• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:39
DjoeC schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:47:
[...]

Het probleem is dan dat je draadloze invloeden van andere apparaten van jezelf en/of buren - misschien hebben die ook wel een nieuw speeltje - niet kunt uitsluiten. Maar goed, misschien ligt het aan Odido aleen: hoe toon je dat aan.

Overigens, ik verwacht dat zelfs Apple spul wel bedraad kan worden aangesloten bijvoorbeeld via een USB-C <> RJ45/Ethernet adaptertje.
Daarom vraag ik hier om ervaringen mbt jitter in de avonduren. Als ik binnen 14 dagen na start abonnement opzeg hoef ik dat niet aan te tonen en ga ik gewoon terug naar KPN. Dan maar iets duurder uit.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:28
Bard1982 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:04:
[...]

Daarom vraag ik hier om ervaringen mbt jitter in de avonduren. Als ik binnen 14 dagen na start abonnement opzeg hoef ik dat niet aan te tonen en ga ik gewoon terug naar KPN. Dan maar iets duurder uit.
Heb je dit topic al bekeken? Ik zou zeggen: Snel naar https://www.megekko.nl/info/openingstijden/ dan kun je vanavond nog bedraad meten.....

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Bard1982 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:12:
Wat zijn jullie ervaringen met Odido glasvezel in de avond? Ik ben deze week overgestapt van KPN en had gisteravond erg veel last van jitter (>1000) en latency spikes. In de nacht en ochtend werkte het weer perfect. Bij KPN had ik daar nooit last van.
Buiten dat wisselt ook de snelheid erg. Vooral 's-avond en tijdens schoolvakantie varieert het sterk van 350 Mbit tot 1000 Mbit. 's-morgens is het altijd OK

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met Odido glasvezel in de avond? Ik ben deze week overgestapt van KPN en had gisteravond erg veel last van jitter (>1000) en latency spikes. In de nacht en ochtend werkte het weer perfect. Bij KPN had ik daar nooit last van.
Hier via Delta netwerk. Nu strak 1Gb up en down. 5ms latency.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:49

vr6-only

Blub Blub

Bard1982 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:04:
[...]

Geen idee of hetzelfde issue bij jou ook aan de hand is, maar ik herken het volgende:

Odido via WBA op XGSPON van KPN > issues tijdens piekbelasting. Dit is volgens mij al een tijd zo en varieert per regio. Dit werd ook weleens veroorzaakt door een bepaalde ONT, maar dat schijnt opgelost te zijn.

Zelf heb ik nu ruim 1 jaar Odido op KPN, maar over eigen apparatuur van Odido (ODF access) en tot dusver is het heel stabiel. Vandaar ook recent verlengd met 2 jaar.

It ain't stupid if it works!

• Bard1982
Thx voor de reacties. Gisteravond tussen 18 en 21 was het opnieuw dramatisch met de jitter en latency en vanochtend werkte het weer perfect. Heb mijn contract met Odido binnen de herroepingstermijn ontbonden en weer KPN besteld. Wil het risico niet lopen dat het om wijkcongestie gaat en heb geen zin in een lange route met testen / nieuwe instellingen / testen / repeat repeat.

• DjoeC
Bard1982 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:26:
Thx voor de reacties. Gisteravond tussen 18 en 21 was het opnieuw dramatisch met de jitter en latency en vanochtend werkte het weer perfect. Heb mijn contract met Odido binnen de herroepingstermijn ontbonden en weer KPN besteld. Wil het risico niet lopen dat het om wijkcongestie gaat en heb geen zin in een lange route met testen / nieuwe instellingen / testen / repeat repeat.
Dat is een keuze. Benieuwd of KPN je gelijksoortige meetwaarden gaat opleveren. Laat je dat na het terugzetten nog even weten?

• Bard1982
DjoeC schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:19:
[...]

Dat is een keuze. Benieuwd of KPN je gelijksoortige meetwaarden gaat opleveren. Laat je dat na het terugzetten nog even weten?
jep, zal ik doen. Die activatie staat nu gepland op 7 mei. Krijg tot die tijd een tijdelijk 4G modem.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:53
Vanmiddag kwam de monteur om het aan te sluiten. Zag mijn patchkast en UniFi en vroeg alleen of ik vlan 300 had ingesteld.
Utp erin en direct verbinding.
Dat zyxel modem is niet uit de verpakking geweest 😜

Met kpn altijd rond de 980 nu ruim boven de 1000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc4b9VN1U67LrbFcDWI4OPrVvv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1chUpOZuCCleXfSfBw16Ulm.jpg?f=fotoalbum_large

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 21:26
Bedraad altijd 5-6ms latency en 125mbps op mijn 100mbps abbo.
Odido levert 140 mbps, om bufferbloat te voorkomen schroef ik die met sqm/cake terug naar 125mbps.
Alleen via Wifi is de latency wat hoger 10-20ms in huis. In de tuin wil de latency wel eens wat hoger zijn, maar dat ligt meer aan Wifi.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 19:46
nafofella schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:22:
Vanmiddag kwam de monteur om het aan te sluiten. Zag mijn patchkast en UniFi en vroeg alleen of ik vlan 300 had ingesteld.
Utp erin en direct verbinding.
Dat zyxel modem is niet uit de verpakking geweest 😜

Met kpn altijd rond de 980 nu ruim boven de 1000.
[Afbeelding]
Hier is het altijd net boven de 1000 / 1000 met Odido.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 23:31

EraZor

Don't mention the war

Nvm, ik ben een klungel 🙄

[ Voor 95% gewijzigd door EraZor op 25-04-2026 19:32 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
EraZor schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:24:
Hmm is er wat loos bij Odido, momenteel?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het niet bij jouw zit? En dat jij een 10Mbps verbinding ergens hebt?

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 23:31

EraZor

Don't mention the war

..kabel in m’n UniFi zat niet goed vast 😬

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:02
Iemand ervaring met portforwarding op de Zyxel T56 voor home Assistant poort 8123? Krijg dit niet werkend bij familie, terwijl ik het zelf eenvoudig aan de gang heb gekregen met een fritzbox.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 08:14
bbn_ldp schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:07:
Iemand ervaring met portforwarding op de Zyxel T56 voor home Assistant poort 8123? Krijg dit niet werkend bij familie, terwijl ik het zelf eenvoudig aan de gang heb gekregen met een fritzbox.
ja ik,
1 Homeassistant Standaard 192.168.1.xxx 443 443 443 443 TCP
2 homeassistant2 Standaard 192.168.1.xxx 8123 8123 8123 8123 TCP
3 wireguard Standaard 192.168.1.xx 51820 51820 51820 51820 UDP

• bbn_ldp
Tito129 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:44:
[...]

ja ik,
1 Homeassistant Standaard 192.168.1.xxx 443 443 443 443 TCP
2 homeassistant2 Standaard 192.168.1.xxx 8123 8123 8123 8123 TCP
3 wireguard Standaard 192.168.1.xx 51820 51820 51820 51820 UDP
Ik zie dat jij standaard gebruikt terwijl eth nogiets wordt geadviseerd voor glasvezel, dus dat kan ik nog proberen. Heb jij dsl of glasvezel? Ik heb ook gebruik gemaakt van 192.168.2.x, waarvan ik lees dat dat problemen kan geven, maar diverse apparaten in HA hebben dat adres

[ Voor 12% gewijzigd door bbn_ldp op 27-04-2026 21:17 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 08:14
bbn_ldp schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:15:
[...]

Ik zie dat jij standaard gebruikt terwijl eth nogiets wordt geadviseerd voor glasvezel, dus dat kan ik nog proberen. Heb jij dsl of glasvezel? Ik heb ook gebruik gemaakt van 192.168.2.x, waarvan ik lees dat dat problemen kan geven, maar diverse apparaten in HA hebben dat adres
Ik heb glasvezel , je verwijst naar het Ip adres van het apparaat wat homeassitant draait.
Dus kijk wel dhcp adres je homeassistent server heeft gekregen.

• bbn_ldp
Tito129 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:25:
[...]

Ik heb glasvezel , je verwijst naar het Ip adres van het apparaat wat homeassitant draait.
Dus kijk wel dhcp adres je homeassistent server heeft gekregen.
Die weet ik wel vanuit de lijst in de T56, maar het lukt niet om van buitenaf te bereiken. Ik gebruik verder geen router of modem achter de zyxel, alleen maar een kleine switch van TP Link.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011

rvk

bbn_ldp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:56:
[...]
Die weet ik wel vanuit de lijst in de T56, maar het lukt niet om van buitenaf te bereiken. Ik gebruik verder geen router of modem achter de zyxel, alleen maar een kleine switch van TP Link.
Misschien hele stomme vraag... maar heb je het schuifje van Actief op aan gezet?
Standaard staat bij het aanmaken van een port forward die Actief volgens mij uit en moet je dus niet vergeten aan te schuiven ;)

• wessen1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 21:29
Heb de volgende mail ontvangen:

De definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis gaat activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op 01-05-2026.

Kan ik vanaf dit moment zelf mijn ONT via vlan linken aan mijn BE25 (TPLink) en is Gideon dan dus niet meer nodig? Of activeert Gideon de verbinding bij Odido?

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:36
wessen1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:05:

De definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis gaat activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op 01-05-2026.

Kan ik vanaf dit moment zelf mijn ONT via vlan linken aan mijn BE25 (TPLink) en is Gideon dan dus niet meer nodig? Of activeert Gideon de verbinding bij Odido?
Zoals in de Topicstart vermeld, is tenzij er gekozen is voor Doe-Het-Zelf installatie, de installatie door Guidion altijd nodig.

• bbn_ldp
rvk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:49:
[...]

Misschien hele stomme vraag... maar heb je het schuifje van Actief op aan gezet?
Standaard staat bij het aanmaken van een port forward die Actief volgens mij uit en moet je dus niet vergeten aan te schuiven ;)
Zelf die heb ik aangezet :)

• DjoeC
wessen1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:05:

Ongeacht of je de boel zelf aangeslingerd krijgt ALTIJD de monteur laten komen, daar is in dit topic al veel (positiefs) over geschreven.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 19:43
Eerder heb ik ook positief geschreven over:

Glasvezel afgemonteerd>ZELF Zyxel aansluiten, werkt dit, dan je eigen router aansluiten en Guidion afzeggen.

Zowel zelf, als ouders, als vrienden dit gedaan, werkt perfect.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:40
Ik ben juist blij dat Guidion bij ons kwam. De aansluiting in de meterkast is niet goed. Meteen doorgezet naar Open Dutch Fiber en die komen het van de week meteen herstellen.

Tot die tijd een Klik en Klaar ding staan

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HansAnders07 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:13:
Ik ben juist blij dat Guidion bij ons kwam. De aansluiting in de meterkast is niet goed. Meteen doorgezet naar Open Dutch Fiber en die komen het van de week meteen herstellen.

Tot die tijd een Klik en Klaar ding staan
Die monteurs kunnen vaak net wat meer zien en hebben inderdaad ook de lijntjes naar ODF of KPN. In mijn situatie lag er wel glasvezel en hing er ook al een ONT, maar was deze nooit in gebruik genomen. De monteur moest toch even bellen om de lijn te activeren.

Have you tried turning it off and on again?

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:33
Met name van PON naar XGSPON is het ook handig. In de wijkkast moet dan ook een omzetting worden gedaan. Je bent er dan wel zeker van dat alles werkend wordt opgeleverd.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05 09:03
Weet iemand toevallig hoe je een nieuwe vast ipadres kan aanvragen bij Odido glasvezel?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
0re0 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:54:
Weet iemand toevallig hoe je een nieuwe vast ipadres kan aanvragen bij Odido glasvezel?
Niet voor zover ik weet. Mocht je een ander dynamisch ip willen dan is je router een half uurtje van de stroom afhalen genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 30-04-2026 21:59 ]

• nafofella
DjoeC schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ongeacht of je de boel zelf aangeslingerd krijgt ALTIJD de monteur laten komen, daar is in dit topic al veel (positiefs) over geschreven.
De gideon monteur of installatie zat gratis bij abbo odido in.
Hij was met 10 minuten klaar en werkte direct.
Maakte ff foto van snelheid en klaar.

Dat hele traject was gewoon uitmuntend.

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05 09:03
rens-br schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:58:
[...]

Niet voor zover ik weet. Mocht je een ander dynamisch ip willen dan is je router een half uurtje van de stroom afhalen genoeg.
Ik heb clone mac geactiveerd op mijn TP link. Werkt blijkbaar ook!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:01
BETA

[ Voor 97% gewijzigd door wvkreg op 04-05-2026 09:09 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 16:31
Related aan dit:
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Het kan ook goed zijn dat ze je tegelijk van AON naar XSG-PON omzetten, daarvoor is sowieso een monteur nodig. En natuurlijk ook een nieuwe NT. Ook werkt de DrayTek SFP module dan niet meer.
Hier heb ik vanaf 2019 glasvezel van t-mobile wat was opgeleverd door Guidion. Het is waarschijnlijk een originele AON aansluiting.
Ik gebruik al jaren een eigen NUC als router, wat (y) werkt.

Nu heb ik begin april de brief hieronder gekregen. Tot op de dag van vandaag werkt internet goed.
Wat raden jullie aan? Zelf contact opnemen of wachten tot hun (weer) contact opnemen?
Vraag nu gratis je nieuwe modem aan.
Hallo,
Je leent een Huawei modem van ons. Die is verouderd en moet worden vervangen.
We stuurden je al een bericht hierover. Want je kan nu een nieuwe, moderne Zyxel aanvragen.
Doe je dat snel nog? Kan je weer jaren vooruit.
Heb je het nieuwe modem inmiddels al genstalleerd?
Dan kun je dit bericht negeren.
Heb je al een nieuwer modem gekregen?
Installeer 'm dan zo snel mogelijk of neem contact op met Service 0800-0092 als je er
niet uit komt.
Huawei modem binnenkort niet veilig meer.
Het Huawei modem bij je thuis is niet meer van vandaag. Daarom is hij aan vervanging toe.
Regel het op tijd: vanaf 30 april 2026 ondersteunen we het apparaat niet meer.
De fabrikant doet dit ook niet meer. We kunnen je dan niet meer de online veiligheid bieden
die je nodig hebt. Je hoef dit oude modem niet naar ons terug te sturen. We vragen je om
`m in te leveren bij een afvalscheidingspunt. Zodat -ie op een goede manier gerecycled
wordt. Kijk voor het dichtstbijzijnde punt op: inleverpunten.stichting-open.org.
Log voor 30 april in op de Odido website voor het aanvragen
van je nieuwe modem.
Zeker blijven van snel en veilig internet? De aanvraag voor je
nieuwe Zyxel modem staat automatisch voor je klaar op de
Odido website als je bent ingelogd.
Scan de QR-code
en bestel het nieuwe
Zyxel modem direct.
Doe je nu niks en heb je na 30 april 2026 hulp nodig met
je internetverbinding? Dan kunnen we je niet helpen. Zo kan je dus zonder internet komen
te zitten. Mocht het aanvragen op de website niet lukken, neem dan contact op met onze
Service op 0800-0092.
Je kan het nieuwe modem na die datum wel nog aanvragen op 0800-0092,
maar het is natuurlijk handiger om het nu te doen.
Tot gauw,
Gijs van Odido

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:06
Killerbert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:28:
Related aan dit:

[...]

Hier heb ik vanaf 2019 glasvezel van t-mobile wat was opgeleverd door Guidion. Het is waarschijnlijk een originele AON aansluiting.
Ik gebruik al jaren een eigen NUC als router, wat (y) werkt.

Nu heb ik begin april de brief hieronder gekregen. Tot op de dag van vandaag werkt internet goed.
Wat raden jullie aan? Zelf contact opnemen of wachten tot hun (weer) contact opnemen?

[...]
Ik zou ze contacteren. Vooral hierom:
Doe je nu niks en heb je na 30 april 2026 hulp nodig met
je internetverbinding? Dan kunnen we je niet helpen.
.

Mocht je ooit tegen problemen aanlopen met de verbinding, vragen ze om de geleende modem aan te sluiten. Wanneer je dat dan niet doet helpen ze je ook niet verder. Nu zeggen ze dat ze sowieso niet helpen omdat je een oude modem in bezit hebt. Tegen de tijd dat je problemen ervaart en ze moeten dan nog de leenmodem opsturen voordat ze je willen helpen, ben je zo weer enkele werkdagen verder.

• Schuilnaam85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 19:02
buglife schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:48:
[...]

Welke regio heb je het over? Anders is vergelijken wel lastig, tenzij je op zoek bent naar landelijke ervaringen. Overigens merk ik zelf niet dat de verbinding in de avond hapert, net als overdag.
ik heb sinds een aantal dagen een lagere snelheid dan normaal, ik meet normaal met unifi elke nacht snelheden tegen de 1gb up en down, nu op de dag haal ik nog geen 300mb up en down. was direct te merken met streaming (minder goeie kwaliteit beeld

• wvkreg
  • Laatst online: 05-05 09:01
Ligt aan je apparatuur dan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dws3wv1G/odido.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door wvkreg op 03-05-2026 18:47 . Reden: plaatjes ]

Schuilnaam85 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:15:
[...]
nu op de dag haal ik nog geen 300mb up en down. was direct te merken met streaming (minder goeie kwaliteit beeld
300millibit is ook wel erg langzaam. Kun je het beste melden bij Odido. Dan kunnen ze je lijn doormeten. Moet je wel hun router eerst aansluiten voordat je belt.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Ligt internet bij andere mensen er ook uit? Hier geen internet mogelijk als ik verbonden ben met wifi.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Nee, bij mij niet (zeeland).

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 19:43
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 05:53:
Ligt internet bij andere mensen er ook uit? Hier geen internet mogelijk als ik verbonden ben met wifi.
Als het zonder wifi (dus bekabeld) wel werkt dat ligt het wellicht in je eigen netwerk

• dutchnltweaker
boswandeling schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:52:
[...]

Als het zonder wifi (dus bekabeld) wel werkt dat ligt het wellicht in je eigen netwerk
Modem van odido zelf gebruikt, geen internet/wifi, eigen router precies hetzelfde. Bekabeld pc werkt ook niet.

• dutchnltweaker
Toevoeging, lampje van ont kastje is oranje aan de onderkant? Voor de rest zijn alle bolletjes groen.

• buglife
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:47:
Toevoeging, lampje van ont kastje is oranje aan de onderkant? Voor de rest zijn alle bolletjes groen.
Heb je nog steeds problemen met de verbinding?

• dutchnltweaker
buglife schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Heb je nog steeds problemen met de verbinding?
Jep. Stap morgen wel over naar een andere provider, maar heb overstapservice voor morgen.

[ Voor 20% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-05-2026 10:29 ]

• buglife
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Jep. Stap morgen wel over naar een andere provider, maar heb overstapservice voor morgen.
Uhm, zou wel erg vroeg zijn als die overstapservice morgen is. Hier in ieder geval nergens last van.

• dutchnltweaker
buglife schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Uhm, zou wel erg vroeg zijn als die overstapservice morgen is. Hier in ieder geval nergens last van.
De kogel is door de kerk: Odido heeft me simpelweg een dag te vroeg afgesloten. Het gesprek met de klantenservice was helaas een schoolvoorbeeld van 'hoe het niet moet'. Eerst de schuld bij de klant leggen, dan pas soortvan toegeven dat de eigen mailings inderdaad 6 mei zeggen, om vervolgens met het absurde voorstel te komen om voor één dag een nieuw abonnement (Klik&Klaar) af te sluiten.
​Na een kansloze discussie heb ik maar genoegen genomen met een unlimited 24-uurs voucher. Morgen stappen we over naar Budget Internet, hopelijk verloopt die start soepeler.

• buglife
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:02:
[...]

De kogel is door de kerk: Odido heeft me simpelweg een dag te vroeg afgesloten. Het gesprek met de klantenservice was helaas een schoolvoorbeeld van 'hoe het niet moet'. Eerst de schuld bij de klant leggen, dan pas soortvan toegeven dat de eigen mailings inderdaad 6 mei zeggen, om vervolgens met het absurde voorstel te komen om voor één dag een nieuw abonnement (Klik&Klaar) af te sluiten.
​Na een kansloze discussie heb ik maar genoegen genomen met een unlimited 24-uurs voucher. Morgen stappen we over naar Budget Internet, hopelijk verloopt die start soepeler.
Balen. Hopelijk word je niet pas aan het einde van de middag afgesloten. Wel slecht dat het een dag te vroeg is. Ik ben benieuwd hoe het met mijn overstap in juli gaat.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 19:46
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:02:
[...]

Heeft Odido je afgesloten? Of is er simpelweg 1 dag te vroeg gepatcht? Je zou kunnen testen met aansluiten van je modem of je niet signaal krijgt van Budget.

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 05:53:
Hier ook, welke regio zit jij?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 15:37

R-B

Blokkert

The_Admin schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:47:
[...]

Hier ook, welke regio zit jij?
Hier ook.
Noord Holland / Heemskerk, maar mijn moeder (zelfde dorp) werkt het wel..

Sinds vannacht rond 00:00 is het offline, gebruik een eigen modem (UniFi Cloud Gateway Ultra), maar die zegt simpelweg "Internet Connection" offline. Heb beiden (ONT + Modem) al herstart.. zonder resultaat.

Edit:
Wijk genoot heeft zelfde probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door R-B op 06-05-2026 07:52 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• The_Admin
Ja zelfde regio hier, volgens Unifi ging de boel om 23:37 offline. ONT herstart en 3 lampjes branden groen, maar geen internet

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 15:37

R-B

Blokkert

Klopt, de ONT heeft inderdaad de standaard 3 lampjes branden.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:46

ralpje

Deugpopje

R-B schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:50:
[...]

Hier ook.
Noord Holland / Heemskerk, maar mijn moeder (zelfde dorp) werkt het wel..

Sinds vannacht rond 00:00 is het offline, gebruik een eigen modem (UniFi Cloud Gateway Ultra), maar die zegt simpelweg "Internet Connection" offline. Heb beiden (ONT + Modem) al herstart.. zonder resultaat.

Edit:
Wijk genoot heeft zelfde probleem.
Hier ook Heemskerk (Breedweer, 1963) en geen internet. Fiber verbinding is gewoon op en de link tussen ONT en m'n Unifi is ook oké, maar er gaat geen data overheen. Sinds gisteren 23:43 ongeveer.

Net Odido gebeld, er blijkt een outage te zijn. Wordt inmiddels ook gemeld op de storingspagina. Kreeg drie keer een voucher om m'n drie mobiele abbo's op dit adres als hotspot te kunnen gebruiken. Gelukkig had ik op alle drie al onbeperkt data :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• The_Admin
ralpje schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Hier ook Heemskerk (Breedweer, 1963) en geen internet. Fiber verbinding is gewoon op en de link tussen ONT en m'n Unifi is ook oké, maar er gaat geen data overheen. Sinds gisteren 23:43 ongeveer.

Net Odido gebeld, er blijkt een outage te zijn. Wordt inmiddels ook gemeld op de storingspagina. Kreeg drie keer een voucher om m'n drie mobiele abbo's op dit adres als hotspot te kunnen gebruiken. Gelukkig had ik op alle drie al onbeperkt data :+
Yes, zag hem ook net;

Er is een storing.
We zoeken uit wat er aan de hand is. Zodra we meer weten over de storing, lees je het hier.

Gevolg
Geen Internet en WiFi + TV + Vast Bellen
Situatie nu
We zoeken uit wat er aan de hand is.
Gemeld op
06 mei 2026, 08:09 uur
Duurt tot ongeveer
*
*We weten nog niet precies wanneer de storing is opgelost. Als we het weten, lees je het hier.

Zijn natuurlijk de nodige werkzaamheden aan de gang, wellicht daarmee toch een relatie.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:46

ralpje

Deugpopje

ralpje schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:48:
[...]

FWIW: Zojuist (rond 11:30) kwam de boel bij mij weer online (zonder verder handmatige actie).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• dutchnltweaker
buglife schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Balen. Hopelijk word je niet pas aan het einde van de middag afgesloten. Wel slecht dat het een dag te vroeg is. Ik ben benieuwd hoe het met mijn overstap in juli gaat.
Monteur was er, 5/10 minuten later stond hij weer buiten en werkte alles weer. Heb het maar de monteur laten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-05-2026 10:49 ]

• Bard1982
Bard1982 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:26:
Anderhalve week lang met odido was het overdag acceptabel, maar s avonds stortte de stabiliteit volledig in. Heb sinds vandaag weer glasvezel KPN met een Box 12 en verbinding is ook in de avond weer super stabiel. Denk echt dat er sprake was van wijkcongestie. Glasvezel ligt hier nu ruim een jaar. Blij dat ik er direct binnen herroepingstermijn vanaf kon.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:38
Meer mensen waarbij odido eruit ligt? Alles kapot hier in Leeuwarden

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:35
Dracoz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:18:
Meer mensen waarbij odido eruit ligt? Alles kapot hier in Leeuwarden
Idd hier ook.

Leeuwarden

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Ja ook in Eindhoven omgeving

• _Richie_
  • Niet online
Beste allen, ik heb het topic doorlopen maar krijg geen duidelijk antwoord op mijn vraag.

Mijn setup: ONT-kastje van KPN (WBA/AON) -> Fiber -> SFP Unifi Fiber (huidig: KPN Glasvezel).

Nu ga ik binnenkort voor 2 jaar weer naar Odido overstappen (max 1 gb mogelijk, dus WBA) en wil ik de overstap zo makkelijk mogelijk maken door alleen VLAN (naar 300) aan te passen op dag van de overstap. Vorige keer in mijn gedachten is er iemand van Guidion geweest (nu weer waarschijnlijk) en die moet alles conform zijn instructies weer omzetten (andere ONT etc). Verder moet hij dan de modem aansluiten voor activatie.

Vraag: Zijn ze bij Odido inmiddels flexibeler met de installatie dat ik dit kan skippen? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast dank.
@_Richie_ check eens de tekst in het gele balkje: Alle vragen omtrent de monteurs

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:23
Ondertussen heb ik nu bijna een maand mijn Odido 2GB verbinding actief en wil hierbij even mijn ervaring delen. Na de wat stroeve oplevering als het gevolg van een defecte ONT is na het vervangen daarvan de aansluiting werkend. Met de speedtest krijg ik een hele mooie download van zelfs meer dan beloofd en tikt die nipt de 2101 Mbps aan waarbij de upload wel iets achterblijft met zo'n 1700 Mbps. Ook downloaden op usenet, e.d. gaat supersnel, dus wat dat betreft zeer tevreden.

Wat me wel opvalt in vergelijking tot Delta (1GB) over dezelfde glasvezel is dat webpagina's wat traag laden. Ik heb in het modem al andere DNS servers ingesteld, op dit moment Cloudflare 1.1.1.1. en 1.0.0.1 en heb ook Google 8.8.8.8. en 8.8.4.4. geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Is dit wellicht de reden dat het Zyxel modem niet zo populair is onder de Odido klanten hier?

Ik heb een Linksys Velop pro 7 mesh set er achter met een bekabelde backhaul en omdat deze helaas geen VLAN op DHCP ondersteunt, moet de Zyxel er wel tussen. Is het aan te raden een andere router aan te schaffen en zoja welke is aan te raden? Zonder WiFi is geen probleem aangezien dat al door de Velop Pro 7 wordt geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 09-05-2026 12:34 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:27:
Ondertussen heb ik nu bijna een maand mijn Odido 2GB verbinding actief en wil hierbij even mijn ervaring delen. Na de wat stroeve oplevering als het gevolg van een defecte ONT is na het vervangen daarvan de aansluiting werkend. Met de speedtest krijg ik een hele mooie download van zelfs meer dan beloofd en tikt die nipt de 2101 Mbps aan waarbij de upload wel iets achterblijft met zo'n 1700 Mbps. Ook downloaden op usenet, e.d. gaat supersnel, dus wat dat betreft zeer tevreden.

Wat me wel opvalt in vergelijking tot Delta (1GB) over dezelfde glasvezel is dat webpagina's wat traag laden. Ik heb in het modem al andere DNS servers ingesteld, op dit moment Cloudflare 1.1.1.1. en 1.0.0.1 en heb ook Google 8.8.8.8. en 8.8.4.4. geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Is dit wellicht de reden dat het Zyxel modem niet zo populair is onder de Odido klanten hier?

Ik heb een Linksys Velop pro 7 mesh set er achter met een bekabelde backhaul en omdat deze helaas geen VLAN op DHCP ondersteunt, moet de Zyxel er wel tussen. Is het aan te raden een andere router aan te schaffen en zoja welke is aan te raden? Zonder WiFi is geen probleem aangezien dat al door de Velop Pro 7 wordt geregeld.
Moeilijk te zeggen, maar ik herken het beeld dat je schetst wel. Ik gebruik een eigen router, en wekt mij in ieder geval niet de indruk dat dit een oplossing voor jou gaat zijn.

Misschien eens bekabeld testen om Wi-F uit te sluiten? En valt er nog iets te zeggen over de websites zelf? Bij alle websites merkbaar?

• Tranquility
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:39:
Moeilijk te zeggen, maar ik herken het beeld dat je schetst wel. Ik gebruik een eigen router, en wekt mij in ieder geval niet de indruk dat dit een oplossing voor jou gaat zijn.

Misschien eens bekabeld testen om Wi-F uit te sluiten? En valt er nog iets te zeggen over de websites zelf? Bij alle websites merkbaar?
Uiteraard is alles hier in huis bekabeld aangesloten, dus ook de PC waar ik dit nu typ.
Op Delta had ik geen last van traag ladende websites en stond de Velop Pro 7 er ook tussen. Deze is trouwens voorzien van één 10GB en vier 2.5GB ethernetpoorten.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
Toen ik overging van Delta naar Odido (op hetzelfde glasvezelnetwerk) ging de latency van 3 ms naar 7 ms gemiddeld. Ging ik weer terug naar Delta, toen ging de latency weer van 7 ms naar 3 ms :)

• _Richie_
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:25:
@_Richie_ check eens de tekst in het gele balkje: Alle vragen omtrent de monteurs
Dank! Niks veranderd dus.

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:29
Ik heb gisteren een jaar abonnement afgesloten bij Odido. Het betreft een Internet+TV abonnement (Glasvezel 400 Mbit/s). Ons huidig abonnement loopt bij Ziggo (1000 Mbit/s). Met een huishouden van 3 is 1000 Mbit wellicht wat overkill. Er wordt actief thuisgewerkt met 2 personen en in de avond wordt er tv gekeken. Voor de rest wordt de lijn belast met wat internetten en streamen, niet zo heel spannend allemaal.

De overstap maken we omdat:
  1. Qua aanbiedingen lopen de ‘extra’s/kortingen’ voor vaste klanten behoorlijk achter als bij nieuwe klanten.
  2. Er ligt nu glasvezel en we willen dit ook eens een kans geven en kijken hoe dit werkt.
Nu is mijn opstelling dat ik een Mesh opstelling heb met 3 Deco M4's en 1 Deco X20. De X20 hangt direct achter het Ziggo Modem en de rest staan (bedraad) aangesloten verdeeld over de rest van het huis. Wifi ontvangst is hierdoor perfect door het hele huis. Wifi op het Ziggo Modem is uitgeschakeld.

Ik heb 2 vragen.

Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik twijfel nog een beetje. Kan deze opstelling ook achter het ZyXel T-56 Modem van Odido waarbij ik de Wifi uit zet van het Modem?

De aansluiting staat gepland voor 24 juni 2026. Het abonnement met Ziggo laat ik doorlopen en zeg ik zelf op zodra ik tevreden ben met Odido. Ik wil het risico beperken op ‘geen internet’. Ik heb tenslotte 14 dagen herroepingsrecht na aansluiting van 24 juni, toch?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Crawl NL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:47:
Ik heb gisteren een jaar abonnement afgesloten bij Odido. Het betreft een Internet+TV abonnement (Glasvezel 400 Mbit/s). Ons huidig abonnement loopt bij Ziggo (1000 Mbit/s). Met een huishouden van 3 is 1000 Mbit wellicht wat overkill. Er wordt actief thuisgewerkt met 2 personen en in de avond wordt er tv gekeken. Voor de rest wordt de lijn belast met wat internetten en streamen, niet zo heel spannend allemaal.

1. Qua aanbiedingen lopen de ‘extra’s/kortingen’ voor vaste klanten behoorlijk achter als bij nieuwe klanten.
  2. Er ligt nu glasvezel en we willen dit ook eens een kans geven en kijken hoe dit werkt.
Nu is mijn opstelling dat ik een Mesh opstelling heb met 3 Deco M4's en 1 Deco X20. De X20 hangt direct achter het Ziggo Modem en de rest staan (bedraad) aangesloten verdeeld over de rest van het huis. Wifi ontvangst is hierdoor perfect door het hele huis. Wifi op het Ziggo Modem is uitgeschakeld.

Ik heb 2 vragen.

Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik twijfel nog een beetje. Kan deze opstelling ook achter het ZyXel T-56 Modem van Odido waarbij ik de Wifi uit zet van het Modem?

De aansluiting staat gepland voor 24 juni 2026. Het abonnement met Ziggo laat ik doorlopen en zeg ik zelf op zodra ik tevreden ben met Odido. Ik wil het risico beperken op ‘geen internet’. Ik heb tenslotte 14 dagen herroepingsrecht na aansluiting van 24 juni, toch?
Dat kan zeker. Is wat dat betreft vrij universeel en toegankelijk om Wi-Fi met andere apparatuur te faciliteren.

• Tranquility

Ik heb 2 vragen.

Een TP-Link Deco heeft volgens mij VLAN 300 ondersteuning, dan kun je de Zyxel er helemaal tussenuit laten. Ik heb zelf een Linksys Velop Pro 7 mesh set, maar die heeft helaas geen VLAN op DHCP, dus moet ik de Zyxel er wel tussen laten, anders had ik hem ook weggelaten. En die twee weken herroeping klopt volgens mij wel.

• RonnyB1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:25

Ik heb 2 vragen.

Ik denk dat je herroepingsrecht 15 dagen na je bestelling verloopt, niet pas 15 dagen na starten dienst? Dat zou ik even nakijken als ik jou was.

• Crawl NL
Tranquility schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Een TP-Link Deco heeft volgens mij VLAN 300 ondersteuning, dan kun je de Zyxel er helemaal tussenuit laten. Ik heb zelf een Linksys Velop Pro 7 mesh set, maar die heeft helaas geen VLAN op DHCP, dus moet ik de Zyxel er wel tussen laten, anders had ik hem ook weggelaten. En die twee weken herroeping klopt volgens mij wel.
Dat zou mooi zijn. Ik zal dit even verder onderzoeken of dit inderdaad mogelijk is.
RonnyB1986 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Ik denk dat je herroepingsrecht 15 dagen na je bestelling verloopt, niet pas 15 dagen na starten dienst? Dat zou ik even nakijken als ik jou was.
Ben er even dieper ingedoken en ik lees het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcG1Z31jMM0KW9yi9ftlw_cGTkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A38qCtXqUVG3Qxxb3rgcYcOg.png?f=fotoalbum_large Ik had het dus niet hoeven te vragen. Het kan na installatie. In ieder geval bedankt.

Nu wachten tot 24 juni, ik ben benieuwd.

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 13:19
Kregen een erg mager aanbod voor verlenging (4 maanden 15 EUR korting ofzo, voor een 1 jarig abbo, niets over een soortgelijk nieuw aanbod na 8 maanden, pas echt na een volledig 1 jarig abbonement dus).

Er zijn nu wel andere providers beschikbaar op het adres, maar erg mooie aanbiedingen zijn dat ook niet. Ik zie SNLLR maar daar lees ik wat beroerde ervaringen, en dan moeten we ook nog zelf TV gaan regelen want dat kost daar 15EUR p/m. En echt heel veel verschil maakt het qua prijs ook niet. Dus maar weet een jaar Odido dan, maar ik zal nooit snappen hoe er nog steeds zoveel verschil in de persoonlijke aanbiedingen zit, was vorig jaar net zo. En als je het dan benoemd haalt het ook niets aan.

En Fiber.nl, ook nog niet heel bekend mee. Toch even over inlezen dan.

Waren er helaas weer te laat bij met bellen, we betalen al weer 5 maanden de volle mep terwijl we dus voor een volgende aanbieding/verlenging hadden kunnen informeren, helaas.

Vraag me af of we dit moeten rekken tot Black Friday wanneer de mooiere aanbiedingen (?) meestal weer komen. Want als ik nu weer iets afsluit voor een jaar, dan zit ik volgend jaar in dezelfde situatie. Dus even geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

[ Voor 11% gewijzigd door stfnz op 11-05-2026 16:03 ]

• vanTilburg
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-05 17:57
Goedendag allemaal,

Op korte termijn loopt mijn contract bij Trined (1GB verbinding á €54 p/mnd) af, gekeken naar de huidige aanbieding bij Odido (€30 p/mnd bij 24mnd) gaat mijn voorkeur prijstechnisch natuurlijk uit naar Odido. Als je een beetje gaat zoeken lees je erg veel ervaringen/ problemen met bufferbloat, latency, etc. Zijn er inmiddels oplossingen gevonden voor deze problemen? Is een andere modem voldoende? Betreft regio eindhoven, ODF glasvezel.

[ Voor 3% gewijzigd door vanTilburg op 11-05-2026 17:57 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
stfnz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:59:
Kregen een erg mager aanbod voor verlenging (4 maanden 15 EUR korting ofzo, voor een 1 jarig abbo, niets over een soortgelijk nieuw aanbod na 8 maanden, pas echt na een volledig 1 jarig abbonement dus).

Er zijn nu wel andere providers beschikbaar op het adres, maar erg mooie aanbiedingen zijn dat ook niet. Ik zie SNLLR maar daar lees ik wat beroerde ervaringen, en dan moeten we ook nog zelf TV gaan regelen want dat kost daar 15EUR p/m. En echt heel veel verschil maakt het qua prijs ook niet. Dus maar weet een jaar Odido dan, maar ik zal nooit snappen hoe er nog steeds zoveel verschil in de persoonlijke aanbiedingen zit, was vorig jaar net zo. En als je het dan benoemd haalt het ook niets aan.

En Fiber.nl, ook nog niet heel bekend mee. Toch even over inlezen dan.

Waren er helaas weer te laat bij met bellen, we betalen al weer 5 maanden de volle mep terwijl we dus voor een volgende aanbieding/verlenging hadden kunnen informeren, helaas.

Vraag me af of we dit moeten rekken tot Black Friday wanneer de mooiere aanbiedingen (?) meestal weer komen. Want als ik nu weer iets afsluit voor een jaar, dan zit ik volgend jaar in dezelfde situatie. Dus even geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Als je met je partner woont, gewoon opzeggen en op naam van partner aanvragen met nieuwe klantkorting is ook een optie.
Lord_Dain schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Als je met je partner woont, gewoon opzeggen en op naam van partner aanvragen met nieuwe klantkorting is ook een optie.
Dat hoeft niet, bij mij wilden ze het ook beëindigen en dan dezelfde dag een nieuw abonnement allebei op mijn naam afsluiten. Ik wilde dat zelf niet want ben dan mijn opnames kwijt.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21

Ik heb 2 vragen.

Ik heb Ziggo 400/40 voor 4 personen die alles streamen, en geregeld thuiswerken / studeren, en dat is ruim voldoende. De netwerk snelheid is nooit de beperking. Met 400/400 heb je dus ook ruim voldoende.

Ik heb een Deco X50 set, en deze heb ik oa uitgezocht of deze ook werkt met VLAN 300 van Odido. Ik heb een (ongebruikte) glasvezel in de meterkast, dus ik kan zo switchen als dat moet of als ik dat wil. Tot nu toe altijd nog een leuke korting gekregen, maar als dat stopt, dan kan ik over, zonder dat ik een Odido router moet gebruiken.

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 13:19
jongetje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Dat hoeft niet, bij mij wilden ze het ook beëindigen en dan dezelfde dag een nieuw abonnement allebei op mijn naam afsluiten. Ik wilde dat zelf niet want ben dan mijn opnames kwijt.
Probleem daarmee is dat toen we dit een keer hebben opgebracht (vorige ronde van verlenging was dit), de verkoper aan de telefoon toen zei dat we dan misschien wel een paar weken zonder internet zouden kunnen zitten.

Misschien was dit niet waar, maar dat risico is net iets te vervelend om het te gokken. Ik snap dat ze dit als afschrikker kunnen gebruiken maar ja.. kreeg je dan zwart op wit dat ze diezelfde dag alweer zouden activeren?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:44
Laten we wel wezen mensen, voor alle huishoudens is de 100Mbit genoeg.

100Mbit is op Odido's eigen netwerk stiekem 140Mbit.

Thuiswerken (Teams) kost max 20Mbit. Dus 3 thuiswerkers is 60Mbit.

Netflix 4K is 16Mbit max. 2 streams is dus 32Mbit erbij, zit je op 92Mbit.

De enige reden die ik kan verzinnen is gamen, waarbij je updates of games download en niet wilt wachten?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Crawl NL
ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Ik heb Ziggo 400/40 voor 4 personen die alles streamen, en geregeld thuiswerken / studeren, en dat is ruim voldoende. De netwerk snelheid is nooit de beperking. Met 400/400 heb je dus ook ruim voldoende.

Ik heb een Deco X50 set, en deze heb ik oa uitgezocht of deze ook werkt met VLAN 300 van Odido. Ik heb een (ongebruikte) glasvezel in de meterkast, dus ik kan zo switchen als dat moet of als ik dat wil. Tot nu toe altijd nog een leuke korting gekregen, maar als dat stopt, dan kan ik over, zonder dat ik een Odido router moet gebruiken.
Dank. Ik ga er ook vanuit dat een downgrade naar 400 geen problemen gaat geven. Er komt een monteur langs om de zaak te installeren. Ik laat hem de installatie uitvoeren zoals deze in originele staat uitgevoerd dient te worden. Als alles goed verloopt en internet en tv draaien goed dan zal ik gaan proberen om de ZyXel T-56 te vervangen voor de Deco X20. Ik zie dat deze ook werkt met VLAN300.
Kodess schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:03:

De enige reden die ik kan verzinnen is gamen, waarbij je updates of games download en niet wilt wachten?
Wellicht kan ik nog verder terugschroeven na 1 jaar. Eerst maar eens van Ziggo 1000/100 naar Odido 400/400.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:44
Crawl NL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Dank. Ik ga er ook vanuit dat een downgrade naar 400 geen problemen gaat geven. Er komt een monteur langs om de zaak te installeren. Ik laat hem de installatie uitvoeren zoals deze in originele staat uitgevoerd dient te worden. Als alles goed verloopt en internet en tv draaien goed dan zal ik gaan proberen om de ZyXel T-56 te vervangen voor de Deco X20. Ik zie dat deze ook werkt met VLAN300.

[...]

Wellicht kan ik nog verder terugschroeven na 1 jaar. Eerst maar eens van 1000/100 naar 400/400.
Je mag ten alle tijden upgraden in je eerste jaar, downgraden pas na een jaar inderdaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:03:

Het is dat je 1000/1000 krijgt voor een scherpe prijs, anders zou ik ook voor 400/400 kiezen. Ik vind de latency en jitter belangrijker, dat heeft meer impact op je internetervaring dan een hoge bandbreedte. Sterker nog, liever 100/100 op glasvezel dan 1000/40 op coax!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:34
Zojuist een spijtbetuiging van de CEO in de mail:
Hallo,
Zoals je weet werd Odido in februari getroffen door een cyberaanval van de criminele organisatie ShinyHunters. Het spijt mij oprecht dat dit is gebeurd. Ik begrijp goed dat dit vragen, zorgen en misschien ook onzekerheid oproept.

Ik wil je graag persoonlijk meenemen in wat er is gebeurd, wat we hebben geleerd en wat we precies gaan doen (en al doen) om verder te gaan. Onze bedoeling was vanaf het begin om snel en transparant te communiceren. Na onze eerste meldingen kozen we ervoor om ons eerst te richten op het volledig afronden van het onderzoek, zodat we zeker wisten wat er precies speelde. Daardoor was onze communicatie in de afgelopen periode soms minder zichtbaar en direct dan je van ons bent gewend.

We kunnen de gebeurtenissen niet veranderen. Wel kunnen we ervan leren. En alles doen om de bescherming van onze klanten continu te verbeteren. Dat geldt voor consumenten én voor bedrijven.

In de video op odido.nl/veiligheid vertel ik meer over wat er is gebeurd, wat we hebben geleerd en welke stappen we nu zetten.
Afbeeldingslocatie: https://mail.odido.nl/images/SMC/.org/47402129-0dc8-46c0-aeff-d1b571565912/PROD/MOBILE/ONE-OFF/2026/UITLEG_DATALEK/Een_bericht_van_Soren_1.png
Onze inzet voor jou
Namens iedereen bij Odido wil ik een aantal duidelijke toezeggingen doen:
  • We blijven investeren in onze beveiliging, zodat onze systemen bestand blijven tegen steeds complexere cyberdreigingen.
  • We blijven extra ondersteuning bieden aan klanten. Bijvoorbeeld met Check je gesprek, waarmee je makkelijk checkt of je echt contact hebt met Odido. En we bieden klanten kosteloos toegang tot de digitale beveiligingsdienst F‑Secure.
  • We blijven investeren in onze aanpak voor databeveiliging en het bewaren van gegevens.
  • We blijven open over wat we leren. In goede tijden én als het tegenzit. Want alleen zo kunnen we ons verbeteren en anderen helpen zich beter te beschermen tegen cybercriminaliteit.

Ik weet dat daden meer zeggen dan woorden. Vertrouwen win je terug door te laten zien wat je doet. Daarom blijven we transparant over de stappen die we zetten en de verbeteringen die we doorvoeren.

Op onze speciale website odido.nl/veiligheid vind je uitgebreide informatie en ondersteuning. We zijn er voor je.

Met vriendelijke groet,

Søren Abildgaard
CEO van Odido

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
@Kodess in theorie zal dit inderdaad voor veel gezinnen voldoende zijn. helaas spelen de ISP's het spel heel slim door de bedragen richting het 1Gbps zo klein te houden dat ze richting een 1Gbps sturen. Ik moet ook zeggen dat ik zelf wel voor 200-500Mbps zou gaan indien interessant genoeg. Neemt niet weg dat het wel lekker is om af en toe een game binnen te trekken met 1Gbps, maar goed, dat is minder dan 1% van de tijd het gebruik van de lijn.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Begrijpelijk dat hier de laatste mail over de Odido hack gedeeld wordt, maar zouden jullie de verdere discussie rondom dat onderwerp willen vervolgen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 12-05-2026 13:16 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hm. Ik heb eens gebeld, want mijn huidige Odido Thuis loopt op 11 augustus af. 11 april had ik al kunnen bellen dan.

Nu geven ze aan dat er tegenwoordig 2 opties zijn:
  1. Verlengen met een 2 jarig abonnement, 10 maanden lang 25€ per maand, 10 maanden lang 40€ per maand
  2. Verlengen met een 1 jarig abonnement, 4 maanden lang 26€ per maand, 4 maanden lang 41€ per maand
Ze zullen graag willen dat je de 2 jaar pakt. Maar dan betaal je toch langer het hogere bedrag? Gezien je 4 maanden voor het einde weer mag verlengen? Dan heb je daar bij een 2 jarig abonnement toch niet het rendement van? Omdat je dan 8 maanden lang €40 per maand betaalt, terwijl je bij het 1 jarig abonnement 2 maanden €40 per maand betaalt?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• rvk

rvk

Tanuki schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:15:Ze zullen graag willen dat je de 2 jaar pakt. Maar dan betaal je toch langer het hogere bedrag? Gezien je 4 maanden voor het einde weer mag verlengen? Dan heb je daar bij een 2 jarig abonnement toch niet het rendement van? Omdat je dan 8 maanden lang €40 per maand betaalt, terwijl je bij het 1 jarig abonnement 2 maanden €40 per maand betaalt?
Je bedoelt 4 mnd 41 bij 1 jaar en 10 mnd 40 bij 2 jaar toch? Omdat je 4 mnd van tevoren kunt verlengen.
Je moet het even terugslaan naar per jaar. Bij 2 jaar dus €150/2 is €75 per jaar korting. Bij 1 jaar €65 korting per jaar.
Maar 2 jaar doe ik eigenlijk nooit. Dan is leverancier-hoppen voordeliger.
(Waarom eigenlijk €41 bij 1 jaar en €40 bij 2?)

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 12-05-2026 16:42 ]

• Tanuki
  • Niet online
rvk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Je bedoelt 4 mnd 41 bij 1 jaar en 10 mnd 40 bij 2 jaar toch? Omdat je 4 mnd van tevoren kunt verlengen.
Je moet het even terugslaan naar per jaar. Bij 2 jaar dus €150/2 is €75 per jaar korting. Bij 1 jaar €65 korting per jaar.
Maar 2 jaar doe ik eigenlijk nooit. Dan is leverancier-hoppen voordeliger.
(Waarom eigenlijk €41 bij 1 jaar en €40 bij 2?)
Voor zover ik het begreep:

Bij 2 jaar:
  • 10 maanden 25 EUR betalen
  • 10 maanden 40 EUR betalen
Bij 1 jaar:
  • 4 maanden 26 EUR betalen
  • 4 maanden 41 EUR betalen
Dus:
  • 2 jaar betekent dat je 10 maanden lang 15 EUR per maand meer betaalt
  • 1 jaar betekent dat je 4 maanden lang 15 EUR per maand meer betaalt
In beide gevallen kun je na de 20 (24 - 4) of na de 8 (12 - 4) maanden weer bellen voor de verlenging.

Dan is 2 jaar toch helemaal niet nuttig?

Ik moet ook zeggen dat ik een mega warrige mevrouw aan de lijn had, die absoluut geen geduld had om het rustig uit te leggen en mijn vragen te beantwoorden. Dus ik heb ook gewoon even vriendelijk bedankt; wellicht als ik nu weer bel, krijg ik iemand anders aan de lijn die het wel fatsoenlijk uit kan leggen.

Geen idee waarom die €1 verschil per maand er in zit, wellicht om je meer te pushen naar het verlengen voor 2 jaar?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• rvk

rvk

Tanuki schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:10:
[...]
Dan is 2 jaar toch helemaal niet nuttig?
Nee inderdaad. Dat komt door die rare 4 maanden eerder mogen verlengen.
Ik had wel eens begrepen dat de verlenging dan ook echt pas na 12 of 24 maanden in zou gaan maar schijnbaar is dat bij vast internet niet het geval. Dat is bij mobiel WEL het geval (heb ik gelezen op hun site).

Dus
Bij 1 jaar = 4*26 + 4*41 = € 268 voor 1 jaar
Bij 2 jaar = 10*25 + 10*40 = 650 = € 325 voor 1 jaar

Dus voor mobiel:
Bij Odido kun je jouw mobiele abonnement inderdaad al 4 maanden voor de officiële einddatum verlengen, waarbij het nieuwe contract inclusief nieuwe bundels en prijzen pas ingaat na afloop van je huidige contractperiode. Je toestel kun je vaak wel direct ontvangen
Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat de korting bij vast internet wel direct in gaat, maar dat de contractduur van 12 of 24 maanden bovenop je huidige contract komt. Dan wordt het verhaal natuurlijk anders want dan moet je na die 4 maanden toch nog 8 maanden de hogere prijs doorbetalen. Maar ik weet niet of dat klopt (ik heb nooit verlengd).

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:49

vr6-only

Blub Blub

vanTilburg schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:46:
Goedendag allemaal,

Op korte termijn loopt mijn contract bij Trined (1GB verbinding á €54 p/mnd) af, gekeken naar de huidige aanbieding bij Odido (€30 p/mnd bij 24mnd) gaat mijn voorkeur prijstechnisch natuurlijk uit naar Odido. Als je een beetje gaat zoeken lees je erg veel ervaringen/ problemen met bufferbloat, latency, etc. Zijn er inmiddels oplossingen gevonden voor deze problemen? Is een andere modem voldoende? Betreft regio eindhoven, ODF glasvezel.
Naar mijn weten spelen die issues in situaties waarbij Odido moet koppelen op een ander netwerk, zoals bij Delta en KPN op hun nieuwere PON netwerken.

In situaties waarbij Odido levert over eigen apparatuur vanuit de POP, zoals in Eindhoven, speelt dit niet echt.

Zelf zit ik ruim een jaar bij Odido (eigen apparatuur over KPN netwerk) en geen enkel issue ervaren.

It ain't stupid if it works!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:15

DON PAPA

Tweaker-fan

rvk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:56:
[...]
Dus
Bij 1 jaar = 4*26 + 4*41 = € 268 voor 1 jaar
Bij 2 jaar = 10*25 + 10*40 = 650 = € 325 voor 1 jaar
Nee niet helemaal, want de €268 is voor 8 maanden en de €325 is voor 10 maanden

Dus
Bij 1 jaar = 4*26 + 4*41 = € 268 : 8 = €33,50 per maand
Bij 2 jaar = 10*25 + 10*40 = 650 = € 325 : 10 = €32,50 per maanden

Het voordeel bij 1 jaar is het wel dat je vaak de inflatie correctie ontloopt, en als je niet te vreden bent eerder kunt overstappen...
rvk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:56:
[...]
Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat de korting bij vast internet wel direct in gaat, maar dat de contractduur van 12 of 24 maanden bovenop je huidige contract komt.
Nee als je na 8 maanden belt voor verlening, en je gaat dan akkoord met het verlengings aanbod, dan vervallen de laatste 4 maanden van je huidige contract, en gaat je nieuwe contract meteen in.

[ Voor 35% gewijzigd door DON PAPA op 12-05-2026 19:28 ]

• rvk

rvk

DON PAPA schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:17:
[...]
Dus
Bij 1 jaar = 4*26 + 4*41 = € 268 : 8 = €33,50 per maand
Bij 2 jaar = 10*25 + 10*40 = 650 = € 325 : 10 = €32,50 per maanden

Het voordeel bij 1 jaar is het wel dat je vaak de inflatie correctie ontloopt, en als je niet te vreden bent eerder kunt overstappen...
Oeps. Ja, je hebt gelijk. En als ze niet de inflatie correctie al op die 25/40 hadden gezet voor die 1 jaar (nu dus 26/41) dan was het exact gelijk geweest. Met dat verschil dat de inflatie correctie straks bij 2 jaar dus ook doorgerekend wordt en je dus bij beide wel op die 33,50 uit zal komen.

• Tanuki
  • Niet online
Wat complex allemaal. :)

Ik ga morgen nog eens een poging doen om ze te bellen en te verlengen. Waarom moet dit allemaal zo moeilijk worden gemaakt. :p

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ze willen je het contract geven dat voor de consument het gunstigst lijkt en voor Odido het gunstigst is. Best logisch, op zich.

• DjoeC
Parody schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:45:
Ze willen je het contract geven dat voor de consument het gunstigst lijkt en voor Odido het gunstigst is. Best logisch, op zich.
Mooi, dat verschil tussen "lijkt" en "is" ;)

• nafofella
Nu bijna een maand bij odido. Geen enkel probleem ondervonden. Snelheid is zelfs een kleine 100 Mbit hoger dan kpn. Heb via overstappen een jaarcontract genomen. Half jaar 50% korting op 1gbit en de tv app. Met 75 cashback kom ik uit op 36 euro pm voor 12 maanden. Ik deel verbinding met mijn broertje dus 18 euro per huishouden (ouderlijk huis in tweeeen gedeeld en alles met UniFi).

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:35

Antonio di

a mi me dijeron que si

nafofella schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:11:
Nu bijna een maand bij odido. Geen enkel probleem ondervonden. Snelheid is zelfs een kleine 100 Mbit hoger dan kpn. Heb via overstappen een jaarcontract genomen. Half jaar 50% korting op 1gbit en de tv app. Met 75 cashback kom ik uit op 36 euro pm voor 12 maanden. Ik deel verbinding met mijn broertje dus 18 euro per huishouden (ouderlijk huis in tweeeen gedeeld en alles met UniFi).
Is die korting bij ??: https://www.providercheck.nl/
Daar zie ik namelijk 75 euro korting bij alle Odido Internet+TV abonn. voor nieuwe klanten (foto 1) en ik ben nu dik 1 jaar weg bij Odido dus nieuwe klant. Zo gauw als ik een keuze maak staat er op het vervolgscherm geen 75 maar altijd 10 euro cashback bij meerdere gekozen internet snelheden of 12 en 24mnd contract looptijd (foto 2). wat kreeg jij op het scherm bij de Cashback ???

Klik op de foto als je die wilt uitvergroten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mVJteb2dZthU5cW6WCgcKo1508=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV62eGyZKuVu1PEoamZH99vA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58TX_aFVdijpfBSf4CG3iLAdn8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsfcUjkk3LPpVHQ2kECkZW9S.jpg?f=fotoalbum_tile

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

@Antonio di Dan kun je beter iemand zoeken die al Odido heeft want dan krijg je allebei 50 euro vriendenkorting.

• nafofella
Antonio di schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:31:
[...]

Is die korting bij ??: https://www.providercheck.nl/
Daar zie ik namelijk 75 euro korting bij alle Odido Internet+TV abonn. voor nieuwe klanten (foto 1) en ik ben nu dik 1 jaar weg bij Odido dus nieuwe klant. Zo gauw als ik een keuze maak staat er op het vervolgscherm geen 75 maar altijd 10 euro cashback bij meerdere gekozen internet snelheden of 12 en 24mnd contract looptijd (foto 2). wat kreeg jij op het scherm bij de Cashback ???

Klik op de foto als je die wilt uitvergroten:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had het via overstappen.nl

Maar ik zie nu die deal niet meer. Ik kijk btw op meerdere van zulke vergelijkingen sites voor de beste deal. Maar misschien was odido toen zo goedkoop omdat ze toen nogal een uittocht van klanten hadden 😬
Pagina: 1 ... 144 145 Laatste