• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
  1. Internetinstellingen: Ga naar Internet > Toegangsgegevens.
  2. Toegang via: Selecteer "Internettoegang via DSL- of glasvezelmodem" (of "kabelmodem" indien van toepassing).
  3. Provider: selecteer "Andere internetaanbieder" ('andere internetprovider').
  4. VLAN configureren: Klik op 'Verbindingsinstellingen wijzigen'. Schakel de optie "VLAN voor de internettoegang gebruiken" in.
  5. VLAN ID: Voer de door uw provider vereiste VLAN-ID in 300).
  6. Toepassen: Klik op 'Toepassen' om de instellingen op te slaan.
Google>Fritz!box 4690 WAN VLAN

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-04 13:01
boswandeling schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:34:

Toegang via: Selecteer "Internettoegang via DSL- of glasvezelmodem" (of "kabelmodem" indien van toepassing).
Provider: selecteer "Andere internetaanbieder" ('andere internetprovider').
Ah, deze omweg om zelf te kunnen configureren kende ik niet! Nu kan ik wel VLAN300 e.d. met de hand instellen.

Ik ga kijken of het hiermee de komende dagen beter gaat.

Thanks!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
ReneK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:42:
[...]

Ah, deze omweg om zelf te kunnen configureren kende ik niet! Nu kan ik wel VLAN300 e.d. met de hand instellen.

Ik ga kijken of het hiermee de komende dagen beter gaat.

Thanks!
Wel VLAN 300 doen :)

• ReneK
Of course. Ik zal ook het MAC adres van mijn oude ASUS router klonen, kijken of ik dan mijn oude IP adres weer terugkrijg.

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:00
Ik lees over XGSPON SFP+ modules voor UniFi om rechtstreeks op glas van Odido aan te sluiten, echter schijnt zo'n ding bloedheet te worden en de Cloud Gateway erg warm maken.
Aan de andere kant - wat win je door de Huawei XGS-PON weg te laten, behalve een extra stopcontact en misschien gemoedsrust dat het ding geen gegevens doorsluist naar China?

• ReneK
Om hier nog even op terug te komen: ik heb nu een manual config gedaan met VLAN 300 en het MAC adres van mijn oude ASUS gekloond. Ik heb niet helemaal mijn oude IP terug gekregen, maar het zit wel in dezelfde range als voorheen: 95.99.xxx.xxx. Bij de Fritz kreeg ik steeds een IP adres in de range 31.21.xxx.xxx

Volgens ChatGPT proberen ASUS routers meestal een DHCP lease steeds te verlengen, terwijl een Fritz soms een compleet nieuwe aanvraag doet. Daarbij past de Fritx soms ook MAC address randomization doet. Een MAC address vastzetten of klonen zou in de meeste gevallen afdoende moeten zijn.

Anyway: ik ga de komende dagen zien of er nog IP veranderingen optreden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:15
RadYeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:15:
Ik lees over XGSPON SFP+ modules voor UniFi om rechtstreeks op glas van Odido aan te sluiten, echter schijnt zo'n ding bloedheet te worden en de Cloud Gateway erg warm maken.
Aan de andere kant - wat win je door de Huawei XGS-PON weg te laten, behalve een extra stopcontact en misschien gemoedsrust dat het ding geen gegevens doorsluist naar China?
Alles wat je na "behalve dat" schrijft is voor jou misschien niet zo belangrijk maar voor mij wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:18
Hier inmiddels weer een weekje Odido glas. Websites laden sneller, bleven bij Ziggo soms even hangen omdat een DNS request niet aankwam en herhaald moest worden.
Qua televisie hebben de kinderen uitgevonden hoe ze kunnen praten tegen de Nokia Streaming Box 8000 (met Botech wzone Android 14 firmware). Beeldkwaliteit van de Odido app valt me niet tegen tov wat ik van de Ziggo Next gewend was.

Monteur heeft de Nokia XS-010-Q ONT die er nog hing van de vorige keer vervangen door een XS-010-R en de oude meegenomen, daarna de Zyxel router even ingeplugd en vervolgens teruggestopt in de doos. Geen wifi metingen, gewoon vermeld "klant gebruikt eigen router en wifi apparatuur" en klaar. Ziggo modem uitgezet, VLAN300 ingesteld op de router, kabel omgeprikt naar de ONT en werkte direct.

Deze keer voor 2 jaar abonnement gekozen, ik ben dat ompluggen en opsturen van apparatuur een beetje beu aan het worden. In geval van Odido moet je dan nog thuisblijven voor een monteur, aangezien die monteur de apparatuur bij zich heeft.

Alleen jammer dat ze nog steeds geen IPv6 doen. Voor nu nog geen probleem hier, ik zit regelmatig verbonden met een Wireguard VPN waar ik ook een IPv6 adres op krijg, een 0/0 route instellen daarop is maar een kleine moeite.

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 20:51

codeneos

[...]

kmichael schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Heb je de uploadsnelheid nog omhoog gekregen?

Ik heb zelf de FS XGS-ONU-25-20NI aangeschaft. Mijn download zit rond de 6500 Mbit, maar de upload blijft steken op 802 Mbit. Omdat de upload niet snel genoeg is, heb ik de mediaconverter er maar weer tussen gezet.

@Tasminos @codeneos @Zorian
Welke snelheden halen jullie met deze FS-module?
(Ter info: de module is 48 graden bij een CPU-gebruik van maximaal 20%).
Ter info: de gebruikte glasvezel is groen (APC) en wordt rechtstreeks overgeprikt van de mediaconverter naar de module. Ik gebruik dus exact dezelfde patchkabel en koppeling.
Ik heb uiteindelijk voor de Zaram module gekozen inplaats van de FS module. Die werkt verder goed, wel wat warm (66 graden) maar tot op heden nog nooit problemen mee gehad. Alleen het aanmelden bij Odido had wat voeten in de aarde. Ik heb helaas maar 1Gbps en zit op odido via een KPN vezel.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:18
Iemand ervaring met de overstap van KPN naar Odido? Ik heb nu de Box 12 en één Super wifi punt en dat werkt goed. Hoe zijn de wifi punten van Odido in vergelijking? En heb je met gamen veel last van ipv4?

Het is aanzienlijk goedkoper als Kpn..

Huidige Pc

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 16:20
Bassbounce schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:37:
Iemand ervaring met de overstap van KPN naar Odido? Ik heb nu de Box 12 en één Super wifi punt en dat werkt goed. Hoe zijn de wifi punten van Odido in vergelijking? En heb je met gamen veel last van ipv4?

Het is aanzienlijk goedkoper als Kpn..
Bij Odido kun je extra wifi punten bij huren of zelf kopen, ipv4 is globaal de standaard je zou meer problemen kunnen ondervinden als je ipv6 gebruikt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kmichael schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:59:
[...]

Bij Odido kun je extra wifi punten bij huren of zelf kopen, ipv4 is globaal de standaard je zou meer problemen kunnen ondervinden als je ipv6 gebruikt.
Dat over IPv6 is uit de lucht gegrepen, hele volksstammen hebben IPv6 (ziggo, KPN, Caiway/Delta, Freedom) en hebben geen problemen en dat zijn echt grote spelers. Dat mensen uit reactie gelijk de IPv6 stack uitzetten komt door "ICT boomers en hun gevolg" die op internet dat blijven roepen als oplossing.

Odido is al dan niet de laatste die niet dual stack aanbiedt op eigen netwerk. (Youphone, Budget, Online gebruiken andermans netwerken)

Mijns inziens een teken van technische-luiheid en/of bezuinigen in (technische) innovatie. De tekenen aan de wand neigen naar verkeerd bezuinigen bij Odido wat ondersteunt werd de afgelopen maanden door het nieuws.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-04 13:55
kmichael schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:59:
[...]

We zitten wereldwijd op bijna 50% IPv6 verkeer. En er is maar een handvol mensen die problemen ervaart met IPv6. Het is echt wel eens tijd dat Odido meegaat in de vaart der volkeren...

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:47
Muis666 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:19:
[...]

We zitten wereldwijd op bijna 50% IPv6 verkeer. En er is maar een handvol mensen die problemen ervaart met IPv6. Het is echt wel eens tijd dat Odido meegaat in de vaart der volkeren...
Bedoel je met 'we' alle internetgebruikers wereldwijd? En heb je hier ook een bron voor?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
buglife schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Bedoel je met 'we' alle internetgebruikers wereldwijd? En heb je hier ook een bron voor?
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/
41.50%

We lopen in Europa ver achter... maar west europa op 70%

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 03-04-2026 09:39 ]

• Muis666
buglife schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Ja. Bijvoorbeeld https://www.sixmap.io/blo...g-point-is-here-part-two/
Maar ik moet toegeven dat ik ook bronnen kan vinden die zeggen dat het IPv6 percentage momenteel maar rond 30% ligt. Het verschilt enorm per land.

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 13:06
Ik las gisteren op Reddit posts dat sommige grote bedrijven zoals Microsoft intern al volledig over zijn op IPv6, en dat ze alleen naar buiten toe nog IPv4 interfaces hebben om te kunnen communiceren met IPv4-only resources en bereikbaar te blijven voor IPv4-only klanten (zoals wij Odido gebruikers :D). Ik weet echter niet of deze bronnen kloppen.

Ik vond het ook een tegenvaller om te lezen dat Odido geen IPv6 heeft, ik had het wel bij Freedom. Voelt inderdaad alsof het geen (budgettaire) prioriteit heeft, ook aan reacties van staff te zien op hun forum. Gelukkig heb ik (tot dusver) geen last van het feit dat ik IPv6 nu kwijt ben maar ik maak mij hier wel enigszins zorgen over richting de toekomst. Als het er echt op aan komt dat wij bepaalde dingen niet meer kunnen gaan bereiken, dan zal Odido toch echt een keer moeten.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51
Muis666 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:19:
[...]

Denk dat die wel voorzichtig zijn met hun budgetten, als blijkt dat ze nalatig zijn geweest met het datalek moeten ze misschien nog wel wat betalen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
stormfly schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:58:
[...]

Denk dat die wel voorzichtig zijn met hun budgetten, als blijkt dat ze nalatig zijn geweest met het datalek moeten ze misschien nog wel wat betalen.
Het lijkt me niet dat een datalek van een maand geleden invloed heeft op de implementatie van ipv6. Ik heb op mijn opleiding een kort werkstuk over ipv6 gemaakt, en dat is al meer dan 20jaar gelden...
Dat zijn trouwens bij een bedrijf als Odido totaal verschillende afdelingen die de klantsystemen en het netwerk waar de klanten op zitten beheren. Dit kost alleen geld in de vorm van het "aanzetten" en uitrollen. Alle apparatuur van nu (en 10 jaar geleden) ondersteund prima ipv6.

• stormfly
jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:36:
[...]

Het lijkt me niet dat een datalek van een maand geleden invloed heeft op de implementatie van ipv6. Ik heb op mijn opleiding een kort werkstuk over ipv6 gemaakt, en dat is al meer dan 20jaar gelden...
Dat zijn trouwens bij een bedrijf als Odido totaal verschillende afdelingen die de klantsystemen en het netwerk waar de klanten op zitten beheren. Dit kost alleen geld in de vorm van het "aanzetten" en uitrollen. Alle apparatuur van nu (en 10 jaar geleden) ondersteund prima ipv6.
Op basis van de recente berichtgeving rond het datalek bij Odido en de mogelijke impact onder de AVG, lijkt er een reële kans op een flinke boete (afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek door de Autoriteit Persoonsgegevens). In combinatie met recente netwerkincidenten roept dat de vraag op hoe prioriteiten momenteel worden gesteld binnen de Odido organisatie. Als je uitgaat van risicobeheersing en stabiliteit, zou je kunnen beargumenteren dat investeringen eerst richting de mobiele core netwerkbetrouwbaarheid en security moeten gaan, voordat trajecten zoals IPv6 verder worden uitgerold.

• jongetje
  • Laatst online: 22:30
@stormfly Ik blijf bij mijn vorige reactie. Zijn verschillende afdelingen en als ipv6 prioriteit had gehad, had dit al actief geweest.

Dat staat los van een datalek oid. Tenzij je een bron hebt dat Odido management de keuzr had tussen ipv6 en security issues is het allemaal speculatie.

• stormfly
jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:51:
@stormfly Ik blijf bij mijn vorige reactie. Zijn verschillende afdelingen en als ipv6 prioriteit had gehad, had dit al actief geweest.

Dat staat los van een datalek oid. Tenzij je een bron hebt dat Odido management de keuzr had tussen ipv6 en security issues is het allemaal speculatie.
Nee hoor net zo speculatief als jouw aanname "aanzetten en uitrollen" voor IPv6.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31
DON PAPA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:42:
Ik quote mijn zelf maar even, omdat ik mijn abonnement toch nog heb aangepast. Ik kwam er namelijk achter dat ik ook bij het 2000/2000 internet only abonnement de korting van de eerste 6 maanden voor €26* kreeg. En daarna ga ik weliswaar 48,50* inplaats van de 38,50, maar als ik meteen na 8 maanden weer opnieuw bel voor verlenging kom ik op een gemiddelde prijs van €31,62 per maand, wat maar €2,50 meer is dan het 400/400 abonnement wat ik eerder had afgesloten, dat heb ik dus maar gedaan :)

* = Incl combi korting door mobiel abonnement
Ik lees hier dat je voor verlening altijd 4 maanden voor einde contract kan bellen voor het beste aanbod. Moet je dan ook onderhandelen of krijg je gewoon direct een goed aanbod?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tranquility schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik lees hier dat je voor verlening altijd 4 maanden voor einde contract kan bellen voor het beste aanbod. Moet je dan ook onderhandelen of krijg je gewoon direct een goed aanbod?
Mijn ervaring daarmee is dat je een aanbod krijgt en er geen ruimte is tot onderhandeling.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:34
Tranquility schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik zou het zelf anders aanpakken. Mijn tactiek is altijd 'hallo, ik kan bij een concurrent een nieuw contract krijgen waarbij ik x bedrag goedkoper uit ben per maand over een heel jaar, maar omdat ik tevreden ben (?) over Odido hoopte ik dat jullie misschien nog een tegenaanbod zouden kunnen doen?'. Verder je kaarten niet laten zien, gaat ze niets aan. Je hebt dan natuurlijk de kans dat iemand gewoon volgens de flowchart een aanbieding doet, maar soms heb je geluk en is er net iets meer mogelijk. Succes!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
danielschenk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:52:
Ik las gisteren op Reddit posts dat sommige grote bedrijven zoals Microsoft intern al volledig over zijn op IPv6, en dat ze alleen naar buiten toe nog IPv4 interfaces hebben om te kunnen communiceren met IPv4-only resources en bereikbaar te blijven voor IPv4-only klanten (zoals wij Odido gebruikers :D). Ik weet echter niet of deze bronnen kloppen.

Ik vond het ook een tegenvaller om te lezen dat Odido geen IPv6 heeft, ik had het wel bij Freedom. Voelt inderdaad alsof het geen (budgettaire) prioriteit heeft, ook aan reacties van staff te zien op hun forum. Gelukkig heb ik (tot dusver) geen last van het feit dat ik IPv6 nu kwijt ben maar ik maak mij hier wel enigszins zorgen over richting de toekomst. Als het er echt op aan komt dat wij bepaalde dingen niet meer kunnen gaan bereiken, dan zal Odido toch echt een keer moeten.
Zolang alle partijen blijven roepen dat anderen nog IPv4 gebruiken en zij er daarom zelf ook mee blijven werken, verandert er niets. Gelukkig worden publieke IPv4-adressen door schaarste steeds duurder waardoor er langzamerhand een financiële prikkel ontstaat om over te stappen op IPv6.

Maar afgezien van de praktische noodzaak voor de internetwereld, zou ik niet weten welk voordeel het mij thuis oplevert om IPv6 te willen of moeten gebruiken. Het werkt nu toch ook prima met IPv4?

Have you tried turning it off and on again?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

rens-br schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:55:
[...]

Mijn ervaring daarmee is dat je een aanbod krijgt en er geen ruimte is tot onderhandeling.
Dit inderdaad. Ze klikken wat in het systeem en daar komt een bedrag uit en daar moet je zelf op gaan rekenen of dat voordelig is.

Ik kan nog een paar jaar indexering pakken voordat ik überhaupt quitte speel op een vast contract van 2j :+

Leve de oude 1G + unlimited propositie :D

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tranquility
Lord_Dain schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:58:
Ik zou het zelf anders aanpakken. Mijn tactiek is altijd 'hallo, ik kan bij een concurrent een nieuw contract krijgen waarbij ik x bedrag goedkoper uit ben per maand over een heel jaar, maar omdat ik tevreden ben (?) over Odido hoopte ik dat jullie misschien nog een tegenaanbod zouden kunnen doen?'. Verder je kaarten niet laten zien, gaat ze niets aan. Je hebt dan natuurlijk de kans dat iemand gewoon volgens de flowchart een aanbieding doet, maar soms heb je geluk en is er net iets meer mogelijk. Succes!
Dank voor de tip maar zo zou ik het niet doen. Het speelt overigens pas over 20 maanden omdat ik onlangs een tweejarig contract heb afgesloten voor een 2GB internet only abbo die per 9 april ingaat. Heb nu nog 1GB Delta en hun verlengingsaanbod was gewoon ruk, terwijl het aanbod voor nieuwe klanten een stuk beter was.

Daarom ga ik nu meteen voor 2 jaar naar Odido omdat de eerste volle 12 maanden €25,- is en daarna €62,50 p/m minus de €5,- klantenkorting voor het data simmetje van €2,50 p/m ;). Als ik dan 12x €22,50 en 8x €60,- reken kom ik uit op gemiddeld €37,50 p/m voor 2GB als ik het juist heb gerekend. Dat is een hele mooie prijs voor 2 gieg. En dan na 20 maanden kijken wat hun verlengaanbod is.

• Tranquility
rens-br schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:55:
Dat heb ik ook ervaren met Delta. Dat verlengaanbod was gewoon slecht.

• DjoeC
Tranquility schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:24:
[...]

Dank voor de tip maar zo zou ik het niet doen. Het speelt overigens pas over 20 maanden omdat ik onlangs een tweejarig contract heb afgesloten voor een 2GB internet only abbo die per 9 april ingaat. Heb nu nog 1GB Delta en hun verlengingsaanbod was gewoon ruk, terwijl het aanbod voor nieuwe klanten een stuk beter was.

Daarom ga ik nu meteen voor 2 jaar naar Odido omdat de eerste volle 12 maanden €25,- is en daarna €62,50 p/m minus de €5,- klantenkorting voor het data simmetje van €2,50 p/m ;). Als ik dan 12x €22,50 en 8x €60,- reken kom ik uit op gemiddeld €37,50 p/m voor 2GB als ik het juist heb gerekend. Dat is een hele mooie prijs voor 2 gieg. En dan na 20 maanden kijken wat hun verlengaanbod is.
Inderdaad een mooi prijsje. En als je verlenging niet gunstig is kom je nog steeds op "maar" 41.25/maand voor 2Gb. Ik houd momenteel zelf aan dat < 40,- voor 1Gb/maand/12 maanden gunstig is (KPN netwerk) bij 1 jarig contract. Elk jaar "op tijd" (4-2 maanden voor afloop) checken wat de prijzen, verlengen of nieuw) dan doen en op die basis beslissen.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59

DON PAPA

Tweaker-fan

Tranquility schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:24:
[...]
Daarom ga ik nu meteen voor 2 jaar naar Odido omdat de eerste volle 12 maanden €25,- is en daarna €62,50 p/m minus de €5,- klantenkorting voor het data simmetje van €2,50 p/m ;). Als ik dan 12x €22,50 en 8x €60,- reken kom ik uit op gemiddeld €37,50 p/m voor 2GB als ik het juist heb gerekend.
Had je dan niet beter voor 1 jaar kunnen gaan, dan had je maar 6x €22,50 + 2x €60,- = €255 : 8 = €31,87 kwijt geweest, plus dat je ook nog de inflatie correctie van januari 2027 had ontlopen, als je over 8 maanden weer opnieuw had verlengt 😉

• buglife
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:23:
[...]

Maar afgezien van de praktische noodzaak voor de internetwereld, zou ik niet weten welk voordeel het mij thuis oplevert om IPv6 te willen of moeten gebruiken. Het werkt nu toch ook prima met IPv4?
Zolang de gangbare websites geserveerd blijven worden via IPv4 is het uiteraard geen probleem. Mocht de overheid komende week bepalen dat vanwege bezuinigingen alle IPv4-adressen van de hand worden gedaan en alleen op IPv6 verdergaat, dan heb je als klant van Odido wel een probleem.

Bij veel hostingpartijen is een IPv6-adres vaak veel goedkoper, soms zelfs gratis, maar betaal je voor IPv4 een bedrag. Als dat gat te groot gaat worden, kan ik mij voorstellen dat veel websites, waaronder de mijne enkel op IPv6 verdergaan.

• inaseeri69
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 07:58
Ik heb sinds gisteren asus tuf gaming be9400 en die wil ik als modem gebruiken. Maar wanneer ik de converter die er tussen zitten met een UTP kabel naar de WAN port aansluit dan krijgt mijn asus tuf gaming be9400 geen DHCP.

Weet iemand wat ik mis? Het zou normaal gesproken toch niet veel werk moeten zijn?

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03:35
inaseeri69 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:13:
Ik heb sinds gisteren asus tuf gaming be9400 en die wil ik als modem gebruiken. Maar wanneer ik de converter die er tussen zitten met een UTP kabel naar de WAN port aansluit dan krijgt mijn asus tuf gaming be9400 geen DHCP.

Weet iemand wat ik mis? Het zou normaal gesproken toch niet veel werk moeten zijn?
Heb je wel VLAN 300 ingested op de WAN port?

• inaseeri69
svenvg93 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:26:
[...]

Heb je wel VLAN 300 ingested op de WAN port?
Ik heb op mijn asus tuf gaming be9400 gekeken maar kan nergens VLAN vinden...

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03:35
inaseeri69 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:31:
[...]

Volgens mij stoppen ze dat bij Asus onder IPTV 8)7

Edit: https://www.asus.com/us/support/faq/1034366/

[ Voor 9% gewijzigd door svenvg93 op 03-04-2026 13:37 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:01
inaseeri69 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:31:
[...]

Als je even zoekt in die topic is het makkelijk genoeg te vinden, bijvoorbeeld: heymil in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

• inaseeri69
Top dankjewel, ik ga ff kijken :)

• FerdyHoefakker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-04 15:21
Hi,

Ik zit te kijken of ik mijn Ziggo verbinding kan omruilen voor iets goedkopers. Qua providers lijk ik vast te zitten aan Delta, Odido en Solcon voor glasvezel en Ziggo voor kabel.

Nu kan ik natuurlijk een goedkoper abbonement nemen bij Ziggo, maar dan gaat ook gelijk de up speed ziekelijk hard naar beneden en dat wil ik niet. Dus dan blijven de glasvezel providers over. Bij Odido zag ik best wel mooie prijzen voor een 2 jaar contract. Daarmee zou ik uitgesmeerd over 2 jaar een dikke 500 euro besparen ten opzichte van mijn Ziggo verbinding.

Nu heeft dit topic echter inmiddels 571 pagina's. Dus om dat allemaal door te lezen is niet echt te doen. Dus, gericht mijn vragen:

Hoe is de klantenservice?
Hoe is de kwaliteit in de regio Velp (Gelderland), want ik begrijp dat dit nogal per regio kan verschillen.
In de paar berichten die ik zo las, zag ik dat een hoop mensen een eigen router hebben. Ik heb hier gewoon mijn modem/router boxje van Ziggo. Is dat ding dat je van Odido krijgt voldoende? Of moet ik echt een eigen aanschaffen?
In diezelfde trend, mijn aansluitpunt is in de meterkast. Die zit buiten aan de galerij. Dus zou ik dan via wi-fi het hele apartement moeten gaan voorzien? Hoe is dat mbt stabiliteit vs mijn huidige utp kabels?

In principe heb ik mbt snelheid en stabiliteit weinig te klagen bij Ziggo. Outages, als ze er al zijn, zijn meestal 's nachts. De klantenservice kan ik echter weinig over zeggen want ik heb al jaren niet met ze hoeven bellen. Wat natuurlijk ook wel een goed teken is, want er is niks om over te klagen.

Verder, ik moet zo het datalek topic nog even doorlezen, maar hoe zit het daarmee? Zitten ze daar voldoende bovenop? Nemen ze het serieus?

[ Voor 14% gewijzigd door FerdyHoefakker op 03-04-2026 15:34 ]

• buglife
FerdyHoefakker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:27:
Hi,

Ik zit te kijken of ik mijn Ziggo verbinding kan omruilen voor iets goedkopers. Qua providers lijk ik vast te zitten aan Delta, Odido en Solcon voor glasvezel en Ziggo voor kabel.

Nu kan ik natuurlijk een goedkoper abbonement nemen bij Ziggo, maar dan gaat ook gelijk de up speed ziekelijk hard naar beneden en dat wil ik niet. Dus dan blijven de glasvezel providers over. Bij Odido zag ik best wel mooie prijzen voor een 2 jaar contract. Daarmee zou ik uitgesmeerd over 2 jaar een dikke 500 euro besparen ten opzichte van mijn Ziggo verbinding.

Nu heeft dit topic echter inmiddels 571 pagina's. Dus om dat allemaal door te lezen is niet echt te doen. Dus, gericht mijn vragen:

Hoe is de kwaliteit in de regio Velp (Gelderland), want ik begrijp dat dit nogal per regio kan verschillen.
In de paar berichten die ik zo las, zag ik dat een hoop mensen een eigen router hebben. Ik heb hier gewoon mijn modem/router boxje van Ziggo. Is dat ding dat je van Odido krijgt voldoende? Of moet ik echt een eigen aanschaffen?
In diezelfde trend, mijn aansluitpunt is in de meterkast. Die zit buiten aan de galerij. Dus zou ik dan via wi-fi het hele apartement moeten gaan voorzien? Hoe is dat mbt stabiliteit vs mijn huidige utp kabels?

In principe heb ik mbt snelheid en stabiliteit weinig te klagen bij Ziggo. Outages, als ze er al zijn, zijn meestal 's nachts. De klantenservice kan ik echter weinig over zeggen want ik heb al jaren niet met ze hoeven bellen. Wat natuurlijk ook wel een goed teken is, want er is niks om over te klagen.

Verder, ik moet zo het datalek topic nog even doorlezen, maar hoe zit het daarmee? Zitten ze daar voldoende bovenop? Nemen ze het serieus?
Om met je laatste punt te beginnen, ik vind dat ze het ondermaats afhandelen. Geen actieve communicatie, behalve de eerste mail in februari dat de gegevens 'mogelijk' zijn gelekt. Naar mijn idee proberen ze het te laten overwaaien.

Dat gezegd hebbende. Het standaard modem wat je krijgt bij Odido is goed voor hier in huis (Zyxel DX5401-B1). Ik gebruik hem ook en heb geen klachten van mijn vrouw en gasten over de wifi. Alleen staat die hier wel in de inpandige meterkast. Met een niet al te dikke muur tussen jouw meterkast en de woning, zal het moeten werken. Op zolder heeft hij ook genoeg bereik. Was destijds met het standaardmodem van Youfone wel anders.

Qua stabiliteit en snelheid ben ik tevreden over wat Odido hier (Drenthe) aanbiedt qua glasvezel. Het thuisnetwerk heeft vrijwel nooit last van uitval en de snelheid (100Mbit) wordt gewoon geleverd op momenten dat ik eens een snelheidstest draai. Ping is ook vrij laag en stabiel (volgens Rocket League toen ik dat nog online speelde op mijn PS5 via wifi).

[ Voor 3% gewijzigd door buglife op 03-04-2026 16:13 ]

• DjoeC
Hi,

Aantal pagina's: Klik op je naam, ga naar instellingen -> Lay-out -> zet Threadlimiet op 100. Dan heb je nog maar 71 pagina's.

Qua contract: Kijk op de prijsvergelijkers, sommigen hebben regelmatig 20-50 euro cashback, scheelt ook weer tot een paar euro/maand. Sommigen hebben "maandag" aanbiedingen. Ikzelf vind 2 jaar eigenlijk te lang voor een abbo, ik kijk liever aan het eind van het jaar wat mogelijk is.

Verlengen bij Odido kan na 8 maanden, een verlenging gaat dan tegen het nieuwe tarief meteen in. Scheelt 4 maanden het volle pond betalen. Bij 2 jaar wordt die 4 maanden geen 8 maanden.....

Klantenservice heb ik nooit nodig gehad. Dat betekent dat voor mij er geen problemen waren ofwel: de kwaliteit van alles was voldoende.

Wifi zou ik vermijden, zeker als je in een flat woont, 100 extra netwerken van je buren kan alleen maar ellende opleveren ongeacht wie je provider is. Boor een gat door de muur en breng de kabel naar binnen. Of zorg voor een 5 (of 6) GHz verbinding tussen je meterkast en een accesspoint net achter de muur vanwaar je bekabeld verder kunt. 1-2 meter kun je wel overbruggen maar lijk dan 2.4GHz UIT staan.

Het datalek? Ach, dat gaat net als bij andere lekkages: Zo snel mogelijk zand erover....

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
buglife schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:11:
[...]

Zolang de gangbare websites geserveerd blijven worden via IPv4 is het uiteraard geen probleem. Mocht de overheid komende week bepalen dat vanwege bezuinigingen alle IPv4-adressen van de hand worden gedaan en alleen op IPv6 verdergaat, dan heb je als klant van Odido wel een probleem.

Bij veel hostingpartijen is een IPv6-adres vaak veel goedkoper, soms zelfs gratis, maar betaal je voor IPv4 een bedrag. Als dat gat te groot gaat worden, kan ik mij voorstellen dat veel websites, waaronder de mijne enkel op IPv6 verdergaan.
De overheid heeft te maken met hetzelfde probleem (kip/ei), want IPv4 abrupt stopzetten zou een bepaalde groep burgers dan afsluiten van dienstverlening en overheidscommunicatie.

Buiten de discussie of dit aan wetgevers is, kan hier wel wetgeving voor gemaakt worden, maar daar zal altijd een overgangsregeling in zitten.

Verder eens met je betoog over andere websites/organisaties die de prijs niet meer op willen hoesten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 03-04-2026 17:39 ]

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 13:06
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:23:
[...]

Zolang alle partijen blijven roepen dat anderen nog IPv4 gebruiken en zij er daarom zelf ook mee blijven werken, verandert er niets. Gelukkig worden publieke IPv4-adressen door schaarste steeds duurder waardoor er langzamerhand een financiële prikkel ontstaat om over te stappen op IPv6.

Jawel. Het enige (twijfelachtige, geef ik toe) voordeel wat ik voor mezelf zag, is dat je geen port-based NAT meer hoeft te hebben, waardoor je dus ook geen afwijkende poortnummers meer hoeft te nemen als je bijv. meerdere webservers thuis host. Het is gewoon een kwestie van poort 80/443 open zetten naar meerdere IPv6 adressen, in plaats van dat je 80/443 moet nemen voor server 1, 81/444 voor server 2 etc, omdat ze nu eenmaal allemaal een IPv4 moeten delen.

Deze use case gaat echter ook alleen op als de individuele servers ook hun eigen netwerkinterface zouden hebben. En ik heb al mijn webapplicaties in docker containers draaien met een reverse proxy, die forward op basis van het subdomein wat wordt aangevraagd, wat een veel betere oplossing is. Daarom zei ik al twijfelachtig :)

• DjoeC
IPV6 ipv IPV4: Net als dat er nu al IPV6 over IPV4 loopt kan ik me zomaar voorstellen dat er bij een totale overschakeling naar IPV6 nog heel lang IPV6 naar IPV4 omzetting zal blijven. Zeker veel IOT (en dan denk ik niet aan huis tuin en keuken IOT) zal nog jaren op IPV4 blijven draaien.

Ik heb in mijn thuisnetwerk ook alle IPV6 uitgeschakeld (vzv mogelijk).

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
danielschenk schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:21:
[...]

Jawel. Het enige (twijfelachtige, geef ik toe) voordeel wat ik voor mezelf zag, is dat je geen port-based NAT meer hoeft te hebben, waardoor je dus ook geen afwijkende poortnummers meer hoeft te nemen als je bijv. meerdere webservers thuis host. Het is gewoon een kwestie van poort 80/443 open zetten naar meerdere IPv6 adressen, in plaats van dat je 80/443 moet nemen voor server 1, 81/444 voor server 2 etc, omdat ze nu eenmaal allemaal een IPv4 moeten delen.

Deze use case gaat echter ook alleen op als de individuele servers ook hun eigen netwerkinterface zouden hebben. En ik heb al mijn webapplicaties in docker containers draaien met een reverse proxy, die forward op basis van het subdomein wat wordt aangevraagd, wat een veel betere oplossing is. Daarom zei ik al twijfelachtig :)
Ben het ook wel met je eens hoor! Uiteindelijk is het de betere stack, en het gaat mij er vooral om dat er (kennelijk) nog niet voldoende prikkels zijn om die transitie naar IPv6 wereldwijd eens af te ronden.

Ik heb wel eens een IPv6 netwerk opgezet thuis, maar na een verhuizing dan toch weer terug naar IPv4 (vanwege Odido) en merk ik in de dagelijkse praktijk eigenlijk geen verschil. :)

• Tranquility
DON PAPA schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:49:
Had je dan niet beter voor 1 jaar kunnen gaan, dan had je maar 6x €22,50 + 2x €60,- = €255 : 8 = €31,87 kwijt geweest, plus dat je ook nog de inflatie correctie van januari 2027 had ontlopen, als je over 8 maanden weer opnieuw had verlengt 😉
Klopt, maar volgens mij is een verlengaanbieding nooit zo goed als een "nieuwe klant" aanbieding dus vandaar maar gelijk voor twee jaar gegaan. Kan ik sowieso verlengen over 20 maanden en kijken of dat een scherp aanbod is en anders weer overstappen. Maar dan zit ik voorlopig 20 maanden wel goed denk ik.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Tranquility schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:47:
[...]
Klopt, maar volgens mij is een verlengaanbieding nooit zo goed als een "nieuwe klant" aanbieding dus vandaar maar gelijk voor twee jaar gegaan.
Nou ik ben over het algemeen wel zeer tevreden over het verlengings aanbod bij Odido, dit aanbod kreeg ik afgelopen januari nog van ze: DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

• Tranquility
Hi,

Ik zat met hetzelfde en ga vanaf 9 april over naar Odido na een jaar Delta te hebben gehad. Was ook prima, maar zij wilden me geen goed verlengaanbod doen en aangezien Odido tegenwoordig ook op het Delta netwerk zit en een mooi tweejaarsaanbieding hadden voor 2GB hier op overgestapt. Na 20 maanden kan ik weer verlengen, wat bij Delta en andere providers niet kan. Voor zover ik weet is Odido de enige waarbij je vier maanden voor het einde van je contract al mag verlengen.

• Tranquility
DON PAPA schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:54:
Nou ik ben over het algemeen wel zeer tevreden over het verlengings aanbod bij Odido, dit aanbod kreeg ik afgelopen januari nog van ze: DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Precies, dat vind ik dus heel netjes en stemt hoopgevend.

• Tranquility
Gistermiddag is Guidion lngsgeweest voor de overstap. ONT en het modem geplaatst. In eerste instantie kwam de ONT (XS-010X-R) niet online, maar na een telefoontje met Delta kwam die online en werden de twee LEDjes groen en het onderste data LEDje oranje. Helaas kwam het Zyxel modem niet online. De monteur had nog een andere geprobeerd, maar helaas hetzelfde. Rood wereldbolletje op het modem. Hij kon niets meer doen en vermoedde dat het aan de ONT ligt. Gebeld met Odido en zij zagen een nogal (te) sterk signaal. De monteur had daarvoor ook nog gemeten zei dat het licht goed was.

Ik kon dus meteen de DATA SIM proberen die ik vanwege de klantenkorting er bij had genomen. Met de voucher onbeperkt data. Had nog een oude Android telefoon liggen die ik als hotspot kon inzetten, alleen niet erg stabiel. De vraag of er een ONT opgestuurd kan worden zodat ik deze zelf aan kan sluiten, maar dat kon enkel via de monteur.. Gaat nog wel ff duren ben ik bang.

Balen!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 09:13
Sinds vanmorgen half 7 geen internet meer op postcode 2231… Zowel ik als m’n ouders niet. Beiden andere letters van postcode. Meer mensen last?

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-04 16:15
dannyvdb1997 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:53:
Sinds vanmorgen half 7 geen internet meer op postcode 2231… Zowel ik als m’n ouders niet. Beiden andere letters van postcode. Meer mensen last?
Same. Ook PC 2231 (kleipetten) geen internet. NAS melding van 7:10 dat connectie weg is.
Odido site geeft geen onderhoud weer.
Zit jij ook via een KPN aansluiting?

• dannyvdb1997
phoenix2149 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:10:
[...]

Same. Ook PC 2231 (kleipetten) geen internet. NAS melding van 7:10 dat connectie weg is.
Odido site geeft geen onderhoud weer.
Zit jij ook via een KPN aansluiting?
Ja, heb ze een half uur geleden aan de lijn gehad. Toen kwam de storing ook bij Odido binnen. Medewerkster vertelde mij dat het niet lang ging duren. Maar ondertussen is er vanaf het moment van wegvallen (bij mij sinds 6:30, bij m’n ouders in plan de Hoek al rond 5:00 uur) toch al wat tijd verstreken. Op de site van Odido alleen niks over een storing te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door dannyvdb1997 op 10-04-2026 08:47 ]

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-04 11:16
2231 hier ook. Sinds 4:30 0.31mbit upload, 6:30 haperend en nu helemaal weg :)

Leuk om mede 2231ers te zien hier. Hopen op het beste. Toch nog even kwijt dat ik het altijd jammer vind dat dergelijke storingen niet op de website staan. En ik hier en op alle storingen het nieuws moet vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door XiniX88 op 10-04-2026 09:54 ]

• dannyvdb1997
XiniX88 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:51:
2231 hier ook. Soms 4:30 0.31mbit upload, 6:30 haperend en nu helemaal weg :)

Leuk om mede 2231ers te zien hier. Hopen op het beste. Toch nog even kwijt dat ik het altijd jammer vind dat dergelijke storingen niet op de website staan. En ik hier en op alle storingen het nieuws moet vinden.
Upload was bij mij al een paar dagen heel wisselend, maar zit zelf in het buitenland, maar dacht dat het aan mijn setup lag. Voor de rest maar even geen aandacht aan gegeven, want het werkte wel gewoon en wilde voor degenen thuis geen problemen veroorzaken. Maar misschien zat het dus al langer niet pluis.

Update 10:45: opnieuw met Odido gebeld, mede omdat er op hun website niks te vinden is over de storing… Storing is nog gaande en ze konden geen eindtijd geven.

[ Voor 10% gewijzigd door dannyvdb1997 op 10-04-2026 10:44 ]

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 14:27

Cordon

Lievelings jankert

Amersfoort (Vathorst) ligt er ook uit. Site zegt "Neee, geen storing". Maar kregen wel de mail dat er een storing is en iets kunnen appen voor gratis onbeperkt mobiele data vandaag. :P

Dus dit word weer hotspotten :P

• phoenix2149
Ook gebeld nu want duurt wel lang. Blijkbaar was het heel stormachtig en dacht een mede 2231-er dat het een bliksem inslag kan zijn geweest. Aldus Odido helpdesk.

Maar goed nog steeds down om 11:32

• timovd
  • Laatst online: 20-04 09:16

timovd

Voorsprong door techniek

DON PAPA schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:54:
[...]

Na 8 maanden al? Ik heb 1,5 jaar geleden gebeld en toen ook een verlenging gekregen van 24 maanden met de voorwaarden van nieuwe klanten; eerste 6 maanden korting en geen prijsindexatie (die steeds per januari ingaat).
Afgelopen contractperiode wel 2 keer een storing gehad, maar dat lag in beide gevallen aan de wijkkast, dus dat had ik net zo goed gehad met KPN of andere aanbierder.
Na het uitschakelen van de SMTP-server, had ik wel even mijn twijfels, maar er zijn voldoende gratis alternatieven die een limiet hebben waar ik niet in de buurt kom.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ja bij een één jarig contract na 8 maanden en bij een twee jarig contract na 20 maanden

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 16:54
In Almere (1318) zit ik deze ochtend op nog geen 10% van mijn Odido glasvezel bandbreedte, ik haal krap 80Mbps waar gigabit normaal netjes gehaald wordt.
Checken op storingen kan ook niet meer, want ze betalen niet genoeg voor hun recaptcha. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sl0jKsKPknigCzHoB5YrhbI19U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sbJLqXPLX8utg4KvCf0z7C7P.png?f=fotoalbum_large

• CTwiest
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-04 10:39
Sinds vanochtend 10.45 geen internet op de glasvezel. Ik woon in de achterhoek. Heb wel een email gehad dat er storing is en een gratis code voor onebeperkt 5g data vandaag maar de website zegt bij mij ook nog geen storing ...

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54

Zorian

What the fox?

Hier in omgeving Amersfoort gelukkig geen problemen, snelheid is uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/19062593748.png

• phoenix2149
[Update] Zojuist weer Internet in regio Rijnsburg 2231 en lijkt stabiel

• dannyvdb1997
phoenix2149 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:41:
Idem hier.

• FerdyHoefakker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-04 15:21
Tranquility schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:38:
Gistermiddag is Guidion lngsgeweest voor de overstap. ONT en het modem geplaatst. In eerste instantie kwam de ONT (XS-010X-R) niet online, maar na een telefoontje met Delta kwam die online en werden de twee LEDjes groen en het onderste data LEDje oranje. Helaas kwam het Zyxel modem niet online. De monteur had nog een andere geprobeerd, maar helaas hetzelfde. Rood wereldbolletje op het modem. Hij kon niets meer doen en vermoedde dat het aan de ONT ligt. Gebeld met Odido en zij zagen een nogal (te) sterk signaal. De monteur had daarvoor ook nog gemeten zei dat het licht goed was.

Ik kon dus meteen de DATA SIM proberen die ik vanwege de klantenkorting er bij had genomen. Met de voucher onbeperkt data. Had nog een oude Android telefoon liggen die ik als hotspot kon inzetten, alleen niet erg stabiel. De vraag of er een ONT opgestuurd kan worden zodat ik deze zelf aan kan sluiten, maar dat kon enkel via de monteur.. Gaat nog wel ff duren ben ik bang.

Balen!
Dit en andere posts na deze doen mij nu niet echt overtuigen dat Odido een goede keus is om naar over te stappen vrees ik haha, Wat erg balen is, want zoals ik al aangaf is mijn keuze voor providers uitermate beperkt :-(

• CTwiest
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-04 10:39
phoenix2149 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:41:
nice ! hier nog niet :(

• davidnothen72
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-04 20:57
ik heb laatste tijd problemen met mijn fritzbox 5690 pro

Mijn internet wordt regelmatig verbroken

Glasvezelverbinding is verbroken.
Synchronisatie glasvezelverbinding begint 

en wat raar is dat gebeurt meestal tussen 15 uur s'middas tot 21 uur avonds dan heb ik weer internet

en volgende dag dan beginnen het weer gewoon opnieuw

ik heb zelf niks aan de fritz box veranderen dat
problem heb ik al bijna 4 weken en gaat niet weg

ik heb die 5690 pro direct op glasvezel. aangesloten

Ik heb het serienummer van de Huawe GPON ONT gekloond in de Fritzbox

fabrieksinstellingen terugzetten maar dat help ook niet

Ik heb nu zyxel t-50 modem met
Huawei OptiXstar HG8010Hv6 ONT/GPON
weer terug gezet

Dan werk alles normaal gewoon internet

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
FerdyHoefakker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:21:
[...]

Dit en andere posts na deze doen mij nu niet echt overtuigen dat Odido een goede keus is om naar over te stappen vrees ik haha, Wat erg balen is, want zoals ik al aangaf is mijn keuze voor providers uitermate beperkt :-(
Zoals altijd zal je vaker de verhalen horen waar het niet goed gaat dan waar het wel goed gaat.

Ik zal niet beweren dat Odido smetteloos is met de dienstverlening en uptime, maar het is mijns inziens niet zó erg dat je er van weg moet blijven.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

davidnothen72 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:25:
ik heb laatste tijd problemen met mijn fritzbox 5690 pro

Mijn internet wordt regelmatig verbroken

Glasvezelverbinding is verbroken.
Synchronisatie glasvezelverbinding begint 

en wat raar is dat gebeurt meestal tussen 15 uur s'middas tot 21 uur avonds dan heb ik weer internet

en volgende dag dan beginnen het weer gewoon opnieuw

ik heb zelf niks aan de fritz box veranderen dat
problem heb ik al bijna 4 weken en gaat niet weg

ik heb die 5690 pro direct op glasvezel. aangesloten

Ik heb het serienummer van de Huawe GPON ONT gekloond in de Fritzbox

fabrieksinstellingen terugzetten maar dat help ook niet

Ik heb nu zyxel t-50 modem met
weer terug gezet

Dan werk alles normaal gewoon internet
Ik denk dat je zegt dat je glasvezel direct in de fritz het niet doet, maar in de ONT doet ie het wel.

Wat kan proberen is de ONT aansluiten en dan de rj-45 daarvan in je fritzbox - als die dat kan, ik ken het model niet - prikken met de juiste sttings (Vlan300 etc). Dan gebruik je de ONT en niet de odido-router?

Kan dat? Werkt dat?

I have usernames older than you.

• davidnothen72
pjottum schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je zegt dat je glasvezel direct in de fritz het niet doet, maar in de ONT doet ie het wel.

Wat kan proberen is de ONT aansluiten en dan de rj-45 daarvan in je fritzbox - als die dat kan, ik ken het model niet - prikken met de juiste sttings (Vlan300 etc). Dan gebruik je de ONT en niet de odido-router?

Kan dat? Werkt dat?
Ga dat eens uitproberen :)

• davidnothen72
pjottum schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:41:
[...]

Kan dat? Werkt dat?
ik heb die 5690 pro

Nu aangesloten tusen

Dan heb wel  internet 

wil graag dat die direct op glasvezel wordt gebruikt

maar als dan steeds tussen 15 uur tot 21 geen internet  dat werk dan ook niet ga eert even zonder dat die direct op glasvezel wordt gebruikt kijk even paar weken aan ,dan sluit ik die weer op direct op glasvezel aan hoop dat weer hele dag internet heb
_/-\o_

• Muis666
davidnothen72 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:58:
[...]
wil graag dat die direct op glasvezel wordt gebruikt

maar als dan steeds tussen 15 uur tot 21 geen internet  dat werk dan ook niet ga eert even zonder dat die direct op glasvezel wordt gebruikt kijk even paar weken aan ,dan sluit ik die weer op direct op glasvezel aan hoop dat weer hele dag internet heb
_/-\o_
Die SFP modules worden vrij warm. Omdat het ook optreedt op het warmste moment van de dag vermoed ik een verband. Dus wellicht wat meer koeling erop?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het quotum van kosteloze reCAPTCHA is op van Odido bij Google Cloud.
Deze site overschrijdt het kosteloze reCAPTCHA-Enterprise quotum.
https://www.odido.nl/storingen-en-onderhoud
Kan dus geen storing meer checken. :-(
Edit: oh, hij doet het wel maar dan zonder vinkje, dus gewoon doorklikken.

[ Voor 13% gewijzigd door Soldaatje op 10-04-2026 18:56 . Reden: oplossing gevonden ]

• phoenix2149
FerdyHoefakker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:21:
[...]

Ik ben verder echt tevreden over Odido hoor. Het werkt allemaal prima.

Op mijn vorige adres in Voorschoten was alles prima
Nu in Rijnsburg ook alles prima.

Sterker nog had net een 2 jaarlijks abonnement afgesloten en na een week zagen we ons nieuwe huis op de markt en 4 maanden later verhuisd. Heb dus 4 maanden korting gehad en nu weer opnieuw omdat we niet konden mee verhuizen blijkbaar. Prima, was extra voordeel.

Soms heb je storing. It happens. Helaas duurde het best lang voor het was opgelost. Na bellen met Odido waren ze best coulant en vroegen of we een mobiel abonnement hadden dan kregen we een voucher voor onbeperkt internet zodat we hotspot konden gebruiken.

• Tranquility
Ik probeer op het Odido Community forum een bericht te plaatsen, maar krijg steeds de foutmelding "Author does not exist". Ik heb uiteraard een account aangemaakt en deze geactiveerd via de toegezonden email.
Heeft iemand een idee?

• Tranquility
phoenix2149 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:22:
Ik ben verder echt tevreden over Odido hoor. Het werkt allemaal prima.

Op mijn vorige adres in Voorschoten was alles prima
Nu in Rijnsburg ook alles prima.

Sterker nog had net een 2 jaarlijks abonnement afgesloten en na een week zagen we ons nieuwe huis op de markt en 4 maanden later verhuisd. Heb dus 4 maanden korting gehad en nu weer opnieuw omdat we niet konden mee verhuizen blijkbaar. Prima, was extra voordeel.

Soms heb je storing. It happens. Helaas duurde het best lang voor het was opgelost. Na bellen met Odido waren ze best coulant en vroegen of we een mobiel abonnement hadden dan kregen we een voucher voor onbeperkt internet zodat we hotspot konden gebruiken.
Mee eens. Er kunnen altijd wel probleempjes ontstaan, maar heb toch wel het idee dat er door de verschillende partijen die er tussen zitten alles nogal stroef verloopt. Hier sinds de overstap van Delta naar Odido nog steeds geen internet omdat het modem niet online wil komen. Wel een voucher gehad voor onbeperkt internet op mijn data sim, maar nog geen uitzicht op een oplossing.Guidion zou pas na twee weken weer plek hebben om een monteur in te plannen, maar dat vind ik onacceptabel.Het liefst zouden ze me een nieuwe ONT opsturen. Die kan ik er zelf wel inprikken.

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Ik krijg een mail binnen met het volgende:
Overstapaanvraag van een andere provider
Hallo (voornaam),

We kregen van een andere provider het verzoek om je Odido voor thuis abonnement stop te zetten. Dit komt omdat er bij de andere provider een aanvraag is gedaan om de lijn op dit adres over te nemen. Meestal heeft dit te maken met een geplande verhuizing op dit adres.

Niet zelf een overstap aangevraagd?
Heb je niet zelf een abonnement bij een andere provider aangevraagd of wil je je Odido abonnement toch houden? Bel ons dan (gratis) op 0800-0092.

De overstap
De voorlopige datum voor het stopzetten van het abonnement is (over 2 weken). Deze datum kan nog wijzigen. Maak je gebruik van de Overstapservice? Dan houden we rekening met de einddatum van je huidige abonnement. Je ontvangt hierover bericht van je nieuwe provider. Heb je vragen over deze datum? Dan kan je het beste contact opnemen met de klantenservice van je nieuwe provider.

Informatie over het terugsturen van je apparatuur
Je ontvangt een aantal dagen voordat je abonnement stopt een e-mail met retourinstructies. Hierin vind je meer informatie over het terugsturen van je apparatuur.

Je eindafrekening
De maand waarin het abonnement stopt, ontvang je een rekening met de abonnementskosten voor de gehele maand. Maar geen zorgen, de maand daarna ontvang je van ons nog een eindafrekening. Hierin worden de gebruikskosten van de laatste maand verrekend met de te veel betaalde abonnementskosten van de maand ervoor. Heb je van ons nog geld tegoed en zijn er geen openstaande bedragen? Dan storten we het overgebleven bedrag op je rekening. Zijn er nog openstaande bedragen? Dan incasseren we het bedrag automatisch van je rekening.

Natuurlijk staat onze deur altijd voor je open. Nu en in de toekomst.

Vragen? Vragen!
Kijk voor een antwoord op je vraag op odido.nl/service of vraag het aan onze specialisten op de Odido Community odido.nl/vragen. Liever iemand spreken? Bel ons op 0800-0092.

We staan voor je klaar,
Odido
Meteen gebeld dat ik dit niet gedaan had. Ik werd netjes te woord gestaan en het gesprek werd 2x geëscaleerd naar de juiste persoon. Er is nu een verzoek naar de netwerkbeheerder om de "overstap" te annuleren. Is dit mogelijke fraude of is er gewoon iets administratiefs fout gegaan?

Heeft iemand dit wel eens gehad?

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:10
Ping83 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:15:
Ik krijg een mail binnen met het volgende:

[...]

Meteen gebeld dat ik dit niet gedaan had. Ik werd netjes te woord gestaan en het gesprek werd 2x geëscaleerd naar de juiste persoon. Er is nu een verzoek naar de netwerkbeheerder om de "overstap" te annuleren. Is dit mogelijke fraude of is er gewoon iets administratiefs fout gegaan?

Heeft iemand dit wel eens gehad?
Fraude is onwaarschijnlijk, als iemand een aanvraag doet op een adres waar nog een lopend abonnement op staat krijg je altijd deze mail. Zoals Odido al aangeeft gebeurd dit meestal bij mensen die verhuizen en die nog niks geregeld hebben met het abonnement en waarbij de nieuwe bewoners al wel een aanvraag hebben gedaan (netbeheerder moet aan die nieuwe aanvraag meewerken).
Andere gevallen waarbij het vaak gebeurd zijn huisnummers met toevoegingen of zorgcomplexen met kamernummers. Mensen vullen bij de bestelling enkel de postcode en huisnummer in en daar zit dan al een bestaand abonnement op. En ja, iemand kan ook gewoon een typfout hebben gemaakt met de postcode of huisnummer, als het bij 1 keer blijft zou ik me er niet al te druk om maken.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
Mattie112 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:32:
Ik kreeg ook de brief "laatste kans vraag nu een nieuw modem aan". Die Draytek ligt ergens nog in de doos weg te rotten want ik heb vanaf moment 1 al netjes de SFP module in mijn Mikrotik gestoken :)

Laat dit maar lekker gaan, alleen mocht er ooit iets van een storing zijn is de kans groot (als ik het begrijp) dat ze pas helpen als ik daadwerkelijk een nieuw modem heb. Goed ze mogen alles opsturen wat ze willen maar het liefst hou ik wat ik heb, namelijk de SFP module! Dat werkt perfect!
edit:
Whoops ik zat blijkbaar niet op de laatste pagina :)
Ik ben begonnen met overstappen van Fritzbox 5590 met GPON SFP module naar een Mikrotik router met SFP slot. Heb jij ook een GPON aansluiting? Ik krijg tot nu toe de indruk dat dit niet echt simpel is en dat ik toch de Odido/Huawei ONT moet gebruiken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Weer eens gebeld voor verlenging. Voor 1 Gbps kreeg ik het volgende:

1 jaar: 6 maanden voor 31 en daarna 46..
2 jaar: 10 maanden voor 30 en daarna 46.

Opvallend de 1 euro extra bij 1 jaar.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

pdukers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:30:

Dan zou ik toch voor 1 jaar gaan omdat je dan na 8 maanden weer kan bellen voor nieuwe aanbieding en bij 2 jaar pas na 20 maanden.

Bij 1 jaar betaal je dan namelijk:
6x €31 + 2x €46 = 278 : 8 = €34,75 per maand.
En bij 2 jaar betaal je:
10x €30 + 10x €46 = €760 : 20 = €38 per maand.

• pdukers
  • Niet online
@DON PAPA Correct. Ik heb daarom ook voor 1 jaar gekozen. Je moet trouwens wel expliciet vragen naar de aanbieding voor 1 jaar.

Andere reden om voor 1 jaar te gaan is dat KPN ergens eind dit jaar ook van plan is glasvezel in de grond te stoppen. Dan heb ik de optie om ieder jaar tussen ODF en KPN te switchen voor extra korting.

• DjoeC
pdukers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:18:
@DON PAPA Correct. Ik heb daarom ook voor 1 jaar gekozen. Je moet trouwens wel expliciet vragen naar de aanbieding voor 1 jaar.

Andere reden om voor 1 jaar te gaan is dat KPN ergens eind dit jaar ook van plan is glasvezel in de grond te stoppen. Dan heb ik de optie om ieder jaar tussen ODF en KPN te switchen voor extra korting.
Nadat "van plan zijn" verwordt tot "eerste spade in de grond", "tot aan de gevel;" en "aansluiten" gaan er nog heel veel werkbare dagen verstrijken. Hier zat tussen "van plan", "het mag", etc tot "e.i.n.d.e.l.i.j.k aangesloten" een kleine 8 jaar ;)

In ieder geval zoveel dat dat het verschil tussen een 1 en 2 jarig contract niet kan rechtvaardigen. Overigens, 1 jarig is sowieso beter ;)

• pdukers
  • Niet online
@DjoeC Terecht punt en ik heb het al met odido / odf ervaren dat planningen uitlopen. Maar in de buurdorpen verloopt de aanleg door glaspoort vooralsnog volgens planning. In mijn dorp zou het november klaar moeten zijn.

Delta spant de kroon met plannen en niet nakomen. Nadat ze 4 jaar geleden de plannen voor mijn gemeente grootst hebben aangekondigd is er slechts in 1 dorp daadwerkelijk na 3 jaar opgeleverd. De rest van de gemeente zal niet meer gebeuren nu odf er al ligt en glaspoort ook al aan het graven is.

[ Voor 43% gewijzigd door pdukers op 16-04-2026 18:42 ]

• RadYeon
Is het iemand de afgelopen maand(en) gelukt om een eigen (FS) XGSPON in gebruik te nemen icm Odido? Ik heb al 8u+ in het verhaal zitten maar kreeg mijn FS met geen manier gekoppeld gebruikmakend van de gegevens van de Huawei ONT en heb het opgegeven.
Te veel informatie over het proces verschilt met wat je op internet vindt, is verouderd of niet meer relevant.

Heb soms ook het gevoel dat het niet zo goed gaat met die club, een ONT registreren via het forum kan niet meer, ze reageren ook haast niet meer op berichten.

[ Voor 38% gewijzigd door RadYeon op 17-04-2026 01:23 ]

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04 12:47
RadYeon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 01:20:
Is het iemand de afgelopen maand(en) gelukt om een eigen (FS) XGSPON in gebruik te nemen icm Odido? Ik heb al 8u+ in het verhaal zitten maar kreeg mijn FS met geen manier gekoppeld gebruikmakend van de gegevens van de Huawei ONT en heb het opgegeven.
Te veel informatie over het proces verschilt met wat je op internet vindt, is verouderd of niet meer relevant.

Heb soms ook het gevoel dat het niet zo goed gaat met die club, een ONT registreren via het forum kan niet meer, ze reageren ook haast niet meer op berichten.
Komt gewoon niet zo vaak voor dat ze een SFP moeten registreren, omdat ze een lossen ONT meeleveren. De meeste sluiten hun eigen router daarachter aan.

Heb je een ONT id door moeten geven? Anders gaat het sowieso niet werken.

Zoek even de startpost van Delta XGSPON, daar staat heel veel informatie. Als daar een link naar Discord staat kun je je vraag ook daar nog eens stellen. Volgens mij zit daar ook een engineer van Odido.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• RadYeon
Nee, de originele ID heb ik niet bewaard, zou ik via FS moeten proberen terug te halen.
De bedoeling is om de Huawei ONT 1:1 over te nemen zodat ik tenminste een fallback heb.

• EWS99
RadYeon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:50:
Nee, de originele ID heb ik niet bewaard, zou ik via FS moeten proberen terug te halen.
De bedoeling is om de Huawei ONT 1:1 over te nemen zodat ik tenminste een fallback heb.
Dat werkt niet.. Op basis van de eerste letters wordt een profiel gekozen. Wat er nu dus gebeurd is dat je een FS probeert te registreren met het profiel van een Huawei. Da ga nie..
Dus: originele PON id van de FS achterhalen en die doorgeven aan Odido.

• Muis666
EWS99 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:54:
[...]

Dat werkt niet.. Op basis van de eerste letters wordt een profiel gekozen. Wat er nu dus gebeurd is dat je een FS probeert te registreren met het profiel van een Huawei. Da ga nie..
Dus: originele ONT van de FS achterhalen en die doorgeven aan Odido.
Huh? Waarom lukt het zzattack https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79092098 dan wel?

• RadYeon
Dat moet juist kunnen met een FS - omdat hij volledig zelf in te stellen is. De huawei clonen vind ik zelf fijner, omdat ik dan altijd een snelle fallback mogelijkheid heb naar de Huawei ONT + T75 combi.
Ik heb FS gevraagd om de originele SN maar kreeg als antwoord dat het niet zo relevant is voor functionaliteit van de module en dat ik maar eens wat kon verzinnen, zolang het aan de voorwaarden voldoet.
Het originele S/N hebben ze niet, dan moet hij retour fabrikant voor reflash, ook dát is andere informatie dan wat je op internet kan vinden.

Daarnaast vraag ik mij af waarmee een ONT zich exact identificeert bij Odido, in de Huawei ONT GUI zie ik dat ze geen loid/pw gebruiken maar een wachtwoord, alleen zodra ik het wachtwoord veld 'unhide' is het leeg veld.
MAC adres heb ik 'preventief' al overgezet naar de FS.

Ik begin mij ook al af te vragen - moet de WAN op de Unifi CG niet anders ingesteld staan dan bij gebruik van de Huawei ONT?
Ik heb de FS in mijn XG switch gestopt (bij de Unifi Gateway is de WAN geisoleerd en is de FS niet meer uit te lezen) met de Odido fiber kabel erin en SSH pontop -b -g w gaf aan: PON ALARM STATIC TOD INVALID. ToD information is invalid.

Ik snap ook niet zo goed waarom het allemaal via Telnet zou moeten, het lijkt dus sterk erop dat dit in de afgelopen 2 jaar veranderd is, want mijn module heeft gewoon SSH en web toegang (via Telnet kon ik er niet eens op) en de FS rep kon mij ook geen 'speciale' gebruikersnaam of wachtwoord geven, dat is root/root.
"There are no additional specific requirements for the PON SN, and we're sorry that there is no SN generator tool available at the moment.
Could you pls create the PON SN by yourself following the format below, and provide it to the ISP for registration. Thank you!

Total length: 12 characters
First 4 characters: letters or numbers
Last 8 characters: hexadecimal digits (0–9, A–F)"
"You can log in via the web interface to check if there is a default PON SN. If there is one, directly provide it to your ISP for registration. If not, you can create your own using the format as shown below and provide it to your ISP for registration. Thank you!

Configure PON:
Navigate to the menu path: Configuration → PON Configuration.
Enter the PON serial number, then click “Save & Apply” to apply the changes.
The PON serial number (ONT ID) is the device’s unique identifier, formatted as “4 alphanumeric characters + 8 hexadecimal characters,” and is one of the core authentication parameters."

[ Voor 114% gewijzigd door RadYeon op 18-04-2026 11:32 ]

• EWS99
Ik kan in mijn Nokia ook elk willekeurig PON id instellen, maar dat wil niet zeggen dat het dan werkt... Kijk anders even in deze startpost: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 en zoek op VMK-profiel, dan zie je al dat Huawei en FS een ander profiel heeft..

Het bericht waar @Muis666 naar refereert lijkt om het GPON netwerk te gaan. Jij hebt het over een XGS-PON SFP. Wellicht dat deze truuk op GPON nog werkte en XGS-PON niet meer?

Je error geeft in ieder geval aan dat er iets in het PON niet goed gaat.

Welke type Huawei ONT heb je nu (dus het exacte type nummer)? En op welk netwerk zit je? KPN / Delta / ODF?
Daarnaast vraag ik mij af waarmee een ONT zich exact identificeert bij Odido, in de Huawei ONT GUI zie ik dat ze geen loid/pw gebruiken maar een wachtwoord, alleen zodra ik het wachtwoord veld 'unhide' is het leeg veld.
MAC adres heb ik 'preventief' al overgezet naar de FS.
Het PON id :)

Ik zou dus beginnen met een PON id dat begint met GPON, zoals GPONxxxxxxx (waarbij je op de x inderdaad een willekeurige HEX string neer kunt zetten). Daarna die PON id registreren bij Odido. (ik weet overigens niet hoe dat proces werkt, ik ken de processen bij Delta en KPN wel, maar weet niet of je die ook voor Odido kunt gebruiken).

Edit:
Ik zie dat je je vraag ook op Discord hebt gesteld. En dat ik niet de enige ben die meent dat dit zo niet gaat werken :). Je huidige ONT is een Huawei HN8010Ts-20.

Omdat je eerder over 8gbit praat heb ik het vermoeden dat je op het Delta netwerk zit. Als je zoekt op VMK-profiel in de startpost die ik hierboven geef, dan kun je vrij zeker concluderen dat de truuk van het aanpassen van het PON id op XGS-PON niet meer gaat werken, omdat de SFP een ander profiel nodig heeft dan je Huawei.

Eigenwijs zijn mag uiteraard, ik pas graag de startpost in het Delta topic aan als het je wel gelukt is :P

[ Voor 23% gewijzigd door EWS99 op 18-04-2026 12:18 ]

• RadYeon
Ik heb een Huawei HN8010Ts-20, verder geen idee wat voor glas er ligt in Lelystad, er staat Reggefiber op, KPN dus?
De VMK profielen verwijzen wel naar een klantenmenu van Delta, ook daar twijfel ik of dit aansluit op de Odido/KPN situatie...zo'n menu heb ik bij Odido in ieder geval niet.
PON registreren kan via de telefonische helpdesk maar het zou doodzonde zijn als ik de FS moet registreren ipv. de Huawei :(

[ Voor 76% gewijzigd door RadYeon op 18-04-2026 12:20 ]

• EWS99
RadYeon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:14:
Ik heb een Huawei HN8010Ts-20, verder geen idee wat voor glas er ligt in Lelystad, er staat Reggefiber op, KPN dus?
Die VMK profielen verwijzen wel naar een klantenmenu van Delta, ook daar twijfel ik of dit aansluit op de Odido/KPN situatie...zo'n menu heb ik bij Odido in ieder geval niet.
PON registreren kan via de telefonische helpdesk maar het zou doodzonde zijn als ik de FS moet registreren ipv de Huawei :(
We zijn niet anders gewend op XGS-PON. Vaak ben je met 15-30 minuten wel weer in de lucht hoor.

En anders toch je Huawei blijven gebruiken met je eigen router?

• RadYeon
Nu loop ik dan wel het risico (al is deze wel heel erg klein) dat als ik een S/N verzin, dat het overlapt met een bestaande. Toch?

Anyway - de MAC, ploid en pw zijn dus niet relevant voor Odido en worden niet gebruikt om de XGSPON te authenticeren?

[ Voor 49% gewijzigd door RadYeon op 18-04-2026 12:23 ]

• EWS99
RadYeon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:21:
Nu loop ik dan wel het risico (al is deze wel heel erg klein) dat als ik een S/N verzin, dat het overlapt met een bestaande. Toch?

Anyway - de MAC, ploid en pw zijn dus niet relevant voor Odido en worden niet gebruikt om de XGSPON te authenticeren?
Klopt, dat is een risico maar wel heel klein (1 op 4,29497e9 als ik het goed uitgerekend heb)

Ploid en pw zegt mij niets. MAC is op KPN en Delta niet relevant, ik verwacht bij Odido ook niet.

Normaal is het echt PON id doorgeven, vlan instellen op je router en gaan met die banaan..

• RadYeon
Het staat onder OMCI config van de FS, dit is default:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmN_XvAoLDpcgkbhnCtXUZ_1jwI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SHcokv2kamtxUPgjAeLhOr41.png?f=user_large
Deze gegevens kun je ook met SSH uitlezen/instellen met
uci get omci.default.loid
uci get omci.default.lpwd
Voor instellen vervang je get door set, wel zo makkelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door RadYeon op 18-04-2026 14:00 ]

• ReneK
Oops. Verkeerde groep. Sorry.

[ Voor 98% gewijzigd door ReneK op 18-04-2026 17:09 ]

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:26

ep667

It doesn't hurt to help

pdukers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:30:

Opvallend de 1 euro extra bij 1 jaar.
Ik vind de 46 euro voor 2 jaar eigenlijk opvallender. Bij nieuwe abonnementen is dat nog 45 euro. Of is dit de inflatiecorrectie die door wordt gezet omdat het een bestaand abo is?

EP

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:00

rvk

ep667 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:03:
[...]
Ik vind de 46 euro voor 2 jaar eigenlijk opvallender. Bij nieuwe abonnementen is dat nog 45 euro. Of is dit de inflatiecorrectie die door wordt gezet omdat het een bestaand abo is?
Dat zal inderdaad wel de inflatiecorrectie zijn.

Ik begrijp bij providers best dat ze prijzen voor nieuwe gebruikers lager maken maar de basisprijs dan niet voor inflatie corrigeren vind ik eigenlijk iets onbegrijpelijks. Geen enkel ander soort bedrijf doet dat. Een product of dienst heeft gewoon een prijs en die moet voor iedereen op elk moment hetzelfde zijn (zonder e.v. kortingen gerekend). Die basisprijs voor nieuwe klanten niet verhogen is gewoon absurd (maak dan gewoon de kortingen hoger maar laat de inflatie ook los op de basisprijs).

• RadYeon
Ondertussen opgegeven met de FS stick, wat een kolerebende is deze fabrikant, verkeerde foto's en ga zo door.

Heb SKU 185594 gekocht en als ik hun site moet geloven is dit niet de SKU voor de Unifi?
https://www.fs.com/eu-en/...tribute=128809&id=4859542
Ze hebben een apart model "Unifi compatible":
https://www.fs.com/eu-en/...tribute=128808&id=4859538

Ze waarschuwen dat het aanpassen van de S/N de telnet gegevens doet vervallen, leuk hoor - de mijne reageert uberhaupt niet op Telnet, enkel op web en SSH.
Daarnaast blijken ze dus helemaal geen unieke logingegevens (meer) te hebben maar gewoon root/leeg of root/root.
Of zouden de Telnet gegevens helemaal anders zijn dan voor SSH/GUI?

Maar de foto's kloppen niet, de mijne ziet er precies uit zoals het "Unifi compatible" model...ondertussen hebben ze ook de naam van de module aangepast.
"The FS P/N is changed from XGS-ONU-25-20NI to XGS-SFP-ONT-MAC-I"

[ Voor 31% gewijzigd door RadYeon op 19-04-2026 16:39 ]

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste