• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
Tranquility schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:48:
Zijn er meer mensen bij wie de upload behoorlijk achterloopt op de download?
Ik heb een 2GB abbo en heb een prima download van meer dan 2GB, maar de upload is in vergelijking slecht. Ook de latency is niet om over naar huis te schrijven.
Wellicht is dit ook de oorzaak van het trage WW? Veel sites duren lang om te laden.


[Afbeelding]
Heb altijd volle bak hier ,zowel met de zyxel en nu met de FB 4690.


Het scheelt wel of ik Brave of Firefox gebruik, betere upload is met Brave

En met andere server in Arnhem,net gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r8ofZGQpmU_ATaEPUHbYEzY28U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kf2G5Ju1m00BfwCU1sKMrxUA.png?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rTosLoM04M9UoWaqI7BPVWwf2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPm0EFaN8LRhLQAilVuY3FJW.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVgoKGO1To9WSUa3PdAMWFJ72gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2xP1H5j28VsA2yBg0UnRrPz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door GRAD85 op 07-06-2026 08:17 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
DON PAPA schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:49:
Heb je al een keer een andere netwerkkabel geprobeerd?
Zojuist een verse kabel rechtstreeks aangesloten op het Zyxel modem, met hetzelfde resultaat.
Echter, dacht ik, laat ik eens een andere browser proberen en heb met zowel Edge als Brave gewoon de volle bak in beide richtingen. Daarna weer Firefox, wat mijn standaard browser is, geprobeerd en wederom de slechte upload. De oorzaak is dus Firefox!

[edit]
Heb ook nog even de "Firefox Opfrissen" functie gebruikt en de U-block extension verwijderd om te kijken of dat de oorzaak is, maar hij blijft de upload vertragen. Ik zat me al langer te ergeren aan Firefox de laatste tijd. Firefox is niet meer de fijne browser die het ooit was sinds de vele updates die de browser er niet fijner op hebben gemaakt.. Dus maar eens op zoek naar een nieuwe browser.
Ben wel benieuwd welke browser hier op het forum de voorkeur geniet.

[ Voor 33% gewijzigd door Tranquility op 07-06-2026 11:59 ]


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:50
Tranquility schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Ben wel benieuwd welke browser hier op het forum de voorkeur geniet.
FF

  • MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 18:10
Ik gebruik binnen mijn netwerk matter over thread moet ik dan in het odido modem ipv6 aanzetten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMcWqvuqIMXCbsNp4gsscIOC4pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OHmp76gF2HCQGLcayziwI5k.jpg?f=fotoalbum_large
0verfl0wX schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:13:
[...]

Iemand nog een idee hoe ver de administratieve overname is van het primevest glasvezel netwerk in Den Haag, Segbroek door kpn en wanneer mogelijk de glasvezel bestellingen weer open gaan?
@0verfl0wX Er waren drie dingen te doen:

1) Alle adressen met status en engineering in de database van KPN Netwerk (als nieuwe eigenaar). Is gedaan.
2) Alle PoP's voorzien van KPN apparatuur - ik meende dat dat klaar was maar ben niet helemaal zeker

3) Alle niet aangesloten adressen projectmatig en deel voor deel alsnog proberen aan te sluiten. Die adressen staan dicht voor glasvezelorders maar het na-aansluiten is gaande.

Jij hebt een aansluiting in huis dus bij jou zou alleen reden 2 kunnen spelen. Maar dat verklaart hooguit waarom je niet bij KPN zou kunnen bestellen. Odido (Glasoperator) is verantwoordelijk voor zijn eigen openstellingen van apparatuur en die was ook gewoon opengesteld zoals je zag,

Nu je die AON aansluiting hebt laten zien begin ik te denken dat het daarmee te maken heeft...

Wil je adres in een DM sturen? Dan ga ik eens op speurtocht..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • 0verfl0wX
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:33:
[...]

@0verfl0wX Er waren drie dingen te doen:

1) Alle adressen met status en engineering in de database van KPN Netwerk (als nieuwe eigenaar). Is gedaan.
2) Alle PoP's voorzien van KPN apparatuur - ik meende dat dat klaar was maar ben niet helemaal zeker

3) Alle niet aangesloten adressen projectmatig en deel voor deel alsnog proberen aan te sluiten. Die adressen staan dicht voor glasvezelorders maar het na-aansluiten is gaande.

Jij hebt een aansluiting in huis dus bij jou zou alleen reden 2 kunnen spelen. Maar dat verklaart hooguit waarom je niet bij KPN zou kunnen bestellen. Odido (Glasoperator) is verantwoordelijk voor zijn eigen openstellingen van apparatuur en die was ook gewoon opengesteld zoals je zag,

Nu je die AON aansluiting hebt laten zien begin ik te denken dat het daarmee te maken heeft...

Wil je adres in een DM sturen? Dan ga ik eens op speurtocht..
@Barre73 heb een DM gestuurd
Gezien en de vraag intern uitgezet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • 0verfl0wX
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Gezien en de vraag intern uitgezet.
(y)

  • BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 21:12
Sinds 15:41 uur is mijn internet offline, ik dacht eerst dat het aan de unifi router lag aangezien ik een kabeltje verkeerd had geraakt tijdens het stofzuigen, maar ook de Zyxel T56 geeft aan geen internet te hebben. Ik krijg geen WAN IP adres.

Omgeving Almelo. Anderen ook last van?

PON lampje is gewoon groen, data is oranje.

[ Voor 7% gewijzigd door BlazeMuis op 08-06-2026 17:11 ]


  • sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:50
BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:11:
Sinds 15:41 uur is mijn internet offline, ik dacht eerst dat het aan de unifi router lag aangezien ik een kabeltje verkeerd had geraakt tijdens het stofzuigen, maar ook de Zyxel T56 geeft aan geen internet te hebben. Ik krijg geen WAN IP adres.

Omgeving Almelo. Anderen ook last van?
Ik heb mijn UPS gewisseld waardoor alles even stroomloos was. Deco komt nu niet meer online, maar het glasvezelmodem geeft connection wel groen. Ik zie wat piekjes op allestoringen op komen en heb nu geen tijd om te troubleshooten dus we gaan het zien, straks als de kinderen op bed liggen en het nog down is dan stap voor stap kijken wat het issue is. Arnhem trouwens.

  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:01

BIM

Nothing interesting

BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:11:
Sinds 15:41 uur is mijn internet offline, ik dacht eerst dat het aan de unifi router lag aangezien ik een kabeltje verkeerd had geraakt tijdens het stofzuigen, maar ook de Zyxel T56 geeft aan geen internet te hebben. Ik krijg geen WAN IP adres.

Omgeving Almelo. Anderen ook last van?

PON lampje is gewoon groen, data is oranje.
Hier hetzelfde in Doorn, sinds 15.11 problemen, waarvan ik ook dacht dat het aan mijn router zou liggen. Alle lampjes zijn groen, maar de router zegt packet loss.

  • BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 21:12
Dan ben ik gelukkig niet de enige, was al bang dat ik iets kapot had gemaakt.

We zullen het zien hoe lang dit gaat duren. Dan maar even de hotspot aan.

  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:01

BIM

Nothing interesting

BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:37:
Dan ben ik gelukkig niet de enige, was al bang dat ik iets kapot had gemaakt.

We zullen het zien hoe lang dit gaat duren. Dan maar even de hotspot aan.
Ik heb Odido al gebeld, maar kreeg nu (in tegenstelling toen ik om 15.30 belde) middels in ingesproken mededeling te horen dat er problemen zijn met de vaste diensten (en dat ik dus op kon hangen).

  • BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 21:12
Inmiddels heb ik weer internet. Wel een compleet nieuw IP adres.

  • evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Hier ligt het er ook uit sinds 17:00. Regio Haarlem.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.


  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:01

BIM

Nothing interesting

BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:24:
Inmiddels heb ik weer internet. Wel een compleet nieuw IP adres.
Hier (helaas ivm whitelisting) hetzelfde verhaal. Verbinding terug, maar ander IP. Bij terugkijken in de logs blijkt packet loss de hele dag al >30% te zijn geweest.

Verklaart ook gelijk waarom ik slecht verstaanbaar was.

  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
Als je overstapt van kpn, wordt dan het zwarte kastje wat je over het aansluitpunt schuift vervangen?

Of komt er ( behalve het modem ) nog extra aparatuur bij?

  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:01

BIM

Nothing interesting

joey82 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:03:
Als je overstapt van kpn, wordt dan het zwarte kastje wat je over het aansluitpunt schuift vervangen?

Of komt er ( behalve het modem ) nog extra aparatuur bij?
Hangt ervan af van wie het netwerk is. Hier is het glasnetwerk van Delta en zit er een ONT van Delta tussen waar we gewoon de router op inprikken. Als KPN het netwerk heeft aangelegd, zal dat waarschijnlijk weer anders zijn.

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil ;)

  • boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 18:48
ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil ;)
Als je uit principe (omdat ze geen ipv6 ondersteunen) geen provider wil dit geen ipv6 heeft kan ik je wel begrijpen. Maar voor de werking maakt het niet veel uit. Tenzei je zelf ipv6 nodig hebt.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil ;)
Nou kijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubQ6X5OhteY90_Cp6uNYibu0zEM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uoF3kGTq0VJbtVtWAHfWBOfj.png?f=user_large

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
boswandeling schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Als je uit principe (omdat ze geen ipv6 ondersteunen) geen provider wil dit geen ipv6 heeft kan ik je wel begrijpen. Maar voor de werking maakt het niet veel uit. Tenzei je zelf ipv6 nodig hebt.
Beide. Ik gebruik het ook actief.

En het beloofd niet veel goeds, dat ze nu anno 2026 nog steeds geen ipv6 hebben uitgerold. Ik dacht dat Ziggo al laat was.
ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil ;)
Delta doet bij een (groot?) aantal klanten CGNAT, dat vind ik vele malen vervelender dan dat er geen ipv6 is. Ik heb zelf niet niet iets wat nu niet werkt omdat ik geen ipv6 heb.

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Delta doet bij een (groot?) aantal klanten CGNAT, dat vind ik vele malen vervelender dan dat er geen ipv6 is. Ik heb zelf niet niet iets wat nu niet werkt omdat ik geen ipv6 heb.
cgnat was eenvoudig uit te zetten via het portaal. Voor de meeste mensen is cgnat prima.
ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:04:
[...]

cgnat was eenvoudig uit te zetten via het portaal. Voor de meeste mensen is cgnat prima.
Maar stap je nu echt niet over vanwege ipv6? Wat merk je daar in de praktijk nu echt van? Ben serieus wel benieuwd.

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Maar stap je nu echt niet over vanwege ipv6? Wat merk je daar in de praktijk nu echt van? Ben serieus wel benieuwd.
Los van de technische voordelen van ipv6, vind ik dat een provider anno nu, geen serieuze kandidaat meer is als ze geen ipv6 aanbieden.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Vandaag een kleine storing gehad, voor het eerst in 10 jaar klant te zijn. Kreeg om 3 uur een berichtje van mijn vrouw dat het niet werkte en kreeg vervolgens een half uur later een mail van Odido dat er storing was in mijn postcode met een code voor onbeperkt internet. (al werkte het internet alweer)

Vervolgens daarna iets minder dan 2 uur later een mailtje dat de storing was opgelost. Dikke prima wat mij betreft.

  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
BIM schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Hangt ervan af van wie het netwerk is. Hier is het glasnetwerk van Delta en zit er een ONT van Delta tussen waar we gewoon de router op inprikken. Als KPN het netwerk heeft aangelegd, zal dat waarschijnlijk weer anders zijn.
volgens mij is het netwerk van kpn,


waar kan ik dit eigenlijk vinden?

  • vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:06

vr6-only

Blub Blub

joey82 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:47:
[...]

volgens mij is het netwerk van kpn,


waar kan ik dit eigenlijk vinden?
Postcode check op de website van freedom internet. Zij geven iets meer details.

Maar indien de kabel oranje van kleur is, is de kans al groot (niet 100%) en op de FTU, bij het nieuwste model, staat KPN erop.

It ain't stupid if it works!


  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
vr6-only schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:36:
[...]

Postcode check op de website van freedom internet. Zij geven iets meer details.

Maar indien de kabel oranje van kleur is, is de kans al groot (niet 100%) en op de FTU, bij het nieuwste model, staat KPN erop.
volgens freedom internet is het idd kpn,


ook idd een oranje kabel.
joey82 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:39:
[...]

volgens freedom internet i het idd kpn,


ook idd een oranje kabel.
Als dat huidige zwarte kastje een XGS-PON kastje is (te herkennen aan o.a. het lampje "Alarm" en "Connection") dan hoeft deze niet vervangen te worden. Freedom zorgt ervoor dat deze naar hen toe wordt geregistreerd in plaats van naar de huidige provider.

Is het een AON kastje (dan staat er niet Alarm op maar Glas, Power en Ethernet) dan hoeft deze ook niet vervangen te worden. Maar omdat de adminstratie hiervan belabberd is, heb je grote kans dat Freedom er wel eentje meestuurt.

Wel is er een kans dat er in jouw PoP inmiddels ook XGS-PON leverbaar is en dat Freedom je daarop gaat leveren. Dan moet het AON kastje voor een XGS-PON kastje worden verwisseld. Zelfde uiterlijk, andere ledjes en termen :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-06 18:41
Na al een paar jaar structureel met Mobiel en Internet & TV bij KPN te hebben gezeten, ben ik steeds meer aan het neigen naar een overstap (voor zowel mobiel als internet & TV). Momenteel komt bij mijn vergelijking Odido het beste naar voren (Glasvezel, min. 1GB, prijs). Daarnaast vind ik het verlengaanbod van KPN ronduit schandalig, zeker na ik denk een jaar of 8 minimaal klant te zijn geweest. Over de service en (vooral) het gebruik van KPN ben ik erg tevreden. Wifi doet het goed, heb een viertal (gratis!) KPN Wifipunten in huis gekregen en heb daar verder nooit problemen mee. Wel altijd jammer gevonden dat je bij KPN geen eigen router erachter kon hangen.

Zijn er mensen die dezelfde overstap hebben gemaakt? Zo ja, zijn de ervaringen net zo goed bij Odido?
Zijn ook de Odido Wifipunten een beetje van goede kwaliteit of beter een Mesh netwerk op te zetten met zelf gekochte apparatuur?

  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

TheRealNiels schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:58:
Na al een paar jaar structureel met Mobiel en Internet & TV bij KPN te hebben gezeten, ben ik steeds meer aan het neigen naar een overstap (voor zowel mobiel als internet & TV). Momenteel komt bij mijn vergelijking Odido het beste naar voren (Glasvezel, min. 1GB, prijs). Daarnaast vind ik het verlengaanbod van KPN ronduit schandalig, zeker na ik denk een jaar of 8 minimaal klant te zijn geweest. Over de service en (vooral) het gebruik van KPN ben ik erg tevreden. Wifi doet het goed, heb een viertal (gratis!) KPN Wifipunten in huis gekregen en heb daar verder nooit problemen mee. Wel altijd jammer gevonden dat je bij KPN geen eigen router erachter kon hangen.

Zijn er mensen die dezelfde overstap hebben gemaakt? Zo ja, zijn de ervaringen net zo goed bij Odido?
Zijn ook de Odido Wifipunten een beetje van goede kwaliteit of beter een Mesh netwerk op te zetten met zelf gekochte apparatuur?
Ja, hier na vele jaren KPN ook over naar Odido. Vond het ook spannend, maar het verschil in geld gaf de doorslag. Tot nu toe bevalt het prima. Zitten er nu met internet en tv sinds 1 juni. Het zappen via de TV gaat bijvoorbeeld veel sneller bij Odido. Internetten ook geen probleem. Klantenservice is vriendelijk, heb ze nu 2, 3x nodig gehad (lang verhaal, lag niet aan Odido). Heb geen ervaring met wifipunten. Ben met mobiel sinds maandag ook over :)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
Barre73 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Als dat huidige zwarte kastje een XGS-PON kastje is (te herkennen aan o.a. het lampje "Alarm" en "Connection") dan hoeft deze niet vervangen te worden. Freedom zorgt ervoor dat deze naar hen toe wordt geregistreerd in plaats van naar de huidige provider.

Is het een AON kastje (dan staat er niet Alarm op maar Glas, Power en Ethernet) dan hoeft deze ook niet vervangen te worden. Maar omdat de adminstratie hiervan belabberd is, heb je grote kans dat Freedom er wel eentje meestuurt.

Wel is er een kans dat er in jouw PoP inmiddels ook XGS-PON leverbaar is en dat Freedom je daarop gaat leveren. Dan moet het AON kastje voor een XGS-PON kastje worden verwisseld. Zelfde uiterlijk, andere ledjes en termen :-)
Wow, wat ingewikkeld allemaal voor een leek.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:47
joey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Wow, wat ingewikkeld allemaal voor een leek.
Tja wie vraagt krijgt antwoord van een expert ;)
Je hoeft dit niet te weten als klant van.
Zij regelen dat het wordt vervangen als zij het nodig vinden, kost je niets extras.

  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
Kodess schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Tja wie vraagt krijgt antwoord van een expert ;)
Je hoeft dit niet te weten als klant van.
Zij regelen dat het wordt vervangen als zij het nodig vinden, kost je niets extras.
Als we weer van odido naar kpn gaan dan wordt dat glasvezelkastje weer vervangen?

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 18:44
joey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Als we weer van odido naar kpn gaan dan wordt dat glasvezelkastje weer vervangen?
dat ligt eraan wat je bedoelt met glasvezelkastje

  • joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 14:15
boyette schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:08:
[...]

dat ligt eraan wat je bedoelt met glasvezelkastje
Dat zwarte ding wat je over dat witte kastje aan de muur schuift, ik raak altijd in de war met ont en ftu.

  • stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
TheRealNiels schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:58:
Wel altijd jammer gevonden dat je bij KPN geen eigen router erachter kon hangen.
misschien begrijp ik je niet goed, maar ik heb al jaren mijn eigen router achter de modem/router van kpn hangen, nog nooit problemen mee gehad
joey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Dat zwarte ding wat je over dat witte kastje aan de muur schuift, ik raak altijd in de war met ont en ftu.
Wat vast aan de muur zit met de glaskabel erin gelast is de FTU. Fiber Termination Unit

Alles wat je erop schuift of er op aansluit is de (O)NTU. (Optical) Network Termination (Unit)


En je vraag over vervanging bij overstap van Odido naar KPN: Soms wel soms niet.

Het gaat allemaal over de vraag: Wie doet de belichting in de PoP? Als dat voor Odido en KPN twee verschillende partijen zijn (en dat gebeurt op veel plaatsen) dan krijg je een ander kastje.

Is die belichter elke keer dezelfde partij (bijvoorbeeld bij een nieuw XGS-PON Netwerk van KPN of Glaspoort), dan hoef je geen nieuw kastje en wordt het gewoon administratief aangepast.

[ Voor 36% gewijzigd door Barre73 op 12-06-2026 08:45 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:46
stijnec1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:42:
[...]

misschien begrijp ik je niet goed, maar ik heb al jaren mijn eigen router achter de modem/router van kpn hangen, nog nooit problemen mee gehad
Bij mij hangt die rechtsreeks (zonder modem/router van KPN) via cat6a kabel aan de ONT.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019


  • Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik wil mijn Huawei XGSPON ONT weghalen en rechtstreeks aansluiten op mijn UDM SE.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_8CySxPPsnSbtpkuBclupxiS9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eR9LRlDGewUzFJJqZ1zfAkEq.png?f=fotoalbum_large

Een Zaram XGS-PON ONU SFP+ lijkt daarvoor de juiste oplossing maar die is SC/UPC, terwijl mijn huidige aansluiting SC/APC is. Ik neem aan dat ik gewoon zo'n kabeltje er bij kan bestellen en dat het gewoon werkt na het aanmelden van SN/PON ID bij Odido?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udoZg8mxm0-u_LBOsk9IYfHHo4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mUWrWVyRa4CflRTBFKAVg8AV.png?f=user_large

  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik kijk eigenlijk niet veel live TV maar wtf is er met de NPO1 feed van Odido aan de hand? Ik kijk via de Odido app op Samsung tv en het wk is echt slecht. Veel compressieartifacts en hele slechte resolutie. Op vrt1 is het beeld beter en ook de NLZIET NPO1 stream heeft een beter beeld.

Sys Specs


  • nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Danfoss schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:15:
Ik kijk eigenlijk niet veel live TV maar wtf is er met de NPO1 feed van Odido aan de hand? Ik kijk via de Odido app op Samsung tv en het wk is echt slecht. Veel compressieartifacts en hele slechte resolutie. Op vrt1 is het beeld beter en ook de NLZIET NPO1 stream heeft een beter beeld.
nog geen ervaring hier met odido, maar waarom kijk je niet via de NPO start app? Dan kun je ook gewoon "live" npo1,2 of 3 kijken.

  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

nachtnet schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:49:
[...]

nog geen ervaring hier met odido, maar waarom kijk je niet via de NPO start app? Dan kun je ook gewoon "live" npo1,2 of 3 kijken.
Ja dat zeg ik ook (NLZIET stream en NPO start stream zijn vergelijkbaar) maar het is toch een beetje gek dat die een hogere kwaliteit hebben dan het TV abonnement van Odido? Ik ben eind vorig jaar gewisseld van Ziggo naar Odido, maar de live TV kwaliteit is toch wel een behoorlijke achteruitgang. Daar stoor ik me normaal niet zo heel veel aan want wij gebruiken dat niet zo veel, maar tijdens dit soort evenementen is het wel vervelend.

Sys Specs


  • DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:57

DON PAPA

Tweaker-fan

Danfoss schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Daar stoor ik me normaal niet zo heel veel aan want wij gebruiken dat niet zo veel, maar tijdens dit soort evenementen is het wel vervelend.
Heb je al gecontroleerd of het signaal van de coax is gehaald door Ziggo? Ik ben al jaren weg bij Ziggo maar kan nog steeds via de coax tv kijken als ik dat wil

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 14-06-2026 18:04 ]


  • RonnyB1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-06 19:01
DON PAPA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:03:
[...]


Heb je al gecontroleerd of het signaal van de coax is gehaald door Ziggo? Ik ben al jaren weg bij Ziggo maar kan nog steeds via de coax tv kijken als ik dat wil
Best veel zenders ook nog…

  • Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 16:33
Helemaal mee eens. Kwaliteit van de WK wedstrijden is via de LG Odido app wel belabberd hoor. Viel mij ook al op bij de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival. Die kon ik toen beter via YouTube kijken ivm compressie.


Bij normaal tv kijken is het allemaal niet zo’n ramp. Maar met snellere beelden zoals voetbal schiet Odido echt te kort.

Is dit beter met de tv box?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89


  • qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:08
Jay-v schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:29:
Ik wil mijn Huawei XGSPON ONT weghalen en rechtstreeks aansluiten op mijn UDM SE.

Huidige situatie:

[Afbeelding]

Een Zaram XGS-PON ONU SFP+ lijkt daarvoor de juiste oplossing maar die is SC/UPC, terwijl mijn huidige aansluiting SC/APC is. Ik neem aan dat ik gewoon zo'n kabeltje er bij kan bestellen en dat het gewoon werkt na het aanmelden van SN/PON ID bij Odido?

[Afbeelding]
Klopt helemaal. Zo heb ik het ook aangesloten.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
Dat zal dan nog wel het oude analoge signaal zijn. Bijzonder dat ze dat übehaupt nog doorgeven op de kabel en dacht dat analoog al lang was uitgefaseerd.
Anders moeten ze de kabel fysiek afkoppelen, waarvoor er weer een monteur moet worden gestuurd, e.d, dus dat doen ze dan vaak niet.

  • Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Tranquility schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Dat zal dan nog wel het oude analoge signaal zijn. Bijzonder dat ze dat übehaupt nog doorgeven op de kabel en dacht dat analoog al lang was uitgefaseerd.
Anders moeten ze de kabel fysiek afkoppelen, waarvoor er weer een monteur moet worden gestuurd, e.d, dus dat doen ze dan vaak niet.
Analoog is al een aantal jaren uitgeschakeld,
Hier wordt gedoeld op het DVB-C signaal met Netwerk ID 4444, wat de "Free to Cable" zenders zijn voor een extra TV (bijvoorbeeld op de slaapkamer), waar geen losse decoder of smartcard voor nodig is.
(en inderdaad, de enige manier om dat te stoppen is de kabel fysiek afkoppelen)

[ Voor 5% gewijzigd door Sende115 op 15-06-2026 09:54 ]


  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-06 18:41
Mede-Tweakers, door een (in mijn ogen) schandalig slecht verlengaanbod van KPN ben ik sterk een overstap naar Odido aan het overwegen. Het enige waar ik nog mee zit is hoe mijn Wifi netwerk thuis eruit moet komen te zien.
Momenteel heb ik 3 KPN Superwifi punten aangesloten waar ik erg tevreden over ben. Bij een overstap twijel ik om de Odido punten te huren of een investering te doen in een aantal Mesh-schotel (ik denk dat de TP-Link Deco X50 3x al wel voldoende is voor mijn huis) om dit in AP mode te gebruiken.

Wat is jullie ervaring binnen soortgelijke infrastructuur? Voldoen de Odido punten of beter apparatuur van 3e partij? En vermoedelijk bij 3e partij alleen in AP mode te gebruiken of ook nog andere opties?

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TheRealNiels schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:31:
Mede-Tweakers, door een (in mijn ogen) schandalig slecht verlengaanbod van KPN ben ik sterk een overstap naar Odido aan het overwegen. Het enige waar ik nog mee zit is hoe mijn Wifi netwerk thuis eruit moet komen te zien.
Momenteel heb ik 3 KPN Superwifi punten aangesloten waar ik erg tevreden over ben. Bij een overstap twijel ik om de Odido punten te huren of een investering te doen in een aantal Mesh-schotel (ik denk dat de TP-Link Deco X50 3x al wel voldoende is voor mijn huis) om dit in AP mode te gebruiken.

Wat is jullie ervaring binnen soortgelijke infrastructuur? Voldoen de Odido punten of beter apparatuur van 3e partij? En vermoedelijk bij 3e partij alleen in AP mode te gebruiken of ook nog andere opties?
Koop de apparatuur zelf. Als je over een jaar weer een slechte verlengingsdeal van Odido krijgt, sluit je weer wat af bij iemand anders zonder gedoe met je apparatuur.

Have you tried turning it off and on again?


  • DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:57

DON PAPA

Tweaker-fan

TheRealNiels schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:31:
Wat is jullie ervaring binnen soortgelijke infrastructuur? Voldoen de Odido punten of beter apparatuur van 3e partij? En vermoedelijk bij 3e partij alleen in AP mode te gebruiken of ook nog andere opties?
Ik heb geen ervaring met de Deco X50, maar als je daar Vlan300 kan instellen op de wan poort, dan kun je ze gewoon in router mode gebruiken, en de Odido router er tussen uitgooien.

Hou er ook rekening mee, dat je straks na 8 maanden bij een één jarig contract en na 20 maanden bij een twee jarig contract, alweer kan bellen voor een verlengings aanbod. En ga je daar op in, dan vervallen de laatste 4 maanden van je huidige contract en gaat je nieuwe contract meteen weer in. Daar kan je een hoop geld mee besparen, want dat zijn vaak de maanden waar je het volle pond betaald.

Succes met je keus maken...

  • RonnyB1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-06 19:01
Sende115 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Analoog is al een aantal jaren uitgeschakeld,
Hier wordt gedoeld op het DVB-C signaal met Netwerk ID 4444, wat de "Free to Cable" zenders zijn voor een extra TV (bijvoorbeeld op de slaapkamer), waar geen losse decoder of smartcard voor nodig is.
(en inderdaad, de enige manier om dat te stoppen is de kabel fysiek afkoppelen)
Wat het ook is: je hebt het ziggo gratis sportkanaal, sbs, veronica, net 5, paramount, discovery en nog heel wat zenders naast nederland 1,2 en 3. Althans, dat heb ik.
@RonnyB1986 Welke zenders het zijn staat gewoon in het zenderoverzicht. Blijkbaar heb jij Netwerkid 5555 gekozen en niet 4444. In 4444 zitten ook oa de RTL zenders met SD kwaliteit zonder encrypty.

Maargoed, we zitten hier in het Odido glasvezel topic en niet bij Ziggo coax..

[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 15-06-2026 20:11 ]


  • its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:38
TheRealNiels schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:31:
Mede-Tweakers, door een (in mijn ogen) schandalig slecht verlengaanbod van KPN ben ik sterk een overstap naar Odido aan het overwegen. Het enige waar ik nog mee zit is hoe mijn Wifi netwerk thuis eruit moet komen te zien.
Momenteel heb ik 3 KPN Superwifi punten aangesloten waar ik erg tevreden over ben. Bij een overstap twijel ik om de Odido punten te huren of een investering te doen in een aantal Mesh-schotel (ik denk dat de TP-Link Deco X50 3x al wel voldoende is voor mijn huis) om dit in AP mode te gebruiken.

Wat is jullie ervaring binnen soortgelijke infrastructuur? Voldoen de Odido punten of beter apparatuur van 3e partij? En vermoedelijk bij 3e partij alleen in AP mode te gebruiken of ook nog andere opties?
Zoals anderen ook al aangeven, leg een eigen thuisnetwerk aan. Heb ik hier een vijf jaar geleden al gedaan, diverse switches en accesspoints van Unifi, behalve de KPN router. Ook geen goed overstap aanbod gekregen van KPN en daarom stap ik volgende maand over naar Odido. Ik heb nu alvast een cloud Gateway toegevoegd en de KPN router verwijderd zodat mijn thuisnetwerk niet meer afhankelijk is van de internetprovider.

Een volgende keer dat ik overstap van ISP is het een kwestie van het WAN instellingen aanpassen en ik heb een nieuwe internet provider.

  • Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:28
Ik ben bijna een jaar geleden overgestapt naar Odido via Delta netwerk. Best tevreden, alleen lijkt op sommige momenten dat websites even ‘ blijven hangen’ voordat ze laden. Ik gebruik de Unifi UCG Fiber, met DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Iemand tips?

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
Relesi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:46:
Ik ben bijna een jaar geleden overgestapt naar Odido via Delta netwerk. Best tevreden, alleen lijkt op sommige momenten dat websites even ‘ blijven hangen’ voordat ze laden. Ik gebruik de Unifi UCG Fiber, met DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Iemand tips?
Klopt, ik heb hetzelfde "probleem" van traag ladende websites in vergelijking tot Delta. Andere DNS instellen haalt niets uit. Geen idee waar het aan kan liggen. Ik heb nu een 2GB abbo en bij Delta had ik 1GB. Speedtest is gewoon perfect en ook downloaden gaat supersnel, maar enkel browsen vind ik minder soepel en vlot gaan dan bij Delta en daarvoor Ziggo.

  • boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 18:48
Tranquility schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Klopt, ik heb hetzelfde "probleem" van traag ladende websites in vergelijking tot Delta. Andere DNS instellen haalt niets uit. Geen idee waar het aan kan liggen. Ik heb nu een 2GB abbo en bij Delta had ik 1GB. Speedtest is gewoon perfect en ook downloaden gaat supersnel, maar enkel browsen vind ik minder soepel en vlot gaan dan bij Delta en daarvoor Ziggo.
Relesi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:46:
Ik ben bijna een jaar geleden overgestapt naar Odido via Delta netwerk. Best tevreden, alleen lijkt op sommige momenten dat websites even ‘ blijven hangen’ voordat ze laden. Ik gebruik de Unifi UCG Fiber, met DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Iemand tips?
Hebben jullie eigen hardware, of gebruiken jullie de router geleverd door Odido ?

  • rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben sinds een paar weken over van klik en klaar naar odido glasvezel, en het lijkt bij mij thuis ook alsof internet regelmatig op pauze staat, en dat hij na een bepaalde wachtperiode pas begint met verbinding maken. De snelheid zou 10x hoger moeten zijn, maar klik en klaar was meer "snappy". Ik gebruik de meegeleverde modem, met daar achter google wifi punten, maar ook op de meegeleverde wifi en via LAN werkt het allemaal veel langzamer dan verwacht. Is de verbinding eenmaal opgestart, werkt het wel snel. Alleen gebeurt dit vaak te laat voor bijvoorbeeld de HBO Max of Netflix app, waardoor zij aangeven dat ik geen verbinding heb en die apps alweer afsluiten voordat ze opgestart zijn.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Dit gedrag merk ik ook sinds de laatste storing die ik gehad heb. Snelheid is prima, maar 'responsive and 'snappy' kan ik de verbinding niet noemen.

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 17-06-2026 11:17 ]


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
boswandeling schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:56:
Hebben jullie eigen hardware, of gebruiken jullie de router geleverd door Odido ?
Ik gebruik gewoon het Zyxel T-56 modem. Heb er wel een Linksys Velop 7 Pro mesh set achter staan in AP modus, maar ook met de PC rechtstreeks op het modem ervaar ik hetzelfde. Het is dus echt alleen een web issue. Voor de rest gaat alles supersnel.

  • Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-06 13:54

Silence

Godlike

Ik zit nu bij delta, maar wil overstappen naar Odido voor de prijs van het nieuwe abonnement.
Nu heb ik een synology nas draaien met plex en wat websites. Ik had toen ook problemen met Delta bij het begin en weet even niet meer wat zij toen hebben gedaan (vroeger bij kpn kreeg je een statisch ip bv).
Maar bij Delta was het wat anders. Waarschijnlijk ga ik met Odido ook weer zoiets krijgen maar hebben zij ook een oplossing dat ik wel mijn dingen kan benaderen van buiten af?

Inventaris - Steam


  • Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:28
Silence schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:05:
Ik zit nu bij delta, maar wil overstappen naar Odido voor de prijs van het nieuwe abonnement.
Nu heb ik een synology nas draaien met plex en wat websites. Ik had toen ook problemen met Delta bij het begin en weet even niet meer wat zij toen hebben gedaan (vroeger bij kpn kreeg je een statisch ip bv).
Maar bij Delta was het wat anders. Waarschijnlijk ga ik met Odido ook weer zoiets krijgen maar hebben zij ook een oplossing dat ik wel mijn dingen kan benaderen van buiten af?
Heb je het wellicht over CGNAT? Dat doet Odido bij mijn weten niet.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Relesi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Heb je het wellicht over CGNAT? Dat doet Odido bij mijn weten niet.
Zo klinkt het inderdaad wel, Odido gebruikt geen CGNAT, dus @Silence je hoeft je daar geen zorgen om te maken.

  • n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 21:25

n00bs

Het is weer Zomer!

Silence schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:05:
Ik zit nu bij delta, maar wil overstappen naar Odido voor de prijs van het nieuwe abonnement.
Nu heb ik een synology nas draaien met plex en wat websites. Ik had toen ook problemen met Delta bij het begin en weet even niet meer wat zij toen hebben gedaan (vroeger bij kpn kreeg je een statisch ip bv).
Maar bij Delta was het wat anders. Waarschijnlijk ga ik met Odido ook weer zoiets krijgen maar hebben zij ook een oplossing dat ik wel mijn dingen kan benaderen van buiten af?
NAT, DDNS of tailscale gebruiken.

  • Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:14:
Dit gedrag merk ik ook sinds de laatste storing die ik gehad heb. Snelheid is prima, maar 'responsive and 'snappy' kan ik de verbinding niet noemen.
Mijn glasvezel abbonement van Youfone (200/200) loopt af en overweeg u over te stappen naar glasvezel van Odido (1000/1000). Ik maak wel wat zorgen over bovenstaande. Hebben meer mensen hier last van? Is het een verbindingsprobleem of heeft het met apparatuur oid te maken?

  • wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Lastig een vinger achter te krijgen, maar ook bij mij blijven soms websites hangen en moet ik refreshen om ze wel te kunnen laden. Wellicht iets met peering of odido dns? Geen idee waardoor dit zou kunnen komen, ook geen verstand van. Op mijn Linux servertje draait smokeping en dat is de laatste 10 dagen ook wat wiebelig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBu4PQHiF0cTeJZqRTFWd-VZB0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EVaVPqbHeNyXqWHS8R7QlmQM.png?f=user_large

  • nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
sinds een uurtje over van Ziggo naar Odido, nu zit ik alleen nog met de vraag hoe de naam van het gastennetwerk te wijzigen. (bij iedere poging die ik via de webinterface Zyxel t-56) probeer krijg ik de melding dat "Het wachtwoord dat je hebt gekozen voldoet niet aan de eisen. Alleen het gebruik van (a-Z)(0-9)&(!,.@#$%&()) is toegestaan...")

iemand een idee hoe het gastennetwerk te wijzigen naar een simpel woord als "water" ipv "water-001"? Anders moet ik 28 smartlampen en camera's gaan resetten en opnieuw koppelen

-- edit:
gelukt, via menu, netwerk instelingen, draadloos, gast/meerAP lukt het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 18-06-2026 19:35 ]


  • Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:28
Perzikvrucht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Mijn glasvezel abbonement van Youfone (200/200) loopt af en overweeg u over te stappen naar glasvezel van Odido (1000/1000). Ik maak wel wat zorgen over bovenstaande. Hebben meer mensen hier last van? Is het een verbindingsprobleem of heeft het met apparatuur oid te maken?
Als ik dat wist had ik de vraag niet gesteld. Maar het lijkt dus niet te komen doordat ik niet de Odido router gebruik maar de UCG Fiber. En bij mij is het niet van de laatste tijd maar al langer.

Voor de duidelijkheid: zo’n groot probleem vind ik het zelf niet. Doorgaans werken websites prima, en wat de rest betreft (down- en uploadsnelheid, tv) ben ik meer dan tevreden. Maar voor het geval er een makkelijke fix zou zijn zou ik die graag weten :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Relesi op 18-06-2026 19:32 ]


  • loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 16:38
Perzikvrucht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Mijn glasvezel abbonement van Youfone (200/200) loopt af en overweeg u over te stappen naar glasvezel van Odido (1000/1000). Ik maak wel wat zorgen over bovenstaande. Hebben meer mensen hier last van? Is het een verbindingsprobleem of heeft het met apparatuur oid te maken?
Ik herken dit totaal niet en ben al jaren abonnee.

  • Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13
snah001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Bij mij hangt die rechtsreeks (zonder modem/router van KPN) via cat6a kabel aan de ONT.
Ik heb zelf ook nog mijn eigen ont in gebruik (sfp module) eerst bij kpn nu net overgegaan naar Odido en ook daar werkt het zonder problemen

  • loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
In Almere vanaf gister 22 juni om 12 uur een email gekregen dat er storing was. 24 uur later nog weinig veranderingen.... De storing pagina zegt dat ze nog steeds gister 6 uut klaar zouden zijn......

  • knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:12

knakworst

Get more sats!

rikislief schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:01:
Ik ben sinds een paar weken over van klik en klaar naar odido glasvezel, en het lijkt bij mij thuis ook alsof internet regelmatig op pauze staat, en dat hij na een bepaalde wachtperiode pas begint met verbinding maken. De snelheid zou 10x hoger moeten zijn, maar klik en klaar was meer "snappy". Ik gebruik de meegeleverde modem, met daar achter google wifi punten, maar ook op de meegeleverde wifi en via LAN werkt het allemaal veel langzamer dan verwacht. Is de verbinding eenmaal opgestart, werkt het wel snel. Alleen gebeurt dit vaak te laat voor bijvoorbeeld de HBO Max of Netflix app, waardoor zij aangeven dat ik geen verbinding heb en die apps alweer afsluiten voordat ze opgestart zijn.
Klinkt als een non-responsive DNS. Gebruiken jullie wel eigen DNS?

  • rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
knakworst schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Klinkt als een non-responsive DNS. Gebruiken jullie wel eigen DNS?
Ik ging er eigenlijk van uit dat het out-of-the-box gewoon zou werken. was ik naïef? Ik heb het gewoon zo laten staan zoals het ingesteld stond.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
knakworst schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Klinkt als een non-responsive DNS. Gebruiken jullie wel eigen DNS?
Ja. Gebruik adguard home.

  • stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
vandaag (tussen 20-22) komt de monteur langs voor de installatie van Odido glasvezel. Echter heeft mijn oude aanbieder KPN vanochtend om 4 uur de figuurlijke stekker eruit getrokken, waardoor ik vandaag zonder vast internet zit. Is dit een normale gang van zaken? Je zou toch zeggen dat dit wel wat beter gecoordineerd zou kunnen worden

  • Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 17:15
Ik heb sinds een paar weken wat last van een slechte verbinding (1Gbit, regio Utrecht). Upload snelheid is meestal oke (>900 Mbit) maar de download stuk lager (200-300) en heel wisselend. Wat verder opvalt is packet loss, die ook erger wordt bij een hogere payload. Naar 8.8.8.8 meet ik met 32byte ping <2% packet loss maar met een 1000byte payload wordt het 12-15%.

Gister een monteur langsgeweest maar die heeft niets kunnen vinden en wist bovendien te melden dat hij bij meer klanten vergelijkbare problemen heeft gezien in de laatste week. Niemand anders last van?

  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
stijnec1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:35:
vandaag (tussen 20-22) komt de monteur langs voor de installatie van Odido glasvezel. Echter heeft mijn oude aanbieder KPN vanochtend om 4 uur de figuurlijke stekker eruit getrokken, waardoor ik vandaag zonder vast internet zit. Is dit een normale gang van zaken? Je zou toch zeggen dat dit wel wat beter gecoordineerd zou kunnen worden
Ja dit is normaal.

  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-06 18:41
stijnec1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:35:
vandaag (tussen 20-22) komt de monteur langs voor de installatie van Odido glasvezel. Echter heeft mijn oude aanbieder KPN vanochtend om 4 uur de figuurlijke stekker eruit getrokken, waardoor ik vandaag zonder vast internet zit. Is dit een normale gang van zaken? Je zou toch zeggen dat dit wel wat beter gecoordineerd zou kunnen worden
Vandaar dat ze dus volgens mij ook aanbieden dat in deze tussenperiode je gebruik mag maken van een gratis Unlimited 5G bundel op kosten van Odido.
Hoe je dat dan weer daadwerkelijk aanpakt durf ik niet te zeggen.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
stijnec1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:35:
vandaag (tussen 20-22) komt de monteur langs voor de installatie van Odido glasvezel. Echter heeft mijn oude aanbieder KPN vanochtend om 4 uur de figuurlijke stekker eruit getrokken, waardoor ik vandaag zonder vast internet zit. Is dit een normale gang van zaken? Je zou toch zeggen dat dit wel wat beter gecoordineerd zou kunnen worden
Ja, helaas wel. Bij mij heb en ze destijds het oude abonnement op vrijdag afgesloten terwijl de monteur op maandag de nieuwe kwam aansluiten. Toen contact opgenomen met de klantenservice en kreeg toen inderdaad een code voor onbeperkt (toen nog) 4G.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 24-06-2026 09:41 ]


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Rubu schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:56:
Ik heb sinds een paar weken wat last van een slechte verbinding (1Gbit, regio Utrecht). Upload snelheid is meestal oke (>900 Mbit) maar de download stuk lager (200-300) en heel wisselend. Wat verder opvalt is packet loss, die ook erger wordt bij een hogere payload. Naar 8.8.8.8 meet ik met 32byte ping <2% packet loss maar met een 1000byte payload wordt het 12-15%.

Gister een monteur langsgeweest maar die heeft niets kunnen vinden en wist bovendien te melden dat hij bij meer klanten vergelijkbare problemen heeft gezien in de laatste week. Niemand anders last van?
Mijn smokeping heeft nul packetloss op 8.8.8.8. Maar die draait met 56 bytes. Ik heb een uurtje een ping command gedraait met een 1000 byte payload:
Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 5693, Received = 5690, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 9ms, Average = 3ms
Regio Eindhoven overigens, volgens mij netwerk van ODF.

  • stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
TheRealNiels schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Vandaar dat ze dus volgens mij ook aanbieden dat in deze tussenperiode je gebruik mag maken van een gratis Unlimited 5G bundel op kosten van Odido.
Hoe je dat dan weer daadwerkelijk aanpakt durf ik niet te zeggen.
klopt had gisteren al een code ontvangen per email

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:50
Geldt zo'n code alleen op t Odido netwerk of krijg je er een sim bij, die je dan vast ergens moet ophalen?

  • Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 17:15
japie06 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Mijn smokeping heeft nul packetloss op 8.8.8.8. Maar die draait met 56 bytes. Ik heb een uurtje een ping command gedraait met een 1000 byte payload:
Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 5693, Received = 5690, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 9ms, Average = 3ms
Regio Eindhoven overigens, volgens mij netwerk van ODF.
Dank voor de feedback. Ik heb gister pas Smokeping aangezet en die maakt er helemaal een potje van (avg 40% packet loss met 56 bytes) dus ik vermoed dat mijn config daar ook nog niet helemaal lekker zit. Sommige andere hosts gaan wel wat beter, maar het blijft een beetje behelpen.

Volgens mij gaat mijn lijntje over KPN netwerk en het vermoeden was dat daar iets niet helemaal lekker zat. Hopelijk wordt het snel opgelost in iedere geval, maar ik merk nog niet echt urgentie bij odido ;(

  • stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
DjoeC schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:06:
Geldt zo'n code alleen op t Odido netwerk of krijg je er een sim bij, die je dan vast ergens moet ophalen?
alleen als je een odido abonnement hebt dus ik zelf heb er niks aan

  • Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Heeft Odido een storing of is er een algemene internet verstoring momenteel? Opeens is de verbinding naar verschillende websites weg terwijl de rest nog prima en snel werkt.....

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DjoeC schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:06:
Geldt zo'n code alleen op t Odido netwerk of krijg je er een sim bij, die je dan vast ergens moet ophalen?
Code geldt alleen op Odido netwerk. Mocht je daar geen klant zijn kan je geloof ik ook een prepaid Sim ophalen in een van de winkels.

  • ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
xxtremexx schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:20:
Ik heb een glasvezelverbinding van Odido. Alles werkte redelijk in combinatie met een FB7590. In december heb ik een FB4690 gekocht en sinds maart schakelt de verbinding steeds vaker terug naar 10 Mbit/s up en down. Dat valt telkens samen met een vernieuwing van de internetverbinding.

Op aanraden van Fritz een BETA firmware geïnstalleerd maar dit lost het probleem niet op.

Odido zegt Zyxel monster aansluiten voor doormeten verbinding maar dat lijkt mij niet de juiste route. Zijn er hier misschien 4690 / Odido gebruikers met een oplossing?
Heb je dit probleem al opgelost? Heb vorige week mijn 7590 vervangen voor een 4690 en heb hetzelfde probleem.

  • Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
ATCO schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Heb je dit probleem al opgelost? Heb vorige week mijn 7590 vervangen voor een 4690 en heb hetzelfde probleem.
Welke ONT heb je? Het zou mogelijk een combinatie kunnen zijn van de ONT en Fritzbox die elkaar niet zo leuk vinden. Dit zou je kunnen testen door er een (unmanaged) switch tussen te zetten.

  • xxtremexx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59
ATCO schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Heb je dit probleem al opgelost? Heb vorige week mijn 7590 vervangen voor een 4690 en heb hetzelfde probleem.
Sinds de installatie van firmwareversie 8.24-133276 BETA (05-06-2026) heb ik geen enkele keer meer last gehad van de drop naar 10 Mbps.

Voor deze versie trad dit probleem vrijwel dagelijks op. In de logs was tussen 01:00 en 02:00 uur steeds de melding “Internetverbinding werd vernieuwd” zichtbaar. Na deze gebeurtenis werd de verbinding opnieuw tot stand gebracht en ingesteld op 10 Mbps in plaats van de verwachte snelheid.

  • peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15
Weet iemand of je een beter verleng aanbod krijgt als je belt? Ik had net een medewerker aan de lijn en die gaf (volgens mij) aan dat ik 4 maanden 26 euro betaal, en daarna 51. Als ik mijn 'verleng aanbod' bekijk via de website zie ik dat ik na 3 maanden 51 ga betalen.

  • ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
xxtremexx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Sinds de installatie van firmwareversie 8.24-133276 BETA (05-06-2026) heb ik geen enkele keer meer last gehad van de drop naar 10 Mbps.

Voor deze versie trad dit probleem vrijwel dagelijks op. In de logs was tussen 01:00 en 02:00 uur steeds de melding “Internetverbinding werd vernieuwd” zichtbaar. Na deze gebeurtenis werd de verbinding opnieuw tot stand gebracht en ingesteld op 10 Mbps in plaats van de verwachte snelheid.
Thanx, had nog niet gevonden dat er ook beta releases waren. Ga het meteen proberen.

  • stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
rens-br schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Code geldt alleen op Odido netwerk. Mocht je daar geen klant zijn kan je geloof ik ook een prepaid Sim ophalen in een van de winkels.
zou mooi zijn als je via simwallet een gratis esim kon downloaden voor de overbrugging
peligro2k schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:33:
Weet iemand of je een beter verleng aanbod krijgt als je belt? Ik had net een medewerker aan de lijn en die gaf (volgens mij) aan dat ik 4 maanden 26 euro betaal, en daarna 51. Als ik mijn 'verleng aanbod' bekijk via de website zie ik dat ik na 3 maanden 51 ga betalen.
Grappig dat je je eigen vraag meteen beantwoord...

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
stijnec1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:38:
[...]

zou mooi zijn als je via simwallet een gratis esim kon downloaden voor de overbrugging
Dat zou zeker een mooie optie zijn ja.

  • GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
ATCO schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Thanx, had nog niet gevonden dat er ook beta releases waren. Ga het meteen proberen.
Hier ook een FB 4690,maar heb sinds ik hem heb geen probleem.

Geinstalleerd en geupdate ,en perfect.

Zit in regio Eindhoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Lx_t4kNfOEHNI95pTjK9GMwVAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXlMJduU7nomrvumTUPgzq32.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r8ofZGQpmU_ATaEPUHbYEzY28U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kf2G5Ju1m00BfwCU1sKMrxUA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door GRAD85 op 24-06-2026 18:11 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.


  • Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Zo, mijn moeder aangemeld bij Odido (via Delta Fiber netwerk).
Eerste jaar voor 20 euro per maand is wel echt goedkoop.

Vraagje aan de Odido gebruikers hier:
- Welke ONT krijg je voor het Delta Fiber netwerk?
- Kun je in de Zyxel router ook handmatig IP routes aanmaken zodat ik een bepaald subnet naar een Wireguard machine kan routeren? Huidige Nokia modem van Delta kan dit niet :(

  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:39
Flappie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:40:
Zo, mijn moeder aangemeld bij Odido (via Delta Fiber netwerk).
Eerste jaar voor 20 euro per maand is wel echt goedkoop.

Vraagje aan de Odido gebruikers hier:
- Welke ONT krijg je voor het Delta Fiber netwerk?
- Kun je in de Zyxel router ook handmatig IP routes aanmaken zodat ik een bepaald subnet naar een Wireguard machine kan routeren? Huidige Nokia modem van Delta kan dit niet :(
Gisteren is hier ook Odido actief via het Delta netwerk. Ze hebben hier een Nokia ONT geïnstalleerd. Je tweede vraag kan ik niet beantwoorden.
Pagina: 1 ... 146 147 Laatste