[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:20
RobertMe schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

De vraag is dan waar die het mee oneens is. Volledige bericht? Of dat het te maken heeft met de uitvalbeurt in Melbourne?

Verder lijkt het mij verstandig als mechanics dit soort zaken gewoon laten passeren. Wat gaan lopen bekvechten op social media met journalisten / ... voegt niks toe en kan beter via officiële kanalen gaan. Nog los van het feit dat een mechanic mogelijk niet af weet van alle trucjes. Als dit systeem er op zit is dit vast ook niet direct zichtbaar voor de mechanics? Hoogstens te zien dat aan het eind van de rit de rem aan de ene kant harder versleten is dan aan de andere kant?
Dit inderdaad, Windsor/Scarbs slingeren iets de wereld in waar weer iedereen mee aan de haal gaat en op reageert, in veel gevallen los van een oordeel of dit de verklaring is/kan zijn. Als team-lid zou ik het idd laten fladderen en niet op reageren. Uiteindelijk zijn Windsor/Scarbs fans van de sport maar genieten natuurlijk ook exposure met dit soort suggesties.

De technische verklaring van effect lijkt mij niet heel veel effect te hebben. Met een G-kracht gedreven klep heb je er pas iets aan na het initiëren van het sturen en dus g-kracht genereert. M.i. werkt dat enkel met bochten waar je “trailbraking” moet toepassen en dat waren m.i. niet de bochten waar RB vanaf Miami last van kreeg. Het “Newey-concept” waar Windsor het over heeft kent z’n oorsprong in het “3e rempedaal” van de McLaren MP4/13 van 1998 wat na enkele Gp’s in gebruik als illegaal werd beschouwd (na aandringen van Ferrari destijds).

Vwb de verklaring voor het uitvallen van VER in Australië kan ik ook niet rijmen in dit kader (dat de klep in de T-Split zou hebben vast gezeten?). Wat mij betreft wat magere substantie als verklaringen voor de algehele ommekeer. Als het per Australië volgens de FIA een safety/non-conform ding zou zijn en door de double header(?) AUS-CHN niet eerder dan MIA aangepast had kunnen worden, kan ik het nog begrijpen, maar wellicht had de FIA hier ook wat meer over kunnen delen?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:38
De zomerstop zit er weer op en komend weekend gaan we verder in Zandvoort. Wel hebben nog na de race van Singapore (22 sep) weer een gat van 3 weken voordat we in Austin (20 okt) verdergaan. Hier alvast een vergelijking tussen de F1 kalenders van 2024 en 2025.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/f1-calendar-comparision-2024-and-2025-v0-d5r51nptwuid1.jpeg?auto=webp&s=9dc90571a82e473c25abe780507635b3c13b8cea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10 04:27
Het is week 34!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
Chocoball schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:42:
De zomerstop zit er weer op en komend weekend gaan we verder in Zandvoort. Wel hebben nog na de race van Singapore (22 sep) weer een gat van 3 weken voordat we in Austin (20 okt) verdergaan. Hier alvast een vergelijking tussen de F1 kalenders van 2024 en 2025.

[Afbeelding]
Wat een triple headers zeg, van Japan naar Bahrein en van Las Vegas naar Qatar. Alsof een Europese triple header niet meer uitdagend genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12

JB

Cédric roelt!

Pfff nog zo'n gat van 3 weken is wel ruk zeg :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:49

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:23

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GVT0YKxbgAAF-qt?format=jpg&name=small

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ben benieuwd of Red Bull zich weet te herstellen, want daar is wel flink iets veranderd. Maar voor de kijkers is het er nu wel een stuk leuker op geworden en daar ben ik ook wel een voorstander van, laat die spanning maar mooi blijven.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:46
G_Dragon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:09:
Ben benieuwd of Red Bull zich weet te herstellen, want daar is wel flink iets veranderd.
Na Miami bedoelde je? Of dat ze tijdens zomerstop dingen hebben veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Treveo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Na Miami bedoelde je? Of dat ze tijdens zomerstop dingen hebben veranderd?
Ja, want sinds Spanje hebben ze helemaal niks meer gewonnen. Lijkt wel een update verkeerd te zijn gegaan waardoor de hele auto niet meer werkt zoals hun willen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

G_Dragon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:40:
[...]
Ja, want sinds Spanje hebben ze helemaal niks meer gewonnen. Lijkt wel een update verkeerd te zijn gegaan waardoor de hele auto niet meer werkt zoals hun willen..
Dat ze niet meer hadden gewonnen lag volgens mij niet alleen aan de snelheid van de auto, maar ook aan andere factoren als aanrijdingen en motor penalties.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Dat ze niet meer hadden gewonnen lag volgens mij niet alleen aan de snelheid van de auto, maar ook aan andere factoren als aanrijdingen en motor penalties.
Ja zoals de crashes van Perez in Monaco en daarna nog een keer, want dat was volgens mij een behoorlijke schadepost :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Of aan een klep die de rembalans achter beinvloedde toch ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:22

Quad

Doof

Of aan concurrentie wat zich verbeterd heeft. Niet álles ligt aan Red Bull.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 10:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Quad schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:32:
Of aan concurrentie wat zich verbeterd heeft. Niet álles ligt aan Red Bull.
Stilstand is achteruitgang hè, dus je kunt best stellen dat Red Bull ergens een boot heeft gemist. Maar dat hoeft niet per se hun eigen schuld te zijn, ontwikkelingen gaan nooit continu -altijd met sprongetjes- én er bestaat zoiets als de wet van de remmende voorsprong.

De laatste jaren van de Mercedes dominantie kwamen de anderen ook steeds dichterbij. Het hoort er gewoon bij, hoewel het wel opvallend is dat het tijdens het seizoen gebeurt en ook zo plotsklaps lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:07
Ja alleen ging het nu van China naar Miami, de eerste races overmacht en daarna niet meer. Dat is wel toevallig/bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:46
G_Dragon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Maar als dat zo is, waarom zouden ze dan pas in de zomerstop analyseren en/of achterkomen? Ze hebben heel veel data en dan zou je vrij snel moeten weten of je update werkt of niet? En niet 7/8 races later pas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 10:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Treveo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Maar als dat zo is, waarom zouden ze dan pas in de zomerstop analyseren en/of achterkomen? Ze hebben heel veel data en dan zou je vrij snel moeten weten of je update werkt of niet? En niet 7/8 races later pas.
Dat heet nou een correlatieprobleem; in de simulator werkt zo'n update wél (want anders komt 'ie niet op de auto) en in real life níet. Je wilt dan éérst weten waarom dat zo is, voordat je besluiten neemt. En daarvoor heb je gewoon tracktime nodig, dat doe je niet in 2-3 vrije trainingen. Daarna moet je het probleem oplossen voordat je wéér updates monteert die toch niet blijken te werken. Het probleem is veel fundamenteler dan 'een update werkt niet'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
En de fabrieken zijn 2 van de 3 weken gesloten geweest dus veel zal er niet veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Treveo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Red Bull heeft blijkbaar eenzelfde probleem als Mercedes, de windtunnel belooft meer dan wat er op de baan gebeurd. Daarnaast heeft de RB20 een kleiner werkvenster dan de RB19 van vorig jaar,

Red Bull technical director Pierre Waché heeft aangegeven dat ze alles opnieuw gaan bekijken waar ze eventueel de verkeerde kant zijn opgegaan. Mogelijk houdt dat voor 2025 in dat ze doorgaan met de RB20 als ze er nog genoeg uit weten te halen of misschien teruggaan naar de RB19.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hopelijk krijg ik zondag een mooie verjaardag, met een mooie race! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En ik denk dat de afstelling en operationeel, waar RBR moet verbeteren en niet zozeer de auto.
Want ze hadden best nog een paar races kunnen winnen en Verstappen heeft nog steeds meer punten gescoord dan de concurrentie. Maar er zijn ook een paar momenten geweest dat RBR het op strategie heeft laten liggen. Dat moet eruit gehaald worden en dan is de RB20 met Verstappen achter het stuur, waarschijnlijk nog steeds de snelste auto op vrijwel elk circuit. Daarachter mogen McLaren, Mercedes, Ferrari en Perez het uitvechten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
CH4OS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:35:
Hopelijk krijg ik zondag een mooie verjaardag, met een mooie race! :+
Zoals je naam ? Veel chaos? :+ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals afgelopen jaar was op zich wel een chaotische race ja, met al die regen steeds... })

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 20:30

Bestla

Kvinne

Zin an in. Zandvoort is al in volle gang zag ik net op YT.

[ Voor 54% gewijzigd door Bestla op 19-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
Effe @Chocoball cosplayen :P :+

Het gesprek draait om de interne problemen bij Red Bull Racing, met name de affaire rondom Christian Horner en een onderzoek naar zijn gedrag tegenover een medewerker. Ondanks de aanvankelijke spanningen, waarbij werd gespeculeerd dat Horner of Helmut Marko hun positie zouden verliezen, is de situatie binnen het team gestabiliseerd. Horner blijft teambaas, en Marko zal blijven tot eind 2026.

Ook de relatie tussen Horner en Max Verstappen komt aan bod. Aanvankelijk waren er zorgen dat Verstappen het team zou verlaten vanwege interne conflicten, maar de situatie is opgelost, waarbij zowel Verstappen als Marko aanblijven. Verstappen is cruciaal voor Red Bull, vooral met de toenemende concurrentie van teams zoals McLaren en Ferrari.
Christian Horner had aan het begin van het seizoen het gevoel dat hij zich alles kon permitteren, omdat ze sowieso wereldkampioen zouden worden, met of zonder Newey, met Verstappen of zonder Verstappen. Maar toen plotseling de concurrentie opdook, vooral toen ze merkten dat McLaren steeds sterker werd en Ferrari ook op de loer lag, veranderden de zaken.

Daarnaast wordt er gesproken over geruchten dat Verstappen mogelijk naar Mercedes zou verhuizen in 2026. Het wordt echter geconcludeerd dat Verstappen waarschijnlijk bij Red Bull blijft, omdat de risico's van het wisselen van team groot zijn, vooral met de onzekerheid rond de prestaties van verschillende teams in het seizoen van 2026, wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden. Red Bull heeft gezorgd voor stabiliteit door Marko tot eind 2026 te behouden, en het wordt verwacht dat Verstappen bij het team blijft tot 2028, mits Red Bull goed blijft presteren.

Al met al heeft het team uitdagingen ondervonden maar blijft het verenigd, met de nadruk op het behouden van topprestaties en het vasthouden van belangrijke figuren zoals Verstappen en Marko.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chocoball
Voordat er allemaal suggesties komen over wat Perez gaat doen ;)

"Perez will also regain his speed." staat er in het bericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GVWdiKoWEAAa9GO?format=jpg&name=small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thinlanet
Inmiddels is er een TD die per juli van toepassing die de asymmetrische remdrukverdeling tegenmoet gaan. Hoe ze dit gaan meten/testen is mij nog even de vraag (wellicht dat AMuS hier al wat over heeft gezegd). M.i. dat een gelijke remdruk tussen links/rechts per as gemeten wordt, maar mogelijk ook een mechanische check op evt verdeelkleppen/T-stukken.

Ik ben benieuwd wat dat voor zowel McLaren en Mercedes gaan doen. Ik vermoed, mede gevoed door de suggesties van
Windsor/Scarabs dat RB hier informeel al voor op de vingers is getikt, mogelijk na China of eerder al na het uitvallen van VER in Australië.
Hopelijk krijgen we hier nog wat technische achtergrond over in de loop van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 01:12

JB

Cédric roelt!

Thinlanet schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:54:
Inmiddels is er een TD die per juli van toepassing die de asymmetrische remdrukverdeling tegenmoet gaan. Hoe ze dit gaan meten/testen is mij nog even de vraag (wellicht dat AMuS hier al wat over heeft gezegd). M.i. dat een gelijke remdruk tussen links/rechts per as gemeten wordt, maar mogelijk ook een mechanische check op evt verdeelkleppen/T-stukken.

Ik ben benieuwd wat dat voor zowel McLaren en Mercedes gaan doen. Ik vermoed, mede gevoed door de suggesties van
Windsor/Scarabs dat RB hier informeel al voor op de vingers is getikt, mogelijk na China of eerder al na het uitvallen van VER in Australië.
Hopelijk krijgen we hier nog wat technische achtergrond over in de loop van deze week.
Ben ik ook benieuwd naar bij andere teams. MCL zou ook al met die remtrommel hebben gekloot toch? Heeft dat hier ook mee te maken? Zeker omdat RBR zo terugviel.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Thinlanet schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:54:
In juli is een technical directive TD034G uitgekomen over het buigen of flexen van de vleugeldelen bij de neus van de wagen wordt gecontroleerd via beeldopname. Vlak voor de zomerstop is er een aanpassing in het technisch regelement gekomen, in artikel 11.1.2 is remdrukhulp bij het remsysteem verboden.

Mogelijk heb ik wat gemist maar heb niet meegekregen dat er een technical directive over het remsysteem is uitgebracht. Het verhaal van Windsor en Scarborough (Scarbs) ben ik ook nog niet bij andere outlets zoals AMuS tegengekomen maar wat er niet is kan nog komen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JB schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:24:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar bij andere teams. MCL zou ook al met die remtrommel hebben gekloot toch? Heeft dat hier ook mee te maken? Zeker omdat RBR zo terugviel.
McLaren heeft dat in ieder geval een keer al gedaan dit seizoen.
Ze hadden een extra opening in hun remtrommels voor zodat ze hun remmen beter konden koelen en minder bandenslijtage hadden. Toen had verboden werd na een paar races, leek McLaren opeens wat van hun bandenmanagement met hun voorbanden krijgt te zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 14:09

TrekDr0p

QR niet scannen

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

McLaren heeft dat in ieder geval een keer al gedaan dit seizoen.
Ze hadden een extra opening in hun remtrommels voor zodat ze hun remmen beter konden koelen en minder bandenslijtage hadden. Toen had verboden werd na een paar races, leek McLaren opeens wat van hun bandenmanagement met hun voorbanden krijgt te zijn. :)
Ze hadden niet een extra gat voor koeling, maar ze hadden de opening voor de temp sensor tijdens de FP, niet dicht gemaakt. Waardoor deze dus eventueel gebruikt is als extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
TrekDr0p schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Ze hadden niet een extra gat voor koeling, maar ze hadden de opening voor de temp sensor tijdens de FP, niet dicht gemaakt. Waardoor deze dus eventueel gebruikt is als extra koeling.
Daarnaast is het ook niet verboden gemaakt, het was gewoon al verboden. Regels zijn vrij helder dat het gat er op vrijdag mag zijn en op zaterdag en zondag niet. Aan het team is het om dan of een andere trommel te gebruiken die geen gat heeft of het gat af te dichten ("desnoods" door wat tape er over te doen). Waarbij McLaren ogenschijnlijk doodleuk gewoon met open gat bleef rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Artikel 11.1.2
"The brake system must be designed so that within each circuit, the forces applied to the brake pads are the same magnitude and act as opposing pairs on a given brake disc. Any system or mechanism which can produce systematically or intentionally, asymmetric braking torques for a given axle is forbidden."
Inmidels ook antwoord gekregen op mijn vraag of de aanvulling op de tekst voortkwam uit een bevraging door een team, optreden tegen een team of teams die het gebruiken of dat de FIA uit zichzelf daartoe besloten had. Het laatste is het geval. De FIA is bezig de huidige regelementen op te schonen en toekomstvast te maken voor 2026. Een asymetrisch remsysteem was al niet toegestaan in de bestaande tekst. De vetgedrukte aanvullende tekst moet ervoor zorgen dat er geen systeem komt wat asymetrische remkoppel kan verzorgen.

Dus geen gesjoemel door Red Bull of andere teams aldus de FIA.

https://www.motorsport.co...ake-rule-change/10645992/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Chocoball schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:33:
Artikel 11.1.2

[...]

Inmidels ook antwoord gekregen op mijn vraag of de aanvulling op de tekst voortkwam uit een bevraging door een team, optreden tegen een team of teams die het gebruiken of dat de FIA uit zichzelf daartoe besloten had. Het laatste is het geval. De FIA is bezig de huidige regelementen op te schonen en toekomstvast te maken voor 2026. Een asymetrisch remsysteem was al niet toegestaan in de bestaande tekst. De vetgedrukte aanvullende tekst moet ervoor zorgen dat er geen systeem komt wat asymetrische remkoppel kan verzorgen.

Dus geen gesjoemel door Red Bull of andere teams aldus de FIA.

Het gerucht dat RBR na China op last van de FIA iets van de auto heeft moeten halen kwam voor deze toevoeging aan de regels.

Deze toevoeging leek om die reden een 1+1. :)

Dat RBR iets “kwijt” is geraakt wat invloed heeft op hun drivabilitiy en daarmee hun pace vind ik nog steeds erg plausibel.

Hun focus lag erg op de anti dive, en destijds ook geruchten dat ze op hogere snelheid hun diffuser konden stallen. Wellicht iets in die hoek? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik kwam afgelopen week wat artikelen tegen dat RB vanaf Monza wellicht wat oudere specs gaat testen al dan niet icm nieuwere specs onderdelen. Wat is de logica om daar niet al meteen op Zandvoort mee te beginnen? Denk niet dat de eventuele extra motivatie van een thuisrace Max ineens een halve seconde gaat opleveren. De interessantere vraag zal zijn of Piastri en Norris hun lijnen weten voort te zetten.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:29:
De interessantere vraag zal zijn of Piastri en Norris hun lijnen weten voort te zetten.
Dan valt het voor Piastri & Norris te hopen dat de pitmuur hun lijn niet door zet.

Gisteren voor de lulz nog eens Zandvoort van vorig jaar gekeken. Lap 3 (of 4) "Okay Lando, rain is easing off. Can you keep it on track?" => "Yeah yeah yeah". Waarmee ze dus uberhaupt al riabt de boot gemist hebben (L1 was het juiste moment, misschien een inter start nog beter, L2 was eigenlijk al te laat). En dan na zoveel verlies (IIRC had Perez op P1 al een free pitstop) nog daar mee komen aanzetten. En IIRC hebben ze Norris toen alsno gepit en Piastri niet. En finishen ze uiteindelijk "net" in de top 10 terwijl Norris P2 startte. Ook dat was dus weer strategisch een briljante race van McLaren. Net zoals Rusland '21, Canada dit jaar, ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Dan valt het voor Piastri & Norris te hopen dat de pitmuur hun lijn niet door zet.

Gisteren voor de lulz nog eens Zandvoort van vorig jaar gekeken. Lap 3 (of 4) "Okay Lando, rain is easing off. Can you keep it on track?" => "Yeah yeah yeah". Waarmee ze dus uberhaupt al riabt de boot gemist hebben (L1 was het juiste moment, misschien een inter start nog beter, L2 was eigenlijk al te laat). En dan na zoveel verlies (IIRC had Perez op P1 al een free pitstop) nog daar mee komen aanzetten. En IIRC hebben ze Norris toen alsno gepit en Piastri niet. En finishen ze uiteindelijk "net" in de top 10 terwijl Norris P2 startte. Ook dat was dus weer strategisch een briljante race van McLaren. Net zoals Rusland '21, Canada dit jaar, ....
Piastri zelf lijkt wat scherper te zijn, Norris lijkt nog altijd voorrang te krijgen ondanks eigen blunders en Norris zelf lijkt ook vaak totaal niet de capaciteit te hebben om mee te denken. Sinds Piastri naast Norris zit lijkt Norris wel de steeds mindere aan het worden.

Als Max maar niet weer ubergeirriteerd gaat doen, want dat lijkt op dit moment zijn grootste vijand aan het worden. Als hij punten blijft doorsprokkelen, Norris blijft morsen, dan wordt ie gewoon weer wereldkampioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
siggy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:29:
Ik kwam afgelopen week wat artikelen tegen dat RB vanaf Monza wellicht wat oudere specs gaat testen al dan niet icm nieuwere specs onderdelen. Wat is de logica om daar niet al meteen op Zandvoort mee te beginnen? Denk niet dat de eventuele extra motivatie van een thuisrace Max ineens een halve seconde gaat opleveren.
RB zal waarschijnlijk met een Hongarije-achtige spec gaan rijden. Op het inhalen na/overcut, ging het met de spec die daar werd geïntroduceerd best ok met de race-pace. Monza is meer een low-downforce spec zoals Spa (waar ze weliswaar met meer downforce reden dan de rest). Ik denk dat men vooral mikt op de aero-efficiency van de RB20. Kerbs bij de eerste chicane en variante Ascari zijn aanzienlijk verminderd en lijkt nu meer op die van Mexico.
Dus combinatie “hoger schouders”-engine cover en oude vloer denk ik. Rede dat men dat dus pas per Monza gaat proberen, lijkt mij dus het effect op hoge snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Race engineer wissel bij Perez ivm ouderschapsverlof:
Red Bull have confirmed that there will be a change on Sergio Perez’s side of the garage for the foreseeable future, with long-time Race Engineer Hugh Bird going on paternity leave.

Bird has been Perez’s Race Engineer since the Mexican’s first season with Red Bull in 2021 but that responsibility will move to Performance Engineer Richard Wood from this weekend’s Dutch Grand Prix.
https://www.formula1.com/...ed.2QPANcZkMWQtKP746Ua4nQ

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Volgens mij hebben we Wood dit seizoen al een aantal keren eerder gehoord bij FPs. Dus dat zat dan al duidelijk in de pijplijn.

Edit:
Overigens zij dit wel van die dingetjes die je nooit hoord. Ik kan me herinneren dat er eens een race is geweest Bonno er niet was i.v.m. een operatie, maar verder? Ik kan mij geen invallende race engineer herinneren. En sure, ouderschapsverlof is in de normale wereld vrij standaard. Maar met alles wat deze personen (niet alleen race engineers, maar tot aan 2020-ish deden de monteurs ook gewoon 20+ races, nu zit er wat meer variatie in) aan prive gebeuren laten schieten is het wel bijzonder dat er nu "voor onbekende tijd" ouderschapsverlof is.

Edit2:
Was het niet zo toen Red Bull op 500(?) races kwam dat Ole Schack bij elke race was geweest? En voor 1 race had hij meen ik begrafenis van een van zijn ouders? En is die alsnog op zaterdag of zondag naar de race gegaan en heeft die gewerkt. (Terwijl het team hem dus wel gewoon vrij wilde geven)

[ Voor 51% gewijzigd door RobertMe op 20-08-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 12:46
Het was een schimmige roddel site uit m’n Google feed die ik niet meer kan vinden. Maar een of andere brit gaf een analyse van de asymmetrische rem regel. Grappig in zijn analyse vond ik vooral dat hij met een vinger naar RB wees, echter gelijktijdig benoemde dat MCL en MB ook onder de loep lagen. Het zou natuurlijk kunnen dat in Miami RB z’n voordeel verloor omdat er andere teams een trucje gevonden hadden. Dan zou dat op Zandvoort toch zichtbaar moeten worden

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
"We gaan naar Zandvoort bij de zee"

[F1 2024] Race 15 GP van Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Amsterdam Beach toch? :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Dat ligt toch aan het IJ?

Verder is het de titel van een liedje van Louis Davids wat ik hier maar niet plaats om te voorkomen dat lezers massaal afhaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:26

Crazy D

I think we should take a look.

siggy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Piastri zelf lijkt wat scherper te zijn, Norris lijkt nog altijd voorrang te krijgen ondanks eigen blunders en Norris zelf lijkt ook vaak totaal niet de capaciteit te hebben om mee te denken. Sinds Piastri naast Norris zit lijkt Norris wel de steeds mindere aan het worden.

Als Max maar niet weer ubergeirriteerd gaat doen, want dat lijkt op dit moment zijn grootste vijand aan het worden. Als hij punten blijft doorsprokkelen, Norris blijft morsen, dan wordt ie gewoon weer wereldkampioen.
Als McLaren slim is zetten ze wel alle pijlen op Norris, want die maakt wel degelijk kans op het kampioenschap. Piastri moet lekker op een halve seconde achter Norris rijden, en tegenstanders het moeilijk maken. Max moet rustig blijven en punten pakken, maar het zou voor zijn kampioenschap een stuk fijner zijn als ie nog 1 of 2 keer wint en Norris 0 pakt..... Als de rest van het seizoen Norris 1 wordt en Max 2, wordt het nog erg spannend en gaat het afhangen van snelste rondes (weet even iet of er nog een sprint is?). Voordeel is natuurlijk wel dat McLaren het sowieso nog een keer gaat verkloten, dat moge duidelijk zijn. Die maken nog teveel fouten. Maar dat heeft Max wel nodig want hij is op dit moment (nou ja tenzij de zomerstop iets goeds heeft gedaan) niet de snelste.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:26

Crazy D

I think we should take a look.

RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Volgens mij hebben we Wood dit seizoen al een aantal keren eerder gehoord bij FPs. Dus dat zat dan al duidelijk in de pijplijn.
Ja je weet meestal wel al een tijdje dat het kindje geboren gaat worden :+ (en je weet ook wanneer die dude lang genoeg thuis is geweest om raak te kunnen schieten, want tijdens het normale seizoen zal die z'n vrouw niet zo heel vaak zien 8)7 ).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Pete "Bono" Bonnington wordt Head of Race Engineering bij Mercedes en gaat niet mee naar Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 22:42
Chocoball schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

Dat ligt toch aan het IJ?

Verder is het de titel van een liedje van Louis Davids wat ik hier maar niet plaats om te voorkomen dat lezers massaal afhaken ;)
Ik dacht al "Hey, ga je mee, naar Zandvoort aan de zee", maar dat is een ander liedje (Pasadena Dream Band, volgens Google) :+

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Chocoball schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:14:
Pete "Bono" Bonnington wordt Head of Race Engineering bij Mercedes en gaat niet mee naar Ferrari.
[Twitter]
"Will also engineer a driver". Nog geen hints over wie er naast George komt te rijden dus :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
DeKaerften schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

"Will also engineer a driver". Nog geen hints over wie er naast George komt te rijden dus :9
Wel een beetje laat als ze in 2025 een coureur gaan engineren. Kunnen ze ook nu al mee beginnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
DeKaerften schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Verstappen in ieder geval niet voor 2025 (aldus Erik van Haren - De Telegraaf). Geluiden zijn dat Antonelli in Monza wordt aangekondigd naast Russell voor 2025 hoewel dit ook niet 100% zeker is.

[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 21-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Maar wie gooien ze er in 2026 uit voor Verstappen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TinusXIII schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:32:
Als het gebeurd, tja wie het minste presteert. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

2027 als Red Bull in 2026 de plank mis slaat.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2024 13:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Als het gebeurd, tja wie het minste presteert. :P
Russell werd al als eerste genoemd die eruit gaat terwijl Antonelli nog niks in F1 heeft laten zien.

Schmidt van AMuS acht de kans zeer groot dat Verstappen ook in 2026 bij Red Bull blijft. Loopt het niet dan ergens anders kijken voor 2027.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

spoiler:
100k special

[ Voor 15% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-08-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-10 10:21

Martinspire

Awesomeness

Simracer Jarno Opmeer is naar Red Bull gegaan!

(geinige video bij de tweet)

Naast Rasmussen dus
https://nl.motorsport.com...ts-kampioen-aan/10646230/

[ Voor 41% gewijzigd door Martinspire op 21-08-2024 17:08 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
  • Laatst online: 23-10 19:54
Wow! Een formule 1 thread op tweakers.net! Dit gaat mij tijd kosten, hehe.

Geruchten dat de RB's met een illegaal remsysteem hebben gereden lijkt ontkracht.

Edit: ah al eerder gedeeld.. Wel fijn zo'n warm welkom! :+ :+

[ Voor 11% gewijzigd door anie op 22-08-2024 06:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
Je hebt de laatste paar pagina's gelezen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door new_guy op 21-08-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Welkom en zie de post van de niet zo nieuwe nieuwe. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
anie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:44:
Wow! Een formule 1 thread op tweakers.net! Dit gaat mij tijd kosten, hehe.

Geruchten dat de RB's met een illegaal remsysteem hebben gereden lijkt ontkracht.

Edit: ah al eerder gedeeld.. Wel fijn zo'n warm welkom! :+ :+
welkom bij het beste F1 forum van de wereld, hidden in plain sight op een nederlands tech forum :)

volg vooral ook de losse race topics, specifiek voor de race weekends!
we gana hier hard en snel (met het nieuws) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:48:
[...]
[...]

Russell werd al als eerste genoemd die eruit gaat terwijl Antonelli nog niks in F1 heeft laten zien.

Schmidt van AMuS acht de kans zeer groot dat Verstappen ook in 2026 bij Red Bull blijft. Loopt het niet dan ergens anders kijken voor 2027.
En zo niet dan tot en met 2028 want dan liep zijn contract af toch? :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

En zo niet dan tot en met 2028 want dan liep zijn contract af toch? :+
Meerdere journalisten en voormalige coureurs gaan er van uit dat Verstappen netjes zijn contact tot en met 2028 zal uitdienen ook al klaagt Verstappen over een te volle racekalender en dat historische circuits voor meer geld ingeruild worden door stratencircuits.

Eerder heeft hij aangegeven dat een mogelijk langer verblijf in F1 gekoppeld is aan het aantal races per seizoen en op welke circuits. Hij heeft ook aangegeven dat hij graag na de Formule 1 in andere raceklassen wil rijden zoals langeafstandsracen en met zijn eigen raceteam Verstappen.com Racing bezig wil zijn.

Als Red Bull in 2026 met eigen motoren en met de hulp van Ford niet bij de top zit zie ik het niet gebeuren dat Verstappen 3 seizoenen lang buiten de top 3 gaat rijden of gaat wachten tot het volgende motorregelement in 2030. Misschien dat hij tussentijds nog overstapt of zegt het is genoeg geweest want zijn doelen in Forrmule 1 zijn bereikt zoals rijden bij een topteam, 1e raceoverwinning, 1e wereldtitel en de rest is een bonus.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zozo, Marko weer met een uitspraak waar we iets mee kunnen :P
Lawson “definitely” will be in one of Red Bull’s cars in F1 2025, says Marko
Marko says New Zealander is set to race in either a Red Bull or RB car next season

Marko, has now said “there will be a decision in September and that Lawson “will definitely be in one of our cars next year" in an interview with Austrian newspaper Kleine Zeitung.
https://www.motorsport.co...2025-says-marko/10646457/

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2024 14:55 ]

PSN

Verwijderd

Russell natuurlijk, Britse invloeden verwijderen van Mercedes als Max daar überhaupt naartoe gaat (ik hoop het echt niet).

• RobertMe
In een van de auto's nog wel? Ze hebben er 4 (auto's) en 3 coureurs staan al onder contract. Of zou Marko bedoelen dat Lawson reservecourer blijft? Dan heeft die een grotere kans op een Red Bull zitje. Kan niet, of in ieder geval niet als rookie FP1.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 22-08-2024 15:19 ]

• TinusXIII
RobertMe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

In een van de auto's nog wel? Ze hebben er 4 (auto's) en 3 coureurs staan al onder contract. Of zou Marko bedoelen dat Lawson reservecourer blijft? Dan heeft die een grotere kans op een Red Bull zitje. Kan niet, of in ieder geval niet als rookie FP1.
Nee, ze hebben hem sowieso een racestoeltje beloofd.

• RobertMe
TinusXIII schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Nee, ze hebben hem sowieso een racestoeltje beloofd.
I know ;) Maar Marko doet vaag over "1 van de 2 teams". Terwijl het contractueel gezien alleen in de VCARB "van Ricciardo" kan zijn. Verstappen en Perez liggen nog meerdere jaren vast en ook Tsunoda heeft al verlengd. Dus tenzij ze toch Perez er uit schoppen, of Verstappen alsnog weg gaat of ontslagen wordt, én ze een "rookie" (maar teveel races om als rookoe te tellen :+) in de Red Bull zetten is de kans "vrij klein" dat Lawson bij Red Bull terecht komt.

• TinusXIII
Perez heeft natuurlijk een prestatieclausule, die kunnen ze er nu al uit flikkeren als ze ballen hadden.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-10 13:47

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Gewoon Tsunoda doorschuiven naar Red Bull. Dat heeft hij wel verdiend.
Ricciardo kan dan mooi bij VCARB blijven om met zijn ervaring Lawson op stoom te brengen.

Perez in de simulator zetten, want als hij dan weer eens crasht kost het RB niet meteen miljoenen aan budget.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
AndereKoekoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:55:
Gewoon Tsunoda doorschuiven naar Red Bull. Dat heeft hij wel verdiend.
Ricciardo kan dan mooi bij VCARB blijven om met zijn ervaring Lawson op stoom te brengen.

Perez in de simulator zetten, want als hij dan weer eens crasht kost het RB niet meteen miljoenen aan budget.
Is hier al eerder voorbij gekomen, Tsunoda is geen Red Bull junior maar een Honda rijder. Hij heeft nog een contract voor 1 jaar bij RB en zal daarna heel misschien meeverhuizen met Honda naar Aston Martin waar ik geen rol voor hem zie eigenlijk want Aston Martin heeft al Stroll.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
Chocoball schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Is hier al eerder voorbij gekomen, Tsunoda is geen Red Bull junior maar een Honda rijder. Hij heeft nog een contract voor 1 jaar bij RB en zal daarna heel misschien meeverhuizen met Honda naar Aston Martin waar ik geen rol voor hem zie eigenlijk want Aston Martin heeft al Stroll.
En ze hebben bij Aston ook nog Drugovich...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:00
Chocoball schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Buiten dat gegeven, heeft hij absoluut laten zien dat hij niet in een Red Bull Racing bolide hoort. Lijkt het qua houding maar niet te willen begrijpen, tevens erg error prone en heeft absoluut geen teamgeest. En de keren dat hij Max een oor heeft aangenaaid zijn niet meer op twee handen te tellen.

Hoop eerlijk gezegd dat Lawson volgend jaar direct in de RBR komt. Heeft in dat handjevol races meer laten zien met die RB dan Tsunoda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
alex3305 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:57:
[...]

Hoe lang zit die al op de bank? Is die intussen niet een semi gepasseerd station? Of anders gezegd: waarom zou je een F2 kampioen van X jaar terug nog in je auto zetten als je ook een ervaren rijder kunt krijgen? Of je dan voor Yuki moet gaan is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Alpine komt waarschijnlijk snel met een update wie de andere rijder naast Gasly gaat worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
basvn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:35:
[Twitter]

Alpine komt waarschijnlijk snel met een update wie de andere rijder naast Gasly gaat worden
Ik hoop toch zo hard dat ze voor een jongeling als Doohan kiezen en niet iemand als Magnussen een 4e leven in F1 gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
basvn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:35:
[Twitter]

Ik meen dat Jack Doohan na de zomerstop door Alpine zou worden aangekondigd.

Vraag is daarna wat er met Alpine zelf gaat gebeuren. Wordt het Hitech met Mercedes motoren, neemt GM de F1 motorontwikkeling van Viry over waardoor ze niet tot 2028 hoeven te wachten of komt toch Andretti om de hoek kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

alex3305 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:57:
[...]

Een Drugovich en een Pourchaire, en de Vries ook eigenlijk, zijn allemaal ná hun 2e jaar kampioen geworden. Hulkenberg, Rosberg, Hamilton, Kovalainen allemaal in hun 1e. Wat moet je met iemand waarvan je zeker weet dat het geen diamant is, in F1? De kans dat je een Logan hebt is groter dan de kans dat je een Kobayashi krijgt.

Als je niet de potentie hebt van een Antonelli, of niet in je eerste seizoen al (bijna) kampioen wordt......dan houd het op.

Het is al triest genoeg dat een Ricciardo kans op kans krijgt die al heel lang over zijn top heen is en moet teren op RB en uitschieters. Ik hoop van harte dat Lawson zijn zitje krijgt, maar een Perez en een Ricciardo hadden allang uit de F1 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Ik meen dat Jack Doohan na de zomerstop door Alpine zou worden aangekondigd.
Dat wordt ook wel eens hoog tijd.
Vraag is daarna wat er met Alpine zelf gaat gebeuren. Wordt het Hitech met Mercedes motoren, neemt GM de F1 motorontwikkeling van Viry over waardoor ze niet tot 2028 hoeven te wachten of komt toch Andretti om de hoek kijken?
Twijfelachtig dat Andretti (of enig an hen gelieerde partners) dat gaat kopen. Het enige wat ze krijgen is kennis, kennis waarmee ze gegarandeerd geen goede motor hebben. Iedereen zou de gok dan nemen om iets zelf te bouwen. Dat ze wellicht wat gaan shoppen in Viry voor mensen (mensenhandel lol), dat is een ding, maar waarom Franse middelmatigheid kopen? Non merci. Dat eerst maar eens Alpine te koop wordt gezet. Als Hitech het overneemt, ben ik benieuwd welke grote jongen zijn naam eraan gaat hangen. Trabant?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GVpfRFxb0AAD4t3?format=jpg&name=900x900

Daar is de aankondiging al!

[ Voor 27% gewijzigd door basvn op 23-08-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eindelijk krijgt hij dan zijn kans na jaren wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
siggy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:51:
[...]
Twijfelachtig dat Andretti (of enig an hen gelieerde partners) dat gaat kopen. Het enige wat ze krijgen is kennis, kennis waarmee ze gegarandeerd geen goede motor hebben. Iedereen zou de gok dan nemen om iets zelf te bouwen. Dat ze wellicht wat gaan shoppen in Viry voor mensen (mensenhandel lol), dat is een ding, maar waarom Franse middelmatigheid kopen? Non merci. Dat eerst maar eens Alpine te koop wordt gezet. Als Hitech het overneemt, ben ik benieuwd welke grote jongen zijn naam eraan gaat hangen. Trabant?
De toekomst van Alpine is ook ongewis maar bepaalde acties van Renault lijken op een vertrek uit de Formule 1 te duiden. In Viry wordt de afdeling idie F1 motoren bouwt opgeheven en het personeel gaat naar afdelingen van andere racesklassen. Daarnaast is het plan genoemd om in 2026 met Mercedes motoren te gaan rijden.

Een deels ontwikkelde F1 motor kan GM helpen eerder in de Formule 1 te komen dan 2028. Andretti zou inderdaad liever de eigen operatie opzetten in de VS en het in VK dan de Enstone inboedel over te nemen. Vooralsnog ligt de FOM dwars en is Andretti in de VS bezig de politiek te bewegen dat de FOM tegen de Amerikaanse wetgeving over mededinging opereert.

Uralkali Hitech, ohh wacht dat mag niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

De toekomst van Alpine is ook ongewis maar bepaalde acties van Renault lijken op een vertrek uit de Formule 1 te duiden. In Viry wordt de afdeling idie F1 motoren bouwt opgeheven en het personeel gaat naar afdelingen van andere racesklassen. Daarnaast is het plan genoemd om in 2026 met Mercedes motoren te gaan rijden.

Een deels ontwikkelde F1 motor kan GM helpen eerder in de Formule 1 te komen dan 2028. Andretti zou inderdaad liever de eigen operatie opzetten in de VS en het in VK dan de Enstone inboedel over te nemen. Vooralsnog ligt de FOM dwars en is Andretti in de VS bezig de politiek te bewegen dat de FOM tegen de Amerikaanse wetgeving over mededinging opereert.
Heb het meegekregen, zal hem geen vrienden maken. Amerikanen zijn wat dat betreft te trots. Ik hoop wel dat ze het gaan redden in de F1, liefste als nieuw team. De cake is groot genoeg.....
Uralkali Hitech, ohh wacht dat mag niet :+
Uruk-Hai-Tech dan? :+ 'The French are back on the menu boys!'

Het zou belachelijk zijn om die met steun van Oligarch toe te laten en Andretti weigeren. De ultieme hypocrisie.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gelukkig, weer een nieuwe naam in F1!

Dan hebben we volgend jaar minimaal 3 (soort van) rookies: Doohan, Bearman en Lawson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:58
Toch bizar. In de 2026 engine regulation is op specifiek verzoek van Renault de split-turbo weer verboden. Het enige team dat geen split-turbo heeft is Renault. En deze ingebakken voorsprong geven ze dan weer weg.
Als Andretti wel toegelaten was (en dus de eerste jaren met Renault motor zou rijden), zou Renault Viry dan open hebben gehouden of zelfs extra geïnvesteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

yay,, rookies++ :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:06:
Eindelijk krijgt hij dan zijn kans na jaren wachten. :)
"Jaren" valt ook wel mee. Hij is pas 21, en heeft pas eind 2021 bij Alpine getekend. 2 jaar aan de kant gezeten dus, da's net zo lang als, nouja, vele andere coureurs. Lawson is ook al 2 jaar of meer aan het wachten. Drugovich nog meer? Schwarzman heeft ook meer dan 2 jaar regelmatig met Ferrari mee gereisd. Etc etc.

En volgens wiki was Doohan voordat die bij Alpine tekende nog een Red Bull Junior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
Schwarzman heeft ook meer dan 2 jaar regelmatig met Ferrari mee gereisd. Etc etc.
Schwarzman is natuurlijk weer een speciaaltje met zijn (inmiddels afgedankte) Russische paspoort :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49
siggy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Een Drugovich en een Pourchaire, en de Vries ook eigenlijk, zijn allemaal ná hun 2e jaar kampioen geworden. Hulkenberg, Rosberg, Hamilton, Kovalainen allemaal in hun 1e. Wat moet je met iemand waarvan je zeker weet dat het geen diamant is, in F1? De kans dat je een Logan hebt is groter dan de kans dat je een Kobayashi krijgt.

Als je niet de potentie hebt van een Antonelli, of niet in je eerste seizoen al (bijna) kampioen wordt......dan houd het op.

Het is al triest genoeg dat een Ricciardo kans op kans krijgt die al heel lang over zijn top heen is en moet teren op RB en uitschieters. Ik hoop van harte dat Lawson zijn zitje krijgt, maar een Perez en een Ricciardo hadden allang uit de F1 moeten zijn.
Het is toch eigenlijk bizar: Hele sloot talentvolle drivers in F2 zoals Drugovich die niet doorbreken. En aan de andere kant: Mensen die niet voldoen die te lang in F1 blijven rondhangen die er eigenlijk al niet meer horen.

Als je naar de huidige drivers kijkt dan had daar echt eerder al wat mensen gewipt mogen worden:
- Stroll doet het nu wat beter maar heeft echt jaren slechte performances gehad.
- Ocon is dan wel weer een goede coureur maar heeft slechte voelsprieten.
- Zhou en vooral Sargeant zijn slechte rookies en kunnen geen potten breken. Nu snap ik wel dat een rookie vaak tijd nodig heeft om zich aan te passen. Zhou kun je dan nog voordeel van de twijfel geven, Sargeant had allang weg moeten zijn.
- Perez, Magnussen en Ricciardo zijn dan wel weer veteranen maar zijn ook echt wel (ver) over hun hoogtepunt heen. Haas was denk ik echt veel beter af geweest met een jonge nieuwe driver die een goede PR had kunnen leveren of veel sponsorgeld had mee kunnen nemen voor een stoeltje. Perez en Ricciardo hebben voor nu nog voordeel van de twijfel.

Dan had je in ieder geval een stoeltje of 3 alweer beschikbaar gehad voor jong talent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 24-10 12:46
Bottas kun je ook wel aan dat rijtje toevoegen.

Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre hulkenberg en alonso nog echt wat toevoegen op het allerhoogste niveau. Niemand die nog verwacht dat ze echt om de knikkers spelen. Zeker Alonso vind ik dit jaar mak…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Na de aankondiging van Doohan zijn er nog 3 plekken over.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/f1-the-picture-is-almost-complete-for-2025-v0-8frvqb8lbdkd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=cad098bb7901a3184212391f284fb06ac3782c33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lynx schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:30:

Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre hulkenberg en alonso nog echt wat toevoegen op het allerhoogste niveau. Niemand die nog verwacht dat ze echt om de knikkers spelen. Zeker Alonso vind ik dit jaar mak…
Begin vorig jaar was Alonso toch top? Ik denk eerder dat bij hem het vuur minder brand omdat de auto ook niet vooruit te branden is. Dan had je Hamilton in 2022 & 2023 ook wel kunnen vervangen, bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Lynx schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:30:

Alonso en Hulkenberg hebben dan nog het voordeel dat ze in mijn ogen echt veel beter zijn dan hun teamgenoten en daardoor nog wel relevant zijn in F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Chocoball schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:40:
Na de aankondiging van Doohan zijn er nog 3 plekken over.
[Afbeelding]
Technisch gezien nog 2 want dit weekend had Helmut Marko nogmaals bevestigd dat Lawson volgend jaar een stoeltje krijgt bij één van de twee Red Bull teams. Dus het stoeltje naast Yuki is ook al vergeven (vraag is in welke samenstelling de teams gaan rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Robkazoe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

Technisch gezien nog 2 want dit weekend had Helmut Marko nogmaals bevestigd dat Lawson volgend jaar een stoeltje krijgt bij één van de twee Red Bull teams. Dus het stoeltje naast Yuki is ook al vergeven (vraag is in welke samenstelling de teams gaan rijden).
Of dat ze Perez alsnog wippen, en dan zijn het alsnog drie stoeltjes. Blijkbaar heeft Red Bull zich dus nog steeds niet voor die 2 jaar aan Perez gecommitteerd. Het was puur een "voor nu... blijft die rijden". Misschien schoppen ze hem alsnog tijdens het seizoen er uit, of na het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:58
Het probleem is, wie is er daadwerkelijk beter?
Leclerc, Russell en Piastri winnen Formule 2 in hun eerste seizoen en lijken daadwerkelijk toppers te zijn/worden.
De Vries wint in zijn 4e seizoen van Latifi. Beide zijn in F1 geen toppers, hoewel De Vries in andere series wel resultaten haalt.
Schumacher wint in zijn 2e seizoen. Tsunoda wordt in zijn 1e seizoen 3e. Beide lijken redelijke coureurs, hoewel wat wisselvallig.
Drugovich wint in zijn 3e jaar, met overmacht, maar overtuigd uiteindelijk geen F1 team dat hij beter is dan wat ze al hebben of kunnen krijgen.
Pourchaire wint in zijn 3e jaar, met een nipte voorsprong op Vesti in zijn 2e jaar en Doohan in zijn 2e jaar. Doohan schijnt een aantal reaces gereden te hebben met een slecht chassis. Uiteindelijk is het het werk achter de schermen waarmee Doohan Alpine weet te overtuigen, niet de raceuitslagen in F2. Zeker niet in wat voor de teams kennelijk gezien wordt als een zwak veld.

Nu hebben we Bearman en Antonelli die gepromoveerd worden. Beide gaan de F2 niet winnen, maar weten te overtuigen met hun werk achter de schermen en tijdens tests met ouder F1 materieel. RBR (Marko) heeft ook wel eens de neiging om junioren eerst naar Super Formula te sturen voor ze in de F1 geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
RobertMe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Hoe lang zit die al op de bank? Is die intussen niet een semi gepasseerd station? Of anders gezegd: waarom zou je een F2 kampioen van X jaar terug nog in je auto zetten als je ook een ervaren rijder kunt krijgen? Of je dan voor Yuki moet gaan is een tweede.
Die zit al 2 jaar te lang op de bank. Ik snap totaal de propositie van papa Stroll niet voor die jongen. Of althans waarom hij er in mee gaat. Hij sloopt zijn eigen carrière voor.. een sloot geld? Want ik vind je echt een natte theedoek als je zelfs een IndyCar test op voorhand weigert. Nee, dan ga je 'als aankomend topcoureur' European Le Mans doen in LMP2 en wat testrondjes in een Formula E 8)7. Die is denk ik klaar. Maar tegelijkertijd is hij er nog wel bij Aston Martin.
Pagina: 1 ... 51 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024