Lijkt er trouwens op dat de odido zendpalen van dezelfde backbone gebruik maken. De mobiele snelheid is ook waardeloos.
Nog maar twee weken voordat het Odido contract afloopt..
Ok werkt weer, sneller dan verwacht.
In Limmen ookFritsje_p schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:09:
Ok werkt weer, sneller dan verwacht.
Tja, als je een (consumenten)proviser kunt vinden waar je een abonnement zonder storingen/downtime kunt bestellen hoor ik het graag.Fritsje_p schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:35:
Zelfs het zakelijke abonnement hier bij Eurofiber biedt geen 100% uptime. En die is echt wel een paar euro duurder dan je consumenten Odido Ftth lijntje.
Ik heb in 2024 Odido glasvezel met Tv en mediabox gehad. De Box toen weer teruggestuurd want beeld en geluid liepen niet synchroon , gelukkig wel op mijn Google 4k dongle met Odido App.
Nu na een jaartje Ziggo (beter beeld en geluid en beeld/geluid lopen prima synchroon, ook via internet stream met next-mini).
Ik ben sinds juli jl. weer op Odido glasvezel met TV en Mediabox (voor de aanbieding/centen). Dus 2 jaar verder, maar bij Odido lopen beeld en geluid nog steeds niet synchroon met die mediabox. Dat is geen storing maar gewoon heel slechte kwaliteit mediabox en de onwil dit te verhelpen.
Ga maar weer TV kijken via de Google-4K dongle met de Odido app. Die mediabox gaat retour binnen de 6mnd dat die "gratis" is. Het internet was in 2024 prima e (1 x storing in 1 jaar voor de duur van 1u) en ook nu in 2026 nog storingsvrij deze eerste 2 maanden.
Nu na een jaartje Ziggo (beter beeld en geluid en beeld/geluid lopen prima synchroon, ook via internet stream met next-mini).
Ik ben sinds juli jl. weer op Odido glasvezel met TV en Mediabox (voor de aanbieding/centen). Dus 2 jaar verder, maar bij Odido lopen beeld en geluid nog steeds niet synchroon met die mediabox. Dat is geen storing maar gewoon heel slechte kwaliteit mediabox en de onwil dit te verhelpen.
Ga maar weer TV kijken via de Google-4K dongle met de Odido app. Die mediabox gaat retour binnen de 6mnd dat die "gratis" is. Het internet was in 2024 prima e (1 x storing in 1 jaar voor de duur van 1u) en ook nu in 2026 nog storingsvrij deze eerste 2 maanden.
Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.
Ik herken het probleem niet. Hoe zou ik dit moeten reproduceren?Antonio di schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:49:
Ik heb in 2024 Odido glasvezel met Tv en mediabox gehad. De Box toen weer teruggestuurd want beeld en geluid liepen niet synchroon , gelukkig wel op mijn Google 4k dongle met Odido App.
Have you tried turning it off and on again?
@Antonio di Klinkt eerder als een hdmi synchronisatie probleem van je televisie.
Maar als je al een mediaspeler hebt zou ik die vooral gebruiken. Scheelt een extra kastje en kosten (na je gratis periode).
Maar als je al een mediaspeler hebt zou ik die vooral gebruiken. Scheelt een extra kastje en kosten (na je gratis periode).
Dit probleem zit bij jouw, is niet een probleem van Odido. Anders hadden anderen er ook last van.Antonio di schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:49:
@Antonio di Ik heb daar ook last van. Vooral als ik m'n koptelefoon via bluetooth van m'n tv gebruik. Via de receiver, aangesloten via HDMI, heb ik er minder last van. Dus nu gebruik ik de app op m'n tv zelf en daar werkt het wel prima. Mediabox gaat binnenkort terug naar Odido.
Odido TV via Odido mediabox waar geluid niet synchroon loopt met beeld:Gr4mpyC3t schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 00:35:
[...]
Ik herken het probleem niet. Hoe zou ik dit moeten reproduceren?
- Gemeente Houten: KPN glasvezel (Regfiber) en Odido eigen apparatuur wijkcentrale (POP)
- Odido abonnement 100mb
- Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON
- Rechtstreek met ethernetkabel (5meter lang) op de Odido/Zyxel T56 router
- Mediabox: Model 4k TV box, software/firmware: V12.8.10923
Helpt dit je verder
Jongens zouden jullie allemaal even speedtest willen draaien vandaag? De afgelopen 3 weken, elke zondag (overdag iig), merk ik dat mijn 1000/1000 verlaagd wordt naar 100/100.
De vorige keer dat ik heb gebeld hebben ze gezegd dat het misschien een storing was, zonder enig ander inzicht. Nu denk ik dat ze geld aan het besparen zijn door de snelheden te verminderen op de zondagen zonder dat ze het aan ons laten weten.
Mochten jullie dit ook meemaken laat het mij dan weten alsjeblieft!
De vorige keer dat ik heb gebeld hebben ze gezegd dat het misschien een storing was, zonder enig ander inzicht. Nu denk ik dat ze geld aan het besparen zijn door de snelheden te verminderen op de zondagen zonder dat ze het aan ons laten weten.
Ik heb een 400MB lijn, ik draai volle bakEthnic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:24:
Jongens zouden jullie allemaal even speedtest willen draaien vandaag? De afgelopen 3 weken, elke zondag (overdag iig), merk ik dat mijn 1000/1000 verlaagd wordt naar 100/100.
Dankjewel voor het laten weten! Misschien zijn ze dan hier lokaal ieder zondag bezig met werkzaamheden ofzo.maartend schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:28:
[...]
Ik heb een 400MB lijn, ik draai volle bak
Zit je strak op 100, of is het eerder 94? In dat laatste geval zit het probleem waarschijnlijker bij je thuis.Ethnic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:24:
merk ik dat mijn 1000/1000 verlaagd wordt naar 100/100.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt naar Odido na zeker 10 jaar Ziggo (UPC gebied). Odido TV via wifi was een ramp. Nu bekabeld vele malen beter als Ziggo en geluid en beeld perfect synchroonAntonio di schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:49:
Nu jullie het hebben over sychroon lopen, ik kijk via NLziet, toen nog bij Ziggo had ik veel problemen om het gelijk te krijgen via de Radio die het geluid regelt van de tv, Nu met Odido (sinds december vorig jaar) heb ik die settings naar default gezet is alles loopt goed.
https://www.rouwette.com/
Bedankt voor de HDMI tip.jongetje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:18:
@Antonio di Klinkt eerder als een hdmi synchronisatie probleem van je televisie.
Ik heb een Philips 42PFL7008k-dfu-nld TV (HDMI 1.4 met ARC en Easy Link CEC) die pas 14 jaar oud is (2012). Er wordt in de handleiding van de TV inderdaad gesproken over bijv. nieuwere home- cinema-sets die automatische synchronisatie leveren van geluid en beeld en dat oudere modellen home-cinema dit niet doen en je dit dan beperkt kan instellen op je TV .Op mijn TV is het maar 1 instelling hiervoor en geldt die denk ik dus voor alle HDMI's.
Mijn HDMI DVD-speler, home-cinema, Satelliet ontvanger en Google-4k-TV-dongle hebben nu geen beeld/geluid synchronisatie problemen.
Op de Odido mediabox zit geen vertragingswaarde instelling.
Ik zal eens spelen met op de mediabox:
- DolbyAC3 naar Stereo zetten
- Passthrough inschakelen
- nog andere mogelijkheden ????
Op de TV spelen met:
- een vertragingswaarde instellen (max 60ms)
Maar goed je krijgt de indruk dat die Odido mediabox dan dus hele oude (of slechte) meuk is als die geen "automatische beeld/geluid synchronisatie" doet (of niet goed) of is het iets met de support van HDMI 1.4 (Mediabox of de Philips??). Alle andere apparaten doen het wel goed qua beeld/geluid synchronisatie via HDMI op deze Philips TV !!!.
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 31-08-2026 00:40 ]
Het slingerde tussen 95 en 110 en grotendeels precies rond de 100.hcQd schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Zit je strak op 100, of is het eerder 94? In dat laatste geval zit het probleem waarschijnlijker bij je thuis.
Wel heel typisch van 1 Gbit naar 100 Mbit, als je dat binnenshuis zou hebben denk ik meteen aan een issue met een brakke kabel waardoor ie terugschiet naar die specifieke snelheid. Ooit eens met een pc gehad wiens logicboard en dus NIC van de wap raakte, kon niet meer 1gbit regelen en ging dus 1 stap omlaag naar 100 Mbit. Zou ook zeker even binnen je eigen huis metingen doen, even snel een andere utp-kabel aansluiten om uit te sluiten is zo gepiept.Ethnic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:24:
Maar dat naar beneden droppen kan ook gebeuren bij een onderdeel in de POP van odido denk ik dan, veel meer belasting op een zondag en dan huff puff doe maar wat minder
[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 31-08-2026 00:14 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik dacht aan een kabelprobleem, bijvoorbeeld tussen ont en router, maar als je boven de 100Mb meet zal dat het geval niet zijn.Ethnic schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:01:
[...]
Het slingerde tussen 95 en 110 en grotendeels precies rond de 100.
Misschien handig om aan te geven op welk netwerk je zit (kpn, odf, delta etc.) en welke plaats.Ethnic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:24:
Lijkt mij enorm sterk dat ze de glaspoorten in het weekend op 100Mbps zetten. Dan zou dat eerder, zoal Vodafone doet op zijn mobiele netwerk, in de nacht zijn.
@Ethnic Kllinkt als een mysterieus probleem, dan is de hardware hoek vaak een goede gok (slechte kabel of wall socket). Ik zou direct aansluiten op de router en een andere kabel proberen, andere netwerkkabels ontkoppelen als het probleem weer is.
Ignorance is bliss
Weet iemand hoe lang die prijzen slag actie loopt ? Ik wil graag internet 1000/1000 en tv .maar als ik een Google tv streamer gebruik kabel via de router heb ik dan met de app een beetje behoorlijk beeld, en geluid? .
Ik weet niets van een Google TV Streamer (ik heb een Shield) maar je kunt ook alleen 1000/1000 nemen en dan NLZiet (in mijn geval was dat goedkoper, door een NLZiet-aanbieding).dimdam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:33:
Weet iemand hoe lang die prijzen slag actie loopt ? Ik wil graag internet 1000/1000 en tv .maar als ik een Google tv streamer gebruik kabel via de router heb ik dan met de app een beetje behoorlijk beeld, en geluid? .
Als je ook nog een ander Odido- of Ben-abo op je adres hebt, krijg je nog extra korting op je maandbedrag.
Je hebt dan precies dezelfde app die op de (android) decoder van Odido staat. Elke tv app krijgt dezelfde stream dus als je al een mediaspeler of tv hebt waarop de tv app kan lekker diebgebruiken. Scheelt een kastje, stroom, afstandbediening en maandelijkse huur. Ik kijk al jaren zonder decoder met mijn Samsung tv, Androidtv en amazon firestick. Interface is op elke speler gelijk.dimdam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:33:
Klopt maar ik kan niet vinden hoelang deze actie nog duurt ? Ik stop inderdaad met die Media kastjes. Ik heb zelf een Google tv streamer met de utp kabel aangesloten. Die prijzen slag loopt tot 29 september, is dat juist?
Ik denk dat alleen Odido weet tot hoelang het nog duurt. Waarom wil je dat weten?dimdam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:56:
Klopt maar ik kan niet vinden hoelang deze actie nog duurt ? Ik stop inderdaad met die Media kastjes. Ik heb zelf een Google tv streamer met de utp kabel aangesloten. Die prijzen slag loopt tot 29 september, is dat juist?
Ik krijg het niet gereproduceerd. Ik laat het geluid via HDMI-CEC apart binnenkomen op de tv en de Mediabox zit ook op een eigen HDMI-aansluiting. Werkt feilloos. Hiervoor had ik ook gedoe, maar toen zat de soundbar op een optisch signaal.Antonio di schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:30:
[...]
Odido TV via Odido mediabox waar geluid niet synchroon loopt met beeld:
- Gemeente Houten: KPN glasvezel (Regfiber) en Odido eigen apparatuur wijkcentrale (POP)
- Odido abonnement 100mb
- Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON
- Rechtstreek met ethernetkabel (5meter lang) op de Odido/Zyxel T56 router
- Mediabox: Model 4k TV box, software/firmware: V12.8.10923
Helpt dit je verder![]()
Het zal ergens tussen je geluidsinstallatie, de tv en de Mediabox zitten. Heb je de mogelijkheid tot HDMI-CEC in je setup? Wellicht dat dit het probleem kan verhelpen.
Omdat ik er mee bezig ben dan heb ik nog ff de tijd.rens-br schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:14:
[...]
Ik denk dat alleen Odido weet tot hoelang het nog duurt. Waarom wil je dat weten?
Bedank voor de "effort". Ik ga kijken naar instellingen op TV de mediabox (CEC-HDMI en vertraginginstelling). @jongetje gaf ook al aan dat het iets lokaals zou kunnen zijn.Gr4mpyC3t schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:32:
[...]
Ik krijg het niet gereproduceerd. Ik laat het geluid via HDMI-CEC apart binnenkomen op de tv en de Mediabox zit ook op een eigen HDMI-aansluiting. Werkt feilloos. Hiervoor had ik ook gedoe, maar toen zat de soundbar op een optisch signaal.
Het zal ergens tussen je geluidsinstallatie, de tv en de Mediabox zitten. Heb je de mogelijkheid tot HDMI-CEC in je setup? Wellicht dat dit het probleem kan verhelpen.
Acties lopen altijd 8 wekendimdam schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:33:
[...]
Omdat ik er mee bezig ben dan heb ik nog ff de tijd.
Weet iemand of ik deze kan gebruiken in mijn UDM-SE i.c.m. de GPON aansluiting van Odido?
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/fiber-gpon/products/uf-instant
Volgens mij moet de SFP hieraan voldoen;
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/fiber-gpon/products/uf-instant
Volgens mij moet de SFP hieraan voldoen;
- AON of GPON (1Gbs) - TX 1310 nm / RX 1490 nm
- XGPON (2,5Gbs) of XGSPON (10Gbs) - TX 1270 nm / RX 1577 nm
@Niekniek89 Waarom sluit je niet aan op de ONT van Odido met UTP? Dan ben je veel toekomst zekerder en is Odido verantwoordelijk voor de juiste GPON/XSGPON module (ook met verstoringen veel eenvoudiger). Ik heb daarom ook mijn router via UTP aangesloten. Komt misschien ook omdat in de zakelijke glasvezel wereld het koppelvlak ook op de CPE ligt.
jongetje schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:07:
@Niekniek89 Waarom sluit je niet aan op de ONT van Odido met UTP? Dan ben je veel toekomst zekerder en is Odido verantwoordelijk voor de juiste GPON/XSGPON module (ook met verstoringen veel eenvoudiger). Ik heb daarom ook mijn router via UTP aangesloten. Komt misschien ook omdat in de zakelijke glasvezel wereld het koppelvlak ook op de CPE ligt.
- omdat het kan en je een Tweaker bent
- het scheelt weer een kastje in je meterkast
Dus dat iddEdwinB schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:51:
[...]
- omdat het kan en je een Tweaker bent
- het scheelt weer een kastje in je meterkast
Even mezelf quoten. Ik zit momenteel tijdelijk op KPN glasvezel. Blijkt dat bovengenoemd fenomeen zich nog steeds voordoet. Dat lijkt dus niet aan Odido te liggen!Relesi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:46:
Ik ben bijna een jaar geleden overgestapt naar Odido via Delta netwerk. Best tevreden, alleen lijkt op sommige momenten dat websites even ‘ blijven hangen’ voordat ze laden. Ik gebruik de Unifi UCG Fiber, met DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Iemand tips?
Ik verdenk nu de Unifi access points (AP-LR) ervan dit te veroorzaken. Ik zie in ieder geval in de logfiles enige zaken die verder uitzoeken rechtvaardigen, en de eerste zoekacties wijzen die kant op.
Ik herken dit en ben er ook nog niet achter wat dit veroorzaakt. Wel merk ik als ik de Odido DNS servers gebruik de vertraging minder word. Hier word Quad9 gebruikt.Relesi schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:41:
[...]
Even mezelf quoten. Ik zit momenteel tijdelijk op KPN glasvezel. Blijkt dat bovengenoemd fenomeen zich nog steeds voordoet. Dat lijkt dus niet aan Odido te liggen!
Ik verdenk nu de Unifi access points (AP-LR) ervan dit te veroorzaken. Ik zie in ieder geval in de logfiles enige zaken die verder uitzoeken rechtvaardigen, en de eerste zoekacties wijzen die kant op.
WouTer14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:29:
[...]
Ik herken dit en ben er ook nog niet achter wat dit veroorzaakt. Wel merk ik als ik de Odido DNS servers gebruik de vertraging minder word. Hier word Quad9 gebruikt.
Ik herken het probleem niet op zich. Maar hebben jullie deze setting in UniFi aan of uitstaan? Probeer anders eens DNS 1.1.1.1 en 1.0.0.1, werkt hier altijd probleemloos.Relesi schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:41:
[...]
Even mezelf quoten. Ik zit momenteel tijdelijk op KPN glasvezel. Blijkt dat bovengenoemd fenomeen zich nog steeds voordoet. Dat lijkt dus niet aan Odido te liggen!
Het lijkt geen internet/DNS probleem te zijn maar een issue met het access point. Omdat in Wifiman leek dat de connectie met KPN/Odido wegvalt dacht ik daar aan. Maar ik zie in de logfile van het access point dat het moment van ‘wegvallen’ er bepaalde scan activiteiten plaatsvinden. Met name Apple devices lijken daar snel een issue mee te hebben, als ik wat google.
Wifi / AI channel optimization? Die scant op het door jou ingestelde tijdstip en als hij dan het channel wijzigt heb je een drop.Relesi schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:04:
Het lijkt geen internet/DNS probleem te zijn maar een issue met het access point. Omdat in Wifiman leek dat de connectie met KPN/Odido wegvalt dacht ik daar aan. Maar ik zie in de logfile van het access point dat het moment van ‘wegvallen’ er bepaalde scan activiteiten plaatsvinden. Met name Apple devices lijken daar snel een issue mee te hebben, als ik wat google.
Wordt inderdaad als mogelijke oorzaak genoemd. Zelfs het scannen zelf kan blijkbaar al voor een drop zorgen met de AP-LR lees ik. Dat stond echter al uit.stormfly schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:10:
[...]
Wifi / AI channel optimization? Die scant op het door jou ingestelde tijdstip en als hij dan het channel wijzigt heb je een drop.
DTIM period op 3 zetten zou moeten helpen las ik. En fast roaming uit. Ben dat nu aan het testen.
Vaak via de button auto onder WiFi heb je de meest common WiFi instellingen die zouden moeten werken. Zodra je in manual aan de slag gaat moet je wel weten wat je doet, want naar 3 verhogen geeft juist meer ruimte voor slaap / disconnects als je vanaf 1 komt, vanaf 5 naar 3 klikt als een logische stap.Relesi schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:02:
[...]
Wordt inderdaad als mogelijke oorzaak genoemd. Zelfs het scannen zelf kan blijkbaar al voor een drop zorgen met de AP-LR lees ik. Dat stond echter al uit.
DTIM period op 3 zetten zou moeten helpen las ik. En fast roaming uit. Ben dat nu aan het testen.
een vraag:
Ik loop sinds kort tegen een heel apart netwerkprobleem aan op mijn Odido-glasvezelverbinding (achter een Zyxel T50 modem). De dienst freedns.afraid.org (inclusief de directe IP-adressen zoals 67.220.81.150 en 69.42.215.252) is vanaf mijn vaste verbinding volkomen onbereikbaar en loopt vast op een harde time-out.
Wat ik inmiddels al heb uitgesloten:
willen jullie voor mij checken?
Dus als je ook odidi(glasvezel) hebt, ga even naar https://freedns.afraid.org .
of heeft iemand een ander idee over wat dit kan zijn?
Ik loop sinds kort tegen een heel apart netwerkprobleem aan op mijn Odido-glasvezelverbinding (achter een Zyxel T50 modem). De dienst freedns.afraid.org (inclusief de directe IP-adressen zoals 67.220.81.150 en 69.42.215.252) is vanaf mijn vaste verbinding volkomen onbereikbaar en loopt vast op een harde time-out.
Wat ik inmiddels al heb uitgesloten:
- Geen DNS-probleem: Lokaal draait hier een Pi-hole , maar ook na het flushen van de cache en het testen met externe DNS-servers (zoals 1.1.1.1 of 8.8.8.8) blijft de site onbereikbaar. Zelfs het rechtstreeks benaderen van de IP-adressen in de browser faalt.
- Geen lokaal apparaat- of instellingsprobleem: Mijn setup is onveranderd, en poort-forwardings staan nog netjes in het modem/router.
- Wel bereikbaar via mobiel: Zodra ik de verbinding test via een mobiele telefoon op een mobiel datanetwerk (odido en ook andere netwerken), laden de IP's direct en zonder problemen.
Bij mij thuis op het glasvezelnetwerk van Odido werkt de url zonder problemensee schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:31:
een vraag:
Wat ik inmiddels al heb uitgesloten:zou het kunnen dat er ergens in de routing of peering van het Odido-netwerk (of een upstream partij) een fout of blokkade zit richting het subnet van FreeDNS ? vreemd hoor......
- Geen DNS-probleem: Lokaal draait hier een Pi-hole , maar ook na het flushen van de cache en het testen met externe DNS-servers (zoals 1.1.1.1 of 8.8.8.8) blijft de site onbereikbaar. Zelfs het rechtstreeks benaderen van de IP-adressen in de browser faalt.
- Geen lokaal apparaat- of instellingsprobleem: Mijn setup is onveranderd, en poort-forwardings staan nog netjes in het modem/router.
- Wel bereikbaar via mobiel: Zodra ik de verbinding test via een mobiele telefoon op een mobiel datanetwerk (odido en ook andere netwerken), laden de IP's direct en zonder problemen.
Werkt hier prima. Haal die Pi-hole er eens helemaal tussenuit?see schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:31:
een vraag:
Wat ik inmiddels al heb uitgesloten:zou het kunnen dat er ergens in de routing of peering van het Odido-netwerk (of een upstream partij) een fout of blokkade zit richting het subnet van FreeDNS ? vreemd hoor......
"Werkt hier prima. Haal die Pi-hole er eens helemaal tussenuit?"
Goeie tip, ook al gedaan en in de router weer de standaard DNS-proxy ingesteld, geen verschil....... GRRR!!
Ik ga door met zoeken. pffff
Goeie tip, ook al gedaan en in de router weer de standaard DNS-proxy ingesteld, geen verschil....... GRRR!!
Ik ga door met zoeken. pffff
Klinkt alsof je publieke IP op een blacklist terecht is gekomen.see schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:31:
een vraag:
Je kan een support ticket bij hun openen en je publieke IP hierin noemen. Mogelijk kunnen ze wat doen. Geforceerd een ander ip adres krijgen bij odido lijkt me lastig. Al kun je proberen de lease te laten verlopen maar dan moet je 24 tot 48 uur je verbinding loskoppelen.......
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Kan ook een routing issue zijn met een bepaalde range IP-adressen, zowel op de heenweg als op de terugweg.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
hoe dan ook , een nieuw ipadres verkrijgen gaat inderdaad niet zo snel als even 10 minuten de stroom van de modem.......
Nouja, ik kijk het nog even aan. bedankt!
Nouja, ik kijk het nog even aan. bedankt!
Die lease is volgens mij maar een kwartiertje. Dus je kan zo vrij makkelijk een ander ip krijgen.DeOS schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:45:
[...]Al kun je proberen de lease te laten verlopen maar dan moet je 24 tot 48 uur je verbinding loskoppelen.......
Nee deze setting heb ik niet beschikbaar. Vermoed alleen met specifieke AP's van Unifi. Als ik de Odido DNS gebruik, voelt het wel wat sneller.NLM1K schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:10:
[...]
[...]
Ik herken het probleem niet op zich. Maar hebben jullie deze setting in UniFi aan of uitstaan? Probeer anders eens DNS 1.1.1.1 en 1.0.0.1, werkt hier altijd probleemloos.
[Afbeelding]
Wij komen zojuist terug van vakantie, heeft de router geen verbinding met het internet. Specifieker lijkt de router geen ip te krijgen van odido:
Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Wat doen je lampjes op je mediaconverter?JustAJ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:49:
Wij komen zojuist terug van vakantie, heeft de router geen verbinding met het internet. Specifieker lijkt de router geen ip te krijgen van odido:
[Afbeelding] Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Misschien de router eerst een uurtje compleet uitschakelen? En niet verkeerd bedoeld maar ondertussen controleren of de rekening tijdens je vakantie wel betaald is?JustAJ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:49:
[Afbeelding] Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Deze bedoel je denk ik?rens-br schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:51:
[...]
Wat doen je lampjes op je mediaconverter?
:strip_exif()/f/image/cDv7GLhntJEjyVfI4DqqSWVu.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heeft het prima naar zn zin zo te zien
Haha dat is buiten de box. Dat wordt automatisch afgeschreven, dus dat zit wel goed denk ik. En anders had ik daar ook wel herinneringmails van gehad denk ik.DjoeC schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:54:
[...]
Misschien de router eerst een uurtje compleet uitschakelen? En niet verkeerd bedoeld maar ondertussen controleren of de rekening tijdens je vakantie wel betaald is?
Update: oh, er is dus daadwerkelijk een storing! Nog eens de website gecheckt die het nu wel doet, waar ik de bijzonder uitgebreide melding zie "er is een storing"
:strip_exif()/f/image/TCB02Qz3QQ4l8t8ykaENVw6O.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik vroeger zo een storing aanmaakte ("het systeem doet het niet") kreeg ik op mn kop
[ Voor 54% gewijzigd door JustAJ op 08-09-2026 16:10 ]
Is de storing er nog. Zit zelf in buitenland. A-technische kinderen thuis. Glasconverter staat “connected”. Gereset (30’sec stroomloos). Eigen router gereset. Geen effect.JustAJ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:49:
Nee hier werkt alles weer! Je kan op de Odido site kijken of er een storing is in de buurt: https://www.odido.nl/storingen-en-onderhoudplips schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:51:
[...]
Is de storing er nog. Zit zelf in buitenland. A-technische kinderen thuis. Glasconverter staat “connected”. Gereset (30’sec stroomloos). Eigen router gereset. Geen effect.
Iemand anders sinds vanochtend problemen met VOIP/SIP/vast bellen?
Yep hier ook, mijn odido voip nummer komt ook niet online met mijn grandstream ht802justinkb schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:48:
Iemand anders sinds vanochtend problemen met VOIP/SIP/vast bellen?
Er is wel onderhoud geweest vannacht aan de voip diensten, ik had daar dinsdag nog een e-mail over ontvangen.
@justinkb0verfl0wX schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:30:
[...]
Yep hier ook, mijn odido voip nummer komt ook niet online met mijn grandstream ht802
Er is wel onderhoud geweest vannacht aan de voip diensten, ik had daar dinsdag nog een e-mail over ontvangen.
Oke bij mij werkt het weer na het opnieuw instellen van voip wachtwoord in mijn odido en het veranderen van de sip server in voip.odido.nl (hiervoor had ik voip.t-mobilethuis.nl).
Maar denk dat het voip wachtwoord opnieuw instellen in mijn odido al voldoende is als je al voip.odido.nl als sip server had
[ Voor 10% gewijzigd door 0verfl0wX op 10-09-2026 15:30 ]
Ik overweeg een overstap van Youfone naar Odido. Dit zou qua beeldkwaliteit redelijk vergelijkbaar moeten zijn.
Kun je met het Odido cloud opnamepakket bij alle zenders de reclameblokken nog doorspoelen? De website zegt "Kan ik een opgenomen programma doorspoelen? Ja, met de cijferknoppen op je afstandsbediening." En verder niks over restricties, maar elders lees ik dat er mogelijk beperkingen zijn met de RTL en TALPA zenders.
Kun je met het Odido cloud opnamepakket bij alle zenders de reclameblokken nog doorspoelen? De website zegt "Kan ik een opgenomen programma doorspoelen? Ja, met de cijferknoppen op je afstandsbediening." En verder niks over restricties, maar elders lees ik dat er mogelijk beperkingen zijn met de RTL en TALPA zenders.
ja je kan doorspoelen, maar bij rtl en talpa weet ik niet omdat wij die zender niet kijken.rnrn schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:59:
Ik overweeg een overstap van Youfone naar Odido. Dit zou qua beeldkwaliteit redelijk vergelijkbaar moeten zijn.
en je kan de reclamen door spoelen door middel van de cijferknoppen, bijv je krijgt reclamen op 20 min en je toets daarna op je afstandbedienig 28 in springt hij door naar 28 min en weg is je reclamen.
ook als je 2 kastjes heb om op te nemen kan je met allebei de op genomen serie individueel kijken.
Of je neemt alleen internet en NLziet.rnrn schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:59:
offtopic:
Dit is niet relevant voor Odido, maar omdat hier nu een andere dienst wordt voorgesteld ga ik er even kort op in:
Bij NLZiet zit op verschillende zenders ook restrictie op doorspoelen bij het terugkijken zodat je niet voorbij het eerste reclameblok komt. Dit is bijvoorbeeld bij veel films van RTL/SBS, maar ook bij allerlei series zoals Midsomer murders op BBC NL. Veel programma's van de Belgische zenders kunnen geheel niet worden teruggekeken.
Dit is niet relevant voor Odido, maar omdat hier nu een andere dienst wordt voorgesteld ga ik er even kort op in:
Bij NLZiet zit op verschillende zenders ook restrictie op doorspoelen bij het terugkijken zodat je niet voorbij het eerste reclameblok komt. Dit is bijvoorbeeld bij veel films van RTL/SBS, maar ook bij allerlei series zoals Midsomer murders op BBC NL. Veel programma's van de Belgische zenders kunnen geheel niet worden teruggekeken.
Sinds vannacht is mijn Hetzner storage-box niet meer bereikbaar. Het gaat hier om een ssh-verbinding over poort 23. Zelf ben ik het niet geweest, want ik sliep toen mijn nachtelijke backup onderbroken werd.
Het gaat hier om een verbinding over een Fritz!Box die tot zover prima heeft gewerkt. Ik kan ook nergens vinden dat de Fritz!Box iets geblokkeert. Heeft Odido ergens een blokkade toegevoegd of zo?
Ik kan via een Oidido lijn een telnet sessie openen naar telnetmyip.com . De standaardpoort voor telnet is 23, dus dat werkt.Parody schreef op maandag 14 september 2026 @ 07:35:
Sinds vannacht is mijn Hetzner storage-box niet meer bereikbaar. Het gaat hier om een ssh-verbinding over poort 23. Zelf ben ik het niet geweest, want ik sliep toen mijn nachtelijke backup onderbroken werd.Het gaat hier om een verbinding over een Fritz!Box die tot zover prima heeft gewerkt. Ik kan ook nergens vinden dat de Fritz!Box iets geblokkeert. Heeft Odido ergens een blokkade toegevoegd of zo?
Probleem lijkt nu (ineens) opgelost te zijn. Ik vermoed dat ze bij Hetzner iets fout gedaan hebben, en dat dat zojuist hersteld is.
Werkt prima, waarom gebruik je Odido Zyxel apparatuur? Geen eigen WiFi 7 Router?see schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:31:
een vraag:
Ik ga over naar Simpel. Odido was al 37,- / maand voor 100/100 en het aanbod van Simpel voor 12x1 en daarna 12x35 kon ik niet laten liggen. Scheelt op 2 jaar 456,-.
Waarom ze Simpel in de markt willen zetten geen flauw idee, maar zo loont overstappen wel. Het is dus wel gek omdat Simpel een zusteronderneming van Odido is.
Waarom ze Simpel in de markt willen zetten geen flauw idee, maar zo loont overstappen wel. Het is dus wel gek omdat Simpel een zusteronderneming van Odido is.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Bedankt voor de tip. Ik ben voor 500MB variant gegaan. Heb nu 400/400 voor 36eu bij Odido maar bespaard nu zo 372eu over 2 jaarMotrax schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:26:
Ik ga over naar Simpel. Odido was al 37,- / maand voor 100/100 en het aanbod van Simpel voor 12x1 en daarna 12x35 kon ik niet laten liggen. Scheelt op 2 jaar 456,-.
Simpel is gewoon het witte merk van Odido zoals Hollandnieuwe dat is voor Ziggo.
Je zult wel minder tv-kanalen hebben, net even een andere decoder. Het blijft een budgetprovider.
Je zult wel minder tv-kanalen hebben, net even een andere decoder. Het blijft een budgetprovider.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
tv? lolSjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:50:
Simpel is gewoon het witte merk van Odido zoals Hollandnieuw dat is voor Ziggo.
Er is geen tv bij Simpel, internet only.Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:50:
Simpel is gewoon het witte merk van Odido zoals Hollandnieuwe dat is voor Ziggo.
Daar ga je dus al... Dan snap ik de beweegredenen wel van Odido.
In the end willen ze dat je bij Odido/Simpel iets afneemt. Deed Delta niet hetzelfde met Caiway?
In the end willen ze dat je bij Odido/Simpel iets afneemt. Deed Delta niet hetzelfde met Caiway?
[ Voor 43% gewijzigd door Sjakie0101 op 14-09-2026 10:54 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
iptv?jongetje schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:51:
[...]
Er is geen tv bij Simpel, internet only.
Maar dan wel bij een aparte provider zoals NLZiet of Canal+. Of je moet het grijze (/criminele) circuit in...
Dat is toch bij Simpel internet only? Of is er een optie om iptv bij Simpel af te sluiten.
Dan kun je nu beter Simpel nemen. Eerste 12 maanden 1 euro/maand. Daarna 44 /maand voor 1 Gb.
https://www.simpel.nl/internet/glasvezel
Caiway en Delta hebben een tijdje naast elkaar bestaan, onder hetzelfde moederbedrijf, maar hadden gewoon min of meer hetzelfde aanbod. Er was niet echt een duidelijke budgetvariant. Loonde ook om over te stappen tussen de twee.Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:52:
Offtopic dan Caiway was wel de budgetvariant met lagere snelheden, oudere decoders andere prijsstelling. Het loonde overigens wel om over te stappen, maar met 1 belletje kreeg je bij de provider waar je zat toch al een goede aanbieding om te blijven.Wally2002 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:47:
[...]
Caiway en Delta hebben een tijdje naast elkaar bestaan, onder hetzelfde moederbedrijf, maar hadden gewoon min of meer hetzelfde aanbod. Er was niet echt een duidelijke budgetvariant. Loonde ook om over te stappen tussen de twee.
Graag ontopic verder over Odido. Voor Simpel hebben we [Simpel Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Natuurlijk grijsMuis666 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:04:
[...]
Maar dan wel bij een aparte provider zoals NLZiet of Canal+. Of je moet het grijze (/criminele) circuit in...
Ik had vandaag iets vreemds met mijn aansluiting in Enschede. Vlak voor 12 uur viel de verbinding weg.
Ik heb een standaard ONT met daarachter een eigen Fritz.box. Op de ONT brandden de juiste 3 ledjes, volgens de Fritz had ik nog steeds een publiek IP.
Alles een power-cycle gegeven waarna de Fritz geen IP meer kreeg, op de ONT nog steeds 3 ledjes.
Toen toch maar de Odido-Zyxel aangesloten waarmee ik wel weer verbinding kreeg.
Daarna weer de Fritz ingeplugd die ook weer verbinding kreeg, wel een ander IP natuurlijk.
Geen idee of dit iets met onderhoud te maken had. Ik heb geen aankondiging gekregen. Op allestoringen.nl was wel een piek te zien rond 12 uur vandaag.
Ik heb een standaard ONT met daarachter een eigen Fritz.box. Op de ONT brandden de juiste 3 ledjes, volgens de Fritz had ik nog steeds een publiek IP.
Alles een power-cycle gegeven waarna de Fritz geen IP meer kreeg, op de ONT nog steeds 3 ledjes.
Toen toch maar de Odido-Zyxel aangesloten waarmee ik wel weer verbinding kreeg.
Daarna weer de Fritz ingeplugd die ook weer verbinding kreeg, wel een ander IP natuurlijk.
Geen idee of dit iets met onderhoud te maken had. Ik heb geen aankondiging gekregen. Op allestoringen.nl was wel een piek te zien rond 12 uur vandaag.
Hier hetzelfde probleem, maar dan met Unifi apparatuur, ook in Enschede. Ik had mijn Odido-modem weer aangesloten, maar die werkte ook niet. Toen ik naar Odido belde, kreeg ik in de wachtrij pas te horen dat er een storing was. Ik heb de verbinding verbroken, de Unifi apparatuur weer aangesloten en binnen een paar minuten werkte alles weergerritjan schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:18:
Ik had vandaag iets vreemds met mijn aansluiting in Enschede. Vlak voor 12 uur viel de verbinding weg.
Sinds gister heb ik ineens iets geks. Ik heb de FS.com GPON-ONU-34-20BI SFP module in mijn Mikrotik router en die heeft jarenlang goed gewerkt. Maar nu sinds gister is m'n download ineens hard capped op 100mbit, waar de upload wel netjes 1gbit is (zoals het hoort). Na er gister uren mee te hebben zitten klooien werkte het ineens weer goed. Helaas vandaag weer hetzelfde probleem.
Wanneer ik de media converter van Odido aansluit lijkt het wel prima te werken. Dus vermoedelijk is er iets mis met mijn stick? Op Google kom ik niet veel verder en vragen aan AI geeft alleen maar onzin antwoorden helaas.
Iemand hier ervaring mee? Is er een truc om een setting te wijzigen of iets te resetten waardoor het weer werkt?
Wanneer ik de media converter van Odido aansluit lijkt het wel prima te werken. Dus vermoedelijk is er iets mis met mijn stick? Op Google kom ik niet veel verder en vragen aan AI geeft alleen maar onzin antwoorden helaas.
Iemand hier ervaring mee? Is er een truc om een setting te wijzigen of iets te resetten waardoor het weer werkt?
@happysan
Wat is er mis met de Odido media converter? Ethernet kabeltje naar je router en het werkt. Jammer dat de glasvezel aansluiting daarvan dan niet meer gebruikt wordt, maar dat lijkt me bijzaak. Een eigen netwerk met eigen router lijkt me de hoofdzaak.
Met de Odido media converter ben je ook meteen safe voor toekomstige ontwikkelingen in het netwerk...
Wat is er mis met de Odido media converter? Ethernet kabeltje naar je router en het werkt. Jammer dat de glasvezel aansluiting daarvan dan niet meer gebruikt wordt, maar dat lijkt me bijzaak. Een eigen netwerk met eigen router lijkt me de hoofdzaak.
Met de Odido media converter ben je ook meteen safe voor toekomstige ontwikkelingen in het netwerk...
[ Voor 16% gewijzigd door ikweethetbeter op 17-09-2026 19:24 ]
Wat is er mis met mijn eigen SFP module? Een extra kastje, met eigen adapter en extra kabel is erg lelijk en onnodig. Met de SFP module kan ik ook verder dan de 1gbit of 2.5gbit die mogelijk is via een simpele netwerkkabel.
Zoals ik zei heeft het jarenlang zo gewerkt, ik zou niet weten waarom dat ineens niet meer zou werken.
Zoals ik zei heeft het jarenlang zo gewerkt, ik zou niet weten waarom dat ineens niet meer zou werken.
Waarom zou je niet je eigen, zelf beheerde, spulleboel gebruiken? Dat providers dat liever niet hebben is geen goed argument.ikweethetbeter schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
@happysan
Ik weet het, het recht om je eigen modem te gebruiken, of optische module in dit geval, is mooi als je alles zelf in beheer wil hebben. Ik snap je als je zegt dat je liever een module met voeding minder in de meterkast hebt.
Voor mij begint het thuisnetwerk bij een ethernet aansluiting. De router wil ik geheel in eigen beheer hebben. Daarvoor boeit me niet. Als bv Ziggo van Docsis A naar Docsis B wil, wil ik daar geen last van hebben, ik moet dan niet verplicht worden een nieuw modem te kopen.
Voor mij begint het thuisnetwerk bij een ethernet aansluiting. De router wil ik geheel in eigen beheer hebben. Daarvoor boeit me niet. Als bv Ziggo van Docsis A naar Docsis B wil, wil ik daar geen last van hebben, ik moet dan niet verplicht worden een nieuw modem te kopen.
Prima als dat jouw mening is, veel mensen denken niet eens aan een eigen router of modem, dus wat dat betreft ben je al 1 stap voor op de rest.
Voor mij is een kastje met volledige toegang tot al mijn verkeer en directe aansluiting op mijn router geen fijn idee. Zeker wanneer dat kastje geleverd en beheerd wordt door een derde partij en de software hierop voor mij onbekend is (al weten slimme mensen hier toch veel uit te ontfutselen). Daarnaast vind ik het lelijk en onnodig om hier een extra kastje tussen te hebben, als mijn router een perfecte poort hiervoor beschikbaar heeft.
Bedankt voor het meedenken, maar het komt op mij over als de oude grap van de man die naar de dokter gaat. Dokter m'n arm doet pijn als ik deze beweging maak, waarop de dokter zegt: Dan moet je die beweging niet maken. Het helpt me niet echt verder in het vinden van een oplossing. Ik zal eerder een nieuwe SFP module kopen dan permanent overstappen op de media converter van de ISP. Natuurlijk heb ik deze wel altijd als backup beschikbaar. Ik heb een virtuele poort in m'n router ingesteld genaamd "internet", deze kan ik met 1 druk op de knop wisselen naar een van de reguliere netwerkpoorten, wanneer hier de media converter op is aangesloten gaat alles netjes over.
Mijn hoop was dat iemand hier wist hoe het zat en zoiets zou zeggen als "Ohjah Odido heeft dit en dat protocol aangepast, moet je even code 42 in dit parameter veld gooien en alles werkt weer". Maar dat is misschien simpelweg niet hoe het zit, mogelijk is m'n stick gewoon defect geraakt na jaren trouwe dienst. Al herken ik zelf de failure mode niet.
Voor mij is een kastje met volledige toegang tot al mijn verkeer en directe aansluiting op mijn router geen fijn idee. Zeker wanneer dat kastje geleverd en beheerd wordt door een derde partij en de software hierop voor mij onbekend is (al weten slimme mensen hier toch veel uit te ontfutselen). Daarnaast vind ik het lelijk en onnodig om hier een extra kastje tussen te hebben, als mijn router een perfecte poort hiervoor beschikbaar heeft.
Bedankt voor het meedenken, maar het komt op mij over als de oude grap van de man die naar de dokter gaat. Dokter m'n arm doet pijn als ik deze beweging maak, waarop de dokter zegt: Dan moet je die beweging niet maken. Het helpt me niet echt verder in het vinden van een oplossing. Ik zal eerder een nieuwe SFP module kopen dan permanent overstappen op de media converter van de ISP. Natuurlijk heb ik deze wel altijd als backup beschikbaar. Ik heb een virtuele poort in m'n router ingesteld genaamd "internet", deze kan ik met 1 druk op de knop wisselen naar een van de reguliere netwerkpoorten, wanneer hier de media converter op is aangesloten gaat alles netjes over.
Mijn hoop was dat iemand hier wist hoe het zat en zoiets zou zeggen als "Ohjah Odido heeft dit en dat protocol aangepast, moet je even code 42 in dit parameter veld gooien en alles werkt weer". Maar dat is misschien simpelweg niet hoe het zit, mogelijk is m'n stick gewoon defect geraakt na jaren trouwe dienst. Al herken ik zelf de failure mode niet.
Die mediaconverter is van Huaweiikweethetbeter schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
@happysan
Sinds middernacht geen signaal meer op de lijn in regio Amersfoort, nog meer mensen?
Bij een familielid wel korte onderbreking en verhoging in latency te zien. Gebied 3817Zorian schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:08:
Sinds middernacht geen signaal meer op de lijn in regio Amersfoort, nog meer mensen?
https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?target=nl_isp_client.odido.fixed02
Na een klein kwartier was het terug en heb opeens een nieuw ip in een heel ander subnet. Hebben duidelijk lopen sleutelen daar want na zo kort hoort de lease normaal nog niet verlopen te zijn.ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:17:
[...]
Bij een familielid wel korte onderbreking en verhoging in latency te zien. Gebied 3817
https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?target=nl_isp_client.odido.fixed02
Wat denk je dat er aan de andere kant van die glasvezel zit? Dan moet je een eigen aansluiting op een internet exchange nemen als je meer controle wilt.happysan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:09:
Voor mij is een kastje met volledige toegang tot al mijn verkeer en directe aansluiting op mijn router geen fijn idee.
Ja dus? Dat ding doet alleen omzetten van glas naar koper (en eventueel wat (xs)gpon dingen). Of heb je een bron dat dergelijke apparatuur mee kan luisteren?
Denk dat je dan beter een hoop apps van je telefoon kunt halen, eventuele cameras, slimme deurbellen, omvormers, televisies van je netwerk loskoppelen.
Ik zou eerst eens uitsluiten of het aan je eigen SFP ligt door langere tijd met de Odido ONT te werken. Als er iets mis is met je glasvezel dan zou de Odido ONT ook problemen moeten hebben.happysan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:12:
Sinds gister heb ik ineens iets geks. Ik heb de FS.com GPON-ONU-34-20BI SFP module in mijn Mikrotik router en die heeft jarenlang goed gewerkt. Maar nu sinds gister is m'n download ineens hard capped op 100mbit, waar de upload wel netjes 1gbit is (zoals het hoort). Na er gister uren mee te hebben zitten klooien werkte het ineens weer goed. Helaas vandaag weer hetzelfde probleem.
Volgens mij valt er niet zoveel in te stellen op zo'n ding.
Ja goed plan, dat ben ik aan het doen. Gisteravond de media converter van Odido aangesloten en daar even een paar dagen mee werken, kijken hoe dat gaat.Kalentum schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:33:
[...]
Ik zou eerst eens uitsluiten of het aan je eigen SFP ligt door langere tijd met de Odido ONT te werken. Als er iets mis is met je glasvezel dan zou de Odido ONT ook problemen moeten hebben.
Volgens mij valt er niet zoveel in te stellen op zo'n ding.
Er valt inderdaad niet zo heel veel in te stellen, maar tegelijkertijd ook weer wel. Die stick van mij draait een OpenWRT gebaseerde firmware, hierop is in te loggen en vanalles in te stellen. Enige wat ik heb ingesteld is het vendor id en serienummer in het registratieprofiel. Bij het troubleshooten nog wat geprobeerd in de communicatiemodus tussen de router en de stick en wat maskers in het profiel. Ook verschillende aanmeldingsprofielen geprobeerd die standaard aanwezig zijn in de firmware. Helaas allemaal geen verschil, ofwel exact hetzelfde gedrag of helemaal geen verbinding.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen