Heb ze gemaild en binnen 1 uur een reactie terug. Ze ondernemen inderdaad direct actie. Ik ben benieuwd!jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Gewoon even ODF bellen, die vinden het niet zo leuk als er van 1 bepaalde aannemer klachten komen. Mijn ervaring (aan de andere kant) is dat ze dit wel serieus opvolgen.
Ik zag in de bevestigingsmail van mijn nieuwe aanvraag (begin oktober) dat hier, in tegenstelling tot mijn geannuleerde aanvraag (eind augustus), geen informatie meer stond over te leveren hardware (via DHL). Navraag gedaan en de werkwijze is gewijzigd. De monteur van Guidion neemt voortaan de hardware mee bij de installatie afspraak. Is dat hier ook bekend?
Timeline: Promised Odido fiber since June. Two days ago, their network partner (Open Dutch Fiber) “patched” my line and cut off my current ISP. Two days later, Odido says they’re still “waiting for ODF confirmation” (up to 5 days), and only then maybe Guidion (their installer) will visit (cannot tell when).
Why this is not OK (NL rules): Switching may cause max 1 business day downtime (ACM/ConsuWijzer). I’m over that. For outages >12h, customers are entitled to compensation by law.
Work from home requires reliability and Odido cut me off. Telling “that’s how it works in NL” isn’t customer care.
Why this is not OK (NL rules): Switching may cause max 1 business day downtime (ACM/ConsuWijzer). I’m over that. For outages >12h, customers are entitled to compensation by law.
Work from home requires reliability and Odido cut me off. Telling “that’s how it works in NL” isn’t customer care.
Weet iemand hoe je op een juiste manier kunt achterhalen wat er beschikbaar is op je adres?
Mijn vriendin betaald zich helemaal lam aan abonnementskosten. Dubbele data die ze niet gebruik, 7,50 euro korting bij de premium providers etc. Ze wilde gaan besparen en Odido lijkt haar interessant 'omdat het bij jou goed werkt'.
Volgens haar is ze gebonden aan Ziggo. Ik sprak een aantal buren en die zeggen dat ze ook Ziggo hebben 'maar dat de straat wel eens open is geweest om een kabel te trekken'.
Nu voer ik haar postcode in:
KPN zegt maximaal 195/58Mbit (klinkt als VDSL)
Odido zegt maximaal 2000/2000Mbit (100Mbit kost 30 euro en na 24 maand kost het 45 euro per maand). Dat klinkt als KPN netwerk, maar die bieden op haar adres via hun eigen website blijkbaar alleen VDSL.
Delta zegt 'Jouw woning is bijna klaar voor glasvezel. Plaats nu je bestelling en wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk wordt aangesloten op ons glasvezelnetwerk'.
Het lijkt of Delta in de straat zit en Odido haar abonnementen al aanbiedt terwijl het nog niet operationeel is.
Ze heeft zelf dus Ziggo, in de meterkast kom ik verder geen glasvezel of wat dan ook tegen. Ook nergens een fiber bij de buitenmuur. Een koperkabel kan ik zo ook niet vinden.
Ik kan Odido aanvragen, maar mijn gevoel zegt dat het niet zo smooth gaat als dat ik gewend ben, mijn vriendin zit er ook echt niet op te wachten.
Iemand tips?
Mijn vriendin betaald zich helemaal lam aan abonnementskosten. Dubbele data die ze niet gebruik, 7,50 euro korting bij de premium providers etc. Ze wilde gaan besparen en Odido lijkt haar interessant 'omdat het bij jou goed werkt'.
Volgens haar is ze gebonden aan Ziggo. Ik sprak een aantal buren en die zeggen dat ze ook Ziggo hebben 'maar dat de straat wel eens open is geweest om een kabel te trekken'.
Odido zegt maximaal 2000/2000Mbit (100Mbit kost 30 euro en na 24 maand kost het 45 euro per maand). Dat klinkt als KPN netwerk, maar die bieden op haar adres via hun eigen website blijkbaar alleen VDSL.
Delta zegt 'Jouw woning is bijna klaar voor glasvezel. Plaats nu je bestelling en wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk wordt aangesloten op ons glasvezelnetwerk'.
Het lijkt of Delta in de straat zit en Odido haar abonnementen al aanbiedt terwijl het nog niet operationeel is.
Ze heeft zelf dus Ziggo, in de meterkast kom ik verder geen glasvezel of wat dan ook tegen. Ook nergens een fiber bij de buitenmuur. Een koperkabel kan ik zo ook niet vinden.
Ik kan Odido aanvragen, maar mijn gevoel zegt dat het niet zo smooth gaat als dat ik gewend ben, mijn vriendin zit er ook echt niet op te wachten.
Iemand tips?
Ik zou zeggen bel even met Odido 😉 Of post een bericht op de community forums, dan komt het vast goed.Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Weet iemand hoe je op een juiste manier kunt achterhalen wat er beschikbaar is op je adres?
Iemand tips?
PS. 2000/2000 komt bij mij over als Odido over Delta, die combinatie is meestal max 2gb/s.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Om te beginnen zou ik Odido eens bellen.Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Iemand tips?
De postcodecheck van Odido is wat dat betreft niet echt accuraat en up to date. Bij mij heb ik KPN/Glaspoort en Delta. Maar bij mijn ene buren ligt niets binnen en bij mijn andere alleen KPN/Glaspoort. Odido geeft vrolijk aan dat een aansluiting mogelijk is op beide adressen (en die leveren hier momenteel alleen over Delta). Bij KPN en Delta staat wel de juiste status (dat Delta bij beide wel aangelegd kan worden maar er nog niet ligt, en dat KPN er aan een kant al wel ligt). Dus Odido geeft alleen aan dat het mogelijk is maar dus niet of het al binnen ligt.Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Tja en zo verdienen internetproviders bakken met geld, met gebruikers die te bang zijn om over te stappen.Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Mijn vriendin betaald zich helemaal lam aan abonnementskosten.
...
Voordeel hier is dat je niet switch op hetzelfde medium, maar gewoon glas kan gaan aanvragen terwijl je ziggo nog houdt.
Aanvragen bij Odido en zien wat je krijgt, als het een weekje werkt zeg je Ziggo op. Als er toch geen glas op het adres beschikbaar is, heeft ze het in iig geprobeerd.
Ze kan starten op dsl, en zodra de delta aansluiting er is een netwerkmigratie doen naar glas? Delta ligt vermoedelijk nog met een spriet op de erfgrens(verstopplekken bij bosjes, eventuele recent omhoog getrokken tegels, etc controleren)Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Iemand tips?
Je koper kabel zit ergens int huis, meterkast woonkamer of een slaapkamer aan de straatzijde. Als die nergens meer te vinden is komt kpn hem kosteloos de tuin opgraven en verlengen tot binnen.
If your FTU is placed 2 days ago, the connection also has to put into admin and connected in the distribution box. Also theres a reversed home connectioni possible whenever the centrals arent ready yet(this takes weeks or months extra). And since your connection hasnt been delivered yet, your law isnt valid. If your post resembles anything like the talk you had on the phone, im sure they politely brushed you off. You will catch more flies with honey instead of vingear.vadimche schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:03:
Timeline: Promised Odido fiber since June. Two days ago, their network partner (Open Dutch Fiber) “patched” my line and cut off my current ISP. Two days later, Odido says they’re still “waiting for ODF confirmation” (up to 5 days), and only then maybe Guidion (their installer) will visit (cannot tell when).
[ Voor 28% gewijzigd door torretje2012 op 09-10-2025 09:13 ]
Je kan ook Ziggo aanhouden tot het punt dat je werkend internet hebt... dan heb je 1 maand een dubbel abonnement maar je zit dan in ieder geval niet zonder internet.Binnetie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Iemand tips?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
@Binnetie Of Odido klik en klaar pakken, kijken of dat werkt, al het dure opzeggen en dan kijken wat er aan glas beschikbaar is/komt.
zeker, zeker
Helaas.. KPN komt niet langer meer kosteloos een koperkabel opgraven en verlengen naar binnen als in hun administratie staat dat de aansluiting (vroeger) binnen zat. Dan komen er gewoon kosten bij.torretje2012 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Ze kan starten op dsl, en zodra de delta aansluiting er is een netwerkmigratie doen naar glas? Delta ligt vermoedelijk nog met een spriet op de erfgrens(verstopplekken bij bosjes, eventuele recent omhoog getrokken tegels, etc controleren)
Je koper kabel zit ergens int huis, meterkast woonkamer of een slaapkamer aan de straatzijde. Als die nergens meer te vinden is komt kpn hem kosteloos de tuin opgraven en verlengen tot binnen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het zou me ook vreemd toe lijken dat KPN ondersteuning biedt op het kopernetwerk, in die zin daar nog aansluitingen voor maakt. Veelal ligt er COAX van Ziggo als alternatief. Odido kan eventueel wel leveren via 5G Klik en Klaar als een tussenoplossing totdat Delta naar binnen is gehaald.
KPN zal overigens op zijn beurt naar alle waarschijnlijkheid via Glasdraad/poort nog een keer gaan graven en glasvezel aanleggen. Er is nog geen sprake van dat KPN ook via Delta gaat leveren of vice versa.
KPN zal overigens op zijn beurt naar alle waarschijnlijkheid via Glasdraad/poort nog een keer gaan graven en glasvezel aanleggen. Er is nog geen sprake van dat KPN ook via Delta gaat leveren of vice versa.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Weet er iemand waar de PoP's van ODF in Lisse staan?
Ik zou de kabel volgen en zien waar die ophoudt. Maar zonder gein: Hoewel er in mijn woonplaats een pop staat en ik aan de oostkant woon zit mijn PoP 1 plaats verder op naar het westenulscro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:25:
Waarom zou je dit willen weten of gewoon nieuwsgierigheid? Je hebt er niet zoveel aan want vaak zijn het meerdere pops die met elkaar aan een ring zitten waarvan 1 pop de redundante backbone heeft.ulscro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:25:
Als jij het nou gewoon bij je eigen werkgever houd barre?Barre73 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:14:
[...]
Helaas.. KPN komt niet langer meer kosteloos een koperkabel opgraven en verlengen naar binnen als in hun administratie staat dat de aansluiting (vroeger) binnen zat. Dan komen er gewoon kosten bij.
Vandaag de monteur langs gehad en de verbinding geactiveerd in mijn nieuwbouwwoning (AON glasvezel aansluiting). Leuke gast die zelf ook Unifi fan was, hij was ook met 10-15 min al weer klaar. Enige puntje dat ik zelf nog heb is dat ik (bedraad) niet de volle 1Gbps haal, ik blijf steken tussen de 550 - 850. Het gekke is dat ik via Speedtest.net naar de Odido servers wel tussen de 850 en 995 haal, maar dus via bijv. fast.com niet. Zijn er mensen met tips hiervoor?
Tussen de glasvezelaansluiting en mijn Cloud Gateway Fiber zit enkel een Zyxel ONT, dus niet het modem.
Tussen de glasvezelaansluiting en mijn Cloud Gateway Fiber zit enkel een Zyxel ONT, dus niet het modem.
Zyxel? Geen Nokia?Herax10NL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:31:
Ik heb Odido over Delta met een CG Fiber. Gewoon volle 1Gbps up en download.
Zelfde hier (ook AON). Ik haal tijdens echte downloads gewoon de volle snelheid, dus zou me niet blindstaren op testsites.Herax10NL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:31:
Vandaag de monteur langs gehad en de verbinding geactiveerd in mijn nieuwbouwwoning (AON glasvezel aansluiting). Leuke gast die zelf ook Unifi fan was, hij was ook met 10-15 min al weer klaar. Enige puntje dat ik zelf nog heb is dat ik (bedraad) niet de volle 1Gbps haal, ik blijf steken tussen de 550 - 850. Het gekke is dat ik via Speedtest.net naar de Odido servers wel tussen de 850 en 995 haal, maar dus via bijv. fast.com niet. Zijn er mensen met tips hiervoor?
(Met KPN glasvezel had ik voorheen precies hetzelfde; via Speedtest.net de volle snelheid bij KPN servers en bij andere testservers was het vaak lager).
Ik heb hier ook de Zyxel mediaconverter hangen.Miersel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:36:
[...]
Zyxel? Geen Nokia?
Ik heb Odido over Delta met een CG Fiber. Gewoon volle 1Gbps up en download.
[ Voor 36% gewijzigd door crunchytail op 09-10-2025 20:41 ]
Ah, die kende ik nog niet. Is dat over een ander netwerk dan Delta?crunchytail schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:38:
[...]
Ik heb hier ook de Zyxel mediaconverter hangen.
[Afbeelding]
KPN WBAMiersel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Ah, die kende ik nog niet. Is dat over een ander netwerk dan Delta?
Dat is een mediaconverter voor AON glasvezel. Zeg maar de tegenwoordig de meest oude gangbare techniek welke beperkt is tot 1Gb/s.Miersel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Ah, die kende ik nog niet. Is dat over een ander netwerk dan Delta?
Als je Odido hebt over Delta dan heb je een ONT ertussen en is de techniek XGS-PON welke tot 10Gbps gaat. Al biedt Odido op dit moment via Delta maximaal 2Gbps aan en Delta zelf heeft 8Gbps als maximale abonnement.
Gewoon nieuwsgierig eigenlijk ja. Volgende week wordt mijn wijk vrijgegeven voor andere providers, en dan mag Fiber-operator hun apparatuur in de PoP gaan hangen, waar mijn vezel op wordt aangesloten. Als er nu bijvoorbeeld maar 1 PoP voor heel Lisse is, hangen ze daar waarschijnlijk al, en zijn ze dus snel klaar met alleen maar omprikken...jongetje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Waarom zou je dit willen weten of gewoon nieuwsgierigheid? Je hebt er niet zoveel aan want vaak zijn het meerdere pops die met elkaar aan een ring zitten waarvan 1 pop de redundante backbone heeft.
De apparatuur van de providers hangt alleen in de "hoofd" pop, de rest zijn een soort extended pops met fibers naar die hoofd pop toe. Die apparatuur hoeft alleen in de hoofdpop geplaatst te worden.ulscro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:29:
[...]
Gewoon nieuwsgierig eigenlijk ja. Volgende week wordt mijn wijk vrijgegeven voor andere providers, en dan mag Fiber-operator hun apparatuur in de PoP gaan hangen, waar mijn vezel op wordt aangesloten. Als er nu bijvoorbeeld maar 1 PoP voor heel Lisse is, hangen ze daar waarschijnlijk al, en zijn ze dus snel klaar met alleen maar omprikken...
In Hoorn moet het zo langzamerhand ook wel vrij zijn dat ODF netwerk, ik zie alleen nog maar Odido volgens mij 🤷🏻♂️
Ik heb nu al ruim twee jaar glasvezel bij Odido (ODF) en zie ook nog steeds geen keuzes voor een andere provider. Ik heb ODF al een keer om opheldering gevraagd, maar kreeg een paar vage antwoorden waar ik niet veel mee kon....hjs schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:55:
In Hoorn moet het zo langzamerhand ook wel vrij zijn dat ODF netwerk, ik zie alleen nog maar Odido volgens mij 🤷🏻♂️
Bij mij werd er niet vaag over gedaan, ODF kwam direct met een datum dat het vrijgegeven zou worden, toen ik er van het voorjaar navraag naar deed, op het moment dat het bij mij een jaar geleden was dat de glasvezel naar binnen was gebracht.DON PAPA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Ik heb nu al ruim twee jaar glasvezel bij Odido (ODF) en zie ook nog steeds geen keuzes voor een andere provider. Ik heb ODF al een keer om opheldering gevraagd, maar kreeg een paar vage antwoorden waar ik niet veel mee kon....
Bij doorvragen waarom het langer ging duren dan een jaar, was het antwoord dat de termijn voor een gebied pas ingaat als een groot deel van de adressen in dat gebied een aansluiting hebben. In mijn geval is dat gebied blijkbaar heel Lisse (ongeveer 10.000 woningen), want ik zie bij de postcode check van ODF op verschillende adressen nog nergens dat men iets anders dan Odido kan kiezen.
Je hebt het hier over de City PoP en Area PoP en dat klopt. De providers zelf hebben geen apparatuur, zij leveren via een belichter (operator).jongetje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:33:
[...]
De apparatuur van de providers hangt alleen in de "hoofd" pop, de rest zijn een soort extended pops met fibers naar die hoofd pop toe. Die apparatuur hoeft alleen in de hoofdpop geplaatst te worden.
Dan moeten andere partijen het wel (snel) kunnen leveren. Dan moeten ze wel de apparatuur plaatsen om de glasvezels te belichten en een (eigen)backbone naar de POP leggen/hebben liggen. Dat kost ook gewoon tijd. Maar goed, dit is niet het ODF topic.DON PAPA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Ik heb nu al ruim twee jaar glasvezel bij Odido (ODF) en zie ook nog steeds geen keuzes voor een andere provider. Ik heb ODF al een keer om opheldering gevraagd, maar kreeg een paar vage antwoorden waar ik niet veel mee kon....
haha... ja, ik had het anders moeten formuleren.torretje2012 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:48:
[...]
Als jij het nou gewoon bij je eigen werkgever houd barre?in dit geval is het kosteloos voor klant, maar wel kosten voor odido
De aanvrager van de monteur krijgt de kosten. Als dat de provider is mag deze natuurlijk zelf weten of ze dat doorbelasten. Maar geloof me, er zijn er ook genoeg die het niet voor de klant betalen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Jawel, dit werd ook zo aan mij bekendgemaakt. Mij werd verteld dat het om een proef gaat, om te kijken of deze nieuwe werkwijze standaard zou moeten worden. Ik denk dat deze manier van werken misschien goedkoper en beter is voor Odido. Voordelen zouden kunnen zijn (1) geen verzendkosten, kwijtraken van ONT en modem etc, (2) geen klanten die zelf gaan rommelen waarbij in een klein aantal gevallen iets beschadigd kan raken, (3) wellicht krijg de installateur meerdere ONT's en modems mee, waardoor in geval van een defect apparaat meteen een alternatieve kan worden ingezet.MrIV schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:08:
Ik zag in de bevestigingsmail van mijn nieuwe aanvraag (begin oktober) dat hier, in tegenstelling tot mijn geannuleerde aanvraag (eind augustus), geen informatie meer stond over te leveren hardware (via DHL). Navraag gedaan en de werkwijze is gewijzigd. De monteur van Guidion neemt voortaan de hardware mee bij de installatie afspraak. Is dat hier ook bekend?
Wat een drama dit. Zou teruggebeld worden woensdag. Nooit meer wat gehoord. Vanochtend weer gebeld. Ik zou voor de middag teruggebeld worden. Weer niks gehoord. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Dit ook maar weer bij ODF gemeld. Ik heb maar gevraagd of ze wellicht een andere onderaannemer kunnen sturen die wel bereid is zijn werk te doen.MrIV schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:44:
Hier ook drama tot dusver. Nu voor de tweede keer komt de onderaannemer van ODF (Artemis) niet opdagen om de glasvezelkabel het huis in te trekken. Moedeloos word ik ervan. Twee keer voor niks thuis gebleven.
Neig ernaar om alles te annuleren en lekker bij Ziggo te blijven...
Ik kom geen steek verder zo. Bij ODIDO wilden ze er enkel een notitie van maken.
Iemand nog tips?
[ Voor 11% gewijzigd door MrIV op 10-10-2025 14:20 ]
Hallo. Ik typ net een andere postcode in op de website van Odido, en zag dat ze ook 8 gbit op dat adres kunnen leveren. Maar op alle goedkopere abonnementen krijg je wel 24 maanden korting maar op 8gbit niet, dat kost 85 euro zonder klantvoordeel. Heeft iemand hier ervaring mee dat ze daar ook wel eens korting op geven, of soms kun je ook bellen en dan is er ook wel eens wat mogelijk ? Of doen ze dit helemaal nooit ?
win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
8gbit is idd uitgesloten van acties, ook aan telefoon word deze niet gegeven.
Da's dan vast door gebrek aan concurrentie. Maar dan heb je ook wat: 84TB per dag doorvoer.torretje2012 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:27:
8gbit is idd uitgesloten van acties, ook aan telefoon word deze niet gegeven.
Nu voor de derde maal een afspraak gemaakt. Pas 10 novemberMrIV schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
Wat een drama dit. Zou teruggebeld worden woensdag. Nooit meer wat gehoord. Vanochtend weer gebeld. Ik zou voor de middag teruggebeld worden. Weer niks gehoord. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Dit ook maar weer bij ODF gemeld. Ik heb maar gevraagd of ze wellicht een andere onderaannemer kunnen sturen die wel bereid is zijn werk te doen.
Ik kom geen steek verder zo. Bij ODIDO wilden ze er enkel een notitie van maken.
Iemand nog tips?
Heb je een eerdere mail van Odido of waarschijnlijk Guidion met de term "afspraak is afspraak"? Dan zou ik dat zeker proberen.....MrIV schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Nu voor de derde maal een afspraak gemaakt. Pas 10 novemberDriemaal is hopelijk scheepsrecht. Daardoor wel dikke uitstel op mijn startdatum van 1 november. Kan je daar nog iets meer richting Odido?
Bij het opzeggen loopt je abo tot de dag van de wisselen
Klopt het dat je hier met een account niet direct rechten hebt te reageren of een topic te openen?
Nu alleen nog mijn abonnement aan m'n account toevoegen, de anderhalve week geleden klik-en-klaar retourzending info ontvangen, en terugbetaling voor resterende duur klik-en-klaar.
Het glasvezel internet werkt goed, maar dit was de slechtste onboarding ervaring van mijn leven. By far.
Wat hier aan vooraf ging:
- Eerste abonnement werd zonder opgaaf van reden geannuleerd (account issue zal hiermee te maken hebben)
- Naadloze overstap vanaf Ziggo is door Odido ingericht met een naad van 2 weken, daarom klik-en-klaar opgehaald
- Glasvezel kon niet naar de meterkast KVM TS korte kabsl
- 2 no-shows en 1 last minute afzegging van Guidion
- 12 telefoongesprekken van 1 uur 54 minuten inclusief wachttijd met Odido, waarvan 1 gesprek met doorverbinding naar Guidion
- 2 telefoongesprekken van 4 minuten in totaal direct met Guidion
@TheZeroorez Waarom zou je vanaf Ziggo een naadloze overstap willen naar Odido met een klik en klaar als extra tussenoplossing? Je had toch ook Ziggo kunnen opzeggen als Odido werkte?
Wel bijzonder dat je al een startdatum van je abonnement had terwijl er nog geen glasvezel afgemonteerd was. Dat is sowieso al niet de normale gang van zaken. Je kunt pas een aansluitdatum plannen als de FTU is gemonteerd. Of heb je die stappen niet in je schema gezet?
Wel bijzonder dat je al een startdatum van je abonnement had terwijl er nog geen glasvezel afgemonteerd was. Dat is sowieso al niet de normale gang van zaken. Je kunt pas een aansluitdatum plannen als de FTU is gemonteerd. Of heb je die stappen niet in je schema gezet?
[ Voor 44% gewijzigd door jongetje op 14-10-2025 07:42 ]
Jij geeft aan 24 maanden korting.Pentiummania schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:29:
Hallo. Ik typ net een andere postcode in op de website van Odido, en zag dat ze ook 8 gbit op dat adres kunnen leveren. Maar op alle goedkopere abonnementen krijg je wel 24 maanden korting maar op 8gbit niet, dat kost 85 euro zonder klantvoordeel. Heeft iemand hier ervaring mee dat ze daar ook wel eens korting op geven, of soms kun je ook bellen en dan is er ook wel eens wat mogelijk ? Of doen ze dit helemaal nooit ?
Ik zie maar 12 maanden korting staan bij een 24 maanden abonnement.
Waar zie jij deze 24 maanden korting?
Nee precies, die Klik & Klaar wilde ik niet. Maar Odido heeft te vroeg Ziggo opgezegd, of te laat de glasvezelmonteurs gebrieft. Dus de Klik & Klaar is als overbrugging aangeboden na de eerste misser.jongetje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:40:
@TheZeroorez Waarom zou je vanaf Ziggo een naadloze overstap willen naar Odido met een klik en klaar als extra tussenoplossing? Je had toch ook Ziggo kunnen opzeggen als Odido werkte?
Ik heb zelf nooit een startdatum gepland, heb alleen data te horen gekregen nadat ik zelf ben gaan bellen met vragen. Heb het idee dat ik door de eerste keer dat het abonnement opgezegd is, tussen 2 processen in ben beland oid waardoor het allemaal zo slecht verloopt. Ook de telefoongesprekken geven me af en toe het gevoel dat ik de eerste ben die internet afsluit bij Odido, dat zou ook verklaard worden hierdoor.
Nee enkel een welkoms mail van Odido. Guidion volgt pas als de aanleg voltooid is verwacht ik.DjoeC schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:45:
[...]
Heb je een eerdere mail van Odido of waarschijnlijk Guidion met de term "afspraak is afspraak"? Dan zou ik dat zeker proberen.....
Oh, wat waren de details daarvan? M.a.w. wachten op een volgende weekend aanbieding.....?Vokx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:25:
[...]Ze hadden een paar weken terug ook een (dikke) aanbieding die alleen in het weekend geldig was.
Ervaren jullie ook het probleem met de Odido app dat als je bijvoorbeeld naar extra's wilt dat ie elke keer in de in-app browser "Het inloggen is mislukt. Probeer het later nog eens." melding krijgt? Is hier een oplossing voor?
Online via een webbrowser inloggen via pc of laptop lukt waarschijnlijk wel?nlboy schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:47:
Ervaren jullie ook het probleem met de Odido app dat als je bijvoorbeeld naar extra's wilt dat ie elke keer in de in-app browser "Het inloggen is mislukt. Probeer het later nog eens." melding krijgt? Is hier een oplossing voor?
Nee, je moet gewoon kunnen reageren daarTheZeroorez schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Klopt het dat je hier met een account niet direct rechten hebt te reageren of een topic te openen?
Zal wel te maken hebben dat mijn mailadres geen gmail of live is. De rechten staan nog steeds uit.
Vandaag toch nog 1x met Odido gebeld, en ben goed geholpen. Even afwachten of de afgesproken acties volledig worden uitgevoerd, maar ik heb vertrouwen
klopt, maar in een app waar je al ingelogd bent is het vreemd.RoRoNL schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:43:
[...]
Online via een webbrowser inloggen via pc of laptop lukt waarschijnlijk wel?
Hallo allemaal,
Ik ben onlangs overgestapt van Netrebel naar een nieuwe 1000/1000 Mbps glasvezelverbinding van Odido en ervaar sindsdien ernstige prestatieproblemen met al mijn self-hosted services wanneer ik deze op afstand (vanuit Kroatië) benader. Ik hoop hier een sanity check te krijgen op mijn diagnose en te horen of anderen vergelijkbare problemen ervaren.
De Symptomen:
Mijn voornaamste doel is het benaderen van mijn thuisserver. Sinds de overstap merk ik het volgende:
Parsec: Remote desktop is extreem schokkerig en inconsistent, met een gerapporteerde latency (vertraging) die oploopt tot 110-120ms. Dit maakt het onbruikbaar.
Emby Media Server: Hoge bitrate bestanden (bijv. 40GB Blu-ray rips) haperen constant en hebben last van 'dropped frames', zelfs bij 'direct play'.
VPN (WireGuard/OpenVPN): Pogingen om een eigen VPN te gebruiken resulteren in een niet-werkende verbinding of een catastrofaal snelheidsverlies (rond de 6 Mbps).
Bij mijn vorige provider (Netrebel) op exact dezelfde glasvezellijn had ik deze problemen niet. Het probleem ligt niet aan mijn bandbreedte in Kroatië (300 Mbps) of thuis (1000 Mbps).
Het Onderzoek & Het Bewijs:
Om de oorzaak te vinden, heb ik een traceroute uitgevoerd van mijn locatie in Kroatië naar het publieke IP-adres van mijn thuisnetwerk. De resultaten wijzen op een groot probleem dat volledig buiten mijn controle ligt.
Hier is de geanonimiseerde traceroute:
... (Krijgt een timeout voordat mijn thuis-IP bereikt wordt)
Zoals je kunt zien, is de verbinding perfect van Kroatië tot aan Amsterdam, waar het verkeer aankomt bij de internationale carrier RETN met een zeer redelijke vertraging van ~75ms.
Het probleem ontstaat bij Hop 8. Op het moment dat het verkeer de oversteek probeert te maken van de internationale backbone naar ams-ix1.glasoperator.nl (wat volgens mij de netwerkpartner van Odido is, AS8866), explodeert de latency met enorme, inconsistente pieken.
Conclusie:
Het bewijs wijst sterk in de richting van een ernstig netwerkcongestie- of peeringprobleem tussen het netwerk van Odido en de internationale carrier RETN op de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Deze bottleneck is de oorzaak van de hoge latency, jitter en packet loss die al mijn applicaties onbruikbaar maken.
Dit is geen probleem met mijn eigen router (een Asus RT-BE88U), aangezien het probleem duidelijk extern is.
Mijn Vragen:
Lijkt mijn diagnose correct?
Heeft iemand anders met Odido slechte routing of hoge latency opgemerkt vanuit specifieke internationale locaties?
Is er nog een andere diagnostische stap die ik kan nemen?
Bedankt voor de inzichten!
Ik ben onlangs overgestapt van Netrebel naar een nieuwe 1000/1000 Mbps glasvezelverbinding van Odido en ervaar sindsdien ernstige prestatieproblemen met al mijn self-hosted services wanneer ik deze op afstand (vanuit Kroatië) benader. Ik hoop hier een sanity check te krijgen op mijn diagnose en te horen of anderen vergelijkbare problemen ervaren.
De Symptomen:
Mijn voornaamste doel is het benaderen van mijn thuisserver. Sinds de overstap merk ik het volgende:
Parsec: Remote desktop is extreem schokkerig en inconsistent, met een gerapporteerde latency (vertraging) die oploopt tot 110-120ms. Dit maakt het onbruikbaar.
Emby Media Server: Hoge bitrate bestanden (bijv. 40GB Blu-ray rips) haperen constant en hebben last van 'dropped frames', zelfs bij 'direct play'.
VPN (WireGuard/OpenVPN): Pogingen om een eigen VPN te gebruiken resulteren in een niet-werkende verbinding of een catastrofaal snelheidsverlies (rond de 6 Mbps).
Bij mijn vorige provider (Netrebel) op exact dezelfde glasvezellijn had ik deze problemen niet. Het probleem ligt niet aan mijn bandbreedte in Kroatië (300 Mbps) of thuis (1000 Mbps).
Het Onderzoek & Het Bewijs:
Om de oorzaak te vinden, heb ik een traceroute uitgevoerd van mijn locatie in Kroatië naar het publieke IP-adres van mijn thuisnetwerk. De resultaten wijzen op een groot probleem dat volledig buiten mijn controle ligt.
Hier is de geanonimiseerde traceroute:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| traceroute to [MIJN_IP_ADRES_VERWIJDERD], 64 hops max, 40 byte packets 1 192.168.1.1 (Lokale Router) 2 ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com) (Goed, ~5-10ms) 3 ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com) (Goed, ~5-10ms) 4 ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com) (Goed, ~5-10ms) 5 ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com) (Goed, ~5-10ms) 6 ae0-403.rt.als.zag.hr.retn.net (87.245.236.198) (Goed, ~25ms) 7 ae0-10.rt.tc2.ams.nl.retn.net (87.245.233.49) (Goed, ~75ms) 8 ams-ix1.glasoperator.nl (80.249.211.171) (PROBLEEM, 112ms -> 351ms -> 108ms) |
... (Krijgt een timeout voordat mijn thuis-IP bereikt wordt)
Zoals je kunt zien, is de verbinding perfect van Kroatië tot aan Amsterdam, waar het verkeer aankomt bij de internationale carrier RETN met een zeer redelijke vertraging van ~75ms.
Het probleem ontstaat bij Hop 8. Op het moment dat het verkeer de oversteek probeert te maken van de internationale backbone naar ams-ix1.glasoperator.nl (wat volgens mij de netwerkpartner van Odido is, AS8866), explodeert de latency met enorme, inconsistente pieken.
Conclusie:
Het bewijs wijst sterk in de richting van een ernstig netwerkcongestie- of peeringprobleem tussen het netwerk van Odido en de internationale carrier RETN op de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Deze bottleneck is de oorzaak van de hoge latency, jitter en packet loss die al mijn applicaties onbruikbaar maken.
Dit is geen probleem met mijn eigen router (een Asus RT-BE88U), aangezien het probleem duidelijk extern is.
Mijn Vragen:
Heeft iemand anders met Odido slechte routing of hoge latency opgemerkt vanuit specifieke internationale locaties?
Is er nog een andere diagnostische stap die ik kan nemen?
Bedankt voor de inzichten!
[ Voor 13% gewijzigd door DamirB op 14-10-2025 23:08 ]
@DamirB Om te vergelijken zou je eigenlijk moeten kijken hoe de route loopt via de peering van Netrebel. Blijkbaar heeft dit het in jouw situatie beter geregeld en heb jij nu bij Odido net een route nodig waar het slecht voor is geregeld. Je kunt het natuurlijk aankaarten maar dan is de kans erg klein dat je probleem ook echt (snel) wordt opgelost als je de enige klant bent met dit probleem. Ik zou een poging wagen als ik jou was en anders terug gaan naar Netrebel die blijkbaar betere peering heeft in jouw gewenste situatie.
Waarom ben je eigenlijk overgestapt naar Odido want Netrebel is met 39euro per maand goedkoper dan Odido (40euro met en 45euro zonder klantvoordeel).
Waarom ben je eigenlijk overgestapt naar Odido want Netrebel is met 39euro per maand goedkoper dan Odido (40euro met en 45euro zonder klantvoordeel).
Dat hangt er vanaf. Het kan sowieso zijn dat je router niet reageert op een ping/ICMP van buiten. Bij de Zyxel staat dat standaard uit (gebruik je de Zyxel?).DamirB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:04:
Verder moet je je niet te blind staren op latency van de tussen hops. Die kunnen (en mogen) gewoon timeouts geven. De tussen hops hoeven ook niet gegarandeerd te reageren op een ping, en dat hoeft geen probleem te zijn. Zeker niet als de laatste hop (je doel) wel een goede latency geeft. Dat jouw traceroute stopt op ams-ix1.glasoperator.nl zegt niets omdat deze machine gewoon niet reageert op icmp e.d.
Lees ook dit dit eens, onder het kopje "MTR #2: Packet loss - or is there?" https://www.cloudflare.co...etwork-layer/what-is-mtr/
Je kunt beter een traceroute met optie -T uitvoeren, op Linux (voor tcp, ik weet niet of Windows die optie ook heeft). Dan wordt er tcp pakketjes gebruikt ipv icmp. Dat geeft vaak een beter resultaat (zeker met betreft al die timeouts onderweg als je icmp gebruikt).
Heb je DoS al uitgeschakeld in de Zyxel router? Voor normaal verkeer maakt dat niet zoveel uit maar zeker bij gamen (veel/druk udp verkeer) kan het wel verschil maken (veel dropped packages). Of dit bij RDP ook zo is weer ik niet (bij mij staat het standaard uit).
Liep de peering van Odido toen het nog T-Mobile was niet via Frankfurt en is dat dan inmiddels veranderd? Ofwel: Hebben ze wel "voldoende" capaciteit in Amsterdam?
[ Voor 21% gewijzigd door DjoeC op 15-10-2025 11:52 ]
Dat werd al na 4 dagen teruggedraaid vanwege het hoge aantal klachten.DjoeC schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:52:
Liep de peering van Odido toen het nog T-Mobile was niet via Frankfurt en is dat dan inmiddels veranderd? Ofwel: Hebben ze wel "voldoende" capaciteit in Amsterdam?
Ik herken wel het af en toe niet of traag laden van websites of apps. Ook de odido tv app op mijn LG televisie heeft na middernacht regelmatig last van haperingen. Doen ze dan onderhoud ofzo en draait er een trage backup server? Of faalt mijn deco m4 router dan? (1 hoofd deco die de zyxel vervangt en 4x Satelliet deco allemaal bedraad aangesloten.)
Blijft me verbazen dat dit zo bij mensen blijft hangen terwijl dit echt al 6 jaar geleden is gebeurd en de eigenaar ook in de tussentijd is veranderd en het nu ook Odido heet.DjoeC schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:52:
Dat kan. Maar het verleden laat zien dat een nieuwe naam en een nieuwe eigenaar niet altijd betekent dat alles op de schop gaat. @Crunchytail heeft een veel betere reden: Klantontevredenheid leidt wel vaak tot aanpassingen.jongetje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Blijft me verbazen dat dit zo bij mensen blijft hangen terwijl dit echt al 6 jaar geleden is gebeurd en de eigenaar ook in de tussentijd is veranderd en het nu ook Odido heet.
Helaas was de overstap gedwongen, de kleinere providers op ons netwerk, netrebel trined etc. mochten niet meer verkopen van Delta.jongetje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:36:
@DamirB Om te vergelijken zou je eigenlijk moeten kijken hoe de route loopt via de peering van Netrebel. Blijkbaar heeft dit het in jouw situatie beter geregeld en heb jij nu bij Odido net een route nodig waar het slecht voor is geregeld. Je kunt het natuurlijk aankaarten maar dan is de kans erg klein dat je probleem ook echt (snel) wordt opgelost als je de enige klant bent met dit probleem. Ik zou een poging wagen als ik jou was en anders terug gaan naar Netrebel die blijkbaar betere peering heeft in jouw gewenste situatie.
Ik gebruik mijn eigen Asus router, niet de Zyxel. direct van de ONT naar de Asus. Zal inderdaad de andre traceroute proberen, thanks!rvk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Dat hangt er vanaf. Het kan sowieso zijn dat je router niet reageert op een ping/ICMP van buiten. Bij de Zyxel staat dat standaard uit (gebruik je de Zyxel?).
Verder moet je je niet te blind staren op latency van de tussen hops. Die kunnen (en mogen) gewoon timeouts geven. De tussen hops hoeven ook niet gegarandeerd te reageren op een ping, en dat hoeft geen probleem te zijn. Zeker niet als de laatste hop (je doel) wel een goede latency geeft. Dat jouw traceroute stopt op ams-ix1.glasoperator.nl zegt niets omdat deze machine gewoon niet reageert op icmp e.d.
Lees ook dit dit eens, onder het kopje "MTR #2: Packet loss - or is there?" https://www.cloudflare.co...etwork-layer/what-is-mtr/
Je kunt beter een traceroute met optie -T uitvoeren, op Linux (voor tcp, ik weet niet of Windows die optie ook heeft). Dan wordt er tcp pakketjes gebruikt ipv icmp. Dat geeft vaak een beter resultaat (zeker met betreft al die timeouts onderweg als je icmp gebruikt).
Heb je DoS al uitgeschakeld in de Zyxel router? Voor normaal verkeer maakt dat niet zoveel uit maar zeker bij gamen (veel/druk udp verkeer) kan het wel verschil maken (veel dropped packages). Of dit bij RDP ook zo is weer ik niet (bij mij staat het standaard uit).
Hopelijk wordt mijn vraag niet verwijderd.. volgende maand is Black Friday. Ik mag sinds deze week Odido bestellen, en twijfel nog zelf tussen één jaar of 2 jaar. Het voordeel per jaar, is dat ik al snel weer zou kunnen kijken naar acties, al denk ik niet perse dat ik dat doe.
Doet Odido iets met Black Friday? Ziggo deed dit wel altijd, maar enkel voor nieuwe klanten.. vandaar dat ik graag wil overstappen, maar ook afvraag of ik nog beter kan wachten tot volgende maand?
Doet Odido iets met Black Friday? Ziggo deed dit wel altijd, maar enkel voor nieuwe klanten.. vandaar dat ik graag wil overstappen, maar ook afvraag of ik nog beter kan wachten tot volgende maand?
[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 15-10-2025 17:18 ]
Ik heb nog een andere vraag (vandaar losse reactie). Momenteel heb ik als router een ASUS RT-AX58U en Asus ZenWiFi AX (XT8) in AiMesh staan. Als ik 2gb/s bij Odido afneem en een extra WiFi-punt, zijn die kwalitatief beter dan mijn huidige setup?
Wat ik zo zie, is dat je met de Zyxel een hogere snelheid zou kunnen halen?
Thanks!
Wat ik zo zie, is dat je met de Zyxel een hogere snelheid zou kunnen halen?
Thanks!
Bij mij is vandaag de glasvezel van odido geactiveerd over een kabel van ODF en ik zie zowel een IPv4 als een IPv6 adres als ik online gluur.Pekka91166 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:29:
Vanmorgen overgegaan van KPN Glas 1Gbit naar Odido 1Gb over WBA.
Vanochtend bleek de KPN-verbinding down te zijn. M'n Fritzbox 7590 over gezet naar in eerst einstantie ODIDO en alles meteen weer werken, gewoon met de MTU van KPN. In de wijkkast hoeft dus niks gepatchjed te worden, alles werkt naar behoren en netjes iets van 875Mbps up en down. Beter vdan wat KPN bood, die kwamen meestla niet boven de 500 a 700 Mbps uit, ondanks een 1Gb verbinding.
Kom er echter nu pas achter dat Odido geen IPV6 ondersteund, maar heb ilk in de praktijk nog niet nodig.
Ik merk alleen dat duckdns nog niet goed werkt naar een HA-servertje hier thuis, terwil ik wel het IP-adres bij Duckdns.org heb aangepast. EDIT: HA inmiddels weer bereikbaar via DuckDNS
Verder vooralsnog dik tevreden en dat voor EUR19,50 per maand voor 12 maanden
Cloud ☁️
Wat heb je alles hoofd router staan? Want die AC58U heeft alleen maar 1Gbps poorten (ook op de WAN). De XT8 heeft wel een 2,5Gbps WAN en 1 LAN 2,5Gbps. Dus ik weet niet hoeveel voordeel je gaat hebben met 2Gbps ) of je moet uitstekende wifi dekking hebben met de XT8.HollowGamer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:17:
Momenteel heb ik als router een ASUS RT-AX58U en Asus ZenWiFi AX (XT8) in AiMesh staan. Als ik 2gb/s bij Odido afneem en een extra WiFi-punt, zijn die kwalitatief beter dan mijn huidige setup?
Dat zou heel mooi zijn, want dan zou Odido eindelijk eens met IPv6 beginnen.HKLM_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Bij mij is vandaag de glasvezel van odido geactiveerd over een kabel van ODF en ik zie zowel een IPv4 als een IPv6 adres als ik online gluur.
[Afbeelding]
Ik wacht nog even met mijn router om te zetten om te kijken of meer mensen inmiddels een IPv6 verbinding hebben gekregen (en of & wanneer bestaande gebruikers dit krijgen).
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Exact, dan ben ik ook benieuwd, het zou een wonder zijn 😛 Wel met eigen router natuurlijk!Samplex schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:21:
Lijkt me stug dat IPv6 actief is dan had t forum al Odido forum ontploft, zeker een zakelijk account?
Welke prefix /56 en range gebruiken ze dan?
PS. even net geprobeerd met DHCPv6 en Prefix AUTO of 56, maar krijg niks helaas.
[ Voor 10% gewijzigd door tcviper op 15-10-2025 20:22 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Goedenavond.
In het nieuwe jaar kan ik met internet overstappen.
Ik heb nu kpn. Goede provider maar als ik kijk naar nieuwe klanten korting kan ik veel besparen. Ongeveer 30 euro per maand.
Van het ont ga ik direct met cat6 naar mijn ucg ultra. Ik heb alleen internet nodig en interactieve tv zonder de iptv boxen.
Ik heb twee google streamers en dat werkt top.
Kan ik gewoon een odido abbo afnemen en in mijn ucg kleine aanpassingen doen dat het direct werkt?
Zo komt het binnen:
In het nieuwe jaar kan ik met internet overstappen.
Ik heb nu kpn. Goede provider maar als ik kijk naar nieuwe klanten korting kan ik veel besparen. Ongeveer 30 euro per maand.
Van het ont ga ik direct met cat6 naar mijn ucg ultra. Ik heb alleen internet nodig en interactieve tv zonder de iptv boxen.
Ik heb twee google streamers en dat werkt top.
Kan ik gewoon een odido abbo afnemen en in mijn ucg kleine aanpassingen doen dat het direct werkt?
Zo komt het binnen:
Hoi, het is weer tijd om een andere provider te kiezen.
Vorig jaar rond deze tijd waren er veel problemen met Odido glasvezel ism het NT1 kastje van KPN/de kpn-netwerk installatie gebieden (Genexix ONT).
(veel lag/packet loss etc)
Weet iemand of dat inmiddels is opgelost?
Vorig jaar rond deze tijd waren er veel problemen met Odido glasvezel ism het NT1 kastje van KPN/de kpn-netwerk installatie gebieden (Genexix ONT).
(veel lag/packet loss etc)
Weet iemand of dat inmiddels is opgelost?
[ Voor 8% gewijzigd door Durandal op 15-10-2025 21:44 ]
Dat is een goed punt, ik zou wel graag die 2Gbps willen halen.rvk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:13:
[...]
Wat heb je alles hoofd router staan? Want die AC58U heeft alleen maar 1Gbps poorten (ook op de WAN). De XT8 heeft wel een 2,5Gbps WAN en 1 LAN 2,5Gbps. Dus ik weet niet hoeveel voordeel je gaat hebben met 2Gbps ) of je moet uitstekende wifi dekking hebben met de XT8.
Dan denk ik toch dat ik voor hun modem en èèn AP ga. Ik heb een kabel van mijn meterkast naar de woonkamer lopen, daar kan ik hem mee verbinden (hoop ik?).
Ja, je kunt de Zyxel ver van de ONT plaatsen want het is gewoon een utp-kabel.HollowGamer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:
[...]
Dan denk ik toch dat ik voor hun modem en èèn AP ga. Ik heb een kabel van mijn meterkast naar de woonkamer lopen, daar kan ik hem mee verbinden (hoop ik?).
Maar de Zyxel van Odido heeft overigens ook gewoon één 2,5Gbps LAN hoor. Dus het is niet zozeer dat dat dan zoveel beter is. Je zou dus ook de XT8 als eerste kunnen plaatsen met de AX58U als mesh cliënt. Het was meer de opmerking of je een 2,5Gbps switch aan die ene poort hangt met dat een heel bedraad 2,5Gbps netwerk erachter, anders is die 2Gbps abo misschien wat overdreven (als er alleen met wifi gewerkt wordt).
Ik hoor her en dat wat van storingen, zowel mobiel als vast. Ben zelf niet thuis dus kan het nu niet testen. Mensen hier last van?
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Glasvezel werkt hier (Haarlem) in ieder geval prima.westergas schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:15:
Ik hoor her en dat wat van storingen, zowel mobiel als vast. Ben zelf niet thuis dus kan het nu niet testen. Mensen hier last van?
Mobiel K&K heeft er ook last van, af en toe weg en/of langzaam.westergas schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:15:
Blijkbaar een beperkte storing, alleen op mobiel.
nieuws: Odido lost storing met mobiel netwerk in Noord-Holland en Flevoland o...
nieuws: Odido lost storing met mobiel netwerk in Noord-Holland en Flevoland o...
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Gelukkig heb jij er dan geen last vanwestergas schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:15:
Ik heb inmiddels mijn derde internet storing in twee weken te pakken. Ik heb te hard geroepen dat het allemaal goed ging vanaf maart.
Twee weken geleden van vrijdag middag tot maandag eind van de dag. De maandag daarop, en vandaag inmiddels weer.
Telkens de ONT die geen connectie heeft.
De eerste storing heb ik twee afspraken met Guidion gemaakt, de eerste kwam niet opdagen, uur na de eindtijd maar gebeld, maar die was al afgezegd alleen bij mij niet. Monteur maandag is ook afgebeld.
Begin het vertrouwen wel te verliezen als het zo blijft gaan.
p.s. Dit is Odido via ODF XSGPOM
Twee weken geleden van vrijdag middag tot maandag eind van de dag. De maandag daarop, en vandaag inmiddels weer.
Telkens de ONT die geen connectie heeft.
De eerste storing heb ik twee afspraken met Guidion gemaakt, de eerste kwam niet opdagen, uur na de eindtijd maar gebeld, maar die was al afgezegd alleen bij mij niet. Monteur maandag is ook afgebeld.
Begin het vertrouwen wel te verliezen als het zo blijft gaan.
p.s. Dit is Odido via ODF XSGPOM
[ Voor 41% gewijzigd door boswandeling op 16-10-2025 16:36 ]
Mijn eerste ervaring met odido is ook niet wat ik verwachtte.
Van de week de monteur om alles te checken en te activeren.
Prima verbinding en snel ook.
Nu weekend en poef, los lampje in rood, niet echt een goed begin, zeker omdat na activatie de oude verbinding er natuurlijk ook uit is gegaan.
Benieuwd hoelang dit gaat duren...
Nu weekend en poef, los lampje in rood, niet echt een goed begin, zeker omdat na activatie de oude verbinding er natuurlijk ook uit is gegaan.
Al gecheckt of er een storing is op je postcode?_XipHiaS_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:39:
Jazeker, geen meldingen.crunchytail schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
Al gecheckt of er een storing is op je postcode?
Vanwegen lange wachttijd met oplevering liep er ook al een topic op het community forum van odido met veel locale bezoekers. De eersten die reageerden hadden zelf geen probleem.
Kpn is hier ook glas aan het leggen, gister nog in de straat, misschien iets geraakt.
Gezien het om een rood knipperend LOS lampje gaat ga ik er vanuit dat het extern is, tenzij de Huawei mediaconverter de schuldige is.
Binnen is niets meer gewijzigd gezien het perfect werkte.
[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-10-2025 12:55 ]
Ik sinds maart geen problemen, tot afgelopen twee weken, inmiddels de derde storing waarin LOS lampje brand. Tijdens schrijven in monteur van Guidion naar de wijkcentrale om te meten._XipHiaS_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:39:
Tip! geef aan dat je tijdelijk internet wil. Ik kreeg ik een 7 dagen unlimited voucher, haalde een SIM van Odido bij de AH of waar kan, activeer SIM en activeer voucher. Heb zelf een 4g router staan welke nu als WAN2 (failover)is geconfigureerd in mijn UCG-MAX, maar je kan ook een Klik en Klaar tijdelijk krijgen.
EDIT
Monteur weer weg, internet werkt. Patch lag los in de pop na werkzaamheden.
[ Voor 4% gewijzigd door boswandeling op 18-10-2025 13:39 ]
Dat gebeurt toch echt te vaak, dat er door gerommel in de PoP andere klanten geraakt worden
Toen ik vorig jaar bij Odido zat heb ik door zoiets ook eens iets van 2 dgn. storing gehad. Storingsmonteur klikte bij mij een laserpennetje op de fiber, en zag zo in de wijkkast de fiber los liggen.
Ik heb toen een SIM opgehaald bij Odido winkel en die unlimited bundel aangevraagd idd. SIM in een Huawei 4G stickje gedrukt en die in router gestopt. De SIM heb ik in de lade gelegd en werkt inmiddels al niet meer omdat hij te lang niet gebruikt is. De tip om bij AH een SIM-kaart te halen is wel een goeie, want zo wijdverspreid zijn die Odido winkels ook weer niet.
Toen ik vorig jaar bij Odido zat heb ik door zoiets ook eens iets van 2 dgn. storing gehad. Storingsmonteur klikte bij mij een laserpennetje op de fiber, en zag zo in de wijkkast de fiber los liggen.
Ik heb toen een SIM opgehaald bij Odido winkel en die unlimited bundel aangevraagd idd. SIM in een Huawei 4G stickje gedrukt en die in router gestopt. De SIM heb ik in de lade gelegd en werkt inmiddels al niet meer omdat hij te lang niet gebruikt is. De tip om bij AH een SIM-kaart te halen is wel een goeie, want zo wijdverspreid zijn die Odido winkels ook weer niet.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2025 13:56 ]
Klopt, en in mijn geval kwam ik ook na sluit. De meeste AH's zijn bij ons in Leiden tot 22.00 open. Maar inderdaad de monteur hier zei dat het een botte boer was die door de vezels was gegaan en die van mij er uit lag. Was een aardige kerel die er echt wel verstand van had.ThinkPad schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:54:
Dat gebeurt toch echt te vaak, dat er door gerommel in de PoP andere klanten geraakt worden![]()
Voucher aangevraagd, geen probleem, zelfs een 2e ontvangen voor de mobiel van m'n vrouw. Dus dat kan snel geregeld worden bij uitval. Top!
En bedankt voor de herinnering/ tip @boswandeling
En bedankt voor de herinnering/ tip @boswandeling
Kan Odido in dat geval een SIM die te lang niet gebruikt is niet alsnog actief maken?ThinkPad schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:54:
Dat gebeurt toch echt te vaak, dat er door gerommel in de PoP andere klanten geraakt worden![]()
nope, na 6mnd is die weg en ook niet meer te heractiveren.tjanssen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Kan Odido in dat geval een SIM die te lang niet gebruikt is niet alsnog actief maken?
Aanbieding alert!
Een paar weken geleden heb ik het huidige abonnement bij Odido op mijn naam opgezegd (400Mbit/S -> ca. 35,- euro per maand). Op naam van mijn vrouw een nieuw abonnement afgesloten van 1Gbit/s voor 19,95 euro. Een paar weken later zag ik dat er een nieuwe aanbieding was: 1Gbit/s voor 15 euro per maand. Mijn vrouw gebeld, huidige contract geannuleerd en deze aanbieding afgesloten. Nu zie ik vandaag tot mijn verbazing het volgende aanbod: 1Gbit/s voor 10 euro per maand.
De prijzen zijn bij een contract van 24 maanden voor de eerste 12 maanden. Na 12 maanden kost dit abonnement ons 40 euro per maand i.p.v. 45 euro per maand door de algemene korting omdat wij ook onze telefoonabonnementen bij Odido hebben lopen.
Een paar weken geleden heb ik het huidige abonnement bij Odido op mijn naam opgezegd (400Mbit/S -> ca. 35,- euro per maand). Op naam van mijn vrouw een nieuw abonnement afgesloten van 1Gbit/s voor 19,95 euro. Een paar weken later zag ik dat er een nieuwe aanbieding was: 1Gbit/s voor 15 euro per maand. Mijn vrouw gebeld, huidige contract geannuleerd en deze aanbieding afgesloten. Nu zie ik vandaag tot mijn verbazing het volgende aanbod: 1Gbit/s voor 10 euro per maand.
De prijzen zijn bij een contract van 24 maanden voor de eerste 12 maanden. Na 12 maanden kost dit abonnement ons 40 euro per maand i.p.v. 45 euro per maand door de algemene korting omdat wij ook onze telefoonabonnementen bij Odido hebben lopen.
Waar zie je die aanbieding dan?Hoogheid schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:31:
Aanbieding alert!
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zodra je in een opendutchfiber gebied zit en voor 2 jaar tekend
Zal wellicht alleen voor jou/ jouw postcode ofzo gelden dan. Volgens de website kan ik zelf betaal ik de eerste 12 maanden 30 euro, ongeacht het abonnement en daarna gewoon de volle mep. Zijn abonnementen zonder tv.Hoogheid schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:31:
Aanbieding alert!
Ik zie dat als ik niet ingelogd ben en dan voor "alleen internet" kies en dan kies om wel het klantvoordeel toe te passen.
Ik zit inderdaad in een Open Dutch Fiber gebied. Wist ik niet, weet ik nu wel!torretje2012 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:27:
[...]
Zodra je in een opendutchfiber gebied zit en voor 2 jaar tekend
Monteur zojuist geweest._XipHiaS_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:39:
Was goed op de hoogte, over oa de verwisselde administratie van de twee ODF centrales hier in de buurt. Laserpen erop gezet en storing in de centrale gefixt.
Doordat administratie nog door de war ligt, had een andere monteur nietsvermoedend onze lijn eruit gelegd.
Onze monteur, Danny, had het snel opgelost en onze verbinding werkt weer top, precies zoals voorheen.
Weer helemaal tevreden.
Krijg mailtje van Odido, mijn 1 jaar contract is verlengbaar (ben +-9,5 maand klant).
Keuze 1 jaar; 4 x 15€ korting (4 maanden vd 12)
Keuze 2 jaar; 10x 15€ korting (10 maanden vd 24)
Eigenlijk is die korting voor alleen 1 jaar interessant want je kan na 8 maanden (bij 1 jaar) of na 20 maanden (bij 2 jaar contract) dit aanbod accepteren. Dus dan is de korting per maand gemiddeld altijd 7,50€.
Doe ik alsof ik een nieuwe klant wil worden op naam van mijn vriendin..
Bij 1 jaar; 6x 30€ korting...
Oftewel als nieuwe klant krijg ik 180€ korting vs bestaande ~90€ per jaar. Even nadenken of die 100€ de moeite waard is voor de hassle van het omwisselen van de Odido router (en mogelijke downtime bij screw up vanuit de processen.. al heb ik een 4G backup router met SIM maar dat is zeker niet optimaal...).
Eigenlijk is die korting voor alleen 1 jaar interessant want je kan na 8 maanden (bij 1 jaar) of na 20 maanden (bij 2 jaar contract) dit aanbod accepteren. Dus dan is de korting per maand gemiddeld altijd 7,50€.
Oftewel als nieuwe klant krijg ik 180€ korting vs bestaande ~90€ per jaar. Even nadenken of die 100€ de moeite waard is voor de hassle van het omwisselen van de Odido router (en mogelijke downtime bij screw up vanuit de processen.. al heb ik een 4G backup router met SIM maar dat is zeker niet optimaal...).
[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 24-10-2025 15:22 ]
@Lord_Dain Je kunt wellicht nog proberen om telefonisch een beter aanbod te krijgen. Dat leverde mij ~4 maanden geleden twee extra maanden korting op bij een nieuw 1 jaar contract op.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
ODF is sinds 2 a 3 maanden beschikbaar op mijn adres (Utrecht) waar we voorheen alleen keuze hadden uit Ziggo voor snel internet. Mind you..zit al sinds 1999 bij Ziggo ( casema toendertijd ) en heb vrijwel nooit iets te klagen gehad over Ziggo. Heb 99,9% uptime en ben best tevreden over de geleverde snelheden aangezien ik die altijd wel heb gehaald. Zit nu op 775/60..en nee..niet iedereen heeft behoefte aan snellere download of upload....Verschilt per individu.
Helaas begin ik nu toch wel een beetje last te ondervinden van de hoge prijs (75 euro p/m) die Ziggo voor haar diensten vraagt en zou ik graag de overstap naar ODF willen wagen...en als het lukt dit weekend nog omdat ik gebruik kan maken van een een welkomstactie en ook om te vermijden dat ik anders weer een maand van Ziggo gebruik moet maken.
Waar ik mee zit is het volgende.
Zoals ik in het begin vermeldde hebben ze 3 maanden geleden het ODF kastje in de meterkast geplaatst en die doorgetrokken naar de andere appartementen hier in de flat ( 6 hoog ). De meterkast staat buiten en daar begint het probleem al.
Aangezien ik Ziggo heb staat die router ( in bridgestand ) in de woonkamer vlak naast het punt waar het coax signaal naar binnen komt. Vandaaruit lopen er 2 kabels (coax en UTP kabel) ACHTER plinten naar mijn kamer voor zowel tv als de router die het internetverkeer in huis regelt. Nu had ik dolgraag nog gebruik willen maken van de UTP kabel die achter de plinten loopt maar vanuit de meterkast buiten naar de woonkamer binnen lijkt mij een lastige opgave zonder te moeten boren. beide punten zitten zowat op het uiterste puntje gelegen van elkaar wat de afstand lastig maakt als je ook nog UTP kabels door het huis wilt trekken zonder dat het 'lelijk; is om het so in the open te zien. Ik heb met de helpdesk van Odido gebeld en het probleem voorgelegd en die zeiden tegen mij dat de installateur ook kan kijken of het ODF kastje naar binnen kan worden getrokken maar ik heb daar een hard hoofd in. Nu is elk huis natuurlijk anders maar ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die met een dergelijke situatie hebben gezeten en hoe die het hebben opgelost.
Ik kijk uit naar jullie reactie.
Helaas begin ik nu toch wel een beetje last te ondervinden van de hoge prijs (75 euro p/m) die Ziggo voor haar diensten vraagt en zou ik graag de overstap naar ODF willen wagen...en als het lukt dit weekend nog omdat ik gebruik kan maken van een een welkomstactie en ook om te vermijden dat ik anders weer een maand van Ziggo gebruik moet maken.
Waar ik mee zit is het volgende.
Zoals ik in het begin vermeldde hebben ze 3 maanden geleden het ODF kastje in de meterkast geplaatst en die doorgetrokken naar de andere appartementen hier in de flat ( 6 hoog ). De meterkast staat buiten en daar begint het probleem al.
Aangezien ik Ziggo heb staat die router ( in bridgestand ) in de woonkamer vlak naast het punt waar het coax signaal naar binnen komt. Vandaaruit lopen er 2 kabels (coax en UTP kabel) ACHTER plinten naar mijn kamer voor zowel tv als de router die het internetverkeer in huis regelt. Nu had ik dolgraag nog gebruik willen maken van de UTP kabel die achter de plinten loopt maar vanuit de meterkast buiten naar de woonkamer binnen lijkt mij een lastige opgave zonder te moeten boren. beide punten zitten zowat op het uiterste puntje gelegen van elkaar wat de afstand lastig maakt als je ook nog UTP kabels door het huis wilt trekken zonder dat het 'lelijk; is om het so in the open te zien. Ik heb met de helpdesk van Odido gebeld en het probleem voorgelegd en die zeiden tegen mij dat de installateur ook kan kijken of het ODF kastje naar binnen kan worden getrokken maar ik heb daar een hard hoofd in. Nu is elk huis natuurlijk anders maar ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die met een dergelijke situatie hebben gezeten en hoe die het hebben opgelost.
Ik kijk uit naar jullie reactie.
@LongJoy1980 Ik ben bang dat je een UTP kabel moet trekken van je meterkast naar de plek waar je de router wilt hebben in je woning. En een stroompunt moet hebben/maken in je meterkast voor de ONT (die glasvezel naar UTP omzet) maar dat is je minste probleem).
Ik heb dit wel gedaan! Het gedoe valt enorm mee. En twee keer terug laten bellen om te annuleren vanwege een beter aanbod. De opzeg datum van het huidige contract op mijn naam wordt telkens zonder problemen verschoven en de nieuwe opzeg datum wordt bepaald aan de hand van de datum waarop de monteur komt om de nieuwe apparatuur aan te sluiten en het nieuwe abonnement in te laten gaan.Lord_Dain schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:20:
Krijg mailtje van Odido, mijn 1 jaar contract is verlengbaar (ben +-9,5 maand klant).
Het gedoe valt mijn inziens enorm mee en het aanbod als nieuwe klant krijg ik telefonisch niet aangeboden als ik als bestaande klant veo en dit uitleg.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen