Volgende week een week vakantie opgenomen om de kap te gaan isoleren van onze woning. Er is een nieuwe sporenkap geplaatst (bye asbest). Er staan zes pallets met Knauf naturoll klaar van 240mm dik. Ik vrees voor een stoffige klus

. Ik heb hieronder wat tips opgeschreven die ik in het topic heb gevonden om goed voorbereid te zijn:
1. Beschermingsmiddelen: wegwerp overall + stofmaskers
2. Metaalband/ijzerdraad zie ik veel gebruikt om over de isolatie te spannen (om te zorgen dat het er niet uitvalt, maar het zou goed klemmend geplaatst worden).
3. Folie:
klimaatfolie en ter hoogte van de badkamer
dampdichte folie. Voor de klimaatfolie rij ik naar de
hornbach in Duitsland (nu €176 per rol a 60m2) omdat deze daar een stuk voordeliger is. De hellende dakopbouw is: gipskarton-regelwerk-folie-glaswol 240mm-12mm spaanplaat-spinvlies-dakpannen. De aannemer zegt dat hij overal dampremmende folie zou plaatsen (en dat het tevens voordeliger is). Alle berichtgeving hier en tips van @
Franciesco + bovenstaande post van @
twain4me geeft me het gevoel dat zoveel dampremmend als klimaatfolie zou kunnen, maar dat klimaatfolie een extra voorzorgsmaatregel is indien er onverhoopt toch niet volledig luchtdicht wordt geïsoleerd vanuit binnen. Correct?
De folie wil ik vastnieten en overlappend tapen. Dien ik de nietjes ook te tapen? Ik begreep dat de Isover Vario Xtrasafe KM erg stevig is en de nietjes er niet doorheen zouden moeten gaan.
4. Tape: Isover
5. Bewerken/op maat maken isolatiemateriaal: gezien het vrij stugge platen zijn (Knauf Naturoll) schaf ik een isolatiemes aan.
Het wordt een klus, oppervlak is rond de 200m2. Extra tips zijn welkom en de foto’s zal ik tussendoor/naderhand plaatsen
[
Voor 3% gewijzigd door
Laurences op 17-10-2025 18:52
]