Helemaal een mooie oplossing al zeg ik het zelf.Tc99m schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:42:
[...]
Update voor wie het interesseert: Aangezien de reparatie van de kabel waarschijnlijk nog wel een paar dagen kan duren, vanmiddag maar even langs de Odido winkel in het centrum gegaan.
Daar een zeer sympathieke medewerker gesproken die met de klantenservice heeft gebeld zodat ik kosteloos Klik & Klaar mee kon krijgen (ook al had ik nog geen drie dagen storing). Dat werkt nu prima for the time being, dus ik kan vooruit de komende dagen. Goede service.
Vandaag verlengd bij Odido.
1 Gbit glasvezel 6 maanden lang 15 euro korting bij een 1-jarig contract (in de praktijk altijd 8 maanden contract want dan mag je verlengen en dat gaat dan gelijk in). Eigenlijk super netjes!
Nu vroeg ik mij alleen af, ik heb wel eens langs zien komen dat mensen het voor elkaar hebben gekregen 8 maanden korting te krijgen bij een 1-jarig contract. Ik gaf dit ook aan bij de betreffende medewerker van Odido en die gaf aan dat ze geen 8 maanden meer mogen geven bij een 1-jarig contract.
Buiten dat ik super tevreden ben over Odido en deze verlenging ben ik toch even benieuwd of dit iemand recent toch nog gelukt is?
1 Gbit glasvezel 6 maanden lang 15 euro korting bij een 1-jarig contract (in de praktijk altijd 8 maanden contract want dan mag je verlengen en dat gaat dan gelijk in). Eigenlijk super netjes!
Nu vroeg ik mij alleen af, ik heb wel eens langs zien komen dat mensen het voor elkaar hebben gekregen 8 maanden korting te krijgen bij een 1-jarig contract. Ik gaf dit ook aan bij de betreffende medewerker van Odido en die gaf aan dat ze geen 8 maanden meer mogen geven bij een 1-jarig contract.
Buiten dat ik super tevreden ben over Odido en deze verlenging ben ik toch even benieuwd of dit iemand recent toch nog gelukt is?
[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 22-01-2026 13:23 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Ja, netjes opgelost, echt met name dankzij de behulpzame medewerker van de Odido winkel in het centrum van Den Bosch, die gewoon helder aan zijn collega's van de klantenservice uitlegde dat dit gewoon de meest klantvriendelijke optie was. Die gingen er vervolgens ook zonder veel morren in mee, maar ik had dat zonder hem niet zo makkelijk kunnen regelen en het bespaarde me een dag wachten (de storing is nog steeds niet opgelost, dus vanaf of na vandaag zou ik er sowieso aanspraak op kunnen maken).rens-br schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Helemaal een mooie oplossing al zeg ik het zelf.
Je hebt toch altijd een vooroordeel over verkopers in dit soort winkels die niet in beweging komen als het ze geen commissie oplevert, maar hier is het tegendeel wel bewezen want hij heeft het wel allemaal opgelost terwijl er niks is verkocht (behalve een positieve ervaring
En Klik&Klaar werkt in principe prima. Was snel ingesteld en download tikt tegen de 1 Gbit/s aan op sommige momenten (zelfs als ik op mijn laptop in een andere kamer werk), dus merk weinig verschil met de normale situatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Tc99m op 22-01-2026 13:38 ]
scintillating
Oh en dank aan @Barre73 natuurlijk, die me van wat behulpzame achtergrondinformatie kon voorzien voor mijn contact met Odido.
scintillating
Morgen staat de afspraak met Guidion, ik ben benieuwd of die wordt nagekomen, als ik dat zo lees in het topic gaat het nogal eens mis.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Heeft er iemand ervaring met Odido op een KPN vezel?
Mijn schoonvader gaat verhuizen en heeft in het appartement wel glasvezel, maar hangt enkel een vezel en kastje van KPN (waarover de NTU geplaatst wordt) Nu komt mijn schoonvader met het verhaal dat hij €10 per maand extra moet betalen omdat het over de lijn van KPN moet, dus 35 ipv 25 waar als ik op de site kijk ik gewoon 25 zie staan als prijs.
Dat de snelheid maar tot 1GB gaat snap ik, want oudere lijn en techniek maar die meerprijs vind ik wel erg bijzonder.
Hij wilt ook niet nu weer over naar KPN want ze zijn net met alles naar Odido en zitten dus ook met mobiele abbo's die niet zomaar over kunnen, hij had dus in de huidige woning ook al glasvezel van Odido sinds de kabels daar neergelegd werden.
Nu heb ik zelf ook Odido en ook slechts 1 glasvezel naar de woning (nieuwbouw uit 2017) en die is destijds ook aangelegd door KPN/Reggefiber (was in de overname periode geloof ik) en voor zover ik weet staat op mijn binnenkomend blokje ook gewoon KPN en betaal ik niet een bedrag extra per maand om hierover een Odido aansluiting te laten lopen.
Mijn schoonvader gaat verhuizen en heeft in het appartement wel glasvezel, maar hangt enkel een vezel en kastje van KPN (waarover de NTU geplaatst wordt) Nu komt mijn schoonvader met het verhaal dat hij €10 per maand extra moet betalen omdat het over de lijn van KPN moet, dus 35 ipv 25 waar als ik op de site kijk ik gewoon 25 zie staan als prijs.
Dat de snelheid maar tot 1GB gaat snap ik, want oudere lijn en techniek maar die meerprijs vind ik wel erg bijzonder.
Hij wilt ook niet nu weer over naar KPN want ze zijn net met alles naar Odido en zitten dus ook met mobiele abbo's die niet zomaar over kunnen, hij had dus in de huidige woning ook al glasvezel van Odido sinds de kabels daar neergelegd werden.
Nu heb ik zelf ook Odido en ook slechts 1 glasvezel naar de woning (nieuwbouw uit 2017) en die is destijds ook aangelegd door KPN/Reggefiber (was in de overname periode geloof ik) en voor zover ik weet staat op mijn binnenkomend blokje ook gewoon KPN en betaal ik niet een bedrag extra per maand om hierover een Odido aansluiting te laten lopen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Krijg je via de postcode check met je schoonvaders postcode ook die 'toeslag' te zien? Zo, niet dan gaat er iets niet goed.Rubman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:42:
Heeft er iemand ervaring met Odido op een KPN vezel?
Van wie de lijn is maakt in principe overigens niet zoveel uit. Die extra toeslag betaal je namelijk op plekken waar Odido geen eigen apparatuur in de POP heeft zitten. Hierdoor moet Odido extra geld afdragen aan KPN en dat belasten ze dan door aan de klant.
Dat zou ook de max 1Gbit/s verklaren, KPN heeft op veel plekken nog oude AON apparatuur staan en dat gaat maar tot 1Gbit/s.
@Barre73 Zou jou precies moeten kunnen vertellen hoe het zit.
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 22-01-2026 15:51 ]
Is dat zo? Ik dacht altijd dat het afhing van wie de glasvezels hebben gelegd in de wijk..? hier kpnnetwerk(voorheen reggefiber) en daar rekenen ze nu 10€ meer voor Odido dan bij ODF.rens-br schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Krijg je via de postcode check met je schoonvaders postcode ook die 'toeslag' te zien? Zo, niet dan gaat er iets niet goed.
Van wie de lijn is maakt in principe overigens niet zoveel uit. Die extra toeslag betaal je namelijk op plekken waar Odido geen eigen apparatuur in de POP heeft zitten. Hierdoor moet Odido extra geld afdragen aan KPN en dat belasten ze dan door aan de klant.
Dat zou ook de max 1Gbit/s verklaren, KPN heeft op veel plekken nog oude AON apparatuur staan en dat gaat maar tot 1Gbit/s.
Edit: overigens kan ik wel 2Gbps Odido bestellen en heb ik nu 'al' XGS-PON ONT.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 22-01-2026 16:19 ]
Nope, niets te zien als ik nieuw abonnement wil aanvragen voor dat adres.rens-br schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Krijg je via de postcode check met je schoonvaders postcode ook die 'toeslag' te zien? Zo, niet dan gaat er iets niet goed.
Gewoon de "standaard" 25 euro ivm kortingen etc.
@Rubman dat is nu de juiste prijs en krijg ik hier ook te zien. sterker nog als hij ODF zou hebben zou er een aanbieding moeten zijn van 15€ per maand (voor 1e jaar bij 2 jarig contract) dus het is sowieso KPN / Delta etc wat daar in de grond ligt. Maar 35€ is dus wat mij betreft een onzin verhaal, wie heeft die informatie aan je ouders gegeven?
edit: je kan dus gewoon vanaf jouw pc het abonnement laten aanvragen door je schoonouders.
edit: je kan dus gewoon vanaf jouw pc het abonnement laten aanvragen door je schoonouders.
[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 22-01-2026 16:25 ]
@Lord_Dain Dat vermoeden had ik al gezien zijn situatie in de meterkast gelijk is aan die van mij wat betreft FTU dus hij heeft GPON of XGS-PON verbinding want vrij recent.
Dit is hem verteld in de Odido winkel toen hij daarheen ging voor de verhuizing, hij heeft nu namelijk een Odido Glasvezel abonnement op huidige adres en gaat gewoon verhuizen naar nieuw abonnement.
Ga hem wel weer even terug sturen naar de winkel want hij wordt gewoon in de zeik genomen
Dit is hem verteld in de Odido winkel toen hij daarheen ging voor de verhuizing, hij heeft nu namelijk een Odido Glasvezel abonnement op huidige adres en gaat gewoon verhuizen naar nieuw abonnement.
Ga hem wel weer even terug sturen naar de winkel want hij wordt gewoon in de zeik genomen
Ik dacht dat het zo werkte, maar ik kan er inmiddels ook naast zitten. Als ik even bij mezelf kijk de 'standaard' prijs op mijn verbinding is 45 euro voor 1000Mbit/s internet only. Ik zit op KPN Netwerk met eigen Odido apparatuur in de POP. (en kan ook 2 en 8 Gbit/s bestellen) Is dat dan de standaard prijs, of is dat met 10 euro KPN toeslag?Lord_Dain schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Is dat zo? Ik dacht altijd dat het afhing van wie de glasvezels hebben gelegd in de wijk..? hier kpnnetwerk(voorheen reggefiber) en daar rekenen ze nu 10€ meer voor Odido dan bij ODF.
Edit: overigens kan ik wel 2Gbps Odido bestellen en heb ik nu 'al' XGS-PON ONT.
Ik denk overigens dat je de aanbiedingsprijs even los moet laten en je moet focussen op de basisprijs van 45 euro. Wat gaan je schoonouders betalen na de aanbiedingsperiode? Is dat 45 euro, zoals op jouw screenshot of is dat 55 euro?Rubman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Nope, niets te zien als ik nieuw abonnement wil aanvragen voor dat adres.
Gewoon de "standaard" 25 euro ivm kortingen etc.
[Afbeelding]
En anders even bellen, mocht je er dan niet uitkomen, gewoon ophangen en terugbellen zodat je een nieuwe medewerker aan de lijn krijgt.Rubman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:32:
@Lord_Dain Dat vermoeden had ik al gezien zijn situatie in de meterkast gelijk is aan die van mij wat betreft FTU dus hij heeft GPON of XGS-PON verbinding want vrij recent.
Ik quote mijn zelf maar even, omdat ik mijn abonnement toch nog heb aangepast. Ik kwam er namelijk achter dat ik ook bij het 2000/2000 internet only abonnement de korting van de eerste 6 maanden voor €26* kreeg. En daarna ga ik weliswaar 48,50* inplaats van de 38,50, maar als ik meteen na 8 maanden weer opnieuw bel voor verlenging kom ik op een gemiddelde prijs van €31,62 per maand, wat maar €2,50 meer is dan het 400/400 abonnement wat ik eerder had afgesloten, dat heb ik dus maar gedaanDON PAPA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:19:
Aangezien ik nog steeds zeer tevreden ben over Odido, heb ik vandaag maar weer even gebeld om mijn vorige contract na 8 maanden weer opnieuw te laten verlengen. Kreeg dit keer het aanbod de eerste 6 maanden €26* en daarna 38,50* (voor 400/400 internet only) met de tip om meteen na 8 maanden weer opnieuw te bellen, om zo extra kosten te besparen. Op die manier kost het nieuwe abonnement nog geen €30 gemiddeld per maand voor de aankomende 8 maanden, ik ben weer tevreden met deze deal...
* Incl combi korting
* = Incl combi korting door mobiel abonnement
[ Voor 10% gewijzigd door DON PAPA op 23-01-2026 08:06 ]
Ik heb met mijn Odido TV kastje iets vreemds de laatste tijd: het lijkt alsof alle uitzendingen 2 minuten te laat worden uitgezonden. Bijv. het NOS journaal van 18:00 uur komt bij mij live pas om 18:02 op TV. Hebben meer mensen dit?
Ik heb Odido Thuis via een glasvezel van Delta.
IPTV loopt altijd wel wat achter. Het duurt even voordat het beeld bij Odido is, daarna moet het nog omgezet en gestreamd worden. Maar 2 minuten is wel heel veel.Jorn1986 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:33:
Ik heb met mijn Odido TV kastje iets vreemds de laatste tijd: het lijkt alsof alle uitzendingen 2 minuten te laat worden uitgezonden. Bijv. het NOS journaal van 18:00 uur komt bij mij live pas om 18:02 op TV. Hebben meer mensen dit?
Heb je dat in de Odido app ook?
Ik heb het net met de TV-app op de smartphone (via 4G) even naast de TV gelegd met het journaal van 20:00 uur: dat leek me een mooi moment om het qua tijd even naast elkaar te houden.rens-br schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:35:
[...]
IPTV loopt altijd wel wat achter. Het duurt even voordat het beeld bij Odido is, daarna moet het nog omgezet en gestreamd worden. Maar 2 minuten is wel heel veel.
Heb je dat in de Odido app ook?
Hier bleek opnieuw dat het TV-kastje achterliep, terwijl de app gewoon op de normale tijd liep.
Heb het TV kastje even een halve minuut van de stroom gehad en schoon laten opstarten, en toen liep hij zelfs weer 10 seconden vooruit op de smartphone app.
Alweer opgelost dus
Hoi, ik heb nu Ziggo Internet Start 250down/30up + TV voor 64 euro per maand. Ben nu naar Odido glasvezel aan het kijken. Onderstaande klinkt als een goede deal. Zou in 2 jaar ca. 700 euro schelen met ons huidige abonnement. Of zijn er nog addertjes onder het gras waar ik wellicht nog niet aan heb gedacht? Alvast dank.
[ Voor 0% gewijzigd door Omer op 22-01-2026 23:57 . Reden: Tyypo's ]
Enige addertje is dat je tijdens je contract wel een keer inflatie correctie krijgt maar verder is dit een zeer goede deal en niets mis mee.
Eerste jaar voor 10 euro per maand is wel echt ontzettend scherp zeg.Omer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:57:
Hoi, ik heb nu Ziggo Internet Start 250down/30up + TV voor 64 euro per maand. Ben nu naar Odido glasvezel aan het kijken. Onderstaande klinkt als een goede deal. Zou in 2 jaar ca. 700 euro schelen met ons huidige abonnement. Of zijn er nog addertjes onder het gras waar ik wellicht nog niet aan heb gedacht? Alvast dank.
[Afbeelding]
Is omdat we ook mobiele abo's van Odido hebben. Anders 15 1e jaar/65 2e jaar.rens-br schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:46:
[...]
Eerste jaar voor 10 euro per maand is wel echt ontzettend scherp zeg.
Ja er zeker nog een addertje onder het gras, maar wel in je eigen voordeel. Je kan namelijk bij een twee jarig contract na 20 maanden alweer bellen voor contract verlenging met bijbehorende korting (zie mijn vorige posting). En als je daarop ingaat vervallen de laatste 4 maanden (die eigenlijk €60 hadden gekost) van je huidige contract, want je nieuwe contract (met de korting) gaat dan meteen weer in.Omer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:57:
Of zijn er nog addertjes onder het gras waar ik wellicht nog niet aan heb gedacht? Alvast dank.
[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 23-01-2026 08:02 ]
@Omer Je kunt nog wat voordeliger zijn (in het 2e jaar) met een langzamer abonnement. Als je nu met 250Mbps uit de voeten kunt dan zou je ook 400Mbps of 1Gbps kunnen overwegen.
(En er is geen ipv6 voor als je dat een probleem zou vinden. Maar daar merkt bijna niemand iets van)
(En er is geen ipv6 voor als je dat een probleem zou vinden. Maar daar merkt bijna niemand iets van)
[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 23-01-2026 08:22 ]
Nee dat gaat niet meer, je mag in je contract periode wel verhogen, maar niet meer verlagen in snelheid.jongetje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:21:
@Omer Je kunt nog wat voordeliger zijn (in het 2e jaar) met een langzamer abonnement.
[ Voor 10% gewijzigd door DON PAPA op 23-01-2026 08:35 ]
Ik bedoel initieel een lager abonnement nemen. Ik snap wel dat je het eerste jaar even duur bent met een 400Mbps als met een 2Gbps abonnement. Maar het 2e jaar ben je wel goedkoper.DON PAPA schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Nee dat gaat niet meer, je mag in je contract periode wel verhogen, maar niet meer verlagen in snelheid.
En gezien de meeste game consoles ed. toch niet sneller dan 1Gbps gaan heeft dat vaak geen toegevoegde waarde. Alleen een hogere prijs, zeker omdat @Omer nu een 250Mbps abonnement heeft.
Ow nu snap ik je, je bedoeld over de gehele periode een lagere snelheid nemen, ja dat kan wel om nog wat voordeliger uit te zijn, als je niet perse 2Gb wilt hebben aan snelheid.jongetje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Ik bedoel initieel een lager abonnement nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 23-01-2026 08:59 ]
PS: We hebben nog nooit eerder van Internet/TV provider gewisseld, dus geen ervaring mee. Klopt het dat de nieuwe provider (Odido in dit geval) de opzegging van de huidige provider (Ziggo) regelt? En dit ook met inachtname van de "1 maand opzegtermijn" van Ziggo (Dwz: Dat ik in de 'overgangsmaand' niet dubbel ga betalen, voor zowel Ziggo als Odidio)?
Als je gebruik gaat maken van de Overstapservice, regelt Odido inderdaad de overstap met Ziggo.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:12:
PS: We hebben nog nooit eerder van Internet/TV provider gewisseld, dus geen ervaring mee. Klopt het dat de nieuwe provider (Odido in dit geval) de opzegging van de huidige provider (Ziggo) regelt? En dit ook met inachtname van de "1 maand opzegtermijn" van Ziggo (Dwz: Dat ik in de 'overgangsmaand' niet dubbel ga betalen, voor zowel Ziggo als Odidio)?
Het is echter niet zo dat je in de opzegtermijn fase beide diensten behoudt, Zodra de Odido verbinding online komt en als geactiveerd wordt aangemerkt, zullen de diensten vanuit Ziggo vrijwel direct stoppen. Je betaalt dan alleen voor de periode van die maand dat de diensten actief zijn geweest bij de oude provider.
De TV dienst van Odido wordt nog wel eens als minder ervaren, je hebt sowieso minder zenders. Je moet even kijken welke voor jou belangrijk zijn. Ik heb geen TV afgenomen, maar voor NL Ziet gekozen, kan mijn ervaring dus niet delen.Omer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:57:
[Afbeelding]
ps. de overstap service van Ziggo naar Odido ging perfect.
[ Voor 5% gewijzigd door wvdlinden op 23-01-2026 09:33 ]
Dank. Wanneer de overgang daadwerkelijk plaatsvindt (pas over een maand of al eerder) vind ik niet zo interessant. Wel of er wel of geen 'overlappingsperiode' zal zijn waarin je voor twee providers gaat betalen. Ik kan dat niet helemaal uit je reactie halen.. Die suggereert voor mij dat Odido al binnen een maand zou kunnen ingaan.. Maar bij Ziggo heb je één maand opzegtermijn. Dus dan tóch een overlap-periode?Sende115 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Als je gebruik gaat maken van de Overstapservice, regelt Odido inderdaad de overstap met Ziggo.
Het is echter niet zo dat je in de opzegtermijn fase beide diensten behoudt, Zodra de Odido verbinding online komt en als geactiveerd wordt aangemerkt, zullen de diensten vanuit Ziggo vrijwel direct stoppen. Je betaalt dan alleen voor de periode van die maand dat de diensten actief zijn geweest bij de oude provider.
Bij de overstapservice wordt er rekening gehouden met een eventuele opzegtermijn van een vorige provider, een overlap-periode is niet van toepassing in deze.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Dank. Wanneer de overgang daadwerkelijk plaatsvindt (pas over een maand of al eerder) vind ik niet zo interessant. Wel of er wel of geen 'overlappingsperiode' zal zijn waarin je voor twee providers gaat betalen. Ik kan dat niet helemaal uit je reactie halen.. Die suggereert voor mij dat Odido al binnen een maand zou kunnen ingaan.. Maar bij Ziggo heb je één maand opzegtermijn. Dus dan tóch een overlap-periode?
Het een en ander staat ook beschreven op https://www.odido.nl/serv...ternet-tv/overstapservice
Dank. Aanbod had ik idd nog niet bekeken. Ik zie dat TLC erbij zit, dus dan is De Vrouw tevredenwvdlinden schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:31:
[...]
De TV dienst van Odido wordt nog wel eens als minder ervaren, je hebt sowieso minder zenders. Je moet even kijken welke voor jou belangrijk zijn. Ik heb geen TV afgenomen, maar voor NL Ziet gekozen, kan mijn ervaring dus niet delen.
ps. de overstap service van Ziggo naar Odido ging perfect.
Ik vind persoonlijk het tv kastje van Odido beter. Ziggo had met de originele Next echt de beste kijkervaring in huis, maar met de Next Mini is dat echt wel minder geworden.
Heb het kastje van Odido op 4K / 25Hz gezet en het beeld is echt dikke prima. Interface reageert ook lekker vlot.
Heb het kastje van Odido op 4K / 25Hz gezet en het beeld is echt dikke prima. Interface reageert ook lekker vlot.
Ik ben ook wel eens van Ziggo naar Odido gegaan en dat verloopt prima omdat beide verbindingen niet op hetzelfde medium (Ziggo kabel en Odido glas) je huis binnen komen. In mijn geval heb ik de Odido verbinding aangevraagd met een ingangsdatum die een week eerder was dan de opzegdatum van mijn Ziggo verbinding. Hierdoor wist ik dat ik een weekje dubbel abonnement had maar wel zeker was van een internet verbinding.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:12:
Je kan dus gewoon de Odido verbinding aanvragen met een ingangsdatum over bv 2-3 weken en daarna je Ziggo verbinding opzeggen en die heeft sowieso een opzegtermijn van 1 maand.
Nog een tip, je kan gewoon voor de 1Gbps gaan, als je nu op 250mbps zit dan is dat al een mega sprong, mocht je tijdens je contract willen upgraden, kan je na een jaar altijd nog van 1 naar 2 Gbps upgraden, downgraden zoals hierboven aangegeven mag niet meer.
Klopt helemaal, als je graag Odido al binnen 2-3 weken wil kan dat, maar dan heb je dus omdat je opzegtermijn een maand is een week , 1,5 week een overlap met dubbele kosten. Wil je dat niet, moet je de Odido verbinding aanvragen rond het moment dat je Ziggo contract afloopt (wat vanaf opzeggen 30 dagen is).Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Dank. Wanneer de overgang daadwerkelijk plaatsvindt (pas over een maand of al eerder) vind ik niet zo interessant. Wel of er wel of geen 'overlappingsperiode' zal zijn waarin je voor twee providers gaat betalen. Ik kan dat niet helemaal uit je reactie halen.. Die suggereert voor mij dat Odido al binnen een maand zou kunnen ingaan.. Maar bij Ziggo heb je één maand opzegtermijn. Dus dan tóch een overlap-periode?
Wij gebruiken de Odido TV kastjes niet maar alles online, via PC web browser en via de Google TV app op een smart TV of bv een Google streamer, dat werkt bij ons perfect, maar wij zijn niet heel veeleisende televisie gebruikers.
Vergeet niet dat je ook nog eens bij een aantal bedrijven cashback krijgt als je je Odido afsluit, denk aan breedbandwinkel, hier kan je volgens mij ook nog eens gebruik maken van een ING punten actie van 50€ daarbovenop. edit: sorry, het gaat niet om breedbandwinkel maar om een actie bij mobiel.nl:
Je krijgt dan 80€ via mobiel.nl cashback bij INternet+TV + die 50€ vanuit je ING punten. Toch lekker. In combinatie met een odido mobiel abbo is mijn rekensom dan dat ik uitkom op;
(((20+52,50)x12) - 80 - 50) / 24 = ~31€ per maand
Zonder combinatie met een mobiel van Odido zit je dan op 36€ per maand.
Wil je besparen op jouw internet abonnement voor thuis? Bestel dan snel bij mobiel.nl een internet voor thuis abonnement van KPN, Ziggo of Odido en ontvang tijdelijk € 50 korting met jouw ING code.
[ Voor 53% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 10:34 ]
Dank. Als het goed is is onze Sony smart-tv compatible met de Odido TV app, daarom wil ik voor een abo zónder Mediabox gaan.tiguan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:02:
Ik vind persoonlijk het tv kastje van Odido beter. Ziggo had met de originele Next echt de beste kijkervaring in huis, maar met de Next Mini is dat echt wel minder geworden.
Met mijn huidige Humax kan ik tv-programma's en films opnemen op de interne harde schijf, dat zal dan straks niet meer kunnen, maar dat vind ik niet echt een gemis. Zijn er nog ándere dingen die ik ga missen zonder Mediabox?
Dank.
- 'Zekerheids-overlap-periode': Ah, da's een goeie. Die hou ik in gedachten;
- Ja, we gaan voor 1 Gbps, lijkt me idd méér dan voldoende voorlopig;
- Wij gaan óók voor een abo zónder kastje (zie mijn vorige comment). Ik neem aan dat je in de TV-app gewoon kunt terugkijken zoals dat ook in de Ziggo Go app kan?
Die info is natuurlijk beschikbaar bij Odido zelfOmer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:03:
[knip]
- Wij gaan óók voor een abo zónder kastje (zie mijn vorige comment). Ik neem aan dat je in de TV-app gewoon kunt terugkijken zoals dat ook in de Ziggo Go app kan?
Testing, one, two ...
Dat was 'm dan. Voelt wel ietwat vreemd, na bijna 20 jaar Casema/Ziggo
Dank allen voor jullie input.
[ Voor 3% gewijzigd door Omer op 23-01-2026 12:42 ]
Je hebt iig keuze want je hebt blijkbaar 2 aanbieders met eigen infra in je huis.....Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:42:
Dat was 'm dan. Voelt wel ietwat vreemd, na bijna 20 jaar Casema/Ziggo![]()
[Afbeelding]
Ja, sinds enkele weken ligt er glasvezel.DjoeC schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:48:
[...]
Je hebt iig keuze want je hebt blijkbaar 2 aanbieders met eigen infra in je huis.....
Dank, ik zie het. Haha: Tot gisteren wist ik niet eens dát ze een TV app hadden zoals Ziggo Go (De man die onlangs het laatste stukje van de glasvezelaanleg in de meterkast aansloot, zei dat Odido niet een dergelijke app heeft. Klopt dus blijkbaar niet. En ook in Europa te gebruiken net als de Ziggo Go app zag ik.hardware-lover schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Die info is natuurlijk beschikbaar bij Odido zelfhttps://www.odido.nl/tv/tv-kijken-zonder-kabel
Yes, iig tot 7 dagen, kan ook 2 weken zijn maar doe het nu even uit mijn hoofd.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Dank.
- 'Zekerheids-overlap-periode': Ah, da's een goeie. Die hou ik in gedachten;
- Ja, we gaan voor 1 Gbps, lijkt me idd méér dan voldoende voorlopig;
Veel providers vragen voor een 'opnemen' pakket nog 5-10€ extra en wij hebben dat niet nodig.
Wij hebben ook geen fysieke kastjes meer, al heeeel lang niet meer overigens.
Het went vanzelf, zojuist ook Odido opgezegd om na het weekend een 2 jarig abbo af te sluiten op naam van de vrouw des huizes.. Elke 1-2 jaar overstappen is gewoon 200-300€ besparen. Graag gedaan overigens!Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:42:
Dat was 'm dan. Voelt wel ietwat vreemd, na bijna 20 jaar Casema/Ziggo![]()
[ Voor 23% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 13:11 ]
Er is een patchkabel vervangen in de wijkcentrale. Geen meetbaar verschil in optische demping, maar ik haal nu telkens 7800+ down in de speedtest (zelfs in dubbele-NAT opstelling met Zyxel voor m'n eigen router geplaatst), dus er is wel degelijk iets veranderd/verbeterdOlaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Wat zegt Odido klantenservice?
... ah, monteur komt langs.
Gewoon weer bij Odido? En dat kan gewoon? Ok, goed om te onthouden. Schiet me nu ineens te binnen dat ik dat jaren geleden óók altijd deed met een voordeel-jaar-abo voor een papieren pc-magazine (weet ff niet meer hoe t heette): toen switchte ik idd óók elk jaar heen en weer tussen mij en mijn vrouwLord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:08:
[...]
Het went vanzelf, zojuist ook Odido opgezegd om na het weekend een 2 jarig abbo af te sluiten op naam van de vrouw des huizes.. Elke 1-2 jaar overstappen is gewoon 200-300€ besparen. Graag gedaan overigens!
Waarom niet gewoon overstapservice gebruiken?Lord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:17:
In mijn geval heb ik de Odido verbinding aangevraagd met een ingangsdatum die een week eerder was dan de opzegdatum van mijn Ziggo verbinding.
Bij een 1-jarig abo wel toch?Nog een tip, je kan gewoon voor de 1Gbps gaan, als je nu op 250mbps zit dan is dat al een mega sprong, mocht je tijdens je contract willen upgraden, kan je na een jaar altijd nog van 1 naar 2 Gbps upgraden, downgraden zoals hierboven aangegeven mag niet meer.
[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-01-2026 13:38 ]
Vreemd dat ze geen postcode/huisnummer-check doen.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Gewoon weer bij Odido? En dat kan gewoon? Ok, goed om te onthouden. Schiet me nu ineens te binnen dat ik dat jaren geleden óók altijd deed met een voordeel-jaar-abo voor een papieren pc-magazine (weet ff niet meer hoe t heette): toen switchte ik idd óók elk jaar heen en weer tussen mij en mijn vrouw
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Beetje lullig na een verhuizing.Gunner schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:41:
[...]
Vreemd dat ze geen postcode/huisnummer-check doen.
Ja ik volg hem. Maar goed, het is wel een beetje de boel... nou ja vul zelf maar in. De een zal het het bespelen van het systeem vinden, de ander een twijfelachtige manier van handelen.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Beetje lullig na een verhuizing.
@Gunner Bedrijven handelen ook nogal eens twijfelachtig.. ze zouden ook iedereen een vast laag tarief kunnen bieden.
@Olaf van der Spek Ik ben meer van het type "Two wrongs don't make a right"
Ben het met Olaf eens, als ze me vanmiddag bellen met alsnog een goede deal om me als klant te behouden, zal ik het heroverwegen, maar denk niet dat ze een goede deal voorstellen en liever hebben dat ik 'weg ga'.
Bied klanten gewoon 1 strak tarief ook als ze al klant zijn, het is te gek om bestaande klanten weg te jagen met hun inflatie correcties en nieuwe klantaanbiedingen waardoor het volledig uit verhouding is.
edit: en als ze het nieuwe contract om wat voor reden dan ook weigeren, zijn ze me ook kwijt, dan ga ik wel een jaartje solcon doen a 30€ in de maand.. denk dat ze het misschien zelfs wel gedogen.
Bied klanten gewoon 1 strak tarief ook als ze al klant zijn, het is te gek om bestaande klanten weg te jagen met hun inflatie correcties en nieuwe klantaanbiedingen waardoor het volledig uit verhouding is.
edit: en als ze het nieuwe contract om wat voor reden dan ook weigeren, zijn ze me ook kwijt, dan ga ik wel een jaartje solcon doen a 30€ in de maand.. denk dat ze het misschien zelfs wel gedogen.
[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 14:12 ]
Ik bel gewoon elke 8 maanden even voor een verlengings aanbod, en dan krijg je na mijn mening ook zeer mooie deals, doordat je steeds de laatste 4 maanden van je jaarcontract waar je eigenlijk het volle pond moet betalen ontloopt (wat niet gaat als je elk jaar een nieuw contract neemt op een andere naam). Ik heb op die manier nu weer een internet only 2000/2000 voor gemiddeld €31,62 per maand. Daarnaast heb ik een NLZiet abonnement wat ik deel met een familielid, dus voor nog geen €40 heb ik internet en tv in huis, en zo doe ik het nu al ruim 3 jaar bij OdidoLord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:11:
Ben het met Olaf eens, als ze me vanmiddag bellen met alsnog een goede deal om me als klant te behouden, zal ik het heroverwegen, maar denk niet dat ze een goede deal voorstellen en liever hebben dat ik 'weg ga'.
[ Voor 7% gewijzigd door DON PAPA op 23-01-2026 18:50 ]
Speaking of: Ik heb de overstapservice gebruikt, met als ingangsdatum tóch maar de einddatum van het huidige Ziggo-contract. Ik had in 1e instantie een week eerder willen laten ingaan (zoals hierboven geadviseerd), maar kreeg toen de melding dat de huidige provider dan wel eens extra kosten in rekening zou kunnen brengen. Geen idee of ze dat ook idd zouden gaan doen, en -zo ja- hoeveel dat dan zou zijn, maar heb t toch maar niet gedaan.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Waarom niet gewoon overstapservice gebruiken?
Ach ja monteurs en verkopers...Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Dank, ik zie het. Haha: Tot gisteren wist ik niet eens dát ze een TV app hadden zoals Ziggo Go (De man die onlangs het laatste stukje van de glasvezelaanleg in de meterkast aansloot, zei dat Odido niet een dergelijke app heeft. Klopt dus blijkbaar niet. En ook in Europa te gebruiken net als de Ziggo Go app zag ik.
Klopt, als je bij Odido aangeeft een week eerder over te gaan sluit Ziggo alsnog je abbo af op diezelfde dag en brengen ze de overige week wel in kosten bij jou als klant. De beste methode is, Ziggo zelf opzeggen en niet de Odido opstapservice gebruiken in dat geval. Maar nu niet meer relevantOmer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Speaking of: Ik heb de overstapservice gebruikt, met als ingangsdatum tóch maar de einddatum van het huidige Ziggo-contract. Ik had in 1e instantie een week eerder willen laten ingaan (zoals hierboven geadviseerd), maar kreeg toen de melding dat de huidige provider dan wel eens extra kosten in rekening zou kunnen brengen. Geen idee of ze dat ook idd zouden gaan doen, en -zo ja- hoeveel dat dan zou zijn, maar heb t toch maar niet gedaan.
Nee, ik vond het wel fijn zo dat het automatisch kon middels zo'n overstapservice. Alleen dus met een klein risico dat je als je pech hebt even zonder internet komt te zitten. We gaan het zienLord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:09:
[...]
Klopt, als je bij Odido aangeeft een week eerder over te gaan sluit Ziggo alsnog je abbo af op diezelfde dag en brengen ze de overige week wel in kosten bij jou als klant. De beste methode is, Ziggo zelf opzeggen en niet de Odido opstapservice gebruiken in dat geval. Maar nu niet meer relevant
Normaal gesproken blijft de oude aanbieder dan werken als de modem van Odido niet online komt.Omer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:44:
[...]
Nee, ik vond het wel fijn zo dat het automatisch kon middels zo'n overstapservice. Alleen dus met een klein risico dat je als je pech hebt even zonder internet komt te zitten. We gaan het zien
Ik neem aan dat het Ziggo internet gewoon stopt op de einddatum (opzegdatum + 1 maand)? En als er dan bij Odido bijv. iets verkeerd gaat met de planning waardoor de monteur later komt dan gepland, dan zit je toch een paar dagen zonder internet lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?king006 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:45:
[...]
Normaal gesproken blijft de oude aanbieder dan werken als de modem van Odido niet online komt.
Dat zie je verkeerd. Bij de overstapservice, sluit de ISP waar je weggaat je pas af, zodra de lijn werkend is opgeleverd. Is er vertraging? Dan blijft je oude lijn dus gewoon werken via je oude ISP.Omer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Ik neem aan dat het Ziggo internet gewoon stopt op de einddatum (opzegdatum + 1 maand)? En als er dan bij Odido bijv. iets verkeerd gaat met de planning waardoor de monteur later komt dan gepland, dan zit je toch een paar dagen zonder internet lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?
Zodra de oplevering rond is, is meestal ook direct je oude lijn weg.
Het hele idee achter de overstap service is dat je dus niet offline zal zijn bij een overstap. Afgezien van echte incidenten, of een kwartiertje als je overstapt van de ene glasprovider naar de andere en de kabel moet overgeprikt worden.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Mocht je toevallig gebruik maken van het Odido mobiele netwerk dan kun je een voucher gebruiken voor 24 uur onbeperkt internet, voor het geval dat... Ik kreeg deze tenminste aangeboden voor de dag van de overgang. Ook geactiveerd maar niet werkelijk nodig gehad, monteur zorgde voor een vrijwel naadloze internet verbinding overgangOmer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:44:
Nee, ik vond het wel fijn zo dat het automatisch kon middels zo'n overstapservice. Alleen dus met een klein risico dat je als je pech hebt even zonder internet komt te zitten. We gaan het zien
Testing, one, two ...
Dank. Ik krijg toevallig zojuist een 'update' mail van Odido, en daar staat volgens mij precies in wat jij hier óók zegt:TFHfony schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Dat zie je verkeerd. Bij de overstapservice, sluit de ISP waar je weggaat je pas af, zodra de lijn werkend is opgeleverd. Is er vertraging? Dan blijft je oude lijn dus gewoon werken via je oude ISP.
Het hele idee achter de overstap service is dat je dus niet offline zal zijn bij een overstap. Afgezien van echte incidenten, of een kwartiertje als je overstapt van de ene glasprovider naar de andere en de kabel moet overgeprikt worden.
"Omdat je gebruikmaakt van de Overstapservice, stoppen wij je abonnement bij je oude provider. Geen zorgen, je stapt pas over wanneer alles van Odido voor thuis werkt. Je betaalt dus niets dubbel en je kan gewoon blijven internetten".
We gaan 't zien
Ik denk dat ze hier vooral mee bedoelen dat je pas overstapt als alles in de logistieke keten klopt bij Odido, d.w.z. je hebt de apparatuur thuis, er zijn checks gedaan en de vezel ligt binnen. Helaas kan Odido vaak niet de verbinding opleveren als de oude ISP nog actief is, dus er is altijd een moment dat op de dag van migratie de oude ISP uit gaat, want daar loopt je contract af. Het lijkt me sterk (en heb er nog niet over gehoord) dat je bij een glas-glas migratie de oude ISP weer actief krijgt omdat Odido dat voor je regelt bijde oude ISP, maar ik kan me vergissen. Gelukkig heb jij daar bij een overgang van Ziggo naar Odido geen last van.Omer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Dank. Ik krijg toevallig zojuist een 'update' mail van Odido, en daar staat volgens mij precies in wat jij hier óók zegt:
"Omdat je gebruikmaakt van de Overstapservice, stoppen wij je abonnement bij je oude provider. Geen zorgen, je stapt pas over wanneer alles van Odido voor thuis werkt. Je betaalt dus niets dubbel en je kan gewoon blijven internetten".
We gaan 't zien
Is het mogelijk om twee verschillende Odido-accounts te hebben op naam van één natuurlijk persoon?
Ik vraag dit omdat we binnenkort gaan verhuizen, maar ik het abonnement op het oude adres nog twee maanden wil laten doorlopen (overlap). Daardoor volstaat de normale verhuisoptie niet.
Een vriend van mij heeft onlangs iets vergelijkbaars gedaan, maar dan binnen één Odido-account, en dat is een groot drama geworden. Blijkbaar houdt Odido er in de backend onvoldoende rekening mee dat één persoon meerdere adressen en/of glasvezelabonnementen kan hebben. Zijn hele Odido-account werkt nu niet meer naar behoren: inloggen lukt zelfs niet meer en hij krijgt continu foutmeldingen. Vandaar mijn vraag.
Ik vraag dit omdat we binnenkort gaan verhuizen, maar ik het abonnement op het oude adres nog twee maanden wil laten doorlopen (overlap). Daardoor volstaat de normale verhuisoptie niet.
Een vriend van mij heeft onlangs iets vergelijkbaars gedaan, maar dan binnen één Odido-account, en dat is een groot drama geworden. Blijkbaar houdt Odido er in de backend onvoldoende rekening mee dat één persoon meerdere adressen en/of glasvezelabonnementen kan hebben. Zijn hele Odido-account werkt nu niet meer naar behoren: inloggen lukt zelfs niet meer en hij krijgt continu foutmeldingen. Vandaar mijn vraag.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
@Freekers Ik zou dan het 2e adres met een ander mail adres aanvragen. Ik vermoed dat dat goed moet gaan.
Ik heb ooit ook 2 klik en klaar abonnementen gehad vanwege een modem vervanging (dat kon toen niet anders dan beëindigen en opnieuw aanmelden...) en ook dat was een drama met inloggen op mijn odido en dergelijke.
Nadat ik van de ONT (huawei optixstar xgs-pon) het stroom heb gehad werkt de lan poort niet meer. Pon brand wel gewoon. Op het forum van Odido lees ik dat ie dan stuk kan zijn. Of kan ik nog iets proberen kwa reset oid?
Je zou voor de zekerheid even een andere kabel kunnen proberen, en misschien even een laptop aansluiten om te kijken of je dan wel een LAN link krijgt (zonder VLAN 300 heb je weliswaar geen internet, maar dan kun je de poort op zich wel testen)qwasd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:42:
Nadat ik van de ONT (huawei optixstar xgs-pon) het stroom heb gehad werkt de lan poort niet meer. Pon brand wel gewoon. Op het forum van Odido lees ik dat ie dan stuk kan zijn. Of kan ik nog iets proberen kwa reset oid?
Bij mijn overstap van KPN naar Odido ging dit mis, nota bene middenin een van de befaamde Covid lockdowns. KPN lijn viel enkele uren voor de aansluitafspraak van Guidion voor de Odido lijn weg. Dit ging over dezelfde vezel.TFHfony schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Dat zie je verkeerd. Bij de overstapservice, sluit de ISP waar je weggaat je pas af, zodra de lijn werkend is opgeleverd. Is er vertraging? Dan blijft je oude lijn dus gewoon werken via je oude ISP.
Het enige voordeel was dat de belichter ook al was omgezet dus de Odido apparatuur aansluiten zorgde ervoor dat ik in ieder geval verder kon werken.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Precies zelfde ervaring. KPN was al om 10u00 in de ochtend signaal pleitte, terwijl de Odido monteur pas in de middag kwam. Dus mooi verhaal maar in de praktijk....nelizmastr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:54:
[...]
Bij mijn overstap van KPN naar Odido ging dit mis, nota bene middenin een van de befaamde Covid lockdowns. KPN lijn viel enkele uren voor de aansluitafspraak van Guidion voor de Odido lijn weg. Dit ging over dezelfde vezel.
Het enige voordeel was dat de belichter ook al was omgezet dus de Odido apparatuur aansluiten zorgde ervoor dat ik in ieder geval verder kon werken.
Werkt dit nog steeds of kan je het serienummer niet meer aanpassen? Ik las ook in dit topic dat je nu het bestaande serienummer door moet geven aan Odido.Tasminos schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:59:
[...]
Jazeker. Ik heb de FS module inmiddels ook in gebruik sinds een paar weken. Dit is de instructie die je moet volgen om het voor elkaar te krijgen:
https://www.techconnect.n...m-xgs-pon-stick-en-unifi/
Omdat er dan gepatcht wordt. Dat Odido pas een monteur pas in de middag stuurt...Lord_Dain schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:01:
[...]
Precies zelfde ervaring. KPN was al om 10u00 in de ochtend signaal pleitte, terwijl de Odido monteur pas in de middag kwam. Dus mooi verhaal maar in de praktijk....
Ik meen dat de koppeling zit op e-mailadres, dus verschillend e-mailadres gebruiken en dan is er niks aan de hand.Freekers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:58:
Is het mogelijk om twee verschillende Odido-accounts te hebben op naam van één natuurlijk persoon?
Ik heb zelf ook twee abonnementen op mijn naam. Eentje bij mij en eentje bij de scouting. Beide op een ander mailadres.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-01-2026 22:38 ]
Al geprobeerd. Zelfs met de apparatuur van Odido getest en rechtstreeks op mijn laptop. Geen link.Sende115 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Je zou voor de zekerheid even een andere kabel kunnen proberen, en misschien even een laptop aansluiten om te kijken of je dan wel een LAN link krijgt (zonder VLAN 300 heb je weliswaar geen internet, maar dan kun je de poort op zich wel testen)
Dat is toch besides the point? Er is geen garantie dat je dus online blijft. En we hebben het hier over Guideon als installateur. Niets mis met de meeste monteurs maar het hele systeem wat ze gebruiken is een draak, mijn afspraak is wel 3-4 keer verzet door hun systeem.. Overigens vind ik het geen probleem an sich, paar uurtjes zonder glas internet overleef ik wel, ben van de patat generatie en herinner me nog een (mooi) leven zonder internet en dat ging ook primaEconomics schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:13:
[...]
Omdat er dan gepatcht wordt. Dat Odido pas een monteur pas in de middag stuurt...
Volgens mij was dit vorig jaar een groot issue en hebben ze veel van die NTU's moeten vervangen nadat een firmware update de LAN porten onschadelijk had gemaakt. Maar zou niet verwachten dat ze nog gebruikt worden. Dan zal helaas de LAN port overleden zijnqwasd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:48:
[...]
Al geprobeerd. Zelfs met de apparatuur van Odido getest en rechtstreeks op mijn laptop. Geen link.
[ Voor 42% gewijzigd door Lord_Dain op 24-01-2026 22:54 ]
Zover ik weet wel. Die ik destijds bij FS heb gekocht kon je gewoon het serienummer aanpassen. Je hoeft dan niks door te geven aan Odido. Heb je een module waar je geen SN kunt aanpassen dan moet je dit inderdaad aan Odido doorgeven. Ik heb je een DM gestuurd.qwasd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Werkt dit nog steeds of kan je het serienummer niet meer aanpassen? Ik las ook in dit topic dat je nu het bestaande serienummer door moet geven aan Odido.
Dit is volgens mij de directe link naar de site van fs.com:
https://www.fs.com/nl/products/185594.html
https://www.fs.com/nl/products/185594.html
Wellicht dat dat dan de afgelopen jaren veranderd is. Ik ben afgelopen september overgestapt van KPN naar Odido. Hier ook maar een vezel.nelizmastr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:54:
[...]
Bij mijn overstap van KPN naar Odido ging dit mis, nota bene middenin een van de befaamde Covid lockdowns. KPN lijn viel enkele uren voor de aansluitafspraak van Guidion voor de Odido lijn weg. Dit ging over dezelfde vezel.
Het KPN signaal stond er nog gewoon op toen de Gideon monteur aanbelde. Deze heeft de media converter gewisseld (AON -> XS-GPON) en de router aangesloten. Hij is toen naar de centrale gereden en met een paar minuten stond er signaal op.
Toen hij terug kwam heeft hij nog een speedtest gedraaid en hebben we de router er tussen uitgetrokken en mijn Fritzbox er weer tussen gezet.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Bij mij viel kpn weg 5min later stond de monteur op de stoep om de ont te installeren dit is een paar dagen geleden het geval geweest.TFHfony schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:25:
[...]
Wellicht dat dat dan de afgelopen jaren veranderd is. Ik ben afgelopen september overgestapt van KPN naar Odido. Hier ook maar een vezel.
Het KPN signaal stond er nog gewoon op toen de Gideon monteur aanbelde. Deze heeft de media converter gewisseld (AON -> XS-GPON) en de router aangesloten. Hij is toen naar de centrale gereden en met een paar minuten stond er signaal op.
Toen hij terug kwam heeft hij nog een speedtest gedraaid en hebben we de router er tussen uitgetrokken en mijn Fritzbox er weer tussen gezet.
Ik ging ook van aon naar xgs pon
Bij de monteur bleef de modem in de doos, heeft hij een verkeerd patchkabeltje gebruikt sc-apc > sc-apc. Speedtest uitslagen gegokt (zat niet op mijn eigen UniFi wifi). Dag later van odido een juist patchkabeltje ontvangen sc-upc > sc-apc en werkt nu naar tevredenheid
Maar bij mij bleef kpn tot 5 min van te voren online.
Als je overstapt naar een ander medium (coax > glasvezel) blijft het oude werken tot dat je nieuwe provider online is gekomen.
Bij overstappen op glasvezel naar een ander glasvezel provider gaat de overstap wel gepaard met downtime. Hoeveel is afhankelijk van de situatie.
Zo heeft Guidion monteurs die mogen patchen. In dat geval blijft de downtime kort. Als iemand anders moet patchen, is de downtime langer. De patch wordt in de ochtend al gezet en de monteur van de provider komt veelal in de middag.
Bij overstappen op glasvezel naar een ander glasvezel provider gaat de overstap wel gepaard met downtime. Hoeveel is afhankelijk van de situatie.
Zo heeft Guidion monteurs die mogen patchen. In dat geval blijft de downtime kort. Als iemand anders moet patchen, is de downtime langer. De patch wordt in de ochtend al gezet en de monteur van de provider komt veelal in de middag.
It ain't stupid if it works!
Het is alleen niet heel slim van een monteur om de patch al te doen als er aan de andere kant bij de gebruiker nog een AON NTU is aangesloten, die gaat dan vrolijk zijn lichtsignaal zenden naar de centrale OLT in de PoP en met een beetje geluk helpt ie zo de mensen die ook op die verbinding zitten hun verbinding om zeep totdat de NTU is vervangen op het migratie adres.
Dat was vooral bij GPON een probleem, vanwege het gebruik van dezelfde "lichtkleuren" schoot daarbij de OLT in een failsafe en knikkerde je zo het gehele segment op die poort onderuit, XGS-PON zit op andere "lichtkleuren" en heeft daar geen last meer van.Lord_Dain schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:10:
Het is alleen niet heel slim van een monteur om de patch al te doen als er aan de andere kant bij de gebruiker nog een AON NTU is aangesloten, die gaat dan vrolijk zijn lichtsignaal zenden naar de centrale OLT in de PoP en met een beetje geluk helpt ie zo de mensen die ook op die verbinding zitten hun verbinding om zeep totdat de NTU is vervangen op het migratie adres.
Vezel is gekoppeld maar was idd verkeerd gepatcht in de centrale, deze Guidion monteur had toegang tot de centrale en mocht ook patchen.vr6-only schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:32:
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Heb je dit probleem nog steeds, is het opgelost of ben je overgestapt op de module van fs?Urza- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:56:
Ik heb ook sinds vandaag 1GB Odido glasvezel. Eerst de huawei ONT aangesloten gehad met Zyxel modem en dat werkte. Nog niets gedaan met de UDM, omdat mijn ziggo abonnement ook nog loopt.
Gisteren de Zaram ONT in mijn UDM Pro geplugged (SPF+) en middels blauw/groen fiber kabelje op het ODF kastje aangesloten (https://www.techconnect.n...re/zaram-xgs-pon-onu-sfp/). VLAN 300 ingesteld, maar geen connectie helaas. Ziggo internet op de andere WAN Poort loopt intussen nog door.
De monteur is vandaag geweest en heeft telefonisch het serienummer van de zaram module doorgegeven (ik had het gisteren via odido community geprobeerd maar ik moest toch echt op de monteur wachten). Toen de monteur er was omgezet en speedtestje gedaan vanaf de UDM en alles werkte, iig in de Unifi app.
Echter, in Unifi op de desktop (en ook alleen desktop) toch wat issues te zienNa een uurtje viel WAN2 Odido ook even uit, derhalve even de UDM gereboot en Zaram en fiberkabeltje opnieuw geplaatst. Hierna gewoon weer verbinding en 1gb/1gb snelheden. Echter de bovenstaande plaatjes zijn nog steeds van toepassing binnen port overview van Unifi. Is er toevallig iemand met dezelfde setup toevallig hetzelfde probleem, of enig idee hoe dit op te lossen? Wellicht een bug binnen unifi ofwel een firmware update voor de zaram oid?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zit nog binnen mijn bedenktermjn dus als zo'n fs.com module beter is zou ik nog kunnen switchen. Reden voor de zaram was omdat deze ook kpn support (en kpn glas ligt hier nog in de stoep, dus wellicht in de toelkomst switchen naar kpn.
Enkel bij G-PON levert dit inderdaad issues op. Bij XGS-PON gebeurt dit niet meer, aangezien er andere golflengtes in gebruik zijn.Lord_Dain schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:10:
It ain't stupid if it works!
Volgens mij is de UI bug intussen gefixt. In de app zag je het niet, web versie van de router interface zag ik het nog wel maar dat lijkt nu ook weg.qwasd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Heb je dit probleem nog steeds, is het opgelost of ben je overgestapt op de module van fs?
Verbinding is trouwens al die tijd gewoon stabiel geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door Urza- op 26-01-2026 07:49 ]
Ik heb ook verhuisd met twee odido abonnementen en twee weken overlap. Ging op zich prima, maar de mijn-odido omgeving kon ik niet zelf aanmaken op m'n nieuwe abonnement. En toen ik eenmaal gebeld had kon dat wel, maar toen kon ik de facturen van m'n oude abo niet meer inzien.Freekers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:58:
Verder ook nog een gedoetje met de combi-korting met m'n Ben abonnement.
Ik denk heel erg dat ik geen problemen had gehad als ik niet hetzelfde emailadres had willen gebruiken. Dus dat is de tip: pak een ander emailadres voor je andere aansluiting.
Laatste probleem met m'n verhuis was dat ik een opzegdatum van 29 december had doorgegeven. De nieuwe bewoners hadden 14 januari een aansluiting bij kpn geregeld. En die aanvragen liepen zodanig door elkaar dat mijn contract toen ook tot 14 januari is gaan lopen. En dat kon ik niet zien omdat ik dus die facturen van die aansluiting niet meer in kon zien via Mijn Odido.
Allemaal trouwens keurig rechtgezet en vergoed na een enkel belletje met de klantenservice.
Ik heb momenteel een 2G abonnement zonder extra's. Dit wilde ik verlengen maar dan met een 1G abonnement.
Telefonisch aanbod voor 2 jaar:
1e 10 maanden:€25
Resterende 14 maanden: €47,50
Dat vond ik een goede deal (overstappen naar Delta was even duur) dus akkoord gegaan.
Dat vond ik een goede deal (overstappen naar Delta was even duur) dus akkoord gegaan.
Hoe komen ze aan die 47,50€ per maand na de eerste 10 maanden? Bij een nieuw 2 jarig abbo is dat op mijn postcode 45€ per maand maar dat zal te maken hebben dat hier KPNnetwerken ligt en wellicht bij jou Delta?duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:07:
Ik heb momenteel een 2G abonnement zonder extra's. Dit wilde ik verlengen maar dan met een 1G abonnement.
Op zichzelf staand een prima verleng-deal overigens.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 27-01-2026 15:40 ]
Hier ligt idd alleen een Delta lijn...
Had je ook nog gevraagd wat het aanbod voor 1 jaar was geweest?duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:07:
Want vaak ben je met een één jarig abonnement toch net iets voordeliger uit bij Odido
Dank voor de 'gebruik een ander emailadres voor je tweede aansluiting' tip @MaffeMaarten @rens-br @jongetje ; ik ga het proberen
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of kan ik beter fixed 10Gbps instellen?
Nee, niet gevraagd. Wel bijzonder want de 1-jarige deals zijn eigenlijk altijd duurder per maand dan de 2-jarige...DON PAPA schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:23:
[...]
Had je ook nog gevraagd wat het aanbod voor 1 jaar was geweest?
Want vaak ben je met een één jarig abonnement toch net iets voordeliger uit bij Odido
Ik wil morgen mijn Zaram module gaan gebruiken icm een eigen router ipv de Zyxel module. Prima de bima, router staat op zolder dus recent een single-mode fibertje getrokken met SC/APC beneden en SC/UPC. Om even te kijken of alles goed is gegaan de kabel even in de Zaram module geprikt maar mijn Mikrotik router meldt dat er nog geen link is, ook ziet hij nog geen Rx vermogen.
Klopt dit? Ik begrijp dat Odido de SFP-module moet whitelisten obv serienummer, maar ik had eigenlijk wel al verwacht licht op de verbinding te zien. (ik heb de glasvezel niet echt mishandeld overigens dus ik verwacht wel dat hij het doet, ik ga vaker met glas om).
Klopt dit? Ik begrijp dat Odido de SFP-module moet whitelisten obv serienummer, maar ik had eigenlijk wel al verwacht licht op de verbinding te zien. (ik heb de glasvezel niet echt mishandeld overigens dus ik verwacht wel dat hij het doet, ik ga vaker met glas om).
Inderdaad je pon-id/serienummer laten registreren bij Odido. Zie hierBoudewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:53:
Ik wil morgen mijn Zaram module gaan gebruiken icm een eigen router ipv de Zyxel module. Prima de bima, router staat op zolder dus recent een single-mode fibertje getrokken met SC/APC beneden en SC/UPC. Om even te kijken of alles goed is gegaan de kabel even in de Zaram module geprikt maar mijn Mikrotik router meldt dat er nog geen link is, ook ziet hij nog geen Rx vermogen.
Bij Odido is de korting periode alleen minder lang bij een één jarig contract, maar de hoogte vaak hetzelfde.duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:39:
[...]
Nee, niet gevraagd. Wel bijzonder want de 1-jarige deals zijn eigenlijk altijd duurder per maand dan de 2-jarige...
Lees mijn vorige posting maar is, dan snap je waarom je in mijn ogen beter voor één jaar kan kiezen. En nog een groot voordeel, mocht je wel weg willen (om wat voorreden dan ook) dan ben je sneller contract vrij. En als je op het juiste moment weer moet verlengen, dan kan je soms ook de inflatie correctie mislopen
Dat heb ik gelezen maar is niet mijn vraag. Mijn vraag is: klopt het dat ik voor de registratie nog geen licht waarneem? Daar maak ik me wat zorgen over.qwasd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:58:
[...]
Inderdaad je pon-id/serienummer laten registreren bij Odido. Zie hier
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
:strip_exif()/f/image/HbfzB5f8u6DpI3kgCSjQ2pPP.jpg?f=fotoalbum_large)