Ik heb van plan ons gordingen dak als volgt te isoleren.
- Bestaande situatie: oud dakbeschot van vellingdelen met daarop dampopen folie aan de buitenkant en dan tengels/panlatten en dakpannen.
- Gordingen zijn 16cm dik en 1.5m hoh
Plan:
- Eerst 8cm houtwol isolatie (pavaflex plus) tegen dakbeschot --> houtwol ivm geluid en warmtedoorslag in de zomer
- Dan 8cm PIR platen --> rest met PIR om toch nog een redelijke totaal isolatiewaarde te krijgen
- Aangezien de hoh van 1.5m nogal fors is, krijg ik daar niet direct platen ingeklemd, dus zal helaas nog iets van een houten frame erin moeten maken. Dat verslechtert de isolatiewaarde wat, maar zie geen andere oplossing. Dacht nu iets van hoh 60 frame van 'sporen' tussen de gordingen te maken. Iets van 38x89, dan kan er nog wat houtwol achter.
- Dan regelwerk dwars op de 'sporen' en afwerken met gips + stuccen.
- Overweeg nog een extra 2cm pir platen over het gehele oppervlakte incl. gordingen te doen om nog wat beter te isoleren. Evt. van die gisplaten waar al pir op zit gelijmd, maar lijkt me makkelijker het apart te doen.
Optie zonder extra pir over gordingen
:strip_exif()/f/image/P0D9JHddYeAAJaA4fpPSPJnU.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie met extra PIR over gordingen
Vragen:
- Topic voor groot deel doorgelezen, maar volgens mij deze combi niet zien langskomen?
- Aangezien de PIR + rondom afpurren dampdicht is, twijfel ik of ik er alsnog een folie overheen zal doen om de luchtdichting te waarborgen. Anders alle naden etc. afplakken, maar dat zijn er wel veel. De gordingen onderkanten zijn dan dus niet ingepakt. Mij lijkt alsnog een folie erover dan makkelijker?
- Wel of niet een goed idee om de extra laag pir over de gordingen aan te brengen?
[
Voor 9% gewijzigd door
H.A.B. op 21-10-2025 23:07
]