Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 169.375 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
Interwebz had het over 2 Su-24. Dus het is niet ondenkbaar dat er 2 Su-24 waren met ieder 2 SS.
En ja, de Russische AA kan ze in theorie onderscheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
gise schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:58:
Op die vorige boot in Kerch zagen we 3 raketten inslaan en op deze boot zouden er storm shadows gebruikt zijn.
Is eentje niet voldoende om zo’n schip uit te schakelen of vuren ze er meer af voor het geval er een paar onderschept worden?

En mijn volgende vraag; kan (theoretisch of realistisch gezien) de AA van Rusland een Storm Shadow uit de lucht knallen of heeft Rusland niet iets om deze te kunnen onderscheppen?

Ik heb bovenstaand filmpje gezien, waarin Rusland nu waarschijnlijk even niet daar durft te vliegen en het window-of-opportunity. Een vliegtuig kan natuurlijk makkelijk een raket onderscheppen onderweg, maar ben benieuwd of ook de Russische AA die mogelijkheid heeft
Ik denk dat eentje in dit geval ook voldoende zou zijn geweest. Alleen hoe bepaal je de GPS coördinaten van je doel en hoe betrouwbaar is dat gegeven? Daarnaast is er nog zoiets als het verstoren van GPS, wat de Russen doen. Dus better safe than sorry, en klappen ze er 4 op.

Ze vuren heel wat Storm Shadows af en het is bekend dat sommigen uit de lucht zijn geschoten door de Russen. Dus het is mogelijk, maar vanwege de eigenschappen van de kruisraket erg moeilijk. Oekraïne probeert wel altijd een vrij pad te vinden, of te maken door AA te overdonderen met drones.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

Er kunnen er sowieso 2 onder een su-24 dus (de bommenwerper loopt het risico) je verschiet er altijd 2 per vliegtuig (tenzij ze bijna op zijn).

Bij de vorige aanval op Sevastopol zijn er ook 4 verschoten. Die Ropucha toen was leeg (geen secondary) en dan zijn meerdere inslagen geen overbodige luxe.

Deze waren ze aan het ontladen (lag er al even) dus je kan niet zeker zijn of, en hoeveel munitie er nog aan boord is. 2 jagers is geen overdreven luxe.

Er is contant reaper en satelliet coverage, plus, de coördinaten van de haven zijn natuurlijk sowieso exact bekend, die raketten zijn zeer accuraat dus missen, is maar een klein risico.

Ik denk dat er ook 1 van de raketten op die loods is gemikt (de eerste op de kade) die is ook compleet weggevaagd. Kan natuurlijk ook door explosie schip zijn gekomen maar ik denk dat ze daar de munitie als eerste in opslaan.

Dan heb je er 3 voor het schip. Misschien wordt er 1tje onderschept, misschien botst er een tegen hoogbouw/kraan etc. Met 4 (altijd nog maar 2 bommenwerpers) ben je haast verzekert van succes tegen de huidige Russische AA capaciteiten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLKss63SlYsYuUhKU44p5J2DGL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgIUL5sGcb2yutSHGAyb9yoT.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed zie dan lijkt het erop dat ze vandaag nog wat aan het nablussen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

gise schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:12:
[Afbeelding]

Als ik het goed zie dan lijkt het erop dat ze vandaag nog wat aan het nablussen zijn.
Hier moet iemand even een NAFO shiba Inu die een poot optilt overheen photoshoppen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nog een turrut toss event, ze hebben er wel lol in die Oekrainers, mooi filmpje ook

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:57
Op die vorige boot in Kerch zagen we 3 raketten inslaan en op deze boot zouden er storm shadows gebruikt zijn.
Is eentje niet voldoende om zo’n schip uit te schakelen of vuren ze er meer af voor het geval er een paar onderschept worden?

En mijn volgende vraag; kan (theoretisch of realistisch gezien) de AA van Rusland een Storm Shadow uit de lucht knallen of heeft Rusland niet iets om deze te kunnen onderscheppen?

Ik heb bovenstaand filmpje gezien, waarin Rusland nu waarschijnlijk even niet daar durft te vliegen en het window-of-opportunity. Een vliegtuig kan natuurlijk makkelijk een raket onderscheppen onderweg, maar ben benieuwd of ook de Russische AA die mogelijkheid heeft
Een storm shadow vliegt niet bijzonder snel, net onder de 1200km/u, wel erg laag en mogelijk daardoor lastiger neer te halen is. Je zou toch haast wel verwachten dat de Russen AA hebben die ze kunnen onderscheppen, maar dan moeten ze wel AA hebben staan en hun radars ook aan hebben staan. En juist als ze hun radars aan hebben staan zijn ze zelf weer kwetsbaar.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
Russische bronnen zijn over algemeen naar mijn mening best onbetrouwbaar, maar zou toch mooi zijn als het volgende waar is:

[...]

https://www.forbes.com/si...s-of-tnt/?sh=17f7e7b55cd8
Oekraïense inlichtingsdiensten hebben goed werk gedaan: je moet weten wanneer zo'n schip in de haven ligt en wat voor lading erin zit.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:45:
[...]

Een storm shadow vliegt niet bijzonder snel, net onder de 1200km/u, wel erg laag en mogelijk daardoor lastiger neer te halen is. Je zou toch haast wel verwachten dat de Russen AA hebben die ze kunnen onderscheppen, maar dan moeten ze wel AA hebben staan en hun radars ook aan hebben staan. En juist als ze hun radars aan hebben staan zijn ze zelf weer kwetsbaar.
Of de luchtafweer werd om de tuin geleid. Dat heeft Oekraïne al eerder gedaan toen ze een S-400 batterij op de Krim beschadigd hebben met een luchtaanval, of het zinken van de Moskva.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

edit:
Allemachtig wat zit ik niet op te letten, miste dat de laatste post op de vorige pagina niet de laatste post uit dit topic was 7(8)7
Enfin, een extra antwoordje op je vraag...

Alles kan, dus er zullen vast wel een paar Storm Shadows uit de lucht getikt (gaan) worden. De reden om er een paar te lanceren is dat je meer trefzekerheid wilt. Zo'n ding doet het ook wel eens niet, alhoewel ik er weinig over hoor. En als die al doel raakt, is je doel dan wel voldoende stuk of zou een tweede het klusje definitiever afmaken? Het zal dus ook een beetje van het belang van de missie afhangen. Kosten versus baten kwestie.

Het volgende artikel geeft ook een inkijkje in hoe er wordt omgegaan met zo'n missie. Kernwoorden: Decoys en HARM (heb het lef eens je radar aan te zetten :p).

[ Voor 38% gewijzigd door Freakertje op 27-12-2023 18:23 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Freakertje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:19:
[Het volgende artikel geeft ook een inkijkje in hoe er wordt omgegaan met zo'n missie. Kernwoorden: Decoys en HARM (heb het lef eens je radar aan te zetten :p).
hmmm
Damage to surrounding ships and structures makes sense. Novocherkask apparently exploded with the force of at least 30 tons of TNT. The most powerful non-nuclear bomb in existence, Russia’s thermobaric “Father of All Bombs,” is only slightly more destructive.
Dat is best een klappertje ..

geinige afsluiter ook
It also was a Hell of a fireworks display as thousands of artillery shells and rockets simultaneously exploded. If you believe in miracles, you might also believe just one Russian died in the blast.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Stukje stuurmanskunst:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Correctie op wat ik eerder postte, de loods is niet kapot, door de reflectie van het licht in de ene before en de after foto leek dat zo. Met die barge die voor de Ropucha lag had ik dat zelf al geconcludeerd (zelfde effect ook) maar bij die loods was ik er toch ingetuind (te eenvoudig meegegaan in de conclusie van een ander). Dat is iets waar je altijd mee moet oppassen, kijk altijd ook zelf met een open blik naar de first hand informatie.

Maar goed, vandaag dus een hogere resolutie foto:

Het is het laatste plaatje in deze link (die verder ook alles verzameld heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 27-12-2023 20:26 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
USA military aid package $ 250 miljoen;

Tenminste iets.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
The Washington Post - deelartikel

Ukraine’s top commander calls for mobilizing more soldiers

Eigenlijk meer een round up in the Washington post. Eerst even berichtgeving over ons bekende onderwerpen:
Ukraine’s top general on Tuesday called for mobilizing more troops, a rare acknowledgment of heavy casualties after nearly two years of war with Russia.
Kort over Marinka
In his first news conference since Russia’s invasion in February 2022, Gen. Valery Zaluzhny also conceded that Ukrainian troops have largely withdrawn from the eastern Ukrainian town of Marinka.
....
The loss of the small settlement, now in ruins, is unlikely to have a significant impact on the larger battlefield but is nonetheless a sign that Russian forces have seized the initiative after Ukraine’s disappointing counteroffensive stalled with the coming of winter.
Let op hoe deze alinea is opgebouwd. De eerste twee zinnen zijn de verslaggeving van de generaal, als deel van zijn toespraak. Het tweede deel, achter de puntjes, lijkt de interpretatie die - De Washington Post - aan Marinka geeft. Het woord initiatief deed mij die alinea twee keer lezen omdat het maar door blijven gaan bij Marinka ik niet kan associëren met "initiatief".

En dan nog over de Novocherkask
In what could be a major blow against Russia’s already damaged Black Sea Fleet, however, Ukraine said Tuesday that it had destroyed a large Russian landing ship docked in a Crimean port in an overnight attack. Russian officials confirmed the attack but said only that the ship and some surrounding buildings had been damaged. The Washington Post could not independently confirm the scale of the damage.
Na die laatste zin had nog wel kunnen zijn toegevoegd dat de schade moeilijk was te zien omdat de genoemde boot onder water was verdwenen.

Maar laten we WP niet te hard vallen, hieronder waar het eigenlijk om ging:

De essentie, en even de pil slikken
With the war largely at a stalemate, mobilization for what’s expected to be a long fight has been a prominent topic of discussion here. The text of a draft law posted on the website of Ukraine’s parliament late Monday proposed lowering the conscription age from 27 to 25.

President Volodymyr Zelensky said last week that Ukraine’s military leadership had proposed drafting up to 500,000 more troops. Adding another half-million soldiers or so, Zelensky said, would cost more than $13 billion. “This is a very serious number,” Zelensky said, adding that he wanted to hear more justification for why so many people should be mobilized.
In die laatste alinea is tussen de regels te lezen dat de Zelenskyy en Zaluzhny niet per se hetzelfde inzicht hebben over deze mobilisatie. Dat wordt verder op duidelijker. Zaluzhny lichtte dinsdag wat toe over dat aantal van de mobilisatie, hij relativeerde daarmee dat aantal wat:
Zaluzhny emphasized Tuesday that he hadn’t said anything about a “need for 500,000 or 400,000” soldiers — only a “general need.” To bring home soldiers who’d enlisted at the start of Russia’s invasion, he said, Ukraine needed to start training more soldiers now.

“Our needs are resources,” Zaluzhny said. “It’s weapons, it’s ammunition, it’s people. We calculate all of this in formulating our needs — people who we have lost, people who we could lose in the next year.”

How to fill the ranks has been a source of growing tension between Zaluzhny and Zelensky.
Over de spanning tussen Zelenskyy en Zaluzhny:
Naast de gemeenschappelijkheid over het voortbestaan van Oekraïne vertegenwoordigen beiden ook wel wat concurrerende belangen: Zelenskyy heeft er belang bij te laten zien dat Oekraïne zaken onder controle heeft. De angstvalligheid waarmee de eigen verliezen uit de pers zijn gehouden is in dit licht te zien. Een grote mobilisatie moeten uitvoeren past niet zo goed in dat plaatje. Daarom staat Zelenskyy niet te juichen langs de kantlijn. Zaluzhny heeft te maken met de bevelvoering van de Oekraïense strijdkrachten en heeft in die rol directer te maken met knelpunten en behoeftes bij die strijdkrachten. Ook heeft hij een concreter inzicht in de haalbaarheid van doelstellingen. Nu de steun van de internationale gemeenschap onder druk staat en de voortgang van de Oekraïners minder snel gaat dan gewenst lijkt het mij heel logisch dat tussen deze twee rollen frictie ontstaat. Wees daarom kritisch op speculatie over beiden.

Het verschil van inzicht beinvloedt nu wel het Oekraïense beleid. De insteek van Zelenskyy:
Zelensky has so far declined to approve new draft measures without a war plan that includes the demobilization of already active soldiers.

“As of now, I did not see demobilization in their plan. And that is a number one question, an issue of justice for those fighting at the war front for so long,” Zelensky said last week.
Zalunzhny neemt een ander standpunt:
But Zaluzhny pushed back against questions about imminent demobilization, adding that he hoped that in 2025 — after three years of service for those who joined the fight at the start of Russia’s 2022 invasion — he’d be able to “replace these people who are currently doing their jobs in extremely difficult conditions.”

Even providing rest for current troops, he acknowledged, was proving difficult. To comply with a law mandating that soldiers rotate out after six months, Zaluzhny said, he would need “at least two times more troops” — and even more if Russian launched a new onslaught.
Op zich kan ik wel met Zelenskyy meegaan dat hij een heldere doelstelling eist voor een mobilisatie. Die mobilisatieplannen lijken op dit moment daarom in een nog wat vroeg stadium.

Tenslotte nog een inschatting van de huidige Oekraïense sterkte (bij monde van ... US officials):
Ukraine’s military is believed to have about 1 million members in its ranks, though the number has not been publicly disclosed. Kyiv considers its casualty figures a state secret, but U.S. officials have estimated that more than 120,000 Ukrainian soldiers have been killed or wounded, far fewer than Russia, which also benefits from a larger army.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Goede analyse van het stuk teacup. Het geeft mij een naar gevoel dat hoewel er geen onwaarheden in staan, het toch erg gestuurd aanvoelt. Bij dat eerste stuk leg je heel goed de vinger op de zere plaats. De Washington Post is toch een kwaliteitskrant. Zijn ze tegenwoordig zo afhankelijk van inkomsten naast lidmaatschappen en advertenties?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
pro_6or schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:13:
Goede analyse van het stuk teacup. Het geeft mij een naar gevoel dat hoewel er geen onwaarheden in staan, het toch erg gestuurd aanvoelt. Bij dat eerste stuk leg je heel goed de vinger op de zere plaats. De Washington Post is toch een kwaliteitskrant. Zijn ze tegenwoordig zo afhankelijk van inkomsten naast lidmaatschappen en advertenties?
Voor die spanning tussen Zelenskyy en Zaluzhny hebben we eigenlijk helemaal geen Washington Post nodig. Met de huidige druk op de ketel zou het raar zijn wanneer die er tussen beide rollen niet zou zijn. Als ieder zijn werk goed doet, dan is het logische resultaat ..... spanning.

Ik voorzie alleen dat media hiermee aan de haal kunnen gaan. WP houdt zich naar mijn idee in dit artikel over beide mannen nog wel op de vlakte, en gaat vooral in op de impact van het geschil (instrumenteel). Dat maakt het voor mij nog een kwaliteitskrant. Die eerste twee stukjes laten alleen weer die dwangmatige neutrale houding zien. Tja, daar moeten we het maar mee doen. Interpreteren en incalculeren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
teacup schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:22:
[...]

Voor die spanning tussen Zelenskyy en Zaluzhny hebben we eigenlijk helemaal geen Washington Post nodig. Met de huidige druk op de ketel zou het raar zijn wanneer die er tussen beide rollen niet zou zijn. Als ieder zijn werk goed doet, dan is het logische resultaat ..... spanning.
Ik zou niet met ze willen ruilen. De druk waarmee ze al bijna 2 jaar moeten leven is immens. Het land verwacht dat van ze maar één van hen is van huis uit acteur. De taak die ze op hun bord hebben liggen is enorm. Dat het niet klapt is op zich al een wonder.

Ze moeten het met elkaar doen en dat zal niet altijd makkelijk zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:49:
USA military aid package $ 250 miljoen;
[Twitter]
Tenminste iets.
Het was ook meteen het laatste. https://www.telegraaf.nl/...re-geld-voor-oekraine-uit
VS geven laatste beschikbare geld voor Oekraïne uit

De Verenigde Staten maken het laatste restje van het eerder goedgekeurde steunpakket over aan Oekraïne, liet de minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken weten.

Het gaat om een pakket ter waarde van 250 miljoen dollar (225 miljoen euro), dat Oekraïne voorziet van onder meer luchtafweergeschut, munitie en antitankwapens.

Met deze steun is al het geld op dat het Congres eerder heeft goedgekeurd. Volgens Blinken is het daarom "absoluut noodzakelijk" dat het Congres nu zo snel mogelijk in actie komt om een nieuw steunpakket goed te keuren.

De Amerikaanse president Joe Biden zou graag een gezamenlijk pakket van 110 miljard dollar vrijmaken voor militaire, economische en humanitaire steun voor Oekraïne en Israël. Republikeinen in de Senaat blokkeren dat plan tot nog toe.
Dus er zal daar iets moeten gebeuren..... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
asing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:18:
[...]

Het was ook meteen het laatste. https://www.telegraaf.nl/...re-geld-voor-oekraine-uit

[...]

Ik had begrepen; laatste van dit jaar. Ik kan alleen even die post niet terug vinden.
Er moet zeker iets gebeuren |:( als burger af en toe een donatie doen is leuk maar dat is iets met een gloeiende plaat -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

De vijand beweegt 's nachts om niet door FPV-drones gezien te worden, dan is het tijd voor een 200 dollar camera waarmee je in het donker kan zien.

*knip* wervingsacties passen hier niet binnen de regels

Nachtelijke dronefilmpje:

[ Voor 61% gewijzigd door polthemol op 28-12-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[...]

En daarom wilt de vijand zoveel mogelijk beren op de weg zetten. Het helpt niet dat de pers/media graag bearish nieuws schrijven voor de clicks.

De generaal heeft tegengestelde belangen tov de politieke leider. De ene wilt replacements, troepen kunnen roteren, een maximum termijn voor wie al lang in deze oorlog vecht,... en de andere stelt vragen over hoe de lonen van meer troepen kunnen betalen, met wat worden ze bewapend,... (beschermt burgers tegen onnodig gemobiliseerd worden). Dit is normaal gedrag en niet "eensgezindheid brokkelt af" wanneer tegengestelde belangen elkaar ontmoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
[...]

[...]

Op het Ukraine: Live telegram kanaal lees ik het volgende;
US allocates new military aid to Ukraine - Blinken.

This is the last package this year, its size is $250 million

In total, the US has about $5.5 billion left for Ukraine until Congress approves additional funds.

@liveukraine_medi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
eppie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:47:
[...]

Op het Ukraine: Live telegram kanaal lees ik het volgende;

[...]
Het is inderdaad het laatste pakket dit jaar. Het lijkt me sterk om over 2 dagen nog een pakket aan te kondigen.

Alleen, het potje wat klaarstond voor Oekraïne schijnt nu dus echt leeg te zijn. Het was een paar maanden geleden al bekend dat de bodem in zicht kwam. Met andere woorden, er zal eerst ingestemd moeten worden met nieuw budget. Dat lijkt lastig te worden nu zowel de Democraten als de Republikeinen niet blij zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 17:42
asing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:53:
[...]

Het is inderdaad het laatste pakket dit jaar. Het lijkt me sterk om over 2 dagen nog een pakket aan te kondigen.

Alleen, het potje wat klaarstond voor Oekraïne schijnt nu dus echt leeg te zijn. Het was een paar maanden geleden al bekend dat de bodem in zicht kwam. Met andere woorden, er zal eerst ingestemd moeten worden met nieuw budget. Dat lijkt lastig te worden nu zowel de Democraten als de Republikeinen niet blij zijn.
Alleen is het potje niet leeg. Er is nog $4.175 miljard over van de Presidential Drawndown Authority. Ook kan Biden een beroep doen op het Excess Defense Articles program. Onder dat laatste programma kan Biden humvee's, Bradley's M1 en praktisch elk ander (ouder) materieel gratis naar Oekraine sturen.

Voor beide is geen goedkeuring van de Republikeinen nodig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKVx5qGqvEiHqZdNIZpwqYxrNWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkX7ASRm0s2QK2EmaJOdGFfg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
*knip* offtopic reactie

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 28-12-2023 08:56 ]

Bereken je warmteverlies

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:25

Fanta

FordPerformance™️

*knip* reactie op geknipte post

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 28-12-2023 08:59 ]

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-05 09:27
pro_6or schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:13:
Gaat het 'initiatief' in de Washington Post niet meer over het winnen van grond? Met het tegenoffensief lag het bij Oekraïne die grond terug won, maar met het vallen van het stadje ligt het ' initiatief' weer bij Rusland, hoe marginaal het ook was in beide gevallen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Weer iets dat mij opviel. 177th Separate Regiment of Marines is verplaatst van Kozachi Laheri naar Kurdiumivka, ten zuiden van Bakhmut. Dat is nogal een verplaatsing, van west naar helemaal oost.
Het blijft speculeren of dit al voor of pas na de recente gebeurtenissen (straaljagers neergehaald) is geweest, maar gezien je dit niet in één dag doet lijkt dit een keuze van ervoor.
Nieuwe kansen bij Cherson en nieuwe problemen bij Bakhmut? Time will tell...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Tens

Tens

Freakertje schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:47:
77th Separate Regiment of Marines is verplaatst van Kozachi Laheri naar Kurdiumivka, ten zuiden van Bakhmut.
Volgens welke bron? Deepstate heeft ze nog op oude locatie staan

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• gise
  • Niet online
Over de slachtoffers bij het gezonken schip, er zou 1 dode zijn, 5 gewonden, en 33 vermist.

De families van die 33 vermisten krijgen dan waarschijnlijk geen zak met uien ter compensatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mir4dor
Zou het kunnen dat toch de originele Storm Shadows zijn geleverd? Dus dubbel bereik;

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gise schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:15:
Over de slachtoffers bij het gezonken schip, er zou 1 dode zijn, 5 gewonden, en 33 vermist.

De families van die 33 vermisten krijgen dan waarschijnlijk geen zak met uien ter compensatie.
toch knap als er 70 man oid aan boord zouden zijn dat er 30 spontaan verdwijnen .. en niet eens vermist zijn

Dan heb je het niet over het personeel wat aan wal stond of op het andere schip (sleepboot die gezonken is)

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Satellietfoto's van Maxar laten goed de voor en na zien:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/s6tRzKVsZ3yzFHj5gI9grvzkNcE/diocontent/238889700/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
https://www.hln.be/buiten...lijk-vernietigd~a3710256/

[ Voor 30% gewijzigd door XWB op 28-12-2023 17:53 ]

March of the Eagles

• asing
mir4dor schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:24:
Zou het kunnen dat toch de originele Storm Shadows zijn geleverd? Dus dubbel bereik;
[Twitter]
Ik heb heel ernstig mijn twijfels. Alle factoren positief meegeteld zou de aanval ook met de export versie te doen zijn geweest. En als ze de 560km versie hadden, welk doelwit zou je dan pakken? Dan zou je de spoorlijn op de Krim brug pakken toch?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
asing schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb heel ernstig mijn twijfels. Alle factoren positief meegeteld zou de aanval ook met de export versie te doen zijn geweest. En als ze de 560km versie hadden, welk doelwit zou je dan pakken? Dan zou je de spoorlijn op de Krim brug pakken toch?
Die spoorlijn is daar geloof ik niet goed stuk mee te krijgen. Correct me if I am wrong.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
[...]

Mja, het is gebleken dat UA regelmatig nogal slim is gebleken. Hoe dan ook moet je om de brug te raken over bezet gebied heen. Wellicht dat er nog wat ru AA moet worden uitgeschakeld. Save the best for last? :)

@Spykie in dit filmpje wordt het eea ander uitgelegd. De Shadow zou door 2 tot 4 meter beton moeten kunnen blazen;

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukraine War: What are Storm Shadow missiles?

Hoe dik het beton van de brug is weet ik niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De EU werkt aan plan B indien Hongarije zijn veto niet intrekt:
De hoop is nog altijd dat Orban zijn veto opgeeft. Maar omdat die kans klein is, wordt naarstig gewerkt aan een plan om een weg rond het veto van Orban te breien. Volgens de Financial Times wordt gedacht aan een mechanisme dat de Europese Unie voor het eerst gebruikte tijdens de coronacrisis. Om lidstaten te helpen bij het uitbetalen van tijdelijke werkloosheidsvergoedingen, ging de Europese Commissie geld ophalen op de kapitaalmarkten. Omdat de lidstaten zich garant stelden, kon de Commissie dat geld tegen gunstige tarieven lenen.

Voor Oekraïne zou de Commissie nu opnieuw de kapitaalmarkten kunnen opgaan. Voorlopig is er sprake van een steunpakket van 20 miljard, maar dat kan aangepast worden aan de noden van Oekraïne. Het belangrijkste voordeel van het systeem is dat één lidstaat het niet kan blokkeren. Omdat de lidstaten zich alleen borg moeten stellen, weegt het ook minder op de nationale begrotingen. Ze moeten immers niet zelf met miljarden over de brug komen. In landen als Nederland en Duitsland moet het parlement wel zijn fiat geven. In Nederland kan dat tot spanningen leiden. De PVV van Geert Wilders is er de grootste partij en Wilders heeft zich altijd tegen steun voor Oekraïne gekant.

March of the Eagles

• gise
  • Niet online
[...]

Dat schip in de haven van Kerch hadden ze volgens mij ook te grazen genomen met Storm Shadow raketten, dan lijkt het mij dat er een klein gedeelte van de brug ook al binnen bereik is, maar dus nog geen reden is om met deze raketten te bestoken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Storm shadow doet niet erg veel schade op een brug.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
gise schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:16:
[...]

Dat schip in de haven van Kerch hadden ze volgens mij ook te grazen genomen met Storm Shadow raketten, dan lijkt het mij dat er een klein gedeelte van de brug ook al binnen bereik is, maar dus nog geen reden is om met deze raketten te bestoken.
Om dat te doen zouden ze heel dicht op Robotyne moeten vliegen. Rond Kherson is de luchtafweer van de Russen redelijk gatenkaas. Zo erg dat ze zelf niet meer willen vliegen. Ik weet niet hoe het zit rondom Robotyne maar ik vermoed dat ze er daar wat beter voorstaan wat het voor Oekraïne gevaarlijker maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:26:
[...]

Storm shadow doet niet erg veel schade op een brug.
Storm Shadow is gemaakt voor 4-6 meter beton. Zie mir4dor in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12" . Daarnaast had ik het niet over het betonnen deel maar over het treinspoor, wat een stalen box is.

Afbeeldingslocatie: https://en.portnews.ru/upload/news/addimages/17786_big_photo_6_bimage_17759_1085.jpg

Bron : https://en.portnews.ru/news/253041/
The railway span of the Crimea Bridge is a structure weighing 580 t and numbering more than 40 key elements connected by welding and bolted. The assembled structure is more than 5 meters high and more than 15 meters wide. The spans are placed on support structures the distance between which does not exceed 65 m.
Een ander stukje https://www.thetimes.com....experts-assess-the-damage
At this point the rail and road bridges are of a similar form of construction, known as a “composite slab orthotropic deck steel plate girder bridge”, spanning about 64 metres. This means there is a 20 centimetre concrete slab cast onto flat steel plates, stiffened with steel ribs, all supported by about 3.2 metre deep steel plate girders.
Dus een stalen frame/plaat met 20 cm beton erop. Dat noem ik "te doen". Het is een hele andere constructie dan de Antonovski brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Filmpje van (brokstukken van?) Russische raket die inslaat op het dak van een flat in Kiev;

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/aDJ7u9vbDq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 22:25

Fanta

FordPerformance™️

Vergelding voor het schip en de bommenwerpers?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Laatst online: 02-05 14:32
asing schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:59:
[...]

Storm Shadow is gemaakt voor 4-6 meter beton. Zie mir4dor in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12" . Daarnaast had ik het niet over het betonnen deel maar over het treinspoor, wat een stalen box is.

[Afbeelding]

Bron : https://en.portnews.ru/news/253041/

[...]

Een ander stukje https://www.thetimes.com....experts-assess-the-damage

[...]

Dus een stalen frame/plaat met 20 cm beton erop. Dat noem ik "te doen". Het is een hele andere constructie dan de Antonovski brug.
toon volledige bericht
Los van of ze het gaan halen met range is het volgens mij juist zaak om de (betonnen) pijlers naar de gedver te knallen. Als ze dat doen is die brug veel langer niet te gebruiken.
Zo'n brugdeel eruit knallen is wellicht makkelijker inderdaad maar de Russen hebben al laten zien dat ze zo'n sectie relatief snel weer kunnen vervangen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:59:
[Twitter]

Dat zit er wel in ja. Oekraïne behaald een militaire win (laat een schip zinken) en daarna volgt de Russische terreur vergelding op civiele doelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

de grootste? aanval tot nu toe:
NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦
@NOELreports
Zelenskyi commented on the large scale attacks. A total of 110 (!) missiles were fired on various Ukrainian regions:

Maternity hospital, educational institutions, shopping center, high-rise buildings and private houses, commercial warehouse, parking lot. Kyiv, Lviv, Odesa, Dnipro, Kharkiv, Zaporizhzhia and our other cities. Today, Russia was fighting with almost everything it has in its arsenal: Kinzhals, S-300, cruise missiles, UAVs. Strategic bombers launched X-101/X-505. Approximately 110 missiles were fired, most of which were shot down.

Unfortunately, as a result of the shelling, there are dead and wounded. All services work in an enhanced mode and provide the necessary assistance to people. My condolences to the relatives and friends of the victims, and a speedy recovery to the injured.

We will certainly respond to the terrorists' blows. And we will fight to guarantee the safety of our country, every city, and all our people.

Russian terror must lose - and it will.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:18
Tens schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:34:

[...]
Tijd voor de USA en Duitsland om structureel ATACMS en Taurus te gaan leveren. Een dergelijke actie van Rusland kan een goede aanleiding zijn om dat te rechtvaardigen (Wat mij betreft overigens ook zonder die aanval van afgelopen nacht).

Benieuwd hoe Oekraïne gaat reageren.

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 29-12-2023 14:26 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 04:15

polthemol

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk6mslyaNM8m5KSgVi2g6O6rYfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3ODRrRScKjqcheWtAChaW2N.jpg?f=fotoalbum_large

was nog niet gepost geloof ik

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
87/110 onderschept lijkt het:
Defense Forces destroy 27 Shahed attack drones and 87 cruise missiles - Zaluzhnyi
https://www.ukrinform.net...e-missiles-zaluzhnyi.html

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 29-12-2023 10:39 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 17:25

Garyu

WW

Fanta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:59:
[Twitter]

Met zo'n grote aantallen? Ja zeker zullen ze het claimen, maar een aanval in deze dimensie met >100 raketten bereid je niet in een dag of twee voor. Het is december dus tijd voor aanvallen op kritische infrastructuur. Dit is al weer een half jaar in de planning waarschijnlijk. Die aanval was er ook zonder inslagen op de Krim wel gekomen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

According to preliminary results, last night, Russian troops used 158 air attack weapons against Ukraine: missiles of various types and strike UAVs.

The forces and means of the Air Force, in cooperation with the units of the Ukrainian Defense Forces, destroyed 27 Shahed-136/131 strike UAVs and 87 X-101/X-555/X-55 cruise missiles.
ik kom op: 114 van de 158. Maar hun eigen telling is ook (nog) niet compleet.

edit: de laatste versie:

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 29-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]
Gezien wat we weten van hoe RUsland missles produceerd en hoeveel ze ongeveer hebben gestockpiled deze winter is dat een groot aantal. Er is ook een groot aantal neegehaald maar natuurlijk niet alles. Er zijn wat positieve kanttekeningen (naar de negatieve dat er genoeg door is gekomen voor een hoop doden en schade).

Rusland kan deze schaal niet lang volhouden. Ze kunnen dit een paar keer doen voordat ze hun stockpiiles serieus schade toe doen.
Ik zie dit ook als wraak voor de vele vernietigde vliegtuigen en schepen aan de Russische zijde afgelopen twee weken.

95% van de missels neerhalen is een goed resultaat bij zulke hoeveelheden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:20:
[...]

Los van of ze het gaan halen met range is het volgens mij juist zaak om de (betonnen) pijlers naar de gedver te knallen. Als ze dat doen is die brug veel langer niet te gebruiken.
Zo'n brugdeel eruit knallen is wellicht makkelijker inderdaad maar de Russen hebben al laten zien dat ze zo'n sectie relatief snel weer kunnen vervangen.
Er zit in het midden ergens een grotere overspanning van die brug, die vervang je niet 1-2-3 als die onderzeeër is geworden. Je moet die bergen, reparaties aan de fundering uitvoeren en die overspanning vervangen. Dat kost echt vele maanden als het ze al lukt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Auredium schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:59:
[...]

Gezien wat we weten van hoe RUsland missles produceerd en hoeveel ze ongeveer hebben gestockpiled deze winter is dat een groot aantal. Er is ook een groot aantal neegehaald maar natuurlijk niet alles. Er zijn wat positieve kanttekeningen (naar de negatieve dat er genoeg door is gekomen voor een hoop doden en schade).

Rusland kan deze schaal niet lang volhouden. Ze kunnen dit een paar keer doen voordat ze hun stockpiiles serieus schade toe doen.
Ik zie dit ook als wraak voor de vele vernietigde vliegtuigen en schepen aan de Russische zijde afgelopen twee weken.

95% van de missels neerhalen is een goed resultaat bij zulke hoeveelheden.
We zien gewoon dat Rusland leert. Bij zon grote hoeveelheden luchtwapens is het geen doen voor AA om ze allemaal tegen te houden, verzadiging speelt een grote rol. Dus nu krijgen we in plaats van elke paar dagen een kleinere aanval waarschijnlijk eens per maand een grote.

En de Russen zien welke raketten nauwelijks tegengehouden kunnen worden. De S300 en S400 en de Khinzals zijn duidelijk het moeilijkste te stoppen. De kruisraketten en de Shaheds kennen de Oekraïense AA ondertussen en kunnen ze goed neerhalen. Dus kwantiteit inzetten is het beste middel om toch nog wat raken. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Garyu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:12:
[...]

We zien gewoon dat Rusland leert. Bij zon grote hoeveelheden luchtwapens is het geen doen voor AA om ze allemaal tegen te houden, verzadiging speelt een grote rol. Dus nu krijgen we in plaats van elke paar dagen een kleinere aanval waarschijnlijk eens per maand een grote.

En de Russen zien welke raketten nauwelijks tegengehouden kunnen worden. De S300 en S400 en de Khinzals zijn duidelijk het moeilijkste te stoppen. De kruisraketten en de Shaheds kennen de Oekraïense AA ondertussen en kunnen ze goed neerhalen. Dus kwantiteit inzetten is het beste middel om toch nog wat raken. Helaas.
Dit is niet leren, dit is iets wat Rusland al wist. Dit is gewoon een tactiek die ze altijd al hebben gedaan. Wat we wel zien is dat Oekraine genoeg luchtafweer heeft gekregen om zelfs zulke grote aanvallen goed af te slaan.
De S300 en S400 alsook de Khinzals wisten de Russen ook allang van dat die het lastigs waren tegen te houden. Sterker nog Idereen wist dit al.
Er is dus geen lerende Russen, geen lerende Oekraine. Dit is alleen een groter nummer en het enige wat Rusland hiervan heeft geleerd is dat procentueel gesproken het geen verschil uit maakt.
Wat dus betekend dat Rusland de keuze heeft tussen meerdere kleine aanvallen die ze langer kunnen volhouden of minder grootschalige aanvallen wat ze minder lang kunnen volhouden.

Maar geleerd door Rusland is er in deze zaak helemaal niet. Begrijp me niet fout; de Russen doen wel leren en aanpassen, maar niet in dit geval. Geen noodzaak om credits te geven waar er geen zijn verdient,

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]
Wow, dit is wel bijzonder want dit lijkt mij eerder op een wanhoops daad dan een vergeldingsactie en ik vraag me af waarom niet 200 of 300 volgens mij hebben ze in de begin dagen meer afgevuurd ???

+ rusland wil "staakt het vuren" blijkbaar (wat ze kunnen krijgen als ze uit oekraine terugtrekken) een aanvaller die "adempauze wil"

Lijkt mij dat het einde in zicht gaat komen, denk dat er alleen wel F16 moeten gaan vliegen en denk ook niet dat het Januari word eerder Juni..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Ze zijn schijnbaar nog niet klaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 11:05
https://www.reuters.com/w...s-polish-army-2023-12-29/

Reuters meldt dat een object ruim 25km over de grens met Oekraïne terecht is gekomen. Na de grote raket aanval van vandaag. Wederom mogelijk een raket op NATO gebied nadat deze eerder dit jaar er ook terecht gekomen waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

Voorlopig nog een gerucht, maar zou mooi zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

dikkiedik schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:

Reuters meldt dat een object ruim 25km over de grens met Oekraïne terecht is gekomen. Na de grote raket aanval van vandaag. Wederom mogelijk een raket op NATO gebied nadat deze eerder dit jaar er ook terecht gekomen waren.
De vorige keer bleek het een AA raket van Oekraïne te zijn. Zou ook deze keer natuurlijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 17:42
Garyu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:19:
[...]

De vorige keer bleek het een AA raket van Oekraïne te zijn. Zou ook deze keer natuurlijk kunnen.
Polish Chief of the General Staff Lieutenant General Wiesław Kukuła indicated that it was a Russian missile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Polish Chief of the General Staff Lieutenant General Wiesław Kukuła indicated that it was a Russian missile.
\Dat was vorige keer toch ook eerst het verhaal?

Gewoon even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 19:47
Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:20:
[...]

Wellicht is dat ook juist de reden dat ze de krim brug voor nu met rust laten. Wanneer zoals afgelopen week de transportschepen uitgedund worden zal meer en meer druk op de spoorverbinding komen met meer/langere treinen vol wapens. Weet je zo’n trein te raken en krijg je een boem net als volgende week heb je wel meer dan 1 peiler naar beneden gestuurd gok ik zo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zelensky was op bezoek in Avdiivka:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
saikol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:36:
[...]

Wellicht is dat ook juist de reden dat ze de krim brug voor nu met rust laten. Wanneer zoals afgelopen week de transportschepen uitgedund worden zal meer en meer druk op de spoorverbinding komen met meer/langere treinen vol wapens. Weet je zo’n trein te raken en krijg je een boem net als volgende week heb je wel meer dan 1 peiler naar beneden gestuurd gok ik zo.
Een trein raken is zo goed als onmogelijk. Ten eerste moet je weten wanneer er een trein met ammo over de brug gaat. Dan moet je omstreeks dat moment een SU-24M in de lucht hebben op het randje van bezet gebied. Anders haal je het niet.

Dan moet je zorgen dat je coördinaten zo uitkienen dat de trein er 13 minuten over doet om op dat punt te komen. De raket is namelijk ook 13 minuten onderweg.

Een aangemeerd schip is een stuk makkelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
De raket zou 3 minuten in het Poolse luchtruim hebben gevlogen en daar 40km hebben afgelegd.

Dan vraag ik me toch wel ook af wanneer een Poolse/NATO AA iets zou onderscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
gise schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:28:
[...]
De raket zou 3 minuten in het Poolse luchtruim hebben gevlogen en daar 40km hebben afgelegd.

Dan vraag ik me toch wel ook af wanneer een Poolse/NATO AA iets zou onderscheppen.
Waarschijnlijk afhankelijk van waar de raket vliegt, waar hij naar toe gaat en hoe lang hij in het luchtruim zit/blijft. Maar ik zou ook liever zien dat ze zulke raketten gewoon gelijk neerhalen ongeacht waar en waarheen ze vliegen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
De video is ook al geo-located. Is inderdaad aan de rand van Avdikka, op ongeveer 2 km van de frontlinie/ Wel is het "aardig" rustig qua geluid op de achtergrond, maar toch.
https://www.reddit.com/r/...o_geolocated_less_than_2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:08

ManiacsHouse

Scheisse!

redwing schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:35:
[...]

Waarschijnlijk afhankelijk van waar de raket vliegt, waar hij naar toe gaat en hoe lang hij in het luchtruim zit/blijft. Maar ik zou ook liever zien dat ze zulke raketten gewoon gelijk neerhalen ongeacht waar en waarheen ze vliegen.
Denk dat ze het zo lang mogelijk uitstellen. Ok geen gezeik te krijgen of vergissingen te begaan. Wat dat betreft zijn 'we' te netjes. Maar ja...
Maar wellicht laten ze het ding ook gewoon lekker gaan om (waarschijnlijk) de Russen niet wijzer te maken wat waar staat of hoe we zo'n ding onderscheppen. Zolang het weer verdwijnt of geen directe bedreiging os. En daar is ook wat voor te zeggen. Hoewel die afzwaaier vorig jaar wel 2 doden teweeg bracht dat ik ergens te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 18:33
Ik snap dat ze een traject kunnen bekijken en berekenen.
Maar kan zo'n raket (dan denk ik aan kruisraket), niet na verloop van tijd nog van richting veranderen.
Als in, hij is zichtbaar en vormt geen gevaar dus doen we niks.
Maar dan plots verandering van coördinaten en dan mogelijk wel een dreiging, maar dan te laat om te onderscheppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

dr.lowtune

Deugt niet

Eigenlijk maakt het ook niet heel veel uit of het een Russische raket, of Oekraïense AA raket was. Als Rusland gewoon niet met raketten strooit hoeft Oekraïne ook geen raketten ter verdediging de lucht in te sturen.

Maar goed, ze zullen geleerd hebben van de vorige keer en wat terughoudender zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

Toch weer +26 artillerie, top!

Rondom Krynky (Left Bank) zou enkel Artillerie van de Russen nu nog een probleem zijn, als die ook weg valt is het daar relatief rustig.
dikkiedik schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:

https://nos.nl/collectie/...oetin-moet-gestopt-worden
Biden wil meer geld naar Oekraïne na aanval: 'Poetin moet gestopt worden'
Ik hoop toch wel dat in de VS dit de ogen van mensen doet openen dat dit conflict verre van klaar is en dat Rusland een terroristische staat is.

De EU maak ik mij minder zorgen om, dat geld komt er linksom of rechtsom wel. De VS denk ik uiteindelijk ook, maar Biden zal daar toch wat water bij de wijn moeten doen rondom de bewaking van de eigen grenzen in het zuiden.

Laten we in ieder geval hopen dat er iets 'goeds' uit deze aanval van vandaag komt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Laatst online: 02-05 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMebTShEWrXffLdWySLCwUO2rw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0intsvIp9dxOF4ILh5T3dks.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Waar moet ik aan denken bij die +6 special equipment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:14
Garyu schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:46:
[...]

klinkt vooral als een fancy name voor "other types of equipment".

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:30
Garyu schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:46:
[...]

Ik vermoed onder meer mijnenvegers. Die zag je in de filmpjes “reporting from ukraine” van de afgelopen dagen nog wel eens voorbij komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Bossie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:48:
[...]

klinkt vooral als een fancy name voor "other types of equipment".
Materiaal door voornamelijk door de genie wordt gebruikt. Loopgraaf gravers, mijnenvegers, pontonbrug-leggers, etc.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

omdat het wat anders is ...

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens

Tens

Belgorod vandaag, zoals gewoonlijk heeft Rusland alles weer onderschept

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI4AfNDcV2l02zBBWNIMetfOPXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znjzB81tHj0twtgiiyGPEset.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WnqtxjVxy1QgwoZTZhNEEIKhWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VDn0kYmswesIj5fknjUBT68.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Standeman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:17:
[...]

Materiaal door voornamelijk door de genie wordt gebruikt. Loopgraaf gravers, mijnenvegers, pontonbrug-leggers, etc.
En recovery vehicles, de Brem1 etc.
Of een UR77
Of een radar oid
Of EW systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-12-2023 12:47 ]

PSN

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Rusland zou de VN Veiligheidsraad bijeen willen roepen voor het veroordelen van de aanval op Belgorod, hieronder een tweet van de Minister van BuZavan Tsjechie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx-MfsPw1AVQJTeZ8atsaD55qpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3IoDqQsuXsnV9HiRvOY4qjP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epXOqHbEMn9WO_-fmmYj1TmBF3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By8SlRlncUiyCSBy2TUkmMUa.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vond deze tweet wel relevant. Ook de NOS gaat weer mee in het verhaal van "Rusland slaat terug na Oekraïnse aanval". Ze zijn de laatste tijd weer erg actief elk bericht van de Russische pers aan het overnemen alsof het de meest betrouwbare bron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 12:34
user109731 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:21:
Ik vond deze tweet wel relevant. Ook de NOS gaat weer mee in het verhaal van "Rusland slaat terug na Oekraïnse aanval". Ze zijn de laatste tijd weer erg actief elk bericht van de Russische pers aan het overnemen alsof het de meest betrouwbare bron is.
[Twitter]
Corrigeer me als ik fout zit. Maar ik vind het ook frappant dat de liveblogs nu weer ‘ineens’ actief zijn terwijl ze vorige week waren opgeheven.

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 17:58
gise schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:29:
Rusland zou de VN Veiligheidsraad bijeen willen roepen voor het veroordelen van de aanval op Belgorod, hieronder een tweet van de Minister van BuZavan Tsjechie:

[Afbeelding]
En ze laten het niet bij enkel een Twitter berichtje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvQ0olki5P6P63iG5XjGZfA-Mro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScSxEWEkBsgOIqbH3SRVJKtY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door beany op 31-12-2023 10:19 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:01
[Twitter]
Ik ben doorgaans ook geen fan van de NOS, maar sla je niet een beetje door?

De kop had ook kunnen zijn "Rusland gaat door met terroriseren Ukraïne", of "Rusland bombardeert voor de tigste keer" met als ondertitel "mogelijke vergelding voor Bolgorov".

Ik begrijp ook wel dat als je na 100 klappen uitgedeeld te hebben, er vervolgend eentje ontvangt, dat de 101e klap moeilijk als terugslaan kan worden betiteld. Sterker nog, je kan je afvragen of de 101e klap uberhaupt iets te maken heeft met de klap die ontvangen is.

Dus ja, er is wel degelijk kritiek mogelijk op de NOS maar om te zeggen dat de NOS actief elke Russische berichtgeving overneemt gaat me wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:01
beany schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Het is echt pestkopgedrag van het schoolplein. Meester, Pietje slaat mij ook. Je mag toch niet slaan meester? Echt genant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

beany schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
vraag me af hoe wij als NL hierop reageren .. mijn wens is dat we hetzelfde zeggen/doen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:18
[...]
Ze hadden er misschien wel even bij mogen zetten dat Oekraïne n.a.v. de Russische aanval heeft gepoogd om lanceerinstallaties van Rusland uit te schakelen buiten Belgorod.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 13:57
DeKever schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:35:
[...]

Ik ben doorgaans ook geen fan van de NOS, maar sla je niet een beetje door?
Ik ben doorgaans wél fan van de NOS, maar mbt deze oorlog slaan ze de plank herhaaldelijk mis. Het artikel gisteren schoot mij ook compleet in het verkeerde keelgat. Tenminste, ik neem aan dat het gaat over dit artikel. Het is aangepast sinds gisteren en de taal is iets minder stellig, maar gisteren werden daar claims van de russen herhaald alsof het de onomstotelijke waarheid is. Ook nu nog in de intro van het artikel:
Bij Oekraïense beschietingen op de Russische stad Belgorod zijn zeker 22 mensen om het leven gekomen. Dat melden plaatselijke autoriteiten. Onder de doden zouden ook kinderen zijn.
Emphasis mine. Wat mij tegen de borst stuit is dat men de claim dat het Oekraïense beschietingen waren klakkeloos overneemt - van autoriteiten die er om bekend staan áltijd te liegen. Zij wijzen wel meteen naar Oekraïne in een persbericht, maar dat maakt het nog geen waarheid. Sterker: dit is eerder al eens gebeurd en toen werd ook meteen naar Oekraïne gewezen. Later bleek dat ze zichzelf gebombardeerd hadden. Ik vind het bijzonder kwalijk om de claims van russen zo makkelijk te herhalen.

Nog zo'n stukje:
Oekraïne heeft de verantwoordelijkheid voor de aanval niet opgeëist, maar doet dat zelden in dit soort gevallen
Dit vind ik echt vals. Het Oekraïense zwijgen over gebeurtenissen buiten haar eigen landsgrenzen wordt bijna als bekentenis geframed. Waarom kan hier niet staan: "Oekraïne heeft zich niet uitgelaten over de gebeurtenissen in Belgorod. Dat doet het zelden over gebeurtenissen in rusland."

Ook nu zie je dat het een onwaarschijnlijk verhaal is dat ze ophangen:

Maar als ze claimen dat het VK er ook achter zit, valt dat niet met dezelfde stelligheid te lezen bij de NOS:

Ik vind het journalistiek broddelwerk waarvoor de NOS zich moet schamen.
Dus ja, er is wel degelijk kritiek mogelijk op de NOS maar om te zeggen dat de NOS actief elke Russische berichtgeving overneemt gaat me wat te ver.
Nee, dat is precies wat er gebeurt. De russen weten dat zij het verhaal kunnen bepalen als zij er maar snel genoeg een persbericht uit gooien, en door dat zonder kritiek over te nemen laat de NOS zich gewillig voor de russische kar spannen. Alsof ze compleet zijn vergeten welke onzin er allemaal via russische persbureaus naar buiten kwam rond MH17.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

*knip* geen nsfw beelden

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 31-12-2023 11:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-05 00:47
BeefHazard schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:08:
[...]

Ik ben doorgaans wél fan van de NOS, maar mbt deze oorlog slaan ze de plank herhaaldelijk mis. Het artikel gisteren schoot mij ook compleet in het verkeerde keelgat. Tenminste, ik neem aan dat het gaat over dit artikel. Het is aangepast sinds gisteren en de taal is iets minder stellig, maar gisteren werden daar claims van de russen herhaald alsof het de onomstotelijke waarheid is. Ook nu nog in de intro van het artikel:

….

Nee, dat is precies wat er gebeurt. De russen weten dat zij het verhaal kunnen bepalen als zij er maar snel genoeg een persbericht uit gooien, en door dat zonder kritiek over te nemen laat de NOS zich gewillig voor de russische kar spannen. Alsof ze compleet zijn vergeten welke onzin er allemaal via russische persbureaus naar buiten kwam rond MH17.
*knip* Offtopic en svp. niet speculeren.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 31-12-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het helpt iig ook niet dat RU hun S300’s achter de stad hebben staan, en dus ook over hun eigen stad heen schieten als ze met de S300’s op Kharkiv schieten…

Is al vaak genoeg fout gegaan op die manier, ook in Donetsk waar ze met reguliere arty ook over hun eigen bezette stad heen schieten.
Af en toe een short round of afzwaaier die in je stad land.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
BeefHazard schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:08:
[...]

[...]

Emphasis mine. Wat mij tegen de borst stuit is dat men de claim dat het Oekraïense beschietingen waren klakkeloos overneemt - van autoriteiten die erom bekend staan áltijd te liegen. Zij wijzen wel meteen naar Oekraïne in een persbericht, maar dat maakt het nog geen waarheid. Sterker: dit is eerder al eens gebeurd en toen werd ook meteen naar Oekraïne gewezen. Later bleek dat ze zichzelf gebombardeerd hadden. Ik vind het bijzonder kwalijk om de claims van russen zo makkelijk te herhalen.

Nog zo'n stukje:

[...]

Dit vind ik echt vals. Het Oekraïense zwijgen over gebeurtenissen buiten haar eigen landsgrenzen wordt bijna als bekentenis geframed. Waarom kan hier niet staan: "Oekraïne heeft zich niet uitgelaten over de gebeurtenissen in Belgorod. Dat doet het zelden over gebeurtenissen in rusland."

Ook nu zie je dat het een onwaarschijnlijk verhaal is dat ze ophangen:
[Twitter]
Maar als ze claimen dat het VK er ook achter zit, valt dat niet met dezelfde stelligheid te lezen bij de NOS:
[Twitter]
Ik vind het journalistiek broddelwerk waarvoor de NOS zich moet schamen.

[...]

toon volledige bericht
*knip* discussie over bronnen offtopic hier, dan liever in [UKR] Betrouwbare Bronnen

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 31-12-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:52:
Het helpt iig ook niet dat RU hun S300’s achter de stad hebben staan, en dus ook over hun eigen stad heen schieten als ze met de S300’s op Kharkiv schieten…

Is al vaak genoeg fout gegaan op die manier, ook in Donetsk waar ze met reguliere arty ook over hun eigen bezette stad heen schieten.
Af en toe een short round of afzwaaier die in je stad land.
Ik zag berichten waarin Rusland aangaf dat de burger doden van afgelopen dagen in Oekraïne, het gevolg waren van Oekraïense luchtafweer dat op de steden terecht was gekomen.

In de meeste gevallen als Rusland iets beweerd dan is het tegenovergestelde van de waarheid en waarschijnlijk zijn er burgerslachtoffers in Rusland door neerkomende AA van Russische zijde

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Laatste dag van 2023.
Ik heb even de cijfers van 1 Jan. 2023 (dag 311 van de oorlog) erbij gezocht ter vergelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SOtDjkryVgAuFfl9NIgRccbBMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBFNZ0372upAD0XpAybSH4PK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Dus in 1 jaar oorlog (2023):

252.510 troepen
2946 tanks
4986 ACV
6443 artillerie
520 MLRS
413 Air Defence
4799 drones
46 vliegtuigen
55 helicopters
986 kruisraketten
7 schepen
1 sub
6572 voertuigen en tankers
1087 Special Equipment

Wat een getallen :X

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid