Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

jaaoie17 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Als ik nu alles standaard laat bij Odido. Kan je met het modem (Zyxel) makkelijk poorten forwarden zonder al teveel gedoe. Het enige extra is dat ik af en toe ftp servertje op wil zetten.
Ja dat stelt weinig voor. Dat gaat prima met de Zyxel routers van Odido.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:28
Geen idee wat er aan de hand is momenteel maar momenteel flink slecht beeld, artefacten en haperingen met de mediabox.
Gek genoeg even de tv app gebruikt en die gaf gewoon goed beeld.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gebruik bij Delta nog de Genexis Platinum-7840.
Dan ga je straks waarschijnlijk van AON naar XGS-PON overgezet worden door de Guidion Monteur voordat hij de Nokia 010 ONT komt activeren en de lijn testen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:24
nero355 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Dan ga je straks waarschijnlijk van AON naar XGS-PON overgezet worden door de Guidion Monteur voordat hij de Nokia 010 ONT komt activeren en de lijn testen :)
Of ga je straks toch gedwongen over dan naar XGS-PON? Ook als ik bij Delta blijf?

[ Voor 3% gewijzigd door jaaoie17 op 19-01-2025 00:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 11:18
nero355 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:22:
USB 3.x en Bluetooth schijnen ook hetzelfde probleem te hebben bij sommige apparaten :/
Interferentie komt op veel meer niveaus voor in, en om je huis, dan menigeen in de gaten heeft.
Een zeer onderschat algemeen probleem. Enkele opsommingen zie < reactie op Synlogy forum >

Effect van interferentie:
Verschil wel- of niet afgeschermde kabel van HUB + geheugen aangesloten op USB-poort van een router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78JQ_wT-hJ51Wnjt5bfOCpD4ipE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FbwbhGSLUoSwG98SEylkvpT.jpg?f=fotoalbum_large

Met "ingeschakelde" WiFi van de router.
En downloaden van een filmbestand op het SSD geheugen naar een laptop toe.

Resultaat met afscherming (en kabel "gestrekt" aangesloten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R2ihSpsFHuZLxSXYZLZ4NLPMgQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zlYXo1Wl51Xk7BZ8r1VoKU6m.png?f=user_large

Resultaat ZONDER afscherming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u9ziHSqtn1xlTVErzUCORsj1js=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LHYwwWeLcP27CI66T6kDSU4i.png?f=user_large

M.b.t. die "Sabrent" 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter
Naast dat ik hem belachelijk duur vind weet ik ook niet of die behuizing wat uitmaakt, want je sluit hem uiteindelijk met een kabel aan en hoe die is afgeschermd is nog maar de vraag...
Tja, tegenwoordig zul je beslist wel andere adapters hebben met betere specs voor minder geld.
Ik heb die adapter al enkele jaren. Heb achter de USB stekker nog een ferriet kern om de kabel heen.
Het ging me alleen even om een bekabelde speedtest.

Met uitgeschakelde WiFi / Bluetooth is die interferentie er natuurlijk niet.
Maar gezien de test resultaten bekabeld versus WiFi, is een adapter in dit geval niet eens nodig.

Laptops met een Onboard of PCI dan wel PCIe LAN NIC zijn een stuk forser / groter / zwaarder
dan wat ik mee wil sjouwen. Mijn ietsje oversized A4 laptop, weegt niet meer dan 1.2 kilo

-

[ Voor 26% gewijzigd door Babylonier op 19-01-2025 02:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
Als ik nu alles standaard laat bij Odido. Kan je met het modem (Zyxel) makkelijk poorten forwarden zonder al teveel gedoe. Het enige extra is dat ik af en toe ftp servertje op wil zetten.
Mijn ex heeft al 14 maanden probleemloos internet van Odido.
M.b.t. de tegenwoordig geleverde ZyXEL T56 router.
Zie mijn relaas m.b.t. port forwarding e.d. m.b.t. achterliggende services van een NAS.
VPN - foto-services - "WebDAV" - downloaden van data e.d.

https://www.synology-foru...ding/msg325410/#msg325410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Laatst online: 10:24
Babylonier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 02:11:
[...]

Mijn ex heeft al 14 maanden probleemloos internet van Odido.
M.b.t. de tegenwoordig geleverde ZyXEL T56 router.
Zie mijn relaas m.b.t. port forwarding e.d. m.b.t. achterliggende services van een NAS.
VPN - foto-services - "WebDAV" - downloaden van data e.d.

https://www.synology-foru...ding/msg325410/#msg325410
Hoe goed is trouwens de wifi van die ZyXEL T56 router. Maak nu nog gebruik van die deco's bij mn Genexis Platinum-7840.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
WiFi-6 van de ZyXEL T56 is met name ook afhankelijk van de WiFi van je apparaten thuis.

Speedtest resultaten net een pagina hiervoor #396 in het forum geplaatst (2e reactie, 3e plaatje).
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Dat zijn de resultaten met een moderne laptop met WiFi-6.
Een veel oudere laptop en mijn oudere, ook niet WiFi-6 - smartphone, komen daar niet aan.
-

[ Voor 40% gewijzigd door Babylonier op 19-01-2025 02:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

M.i. is overal in huis gigabit+ snelheden halen over wifi in elk huis bestaand uit beton en HR glas vrijwel een utopie. Wifi is er voor gemak; snelheid en stabiliteit doe je over een kabel.

Geen enkele provider router zal dat veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 19-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:21:
M.i. is overal in huis gigabit+ snelheden halen over wifi in elk huis bestaand uit beton en HR glas vrijwel een utopie. Wifi is er voor gemak, snelheid en stabiliteit doe je over een kabel.

Helemaal eens. En snelheid is uiteindelijk ook nog eens relatief en een perceptie waar zelfs je gemoedstoestand invloed op heeft (soms heb je nou eenmaal minder geduld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

jaaoie17 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:50:
Of ga je straks toch gedwongen over dan naar XGS-PON? Ook als ik bij Delta blijf?
Gedwongen is een naar woord ;)

Je wordt gewoon sowieso overgezet op een bepaald moment om wat voor reden dan ook :
- Ander abonnement
- Andere ISP
- Of omdat je simpelweg aan de buurt bent in de planning van je huidige ISP :)
Babylonier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 01:38:
Effect van interferentie:
Verschil wel- of niet afgeschermde kabel van HUB + geheugen aangesloten op USB-poort van een router.

[Afbeelding]

Met "ingeschakelde" WiFi van de router.
En downloaden van een filmbestand op het SSD geheugen naar een laptop toe.

Resultaat met afscherming (en kabel "gestrekt" aangesloten):

[Afbeelding]

Resultaat ZONDER afscherming

[Afbeelding]
Dat bevestigt toch wel een beetje mijn vermoeden, thnx! d:)b
Laptops met een Onboard of PCI dan wel PCIe LAN NIC zijn een stuk forser / groter / zwaarder
dan wat ik mee wil sjouwen. Mijn ietsje oversized A4 laptop, weegt niet meer dan 1.2 kilo
Ik heb een hekel aan workarounds dus een laptop moet voor mij echt dat soort basis dingen hebben en anders mag die lekker in de winkel of bij de vorige eigenaar blijven liggen :)
Babylonier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 02:27:
Speedtest resultaten net een pagina hiervoor #396 in het forum geplaatst (2e reactie, 3e plaatje).
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dat soort linkjes werken niet goed omdat iedereen een verschillend aantal reacties per pagina ingesteld kan hebben staan ;)

Je kan beter direkt naar de reactie linken door op de datum erboven te clicken : Babylonier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
nelizmastr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:21:
M.i. is overal in huis gigabit+ snelheden halen over wifi in elk huis bestaand uit beton en HR glas vrijwel een utopie.

Wifi is er voor gemak; snelheid en stabiliteit doe je over een kabel.

Precies! d:)b

Ik heb daarom ook gewoon een Outdoor Accesspoint voor in de Tuin :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

B-) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

USB 3.x en Bluetooth schijnen ook hetzelfde probleem te hebben bij sommige apparaten :/

[...]

Naast dat ik hem belachelijk duur vind weet ik ook niet of die behuizing wat uitmaakt, want je sluit hem uiteindelijk met een kabel aan en hoe die is afgeschermd is nog maar de vraag...

[...]

Dat is dan een hoop geld voor een RealTekje -O-

[...]

Het OS boeit IMHO niet, maar een PC/Laptop met een Onboard of in ieder geval PCI dan wel PCIe LAN NIC is gewoon wel zo fijn i.p.v. te klooien over die USB Bus/Hub heen... :)
Sabrent pretendeert een 'premium' Apple merk te zijn. Dat heb je met dit soort producten. Als je macOS M-series gebruikt, kun je net zo goed een andere 1 gbit pakken (zijn er legio, ook in de vorm van hubs/docks: review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek ). Want deze 8156 werkt blijkbaar niet op 2.5 gbit op macOS (dat geldt niet voor alle Realtek). Trouwens, 35 USD zonder VAT is eigenlijk een vrij gangbare prijs voor een 2.5 gbit USB NIC. Meer dan 2.5 gbit zou ik niet nemen. Je hebt een Qnap 5 gbit voor heel wat meer maar die kan in de praktijk maar zo'n 3.5 gbit (dankzij overhead). Hij hubs wil het nog wel 'ns helpen om ze apart van stroom te voorzien.

Dat Realtek zuigt, is tegenwoordig niet meer. De RTL 8125B series (2.5 gbit) staat zelfs als zeer zuinig aangeschreven (zuiniger dan I225/I226 series): Het grote zuinige server topic - deel 3

USB 3 staat bekend om signal interference maar in geval van TB zit de PCIe chip aan de andere kant. Zolang die stroom krijgt, gaat het goed. Probleem is dan ook nog wel 'ns dat die devices niet voldoende stroom krijgen. Maar bij 1 gbit of 2.5 gbit networking is dat weinig. Zelfs m'n Sonnet 10 gbit TB3 SFP+ NIC valt hierdoor nooit uit. NB: wat ook nog verschil kan maken bij dit soort zaken, is een korter kabeltje. De kabeltjes die TB certified zijn, zijn van betere kwaliteit dan de non-TB certified (lees: USB) kabeltjes.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
nero355 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:01:
Dat soort linkjes werken niet goed omdat iedereen een verschillend aantal reacties per pagina ingesteld kan hebben staan ;)

Je kan beter direkt naar de reactie linken door op de datum erboven te clicken : Babylonier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ben ik helemaal met je eens. Maar om een of andere onduidelijke reden was er na plaatsing nog extra tekst eronder, met pure HTML code als je een bericht gaat plaatsen. Kwam zelfs twee keer terug.
Zelfs gecontroleerd, door uit te loggen. En dan zag je het nog. Dat wilde ik er niet bij hebben.
Vandaar even de omweg om naar de pagina te verwijzen, en niet naar mijn bericht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:16:
Sabrent pretendeert een 'premium' Apple merk te zijn. Dat heb je met dit soort producten.
Dat zal hem wel zijn dan :)
Dat Realtek zuigt, is tegenwoordig niet meer.
Dat is een zeer discutabel onderwerp...

Want dit :
De RTL 8125B series (2.5 gbit) staat zelfs als zeer zuinig aangeschreven (zuiniger dan I225/I226 series): Het grote zuinige server topic - deel 3
is allemaal wel leuk en zo, totdat je pfSense/OPNsense wilt draaien en de boel in elkaar valt want zeer slechte drivers onder alles wat *BSD based is ;)
Babylonier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:37:
Om de een of andere onduidelijke reden was er na plaatsing nog extra tekst eronder, met pure HTML code als je een bericht gaat plaatsen. Kwam zelfs twee keer terug.
Zelfs gecontroleerd, door uit te loggen. En dan zag je het nog. Dat wilde ik er niet bij hebben.
Vandaar even de omweg om naar de pagina te verwijzen, en niet naar mijn bericht. ;)
Vaag... Nog nooit meegemaakt... :)

/EDIT :
Jerie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:41:
Bedoel je FreeBSD heeft slechte 8125 drivers, of Realtek in het algemeen? Ik heb geen idee, ik draai OPNsense enkel in VMs.
Precies wat er staat : RealTek Drivers onder *BSD achtigen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 20-01-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bedoel je FreeBSD heeft slechte 8125 drivers, of Realtek in het algemeen? Ik heb geen idee, ik draai OPNsense enkel in VMs.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:22
Even iets heel anders, ergens vorig jaar zou ik overstappen van ziggo naar odido vanwege de glasvezel die gelegd werd. Vervolgens niets meer gehoord van odido totdat ik een e-mail kreeg van ziggo dat ik toch niet zou overstappen. Huh? Ondertussen was de glasvezel al in de meterkast gebracht dus wat gebeurt hier? odido gebeld en alles opgezegd en overgestapt naar KPN. Wordt ik afgelopen vrijdag gebeld of Dutch fiber maandag mijn aansluiting mag doormeten. Van mij wel. Dus net geweest en ik heb een werkende glasvezel kabel aansluiting alleen vanwege gedoe over de wijkkast is het niet duidelijk wie die gaat exploiteren maar waarschijnlijk alsnog odido.
Monteur gaf ook aan dat communicatie met odido drama was, zelfs voor de monteur zelf. Ook gaf hij aan dat KPN eigen glasvezel gaat leggen eind dit jaar. Huh wat?
Dus waarschijnlijk heb ik alles kpn daadwerkelijk eigen glasvezel gaat leggen straks 2 glasvezel aansluitingen in de meterkast. Dit is in Den Haag voor alle duidelijkheid dus mocht iemand hier duidelijkheid over hebben hoor ik het graag. Beetje zonde om te wachten tot kpn eigen glasvezel gaat leggen terwijl het er al ligt. Maar odido en kpn weigeren onderling iets te doen met de aansluitingen die er al liggen.

hoeveel kan jij hebben? https://www.doneeractie.nl/actie/50779

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:26
eazyq schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:11:
Even iets heel anders, ergens vorig jaar zou ik overstappen van ziggo naar odido vanwege de glasvezel die gelegd werd. Vervolgens niets meer gehoord van odido totdat ik een e-mail kreeg van ziggo dat ik toch niet zou overstappen. Huh? Ondertussen was de glasvezel al in de meterkast gebracht dus wat gebeurt hier? odido gebeld en alles opgezegd en overgestapt naar KPN. Wordt ik afgelopen vrijdag gebeld of Dutch fiber maandag mijn aansluiting mag doormeten. Van mij wel. Dus net geweest en ik heb een werkende glasvezel kabel aansluiting alleen vanwege gedoe over de wijkkast is het niet duidelijk wie die gaat exploiteren maar waarschijnlijk alsnog odido.
Monteur gaf ook aan dat communicatie met odido drama was, zelfs voor de monteur zelf. Ook gaf hij aan dat KPN eigen glasvezel gaat leggen eind dit jaar. Huh wat?
Dus waarschijnlijk heb ik alles kpn daadwerkelijk eigen glasvezel gaat leggen straks 2 glasvezel aansluitingen in de meterkast. Dit is in Den Haag voor alle duidelijkheid dus mocht iemand hier duidelijkheid over hebben hoor ik het graag. Beetje zonde om te wachten tot kpn eigen glasvezel gaat leggen terwijl het er al ligt. Maar odido en kpn weigeren onderling iets te doen met de aansluitingen die er al liggen.
Het enorme voordeel van 2 glas aansluitingen is dat je makkelijker van "nieuwe klant" aanbiedingen gebruik kunt maken ipv "bestaande klant" versies.
Ik heb 1 jaar een dubbel abbo gehad (was goedkoper dan alleen de aansluiting maken), juist om die reden.

NB: Gebruik NOOIT een aan de provider gekoppeld mail adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 28-05 17:45

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Hier net de monteur van Guidion over de vloer gehad.
Na het plaatsen van de apparatuur kwam de lijn niet op.
Logisch, want KPN was tot het moment van wisselen nog operationeel.
Hij is de patch gaan wisselen in de wijkcentrale.
Daarna was het internetlampje van de T56 even groen.
Maar toen de monteur terug was om verder te gaan werd ie rood en knippert het lampje op de ONT.
Hij contact opnemen met Odido, zou 2 werkdagen gaan duren.
Iets met een splitterstoring.
Gelukkig na een halfuur ongeveer weer gewoon een groen lampje.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:09
Ik zal die beide glasvezel aansluitingen door laten trekken omdat je meteen veel meer aanbod hebt. Via mijn oude nieuwbouw in IJsselmonde Rotterdam had ik kpn maar odido die daar ook actief was met aanleggen kreeg geen toestemming om glasvezel te trekken (VvE). Gevolg is dat ik geen odido kon bestellen omdat ze niet via kpn wilden gaan en ik maar zeer beperkte aanbod had waardoor ik noodgedwongen terug moest naar Ziggo omdat er slechte kortingen waren en odido was niet te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:22
@DjoeC ik gebruik inderdaad geen provider e-mail meer.
@Superman als kpn inderdaad eigen glasvezel gaat leggen laat ik die inderdaad ook gewoon naar binnen brengen. Dan heb ik een ziggo, een kpn dsl en 2 glasvezel aansluitingen in de meterkast en is overstappen kwestie van modem prikken en klaar.

hoeveel kan jij hebben? https://www.doneeractie.nl/actie/50779

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
[...]
Ook gaf hij aan dat KPN eigen glasvezel gaat leggen eind dit jaar. Huh wat?
Tja, ten eerste wil KPN alleen over eigen vezels leveren. Daar is hun hele businessmodel (net als die van Delta en Ziggo trouwens) op gebaseerd. Valt namelijk veel meer winstmarge op te halen (en concurrentie mee uit de markt te drukken). Het loont om een eigen netwerk te hebben en daarover te leveren en via WBA hier nog extra aan te verdienen. Dat is in 5 a 10 jaar terug verdiend en daarna is het goed geld verdienen.

Daarnaast hoor ik al 2 jaar dat KPN in Den haag over ODF gaat leggen, maar in de praktijk is er nog geen meter gegraven. Alleen in Primevest gebied hebben ze een stuk dubbel aangelegd en daarna het hele Primevest netwerk gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
jongetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Tja, ten eerste wil KPN alleen over eigen vezels leveren. Daar is hun hele businessmodel (net als die van Delta en Ziggo trouwens) op gebaseerd. Valt namelijk veel meer winstmarge op te halen (en concurrentie mee uit de markt te drukken). Het loont om een eigen netwerk te hebben en daarover te leveren en via WBA hier nog extra aan te verdienen. Dat is in 5 a 10 jaar terug verdiend en daarna is het goed geld verdienen.

Daarnaast hoor ik al 2 jaar dat KPN in Den haag over ODF gaat leggen, maar in de praktijk is er nog geen meter gegraven. Alleen in Primevest gebied hebben ze een stuk dubbel aangelegd en daarna het hele Primevest netwerk gekocht.
Glas heeft hier 8+ jaar gekost tussen plan en actief kunnen gebruiken. Voor Ziggo (toen UPC) staan we volgens een brief uit 1992 in "fase 2" gepland.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:16:
NB: Gebruik NOOIT een aan de provider gekoppeld mail adres.
Het probleem is alleen dat als je een eigen .NL/.COM/enz. domein neemt inclusief E-Mail Hosting dat de rekeningen en communicatie met je Hosting Provider toch echt ergens heen zal moeten en dan is een E-Mail adres bij je ISP verdomd handig :Y)

En voordat iemand erover begint : NEE!
Daarvoor een Hotmail/Outlook of Gmail adres en dergelijken is geen optie, want de reden dat je externe E-Mail Hosting afneemt is onder andere juist om die privacy shitshow te ontwijken :P

Wat dat betreft is Odido een wat mindere keuze, want die bieden dat niet meer aan helaas...

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 20-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Het probleem is alleen dat als je een eigen .NL/.COM/enz. domein neemt inclusief E-Mail Hosting dat de rekeningen en communicatie met je Hosting Provider toch echt ergens heen zal moeten en dan is een E-Mail adres bij je ISP verdomd handig :Y)

En voordat iemand erover begint : NEE!
Daarvoor een Hotmail/Outlook of Gmail adres en dergelijken is geen optie, want de reden dat je externe E-Mail Hosting afneemt is onder andere juist om die privacy shitshow te ontwijken :P

Wat dat betreft is Odido een wat mindere keuze, want die bieden dat niet meer aan helaas...
Neem dan een Proton email oid, maar NIET bij je provider. Ik gebruik alles op eigen domein, sinds ik dat heb nog nooit provider adres nodig gehad.

En wat betreft dubbele aansluitingen: Ik heb 2x UBR (KPN managed) in huis, anderen zijn hier niet en komen waarschijnlijk ook nooit. Gebruik gemaakt van het feit dat hier ook nog een bedrijf geregistreerd staat dat dus een jaar lang internet heeft gehad ;) Het geeft "opties" (1 opzeggen, andere weer aansluiten). Denk aan je eigen portemonnee, dat doen de kabelboeren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:03:
Neem dan een Proton email oid, maar NIET bij je provider.
IMHO is dat ook niks anders dan Gmail maar dan anders...

Ze willen bijvoorbeeld wel heeeel graag dat je van alles overzet en hun app op je telefoon installeert :')
Ik gebruik alles op eigen domein, sinds ik dat heb nog nooit provider adres nodig gehad.
Alles heeft zo zijn doel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

magic_nl schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:22:
Hier net de monteur van Guidion over de vloer gehad.
Na het plaatsen van de apparatuur kwam de lijn niet op.
Logisch, want KPN was tot het moment van wisselen nog operationeel.
Hij is de patch gaan wisselen in de wijkcentrale.
Daarna was het internetlampje van de T56 even groen.
Maar toen de monteur terug was om verder te gaan werd ie rood en knippert het lampje op de ONT.
Hij contact opnemen met Odido, zou 2 werkdagen gaan duren.
Iets met een splitterstoring.
Gelukkig na een halfuur ongeveer weer gewoon een groen lampje.
Dat eerste lijkt me de omgekeerde gang van zaken: ik kreeg een belletje van de monteur toen ie in de POP stond en de stekker er letterlijk uit ging en hij direct daarna aanwaaide. Dan kun je daarna in 1x door. Overigens hier geen reden tot klagen al sinds ik het heb, wel af en toe de Zyxel die blijkbaar even in de paniek schoot waardoor alles er kort mee ophield, maar dat is 2 keer ofzo voorgekomen en nu is het weer mooi rustig.

Heb ook als bijkomend voordeel dat ik geen ultra-modern huis heb en zelfs geen 2e AP of wat dan ook nodig heb. Wel netjes kabels naar werkkamer dus alleen mobieltjes en laptop in slaapkamer op wifi de rest lekker aan draadje zoals het hoort :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:
[...]

IMHO is dat ook niks anders dan Gmail maar dan anders...

Ze willen bijvoorbeeld wel heeeel graag dat je van alles overzet en hun app op je telefoon installeert :')

[...]

Alles heeft zo zijn doel...
offtopic:
Als het niet in K9-Mail werkt hoeft t voor mij niet - maar, we dwalen af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ook voornemens om over te stappen naar Odido. Nu zag ik dat het modem niet in bridge mode kan worden gezet.

Zoekende op UDM kom ik vooral Pro en SE gebruikers tegen. Ik heb een gewone UDM. Kan deze ook overweg met de door Odido geleverde ONT? Of moet ik deze ook vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:16:
Ben ook voornemens om over te stappen naar Odido. Nu zag ik dat het modem niet in bridge mode kan worden gezet.
Nope, maar je kan de modem / router van Odido ook gewoon helemaal niet gebruiken. Veel beter.
Zoekende op UDM kom ik vooral Pro en SE gebruikers tegen. Ik heb een gewone UDM. Kan deze ook overweg met de door Odido geleverde ONT? Of moet ik deze ook vervangen?
Ja hoor, ik zou niet weten waarom dat niet zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Nope, maar je kan de modem / router van Odido ook gewoon helemaal niet gebruiken. Veel beter.

[...]

Ja hoor, ik zou niet weten waarom dat niet zo werken.
Ik wist niet zo goed waar ik naar moest zoeken. En kwam alleen de pro en se tegen. Volgens mij kan daar dan weer de glasvezelkabel rechtstreeks in, zonder ont.
Zie een Vlan optie, dus dat lijkt idd te kunnen werken.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:43
Ben ook overgestapt op eigen gateway (UCG Max) en Odido vertelde mij dat ik 4 maanden van te voren al kan praten over een eventuele verlenging. Abbonement verloopt in Mei dus dat is binnenkort.

Doen ze nog iets in hun aanbod als andere providers tijdelijk iets aan het doen zijn? Las op Pepper dat Ziggo momenteel 9 maanden voor 50% doet voor nieuwe klanten. Nu wil ik niet terug naar Ziggo, maar als Odido een soortgelijk aanbod kan doen zou dat mooi zijn. Of kijken ze hier helemaal niet naar en hebben ze hun eigen standaard aanbod? Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld en ook goed antwoord ontvangen, maar ben dus benieuwd of ze de concurentie in deze aanbiedingen op het moment dan ook meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35
Email gehad van Guidion:

Beste heer/mevrouw,

Wij hebben u gevraagd om een afspraak te maken voor de installatie van uw Odido pakket, maar wij hebben nog geen reactie ontvangen. Wilt u zo snel mogelijk genieten van uw Odido diensten? Klik nu op 'Plan hier je afspraak' en maak online je afspraak met ons.

Werd zojuist gebeld door Odido waarom ik een monteur had ingepland terwijl ik al een actieve verbinding had met eigen apparatuur.

Verteld als ik dit niet liet doorgaan het order proces niet goed word doorlopen en dit problemen kan veroorzaken. Mevrouw gaf aan dat ze het ging regelen dat dit niet ging gebeuren en de Guidion opdracht werd geannuleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 17:32

bl33d

I love the smell of Napalm..

stfnz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
Ben ook overgestapt op eigen gateway (UCG Max) en Odido vertelde mij dat ik 4 maanden van te voren al kan praten over een eventuele verlenging. Abbonement verloopt in Mei dus dat is binnenkort.

Doen ze nog iets in hun aanbod als andere providers tijdelijk iets aan het doen zijn? Las op Pepper dat Ziggo momenteel 9 maanden voor 50% doet voor nieuwe klanten. Nu wil ik niet terug naar Ziggo, maar als Odido een soortgelijk aanbod kan doen zou dat mooi zijn. Of kijken ze hier helemaal niet naar en hebben ze hun eigen standaard aanbod? Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld en ook goed antwoord ontvangen, maar ben dus benieuwd of ze de concurentie in deze aanbiedingen op het moment dan ook meenemen.
Als jij een verlenging neemt, dan gaat ie direct in. Dus de korting die je krijgt gaat ook direct in. Dit is vaak gunstiger dan nog de resterende vier maanden uitzitten want je betaald anders de volle prijs. Een korting kan je telefonisch altijd afdingen. Mijn ervaring is dat ze hier open voor staan. Ik zat zelf te dubben tussen KPN en nog een verlenging van Odido. Ze kwamen met een tegenbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedz
  • Laatst online: 17:59
Vandaag overgestapt van Caiway (delta) naar Odido. Met eigen router (unifi). Ondanks dat monteur te laat kwam (had een lekke band…..echt waar) was het binnen 5 minuten omgezet. Voordat hij bij mij binnen was had hij in de wijkkast de verbinding al omgezet. Alleen ff de wan poort van unifi op vlan300 en gaan!

1 klein probleempje met de mailserver die ik op synology draaide: poort 25 wordt blijkbaar geblokkeerd bij Odido. Dus naar 2525 aangepast en die doet het nu ook weer.

Top service :) nu afwachten of het zo blijft ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26

rvk

Speedz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:45:
1 klein probleempje met de mailserver die ik op synology draaide: poort 25 wordt blijkbaar geblokkeerd bij Odido. Dus naar 2525 aangepast en die doet het nu ook weer.
Was uitgaande mail bij Caiway niet geblokt op poort 25 dan? Waarom geen TLS poort (zoals 587) gebruiken?

Inkomend wordt in ieder niet geblokt want ik heb wel een binnenkomende mailserver draaien op poort 25 (op het Delta netwerk bij Idido).

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 20-01-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 16:28
Hebben mensen hier ook slechte ervaringen met TOF group (zij leggen glasvezel aan iov Odido)? Ik ben al maanden bezig om glasvezel aan te laten sluiten maar ze doen niks. Bij google reviews zie ik dat ik niet de enige ben die slecht behandeld word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

superpolm schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:30:
Hebben mensen hier ook slechte ervaringen met TOF group (zij leggen glasvezel aan iov Odido)? Ik ben al maanden bezig om glasvezel aan te laten sluiten maar ze doen niks. Bij google reviews zie ik dat ik niet de enige ben die slecht behandeld word.
Ik moest even kijken wie TOF group is...
Zij zijn dus overgenomen door ODF.
https://opendutchfiber.nl...et-overname-van-tof-group
Nu dus een dochter van ODF.

Hier ver is het met de aansluiting. Ligt het aan in de straat? Zijn er al schouwingen verricht? Ligt het aan binnen? Afhankelijk van de antwoorden kunnen ze op de community misschien meer voor je doen.

Als er nog niets in de straat ligt dan is het helaas afwachten. Vaak stokt de uitvoering en kan het lang duren voordat er weer beweging in komt.

Vergelijkbaar (of jij bent dit toevallig ;) )
https://community.odido.n...ostid=1845482#post1845482

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 21-01-2025 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedz
  • Laatst online: 17:59
rvk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Was uitgaande mail bij Caiway niet geblokt op poort 25 dan? Waarom geen TLS poort (zoals 587) gebruiken?

Inkomend wordt in ieder niet geblokt want ik heb wel een binnenkomende mailserver draaien op poort 25 (op het Delta netwerk bij Idido).
Poort 25 was inderdaad niet geblokkeerd bij Caiway. Moet dat van tsl poort ff checken, had dit al een paar jaar draaien en toen er eigenlijk niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Nu een aanal dagen Odido 1gb alleen ik merk de dat met speedtest.net / downloads altijd op de helft (400 Mbps) schommelt t.o.v. van de upload.
Ook downloaden van linux .iso's verschillende mirrors of 1000mb.bin files vanaf leaseweb, haal ik niet de snelheid. Alle tests bedraad gedaan.
Speedtest met de Odido server zijn full speed up en down maar dat vind niet eerlijk want dan verlaat ik het
Odido netwerk niet, het gaat mij om connecties naar andere sites/diensten.

Traceroutes worden gemaskeerd zodat ik niet kan zien over welke peerings/transist de connectie loopt naar de destination. Snap niet dat ze met interne ip adressen gebruiken.

Lijkt wel een capaciteits probleem, zit nog in 2 weken proeftijd maar anders zeg ik de boel weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Samplex schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:02:
Email gehad van Guidion:

Beste heer/mevrouw,

Wij hebben u gevraagd om een afspraak te maken voor de installatie van uw Odido pakket, maar wij hebben nog geen reactie ontvangen. Wilt u zo snel mogelijk genieten van uw Odido diensten? Klik nu op 'Plan hier je afspraak' en maak online je afspraak met ons.

Werd zojuist gebeld door Odido waarom ik een monteur had ingepland terwijl ik al een actieve verbinding had met eigen apparatuur.

Verteld als ik dit niet liet doorgaan het order proces niet goed word doorlopen en dit problemen kan veroorzaken. Mevrouw gaf aan dat ze het ging regelen dat dit niet ging gebeuren en de Guidion opdracht werd geannuleerd.
Interessant om dit verhaal een keer andersom te horen. Normaal gesproken moet je juist een monteur inplannen, omdat er anders wat dingen mis gaat (zoals ze zelf ook al aangeeft). Bij jou is het dus net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 21:22

Vliegvlug

Flight Simple

Samplex schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:18:
Nu een aanal dagen Odido 1gb alleen ik merk de dat met speedtest.net / downloads altijd op de helft (400 Mbps) schommelt t.o.v. van de upload.
Ook downloaden van linux .iso's verschillende mirrors of 1000mb.bin files vanaf leaseweb, haal ik niet de snelheid. Alle tests bedraad gedaan.
Speedtest met de Odido server zijn full speed up en down maar dat vind niet eerlijk want dan verlaat ik het Odido netwerk niet, het gaat mij om connecties naar andere sites/diensten.

Traceroutes worden gemaskeerd zodat ik niet kan zien over welke peerings/transist de connectie loopt naar de destination. Snap niet dat ze met interne.

Lijkt wel een capaciteits probleem, zit nog in 2 weken proeftijd maar anders zeg ik de boel weer op.
400Mbit ipv 1000 is wel erg mager zeg. En als je dat wel naar de Odido servers haalt dan lijkt me dat geen probleem van drukte op de lokale glasvezel in jouw wijk, maar ergens verderop in hun netwerk richting de rest van internet.
Kaart het aan bij Odido zou ik zeggen want lijkt me niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Ik wist niet zo goed waar ik naar moest zoeken. En kwam alleen de pro en se tegen. Volgens mij kan daar dan weer de glasvezelkabel rechtstreeks in, zonder ont.
Zie een Vlan optie, dus dat lijkt idd te kunnen werken.
Ik heb zelf een USG (ja dat oude beestje) met en die werkt erg goed op een Odido verbinding. VLAN 300 instellen en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Interessant om dit verhaal een keer andersom te horen. Normaal gesproken moet je juist een monteur inplannen, omdat er anders wat dingen mis gaat (zoals ze zelf ook al aangeeft). Bij jou is het dus net andersom.
Het is niet andersom. Odido moet anders de kosten van de monteur betalen terwijl ze het ook gewoon op afstand administratief gereed kunnen melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

De speedtest van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra er eens bij gepakt omdat ik nu weer herinner dat ik het tijdstip dat ik die draai een tijd geleden al had aangepast van 1:15 ‘s nachts naar 20:00 ‘s avonds om beter de impact van drukte op het netwerk te kunnen meten maar daar nog niet naar had gekeken:

1:15
Ubiquiti CGU speedtest Odido via ODF 7-13 nov 2024

20:00
Speedtests Ubiquiti Cloud Gateway Ultra - Odido over ODF glasvezel - 14 tm 20 januari 2025

Er is dus wel daling van de download snelheid te zien rond 20u, naar ~1,84 Gbps ipv ~2,12 Gbps (wat blijkbaar het absolute maximum is van mijn 2G verbinding) maar ook niet elke avond.
En upload snelheid geeft geen krimp.

Ik vind het niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:08:
De speedtest van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra er eens bij gepakt omdat ik nu weer herinner dat ik het tijdstip dat ik die draai een tijd geleden al had aangepast van 1:15 ‘s nachts naar 20:00 ‘s avonds om beter de impact van drukte op het netwerk te kunnen meten maar daar nog niet naar had gekeken:

1:15
[Afbeelding: Ubiquiti CGU speedtest Odido via ODF 7-13 nov 2024]

20:00
[Afbeelding: Speedtests Ubiquiti Cloud Gateway Ultra - Odido over ODF glasvezel - 14 tm 20 januari 2025]

Er is dus wel daling van de download snelheid te zien rond 20u, naar ~1,84 Gbps ipv ~2,12 Gbps (wat blijkbaar het absolute maximum is van mijn 2G verbinding) maar ook niet elke avond.
En upload snelheid geeft geen krimp.

Ik vind het niet verkeerd.
Ziet er goed uit, ik denk dat de max ontstaat door CPU limitatie in de router. Er is veel verschil in routers voor verkeer “door” of “vanaf” de router. Dat laatste is vaak belastender voor de CPU

Mooie snelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:12
stormfly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Ziet er goed uit, ik denk dat de max ontstaat door CPU limitatie in de router. Er is veel verschil in routers voor verkeer “door” of “vanaf” de router. Dat laatste is vaak belastender voor de CPU

Mooie snelheden
Huh? Vliegvlug geeft aan dat hij een 2Gbit abonnement heeft. Dan is 2.12 Gbps toch een mooie waarde? (Die waarde haalde hij 's-nachts ook regelmatig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Muis666 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Huh? Vliegvlug geeft aan dat hij een 2Gbit abonnement heeft. Dan is 2.12 Gbps toch een mooie waarde? (Die waarde haalde hij 's-nachts ook regelmatig)
Klopt maar de max van de port is 2,5Gbps toch? Of levert Odido 2Gbps als abonnement? Ik heb zelf KPN 4Gbps, ik heb aangenomen dat hij meer dan 2Gbps afneemt, dat is misschien niet juist :P en zocht naar de ruimte tussen 2,12 en 2,35 Gbps wat de port max is.

Als je voor 2Gbps betaald is 2,12Gbps heel netjes.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 21-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
stormfly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Klopt maar de max van de port is 2,5Gbps toch? Of levert Odido 2Gbps als abonnent? Ik heb zelf KPN 4Gbps, ik heb aangenomen dat hij meer dan 2Gbps afneemt, dat is misschien niet juist :P en zocht naar de ruimte tussen 2,12 en 2,35 Gbps wat de port max is.

Als je voor 2Gbps betaald is 2,12Gbps heel netjes.
Odido doet 100, 400, 1000, 2000 en 8000. Heeft dus geen 4Gbit/s abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Odido doet 100, 400, 1000, 2000 en 8000. Heeft dus geen 4Gbit/s abonnement.
Helder dan zat ik op een verkeerd spoor. Als KPN ook 2Gbps zou aanbieden dan had ik geen 4Gbps gekozen. 4Gbps krijg je eigenlijk niet goed door je thuisnetwerk heen getransporteerd zonder dure en energie slurpende apparatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 21-01-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
stormfly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Helder dan zat ik op een verkeerd spoor. Als KPN ook 2Gbps zou aanbieden dan had ik geen 4Gbps gekozen. 4Gbps krijg je eigenlijk niet goed door je thuisnetwerk heen getransporteerd zonder dure en energie slurpende apparatuur.
Dit is toch het Odido topic en niet KPN?
Verder heb ik nog geen use case voor meer dan 1Gbps kunnen bedenken. Wat is die van jou?
Ik zit er aan te denken dat als de actie korting verloopt naar 400Mbit te gaan. Als ik in mijn statistieken kijk dan kom ik alleen richting de 1Gbps als de playstation een spel of update binnenslurpt over zijn 1Gbps ethernet poort. Maar met 400Mbps moeten ze dan maar een minuut langer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Verder heb ik nog geen use case voor meer dan 1Gbps kunnen bedenken. Wat is die van jou?
Dat de prijs hetzelfde is de eerste 6 maanden, en dat ik graag mijn 5Gbps USB-C adapter eens wilde testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
stormfly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Dat de prijs hetzelfde is de eerste 6 maanden, en dat ik graag mijn 5Gbps USB-C adapter eens wilde testen.
Je moet alleen dan daarna de andere 6 maanden het volle pond betalen. Puur voor "omdat het kan" dus 8) (is niets mis mee hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Daar ga je door de overhead geen 2 gbit full duplex mee leegtrekken. Die dingen saturaten al onder de 4 gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Daar ga je door de overhead geen 2 gbit full duplex mee leegtrekken. Die dingen saturaten al onder de 4 gbit.
Ik ben erg onder de indruk van deze adapter https://www.wavlink.com/en_us/product/WL_NWU340G.html deze lijkt wel beter te presteren dan andere USB-C adapters in mijn stock.

Deze haalt op mijn internetlijn simplex 4Gbps zonder blikken of blozen. Hoe test jij full duplex? 2x iPerf in verschillende richtingen of daar een mooi tooltje voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57
Vandaag voor mij een "first". Ter lering ende vermaeck.

Ik heb Odido glas, 1 Gbit/s. Met een Nokia ONT op Delta en een Zyxel T56. Speedtest vanmorgen leverde structureel niet meer dan 100Mbit/s, zowel upload als download. Terwijl ik met dezelfde setup eerder steeds tegen de 1 Gbit/s zag. Gebeld met helpdesk en na veel heen en weer gebabbel en getest zag ik toen pas dat de WAN slechts 100 Mbit/s aangaf. Later op de 2e lijn beland. Die heeft mijn aansluiting opnieuw geprovisioned et voila, mijn WAN snelheid sprong automagisch van 100 Mbit/s naar 2500 Mbit/s. Probleem opgelost. Oorzaak onbekend maar vermoedelijk iets wat Delta heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 16:28
rvk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:36:
[...]

Ik moest even kijken wie TOF group is...
Zij zijn dus overgenomen door ODF.
https://opendutchfiber.nl...et-overname-van-tof-group
Nu dus een dochter van ODF.

Hier ver is het met de aansluiting. Ligt het aan in de straat? Zijn er al schouwingen verricht? Ligt het aan binnen? Afhankelijk van de antwoorden kunnen ze op de community misschien meer voor je doen.

Als er nog niets in de straat ligt dan is het helaas afwachten. Vaak stokt de uitvoering en kan het lang duren voordat er weer beweging in komt.

Vergelijkbaar (of jij bent dit toevallig ;) )
https://community.odido.n...ostid=1845482#post1845482
Glasvezel ligt al bij mij in de straat maar ze moeten bij de onderburen kabels doortrekken. Nu is het zo dat 1 van de buren verhuisd is dus die woning staat leeg dus ze moeten bij de woningbouw sleutels regelen om er in te kunnen. Eerst vroeg TOF group aan mij om dat te regelen maar de woningbouw zegt (terecht) dat TOF group dat moet regelen met de woningbouw. Ik bel nu elke week wat de status is maar er gebeurt niks.
Ben vorig jaar ook een aantal maanden bezig geweest om het aan te sluiten maar toen is het na 3 maanden gestopt omdat het zo lang duurde.

[ Voor 5% gewijzigd door superpolm op 21-01-2025 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 16:40
Dus vandaag de monteur van Guidion, mijn zelfgekocht Nokia ONT is geactiveerd. Dit heeft het probleem niet opgelost. Hij heeft alles in huis gecheckt, maar probleem zit aan de buitenkant. Hij had voor mij nog een klant in Purmerend met exact dezelfde upload snelheid problemen. Maar ze krijgen het niet voor elkaar bij Odido om dit probleem te erkennen en een algemeen onderzoek te gaan doen in Purmerend.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djcasl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:57:
Dus vandaag de monteur van Guidion, mijn zelfgekocht Nokia ONT is geactiveerd. Dit heeft het probleem niet opgelost. Hij heeft alles in huis gecheckt, maar probleem zit aan de buitenkant. Hij had voor mij nog een klant in Purmerend met exact dezelfde upload snelheid problemen. Maar ze krijgen het niet voor elkaar bij Odido om dit probleem te erkennen en een algemeen onderzoek te gaan doen in Purmerend.
Op een paar kleine gebieden (van vroeger) na is alle glasvezel in Purmerend via een PON point to multipoint netwerk.
Odido kan dus niet veel onderzoeken aangezien alles via KPN apparatuur loopt.

Wat alleen nog zou kunnen (als KPN klanten dit probleem niet hebben), is een fout in hun eigen netwerkpad voorbij de KPN apparatuur. Dus na ontkoppeling.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Heb het Zyxel modem weer aangesloten een weer volledige 1Gbps upload/download snelheid.

Daarna weer de Unifi Cloud Gateway Ultra (UGC) aangesloten op 2.5Gbps WAN poort direct op de ONT. Speedtest weer gedaan maar weer halvering download snelheid, WAN poort op 2.5Gbps FDX gezet i.p.v. Auto Detect en nog steeds halvering download speed.

Toen de WAN poort op 1Gbps FDX hard gezet en nu weer weer full upload/download snelheid.

Meer tweakers die UGC i.c.m. Odido via ODF HN8010Ts-20 ONT hebben draaien waar het wel werkt op 2.5Gbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Samplex schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:08:
Heb het Zyxel modem weer aangesloten een weer volledige 1Gbps upload/download snelheid.

Daarna weer de Unifi Cloud Gateway Ultra (UGC) aangesloten op 2.5Gbps WAN poort direct op de ONT. Speedtest weer gedaan maar weer halvering download snelheid, WAN poort op 2.5Gbps FDX gezet i.p.v. Auto Detect en nog steeds halvering download speed.

Toen de WAN poort op 1Gbps FDX hard gezet en nu weer weer full upload/download snelheid.

Meer tweakers die UGC i.c.m. Odido via ODF HN8010Ts-20 ONT hebben draaien waar het wel werkt op 2.5Gbps?
Die Ultra heeft toch alleen 1Gbit/s poorten, dus kan niet sneller dan 1Gbit/s, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Nee, 1 WAN 2.5Gbps WAN poort en 4 x 1Gbps poort. De Cloud Gateway Max heeft allemaal 2.5 Gbps poorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48

DON PAPA

Tweaker-fan

Samplex schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:08:
Toen de WAN poort op 1Gbps FDX hard gezet en nu wel weer full upload/download snelheid.
Waarom wil je de WAN poort dan toch op 2.5Gbps hebben, het is nu dan toch al opgelost zo? En als ik dit zo lees, dan zal je toch niks aan die 2.5Gb WAN poort hebben

[ Voor 25% gewijzigd door DON PAPA op 21-01-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Omdat de ONT tot 10GB aankan en dus ook 2.5GB, de UCG heeft ook 2.5 gb poort en zou dus gewoon technisch moeten werken. Waar zit dan de mismatch, de ONT of UCG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
DON PAPA schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Waarom wil je de WAN poort dan toch op 2.5Gbps hebben, het is nu dan toch al opgelost zo?
Als je glasvezel ONT een 2.5 Gbit interface heeft en je hebt een 1Gbs abonnement dan krijg je ook wat meer omdat de overheid de snelheid niet naar 950Mbps drukt. Of je neemt een 2Gbps abonnement en dan kun je op die 4 poorten deze snelheid verdelen (moet je wel bescherming/filtering uitzetten want anders trekt de cpu het volgens mij niet).

Allemaal gerommel in de marge, zeker voor thuis gebruik. Daar heb je zulke snelheden 999 van de 1000 keer niet nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48

DON PAPA

Tweaker-fan

jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Als je glasvezel ONT een 2.5 Gbit interface heeft en je hebt een 1Gbs abonnement dan krijg je ook wat meer omdat de overheid de snelheid niet naar 950Mbps drukt. Of je neemt een 2Gbps abonnement en kun je op die 4 poorten deze snelheid verdelen
Ow op de link die ik gaf lees ik toch iets anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVJVyxXzPb4BgtJ8SyDfJhGEOyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHvSkJCUFxmDZinFYFTHUZEq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 21-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Het ging mij erom dat ik met 2.5Gb Automatic speed setting nog maar de helft van de download speed haalde (400-450) i.p.v. 940Mbit. Dezelfde UCG aangesloten op de Ziggo Sagecom modem 2.5GB WAN poort werkt wel goed met 940Mbit download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
Ik haal met mijn UCG Max met 1Gbit lijntje net boven de 1Gbps volgens de speedtest, zowel download als upload. De WAN staat op automatisch 2.5GB. Als ik deze naar 1GB forceer haal ik slechts 939Mbit/s download en 400Mbit/s upload.

Edit: Na een reboot van de UCG Max en ONT haal ik gewoon met 1Gbit 940Mbit/s down en up.

[ Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 21-01-2025 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
Die UniFi cloud gateway ultra kan vziw helaas intern slechts 1Gb/s tussen LAN en WAN routeren. Het is dus niet mogelijk om met 2 van de LAN poorten samen 2Gb/s te downloaden.

Maar dat lichtblauwe icoontje is natuurlijk wel heel leuk om te zien! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Buiten dat is de Ultra sowieso begrensd op 1gbps doorvoer door de slome processor.

Voor 2Gbps moet je de Max hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@GioStyle Zit jij ook op ODF netwerk? Ik heb de ONT niet herstart na het wisselen t56 naar UCG Ultra, dat ga ik morgen nog een keer testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
Samplex schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:27:
@GioStyle Zit jij ook op ODF netwerk? Ik heb de ONT niet herstart na het wisselen t56 naar UCG Ultra, dat ga ik morgen nog een keer testen.
Nee, ik zit op het netwerk van KPN.

Ik heb even verder zitten uitproberen. Als ik de WAN handmatig op 1Gbit zet krijg ik echt lage uploads... Hm, apart. Naja, dan maar terug op 2.5GB automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
nelizmastr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:26:
Buiten dat is de Ultra sowieso begrensd op 1gbps doorvoer door de slome processor.

Voor 2Gbps moet je de Max hebben :)
Zowel de UCG-Max als de UCG-Ultra gebruiken beide de IPQ5322 chipset voor hardware offloading en hebben beide een A53 1.5Ghz processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

rens-br schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:04:
Ik heb zelf een USG (ja dat oude beestje) met en die werkt erg goed op een Odido verbinding. VLAN 300 instellen en gaan met die banaan.
USG Serie was sowieso betrouwbaarder dan al die rommel die ze daarna hebben uitgebracht, maar helaas is de USG Serie wel al lang EOL qua Support en dus ook Security Updates en daarom doe je er goed aan om wat nieuwers uit te gaan zoeken ;)

Ik ben lekker voor een DIY Router gegaan en als ik de ervaringen van het afgelopen jaar of zo lees dan was dat een hele goede zet !! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06

PoweRoy

funky!

PoweRoy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:
Zo gisteren overgestapt van kpn naar odido (glasvezel). Overdag alles prima maar rond 6u savonds kon nauwelijks nog websites openen en speedtest deed 't überhaupt niet.

Na even zoeken kom ik op het beruchte forum topic' traag internet avonds'. Ik heb ook een genexis ONT... Helpdesk gelijk gebeld en gaan kijken wat ze kunnen doen (bv nokia). Helpdesk had wel lange wachttijden...

Zit te denken om in de 2 weken bedenktermjjn maar weer terug naar KPN te gaan. Daar had ik gene problemen.

Iemand een idee hoe snel een ONT vervangen kan worden? (kan ik gewoon zelf) En is de Nokia wel de oplossing?
Hierbij een update, ik zit weer bij KPN. (na problemen in de avonduren met de Genexis ONT.)
  • Vrijdag 10-jan: overstap van KPN naar Odido, en savonds gelijk problemen met internet (vanaf 6uur en dan de hele avond). Savonds met Odido aan de lijn dat ik screenshots moest maken.
  • Zondag 12-jan: belletje van Odido dat ik hun apparatuur moest gebruiken (en natuurlijk hetzelfde probleem)
  • Zondag 12-jan: voor de zekerheid KPN gebeld dat ik weer een abonnement wil van KPN. Wordt 22-jan overgezet. (ik had er een hard hoofd in dat Odido het zou kunnen oplossen binnen die tijd)
  • Maandag 13-jan: Odido opgebeld dat ik hetzelfde probleem met hun router heb. Antwoord was 'Ok, bedankt voor het doorgeven'
  • Woensdag 15-jan: Odido opgebeld over de status. Nu een medewerkster die er achteraan ging. Ze had technische dienst opgebeld maar die wilde niks doen omdat er een overname verzoek was (de 22-jan). Ik gezegd dat dat mijn backup was, anders had ik niks. Heeft ze nogmaals met de technische dienst gebeld en die gaf aan dat het een maand kon duren om de ONT om te wisselen. Ze gaf aan dat als het dan nog steeds niet werkte je nog steeds kosteloos kon annuleren. Heb maar gezegd dat ik zo lang niet wil afwachten. Ticket werd dus gesloten.
  • Woensdag 22-jan: weer bij KPN 8)
Was echt een heel irritant probleem. 's avonds deed bijna niks het niet meer. Streams opende niet (NlZiet, Netflix, etc). Alle wifi devices werkte maar sporadisch zoals de google speakers die niks meer wilde afspelen. Wifi lampen/schakelaren konden niet meer gebruikt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door PoweRoy op 22-01-2025 09:29 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

PoweRoy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Hierbij een update, ik zit weer bij KPN. (na problemen in de avonduren met de Genexis ONT.)
Heb je nu bij KPN nog gewoon dezelfde Genexis ONT??
Het is toch maf dat ze dit bij Odido niet goed kunnen regelen terwijl KPN met die dingen geen probleem heeft.

(en ze laten het nota bene KPN oplossen want die heeft dit probleem 'in onderzoek' dus dat is helemaal raar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PoweRoy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:19:
[...]

• Vrijdag 10-jan: overstap van KPN naar Odido, en savonds gelijk problemen met internet (vanaf 6uur en dan de hele avond). Savonds met Odido aan de lijn dat ik screenshots moest maken.
  • Zondag 12-jan: belletje van Odido dat ik hun apparatuur moest gebruiken (en natuurlijk hetzelfde probleem)
  • Zondag 12-jan: voor de zekerheid KPN gebeld dat ik weer een abonnement wil van KPN. Wordt 22-jan overgezet. (ik had er een hard hoofd in dat Odido het zou kunnen oplossen binnen die tijd)
  • Maandag 13-jan: Odido opgebeld dat ik hetzelfde probleem met hun router heb. Antwoord was 'Ok, bedankt voor het doorgeven'
  • Woensdag 15-jan: Odido opgebeld over de status. Nu een medewerkster die er achteraan ging. Ze had technische dienst opgebeld maar die wilde niks doen omdat er een overname verzoek was (de 22-jan). Ik gezegd dat dat mijn backup was, anders had ik niks. Heeft ze nogmaals met de technische dienst gebeld en die gaf aan dat het een maand kon duren om de ONT om te wisselen. Ze gaf aan dat als het dan nog steeds niet werkte je nog steeds kosteloos kon annuleren. Heb maar gezegd dat ik zo lang niet wil afwachten. Ticket werd dus gesloten.
  • Woensdag 22-jan: weer bij KPN 8)
Wat een gezeur inderdaad zeg en ook te weinig urgentie gevoel bij Odido, erg irritant. Stuur je klant gewoon gelijk zo’n Nokia op en laat ‘m die omwisselen als die daartoe bereid is. Ff belletje als hij hangt om te laten activeren. Lijkt me weinig moeite voor Odido waarmee ze veel pluspunten kunnen scoren, ze kunnen daarna altijd nog Guideon sturen mocht het daarmee niet opgelost zijn.
Was echt een heel irritant probleem. 's avonds deed bijna niks het niet meer. Streams opende niet (NlZiet, Netflix, etc). Alle wifi devices werkte maar sporadisch zoals de google speakers die niks meer wilde afspelen. Wifi lampen/schakelaren konden niet meer gebruikt worden.
Dat laatste vind ik toch het grootste minpunt van al die cloudbased smart oplossingen. Waarom niet op zijn minst een lokale backup feature hebben, bijv in de app zelf, zodat je nog de basis dingen kan doen zoals je lampen aan en uit zetten. Dat allerlei automations niet meer werken kan ik inkomen maar dat laatste niet eigenlijk.
Dan merk je pas goed hoe (te) afhankelijk we eigenlijk van werkend internet zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is ook gewoon het beste als je die optie hebt IMHO d:)b
Was echt een heel irritant probleem. 's avonds deed bijna niks het niet meer.

Wifi lampen/schakelaren konden niet meer gebruikt worden.
Vliegvlug schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:38:
Dat laatste vind ik toch het grootste minpunt van al die cloudbased smart oplossingen. Waarom niet op zijn minst een lokale backup feature hebben, bijv in de app zelf, zodat je nog de basis dingen kan doen zoals je lampen aan en uit zetten. Dat allerlei automations niet meer werken kan ik inkomen maar dat laatste niet eigenlijk.
Dan merk je pas goed hoe (te) afhankelijk we eigenlijk van werkend internet zijn…
Sommige van die krengen kan je omflashen met firmware die lokale controle toelaat, maar dat geluk moet je ook maar net hebben...

Is één van de redenen dat ik helemaal niks met dat soort produkten doe :)
rvk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:43:
Het is toch maf dat ze dit bij Odido niet goed kunnen regelen terwijl KPN met die dingen geen probleem heeft.
Dat is inderdaad wel interessant om te weten! :)
Wat een gezeur inderdaad zeg en ook de weinig urgentie gevoel bij Odido, erg irritant. Stuur je klant gewoon gelijk zo’n Nokia op en laat ‘m die omwisselen als die daartoe bereid is. Ff belletje als hij hangt om te laten activeren. Lijkt me weinig moeite voor Odido waarmee ze veel pluspunten kunnen scoren, ze kunnen daarna altijd nog Guideon sturen mocht het daarmee niet opgelost zijn.
"Dat zou te leuk zijn!" :+

Echt bizar hoe ISP's op dat gebied echt keihard kunnen falen... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06

PoweRoy

funky!

[...]

(en ze laten het nota bene KPN oplossen want die heeft dit probleem 'in onderzoek' dus dat is helemaal raar)
Ik heb hier voor 1.5 jaar KPN gehad. Nergens last van de avonduren. Ik vond het ook raar dat het aan de ONT moet liggen. Maar dat was wel een oplossing volgens het grote odido topic over glasvezel op KPN netwerk.

Een losse ONT opsturen wilde ze ook niet omdat er al zoveel omgewisseld moest worden en er dus voorraad problemen zijn.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
[...]

Als je een Genexis ONT hebt dan is het zeer waarschijnlijk een KPN WBA aansluiting. En dan is KPN verantwoordelijk voor de ONT. Deze verbinding huurt Odido van KPN ten behoeve van de eindgebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

stormfly schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:30:
[...]
Als je een Genexis ONT hebt dan is het zeer waarschijnlijk een KPN WBA aansluiting. En dan is KPN verantwoordelijk voor de ONT. Deze verbinding huurt Odido van KPN ten behoeve van de eindgebruiker.
Dus dan is het raar als diezelfde Genexis voor zoveel problemen zorgt. En zeker dat KPN dit probleem niet op schijnt te kunnen lossen. Het is ook KPN die voor die vervanging van de Genexis moet zorgen maar ze schijnen daar wat leveringsproblemen mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:40
Wellicht een stomme vraag, maar kom er niet helemaal uit. Sinds wij zijn overgestapt van KPN op Odido, kan ik niet meer bij onze NAS komen. De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.

Is het nu gewoon mogelijk om het IP adres van de Odido modem aan te passen naar 192.168.2.1 en dan mijn DHCP range van 192.168.2.2 naar 192.168.2.XX te doen? Ik zie de optie in de modem. Maar brengt dit problemen met zich mee (los van de devices die opnieuw moeten connecten, wss d.m.v. een reset)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk

rvk

Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:13:
De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.
Dan heb je dat vaste ip wel ooit ingesteld.

Je kunt nu 2 dingen doen. De router een nieuwe interne ip en dhcp range geven (staat op dezelfde pagina). Ik geef ook de voorkeur aan 192.168.2.x. Dan ben je er gelijk vanaf en werkt het weer.

Of je geeft je pc eenmalig hard het nr 192.168.2.99. Daarna kun je op ip 192.168.2.x van de nas komen. Dan moet je daar een nieuw ip instellen in de 192.168.1.x range (of op dhcp zetten, want je kunt de nas via hostname bereiken) en dan de pc ook weer op dhcp zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 16:40
Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:13:
Wellicht een stomme vraag, maar kom er niet helemaal uit. Sinds wij zijn overgestapt van KPN op Odido, kan ik niet meer bij onze NAS komen. De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.

Is het nu gewoon mogelijk om het IP adres van de Odido modem aan te passen naar 192.168.2.1 en dan mijn DHCP range van 192.168.2.2 naar 192.168.2.XX te doen? Ik zie de optie in de modem. Maar brengt dit problemen met zich mee (los van de devices die opnieuw moeten connecten, wss d.m.v. een reset)
Als modem het toestaat, dan zou na een herstart van het modem de verbonden devices een IP adres in de nieuwe range moeten krijgen. Dan kun je ook meteen weer bij je NAS waarschijnlijk. Ik zelf stel nooit meer adressen in op het device zelf, maar koppel een IP aan een MAC adres in het modem. Ik gebruik zelf een FritzBox, mede ook omdat Internet providers na een update van je modem de boel wel eens een factory reset willen geven.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Munki
  • Laatst online: 19:40
Dank beiden. Ik had toendertijd inderdaad de NAS een vast IP adres gegeven in de 192.168.2.XX range, omdat de KPN modem ook al in die range zat. De Odido modem echter in de 192.168.1.XX range. Ik heb de Odido modem nu IP 192.168.2.1 gegeven en de DHCP range ook naar 192.168.2.XX. En inderdaad, de NAS is weer bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
rvk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Dus dan is het raar als diezelfde Genexis voor zoveel problemen zorgt. En zeker dat KPN dit probleem niet op schijnt te kunnen lossen. Het is ook KPN die voor die vervanging van de Genexis moet zorgen maar ze schijnen daar wat leveringsproblemen mee te hebben.
De protocollen zijn anders PPPoE versus none PPP encapsulated verkeer, dat kan een groot verschil maken. Je kan het zeker niet 1:1 vergelijken met elkaar. Als het makkelijk had geweest dan had het al opgelost geweest met een firmware update, de leverancier zal ook wel betrokken zijn.

En ja als je in 1x heel veel ONT's moet vervangen dan heb je een grote kans dat je voorraden daar niet in voorzien. Waarbij Odido ook schrijft dat een Nokia niet in alle gevallen een oplossing is. Ergens daartussenin bevinden we ons nu volgens mij, daar heb je als klant met packetloss geen fijne boodschap aan.

Feit blijft (ook) dat Odido gewoonweg niet in staat is geweest om dit goed te troubleshooten, de samenloop is niet helemaal aan KPN of helemaal aan Odido te wijten. Als je op het forum leest welke vragen ze aan hun gebruikers stellen, stuur een taskmanager screenshot en ping naar 8.8.8.8...tja daar ga je geen packetloss mee kunnen troubleshooten. Met al deze klachten had iemand bij Odido een jaar geleden al een trend kunnen maken met: vreemd al deze cases over packetloss in de avonduren, het zijn vooral KPN WBA klanten, zullen we KPN eens bellen om er samen naar te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:34
Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:26:
Dank beiden. Ik had toendertijd inderdaad de NAS een vast IP adres gegeven in de 192.168.2.XX range, omdat de KPN modem ook al in die range zat. De Odido modem echter in de 192.168.1.XX range. Ik heb de Odido modem nu IP 192.168.2.1 gegeven en de DHCP range ook naar 192.168.2.XX. En inderdaad, de NAS is weer bereikbaar.
Voeg ook even een reservering toe in je Zyxel voor je NAS, anders loop je de, weliswaar kleiner, kans dat een ander apparaat dit adres krijgt toegewezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:52
RoasteR87 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:46:
[...]

@ViNOK16Bit Nee helaas kan / doen / willen ze blijkbaar niet. Had het inderdaad meteen gevraagd zo van. Ik kan die ONT best in erin pluggen als jullie hem dan op afstand activeren, maar dat was een "hard NO". :X
[...]

@Barre73 Ik had zelf ook zoiets van.. Die monteur van Guidion voert het gewoon in, in een webinterface waarna hij bevestiging krijgt van de aanmelding, daarvoor dien je toch niet perse aanwezig te zijn. Maar misschien is het werkverschaffing... Of misschien gewoon onwil / onkunde aan de kant van de CS van Odido.. anyway, volgende week dinsdag weten we meer.... :F
Nou, we hebben een Nokia ONT, en na een wat bumpy start, met lage snelheden, liep hij vanmorgen redelijk soepel en na een modem restartje, of 2, was hij redelijk stabiel op een halve gig, en vanavond rond het normaliter slechte tijdsslot, was hij bijna 1gigabit, dus ik ben happy.

Geen jitter meer, lees 1 a 3ms, geen packet losses en de ping is ook stabiel onder de 10ms.

Voor mij is de NOKIA dus de oplossing, hopelijk hebben jullie er iets aan! :+

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11
[...]

Wat een gezeur inderdaad zeg en ook te weinig urgentie gevoel bij Odido, erg irritant. Stuur je klant gewoon gelijk zo’n Nokia op en laat ‘m die omwisselen als die daartoe bereid is. Ff belletje als hij hangt om te laten activeren. Lijkt me weinig moeite voor Odido waarmee ze veel pluspunten kunnen scoren, ze kunnen daarna altijd nog Guideon sturen mocht het daarmee niet opgelost zijn.
Odido heeft 7 maanden geleden al aangegeven dat het omwisselen niet mogelijk is en dat het probleem de hoogste prioriteit heeft. De laatste update wat betreft het probleem is begin oktober geweest. Dus het boeit ze werkelijk helemaal niets of ze pluspunten kunnen scoren. De snelste oplossing is simpelweg overstappen naar KPN of Ziggo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
stormfly schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:44:
[...]
eens bellen om er samen naar te kijken?[/i]
Oeffff, nou vraag je wel wat... Samen betekent: toegeven dat ik het zelf niet kan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grooving3139
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-05 23:25
@kwiebus Ik ben wel benieuwd of wat je zegt klopt. Want als dat zo is, stap ik ook over naar KPN/Ziggo.

Ik ervaar precies hetzelfde problemen wat mensen hier ook ervaren. Ik schrik hier een beetje van... Ik heb zelfs een post hier gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2283538. Nu blijkt dit een Odido issue te zijn en niet een issue met mijn hardware... Mijn ONT is zelfs op 22-01 stuk gegaan. Monteur van Gideon staat voor 23-01 om 8 uur ingepland. Ik ben benieuwd... Ik ga vragen naar een Nokia ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Grooving3139 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:47:
@kwiebus Ik ben wel benieuwd of wat je zegt klopt. Want als dat zo is, stap ik ook over naar KPN/Ziggo.

Ik ervaar precies hetzelfde problemen wat mensen hier ook ervaren. Ik schrik hier een beetje van... Ik heb zelfs een post hier gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2283538. Nu blijkt dit een Odido issue te zijn en niet een issue met mijn hardware...
Maar jouw probleem is toch alleen met wifi? Niet over de kabel. En die laptop deed het op WiFi toch wel goed. Dus dan is dat niet hetzelfde probleem als met die Genexis ONT op KPN.

Maar goed... Als die ONT kapot is gegaan is het wel zo handig gelijk een Nokia ONT te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:52
Grooving3139 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:47:

Ik ervaar precies hetzelfde problemen wat mensen hier ook ervaren. Ik schrik hier een beetje van... Ik heb zelfs een post hier gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2283538. Nu blijkt dit een Odido issue te zijn en niet een issue met mijn hardware... Mijn ONT is zelfs op 22-01 stuk gegaan. Monteur van Gideon staat voor 23-01 om 8 uur ingepland. Ik ben benieuwd... Ik ga vragen naar een Nokia ONT.
Ik hoop voor je dat zo doortastend waren, maar Guidion heeft niet standaard die NOKIA ONT in de bus liggen, waardoor je dus waarschijnlijk gewoon die Genexis krijgt. Die Nokia moet specifiek voor jou worden aangevraagd bij ODIDO, dan wordt ie of naar jouw huis of naar Guidion gestuurd. Ik heb ge-opt om hem naar mijn huis te laten sturen, wetende dat GUIDION monteurs er ook een handje van hebben om hardware gereserveerd voor klant D aan klant A/B/C te geven. Dit gaven 2 monteurs gewoon eerlijk toe waar ik bij stond..

Maar goed, gewoon dus ODIDO bellen, vragen naar Tech support, bij hun 3de lijns service team, en die kunnen een NOKIA naar je laten opsturen. Naar horen zeggen hier, zouden zij hem ook via de telefoon moeten kunnen activeren, dus dat scheelt weer een bezoekje en wachten op die beste monteur. Succes! 8)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-05 21:29
Even een vraagje misschien dom maar ik snap er niks meer van.
Ik zit al jaren bij Odido (tmobile) werkt prima allemaal en voor mij snel zat. Gebruik nog lekker de ADSL lijn, nu ligt er sindskort glasvezel bij ons en dat is tot in de meterkast aangesloten, daar hangt nu dat kastje in.
Ik wil dus overstappen naar glasvezel, maar bekijk gelijk even de opties.
Odido kan ik blijven, maar ook ziggo heeft bijvoorbeeld glasvezel. Nu ik belde met deze partij zei die meneer dat ik dan glasvezel krijg, maar in huis het via coax gaat nog. Hoe werkt dit dan? En levert Odido dan wel glasvezel door mijn hele huis? Glasvezel is toch glasvezel, ik snap niet hoe Ziggo dan ineens toch coax is?

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21
Korkss schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
Ik zit al jaren bij Odido (tmobile) werkt prima allemaal en voor mij snel zat. Gebruik nog lekker de ADSL lijn, nu ligt er sindskort glasvezel bij ons en dat is tot in de meterkast aangesloten, daar hangt nu dat kastje in.
Odido kan ik blijven, maar ook ziggo heeft bijvoorbeeld glasvezel. Nu ik belde met deze partij zei die meneer dat ik dan glasvezel krijg, maar in huis het via coax gaat nog. Hoe werkt dit dan? En levert Odido dan wel glasvezel door mijn hele huis? Glasvezel is toch glasvezel, ik snap niet hoe Ziggo dan ineens toch coax is?
Ziggo zegt dat ze glasvezel gebruiken omdat hun netwerk tot aan de wijkkasten glas is. Maar het laatste stukje is coax. Dus als je Ziggo neemt krijgt je internet over Coax.

Odido levert glasvezel tot in je huis. Maar niet verder dan dat: Odido gaat geen glasvezel netwerk in je hele huis aanleggen. Dat is net als met ASDL: dan leggen ze ook geen telefoonnetwerk aan in je huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvdlinden
  • Laatst online: 14:15
@Korkss

Ziggo heeft (bijna overal) glasvezel tot de wijkcentrale, vanaf daar is het coax naar de huizen.
Alleen in nieuwbouwwijken heeft ziggo glasvezel naar de huizen aangelegd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Kalentum schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:55:
Ziggo zegt dat ze glasvezel gebruiken omdat hun netwerk tot aan de wijkkasten glas is. Maar het laatste stukje is coax. Dus als je Ziggo neemt krijgt je internet over Coax.
Ziggo gebruikt ook glasvezel, voor 99%. Alleen de laatste meters naar jouw huis niet.

Maar of je nu glasvezel of coax in je meterkast hebt, jouw laptop, telefoon, pc, andere connected devices in huis zitten niet op glasvezel of coax, die zitten op wifi of ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Korkss schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
Wie heeft de glasvezel in jouw huis aangelegd? KPN of een andere partij? Je kunt vziw altijd Odido glasvezel nemen, maar als het netwerk van KPN is, dan moet je bij Odido meer betalen dan wanneer het niet van KPN is.

Ziggo levert (vrijwel) nooit FttH, maar coax. Dat zou je kunnen merken aan de lagere upload snelheid, maar die is altijd hoger dan bij ADSL, dus als je daar nooit beperkingen hebt gemerkt, dan merk je dat bij Ziggo helemaal niet!

Gezien jouw twijfels over het wel of niet overstappen denk ik dat je niet de behoefte voelt vanwege de snelheid. Elke keuze (glasvezel of coax) is dan goed, je gaat er altijd op vooruit. Kies de goedkoopste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Korkss

Het medium waarover je internetverkeer het huis uit gaat is niet van direct belang. Je wilt alleen weten wat je krijgt voor welke prijs.

Grote verschil tussen "glas" en "coax" is de uploadsnelheid. Bij glas krijg je dezelde up- en downloadsnelheid. Bij coax is is de upload typisch gezien 10% van je downloadsnelheid. Coax heeft ook een wat hogere latency dan glas, maar dat is voor de gemiddelede consument in de praktijk nog minder van belang dan uploadsnelheid.

Bedenk dus wat je aan snelheden nodig hebt en ga dan shoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ziggo gebruikt ook glasvezel, voor 99%. Alleen de laatste meters naar jouw huis niet.

Maar of je nu glasvezel of coax in je meterkast hebt, jouw laptop, telefoon, pc, andere connected devices in huis zitten niet op glasvezel of coax, die zitten op wifi of ethernet.
Niet per definitie (ik heb hier meerdere devices die glasvezel native hebben). Daarnaast dat stuk coax kost veel energie om data doorheen te pompen, terwijl dat ethernet spul makkelijk en goedkoop 1 gbit doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:12
Jerie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Niet per definitie (ik heb hier meerdere devices die glasvezel native hebben). Daarnaast dat stuk coax kost veel energie om data doorheen te pompen, terwijl dat ethernet spul makkelijk en goedkoop 1 gbit doet.
Kun je dat uitleggen? Volgens mij gebruikt een Connectbox ongeveer 11 Wh terwijl een ONT 8Wh + Router 7 Wh daar iets overheen gaan...
Pagina: 1 ... 100 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen