-11-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Ik ook. Gewoon doen wat je moet doen. En als er iemand pech of geluk heeft, do be it. Niet gaan marchanderen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Vind het eigenlijk zeer goed gevonden zoals het nu opgelost is. Dubbel geel op de plaats van de crash (eventueel aangevuld met een opmerking van de race ingenieur dat het echt de moeite niet loont om toch nog beetje te pushen in de "gele zone") en de piloten die de plaats al voorbij waren voor de crash, mogen hun ronde afwerken.

Durf zelfs bijna zeggen dat ik bewondering had voor de beslissing.

Wel of niet een ronde kunnen afwerken, is ook geluk hebben. Verstappen had pech dat ie net te laat was.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kenhas schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:03:
Wel of niet een ronde kunnen afwerken, is ook geluk hebben. Verstappen had pech dat ie net te laat was.
Mja, ‘pech’.
Ze gingen zelf te laat naar buiten waardoor hij achter Stroll vast kwam te zitten in de outlap.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
CuBras schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:11:
[...]

Al is dat wel een heel groot alu-hoedje, maar toch.
alu-sombrero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:10:
[...]

Mja, ‘pech’.
Ze gingen zelf te laat naar buiten waardoor hij achter Stroll vast kwam te zitten in de outlap.
Dat klopt dus niet echt. Want ze waren nu al gehaasd bezig om de auto naar buiten te sturen, zo snel mogelijk. Alleen zitten ze in de eerste pitbox (bij inrijden, laatste bij uitrijden). Dus in extremes als een Haas op exact hetzelfde naar buiten reed als Verstappen stond die Haas eerste, maar Verstappen nog steeds semi laatste. Simpelweg omdat de rest dus niet (zo ver) door de pitstraat hoeft te rijden en daardoor dus ook iets later zelfs dan een Red Bull de pitbox kan uitrijden en alsnog ervoor in de rij stond.

Zie ook de opmerking van Perez, die achteraf zegt dat ze juist langer hadden moeten wachten. Dan konden ze in een gat de baan op gaan i.p.v. in een file de pitstraat uit en met verplichte rondetijden dus ook treintjerijden over de baan. Waren ze 30 sec of zo later gegaan hadden ze misschien een ronde minder kunnen rijden (als er geen rood was) maar hadden ze bij wijze wel voor het treintje uit op de baan kunnen komen (maar dan wel een ronde later).
Waarmee Verstappen in zijn eerste ronde niet moest afbreken omdat hij al direct in de kont van Stroll zat / door Ocon werd ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:45:
[...]

Dat klopt dus niet echt. Want ze waren nu al gehaasd bezig om de auto naar buiten te sturen, zo snel mogelijk. Alleen zitten ze in de eerste pitbox (bij inrijden, laatste bij uitrijden). Dus in extremes als een Haas op exact hetzelfde naar buiten reed als Verstappen stond die Haas eerste, maar Verstappen nog steeds semi laatste. Simpelweg omdat de rest dus niet (zo ver) door de pitstraat hoeft te rijden en daardoor dus ook iets later zelfs dan een Red Bull de pitbox kan uitrijden en alsnog ervoor in de rij stond.

Zie ook de opmerking van Perez, die achteraf zegt dat ze juist langer hadden moeten wachten. Dan konden ze in een gat de baan op gaan i.p.v. in een file de pitstraat uit en met verplichte rondetijden dus ook treintjerijden over de baan. Waren ze 30 sec of zo later gegaan hadden ze misschien een ronde minder kunnen rijden (als er geen rood was) maar hadden ze bij wijze wel voor het treintje uit op de baan kunnen komen (maar dan wel een ronde later).
Waarmee Verstappen in zijn eerste ronde niet moest afbreken omdat hij al direct in de kont van Stroll zat / door Ocon werd ingehaald.
Maargoed, gewoon dus zelf een foutje gemaakt, waar nota bene Ferrari het eindelijk eens goed had met Leclerc uitlaten door wat langer te wachten :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59
RobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:45:
[...]

Als WCC mogen ze zelf kiezen of ze voor of achteraan in de pitlane hun box hebben. Dus ook hier hadden ze iets aan kunnen doen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:12:
[...]

Als WCC mogen ze zelf kiezen of ze voor of achteraan in de pitlane hun box hebben. Dus ook hier hadden ze iets aan kunnen doen.
Ik snap niet waarom je achteraan zou willen zitten. Iedereen kan op jouw actie reageren: als jij naar buiten rijdt, kan iedereen hun auto voor jou op de baan gooien. Als je vanaf de leiding pit en iedereen komt binnen, zit je na je 2s pitstop secondenlang te wachten op een gaatje om weg te rijden (reed Verstappen daarom niet een ronde langer door in de regen, in 2023 (?) in Zandvoort?).

Vooraan lijkt mij ideaal. En ja, ik ken het argument van "lekker rechtuit pitten", je hebt nooit last van de persluchtslangen van de wheelguns van andere teams bij het inrijden. Maar dat voordeel heb je ook met wegrijden aan het eind van de pitlane toch?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59
Ik ook niet, maar aangezien ze alles doorrekenen, zal er wel een voordeel aanzitten, wat zelfs per circuit verschillend kan zijn. Goede vraag voor in het Racecafé.... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Volgens mij voor een pitstop. Als je als eerste weer in de pit rijdt kan de rest niet releasen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
Volgens mij voor een pitstop. Als je als eerste weer in de pit rijdt kan de rest niet releasen.
Maar als je als eerste in de pits rijdt en je hebt gewoon een goede stop (en RBR heeft die meestal), kun je ook vrij releasen, want de rest is na jou in de pits gekomen en zal dus ook bij een gelijke pitstopsnelheid achter jou weer in de fast lane komen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:45
Benieuwd hoe het dan verder moet de Race Director Academy volgens mij had Wittich daar ook een rol in (gaat natuurlijk ook gewoon door zonder hem :) )

[ Voor 19% gewijzigd door Chocoball op 13-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Het Alpine nieuws kan natuurlijk niet zonder breaking poster maar die was al geplaatst. :$

[ Voor 61% gewijzigd door Chocoball op 14-11-2024 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Kort en bondig bericht van Aston Martin maar Dan Fallows is vanaf november niet langer de Technical DIrector bij het team.

https://www.astonmartinf1...technical-leadership-team

Executive Director Bob Bell gaat de rol tijdelijk vervullen bij het team.

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/cgmvx314j1zo

Edit: oud nieuws, was al geplaatst :$

[ Voor 26% gewijzigd door Chocoball op 14-11-2024 07:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je bent een dag te laat met alle drie. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:55:
We kunnen niet met zekerheid uitsluiten dat de rest een dag te vroeg was :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:55:
Ik geef op voorhand mijn jetlag en mijn gebrekkige zoekresultaten in dit topic alvast de schuld :)

De eerste reactie was meer hoe de FIA met hun race director academy verder gaat want Wittich had daar wel een rol in maar zal wel weer door een andere FIA aangestelde of de nieuwe race director opgepakt worden.

De Alpine breaking poster heb ik niet als afbeelding voorbij zien komen en wou de traditie in ere houden :)

Had de laatste pagina's snel doorgekeken en gezocht op Dan Fallows maar kwam niks tegen...en nu zie ik hem wel net als de Alpine poster :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grrrrrene schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:42:
[...]

Maar als je als eerste in de pits rijdt en je hebt gewoon een goede stop (en RBR heeft die meestal), kun je ook vrij releasen, want de rest is na jou in de pits gekomen en zal dus ook bij een gelijke pitstopsnelheid achter jou weer in de fast lane komen :)
Er komen net zoveel auto's achter je aan of je nu vooraan in de pit staat of achteraan.
Als je als eerste in een treintje naar binnen gaat en je pitbox is als eerste, dan komen daarna 19 andere auto's die je voor moet laten gaan om weer weg te gaan.
Als je als eerste in een treintje naar binnen gaat en je pitbox is als laatste, dan pitten 19 andere auto's achter je en kun je vrij wegrijden omdat iedereen eerst nog de pitstop moet doen. Alleen als je langzamer pit dan de rest dan moet je wachten. Maar je kunt nooit langer wachten dan in het eerste scenario.

Dus volgens mij kun je het beste de laatste pitbox hebben.

Bij quali is het anders: als iedereen staat te wachten bij het licht en jij bent in de laatste pitbox, dan moet je wachten tot iedereen voorbij is, of je moet als eerste eruitgaan (waar je op kunt anticiperen), maar dan sta je wel lang te wachten (tegenwoordig met minder bandenwarmers minder een probleem). Terwijl als je de eerste pitbox hebt en je gaat als eerste eruit dan kan iedereen op jou anticiperen en nog altijd voor je gaan staan.
Dus eigenlijk maakt het voor de quali niet uit welke box je hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
Maasluip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:56:
[...]

Er komen net zoveel auto's achter je aan of je nu vooraan in de pit staat of achteraan.
Als je als eerste in een treintje naar binnen gaat en je pitbox is als eerste, dan komen daarna 19 andere auto's die je voor moet laten gaan om weer weg te gaan.
Als je als eerste in een treintje naar binnen gaat en je pitbox is als laatste, dan pitten 19 andere auto's achter je en kun je vrij wegrijden omdat iedereen eerst nog de pitstop moet doen. Alleen als je langzamer pit dan de rest dan moet je wachten. Maar je kunt nooit langer wachten dan in het eerste scenario.

Dus volgens mij kun je het beste de laatste pitbox hebben.
[...]
Ik snap je punt, er is echter een specifiek scenario waar vooraan zitten een groot voordeel heeft:
Als je vlak achter (een paar tienden) een andere auto rijdt en beide een pitstop maakt, kan je (als je sneller pit) die ander inhalen als je pitbox aan het begin van de pitlane is, omdat je dan de andere auto blokt bij het wegrijden. Andersom voorkom je dat de auto vlak achter je (ongestraft) het zelfde bij jou kan doen.
Een voorbeeld hiervan is de 5s penalty die Max kreeg in Monaco (2019 of 2020?) toen bij een SC Bottas ver terug zakte achter LH om te kunnen double stacken, en max voor vlak Bottas de fastlane op kwam. Als RB toen de eerste pitbox had gehad (i.p.v. MB), had hij 2e geworden i.p.v. 4e of 5e.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Monaco blijft tot 2031 op de kalender.

https://www.motorsport.co...gp-deal-to-2031/10672816/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Goed nieuws. Ook al is het misschien een prut race, blijft het een enorm belangrijk onderdeel van F1 en de historie van F1.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:20

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OteIRSlMIm1occNx6rYA5NlQzSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecJ5zWuKUGReRGuiQN9BBfKK.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:20

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Chocoball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:38:
[...]

Gelukkig daar is de breaking melding al
Haha die hebben we dit seizoen veel voorbij zien komen :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Breaking! Breaking news is breaking new breaking records! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005

Pierre

Van nature lui!

Monaco mogen ze wat mij betreft van het lijstje schrappen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Pierre schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:50:
Het zondag event wel. Niet de ene event op zaterdag dat de kwalificatie heet :+

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Jasphur schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:51:
[...]

De zondag event wel. Niet de ene event op zaterdag dat de kwalificatie heet :+
Omdat jij het bent mag dat deel blijven >:)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

En dan vervangen door een race in de stad of in een zandbak. jeej!

• Chocoball
Illegal_Alien schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:53:
[...]

En dan vervangen door een race in de stad of in een zandbak. jeej!
Wel krijgen we een straatrace in Madrid waar we overigens vrij weinig meer van horen en voelt een beetje aan als de grand prix van Vietnam :)

Maar er zijn nog meer gegadigden met een straatrace in Osaka, Incheon, Chicago of Bangkok. Wel gaan we 1 straatrace verliezen, die van Jeddah die over gaat naar het Qiddiya circuit.

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Jasphur schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:51:
[...]

De zondag event wel. Niet de ene event op zaterdag dat de kwalificatie heet :+
Precies, de vrije trainingen en de kwalificatie zijn altijd leuk om te zien. De race is alleen leuk als er gekke dingen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
sjaool schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:04:
[...]

Precies, de vrije trainingen en de kwalificatie zijn altijd leuk om te zien. De race is alleen leuk als er gekke dingen gebeuren.
Met een sprinkler systeem zou je die zondag heel boeiend kunnen maken. We hebben al races in het donker dus waarom niet een race in artificiële regen? :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:17
asing schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:48:
[...]

Met een sprinkler systeem zou je die zondag heel boeiend kunnen maken. We hebben al races in het donker dus waarom niet een race in artificiële regen? :)
Dan ook grote ventilatoren langs het circuit om zijwinden te simuleren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VincentG
  • Laatst online: 18-09 20:46
En tunnel aanpassen zodat je beter kan inhalen. :+
Afbeeldingslocatie: https://images-stag.jazelc.com/uploads/theautopian-m2en/mod1.jpg

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

ThomasG schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:57:
[...]
Dan ook grote ventilatoren langs het circuit om zijwinden te simuleren :+
Ik wil een looping en op de kop door de tunnel. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
Hier nog een overzicht van wanneer contracten aflopen.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/f1-track-contracts-monaco-stays-until-2031-the-iconic-v0-c9r3l4vpuu0e1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=93236149748daaa94846b3bd24a459f8e9442206

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
2025 : dat zijn wel een paar epische banen! Spa, Imola en Monza. Zandvoort is er ook eentje die vaak voor spektakel kan zorgen.

Ik hoop dat ze weten te verlengen, en niet dat we er weer een stratencircuit of een zandbak bij krijgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• sjaool
  • Nu online

sjaool

asing schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:26:
2025 : dat zijn wel een paar epische banen! Spa, Imola en Monza. Zandvoort is er ook eentje die vaak voor spektakel kan zorgen.

Ik hoop dat ze weten te verlengen, en niet dat we er weer een stratencircuit of een zandbak bij krijgen.
Zandvoort en Spa gaan waarschijnlijk rouleren. Waarschijnlijk zijn er meer circuits waarmee dit gaat gebeuren.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
asing schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:48:
[...]

Een natte baan is in Monaco inderdaad het enige wat de race spannend kan maken.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
Plenkske schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:13:
[...]

Een natte baan is in Monaco inderdaad het enige wat de race spannend kan maken.
Of de qualificatie, zoals vorig jaar…
vond het erg jammer voor Alonso, pole had hij zeker verdiend.
maar wat Max daar liet zien….
Kijk zn ronde af en toe nog eens.

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-09 10:27
Monaco is bevestigd voor een lange tijd !

https://www.formula1.com/...ed.5T6tdY3m9ClCQXmJfGNJyP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Van mij ook. Hoe iconisch circuit het ook was het is niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:10
sjaool schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:09:
[...]

Zandvoort en Spa gaan waarschijnlijk rouleren. Waarschijnlijk zijn er meer circuits waarmee dit gaat gebeuren.
Spa, dat is eeuwig zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je vergeet Breaking erbij te zetten :+

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39
De wagens zijn 2026 kleiner en er kan mogelijk weer beter gevolgd worden. Dan zou je alle “kleine” baantjes weer openen voor inhalen. Zou zonde zijn om ze er nu af te halen en de potentie in ‘26 niet meer kunnen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Lynx schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:07:
De wagens zijn 2026 kleiner en er kan mogelijk weer beter gevolgd worden. Dan zou je alle “kleine” baantjes weer openen voor inhalen. Zou zonde zijn om ze er nu af te halen en de potentie in ‘26 niet meer kunnen zien.
"Kleiner" is een relatief begrip, ging om centimers. Terwijl de auto's vroeger bij wijze van meters kleiner waren.
Pagina: 1 ... 76 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024