Hallo,
Ik heb een huis van begin jaren 80 waar een dak opligt van prefab dozen, met daarin een paar cm wol.
Gezien de bouwtekening en een stukje waar een plaat open is op zolder, lijkt het +- 4cm steenwol en 16cm van onderplaat tot bovenkant met vele horizontale balken.
Ik heb dit geprobeerd in Ubakus te zetten en dan kom ik uit op ongeveer dit scenario:
Op zolder hebben we al op verschillende plekken soms vocht/druppels en dakdekkers zeggen al snel; Je dakpannen zijn op, beste om de hele dakbedekking te vernieuwen.
Nu wil ik de dakbedekking wel gaan vernieuwen en dan ook meteen de isolatie verbeteren, maar ik mis nog info om een goede keuze te maken.
Optie 1: Meerdere dakdekkers willen graag met Superfoil sf40bb isoleren. De theoretische Rd-waarde klinkt mooi, ook al heb ik m'n twijfels of die in de praktijk ook helemaal word gehaald.
Daarnaast kan je er subsidie op aanvragen en helpt dat flink om dan ook nog een 2e isolatiemaatregel te doen en dubbele subsidie op beide te pakken.
Weet iemand hoe ik dit materiaal in Ubakus kan simuleren en of er nog negatieve kanten aanzitten?
Optie 2: Isolatie platen op het dak. Helaas willen de meeste dakdekkers dit hier niet doen i.v.m. de vele aanpassingen die nodig zijn door de verhoging, aansluiting bij de buren en kozijnen/lood dat niet lekker uitkomt.
Optie 3: Aan de zolderkant de onderplaten open maken/breken en tussen de vele horizontale balken iets stoppen zoals bijv. 16cm PIR platen.
Ik weet helaas niet of dit echt een optie is, aangezien sommigen zeggen dat de platen onderdeel zijn van de constructie van de prefab dozen.
Aan de andere kant zijn er mensen die zeggen dat de platen, van 8mm hout, puur voor de afwerking zijn.
In de straat lijkt helaas nog niemand dit te hebben gedaan, dus geen referentie materiaal.
Hierbij ook de vraag of de balken dan ook met alu-tape afgeplakt moeten worden en hoe erg het is als je dan weer gaten erdoorheen krijgt met spijkers of schroeven?
/f/image/xWkrhhG06hLfvjI6sFxF6uPG.png?f=fotoalbum_large)
Niet vs wel doorbroken alu-laag
Optie 4: Een bedrijf zoeken die de dozen kan volspuiten met bijv. knauf supafil of cellulose vlokken. Echter toont Ubakus me hiervoor niet een heel positief plaatje;
Optie 5: Niks erop of erin, maar eronder. Dit is hoe we het in de badkamer hebben gedaan, omdat daar genoeg ruimte was en door tijdsdruk. Echter is de zolder al niet hoog en wil ik liever niet nog meer ruimte inleveren.
Optie 6: Boormachine pakken, wat bussen PUR schuim kopen, de dozen volspuiten met die zooi en een paar dagen de zolder ventileren en ontwijken.
Ik ben geen fan van PUR als het niet hoeft, maar het Ubakus plaatje lijkt wel beter dan optie 4 en ik weet zeker dat ik geen constructieve dozen sloop.
Het liefst zou ik de opties 1 en 3 combineren, maar weet ik niet of dat uberhaubt veilig kan en weet ik niet hoe dit er in Ubakus uit zou zien.
Alle info is welkom.

(en sorry voor de lange post

)