[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.202 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
DrivinUCrazy schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:11:
[...]

Nu ze voor Perez toch nieuwe onderdelen moeten maken, is dat wel exact wat ze nu kunnen proberen. Gewoon die oude vloer er onder, en kijken wat het brengt. Niet geschoten is altijd mis. En als het dan niet werkt, niet direct de coureur de schuld geven.

[...]

Dat is die film met Sylvester Stallone toch?
"Driven" doel je op.
Volgens mij was het idee dat er een aantal muntjes op de baan liggen die hij met z'n banden op moest pikken.
Close enough for me. :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BM schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:17:
[...]

Als dat de oplossing was, was het geen grote fout die ze gemaakt hebben :p Volgens mij was het (correct me if I'm wrong) een kleine update aan de vloer (en ja, die kan grote impact hebben). Maar dan mogen ze vervolgens alsnog wel wat gaan doen aan het mini-window waarin de RB20 een beetje wil presteren :)
Ik zou dit wel een grote fout noemen. Het lijkt maar wat kleins te zijn geweest wat de luchtstromen onder de vloer verstoorde. Maar dit heeft er dus anderhalf jaar ingezeten en werd alleen maar erger. Kijk alleen al naar Perez die opeens wel presteerde. Verstappen had ook makkelijk mee moeten doen als zijn setup niet verknalt was tussen FP3 en kwalificatie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
AvK schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:32:
Zojuist bij Via Play in the Slipstream, nabeschouwing met Kees van de Grint en (meestal Allard Kalf) maar nu met Tom Coronel. Kees is heel lang de Bridgestone bandenexpert geweest bij Ferrari. Hij was mede verantwoordelijk voor de resultaten van Michael Schuhmacher.

Kees deed een hilarische uitspraak zojuist. "Pirelli maakt vooral mooie kalenders".

Ik lag echt dubbel van het lachen. Kees is zo een mooie kerel. Samen met Allard Kalf zijn het 2 Grumpy Old Man. Zoals Statler en Waldorf bij de Muppets. Ik vind het fijne mensen met veel kennis en ervaring die ook veel mooie verhalen uit de oude doos vertellen. Heerlijk programma dat In the Slipstream. Mag ook wel eens gezegd.
Klinkt een beetje zoals dat programma dat RTL had, voordat de F1 rechten naar ViaPlay gingen.

Dat hete Slipstream, en werd gepresenteerd door Allard Kalf, en bij hem zat altijd Kees van der Grind, voormalig Bridgestone medewerker die in der tijd bij Ferrari zat.

Wat meer serieus: Slipstream kwam hier voorheen in het topic best vaak voorbij. En keek dat altijd met plezier. Toen de rechten naar VP waren vroeg ik mij ook af waarom dat niet meer was. Totdat ik er achter kwam dat in ieder geval Allard Kalf naar VP was. Toen was wel duidelijk waarom hij niks meer bij RTL deed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59

AvK

Ready Set Go

RobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:55:
[...]

Klinkt een beetje zoals dat programma dat RTL had, voordat de F1 rechten naar ViaPlay gingen.

Dat hete Slipstream, en werd gepresenteerd door Allard Kalf, en bij hem zat altijd Kees van der Grind, voormalig Bridgestone medewerker die in der tijd bij Ferrari zat.

Wat meer serieus: Slipstream kwam hier voorheen in het topic best vaak voorbij. En keek dat altijd met plezier. Toen de rechten naar VP waren vroeg ik mij ook af waarom dat niet meer was. Totdat ik er achter kwam dat in ieder geval Allard Kalf naar VP was. Toen was wel duidelijk waarom hij niks meer bij RTL deed.
Dit is nergens voor nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-09-2024 22:19 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BM schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:08:
Nou, mooi dat ze gevonden hebben wanneer, en met welke update het 'verkeerd' gegaan is, maar pfoei, dat is een jaar aan ontwikkeling wat je opnieuw tegen het licht mag gaan houden. Een deel zal echt nog steeds wel werken, maar je kunt ook niet zomaar de RB19-pre-barcelona-vloer er weer onder schroeven. Ben heel benieuwd of ze dit nog binnen redelijke tijd recht weten te trekken. Voelt toch als een jaar ontwikkelwerk aan de vloer die de prullenbak in kan gaat.
Dat... En je kunt je afvragen wat er dan allemaal nog meer fout zit. Zal niet alleen de vloer zijn die verkeerd uit de windtunnel en cfd komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:45:
[...]

Dat... En je kunt je afvragen wat er dan allemaal nog meer fout zit. Zal niet alleen de vloer zijn die verkeerd uit de windtunnel en cfd komt.
Mijn vermoeden is dat ze sinds die foute ondervloer nagenoeg alle updates kunnen her evalueren aangezien die gebaseerd zijn op de data van die "foute" ondervloer.

De auto is alleen maar slechter geworden sindsdien, ik vraag mij af het budget/windtunneltijd het toelaat om dit seizoen nog te redden.

Maar, we krijgen wel een leuk seizoen nu :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:01
Naast de soms onscherpe beelden hier nog een grafische weergave van wat de McLaren achtervleugel doet om een mini DRS effect te creeëren.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/formula-aerodynamics-on-instagram-an-illustration-of-how-v0-vrlorumih7pd1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=70adf477f5e73c42c5cee4fd0cf587da698bb5b8

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/formula-aerodynamics-on-instagram-an-illustration-of-how-v0-mj5m02nih7pd1.jpg?width=1179&format=pjpg&auto=webp&s=b5e1c635bd345618049d1b77629ddc635eb927ea

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/formula-aerodynamics-on-instagram-an-illustration-of-how-v0-w7zzmeqih7pd1.jpg?width=1179&format=pjpg&auto=webp&s=b95610dd0664c32c243e12ad30d0fe74a3fe57fe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Humma Kavula schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:55:
[...]

Mijn vermoeden is dat ze sinds die foute ondervloer nagenoeg alle updates kunnen her evalueren aangezien die gebaseerd zijn op de data van die "foute" ondervloer.

De auto is alleen maar slechter geworden sindsdien, ik vraag mij af het budget/windtunneltijd het toelaat om dit seizoen nog te redden.

Maar, we krijgen wel een leuk seizoen nu :)
Ja daar ligt de uitdaging. Je kunt de euros en windtunnel tijd maar 1x inzetten. En dat gaat nu opbreken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:56:
Naast de soms onscherpe beelden hier nog een grafische weergave van wat de McLaren achtervleugel doet om een mini DRS effect te creeëren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als deze weergave klopt dan is er dus ook niks aan de hand v.w.b. wat gisteren gespeculeerd werd. Dat deze oplossing niet aan de regels zou voldoen v.w.b. "als de DRS stuk is moet de klep dicht zijn". Doordat alleen de uiteinden "omhoog krullen" en niet het middendeel onder de actuator omhoog komt zal dat dus wel los lopen. Het zal dan, waarschijnlijk, dus niet zo zijn dat de hele klep zichzelf omhoog probeert te trekken of iets dergelijks.

En onder de druk van de lucht over de vleugel heen zou je uiteraard sowieso verwachten dat de klep wordt dicht gedrukt, en niet dat deze zich juist probeert open te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Niet op reageren graag.

[ Voor 95% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-09-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:57:
[...]

Ja daar ligt de uitdaging. Je kunt de euros en windtunnel tijd maar 1x inzetten. En dat gaat nu opbreken :X
Dat is het mooie van de huidige regels. Wanneer je een paar seizoenen wint, wordt het je moeilijker gemaakt. Dat geeft weer meer concurrentie op de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tk55 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:08:
[...]

Dat is het mooie van de huidige regels. Wanneer je een paar seizoenen wint, wordt het je moeilijker gemaakt. Dat geeft weer meer concurrentie op de baan.
Ja en nee...

Voor het normale ontwikkeltraject ben ik het met je eens. Maar als je eenmaal een verkeerde afslag hebt genomen kun je het niet meer herstellen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:10:
[...]

Ja en nee...

Voor het normale ontwikkeltraject ben ik het met je eens. Maar als je eenmaal een verkeerde afslag hebt genomen kun je het niet meer herstellen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Anderzijds heeft een team dat uberhaupt een klein budget heeft ook niet de mogelijkheid om veel geld te steken in een "nieuw traject" na eerder de verkeerde afslag genomen te hebben. En hetzelfde geldt in mindere mate voor windtunnel/CFD tijd. Ook daarbij kun je de tijd maar 1x uitgeven en is onder dezelfde omstandigheden (wat het nu niet is, want de topteams mogen minder tijd er aan besteden en de lagere teams meer) een topteam "bevoordeeld". Al is het maar omdat een topteam bv mensen heeft die de "administratie" doen en de kleinere teams niet. Dus bij een kleiner team moet een designer zowel "zijn werk" doen als daarnaast binnen zijn (contractuele) uren ook nog het audit trail voor de FIA bijhouden.

Maar in principe ben ik het wel eens met de post van iemand eerder vandaag. Dat de CFD/windtunnel restricties "oneerlijk" zijn doordat de teams die hoger in het WCC geeindigd zijn minder uren krijgen en die aan de onderkant van het WCC juist meer. Effectief worden zo toch teams benadeeld en andere voorgetrokken. Terwijl de budget cap voor alle teams hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

Ja en nee...

Hoezo ja en nee?

Dit zijn de regels, dat RB nu een foute afslag in 2023 heeft gemaakt is gewoon dikke pech.

Wil je dan weer dat er alleen maar 1 dominant team/coureur is?

Ja F1 heeft die tendens maar zeg nou zelf, de sport is leuker als er meer teams er coureurs strijden om de winst.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
[...]

Ja en nee...

Aan de andere kant is die vloer al sinds juni vorig jaar in gebruik. Het lijkt dan meer mis te gaan bij 1) het verzamelen van feedback van coureurs en 2) het analyseren van wat er op de baan gebeurt met de auto, dan simulatie/windtunnel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Tk55 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:08:
[...]

En als je geluk hebt en je hebt anderhalve Brit in het team dan kun je nog op assistentie van de FIA rekenen ook! Jolly oh!

Flauw, sarcastisch bedoeld, met een vleugje hyperrealiteit.

De budgetregels zijn natuurlijk waanzin als de grootste beurs maar kan shoppen wat die wilt (Aston Martin). Wat is het nut van budgetregels als er toch een coureur, ontwerper of teambaas 30+ milijoen kan verdienen? Het is misschien een paar jaar leuk, maar zodra de talenten worden gespot, op welke plek dan ook, dan is en blijft het dat de rijkste teams het beste uit de bus zullen komen.

Als teams gewoon 1000 man (duizend) in dienst hebben en in de jaren 90 had een Jordan misschien 10 man in dienst?

Zolang geld zonder meer alles kan kopen boeit het niet. Dan komt de volgende miljardair die weer wat om redenen Y een team moet hebben. Het zou leuker zijn om al die junior driver schemes te verbieden en een soort loterij te hebben. En dat ook voor engineers te doen op de een of andere manier. Het is eigenlijk een wonder dat een RB niet alle goede rookies heeft weten op te slokken.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
@siggy Klopt helemaal.

Een rookie systeem als bij de NBA en zo lijkt me erg leuk!

[ Voor 12% gewijzigd door Tk55 op 16-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Humma Kavula schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:18:
[...]

Hoezo ja en nee?

Dit zijn de regels, dat RB nu een foute afslag in 2023 heeft gemaakt is gewoon dikke pech.

Wil je dan weer dat er alleen maar 1 dominant team/coureur is?

Ja F1 heeft die tendens maar zeg nou zelf, de sport is leuker als er meer teams er coureurs strijden om de winst.
Ja en hoe valt er op deze manier nog te strijden dan? Verkeerde afslag is van +20s naar -20s. Zonder kans het in te lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 01:00
Tk55 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:19:
[...]

Aan de andere kant is die vloer al sinds juni vorig jaar in gebruik. Het lijkt dan meer mis te gaan bij 1) het verzamelen van feedback van coureurs en 2) het analyseren van wat er op de baan gebeurt met de auto, dan simulatie/windtunnel tijd.
Tja, dat continu winnen heeft vermoedelijk gezorgd voor oogkleppen. Het goede nieuws is dat ze in ieder geval eindelijk het probleem hebben gevonden en dat er wat aan gedaan kan worden. Die maand zonder races komt voor Red Bull als een geschenk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

Helmut Marko nu :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol4nDrS5lwe-7ZNz0-oZUDT5Qgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/OHhONUEnGDI3Agr0fptiKtow.gif?f=user_large

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:10:
[...]

Ja en hoe valt er op deze manier nog te strijden dan? Verkeerde afslag is van +20s naar -20s. Zonder kans het in te lopen
Maar hoe is dit nu anders dan een Haas, Sauber, VCARB, ... die een verkeerde afslag nemen? Sure, die hebben geen 20s voorsprong. Maar ook zij waren "van nature" al altijd door het budget beperkt om een "verkeerde afslag" te corrigeren (/in te halen). Dus voor de topteams is het nu net zo (on)eerlijk als voor de minder vermogende teams. Enige verschil is dat de topteams het geld niet mogen uitgeven (door de budget cap), en de kleinere / minder vermogende teams het geld niet kunnen uitgeven (doordat ze het simpelweg helemaal niet hebben).

Haas heeft ook vaak genoeg van die jaren gehad. Dat ze aan het eind van het seizoen teruggaan naar de spec van het begin van het seizoen omdat de auto slechter was geworden. Hebben ze nog eens gesplit bij een Silverstone GP. Grosjean en Magnussen, de een de spec van begin van het seizoen en de ander de nieuwste. In de eerste ronde hadden ze een aanvaring met elkaar waardoor de hele test mislukt was (twijfel tussen kleine schade vs concreet een DNF voor (een van) beide). En Gene Haas deed(/doet) echt niet de beurs trekken om die achterstand dan in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RobertMe het verschil is dat haas in dat voorbeeld toch al nooit om de overwinning mee zou doen. De combinatie budget cap en ontwikkel beperking is een dubbele straf. Op deze manier houd je de factor geluk alleen maar in stand. McLaren heeft toevallig nu het juiste pad gekozen. En red bull het verkeerde. Hoe zou dit zich nu moeten herstellen/gelijktrekken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:58

TTLCrazy

Listen to Frankie

@MikeyMan Waarom zou dit zich gelijk moeten trekken dan? F1 moet gewoon een keiharde sport zijn. RB heeft genoeg goede mensen in dienst en als ze dan toch een keer een fout maken is het jammer, op de blaren zitten en weer door. Ze hebben het helemaal aan zichzelf te danken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:47
Een goede auto bouwen geluk noemen is een belediging voor de engineers. Daar zit honderdduizenden uren aan scholing, onderzoek en uitvoering achter….

Hetzelfde geldt voor een slechte auto pech noemen. Totaal niet van toepassing. Bovendien door de term pech te gebruiken voelt RB als slachtoffer, wat ze niet zijn.

En ja, de hoger geplaatste teams hebben last van limitaties in ontwikkeltijd. Dat voelt oneerlijk maar is juist bedoeld om het totale spelletje eerlijk te houden. Uiteindelijk gunstig voor de (neutrale) kijker. Mooi toch? Volgend jaar heeft MCL er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TTLCrazy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 05:53:
@MikeyMan Waarom zou dit zich gelijk moeten trekken dan? F1 moet gewoon een keiharde sport zijn. RB heeft genoeg goede mensen in dienst en als ze dan toch een keer een fout maken is het jammer, op de blaren zitten en weer door. Ze hebben het helemaal aan zichzelf te danken.
Ik zeg niet dat het gelijk moet, maar ik wil wel strijd op de baan zien ipv op de ranglijst. Zowel de budget cap als de windtunnel beperking lijken hier nu averechts effect op te hebben.

@Patrick4 de situatie bij McLaren en red bull toont prima aan dat er een factor geluk mee speelt. In de zin dat je je geld maar 1x uit kan geven en maar moet afwachten hoe dit op de baan tot uiting komt.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tk55 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:34:
@siggy Klopt helemaal.

Een rookie systeem als bij de NBA en zo lijkt me erg leuk!
Ja, het is alleen jammer dat het zelfs met coureurs niet zou lukken omdat alles zoveel geld kost. Het zou misschien wel handig zijn ipv al die vrouwenseries om enkele teams in lagere klasses waar veel plek is te reserveren voor talenten zonder budget. Genoeg verhalen van mensen die 'sneller waren dan Lewis/Max' maar geen geld hadden. Maarg de grap is dan weer dat als ze dan zo goed waren dat ze dan wel sponsors hadden gevonden.....

En wat engineers betreft, hoe maak je daar een talentenshow van zoals 'the draft'? Het is een teamsport dus als je een groepje met studenten tegen elkaar een raceauto moet bouwen, hoe haal je dan de goede eruit? We weten allemaal hoe het is dat er genoeg mensen in een groepje als een steen om de nek hangen :+

Het zou al een stuk eenvoudiger zijn als de kosten niet zo hoog waren. Karten is eigenlijk al best duur als je ouders hebt met laag inkomen. Alleen de tijd die erin gaat zitten is absurd. En de raceklasses worden alleen maar duurder en duurder. Als ik ff google kost Italiaanse F4 mogelijk een kwart miljoen per jaar.....Formule ford was al wat goedkoper naar 30k schijnbaar, maar toch. Probeer dat geld maar eens op te hoesten als je sponsoren weinig waarde hebt.......

Hoe langer ik wat prijsjes zoek hoe verrotter het is. Racen is 1000x meer elitair dan dat tennis ooit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Patrick4 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 06:35:
Een goede auto bouwen geluk noemen is een belediging voor de engineers. Daar zit honderdduizenden uren aan scholing, onderzoek en uitvoering achter….

Hetzelfde geldt voor een slechte auto pech noemen. Totaal niet van toepassing. Bovendien door de term pech te gebruiken voelt RB als slachtoffer, wat ze niet zijn.

En ja, de hoger geplaatste teams hebben last van limitaties in ontwikkeltijd. Dat voelt oneerlijk maar is juist bedoeld om het totale spelletje eerlijk te houden. Uiteindelijk gunstig voor de (neutrale) kijker. Mooi toch? Volgend jaar heeft MCL er ook last van.
Nou. In een team van 1.000 man zijn er genoeg mensen die oplossingen onbewust tegenhouden en beslissingen kunnen maken waardoor de hele organisatie een verkeerd pad moeten bewandelen. Ik denk niet dat je zomaar ff met een briefje berekeningen bij Toto of Horner kunt aankloppen en zeggen 'Piet is wrong'.

Ga maar eens na, zou een jonge Newey vanaf de uni ooit echt de kans krijgen in een organisatie van 1000 man? Dat de juiste man op de juiste plek komt? Daar zit toch wel een hoog dosis geluk bij. Dat is wat anders dan in de jaren 70/80 toen een F1 team maar bestond uit een handjevol mensen. Je had als individu meer impact. Beslissingen werden makkelijker genomen, etc etc.

Als het puur een kwestie van 1+1=2 was, dan zou elk team exact hetzelfde ontwerpen. Er komt creativiteit ook bij kijken, inzicht. En ja, men is afhankelijk van wat al op de plank ligt. Je kunt niet ff zeggen, dit is de beste voorvleugel, maar daarvoor moet alles veranderd worden. Not gonna happen.

[ Voor 9% gewijzigd door siggy op 17-09-2024 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
MikeyMan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:32:
[...]

Ik zeg niet dat het gelijk moet, maar ik wil wel strijd op de baan zien ipv op de ranglijst. Zowel de budget cap als de windtunnel beperking lijken hier nu averechts effect op te hebben.

@Patrick4 de situatie bij McLaren en red bull toont prima aan dat er een factor geluk mee speelt. In de zin dat je je geld maar 1x uit kan geven en maar moet afwachten hoe dit op de baan tot uiting komt.
Maar dat “afwachten” is geen geluk. Dat is (on)kunde en kennis waar engineers jaren van hun leven in investeren (sommige van mijn collega’s werken al 30 jaar aan dit soort modellen). En waar een organisatie omheen is gebouwd met een afgestemde strategie zodat al die kennis in de juiste richting stroomt. En zodat de juiste mensen op de juiste plek zitten (zoals in elk beroep, niet iedereen is even goed in alles).

Het is te makkelijk om zo’n complex proces als het bouwen van een F1 auto te reduceren tot pech en geluk, om het gevoel van onrecht een plek te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 17-09-2024 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Patrick4 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:25:
[...]

Maar dat “afwachten” is geen geluk. Dat is (on)kunde en kennis waar engineers jaren van hun leven in investeren (sommige van mijn collega’s werken al 30 jaar aan dit soort modellen). En waar een organisatie omheen is gebouwd met een afgestemde strategie zodat al die kennis in de juiste richting stroomt. En zodat de juiste mensen op de juiste plek zitten (zoals in elk beroep, niet iedereen is even goed in alles).

Het is te makkelijk om zo’n complex proces als het bouwen van een F1 auto te reduceren tot pech en geluk, om het gevoel van onrecht een plek te geven.
Vroeger, met onbeperkte mogelijkheden en wekenlang testen had je een punt gehad.

Inmiddels is het toch echt gokken op een van de vele opties die je voor je neus hebt, hopen dat het op de baan ook werkt bij de volgende gp en dat je doorontwikkelingen daar ook op werken.

Het designproces loopt namelijk een paar stappen voor op het productie proces. En daar zul je wat keuzes in moeten maken voordat je validatie hebt. En de tijd die je hiertussen hebt ben je ook gewoon kwijt.
Tis meer dan een happy flow.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
MikeyMan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:
[...]

Vroeger, met onbeperkte mogelijkheden en wekenlang testen had je een punt gehad.

Inmiddels is het toch echt gokken op een van de vele opties die je voor je neus hebt, hopen dat het op de baan ook werkt bij de volgende gp en dat je doorontwikkelingen daar ook op werken.

Het designproces loopt namelijk een paar stappen voor op het productie proces. En daar zul je wat keuzes in moeten maken voordat je validatie hebt.
Ik lees die "we gingen de verkeerde kant op in spanje 2023" ook meer als het resultaat van een onderzoek wanneer er bepaalde problemen gingen spelen. Dat Perez vanaf dat moment achteruit ging hebben we met ons allen op de vaardigheden van Max gegooid en daar zit zeker een kern van waarheid in, maar Perez had het misschien ook wel bij het rechte eind. Max kon er mee weg komen, maar niet alleen was de pure dominantie wel wat minder, ook die 'super DRS' viel ook steeds minder op gedurende het seizoen.

En zoals je zegt, leuk dat ze dat nu weten, het biedt geen oplossing. Alle upgrades aan vloeren in de loop van vorig en dit seizoen was een stapje voorwaards en terug. In Baku hadden ze een vrij grote upgrade bij de achterkant van de vloer, misschien was dat wel de oplossing of een deel van de oplossing, maar kans dat het meer toeval was is groot. Desondanks gaan ze dat in een week niet oplossen. Na de mini-break hopelijk voor RBR en Max's zijn titel kansen wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patrick4
MikeyMan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:
[...]

Het designproces loopt namelijk een paar stappen voor op het productie proces. En daar zul je wat keuzes in moeten maken voordat je validatie hebt. En de tijd die je hiertussen hebt ben je ook gewoon kwijt.
Tis meer dan een happy flow.
Dat is geen gokken. Dat is analyseren, modelleren, projecteren. Ik werk aan systemen waar het design proces ongeveer een jaar voor loopt op het productieproces. Dus pas na een jaar hebben wij prototypes waar we mee kunnen testen. We doen dus inderdaad onze best om van te voren de juiste keuzes te maken. Klopt de realiteit niet met het model, dan zoeken we uit waarom en nemen het mee in de volgende iteratie. Soms heb je simpelweg te weinig informatie gehad. Maar ook dan stel je de vraag hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen en dan ligt oplossing vaak in analyses, tools, processen etc. Zouden we zeggen “dit is pech” dan accepteer je dat je er niets aan kan doen en daar nemen we geen genoegen mee (en de directeur ook niet ;)).

Dus het proces van theorie tot vertraagde praktijk is niet uniek aan F1 maar zo ongeveer inherent aan het engineering vak. Waar je over algemeen niet afhankelijk van pech en geluk probeert te zijn (ook als iets beter werkt dan verwacht, zoek je uit waarom).

Maar goed, terug naar mijn eigen uitdagingen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 21:39
Nogal wat ophef online over de achtervleugels van MCL. Het is natuurlijk een logisch gevolg dat op het moment dat je de voorvleugel toelaat ze onmiddellijk de achtervleugel ook pakken. De gedachte is wel buitengewoon inventief. als de testen zijn gebaseerd op neerwaarts flexen dan zorgen we dat we opwaarts flexen.

Echter nu Ferrari in de race is voor WCC zou ik verwachten dat die serieus gaan vlammen op deze ontwikkelingen en samen met RBR is er edan een blok dat wel lastig te negeren is. Bovendien vind ik AM nog steeds verdacht stil. Zij kregen vorig seizoen de deksel op de neus in de "geest van de regels" en zien vervolgens andere teams er mee wegkomen.

Ik vrees nog wel voor een scenario waarin de FIA wacht tot de andere teams energie en budget hebben verspild aan hun eigen flex auto's om dan pas de keutel in te trekken in Austin om toch een tijdelijk boost van MCL te faciliteren en tegelijk alsnog de titelstrijd te controleren, dan wel manipuleren.

Wat ook wel een interessant scenario word, stel dat ze de achtervleugel wel willen verbieden. "niet in de geest vd regels" want het komt wel door de testen. Dan krijg je een conflict met de voorvleugel. Of ze gaan weer "onderzoek" doen en begint de shitshow van voren af aan, maar dat moet dan weer synchroon lopen met de voorvleugel. oeioei die FIA laat zich piepelen door z'n eigen schijnheiligheid t.o.v. MCL, en als die niet ingetoomd word dan krijgen we straks een auto met flex spiegels, flex draagarmen, flex coureurs, flex alles want ze geven duidelijk aan door te ontwikkelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Lynx op 17-09-2024 10:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik vind het helemaal niet innovatief. :o :> DAS vond ik innovatief (maar belachelijk dat het werd toegestaan).

Flexende vleugels hebben we al zo vaak gezien en telkens probeert men om de tests heen te werken.
Alleen de FIA heeft er recent weer tegen opgetreden dus zullen veel teams gedacht hebben we gaan daar nu geen geld aan verspillen want de FIA zal er waarschijnlijk weer vrij snel tegen optreden.

Wat ik wel wil geloven is dat de FIA er nu vrij bewust weinig aan heeft gedaan om zo haar duim op de weegschaal van het WCC en WDC te duwen om het kunstmatig spannend te maken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Lynx schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:59:
Nogal wat ophef online over de achtervleugels van MCL. Het is natuurlijk een logisch gevolg dat op het moment dat je de voorvleugel toelaat ze onmiddellijk de achtervleugel ook pakken. De gedachte is wel buitengewoon inventief. als de testen zijn gebaseerd op neerwaarts flexen dan zorgen we dat we opwaarts flexen.

Echter nu Ferrari in de race is voor WCC zou ik verwachten dat die serieus gaan vlammen op deze ontwikkelingen en samen met RBR is er edan een blok dat wel lastig te negeren is. Bovendien vind ik AM nog steeds verdacht stil. Zij kregen vorig seizoen de deksel op de neus in de "geest van de regels" en zien vervolgens andere teams er mee wegkomen.

Ik vrees nog wel voor een scenario waarin de FIA wacht tot de andere teams energie en budget hebben verspild aan hun eigen flex auto's om dan pas de keutel in te trekken in Austin om toch een tijdelijk boost van MCL te faciliteren en tegelijk alsnog de titelstrijd te controleren, dan wel manipuleren.

Wat ook wel een interessant scenario word, stel dat ze de achtervleugel wel willen verbieden. "niet in de geest vd regels" want het komt wel door de testen. Dan krijg je een conflict met de voorvleugel. Of ze gaan weer "onderzoek" doen en begint de shitshow van voren af aan, maar dat moet dan weer synchroon lopen met de voorvleugel. oeioei die FIA laat zich piepelen door z'n eigen schijnheiligheid t.o.v. MCL, en als die niet ingetoomd word dan krijgen we straks een auto met flex spiegels, flex draagarmen, flex coureurs, flex alles want ze geven duidelijk aan door te ontwikkelen.
Eventuele bezwaren over de flexibele voorvleugel van McLaren zal de FIA afwijzen mede ook omdat bepaalde teams met een meer flexibele voorvleugel in Austin zullen verschijnen. Mogelijk dat de FIA volgend seizoen strenger zal controleren en de statische testen zal aanpassen.

Als ze al iets willen wijzigen dan zal dat vanaf oktober moeten komen omdat de teams al bezig zijn met de 2025 wagen of verder ingrijpen met een TD anders wordt het mogelijk een heel flexibel 2025 seizoen zoals je zegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De welbekende F1 clickbait sites reppen al over een (mondelinge) deal tussen Verstappen en Mercedes voor 2026...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
-tom-562 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:45:
De welbekende F1 clickbait sites reppen al over een (mondelinge) deal tussen Verstappen en Mercedes voor 2026...
"Max we know the car is bad. Please drive it." :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Help!!!! schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:17:
Ik vind het helemaal niet innovatief. :o :> DAS vond ik innovatief (maar belachelijk dat het werd toegestaan).

Flexende vleugels hebben we al zo vaak gezien en telkens probeert men om de tests heen te werken.
Alleen de FIA heeft er recent weer tegen opgetreden dus zullen veel teams gedacht hebben we gaan daar nu geen geld aan verspillen want de FIA zal er waarschijnlijk weer vrij snel tegen optreden.

Wat ik wel wil geloven is dat de FIA er nu vrij bewust weinig aan heeft gedaan om zo haar duim op de weegschaal van het WCC en WDC te duwen om het kunstmatig spannend te maken.
De innovatie is wel dat ze dit niet kunnen testen in de windtunnel. Die gaat maar tot een bepaalde snelheid:
Other sets of RWTT (restricted wind tunnel testing, red.) restrictions include that the RATG (Restricted Aerodynamic Test Geometry, red.) must be less than 60 percent of full-size vehicles, the wind tunnel speed should not exceed 50m/s, only two models can be tested in 24 hours, and creating curved flow conditions for testing is restricted.
50 meter per seconde is 180 kilometer per uur. De vleugel flext pas boven de 280.

Ze hebben bij McLaren echt een carbon fiber fluisteraar werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:49
Als de vleugel zo flext aan de puntjes van het DRS deel, zou je ook verwachten dat deze bij DRS-open ook gaat fibreren/opening kleiner/groter maakt. Dat laatste is volgens mij iets waar de Mercedes in 2021 Brazilie op gediskwalifieerd is. Blijkbaar is de passieve test onvoldoende om een kracht bij 280+ km/h te simuleren. Zelfde geld natuurlijk voor de flexwing aan de voorkant.

We kennen natuurlijk nog de beelden van de RBR vorig jaar/2 jaar geleden waar de hele DRS plane flink fibreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Thinlanet schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:19:
Als de vleugel zo flext aan de puntjes van het DRS deel, zou je ook verwachten dat deze bij DRS-open ook gaat fibreren/opening kleiner/groter maakt. Dat laatste is volgens mij iets waar de Mercedes in 2021 Brazilie op gediskwalifieerd is. Blijkbaar is de passieve test onvoldoende om een kracht bij 280+ km/h te simuleren. Zelfde geld natuurlijk voor de flexwing aan de voorkant.

We kennen natuurlijk nog de beelden van de RBR vorig jaar/2 jaar geleden waar de hele DRS plane flink fibreerde.
ik weet niet of je dat zo 1 op 1 kan vergelijken met dit :)
Bij Merc was bij een statische stilstaande test gewoon de DRS opening te groot idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Patrick4 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:46:
[...]

Dat is geen gokken. Dat is analyseren, modelleren, projecteren.
Tot zover de theorie. Als dat het hele verhaal was, was red bull niet ineens de weg kwijt geweest.

Geen enkel team heeft 100% correlatie. Geen 90 ook.
Tel daarbij op dat als je het goed hebt gedaan je nog 35% capaciteit in kunt leveren. En dat er tientallen zo niet honderden ideeën langs komen waar een keuze uit gemaakt moet worden. Nog voordat je er resources aan kunt spenderen.

Dan is het ineens een educated guess at best.
Ik werk aan systemen waar het design proces ongeveer een jaar voor loopt op het productieproces. Dus pas na een jaar hebben wij prototypes waar we mee kunnen testen. We doen dus inderdaad onze best om van te voren de juiste keuzes te maken. Klopt de realiteit niet met het model, dan zoeken we uit waarom en nemen het mee in de volgende iteratie. Soms heb je simpelweg te weinig informatie gehad. Maar ook dan stel je de vraag hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen en dan ligt oplossing vaak in analyses, tools, processen etc. Zouden we zeggen “dit is pech” dan accepteer je dat je er niets aan kan doen en daar nemen we geen genoegen mee (en de directeur ook niet ;)).

Dus het proces van theorie tot vertraagde praktijk is niet uniek aan F1 maar zo ongeveer inherent aan het engineering vak. Waar je over algemeen niet afhankelijk van pech en geluk probeert te zijn (ook als iets beter werkt dan verwacht, zoek je uit waarom).

Maar goed, terug naar mijn eigen uitdagingen. ;)
Probeer het dan nu eens met een niet representatieve testomgeving en een beperking in je ontwikkelcapaciteit omdat je het de vorige keer goed gedaan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59

AvK

Ready Set Go

Lees net dat Perez zijn vader met hartklachten is opgenomen in het ziekenhuis. Schijnt na de crash van zondag niet goed geworden te zijn. Ligt op de intensive care. Dat is erg vervelend.

Moest direct denken: Gaat Perez wel rijden komend weekend........

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
AvK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:52:
Lees net dat Perez zijn vader met hartklachten is opgenomen in het ziekenhuis. Schijnt na de crash van zondag niet goed geworden te zijn. Ligt op de intensive care. Dat is erg vervelend.

Moest direct denken: Gaat Perez wel rijden komend weekend........
Zijn wel meer voorbeelden van rijders (en andere sporten) die onder zware emotionele omstandigheden toch rijden. Desondanks is Perez ook van de leeftijd dat hij ook oud en wijs genoeg is om nu family first te doen.

Zou RBR ook van het probleem Lawson afhelpen (die moest toch voor einde deze maand duidelijkheid hebben of een keer gereden hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 11:46
I know, I know, clickbaitsite, toch ben ik benieuwd of dit waar is:

https://gp33.nl/f1-nieuws...omen-met-illegale-vleugel

Ik zie de FIA hier echt wel door de vingers kijken, omdat we op deze manier een spannend seizoen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:10
Treveo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:02:

Ik zie de FIA hier echt wel door de vingers kijken, omdat we op deze manier een spannend seizoen krijgen.
Yep, toen mercedes het had in 2021 brazilie mocht het niet.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:45:
[...]

Zijn wel meer voorbeelden van rijders (en andere sporten) die onder zware emotionele omstandigheden toch rijden. Desondanks is Perez ook van de leeftijd dat hij ook oud en wijs genoeg is om nu family first te doen.

Zou RBR ook van het probleem Lawson afhelpen (die moest toch voor einde deze maand duidelijkheid hebben of een keer gereden hebben?)
Perez zit waarschijnlijk al in Singapore. En als die vader na de Crash in Baku het zwaar had, dan zijn er wel andere dingen aan de hand. Overgewicht zal ook niet helpen.

De Schumachers raceten gewoon nadat hun moeder overleden was.....Imola (San Marino) 2003, racen de dag nadat de moeder overlijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 17-09-2024 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gezien het sportieve fanatisme van Perez' zijn vader denk ik dat die zelf zou willen dat Perez gewoon gaat racen en ik verwacht dat PER dat ook zal doen.

Maar blijft een kut situatie voor de betrokkenen. Hopelijk herstelt zijn vader.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:27:
[...]

Perez zit waarschijnlijk al in Singapore. En als die vader na de Crash in Baku het zwaar had, dan zijn er wel andere dingen aan de hand. Overgewicht zal ook niet helpen.

De Schumachers raceten gewoon nadat hun moeder overleden was.....Imola (San Marino) 2003, racen de dag nadat de moeder overlijdt.
'oh die hartaanval is niet erg want hij is dik'? Ik dacht dat we na het hele snowdog gedoe tijdens het weekend het dieptepunt wel bereikt hadden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:32:
[...]

'oh die hartaanval is niet erg want hij is dik'? Ik dacht dat we na het hele snowdog gedoe tijdens het weekend het dieptepunt wel bereikt hadden
Hoe vertaal je mijn woorden naar dit? Je dikt wel heel erg veel aan. Pun intended.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:36:
[...]

Hoe vertaal je mijn woorden naar dit? Je dikt wel heel erg veel aan. Pun intended.
En nog maar een keer fatshamen, lekker bezig Siggy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:45:
Als Perez niet rijdt kan ik mij niet indenken dat hij meteen de helm aan de wilgen hangt. Dus het Lawson probleem voor 2025 is dan nog steeds niet opgelost. Hoogstens dat Lawson dan dat ene weekend (nu, Singapore) in de VCARB mag rijden, en Riccardo in de RB. Die kans lijkt mij in ieder geval groter dan Lawson direct in de RB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
RobertMe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:38:
[...]

Als Perez niet rijdt kan ik mij niet indenken dat hij meteen de helm aan de wilgen hangt. Dus het Lawson probleem voor 2025 is dan nog steeds niet opgelost. Hoogstens dat Lawson dan dat ene weekend (nu, Singapore) in de VCARB mag rijden, en Riccardo in de RB. Die kans lijkt mij in ieder geval groter dan Lawson direct in de RB.
Moet eerlijk toegeven dat ik de soap rond Lawson niet helemaal meer volg hoor. Hij moet voor eind september dit jaar een stoeltje hebben voor volgend jaar of een race gereden hebben anders is hij vrij? Doelde iig niet op dat Perez per direct zou stoppen maar alleen mocht eventueel misschien etc hij komende race er niet bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:42:
[...]

Moet eerlijk toegeven dat ik de soap rond Lawson niet helemaal meer volg hoor. Hij moet voor eind september dit jaar een stoeltje hebben voor volgend jaar of een race gereden hebben anders is hij vrij? Doelde iig niet op dat Perez per direct zou stoppen maar alleen mocht eventueel misschien etc hij komende race er niet bij zijn.
Ik werk ook niet bij Red Bull, noch ben ik de manager van Lawson (als die die al heeft als RB rijder) :p
De zaken die je benoemd ben ik in zoverre ook niet bekend mee. Alleen dat Marko hem een Red Bull (VCARB inclusief) stoeltje beloofd heeft en dat Horner ontkent.
Een "clausule" dat die niet vrij is als die dit jaar één race rijdt lijkt mij ook gek? Maarja, Lawson zal als RB junior niks te willen hebben. Zie ook Ricciardo die als RB junior uiteindelijk voor het 2019 zelf mocht kiezen of die zijn contract wilde verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Definieer illegaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:28:
Echt dingen komen nu terug bij mij.
Vorig jaar wou Perez dat zijn auto teruggezet zou worden naar de Baku specificatie omdat er iets met de latere specificaties was. Team weigerde. Verstappen mopperde soms ook wel eens over wat onbalans in de auto, maar hij reed eromheen. Het werd erger met de Imola upgrade dit jaar. En terwijl Verstappen ook steeds uitgesproken werd dat er iets mis was, werd hij ook genegeerd. En na Hongarije lijkt Verstappen er echt helemaal klaar mee geweest te zijn. Toen lijken ze pas te gaan kijken en nu hebben ze het blijkbaar eindelijk opgelost.

Perez is misschien niet zo belachelijk getalenteerd als Verstappen, maar hij had het dus meteen wel door. Want toen die vloer kwam in 2023, stortte zijn prestaties in. Verstappen reed er gewoon omheen en klaagde er een beetje over. En won ondertussen de meeste races ooit in een Formule 1 seizoen. Dat is ook belachelijk. :o

Ik voel me nu wel een beetje lullig over dingen die ik over Perez heb gedacht. Hij had het gewoon meteen door en is compleet genegeerd en zowat afgeschreven. Nu eerste race zonder dit probleem en hij presteerde meteen goed tot die crash. ;(
Maar is Verstappen nou zo goed, Perez nou zo slecht of Red Bull (als team) zo doof ? :+

En Newey was toen ook nog gewoon werkzaam he ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

I heard you liked DRS:
FIA adds fourth DRS zone for Singapore GP
https://www.motorsport.co...or-singapore-gp/10655159/

Elk recht stuk is nu gepromoveerd naar DRS ongeveer :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:39:
I heard you liked DRS:

[...]

Grosjean doet niet meer mee, dus volgend kaar ook maar de bochten?
Nadat de DRS op start finish tot T2 in Silverstone weer was afgeschaft nadat Grosjean gecrasht was (met open DRS, in een FP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Is Lawson de reden dat Yuki de eerste seizoenen niet zo goed was en verplicht naar Italië is moeten verhuizen?

Vertelt hierin dat hij voorheen in hetzelfde complex als Yuki woonde, in Milton Keynes, en ze nogal eens wat "stunts" uithaalde. En Yuki later naar Italië is verhuisd en hijzelf intussen in Londen woont.

Verder vond ik het niet perse een heel interessante podcast dit keer.

Edit/toevoeging:
Naast Lawson zit overigens ook "Rocky" erbij. De voormalige race engineer van Vettel, daarna head of engineering(?), en sinds 2022 werkzaam voor het junior programma.

En owja, wat weer wel een geinig dingetje is: blijkbaar doen ze simulator tests met junioren al die jaren al hetzelfde. Waarbij ze ook nog alle data van bv de 13 jarige Sainz hebben. En die gegevens kunnen ze weer vergelijken met de 13 jarige die ze nu aantrekken.

[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 17-09-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:39:
I heard you liked DRS:

[...]

Aangezien FIA niet meer kan optreden tegen flexvleugels zonder zichzelf belachelijk te maken halen ze zo maar het grootste voordeel weg. In ieder geval in de kwali. 😇

Ff serieus, Misschien kijk ik niet lang genoeg maar de stabiliteit van de regels en toepassing er van is ver te zoeken momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:55

Allemaal leuk en aardig die flex vleugeltjes bij Mclaren, maar het is best een shitshow te noemen dat de FIA er niets aan doet. In eerdere seizoenen kwamen teams ook gewoon door de statische tests, maar toch werden er dan TD's uitgeschreven.

Los daarvan ben ik er nog steeds van overtuigd dat er bij Red Bull na China iets van de auto is gehaald door de FIA! waardoor ze hun voordeeltje verloren zijn. Dat ze zelf zeggen dat ze in 2023 de verkeerde kant op zijn gegaan is denk ik meer smoke and mirrors.

(onderstaande gekopieerd van F1technical forum)

Na Miami kwam het volgende gerucht de wereld in:

Zoals we al weten was het toen ineens over met de dominantie van RBR.

Iemand op F1technical heeft de relatieve race-pace in een grafiekje geplot, en dat ziet er best interessant uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSKZcF0DEDJ6haT94ki91aLsmGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mizSfmelPSW4CUsDVmpxzSPW.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast is er ook best wel wat indirect bewijs:

In 2022 waren er bijvoorbeeld al geruchten dat ze met een rijhoogte systeem reden.
https://www.auto-motor-un...geheimnis-f1-saison-2022/
(Ik kan me nog goed herinneren dat ze start van het seizoen snel waren, maar veel te zwaar, want ja dat weegt wat extra)

En daarnaast ook nog dit bericht begin 2022:
https://www.gpblog.com/en...ed-bull-in-barcelona.html

Het blijven wilde geruchten, (maar wel leuk :) ) en ik blijf het een zeer plausibel verhaal vinden. En als Verstappen fan baal ik uiteraard wel van de willekeur waarmee de FIA bepaalde zaken illegaal verklaart, en op andere momenten een oogje toe knijpt.
This has been manipulated man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Simpel, FIA bepaald dat. Wat vandaag legaal is, hoeft dat morgen niet te zijn. En af en toe omgekeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ZeromaNoiS schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:58:

Het blijven wilde geruchten, (maar wel leuk :) ) en ik blijf het een zeer plausibel verhaal vinden. En als Verstappen fan baal ik uiteraard wel van de willekeur waarmee de FIA bepaalde zaken illegaal verklaart, en op andere momenten een oogje toe knijpt.
FIFA wijst toevallig voetbaltoernooien toe aan de hoogste bieder en de FIA doet al decennia datgene wat ze zelf willen. Color me shocked.

De details doen er niet eens toe. Het helpt gewoon als je Brits bent, of gelieerd ben aan het UK, zoals Australiers. Het is duidelijk dat er wat gebeurd is, ik vraag me af of er commerciele redenen zijn om het niet te benoemen.

Ik vind het jammer, en zwaar onprofessioneel maar begrijpelijk, dat de F1 media hier niet wat dieper op in durft te gaan. Want tsja dan wordt gewoon hun toegang ontzegd. Er is genoeg data over de laatste 3 decennia om wel een goed beeld te kunnen maken hoe partijdig en willekeurig de FIA is. Ik hoop dat vroeg of laat iemand op zijn minst op youtube daar een fatsoenlijk item van wilt maken.

/Sorry, bedoelde het niet al te bot richting een persoon toe :>

[ Voor 44% gewijzigd door siggy op 17-09-2024 19:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:10:
De details doen er niet eens toe. Het helpt gewoon als je Brits bent, of gelieerd ben aan het UK, zoals Australiers.
Definieer Brits gelieerd? Dan kunnen ze vast ook wel een Amerikaans team toestaan? Of valt dat dan weer buiten de "Brits gelieerd"?

"FIA is pro Brits". Vervolgens wint Piastri een (1) race met een twijfelachtige achtervleugel, en nu is het al "gelieerd aan het UK, zoals Australiërs".

En vroeger was het natuurlijk Ferrari International Assistance. Maar Italië en Ferrari hebben niks met de Britten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:18:
[...]

Definieer Brits gelieerd? Dan kunnen ze vast ook wel een Amerikaans team toestaan? Of valt dat dan weer buiten de "Brits gelieerd"?

"FIA is pro Brits". Vervolgens wint Piastri een (1) race met een twijfelachtige achtervleugel, en nu is het al "gelieerd aan het UK, zoals Australiërs".
Je weet dat Australie min of meer een kolonie was van GB? Heb je de media niet meegekregen toen Webber naast Vettel reed? Kreeg Vettel ook maar iets wat op 'eerlijke coverage' leek tov Webber? Hamilton vs Rosberg. Rosberg kon werkelijk niks goeds doen. Hill vs Schumacher. Schumacher werd bijna als de duivel himself neergezet en Hill kon niks fouts doen, zelfs toen ie Schumacher van de baan kegelde. Tot 2x toe.

Alexander Albon?
En vroeger was het natuurlijk Ferrari International Assistance. Maar Italië en Ferrari hebben niks met de Britten?
Waar heb ik maar iets gezegd over Ferrari? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 17-09-2024 19:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:38:
[...]

En nog maar een keer fatshamen, lekker bezig Siggy
Fat shamen? Wat is dat nu weer voor onzin. Oorzaken van medische problemen waar mensen zelf invloed op hebben moet gewoon benoemd worden zodat we hopelijk mensen kunnen behoeden voor voorkombare problemen en langer gezond kunnen houden. Of mag dat tegenwoordig ook niet meer want "Rookshamen, drugshamen"ofzo?

Het is nu eenmaal een voldongen feit dat dikke mensen veel meer kans op o.a. hart en vaatziekten hebben. Ook is het een voldongen feit dat obesitas een groot gezondheidsprobleem is in de moderne medische wereld.

Natuurlijk kan je bij de pa van Perez niet 100% weten dat dit dé oorzaak was, maar het zal niet positief bijgedragen hebben.

Hopelijk voor pa Perez snel weer op de been. Vind het altijd wel een markante man. Altijd mooi om te zien, een trotse vader die geniet van zijn zoon. Hoop dat Perez gewoon family first doet en niet raced. Je vader is belangrijker dan auto's

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 17-09-2024 19:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:26:
[...]

Je weet dat Australie min of meer een kolonie was van GB? Heb je de media niet meegekregen toen Webber naast Vettel reed? Kreeg Vettel ook maar iets wat op 'eerlijke coverage' leek tov Webber? Hamilton vs Rosberg. Rosberg kon werkelijk niks goeds doen. Hill vs Schumacher. Schumacher werd bijna als de duivel himself neergezet en Hill kon niks fouts doen, zelfs toen ie Schumacher van de baan kegelde. Tot 2x toe.
Nu heb je het weer over (media) coverage? Daar heeft de FIA weer niks mee te doen. Hoogstens FOM. Maar wat veel waarschijnlijker is is dat er belachelijk veel Britse, en vervolgens Engelstalige, F1 media outlets zijn. Dat die een voorkeur hebben zal best. Maar de media (coverage) heeft, als het goed is, geen invloed op de besluitvorming. En daarbij maak je nu toch echt heel snel de overstap van "FIA is pro Brits of gelieerd aan GB" naar "media coverage is pro Brits". Terwijl die twee toch echt los van elkaar staan.
[...]

Waar heb ik maar iets gezegd over Ferrari? 8)7
Nergens. Maar iedereen spreekt altijd over de FIA zoals de wind waait. Als de FIA iets doet dat ze niet aanstaat is de FIA wel "pro X". Pro Ferrari, Pro Mercedes, Pro Hamilton, Pro Brits, en nu ineens weer Pro UK (gelieerd). En vroeger waren ze natuurlijk nog Pro Prost en anti Senna.

Als de FIA dan zo corrupt is en een voorkeur heeft. Waarom is het dan elk jaar iets anders? Daar ben ik dan toch echt wel benieuwd naar.

Edit/toevoeging:
En uiteraard niet te vergeten. Abu Dhabi 2021 was de FIA nog hartstikke Pro Red Bull / Verstappen (aldus de verliezer). En nu Red Bull verliest, is de FIA weer pro alles en iedereen die beter is.

Edit2:
En dan hebben we natuurlijk ook nog de mid season 2022 regels tegen porpoising "Red Bull wordt hierdoor zwaar genaaid, de FIA helpt Mercedes omdat ze zaken niet op orde krijgen!". Vervolgens is de regel ingevoerd en zijn de auto's aangepast, is Red Bull relatief gezien nog beter, zakt Ferrari helemaal weg, etc etc. En hoor je niemand meer.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 17-09-2024 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
LZ86 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:34:
[...]

Fat shamen? Wat is dat nu weer voor onzin. Oorzaken van medische problemen waar mensen zelf invloed op hebben moet gewoon benoemd worden zodat we hopelijk mensen kunnen behoeden voor voorkombare problemen en langer gezond kunnen houden

Het is nu eenmaal een voldongen feit dat dikke mensen veel meer kans op o.a. hart en vaatziekten hebben. Ook is het een voldongen feit dat obesitas een groot gezondheidsprobleem is in de moderne medische wereld.

Natuurlijk kan je bij de pa van Perez niet 100% weten dat dit dé oorzaak was, maar het zal niet positief bijgedragen hebben.

Hopelijk voor pa Perez snel weer op de been. Vind het altijd wel een markante man. Altijd mooi om te zien, een trotse vader die geniet van zijn zoon.
En weer iemand die als een schaap blaat dat dik zijn een keuze is. Er zijn legio genetische oorzaken voor overgewicht, verhoogde concentraties cholesterol, verhoogde kans op cardiovasculaire aandoeningen, diabetes en andere aandoeningen waar je met “gezond eten en sporten” nog steeds niets aan kan veranderen. “Hij heeft overgewicht” is zo’n dooddoener en onjuist, daarop nog even grappig proberen te doen is wat ik fatshaming noem.

Edit: en om jezelf wat te leren op deze avond. Tik maar even in Google “PCSK9 gain of function” of “ApoB R3500Q”. Die laatste komt voor bij 0.1% van de Europese bevolking. Dat zijn 18.000 mensen in Nederland alleen.

[ Voor 7% gewijzigd door Holk op 17-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:36:
[...]

Nu heb je het weer over (media) coverage? Daar heeft de FIA weer niks mee te doen. Hoogstens FOM. Maar wat veel waarschijnlijker is is dat er belachelijk veel Britse, en vervolgens Engelstalige, F1 media outlets zijn. Dat die een voorkeur hebben zal best. Maar de media (coverage) heeft, als het goed is, geen invloed op de besluitvorming. En daarbij maak je nu toch echt heel snel de overstap van "FIA is pro Brits of gelieerd aan GB" naar "media coverage is pro Brits". Terwijl die twee toch echt los van elkaar staan.
De (Britse) media heeft uiteraard contacten met personeel in de F1. Niet meer dan logisch. En soms wordt er bewust gelekt. En je denkt dat dat geen enkele invloed heeft op de FIA?
Het hele circus op 3 teams na zit in de UK. Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de werknemers in de F1 Brits is. Natuurlijk heeft de media invloed op de FIA, alsof de media in NL geen invloed heeft op de besluitvorming in NL. De media vertolkt een deel het sentiment wat leeft. Dus om nou te zeggen dat die 2 helemaal niks met elkaar te maken hebben...... dan denk ik dat het statement 'FIA heeft verrassend weinig gedaan in 2014-2021 om iets aan de dominantie van Mercedes te doen' wel een stukje meer waar is dan dat de media geen inlvoed heeft.
Nergens.
:X

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Holk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:41:
[...]

En weer iemand die als een schaap blaat dat dik zijn een keuze is. Er zijn legio genetische oorzaken voor overgewicht, verhoogde concentraties cholesterol, verhoogde kans op cardiovasculaire aandoeningen, diabetes en andere aandoeningen waar je met “gezond eten en sporten” nog steeds niets aan kan veranderen. “Hij heeft overgewicht” is zo’n dooddoener en onjuist, daarop nog even grappig proberen te doen is wat ik fatshaming noem.

Edit: en om jezelf wat te leren op deze avond. Tik maar even in Google “PCSK9 gain of function” of “ApoB R3500Q”. Die laatste komt voor bij 0.1% van de Europese bevolking. Dat zijn 18.000 mensen in Nederland alleen.
Zeer interessant, misschien eigen topic openen? Overigens zijn de wetten van de natuurkunde nog steeds geldig zover ik weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
Laat maar, zwaar offtopic en de moeite totaal niet waard

[ Voor 98% gewijzigd door LZ86 op 17-09-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
*off-topic*

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 19-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:05:
[...]

Simpel, FIA bepaald dat. Wat vandaag legaal is, hoeft dat morgen niet te zijn. En af en toe omgekeerd.
Zo simpel is dat dus niet.

Fia zegt: mag niet flexen.

En vervolgens testen ze het met en X load onder Y hoek. Effect is dus niet 'mag niet flexen' maar 'mag niet flexen bij bepaalde test'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:22:
[...]

Zo simpel is dat dus niet.

Fia zegt: mag niet flexen.

En vervolgens testen ze het met en X load onder Y hoek. Effect is dus niet 'mag niet flexen' maar 'mag niet flexen bij bepaalde test'.
Zo simpel is het helaas wel. En begrijp me niet verkeerd, ik ben het er niet mee eens, maar dit is de praktijk. FIA bepaald, judge, jury & executioner. En de FIA gaat zichzelf natuurlijk niet in het hemdje zetten door ergens in de voorlaatste race te zeggen 'we hebben genoeg data en inderdaad het flext te veel'. Maar aangezien 'flexen' niet aan maximum is gebonden en alle materialen onder spanning (snelheid) flexen, durven ze natuurlijk geen harde lijn te maken.

Dus FIA bepaald. Linksom of rechtsom. In geen enkel scenario zie ik de FIA de vleugels illegaal verklaren, laat staan met terugwerkende kracht. Dat is het dubbel nadeel van de budgetcap. Kopieren kan niet iedereen meer, gewoon omdat ze buiten het budget kunnen belanden. Dat maakt deze hele sage nog saillanter imho. Want zodra de FIA dus zegt dat de vleugels illegaal zijn, hebben de teams in kwestie dus met een illegale auto gereden. Maar eigenlijk bepalen de stewards dat weer ter plekke. En die kijken weer naar de FIA om te bepalen wat legaal en niet legaal is. Dus ook hier bepaald de FIA weer.

[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 17-09-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@siggy de Fia bepaalt wel. Maar ze testen iets anders dan dat ze zeggen in de regels. Dat was mn punt.

Ze zeggen dat er niet geflext mag worden, maar testen vervolgens niet op niet flexen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:00:
@siggy de Fia bepaalt wel. Maar ze testen iets anders dan dat ze zeggen in de regels. Dat was mn punt.

Ze zeggen dat er niet geflext mag worden, maar testen vervolgens niet op niet flexen.
Snap ik, maar er bestaat geen technisch materiaal in de F1 dat niet flext. Dus FIA wilt iets beperken, wat sowieso zal gebeuren, maar er moet uiteraard een limiet aan zitten. En daar stelt de FIA, in principe geen limiet aan, behalve dan die irrelevante statische tests. De FIA laat wat dat betreft alles zo open als het maar zijn kan. De FIA kan met al haar beelddata gewoon A of B zeggen, ongeacht wat de hele wereld ziet. Hun tests zijn al jaren prut en het in de hand houden al helemaal.

Gezien het aantal weekenden dat ze 'data vergaren'' nodig achten, zegt al genoeg toch? Het is gewoon tijdrekken. Iedereen ziet dat dit meer dan normale flex is. Maar zolang de FIA daar niks tegendoet, is het prima. Helaas. Dus ja, FIA heeft gewoon oogkleppen op.

We kunnen beter het spreekwoord/gezegde 'oost-indisch doof' veranderen naar FIA-bilsterkte. Oid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
@siggy, het enige dat ik je zie doen v.w.b. "Britse bias" is met oogkleppen op dingen opnoemen die bij jouw mening passen. En naar mijn mening maakt dit je een wappie op dit vlak.
Maar waarom doen ze dan Russell in Spa diskwalificeren? Britse media was wild gegaan met een Britse 1-2 (door het Duitse team :+);
Waarom doen ze in Brazilië 2021 toevallig willekeurige test bij de achtervleugel van Hamilton en geven ze daar een DSQ op (had het kampioenschap beïnvloed, achteraf niet in de race, die heeft Hamilton toch gewonnen, maar het had wel extra punten in de sprint opgeleverd, dat hadden zomaar die 7, 8 punten kunnen zijn die die nodig had?);
Abu Dhabi 2021 zal ik verder maar niks van zeggen (zo makkelijk om die SC een ronde langer te laten ;));
Waarom doen ze dan (uiteindelijk) toch de party mode verbieden?;
Waarom doen ze uiteindelijk dan toch olie branden verbieden?;
Waarom doen ze FRIC verbieden (zoals toegepast door Mercedes en Red Bull, verbod al dan niet op verzoek van Ferrari)?;
Waarom doen ze een jaar onderzoek naar de flexibele achtervleugels van Red Bull en Renault/Alpine voordat deze halverwege 2021 verboden wordt? (een jaar! zo lang zijn ze nog niet bezig met de voorvleugel)

Wat ik voornamelijk zie is een incompetente organisatie die verschrikkelijk langzaam is in dit soort situaties. Zie verbod olie verbranden (hoe controleer / bewijs je het?), zie party mode (alhoewel makkelijker te controleren gezien FIA toegang heeft tot ECU, maar bepaalde zaken mogen nu nog steeds, andere niet. Vervolgens waar het niet mag alsnog uitzonderingen voor terugschroeven maar niet weer omhoog. ...), zie flexibele achtervleugel.
Maar ik zie geen bewijs dat dit allemaal "pro Brits" is. En ja, uiteraard is een aantal van die zaken in het "voordeel" van een Brit of Brits team. Maar zoals je zelf al aangaf, er zijn ook 6 teams in de UK gevestigd (en een stuk of 3 Britse teams, waar Mercedes er dus geen van is, noch Red Bull), en het aantal Britse rijders is ook "oververtegenwoordigd" (3, 4 als je Bearman dit seizoen mee telt, en "een half" voor Albon). En als je vervolgens de Australiërs ook nog gaat meetellen worden dat er alleen maar meer (+2).

En v.w.b. Britse media die de FIA beïnvloeden en "zie Webber vs Vettel". Nou, dat is ze dan goed gelukt he, met Vettel 4x WDC en Webber 0x. Blijkbaar was de invloed dan toch niet zo groot door de FIA. En Hamilton vs Rosberg, tsja. Was Rosberg nu echt (meervoudig) WDC materiaal? En ik denk dat de invloed van de Britse media op zichzelf al groot genoeg was om Rosberg af te kraken en de grond in te praten om hem een psychologisch nadeel te geven. Daar was de FIA niet voor nodig. En in het 2016 seizoen kan ik mij zo snel niet voor de geest halen dat Rosberg echt benadeeld is door de FIA. Maar dan moet ik bekennen niet de uitslag van Spanje en Oostenrijk te herinneren. Maar meen dat het beoordeeld werd als een racing incident? Zoals heeeel vaak gebeurd bij teamgenoten. Mag het team het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
siggy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:38:
[...]

Zo simpel is het helaas wel. En begrijp me niet verkeerd, ik ben het er niet mee eens, maar dit is de praktijk. FIA bepaald, judge, jury & executioner. En de FIA gaat zichzelf natuurlijk niet in het hemdje zetten door ergens in de voorlaatste race te zeggen 'we hebben genoeg data en inderdaad het flext te veel'. Maar aangezien 'flexen' niet aan maximum is gebonden en alle materialen onder spanning (snelheid) flexen, durven ze natuurlijk geen harde lijn te maken.

Dus FIA bepaald. Linksom of rechtsom. In geen enkel scenario zie ik de FIA de vleugels illegaal verklaren, laat staan met terugwerkende kracht. Dat is het dubbel nadeel van de budgetcap. Kopieren kan niet iedereen meer, gewoon omdat ze buiten het budget kunnen belanden. Dat maakt deze hele sage nog saillanter imho. Want zodra de FIA dus zegt dat de vleugels illegaal zijn, hebben de teams in kwestie dus met een illegale auto gereden. Maar eigenlijk bepalen de stewards dat weer ter plekke. En die kijken weer naar de FIA om te bepalen wat legaal en niet legaal is. Dus ook hier bepaald de FIA weer.
De FIA bepaalt, maar ze kunnen prima zonder zelf in hun hemdje die flexwings bannen door een technical directive uit te geven. Hebben ze in het verleden vaak zat gedaan, juist als teams (o.a. RBR) met teveel flex begonnen te rijden kwam er al snel een TD.

Dat vind ik dus het zure nu, dat die halve achtervleugel openstaat en iedereen doet of het een onwijze innovatieve vinding is, terwijl ieder team wel wat leuks kan bedenken met vleugels die op een bepaalde manier flexen onder bepaalde load. Maar was RBR hier mee gaan rijden met hun voorsprong dan was die die TD er waarschijnlijk al lang geweest.

Overigens, het goed recht van Mclaren, als ze er mee wegkomen is het ze gegund.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Ik kijk al F1 sinds het seizoen 1993 en er is geen seizoen voorbij gekomen dat er wel ergens een team was die met iets reed wat of illegaal was, of daar tegenaan schurkte of juist heel slim was en een maas in de reglementen vond. Totdat de FIA het te ver vindt gaan is het legaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Blijkbaar gecommuniceerd via e-mail of nieuwsbrief maar er komen geen aparte liveries meer voor Singapore en Austin dit jaar. Red Bull zou bij de grand prix van Groot-Brittannië, Singapore en Austin van dit seizoen met een aparte REBL CUSTMS livery komen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GXs63npXYAA5G4Y?format=jpg&name=900x900

• Lynx
Dat zal vast samenhangen met de upgrades aangezien in een eerder stadium het wel kon. Ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 01:26
Lynx schreef op woensdag 18 september 2024 @ 06:08:
Dat zal vast samenhangen met de upgrades aangezien in een eerder stadium het wel kon. Ben benieuwd
Extra gewicht kost snelheid. Dat maakt niet uit als Max toch wel wint. Maar zodra je begint te verliezen is dat een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chocoball
De laatste race voor de herfststop. Over 4 weken gaan we verder in Austin (VS).

[F1 2024] Race 18 GP van Singapore

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:26:
Blijkbaar gecommuniceerd via e-mail of nieuwsbrief maar er komen geen aparte liveries meer voor Singapore en Austin dit jaar. Red Bull zou bij de grand prix van Groot-Brittannië, Singapore en Austin van dit seizoen met een aparte REBL CUSTMS livery komen.

[Afbeelding]
Hopelijk zijn ze volgend jaar wel snel genoeg om deze liveries erop te spuiten /fingers-crossed

PSN

• Tk55
  • Niet online
Ben ik de enige die custom liveries echt helemaal niks aan vind? :O Ze zijn meestal enorm saai, lelijk of maken de auto’s nog slechter te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tk55 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:30:
Ben ik de enige die custom liveries echt helemaal niks aan vind? :O Ze zijn meestal enorm saai, lelijk of maken de auto’s nog slechter te onderscheiden.
Gulf lichtblauw/oranje en honda-wit kan ik altijd wel waarderen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De vetste special livery was die van Red Bull tijdens de Turkse GP in 2021
Afbeeldingslocatie: https://www.overtake.gg/attachments/__custom_showroom_1634128670-jpg.509750/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Vuvuzela

My spire is forming

Aan de speciale livery icm outfitjes van Mercedes in Hockenheim 2019 heb ik ook nog wel goede herinneringen.

Afbeeldingslocatie: https://c7.alamy.com/comp/W5ARJ8/hockenheim-germany-27th-july-2019-motorsport-formula-1-world-championship-grand-prix-of-germany-mechanics-in-historical-suits-and-sliding-caps-push-the-car-of-lewis-hamilton-from-great-britain-by-the-mercedes-amg-petronas-team-into-the-pit-lane-after-his-victory-in-qualifying-mercedes-celebrates-its-200th-formula-1-race-and-125-years-of-motorsport-credit-jan-woitasdpa-zentralbilddpaalamy-live-news-W5ARJ8.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Vuvuzela op 18-09-2024 10:34 ]

I served in a company of heroes.

• ZeromaNoiS
-tom-562 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:53:
De vetste special livery was die van Red Bull tijdens de Turkse GP in 2021
[Afbeelding]
Supervet inderdaad. Ik vind het nog altijd jammer dat hij niet op Suzuka gereden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eigenlijk voor het [F1 2026] topic, maar omdat die nog niet open is ;)
F1’s new 2026 smaller tyres get first run on Aston Martin mule car
F1 will have narrower tyres in 2026, and these have just made their on-track debut
https://www.motorsport.co...martin-mule-car/10655310/
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motorsport.com/images/mgl/2548WNJ0/s700/felipe-drugovich-aston-martin-.webp

PSN

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:19:
Eigenlijk voor het [F1 2026] topic, maar omdat die nog niet open is ;)

[...]
https://www.motorsport.co...martin-mule-car/10655310/
[Afbeelding]
Past prima in dit topic, want het word nu toch uitgeprobeerd? :P
Vind het er netjes uitzien, lijkt niet heel veel smaller dan de huidige banden?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Geen geplaag meer met GP volgend seizoen op de radio?
Verstappen engineer Lambiase promoted to new role in Red Bull restructuring
Red Bull is to make some key changes to its senior trackside personnel for 2025
https://www.motorsport.co...l-restructuring/10655293/
Max Verstappen’s race engineer GianPiero Lambiase is to be promoted into an expanded role at Red Bull as part of a restructuring of the team’s Formula 1 trackside operations, Motorsport.com can reveal.
/edit: TLDR, hij blijft voorlopig wel race engineer voor Verstappen.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 15:02 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jasphur schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:39:
[...]

Past prima in dit topic, want het word nu toch uitgeprobeerd? :P
Vind het er netjes uitzien, lijkt niet heel veel smaller dan de huidige banden?
2,5 (voor) en 3 (achter) cm inderdaad, dus scheelt niet super veel.
(maar ook diameter is anders voor 2026, dus aan alles wordt een beetje geschaafd)
The tyres themselves will also become smaller in diameter, going from the current 720mm diameter to 705-710mm.
Wat dus nog minder demping uit de banden zal geven, aangezien de wang dus ook kleiner wordt, gezien ze wel op 18" blijven rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 11:54 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
In dat artikel:

While he will continue to engineer Verstappen, having had that role since 2016, he will now also be in charge of all of Red Bull’s racing activities – and oversee personnel who fall under his remit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Promotie voor Gianpiero Lambiase bij Red Bull. Wordt volgend jaar Head of Racing bij Red Bull en blijft race engineer van Max in de race weekenden.

Te lezen in de post van @YakuzA hierboven :)

[ Voor 128% gewijzigd door Chocoball op 18-09-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
Chocoball schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:16:
Promotie voor Gianpiero Lambiase bij Red Bull. Wordt volgend jaar Head of Racing bij Red Bull en blijft race engineer van Max in de race weekenden.

[...]

https://www.telegraaf.nl/...euw-promotie-bij-red-bull
ffkes 2 posts omhoog scrollen :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
Voor wie graag meer wil weten over de aerodynamische werking van de vloer en diffuser bij een F1 wagen mogelijk hier een interessante leestip: https://fluidjobs.com/blo...s-in-f1-how-do-they-work-

Afbeeldingslocatie: https://jboard-tenant.s3.us-west-1.amazonaws.com/editor/2Qlgx09QHu8uPVgoCbpkfSQWOjrA0Lym3Wi8Xy3Y.jpeg

• RobertMe
Dus de Mercedes infiltrant wordt nu verantwoordelijk voor de communicatie met de FIA? Hmm :+ Want Stephen Knowles was in 2021 dus nog werkzaam bij Mercedes.

Daarnaast is Stephen Knowles nu senior strategist. Dus nogal een verschuiving van taken. En daarnaast komt daarmee waarschijnlijk ook weer een plekje aan de pitmuur vrij v.w.b. strategie. Aangezien altijd 2 van de 3, Will, Hanna en Stephan aan de pitmuur zaten (Will & Hanna dan als Head of Strategy, Stephen evt als "assistent" als senior, als niet beide heads aan de pitmuur zaten (voorgaande seizoenen was het gevoelsmatig altijd Will of Hanna met altijd Stephen erbij, dit jaar volgens mij ook regelmatiger Will & Hanna zonder Stephen).

En Richard Wolverson was natuurlijk ook al "ages" chief mechanic. Dus ook daar niet perse gek dat die een promotie kreeg. En vorig jaar draaien ze al met 3 chief mechanics, Richard, Phill Turner, en Lee Stevenson. Waarbij Lee nu weg is en dit jaar Chris Gent gepromoveerd is. Lee die dus tot 2021 de Nr 1 aan Verstappens auto was. Chris Gent was altijd Nr 1 aan de andere auto, totdat Lee stopte (/naar demo team ging om via dis route te promoveren naar chief), en met het volledige vertrek van Lee dus promotie heeft gemaakt naar chief.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:23:
Voor wie graag meer wil weten over de aerodynamische werking van de vloer en diffuser bij een F1 wagen mogelijk hier een interessante leestip: https://fluidjobs.com/blo...s-in-f1-how-do-they-work-

[Afbeelding]
Grappig dat het CFD plaatje dan weer net een Indycar is :p

Wel mooie uitgebreide en interessante uitleg.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 15:04 ]

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Here we go again:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Navraag door AMuS leert dat Red Bull inderdaad afziet van een speciale livery voor Singapore en Austin. Aan gewicht zou het 1 kilo verf schelen wat al snel een paar hondersten verschil kan maken.

https://www.auto-motor-un...024-red-bull-rb20-design/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Vuvuzela

My spire is forming

Volgens Ralf Shumacher wordt Danny Ric vervangen door Lawson na Singapore.
https://sport.sky.de/form...-1-cockpit/13217191/34130

Zou me niets verbazen/goede zet. Ric rijdt helaas nog voor nop mee. Lawson kan alvast wennen, en evt zelfs Yuki verpulveren en evt Perez (of zelfs Max) volgend jaar vervangen.

I served in a company of heroes.

Pagina: 1 ... 59 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024