Nouja, voor een 13? jarige F1 coureur (waarvan minimaal 8 jaar "in de familie") vind ik het gewoon nogal oneerbiedig als die tussen twee races in via een persbericht ontslagen wordt zonder "afscheidsrace" of wat dan ook. Dat dat gedaan wordt met een Sargeant of De Vries, sure, die hebben nu niet echt een track record en "imago". Maar dat doe je IMO niet met een 10+ jarige F1 coureur.
Nog los van die hele situatie die nu ontstaan is waarbij iedereen, incl. de coureur in kwestie, al "zeker" is van het ontslag en dat het de laatste race is/was. Want zeg nu zelf, stel hij mag wel het jaar afmaken... Hij heeft al van het hele paddock afscheid genomen (hoor verhaal en zie foto's van Illman, lange tijd met Norris gesproken achterin de garage, gesproken met (/afscheid genomen van) Alpine personeel waar die mee gewerkt heeft, ...), de pers heeft al geschreven dat die ontslagen is (Sky had al een hele afscheidsvideo). En als die wel ontslagen wordt is het PR technisch IMO nog steeds een enorme blunder. De enige, enigszins nette, uitweg hierin is als Ricciardo de eer aan zichzelf zou houden. Omdat hij zelf ook weet dat de prestaties achter bleven, etc etc.
Ik denk echt dat men daar zo laat mogelijk mee komt. In elk geval is er gecommuniceerd dat er tussen de races in meer duidelijkheid komt, dat hoeft niet per se direct na de race te zijn, ondanks de geruchten. Ik heb RedBull wat dat soort aankondigingen aangaat nooit echt zien liegen oid.
Maar de hele afscheidstournee heeft Ricciardo wel al gehouden. Impliciet heeft hij de keuze dus al voor hun gemaakt. En hij weet zelf echt wel dat het "afgelopen is" of "afgelopen zou moeten zijn". Want dat ze de aankondiging nog niet gedaan hebben en vasthouden aan een "we besluiten het later" betekend natuurlijk niet dat het besluit nog niet genomen is (vertrek Newey was ook al lang bekend, voordat het bekend gemaakt werd, bv). En uit Ricciardo maak ik toch wel op dat het klaar is. Of doordat het letterlijk gezegd is, of doordat hij een onmogelijke berg moest beklimmen (wie weet, wellicht zit er een kern van waarheid in de "moet op het podium finishen dit weekend").
Ik blijf er daarom bij, dat vooral de sensatiesites er een dingetje van gemaakt hebben, zoals de sensatiesites altijd doen namelijk. Ik moet zeggen dat hoe meer ik dat soort onzin zie, hoe meer ik eigenlijk begin te walgen van die websites. Helaas zijn de meeste F1 sites dan weer niet meer dan dat, spijtig genoeg.
Maar deze berichten zijn er al het hele jaar, omtrent Ricciardo (en wellicht zelfs vorig jaar al). Alleen is Ricciardo zelf nu ook heel anders er in.
Of men weet al langer dan ons dat dit seizoen echt vooral de auto/upgrades zijn die af laten weten, dat nu ook pijnlijk duidelijk is geworden doordat de prestaties van VER als een kaartenhuis zijn ingezakt, de race van afgelopen weekend is dan een uitzondering en een sprankje hoop.
Mijn punt was dat Red Bull genoeg redenen kan hebben om Perez aan te houden. Ja, hij onderpresteert. Maar ze hebben geen alternatief, Perez (/Slim) betaalt er schijnbaar (flink) voor, marketing in (Zuid) Amerika voor het merk Red Bull, zoals je zegt de auto is prut, hij wordt afgezet tegen een 3-voudig WDC en wellicht / waarschijnlijk de beste coureur op dit moment, .... Terwijl bij Ricciardo, wat kunnen daar de redenen zijn om hem aan te houden terwijl die onderpresteert? Ja, wellicht is de auto prut, maar ook zoals Ricciardo zelf aangaf bij Sky "moet ik nog in de sport willen blijven om te vechten voor een P10? Ik heb races gewonnen" (sure, Kimi & Seb waren (meervoudig) WDC en bleven voor de lol). En Ricciardo doet het leuk voor de marketing. Maar ze hebben ook al een opvolger klaar staan in Lawson, die vorig jaar in die 5 races heeft laten zien echt wel een potje te kunnen sturen, en IIRC Yuki te verslaan. Terwijl Ricciardo voornamelijk Yuki "volgt" (niet perse slechter, maar er ook niet vaak voor rijdt, terwijl het zou moeten zijn "goede coureur" vs "midfielder" dus Ricciardo (ver) voor Yuki).