Ik ben de zolder aan het betimmeren en heb besloten de dakkapel ook maar open te halen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, maar wat ik aantrof ben ik niet zo blij mee. Kan iemand even met me meekijken?
De dakkapel is 17 jaar oud, geplaatst tijdens de bouw.
De zijwand:
:strip_exif()/f/image/vmJEKOH4MrJorAh3V4KJVIHJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tussen het hout zat losjes wat glaswol gepropt, dat heb ik even verwijderd. Je kijkt nu zo onder de pannen

.
Dit was geen RC=3.5, waar het huis aan had moeten voldoen...
Volgens mij draagt het houten balkwerk in de zijwand niet, ondersteunt alleen de loodflappen en folie aan de buitenkant. Zou ik deze hele zijwand kunnen vervangen door een dik op maat gesneden stuk pir, daarna rachels op de buitenkant ter ondersteuning van loodflappen en houten afwerking? Of is er een mooiere manier om dit te doen?
:strip_exif()/f/image/iIAOIdoS7jLlnsuo9pimT3T1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Je ziet het al op de foto, schimmel achter de glaswol barriere die ik rechts weggehaald heb

. Volgens mij is dit een klassieke faal, die glaswolbarriere had er beter niet kunnen zitten?
Het osb is duidelijk aan het rotten, ik kan de toplaag induwen op de plek van de schimmel. De balken zijn nat geweest,
De opbouw is 17 jaar bitumen -> RC 3.5 PIR -> OSB -> 120mm balklaag -> rachels -> 9mm gips geweest.
Ik ben geneigd om dit gewoon schoon te maken, goed te laten uitdampen tot de zomer en daarna na te isoleren met 140mm houtvezel en een klimaatfolie. Het bitumendak is nog niet lek, mocht het ooit aan vervanging toe zijn dan kan ik van buiten de OSB plaat ook vervangen?