• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ikweethetbeter schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:36:
Eigenlijk hoort er een waarschuwing bij alle abonnementen sneller dan 1 gigabit. Want de meeste mensen hebben er niks aan. Het gros van de netwerken thuis zijn 1 Gbps, net zoals ethernet poorten op computers en devices. Er is ook weinig op wifi dat die snelheid haalt.

Zie het als een les FOMO afstraffing. Deze fout zal je in het vervolg niet meer maken.
Genoeg auto's die ook harder kunnen dan de 130 die op de snelweg toegestaan is. Is allemaal prima maar dan moet je buiten de standaard systemen om dingen doen (2.5gbit intern netwerk of naar het circuit gaan).

Ik zie het probleem echt niet.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:41
Rickrebr schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:19:
Hebben meer mensen geen internet nu bij Odido?
Ja. Ik zie op allestoringen een piek.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Ook sinds ongeveer 11:15u geen internet. Odido glasvezel, voormalig E-fiber netwerk. Regio Den Bosch.

Update:
E-fiber toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door JaDatIsPeter op 25-09-2026 12:23 ]

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:03
JaDatIsPeter schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:10:
[...]

Ook sinds ongeveer 11:15u geen internet. Odido glasvezel. Regio Den Bosch.
Oke hier ook regio Oss. Het ligt dus bij Odido, zo fijn dat er informatie te vinden is op hun website…

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:51

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:55
POP zonder stroom, ODF is een aggegraat aan het regelen en zou rond 1430 weer online moeten komen. (uit het glasnet topic)

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:56
Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:53:
Genoeg auto's die ook harder kunnen dan de 130 die op de snelweg toegestaan is.
In Duitsland mag je soms harder. Maar met al die wegwerkzaamheden is het bijna nergens meer, of zeer onveilig.

Mijn auto kan dan ook slechts 160, en dat heb ik nog nooit nodig gehad.
Is allemaal prima maar dan moet je buiten de standaard systemen om dingen doen (2.5gbit intern netwerk of naar het circuit gaan).
Eens.
Ik zie het probleem echt niet.
Is er ook niet. Niet voor mij in ieder geval.

Alleen er was hier iemand die 2 Gbps voor 2 jaar af had gesloten en daarvan af wilde omdat hij nooit boven de 1 Gbps kwam.

-knip. Zullen we hier vriendelijk houden zo op de vrijdagmiddag?

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 25-09-2026 14:19 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ikweethetbeter schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:03:
[...]

In Duitsland mag je soms harder. Maar met al die wegwerkzaamheden is het bijna nergens meer, of zeer onveilig.

Mijn auto kan dan ook slechts 160, en dat heb ik nog nooit nodig gehad.

[...]

Eens.

[...]

Is er ook niet. Niet voor mij in ieder geval.

Alleen er was hier iemand die 2 Gbps voor 2 jaar af had gesloten en daarvan af wilde omdat hij nooit boven de 1 Gbps kwam.

-knip-
Goed joh, veel plezier ermee :w

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 25-09-2026 14:19 ]

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 14:09
Nee werkt hier helemaal goed.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:13
Misschien ooit voor iemand handig: ik wilde in verband met aflopend abonnement verlengen maar kon geen gebruik maken van de mooie aanbiedingen die er nu zijn (ook telefonisch geprobeerd). Daarom opgezegd, en zodra ik een einddatum had via internetten.nl (kan misschien ook direct bij Odido) een nieuw abonnement aangevraagd, en daarbij aangegeven dat ik zelf al had opgezegd + gewenste begindatum.

Ik kreeg weer de mail dat ik een afspraak moest maken met monteur. Helaas was ik eigenwijs (want ik dacht: het ligt er allemaal al), maar de monteur komt met de apparatuur tegenwoordig, en moet in de wijkcentrale iets doen. Na een weekje werd ik gebeld dat ik echt een afspraak moest maken. Helaas was de mogelijkheid 1 dag na de afsluiting toen niet meer beschikbaar, dus zit nu een weekje zonder internet. Gelukkig via Fritzbox+Samsung S8 nu op de wifi van de buren, valt helemaal niet tegen, en ik hoef niets aan te passen verder. Mocht het volgende week bij aansluiten toch niet goed lopen dan laat ik dat weten, maar tot dusver heeft dit goed gewerkt.

Scheelt toch fors de komende 2 jaar zo!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@stat had je dan niet beter voor het Simpel aanbod kunnen gaan ipv bij Odido blijven? Dezelfde apparatuur en netwerk, dus eigenlijk een overstap op papier en het Simpel aanbod is toch stukken aantrekkelijker op dit moment?

Testing, one, two ...

• ikweethetbeter
@stat
Zit je nog in je bedenktermijn? Stap over op Simpel, voor eventueel tv neem je nlziet en je hebt net zo goed internet en betere tv als je de €12 variant neemt. Daarbij ben je niet meer afhankelijk van provider specifieke tv kastjes.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:18
ikweethetbeter schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:13:
@stat
Zit je nog in je bedenktermijn? Stap over op Simpel, voor eventueel tv neem je nlziet en je hebt net zo goed internet en betere tv als je de €12 variant neemt. Daarbij ben je niet meer afhankelijk van provider specifieke tv kastjes.
Ik ben ook aan weer een overstap toe . Helaas, wel Odido maar bij Simpel:
Was het maar zo simpel...
Ah jammer, het is nu nog niet mogelijk om jouw adres aan te sluiten op Simpel Internet.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NLZiet is niet voor iedereen een bruikbaar alternatief maar zo wordt het regelmatig wel gepresenteerd op dit forum. Als fervent kijker naar programma's van NatGeo en Discovery heb je niets aan NLZiet.

Ik ben wel blij qua kosten met mijn overstap van Delta naar Odido. Van 77 euro per maand naar het eerste jaar 15 euro en daarna 58,50 voor 400mb/s en tv (was 600 bij Delta).

Eind oktober word ik aangesloten, hopelijk gaat dat allemaal soepel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• ikweethetbeter
PaT schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:08:
NLZiet is niet voor iedereen een bruikbaar alternatief maar zo wordt het regelmatig wel gepresenteerd op dit forum.
Voor mij is NL Ziet een volwaardige tv dienst.

Ziggo levert 500 zenders, ik kijk daar max 15 van.
Odido leveret 100 zenders, ik kijk daar max 15 van.
NL Ziet levert 50 zenders, ik kijk daar max 15 van.

Maar inderdaad, vooral als je van Ziggo komt, moet je bij NL Ziet veel zenders inleveren. Maar je hebt alle Nederlandse zenders, publiek en commercieel, en België, en de BBC, en dat is voor ons genoeg.
Als fervent kijker naar programma's van NatGeo en Discovery heb je niets aan NLZiet.
Heb je specifiek deze zenders nodig, of dit soort zenders? Dan heb je Curiosity Channel of History Channel tot je beschikking.

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 17:33
Het valt mij op dat na de update:
Zodra het TV-kastje opnieuw opgestart wordt begint deze weer op kanaal 1
Voorgeen ging die verder op het kanaal waar die op was uitgezet.
Hebben meer mensen dit??

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MikeT80 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:06:
Het valt mij op dat na de update:
Zodra het TV-kastje opnieuw opgestart wordt begint deze weer op kanaal 1
Voorgeen ging die verder op het kanaal waar die op was uitgezet.
Hebben meer mensen dit??
Ja.

Have you tried turning it off and on again?

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 17:33
Ook al een oplossing gevonden ?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
MikeT80 schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:08:
[...]

Ook al een oplossing gevonden ?
Nee, om eerlijk te zijn vind ik het niet zo heel interessant dat ik steeds terugkeer naar kanaal 1. Meestal zap ik dan toch weer naar een andere zender. Dus of het nou op 1 begint of op mijn laatst gekeken zender, voor mij verandert er niets. :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hebben jullie als bestaande klant recent nog een leuke aanbieding gekregen?

Ik krijg telefonisch via service of verlenging geen beter aanbod voor alleen 1Gbit glas dan wat in de app/online staat, namelijk:
  • 1 Jaar 3 maanden 26,- daarna 41 = 447,- p.j
  • 2 jaar 10 maanden 25,- daarna 40 = 405,- p.j

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:41
Greatsword schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:58:

Ik krijg telefonisch via service of verlenging geen beter aanbod voor alleen 1Gbit glas dan wat in de app/online staat, namelijk:
  • 1 Jaar 3 maanden 26,- daarna 41 = 399,- p.j
Ik kom bij je eenjaars aanbod op 447,- p.j.

• Greatsword
  • Niet online
Muis666 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:57:
[...]

Ik kom bij je eenjaars aanbod op 447,- p.j.
Ah sorry foutje, 447,- inderdaad.
Mijn huidige was 6x25 + 6x40 =390 p.j

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik zat naar tevredenheid bij Odido. Vond de actie van 25 euro (20 euro als je ook andere abonnementen op hetzelfde adres hebt) voor 12 mnd bjj een tweejarig contract wel netjes. Heb Odido opgezegd, twee maandjes KPN genomen (kon ik die eens mooi uitproberen, maandelijks opzegbaar) en ga de komende maand beginnen aan het nieuwe Odido contract.

• emi
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 20:29

emi

Dat is de enige aanbieding die ze nog mogen doen. Jammer eigenlijk, het heeft mij doen overstappen.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:13
hardware-lover schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:09:
@stat had je dan niet beter voor het Simpel aanbod kunnen gaan ipv bij Odido blijven? Dezelfde apparatuur en netwerk, dus eigenlijk een overstap op papier en het Simpel aanbod is toch stukken aantrekkelijker op dit moment?
@stat
Dank voor de tip maar gaat niet in mijn regio helaas, nog te nieuw denk ik.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 16:04
@stat
Is tv via odido dan zo slecht?

• ikweethetbeter
Odido heeft een tv kastje welke niet het niveau van de Ziggo Next Mini heeft. Ik wil geen provider specifieke kastjes en daarnaast kost het geld

Odido heeft een Apple TV app die niet in de buurt komt van de Ziggo Go app.

Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat ik internet en tv wil scheiden, zodat ik van internet provider kan wisselen zonder dat er iets anders verandert.

Dus nu ga ik naar Simpel met NL Ziet, en als ik ooit terug ga naar Ziggo, blijf ik NL Ziet gebruiken voor tv.

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:11

Ik kan mijn abonnement verlengen, maar het online aanbod vind ik nogal mager. Daarom vroeg ik me af of ik telefonisch misschien een beter aanbod kan krijgen.

Online bieden ze momenteel een 24 maanden contract aan voor een 1 Gbit-lijn met tv: de eerste 6 maanden €32,50 per maand, daarna €62,50 per maand.

Op dit moment betaal ik €67,08 per maand, dus ik ben benieuwd of er telefonisch nog wat extra's mogelijk is.

• Greatsword
  • Niet online
Tumb schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:39:
[...]

Ik kan mijn abonnement verlengen, maar het online aanbod vind ik nogal mager. Daarom vroeg ik me af of ik telefonisch misschien een beter aanbod kan krijgen.

Online bieden ze momenteel een 24 maanden contract aan voor een 1 Gbit-lijn met tv: de eerste 6 maanden €32,50 per maand, daarna €62,50 per maand.

Op dit moment betaal ik €67,08 per maand, dus ik ben benieuwd of er telefonisch nog wat extra's mogelijk is.
Mij is het in ieder geval niet gelukt, voorgaande jaren zonder problemen. Het gesprek zelf was gewoon netjes en behulpzaam maar ze mocht momenteel niks anders aanbieden gaf ze aan. Misschien dan toch maar overstappen naar Budget voor een jaartje of zo.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:14:
[...]

Mij is het in ieder geval niet gelukt, voorgaande jaren zonder problemen. Het gesprek zelf was gewoon netjes en behulpzaam maar ze mocht momenteel niks anders aanbieden gaf ze aan. Misschien dan toch maar overstappen naar Budget voor een jaartje of zo.
Misschien zijn ze gestopt met de aanbiedingen omdat Simpel nu in het portfolio zit? Kan me voorstellen dat ze de eigen budgetprovider niet willen kannibaliseren.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
ikweethetbeter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:31:
[...]

Odido heeft een tv kastje welke niet het niveau van de Ziggo Next Mini heeft. Ik wil geen provider specifieke kastjes en daarnaast kost het geld

Odido heeft een Apple TV app die niet in de buurt komt van de Ziggo Go app.

Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat ik internet en tv wil scheiden, zodat ik van internet provider kan wisselen zonder dat er iets anders verandert.

Dus nu ga ik naar Simpel met NL Ziet, en als ik ooit terug ga naar Ziggo, blijf ik NL Ziet gebruiken voor tv.
Ik ben na 10+ jaren van Ziggo ( voorheen UPC gebied ) overgestapt naar Odido. Tv kastje bedraad aangesloten en de kwaliteit op mijn Oled LG is stukken beter.

• ikweethetbeter
Ies Korpershoek schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:53:
Ik ben na 10+ jaren van Ziggo ( voorheen UPC gebied ) overgestapt naar Odido. Tv kastje bedraad aangesloten en de kwaliteit op mijn Oled LG is stukken beter.
Ik heb Ziggo, voormalig @Home, heb nooit een Next, Next Mini of Horizon Mediabox XL gehad. Ik heb altijd gekeken via Humax, CAM CI+ en Ziggo Go op Apple TV.

Mijn vader heeft Ziggo, heeft een (stroom vretende) Mediabox XL gehad, en nu een Next Mini.

Mijn schoonouders hebben Odido, voorheen T-Mobile, hadden eerst een waardeloos T-Mobile tv kastje en nu een best aardig Odido tv kastje.

Op Ziggo is Humax, CAM CI+, Next Mini en Ziggo Go op Apple TV allemaal goed.

Bij het Odido kastje is er niks mis met de beeldkwaliteit. Alleen lopen beeld en geluid niet altijd synchroon. Dat is op te lossen met een reset, alleen het is niet zoals het hoort. Verder is de interface van het kastje niet snel, het is eigenlijk vrij stroperig, niet wat je anno nu mag verwachten. Ze hadden er een SoC van een paar euro meer in moeten stoppen.

Dan de Odido app. Het pluspunt is dat die er is, ook voor de Apple TV. Het nadeel: hij is niet zo goed, snel en stabiel als de Ziggo Go app.

Bij Odido is tv niet gratis. Als je er dan toch voor moet betalen, en je hebt toch al een Apple TV, dan heeft NL Ziet voor mij de voorkeur boven de Odido app.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:31:
[...]

Bij het Odido kastje is er niks mis met de beeldkwaliteit. Alleen lopen beeld en geluid niet altijd synchroon. Dat is op te lossen met een reset, alleen het is niet zoals het hoort. Verder is de interface van het kastje niet snel, het is eigenlijk vrij stroperig, niet wat je anno nu mag verwachten. Ze hadden er een SoC van een paar euro meer in moeten stoppen.

Dan de Odido app. Het pluspunt is dat die er is, ook voor de Apple TV. Het nadeel: hij is niet zo goed, snel en stabiel als de Ziggo Go app.

Bij Odido is tv niet gratis. Als je er dan toch voor moet betalen, en je hebt toch al een Apple TV, dan heeft NL Ziet voor mij de voorkeur boven de Odido app.
Ik herken me niet echt in het beeld dat je schetst.

Het is niet de snelste interface, maar het werkt prima. Ik heb sinds die Mediabox niet eens de moeite genomen om mijn Apple TV aan te sluiten. Kan het beter? Altijd, maar rommel is het ook niet.

Bij Ziggo kost internet only €54,95 voor 1Gbit en bij Odido €52,50, en dat is dan inclusief TV.

Je hebt bij Odido tenminste nog de keuze om geen TV af te nemen, dat is wel prettig.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ikweethetbeter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:31:
[...]

Het kastje heeft blijkbaar een AmLogic S905X4 chipset, met 2GB geheugen en 16GB opslag. Ze zijn er ook met 4GB en 32/64GB opslag (niet voor Odido), maar het blijft een wat oudere chipset. Over het algemeen meer dan snel genoeg om (IP)TV in hoge kwaliteit (probleemloos) te kunnen streamen, maar alles valt en staat met de firmware op zo'n apparaat.

Ik zou voor de losse Odido TV app kiezen, die zal er toch ook wel zijn verwacht ik?

Testing, one, two ...

• ikweethetbeter
@hardware-lover
Zoals vrijwel elke mediaspeler en smart tv kan ook dit kastje prima zonder haperingen video afspelen, misschien zelfs in 4K (nooit geprobeerd). Maar, net zoals vrijwel elke mediaspeler en smart tv, is de interface grof en traag. De gids tevoorschijn toveren mag even duren, maar daarna moet bladeren rap gaan, en dat is niet zo.

Ooit analoge tv meegemaakt? Zappen met Odido (kastje en app) lijkt niet op "analoog zappen".

De Apple TV Odido app is sneller, want de Apple TV (2015 of nieuwer) heeft een snelle chip. Maar vergelijk de Odido app met de Ziggo Go app en je ziet dat het beter kan.

Ja, je kunt prima tv kijken met de Odido app.
Ja, kritiek op Odido TV valt in de categorie "first world issues".
Maar wees eens eerlijk, geldt dat niet voor 99,999% van de zaken die hier wordt besproken?

Tweakers die niet kunnen leven met een telefoon met 60 Hz scherm.
Tweakers die niet kunnen gamen op een 144 Hz scherm.
Tweakers die muziek via speakers die niet bi-wired aangesloten zijn beroerd vinden klinken.

Als het moet dan kan ik tv kijken via een Odido tv kastje. Maar omdat het kan zal ik altijd kiezen voor NL Ziet op mijn Apple TV.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:29:
@hardware-lover
Zoals vrijwel elke mediaspeler en smart tv kan ook dit kastje prima zonder haperingen video afspelen, misschien zelfs in 4K (nooit geprobeerd). Maar, net zoals vrijwel elke mediaspeler en smart tv, is de interface grof en traag. De gids tevoorschijn toveren mag even duren, maar daarna moet bladeren rap gaan, en dat is niet zo.

Ooit analoge tv meegemaakt? Zappen met Odido (kastje en app) lijkt niet op "analoog zappen".

De Apple TV Odido app is sneller, want de Apple TV (2015 of nieuwer) heeft een snelle chip. Maar vergelijk de Odido app met de Ziggo Go app en je ziet dat het beter kan.

Ja, je kunt prima tv kijken met de Odido app.
Ja, kritiek op Odido TV valt in de categorie "first world issues".
Maar wees eens eerlijk, geldt dat niet voor 99,999% van de zaken die hier wordt besproken?

Tweakers die niet kunnen leven met een telefoon met 60 Hz scherm.
Tweakers die niet kunnen gamen op een 144 Hz scherm.
Tweakers die muziek via speakers die niet bi-wired aangesloten zijn beroerd vinden klinken.

Als het moet dan kan ik tv kijken via een Odido tv kastje. Maar omdat het kan zal ik altijd kiezen voor NL Ziet op mijn Apple TV.
Net zoals jij een ervaring hebt, hebben andere mensen dat ook. Het doet er imo niet zo veel toe, en dat geef ik aan.

Zit dat Odido kastje aan de UTP of gaat alles via Wi-Fi? Die zenderlijst gaat bij mij een stuk rapper als ik ‘m bekabeld aansluit.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:44
Ik herken het totaal niet dat de tv box langzaam zou zijn. Hiervoor had ik KPN en die box vond ik juist tergend langzaam.

Als ik de gids open, dan toont deze zich direct en ik kan ook zonder haperen erdoorheen scrollen.

Het zappen van de ene zender naar de andere zender gaat ook zo goed als direct. Veel beter dan ik dus eerst had.

De tv box is bedraad aangesloten op het thuisnetwerk en ik gebruik een HDTV 1920*1080.

En voor de volledigheid, ik heb een 100MBit aansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door its_me_ op 01-10-2026 09:29 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 22:20
Iemand last van een storing regio 6605? Bij mij viel zojuist internet uit...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22

DeZzL

Rocket surgeon

Luuk1983 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:18:
Iemand last van een storing regio 6605? Bij mij viel zojuist internet uit...
6603 idem volgens mij

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
its_me_ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:26:
Ik herken het totaal niet dat de tv box langzaam zou zijn. Hiervoor had ik KPN en die box vond ik juist tergend langzaam.
Inderdaad. Al zag ik bij mijn ouders dat de KPN box weer razendsnel reageerde.

Tot 3 maanden geleden zat ik bij KPN en ik ben tevreden over Odido en de overstap. De TV-box is prima en het meeste staat snel op het scherm maar de UI/UX kan beter, dat had KPN wat mij betreft beter voor elkaar.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 22:20

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37
Over het tv kastje. Het maakt nogal verschil of je deze in 4K resolutie zet of in FHD resolutie. Ik heb m in FHD gezet omdat de interface dan soepeler reageert. Aangezien er toch bijna niks in 4K wordt uitgezonden, zie ik daar de meerwaarde niet zo van.

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
6661 op dit moment ook een internetstoring sinds +- 14:00

The Dude abides!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

6662 GH sinds 13:56 kaputt, grappig genoeg had maatje uit Venlo rond die tijd ook ff kort een glitch. Zie nu dat de storingspagina meldt dat ze aan het onderzoeken zijn, verwachte eindtijd 18:00. Hopelijk kickt de gratis data via Ben zo in :P

Daar is de mail met sms-code voor 24 uur gratis data, toch wel handig om zoiets te overbruggen :) (kan in je spam komen de bevestiging, althans dat had ik gek genoeg ineens).

[ Voor 35% gewijzigd door 2Dutch op 01-10-2026 14:43 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• renzo4000
  • Laatst online: 20:01
Hier nog steeds niet opgelost in regio 6661. Dit is al derde keer in korte tijd (daarvoor eigenlijk nooit issues). Het zijn ook geen korte storingen. Vandaag al sinds 14:00 en een paar weken terug bijna de hele dag.

Leuk dat je een 24 uur unlimited code krijgt voor je mobiel maar de rest van de familie heeft geen odido als provider. En nee, ik ga niet mijn telefoon de hele dag als hotspot laten fungeren hier thuis ;-) (of aan mijn router hangen).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

renzo4000 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:12:
Hier nog steeds niet opgelost in regio 6661. Dit is al derde keer in korte tijd (daarvoor eigenlijk nooit issues). Het zijn ook geen korte storingen. Vandaag al sinds 14:00 en een paar weken terug bijna de hele dag.

Leuk dat je een 24 uur unlimited code krijgt voor je mobiel maar de rest van de familie heeft geen odido als provider. En nee, ik ga niet mijn telefoon de hele dag als hotspot laten fungeren hier thuis ;-) (of aan mijn router hangen).
Staat 20.00 hier nu op de storingspagina. Ik heb jaren geen issues gehad, en nu 2x bingo in relatief korte tijd en voor langere tijd ook, zou het dezelfde hardware failure zijn? :P

Snap je punt, ze zouden moeten denken aan een soort e-simsysteem ofzo. Beetje lame om mensen geen mobiel abo bij je hebben maar lekker offline te laten wezen? Met al die thuiswerkers en geen ben/odido voor je mobiel zit je dan inderdaad je eigen data te verstoken.

Heb eerder zitten denken aan 5G-backup-optie via m'n routersysteem (100 GB prepaid sim ofzo) maar dat is met zo'n onbeperkt data oplossing voor 24 uur niet nodig, als ik van mobiele aanbieder zou wisselen zou dat nu toch wel voorzichtig gaan overwegen: ik werk overwegend thuis namelijk..maar heb mobiel abo van onder de 10 euro want ik doe normaliter niet veel met mobiele data/bellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 01-10-2026 20:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

@2Dutch Je zou ook voor die paar keer storing een Simwallet kunnen aanschaffen: https://www.odido.nl/simwallet

Die kosten zijn ook nog wel te overzien.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 01-10-2026 21:16 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

jongetje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:15:
@2Dutch Je zou ook voor die paar keer storing een Simwallet kunnen aanschaffen: https://www.odido.nl/simwallet

Die kosten zijn ook nog wel te overzien.
Ah dat is ook interessant en goed betaalbaar, thx voor de tip!
Btw, still dead as can be, de 20:00 is duidelijk niet gehaald :+ Ben wel nieuwsgierig wat er dan zo glorieus kapot is..er staat geen informatie bij verder, vorige keer hadden ze dus dooie hardware te pakken. Als ze nu nog aan het troubleshooten zijn, of is een medewerker vergeten te updaten ;)

• renzo4000
[1-10-2026/14:35] We zien dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet, TV en Vast Bellen in Elst. Op dit moment zijn we op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Excuses voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.

Update [1-10-2026/18:00] Er is een monteur op locatie.

Update[1-10-2026/22:45] Het onderzoek loopt nog. We lossen dit zo snel mogelijk op.
Bron: https://community.odido.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-internet-tv-van-odido-284385

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:46
renzo4000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 00:51:
[1-10-2026/14:35] We zien dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet, TV en Vast Bellen in Elst. Op dit moment zijn we op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Excuses voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.

Update[1-10-2026/22:45] Het onderzoek loopt nog. We lossen dit zo snel mogelijk op.
Bron: https://community.odido.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-internet-tv-van-odido-284385
Nog altijd niks opgelost.. ongelofelijk, derde keer in anderhalve maand dat internet er langdurig uit ligt

• renzo4000
Update [02-10-2026/08:00] We zijn druk bezig met het vinden van de oplossing. Bedankt voor het geduld!
Nou druk bezig valt wel mee ... wat irritant dit!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

renzo4000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 00:51:
Oei, dit is wel pittig kapot dan. Iemand met z'n heftruck een POP muurtje omver gekegeld ofzo :P Ik zie het maar als mooi moment om voorbereidend te werk te gaan voor een volgende keer: desktop heeft nu werkende wifi (gebruikte ik nooit, maar voor gamen moet je online zijn en via wifi tetheren is het handigste als je meerdere apparaten via je hotspot een verbinding wil geven), Spotify playlists maar braaf downloaden op de thuiswerk-pc.. Als er relatief vlot weer een paar uur geen licht door het glas komt ga ik serieus kijken naar een naadloze switch via een 5G-oplossing in m'n Ubiquiti setup :)

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 02-10-2026 10:40 ]

• renzo4000
2Dutch schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:05:
[...]

Oei, dit is wel pittig kapot dan. Iemand met z'n heftruck een POP muurtje omver gekegeld ofzo :P Ik zie het maar als mooi moment om voorbereidend te werk te gaan voor een volgende keer: desktop heeft nu werkende wifi (gebruikte ik nooit, maar voor gamen moet je online zijn en via wifi tetheren is het handigste als je meerdere apparaten via je hotspot een verbinding wil geven), Spotify playlists maar braaf downloaden op de thuiswerk-pc.. Als er relatief vlot weer een paar uur geen licht door het glas komt ga ik serieus kijken naar een naadloze switch via een 5G-oplossing in m'n Ubiquiti setup :)
Het vreemde is dat het nu de zoveelste keer is in zeer korte tijd in Elst eo. Ik heb het idee dat het iets te maken heeft met de verschillende nieuwbouwprojecten in Elst waar ze telkens iets slopen tijdens de graafwerkzaamheden oid.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

renzo4000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:45:
[...]

Het vreemde is dat het nu de zoveelste keer is in zeer korte tijd in Elst eo. Ik heb het idee dat het iets te maken heeft met de verschillende nieuwbouwprojecten in Elst waar ze telkens iets slopen tijdens de graafwerkzaamheden oid.
Als dat zo is mogen ze daar wel meer open kaart over spelen, dat kweekt veel meer begrip. Sowieso wel slecht vanuit uitvoerders van het bouwgedoe want daar zijn KLIC-meldingen voor..alhoewel het helaas ook vaak genoeg voorkomt dat kabels niet precies liggen waar ze zouden moeten liggen en dan gaat het alsnog mis :/

Ik heb in mijn omgeving vooral gesleutel aan het stroomnet gehad. Dat was een paar uur internetloos ergens omdat ik toen nog geen backup-power had geregeld en ach ik kan beetje met uren schuiven. Die stroomnet-issues waarschuwt Odido ook voor want dat ligt buiten hun macht natuurlijk, 5G heeft altijd noodstroom dus back-up heb je dan wel.

Je merkt gewoon veel sneller hoe afhankelijk we zijn geworden van een internetlijn. Ik kan prima zonder internet in de avond (overdag werk ik dus dan maar 5G hotspotten), maar mijn thuisaccu mauwt want geen verbinding, wat smart-stekkers lopen rood te gloeien, etc. Het lijkt wel red alert :+ Vandaar ook dat ik naar een echte failover-oplossing kijk, scheelt dat geneuzel en hoeft niet extreem duur te zijn. comfort/gemak is wat waard.

- failover kwek -
Verneem net dat klik en klaar van odido simmetje ook in eigen hardware werkt als je em eerst activeert in het meegeleverde modem en co. Interessant ook om ff in achterhoofd te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 02-10-2026 12:07 ]

• renzo4000
@2Dutch Inderdaad. Hier werkt internet zojuist "weer" overigens.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

renzo4000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:03:
@2Dutch Inderdaad. Hier werkt internet zojuist "weer" overigens.
Indeed, wel benieuwd naar het euvel uiteindelijk. laatste update:

[Update [02-10-2026/11:20] We zijn bezig met de netwerkbeheerder op locatie.]

Maar fijn dat er weer licht door het glas schijnt ;) Einde red alert :P

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:10
Het was weer eens tijd om mijn internetverbinding van 1 Gbit te verlengen en een mooie korting te pakken, maar helaas zijn ze deze keer wat moeilijker. Normaal krijg je vaak 6 maanden korting in combinatie met een jaarabonnement, en dan betaal je in de praktijk maar twee maanden het volledige bedrag (zonder korting) omdat je na 8 maanden alweer kunt verlengen.

Deze keer krijg ik het niet voor elkaar. Het beste wat ik kon krijgen 3 maanden voor 26 euro, in combinatie met een 1 jaarabonnement.

ben benieuwd of jullie er een betere deal uit kunnen slepen.

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• ikweethetbeter
@deurklinkje uitstapje naar Simpel maken?

• DjoeC
deurklinkje schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:03:
Het was weer eens tijd om mijn internetverbinding van 1 Gbit te verlengen en een mooie korting te pakken, maar helaas zijn ze deze keer wat moeilijker. Normaal krijg je vaak 6 maanden korting in combinatie met een jaarabonnement, en dan betaal je in de praktijk maar twee maanden het volledige bedrag (zonder korting) omdat je na 8 maanden alweer kunt verlengen.

Deze keer krijg ik het niet voor elkaar. Het beste wat ik kon krijgen 3 maanden voor 26 euro, in combinatie met een 1 jaarabonnement.

ben benieuwd of jullie er een betere deal uit kunnen slepen.
Overstappen en volgend jaar weer terug ;) Ik heb me net weer voor een jaar aangemeld bij Odido, dit jaar KPN, vorig jaar ook Odido. Betaal komend jaar ~37/maand, mijn doel is om onder de 40 te blijven voor 1gb glas internet only.
DjoeC schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:11:
[...]

Overstappen en volgend jaar weer terug ;) Ik heb me net weer voor een jaar aangemeld bij Odido, dit jaar KPN, vorig jaar ook Odido. Betaal komend jaar ~37/maand, mijn doel is om onder de 40 te blijven voor 1gb glas internet only.
Had je dan niet beter naar simpel kunnen gaan met het eerste jaar voor 1 euro per maand?

• ikweethetbeter
@DjoeC @jongetje
Inderdaad, helemaal als je internet only hebt, zit er volgens mij technisch gezien 0 verschil tussen Odido en Simpel, dus was Simpel logischer geweest.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:55

DON PAPA

Tweaker-fan

jongetje schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:05:
[...]

Had je dan niet beter naar simpel kunnen gaan met het eerste jaar voor 1 euro per maand?
Dat is inmiddels terug gezet naar 6 maanden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0_CWk4lY8X6cCzOJG3kf4LniNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5rEZJFFEeQ5GHqVRHt6PVzX.jpg?f=fotoalbum_large

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
DON PAPA schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:04:
[...]

Dat is inmiddels terug gezet naar 6 maanden
[Afbeelding]
Ik krijg de melding 'Zo simpel is het niet, wij kunnen niet leveren op jouw postcode'. Duidelijk geen landelijke dekking

• DjoeC
jongetje schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:05:
[...]

en ook @ikweethetbeter Simpel levert hier helaas (nog?) niet. Net als bij @Ies Korpershoek

• ikweethetbeter
DjoeC schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

en ook @ikweethetbeter Simpel levert hier helaas (nog?) niet. Net als bij @Ies Korpershoek
Dat is jammer

• acermoi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:26
Denk er over om bij einde contract over te stappen van ziggo naar odiedeljo internet only. Iemand ervaring hoe ze hier in 020 zijn en moet ik op valkuilen, vertraging, uitval e.d. rekenen of is odido wel een betrouwbare leverancier. Moet eerst nog wachten tot odf de boel door de deur heen trekt en heb de tijd om een keuze te maken.

Stiekum ook door een extra'tje bij telefoon abo hierheen getrokken ;) Mijn e-mail adres bij odido was al gehakt dus daar hoef ik me niet druk om te maken 8-)

-- Dot Dash Dot Dash (Wire)

• DjoeC
Ja...... Ik baal altijd als een RJ45 zonder contra dat ik zo'n aanbieding niet kan krijgen.

• DjoeC
acermoi schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:24:
Denk er over om bij einde contract over te stappen van ziggo naar odiedeljo internet only. Iemand ervaring hoe ze hier in 020 zijn en moet ik op valkuilen, vertraging, uitval e.d. rekenen of is odido wel een betrouwbare leverancier. Moet eerst nog wachten tot odf de boel door de deur heen trekt en heb de tijd om een keuze te maken.

Stiekum ook door een extra'tje bij telefoon abo hierheen getrokken ;) Mijn e-mail adres bij odido was al gehakt dus daar hoef ik me niet druk om te maken 8-)
Mijn ervaringen met Odido (over UBR/KPN WBA) zijn uitstekend, al meerdere jaren en de reden waarom ik zonder nadenken weer terugga. Van mij zijn er al 2 mailadressen gehakt dus deze keer maar weer met een ander adres het abbo afgesloten (iets als odidovia<vergelijker><datum>@mijndomein). Eind volgend jaar een nieuwe overstap (dat zal dan wel weer KPN worden) en het jaar erop weer terug. Money talks, jaarlijks overstappen houdt mijn kosten < 40 euro/maand voor 1Gb.

• acermoi
DjoeC schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:49:
[...]

Money talks, jaarlijks overstappen houdt mijn kosten < 40 euro/maand voor 1Gb.
Zag een KPN advertentie met 4 / 4 Gbps voor 70 euro. Ook wel verleidelijk :D

• DjoeC
acermoi schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:15:
[...]

Ja, erg.... Maar wel duur voor een snelheid die je vermoedelijk weinig gebruikt. Hoe snel is je interne netwerk? Kunnen je systemen langdurig 400MB data/seconde of 1.4 TB/uur aan? Kan de andere kant van je lijn dat ook aan? Ik kom minder dan 30 minuten/dag aan 1Gb, vooral omdat meest gebruikte "andere kant" dat niet kan of niet doet....... Dat een filmpje er 4 ipv 15 minuten over kan doen om binnen te halen betekent niet dat ik 'm ook in 15 minuten kan bekijken........

<aanvulling>
Het is niet mijn bedoeling om je ballon te doen barsten, wel om je te laten nadenken over wat die bijna 400 euro extra/jaar je opleveren 8)

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 04-10-2026 23:26 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

DjoeC schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:17:
[...]

Ja, erg.... Maar wel duur voor een snelheid die je vermoedelijk weinig gebruikt. Hoe snel is je interne netwerk? Kunnen je systemen langdurig 400MB data/seconde of 1.4 TB/uur aan? Kan de andere kant van je lijn dat ook aan? Ik kom minder dan 30 minuten/dag aan 1Gb, vooral omdat meest gebruikte "andere kant" dat niet kan of niet doet....... Dat een filmpje er 4 ipv 15 minuten over kan doen om binnen te halen betekent niet dat ik 'm ook in 15 minuten kan bekijken........

<aanvulling>
Het is niet mijn bedoeling om je ballon te doen barsten, wel om je te laten nadenken over wat die bijna 400 euro extra/jaar je opleveren 8)
Dat is inderdaad iets wat mensen gauw vergeten, 5Gbit/s of 10Gbit/s intern hebben draaien is een prijzige aangelegenheid. Heb 2Gbit/s glas sinds een tijdje, een groot deel van m'n netwerk is 2,5Gbit/s en dat vond ik al heel wat. Uiteraard zijn er fanatiek homelabbende figuren die zoiets wel kunnen benutten of gewoon al 10Gbit/s overal in huis en via apparaten hebben, maar je merkt enorm goed dat veel diensten echt niks met 1Gbit/s snelheden kunnen. Clouds halen dat vaak al niet eens, Proton en Filen sukkelen een beetje op 300 Mbit/s als je geluk hebt bijvoorbeeld, zelfs een hoop speedtests cappen op 1Gbit/s.

Ik heb 2Gbit/s vooral vanwege gaming, die te downloaden content waait met volledige lijnspeed aan. Extreem nuttig is het niet, gewoon leuk en omdat het kan uiteraard, maar ik vind 47,50 ook nog prima te doen voor zoiets.

• ikweethetbeter
acermoi schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:15:
Zeker weten dat je geen 8 Gbps van Delta nodig hebt?
Je hebt toch wel een telefoon met 200 megabit sensor?
En je kunt ook niet zonder 8K tv.

8)

Lees de reactie van DjoeC nog eens, die geeft slim advies!

Ik heb het idee dat je kickt op grote getallen, je gaat het echt niet nodig hebben! Ga gewoon voor 400 Mbps, dan word je pas echt vrolijk, je bespaart honderden euro's waar je hele leuke dingen van kunt doen. Misschien zelfs zulke leuke dingen dat dat je FOMO gevoel doet verdwijnen.

• acermoi
DjoeC schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:17:
[...]

Oh ja dat nadenken is al gedaan en het denkt: 1 Gbit voor 40/50 4 voor 70.... 8-) 20 meer maakt 4 x zoveel, maakt hebbe hebbe hebbe!

En nee ik zal het zelden, backups terugzetten, torrentje van een 3 Gb per iso downloaden, beetje remote support is wel leuk als het zo snel <> gaat, nodig hebben. Fijn voor de heb, ja... Onze auto is oud, mag mijn internet dan een beetje nieuw zijn om te pochen ;)
Ben een man en heb toch e.o.a. verlenger nodig.
Dus kijk ik nu naar odido en trekt kpn een beetje. Maar wie weet gaat odido ook 4/4 aanbieden over een paar maanden.

Over het kicken op grote getallen, ik grap er over, maar dat is het niet. Heb nu 120 up van ziggo en dat is een gruwelijke bottleneck voor 8 mensen. Oke, ik draai SQM maar een theoretische upstream van 4 zou ervoor zorgen dat ik vanaf een openwrt/backup server hier met 5/10Gbit kaart veel sneller dingen kan doen, zonder anderen lastig te vallen als ik een beet knijp. Backups gaan over wan port dus SQM doet niet veel. En oke, ik zal niet de hele dag upstream volduwen, maar wil dus 1. Zelf sneller klaar zijn en 2. De anderen niet lastig vallen door alles op te snoepen. Er speelt een heel klein beetje hebbe, maar 90% is zeker logisch en nuttig. Zelfs 2/2 zou al genoeg zijn. En een paar honderd euro is gewoon een zakelijke onkostenpost dus boeit dat ook iets minder.

[ Voor 32% gewijzigd door acermoi op 05-10-2026 07:45 ]

• ikweethetbeter
@acermoi
Internet delen met 8 personen, die allemaal tegelijk thuis bezig zijn, kun je zien als 2 gezinnen. Een gezin heeft doorgaans genoeg aan 400 Mbps. Dus 1 Gbps lijkt me voldoende.

Verder zie ik een lijst van "wat als". Heel leuk, maar ga je dat allemaal doen? En allemaal op prime time?

Net zoals het niet slim is om om 17:00 je EV aan de lader te zetten, is het misschien ook niet handig om gigabytes aan torrents om 20:00 binnen te halen, als jouw 7 huisgenoten allemaal series zitten te bingen.

Ga voor 4 Gbps als je het niet laten kunt, niemand zal je tegenhouden (hooguit je huisgenoten, als ze moeten meebetalen). En het zal het vast goed doen bij de vrouwtjes, zeggen dat je thuis snel internet hebt!

• acermoi
Daar zeg je het "doorgaans". Hier is het niet gemiddeld/doorgaans en trek ik vaak de upstream plat. Daarom alleen al zou 4 of 8 symmetrisch een optie zijn. Ook wil ik dat multi G backups <> sneller verlopen en daarnaast remote management plus de andere gebruikers waar er een bij zit met een vpn waar giga data overheen gaat. Het is gewoon te weinig wat er nu draait en meer zou een welkom verschil maken. Die 20 euro pm doet het um niet.

• ikweethetbeter
acermoi schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:32:
Daar zeg je het "doorgaans". Hier is het niet gemiddeld/doorgaans en trek ik vaak de upstream plat.
Bij Ziggo met 120 Mbps upstream.
Dan ga je over naar glasvezel met 1000 Mbps upstream, 8 keer zo snel.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Laat die man €70 per maand betalen voor 4 Gbit. Ik snap het probleem niet. :)

• ikweethetbeter
@Gr4mpyC3t
O, er is geen probleem, niet van mijn kant.
Maar hij vraagt hier min of meer advies. En dan komen er adviezen.
Eigenlijk wilde hij geen advies, maar rijdt hij stapvoets met z'n cabrio langs de boulevard het mannetje te zijn. Helemaal prima!
Is verder ook volkomen offtopic aangezien dit het Odido topic is en niet die van Ziggo en KPN....

• acermoi
jongetje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:15:
Is verder ook volkomen offtopic aangezien dit het Odido topic is en niet die van Ziggo en KPN....
Jep, ik vraag advies over Odido, vermeld terloops dat ik een kpn aanbieding zag en er ontstaat een discussie over hoe snel internet iemand wel of niet nodig heeft/kan gebruiken door anderen gevoed.

Ik ben dan zo aardig antwoord te geven en het, waarom ik meer wil, uit te leggen. Hoe dan ook hoop ik dat ook odido iets snellers dan 1/1 gaat aanbieden. Geen idee of daar zicht op is.

• DjoeC
acermoi schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:52:
[...]

Jep, ik vraag advies over idodo, vermeld terloops dat ik een kpn aanbieding zag en er ontstaat een discussie over hoe snel internet iemand wel of niet nodig heeft/kan gebruiken door anderen gevoed.

Ik ben dan zo aardig antwoord te geven en het, waarom ik meer wil, uit te leggen. Hoe dan ook hoop ik dat ook odido iets snellers dan 1/1 gaat aanbieden. Geen idee of daar zicht op is.
Bij Odido met 1/1 kun je je 3GB in 30 seconden binnenhalen.

En op je oorspronkelijke vraag: Ik beschouw Odido als een betrouwbare partij - kanttekening: Zolang het gaat over hun internetverbindingen, dit is geen oordeel over hun administratieve capaciteiten. Hier zullen ze voorlopig geen hogere snelheden gaan aanbieden (AON netwerk).

• acermoi
DjoeC schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:57:
[...]

Bij Odido met 1/1 kun je je 3GB in 30 seconden binnenhalen.
Wil niet alleen binnenhalen, wil naast up en down ook betrouwbaar, lage latency voor remote management en een goede peering. Waar anderen soms voor een goedkoop bgp'tje kiezen zou de betere/snellere etc. fijn zijn. Jammer dat je niet ergens aan een lijntje van diverse isp's kan hangen en hun routing bekijken.

Wie zet dat op ;-) Tig accounts, CM's en ONT's en een shell doos er achter :+ Denk dat de zoveelste monteur zich wel even achter de oren krabt...

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
acermoi schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:52:
[...]

Jep, ik vraag advies over Odido, vermeld terloops dat ik een kpn aanbieding zag en er ontstaat een discussie over hoe snel internet iemand wel of niet nodig heeft/kan gebruiken door anderen gevoed.

Ik heb thuis Odido 2/2Gbps en heb een week Odido 8/8Gbps gehad. Er zijn geen verschillen in routing tussen de 1Gbps-, 2Gbps- en 8Gbps-pakketten, dus het is puur de snelheid die je thuis overhoudt. Voor de 2/2Gbps-pakketten krijg je overigens dezelfde XGS-PON NTU, die dus een 10Gbps-verbinding heeft. Ik haal rond de 2100-2200Mbps op de 2Gbps-aansluiting.

Odido kan alleen meer dan 1Gbps aanbieden in gebieden waar ze zelf glas in de straat hebben liggen of eigen switches in de POP's hebben staan. Oorspronkelijk zat ik hier in Utrecht op Vodafone Thuis, later T-Mobile en nu Odido. Een tijd was ik gelimiteerd tot 1Gbps via KPN WBA, totdat ze XGS-PON uitrolden en dus eigen apparatuur in de POP plaatsten.

De 8/8Gbps was alleen niet heel nuttig voor ons. Een deel van ons lokale netwerk is 10Gbps en een deel 2,5Gbps. De twee game-pc's zitten op 2,5Gbps en kunnen dus allebei rond de 2300Mbps trekken. Mijn NAS is wel met 10Gbps verbonden. Met torrents kwam ik tot 6Gbps, met nieuwsgroepen kwam ik niet veel verder dan 4Gbps. Gezien de meerprijs vond ik het dat niet waard.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 05-10-2026 13:33 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

BiG-GuY schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb thuis Odido 2/2Gbps en heb een week Odido 8/8Gbps gehad. Er zijn geen verschillen in routing tussen de 1Gbps-, 2Gbps- en 8Gbps-pakketten,
Had je dan verwacht dat de routering anders zou zijn? (en ik ben wel benieuwd waarom)

[ Voor 21% gewijzigd door jongetje op 05-10-2026 14:21 ]

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

jongetje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:20:
[...]

Had je dan verwacht dat de routering anders zou zijn? (en ik ben wel benieuwd waarom)
Nee, maar dat was als reactie op @acermoi omdat specifiek peering genoemd werd in een volgend bericht.

Voor iemand die vergelijkt tussen providers kan dat nog een reden zijn om een specifieke ISP te kiezen of juist niet te kiezen. Lastige is alleen dat niemand hier wat over rapporteert, dus dit kan je enkel zelf testen door het te testen vanaf je internet connectie.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb thuis Odido 2/2Gbps en heb een week Odido 8/8Gbps gehad. Er zijn geen verschillen in routing tussen de 1Gbps-, 2Gbps- en 8Gbps-pakketten, dus het is puur de snelheid die je thuis overhoudt. Voor de 2/2Gbps-pakketten krijg je overigens dezelfde XGS-PON NTU, die dus een 10Gbps-verbinding heeft. Ik haal rond de 2100-2200Mbps op de 2Gbps-aansluiting.

Odido kan alleen meer dan 1Gbps aanbieden in gebieden waar ze zelf glas in de straat hebben liggen of eigen switches in de POP's hebben staan. Oorspronkelijk zat ik hier in Utrecht op Vodafone Thuis, later T-Mobile en nu Odido. Een tijd was ik gelimiteerd tot 1Gbps via KPN WBA, totdat ze XGS-PON uitrolden en dus eigen apparatuur in de POP plaatsten.

De 8/8Gbps was alleen niet heel nuttig voor ons. Een deel van ons lokale netwerk is 10Gbps en een deel 2,5Gbps. De twee game-pc's zitten op 2,5Gbps en kunnen dus allebei rond de 2300Mbps trekken. Mijn NAS is wel met 10Gbps verbonden. Met torrents kwam ik tot 6Gbps, met nieuwsgroepen kwam ik niet veel verder dan 4Gbps. Gezien de meerprijs vond ik het dat niet waard.
En als je het praktisch bekijkt, heb je situaties gehad waar je meer dan 1Gbit echt meerwaarde vond om te hebben? Leuk natuurlijk om het sneller binnen te halen of op te sturen, maar was dat soms ook nodig? Puur uit interesse :)

• acermoi
Gr4mpyC3t schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:06:
[...]

En als je het praktisch bekijkt, heb je situaties gehad waar je meer dan 1Gbit echt meerwaarde vond om te hebben?
Ik bv zie de meerwaarde in korter anderen tot last zijn als ik een up/download doe van backups naar iso tot wotever. QSM / cake kan het aardig bolwerken op een 1Gbit/120Mbit lijntje, maar als er meer is en anderen meer trekken wil ik dat er ook voldoende is om te trekken. Als ik mijn andere kant kan maxen met 2Gbit en er blijft 2 Gbit over voor de rest (7 mens) hier maakt dat mij en hullie blij. Daarom wil ik zo veel mogelijk horen over odido want ik denk toch echt die kant uit te neigen ondanks kpn. Ik wil ook de anderen lekker QSM'en en zelf pakken wat ik nodig heb zonder dat dit elkaar bijt.

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Gr4mpyC3t schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:06:
[...]

En als je het praktisch bekijkt, heb je situaties gehad waar je meer dan 1Gbit echt meerwaarde vond om te hebben? Leuk natuurlijk om het sneller binnen te halen of op te sturen, maar was dat soms ook nodig? Puur uit interesse :)
Wanneer je PC een paar dagen uitgestaan heeft en je dan wilt gaan gamen. Vind ik het fjin dat de 50+ GB downloads van tegenwoordig sneller klaar zijn ja. Als ik maar een beperkte tijd om te gamen heb, wil ik niet 30-60min kwijt zijn aan downloads.

Dit heeft overigens enkel zin als je Steam gebruikt, PS5, Switch 2 en Xbox halen niet eens de 1Gbps.

De desktops aan laten voor puur de updates, kost meer aan stroom dan het nu kost aan extra internet kosten.

En andere downloads/uploads hinderen andere gebruikers op het netwerk minder, omdat het sneller klaar is en omdat er meer bandbreedte te verdelen is.

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 05-10-2026 16:18 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36
En zo heeft iedereen de eigen behoeften.

Op dit forum zullen de meeste mensen wel in staat zijn om hun eigen afwegingen te maken. En de marketingpraat van de providers op waarde schatten.

• ikweethetbeter
Kalentum schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:30:
En de marketingpraat van de providers op waarde schatten.
:9~

• ZonderTaal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-10 23:04
(Ook in Amsterdam)

Ik ben ongeveer 15 jaar klant bij Ziggo/UPC. Twee maanden geleden bestelde ik Odido 1gbps (via ODF).

Ik maakte me zorgen over de betrouwbaarheid van Odido, dus ik heb voorlopig de Ziggo-verbinding behouden, maar ben overgestapt op het langzaamste pakket en heb mijn router ingesteld om deze als failover-link te gebruiken.

Ik moet zeggen dat Odido tot nu toe perfect is geweest, geen onderbrekingen, en alles voelt net iets sneller aan. Mijn ping naar een VPS in de VS is gegaan van 110 ms naar 85 ms. Uploaden gaat uiteraard veel sneller.

Binnenkort denk ik dat ik Ziggo ga opzeggen.

• acermoi
ZonderTaal schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:16:
[...]

Binnenkort denk ik dat ik Ziggo ga opzeggen.
Ga ook zeker een maand of wat ziggo spekken tot we zeker zijn dat odido een beetje doet wat ze beloven. Kan natuurlijk ook misgaan in het glas, in de wijkkast etc. dus we zien wel. Eerst moet odf komen graven :)

• acermoi
Zou jij de eerste willen zijn _/-\o_ Beetje sjeu er in krijgen...
Het grote "Hoe routeert deze isp?" Peering/Transit

• acermoi
BiG-GuY schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:35:
Voor iemand die vergelijkt tussen providers kan dat nog een reden zijn om een specifieke ISP te kiezen of juist niet te kiezen. Lastige is alleen dat niemand hier wat over rapporteert, dus dit kan je enkel zelf testen door het te testen vanaf je internet connectie.
Het grote "Hoe routeert deze isp?" Peering/Transit _/-\o_
Beetje dubbel, maar da's jeugdig enthousiasme....

[ Voor 5% gewijzigd door acermoi op 05-10-2026 22:15 ]

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:53

Ik zit al op glas van odido van voor dat het odidio was, dus weet niet of dat vergelijkbaar is met wat je nu besteld (mogeljk via kpn wholesale afhankelijk van postcode).

Qua infra heeft odido mij nooit in de steek gelaten op een periode na dat ze zwaar onderhoud deden en wat gestuiter van de verbinding was. Sindsdien geen downtime meer gehad. (1060 postcode).

Eigen 'modem' al jaren, ook geen probleem. Wel probeerden ze me de nieuwe modem aan te smeren om bij problemen te kunnen troublshooten op eigen hardware. Daar ben ik nooit aan begonnen en ook geen spijt van.

• acermoi
dooiedodo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:13:
[...]

Ik zit al op glas van odido van voor dat het odidio was,
Goed te horen en ik moet maar hopen dat, als zo vaak, klagers eerder reageren dan tevreden mensen dus staat het 2-0 :)
Nu hopen op een paar reacties op mijn peering/routing topic 8)

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:53
acermoi schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:58:
[...]

Goed te horen en ik moet maar hopen dat, als zo vaak, klagers eerder reageren dan tevreden mensen dus staat het 2-0 :)
Nu hopen op een paar reacties op mijn peering/routing topic 8)
was dat peering/routing voor doel eigenlijk?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:31

knakworst

Get more sats!

dooiedodo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:48:
[...]

Wat ik kan bedenken:

Dat je pakketjes niet via Nieuw-Zeeland Duitsland verstuurd worden zoals bijvoorbeeld T-Mobile van plan was.

Of dat er capaciteitsproblemen zijn en er gekke routes gekozen worden terwijl Ziggo veel snellere routes heeft.

Ik heb persoonlijk met Odido totaal geen last van maar ik observeer ook niet elk pakketje :+

• acermoi
dooiedodo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:48:
[...]

Er achter komen welke isp, voor mijn/anderen hun doeleinden, het beste presteert wat routing/peering/latency betreft. Natuurlijk een momentopname en geen garanties, maar wel een redelijke indicatie en ik dacht van 'hee misschien hebben anderen daar ook wat aan'.

Rijtje ip's invullen, even wachten, rijtje mtr's retour, maar het begint al een beetje in een waarom/hoe discussie uit te lopen :*)

• ThaGuus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:59
Hopelijk gaat het bij jullie allemaal beter, maar ik zit al 42 dagen of langer zonder werkende glasvezelkabel omdat het zo'n zooitje is in de wijkkast. Volgens de laatste monteur klopt er niks aan de kast en hebben er een stel lompe beunhazen in gewerkt. Hij kon wel meten dat mijn kabel er aan komt, maar waarschijnlijk is hij daar ergens afgebroken, want zag de laser nergens uitkomen.... ;( Dit was 3 a 4 weken geleden denk ik, en nu was het aan weer een andere club om te wijkkast in orde te maken... Nou dat zou 30 september opgelost zijn volgens odido maar noppes.
Heb nu wel Odido Klik en Klaar, wat ik vergoed krijg, wat best stabiel is voor werk, maar voor mijn Proxmox Homelab-servers is dat toch niet helemaal te doen. Wat ik wel heb gemerkt, is dat de administratie bij Odido slecht is. Ik heb namelijk 41 euro betaald voor die Klik en Klaar, wat ik terug zou krijgen. Krijg ik vervolgens in de mail:

De balans staat op nul
Na verrekening van deze creditering staat de balans op nul. Dat wil zeggen: er hoeft op dit moment niks betaald te worden. Niet door jou en niet door Odido.

Nou volgens de klantenservice krijg ik het wel terug hoor, nou ben benieuwd. Maar ja dat was weer mijn Odido/kpn netwerk rant van vandaag.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste