Hier een vergelijkbare ervaring met een overstap van KPN naar Odido.elsinga schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:07:
[...]
De omzetting was gisteren. Zat midden in een videocall met mijn manager, toen ineens de verbinding weg was (ik had voor de detectie een ping -t meelopen vanaf de ochtend). Op datzelfde moment een SMS van de monteur dat 'ie er over 10 minuten zou zijn. Ik gok dat 'ie toen in de centrale stond en de patching van mijn glasvezel van KPN naar Odido heeft gedaan.
Bij aankomst monteur de weg gewezen naar de meterkast, waar mijn Ubiquiti CGU opviel en ik hem de netwerkkabel liet zien die ik ging gebruiken aan de ONT (los kastje in plaats van een sleeve). Korte tijd later had ik ineens weer internet, want de ping gaf weer resultaat. Minuutje later meldde de monteur dat hij klaar was en alvast de CGU had aangesloten en het Zyxel modem weer in de doos had gedaan.Top!
[Afbeelding] Dit is het Smokeping resultaat met het omzetmoment goed zichtbaar, met beide keren de eerste hop buiten volgens tracert als target. Ping is iets hoger kennelijk, maar nog lang niet zo hoog als bij Ziggo.
De door de CGU gemeten snelheden zijn ongeveer gelijk, moet nog eens op een rustig moment testen om de echte max te meten. Bij KPN was die 940/940 vanwege PPPoE, bij Odido verwacht ik hoger omdat daar geen PPPoE wordt gebruikt. Tijdens een meting al eens een piek van ruim 1Gbit gezien, waarna de snelheid weer werd terug geregeld. Ben dus benieuwd.
Al met al met nog geen 24 uur ervaring geen rare dingen gezien. Wel een fors lagere rekening de komende tijd met 16 euro voor 1Gbit internet only (ook vanwege klantvoordeel vanwege Odido mobiel abo van zoonlief, die 7.50 korting krijgt). En over 8 maanden verlengaanbod eens opvragen en beslissen of dat interessant is, ik kan tenslotte over een jaar weer naar KPN met welkomsaanbieding.
Ping bij KPN zat altijd strak op 3ms. Dit fluctueerde nooit. Nu is de ping 5-6 ms, voor mij nog steeds prima acceptabel. Dit is gemeten via een UCG ultra.
Ik had bij KPN 200Mbit symmetrisch, nu 100Mbit symmetrisch en ik ben nog steeds tevreden over de ervaren internetsnelheid.
Al met al, tevreden met deze overstap, vooral gezien de enorme maandelijkse besparing.
[ Voor 0% gewijzigd door its_me_ op 15-07-2026 09:40 . Reden: Typo ]
:strip_exif()/f/image/Lx8oB5nreb21BRIx1oa9fgiv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1nPGWnItDEryqcu2OhoSjNvs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H50i1C1JR2RyFxZrh5h5O7av.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/sjN2AY0djFkoQuNBF6UVePbb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k6GuiGayhVvYZYwll6aDZ2Sy.png?f=fotoalbum_large)