@
siggy, het enige dat ik je zie doen v.w.b. "Britse bias" is met oogkleppen op dingen opnoemen die bij jouw mening passen.
En naar mijn mening maakt dit je een wappie op dit vlak.
Maar waarom doen ze dan Russell in Spa diskwalificeren? Britse media was wild gegaan met een Britse 1-2 (door het Duitse team

);
Waarom doen ze in Brazilië 2021 toevallig willekeurige test bij de achtervleugel van Hamilton en geven ze daar een DSQ op (had het kampioenschap beïnvloed, achteraf niet in de race, die heeft Hamilton toch gewonnen, maar het had wel extra punten in de sprint opgeleverd, dat hadden zomaar die 7, 8 punten kunnen zijn die die nodig had?);
Abu Dhabi 2021 zal ik verder maar niks van zeggen (zo makkelijk om die SC een ronde langer te laten

);
Waarom doen ze dan (uiteindelijk) toch de party mode verbieden?;
Waarom doen ze uiteindelijk dan toch olie branden verbieden?;
Waarom doen ze FRIC verbieden (zoals toegepast door Mercedes en Red Bull, verbod al dan niet op verzoek van Ferrari)?;
Waarom doen ze een jaar onderzoek naar de flexibele achtervleugels van Red Bull en Renault/Alpine voordat deze halverwege 2021 verboden wordt? (een jaar! zo lang zijn ze nog niet bezig met de voorvleugel)
Wat ik voornamelijk zie is een incompetente organisatie die verschrikkelijk langzaam is in dit soort situaties. Zie verbod olie verbranden (hoe controleer / bewijs je het?), zie party mode (alhoewel makkelijker te controleren gezien FIA toegang heeft tot ECU, maar bepaalde zaken mogen nu nog steeds, andere niet. Vervolgens waar het niet mag alsnog uitzonderingen voor terugschroeven maar niet weer omhoog. ...), zie flexibele achtervleugel.
Maar ik zie geen bewijs dat dit allemaal "pro Brits" is. En ja, uiteraard is een aantal van die zaken in het "voordeel" van een Brit of Brits team. Maar zoals je zelf al aangaf, er zijn ook 6 teams in de UK gevestigd (en een stuk of 3 Britse teams, waar Mercedes er dus geen van is, noch Red Bull), en het aantal Britse rijders is ook "oververtegenwoordigd" (3, 4 als je Bearman dit seizoen mee telt, en "een half" voor Albon). En als je vervolgens de Australiërs ook nog gaat meetellen worden dat er alleen maar meer (+2).
En v.w.b. Britse media die de FIA beïnvloeden en "zie Webber vs Vettel". Nou, dat is ze dan goed gelukt he, met Vettel 4x WDC en Webber 0x. Blijkbaar was de invloed dan toch niet zo groot door de FIA. En Hamilton vs Rosberg, tsja. Was Rosberg nu echt (meervoudig) WDC materiaal? En ik denk dat de invloed van de Britse media op zichzelf al groot genoeg was om Rosberg af te kraken en de grond in te praten om hem een psychologisch nadeel te geven. Daar was de FIA niet voor nodig.
En in het 2016 seizoen kan ik mij zo snel niet voor de geest halen dat Rosberg echt benadeeld is door de FIA. Maar dan moet ik bekennen niet de uitslag van Spanje en Oostenrijk te herinneren. Maar meen dat het beoordeeld werd als een racing incident? Zoals heeeel vaak gebeurd bij teamgenoten. Mag het team het oplossen.