Ik lees dit wel vaker, maar begrijp dat niet goed. Ik snap dat het iets persoonlijk is, ik ben overgestapt van Ziggo naar Odido en de TV is een verademing. Veel scherper en detail. Via wifi viel het vies tegen maar nadat ik het bekabeld had aangesloten gewoon super.victoryo schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:31:
Ik ben sinds vorige week overgestapt van KPN naar Odido omdat ze een mooie aanbieding hadden en het qua prijs toch aardig scheelt, met als doel hetzelfde te krijgen als bij KPN.
Helaas valt dat vies tegen, het internet (de 1gb glasvezel verbinding) is prima, op een default latency na die iets hoger ligt dan die bij KPN. Maar man, de kwaliteit van TV kijken is wel echt een achteruitgang.
Als ik dit geweten had was ik denk ik niet overgestapt en twijfel daarom ook om gebruik te maken van m’n 14 dagen bedenktijd.
Nu alleeen de vraag, als ik terug switch naar KPN, moet dan alles weer opnieuw aangevraagd worden, apparatuur terug en dan weer wachten op nieuwe? Of is het een kwestie van stekkertje in de centrale omhangen en ik kan de apparatuur en gegevens die ik altijd al had en nog heb weer gebruiken?
Ik vind het gebruik van forum informatie op de frontpage eigenlijk wel positief. Het brengt meer gebruikers naar het forum waardoor we meer input van anderen gaan krijgen en zelf ook niet in het luchtledige zitten te lullen.jongetje schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:25:
[...]
Is tenslotte ook allemaal Tweakers (en reclame voor hun eigen forum). Komen vaker nieuwberichten nav forum topics op de frontpage.
Ik vind Ziggo Coax echt niet de heilige graal meer. KPN, Odido en Delta slagen er inmiddels in met hun nieuwe boxen gelijk zo niet scherper beeld te leveren.Ies Korpershoek schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:46:
[...]
Ik lees dit wel vaker, maar begrijp dat niet goed. Ik snap dat het iets persoonlijk is, ik ben overgestapt van Ziggo naar Odido en de TV is een verademing. Veel scherper en detail. Via wifi viel het vies tegen maar nadat ik het bekabeld had aangesloten gewoon super.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Weet iemand of ik mijn TP link Deco X20 set direct op de glasvezel aansluiting kan aansluiten, zonder Odidio router er tussen? Gaat om de KPN lijn.
Ja, en ja. Nog beter zou het zijn om apparatuur van Nokia te gebruiken.jongetje schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:11:
[...]
Dat is dan puur een principe kwestie?
En wil je dan wel Amerikaanse apparatuur hebben?
Er zijn goede redenen om geen actieve componenten toe te laten van Huawei, een bedrijf met nogal sterke banden met de Chinese overheid, en met een bewezen slechte reputatie als het gaat om privacybelangen van haar gebruikers. De Nederlandse overheid heeft een algemene maatregel van bestuur ingesteld om dergelijke apparatuur in de kern van 5G netwerken te verbieden. Nu is dit slechts een consumentenaansluiting, maar toch gebruik ik graag apparatuur van mijn keuze. In ieder geval waar ik dat kan beinvloeden.
Ook met apparatuur van Amerikaanse makelij kan van alles aan de hand zijn, maar zelfs in deze tijden prefereer ik die nog boven Chinese rommel.
Ik weet best wat het Internet inhoudt, en wat er allemaal voor bagger op aangesloten is. Ik snap zelfs redelijk goed welke informatie uit internetstromen gehaald kan worden omdat ik meer dan dertig jaar bij een grote Amerikaanse carrier gewerkt heb om een rol waarin ik netwerken ontwierp voor grote multinationale klanten. Een carrier die een groot deel van de internationale transportcapaciteit van het Internet verzorgt. Een prachte bron van (meta)data.
Uiteindelijk is het (gelukkig) zo dat iedereen hierin een (andere) afweging kan maken.
Als er een Huawei ONT (dus in geval van een PON verbinding) wordt geleverd, dan zal de OLT aan de andere kant, dus in de PoP, ook Huawei zijn.optimist1965 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:57:
[...]
Geen idee, jij wel? In ieder geval geldt voor sommigen op dit forum: hoe minder Huawei des te beter. Ik denk overigens dat ze daar geen ongelijk in hebben.
Dat geldt niet bij alle operators (KPN PON gebruikt Nokia OLT's maar ook Genexis ONT's) maar bij Odido werkt het dus wel zo.
Wat je daarvan vindt mag ieder voor zichzelf bepalen. Ik zelf ga er vanuit dat onze nederlandse operators zeer streng zijn op het gebruik van Chinese apparatuur en dat deze in alle opzichten voldoet aan de nederlandse en europese wetgeving.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
optimist1965 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:42:
[...]
Er zijn goede redenen om geen actieve componenten toe te laten van Huawei, een bedrijf met nogal sterke banden met de Chinese overheid, en met een bewezen slechte reputatie als het gaat om privacybelangen van haar gebruikers.
offtopic:
Ik heb vast iets gemist, maar is het bewijs van achterdeurtjes ooit geleverd/openbaar gemaakt? Ja, ik ken de verhalen over de Huawei medewerkers die voor onderhoud in het KPN netwerk mochten, ook daar is nooit bewijs van lekken/doorgifte oid geleverd.
Maar goed, dit drijft een beetje af....
Ik heb vast iets gemist, maar is het bewijs van achterdeurtjes ooit geleverd/openbaar gemaakt? Ja, ik ken de verhalen over de Huawei medewerkers die voor onderhoud in het KPN netwerk mochten, ook daar is nooit bewijs van lekken/doorgifte oid geleverd.
Het is toch niet handig om deze vraag te stellen in het draadje over Odido Glasvezel?deathmonkey schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
Weet iemand of ik mijn TP link Deco X20 set direct op de glasvezel aansluiting kan aansluiten, zonder Odidio router er tussen? Gaat om de KPN lijn.
Ja dat kan. https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdfdeathmonkey schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
Hij bedoelt denk ik Odido via KPN WBARoRoNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:39:
[...]
Het is toch niet handig om deze vraag te stellen in het draadje over Odido Glasvezel?
Ligt er misschien aan wat je kijkt dan, maar voetbal is niet om aan te zien, en na wat googlen blijkt dat ook een bekend probleem te zijn. De bitrate bij Odido is lager dan die bij KPN waardoor het ook gewoon te verklaren is. Zoals ik al zei; misschien als je niet beter gewend bent is het prima, maar voor mij is het niet acceptabel wetende hoe het ook kan.Ies Korpershoek schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:46:
[...]
Ik lees dit wel vaker, maar begrijp dat niet goed. Ik snap dat het iets persoonlijk is, ik ben overgestapt van Ziggo naar Odido en de TV is een verademing. Veel scherper en detail. Via wifi viel het vies tegen maar nadat ik het bekabeld had aangesloten gewoon super.
Overigens is ook hier (natuurlijk) alles netjes bekabeld aangesloten voor de beste kwaliteit
[ Voor 5% gewijzigd door victoryo op 08-09-2025 17:51 ]
Het is off-topic, dus ik reageer even in een persoonlijk bericht aan jou, indien mogelijk.DjoeC schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:17:
[...]offtopic:Maar goed, dit drijft een beetje af....
Geen idee welke apparatuur Odido waar toepast in haar netwerken. Waar mogelijk, kies ik ervoor om Huawei componenten te vervangen. De regelgeving in Nederland is minder strict dan een aantal andere landen, zoals het VK, Australie en de VS. Daar is het gebruik van dergelijke componenten domweg verboden. En met reden, want er zijn gedocumenteerde data breaches, ook via (software updates van) customer premises equipment.Barre73 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:52:
[...]
Als er een Huawei ONT (dus in geval van een PON verbinding) wordt geleverd, dan zal de OLT aan de andere kant, dus in de PoP, ook Huawei zijn.
Dat geldt niet bij alle operators (KPN PON gebruikt Nokia OLT's maar ook Genexis ONT's) maar bij Odido werkt het dus wel zo.
Wat je daarvan vindt mag ieder voor zichzelf bepalen. Ik zelf ga er vanuit dat onze nederlandse operators zeer streng zijn op het gebruik van Chinese apparatuur en dat deze in alle opzichten voldoet aan de nederlandse en europese wetgeving.
Openreach, de KPN van VK, gebruikt volop Huawei apparatuur. Kijk maar eens op YouTube naar Openrech FttP films. Dus jouw argument slaat kant noch wal.optimist1965 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:14:
[...]
Geen idee welke apparatuur Odido waar toepast in haar netwerken. Waar mogelijk, kies ik ervoor om Huawei componenten te vervangen. De regelgeving in Nederland is minder strict dan een aantal andere landen, zoals het VK, Australie en de VS. Daar is het gebruik van dergelijke componenten domweg verboden. En met reden, want er zijn gedocumenteerde data breaches, ook via (software updates van) customer premises equipment.
Overigens staat je vrij om te iets anders toe te passen. Maar ik moet een goed argument, anders dan “Chinese rommel”, nog tegen komen.
It ain't stupid if it works!
"Chinese Rommel" is iets wat vaak geroepen wordt en nogal kort door de bocht. Je kan in China inderdaad rommel kopen, maar dat is dan je eigen schuld omdat je of je huiswerk niet goed doet of voor weinig geld dus inderdaad "rommel" koopt.vr6-only schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:01:
[...]
Openreach, de KPN van VK, gebruikt volop Huawei apparatuur. Kijk maar eens op YouTube naar Openrech FttP films. Dus jouw argument slaat kant noch wal.
Overigens staat je vrij om te iets anders toe te passen. Maar ik moet een goed argument, anders dan “Chinese rommel”, nog tegen komen.
China is al jaren copy-cat af. Er rijdt geen auto rond zonder "Chinese troep" er in en dit geldt ook voor heel veel machines in de Westerse industrie. Als jij in Bejing rond loopt, dan voelt Nederland aan als een ontwikkelingsland. China ligt op vele vlakken mijlen ver voor. Als morgen alle Chinese hardware "weg is", is het erg donker/koud en stil want niets meer werkt.
Anyway... wat meer ontopic: hier is het aftellen: Woensdag migratie van KPN Glasvezel (1gbit) naar Odido (2gbit). Voor de zekerheid heb ik voor een maandje een Ziggo abonnement genomen. Geen internet is geen optie ;-)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Nog meer mensen met Odido sinds ongeveer 21:30 geen werkende internet verbinding meer?
Yup. Sinds ongeveer 19:30, Heiloo.LostInNight schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:42:
Nog meer mensen met Odido sinds ongeveer 21:30 geen werkende internet verbinding meer?
Gaat inmiddels met horten en stoten zo nu en dan wat data door het fibertje...
[ Voor 14% gewijzigd door Compumess Inc op 08-09-2025 22:06 ]
Omgeving Ommen al sinds 10:05 gisteren geen internet meer.
Direct wel via de servicedesk 3 codes voor onbeperkt internet gekregen en bevestiging dat er een storing was.
Vage vind ik dan wel dat op hun storings pagina niks gemeld wordt.
Gebruik je de postcode check ook niks aan de hand.
Hun check m'n verbinding roept doodleuk alles is in orde. (Lekker fake gebeuren dus....)
Enigste waar info staat is op hun community pagina.
Superhandig op een thuiswerk dag...
Direct wel via de servicedesk 3 codes voor onbeperkt internet gekregen en bevestiging dat er een storing was.
Hun check m'n verbinding roept doodleuk alles is in orde. (Lekker fake gebeuren dus....)
Enigste waar info staat is op hun community pagina.
Superhandig op een thuiswerk dag...
@gasemans Je kunt toch prima thuiswerken met 3 unlimited codes? En anders ga je naar kantoor (of regel een backup lijn als het zo belangrijk is)
Nou deels kan dat.jongetje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:09:
@gasemans Je kunt toch prima thuiswerken met 3 unlimited codes? En anders ga je naar kantoor (of regel een backup lijn als het zo belangrijk is)
Totdat ik gebeld wordt op m'n mobiel op m'n 2de werksim.
Dan ben ik gewoon m'n internet via m'n telefoon kwijt. (2 andere codes in gebruik door m'n vrouw en kind)
Maar daar gaat het me ook niet om.
Dienstverlening wordt niet geleverd...
Dat is mijn punt.
Net als storingspagjnas met niet de correcte informatie.
Voor de volgende keer, beter kijk je hier op hun forum.gasemans schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:02:
Ja die heb ik ook ontvangen van de webcare.hcQd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:34:
[...]
Voor de volgende keer, beter kijk je hier op hun forum.
neemt in mijn ogen niet weg dat het gewoon op hun storingspagina moet staan.
Dat is het doel van de storingspagina toch?
Maar goed.
Hopelijk is het snel opgelost.
"Openreach, a subsidiary of BT Group, has historically used Huawei components in its UK networks, particularly for Fibre-to-the-Premises (FTTP) broadband infrastructure. Huawei supplied critical equipment, such as Optical Line Terminals (OLTs) and Optical Network Terminals (ONTs), for Openreach’s full-fibre rollout, with contracts dating back to at least 2010. However, due to security concerns raised by the UK government and international partners, Openreach has been phasing out Huawei equipment."vr6-only schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:01:
[...]
Openreach, de KPN van VK, gebruikt volop Huawei apparatuur. Kijk maar eens op YouTube naar Openrech FttP films. Dus jouw argument slaat kant noch wal.
Wikipedia
Met Chinese rommel bedoel ik de netwerkcomponenten die in andere landen verboden zijn, en indien nog in gebruik, uitgefaseerd worden. In die zin beschouw ik het als rommel (niet in de zin van de technische kwaliteiten).TFHfony schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:18:
[...]
"Chinese Rommel" is iets wat vaak geroepen wordt en nogal kort door de bocht. Je kan in China inderdaad rommel kopen, maar dat is dan je eigen schuld omdat je of je huiswerk niet goed doet of voor weinig geld dus inderdaad "rommel" koopt.
@gasemans Ja dat van die storingspagina is idd irritant. Verwijs dan direct door naar de community.
En wat betreft garanties, je hebt een consumentenlijn zonder SLA, als je dat wel wilt dan moet je een zakelijke mijn nemen. Maar goedkoper is een Ziggo, dsl of Klik&klaar ernaast te nemen.
Odido blijft een beetje rommelen met vele storingen. Gelukkig is dit tot nu toe allemaal aan mij voorbij gegaan door mijn eigen Unifi setup.
En wat betreft garanties, je hebt een consumentenlijn zonder SLA, als je dat wel wilt dan moet je een zakelijke mijn nemen. Maar goedkoper is een Ziggo, dsl of Klik&klaar ernaast te nemen.
Odido blijft een beetje rommelen met vele storingen. Gelukkig is dit tot nu toe allemaal aan mij voorbij gegaan door mijn eigen Unifi setup.
Intessante aanpak: maandag om 10 uur weten ze dat er storing is, dinsdag om 9 uur is de monteur al onderweg. Benieuwd waar ze die vandaan hebben moeten halen dat het een dag kost.....hcQd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:34:
[...]
Voor de volgende keer, beter kijk je hier op hun forum.
Nou gezien ik gewoon geen adres van Odido krijg maakt het volgens mij niet heel veel uit of ik nu hun spullenboel gebruik of mijn eigen.jongetje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:58:
@gasemans Ja dat van die storingspagina is idd irritant. Verwijs dan direct door naar de community.
En volgens mij heb ik een contract met Odido wat ik mag zien als een SLA.
ja misschien een met minder rechten/eisen maar in mijn ogen is het toch zeker een soort van SLA.
Maar goed.
storingen gebeuren. Ook wanneer je wel een zakelijke dienst heb zal dit wel eens voor komen.
En ja backup lijn ja, het is en blijft natuurlijk mn prive aansluiting.
Om nou een backup lijn te nemen...
is ook nog al overdreven dan weer
1 voordeel.
Mn vrouw kan tenminste geen TLC of zo gaan kijken nu

Ik ben 2 weken terug overgezet naar Odido haar eigen glasvezelnetwerk. Ik zat eerst op die van KPN.
Ik gebruik ruim een jaar een TP-Link ER706W router die via SFP verbinding maakte.
Nu zit ik achter een ONT van Huawei. Samen met de Zyxel werkt dit prima. Maar ik wil weer mijn eigen TP-Link gebruiken. Deze heb ik gereset en aangesloten op WAN2 (dit is de eerste beschikbare WAN-poort met UTP aansluiting).
Wat moet ik nu invullen bij de instellingen in de TP-Link? Ik krijg het maar niet werkend.
Deze sheet van Odido helpt me niet echt: https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf
Heb het nu zo ingesteld:

Maar dit werkt niet. Ook met VLAN uitgeschakeld werkt het niet. Iemand tips?
Ik gebruik ruim een jaar een TP-Link ER706W router die via SFP verbinding maakte.
Nu zit ik achter een ONT van Huawei. Samen met de Zyxel werkt dit prima. Maar ik wil weer mijn eigen TP-Link gebruiken. Deze heb ik gereset en aangesloten op WAN2 (dit is de eerste beschikbare WAN-poort met UTP aansluiting).
Wat moet ik nu invullen bij de instellingen in de TP-Link? Ik krijg het maar niet werkend.
Deze sheet van Odido helpt me niet echt: https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf
Heb het nu zo ingesteld:

Get IP using Unicast DHCP al is uitgezet en geprobeerd?
Probeer eens met DNS'en bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 8.8.8.8Binnetie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:19:
Ik ben 2 weken terug overgezet naar Odido haar eigen glasvezelnetwerk. Ik zat eerst op die van KPN.
Heb het nu zo ingesteld:
[Afbeelding]
Ja had ik geprobeerd, maar werkt niet.Samplex schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:27:
Get IP using Unicast DHCP al is uitgezet en geprobeerd?
@knakworst dat ga ik nog even proberen.
Je hebt het over WAN2? Waar gebruik je WAN2 op?Binnetie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:19:
Deze heb ik gereset en aangesloten op WAN2 (dit is de eerste beschikbare WAN-poort met UTP aansluiting).
Op de WAN2 zit de ONT van Huawei.king006 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:54:
[...]
Je hebt het over WAN2? Waar gebruik je WAN2 op?
WAN1 is een SFP aansluiting (ik gebruikte de SFP van de Draytek toen ik nog op Odido over het KPN netwerk zat).
Deze SFP werkt niet met het eigen Odido netwerk.
Wat heeft dat voor zin? Je hebt niet een een WAN IP dus wat heeft DNS hier mee te maken?Binnetie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:09:
[...]
Ja had ik geprobeerd, maar werkt niet.
@knakworst dat ga ik nog even proberen.
Gooi die TP Link B keuze troep eruit en neem degelijk merk hardware a.u.b.
Offtopic: maar dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ik gebruik al jaren naar tevredenheid de Omada oplossingen van TP-Link. Ook geplaatst bij vrienden en kennissen. Ik gebruik alleen ook een router van hun en dat is even instellen maar daarna draait het stabieler dan een Draytek router.Samplex schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:38:
[...]
Wat heeft dat voor zin? Je hebt niet een een WAN IP dus wat heeft DNS hier mee te maken?
Gooi die TP Link B keuze troep eruit en neem degelijke merk hardware a.u.b.
TP-Link is niet per definitie "B keuze troep" dus die opmerking raakt inderdaad kant noch wal.
Dat gezegd hebbende, wat voor ONT hangt er voor je TP-Link router? Wat staat er onder WAN Mode? Ik heb het gevoel dat je een optie mist ergens
Overigens maak ik a.s. maandag de overstap terug naar KPN (1gbit). Het ietwat "grillige" karakter van de Odido verbinding over KPN WBA hier in de omgeving trek ik (en mijn huishouden) bijzonder slecht. Dus we gaan het weer eens op KPN proberen
Mocht dat ook niet naar behoren werken is er ook nog Ziggo.
Dat gezegd hebbende, wat voor ONT hangt er voor je TP-Link router? Wat staat er onder WAN Mode? Ik heb het gevoel dat je een optie mist ergens
Overigens maak ik a.s. maandag de overstap terug naar KPN (1gbit). Het ietwat "grillige" karakter van de Odido verbinding over KPN WBA hier in de omgeving trek ik (en mijn huishouden) bijzonder slecht. Dus we gaan het weer eens op KPN proberen
[ Voor 39% gewijzigd door Xilvaro op 10-09-2025 08:28 ]
What seems to be the officer, problem?
Ik heb een Huawei OptiXstsr HG8010Hv6-10 GPON terminal, voor de TP-Link Vanaf daar een ethernetkabel naar TP-Link.Xilvaro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:27:
TP-Link is niet per definitie "B keuze troep" dus die opmerking raakt inderdaad kant noch wal.
Wat is er grillig aan? Het enige verschil wat je zal hebben is dat je geld nu aan KPN betaald word, alle apparatuur op de lijn blijft het zelfde.Xilvaro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:27:
Dit zou het inderdaad moeten zijn. VLAN 300 en DHCP en je krijgt je IP adres.Binnetie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:19:
Staan je instellingen onder 'WAN mode' wel goed?
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Dat geloof ik direct, sterker nog, dat weet ik.torretje2012 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:23:
[...]
Wat is er grillig aan? Het enige verschil wat je zal hebben is dat je geld nu aan KPN betaald word, alle apparatuur op de lijn blijft het zelfde.
Maar toch, sinds de overstap naar Odido is het niet zo "stabiel" als het voorheen was toen ik bij KPN (of 1 van hun dochters) zat.
Af en toe enorme vertraging, hickups, lagspikes en wat nog meer. Algehele grilligheid die ik nooit eerder heb ervagen voor ik Odido had.
What seems to be the officer, problem?
Dit vind ik nog in de log:Samueldw schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:51:
[...]
Dit zou het inderdaad moeten zijn. VLAN 300 en DHCP en je krijgt je IP adres.
Staan je instellingen onder 'WAN mode' wel goed?

In de WAN settings kan ik alleen aangeven welke poorten ik als WAN wil configureren. Hier heb ik WAN2 geselecteerd omdat WAN1 de SFP connector is.
Ja, hij geeft aan geen reactie te krijgen van de DHCP server. Je hebt de kabel wel in de goede port zitten?Binnetie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:55:
[...]
Dit vind ik nog in de log:
[Afbeelding]
In de WAN settings kan ik alleen aangeven welke poorten ik als WAN wil configureren. Hier heb ik WAN2 geselecteerd omdat WAN1 de SFP connector is.
Ik zou 'Get IP using Unicast DHCP' uitzetten.
En je kunt nog proberen iets in te vullen bij 'Host Name'. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Gister voor het eerst een korte storing bij Odido. Het was een lokale storing, maar de communicatie verraste me positief. Ik kreeg een melding dat bepaalde dingen offline gingen en mijn telefoon ging over op 5G. Binnen 10 minuten had ik een mail dat er een lokale storing in mijn postcode-gebied was en de storing stond ook meteen in 'mijn odidio'. De mail dat de storing was opgelost kwam dan wel weer een stuk later dan dat de storing al opgelost was, maar op zich gewoon netjes.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Op dit moment Odido werkend met een MC220L media converter om van glas naar mijn openwrt WAN te gaan. De WAN poort op mijn openwrt router heb ik getagged naar poort 300. Ik heb inmiddels een 9 poorts managed switch met SFP poort. Ik hoopte dat gewoon de SFP module daarin kon doen en de openwrt WAN ook op een van de poorten van de switch aan te kunnen sluiten. Beide poorten op de switch zijn dan druk aan het knipperen, dus de fysieke verbinding werkt, maar internet komt helaas niet door. Moet ik toch al iets doen met VLAN's in de managed switch? De MC220L weet neem ik aan niks van VLAN's dus ik dacht iets te simpel denk ik.
Ik neem wel even aan dat je op je switch nog wel iets ingesteld? Ik heb het overigens op deze manier al een hele lange tijd werken op een Ubiquiti Switch en USG.savale schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:11:
Op dit moment Odido werkend met een MC220L media converter om van glas naar mijn openwrt WAN te gaan. De WAN poort op mijn openwrt router heb ik getagged naar poort 300. Ik heb inmiddels een 9 poorts managed switch met SFP poort. Ik hoopte dat gewoon de SFP module daarin kon doen en de openwrt WAN ook op een van de poorten van de switch aan te kunnen sluiten. Beide poorten op de switch zijn dan druk aan het knipperen, dus de fysieke verbinding werkt, maar internet komt helaas niet door. Moet ik toch al iets doen met VLAN's in de managed switch? De MC220L weet neem ik aan niks van VLAN's dus ik dacht iets te simpel denk ik.
Ik wil dus eigenlijk de MC220L vervangen door mijn 9 poorts switch. Aan de router kant heb ik niks veranderd nog. Die verwacht nog steeds WAN vlan300... Op de switch heb ik ook nog niks ingesteld. Moet ik daar de SFP poort (9) en zeg poort 8 dan taggen met vlan300? Wat heb jij moeten doen aan instellingen?rens-br schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:13:
[...]
Ik neem wel even aan dat je op je switch nog wel iets ingesteld? Ik heb het overigens op deze manier al een hele lange tijd werken op een Ubiquiti Switch en USG.
Ja, dat denk ik wel.savale schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Moet ik daar de SFP poort (9) en zeg poort 8 dan taggen met vlan300? Wat heb jij moeten doen aan instellingen?
Ga je de switch verder ook nog gebruiken of alleen als vervanger van de mediaconverter? Want dan zie ik overigens het nut er niet zo van in.
Ik gebruik mijn switch ook voor mijn normale LAN verkeer, dus heb expliciet moeten aangeven dat het verkeer van mijn SFP doorgeven wordt aan een bepaalde poort die weer naar mijn USG gaat, vanuit mijn USG gaat er vervolgens weer een kabel terug naar mijn switch, zodat daar het LAN verkeer overheen gaat, hoe ik dat ingesteld heb staat hier: rens-br in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ja de ove rige 7 poorten zijn dan straks bedoeld voor het interne LAN netwerk. Ahh top voor die link, ga er naar kijken!rens-br schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:27:
[...]
Ja, dat denk ik wel.
Ga je de switch verder ook nog gebruiken of alleen als vervanger van de mediaconverter? Want dan zie ik overigens het nut er niet zo van in.
Ik gebruik mijn switch ook voor mijn normale LAN verkeer, dus heb expliciet moeten aangeven dat het verkeer van mijn SFP doorgeven wordt aan een bepaalde poort die weer naar mijn USG gaat, vanuit mijn USG gaat er vervolgens weer een kabel terug naar mijn switch, zodat daar het LAN verkeer overheen gaat, hoe ik dat ingesteld heb staat hier: rens-br in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
@rens-br inmiddels gelukt! De SFP en poort 8 VLAN 300 getagged en het werkt al
[ Voor 4% gewijzigd door savale op 10-09-2025 13:09 ]
Dan moet je zeker wel wat instellen en afschermen, anders ga je WAN en LAN verkeer met elkaar vermengen.savale schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:28:
Ja de ove rige 7 poorten zijn dan straks bedoeld voor het interne LAN netwerk. Ahh top voor die link, ga er naar kijken!
@savale Is het niet enorm veel eenvoudiger om de (PON) mediaconverter van Odido te gebruiken en die switch gewoon achter je router te hangen. Maakt het een stuk minder complex en hoeft de data ook niet 2 keer door je switch heen.
Makkelijker is dat zeker, maar die mediaconverter gebruikt ook weer stroom enzo. (veel gehoord argument)jongetje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:06:
@savale Is het niet enorm veel eenvoudiger om de (PON) mediaconverter van Odido te gebruiken en die switch gewoon achter je router te hangen. Maakt het een stuk minder complex en hoeft de data ook niet 2 keer door je switch heen.
Fijn dat het gelukt is!savale schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:28:
@rens-br inmiddels gelukt! De SFP en poort 8 VLAN 300 getagged en het werkt al
Als die switch het verkeer moet afhandelen kost dat ook stroom... Als energie echt een argument is dan is een mediaconverter die net aan een paar watt aan stroom gebruikt wel het laatste om op te besparen. Het enige dat je in dit geval doet is de plaats veranderen waar de energie wordt gebruikt.rens-br schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:
[...]
Makkelijker is dat zeker, maar die mediaconverter gebruikt ook weer stroom enzo. (veel gehoord argument)
Plus een stukje complexiteit toegevoegd, dan moet je bij issues wel weten hoe het precies zit. En als je een keer niet thuis bent het makkelijk te herstarten zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 10-09-2025 13:19 ]
Nou... de bedoeling was dan de overstap KPN -> Odido vanochtend plaats zou vinden, maar rond 11:45 kwam er een SMS binnen dat het een half uurtje later werd. En dat klopte precies. Een vriendelijke Guidion meneer aan de deur die de KPN aparatuur van de muur haalde en binnen een minuutje of 10 de Odido spullen aan de muur had hangen.
Hij zag de Fritzbox dus vroeg of het Odido modem opgehangen moest worden of niet, wat dus niet hoefde. Hij schoot snel even op en neer naar de centrale en ik zag het rode lichtje netjes groen worden. Een paar minuten later is hij weer terug, doet even een test via de WiFi om te laten zien dat de boel weer werkt. Alles bij elkaar 20/25 minuutjes werk.
Zelf had ik de Fritzbox 4690 al op Odido ingesteld en dit is nu het resultaat:
:strip_exif()/f/image/4WxCNJs6nFgIk2eQCrp5CqsO.png?f=user_large)
Latency naar verschillende sites is +/- 2ms hoger dan voorheen, maar ik ben geen gamer en dit merk je niet bij het dagelijks gebruik. Kortom: Een pijnloze overstap. Nu hopen dat dat gevoel zo blijft.
Ik maak in ieder geval al geen gebruik van de DNS servers van Odido, dus... dat zou al iets moeten helpen.
Hij zag de Fritzbox dus vroeg of het Odido modem opgehangen moest worden of niet, wat dus niet hoefde. Hij schoot snel even op en neer naar de centrale en ik zag het rode lichtje netjes groen worden. Een paar minuten later is hij weer terug, doet even een test via de WiFi om te laten zien dat de boel weer werkt. Alles bij elkaar 20/25 minuutjes werk.
Zelf had ik de Fritzbox 4690 al op Odido ingesteld en dit is nu het resultaat:
:strip_exif()/f/image/4WxCNJs6nFgIk2eQCrp5CqsO.png?f=user_large)
Latency naar verschillende sites is +/- 2ms hoger dan voorheen, maar ik ben geen gamer en dit merk je niet bij het dagelijks gebruik. Kortom: Een pijnloze overstap. Nu hopen dat dat gevoel zo blijft.
Ik maak in ieder geval al geen gebruik van de DNS servers van Odido, dus... dat zou al iets moeten helpen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Mensen nog trucjes om als bestaande klant met een maandelijks opzegbaar abonnement gebruik te kunnen maken van de 'nieuwe klanten' 2-jarige deals?
Op het KPN forum zag ik dat mensen een abonnement afsloten op naam van de partner. Geen idee of je in jouw geval er iets mee kan en of Odido dat ook gewoon doet.Thomox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:41:
Mensen nog trucjes om als bestaande klant met een maandelijks opzegbaar abonnement gebruik te kunnen maken van de 'nieuwe klanten' 2-jarige deals?
@jongetje
Tja het is een 10gbps / 2.5gbps switch en ik heb slechts een 400/400 verbinding, dus een beetje bandbreedte kwijt is niet zo een ramp. Het scheelt weer een kastje / klein beetje stroom.
Tja het is een 10gbps / 2.5gbps switch en ik heb slechts een 400/400 verbinding, dus een beetje bandbreedte kwijt is niet zo een ramp. Het scheelt weer een kastje / klein beetje stroom.
Ja ik heb enkel de SFP en poort 8 getagged op VLAN300 en dat was het eigenlijk al. poort 1 tm 7 zitten untagged op vlan 1. Later ga ik nog wel even de boel netjes maken, maar mijn WAN is in ieder geval gescheiden van LAN.rens-br schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:
[...]
Makkelijker is dat zeker, maar die mediaconverter gebruikt ook weer stroom enzo. (veel gehoord argument)
[...]
Fijn dat het gelukt is!Werkt de switch nu ook in je LAN netwerk?
Maandje of 4 geldeden heb ik gebeld. Had een best aardige deal voor 400/400:Thomox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:41:
eerste half jaar 25 euro per maand. Daarna 45 euro. Heb dat wel dan samen met een mobiel sim only abo geregeld: dat kost me 10 euro per maand voor 20000mb/belminuten.
Gewoon even bellen inderdaad. Ik was er zo doorheen. In mijn geval was het bij +/-8 maanden (Odido was al zelf verleng-emails het sturen voor 2 jaar) en heb 10 euro per maand korting voor 6 maanden geaccepteerd voor 1 jaar contract. Op dat moment heb ik ook TV abonnement eruit gehaald
[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 11-09-2025 08:55 ]
☻/
/▌
/ \
Hebben hier meer mensen last van continu wegvallende verbindingen bij Odido? Ik heb sinds enkele dagen dat ik DNS errors krijg. Zowel de Odido als de google dns servers geven problemen in mijn asus router.
Ik herstart de router dan en dan doet het of 5 minuten weer of het probleem is een dag weg.
Ik herstart de router dan en dan doet het of 5 minuten weer of het probleem is een dag weg.
Heb je al een ping laten lopen naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 en gekeken wat er gebeurt als je uitval ervaart ?sahinasappelsap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:12:
Hebben hier meer mensen last van continu wegvallende verbindingen bij Odido? Ik heb sinds enkele dagen dat ik DNS errors krijg. Zowel de Odido als de google dns servers geven problemen in mijn asus router.
Nee heb ik niet. Ik ga even kijken. Lijkt me een issue bij Odido omdat het incidenteel lijkt.boswandeling schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:21:
[...]
Heb je al een ping laten lopen naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 en gekeken wat er gebeurt als je uitval ervaart ?
Opzeggingen gekozen? Dat werkte ook alleen bij Ziggo op die manier, de andere 1st line support gingen er nooit in mee. Daar kun je gewoon aangeven om te verlengen zonder te dreigen om op te stappen. Gezien dit bij Ziggo zo werkte heb ik bij Odido dit ook op deze manier aangepakt.
☻/
/▌
/ \
Dit bericht heb ik ook in een ander topic geplaatst maar leek mij achteraf relevanter om hier te plaatsen:
Hier even een interessante kwestie waar misschien een antwoord op gegeven kan worden door mede-tweakers.
Wij hebben momenteel een Odido glasvezel abonnement. Dit heb ik opgezegd per 7 oktober. Op de naam van mijn partner hebben wij een nieuw abonnement afgesloten omdat dit vele malen goedkoper was dan op mijn naam een nieuw abonnement afsluiten of verlengen. Ik heb vandaag het modem en de ONT ontvangen. Dit is een nieuwe/andere ONT dan de huidige. Als ik op 7 oktober de nieuwe ONT aansluit en verbind met ons eigen modem (dat wij nu ook gebruiken), werkt alles dan of moet de patch echt door een monteur doorgevoerd/geactiveerd of geïnstalleerd worden?
Ik heb de vorige installatie voor zover ik mij kan herinneren ook gewoon zelf gedaan. Maar 100% zeker weet ik dit niet..
Hier even een interessante kwestie waar misschien een antwoord op gegeven kan worden door mede-tweakers.
Wij hebben momenteel een Odido glasvezel abonnement. Dit heb ik opgezegd per 7 oktober. Op de naam van mijn partner hebben wij een nieuw abonnement afgesloten omdat dit vele malen goedkoper was dan op mijn naam een nieuw abonnement afsluiten of verlengen. Ik heb vandaag het modem en de ONT ontvangen. Dit is een nieuwe/andere ONT dan de huidige. Als ik op 7 oktober de nieuwe ONT aansluit en verbind met ons eigen modem (dat wij nu ook gebruiken), werkt alles dan of moet de patch echt door een monteur doorgevoerd/geactiveerd of geïnstalleerd worden?
Ik heb de vorige installatie voor zover ik mij kan herinneren ook gewoon zelf gedaan. Maar 100% zeker weet ik dit niet..
Welke ONT heb je nu? En welke ONT zit in je pakket? Dat bepaald welke netwerktechniek het is, als het dezelfde techniek is bestaat er een kans dat er niks gepacht hoeft te worden.Hoogheid schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:12:
Dit bericht heb ik ook in een ander topic geplaatst maar leek mij achteraf relevanter om hier te plaatsen:
Bedankt voor het meedenken!rens-br schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:17:
[...]
Welke ONT heb je nu? En welke ONT zit in je pakket? Dat bepaald welke netwerktechniek het is, als het dezelfde techniek is bestaat er een kans dat er niks gepacht hoeft te worden.
Momenteel gebruiken wij de Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 en in het nieuwe installatiepakket zit de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Zo te zien ga je van GPON naar XGSPON, je ene ONT is een GPON 1Gbit/s ONT en je nieuwe is een 10Gbit XGSPON ONT.Hoogheid schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:58:
[...]
Bedankt voor het meedenken!
Momenteel gebruiken wij de Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 en in het nieuwe installatiepakket zit de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Kortom, vermoedelijk moet er ook wat omgezet worden in de wijkkast.
Ik blijf met mijn asus RT-AX55 die als modem ingesteld is toch onderstaande melding houden, terwijl ik vlan 300 ingesteld heb:sahinasappelsap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:46:
[...]
Nee heb ik niet. Ik ga even kijken. Lijkt me een issue bij Odido omdat het incidenteel lijkt.
Your ISP's DHCP does not function properly.
En dan heb ik geen internet meer. Reboot en dan werkt het weer even en vervolgens terug bij af. Heb Odido gebeld en die willen persé de zyxel erop hebben om te kunnen kijken of er iets mis gaat op de lijn. Dat kreng er nu maar weer voor gezet en kijken of de problemen dan automagisch verdwijnen.
Toch raar dat dit nu sinds een dag of 4 optreedt.
Ik denk dat dit niet gaat werken om dat deze ONT een andere ID heeft die eerst bij Odido geregistreerd moet wordenHoogheid schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:12:
even inbellen dat je wensdatum naar voren word getrokken en dan de guidion zo rap mogelijk laten langs komen. Met wisseling van persoon A naar persoon B is er nooit 100% zonder downtime administratief te werken, maar wel zo kort mogelijk te maken als je de juiste persoon aan de lijn krijgt.Hoogheid schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:58:
[...]
Bedankt voor het meedenken!
Heb je ook bij Lan / IPTV vlan 300 ingesteld? Er zijn 2 plekken waar het moet als ik Odido community moet geloven. bij WAN ergens en bij LAN / IPTV.sahinasappelsap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:38:
[...]
Ik blijf met mijn asus RT-AX55 die als modem ingesteld is toch onderstaande melding houden, terwijl ik vlan 300 ingesteld heb:
Your ISP's DHCP does not function properly.
En dan heb ik geen internet meer. Reboot en dan werkt het weer even en vervolgens terug bij af. Heb Odido gebeld en die willen persé de zyxel erop hebben om te kunnen kijken of er iets mis gaat op de lijn. Dat kreng er nu maar weer voor gezet en kijken of de problemen dan automagisch verdwijnen.
Toch raar dat dit nu sinds een dag of 4 optreedt.
Waar staat dat? Want het lijkt me sterk dat dat op 2 plaatsen zou staan.NoFearWizz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:31:
[...]
Heb je ook bij Lan / IPTV vlan 300 ingesteld? Er zijn 2 plekken waar het moet als ik Odido community moet geloven. bij WAN ergens en bij LAN / IPTV.
Bij oudere modellen/firmware moet het onder LAN/IPTV.
Bij nieuwe modellen/firmware zou het onder WAN kunnen staan.
Maar op 2 plaatsen lijkt me echt overbodig en alleen maar reden tot verwarring.
Zie dit topic, daar moest iemand het op twee plaatsen aanpassen wilde het werken.rvk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:40:
[...]
Waar staat dat? Want het lijkt me sterk dat dat op 2 plaatsen zou staan.
Bij oudere modellen/firmware moet het onder LAN/IPTV.
Bij nieuwe modellen/firmware zou het onder WAN kunnen staan.
Maar op 2 plaatsen lijkt me echt overbodig en alleen maar reden tot verwarring.
https://community.odido.n...370643?tid=370643&fid=566
Ik zie dinsdag pas hoe of wat al Guideon eindelijk mijn aansluiting komt doen. Zodra het werkt gaat de Zyxel er tussen uit en mijn eigen Asus ROG AXE16000 er voor in de plaats.
Ben er ondertussen achter wat het is.NoFearWizz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:31:
[...]
Heb je ook bij Lan / IPTV vlan 300 ingesteld? Er zijn 2 plekken waar het moet als ik Odido community moet geloven. bij WAN ergens en bij LAN / IPTV.
Had niets met odido te maken, maar de rt-ax55 is overleden zo lijkt het. Die herstart om de zoveel tijd spontaan opnieuw op.
Dat is balen. maar gelukkig gevonden wat het was.sahinasappelsap schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ben er ondertussen achter wat het is.
Had niets met odido te maken, maar de rt-ax55 is overleden zo lijkt het. Die herstart om de zoveel tijd spontaan opnieuw op.
Ok. Dat is inderdaad raar. Dan vraag ik me af wat er zou gebeuren als je bij die BE88U wel de LAN/IPTV invult maar die van de WAN gewoon leeglaat (of het dan ook gewoon werkt). Want 300 op twee plaatsen vind ik heel raar. Wat als de nummers verschillend zijn. Je zou zeggen dat de firmware slechts 1 van de 2 waardes pakt.NoFearWizz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:49:
[...]
Zie dit topic, daar moest iemand het op twee plaatsen aanpassen wilde het werken.
https://community.odido.n...370643?tid=370643&fid=566
Ben benieuwd of de Asus ROG AXE16000 dit ook op 2 plaatsen heeft staan.
Mijn GT-AX6000 heeft het ook op twee plaatsen staan en ik heb alleen bij LAN/IPTV 300 ingesteld staan en dat werkt probleemloos. In WAN/802.1Q kan je Enable op no zetten en hoef je daar dus niks in te vullen.rvk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:12:
[...]
Ok. Dat is inderdaad raar. Dan vraag ik me af wat er zou gebeuren als je bij die BE88U wel de LAN/IPTV invult maar die van de WAN gewoon leeglaat (of het dan ook gewoon werkt). Want 300 op twee plaatsen vind ik heel raar. Wat als de nummers verschillend zijn. Je zou zeggen dat de firmware slechts 1 van de 2 waardes pakt.
rvk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:12:
[...]
Ok. Dat is inderdaad raar. Dan vraag ik me af wat er zou gebeuren als je bij die BE88U wel de LAN/IPTV invult maar die van de WAN gewoon leeglaat (of het dan ook gewoon werkt). Want 300 op twee plaatsen vind ik heel raar. Wat als de nummers verschillend zijn. Je zou zeggen dat de firmware slechts 1 van de 2 waardes pakt.
Ik ga het dinsdag zien, wat werkt. Ik draai zelf wel ASUS MerlinWRT in de 3006 branch.ADDG schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:22:
[...]
Mijn GT-AX6000 heeft het ook op twee plaatsen staan en ik heb alleen bij LAN/IPTV 300 ingesteld staan en dat werkt probleemloos. In WAN/802.1Q kan je Enable op no zetten en hoef je daar dus niks in te vullen.
Ik ben mezelf aan het inlezen op een nieuw wifi-systeem dat toekomstbestendig is en waar ik mijn nas (nagenoeg) volledig zou kunnen benutten (2.5gbit). Ik kwam uit bij de TP-link deco BE65 set.
Kan ik die ook zo instellen dat hij werkt op de ONT van odido? Oftewel als VLAN300? In de pricewatch zie ik enkel een aantal Fritz ASUS en unify apparaat die deze 'tekst' hebben. Iedereen heeft het over IP TV achtige zaken...
Edit:
Lijkt te kunnen...
Klikkerdeklik
Kan ik die ook zo instellen dat hij werkt op de ONT van odido? Oftewel als VLAN300? In de pricewatch zie ik enkel een aantal Fritz ASUS en unify apparaat die deze 'tekst' hebben. Iedereen heeft het over IP TV achtige zaken...
Edit:
Lijkt te kunnen...
Klikkerdeklik
[ Voor 16% gewijzigd door Thomox op 12-09-2025 21:51 ]
Yep, dat kan. Werkt hier perfect. Strak 2498mbit van en naar de NAS ookThomox schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:27:
TP-link deco BE65
Kan ik die ook zo instellen dat hij werkt op de ONT van odido? Oftewel als VLAN300?
[ Voor 7% gewijzigd door ParaWM op 12-09-2025 22:06 ]
Sinterklaas wil bier !
Wij overwegen over te stappen van Ziggo naar Odido, maar we zitten met één twijfel. Hoe verhouden de standaard modems zich t.o.v. elkaar?
De Ziggo SmartWifi modem (Compal) kan zonder moeite ons hele appartement voorzien van goede dekking. Via Odido wordt de Zyxel T-56 geleverd, las ik op hun website. Kan ik van deze Zyxel minimaal de prestaties verwachten die ik nu heb via het Ziggo-modem?
De Ziggo SmartWifi modem (Compal) kan zonder moeite ons hele appartement voorzien van goede dekking. Via Odido wordt de Zyxel T-56 geleverd, las ik op hun website. Kan ik van deze Zyxel minimaal de prestaties verwachten die ik nu heb via het Ziggo-modem?
Ik ben net gewisseld en had vroeger ook een compal daarna sagemcom nu zyxel. Routers in meterkast is niet ideaal dus ik gebruik ook tplink deco's, maar het wifi bereik van de zyxel is vergelijkbaar met de compal.TNThomas schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
Wij overwegen over te stappen van Ziggo naar Odido, maar we zitten met één twijfel. Hoe verhouden de standaard modems zich t.o.v. elkaar?
De Ziggo SmartWifi modem (Compal) kan zonder moeite ons hele appartement voorzien van goede dekking. Via Odido wordt de Zyxel T-56 geleverd, las ik op hun website. Kan ik van deze Zyxel minimaal de prestaties verwachten die ik nu heb via de Ziggo-modem?
Goed om te horen, bedankt! In ons toekomstige huis (nog een paar maanden wachten tot de bouw klaar is), stap ik over op alles van Ubiquiti. Echter is voor ons appartement (ongeveer 65-70 m2) het modem voldoende.wlmpie schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:24:
[...]
Ik ben net gewisseld en had vroeger ook een compal daarna sagemcom nu zyxel. Routers in meterkast is niet ideaal dus ik gebruik ook tplink deco's, maar het wifi bereik van de zyxel is vergelijkbaar met de compal.
Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.TNThomas schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:41:
[...]
Goed om te horen, bedankt! In ons toekomstige huis (nog een paar maanden wachten tot de bouw klaar is), stap ik over op alles van Ubiquiti. Echter is voor ons appartement (ongeveer 65-70 m2) het modem voldoende.
Momenteel doet het Ziggo-modem zijn werk prima vanuit de meterkast. Goed genoeg om ons huidige appartement volledig van (snelle) wifi te voorzien. Vandaar dus de vraag hoe “krachtig” de Zyxel is t.o.v. die van Ziggo.optimist1965 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:34:
[...]
Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.
Voor ons huis ga ik inderdaad voor één AP op elke verdieping en nog een extra AP in de berging. Dat komt dus wel goed.
Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?
Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
Ik vond de beeldkwaliteit van Odido (op een Nvidia Shield met de Odido Android TV app) ronduit belabberd (onscherp, minder goede kleuren). Wij zijn overgestapt op NLZiet en dat is aanzienlijk beter in mijn ogen. Netflix is ook duidelijk beter.TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?
De bediening van de Odido app is vrij clumsy, ook in dat opzicht is NLZiet veel handiger.
Hangt er een beetje van af hoe je Ziggo gebruikt. De streaming van Ziggo vond ik zelf altijd matig, maar kwa beeldkwaliteit kan er weinig op tegen DVB-C van Ziggo. Heb dat jaren gebruikt met een Humax ontvanger tot volle tevredenheid.Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
DVB-C zal op termijn echter uitgefaseerd worden heb ik begrepen.
Voor zover ik weet komt alleen KPN met streaming in de buurt van Ziggo, al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee,
Die TV discussie komt regelmatig voorbij. Houd er rekening mee dat het platform 4 jaar geleden is vernieuwd en oude ervaringen niet relevant zijn. Daarnaast worden er continue aanpassingen gedaan, zo was het beeld bij sport in het begin wazig. Maar dat vind ik nu een stuk verbeterd.TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:
Ik vind de beeldkwaliteit prima/goed op mijn Samsung tv met de app en via de googletv app. Als ik bij de buren met Ziggo kijk zie ik geen verschil.
Zoals al eerder gezegd blijft er een hardnekkige mythe dat het beeld bij Ziggo, met name via dvbc, het beste is. Maar die zetten ook steeds meer compressie en sinds kort al meer VBR streams in om maar ruimte te maken voor sneller internet.
En als je echt twijfelt ga je bij iemand kijken due Odido tv heeft. Nlziet kun je prima zelf testen via elke verbinding.
Zitten er genoeg, maar gewoon bellen tussen 8 en 8 en dan krijgen die mensen ook gewoon betaald voor het werk wat ze doenTweakriez schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:58:
Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.
2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
1x thuis internet 1 gbit + televisie via app
totaal tijdens actie periode: 57,50 per maand
totaal na actie periode (na 10 maanden): 85,00 per maand
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.
Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).
Ik hoop dat de kwaliteit van Odido goed is qua dekking/ uptime etc. etc.
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.
P.S. Monteur was in 15 minuten klaar.
Grappig dat je die "110 euro installatiekosten" gratis krijgt.
Amper werk man.
2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.
Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.
Amper werk man.
[ Voor 4% gewijzigd door Staircase op 15-09-2025 12:17 ]
Ik was vorig jaar buiten de EU en kreeg daar gewoon een NL ip nummer via mijn Odido telefoon abonnement, ik kon daardoor zonder VPN naar alle streamingdiensten kijken die ik had.Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Met Odido kun je in de VS alleen gebruikmaken van T-Mobile. In gebieden zonder T-Mobile dekking schakelt je telefoon over naar AT&T, maar dan kun je alleen bellen en sms'en geen data. Het lastige is dat je toestel niet automatisch terugschakelt naar T-Mobile zodra die dekking weer beschikbaar is. Het is daarom het beste om je telefoon handmatig op T-Mobile vast te zetten.Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.
Amper werk man.
Met KPN kun je daarentegen gebruikmaken van alle drie de netwerken.
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.
Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.
Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.
Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.
Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.
Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...DjoeC schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:26:
[...]
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Check.amphora schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:30:
[...]
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...
Odido glas is bij mij sinds december 2 maal van ip gewisseld. Overigens vind ik dat remote werken via een VPN vanaf een vast ip adres nogal "beperkend" is. Maar da's persoonlijk
Ik ben net weer over naar Odido. ik wissel ziggo en odido af en vang dus elk jaar max. korting.Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Odido is idd wat minder gestroomlijnd dan Ziggo. Het is een soort Wehkamp, ze doen niets zelf. Alles wordt gedaan door onderaannemers en als er iets mis gaat gaan die naar elkaar wijzen i.p.v. het probleem op te lossen. Maar meestal gaat het gewoon goed en heb je een prima verbinding. Net als de ziggo community heb je ook een odido community met een paar deskundige gebruikers en moderatoren waar je meer aan hebt dan werkstudenten van een telefonische klantenservice.
Grootste nadeel van Odido is dat af en toe het laden van nieuwe of drukke websites of apps wat trager gaat. Dat heeft denk ik met de peering te maken of met het feit dat Odido nog geen ipv6 gebruikt en alle verkeer dus via ipv4 servers moet.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen