Hallo mede-tweakers! Dit najaar staat er een verbouwing op de planning waarbij we de isolatie in het dak flink willen verbeteren. Onze huidige zolder is gedeeltelijk afgewerkt dus ik heb via de buren achterhaalt hoe de ruimte achter de gipsplaten eruit ziet:
De diepte van de verticale balken (spanten?) is 6,5 tot 6,8 cm. De dikte van de gordingen is ~15cm. De woning is uit 1949 en de aanwezigheid van isolatie aan de buitenkant is vooralsnog niet helemaal duidelijk. De bouwtechnische keurder gaf aan dat er mogelijk geïsoleerd was met PUR op het dakbeschot, maar bij het vervangen van één van de dakramen leek PUR enkel toegepast te zijn voor kierafdichting en niet voor na-isolatie. Voor de veiligheid heb ik beide situaties gesimuleerd in Ubakus, maar ik ga ervanuit dat er geen isolatie aan de buitenzijde aanwezig is.
Door de opbouw van het dak, wil ik in 2 afzonderlijke lagen gaan isoleren. Eerst één laag met een dikte van 70mm, om de spanten op te vullen. Daarna een laag met 140 of 150 mm om de gordingen op te vullen. Dit wil ik gaan doen met glaswol of isovlas. Om ruimte te besparen wil ik geen luchtspouw tussen de klimaatfolie en de gipsplaten, anders kom ik in de problemen bij mijn CV en omvormer. Daarom heb ik in Ubakus voor de Vario Xtra Safe gekozen in combinatie met de onderstaande isolatiematerialen.
Kauf MW 35 Minerale Wol 1200x600x70mm Rd:2.00
Glaswol Naturoll 035 5300x380x140mm Rd:4.00
of
Isovlas PL070 1200x600x70mm Rd:1.84
Isovlas PL140 1200x600x150mm Rd3.94
Simulatie met Isovlas lukt niet geweldig in combinatie met klimaatfolie. Ik heb ook de Pro clima plus geprobeerd met vergelijkbare resultaten. Misschien dat andere Tweakers zien wat hier mis gaat? Wanneer ik de klimaatfolie vervang voor een dampremmer met sd=10 zijn alle druppeltjes/vocht volledig verdwenen, dit terwijl ik vooral klimaatfolie aangeraden zie worden in combinatie met Isovlas.
Het kostenplaatje is nog iets waar ik tegenaan loop. Hoewel ik bij voorkeur ecologisch isoleer, is het prijsverschil vrij groot.
- Glaswol: ~€670 voor isolatie, ~€300 voor klimaatfolie en alle toebehoren
- Isovlas: ~€1240 voor isolatie, ~€300 voor klimaatfolie en alle toebehoren
Aan de andere kant is een goede vochthuishouding wel belangrijk, zeker omdat we op dit moment geen folies onder de dakpannen hebben als waterkering. Als we klimaatfolie weg zouden kunnen laten of vervangen voor een dampremmer, zouden de kosten veel dichter bij elkaar liggen natuurlijk. Wat denken jullie?