• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:50

Yucko

One clown to rule them all !

op de site van lifemote wordt o.a. Zyxel als partner genoemd .. en volgens mij gebruikt Odido voornamelijk Zyxel modems.

Is dit analyseren dan iets vanuit Odido of vanuit Zyxel?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:50
Ik had Zyxel altijd in m'n hoofd als een "betrouwbaar" en "technisch goed" merk dat ik ooit overwogen heb voor de FritzBox. Of moet ik me over Fritz nu ook zorgen gaan maken?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52

Herman

FP ProMod
Yucko schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:42:
op de site van lifemote wordt o.a. Zyxel als partner genoemd .. en volgens mij gebruikt Odido voornamelijk Zyxel modems.

Is dit analyseren dan iets vanuit Odido of vanuit Zyxel?
Analyseren? Wat moet één van beide bedrijven met MAC adressen van devices?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• rens-br
  • Laatst online: 15:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DjoeC schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:56:
Ik had Zyxel altijd in m'n hoofd als een "betrouwbaar" en "technisch goed" merk dat ik ooit overwogen heb voor de FritzBox. Of moet ik me over Fritz nu ook zorgen gaan maken?
Dat een provider met zijn eigen firmware iets doet wat niet handig is, wil natuurlijk niet zeggen dat het merk Zyxel daarmee waarloos is. En dat wil al helemaal niet zeggen dat een ander, totaal onrelevant, merk waardeloos is.

Maar als je het echt zeker wilt weten, zou ik de internet stekker eruit trekken. :+

• DjoeC
Herman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Analyseren? Wat moet één van beide bedrijven met MAC adressen van devices?
Mac adressen, mits niet gespoofd, geven o.a. de fabrikant en/of het type apparaat weer.

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Maar als je het echt zeker wilt weten, zou ik de internet stekker eruit trekken. :+
Eigenlijk is dat helemaal geen verkeerd advies!

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:54
DjoeC schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Mac adressen, mits niet gespoofd, geven o.a. de fabrikant en/of het type apparaat weer.
En mits niet randomized, wat tegenwoordig op bijna alle moderne smartphones bijvoorbeeld de default is.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Laatst benaderd door Odido voor een nieuw modem, dacht prima. Bij familie eerder het zelfde gehad, en kwam gewoon een modem via de post, welke je zelf om kan prikken.

Gebruik eigen spullen incl. eigen fiber SFP. Dacht in geval van een storing, handig om achter de hand te hebben.

Kreeg toen mail dat er monteur langs zou komen, vast een foutje want nooit gevraagd. Online geannuleerd, geen zin in monteur, weer thuis zijn etc.

Vandaag belde Odido, blijkt dat dus ook het glasvezelpunt dan omgezet wordt, en daar de monteur voor is. Denk dat men je dan omzet naar XGS-PON? Kon er nog steeds van af zien, en heb dat ook gedaan.

Loop ik nu risico?

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjeee op 11-03-2026 18:21 ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 18:30

vr6-only

Blub Blub

Bartjeee schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:19:
Laatst benaderd door Odido voor een nieuw modem, dacht prima. Bij familie eerder het zelfde gehad, en kwam gewoon een modem via de post, welke je zelf om kan prikken.

Gebruik eigen spullen incl. eigen fiber SFP. Dacht in geval van een storing, handig om achter de hand te hebben.

Kreeg toen mail dat er monteur langs zou komen, vast een foutje want nooit gevraagd. Online geannuleerd, geen zin in monteur, weer thuis zijn etc.

Vandaag belde Odido, blijkt dat dus ook het glasvezelpunt dan omgezet wordt, en daar de monteur voor is. Denk dat men je dan omzet naar XGS-PON? Kon er nog steeds van af zien, en heb dat ook gedaan.

Loop ik nu risico?
Risico? Nee, ik zou niet weten waarom.

Volgens mij zit je nu op AON via WBA en zou je omgezet worden naar ODF met XGSPON. Maar dat heb je dus tegen gehouden.

Daarentegen zijn aansluitingen via apparatuur van Odido (XGSPON dus) wel iets goedkoper dan wanneer Odido de lijn moet huren via KPN middels WBA.

It ain't stupid if it works!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
vr6-only schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Risico? Nee, ik zou niet weten waarom.

Volgens mij zit je nu op AON via WBA en zou je omgezet worden naar ODF met XGSPON. Maar dat heb je dus tegen gehouden.

Daarentegen zijn aansluitingen via apparatuur van Odido (XGSPON dus) wel iets goedkoper dan wanneer Odido de lijn moet huren via KPN middels WBA.
Enig idee hoe dat eigenlijk in elkaar steekt? Ik neem aan dat Odido je graag op eigen apparatuur aansluit. Als consument kan je dat blijkbaar weigeren en dan zegt Odido OK…?

Have you tried turning it off and on again?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:24:
[...]
Enig idee hoe dat eigenlijk in elkaar steekt? Ik neem aan dat Odido je graag op eigen apparatuur aansluit. Als consument kan je dat blijkbaar weigeren en dan zegt Odido OK…?
Ik zou als consument ook liever op eigen apparatuur zitten, dat scheelt met problemen een extra partij die ertussen zit.
Daarbij zoals aangegeven is dat ook goedkoper, lijkt mij al een goede reden.

Daarnaast zou ik niet te eigenwijs zijn hierin, meestal werkt het op de lange termijn niet om zulke zaken tegen te houden.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:17
Bartjeee schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:19:

Loop ik nu risico?
Ik had hetzelfde. Ze zijn bezig de oude Draytek-modems in het veld te vervangen door een nieuwe Zyxel. Voorheen ging de glasvezel direct via een SFP in de Draytek, nu plaatsen ze een losse NTU (ook Zyxel).

Vorig jaar kreeg ik al een mail dat ik een nieuw modem kon krijgen, maar omdat daar een monteur voor nodig was heb ik er toen verder niets mee gedaan. Ongeveer twee maanden geleden kreeg ik een brief die sterk op een laatste aanmaning leek: voor 28 februari moest het modem vervangen zijn, anders zou ik geen support meer krijgen van de klantenservice.

Ik gebruik zelf eigen hardware, maar na wat vage issues na eerder onderhoud van hun kant (waarbij mijn eigen NTU ineens niet meer werkte) vond ik het toch prettig om iets te hebben dat officieel door Odido ondersteund wordt als backup.

Dus toch maar de monteur laten komen. Die werkte netjes: alles aangesloten, geactiveerd, en daarna kon ik de glasvezelkabel weer omprikken in de SFP in mijn eigen NTU. Hij stond met < 10 minuten weer buiten. Het modem en de NTU liggen nu op zolder.

Als je nog een Draytek hebt, is de kans groot dat het hierom gaat en niet om een omzetting naar XGS-PON. Dat dacht ik eerst ook, maar in dat geval zouden de buren ook omgezet moeten worden, dus die kans lijkt me kleiner.

• jongetje
Sypher schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
[...]
maar in dat geval zouden de buren ook omgezet moeten worden, dus die kans lijkt me kleiner.
Helemaal eens met je post, behalve dit.
Die aon, gpon en/of xsgpon switches hangen in dit geval gewoon in de pop. Dan kun je per klant(vezel) omzetten. Als je 2 of 8 Gbps besteld dat wordt je zeker omgezet naar Odido apparatuur. En andere zal het binnen een aantal jaar wel gebeuren als de huidige AON apparatuur bij KPN is afgeschreven en wordt vervangen.

(Wat KPN nu doet is passieve switches ik de straat plaatsen. In dat geval moet je bij het vervangen van een switch alle klanten in 1keer omzetten. Is voor de korte termijn dus handig maar op de lange termijn met toekomstige vernieuwingen en upgrades niet. Wees blij dat ie op deze manier nog bent aangesloten. Dat houd het veel flexibeler voor je als klant. Ook omdat Odido op deze manier eenvoudig zelf apparatuur kan plaatsen (als dat al niet gedaan is)).

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 18:30

vr6-only

Blub Blub

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Blijkbaar, want ze proberen mensen wel warm te maken om de overstap te maken. Je zag of ziet in mijn Odido dan een melding dat een nieuw netwerk beschikbaar is etc.

Maar verplichten doen ze (nog) niet. Daar zitten natuurlijk ook kosten aan vast om een klant om te zetten. Wellicht weegt dat niet op tegen de winst dat een klant over eigen apparatuur gaat.

It ain't stupid if it works!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:02
Ik wil overstappen van kpn naar odido.
Ik neem aan dat ik gewoon mijn ucg ultra direct op aansluitpunt kan gebruiken (nu ook bij kpn).

Echter einddatum kpn abbo is 18-04. Dat valt op een zaterdag en ik kan die datum dus niet selecteren.
Het liefste zet ik het om op vrijdag 24 april of 4 mei.

gaat dat dan naadloos of zit ik dan van de 18-04 tot 24 april of 4 mei zonder internet. (ik zou dan gebruik maken van de overstap service.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:58
nafofella schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:30:
Ik wil overstappen van kpn naar odido.
Ik neem aan dat ik gewoon mijn ucg ultra direct op aansluitpunt kan gebruiken (nu ook bij kpn).
Ja, en dan in de WAN settings VLAN 300 aanzetten. Dan werkt het 😃 Ik zou de overstapservice in deze altijd gebruiken. Als er iets niet werkt, blijft KPN actief tot je abo wel actief is.
jongetje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Helemaal eens met je post, behalve dit.
Die aon, gpon en/of xsgpon switches hangen in dit geval gewoon in de pop. Dan kun je per klant(vezel) omzetten. Als je 2 of 8 Gbps besteld dat wordt je zeker omgezet naar Odido apparatuur. En andere zal het binnen een aantal jaar wel gebeuren als de huidige AON apparatuur bij KPN is afgeschreven en wordt vervangen.

(Wat KPN nu doet is passieve switches ik de straat plaatsen. In dat geval moet je bij het vervangen van een switch alle klanten in 1keer omzetten. Is voor de korte termijn dus handig maar op de lange termijn met toekomstige vernieuwingen en upgrades niet. Wees blij dat ie op deze manier nog bent aangesloten. Dat houd het veel flexibeler voor je als klant. Ook omdat Odido op deze manier eenvoudig zelf apparatuur kan plaatsen (als dat al niet gedaan is)).
Ik dacht dat jij beter op de hoogte was.. KPN en Glaspoort plaatsen bij nieuwe netwerken geen passieve switches maar passieve splitters in de straat. Of eigenlijk in de wijk (1 kast met splitters voor ruim 700 woningen). Die hoeven niet vervangen te worden, welke PON techniek er ook gebruikt wordt.
De switches in de centrale PoP (OLT's) zijn geschikt voor PON en XGS-PON maar als men de volgende stap wil zetten naar 25G-PON of 50G-PON hoeft ook de hele OLT niet vervangen te worden. Er wordt een kaart bijgeplaatst en alleen de klanten op die kaart moeten thuis een nieuwe ONT krijgen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:02
Nou, ik ben via overstappen naar odido gegaan voor 75 euro cashback.
Ik zag dat nergens in het bestelproces staan (chrome).

nu nog een keer geprobeerd via edge browser en dan krijg ik het wel groot in beeld.
Ik heb op overstappen formulier al ingevuld maar of dat goed is gegaan?
en volgensmij krijg je die cashback pas na het werkelijk ingaan van je contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptSyZfqbyjbPl3RoyRXU6lIA4no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdVu8OW2m1rw7gMgy57qWdrV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShrcNxIkFzJVTHfqXGiuIl3JIPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFxYkdSpgab2Zb4Vrzv7obFD.png?f=fotoalbum_large

mensen hier ervaring mee?

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:34
Hebben anderen ook een opmerkelijke factuur gehad? Bij mij wordt ineens geld afgeschreven voor Internet + TV, terwijl ik al jaren internet-only heb.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVivaldi op 20-03-2026 17:43 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TheVivaldi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:43:
Hebben anderen ook een opmerkelijke factuur gehad? Bij mij wordt ineens geld afgeschreven voor Internet + TV, terwijl ik al jaren internet-only heb.
Dus in je factuur staat nu TV ook vermeld? Wat ze via de Odido app/omgeving met je delen?

Testing, one, two ...

• TheVivaldi
hardware-lover schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Dus in je factuur staat nu TV ook vermeld? Wat ze via de Odido app/omgeving met je delen?
Klopt.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 22:16

Zorian

What the fox?

Ik heb altijd al Internet+TV op de factuur staan, ondanks internet-only. Betaal er verder niks voor dus vind het best. :p

• TheVivaldi
Zorian schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Ik heb altijd al Internet+TV op de factuur staan, ondanks internet-only. Betaal er verder niks voor dus vind het best. :p
Voor mij is het voor het eerst en de factuur is ook ineens een euro verhoogd ten opzichte van vorige maand (en de maanden ervoor). Ik heb nergens bericht gehad dat ik meer zou gaan betalen en tv erbij zou krijgen. Misschien toch maar even bellen?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TheVivaldi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Voor mij is het voor het eerst en de factuur is ook ineens een euro verhoogd ten opzichte van vorige maand (en de maanden ervoor). Ik heb nergens bericht gehad dat ik meer zou gaan betalen en tv erbij zou krijgen. Misschien toch maar even bellen?
Zou ik maar doen, dan weet je het tenminste zeker. Ook wel leuk voor de klantenservice, gaat de vraag een keer niet over het recente datalek. :+

Have you tried turning it off and on again?

• Zorian

Zorian

What the fox?

TheVivaldi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Geen korting die verlopen is ergens? Of inflatiecorrectie, ook al is de tijd van het jaar er niet voor?
Anders inderdaad even bellen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zorian schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:17:
Ik denk, ik kijk er nog eens even naar, maar mijn facturen zijn allemaal foetsie en er staat nu dat ik mijn eerste factuur nog moet gaan krijgen 🤓

Vanmiddag waren het er nog 5 😉

Testing, one, two ...

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sowieso vind ik het stom dat ik binnen een jaar (nu ja, 5 maanden) inflatie correctie krijg, maar nieuwe contracten gewoon de oude prijs krijgen.

I have usernames older than you.

• Doornekamp33
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:58
In het verleden even de snelheid veranderen en daarna weer terug gaf je weer de oude prijs, weet niet of ze dit al dichtgetimmert hebben.

• peterbier
  • Laatst online: 14:40
Doornekamp33 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:57:
In het verleden even de snelheid veranderen en daarna weer terug gaf je weer de oude prijs, weet niet of ze dit al dichtgetimmert hebben.
Nee dat werkt niet meer.
Helaas.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009

DON PAPA

Tweaker-fan

pjottum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:59:
Sowieso vind ik het stom dat ik binnen een jaar (nu ja, 5 maanden) inflatie correctie krijg, maar nieuwe contracten gewoon de oude prijs krijgen.
Ach, daar in tegen kan je bij Odido na 8 maanden alweer bellen om opnieuw te verlengen, waardoor je de laatste 4 maanden (waar je normaal het volle pond betaald) kan ontlopen als je akkoord gaat met het verlengings aanbod.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DON PAPA schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Ach, daar in tegen kan je bij Odido na 8 maanden alweer bellen om opnieuw te verlengen, waardoor je de laatste 4 maanden (waar je normaal het volle pond betaald) kan ontlopen als je akkoord gaat met het verlengings aanbod.
Zeker. Maar dat vind ik dus stom.

• jongetje
pjottum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Zeker. Maar dat vind ik dus stom.
Waarom stom, je hoeft niet te verlengen, dan laat je het doorlopen.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

jongetje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Waarom stom, je hoeft niet te verlengen, dan laat je het doorlopen.
Ik sluit een jaarcontract voor 45 euro per maand. Na 4.maaanden wordt het 46,50 euro, want inflatie. Kan, ok. Maar nieuwr klanten of verlengers krijgen weer 45 euro. Hoezo inflatiecorrectie? Ik snap best dat dit beleid is, maar dit klopt natuurlijk niet met elkaar.

Dus dat vind ik stom. Niemand gaat naar een rechter voor die anderhalve euro per maand, maar als je een miljoen aansluitingen hebt, toch mooi meegenomen?

• jongetje
@pjottum tja, inflatiecorrectie... Volgens mij heeft de ACM er laatst iets over geroepen. Wat mij betreft zorgt de wetgever ervoor dat je in een lopend contract geen enkele prijsverhoging mag doorvoeren. Dan is dit spelletje afgelopen. Ik snap wel dat het lucratief is als je over het grootste deel van je klantenbestand 1 of meer euro extra kan verdienen. Met een paar miljoen aansluitingen tikt dat lekker aan. Maar hier ging de discussie niet over, die ging puur over de aanbiedingen. Dan moet je zorgen dat je elk jaar vlak voor de inflatiecorrectie verlengt.

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Qua prijsbeleid het volgende: je bent ingegaan op een aanbieding van Odido. In de aanbieding wordt verwezen naar een document met daarin de actuele tarieven. In dat document staat dat Odido gerechtigd is om jaarlijks de prijzen te herzien, gebaseerd op CPI.
Voorwaarden tarievenlijst
Btw tarief is 21%. Bedragen zijn afgerond op 2 decimalen. (Prijs)wijzigingen en zet- en drukfouten voorbehouden. Odido is gerechtigd
om ieder jaar in januari haar Tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI
(Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar. Odido voert geen inflatiecorrectie door als er drie
maanden of minder van je contract verstreken zijn. Kijk op www.odido.nl voor de meest actuele Tarieven en meer informatie. Promotionele
kortingen vervallen bij beëindiging van het abonnement of bij overstap naar een ander prijsplan. De nog niet afgenomen maar wel in de
prijslijst vermelde (voordeel)bundels, opties en overige aanvullende diensten zijn geen onderdeel van je abonnement en kunnen daar alleen
onder de hier genoemde voorwaarden aan worden toegevoegd zolang zij onderdeel uitmaken van het actuele aanbod van Odido en de
voorwaarden niet zijn gewijzigd.
Kort en goed: voor jou was de aanbieding van Odido op dat moment de beste keuze. Je gaat akkoord met de voorwaarden van het contract. Dan moet je volgens mij niet zeuren als er zo'n prijswijziging wordt doorgevoerd.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

optimist1965 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:47:
Kort en goed: voor jou was de aanbieding van Odido op dat moment de beste keuze. Je gaat akkoord met de voorwaarden van het contract. Dan moet je volgens mij niet zeuren als er zo'n prijswijziging wordt doorgevoerd.
Klopt helemaal, maar hoezo correctie als je je nieuwe klanten nog steeds binnenhaalt met de oude prijs, die je moest corrigeren? Vind ik dus stom. Dat we het verdedigen en accepteren dus ook. O+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah... De spam begint... Top... 10 mails per uur...

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
hardware-lover schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Ik denk, ik kijk er nog eens even naar, maar mijn facturen zijn allemaal foetsie en er staat nu dat ik mijn eerste factuur nog moet gaan krijgen 🤓

Dat was bij mij ook zo. Geen idee wat daar gebeurd is.

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
pjottum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Klopt helemaal, maar hoezo correctie als je je nieuwe klanten nog steeds binnenhaalt met de oude prijs, die je moest corrigeren? Vind ik dus stom. Dat we het verdedigen en accepteren dus ook. O+
De aanbieding is uiteraard iets anders dan de prijsaanpassing op basis van CPI. Het is Odido die zelf bepaalt op welk prijsniveau zij een aanbieding doen om klanten te trekken. Het heeft niets te maken met jouw contract. :)

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:30
hardware-lover schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:18:

mbovenka schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:16:
[...]
Dat was bij mij ook zo. Geen idee wat daar gebeurd is.
Het facturatiesysteem is dit weekend offline voor onderhoud.

• jongetje
pjottum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Dat is deels waar. De prijs van mijn 400Mbps met inflatiecorrectie is iets lager dan nieuwe klanten betalen. Na de volgende inflatiecorrectie ben ik duurder uit, maar dan zet ik het wel om naar de nieuwe prijs.

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Net mijn oude internet 1 Gb abbo ook omgezet,betaalde inmiddels 32 euro ,nu naar 2 Gb en eerste 6 Mnd 22,50,daarna verlengen rond de 8ste of 9de maand 8)
Had mijn Tel abbo al omgezet via een aanbieding voor 15 euro per Mnd ,was opgelopen naar 31 euro.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
GRAD85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:40:
Net mijn oude internet 1 Gb abbo ook omgezet,betaalde inmiddels 32 euro ,nu naar 2 Gb en eerste 6 Mnd 22,50,daarna verlengen rond de 8ste of 9de maand 8)
Had mijn Tel abbo al omgezet via een aanbieding voor 15 euro per Mnd ,was opgelopen naar 31 euro.
Voor het gemak van de lezer was het m.i. fijn als je dan ook je nieuwe gemiddelde tarief deelde. Ik zit zelf ook nog op een 2018 contract voor 1000/1000. Destijds 25 eu maar inmiddels 31,59/maand en misschien het overwegen waard afhankelijk van op wat je uitkomt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• GRAD85
  • Nu online
Mirabis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Voor het gemak van de lezer was het m.i. fijn als je dan ook je nieuwe gemiddelde tarief deelde. Ik zit zelf ook nog op een 2018 contract voor 1000/1000. Destijds 25 eu maar inmiddels 31,59/maand en misschien het overwegen waard afhankelijk van op wat je uitkomt.
Betaal nu met het nieuwe contract : orgineel 53,50 voor 2 Gb per Mnd, korting eerste 6 Mnd 22,50 is 31,00 eu per Mnd, daarna 53,50 ,maar er gaat ook nog 5 euro korting af als je een Mobiel abbo van Odido of Ben hebt.

Dus ga ik betalen : eerste 6 Mnd 26 en daarna 48,50 , maar na 8 a 9 Maanden kan je verlengen,heb jaarcontract ,dus kun je weer korting krijgen,dus effectief betaal je maar 2 Mnd die 48,50 ,want dat nieuwe contract gaat weer gelijk in.

Staan verschillende voorbeelden van op het forum, ff zoeken

[ Voor 3% gewijzigd door GRAD85 op 23-03-2026 11:35 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
GRAD85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:40:
Wat is je 'vaste' basisprijs als ik vragen mag? Ik zie namelijk nu zelf ook nog op het 'uit en thuis' kortingsabonnement en betaal inmiddels 31 euro per maand. Maar als ik nu ga kijken op de Odido website kan ik een nieuw jaarcontract afsluiten voor 1Gbit/s voor eerste 6 maande 26 euro, maar daarna 46 euro.

Nu betaal ik dus 372 euro per jaar en met een nieuw contract betaal ik 432 euro per jaar. Mocht ik 9 maanden verlengen, dan gaat er hooguit 10 euro per maand vanaf, waardoor ik uiteindelijk toch duurder uit ben dan nu.

Wat was jouw berekening om over te stappen?

• GRAD85
  • Nu online
rens-br schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Wat is je 'vaste' basisprijs als ik vragen mag? Ik zie namelijk nu zelf ook nog op het 'uit en thuis' kortingsabonnement en betaal inmiddels 31 euro per maand. Maar als ik nu ga kijken op de Odido website kan ik een nieuw jaarcontract afsluiten voor 1Gbit/s voor eerste 6 maande 26 euro, maar daarna 46 euro.

Nu betaal ik dus 372 euro per jaar en met een nieuw contract betaal ik 432 euro per jaar. Mocht ik 9 maanden verlengen, dan gaat er hooguit 10 euro per maand vanaf, waardoor ik uiteindelijk toch duurder uit ben dan nu.

Wat was jouw berekening om over te stappen?
Betaal nu 12x31,59 = 379 , met nieuwe abbo 6x26 + 2 x48,50 = 253 bij jaar contract, na 8 Mnd verlengen ,dus begint het weer opnieuw met korting.

Even bellen,krijg je aanbod.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
GRAD85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Betaal nu 12x31,59 = 379 , met nieuwe abbo 6x26 + 2 x48,50 = 253 bij jaar contract, na 8 Mnd verlengen ,dus begint het weer opnieuw met korting.
Het is dan wel zo eerlijk om bij beide abonnementen te rekenen met 8 maanden, dan is het 252.79 vs. 253. Bij verlenging krijg je meestal maar 10 euro korting de eerste 6 maanden, dus het tweede jaar betaal je 6x38.50 + 2x 48.50 = €328, stel je oude contracttarief is dan met 6% gestegen dan zou je daar dan €33,49 voor betalen, met 8 maanden kost dat €267,-

Nu heb je natuurlijk wel een 2Gbit/s abonnement, maar mijn conclusie is dat het houden van je Uit en Thuis contract toch goedkoper is.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

rens-br schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Bij verlenging krijg je meestal maar 10 euro korting de eerste 6 maanden, dus het tweede jaar betaal je 6x38.50 + 2x 48.50 = €328, stel je oude contracttarief is dan met 6% gestegen dan zou je daar dan €33,49 voor betalen, met 8 maanden kost dat €267,-
Nee hoor, ik betaal nu ook 6x26 + 2 x48,50 = 253 voor het 2000/2000 pakket nu ik weer opnieuw heb verlengt voor 1 jaar (lees 8 maanden).

Ik had eerst het 400/400 pakket genomen, wat uitkwam op 6x €26 + 2x €38,50 = 233 en dat heb ik later omgezet naar het 2000/2000 pakket omdat dit dus maar totaal €20 meer kost over deze 8 maanden.

[ Voor 17% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2026 12:07 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DON PAPA schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Nee hoor, ik betaal nu ook 6x26 + 2 x48,50 = 253 voor het 2000/2000 pakket nu ik weer opnieuw heb verlengt voor 1 jaar (lees 8 maanden)
Ah, dat is niet slecht, dan loont verlengen nu wel weer dus.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

rens-br schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:05:
[...]
Ah, dat is niet slecht, dan loont verlengen nu wel weer dus.
Ja dit is al sinds januari, ik heb namelijk op 6 januari al verlengt (is ook terug te lezen in deze topic).

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2026 12:12 ]

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Oef, het is een administratief zootje bij Odido. Vandaag ontvang ik een mail met betrekking tot mijn inzageverzoek op een actief glasvezelcontract. Het betrof een inzageverzoek om persoonsgegevens en gedeelde persoonsgegevens met onder andere Lifemote. Ontvang ik enkel een pdf terug met twee klantenservicenotities. 1 van de huidige aanvraag en een notitie omtrent het datalek.

Vorige week ontving ik een afwijziging op het inzageverzoek met betrekking tot een oud glasvezelcontract bij Tele2 en T-Mobile. Het werd afgewezen omdat ik geen contractant zou zijn van het telefoonnummer. Dat ben ik inderdaad ook niet, want ik vroeg de gegevens van het oude internetcontract op, zonder telefoonverbinding.

Reactietijd is wel goed, want nog geen twee weken geleden het verzoek ingediend. Nu klachten ingediend bij de Data protection officer van Odido. Hopelijk kan die er wat mee. Anders maar naar de AP en een klacht melden.

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-03 12:02
Iemand die een ander aanbod via de telefoon krijgt dan het online aanbod in je account?
Net gebeld en werd verteld dat ze geen ander aanbod kunnen doen dat het online aanbod en een tip gekregen om op te zeggen en opnieuw af te sluiten op een andere naam. Vraag me af wat nou slim is. Nog eens bellen?

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 14:29
JeepieJoep schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:03:
Iemand die een ander aanbod via de telefoon krijgt dan het online aanbod in je account?
Net gebeld en werd verteld dat ze geen ander aanbod kunnen doen dat het online aanbod en een tip gekregen om op te zeggen en opnieuw af te sluiten op een andere naam. Vraag me af wat nou slim is. Nog eens bellen?
Riekt naar de misdaad. Ik ben ze wel eens tegen gekomen die opzeggen en dan aansluiten op de naam en rekening van de partner. Opgelost. Maar in de basis zou men jou een mooi verlengaanbod moeten kunnen doen die in de richting komt van wat je bij andere providers betaald.

Bij Delta was dat nooit een probleem tot nog toe.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• DjoeC
Overstappen...... Goed op de aanbiedingen letten en gaan met die banaan! En eventueel volgend jaar weer terug ;)

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Het ligt aan de lijn die je belt. Als je via het keuzemenu belt voor een verlenging deden ze in het verleden vaak een aanbod dat gelijk ligt aan dat voor nieuwe abonnees. Bij het opzeggen bleek in het verleden vaak meer korting mogelijk te zijn, maar dan moet je wel bereid zijn eventueel te vertrekken. Anders zal het mij niet verbazen wanneer je een aantekening krijgt van dreigt wel te vertrekken, maar doet het uiteindelijk niet.

• JeepieJoep
Het probleem is dat ik nog geen jaar bij Odido zit (ik bel na 8 maanden) en opzeggen is dus eigenlijk geen optie. Daarnaast is overstappen naar een andere provider de 1e paar jaar volgens mij ook niet mogelijk als je op glasvezel wilt blijven.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Voor de goede orde, wat is het aanbod dat je hebt liggen?

• JeepieJoep
24 maanden
1 gbps
Eerste 10 maanden 25 euro (incl. Klantenvoordeel)
Daarna 40 euro (incl. Klantenvoordeel)

Op de site zie ik bij een nieuw contract voor 24 maanden de eerste 12 maanden voor 10 euro en daarna 40 euro. Dat scheelt aanzienlijk.

• DjoeC
JeepieJoep schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:11:
24 maanden
1 gbps
Eerste 10 maanden 25 euro (incl. Klantenvoordeel)
Daarna 40 euro (incl. Klantenvoordeel)

Op de site zie ik bij een nieuw contract voor 24 maanden de eerste 12 maanden voor 10 euro en daarna 40 euro. Dat scheelt aanzienlijk.
Gemiddeld 32,50/maand. Ik kan dat nergens krijgen (kpn netwerk).
DjoeC schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Gemiddeld 32,50/maand. Ik kan dat nergens krijgen (kpn netwerk).
Nee, op KPN netwerk met eigen Odido apparatuur in de PoP zit je nog op 45 euro voor het tweede jaar. Dus gemiddeld 35 euro per maand voor 24 maanden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-03 16:07
Beste mede-tweakers, ik heb een vraag;
Sinds februari '25 heb ik een 8Gbit verbinding via Odido. De eerste maanden werkte alles prima, met keurige snelheden rond de 7800 Mbps, dus wat dat betreft geen klachten. Begin dit jaar begon echter de ONT (Huawei) problemen te geven. De lijn valt opeens spontaan helemaal weg, terwijl de lampjes gewoon blijven branden (PON, Power en 10G lan). Enige oplossing was het rebooten van de ONT, waarna alles weer werkte als voorheen. Dit begon echter steeds vaker voor te komen, dus maar gebeld met odido, en vervolgens is begin februari '26 de ONT vervangen voor een nieuwe Huawei ONT. Deze heeft het een week of 5 probleemloos gedaan, maar vorige week begon dezelfde klacht weer een aantal keren tevoorschijn te komen.
Weer gebeld met Odido, maar die deden opeens een stuk moeilijker, zoals vragen om hun modem aan te sluiten, e.d. maar daar voel ik niet veel voor, omdat mijn IP adres dan wijzigt, en ik een dag bezig ben om alles weer werkend te krijgen. Dus om eindelijk uit te komen op mijn vraag:
Ik wil een eigen ONT aan gaan schaffen, en deze dan laten registreren via odido. Zijn er tips, adviezen, etcetera qua model, type, merk ? Ik maak gebruik van een eigen modem ( ASUS GT-BE98, met 10G WAN/10G LAN)
Graag hoor ik jullie adviezen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nja ik zou toch eerst het Odido router aansluiten en kijken of het daarmee goed gaat.

1. omdat het een realistisch scenario is dat het probleem toch in je router zit
2. omdat odido je wss anders niet verder gaat helpen als je 1 niet hebt geprobeerd

Eigen ONT kan ook maar moet je wel even de onderliggende techniek weten.
Even zoeken in dit topic of SFP maar kom vaak die zaram tegen https://www.techconnect.n...asvezel-met-zaram-module/

CISSP! Drop your encryption keys!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
Ik heb ziggo opgezegd wegens gewijzigde voorwaarde kan ik onder het contract uit.

Ik dacht eerst aan KPN maar Odido heeft betere prijzen twijfel alleen hoe betrouwbaar het internet netwerk en/of geleverde apparatuur is. Hoe is de ervaring hier? Ik heb nooit odido glasvezel gehad.

• DjoeC
DM89 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:46:
Ik heb ziggo opgezegd wegens gewijzigde voorwaarde kan ik onder het contract uit.

Ik dacht eerst aan KPN maar Odido heeft betere prijzen twijfel alleen hoe betrouwbaar het internet netwerk en/of geleverde apparatuur is. Hoe is de ervaring hier? Ik heb nooit odido glasvezel gehad.
Heb je al terugglezen? Mijn ervaringen met Odido waren uitstekend. Ik gebruik een eigen Fritzbox direct op glas, eigen DNS oplossing (unbound) en zit op KPN WBA netwerk. 2 maal IP nummer wijziging in 1 jaar - kan ik mee leven. Verder nooit ergens een klacht over of support nodig gehad. Ga voor de goedkoopste die levert wat jij zoekt ;) Ik zit nu weer een jaar op KPN vanwege prijs.

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Heb je al teruggelzen? Mijn ervaringen met Odido waren uitstekend. Ik gebruik een eigen Fritzbox direct op glas, eigen DNS oplossing (unbound) en zit op KPN WBA netwerk. 2 maal IP nummer wijziging in 1 jaar - kan ik mee leven. Verder nooit ergens een klacht over of support nodig gehad. Ga voor de goedkoopste die levert wat jij zoekt ;) Ik zit nu weer een jaar op KPN vanwege prijs.
Ik ben eigenlijk van plan om gewoon de geleverde apparatuur te gebruiken 🤣 ik weet dat we hier op tweakers zitten maar ben met netwerken niet zo bekend dan gewoon de standaard.

• GRAD85
  • Nu online
Net opgeleverd , me happy :P
Nu ff de fritz 5530 aansluiten en vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rTosLoM04M9UoWaqI7BPVWwf2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPm0EFaN8LRhLQAilVuY3FJW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door GRAD85 op 26-03-2026 14:28 ]

• Enigmus
  • Laatst online: 26-03 15:58
Hoi mensen,

Momenteel heb ik een televisie en internet (2 Gbit/s) pakket bij Ziggo en overweeg over te stappen naar Odido omdat ze 8Gbit/s download aanbieden. Ik had gisteren gekeken of ik een aansluiting had voor glasvezel en dat ontbreekt. Gelukkig is Odido glasvezel wel in mijn buurt aangesloten.

Ben benieuwd naar ervaringen van het installeren (kabels moeten waarschijnlijk getrokken worden, heb geen idee hoe lang het proces zal duren) tot modemgebruik (hoeveel poorten het heeft om 8 Gbit/s down/up te gebruiken) en hoe stabiel de connectie blijft (haal je meestal 8 Gbit/s en is een CAT 6a kabel voldoende of is het beter om een betere in huis te halen)

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-03 22:26

Rouwette

Rouwette.com

Enigmus schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
Hoi mensen,

Momenteel heb ik een televisie en internet (2 Gbit/s) pakket bij Ziggo en overweeg over te stappen naar Odido omdat ze 8Gbit/s download aanbieden. Ik had gisteren gekeken of ik een aansluiting had voor glasvezel en dat ontbreekt. Gelukkig is Odido glasvezel wel in mijn buurt aangesloten.

Ben benieuwd naar ervaringen van het installeren (kabels moeten waarschijnlijk getrokken worden, heb geen idee hoe lang het proces zal duren) tot modemgebruik (hoeveel poorten het heeft om 8 Gbit/s down/up te gebruiken) en hoe stabiel de connectie blijft (haal je meestal 8 Gbit/s en is een CAT 6a kabel voldoende of is het beter om een betere in huis te halen)
Ik kon maar tot 1 Gbit, kabel lag nog niet in huis maar wel in de straat. is een maand of 4 overheen gegaan van aanmelden en installatie van de draad in huis.

https://www.rouwette.com/

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:54
DM89 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:46:

Ik had wat issues met het Zyxel T-56 modem wat ik gekregen heb. Na instellen van mijn Deco mesh wifi als router (nog steeds achter de Huawei ONT van Odido) geen problemen. Zie ook mijn eerdere post in dit topic.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-03 16:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Ik kreeg van Odido ook een "mooi" verlengaanbod...
1Gb internet + TV (1 kastje), betaal nu € 61,77.

2 jaar contract, 1e 10 maanden € 45,-, daarna € 60,- Totaal € 645,- per jaar
1 jaar contract, 1e 4 maanden € 45,-, daarna € 61,- Totaal € 668,- per jaar

Ik vond dat niet echt een aanbod, dus heb ook even gebeld, maar de medewerker kon geen beter aanbod geven.
Hij adviseerde om vooral niet op te zeggen en onder bv de naam van mijn vrouw een nieuw abonnement af te sluiten. ;)
Dan zou ik namelijk een stuk minder betalen.

2 jaar contract, 1e 12 maanden € 25,-, daarna € 60,- Totaal € 510,- per jaar (135 goedkoper)
1 jaar contract, 1e 6 maanden € 26,-, daarna € 61,- Totaal € 522,- per jaar (146 goedkoper)

Dus ja...

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• JeepieJoep
Thasaidon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:54:

Ik vond dat niet echt een aanbod, dus heb ook even gebeld, maar de medewerker kon geen beter aanbod geven.
Hij adviseerde om vooral niet op te zeggen en onder bv de naam van mijn vrouw een nieuw abonnement af te sluiten. ;)

2 jaar contract, 1e 12 maanden € 25,-, daarna € 60,- Totaal € 510,- per jaar (135 goedkoper)
1 jaar contract, 1e 6 maanden € 26,-, daarna € 61,- Totaal € 522,- per jaar (146 goedkoper)

Dus ja...
Ik had dus precies hetzelfde. Alleen een nieuw abonnement terwijl op hetzelfde adres nog een lopend abonnement is lijkt me niet haalbaar?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeepieJoep schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Ik had dus precies hetzelfde. Alleen een nieuw abonnement terwijl op hetzelfde adres nog een lopend abonnement is lijkt me niet haalbaar?
Lopend is niet zo'n probleem, maar wel als je nog een aantal maanden moet in je lopende contract.

• DjoeC
Thasaidon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:54:

Dus ja...
Bij 1 jaar kun je na 8 maanden verlengen. Je komt dus op € 53,-/maand voor 8 maanden. Als je na 1 jaar wilt overstappen moet je uiteraard de 12 maanden uitzingen.....

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DjoeC schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Bij 1 jaar kun je na 8 maanden verlengen. Je komt dus op € 53,-/maand voor 8 maanden. Als je na 1 jaar wilt overstappen moet je uiteraard de 12 maanden uitzingen.....
Maar vergeleken met DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" wel echt een waardeloze aanbieding.

• DjoeC
Yep, en dat zal wel weer met de glasboer te maken hebben. Overigens voor mij een reden om (nog steeds) jaarlijks te wisselen ipv te verlengen. Dat er dan voor de ISP allerlei extra kosten en werkzaamheden bijkomen is dan niet milieuvriendelijk en verlaagt de totale winst omdat het goedkoper zou zijn mij een verlengaanbod gelijk aan nieuwe klanten te doen met voortzetting van apparatuur, poorten, etc. Jammer maar helaas.

• katertje1
  • Laatst online: 27-03 14:29
verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door katertje1 op 27-03-2026 14:29 ]

• GRAD85
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Heb je al terugglezen? Mijn ervaringen met Odido waren uitstekend. Ik gebruik een eigen Fritzbox direct op glas, eigen DNS oplossing (unbound) en zit op KPN WBA netwerk. 2 maal IP nummer wijziging in 1 jaar - kan ik mee leven. Verder nooit ergens een klacht over of support nodig gehad. Ga voor de goedkoopste die levert wat jij zoekt ;) Ik zit nu weer een jaar op KPN vanwege prijs.
Hoe is jou Fritz verbonden.
Heb er de originele FRITZ!SFP
XGS-PON in 2 Fritzboxen 5530 geprobeert en beide aangemeld via een medewerker van Odido,maar nada verbinding.
Zie ik iets over het hoofd,heb zowel een blauw groene patchkabel als groen\groen geprobeerd.

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:05
Is er iemand overgestapt van KPN naar Odido?
Is er verschil in beeldkwaliteit? En hoe is het wifi bereik vergeleken met de KPN Box 12 met een extra wifi punt?

Ik game regelmatig, Ziggo heeft een goede tv box maar het internet is toch een downgrade. Maar de tv kijkers thuis hebben veel klachten over YouTube die soms video's niet wilt laden op de kpn tv+ Box.

[ Voor 47% gewijzigd door Bassbounce op 27-03-2026 22:11 ]

Huidige Pc

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03 22:15
Bassbounce schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:00:
Is er verschil in beeldkwaliteit?
KPN en Odido leveren beiden internet. Netflix ziet er via beide IPS's hetzelfde uit!

Daarbij heeft Odido een tv app voor de Apple TV. Je hoeft dan geen klantenbindend kastje van de provider te nemen. En je weet zeker dat je altijd een up to date YouTube app hebt.

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:05
ikweethetbeter schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:36:
[...]

KPN en Odido leveren beiden internet. Netflix ziet er via beide IPS's hetzelfde uit!

Daarbij heeft Odido een tv app voor de Apple TV. Je hoeft dan geen klantenbindend kastje van de provider te nemen. En je weet zeker dat je altijd een up to date YouTube app hebt.
Sorry, ik bedoelde voor lineaire televisie. Toen ik van Ziggo afkwam, vond ik KPN echt tegenvallen.
Ik heb een Android kastje van KPN maar de YouTube app laat soms zwart beeld te zien, helaas is dit al een jaar enigste wat helpt is het kastje rebooten.

Huidige Pc

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03 22:15
@Bassbounce
Ik vermoedde dat al, vandaar mijn opmerking over de Odido tv app op de Apple TV. Die is er overigens ook voor andere platforms.

Wat je ook kunt doen is alleen internet af te nemen van je ISP en tv van NL Ziet. Je kunt het gratis 1 of 2 weken uitproberen.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-03 16:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

JeepieJoep schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Dat kan wel.
Als ik nu opzeg op de einddatum van mijn huidige contract, kan de nieuwe aanvraag gewoon gedaan worden op die datum of een datum daarna. Je zou dan hooguit een dag zonder zitten.

Ik heb er een eigen Fritzbox aan hangen, dus technisch hoeft er ook niets aangepast te worden.

.
DjoeC schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:18:
Die snap ik niet helemaal, hoe kom je aan die 53?

.
Bassbounce schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:00:
Is er verschil in beeldkwaliteit? En hoe is het wifi bereik vergeleken met de KPN Box 12 met een extra wifi punt?
Ik ben vorig jaar overgestapt van KPN naar Odidio, maar merk geen verschil in beeldkwaliteit.
Wel vind ik de bediening van het TV kastje en de app bij Odido veel beter.
Bij KPN ging de bediening op het kastje nog wel, maar de app was echt waardeloos.

Over wifi kan ik niets zeggen, ik gebruik dus een eigen Fritzbox met nog wat Mikrotik apparatuur voor de wifi.
Werkt prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 28-03-2026 11:07 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12

rvk

Bassbounce schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Sorry, ik bedoelde voor lineaire televisie. Toen ik van Ziggo afkwam, vond ik KPN echt tegenvallen.
En als je dan naar Odido gaat wordt het nog slechter. KPN werkt met multicast dus als je nu 'LIVE' kijkt, dan heb je beter kwaliteit dan als je in demand of unicast kijkt. (En Odido doet alleen unicast met de box).

Bassbounce schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:41:

Ik heb een Android kastje van KPN maar de YouTube app laat soms zwart beeld te zien, helaas is dit al een jaar enigste wat helpt is het kastje rebooten.
Ik kijk al jaren niet meer met de (officiële) YouTube app. En volgens mij wordt dat met de reclames de laatste tijd nog veel erger. (Ik gebruik een app om YouTube zonder reclame te bekijken)

• DjoeC
Thasaidon schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Die snap ik niet helemaal, hoe kom je aan die 53?
[...]

4 maanden korting, 4 maanden hoog tarief, na 8 maanden verlengen met een nieuw aanbod. Dan kom je over 8 maanden op 53 gemiddeld.

• DjoeC
GRAD85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Hoe is jou Fritz verbonden.
Heb er de originele FRITZ!SFP
XGS-PON in 2 Fritzboxen 5530 geprobeert en beide aangemeld via een medewerker van Odido,maar nada verbinding.
Zie ik iets over het hoofd,heb zowel een blauw groene patchkabel als groen\groen geprobeerd.
Direct met de Fritz 5590 AON SFP op de glaskoppeling. Ik heb (gelukkig) nog AON en dat werkt als een trein! Bij de laatste provider overstap is de boel zelfs niet los geweest ;)

• GRAD85
  • Nu online
DjoeC schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Direct met de Fritz 5590 AON SFP op de glaskoppeling. Ik heb (gelukkig) nog AON en dat werkt als een trein! Bij de laatste provider overstap is de boel zelfs niet los geweest ;)
Lol ,heb nu een van de 5530 op lan aangesloten , nu maar 1Gb maar wel mijn andere Fritzjes aangesloten.
Vind die Zyxel 10 keer niks.
Snap niet dat ik geen verbinding krijg met de SFP,de XGS SFP is spinternieuw.
Ga nog een nieuwe patchkabel bestellen,anders weet ik het ook niet.

• DjoeC
GRAD85 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Lol ,heb nu een van de 5530 op lan aangesloten , nu maar 1Gb maar wel mijn andere Fritzjes aangesloten.
XGS-PON is speciaal, daar heb ik geen verstand van en vanwege de noodzakelijke serienummer registratie, en dus moeilijker effe iets anders aansluiten bijvoorbeeld, zit ik daar ook niet op te wachten ;) Makklijker en goedkoper voor een provider is niet gelijk aan makkelijker en goedkoper voor mij 8)

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:10
GRAD85 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Je weet zeker dat je een XGS-PON aansluiting hebt en geen GPON?
Welke Huawei NT heb je en staat hier LAN of 10G LAN op bij de status LED?

• GRAD85
  • Nu online
Sende115 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Je weet zeker dat je een XGS-PON aansluiting hebt en geen GPON?
Welke Huawei NT heb je en staat hier LAN of 10G LAN op bij de status LED?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rTosLoM04M9UoWaqI7BPVWwf2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPm0EFaN8LRhLQAilVuY3FJW.png?f=fotoalbum_large 8)

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:10
Fair, Dat gaat op een GPON lijn niet lukken inderdaad.

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 23:54
Afgelopen maand de overstap gemaakt naar Odido op een KPN Netwerk glasvezelaansluiting. Met KPN zelf eigenlijk nooit problemen gehad, maar het prijsverschil en een matig verlengingsvoorstel gaven de doorslag.
Voor wie dit overweegt: hierbij mijn ervaringen na ~1 week.
Setup: eigen Fritzbox 5530, dus geen gebruik van de standaard Odido-hardware (behalve tijdelijk voor troubleshooting).
Ervaring tot nu toe:
1. Aanvraag ging soepel, vrij snel bevestiging dat alles rond was (contractprijs).
2. Migratiedatum was nergens concreet terug te vinden in Mijn Odido. Uiteindelijk via de helpdesk vernomen: ergens eind maart.
3. Mijn Odido is in de leverfase vrij nutteloos: geen duidelijke status, geen datum, weinig info. Je ontvangt alleen twee emails – that’s all.
4. Dag voor migratie nog even gecheckt via helpdesk — datum klopte. Ook direct ONT-serienummer doorgegeven (oude KPN ONT). Was trouwens een fijne helpdesk medewerker met technische kennis.
5. Migratie zelf verliep netjes: ’s ochtends profiel geladen op de Fritzbox en direct weer online. Wel opvallend: geen IPv6 (serieus, in 2026…).
6. Vaste telefonie werkte niet direct. Helpdesk was weinig behulpzaam. Na tijdelijk een Zyxel-router aangesloten te hebben, kwam telefonie wel up.
7. VoIP op de Fritzbox instellen bleek onnodig lastig. Via Mijn Odido kun je een wachtwoord genereren, maar dat werkte initieel niet (bekende bug blijkbaar). Uiteindelijk via een workaround en wat geknutsel in de dev tools de SIP-gegevens weten te achterhalen. Niet echt netjes dat dit nodig is. Hiervoor is in het odido community een mooie work-around te vinden maar voor de gemiddelde huis-thuis-keuken gebruiker is dat kansloos.
8. Grootste issue: sinds de overstap ’s avonds (±19:00–22:00) duidelijke problemen. Sessies komen slecht op en random drops. Intern hier (van de kids – en dat wil je echt niet) direct klachten (“wifi slecht”), maar het lijkt eerder upstream/capaciteit. Best zorgelijk.
Ik ga het nog verder analyseren, maar na wat rondzoeken zie ik dat dit geen incident lijkt.

Vraag aan anderen: herkennen jullie dit gedrag (met name in de avonduren)?

Eindoordeel tot nu toe: gemengd. Overstap en basisverbinding prima, maar stabiliteit in de piekuren is twijfelachtig. Als dit structureel is, had ik de overstap waarschijnlijk niet gemaakt.

Router = Fritzbox 5530
ONT = voormalig KPN
Wifi = Deco X20 bedraad

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:01

ep667

It doesn't hurt to help

super_dirk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:
8. Grootste issue: sinds de overstap ’s avonds (±19:00–22:00) duidelijke problemen. Sessies komen slecht op en random drops. Intern hier (van de kids – en dat wil je echt niet) direct klachten (“wifi slecht”), maar het lijkt eerder upstream/capaciteit. Best zorgelijk.
Ik ga het nog verder analyseren, maar na wat rondzoeken zie ik dat dit geen incident lijkt.

Ik heb sinds een aantal maanden Odido via een KPN glasvezellijn (AON). Sinds vorige week via Odido apparatuur in de POP. Ik herken dit totaal niet, het netwerk is behoorlijk snel op alle momenten. Merk ook niet dat verbindingen slechter tot stand komen. Werkt rap en zoals je van fiber mag verwachten.

Ik merk wel dat NPO Start soms iets langer moet bufferen. Bij nadere inspectie blijkt dat vooral te komen omdat KPN hiervoor een lokale mirror had en Odido niet.

EP

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 23:54
ep667 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Ik heb sinds een aantal maanden Odido via een KPN glasvezellijn (AON). Sinds vorige week via Odido apparatuur in de POP. Ik herken dit totaal niet, het netwerk is behoorlijk snel op alle momenten. Merk ook niet dat verbindingen slechter tot stand komen. Werkt rap en zoals je van fiber mag verwachten.

Ik merk wel dat NPO Start soms iets langer moet bufferen. Bij nadere inspectie blijkt dat vooral te komen omdat KPN hiervoor een lokale mirror had en Odido niet.
Ah, dank voor feedback - dat geeft hoop. Ik installeer zo even de Zyzel router van Odido zelf even om te kijken hoe dat verloopt vanavond. Met deze huidige setup (Fritzbox / X20 wifi punten) had ik voorheen geen enkel issue.

• DjoeC
super_dirk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:

Eindoordeel tot nu toe: gemengd. Overstap en basisverbinding prima, maar stabiliteit in de piekuren is twijfelachtig. Als dit structureel is, had ik de overstap waarschijnlijk niet gemaakt.

Router = Fritzbox 5530
ONT = voormalig KPN
Wifi = Deco X20 bedraad
Nee, ik heb een jaar Odido op KPN gehad en herken dit toaal niet. Altijd retesnel (tot 1Gb) - niet trager dan KPN dat ik nu weer einde jaar heb.

Setup: Fritz 5590 met Fritz SFP, 2x 1750E repeaters (nog van xs4all) verder een paar switches (Linksys, TP-Link, Cisco). Ik ben niet afhankelijk van "snelle" wifi. Voip doe ik trouwens inkomend via cheapconnect en uitgaand 12voip, een betamax submerk.

O ja, ik zie dat je XGS-PON hebt, ik heb AON met dus een eigen lijntje naar de POP en nix registratie..

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 30-03-2026 17:04 ]

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:04
njh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Toevallig gisteren ook de zaram xgs-pon module in gebruik genomen! Ben alleen nog niet heel erg tevreden over de upload snelheid. Die zit nu rond de 2.3gbit terwijl ik met de Huawei rond de 5.5gbit zat.

Dit is met het 8g abonnement op een Unifi Dreamwall met IDS uitgeschakeld. Down zit rond de 6.6gbit.
[Afbeelding]

Edit: Dit is wel met de ingebouwde speedtest op de Unifi console zelf. Als ik op een client erachter test komt de upload iets hoger uit, maar nog steeds de helft van de download:
[Afbeelding]
Heb je de uploadsnelheid nog omhoog gekregen?

Ik heb zelf de FS XGS-ONU-25-20NI aangeschaft. Mijn download zit rond de 6500 Mbit, maar de upload blijft steken op 802 Mbit. Omdat de upload niet snel genoeg is, heb ik de mediaconverter er maar weer tussen gezet.

@Tasminos @codeneos @Zorian
Welke snelheden halen jullie met deze FS-module?
(Ter info: de module is 48 graden bij een CPU-gebruik van maximaal 20%).
Ter info: de gebruikte glasvezel is groen (APC) en wordt rechtstreeks overgeprikt van de mediaconverter naar de module. Ik gebruik dus exact dezelfde patchkabel en koppeling.

[ Voor 5% gewijzigd door kmichael op 30-03-2026 16:53 ]

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 16:56

njh

kmichael schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Ik heb zelf de FS XGS-ONU-25-20NI aangeschaft. Mijn download zit rond de 6500 Mbit, maar de upload blijft steken op 802 Mbit. Omdat de upload niet snel genoeg is, heb ik de mediaconverter er maar weer tussen gezet.

Nee blijft nog steeds steken tussen de 2 en 3gbit up, maar aangezien ik niet veel meer upload nodig heb op dit moment laat ik hem wel op de module zitten, download is prima. Maar jammer is het wel. Heb een nieuwe module gekregen van winkel om het uit te sluiten dat het aan de module lag, maar dit gaf hetzelfde resultaat.

• Zorian

Zorian

What the fox?

kmichael schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Ter info: de gebruikte glasvezel is groen (APC) en wordt rechtstreeks overgeprikt van de mediaconverter naar de module. Ik gebruik dus exact dezelfde patchkabel en koppeling.
Geen idee, want nooit aangeschaft. Heb nu gewoon de standaard converter en een FS SFP+ naar 10Gbit UTP adapter in een Unifi Dream Router 7 geprikt. Werkt ook. Haal circa 2.3Gbit up en down hiermee op een 2Gbit abonnement.

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
Ik heb de laatste weken in de regio Amersfoort dat mijn internet rond 10 uur 's ochtends wegvalt. Soms herstelt het zich vanzelf na enkele minuten, soms moet ik de Huawei NTU opnieuw opstarten (powercycle). Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Ik heb Odido 1000mbit, aangesloten via Huawei NTU -> Dream Machine Pro.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45
Mathijs14 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:14:
Ik heb de laatste weken in de regio Amersfoort dat mijn internet rond 10 uur 's ochtends wegvalt. Soms herstelt het zich vanzelf na enkele minuten, soms moet ik de Huawei NTU opnieuw opstarten (powercycle). Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Zie je nog iets geks op de NTU ? alarm lampje, of PON dat niet meer brand.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Mathijs14 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:14:

Ik heb Odido 1GiB net als jij maar gebruik een Asus XT9 direct op de NTU - en in Amersfoort. Ik weet alleen niet welk merk het is.
Ooit heb ik mijn home assistent opgezet dat ie elke zoveel minuten Kees' servers gedag zegt, en dat gaat eigenlijk zonder enige verstoring rond dat tijdstip (even door de history gezocht voor je.

Dus, nee, het komt me niet bekend voor, maar dat wil niet zeggen dat je uniek bent.. Ik zou haast Odido benaderen en vragen of er iets aan de hand is omdat je zo niet kan thuiswerken?

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste