Zoals ik het lees stopt hij per direct met de F1 en gaat hij zich tot Q1 2025 bezighouden met de RB17.Martin0 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:30:
De berichtgeving is een beetje verwarrend.
Hij blijft tot Q1 van 2025, stapt terug om de RB17 af te ronden.
Hoever dit project is weet ik dan ook niet.
Verder wordt er ook geen duidelijkheid gegeven over hoe lang hij moet tuinieren.
Daar heb je een heel goed punt in en ik ga voor 99% af op wat de media schrijft. ...ik weet het, dat is fout.Millie-ano schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:23:
[...]
zou dit in bovenstaande post van @G_Dragon en de tweet van horner dan wel kloppen of handig zijn? 'he is my friend'
De waarheid zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat Newey geen spreekwoordelijk "geduvel" om zich heen wil en in goed overleg en als vrienden weggaat, terwijl Horner doorgaat om het team in handen te krijgen.
Wat ik eruit opmaak is dat hij gaat doen waar hij zin in heeft. Geen idee hoeveel Ferrari hem zou betalen om naar Italië te komen of dat ze hem een Ferrari op een kladje laten tekenen. Hij is 65 jaar dus wat rust is hem gegund. Hij is voorlopig toch nog wel bezig met de RB17 hyper car.TinusXIII schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:21:
Dan de vraag, stopt ie helemaal of gaat hij in 2026 bij een ander team beginnen.
"When you grow up your heart dies"
Jeetje, er wordt wel erg veel verzonnen zonder echte basis. Misschien moet je het de beste man zelf even vragen?Millie-ano schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:23:
[...]
zou dit in bovenstaande post van @G_Dragon en de tweet van horner dan wel kloppen of handig zijn? 'he is my friend'
Natuurlijk kan het gedoe met Horner er wat mee te maken hebben maar je moet je ook bedenken dat Newey al 65 jaar oud is en al meerdere malen heeft aangegeven ook interesse te hebben in andere projecten (buiten F1). Ook was hij niet erg te spreken over de matige motoren van Renault en kijkend naar de regels voor 2026 worden ze ook niet heel snel. Volgens mij gaat geen enkel team nog aan hun 2025-auto werken vanaf het moment dat ze aan de 2026-auto mogen beginnen, dus het kan voor hem ook gewoon een heel natuurlijk moment zijn om ermee te stoppen en iets anders te gaan doen, of gewoon met pensioen.
En wellicht is dat "iets anders" bij een ander team aan de slag maar dan vermoed ik dat dat ook al een plan was en niet opeens ingegeven door een paar smsjes waarmee direct een vriendschap helemaal om zeep geholpen zou zijn. Anders komt er straks wel een tweet van Newey met "I understand that, without my agreement..."
[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 01-05-2024 11:38 ]
Hij is nu 65 en is in Q1 2025 net 66.sjaool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
[...]
Wat ik eruit opmaak is dat hij gaat doen waar hij zin in heeft. Geen idee hoeveel Ferrari hem zou betalen om naar Italië te komen of dat ze hem een Ferrari op een kladje laten tekenen. Hij is 65 jaar dus wat rust is hem gegund. Hij is voorlopig toch nog wel bezig met de RB17 hyper car.
Stel hij zou nog naar een ander team gaan om zich bezig te houden met een F1 auto: dan zou ik denken dat wil je minimaal 3 jaar doen. Dan ben je 69-70...
Ik verwacht eigenlijk dat hij qua F1 met pensioen gaat.
Dat zal je ook niet snel zien in een press release van het team waar iemand weggaat. In bijvoorbeeld de 'Hamilton verlaat Mercedes' press release zal je vermoedelijk ook geen woord over Ferrari terugvinden.Pierre schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:33:
Er wordt ook geen woord gerept over een ander team of zo.
Als ie in 2025 of 2026 ergens anders heen gaat (afhankelijk van wat voor deal ze nu al gemaakt hebben over een eventueel 'gardening leave', of er in de toekomst mogelijk nog gemaakt wordt, bijvoorbeeld als er iemand met een zak geld naar RBR komt, of er wat personeel uitgewisseld wordt onderling) zal dat in de komende maanden of zelfs pas in 2025 wel ergens officieel worden.
Ik weet het niet, dit soort mensen werkt vaak graag, houden van wat ze doen en zijn vaak niet het type 'thuis' te gaan zitten. Hij kan best met pensioen gaan, maar het zou mij ook echt zeker niet verbazen als deze man nog 10 jaar (of langer) in een of andere rol in de F1 zit.Plenkske schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:39:
Dus je vindt dat er erg veel verzonnen wordt om vervolgens af te sluiten met "maar dan vermoed ik dat dat...."?DataGhost schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Jeetje, er wordt wel erg veel verzonnen zonder echte basis. Misschien moet je het de beste man zelf even vragen?
Natuurlijk kan het gedoe met Horner er wat mee te maken hebben maar je moet je ook bedenken dat Newey al 65 jaar oud is en al meerdere malen heeft aangegeven ook interesse te hebben in andere projecten (buiten F1). Ook was hij niet erg te spreken over de matige motoren van Renault en kijkend naar de regels voor 2026 worden ze ook niet heel snel. Volgens mij gaat geen enkel team nog aan hun 2025-auto werken vanaf het moment dat ze aan de 2026-auto mogen beginnen, dus het kan voor hem ook gewoon een heel natuurlijk moment zijn om ermee te stoppen en iets anders te gaan doen, of gewoon met pensioen.
En wellicht is dat "iets anders" bij een ander team aan de slag maar dan vermoed ik dat dat ook al een plan was en niet opeens ingegeven door een paar smsjes waarmee direct een vriendschap helemaal om zeep geholpen zou zijn. Anders komt er straks wel een tweet van Newey met "I understand that, without my agreement..."
Ik denk dat Newey naar een ander team gaat ivm dat hij per direct stopt met de F1-werkzaamheden en nog een jaar doorgaat met de Hypercar. Gardening leave gaat nu dus in, Red Bull wordt langzaam voorbereidt voor WEC-deelname, en Newey kan 2025 beginnen met de auto van 2026 voor een nieuw team.
Als hij echt met pensioen zou gaan dan zou hij a) niet een jaar van te voren dat bekendmaken; b ) niet nog doorwerken aan een project waarvan hij waarschijnlijk de vruchten niet van kan gaan zien; en c ) bij bekendmaking, direct melden dat hij met pensioen gaat, zodat Red Bull minder gezichtsverlies heeft.
Als hij echt met pensioen zou gaan dan zou hij a) niet een jaar van te voren dat bekendmaken; b ) niet nog doorwerken aan een project waarvan hij waarschijnlijk de vruchten niet van kan gaan zien; en c ) bij bekendmaking, direct melden dat hij met pensioen gaat, zodat Red Bull minder gezichtsverlies heeft.
Volgens Erik van Haren geen gardening leave. Mogelijk omdat hij per direct geen onderdeel van het F1 team meer uitmaakt?
Die zie ik nog wel naar een ander team gaan voor de 2026 regels.
Per direct maakt Adrian Newey dus geen onderdeel meer uit van Formule 1-team Red Bull Racing en alleen nog focus op Hypercar.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 1 mei 2024
Hij kan na zijn vertrek in eerste deel 2025 direct aan de slag bij ander team. Geen ‘gardening leave’ daarna nog. Belangrijk met oog op 2026. #F1
Na einde diensttijd zit vaak een jaar 'gardening leave', dus vermoed dat er pas 1-1-2026 begonnen kan worden als hij naar een ander F1 team gaat, tenzij ze er in onderhandelingen uit komen dat in te korten.BiaggioLuciano schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:47:
Ik denk dat Newey naar een ander team gaat ivm dat hij per direct stopt met de F1-werkzaamheden en nog een jaar doorgaat met de Hypercar. Gardening leave gaat nu dus in, Red Bull wordt langzaam voorbereidt voor WEC-deelname, en Newey kan 2025 beginnen met de auto van 2026 voor een nieuw team.
Vooral ook omdat zijn oude contract tot 1-1-2026 liep is dat waarschijnlijker.
^^ Zie boven, mogelijk dus eruit onderhandeld.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2024 11:50 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Alles is onderhandelbaar, ik denk dat Ferrari hem al heeft gestrikt vanaf 2026 en waarschijnlijk ook een deel betaalt aan Redbull voor een overname.YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Na einde diensttijd zit vaak een jaar 'gardening leave', dus vermoed dat er pas 1-1-2026 begonnen kan worden als hij naar een ander F1 team gaat, tenzij ze er in onderhandelingen uit komen dat in te korten.
Vooral ook omdat zijn oude contract tot 1-1-2026 liep is dat waarschijnlijker.
Even een quote van Newey voor wie te lui is om te lezen alles als voer ziet en graag in onmogelijkheden denkt:d-vine schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:08:
Adrian Newey To Leave Red Bull After 19 Years
https://www.redbullracing...utm_content=Press_Release
On a personal note, I would also like to thank the shareholders, the late Dietrich Mateschitz, Mark Mateschitz and Chalerm Yoovidhya for their unwavering support during my time at Red Bull, and Christian, who has not only been my business partner but also a friend of our respective families. Also, thanks to Oliver Mintzlaff for his stewardship and Eddie Jordan, my close friend and manager.
Wel minder druk op de budget cap van RB met zijn vertrek.
On a serious note: als hij geen 'gardening leave' krijgt, lijkt het aannemelijk dat hij bij een ander F1 team aan de slag gaat. Ik zet mijn geld dan op Aston.
On a serious note: als hij geen 'gardening leave' krijgt, lijkt het aannemelijk dat hij bij een ander F1 team aan de slag gaat. Ik zet mijn geld dan op Aston.
Zal kloppen, maar als antwoord op zijn reactie; En bedankt Horner! .. Als het vrienden zijn. Dan zou dát toch niet de reden hoeven/moeten zijn.YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:27:
[...]
Ze hebben bijna 20 jaar close samengewerkt.
Wat zou er niet moeten kloppen?
Mensen die hem goed kennen zeggen dat hij niet met pensioen gaat, dit werk is zijn roeping, zijn hobby. Ik zie hem wel naar Ferrari gaan. Als hij het inderdaad jammer vond dat hij nooit met Lewis en Fernando had gewerkt en nooit voor Ferrari, is dat 2 vliegen in 1 klap. Tenzij Aston Martin hem een beter aanbod kan doen, bijvoorbeeld door Max ook aan te trekken?Plenkske schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:39:
[...]
Hij is nu 65 en is in Q1 2025 net 66.
Stel hij zou nog naar een ander team gaan om zich bezig te houden met een F1 auto: dan zou ik denken dat wil je minimaal 3 jaar doen. Dan ben je 69-70...
Mercedes wordt steeds onwaarschijnlijker eigenlijk. En daarmee (voor mijn gevoel) een overstap van Max in die richting ook. Maar ja, je weet niet wat Mercedes Max kan laten zien qua PU voor 2026. Ze hebben destijds Hamilton ook kunnen overtuigen om uit de dominante McLaren over te stappen naar het toch veel minder snelle Mercedes...
Gardening leave is in dit geval helemaal niet nodig. Er is niks qua kennis van de RB20/21 die hij kan meenemen naar een ander team. Die zijn op 1-1-2025 allemaal bezig met de 2026-auto, eerder mogen ze er immers niet aan beginnen (PU uitgezonderd). Dus in dit geval denk ik dat de gardening leave irrelevant is en dat RBR dit heel netjes heeft gedaan.SterqVerhael schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:55:
Wel minder druk op de budget cap van RB met zijn vertrek.![]()
[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 01-05-2024 11:59 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik denk dat hij in 2026 naar Mercedes gaat samen met Max
Dat is wel raar, Formula1.com meldt juist dat Newey aanblijft tot begin 2025: https://www.formula1.com/...am.3zzQGetyOSLSxMH6QeeA2PTinusXIII schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:49:
Volgens Erik van Haren geen gardening leave. Mogelijk omdat hij per direct geen onderdeel van het F1 team meer uitmaakt?
[Embed]
Klinkt heel luguber, maar dat het nieuws van Newey op 1 mei 2024 bekend gemaakt moest worden vind ik niet heel slim.
Ik had het op een andere datum gedaan.
Vandaag 30 jaar geleden dat Senna is verongelukt, en daar was Newey mede-verantwoordelijk voor (maar niet schuldig).
Vandaag 30 jaar geleden dat Senna is verongelukt, en daar was Newey mede-verantwoordelijk voor (maar niet schuldig).
Er is een vrijstelling van de top-x mensen van de F1 teams die buiten de budget cap vallen. Dit is sowieso de team principal en de twee coureurs, maar weet niet waar die grens ophoudt.SterqVerhael schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:55:
Wel minder druk op de budget cap van RB met zijn vertrek.
[ Voor 0% gewijzigd door CuBras op 01-05-2024 12:01 . Reden: typo ]
Binnen Red Bull, maar niet direct voor het F1 team:CH4OS schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Dat is wel raar, Formula1.com meldt juist dat Newey aanblijft tot begin 2025: https://www.formula1.com/...am.3zzQGetyOSLSxMH6QeeA2P
Red Bull made clear that despite leaving the F1 operation, Newey would continue to work on Red Bull’s RB17 hypercar project, which is due to be unveiled at Goodwood in July.
The team said: “The engineering supremo will step back from F1 design duties to focus on final development and delivery of Red Bull’s first hypercar, the hugely anticipated RB17. He will remain involved in and committed to this exciting project until its completion.”
PSN
https://www.redbullracing...to-leave-red-bull-in-2025CH4OS schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Dat is wel raar, Formula1.com meldt juist dat Newey aanblijft tot begin 2025: https://www.formula1.com/...am.3zzQGetyOSLSxMH6QeeA2P
Hier staat ook dat hij zich met de RB17 gaat bezighouden en per Q1 2025 Red Bull verlaat.
Het vertrek van Newey bevestigd wel het volgende (in ieder geval voor wat betreft de laatste tijd in F1): waar rook is, is vuur.
Dat doet sterk vermoeden dat alle andere geruchten, bijv. rond Max, ook wel een kern van waarheid bevatten.
Dat doet sterk vermoeden dat alle andere geruchten, bijv. rond Max, ook wel een kern van waarheid bevatten.
Ik zie niet in waarom dit perse op een andere datum moet. Los van dit nieuws is er ook altijd ruim voldoende aandacht voor Imola 1994. Kan beide prima naast elkaar.Ryur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:01:
Klinkt heel luguber, maar dat het nieuws van Newey op 1 mei 2024 bekent gemaakt moest worden vind ik niet heel slim.
Waarom is Newey mede-verantwoordelijk voor het ongeluk? Dat de FW16 lastig te besturen was was vooral een gevolg van de ingrijpende wijzigingen in het reglement voor 1994 met het verbieden van allerlei elektronische systemen. Daarbij overleed Senna omdat een gedeelte van de wielophanging zijn helm doorboorde, de crash zelf had niet dodelijk hoeven zijn.
9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250
Dat vind ik dan weer een sterk verhaal...SterqVerhael schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:10:
Het vertrek van Newey bevestigd wel het volgende (in ieder geval voor wat betreft de laatste tijd in F1): waar rook is, is vuur.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ik hoop dat Newey naar Ferrari gaat. Newey, Hamilton, Leclerc. Dat wordt vet!
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Nou polletje dan maar? 
Poll: Wat gaat Newey doen?
• Lekker aan de hypercar werken en dan met pensioen
• Naar Ferrari
• Naar Mercedes
• Naar Alpine
• Naar Aston Martin
• Naar een ander team
• Iets anders buiten F1 om
• Totaal iets anders?!

Ook een poll maken? Klik hier
• Naar Ferrari
• Naar Mercedes
• Naar Alpine
• Naar Aston Martin
• Naar een ander team
• Totaal iets anders?!
Toen Senna, helaas verongelukte, is de wereld niet stil blijven staan. Dus dat dit nieuws nu naar buiten wordt gebracht maakt niets uit. Zo is er voor elke dag wel iets te verzinnen om geen nieuws naar buiten te brengen.Ryur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:01:
Klinkt heel luguber, maar dat het nieuws van Newey op 1 mei 2024 bekend gemaakt moest worden vind ik niet heel slim.
Dat weet ik. Ik heb zijn boek gelezen en meerdere interviews gezien.Grrrrrene schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:57:
Mensen die hem goed kennen zeggen dat hij niet met pensioen gaat, dit werk is zijn roeping, zijn hobby.
Daarom zette ik er ook bij "qua F1". Een andere uitdaging lijkt mij gewoon logischer.
Maar ik laat me graag verrassen. Er gebeurt genoeg omtrent personele wisselingen richting 2025-2026.
Deze kan ik hebben van een illegale buitenaardserIllegal_Alien schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Dat vind ik dan weer een sterk verhaal...
Hoe dan ook: silly season is gewoon nog lang niet over.
Ik begreep juist dat hij nog vrij recent heeft gezegd dat er bij de auto van mercedes zoveel fundamentaal fout is dat hij daar nooit aan zou beginnenBarfman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:58:
Ik denk dat hij in 2026 naar Mercedes gaat samen met Max
Als RB zelf al zegt dat Newey verder gaat met werk aan de hypercar, dan zie ik 'm niet naar een ander F1 team gaan. Die gaat na het hypercar project lekker van zijn pensioen genieten.
En als hij naar een ander F1 team gaat, zie ik 'm geen kampioenschap winnende auto meer ontwerpen.
En als hij naar een ander F1 team gaat, zie ik 'm geen kampioenschap winnende auto meer ontwerpen.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 01-05-2024 12:50 ]
Hij "moet" een jaar op gardening leave. Dat gardening leave kan nu per direct ingaan omdat hij dus niet meer voor het F1 team werkt. Dat die vervolgens wel blijft voor de RB17 hypercar is gewoon om de tijd vol te krijgen / zijn zakken te vullen (doorhalen wat niet van toepassing is).FastFred schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:49:
Als RB zelf al zegt dat Newey verder gaat met werk aan de hypercar, dan zie ik 'm niet naar een ander F1 team gaan. Die gaat na het hypercar project lekker van zijn pensioen genieten.
Als hij echt met pensioen zou gaan dan kon die dat ook vandaag direct doen wellicht. En ook dat is niet zo (al dan niet omdat die een contract had tot 31-12-2025).
En dat die nu "exact" een jaar blijft voor de RB17 maakt het juist heel waarschijnlijk dat die wel naar een ander team gaat? Anders communiceer je geen datum / maak je het contract af / geef je aan "totdat de auto klaar is".
Ik blijf het grappig vinden dat ondanks dat hij PER DIRECT stopt met de F1 afdeling, en nu +-12 maanden aan de Hypercar gaat werken om daarna te stoppen bij Red Bull, alsof hij het jaar moet afmaken ivm met pensioensgeld… Weinig werknemers die denkenJorah_Newstone schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:19:
Nou polletje dan maar?
• Naar Ferrari
• Naar Mercedes
• Naar Alpine
• Naar Aston Martin
• Naar een ander team
• Totaal iets anders?!
[Afbeelding]
Newey blijft gewoon lekker doorwerken, ofwel F1, ofwel andere competities/sporten.ah eindelijk met pensioen van verzekeringen verkopen, maar eerst wil ik een jaartje op de afdeling HR wat ervaring opdoen want ja dat is ook een unieke ervaring.
Geen idee, wat hij gaat doen. Maar van mij mag hij best met pensioen heeft hij zeker verdient.
Verklaar je nader. Hij kwam in 1991 bij Williams, in 1992 kampioen. Hij kwam in 1997 bij McLaren, in 1998 kampioen. Hij kwam in 2006 bij Red Bull, in 2010 kampioen. Recenter: zijn auto’s hebben de afgelopen 3 jaar gewonnen.FastFred schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:49:
Als je een kampioensauto wilt hebben is Newey inhuren je “best bet”.
Grappig dat pensioen bovenaan staat. In de meeste nieuwsberichten staat dat hij tot Q1 van 2025 bij RB blijft voor de hypercar en daarna geen gardening leave heeft. Als je jouw gardening leave onderhandeld hebt, dan ga je zeker niet met pensioen, want anders zou je jezelf daar niet druk om maken.Jorah_Newstone schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:19:
Nou polletje dan maar?
• Naar Ferrari
• Naar Mercedes
• Naar Alpine
• Naar Aston Martin
• Naar een ander team
• Totaal iets anders?!
[Afbeelding]
Die constructie bevestigt imho gewoon dat hij binnen de F1 blijft. En dat is hoogstwaarschijnlijk bij Ferrari.BiaggioLuciano schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:07:
[...]
Ik blijf het grappig vinden dat ondanks dat hij PER DIRECT stopt met de F1 afdeling, en nu +-12 maanden aan de Hypercar gaat werken om daarna te stoppen bij Red Bull, alsof hij het jaar moet afmaken ivm met pensioensgeld… Weinig werknemers die denken
[...]
Newey blijft gewoon lekker doorwerken, ofwel F1, ofwel andere competities/sporten.
I served in a company of heroes.
Hij maakt gewoon het RB17 hyper project af en stopt dan bij Red Bull. Wat hij daarna gaat doen mag hij lekker zelf weten. Hij heeft ook nog een vrouw thuiszitten die hem misschien ook wel weer wat vaker zou willen zien.BiaggioLuciano schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:07:
[...]
Ik blijf het grappig vinden dat ondanks dat hij PER DIRECT stopt met de F1 afdeling, en nu +-12 maanden aan de Hypercar gaat werken om daarna te stoppen bij Red Bull, alsof hij het jaar moet afmaken ivm met pensioensgeld… Weinig werknemers die denken
[...]
Maar vanwaar de noodzaak om per direct bij RB te stoppen? En niet gewoon het jaar winnend af te sluiten.sjaool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Hij maakt gewoon het RB17 hyper project af en stopt dan bij Red Bull. Wat hij daarna gaat doen mag hij lekker zelf weten. Hij heeft ook nog een vrouw thuiszitten die hem misschien ook wel weer wat vaker zou willen zien.
Misschien heeft hij behoefte aan wat rust. De media heeft er de afgelopen maanden een verschrikkelijk kermis van gemaakt. Verder heb ik geen idee.Vuvuzela schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Maar vanwaar de noodzaak om per direct bij RB te stoppen? En niet gewoon het jaar winnend af te sluiten.
Hoe ver zullen teams vooruit werken? Zit zijn werk er voor 2024 niet gewoon al op?sjaool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Misschien heeft hij behoefte aan wat rust. De media heeft er de afgelopen maanden een verschrikkelijk kermis van gemaakt. Verder heb ik geen idee.
Mss heeft hij gewoon helemaal geen zin meer in het complete F1 circusVuvuzela schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Maar vanwaar de noodzaak om per direct bij RB te stoppen? En niet gewoon het jaar winnend af te sluiten.
Vaak bu'j te bang!
Zoals ik het interpreteer: Een jaar werken aan RB hypercar = een jaar gardening leave van het F1 team. En over een jaar is hij vrij om te gaan waar hij wil (ik gok Ferrari).
Ik vermoed dat hij pas in 2025 ergens kan beginnen om juist wat overstap voor 2026 te beperken. Want op 1 januari zouden de teams los mogen voor 2026 en dan moeten ze ook. Newey die bijvoorbeeld twee maanden later pas binnenkomt en dan ook nog moe acclimatiseren, helpt een ander team niet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als hij naar FER gaat zal die moeten verhuizen naar Italie. Geloof niet dat hij dat fijn vindt.Vuvuzela schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:14:
[...]
Die constructie bevestigt imho gewoon dat hij binnen de F1 blijft. En dat is hoogstwaarschijnlijk bij Ferrari.
Zie hem eerder naar AM gaan. Dik pak geld mee van baas Stroll en letterlijk om de hoek.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dat is niet de bewoording die ze gebruikt hebben. De bewoording is dat die tot Q1 2025 blijft. Die datum is dus in het persbericht niet verbonden aan het "af" zijn van de RB17 (als in, misschien is die auto over 1 of 2 maanden al af, misschien is die pas in 2028 af). Er staat alleen dat die de tijd tot Q1 2025 spendeert aan de RB17.sjaool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Hij maakt gewoon het RB17 hyper project af en stopt dan bij Red Bull.
Hij heeft 13 (?) jaar geleden ook en aanbod gehad van Ferrari en wilde toen niet verhuizen, maar hij heeft volgens mij een (inmiddels) 25 jaar oude zoon. Toen was die dus 12 en dan snap ik wel dat je die niet uit zijn sociale leven wegrukt en meeneemt naar Italië waar hij de taal niet spreekt.AvK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:38:
[...]
Als hij naar FER gaat zal die moeten verhuizen naar Italie. Geloof niet dat hij dat fijn vindt.
Zie hem eerder naar AM gaan. Dik pak geld mee van baas Stroll en letterlijk om de hoek.
Maar nu is dat dus anders, dus ik zie hem dat nog wel doen. Wat is er mooier dan het koude kille GB verlaten en in het zonnige Italië je laatste werkzame jaren door te brengen bij je droomteam en daarna daar met pensioen gaan?
Hij heeft 13 (?) jaar geleden ook en aanbod gehad van Ferrari en wilde toen niet verhuizen, maar hij heeft volgens mij een (inmiddels) 25 jaar oude zoon. Toen was die dus 12 en dan snap ik wel dat je die niet uit zijn sociale leven wegrukt en meeneemt naar Italië waar hij de taal niet spreekt.AvK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:38:
[...]
Als hij naar FER gaat zal die moeten verhuizen naar Italie. Geloof niet dat hij dat fijn vindt.
Maar nu is dat dus anders, dus ik zie hem dat nog wel doen. Wat is er mooier dan het koude kille GB verlaten en in het zonnige Italië je laatste werkzame jaren door te brengen bij je droomteam en daarna daar met pensioen gaan?
Waar kan ik tekenen?!Thile schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:41:
/full silly season mode
Newey naar Audi/Sauber, Hulki WDC 2026
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
full, fuller, fullest:Thile schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:41:
/full silly season mode
Newey naar Audi/Sauber, Max ook vanaf '26. Max in 2026 en 2027 naar een 6e en 7e wereldtitel.
Ja, ach, ik ben heel benieuwd naar 2026. Ik zei het al eerder: in 2021 riep de hele wereld (en Toto Wolff voorop) dat Red Bull te lang doorontwikkelde aan de 2021-auto om 1 kampioenschap binnen te halen. Dat zou ze in 2022 nog duur komen te staan. En zie wat er gebeurde: gewoon een goede auto ontworpen.SterqVerhael schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:57:
[...]
full, fuller, fullest:
Newey naar Audi/Sauber, Max ook vanaf '26. Max in 2026 en 2027 naar een 6e en 7e wereldtitel.
Nu is het natuurlijk vervelend dat Newey weg gaat, maar het is niet alsof ze daar op de aero-afdeling ineens niet meer weten hoe ze moeten ontwerpen. Ze hebben daar uiteraard veel geleerd van Newey, het is het team dat de beste ground effect auto heeft ontworpen en in 2024 gewoon weer een stap heeft gezet die niemand had verwacht.
En zo denk ik ook over de Ford/RBPT-combinatie. Van de zijlijn kun je heel eenvoudig twijfel zaaien, maar ik hecht meer waarde aan wat Max ervan denkt. We zien aan zijn keuzes echt wel of dat wat gaat worden. Het is niet alsof de huidige PU-constructeurs geen heel nieuwe PU hoeven te ontwikkelen. Waar RBPT kan kijken naar de Honda-PU, kunnen Mercedes, Ferrari, Honda en Alpine dat ook, maar ze zullen toch echt een andere PU moeten ontwerpen voor 2026. Dus ik zie ook echt nog wel een scenario waarbij RBPT/Ford een dijk van een PU heeft ontwikkeld voor 2026 en Max gewoon daar blijft om voor titel nummer 6 te strijden.
Aan zijn keuze hecht ik dus meer waarde dan aan alle speculatie in de paddock. Teveel mensen met belang bij negativiteit omtrent RBR.
AM zou een optie kunnen zijn vanwege Stroll Sr. Die heeft zoveel geld gestopt in een nieuw state of the art HQ, kan Newey's salaris makkelijk betalen, Honda verhuist er naartoe en Newey heeft ook al de link met die AM Valkyrie hypercar. Bovendien hoeft ie zijn stulpje in de UK niet te verlaten.
Het enige struikelpunt zou Stroll Jr. kunnen zijn, daar ga je geen prijzen mee winnen. Ik zou het best cool vinden als Newey en Max daar aan de slag zouden gaan. Wat een driver line-up met Alonso.
Het enige struikelpunt zou Stroll Jr. kunnen zijn, daar ga je geen prijzen mee winnen. Ik zou het best cool vinden als Newey en Max daar aan de slag zouden gaan. Wat een driver line-up met Alonso.
Dat zou wat wezen zeg. Maar om heel eerlijk te zijn, ik vind Hulkenberg een heel aardige gast maar geen wereldkampioenschapsmateriaal. Ik gun hem in ieder geval wel een keer een overwinning.Thile schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:41:
/full silly season mode
Newey woont schijnbaar parttime in Zuid Afrika. Dus die is niet meer zo gebonden aan Engeland. Naar AM voor de knaken lijkt me sterk, of Lawrence moet echt op het perfecte RB shitstorm moment zijn gaan onderhandelen. Maar dan nog.. Ferrari is zo veel meer passie/emotie, dat telt harder als evt laatste project.
Laten we beginnen met een podiumsjaool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:11:
Ik gun hem in ieder geval wel een keer een overwinning.
O ja, niet meteen teveel willen.
Maar als Newey dus met pensioen gaat is dat misschien ook meteen de redding van de F1. Dan zal het veld weer closer worden en krijgen we weer meer inhaalacties. 
Alhoewel ik begrepen heb dat Newey vooral een adviserende rol had bij het ontwerpen van de RB20.
Alhoewel ik begrepen heb dat Newey vooral een adviserende rol had bij het ontwerpen van de RB20.
Maar even eerlijk he, hoeveel invloed kan 1 persoon zoals Newey nou echt hebben in de sport waar het gaat om minieme aanpassingen die theoretisch een auto 5ms per lap sneller kunnen maken? "It adds up" natuurlijk, maar die aero-engineers zijn meerdere teams.
Ongetwijfeld dat een visie en strategie belangrijk zijn, maar na bijna 20 jaar hebben ze dat wel goed in de smiezen zou je zeggen.
Het is niet eens een voetbalelftal waarbij een speler zoals Messi het verschil maakt, maar die engineers zijn honderden mensen die allemaal in de kleine details werken.
Is ooit duidelijk geworden waarom Newey zo bijzonder zou zijn? Is hij echt de Einstein van de motorsport, of is hij gewoon een goede engineer die merendeels toevallig de nodig succesjes heeft geboekt?
Ik bedoel maar, tijdens de Mercedes dominantie waren ze ook gewoon bruut aan het verliezen van Mercedes en gingen ze regelmatig gelijk op met Ferrari. Iemand als Verstappen maakt veel meer verschil, denk ik, dan 1 "rockstar" engineer.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat Newey best goed is, maar niet zo buitensporig Einstein-achtig of Messi-achtig dat hij in een paar jaartjes tijd zijn nieuwe werkgever een winnende auto gaat geven.
D'r zullen ook genoeg dingen zijn die hij niet mag meenemen in verband met concurrentiebedingen en patenten, vermoed ik zo.
Last but not least: Als hij naar Ferrari gaat vermoed ik dat ze hem daar vooral voor de voeten gaan lopen en ze weinig gebruik gaan maken van zijn kunde, want ik vermoed dat het grotendeels visie en strategie zullen zijn wat hij meeneemt, en Ferrari staat erom bekend dat ze hun eigen cultuur niet graag aanpassen.
Ongetwijfeld dat een visie en strategie belangrijk zijn, maar na bijna 20 jaar hebben ze dat wel goed in de smiezen zou je zeggen.
Het is niet eens een voetbalelftal waarbij een speler zoals Messi het verschil maakt, maar die engineers zijn honderden mensen die allemaal in de kleine details werken.
Is ooit duidelijk geworden waarom Newey zo bijzonder zou zijn? Is hij echt de Einstein van de motorsport, of is hij gewoon een goede engineer die merendeels toevallig de nodig succesjes heeft geboekt?
Ik bedoel maar, tijdens de Mercedes dominantie waren ze ook gewoon bruut aan het verliezen van Mercedes en gingen ze regelmatig gelijk op met Ferrari. Iemand als Verstappen maakt veel meer verschil, denk ik, dan 1 "rockstar" engineer.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat Newey best goed is, maar niet zo buitensporig Einstein-achtig of Messi-achtig dat hij in een paar jaartjes tijd zijn nieuwe werkgever een winnende auto gaat geven.
D'r zullen ook genoeg dingen zijn die hij niet mag meenemen in verband met concurrentiebedingen en patenten, vermoed ik zo.
Last but not least: Als hij naar Ferrari gaat vermoed ik dat ze hem daar vooral voor de voeten gaan lopen en ze weinig gebruik gaan maken van zijn kunde, want ik vermoed dat het grotendeels visie en strategie zullen zijn wat hij meeneemt, en Ferrari staat erom bekend dat ze hun eigen cultuur niet graag aanpassen.
La Gazzetta dello Sport hint op de komst van Newey naar Ferrari...
Goodbye Red Bull, Ferrari-Newey here we are: the genius met with Vasseur in London
https://www.gazzetta.it/m...to-vasseur-a-londra.shtml
En dan na de F1 mooi samen met Max en Alonso naar Le Mans met de door Newey ontworpen LMH.kazuka schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:09:
AM zou een optie kunnen zijn vanwege Stroll Sr. Die heeft zoveel geld gestopt in een nieuw state of the art HQ, kan Newey's salaris makkelijk betalen, Honda verhuist er naartoe en Newey heeft ook al de link met die AM Valkyrie hypercar. Bovendien hoeft ie zijn stulpje in de UK niet te verlaten.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat laatste is juist de kracht van Newey. Er zijn volgens mij maar weinig engineers die al zo lang in de F1 werken en ook nog is succesvol zijn geweest (kampioenschappen). Newey heeft gewoon heel veel ervaring. Ook met wijzigingen in de regels. Dankzij die ervaring had/heeft Red Bull het minste last van het bouncen met de huidige auto's.Blue-eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:42:
Maar even eerlijk he, hoeveel invloed kan 1 persoon zoals Newey nou echt hebben in de sport waar het gaat om minieme aanpassingen die theoretisch een auto 5ms per lap sneller kunnen maken? "It adds up" natuurlijk, maar die aero-engineers zijn meerdere teams.
Het wordt denk ik gewoon Ferrari, waarom anders is LH naar Ferrari gegaan? LH heeft zeker weten al eerder van Ferrari gehoord dat Ferrari al of binnenkort Newey aan zich zou binden.
Er zijn 2 logische opties:
1. Ferrari, blijft toch een beetje die natte droom voor iedereen, wereldkampioen worden met Ferrari.
2. Pensioen. Zijn zeilboot is zo goed als af, manager en vriend Eddie Jordan heeft in het verleden ook aangegeven dat een volgende stap pensioen zou zijn.
1. Ferrari, blijft toch een beetje die natte droom voor iedereen, wereldkampioen worden met Ferrari.
2. Pensioen. Zijn zeilboot is zo goed als af, manager en vriend Eddie Jordan heeft in het verleden ook aangegeven dat een volgende stap pensioen zou zijn.
Wat dat betreft begint het er inderdaad een beetje op te lijken dat Ferrari langzaamaan wat poppetjes op de juiste plekken aan het zetten is. Een beetje zoals het Schumacher-tijdperk. Lewis als de nieuwe Michael, Fred Vasseur ipv Jean Todt en Adrian Newey ipv Rory Byrne.RRCreations schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:00:
Het wordt denk ik gewoon Ferrari, waarom anders is LH naar Ferrari gegaan? LH heeft zeker weten al eerder van Ferrari gehoord dat Ferrari al of binnenkort Newey aan zich zou binden.
Oja, en Carlos "Sain do strategy" Sainz ipv Ross Brawn
Als Newey naar Ferrari gaat is die 67, ja ok dat zegt niks maar in 2 jaar kan er veel veranderen (kijk maar naar van Gaal). Ik verwacht eigenlijk dat hij met pensioen gaat, maar goed wie weet...Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:12:
Er zijn 2 logische opties:
Ik ben even kwijt welke podcast het ook alweer was (ik geloof Missed Apex), maar daar werd uitgelegd dat Adrian Newey niet specifiek op de aero-afdeling werkte, maar dat hij het verbindend element was tussen de afdelingen. Dus als afdeling X zei "we kunnen 0.15s winst halen als we dit doen, maar dan moet afdeling Y dat doen", kon Adrian goed inschatten hoe al die complexe verzoeken en mogelijkheden van alle disciplines tot de snelst mogelijke auto leidden. Een van hen kende een engineer op de RBR-aero afdeling en die had Newey nog nooit gezienBlue-eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:42:
Bij mij op werk zouden we dat de System Engineers noemen, die van alle afdelingen wel iets af weten, maar vooral tot doel hebben om er een goed werkend geheel van te maken. Dus met Newey loopt er niet eens per se heel specifieke kennis weg, maar een talent in het verbinden van de ingenieurs bij RBR. Als er iemand bij hem in de leer is geweest die hetzelfde talent heeft, kan het best goed komen, maar dit zijn zeldzame kwaliteiten
Newey is in principe gewoon een gezonde man, geen overgewicht ofzo. Wat ik ervan hoor zeggen de mensen dicht bij hem dat hij echt nevernooitniet nu gaat stoppen. Die zijn daar zo van overtuigd, dat ik hem wel naar Ferrari zie gaan. AM als goede 2e keus en heel misschien naar Mercedes, maar Ferrari + Lewis stonden op zijn bucketlist, dus als die kans er is tegen grof geld en de juiste voorwaarden, waarom niet?ArcticWolf schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:40:
[...]
Als Newey naar Ferrari gaat is die 67, ja ok dat zegt niks maar in 2 jaar kan er veel veranderen (kijk maar naar van Gaal). Ik verwacht eigenlijk dat hij met pensioen gaat, maar goed wie weet...
[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 01-05-2024 15:47 ]
Gezien het niveau van Lewis dit jaar, verwacht echt niet dat die in 2025/2026 opeens mee kan doen om de knikkers en beter gaat zijn dan Leclerc
Mwah, ik vind Leclerc ook enorm tegenvallen dit seizoen. Sainz is geen pannenkoek, maar hij werd als veel oudere en meer ervaren coureur wel de oren gewassen door Verstappen. Als Leclerc zich weet te herpakken dit seizoen en door zijn leeftijd wat flexibeler kan omgaan met de compleet nieuwe manier van racen die ze zich in 2026 moeten aanleren, komt het wel goed met hem tegen Hamilton. Lewis is geen fan van simulators, terwijl ik verwacht dat je dat wel nodig hebt om het maximale uit de 2026-auto's te halen. Die 50/50 verhouding tussen ICE en elektrische aandrijving lijkt me heel bijzonder rijden. Rijders als Russell, Norris en Verstappen die veel in sims rijden, ook privé, zouden wel eens een streepje voor kunnen hebben op de oudere concurrentie in 2026.Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:43:
[...]
![]()
Gezien het niveau van Lewis dit jaar, verwacht echt niet dat die in 2025/2026 opeens mee kan doen om de knikkers en beter gaat zijn dan Leclerc
Close friend and manager Eddie JOrdan denkt daar anders over:Grrrrrene schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Newey is in principe gewoon een gezonde man, geen overgewicht ofzo. Wat ik ervan hoor zeggen de mensen dicht bij hem dat hij echt nevernooitniet nu gaat stoppen. Die zijn daar zo van overtuigd, dat ik hem wel naar Ferrari zie gaan. AM als goede 2e keus en heel misschien naar Mercedes, maar Ferrari + Lewis stonden op zijn bucketlist, dus als die kans er is tegen grof geld en de juiste voorwaarden, waarom niet?
Eddie Jordan, close friend and manager of Newey: "Remember that he's been in Red Bull under constant pressure, so if he's gonna take time out and just cruise for a while, everyone would understand that. That's probably more likely to see rather diving into any other possible…
— RBR Daily (@RBR_Daily) 1 mei 2024
Ik heb meerdere (gezonde) collega's gehad die met pensioen gingen of rustiger aan gingen doen en binnen een jaar de pijp uit waren (ineens heel agressieve kanker kregen) of andere complicaties kregen of hun partner.Grrrrrene schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Newey is in principe gewoon een gezonde man, geen overgewicht ofzo. Wat ik ervan hoor zeggen de mensen dicht bij hem dat hij echt nevernooitniet nu gaat stoppen. Die zijn daar zo van overtuigd, dat ik hem wel naar Ferrari zie gaan. AM als goede 2e keus en heel misschien naar Mercedes, maar Ferrari + Lewis stonden op zijn bucketlist, dus als die kans er is tegen grof geld en de juiste voorwaarden, waarom niet?
Gezond zijn zegt tegenwoordig weinig. Ik ben er wel van overtuigd dat als je van een "high pressure" omgeving naar "low pressure" omgeving dat je lichaam (en geest) daar meestal negatief op reageert.
Hoop dat hij gewoon denkt aan z'n pensioen en langzaam gaat afbouwenBlik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:53:
[...]
Close friend and manager Eddie JOrdan denkt daar anders over:
[Embed]
Ja, precies. Een F1-pensioen om je op supercars te gaan richten, zonder de hele wereld over te moeten reizen en de druk van een F1-prestatie te voelen, dat lijkt me een gezonde optie.ArcticWolf schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:03:
[...]
Ik heb meerdere (gezonde) collega's gehad die met pensioen gingen of rustiger aan gingen doen en binnen een jaar de pijp uit waren (ineens heel agressieve kanker kregen) of andere complicaties kregen of hun partner.
Gezond zijn zegt tegenwoordig weinig. Ik ben er wel van overtuigd dat als je van een "high pressure" omgeving naar "low pressure" omgeving dat je lichaam (en geest) daar meestal negatief op reageert.
Maar toch, hij zei zo letterlijk dat hij met Alonso en Hamilton had willen werken en dat hij spijt had dat hij nooit bij Ferrari had gewerkt... 2 van de 3 kan hij in 1 handtekening verwezenlijken...
Nou, dat was een hoop ophef om niks.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Of ze hebben Max in gedachten als opvolger van Alonso. Ik vind Alonso fantastisch, maar zou die echt op z’n 44/45e nog in f1 rondrijden?kazuka schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:09:
Of het wordt Aston Martin Verstappen.com. Stroll eruit, Verstappen een eigen team, Newey die vast wat voorwerk gaat doen.
#dromenmag
Ik vind one-off liveries meestal wel leuk, maar dit is wel echt eentje in de categorie: had het lekker achterwege gelaten...
Zijn gebrek aan niveau is ook wel te verklaren doordat hij weggaat natuurlijk; Mercedes vertelt hem niet alles meer, Mercedes geeft hem niet meer de nieuwste snufjes, Mercedes betrekt hem niet meer bij bepaalde meetings, etc.Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:43:
[...]
![]()
Dat doen ze zelfs bij bedrijven waar ik heb gewerkt in de IT: mensen waarvan je weet dat ze weggaan worden niet betrokken bij projecten waarvan kennis kan worden meegenomen naar een mogelijke concurrent.
En Ferrari is absoluut een concurrent van Mercedes op dit moment, dus ze willen Lewis zo min mogelijk kennis laten meenemen. Dat kost nu punten, maar verkomt meer puntenverlies in de toekomst.
Snap wel dat je Hamilton zou uitsluiten rondom ontwikkelingen van een nieuwe auto, maar heel vroeg in het seizoen al een mindere auto geven lijkt me heel onlogisch. Uiteindelijk staat er ook gewoon een constructeurspodium op het spel. Dat al heel vroeg in het seizoen uitspelen kan je als bedrijf heel veel geld kosten. Vooralsnog moet Mercedes eerder naar beneden (plek 5) kijken dan naar boven (plek 3) als je kijkt naar het verschil in pace.Blue-eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:59:
[...]
Zijn gebrek aan niveau is ook wel te verklaren doordat hij weggaat natuurlijk; Mercedes vertelt hem niet alles meer, Mercedes geeft hem niet meer de nieuwste snufjes, Mercedes betrekt hem niet meer bij bepaalde meetings, etc.
Dat doen ze zelfs bij bedrijven waar ik heb gewerkt in de IT: mensen waarvan je weet dat ze weggaan worden niet betrokken bij projecten waarvan kennis kan worden meegenomen naar een mogelijke concurrent.
En Ferrari is absoluut een concurrent van Mercedes op dit moment, dus ze willen Lewis zo min mogelijk kennis laten meenemen. Dat kost nu punten, maar verkomt meer puntenverlies in de toekomst.
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 01-05-2024 17:06 ]
Wat is eigenlijk de rol van Jos Verstappen die schuurt ook enorm tegen RB aan met ongevraagd(?) advies de hele tijd en lopen stoken naar mijn mening.
Worden ze bij RB ( en met name Horner) niet horendol van hem?
Elect a clown, expect a circus.
Ik ben meer de mening toegedaan dat Lewis 'lui' is geworden en niet meer de motivatie kan opbrengen om te strijden voor elk punt. En ik ben nieuwsgierig om er achter te komen of ie echt (nog) zo goed is.Blue-eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:59:
[...]
Zijn gebrek aan niveau is ook wel te verklaren doordat hij weggaat natuurlijk; Mercedes vertelt hem niet alles meer, Mercedes geeft hem niet meer de nieuwste snufjes, Mercedes betrekt hem niet meer bij bepaalde meetings, etc.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Mmm interesant.. zijn de Newey-Ferrari geruchten dan toch meer waar dan ik dacht?
Robert Doornbos:
"As I predicted earlier this month, Adrian's contract non-renewal has now been confirmed, signaling not an end but a transition. Now, as he steps away from Red Bull, rumors swirl about his next move, likely towards Ferrari, a dream that he has harbored for years. If true, this could add an illustrious chapter to his already stellar career.
As for Red Bull, Adrian's exit amid internal unrest raises questions about the team's future and Max Verstappen's role, who has thrived in Newey-designed cars. With Max reportedly in talks with Mercedes, the landscape of Formula 1 could see significant changes."
https://www.linkedin.com/...-7191453500290023425-8d9n
En de suggestie dat Verstappen ook naar Ferrari zou gaan zou wel een interesante move zijn.. maar ten koste van welke andere racer dan? Max en Lewis samen zie ik niet zo snel eerlijk gezegd.. maar er zijn vreemdere dingen gebeurt in F1..
Robert Doornbos:
"As I predicted earlier this month, Adrian's contract non-renewal has now been confirmed, signaling not an end but a transition. Now, as he steps away from Red Bull, rumors swirl about his next move, likely towards Ferrari, a dream that he has harbored for years. If true, this could add an illustrious chapter to his already stellar career.
As for Red Bull, Adrian's exit amid internal unrest raises questions about the team's future and Max Verstappen's role, who has thrived in Newey-designed cars. With Max reportedly in talks with Mercedes, the landscape of Formula 1 could see significant changes."
En de suggestie dat Verstappen ook naar Ferrari zou gaan zou wel een interesante move zijn.. maar ten koste van welke andere racer dan? Max en Lewis samen zie ik niet zo snel eerlijk gezegd.. maar er zijn vreemdere dingen gebeurt in F1..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Wat mij opviel aan de reactie van Newey zelf zijn eigenlijk twee zaken:
- Hij prijst Horner de hemel in.
- Helmut Marko wordt letterlijk niet bedankt of genoemd.
Dat laatste is toch merkwaardig, ze hadden wel echt een andere rol, maar hebben toch lang samengewerkt.
Misschien zit het toch allemaal wat anders in elkaar dan velen denken...
- Hij prijst Horner de hemel in.
- Helmut Marko wordt letterlijk niet bedankt of genoemd.
Dat laatste is toch merkwaardig, ze hadden wel echt een andere rol, maar hebben toch lang samengewerkt.
Misschien zit het toch allemaal wat anders in elkaar dan velen denken...
[ Voor 12% gewijzigd door WD-41 op 01-05-2024 17:47 ]
tuurlijk wel.. maar je je krijgt Jos er gratis bij als je Max wil..Slasher schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:13:
Wat is eigenlijk de rol van Jos Verstappen die schuurt ook enorm tegen RB aan met ongevraagd(?) advies de hele tijd en lopen stoken naar mijn mening.
Hij suggereert toch dat Max naar Mercedes zou kunnen gaan?ToolkiT schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:44:
Mmm interesant.. zijn de Newey-Ferrari geruchten dan toch meer waar dan ik dacht?
Robert Doornbos:
ah ja.. verkeerd gelezenNotSoSteady schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:47:
[...]
Hij suggereert toch dat Max naar Mercedes zou kunnen gaan?

Max moet gewoon bij RB blijven in 2025, die auto is gewoon goed. Je kan 5x WK worden achter elkaar....zou echt niet naar mercedes gaan volgend seizoen.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Lewis was altijd al ‘lui’ nadat hij mentaal klaar was in het kampioenschap.Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:27:
[...]
Ik ben meer de mening toegedaan dat Lewis 'lui' is geworden en niet meer de motivatie kan opbrengen om te strijden voor elk punt. En ik ben nieuwsgierig om er achter te komen of ie echt (nog) zo goed is.
Dat heeft hij al 10+ jaar.
PSN
Lewis is alleen goed in de juiste auto. Dat was hij altijd al. Hij presteert alleen in auto's waar teamgenoten ook in kunnen presteren. Ik verwacht dan ook weinig van hem als Newey daadwerkelijk naar Ferrari gaat en daar een kampioenschapwinnende auto bouwt, al moet ik dat ook eerst nog zien gebeuren.YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:06:
[...]
Lewis was altijd al ‘lui’ nadat hij mentaal klaar was in het kampioenschap.
Dat heeft hij al 10+ jaar.
Voordat die auto er is, zijn we zo 2 jaar verder. En dan heeft Ferrari met Newey een auto gebouwt die supersnel is, maar die wel het nodige aanpassingsvermogen van de coureur vraagt om alles eruit te halen, zoals Max dat nu doet terwijl zijn teamgenoten dat niet voor elkaar krijgen. Dan verwacht ik meer van Leclerc als hij eenmaal de juiste auto heeft.
En inmiddels is Lewis op een leeftijd waarop je fysiek gewoon minder wordt. Als relatief fitte, jonge veertiger merk ik het zelf ook elke dag. Reactievermogen wordt o.a. in games merkbaar minder.
Dus los van het aanpassend vermogen dat volgens mij nooit geweldig is geweest bij Lewis, is hij gewoon over zijn top en heeft hij ook niet de volledige focus op F1. In tegenstelling tot Max die F1 eet, drinkt, slaapt enz.
Lewis en Newey in 2025 naar Ferrari, Max opnieuw WDC in de RBR en dan in 2026 Lewis aan de kant gezet en Max naar Ferrari om daar opnieuw WDC te worden.
Waar baseer je deze onzin toch op?KlaasjeNL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Lewis is alleen goed in de juiste auto. Dat was hij altijd al. Hij presteert alleen in auto's waar teamgenoten ook in kunnen presteren. Ik verwacht dan ook weinig van hem als Newey daadwerkelijk naar Ferrari gaat en daar een kampioenschapwinnende auto bouwt, al moet ik dat ook eerst nog zien gebeuren.

Lewis en Mercedes gaven een demo in New York om hun partnership met WhatsApp te vieren.
:strip_exif()/f/image/AU2QqHrO4QOhBUoJm3UrGTrF.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4sZclk126YOeUs5qOY0yqCxJ.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7tbd1pHwiHI9HnwgeYI7CHpV.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5cJX8s8Oq5YlJz5zvhJbSEAQ.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/38bkOpc815Me9yndYwuijRBt.webp?f=fotoalbum_large)
Misschien dat ik iets mis, maar ik krijg het idee dat iedereen 100% overtuigd is dat Newey naar Ferrari gaat. Buiten geruchten maak ik dat nergens uit op, sterker, door zijn eigen statement denk ik dat het einde F1 is.
Maar dan is het toch vrij gek om na 5 races in een seizoen te zeggen, "hoi.. ik heb hier geen zin meer in, ik wil niet nog een keer de WDC/WCC winnen. ik stop per direct".codex schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:45:
Misschien dat ik iets mis, maar ik krijg het idee dat iedereen 100% overtuigd is dat Newey naar Ferrari gaat. Buiten geruchten maak ik dat nergens uit op, sterker, door zijn eigen statement denk ik dat het einde F1 is.
Jorah_Newstone in "[F1] Seizoen 2024"codex schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:45:
30%
PSN
Hij is competitiefcodex schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:45:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Team Rood is heel mooi om voor te werken maar Adrian Newey is geen 40 jaar meer. Met 65 jaar, genie of niet, gaat het toch wat moeilijker. En als je dan nog met de Italiaanse mentaliteit moet doen, hij zal zeker 3 jaar nodig hebben om de zaken op orde te zetten en dan is hij bijna 70.
Ik zou gewoon lekker af zwaaien en de illustere zweem rond zijn aura behouden. Maar wie weet is die drang gewoon te groot om toch voor team rood te werken.
Ik zou gewoon lekker af zwaaien en de illustere zweem rond zijn aura behouden. Maar wie weet is die drang gewoon te groot om toch voor team rood te werken.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
2007: Alonso P3 (109pt), Hamilton P3 (109pt)Mog schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:42:
[...]
Waar baseer je deze onzin toch op?F1 bestaat al langer dan 2015.
2008: Hamilton P1 (98pt), Kovolainen P7 (53pt)
2009: Hamilton P5 (49pt), Kovolainen P12 (22pt)
2010: Hamilton P4 (240pt), Button P5 (214pt)
2011: Button P2 (270pt), Hamilton P5 (227pt)
2012: Hamilton P4 (190pt), Button P5 (188pt)
2013: Hamilton P4 (180pt), Rosberg P6 (171pt)
2014: Hamilton P1 (384pt), Rosberg P2 (317pt)
2015: Hamiton P1 (381pt), Rosberg P2 (322pt)
2016: Rosberg P1 (385pt), Hamilton P2 (380pt)
2017: Hamilton P1 (363pt), Bottas P2 (305pt)
2018: Hamilton P1 (408pt), Bottas P5 (247pt)
2019: Hamilton P1 (413pt), Bottas P2 (326pt)
2020: Hamilton P1 (347pt), Bottas P2 (223pt)
2021: Hamilton P2 (387,5pt), Bottas P3 (226pt)
2022: Russell P4 (275pt), Hamilton P6 (240pt)
2023: Hamilton P3 (234pt), Russell P8 (175pt)
Op 2009 na hebben alle teamgenoten van Lewis ook op het podium gestaan als Lewis dat ook gelukt is. Eigenlijk is alleen Kovolainen een uitzondering. Verder kwamen alle teamgenoten behoorlijk dicht in de buurt, alleen Bottas in 2018 is nog een uitzondering, maar ook hij heeft in dat jaar meermaals op het podium gestaan.
Het is in 2 van de 7 keer de teamgenoot niet gelukt om P2 te eindigen met de auto waar Hamilton kampioen werd. Kovolainen en Bottas. Daarnaast heeft Lewis in 4 van de 17 keer niet weten te winnen van zijn teamgenoot. Ik tel Alonso mee, want die zijn gelijk geeindigd.
Ter vergelijking, bij alle vier de kampioensschappen van Vettel werd iemand anders dan zijn teamgenoot tweede in de eindstand. Drie keer Alonso en een keer Button.
In het geval van Schumacher werd 5 van de 7 keer iemand anders dan zijn teamgenoot tweede in de eindstand. 2x Hill, Hakkinen, Coulthard en Raikkonen.
Jullie mogen daar zelf een conclusie uit trekken.
[ Voor 17% gewijzigd door Nhz op 01-05-2024 20:27 ]
Groetjes
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
The Last AirbenderErazzzer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:07:
En bevestigd. Newey gaat weg.
Verstappen ziet topontwerper Newey na dit seizoen vertrekken bij Red Bull https://www.nu.nl/formule...trekken-bij-red-bull.html
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024