[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.337 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Dat is niet zo moeilijk :)

1 van de vroegere geldschieters van Hitech was Dmitri Mazepin, vader van de coureur Nikita Mazepin. De geldschieter van Hitech zou nu een kazachstaanse zakenman zijn maar er zijn signalen dat in de achtergrond Dmitri Mazepin nog steeds over de centen gaat en ondanks de ontkenningen is de FOM als de dood als dat waar blijkt te zijn.

Waar kennen we Dmitri nog meer van? Ooit wou hij het failliete Force India kopen en toen dan niet lukte Williams om te eindigen als sponsor Uralkali van het Haas team. Die sponsoring inclusief het stoeltje van Nikita kwam abrupt tot een einde met de russische invasie van de Oekraïne.
Good old Dimitri!!! Wist niet dat het Hi tech was waar Mazepin reed. Dacht dat dat Russian Time was.

Maja, FOM/F1 is wel selectief verontwaardigd, ik bedoel, Flavio is terug. De enige persoon die ooit een life time ban heeft gekregen :+ En laten we niet alle crypto crap vergeten (ftx op mercedes.....grootste scam ooit) en Rich Energy. Due diligence is ook niet meer wat het geweest was.

Mind you, ik zou ook niks met een Rus, of geld van een oligarch te maken willen hebben, maar het is ergens best hypocriet ;)

Even praktisch, alsof Mazepin Jr. terug in de F1 kan komen. Die kon al weinig, na zoveel jaren weg. Robert Schwartzman, dat die niet in de F1 is gekomen...... zou het ook door zijn russische roots komen? Die jongen was bloedsnel in F2..

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:37
Chocoball schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Dat is niet zo moeilijk :)

1 van de vroegere geldschieters van Hitech was Dmitri Mazepin, vader van de coureur Nikita Mazepin. De geldschieter van Hitech zou nu een kazachstaanse zakenman zijn maar er zijn signalen dat in de achtergrond Dmitri Mazepin nog steeds over de centen gaat en ondanks de ontkenningen is de FOM als de dood als dat waar blijkt te zijn.

Waar kennen we Dmitri nog meer van? Ooit wou hij het failliete Force India kopen en toen dan niet lukte Williams om te eindigen als sponsor Uralkali van het Haas team. Die sponsoring inclusief het stoeltje van Nikita kwam abrupt tot een einde met de russische invasie van de Oekraïne.
Het stukje wat hierbij nog mist is dat pappa Mazepin ook goede vriendjes met Putin is. Vandaar dat hij meteen op een sanctelijst kwam, incl. zoon Nikita. Volgens mij is via een rechter Nikita wel weer van de sanctielijst gehaald omdat hij geen banden heeft met Putin? Alleen gaat natuurlijk nog steeds niemand zijn vingers aan hem branden. Nog los van dat die zonder de centen van pappie een bijzonder slechte paydriver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-10 22:36
RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Het stukje wat hierbij nog mist is dat pappa Mazepin ook goede vriendjes met Putin is. Vandaar dat hij meteen op een sanctelijst kwam, incl. zoon Nikita. Volgens mij is via een rechter Nikita wel weer van de sanctielijst gehaald omdat hij geen banden heeft met Putin? Alleen gaat natuurlijk nog steeds niemand zijn vingers aan hem branden. Nog los van dat die zonder de centen van pappie een bijzonder slechte paydriver is.
Nikita zou dan ook openlijk afstand moeten doen van de acties van Putin. Gaat hij nooit doen (don’t cut off the hand that feeds you), heeft volgens mij ook al wel laten doorschemeren dat hij het allemaal wel prima vindt wat oompje Vlad doet. En als hij het wel zou doen, dan heeft hij grote kans om te dicht bij een open raam te komen. Rijke Russen die het niet zo hebben op Putin blijken bovengemiddeld vaak vliegles te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chocoball schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:59:
In ander nieuws. Jack Doohan wordt waarschijnlijk nog voor de zomerstop als de 2e coureur bij het Alpine team voor volgend seizoen aangekondigd. Door de komst van Oliver Oakes kwam opeens Paul Aron in beeld maar dat had blijkbaar geen invloed op de beslissing. Onduidelijk is nog wat dit voor Mick Schumacher betekent die ook in beeld was voor een stoeltje.

https://www.motorsport.co...-2025-race-deal/10640886/
Zou wel mooi zijn.
Wat meer rookies als instroom :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

Erazzzer

Fear me, I'm German!

YakuzA schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Zou wel mooi zijn.
Wat meer rookies als instroom :)
Ik ben groot voorstander van rookies, maar ik zie Doohan niet echt als een groot talent. Goede rijder, maar ben bang dat het middenmootvulling voor de toekomst is. Aan de andere kant, welke opties heeft Alpine verder? Ik zou Mick graag terug zien in de F1, maar dat staat een beetje in contrast met mijn middenmoot opmerking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:40
Zoals eerder gezegd was swartzman wel een goede. Drugovich hangt ook nog steeds rond bij AM. Lawson is volgend jaar ook bsb als het aan liberty media ligt 🤮

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Wat ik niet teruglas in de notulen van de laatste F1 Commissionv vergadering maar wel is besproken blijkbaar was een wildcardsysteem voor junior rijders. De overstap van F2 naar F1 is blijkbaar lastig en teams zijn geneigd vast te houden aan huidige F1 coureurs dan een F2 rookie een kans te geven.

Nu moeten teams de 1e vrije trainingsesessie opofferen aan een junior rijder en dat met beide wagens in een seizoen. Het wildcardsysteem zou dan inhouden dat een junior rijders bij bepaalde races het hele weekend meedoet. Gezien het budgetplafond is er geen geld voor een 3e wagen en de plek innemen van de vaste rijder dat vonden de teams iets te gortig omdat hun sterrijders dan het hele weekend ontbreken.

Het idee is nu vervangen met een idee dat junior rijders sprint races in F1 wagens gaan rijden (kan alleen het bewuste artikel niet meer vinden).

https://www.motorsport.co...-rookie-drivers/10638159/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:37
Chocoball schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:56:
Wat ik niet teruglas in de notulen van de laatste F1 Commissionv vergadering maar wel is besproken blijkbaar was een wildcardsysteem voor junior rijders. De overstap van F2 naar F1 is blijkbaar lastig en teams zijn geneigd vast te houden aan huidige F1 coureurs dan een F2 rookie een kans te geven.

Nu moeten teams de 1e vrije trainingsesessie opofferen aan een junior rijder en dat met beide wagens in een seizoen. Het wildcardsysteem zou dan inhouden dat een junior rijders bij bepaalde races het hele weekend meedoet. Gezien het budgetplafond is er geen geld voor een 3e wagen en de plek innemen van de vaste rijder dat vonden de teams iets te gortig omdat hun sterrijders dan het hele weekend ontbreken.

Het idee is nu vervangen met een idee dat junior rijders sprint races in F1 wagens gaan rijden (kan alleen het bewuste artikel niet meer vinden).

https://www.motorsport.co...-rookie-drivers/10638159/
Eén sprint race tijdens de test na afloop van het seizoen.
https://www.the-race.com/...e-race-proposal-revealed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 14:31
Vinnocchio schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:26:
Mijn op niks gebaseerde voorspelling voor 2025:
Sainz/Perez bij RB en Max//Russel bij Merc
Voor 2025? Sainz kan in ieder geval al niet meer kloppen want die heeft getekend bij Williams....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:43
Barre73 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Voor 2025? Sainz kan in ieder geval al niet meer kloppen want die heeft getekend bij Williams....
Met - schijnbaar - een RBR clausule, dus zou het nog steeds kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04
Barre73 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Je gaat even voorbij aan de clausule dat Sainz weg mag als Red Bull Racing of Mercedes hem een aanbod doet. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zijn die clausules bekend of is dat iets wat wordt gedacht?
Precieze inhoud van contracten is toch een soort van geheim, zo ver ik lees in de media?
#DTV :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sepp14 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:41:
Zijn die clausules bekend of is dat iets wat wordt gedacht?
Precieze inhoud van contracten is toch een soort van geheim, zo ver ik lees in de media?
#DTV :)
Contracten zijn inderdaad niet openbaar. Maar de aankondiging van Sainz naar Williams incl. deze clausupe werd zondag al beschreven, terwijl maandag "pas" de aankondiging was. Dus diegene die "roddelde" over de aankondiging had mogelijk wel een goede bron? En mogelijk dan, want dat Sainz met Williams in gesprek was was al langer bekend (/werd geroddeld). Dus als je dan net op het juist moment schrijft dat het "nu echt aangekondigd gaat worden" lijk je al snel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Contracten zijn inderdaad niet openbaar. Maar de aankondiging van Sainz naar Williams incl. deze clausupe werd zondag al beschreven, terwijl maandag "pas" de aankondiging was. Dus diegene die "roddelde" over de aankondiging had mogelijk wel een goede bron? En mogelijk dan, want dat Sainz met Williams in gesprek was was al langer bekend (/werd geroddeld). Dus als je dan net op het juist moment schrijft dat het "nu echt aangekondigd gaat worden" lijk je al snel betrouwbaar.
Oke, omdat de F1 van speculaties aan elkaar hangt had ik iets van hoe kunnen mensen dat weten. Maar helder voor mij jouw uitleg. (y)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sepp14 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Oke, omdat de F1 van speculaties aan elkaar hangt had ik iets van hoe kunnen mensen dat weten. Maar helder voor mij jouw uitleg. (y)
Nouja, het is natuurlijk ook gewoon speculatie. En mensen praten nu eenmaal, vooral in zo'n klein rondreizend circus. Personeel gaat naar andere teams en vertelt daar iets dat eigenlijk inside info was. Journalisten lopen overal rond of zitten bij de teams in de motorhomes en zien of horen iets. Het kan dus best kloppen. En deze speculatie wordt dan voor waarheid aangenomen. Die roddel dat Liberty Media aan Red Bull gevraagd zou hebben dat Perez moet blijven tot na Mexico geloofd dan weer niemand.

En zo kan ik mij ook nog een artikel op een kleine F1 website in mei 2016 herinneren. Die schreven dat de Verstappens in een restaurantje met Helmut Marko hadden gesproken en Verstappen de eerstvolgende race voor Red Bull zou rijden _O- 7(8)7 Iedereen verklaarde die voor gek totdat een dag later de aankondiging daar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:53

Martinspire

Awesomeness

Hoewel ik het idee wel leuk vind, heeft het mijns inziens meer te maken met dat junior rijders al vast liggen bij F2 en soms F3, waardoor ze niet zomaar bij een ander team kunnen instromen. De contracten van die rijders moeten gewoon niet voorkomen dat ze bij een ander team kunnen rijden. Als Hadjar niet een stoeltje krijgt, is dat de zoveelste F2 rijder die niet door kan stromen en Lawson houden ze ook al te lang aan het lijntje. Schwartzman is door Ferrari genaaid en zo nog wel wat rijders.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lynx schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:19:
Lawson is volgend jaar ook bsb als het aan liberty media ligt 🤮
Neem je de rare roddels serieus? 8)7

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Martinspire schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Hoewel ik het idee wel leuk vind, heeft het mijns inziens meer te maken met dat junior rijders al vast liggen bij F2 en soms F3, waardoor ze niet zomaar bij een ander team kunnen instromen. De contracten van die rijders moeten gewoon niet voorkomen dat ze bij een ander team kunnen rijden. Als Hadjar niet een stoeltje krijgt, is dat de zoveelste F2 rijder die niet door kan stromen en Lawson houden ze ook al te lang aan het lijntje. Schwartzman is door Ferrari genaaid en zo nog wel wat rijders.
Anderzijds zijn er in de F1 natuurlijk minder stoeltjes en is de doorstroom lager. Immers is F1 het hoogst haalbare en bv topcoureurs wil je ook lange(re) tijd behouden. En bv 2019 was een jaar met veel rookies, maar dat waren er ook maar 3. En zelfs met elk jaar 3 nieuwe coureurs vraag ik mij af of je elk jaar "gegarandeerd" zoveel lege stoeltjes kunt hebben. Want ook de "mindere goden" rijden vaak minimaal 2 jaar in de F1, dan heb je dus al 6 stoeltjes, iets meer dan een kwart van de grid, gevuld met semi rookies.

En als je nu gaat tellen kun je natuurlijk makkelijk 6 man er uit gooien (Magnussen, Ocon, Zhou, Sargeant, Stroll, Perez, om eens wat te noemen). Maar wie zou je dan alweer volgend jaar er uit halen? En het jaar er op?

Terwijl het bij F2 al zo is dat de WDC niet meer mag mee doen, dus gegarandeerd elk jaar een leeg stoeltje, en er zullen er daar ook wel elk jaar uit gaan omdat ze niet goed genoeg zijn (zeker als ze geen backing van een F1 team hebben lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Terwijl het bij F2 al zo is dat de WDC niet meer mag mee doen, dus gegarandeerd elk jaar een leeg stoeltje, en er zullen er daar ook wel elk jaar uit gaan omdat ze niet goed genoeg zijn (zeker als ze geen backing van een F1 team hebben lijkt me)
Is dat niet juist onderdeel van het probleem? Als je in F2 wint zit je eigenlijk het jaar erna zo goed als zeker zonder actief race stoeltje.

De FIA zou actief kunnen sturen op een betere doorstroom. Bijvoorbeeld -noem eens iets geks - door de salarissen van coureurs boven de 30 wel op te nemen in de budget cap, maar de salarissen van de coureurs daaronder niet.

In het huidige veld zouden dan ALO, HAM, HUL, RIC, BOT, PER en MAG voor teams een stuk kostbaarder worden.
Moet je alleen nog wel iets verzinnen dat het salaris niet 0 is omdat een sponsor de coureur rechtstreeks betaalt.

Of je stelt dat binnen elk team 1 van de coureurs jonger dan 30 móet zijn. Dan kun je nog steeds voor een ervaren rot gaan, maar dan moet er een jonkie naast.

Het gaat dan allemaal wel een beetje op F1 manager games lijken :+

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:03
sanderb schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:12:
[...]
De FIA zou actief kunnen sturen op een betere doorstroom. Bijvoorbeeld -noem eens iets geks - door de salarissen van coureurs boven de 30 wel op te nemen in de budget cap, maar de salarissen van de coureurs daaronder niet.
Waarom zou je dat of een van je andere voorstellen doen? Dat is heel erg arbitrair en heeft niks met de kwaliteiten van f1 of f2/f3 coureurs te maken.
Dan liever iets doen aan paydrivers die niet presteren. Dus de onderste 2 uit f1 maken plaats voor de beste 2 uit f2. Alleen werkt dat niet met de huidige opzet van teams in de f1. Dus zolang die hun eigen rijders mogen kiezen, krijg je dit probleem niet opgelost zonder andere ongelijkheid te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Anderzijds, welke coureur die zijn debuut heeft gemaakt in de laatste 5 jaar in F1 is echt succesvol geweest? Tuurlijk, Piastri komt meteen op maar daarbuiten? Latifi, Sargeant, Schumacher, De Vries, Zhou etc. Toch niet echt succesverhalen dus die verplichte doorstroom zie ik niet zo zitten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Je kan natuurlijk wel instellen dat de F2 kampioen naar de F1 moet. Echter de F2 kampioen is niet altijd kwalitatief goed, soms heb je een jaar van armoe. Denk aan het jaar dat de Vries kampioen werd of het jaar dat Drugovic won.

Als de F2 winnaar naar F1 moet, dan kan je dat op verschillende manieren doen. Degene die het laagst in het F1 kampioenschap staat vliegt er uit. Of de rijder met de meeste races vliegt er uit, tenzij er elders een plekje komt. Als een (top)team dat laatste niet wil, dan kunnen ze een deal proberen te maken met een ander team. In geval van Mercedes zouden ze een rijder bij Williams kunnen parkeren, Ferrari bij Haas en RBR bij VCARB.

Anders moet in mijn ogen de regel geschrapt worden dat de F2 kampioen uit de F2 moet. Want wat heb je er nu aan om F2 kampioen te worden? Je kan soms beter 2e worden!
2023 - Théo Pourchaire - 'Op de bank' (Indycar)
2022 - Drugovic - Op de bank bij AM
2021 - Piastri - Jaar op de bank gezeten bij Alpine, nu wel bij McLaren
2020 - Schumacher - Promotie naar Haas
2019 - Nyck de Vries - Jaren op de bank

De jaren daarvoor waren wel veel doorstromers. Een jaar niet rijden is op die leeftijd volgens mij dodelijk. Ik denk dat Piastri nu sneller zou zijn geweest zonder die tijd op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het vervelendste lijkt mij om dan in een talentenprogramma van een F1 team te komen zonder de kans om door te stromen. Lawson heeft het geluk gehad dat Ricciardo uitviel, Bearman was die mazzel met Sainz. Maar anders sta je gewoon in de garage naar de schermen te kijken om te zien hoe anderen doen wat jij graag had willen doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
asing schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:19:
Het vervelendste lijkt mij om dan in een talentenprogramma van een F1 team te komen zonder de kans om door te stromen. Lawson heeft het geluk gehad dat Ricciardo uitviel, Bearman was die mazzel met Sainz. Maar anders sta je gewoon in de garage naar de schermen te kijken om te zien hoe anderen doen wat jij graag had willen doen.
Maar dat is toch in veel sporten zo? Als de coach vindt dat jij niet beter bent als spits of centrale verdediger dan de spelers in het veld, zit je als reserve op de bank. En als er nog iemand tussen zit, zit je niet eens op de bank. Punt is vaak dat er meer liefhebbers en talenten dan plekken zijn. Bij f1 komen daar paydrivers bij, maar voor het principe maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sineplex schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:15:
Anderzijds, welke coureur die zijn debuut heeft gemaakt in de laatste 5 jaar in F1 is echt succesvol geweest? Tuurlijk, Piastri komt meteen op maar daarbuiten? Latifi, Sargeant, Schumacher, De Vries, Zhou etc. Toch niet echt succesverhalen dus die verplichte doorstroom zie ik niet zo zitten.....
Alle drie van 2019 zijn niet bepaalt onsuccesvol, Russell, Nowin, en Albon. Albon dan de pech dat die vrij snel naast Verstappen kwam en door Red Bull te licht bevonden was, maar alle drie de coureurs hebben bij een topteam gereden en staan AFAIK nog steeds hoog aangeschreven (als in, Red Bull had volgens de geruchten Albon intussen wellicht ook terug willen hebben).

En anderzijds heb je dan weer F2 coureurs die al (bijna) zeker zijn van een F1 contract nog voordat het seizoen begonnen is. Want de kans dat Bearman naar Haas zou gaan was al zeer groot nog voor zijn invalbeurt, ondanks dat die volgens mij dit jaar (zijn tweede?) in F2 geen deuk in een pakje boter rijdt. En Antonelli werd al meteen aangewezen als mogelijke opvolger van Hamilton, terwijl die nog geen race gereden had in die F2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Gewoon een regionale spec series erbij, gebaseerd op de Formule 1 regels of zoiets als Super Formula. Daarin dan alleen drivers die minimaal de helft aan superlicense punten hebben voor F1. Racen doen ze dan in de weekends dat F1 niet raced.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:01

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ooit, lang geleden, telden alleen je beste races mee voor het drivers championship. In die tijd kon je dus makkelijker een race missen zonder grote risico's voor je titel. In zo'n systeem is het makkelijker om meerdere coureurs voor een team te hebben en dus ook af en toe rookies de kans te geven.

Een andere voordeel is dat niet alle races even groot of belangrijk hoeven te zijn. Je kan kan dan bv regionale races organiseren, bv een Europeese Kampioenschap, naast het wereldkampioenschap, met z'n eigen puntentelling. Teams zullen moeten kiezen aan welke races ze mee doen en hoe ze hun budget verdelen.

Dat is geen nieuw concept maar is altijd mogelijk geweest volgens het F1-regelement. We hebben het over Grand Prixs, oftewel Grote Prijzen, omdat er vroeger ook kleine wedstrijden waren zonder Grote Prijs.
De budgetcap is wel nieuw dus teams kunnen niet zomaar aan alles meedoen.

Beslissen aan welke races ze meedoen, met welke coureur(s) en welke auto's/upgrades zou een extra strategisch element toevoegen aan F1 en de rol van het team weer wat groter maken. Nu lijkt het soms alleen om de coureurs te gaan en zijn de teams en de auto's er vooral om de coureurs te dienen, terwijl het eigenlijk gewoon personeel is.

Nu moeten alle teams aan alle races meedoen. Iedereen optimaliseert z'n auto dus voor precies dezelfde doelen en de verschillen zijn dan ook best wel klein. Het enige verschil lijkt soms te zijn dat ze allemaal hun thuisrace willen winnen. Ferrari doet het altijd goed op Monza en dat is vast geen toeval.

Een systeem waarin niet iedereen aan alles mee hoeft/kan doen geeft meer ruimte aan specialismes. Misschien dat je auto optimaliseert voor regenraces of juist voor hoge temperaturen. Misschien dat je een coureur in dienst hebt die gespecialiseerd is in stratencircuits, inhaalraces of verdedigen. Misschien dat je geen kans ziet op het WK en dus alles inzet op het winnen van het EK of je thuisrace. Misschien dat je je rookies met de auto's van vorig jaar laat rijden om ze goedkoop ervaring op te laten doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sineplex schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:15:
Ik vraag me wel eens af of we niet te veel verwachten van rookies. Eigenlijk verwachten we dat ze in hun eerste jaar al indruk maken en in hun tweede of derde jaar races winnen of in ieder geval hun teamgenoot onder druk zetten.

Jensen Button kwam pas na 69 races voor het eerst op het podium. Massa had er 58 nodig en Webber 57. Verstappen stond pas in z'n 93ste race voor het eerst op pole. Om maar wat data van Wikipedia te trekken.

Die hebben allemaal jaren rond gereden voor duidelijk werd hoe goed ze echt waren. Bij Verstappen was vanaf het begin duidelijk dat hij bijzonder goed was maar ook hij heeft een lastige tijd gehad met veel crashes en fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-10 15:15
Valkyre schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:04:
Hoe zit dat eigenlijk met de punten?
Wdc punten achtervolgen de coureur wanneer ze van team wisselen.

Maar geldt dat ook voor de WCC punten?
En wat als iemand een team verlaat en ook de f1 mod season blijven de punten dan bij het team?
2018, Force India werd gedurende het seizoen gered door papa Stroll en ging door als Racing Point.
Alle Force India punten verdwenen uit de WCC stand en Racing Point begon in Spa op 0 punten.

Ocon en Perez hebben voor het WDC wel al hun punten behouden.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Red Bull sporting director Jonathan Wheatley vertrekt naar Audi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chocoball schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:14:
Red Bull sporting director Jonathan Wheatley vertrekt naar Audi. [Twitter]
Iedereen vertrekt, behalve degene die niet presteert :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Iedereen vertrekt, behalve degene die niet presteert :+
Verwarrend, bedoel je Perez of Waché? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chocoball schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:28:
Verwarrend, bedoel je Perez of Waché? :)
Checo ;) . Of Wache niet presteert lijkt me wat te vroeg om te kunnen zeggen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Checo ;) . Of Wache niet presteert lijkt me wat te vroeg om te kunnen zeggen?
Bij de teamradio van Verstappen in Hongarije vroeg ik mij af wie er nou wakker moest worden bij Red Bull. Nu had hij al de afstelling, de strategie, iedereen op en langs de baan bekritiseert dus vroeg mij af wie er dan nog overblijft bij Red Bull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ik vraag me wel eens af of we niet te veel verwachten van rookies. Eigenlijk verwachten we dat ze in hun eerste jaar al indruk maken en in hun tweede of derde jaar races winnen of in ieder geval hun teamgenoot onder druk zetten.

Jensen Button kwam pas na 69 races voor het eerst op het podium. Massa had er 58 nodig en Webber 57. Verstappen stond pas in z'n 93ste race voor het eerst op pole. Om maar wat data van Wikipedia te trekken.

Die hebben allemaal jaren rond gereden voor duidelijk werd hoe goed ze echt waren. Bij Verstappen was vanaf het begin duidelijk dat hij bijzonder goed was maar ook hij heeft een lastige tijd gehad met veel crashes en fouten.
Die statistieken vertekenen nogal. Max reed bv jarenlang niet bij een team waar een podium realistisch was. Dan kun je wel zeggen, het duurde ruim 4 jaar voor zijn 1e podium maar als dat team sowieso geen podiums reedt is dat weer nietszeggend.... En aangezien de meeste rookies bij een achterhoede team beginnen is het logisch dat er nogal wat tijd overheen gaat. Maar, eens, dat een rookie echt wel even moet kunnen wennen aan de F1. Dat is dan ook weer precies de reden dat ze meestal instappen bij het junior-team :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-10 21:54
Tijd voor Max om een andere plekje te zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Formula one schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
Tijd voor Max om een andere plekje te zoeken
Jonathan Wheatley is hem voor... https://www.gpblog.com/nl...as-bij-ander-f1-team.html

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chocoball schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:31:
Bij de teamradio van Verstappen in Hongarije vroeg ik mij af wie er nou wakker moest worden bij Red Bull. Nu had hij al de afstelling, de strategie, iedereen op en langs de baan bekritiseert dus vroeg mij af wie er dan nog overblijft bij Red Bull.
_o-

Maar gaat Wheatley nu gelijk op gardening leave, of pas aan het einde van het seizoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 11:43
RBR lijkt echt op instorten te staan en ik zie het steeds reëler worden dat Max naar Mercedes vertrekt.
Die zal toch ook met lede ogen aanschouwen hoe het team is afgegleden met de machtsstrijd, het gebrek aan vooruitgang en een teamgenoot waar ie niks aan heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door JEightyFive op 01-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:47
Toke_gt schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:26:
Maar dat is toch in veel sporten zo? Als de coach vindt dat jij niet beter bent als spits of centrale verdediger dan de spelers in het veld, zit je als reserve op de bank.
Dat vind ik toch net weer anders. Als jij in de selectie (voetbal) zit, dan doe je wel alle trainingen mee. In de wedstrijd zit je ook klaar op de bank en de meeste spelers vallen echt wel een keer in.

Bij de F1 krijg je hooguit een paar FP1's, alle andere FP's (trainingen) mis je als coureur. Verder kan je alleen instappen als een coureur voor de kwalificatie niet mee doet en dat komt zelden voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chocoball schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:14:
Red Bull sporting director Jonathan Wheatley vertrekt naar Audi. [Twitter]
Tja, RBR begint zo wel de imploderen. Het is ook niet alleen dit seizoen. Er zijn al eerdere belangrijke mensen vertrokken. Alles bij elkaar, tja, ik ben echt benieuwt hoe dit gaat lopen en wat Verstappen uiteindelijk gaat doen. Want hij schijnt dus een vrij makkelijke exit clausule te hebben. Namelijk als Marko gaat, dan kan hij ook gaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

_o-

Maar gaat Wheatley nu gelijk op gardening leave, of pas aan het einde van het seizoen?
Van een groter naar een 'kleiner' team is 3 maanden tenzij de teams er onderling uitkomen.
Psst ;)
Chocoball in "[F1] Seizoen 2024"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Tja, RBR begint zo wel de imploderen. Het is ook niet alleen dit seizoen. Er zijn al eerdere belangrijke mensen vertrokken. Alles bij elkaar, tja, ik ben echt benieuwt hoe dit gaat lopen en wat Verstappen uiteindelijk gaat doen. Want hij schijnt dus een vrij makkelijke exit clausule te hebben. Namelijk als Marko gaat, dan kan hij ook gaan.
Marko gaat nergens heen, die is net verlengd met een side-letter. Dus tenzij hij komt te overlijden zit Max contractueel vast aan Red Bull Racing. Uiteraard kan hij wel weg, maar zo makkelijk als eerder kan dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
[...]

De side letter waarmee Marko zich commiteert voor 2026 zou daar eerst verandering in brengen dat Verstappen niet zo maar weg kan. Alleen zei Horner al eerder dat niemand boven het team staat en als iemand niet wil blijven dan houden we hem niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
[...]

Hierop kun je eigenlijk direct de kritische vraag stellen: waarom blijft Marko eigenlijk? Wat houdt hem nog bij RBR? Ik kan mij niet voorstellen dat hij het voor het geld doet. En ik kan mij ook niet voorstellen dat het recent heel gezellig is daar.

Verder twijfel ik enorm aan die clausule. Niet dat die niet zou bestaan, want dat zal wel. Immers waar rook is, is vuur. Echter denk ik dat er ook wel andere redenen zullen bestaan dat een Verstappen weg kan. En anders Jos ff stennis laten schoppen, die kan dat wel :+.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:36

sjaool

Every life should have 9 cats

Het is niet zo verwonderlijk dat er mensen bij Red Bull weggekocht worden door een groot merk als Audi. Bij Mercedes hebben ze ook al een leegloop gehad en daar begint het inmiddels ook weer beter te draaien. Dit hoort allemaal bij het spel en is echt niet zo rampzalig als gedacht wordt. Elk team kent pieken en dalen. Red Bull heeft er twee met tussenpozen gehad en Mercedes een heel lange piek. En nu is het wachten tot McLaren de zaakjes goed voor elkaar heeft of dat Ferrari uit hun diepe dal begint op te kruipen. Het zou niet eens zo vreemd zijn als Williams over niet al te lange tijd weer meedoet voor de titel. Het kan in ieder geval alle kanten op.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

alex3305 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Hierop kun je eigenlijk direct de kritische vraag stellen: waarom blijft Marko eigenlijk? Wat houdt hem nog bij RBR? Ik kan mij niet voorstellen dat hij het voor het geld doet. En ik kan mij ook niet voorstellen dat het recent heel gezellig is daar.

Verder twijfel ik enorm aan die clausule. Niet dat die niet zou bestaan, want dat zal wel. Immers waar rook is, is vuur. Echter denk ik dat er ook wel andere redenen zullen bestaan dat een Verstappen weg kan. En anders Jos ff stennis laten schoppen, die kan dat wel :+.
Red Bull is een beetje het kindje van Helmut Marko. Die gaat alleen weg als hij echt met de hele F1 stopt of erbij neervalt. En Christian Horner gaat alleen weg als de top van Red Bull Oostenrijk/Thailand dat willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10 17:18

Pimmuz

Roar

Nu nog wachten op deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVi3hxjx637luazqWfBwc0id9Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDidJggfBuqquRwxmpqyHBrV.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter info dit is dus nep he voordat ik hier word aangevallen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Pimmuz op 01-08-2024 15:00 . Reden: Opheldering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
sjaool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Red Bull is een beetje het kindje van Helmut Marko. Die gaat alleen weg als hij echt met de hele F1 stopt of erbij neervalt.
I know. Maar met het wegvallen van Dietrich Mateschitz vermoed ik dat die machtsverhouding toch op scherp is komen te staan.
En Christian Horner gaat alleen weg als de top van Red Bull Oostenrijk/Thailand dat willen.
Naar de geruchten vooral de top van Thailand. Maar die zie ik ook zo snel niet vertrekken nadat hij Horneygate heeft overleefd :X.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Binnenkort in dit theater :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-10 22:41

flessuh

Set sail for fail!

Klinkt dus als Horner die de macht inderdaad echt heeft en er nu wat koppen gaan rollen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
De theorie dat ze Perez maar in de auto hebben gehouden zodat ze in ieder geval 1 ervaren coureur hebben na het vertrek van Max word wel realistischer op deze manier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

stylezzz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:07:
De theorie dat ze Perez maar in de auto hebben gehouden zodat ze in ieder geval 1 ervaren coureur hebben na het vertrek van Max word wel realistischer op deze manier. ;)
Met Perez in de wagen ben je als team gewoon een middenvelder en kun je kampioenschappen wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
sjaool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Met Perez in de wagen ben je als team gewoon een middenvelder en kun je kampioenschappen wel vergeten.
Feit. Maar er rommelt nu zoveel bij RBR dat ik een exit van Max ook niet meer ondenkbaar acht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 00:12
Ach succesvolle teams lopen wel vaker leeg. Ze vergeten echter dat het TEAM de grote kracht is. Een niet de personen. Zelfs Max niet....

Dit was te verwachten toen Christian zijn hostile takeover plande. Iedereen die het er niet mee eens was gaat er dan "discreet" vandoor. En Horner is er niet blij mee! De vileine tweet van hem (nu kunnen anderen eens een promotie maken...) laat zien dat hij een extreem slechte verliezer is.

Ik zie Max of heel veel geld maken, of naar een ander team gaan. En dat kan vanalles zijn. Mercedes, AM, Audi...

Mbt Wache. Deze heeft de wagen getekend welke begin dit jaar op het toneel verscheen, tegen adviezen van Newey in. Voila, ze zijn alweer terug aan het grijpen naar een basis zoals we deze vorig jaar zagen. Dit lijkt me een van de redenen dat Max zo woest is als de wagen niet in balans te krijgen is. Dit is ook de reden dat Perez kan aanblijven, de wagen is dermate slecht doorontwikkeld door Wache dat ze het Checo niet kwalijk kunnen nemen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wowly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:16:
De vileine tweet van hem (nu kunnen anderen eens een promotie maken...) laat zien dat hij een extreem slechte verliezer is.
Is ook maar net welke intentie je er in leest. Wat moet ie dan zeggen? "Zonder deze persoon zijn we reddeloos verloren"? Dan zou ie in feite zeggen dat hij zelf z'n werk niet goed heeft gedaan en een structuur zou hebben gecreëerd die aan maar een paar poppetjes hangt. Plus dat zou ook demotiverend zijn naar de mensen die blijven. Natuurlijk zeg je als baas dat er anderen binnen je organisatie klaar staan om door te schuiven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:02

BM

Moderator Spielerij
wowly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:16:
De vileine tweet van hem (nu kunnen anderen eens een promotie maken...) laat zien dat hij een extreem slechte verliezer is.
Dat is denk ik wat je er zelf in wilt lezen. Ik zie er niks geks in.

Ze hebben iemand die heel goed is in wat ie doet, dan ga je daar niet 'zomaar' iemand anders neerzetten. Nu gaat die persoon weg, en is dat daarmee inderdaad een kans voor anderen om te laten zien dat ze dit ook kunnen.

Of Horner is inderdaad een l*l, dat kan ook :+

Edit: wat @Herko_ter_Horst eigenlijk ook al zei dus

[ Voor 4% gewijzigd door BM op 01-08-2024 15:25 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Laatst online: 09:58
sjaool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:56:
Het is niet zo verwonderlijk dat er mensen bij Red Bull weggekocht worden door een groot merk als Audi. Bij Mercedes hebben ze ook al een leegloop gehad en daar begint het inmiddels ook weer beter te draaien. Dit hoort allemaal bij het spel en is echt niet zo rampzalig als gedacht wordt. Elk team kent pieken en dalen. Red Bull heeft er twee met tussenpozen gehad en Mercedes een heel lange piek. En nu is het wachten tot McLaren de zaakjes goed voor elkaar heeft of dat Ferrari uit hun diepe dal begint op te kruipen. Het zou niet eens zo vreemd zijn als Williams over niet al te lange tijd weer meedoet voor de titel. Het kan in ieder geval alle kanten op.
Vergeet ook niet dat de cost cap hier een flinke hand in heeft gehad, veel contracten worden nu op tijdelijke basis gezet met weinig uren waardoor je met een beetje creativiteit flink kunt bezuinigen als team zijnde. Daarnaast was de bedoeling dat de cost cap er ook voor zorgt dat het veld dichter bij elkaar komt, wat je nu bij Red Bull ziet is dus precies wat er verwacht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sporting director lijkt me nu wel een baan die je niet kunt "leren" / "opleiden". Je hebt bij wijze van geen "junior sporting director". Het is volgens mij een extreem brede functie die vanuit vele disciplines ondersteund wordt. Waarbij het taken pakket van Wheatly bestaat uit van het contact met de race director tot het "baas" zijn van de monteurs ter plekke (hij stelt het team samen dat de pitstops doet en overziet het hele proces van pitstoptraining tot alles track side) tot volgens mij ook meer het logistieke en organisatorische aspect v.w.b. regelen vluchten, hotels, ....

En ook bii andere teams zie je dat zo iemand er jaren zit. Ron Meadows bij Mercedes werkte er al toen het nog Honda was en weet niet anders dan dat hij Sporting Director is bij Mercedes; Alan Permane zat al in de jaren 90 bij Benetton? en heeft tot dit seizoen daar gezeten waarvan vele jaren als Sporting Director; En ook bij andere jaren is het naar mijn idee meer een vaste kracht. Met als uitzondering uiteraard Ferrari (Laurant Mekies een paar jaartjes totdat die nu als TP bij VCARB zit, nu dus een ander, en een jaar of 5 geleden zat Mekies er denk ik ook nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:37:
Sporting director lijkt me nu wel een baan die je niet kunt "leren" / "opleiden".
Toch is ook Wheatley een keer ergens begonnen, zonder ervaring als sporting director. Ik kan me voorstellen dat je niet even een gestructureerd curriculum in elkaar schroeft dat met een redelijke zekerheid competente sporting directors oplevert, maar het lijkt me wel degelijk mogelijk iemand mee te laten kijken/lopen/denken/doen bij wat een sporting director doet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22
Wheatley werd niet voor niets genoemd als mogelijke opvolger van Horner als die er wel uit was gevlogen na de whatsapp rel.
Het is toch niet gek dat mensen doorschuiven naar een ander team als je aan je plafond zit bij het huidige team.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
flessuh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:04:
Klinkt dus als Horner die de macht inderdaad echt heeft en er nu wat koppen gaan rollen
Hij (Wheatly) gaf al eerder aan dat hij verder wilt groeien. Binnen RB is er geen ruimte meer om hoger te gaan. Dus dan ga je ergens anders heen waar je nog wel kan gaan. Is gewoon normaal verloop binnen eender welke structuur.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pimmuz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:59:
Nu nog wachten op deze [Afbeelding]

Of naar Audi :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Toch is ook Wheatley een keer ergens begonnen, zonder ervaring als sporting director. Ik kan me voorstellen dat je niet even een gestructureerd curriculum in elkaar schroeft dat met een redelijke zekerheid competente sporting directors oplevert, maar het lijkt me wel degelijk mogelijk iemand mee te laten kijken/lopen/denken/doen bij wat een sporting director doet.
Je kunt inderdaad iemand laten meekijken/lopen. De vraag is of dat gedaan is waardoor nu ook iemand klaar staat. Dat was wellicht nog meer mijn punt. Uiteraard kun je iemand op die plek zetten en zal die hopelijk ooit op zijn pootjes terecht komen. Maar de vraag is meer od ze nu iemand hebben die het meteen kan overnemen. Alhoewel ik nog niet heb gekeken wanneer Wheatley vertrekt. Of dat per direct is of dat die het seizoen af maakt. Als die eind van het seizoen vertrekt is er nog een beetje tijd om iemand "op te leiden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Je kunt inderdaad iemand laten meekijken/lopen. De vraag is of dat gedaan is waardoor nu ook iemand klaar staat. Dat was wellicht nog meer mijn punt. Uiteraard kun je iemand op die plek zetten en zal die hopelijk ooit op zijn pootjes terecht komen. Maar de vraag is meer od ze nu iemand hebben die het meteen kan overnemen. Alhoewel ik nog niet heb gekeken wanneer Wheatley vertrekt. Of dat per direct is of dat die het seizoen af maakt. Als die eind van het seizoen vertrekt is er nog een beetje tijd om iemand "op te leiden".
Wheatley vertrekt aan het einde van dit jaar bij Red Bull. Hij is in 2006 bij het team gekomen als teammanager en is later sporting director geworden. Voor zijn komst bij Red Bull was hij chief mechanic bij Renault.

Hier nog een interview met hem over wat hij doet en over de belangrijkheid van communicatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Chocoball op 01-08-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-10 21:54
Ik geef het Max 5 jaar voordat Audi dominantie gaat beginnen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobertMe
Formula one schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:45:
Want fabrieksteams zijn altijd succesvol? Vraag anders eens aan Toyota, enige dat daar nog van over is is de windtunnel die McLaren huurt. Of Honda, die pas succesvol werden toen ze de boel voor $1 aan Ross Brawn verkochten (of nadat ze in 2020 aankondigde te stoppen met het leveren van motoren na 2021). Of Ferrari die maar zelden iets winnen.

Edit:
En Renault natuurlijk niet vergeten. Die zijn zo succesvol dat ze elke X jaar er mee stoppen of een andere naam op het team plakken. Anders zijn ze bang dat er zoveel vraag naar Renault auto's ontstaat dat ze ze niet kunnen produceren :+

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 01-08-2024 18:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
McLaren heeft het contract van hun team principal Andrea Stella voor meerdere jaren verlengd.

https://www.mclaren.com/r...-principal-andrea-stella/

Blijkbaar was Audi niet bekend met de aankondiging van Red Bull dus ook daar moest even een persmomentje uit.

https://www.audi-mediacen...udi-f1-factory-team-16134

[ Voor 36% gewijzigd door Chocoball op 01-08-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ondanks alle gerommel bij RedBull zie ik niet welk team echt iets beters aan Verstappen kan bieden.

Al die mensen die vervangen worden helpen de positie van Verstappen op een bepaalde manier omdat hij daarmee de oude rot wordt die de baas kan spelen over alle nieuwelingen. Niet dat de boel daar beter van wordt maar voor de machtspositie van Verstappen zelf is het vast wel prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-10 21:38
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:55:
Ondanks alle gerommel bij RedBull zie ik niet welk team echt iets beters aan Verstappen kan bieden.

Al die mensen die vervangen worden helpen de positie van Verstappen op een bepaalde manier omdat hij daarmee de oude rot wordt die de baas kan spelen over alle nieuwelingen. Niet dat de boel daar beter van wordt maar voor de machtspositie van Verstappen zelf is het vast wel prettig.
Ik denk helemaal niet dat Max een machtspositie wil. Ik denk dat die een snelle auto wil en een verenigd team dat aan hetzelfde doel werkt. Namelijk de concurrentie verslaan en waar mogelijk verpulveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Pimmuz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:59:
Nu nog wachten op deze [Afbeelding]

Ik geloof alleen tier @Chocoball!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
The tale of the tape... Max vs Checo at Red Bull 🥊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-wTsMsioQOsH7wddHi0XRc4I0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHn6Rr99IyU5sayQJrf3ALN4.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Ik was alweer vergeten dat ze dit jaar ‘gewoon’ 1-2tjes gescoord hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Een hele eer maar ik zat er recentelijk ook een paar keer naast met mijn berichtgeving.

In dit geval is het duidelijk een grap, te zien aan de slechte foto-opmaak en het iets afwijkende breaking lettertype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Want fabrieksteams zijn altijd succesvol? Vraag anders eens aan Toyota, enige dat daar nog van over is is de windtunnel die McLaren huurt.
Nou, los van het dramatische F1 avontuur heeft datzelfde team in Keulen wel aardig succes in het WEC geboekt en nog steeds doet. Die miljarden investering in de F1 zijn dus niet helemaal in rook op gegaan. Helemaal eens dat backing van een automerk geen garantie tot succes geeft, en misschien zal de analogie met Toyota ook wel voor Audi gelden; dat lange afstandsracerij beter bij hun past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik zie Max niet naar Audi vertrekken eigenlijk.. :+

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47

Mr Pingu

Professioneel Prutser

hoelang zit Aston Martin nu dat al te proberen?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik denk dat Max in 2028 einde contract ermee kapt en lekker GT3 gaat racen (zoniet eerder, of naar Mercedes gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 17:03
Mr Pingu schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

hoelang zit Aston Martin nu dat al te proberen?
Audi heeft geen verwend zoontje die mee moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een motorsport.com analyse over 2e seizoenshelften en combacks van rijders om de leider in het kampioenschap in te halen :)
A history of F1's second-half comebacks - do McLaren and Mercedes have a chance?
The greatest comeback since Lazarus? Everyone loves a good comeback story, and Formula 1 has enjoyed plenty of them over its nearly 75-year history as a gladiatorial contest of man and machine.
https://www.motorsport.co...s-have-a-chance/10641276/
If Verstappen and Red Bull manage the unthinkable and fail to lock out the championships this year, it'll be the biggest drivers' title swing from mid-season in, well, ever.
(natuurlijk niet te vergelijking ivm aantal races verschil tussen toen en nu, maar wel mooie historische kijk)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2024 11:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Marcel Br schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Audi heeft geen verwend zoontje die mee moet rijden.
Aston Martin heeft in dat andere zitje wel een capabele man zitten, die wint ook geen races op dit moment . Maar om precies te zijn, ze hoeven pas volgend jaar te presteren als het 5 jaar is ;) Ze zijn sinds seizoen '21 AM

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Iemand in zo'n rol moet gewoon goed kunnen samenwerken met specifieke personen in het team. Dat soort mensen hebben ze vast wel bij RBR, er zit meestal een hele laag onder met personeel dat dezelfde contacten heeft, alleen niet de autoriteit om knopen door te hakken bijvoorbeeld.

Wat betreft de "leegloop". Dat is heel normaal en gebeurt met ieder team dat succesvol wordt. Andere teams bieden grof geld voor personeel in sleutelposities, al is het maar om kennis binnen te halen ("Hoe doen jullie dat?") en het andere team te destabiliseren, maar ook omdat het leuk is om de top te bereiken als teamlid, maar na een seizoen als 2023 kan het niet beter. Je hebt verdorie 95%+ van alle wedstrijden gewonnen, alles en iedereen gedomineerd en gaat dat nooit meer overtreffen. Dat personeel dan eens wat anders gaat zoeken is volkomen normaal.

Dat gebeurde voorheen ook bij Mercedes en McLaren toen ze kampioenschappen wonnen en is ook bij Ferrari gebeurd in de Schumacher-tijd (hoewel dat wel heel abrupt eindigde)...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Red Bull technical director Perre Waché heeft in een interview aangegeven dat er correlatieproblemen zijn met de windtunnel waardoor sommige onderdelen niet goed lijken te werken op de RB20. Helmut Marko had eerder in het seizoen ook al over correlatieproblemen maar dan op de simulator in Monaco.

Afgelopen eizoenen was de berichtgeving dat Red Bull een windtunnel gebruikte die nog uit de laatste Wereldoorlog stamt. Het beestje is dan wel oud en langzaam maar zou wel betrouwbaar zijn. Daarnaast zou Red Bull juist meer computational fluid dynamics (CFD simulaties gebruiken en daar heer en meester in zijn.

Wat de windtunnel betreft lijkt mij dat RB dan soortgelijke problemen zou moeten ondervinden maar lees geen berichten die daar op wijzen tenzij de Barcelona upgrade daar een voorbeeld van is. Natuurlijk gaan ze de buitenwereld en de concurrentie niks wijzer maken waar het mogelijk echt aan ligt maar vond het wel apart dat ze dit seizoen steeds door correlatieproblemen overvallen worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Zou het kunnen dat die correlatieproblemen zijn ontstaan doordat het ontwerp van de RB20 wezenlijk anders is dan de RB19?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
Naarmate je dichter bij de grenzen van de huidige kennis komt, loop je vaker tegen correlatieproblemen aan. Dat had Newey al bij Leyton House, dat was zo bij Jordan onder Gary Anderson, Mercedes had het met Allisson en Elliott. McLaren en Haas hadden het recent een paar keer, Red Bull in het begin van de 2017 rule change.
Overigens zullen teams het zelden toegeven, want daarmee vertel je ook de concurrent dat je ontwikkelingen niet goed lopen.

De Red Bull windtunnel is oud, maar wel meerdere malen gemoderniseerd. Ten opzichte van de windtunnels van andere teams is hij groot en komt daardoor langzaam op gang, wat extra windtunneltijd kost bij het testen. Het voordeel is (was) dat bij een langere run in de windtunnel er geen runaway was en daardoor minder fouten. (Verhaal van Gary Anderson op The Race dat een windtunnel problematisch kan worden als de omstandigheden niet meer gelijk zijn, hij had het specifiek over warmte)

Overigens is de grootte van het gedeelte waar de auto's getest worden meestal niet zo groot, VCARB is recentelijk pas gewisseld van een windtunnel voor 50% schaalmodel naar een voor 60% schaalmodel, het maximum dat toegestaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

SterqVerhael schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:17:
Zou het kunnen dat die correlatieproblemen zijn ontstaan doordat het ontwerp van de RB20 wezenlijk anders is dan de RB19?
Dat lijkt me een SterqVerhael :+

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Chocoball schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:15:
Helmut Marko had eerder in het seizoen ook al over correlatieproblemen maar dan op de simulator in Monaco.
Dat was geen aero correlatie probleem. Het probleem in Monaco was dat de sim absoluut geen issues had met de kerbstones maar dat de auto zelf heel veel moeite had om dat te absorberen. Het ding was gewoon te stijf wat Max uitlegde in een verwijzing naar een kangaroo.

Dat probleem is overigens niet nieuw, in Singapore 2023 hadden ze er ook al veel last van. De McLaren daarentegen heeft niet zoveel problemen en absorbeert de klappen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
asing schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Dat was geen aero correlatie probleem. Het probleem in Monaco was dat de sim absoluut geen issues had met de kerbstones maar dat de auto zelf heel veel moeite had om dat te absorberen. Het ding was gewoon te stijf wat Max uitlegde in een verwijzing naar een kangaroo.

Dat probleem is overigens niet nieuw, in Singapore 2023 hadden ze er ook al veel last van. De McLaren daarentegen heeft niet zoveel problemen en absorbeert de klappen beter.
Het gekke aan een correlatieprobleem daarin lijkt mij dan wel dat teams dit niet eens virtueel simuleren? Ze hebben gewoon een volledige auto op een rig staan waarop ze o.a. dit soort zaken kunnen testen. En vooral iets puur met absorberen van krachten lijkt mij dat je makkelijk "nabootsen" (/in het echt doen). Dat je daarmee geen issues vind m.b.t. problemen met de motor of benzinetoevoer onder zeg 5G is begrijpelijk. Maar het "achter elkaar" "klappen geven op de ophanging" lijkt mij toch dat je met zo'n rig moet kunnen simuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
albino71 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Dat lijkt me een SterqVerhael :+
Zo sterk dat een albino het niet gelooft? :+

Ik zou het zelf niet onlogisch vinden, maar ik heb verder geen verstand van windtunnels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Het gekke aan een correlatieprobleem daarin lijkt mij dan wel dat teams dit niet eens virtueel simuleren? Ze hebben gewoon een volledige auto op een rig staan waarop ze o.a. dit soort zaken kunnen testen. En vooral iets puur met absorberen van krachten lijkt mij dat je makkelijk "nabootsen" (/in het echt doen). Dat je daarmee geen issues vind m.b.t. problemen met de motor of benzinetoevoer onder zeg 5G is begrijpelijk. Maar het "achter elkaar" "klappen geven op de ophanging" lijkt mij toch dat je met zo'n rig moet kunnen simuleren?
Ik heb ooit decennia geleden de rig van Toyota in het echt gezien. Ze hadden een open dag in Keulen. Op die rig maakten ze de auto met de assen vast aan de rig om daarna de rit over een circuit na te bootsen. Je kan er van alles mee testen maar niet het gevoel van de coureur in de bochten. Er zit volgens mij ook niemand in dan, dus je kan ook het gestuiter niet echt voelen.

De enige optie om een setup voor een circuit te vinden is in de sim en die deed het prima. Het echte apparaat stuiterde alle kanten op. Waar dat aan ligt? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
asing schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb ooit decennia geleden de rig van Toyota in het echt gezien. Ze hadden een open dag in Keulen. Op die rig maakten ze de auto met de assen vast aan de rig om daarna de rit over een circuit na te bootsen. Je kan er van alles mee testen maar niet het gevoel van de coureur in de bochten. Er zit volgens mij ook niemand in dan, dus je kan ook het gestuiter niet echt voelen.

De enige optie om een setup voor een circuit te vinden is in de sim en die deed het prima. Het echte apparaat stuiterde alle kanten op. Waar dat aan ligt? Geen idee.
Maar dat de auto dan stuitert moet je toch kunnen merken/meten? Die curbstone kun je toch "nabouwen" en merken dat met die setup de vering hard omhoog springt / er meer krachten op de rig komen te staan (/de auto de rig "omhoog trekt") / ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Maar dat de auto dan stuitert moet je toch kunnen merken/meten? Die curbstone kun je toch "nabouwen" en merken dat met die setup de vering hard omhoog springt / er meer krachten op de rig komen te staan (/de auto de rig "omhoog trekt") / ....
Het is al een hele tijd geleden, dus mijn geheugen is wat vaag. Ik meen dat ze de rig voornamelijk gebruikten om te kijken of alles heel bleef. Ik had foto's van die rig, en van nog veel meer. Maar helaas, verloren in de tijd.

De voorstelling die ik er nu van heb is dat bijvoorbeeld Liam Lawson "Sim duty" heeft. Dan wordt van alles geprobeerd en uiteindelijk komt daar een setup en een rondetijd uit rollen. Die zou dan op de auto van Max gezet worden en dat zou dan al zo'n beetje goed moeten zijn. Hooguit wat finetunen. Helaas stuitert de auto dan alle kanten op en komt Max niet aan de tijd die Liam wel haalde.

En dan moet je het zelf maar uitzoeken. Je kan het niet meer simuleren want dat komt niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:05:
De curb stone kan je nabootsen maar met hoeveel load ga je die belasten? Vergeet niet het ook om chassis stijfheid gaat. De RB20 kan gewoon te stijf zijn en dat kan je in een zo een simulatie niet goed zien. Je hebt een mate van flex nodig.

Zo had een werknemer van de toenmalige Opel Antwerpen zijn auto van dubbel zoveel laspunten voorzien. Die werd beduidend stijver en geheel onaangenaam om te rijden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Meer informatie over de oude windtunnel:
The shell of the 246-metre long air circuit of the 13ft x 9ft Wind Tunnel was constructed primarily of reinforced concrete. A 31-foot diameter six-bladed fan driven by a 1500hp (1125Kw) electric motor provided the power source. In terms of its uniformity and steadiness, the airflow in the test section was of such a quality as to make it one of the best low-speed wind tunnels in the world. Its speed range was up to 200mph. A particular feature was that, equipped with a moving belt ‘runway’, it had a capability for assessing the take-off and landing characteristics of air vehicles. It remains fully operational today in the ownership of Red Bull Formula 1 racing.
Afbeeldingslocatie: https://airsciences.org.uk/wp-content/uploads/2022/11/13x9-Wind-Tunnel_480.jpg

- https://airsciences.org.u...ory/#bedford-wind-tunnels
- https://airsciences.org.uk/bedford-rae-wind-tunnels/

Blijkbaar is de Concorde er ook in getest. :)

Excusez moi voor offtopic. :P

[ Voor 68% gewijzigd door Illegal_Alien op 02-08-2024 18:15 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19

Vuvuzela

My spire is forming

Chevy454 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

De curb stone kan je nabootsen maar met hoeveel load ga je die belasten? Vergeet niet het ook om chassis stijfheid gaat. De RB20 kan gewoon te stijf zijn en dat kan je in een zo een simulatie niet goed zien. Je hebt een mate van flex nodig.

Zo had een werknemer van de toenmalige Opel Antwerpen zijn auto van dubbel zoveel laspunten voorzien. Die werd beduidend stijver en geheel onaangenaam om te rijden.
Maar is de vering dan niet verkeerd afgesteld? Volgens mij zijn er geen nadelen aan een stijver chassis behalve het extra gewicht dat het kost.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vuvuzela schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:27:
Maar is de vering dan niet verkeerd afgesteld? Volgens mij zijn er geen nadelen aan een stijver chassis behalve het extra gewicht dat het kost.
Nee, want dan heb je meer veerweg nodig om het zachter te maken. En meer veerweg betekent dat je meer rijhoogte verschil hebt in de bocht waardoor die minder constant is qua gedrag. En ook meer body roll.

Wat je ten alle tijden wilt vermijden is dat je de hard stop van je veerweg bereikt. En dat is ook net waar ze over de RB20 over klagen, de wagen wordt dan gelanceerd omdat je dan de energie niet meer dempt maar het moet worden doorgegeven. Dus moeten ze de kerbs vermijden omdat ze het niet kunnen absorberen, einde veerweg bereikt. Als je een deel van de energie kan absorberen door flex heb je een voordeel.

Voertuig dynamics is echt een speciaal iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Chevy454 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:58:
Wat je ten alle tijden wilt vermijden is dat je de hard stop van je veerweg bereikt. En dat is ook net waar ze over de RB20 over klagen, de wagen wordt dan gelanceerd omdat je dan de energie niet meer dempt maar het moet worden doorgegeven. Dus moeten ze de kerbs vermijden omdat ze het niet kunnen absorberen, einde veerweg bereikt. Als je een deel van de energie kan absorberen door flex heb je een voordeel.
En dat kost tijd.

Het kan zijn dat je het oplost met een wat zachtere demper, maar het kan net zo goed de geometrie van de wielophanging zijn. Die verander je niet zomaar.

[ Voor 15% gewijzigd door asing op 02-08-2024 23:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Deze week zijn er door de WMSC diverse wijzigingen in de verschillende regelementen doorgevoerd.

Tijdens de kwalificatie van de grand prix van China ging Sainz eraf waardoor de sessie werd onderbroken door een rode vlag. Later kon hij op eigen kracht de pitstraat bereiken en de sessie afmaken. Nu was het volgende in het regelement opgenomen dat wanneer een wagen tijdens de (sprint) kwalificatie stopt anders dan in de pitstraat deze uitgesloten wordt van verdere deelname
"Any driver whose car stops on the track during the qualifying session or the sprint qualifying will not be permitted to take any further part in that session.
Nu staat in artikel 39.6 aanvullend opgenomen dat alleen stilstaan in de pitstraat mag en geen fysieke assistentie mag krijgen op straffe uitsluiting van verdere deelname.
"Any driver whose car stops in any area other than the pitlane during the qualifying session or the sprint qualifying session and receives physical assistance will not be permitted to take any further part in that session."
Andere aanpassing is dat straffen in de (sprint) race worden meegenomen naar de eerstvolgende race. Alonso liep in China een straf op tijdens de sprint race maar hij viel uit waardoor de straf kwam te vervallen. Nu met de aanpassing gaat in het geval van Alosno de straf uit de sprint race direct door naar de grand prix race. Artikel 54.3.d heeft nu als aanvulling:
"If any of [the above] penalties above are imposed upon a driver, and that driver is unable to serve the penalty due to being unclassified in the sprint session or the race in the case of a) or b) or due to retirement from the sprint session or the race in the case of c) or d), the stewards may impose a grid place penalty on the driver at their next race."
Verder zijn voor volgend seizoen 10 testdagen ingepland met mule cars. In artikel 10.10 staat dat onder de organisatie van de FIA en de teams tussen 1 januari en 31 december 10 testdagen zijn toegestaan met mule cars. Een mule car is een Formule 1 wagen met een aangepast chassis om de aankomende wijzigingen uit het nieuwe regelement te kunnen testen.

BIj de volgende wijziging in het technisch regelement is het de vraag of de FIA er zelf mee is gekomen, door een team om verduidelijking gevraagd is of dat een team of teams een uitweg hadden gevonden die nu niet meer is toegestaan en heeft betrekking op het remsysteem. Artikel 11.1.2 kreeg de volgende aanvulling (vetgedrukt).
" The brake system must be designed so that within each circuit, the forces applied to the
brake pads are the same magnitude and act as opposing pairs on a given brake disc. Any
system or mechanism which can produce systematically or intentionally, asymmetric braking
torques for a given axle is forbidden.
"

[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 03-08-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Chocoball Ik denk dat je eerste quote niet nieuw is. De regel dat je wordt uitgesloten van verdere deelname ALS je fysieke assistentie moet krijgen om verder te kunnen bestaat al veel langer. In tegenstelling tot Indycar moet je bij F1 op eigen kracht verder kunnen.

Voor wat betreft de onderste quote moet ik meteen aan McLaren denken met hun extra pedaaltje om de auto makkelijker door een bocht te krijgen.

Pagina: 1 ... 49 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024