Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:15
Bij die badkamer kan dampremmend dan toch ook geen kwaad als er boven een vliering zit?

Heeft iemand een link naar een indatructievideo of documentatie qua stappen met xtrasave met name tav afwerking randen, ramen en andere obstakels? Waar hebben jullie het gekocht overigens?
Kuusj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Tja, ondanks dat mijn vliering goed geisoleerd is (Knauf 032 170mm met Xtrasafe folie) heb ik mijn badkamerplafond ook met diezelfde Knauf en vervolgens Xtrasafe folie gedaan. Het plafond (waterbestendige variant van) Agnes heb ik wel netjes afgekit langs de randen en dergelijke maar het kan geen kwaad om een extra rem op vocht te hebben vanuit een natte ruimte richting isolatie. Leek mij dan ;)

Een vriend van me is aan het verbouwen en ik twijfel een beetje hoe hij z'n voorzetwanden gemaakt heeft. Volsteens zonder spouw uit 1925, en dan een houten frame waar de glaswol tussen zit en dan dampremmende folie (Miofol 125S). Als ik her en der kijk leek het me dat hij tussen buitenmuur en houten frame ook iets van een folie had kunnen/moeten doen. Buiten het feit dat het langs de randen niet afgekit is.. Misschien maar eens in Ubakus maken maar heel intuitief is die tool niet, zeker voor muren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Nyvlem schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:15:
Bij die badkamer kan dampremmend dan toch ook geen kwaad als er boven een vliering zit?

Heeft iemand een link naar een indatructievideo of documentatie qua stappen met xtrasave met name tav afwerking randen, ramen en andere obstakels? Waar hebben jullie het gekocht overigens?

[...]
Wel voor proclima intello, nu zullen de genoemde producten anders zijn maar de principes zullen wel gelijk zijn. Zie https://nl.proclima.com/m...innen%20luchtdichting.pdf

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:02
Franciesco schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:38:
@Laurences Mijn inziens kan de folie die (tijdelijke) druk/spanning prima hebben. En straks met het regelwerk gemonteerd zal die druk ook afnemen/opgevangen worden door dat regelwerk. Dat zou links (op de eerste foto) denk ik ook te voelen en te zien zijn?

Overigens zijn er eventueel speciale tapes te koop voor rondom de balken. B.v. de Pro clima Tescon Profil. Of zit de klimaatfolie ook achter de hanenbalken? Op de foto zie ik namelijk geen overgang.
Het is op de foto inderdaad lastig te zien. Ik had een strook folie (dampdicht/gewapend i.v.m. sterkte) aangebracht voordat de hanenbalken geplaatst werden. Zodoende achtte ik het niet nodig iedere balk afzonderlijk af te tapen. Goede tape tip! De Isover Multitape SL is geloof ik ook een optie, ik moet deze nog halen voor het dichtmaken van hoeken bij de dakramen.

Qua sterkte en druk denk ik dat het plaatsen van het regelwerk inderdaad wel afdoende is. Als je er zoveel tijd in stopt sta je daar al gauw even bij stil ;).

Het regelwerk dat ik van plan ben te plaatsen zijn de standaard panlatten (22x50). In een uitermate lange :X maar nauwkeurige video van de Duitse hornbach (pas op: er zitten zelfs enkele grapjes in :+ ) wordt er ook gebruik gemaakt van isolatie tussen het regelwerk. Isover heeft daar in Duitsland een aanbod voor (untersparrendämmung, verkrijgbaar als Isover UKF in verschillende diktes: 24-30-50-60mm). In Nederland is dit product niet verkrijgbaar maar het zet me aan het denken om onder de hanenbalken (dus de reguliere ruimtes) misschien ook het regelwerk te isoleren.

Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Ik zie voor het regelwerk met panlatten á 22x50 geen passende oplossing, wellicht dat een regelwerk van 50x50 (=netto 44x44) een mogelijkheid is en deze vullen met 40mm glaswol? Bij (deze) klimaatfolie is het mogelijk om ook binnenlangs (gering) nog een isolatie te plaatsen.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren