Maasluip schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:57:
[...]
Ik woon 500 meter verwijderd van een dergelijke kas. Bij de juiste weersomstandigheden kan ik 's nachts buiten een boek lezen.
Wat me ook opvalt is dat het huis van binnen helemaal nieuw gedaan is en toch maar goed 2 ton moet kosten. Locatie, locatie, locatie. Een huis hoeft dus helemaal geen 4 ton te kosten.
In dit geval zitten er 2 grote maren aan: ten eerste is hier het omgekeerde van toepassing: niet wat een huis gekost heeft, maar wat men ervoor kan vragen. De meeste mensen willen niet dood gevonden worden in een huis nabij een kas. Ik ken als voorbeeld de omgeving Luttelgeest best aardig, ook bekend van de kassen en op de lichtvervuilingskaart van NL de grootste vlek samen met de bekende plekken in ZH. Daar verkopen woningen ook erg lastig en mag je blij zijn dat je ook maar iets in de buurt van de vraagprijs geboden krijgt als je eenmaal een bod krijgt.
En aanhakend op wat je ervoor kan vragen is Sexbierum sowieso niet duur, het kan ook nog goedkoper namelijk:
https://www.funda.nl/deta...s-breed-plak-14/43651049/
Weliswaar een G-label, maar niet nabij kassen, iets groter huis, wel veel kleiner kavel en kluswoning. Maar ook 55k minder en vele malen karakteristieker. Daar kan je aardig voor isoleren. Of je koopt
voor 360k von een A+++ 2-kapper met 560 m2 perceel.
Terug naar de oorspronkelijke woning: tweede punt is dat "huis van binnen helemaal nieuw" toch wel zwaar overdreven is. ik zie voornamelijk een jaren 90/2000 keuken, badkamer en verdere inrichting, keurig netjes hoor, dat wel. Maar verder? Die likjes frisse verf op de muren en de mogelijk nieuwe laminaatvloer? Dat is alles bij elkaar misschien 5k, waarvan het meeste de vloer is.
Verder is en blijft het toch gewoon een jaren 70 slecht geïsoleerde woning met D-label, "gedeeltelijk dubbelglas", dus ook enkelglas op de nodige plekken en aan het dak is te zien dat de isolatie echt minimaal is. Dat is nog van het bouwjaar en sindsdien niet meer verbeterd.