Maar met computers heeft hij nooit leren werken. Dat moet gewoon een forse grens stellen aan zijn mogelijkheden. Het vakgebied draait tegenwoordig helemaal om computersimulaties. Iedere keer als het over aerodynamica gaat wordt er vermeld dat zelfs experts die niet op het blote oog kan beoordelen. Ik geloof helemaal dat Newey een goed gevoel heeft en op de hoogte is van de niewste kennis, maar uiteindelijk blijft het één man met gewone menselijke beperkingen.
Uiteraard werkt hij samen met een team en is hij niet alleen verantwoordelijk.
Meer zeg ik niet. Newey heeft vast grote invloed maar op hoog niveau. Het idee dat hij een auto op een bierviltje tekent die de rest alleen maar even hoeft uit te werken kan niet kloppen. Alle praat over hoe Newey "lucht kan zien" geloof ik gewoon niet. Hij heeft vast een goed gevoel voor welke ontwerpen meer of minder kansrijk zijn maar alle belangrijke details zullen met moderne middelen worden uitgewerkt.
En daar gaat mijn post echt over, niet over Newey maar over software. Daar horen we nooit iets over terwijl die enorm belangrijk is. We horen vaker iets over windtunnels (nieuw, 60%, gedeeld met andere teams, kletsende technici, correlatie, etc) dan over de software. RedBulls titelsponsor is een groot softwarebedrijf (Oracle) en nóg horen we niks over software. McLaren werkt samen met Google, Alpine met Microsoft, Ferrari met Amazon/AWS en er zijn er vast meer.
We kunnen hooguit indirect iets over de software zeggen door te kijken naar hoe goed upgrades werken en hoe vaak nieuwe onderdelen toch niet goed blijken te zijn. De afgelopen jaren heeft RBR eigenlijk alleen maar goede upgrades gehad. Dat impliceert dat hun software heel nauwkeurig is. CFD is extreem rekenintensief en de hoeveelheid werkt loopt snel op als je meer zekerheid wil. Kleine verbeteringen in de nauwkeurigheid van de software of de snelheid van de hardware kunnen grote invloed hebben op de efficientie. Je basismodel 1% nauwkeuriger maken kan betekenen dat je 1000x minder rekentijd nodig hebt om hetzelfde resultaat te bereiken.
Dat zou kunnen verklaren hoe RBR zo succesvol kan blijven ondanks dat ze fors minder rekentijd & windtunneltijd hebben.
Een andere verklaring is creatief boekhouden met computertijd, daar zijn echt eindeloos veel mogelijkheden voor en Oracle is een absolute expert in creatief boekhouden en goochelen met cores, cpu's, mipsen etc. Nee, dat is geen beschuldiging van wangedrag, regels creatief interpreteren hoort ook bij F1.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.