Ik ben doorgaans wél fan van de NOS, maar mbt deze oorlog slaan ze de plank herhaaldelijk mis. Het artikel gisteren schoot mij ook compleet in het verkeerde keelgat. Tenminste, ik neem aan dat het gaat over
dit artikel. Het is aangepast sinds gisteren en de taal is iets minder stellig, maar gisteren werden daar claims van de russen herhaald alsof het de onomstotelijke waarheid is. Ook nu nog in de intro van het artikel:
Bij Oekraïense beschietingen op de Russische stad Belgorod zijn zeker 22 mensen om het leven gekomen. Dat melden plaatselijke autoriteiten. Onder de doden zouden ook kinderen zijn.
Emphasis mine. Wat mij tegen de borst stuit is dat men de claim dat het Oekraïense beschietingen waren klakkeloos overneemt - van autoriteiten die er om bekend staan áltijd te liegen. Zij wijzen wel meteen naar Oekraïne in een persbericht, maar dat maakt het nog geen waarheid. Sterker: dit is eerder al eens gebeurd en toen werd ook meteen naar Oekraïne gewezen. Later bleek
dat ze zichzelf gebombardeerd hadden. Ik vind het bijzonder kwalijk om de claims van russen zo makkelijk te herhalen.
Nog zo'n stukje:
Oekraïne heeft de verantwoordelijkheid voor de aanval niet opgeëist, maar doet dat zelden in dit soort gevallen
Dit vind ik echt vals. Het Oekraïense zwijgen over gebeurtenissen buiten haar eigen landsgrenzen wordt bijna als bekentenis geframed. Waarom kan hier niet staan: "Oekraïne heeft zich niet uitgelaten over de gebeurtenissen in Belgorod. Dat doet het zelden over gebeurtenissen in rusland."
Ook nu zie je dat het een onwaarschijnlijk verhaal is dat ze ophangen:
Maar als ze claimen dat het VK er ook achter zit, valt dat niet met dezelfde stelligheid te lezen bij de NOS:
Ik vind het journalistiek broddelwerk waarvoor de NOS zich moet schamen.
Dus ja, er is wel degelijk kritiek mogelijk op de NOS maar om te zeggen dat de NOS actief elke Russische berichtgeving overneemt gaat me wat te ver.
Nee, dat is precies wat er gebeurt. De russen weten dat zij het verhaal kunnen bepalen als zij er maar snel genoeg een persbericht uit gooien, en door dat zonder kritiek over te nemen laat de NOS zich gewillig voor de russische kar spannen. Alsof ze compleet zijn vergeten welke onzin er allemaal via russische persbureaus naar buiten kwam rond MH17.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED