[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.355 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:20
mavamal schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:57:
De Vries wint in zijn 4e seizoen van Latifi. Beide zijn in F1 geen toppers, hoewel De Vries in andere series wel resultaten haalt.
Ook niet. De Vries is Formula E wereldkampioen geworden omdat de kwalificatie een grote tombola is/was (ik kijk niet meer). De auto's zijn vergelijkbaar met een spec series, en de coureurs die het laagste in het kampioenschap staan mogen als laatste starten bij de kwalificatie. Op banen die groener zijn dan het gas in de arena. Zo'n stratencircuit heeft tijdens een kwalificatie een evolutie waar je U tegen zegt.

De Vries is geen slechte coureur, maar niet goed genoeg voor F1. En dat is geen schande.
Schumacher wint in zijn 2e seizoen. Tsunoda wordt in zijn 1e seizoen 3e. Beide lijken redelijke coureurs, hoewel wat wisselvallig.
Mick won alles pas na 1 jaar. Daarom heeft hij ook meerdere jaren de kans gekregen en niet waargemaakt. Yuki is enorm knap. Een Japanner die niet eens Engels spreekt en maar 2 seizoenen in Europa heeft gereden. Die is duidelijk beter.
Drugovich wint in zijn 3e jaar, met overmacht, maar overtuigd uiteindelijk geen F1 team dat hij beter is dan wat ze al hebben of kunnen krijgen.
Nee. Drugovich zit vast aan Aston Martin en wil blijkbaar niets? En hij heeft ook niet zo overtuigd dat andere teams hem proberen over te nemen. Ik vind zelf Drugovich enorm overrated.
Pourchaire wint in zijn 3e jaar, met een nipte voorsprong op Vesti in zijn 2e jaar en Doohan in zijn 2e jaar. Doohan schijnt een aantal reaces gereden te hebben met een slecht chassis. Uiteindelijk is het het werk achter de schermen waarmee Doohan Alpine weet te overtuigen, niet de raceuitslagen in F2. Zeker niet in wat voor de teams kennelijk gezien wordt als een zwak veld.
Je moet ook wel het veldsterkte meenemen. Toen De Vries won in zijn vierde jaar was het veld een stuk minder sterk dan de jaren daarvoor. Deze jongens doen allebei constant in de top mee, en consistentie is ook zeer belangrijk.
Nu hebben we Bearman en Antonelli die gepromoveerd worden. Beide gaan de F2 niet winnen, maar weten te overtuigen met hun werk achter de schermen en tijdens tests met ouder F1 materieel. RBR (Marko) heeft ook wel eens de neiging om junioren eerst naar Super Formula te sturen voor ze in de F1 geplaatst worden.
Deze coureurs lijken enorm snel en Kimi is ook nog eens enorm jong. Het is afwachten hoever ze het gaan schoppen, maar met Bearman heeft Ferrari al een mooie vervanger voor Lewis klaarstaan die vlieguren kan gaan maken. Antonelli kan the real deal zijn, maar dat is ook afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-10 16:58
alex3305 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Ook niet. De Vries is Formula E wereldkampioen geworden omdat de kwalificatie een grote tombola is/was (ik kijk niet meer). De auto's zijn vergelijkbaar met een spec series, en de coureurs die het laagste in het kampioenschap staan mogen als laatste starten bij de kwalificatie. Op banen die groener zijn dan het gas in de arena. Zo'n stratencircuit heeft tijdens een kwalificatie een evolutie waar je U tegen zegt.

De Vries is geen slechte coureur, maar niet goed genoeg voor F1. En dat is geen schande.
Formule E is niet helemaal een spec series en hoewel kwalificatie e.d. een bepaald element van geluk introduceren, was zijn kampioenschap wel iets meer dan puur geluk.
Overigens is de conclusie precies hetzelfde :P

[quote]

Mick won alles pas na 1 jaar. Daarom heeft hij ook meerdere jaren de kans gekregen en niet waargemaakt. Yuki is enorm knap. Een Japanner die niet eens Engels spreekt en maar 2 seizoenen in Europa heeft gereden. Die is duidelijk beter.

[\quote]

Mick heeft 2 jaar in de F1 gereden, bij het slechtste team, met (volgens sommigen) te weinig ondersteuning.
Van VCARB kan je veel zeggen, maar ze weten wel coureurs te ondersteunen. Dat Yuki beter is, ben ik met je eens. Maar hoe goed Schumacher had kunnen worden, weet ik niet.

[quote]

Nee. Drugovich zit vast aan Aston Martin en wil blijkbaar niets? En hij heeft ook niet zo overtuigd dat andere teams hem proberen over te nemen. Ik vind zelf Drugovich enorm overrated.

[\quote]

Drugovich zat voorheen bij Sauber. Toen daar niets mogelijk bleek, heeft hij zich bij Aston Martin vastgelegd. Daartussen was hij een free agent, maar zelfs dat was dus onvoldoende om mensen te overtuigen.
Je moet ook wel het veldsterkte meenemen. Toen De Vries won in zijn vierde jaar was het veld een stuk minder sterk dan de jaren daarvoor. Deze jongens doen allebei constant in de top mee, en consistentie is ook zeer belangrijk.
Klopt, geef ik ook aan. Maar van buitenaf is de veldsterkte soms lastig in te schatten. Misschien zeggen we over 5 jaar wel dat Sargeant's 4e plek in zijn eerste volledige seizoen sterker was dan Tsunoda's 3e plek in zijn rookie seizoen. Met coureurs als Marcus Armstrong, Jüri Vips, Dennis Hauger, Frederik Vesti, Enzo Fittipaldi en Jack Doohan achter zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51

Pimmuz

Roar

eh verkeerde topic

[ Voor 112% gewijzigd door Pimmuz op 23-08-2024 14:31 . Reden: fijn al die tabbladen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:37
Beslag gelegd op onderdelen van Haas .. (via Viaplay)

[ Voor 15% gewijzigd door JoteW op 23-08-2024 15:30 ]

Twente komt eraan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

JoteW schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:30:
Beslag gelegd op onderdelen van Haas .. (via Viaplay)
Via Motorsport:
While it was agreed that Haas’s participation in the Dutch Grand Prix could proceed as normal, it is understood that the team has been told that it will not be allowed to remove its cars and equipment from the country after the race until the outstanding payment has been made.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Lolwut
https://www.the-race.com/...-uralkali-case-explained/

Euhm zijn toch Russisch ofniet?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Schulden is schulden. Zou het wel erg makkelijk maken zo.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:46
Ik altijd maar denken dat de Nederlandse politie personeelstekorten had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Ik altijd maar denken dat de Nederlandse politie personeelstekorten had.
Niet als je belangrijk genoeg bent danwel 'de contacten' hebt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21-10 18:38
Illegal_Alien schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

Schulden is schulden. Zou het wel erg makkelijk maken zo.
Haas ontkent dat ook niet. Maar 20 miljoen overmaken naar Rusland is ook een misdrijf.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:09
Niet per definitie. Er word nog genoeg zaken gedaan met rusland.

Tegen uralkali is een sanctie voor uitvoer van chemicaliën en kunstmest. Een sponsorcontract is geen kunstmest. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het gewoon even over kunnen maken. Maar het is niet zo zwart wit dat er niks meer kan.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:18
Edgenumber schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:34:
Niet per definitie. Er word nog genoeg zaken gedaan met rusland.

Tegen uralkali is een sanctie voor uitvoer van chemicaliën en kunstmest. Een sponsorcontract is geen kunstmest. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het gewoon even over kunnen maken. Maar het is niet zo zwart wit dat er niks meer kan.
Het gaat niet om het bedrijf en de producten, maar om het feit dat pa Mazepin eigenaar is van het bedrijf én nauwe banden heeft met Poetin. Daardoor valt hij als persoon met zijn bedrijf onder het sanctiebeleid.
Ik weet overigens niet of het gaat om het niet kúnnen betalen (want sancties) of het niet willen betalen (want Uralkali heeft zich als sponsor niet van zijn goede kant laten zien door te sympathiseren met Poetin, en dat is een reden voor beëindigen sponsorcontract zonder restitutie). Ik heb Haas beide argumenten horen geven in de afgelopen twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:19
Opmerkelijk dat in het bericht van nu.nl ook staat dat Mazepin de auto moet krijgen... Sinds wanneer is de auto van de coureur of sponsor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

TheBrut3 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:36:
Opmerkelijk dat in het bericht van nu.nl ook staat dat Mazepin de auto moet krijgen... Sinds wanneer is de auto van de coureur of sponsor?
Dat ligt er maar net aan wat er contractueel is afgesproken. Het kan natuurlijk zijn dat Mazepin heeft bedwongen dat hij de auto, waarin hij reed, na het seizoen zou krijgen als "aandenken" o.i.d.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:18
TheBrut3 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:36:
Komt volgens mij wel vaker voor dat een coureur de auto krijgt of koopt. Vettel en Alonso zijn daar (dacht ik) voorbeelden van. Blijkbaar is het contractueel afgesproken dat Mazepin een Haas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Is het niet een verkeerde vertaling? Als in de zin van een raceauto om in het seizoen te racen en deel te nemen aan het f1 seizoen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Het gaat niet om het bedrijf en de producten, maar om het feit dat pa Mazepin eigenaar is van het bedrijf én nauwe banden heeft met Poetin. Daardoor valt hij als persoon met zijn bedrijf onder het sanctiebeleid.
Ik weet overigens niet of het gaat om het niet kúnnen betalen (want sancties) of het niet willen betalen (want Uralkali heeft zich als sponsor niet van zijn goede kant laten zien door te sympathiseren met Poetin, en dat is een reden voor beëindigen sponsorcontract zonder restitutie). Ik heb Haas beide argumenten horen geven in de afgelopen twee jaar.
Niet willen betalen zal geen argument zijn, daarnaast ligt er blijkbaar als ik het artikel lees een vonnis, zo'n rechter neemt normaliter ook mee of hetgeen deze vonnist juridisch gezien uitgevoerd kan worden. Een rechter zal immers iemand niet kunnen veroordelen om een misdrijf te plegen normaal gesproken. Daardoor vermoed ik dat juridisch gezien geen uitvoer kunnen geven aan het vonnis ook niet van toepassing is, al zal Haas dat natuurlijk wel graag roepen.

Of Haas praktisch gezien kan voldoen aan het vonnis kan natuurlijk een ander verhaal zijn, mogelijk kunnen ze de auto niet leveren of hebben ze het geld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Dennism schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Niet willen betalen zal geen argument zijn, daarnaast ligt er blijkbaar als ik het artikel lees een vonnis, zo'n rechter neemt normaliter ook mee of hetgeen deze vonnist juridisch gezien uitgevoerd kan worden. Een rechter zal immers iemand niet kunnen veroordelen om een misdrijf te plegen normaal gesproken. Daardoor vermoed ik dat juridisch gezien geen uitvoer kunnen geven aan het vonnis ook niet van toepassing is, al zal Haas dat natuurlijk wel graag roepen.

Of Haas praktisch gezien kan voldoen aan het vonnis kan natuurlijk een ander verhaal zijn, mogelijk kunnen ze de auto niet leveren of hebben ze het geld niet.
Ik dacht te hebben gelezen dat de TL van Haas al had aangegeven dat hij de schuldeis erkent maar het lastig is om die 10m (?) aan genoten sponsorgelden (waar geen naam/merk presentatie tegenover stond want door Haas van de auto gehaald) vrij te maken. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik begreep dat het vonnis is uitgesproken door de Zwitserse rechtbank. Ik neem aan dat het puur timing betreft dat een NL advocaat beslag laat leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:05
Een woordvoerder van het Haas F1 team zegt dat de rekening vrijdag betaald is maar het team wacht nog op een bevestiging van de sponsor.

https://www.telegraaf.nl/...oormalig-sponsor-uralkali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Haas mag nog niet weg: https://nos.nl/collectie/...r-legt-beslag-op-inboedel
Wel betaald?
Een woordvoerder van het team zegt dat Haas tot maandag moet wachten op toestemming om te vertrekken richting Monza, waar komend weekend de volgende GP van Italië wordt gereden. Eerder vandaag beweerde Haas dat het volledige bedrag al was overgemaakt, maar dat is nog niet bevestigd door Uralkali.

[ Voor 53% gewijzigd door Illegal_Alien op 25-08-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tsja, in het weekend is er geen bankverkeer :+ (tenzij instant payments, maar dat is een SEPA dingetje en SEPA is er alleen in Europa? Dus vast niet richting Rusland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

RobertMe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Tsja, in het weekend is er geen bankverkeer :+ (tenzij instant payments, maar dat is een SEPA dingetje en SEPA is er alleen in Europa? Dus vast niet richting Rusland).
Zie info van de Rabobank (https://www.rabobank.nl/p...nd/betalingsinformatie/ru) schuld van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:20
Ik vind het weer echt iets Nederlands om dan volgens de letter van de wet te handelen in plaats van die Russen in de stront te laten zakken met hun claim. En ook om het HAAS team hier aan te houden 8)7. Het is gewoon een open deur om dan maar te roepen: "hebben die niets beters te doen?".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verstappen reed het hele weekend met de Bahrein vloer...
Perez reed met de nieuwste vloer.

Er moet wel iets mis zijn met de vloer als je dat een heel weekend inclusief race doet. Dat is het hele seizoen aan ontwikkelingen wegzetten om maar te begrijpen wat er aan de hand is.
Ze lijken geen temperatuur in de banden te krijgen en houden. De auto gaat dan ondersturen en dan verlies je alleen maar tijd. En in Monza lijkt er alleen nog maar meer teruggegrepen worden op oudere specificaties of RB19 om te kijken waar het mis is gegaan en wat werkt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:39
DaniëlWW2 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:22:
Verstappen reed het hele weekend met de Bahrein vloer...
Perez reed met de nieuwste vloer.

Er moet wel iets mis zijn met de vloer als je dat een heel weekend inclusief race doet. Dat is het hele seizoen aan ontwikkelingen wegzetten om maar te begrijpen wat er aan de hand is.
Ze lijken geen temperatuur in de banden te krijgen en houden. De auto gaat dan ondersturen en dan verlies je alleen maar tijd. En in Monza lijkt er alleen nog maar meer teruggegrepen worden op oudere specificaties of RB19 om te kijken waar het mis is gegaan en wat werkt.

[YouTube: Why Red Bull's Upgrade Crisis Could Cost Max Verstappen Dearly]
Dat baart mij de meeste zorgen, dat ze na zoveel races nog aan het experimenteren zijn en nog steeds niet de vinger op de wond kunnen leggen. In de tussentijd lijken de updates bij McLaren zonder problemen te werken, waardoor je nog verder achterop raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13

JB

Cédric roelt!

NotSoSteady schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Dat baart mij de meeste zorgen, dat ze na zoveel races nog aan het experimenteren zijn en nog steeds niet de vinger op de wond kunnen leggen. In de tussentijd lijken de updates bij McLaren zonder problemen te werken, waardoor je nog verder achterop raakt.
Mij baart het meer zorgen dat het "opeens" lijkt te zijn :? Die RB20 was toch niet vanaf het begin klote/onbestuurbaar? Hier moet meer achter zitten...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
JB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:02:
[...]

Mij baart het meer zorgen dat het "opeens" lijkt te zijn :? Die RB20 was toch niet vanaf het begin klote/onbestuurbaar? Hier moet meer achter zitten...
Nee, daarom zijn ze ook aan het experimenteren met oude onderdelen, wat een indicatie is dat ze nog niet dicht bij een oplossing zijn. Ze zeggen veel te hebben geleerd dit weekend, dus ik hoop dat ze wat hebben gevonden. De redding is dan misschien de maand waarin er geen races zijn. Singapore komt er ook nog aan en dat ging al niet perfect met een dominante auto, dus dat zou ook weleens een dreun kunnen zijn qua punten.

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2024 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NotSoSteady schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:25:
[...]

Nee, daarom zijn ze ook aan het experimenteren met oude onderdelen, wat een indicatie is dat ze nog niet dicht bij een oplossing zijn. Ze zeggen veel te hebben geleerd dit weekend, dus ik hoop dat ze wat hebben gevonden. De redding is dan misschien de maand waarin er geen races zijn. Singapore komt er ook nog aan en dat ging al niet perfect met een dominante auto, dus dat zou ook weleens een dreun kunnen zijn qua punten.
Of dat er iets niet meer mag, wat ze wel deden? Het is vanaf China dat het op begint te vallen toch? Dan is het een paar keer met de hakken over de sloot P1, MCL in de nek. MCL heeft dus ook zeker iets goed voor elkaar, maar waarom is het ineens mis vanaf een bepaald moment?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-10 14:36
[...]

Volgens mij is de wagen niet meer onbestuurbaar dan paar maanden geleden. Omdat anderen sneller gaan, moet er in een Red Bull veel meer geforceerd worden om te kunnen volgen. Paar maanden geleden was de wagen, in verhouding, sneller dan anderen waardoor er ruim binnen de marges gereden kon worden. Nu moeten ze de marges veel meer opzoeken en soms beetje over de grenzen gaan

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kenhas schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Volgens mij is de wagen niet meer onbestuurbaar dan paar maanden geleden. Omdat anderen sneller gaan, moet er in een Red Bull veel meer geforceerd worden om te kunnen volgen. Paar maanden geleden was de wagen, in verhouding, sneller dan anderen waardoor er ruim binnen de marges gereden kon worden. Nu moeten ze de marges veel meer opzoeken en soms beetje over de grenzen gaan
Er zijn geen marges... het perfecte punt wordt niet gevonden in balans... En dat lijkt sinds een bepaald moment. Banden niet in het window krijgen, veel meer degradatie. Dat komt niet door op de limiet moeten gaan zitten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32
[...]

Waar je Max nu over hoort klagen is de turn-in. Het gestuiter wordt niet meer genoemd. Dat kan aan de karakteristiek van de circuits liggen, of ze hebben het weten op te lossen.Ik denk ook niet dat je naar Max moet kijken want Max is in staat om om de problemen heen te rijden.

Een betere benchmark is Checo. Die zakte weg naar achteren wat de werkelijke staat van de RB20 aangeeft. Wat ook niet helpt is dat McLaren de sweet spot heeft gevonden waardoor die auto nu op rails gaat.

ik verwacht ook niet dat ze het op Monza al voor elkaar hebben. Dit probleem zit te diep verstopt om snel een oplossing te vinden. Pas als Checo de RB20 weer vooraan weet neer te zetten kunnen we spreken over een opgelost probleem.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@asing en die turn in kan te maken hebben met die remkrachtverdeling.

Wellicht daardoor ook minder aandacht hoeven besteden aan de mechanische grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 16-10 14:36
JB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Er zijn geen marges... het perfecte punt wordt niet gevonden in balans... En dat lijkt sinds een bepaald moment. Banden niet in het window krijgen, veel meer degradatie. Dat komt niet door op de limiet moeten gaan zitten?
Tuurlijk dat er marges zijn. Als Verstappen 10sec voorligt op de tweede, denk je dan echt dat ie nog op 100% rijdt? Enkele maanden geleden kon Verstappen, ook door het voordeel van als eerste te rijden, na enkele ronden op 95% beginnen rijden en banden meer beschermen. Om nu te kunnen volgen, is ie verplicht om eigenlijk aan 105% te rijden (bij manier van spreken) en dus minder mogelijkheden om banden te sparen en zo.

Omdat ze minder "op spaarstand" kunnen rijden, moeten er misschien paar litertjes extra brandstof in.

Allemaal "kleine" dingetjes die serieus beginnen optellen

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Laatst online: 09-09-2024
De DNF van Australië begint nu wel wat zwaarder te voelen. Dat was gewoon +25 punten geweest anders. Minstens +18.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:21:
@asing en die turn in kan te maken hebben met die remkrachtverdeling.

Wellicht daardoor ook minder aandacht hoeven besteden aan de mechanische grip.
Er is een wijziging geweest in de reglementen. Of ik moet eigenlijk zeggen : een toevoeging. Verdelen van de remkracht over links en rechts was namelijk al verboden sinds ze McLaren betrapten op dat extra pedaaltje.

Dat vervolgens iedereen gaat proberen om aan de hand van "circumvential evidence" aan te tonen dat Red Bull zich schuldig zou maken aan het hebben van een apparaat wat dat zou doen, tja. Zowel Red Bull als de FIA hebben aangegeven dat dat niet klopt.

RB heeft meer een Aston Martin-actie gedaan. Beginnen met iets goeds en vervolgens updates erop zetten die niet blijken te werken. Dat gaat goed tot andere teams updates monteren die wel werken en RB voorbij gaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kenhas schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Dit is toch wel ernstig :
https://www.reddit.com/r/...stappens_car_not_turning/
Dat heeft niks met remmen te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SterqVerhael
Exocet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

P2 met die auto is gewoon een topprestatie. Het is dat Max de problemen van de auto weet te mitigeren met zijn talent, anders wordt je gewoon 5e (vlak voor Perez).

[ Voor 15% gewijzigd door SterqVerhael op 26-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
SterqVerhael schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:26:
De DNF van Australië begint nu wel wat zwaarder te voelen. Dat was gewoon +25 punten geweest anders. Minstens +18.
En niet vergeten dat Norris dan ook verder terug was gefinisht. Het gat had dus wel ~30 punten groter kunnen zijn (even geen idee meer waar Norris gefinisht was / hoeveel punten die had en hoeveel punten die minder zou hebben als die een plek lager was gefinisht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03
Kenhas schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Tuurlijk dat er marges zijn. Als Verstappen 10sec voorligt op de tweede, denk je dan echt dat ie nog op 100% rijdt? Enkele maanden geleden kon Verstappen, ook door het voordeel van als eerste te rijden, na enkele ronden op 95% beginnen rijden en banden meer beschermen. Om nu te kunnen volgen, is ie verplicht om eigenlijk aan 105% te rijden (bij manier van spreken) en dus minder mogelijkheden om banden te sparen en zo.

Omdat ze minder "op spaarstand" kunnen rijden, moeten er misschien paar litertjes extra brandstof in.

Allemaal "kleine" dingetjes die serieus beginnen optellen
Dat denk ik niet, Max kon voorheen ook met gemak een snelste race ronde neerzetten, als de auto destijds ook zo had gereden had hij hier echt wel iets over aangegeven.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
Hmm, ik begin mij toch echt wel af te vragen:

Stel dat RBR echt niet met dat remsysteem hebben gereden die ze ineens moesten verwijderen, dan kom je toch wel vrij snel achter als je een update meeneemt die meer onbalans brengt in je auto? Dan ga je dat toch gelijk evalueren? Maar intussen blijven ze experimenteren om te vinden waar het probleem zit, al 6 of 7 races zijn ze hiermee bezig volgens mij.

Daarom vind ik het verhaal over het remsysteem geloofwaardig, want als dat dus zo was, kunnen ze dat niet gewoon terugzetten op de auto en moeten ze opzoek naar hoe ze balansproblemen kunnen oplossen zonder dat systeem.

Een ding zit mij alleen nog wel dwars daarover, als dat systeem destijds gewoon legaal was, en hij zou al vanaf 2026 verboden worden, waarom hebben ze dan nu ineens opgenomen in de regels? Mercedes mocht met hun DAS systeem ook nog een jaar doorrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Treveo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:56:

Stel dat RBR echt niet met dat remsysteem hebben gereden die ze ineens moesten verwijderen, dan kom je toch wel vrij snel achter als je een update meeneemt die meer onbalans brengt in je auto? Dan ga je dat toch gelijk evalueren? Maar intussen blijven ze experimenteren om te vinden waar het probleem zit, al 6 of 7 races zijn ze hiermee bezig volgens mij.

Daarom vind ik het verhaal over het remsysteem geloofwaardig, want als dat dus zo was, kunnen ze dat niet gewoon terugzetten op de auto en moeten ze opzoek naar hoe ze balansproblemen kunnen oplossen zonder dat systeem.

Een ding zit mij alleen nog wel dwars daarover, als dat systeem destijds gewoon legaal was, en hij zou al vanaf 2026 verboden worden, waarom hebben ze dan nu ineens opgenomen in de regels? Mercedes mocht met hun DAS systeem ook nog een jaar doorrijden.
Mercedes heeft het DAS enkel pre-season getest, volgens mij werd de legaliteit al de kop in gedrukt voordat zij dit in een race-weekend introduceerde en hebben gebruikt.

Ik wil wel geloven dat het remsysteem een impact heeft gehad op de ommezwaai, daarnaast wil ik ook wel geloven, dat Mclaren deze wel heeft (misschien sinds China/Miami), misschien nog steeds heeft of niet meer heeft, maar een afslag heeft genomen waar de balans niet compromitteert wordt.

Verder uitzoomend naar het geheel, de belangen van de FOM en evt terugvallende kijkersgroei door hegemonie van Verstappen, sluit ik ook niet enige orkestratie van hoger hand niet uit. Beetje alu-hoedjes gedachte, maar dergelijke abrupte verschuivingen + belangen kan een verklaring daarvoor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Omdat je altijd races en circuits hebt die de auto beter of minder goed liggen. Als je een update brengt en die race balansproblemen hebt hoeft dat niet aan de update te liggen. Kan ook komen door de afstelling, of doordat het circuit de auto niet goed ligt. Vervolgens wacht je nog een race af. Intussen wordt er gewerkt aan een update, wellicht zelfs al een update om de problemen op te lossen. Misschien heb je vervolgens nog een race waar de problemen minder zijn doordat het circuit de auto wel goed ligt. En dan ben je ineens 4 of 5 races verder. Zie Mercedes, die 1,5 jaar aan een dood paard hebben lopen trekken en elke keer dachten een stap vooruit te maken. Over de winter van 2022 naar 2023 dachten ze ook een flinke stap gezet te hebben, de wintertests bevestigde dat ook, alleen had de concurrentie een nog grotere stap gezet. Vervolgens hebben ze de eerste races weer dat concept verbeterd. Om halverwege het seizoen toch alles om te gooien.
Het remsysteem was geen directe oplossing voor de balansproblemen? En als het wel een oplossing was voor de balansproblemen dan ga je zoekende naar de oplossing geen oude onderdelen er op zetten. Als ze dus inderdaad vanalles gaan doen met oude onderdelen dan lijkt het mij uitgesloten dat ze snelheid verloren zijn door een nu verboden systeem. Immers weet je dan waarom je nu trager bent, én dat dat aero pakket / ... dat dus niet gaat oplossen.
Het was altijd al verboden. Alleen zijn er nu extra woordjes toegevoegd aan de regel(s). DAS was een grijs gebied "een stuur is om de richting/hoek van de wielen te draaien", en dat deed het dan ook. Alleen deed het dat niet in de conventionele manier van stuur bewegen en het aanpassen van de hoek van de wielen. Waarbij Mercedes eerst een ander systeem had voorgelegd bij de FIA, waarmee het dus niet via het stuur ging (of ja, waarschijnlijker een knopje geplaatst op het stuur :+). En dat systeem werd afgekeurd omdat de wielen alleen mogen bewegen middels handmatige "input" op het stuur / de stuurinrichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Thinlanet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Mercedes heeft het DAS enkel pre-season getest, volgens mij werd de legaliteit al de kop in gedrukt voordat zij dit in een race-weekend introduceerde en hebben gebruikt.
DAS is inderdaad per direct verboden, maar dan wel in de regels voor 2021 seizoen ;) . En in 2020 hebben ze het hele jaar er mee gereden en is het ook weldegelijk gebruikt (tijdens SCs en wellicht de formation lap).

Edit/toevoeging:
Dit dus omdat het een grijs gebied was en de FIA vooraf soort van toestemming gegeven had voor een dergelijk systeem (en net zo verbaasd als de rest was toen Mercedes daadwerkelijk met een werkende implementatie kwam). Bij de letter van de wet was DAS dus niet verboden en een regelwijziging tijdens het seizoen moeten alle teams mee akkoord gaan. En zo ver is het dus niet gekomen.
Terwijl het remsysteem dat nu "verboden" is altijd al verboden was. Of in ieder geval verboden sinds het extra rempedaal in de McLaren zoveel jaren terug. De "oplossing" die Scrabs beschreven heeft als zijnde "dit gebruikte Red Bull" voldeed dus per definitie niet aan het reglement.

[ Voor 40% gewijzigd door RobertMe op 26-08-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
RobertMe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:18:
Het remsysteem was geen directe oplossing voor de balansproblemen? En als het wel een oplossing was voor de balansproblemen dan ga je zoekende naar de oplossing geen oude onderdelen er op zetten.
Ik moet even anders uitleggen misschien: stel dat ze door dat remsysteem beter voor de banden konden zorgen omdat de auto beter kan draaien, zijn je banden langer heel en heb je misschien daardoor betere balans.

Nu zijn de banden er snel aan omdat de auto niet stuurt, dus snel overstuur/onderstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De maat lijkt toch (bijna) vol bij Williams:
Schumacher and Lawson main options if Williams replaces Sargeant for Monza
Williams is evaluating whether to stick with or replace Logan Sargeant after another big accident over Formula 1's Dutch GP weekend
https://www.motorsport.co...-sargeant-monza/10647931/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 15:23

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
Ik zou Lawson pakken, die is intrinsiek beter en sneller dan Sargeant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SterqVerhael schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:46:
[...]
Mick Schumacher heeft natuurlijk ook een reputatie op het gebied van schade :P

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Thinlanet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Ik wil wel geloven dat het remsysteem een impact heeft gehad op de ommezwaai, daarnaast wil ik ook wel geloven, dat Mclaren deze wel heeft (misschien sinds China/Miami), misschien nog steeds heeft of niet meer heeft, maar een afslag heeft genomen waar de balans niet compromitteert wordt.

Verder uitzoomend naar het geheel, de belangen van de FOM en evt terugvallende kijkersgroei door hegemonie van Verstappen, sluit ik ook niet enige orkestratie van hoger hand niet uit. Beetje alu-hoedjes gedachte, maar dergelijke abrupte verschuivingen + belangen kan een verklaring daarvoor zijn.
Ik begin steeds meer in dat laatste te geloven.

Gezien de FOM, het steeds meer "veramerikaansen" van de sport met meer entertainment, steeds meer draaien om het grote geld, woestijnraces enz, past een steeds winnende Nederlander daar niet in. Dat er ergens aan de knoppen gedraaid zou gaan worden voor meer spektakel was natuurlijk een kwestie van tijd.

Zou mij niks verbazen als dat eerste gebeurd is met de Horner gate, dat mislukte, nu hebben ze ergens die verboden achter de schermen, zak geld neer gelegd en tada, we hebben weer een spannend seizoen.

Waarom? Max, Marco, Horner, je hoort er niets van in de pers, het is veel te gelaten, zo erg, dat er iets gewoon niet kan kloppen. En zeker niet dat het zo stil is, als je van +20 sec voorsprong in 10 races zakt naar 20 seconden achterstand. Er zijn team bazen, rijders, engineers voor minder op straat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
SterqVerhael schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Dan moet Marko wel even akkoord geven :) . Lawson is op dit moment geen free agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
asing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Dan moet Marko wel even akkoord geven :) . Lawson is op dit moment geen free agent.
Als het voor de rest van het seizoen is, zonder dat ze hem daarmee loslaten uit de RB familie, zie ik het wel gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41

DataGhost

iPL dev

De regelwijziging mbt het remsysteem is pas sinds deze race van kracht, terwijl de afgelopen vier races Max niet meer heeft gewonnen en zelfs maar een enkel podium heeft weten te behalen. Dus dat kan het simpelweg niet zijn. Verder vraag ik me af wat er onduidelijk was aan de berichtgeving van de FIA dat "geen enkel team dit systeem gebruikt heeft".

Correlatieproblemen komen niet altijd direct aan het licht, daar hebben het circuit en het weer nog behoorlijke invloed op. Als je problemen tegenkomt, heb je waarschijnlijk nog minimaal een extra race nodig om te kijken of het inderdaad aan de auto ligt in plaats van het circuit. Daarna moet uitgezocht worden waar het probleem precies door komt en moeten de ontwerpers er iets op gaan verzinnen, dat is ook niet een middagje werk. CFD-simulaties, de windtunnel en de normale sim zijn dan ook nog nodig om te kijken of het wellicht het probleem kan verhelpen. Dan heb je nog het daadwerkelijk fabriceren van de onderdelen waar prima een paar weken overheen kan gaan. En tenslotte moet je hopen dat je nieuwe onderdeel het probleem ook echt aanpakt, wat zomaar een teleurstelling kan zijn als je topcoureur al een tijdje aangeeft dat er correlatieproblemen zijn tussen de sim en de echte wereld.
Het systeem was nooit legaal volgens de geest van de regels, de regels waren alleen niet 100% duidelijk waardoor iemand zou kunnen claimen dat het legaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Giem schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Ik begin steeds meer in dat laatste te geloven.

Gezien de FOM, het steeds meer "veramerikaansen" van de sport met meer entertainment, steeds meer draaien om het grote geld, woestijnraces enz, past een steeds winnende Nederlander daar niet in. Dat er ergens aan de knoppen gedraaid zou gaan worden voor meer spektakel was natuurlijk een kwestie van tijd.

Zou mij niks verbazen als dat eerste gebeurd is met de Horner gate, dat mislukte, nu hebben ze ergens die verboden achter de schermen, zak geld neer gelegd en tada, we hebben weer een spannend seizoen.

Waarom? Max, Marco, Horner, je hoort er niets van in de pers, het is veel te gelaten, zo erg, dat er iets gewoon niet kan kloppen. En zeker niet dat het zo stil is, als je van +20 sec voorsprong in 10 races zakt naar 20 seconden achterstand. Er zijn team bazen, rijders, engineers voor minder op straat gezet.
Maar als je die weg in wil gaan dan kun je dat net zo makkelijk toepassen op de overwinningen van Verstappen? Dus hegemonie van Mercedes, even aan de knoppen draaien, een wedstrijdleider omkopen en hoppa, ineens was Red Bull wereldkampioen.
(disclaimer: ik geloof niet in een complot. Toen niet en nu ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
DataGhost schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:21:
Verder vraag ik me af wat er onduidelijk was aan de berichtgeving van de FIA dat "geen enkel team dit systeem gebruikt heeft".
Niet onduidelijk, ik geloof de FIA gewoon totaal niet. Die is gewoon totaal niet transparant. Dus ik geloof ze niet meteen op hun woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Treveo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Niet onduidelijk, ik geloof de FIA gewoon totaal niet. Die is gewoon totaal niet transparant. Dus ik geloof ze niet meteen op hun woord.
Is het dan nog wel leuk om te kijken naar een sport waarbij van tevoren wordt bepaald wie er zal winnen terwijl je als kijker van de domme gehouden wordt? Volgens mij zijn er dan toch "sporten" waarbij het uberhaupt een publiek geheim is dat van tevoren vast staat wie gaat winnen (criteriums bij wielrennen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NiaX schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Maar als je die weg in wil gaan dan kun je dat net zo makkelijk toepassen op de overwinningen van Verstappen? Dus hegemonie van Mercedes, even aan de knoppen draaien, een wedstrijdleider omkopen en hoppa, ineens was Red Bull wereldkampioen.
(disclaimer: ik geloof niet in een complot. Toen niet en nu ook niet).
Helemaal eens, maar het is te stil vanuit RBR. Het voelt allemaal niet in de haak...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:48
Giem schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

...

.. en tada, we hebben weer een spannend seizoen.
Dat dacht ik eerst ook toen McLaren korter bij kwam, maar na race van gister kan het zijn dat de uitkomst van het seizoen spannender gaat worden, maar de races op zich gewoon weer saai worden en uit eindelijk kijk IK voor spannende races en zal het me eigenlijk een rotzorg zijn wie op einde van jaar met beker naar huis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:20

Crazy D

I think we should take a look.

JB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Helemaal eens, maar het is te stil vanuit RBR. Het voelt allemaal niet in de haak...
Kwee nie, kijk even op https://www.formule1.nl

Marko schrok van sterke Norris: ‘Zo komt Verstappens kampioenschap in gevaar’
Sergio Pérez luidt de noodklok: ‘Red Bull heeft een fundamenteel probleem’
Jos Verstappen voorspelt ‘lastig jaar’ voor zoon Max: ‘Red Bull moet op de schop’

en de 4e is dat Wolff wel vertrouwen heeft dat Max wint :+

En hoewel het natuurlijk niet zo supergoed gaat, is Max wel 2e geworden he, dus het is ontzettend relatief. Als je met een auto die kansloos rijdt, 2e wordt (en je teamgenoot 6e)... er zijn ik denk 8 teams die graag in die situatie zouden zitten :+

Perez had trouwens regelmatig een snellere rondetijd, dus er zit ook echt iets niet goed bij de RB van Max. Begreep uit wat podcasts dat ze de vloer van een aantal races terug eronder hebben gezet maar dat heeft het er niet beter op gemaakt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Crazy D schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Kwee nie, kijk even op https://www.formule1.nl

Marko schrok van sterke Norris: ‘Zo komt Verstappens kampioenschap in gevaar’
Sergio Pérez luidt de noodklok: ‘Red Bull heeft een fundamenteel probleem’
Jos Verstappen voorspelt ‘lastig jaar’ voor zoon Max: ‘Red Bull moet op de schop’

en de 4e is dat Wolff wel vertrouwen heeft dat Max wint :+

En hoewel het natuurlijk niet zo supergoed gaat, is Max wel 2e geworden he, dus het is ontzettend relatief. Als je met een auto die kansloos rijdt, 2e wordt (en je teamgenoot 6e)... er zijn ik denk 8 teams die graag in die situatie zouden zitten :+

Perez had trouwens regelmatig een snellere rondetijd, dus er zit ook echt iets niet goed bij de RB van Max. Begreep uit wat podcasts dat ze de vloer van een aantal races terug eronder hebben gezet maar dat heeft het er niet beter op gemaakt.
Dit is allemaal teveel "tjonge jonge, het is allemaal wat hé" gehalte... De ruwe moddergooi acties zijn er niet.

Ik lees dan bijvoorbeeld ook dat Guido van der Garde een hele andere Max ziet en spreekt achter de schermen. Geen idee hoeveel GTST gehalte dat kent, maar dat voelt wel normaler dan dit "mantel der liefde" gedrag wat we zien in het weekend voor de camera. Totale dominantie ineens pleite... en niet een beetje ook.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De missende trail braking in de telemetrie (ism de FIA statements) bevestigde toch al dat dit gewoon een broodje aap was?

/edit:
En de Spa qualy oogkleppen :p
https://www.formula1.com/...s/1242/belgium/qualifying

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2024 15:41 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Mick Schumacher heeft natuurlijk ook een reputatie op het gebied van schade :P
Maar Toto heeft nu de lobby voor Mick ook gestart lijkt het:
‘We haven’t seen the real Mick’ – Wolff insists Schumacher 'deserves' potential Williams chance amid Sargeant speculation
Met Merc motoren is dat bijna een 1-2'tje.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Laatst online: 23-10 14:49
[...]
Begreep uit wat podcasts dat ze de vloer van een aantal races terug eronder hebben gezet maar dat heeft het er niet beter op gemaakt.
Volgens mij een vloer die er in Bahrein onder zat.
Dit leverde een verlies van 0.2 seconden op.

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Mick reed dan ook in een Haas die nog erger was dan een zeepkist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Illegal_Alien schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:45:
Mick reed dan ook in een Haas die nog erger was dan een zeepkist...
Mick reed ook behoorlijk wat schade in zijn seizoenen. Nu heeft Lawson maar een paar races gereden, hij hield de auto wel heel. Ook op een nat Zandvoort waar hij amper op gereden had. Ook in een zinderend Singapore.

Oja, Lawson reed in 2023, Mick niet. Dat is ook wat waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Maar Toto heeft nu de lobby voor Mick ook gestart lijkt het:

[...]

Met Merc motoren is dat bijna een 1-2'tje.
Put your money where your mouth is. Waarom proppen ze Antonelli dan in de Mercedes volgend jaar? Als Schumi zo goed is.

En sowieso, maanden terug vroeg Mercedes ogenschijnlijk nog dispensatie aan zodat Antonelli nog voor zijn 18e in de F1 kon rijden, bij Mercedes of Williams waren de geruchten. En nu staat Antonelli niet op de shortlist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Put your money where your mouth is. Waarom proppen ze Antonelli dan in de Mercedes volgend jaar? Als Schumi zo goed is.

En sowieso, maanden terug vroeg Mercedes ogenschijnlijk nog dispensatie aan zodat Antonelli nog voor zijn 18e in de F1 kon rijden, bij Mercedes of Williams waren de geruchten. En nu staat Antonelli niet op de shortlist?
Dan gaat Max toch naar MER :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 14:07
Ik heb begrepen dat een belangrijke engineer (Rob Marshall) van RBR in 2023 naar Mclaren is verhuisd. En sinds die tijd is Mclaren lekker bezig. RBR rolde nog lekker door op hun waanzinnige wagen van 2022-2023.
Sinds Newey klaar is met RBR en Pierre Wache de grote jongen is hebben ze het ontwerp omgegooid (ik heb eens gelezen dat Max/Jos daar zo hun vraagtekens bij hadden) om Wache in charge te laten zijn. Dit is waarom ik dacht dat AM een goede plek zou zijn voor Max zodra Marko stopt en Newey daar de scepter zwaait.

De huidige Mclaren is in samenwerking met Marshall ontwikkeld en hoewel deze nog niet helemaal "af" was in het begin van het jaar is deze gestaag doorontwikkeld en voila: oppermachtige Mclaren (ja oppermachtig: 20 seconden is dramatisch!)

Dus terwijl ze bij RBR bezig waren afbraak te plegen (Horny Horner, Newey die plots vertrekt, Marshall die hem nokt) is McLaren numero uno geworden. By far.

Zolang Max steeds 2e en 3e wordt zie ik hem gewoon WDC halen, hoe lullig voor Norris ook.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Exocet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Wat een gezwabber zeg. Insturen 1e okay redelijk, tikkie overstuur ineens en dan volledige onderstuur. Ik hoop dat ze budget over hebben om een nieuw chassis te maken, lijkt wel alsof dat chassis gewoon niet stijf is. En dat is nog een relatief langzame bocht, dus sowieso raar dat het daar niet consistent is. Onderstuur is één ding, maar dit is gewoon bagger. Of de bandjes zijn zwaar onevenredig gaan slijten, maar dat lijkt me sterk gezien al het gemanage vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
wowly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:59:
Ik heb begrepen dat een belangrijke engineer (Rob Marshall) van RBR in 2023 naar Mclaren is verhuisd. En sinds die tijd is Mclaren lekker bezig. RBR rolde nog lekker door op hun waanzinnige wagen van 2022-2023.
Sinds Newey klaar is met RBR en Pierre Wache de grote jongen is hebben ze het ontwerp omgegooid (ik heb eens gelezen dat Max/Jos daar zo hun vraagtekens bij hadden) om Wache in charge te laten zijn. Dit is waarom ik dacht dat AM een goede plek zou zijn voor Max zodra Marko stopt en Newey daar de scepter zwaait.

De huidige Mclaren is in samenwerking met Marshall ontwikkeld en hoewel deze nog niet helemaal "af" was in het begin van het jaar is deze gestaag doorontwikkeld en voila: oppermachtige Mclaren (ja oppermachtig: 20 seconden is dramatisch!)

Dus terwijl ze bij RBR bezig waren afbraak te plegen (Horny Horner, Newey die plots vertrekt, Marshall die hem nokt) is McLaren numero uno geworden. By far.

Zolang Max steeds 2e en 3e wordt zie ik hem gewoon WDC halen, hoe lullig voor Norris ook.
Maar waarom komt dat door Rob Marshall?
Aan de zijde van Mclaren: die hadden de weg omhoog al lang ingezet nog voordat Rob Marshall kon beginnen. Dus die hebben echt zelf wel capabele mensen in dienst hebben ze bewezen. Nu kan het best dat Rob Marshall zijn werk goed doet en daar een bijdrage aan levert. Maar stellen dat hij "eigenhandig" McLaren naar 20s voorsprong heeft gereden?

En aan zijde van Red Bull: daar is echt wel (veel) meer personeel vertrokken. Ook een Dan Fallows die met wat geruzie "per direct" naar Aston Martin is gegaan bv. Nu Newey dan.

En dat stuk m.b.t. Wache is pure speculatie? Newey was niet altijd betrokken bij de F1 auto ontwikkeling en heeft ook verschillende seizoenen andere dingen gedaan omdat F1 hem totaal niet interesseerde. Waarbij Wache altijd al de tweede man, na Newey, was. Dus al die jaren dat Newey "niks deed" stond Wache aan het hoofd. Alleen zagen we Wache nooit publiekelijk en ging het altijd alleen maar over Newey. Nu Wache wel het gezicht is (en verder niks veranderd aan zijn rol, noch die van Newey (nu weg, toen niet betrokken) lijkt het mij nogal gek dat hij ineens alle problemen veroorzaakt en de Verstappens hem "niet moeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:35
YakuzA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

De missende trail braking in de telemetrie (ism de FIA statements) bevestigde toch al dat dit gewoon een broodje aap was?
Ik las een tijdje terug, nog voor dat gehele asymmetrisch rem verhaal het volgende op het f1technical forum:
Seems that they had a complex system with up to 3 reservoirs and with latency on charge and discharge cycles, with goal to keep ride height constant
FIA disassembled it circa Miami GP and ordered the latency system to be removed
It was the moment Domenicalli mentioned that RB dominance was not to last
Dit komt uit de GP confidential, geen idee wat dat is verder, blog/vlog?. :)

Wild gerucht, maar zou wel de verklaring zijn voor wat we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZeromaNoiS schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:27:
[...]
Ik las een tijdje terug, nog voor dat gehele asymmetrisch rem verhaal het volgende op het f1technical forum:
[...]

Of McLaren is aan het cheaten. Net zo aannemelijk :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
https://www.instagram.com...hc/?igsh=aHgzeTZ0aGh0NmVj

Deze kwam ik tegen, wat denken jullie? Monteur buiten beeld met die wiel bezig toevallig of een soort DAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10 21:58
Treveo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:15:

Deze kwam ik tegen, wat denken jullie? Monteur buiten beeld met die wiel bezig toevallig of een soort DAS?
Wiel alvast lost maken, hoeft dat niet in de pitbox te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Treveo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:15:

Lekker gecropped... Monteur buiten beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21
Ben wel benieuwd naar de bron voor bovenstaand filmpje. Bewegende delen? Poeh…

Horner gooit alles op de vleugel schijnbaar.

"Ik denk dat de voorvleugel in dat opzicht een cruciaal onderdeel is, want het lijkt er echt op dat McLaren en Mercedes daar vooral veel verder in zijn dan wij. De manier waarop zij hun voorvleugel gebruiken is gewoon volledig anders ten opzichte van onze aanpak. Als je bijvoorbeeld naar de hoek van die voorvleugels kijkt, zie je dat het er echt heel anders uit ziet dan die van de rest van de grid."

https://racingnews365.nl/...rdeel-mclaren-en-mercedes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
Lynx schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:42:
Ben wel benieuwd naar de bron voor bovenstaand filmpje. Bewegende delen? Poeh…

Horner gooit alles op de vleugel schijnbaar.

"Ik denk dat de voorvleugel in dat opzicht een cruciaal onderdeel is, want het lijkt er echt op dat McLaren en Mercedes daar vooral veel verder in zijn dan wij. De manier waarop zij hun voorvleugel gebruiken is gewoon volledig anders ten opzichte van onze aanpak. Als je bijvoorbeeld naar de hoek van die voorvleugels kijkt, zie je dat het er echt heel anders uit ziet dan die van de rest van de grid."

https://racingnews365.nl/...rdeel-mclaren-en-mercedes
Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
[...]

Perez reed met de nieuwe vloer, Max met de oude. Klein gedachtespinsel: Max zou met de nieuwe vloer sneller op race pace zijn geweest dan Perez, omdat Max samen met zijn engineers aan die kant van de box de auto beter afgesteld krijgen? Het is allemaal achteraf, maar iets om je wellicht aan vast te houden richting Monza. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

[...]

De FIA heeft toch al bevestigd dat er geen teams waren die een illegaal remsysteem hebben gebruikt?
Verder zijn er ook geen TD's verstrekt.

Maar goed, dat hele gedoe met Ferrari destijds en die fuel flow meter is ook nooit echt naar boven gekomen. Ik snap niet waarom hier geen transparantie over is (in ieder geval niet de hoofdreden erachter).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ArcticWolf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

De FIA heeft toch al bevestigd dat er geen teams waren die een illegaal remsysteem hebben gebruikt?
Verder zijn er ook geen TD's verstrekt.

Maar goed, dat hele gedoe met Ferrari destijds en die fuel flow meter is ook nooit echt naar boven gekomen. Ik snap niet waarom hier geen transparantie over is (in ieder geval niet de hoofdreden erachter).
Bad for business. Niemand wint als wekenlang koppen overal zijn met 'Ferrari is cheating'. Stel je voor Ferrari zou op de een of andere manier daardoor uit de F1 vertrekken, of erger failliet gaan?

Je hebt cheaten en je hebt de regels omzeilen. En dan is er nog hoe ze met de case omgaan. En als fan sta je er nooit objectief in. Bijvoorbeeld, hoe DAS ooit een FIA 'ok' heeft gekregen vind ik op zich al bijzonder. Het gezeik over Benetton in 94 loopt nog steeds en krijgt niet bepaald speciale behandeling van de FIA, integendeel.

Ik kan verder nog wel meer koeien uit de sloot halen, maar het heeft geen zin. F1 is van amateursport in een miljardenbusiness veranderd. En dan tellen de doekoes meer dan wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:42
Het lijkt erop dat het probleem bij Red Bull tweeledig is.

Ten eerste zullen ze echt wel 'iets' met het remsysteem hebben gehad, wat door de ingreep van de FIA illegaal werd (en dus daarvoor niet illegaal was, in tegenstelling tot de strapatsen van Ferrari een paar jaar geleden). Dit getuige het feit dat ze van het ene op het andere moment zoveel snelheid verloren.

Maar het feit dat ze nog steeds lopen te 'klooien' met onder andere de vloer geeft aan dat er dus nog een probleem is, dat helemaal los staat van dit remsysteem.

Als leek lijkt het me op het eerste oog niet waarschijnlijk dat deze twee zaken invloed op elkaar hebben. Maar ja, zoals gezegd ben ik een leek dus weet dat ook niet zeker :) .

Het feit dat Perez in de tweede helft van de race sneller was dan Verstappen geeft wel aan dat men de oplossing nog niet gevonden heeft.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ferrari was echt wat anders.
Het lijkt erop dat de FIA het niet 100% kon bewijzen, maar het was overduidelijk dat Ferrari had lopen valsspelen. Toen lijkt het op een deal gegooid te zijn dat Ferrari openheid van zaken moest geven in ruil voor wat geheimhouding. Was waarschijnlijk ook beter voor de sport dat Ferrari niet gediskwalificeerd zou worden. En Ferrari was natuurlijk hopeloos in 2020. :P

Ik denk dat RBR nu hetzelfde doet als Mercedes in 2022. De eerste coureur gaat rijden met andere specificaties of setup om te kijken wat werkt. Bij Mercedes was Hamilton aan het experimenteren, nu Verstappen. Dat Verstappen alsnog sneller was in kwalificatie en beter eindigde, is vooral pijnlijk voor Perez.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 15:43
alexbl69 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:13:

Ten eerste zullen ze echt wel 'iets' met het remsysteem hebben gehad, wat door de ingreep van de FIA illegaal werd (en dus daarvoor niet illegaal was, in tegenstelling tot de strapatsen van Ferrari een paar jaar geleden). Dit getuige het feit dat ze van het ene op het andere moment zoveel snelheid verloren.

Maar het feit dat ze nog steeds lopen te 'klooien' met onder andere de vloer geeft aan dat er dus nog een probleem is, dat helemaal los staat van dit remsysteem.

Als leek lijkt het me op het eerste oog niet waarschijnlijk dat deze twee zaken invloed op elkaar hebben. Maar ja, zoals gezegd ben ik een leek dus weet dat ook niet zeker :) .

Het feit dat Perez in de tweede helft van de race sneller was dan Verstappen geeft wel aan dat men de oplossing nog niet gevonden heeft.
Ik vermoed dat Max meer het gat naar acher aan het managen was dan het gat naar voren. Als je een gat heb van zo'n 30 second waar je in rijd is er geen nood om aan de voorkant van dat gat te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat hele Ferrari verhaal ligt ook er aan wat er in de regels stond. Als in de regels stond dat de sensor geen fuel flow hoger dan X mocht meten zou het beïnvloeden van de sensor extreem grijs zijn maar hebben ze de regel niet overtreden. Als in de regels staat dat de fuel flow niet hoger dan X mag zijn dan deed Ferrari wel iets dat niet mocht volgens de regels (maar werd het niet gedetecteerd en is bewijzen nogal lastig).

Semi hetzelfde dus als de aero flexing regels. De regels zijn duidelijk in dat het niet mag en welke marges er zijn. Tegelijkertijd kunnen ze de regels niet controleren tijdens het rijden en zijn er in de plaats statistische tests. En nouja, die statische tests wordt vrolijk omheen ge-engineerd. Vandaar nu dan weer de gekleurde stickertjes en camera die er op staat. Maar stel een team zou sticketjes op de camera plakken en een flexibele vleugel hebben dan "bewegen de stickertjes niet en de 'is de vleugel legaal'" (behalve dan dat de FIA gewoon kan zien datde stickers niet op de voorgeschreven plekken zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
ArgantosNL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Ik vermoed dat Max meer het gat naar acher aan het managen was dan het gat naar voren. Als je een gat heb van zo'n 30 second waar je in rijd is er geen nood om aan de voorkant van dat gat te rijden.
Dit i.c.m. het feit dat Perez nog enigszins naar voren keek en bovendien druk van 'achteren' had met 2 MERC's op softs. Die moest meer pushen, al dan niet noodgedwongen.

Mijn theorie is bovendien nog steeds dat, zodra RB doorhad dat de pace van Norris veel beter was, ze in alles op de spaarstand zijn gegaan bij Max en puur dat gat naar Leclerc hebben gemanaged. Zodra Piastri Leclerc voorbij zou zijn gegaan, was Max onherroepelijk harder gegaan (denk ik). Nu hebben ze het torretje volgens mij ook wat kunnen sparen en wellicht een iets agressievere setting beschikbaar voor Monza. Waarbij topsnelheid het enige is dat telt.

[ Voor 36% gewijzigd door SterqVerhael op 27-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 22:00

Onzin, zowel door Red Bull zelf en menig journalist ontkracht, zie o.a:

https://www.motorsportmag...e-drop-are-total-fantasy/

Overduidelijk dus dat het niet aan de vloer ligt daar onder de auto van Max een oude spec. zat. Red Bull zelf denkt dat het grootste verschil door de voorvleugel bepaald wordt, zowel McLaren als MB AMG F1 rijden met een totaal ander aerodynamisch concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
Pauillac schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Overduidelijk dus dat het niet aan de vloer ligt daar onder de auto van Max een oude spec. zat. Red Bull zelf denkt dat het grootste verschil door de voorvleugel bepaald wordt, zowel McLaren als MB AMG F1 rijden met een totaal ander aerodynamisch concept.
Iemand toevallig foto's van de verschillen tussen de RB en MCL/MERC op Zandvoort? De voorvleugel bedoel ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SterqVerhael op 27-08-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat "van het ene op het andere moment" was enkele races vóór de regelwijziging, dus ik ben benieuwd hoe dat gebeurd is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SterqVerhael
Interesting: https://www.planetf1.com/...o%20Red%20Bull%20instead.
Martin Brundle does not believe that Max Verstappen was truly 23 seconds slower than Lando Norris at the Dutch GP. He feels a message was being sent to Red Bull instead.

[ Voor 32% gewijzigd door SterqVerhael op 27-08-2024 12:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Niet extreem ver maar ik vind het toch een beetje vergezochte conclusie. Max had volgens mij vrij snel door dat hij de pace niet had om Lando weer in te halen en waarschijnlijk ook niet om bij te blijven. Met een auto die niet doet wat je wilt lijkt me het niet nuttig om je banden kapot te rijden in een poging het gat klein te houden, met risico op het verliezen van je P2. Op dat moment is de race niet meer met degene voor je maar met die achter je, en dat gat heeft hij volgens mij prima gemanaged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er gaan volgens mij wat onboard beelden rond hoe dramatisch slecht de auto instuurde.
Verder kreeg Verstappen ergens rond 2/3 van de race de instructie om te versnellen. Dat leek zijn banden even goed te doen. Maar tegen het einde waren die banden gewoon op en kwam Leclerc snel dichterbij.

Het was gewoon knudde, niet bewust langzaam gereden en denk ik ook verwacht omdat het een oude vloer was. Maar waar het probleem zit, weten wij gewoon echt niet. Misschien dat RBR het inmiddels weet, maar wij echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-08-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10 21:58
DataGhost schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:00:
Niet extreem ver maar ik vind het toch een beetje vergezochte conclusie. Max had volgens mij vrij snel door dat hij de pace niet had om Lando weer in te halen en waarschijnlijk ook niet om bij te blijven. Met een auto die niet doet wat je wilt lijkt me het niet nuttig om je banden kapot te rijden in een poging het gat klein te houden, met risico op het verliezen van je P2. Op dat moment is de race niet meer met degene voor je maar met die achter je, en dat gat heeft hij volgens mij prima gemanaged.
Naast het managen van banden en misschien ook motoronderdelen, kan de grote gat tussen Lando en Max een sein zijn voor de HQ in Milton Keynes dat ze aan de bak moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat staat in dat artikel ja. Maar het lijkt me stug dat ze daar nog niet van op de hoogte waren en de fans/media wel al meerdere races. En dus ook stug dat precies dat Max' bedoeling was. Hij is in de afgelopen jaren een veel slimmere racer geworden en een van de dingen die daarbij hoort is je positie maximaliseren, waarbij de tijd naar degene voor je compleet irrelevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NeverSettle schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Naast het managen van banden en misschien ook motoronderdelen, kan de grote gat tussen Lando en Max een sein zijn voor de HQ in Milton Keynes dat ze aan de bak moeten.
Helemaal zelf bedacht over overgenomen uit de quote van @SterqVerhael waar o.a. ,DataGhost op reageerde? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
ArgantosNL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Als je nog steeds niet weet waarom je auto voor geen meter gaat, lijkt mij op "spaarstand" gaan niet heel slim? Je wilt nog steeds die data hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 14:07
RobertMe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

Maar waarom komt dat door Rob Marshall?
Aan de zijde van Mclaren: die hadden de weg omhoog al lang ingezet nog voordat Rob Marshall kon beginnen. Dus die hebben echt zelf wel capabele mensen in dienst hebben ze bewezen. Nu kan het best dat Rob Marshall zijn werk goed doet en daar een bijdrage aan levert. Maar stellen dat hij "eigenhandig" McLaren naar 20s voorsprong heeft gereden?

En aan zijde van Red Bull: daar is echt wel (veel) meer personeel vertrokken. Ook een Dan Fallows die met wat geruzie "per direct" naar Aston Martin is gegaan bv. Nu Newey dan.

En dat stuk m.b.t. Wache is pure speculatie? Newey was niet altijd betrokken bij de F1 auto ontwikkeling en heeft ook verschillende seizoenen andere dingen gedaan omdat F1 hem totaal niet interesseerde. Waarbij Wache altijd al de tweede man, na Newey, was. Dus al die jaren dat Newey "niks deed" stond Wache aan het hoofd. Alleen zagen we Wache nooit publiekelijk en ging het altijd alleen maar over Newey. Nu Wache wel het gezicht is (en verder niks veranderd aan zijn rol, noch die van Newey (nu weg, toen niet betrokken) lijkt het mij nogal gek dat hij ineens alle problemen veroorzaakt en de Verstappens hem "niet moeten".
Ik weet het niet. Was er niet bij. Naar geruchten schijnt die Rob wel degelijk een sleutelfiguur te zijn geweest. Duidelijk is dat op de helft van het vorige seizoen er al is ingezet op de wagen van de start van dit seizoen, en ze een weg hebben ingeslagen welke niet lijkt te functioneren. Mij is ook niet duidelijk in welke mate Wache hier debet aan is. Newey was wel degelijk de man die de grote lijnen uitzette welke Wache vervolgens implementeerde. Misschien dat Wache niet de man van de grote lijnen is, maar dit nu wel moet zijn. Resultaat: kijk naar de laatste 5 wedstrijden.
Overigens is dat speculatie van mij, er kan ook een massive fout in de correlatie windtunnel-circuit zijn. Tenminste, daar hoor je veel van.
En rob Marshall kan na een jaar wel degelijk een stempel drukken op de Mclaren. Zeker met de inzichten die RBR had en hij heeft mee kunnen nemen...

En je legt veel woorden in mijn mond, zo heb ik niet gezegd dat de Verstappens hem "niet moeten", maar wel dat de Verstappens als zeer vroeg in dit seizoen ontevreden waren over de wagen. Ik vermoed dat Max al vrij snel heeft aangevoeld dat de weg ingeslagen niet de juiste was.
Ook geef je aan dat Newey "niks deed". Dat is een boude bewering. Die man stond aan de wieg van vele successen, zelfs al voordat de Honda motor sterk was had de red Bull een aerodynamisch sterke wagen. Het is raden waarom hij weg gaat, en het zou me niet verbazen als er zaken zijn veranderd in de structuur bij RBR waar hij niet blij mee was,.. Ik speculeer, maar misschien hadden Wache en Newey wel een antagonistisch relatie waarin Newey niet meer mee wilde doen?? Weetniet?

Feit is dat de RBR niet al te best is vergeleken met de Mclaren en we mogen raden waarom...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Ik weet het niet. Was er niet bij. Naar geruchten schijnt die Rob wel degelijk een sleutelfiguur te zijn geweest.
Maar hij was toch pas in 2023 naar McLaren gegaan?
Dus de verbeterde auto van Mclaren van Oostenrijk 2023 was in de winter van 2022>2023 getekend, dus daar zal hij geen invloed op hebben gehad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Treveo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Als je nog steeds niet weet waarom je auto voor geen meter gaat, lijkt mij op "spaarstand" gaan niet heel slim? Je wilt nog steeds die data hebben denk ik.
Dat kan in de FP's prima, en daar heb je niet de hele race voor nodig. Het is niet alsof je tijdens de race andere dingen kan proberen dus na een paar rondjes heb je eigenlijk al je data wel binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik geloof niet dat Verstappen langzaam gaat rijden om RBR een signaal te geven. Als hij iets wil vertellen schreeuwt hij het wel over de boordradio en dan weet de hele wereld het. Het is ook helemaal niet nodig om zeggen dat de auto sneller moet, dat weet iedereen al lang.

Ik zou wel geloven dat Verstappen zichzelf niet dood wil rijden in een race die hij toch niet gaat winnen. Hij heeft wel eerder geklaagd dat hij veel te veel risico's moest nemen en dat het niet houdbaar was. Dat hij dan iets meer marge neemt snap ik helemaal, met een crash schiet je niks op.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
wowly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:32:
Ook geef je aan dat Newey "niks deed". Dat is een boude bewering. Die man stond aan de wieg van vele successen, zelfs al voordat de Honda motor sterk was had de red Bull een aerodynamisch sterke wagen.
Nu leg je mij woorden in de mond ;) Ik zeg niet dat hij nooit wat deed. Maar hij heeft o.a. zelf te kennen gegeven dat in de laatste jaren met Renault hij minder interesse had in de F1. De motor was prut waardoor er toch niks te winnen was. Iets dat je ook terugziet in dat er toen al de samenwerking met Aston Martin was en Newey het "gezicht" was van het Valkery project. Er zijn gewoon in het verleden geweest dat Newey het niwt meer "leuk" vond en verder ging kijken. Zo wilde Ferrrari hem een aantal jaren terug ook hebben, en heeft Red Bull hem ook juist net de Valkery "binnen" kunnen houden juist omdat hij dan (ook) wat anders kon doen.

En als je zoveel jaar aan de top meedraait kan ik mij ook echt wel indenken dat je ook eens wat anders (ernaast) wilt. Zeker als er een langere periode stabiele regels zijn die je al grotendeels "opgelost" hebt en de motor prut is waardoor je 24/7 met iets bezig bent dat niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

Ik geloof niet dat Verstappen langzaam gaat rijden om RBR een signaal te geven. Als hij iets wil vertellen schreeuwt hij het wel over de boordradio en dan weet de hele wereld het. Het is ook helemaal niet nodig om zeggen dat de auto sneller moet, dat weet iedereen al lang.

Ik zou wel geloven dat Verstappen zichzelf niet dood wil rijden in een race die hij toch niet gaat winnen. Hij heeft wel eerder geklaagd dat hij veel te veel risico's moest nemen en dat het niet houdbaar was. Dat hij dan iets meer marge neemt snap ik helemaal, met een crash schiet je niks op.
Er was ook absoluut geen reden om veel risico te nemen. Charles zat 5-6 sec achter hem en reed ongeveer dezelfde tijden. Piastri zat daar weer een seconde achter. Hoewel Piastri sneller zou kunnen zijn kwam hij Charles gewoon niet voorbij.

En de boel niet vol belasten zorgt ook voor iets meer levensduur. :)

Pagina: 1 ... 52 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024