WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:37
FrankoNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:26:
[...]
Met name als je ook graag sport kijkt (legaal) wordt het dan ingewikkeld aangezien
Tja, wie zit er nou op sport te wachten? Zonde van de tijd en het geld. Ga naar de plaatselijke voetbal/handbal/hockey/atletiek/you-name-it club en sponsor die dan ipv het Grote Geld.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 13:52
DjoeC schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Tja, wie zit er nou op sport te wachten? Zonde van de tijd en het geld. Ga naar de plaatselijke voetbal/handbal/hockey/atletiek/you-name-it club en sponsor die dan ipv het Grote Geld.
Genoeg mensen. Dat jij er niks mee hebt betekent niet dat “niemand erop zit te wachten”.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Heb zojuist een bestelling geplaatst bij Odido voor "1 jaar vast Internet+TV+1xmediabox, 100MB, gratis aansluiten" na 1 jaartje Ziggo weer terug te gaan naar Odido. Odido heeft nu de zgn. "Vakantiegeld Aftellers​" 20 euro 12 mnd bij 2jr contract of 21 euro 6mnd bij 1jr contract. Daarna is het 6mnd 52,50 euro voor mij per mnd. De bestelling via CashbackXL.nl levert nog eens 45 euro (bevestigd) korting op. Ik kom dan op een gemiddelde prijs van 33 euro per maand voor 1 jaar ( 6x21 + 6x52,50 - 45 : 12 ).
Wel vervelend dat Odido vraagt om het contractnummer. Ziggo heeft dit niet en je geeft dan bij Odido je Ziggo klantnummer op zonder het eerste cijfer (bij mij een 5). Het eerste cijfer wordt dan een 1 en dat is zo bij Ziggo beweerd de Online sessie van Odido (met dank aan Odido community voor uitleg). Ziggo heeft de opzegging/overstap na een half uurtje (automatisch) per e-mail bevestigd .

PS,
Mijn vrouw wil absoluut BBC-NL ("haardroogkap" zender i.v.m. altijd ondertiteling ), dus valt Hollands Nieuwe af (heeft die niet) . Bij Youfone forum op Tweaker wordt zoveel geklaagd over de slechte TV-box (ook de nieuwste)/TV-app en officieel maar TV voor 1 apparaat, dat die goede aanbieding ook afviel. KPN met 6 mnd 35 euro per mnd, 25 euro aansluiting en dan 6 mnd 57,50 euro is een stuk duurder. Ziggo (waar ik nu zit) wou de 2,50 euro verhoging voor ESPN 1/2/3/4 per 1 juli wel schrappen maar kwam niet verder dan 10 euro korting per maand voor 3mnd bij 1 jaar contract (3x gebeld, meer kon ik niet krijgen).

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:19
Antonio di schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 01:42:

PS,
Mijn vrouw wil absoluut BBC-NL
NLZiet heeft ook BBC-NL

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:46

ozzynator

Nevermind.

knap dat je er iets van snapt....

Moette doen.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Klopt NLziet heeft BBC-NL.
Wij willen alles op 2 TV's kijken en dan kost NLziet 9,95 per mnd / 8,95 gemiddeld per mnd( (bij jaarbetaling) . Die 21 euro de 6 maanden bij Odido is inc. TV/mediabox en blijft 21 als je alleen internet neemt. Je komt dan op 6x21 + 6x37,50 (alleen 100mb internet) - 36 (Cashback alleen internet) + 107,40 (NLziet 2 tv's jaarbetaling) : 12 = 35,20 euro gemiddeld per maand bij 1 jr-vast. Dus Odido + NLziet is in mijn situatie duurder. Plus meer gedoe met overstappen. Nu met Overstap service wordt Ziggo Internet+Tv opgezegd zogauw Odido internet+tv actief wordt.

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:47

DON PAPA

Tweaker-fan

Antonio di schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:47:
[...]
Plus meer gedoe met overstappen.
Als je overstapt met tv van de provider, dan ben je ook je cloud opnames kwijt, bij NLZiet blijft alles hetzelfde. Plus een heel groot voordeel, geen last meer van de reclame blokken bij terug kijken, want die knipt NLZiet er in 98% van de gevallen er netjes uit. En de beeldkwaliteit is zeker net zo goed (al dan niet beter) dan dat van Odido tv. Plus als je ooit weer overstapt naar Ziggo, dan betaal je ook de €2,50 verhoging voor ESPN niet als je een internet only abonnement neemt...

Edite: Tekst aangepast voor de gene die niet begreep dat ik het over de cloud opnames bij de provider had

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 20-05-2026 12:53 ]

• DjoeC
DON PAPA schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Als je overstapt met tv van de provider, dan ben je ook je opnames kwijt,
Kun je niet opnemen op je eigen apparatuur?

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:54
DjoeC schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Kun je niet opnemen op je eigen apparatuur?
Nee. IPTV verkeer is versleuteld. Want als je op op eigen apparatuur kunt opnemen dan kun je het beeld ook distribueren naar familie en vrienden...

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:22

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Steeffoon schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:28:
We zitten te denken om over te stappen naar Odido internet en tv. We hebben nu KPN en de tv-app werkt prima en vrijwel nooit gezeik. Wat zijn de ervaringen met de TV-app van Odido? Zowel op iPad als op bijvoorbeeld tv/laptop?

Ik gebruik het kijken van TV vaak in het buitenland (binnen de EU). Werkt dit goed met Odido?
ik gebruik de odido app op mijn LG tv, en ben daar tevreden over, iPad en buitenland weet ik zo snel even niet, zal ik wel gaan testen, maar daar heb je nu niets aan.

wat ik wel moet zeggen bij de tv app, als ik begin met kijken van een opname, stop, dan kan ik later niet verder waar ik was, maar dat vind ik niet zo erg.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Tarax
ozzynator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:29:
[...]

knap dat je er iets van snapt....
Thanks, goede opmerking.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:50

Steeffoon

Smartphone-nerd

jpm.lensen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:37:
[...]

ik gebruik de odido app op mijn LG tv, en ben daar tevreden over, iPad en buitenland weet ik zo snel even niet, zal ik wel gaan testen, maar daar heb je nu niets aan.

wat ik wel moet zeggen bij de tv app, als ik begin met kijken van een opname, stop, dan kan ik later niet verder waar ik was, maar dat vind ik niet zo erg.
Top! Dank voor je ervaring! Inmiddels het abonnement afgesloten, ben benieuwd!

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Tarax
Antonio di schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:47:
[...]

Klopt NLziet heeft BBC-NL.
Wij willen alles op 2 TV's kijken en dan kost NLziet 9,95 per mnd / 8,95 gemiddeld per mnd( (bij jaarbetaling) . Die 21 euro de 6 maanden bij Odido is inc. TV/mediabox en blijft 21 als je alleen internet neemt. Je komt dan op 6x21 + 6x37,50 (alleen 100mb internet) - 36 (Cashback alleen internet) + 107,40 (NLziet 2 tv's jaarbetaling) : 12 = 35,20 euro gemiddeld per maand bij 1 jr-vast. Dus Odido + NLziet is in mijn situatie duurder. Plus meer gedoe met overstappen. Nu met Overstap service wordt Ziggo Internet+Tv opgezegd zogauw Odido internet+tv actief wordt.
Ze willen nog wel eens een aanbieding hebben. Zo heb ik Premium voor ca. 7,46 per maand (betaling per jaar, 89,50). Bij mij was dat toen dus goedkoper dan bij Odido.

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:14
Grootste nadeel vind ik persoonlijk van nlziet is geen espn.

Vind verder beeldkwaliteit van odido bedroevend laag. Ook hier in de avond wel eens dat websites langer hebben om te laden en hogere ping. Ga ook o.a. daarom overstappen naar delta na de zomer. Lees daar nooit zulke verhalen over.

• DjoeC
Muis666 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Nee. IPTV verkeer is versleuteld. Want als je op op eigen apparatuur kunt opnemen dan kun je het beeld ook distribueren naar familie en vrienden...
Pffff...

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
FrankoNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Je mist dan wel flink wat kanalen. Met name als je ook graag sport kijkt (legaal) wordt het dan ingewikkeld aangezien je bij NLZiet geen extra paketten kan kiezen.
Of ik nu 50 of 500 kanalen heb, ik kijk naar zo'n 10 tot 15 kanalen.

Kijk naar het aanbod, en of dat voor jou voldoet of niet.

Voor mij voldoet het aanbod van NL Ziet ruimschoots. Je hebt minder kanalen, maar ik mis geen enkel kanaal.

• FrankoNL
  • Laatst online: 02-06 13:52
ikweethetbeter schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Of ik nu 50 of 500 kanalen heb, ik kijk naar zo'n 10 tot 15 kanalen.

Kijk naar het aanbod, en of dat voor jou voldoet of niet.

Voor mij voldoet het aanbod van NL Ziet ruimschoots. Je hebt minder kanalen, maar ik mis geen enkel kanaal.
Dat is dus een afweging die vraagsteller zelf moet maken. Vandaar ook mijn aanvulling.
SmasterS schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:27:
Grootste nadeel vind ik persoonlijk van nlziet is geen espn.

Vind verder beeldkwaliteit van odido bedroevend laag. Ook hier in de avond wel eens dat websites langer hebben om te laden en hogere ping. Ga ook o.a. daarom overstappen naar delta na de zomer. Lees daar nooit zulke verhalen over.
De reden is dat ESPN eist dat je dan voor elke klant een vast bedrag afdraagt, ook al hebben deze klanten geen pakket. Ziggo gebruikt dit nu als lokkertje voor nieuwe klanten en klantenbehoud, die berekent vanaf juli voor elke klant 2,50 extra door om dit (deels) kostendekkend te maken.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik zit nu bij Delta. Met een Fritz 5590 fiber als modem direct aan de glasvezel. Odido zit ook op hetzelfde netwerk meen ik (want ik heb geen andere glasvezel in de meterkast).
Kan ik mijn eigen Fritz blijven gebruiken? Of is daar dan nog een andere spf-insteekmodule nodig?

Daarnaast twijfel ik nog wel over odidio, naar aanleiding van hun gedrag rond de hack. Maar dat is off-topic hier. Ze zijn wel veel goedkoper voor mij, ten opzichte van mijn verlengingsaanbod bij Delta
ahbart schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:39:
Odido zit ook op hetzelfde netwerk meen ik (want ik heb geen andere glasvezel in de meterkast).
Dat het over dezelfde kabel gaat betekend niet dat het hetzelfde netwerk is. Als je maximaal 8Gbps kunt bestellen dan heeft Odido een eigen Xsgpon aansluiting en heb je of een Xsgpon SPF nodig en die moet je dan bij ze registreren. Of je sluit aan via RJ45 (vlan300), die optie is er altijd ongeacht welke glasvezel techniek er is gebruikt.

• ahbart
  • Laatst online: 20:28
jongetje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Dat het over dezelfde kabel gaat betekend niet dat het hetzelfde netwerk is. Als je maximaal 8Gbps kunt bestellen dan heeft Odido een eigen Xsgpon aansluiting en heb je of een Xsgpon SPF nodig en die moet je dan bij ze registreren. Of je sluit aan via RJ45 (vlan300), die optie is er altijd ongeacht welke glasvezel techniek er is gebruikt.
Ik heb nu XGS-PON bij delta.
Op de odido website met de postcode check zie ik:
Dit is beschikbaar op je adres: Glasvezel met een maximale snelheid van 2 Gbit/s download en 2 Gbit/s upload.
Kan het zijn dat dan dit geen xgs-pon is? Volgens mij kan dat niet toch?

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:54
ahbart schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb nu XGS-PON bij delta.
Op de odido website met de postcode check zie ik:

[...]

Kan het zijn dat dan dit geen xgs-pon is? Volgens mij kan dat niet toch?
Dit is inderdaad ook XGS-PON via het Delta netwerk.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:41

Zorian

What the fox?

Laatste 2 dagen meermaals korte hikjes in het internet, ik merk er niet direct iets van (sliep of was waarschijnlijk wat anders doen) maar het is wel opvallend. Nog meer mensen in omgeving Amersfoort die dit merken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8syFWV7-ckFfv7dgvNezdGnZykA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbfwgdZbp9EbPj4tzHdCg2mB.jpg?f=fotoalbum_large

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:17
Even upgrade gedaan van mijn netwerk ,omdat ik na verschillende pogingen met mijn Fritzboxen 5530 met een XGSpon module niet geregistreerd werd op het Odido netwerk,2 Gb.

Heb nu de Fritzbox 4690 gekocht en daar de 5530,s aangehangen via deze 8-poorts 2,5 GbE Ethernet-switch Onbeheerde 2,5 Gbps netwerkswitch 1 poort 10 Gb SFP+-slot Home Lab-opstelling-switch Plug en Play ,werkt perfect.

Nu nog mijn oude 7490 en7590 op marktplaats zetten. :)

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• DjoeC
GRAD85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:08:
Even upgrade gedaan van mijn netwerk ,omdat ik na verschillende pogingen met mijn Fritzboxen 5530 met een XGSpon module niet geregistreerd werd op het Odido netwerk,2 Gb.

Heb nu de Fritzbox 4690 gekocht en daar de 5530,s aangehangen via deze 8-poorts 2,5 GbE Ethernet-switch Onbeheerde 2,5 Gbps netwerkswitch 1 poort 10 Gb SFP+-slot Home Lab-opstelling-switch Plug en Play ,werkt perfect.

Nu nog mijn oude 7490 en7590 op marktplaats zetten. :)
Die oude boxen kun je mooi als repeaters/switches/accesspoints, al dan niet in mesh inzetten.....

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 23:19
Ik weet niet of deze vraag in het juiste forum is geplaatst maar het leek mij het meest logische. Allereerst moet ik er bij vermelden dat ik geen expert ben in networking dus vergeef me alvast mogelijk minder snuggere opmerkingen.

Ik zit momenteel bij Delta fiber en heb gisteren een nieuw abonnement afgesloten bij Odido glasvezel. Bij Delta heb ik CGNat uit laten zetten omdat ik zelf een aantal diensten draai waaronder een website en mailserver. Na wat te hebben uitgezocht over het Odido netwerk heb ik begrepen dat Odido geen GCNat heeft en dat ik dat probleem niet heb. Ja een dynamisch ip is niet heel handig als je een website host, maar ik krijg een melding als mijn ip is veranderd en dan pas ik dat aan in de nameserver van mijn provider. Mail loopt via een secundaire fallback server via rollernet mocht er net op dat moment tussen wal en schip vallen. Maar in de praktijk verandert een dynamisch ip niet vaak. (afgelopen jaar bij Delta niet voorgekomen).

Veel devices in mijn netwerk hebben een vast IP adres in een andere range dan waar de Zyxel modem die Odido levert op zit. Ik heb ook gelezen dat ik dit makkelijk kan aanpassen als ik inlog op het modem. Dit kon ik met het Nokia modem van Delta ook destijds. Dus ik ga er vanuit dat dit geen probleem moet zijn. Ook kan ik als het goed is in het zyxel modem poorten forwarden naar bijv. mijn server. Enkel poort 25 zou zijn geblokkeerd maar ik kan daarvoor de alternatieve poort 456 TLS gebruiken net als ik nu doe bij Delta.

Enige dat ik in de toekomst zou willen is een losse additionele router voor mijn interne LAN die van mij zelf is waarmee ik niet langer afhankelijk ben van de hardware en daarmee routing van mijn huidige provider. Want als ik bruikleen hardware moet terug inleveren dan heeft dat direct invloed op de continuïteit van mijn lokale netwerk. Ik las in een post van iemand anders hiervoor dat het hebben van een eigen extra router dan een voordeel is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat het beste moet opzetten.

• coptician
  • Nu online
cobalt60 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:47:
Ik weet niet of deze vraag in het juiste forum is geplaatst maar het leek mij het meest logische. Allereerst moet ik er bij vermelden dat ik geen expert ben in networking dus vergeef me alvast mogelijk minder snuggere opmerkingen.

Ik zit momenteel bij Delta fiber en heb gisteren een nieuw abonnement afgesloten bij Odido glasvezel. Bij Delta heb ik CGNat uit laten zetten omdat ik zelf een aantal diensten draai waaronder een website en mailserver. Na wat te hebben uitgezocht over het Odido netwerk heb ik begrepen dat Odido geen GCNat heeft en dat ik dat probleem niet heb. Ja een dynamisch ip is niet heel handig als je een website host, maar ik krijg een melding als mijn ip is veranderd en dan pas ik dat aan in de nameserver van mijn provider. Mail loopt via een secundaire fallback server via rollernet mocht er net op dat moment tussen wal en schip vallen. Maar in de praktijk verandert een dynamisch ip niet vaak. (afgelopen jaar bij Delta niet voorgekomen).

Veel devices in mijn netwerk hebben een vast IP adres in een andere range dan waar de Zyxel modem die Odido levert op zit. Ik heb ook gelezen dat ik dit makkelijk kan aanpassen als ik inlog op het modem. Dit kon ik met het Nokia modem van Delta ook destijds. Dus ik ga er vanuit dat dit geen probleem moet zijn. Ook kan ik als het goed is in het zyxel modem poorten forwarden naar bijv. mijn server. Enkel poort 25 zou zijn geblokkeerd maar ik kan daarvoor de alternatieve poort 456 TLS gebruiken net als ik nu doe bij Delta.

Enige dat ik in de toekomst zou willen is een losse additionele router voor mijn interne LAN die van mij zelf is waarmee ik niet langer afhankelijk ben van de hardware en daarmee routing van mijn huidige provider. Want als ik bruikleen hardware moet terug inleveren dan heeft dat direct invloed op de continuïteit van mijn lokale netwerk. Ik las in een post van iemand anders hiervoor dat het hebben van een eigen extra router dan een voordeel is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat het beste moet opzetten.
Dynamisch IP: Ik maak gebruik van een script om automatisch je DNS bij TransIP aan te passen - https://github.com/Jerrythafast/transip-dyndns/pull/6. Kan handig zijn. Ik zou deze pull request gebruiken in plaats van de master.

Eigen router: Ja. Dat werkt een stuk makkelijker. Mijn overstap eerder dit jaar kostte 10 minuten.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• GRAD85
  • Laatst online: 16:17
DjoeC schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Die oude boxen kun je mooi als repeaters/switches/accesspoints, al dan niet in mesh inzetten.....
Lol , heb ik al met de 5530,s gedaan,4690 master en 5530,s slaves.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• DjoeC
cobalt60 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:47:

Dyndns bij Odido heeft mij in 1 jaar 2x een wijziging opgeleverd, de laatste 9 maanden geen enkele. Ik gebruik daarvoor compleet geautomatiseerd dit image https://github.com/qdm12/ddns-updater in een Docker container. Die past voor mij meerdere DNS providers automatisch aan. Alleen in mijn lokale proxymanager (NPM) moet ik zelf nog een accesslijst aanpassen, alleen omdat ik nog geen zin heb gehad om daarvoor een scriptje te maken.

• Zorian
  • Laatst online: 11:41

Zorian

What the fox?

De uitval wordt steeds erger hier. Heb alles al even herstart maar helaas was dat het ook niet. Het is wel enigszins consistent qua tijdstippen. Ongeveer elk (half) uur en soms een paar uur ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtwjtpQatX6bWnErpHlqigDYPbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWNiwh66fVEuEkLCChwMYiCg.jpg?f=fotoalbum_large

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een vraagje. Vandaag iemand verhuisd, en ik zou het glasvezel internet (Oddido), aansluiten. De vorige bewoners hebben om onbekende redenen de fiber kabel tussen het abbo overname punt en de Huawei converter weg gegooid. Betreft GPON

Ik dacht dat dit met een SC/APC naar SPC/APC (groen/groen) kabel op te lossen. Nu krijg ik deze kabel wel in de Huawei converter, maar niet in het muurpunt. Onder een foto van het muurpunt.

Iemand een idee wat we nodig hebben, een koppelblokje of toch een andere kabel? Als we er niet uit komen zullen we contact met Odido opnemen maar het zou mooi zijn als we het werkend krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5I-MASQjEMarRYLMNQmIoIARXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2aztu5MDwNXjnTyy0YOIqfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Links de aansluiting aan de muur, rechts de kabel (welke wel in de Huawei converter past).

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:15
@Bartjeee Daar heb je een SC koppelstuk nodig. Netter is een TY01 patch cover, mogelijk dat Odido die wil toezenden. Overigens dacht ik dat bij de TY01 normaal de blauwe (linker) aansluiting wordt gebruikt voor internet.

• peterbier
  • Laatst online: 19:51
@Bartjeee
Normaal wordt vezel B niet gebruikt.
Je moet de blauwe vezel A hebben.
Hier hoort een patchcover op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niKJ3Dpt9xpC1VJSC76ZDSMlt3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGLPNIgjY9qLyL3uIKbE6L9w.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets kun je bestellen voorbeeld link.
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

De GPON ONT is groen je FTU is blauw.
Zorg voor een juiste patchkabel.
SC/UPC blauw naar SC/APC groen.
Ga nooit kleuren op elkaar aansluiten kans op beschadigingen.

[ Voor 25% gewijzigd door peterbier op 23-05-2026 20:14 ]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De glasvezel kabel is op de groene SC/APC connector gelast in de FTU (positie B), niet op de blauwe (positie A). Ik heb een koppelblokje besteld.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1181-glasvezel-koppelblok-groen-2-x-sc-apc.html

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeee op 23-05-2026 22:23 ]

• peterbier
  • Laatst online: 19:51
Bartjeee schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
De glasvezel kabel is op de groene SC/APC connector gelast in de FTU (positie B), niet op de blauwe (positie A). Ik heb een koppelblokje besteld.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1181-glasvezel-koppelblok-groen-2-x-sc-apc.html
Wat bedoel je met gelast.?
Hier hangt dezelfde FTU van Reggefiber.
Hier zijn ze toen alle 2 gelast naar de pop station.
Echter B groen wordt niet meer gebruikt was voor cai TV bedoeld wat al jaren niet meer gebruikt wordt.
Alleen wordt vezel A nog gebruikt de blauwe aansluiting.
Dit betreft bij alleen de TY01 FTU.
Bij de TK01 (kleiner doosje) is het wel groen wat gebruikt wordt.

Daarom zijn de patchcovers voor de TY01 ook voorzien van intern blauw (SC/UPC).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rl6mDI1mLv_hIIsY-nuGSW8j5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large

En los van dit is dit een taak die door een monteur moet gebeuren. (Oplevering aansluiting)
En bij iedere glasvezel patch dien je ook een one click cleaner pen te gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door peterbier op 23-05-2026 22:55 ]

• xxtremexx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:19
Ik heb een glasvezelverbinding van Odido. Alles werkte redelijk in combinatie met een FB7590. In december heb ik een FB4690 gekocht en sinds maart schakelt de verbinding steeds vaker terug naar 10 Mbit/s up en down. Dat valt telkens samen met een vernieuwing van de internetverbinding.

Op aanraden van Fritz een BETA firmware geïnstalleerd maar dit lost het probleem niet op.

Odido zegt Zyxel monster aansluiten voor doormeten verbinding maar dat lijkt mij niet de juiste route. Zijn er hier misschien 4690 / Odido gebruikers met een oplossing?

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:47

DON PAPA

Tweaker-fan

xxtremexx schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:20:
Odido zegt Zyxel monster aansluiten voor doormeten verbinding maar dat lijkt mij niet de juiste route.
Waarom niet? Als je de Zyxel aansluit, dan kan Odido een iedergeval alles doormeten om te kijken of dat in orde is, zodat duidelijk wordt of het aan de verbinding of aan de FB ligt. Zonder een aangesloten Zyxel kan Odido ook de boel niet doormeten voor je.

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Iemand een Asus ZenWiFi BT8 Mesh systeem direct achter Odido Glasvezel hangen. Ik vind maar geen 100% zekerheid of dit systeem VLAN kan afhandelen. Volgens de Manual verwacht ik wel maar wil graag zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyEeIIIAvVPBoMHpLUegWnas8Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP61o5uo2tTlQxJ4hx7B7LNv.jpg?f=fotoalbum_large

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:30

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ma9ma schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:02:
Iemand een Asus ZenWiFi BT8 Mesh systeem direct achter Odido Glasvezel hangen. Ik vind maar geen 100% zekerheid of dit systeem VLAN kan afhandelen. Volgens de Manual verwacht ik wel maar wil graag zekerheid.

[Afbeelding]
Mijn XT9, zelfde OS, ander doosje, ziet er zo uit en dat werkt prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_l1VKDx_nhbwxGURb30hIHHEU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2kft3vLSeShoEH25IrMWkRv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt ook al een jaar, door verschillende updates heen.

I have usernames older than you.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
Heb de vraag even aan Gemini voorgelegd:

-knip-. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar volledig geschreven AI antwoorden posten op tweakers is niet de bedoeling.

Meteen even ter controle gevraagd of mijn Linksys Velop Pro 7 VLAN 300 ondersteunt, wat helaas niet zo is, want heb deze zelf staan achter de Zyxel in AP modus en het gegeven antwoord daarvan klopt.

[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 25-05-2026 10:47 ]

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

@pjottum Dank, deze informatie had ik inderdaad ook gevonden. Zelf heb ik een XT8 maar die kan weer geen VLAN aan, ook zelfde OS, ander doosje. Vandaar mijn twijfel. En het scherm dat jij toont zit er net even wat anders uit (lijkt het) met dat wat in de manual staat.

@Tranquility Ook dank! Ik had deze vraag ook aan ChatGPT gesteld, met een soort gelijk antwoord. Had gehoopt op een een ervaring uit eerste hand maar ik denk dat ik gewoon de gok moet wagen. Mocht het alsnog niet kunnen (ondertussen ben ik wel lichtelijk overtuigd) kan ik het altijd nog retour sturen.

Nogmaals dank aan beiden!

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Sende115
@Tranquility @ma9ma

Als het euvel puur de VLAN tagging is, zou je nog kunnen overwegen om een (goedkope) managed switch aan te schaffen (bijvoorbeeld een Netgear GS105E), hierop laat je VLAN 300 dan tagged binnenkomen, en zet je deze untagged door op een andere poort, waardoor het wel werkt.

Let er dan wel op dat je dit VLAN dan alleen en exclusief op de 2 poorten zet waar de WAN binnenkomt en naar de router gaat.
@Tranquility Ik denk dat je beter een handleiding kunt checken of iemand die in de interface kan dat zulke dingen aan AI vragen en hier plakken. Dat voegt in mijn ogen weinig toe want die vraag kan iedereen wel aan AI checken. Gaat om de bron.

• Tranquility
Sende115 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:24:
@Tranquility @ma9ma

Als het euvel puur de VLAN tagging is, zou je nog kunnen overwegen om een (goedkope) managed switch aan te schaffen (bijvoorbeeld een Netgear GS105E), hierop laat je VLAN 300 dan tagged binnenkomen, en zet je deze untagged door op een andere poort, waardoor het wel werkt.

Let er dan wel op dat je dit VLAN dan alleen en exclusief op de 2 poorten zet waar de WAN binnenkomt en naar de router gaat.
Jammer dat de 2.5Gb uitvoering (MS305E) meteen zo ontzettend veel duurder is.
2.5Gb zou onderhand toch wel eens mainstream moeten zijn.

• Tranquility
Tranquility schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:19:
Heb de vraag even aan Gemini voorgelegd:

-knip-. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar volledig geschreven AI antwoorden posten op tweakers is niet de bedoeling.
Excuses, was inderdaad goed bedoeld.
Zal er de volgende keer op letten.

• Tranquility
Even iets anders, de laatste tijd ervaar ik steeds vaker traag ladende websites. Zonet ook weer. Zowel Google, Tweakers, Telegraaf en andere websites zit ik vaak tegen een hen-en-weer bewegend balletje aan te kijken voordat de site opent. Ook bij Youtube merk ik dat video's traag openen. Maakt niet uit welke DNS ik instel. Wat dat betreft wel een teleurstelling in vergelijking tot mijn vorige provider Delta, waar ik een 1Gb verbinding had en gewoon vlot werkende websites. Nu bij Odido een 2Gb abbo genomen. Downloaden, e.d. gaat wel supersnel en de speedtest geeft ook gewoon prima snelheid weer, zelfs tot 2100 Mbps. Alleen de upload loopt daarbij behoorlijk achter met zo'n 1300 Mbps.

• benini17
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:00
I want to share my experience with Odido regarding a fiber internet contract in the Netherlands.

In April 2026, I signed up for an internet subscription through Odido. The process became extremely problematic due to what Odido later described as an internal routing issue between KPN and Open Dutch Fiber.

According to Odido, my order was incorrectly routed to Open Dutch Fiber instead of KPN. As a result, my installation was delayed for almost two months while Odido, ODM/Open Dutch Fiber, and KPN appeared to shift responsibility between each other.

During this period:

* installation dates were repeatedly postponed,

* communication became very difficult,

* Open Dutch Fiber stopped responding to my calls/emails,

* and I remained without proper internet service.

Separately, the KPN installation left an opening in my apartment floor/wall area that was not properly sealed, which has raised concerns about moisture damage.

The biggest issue for me has been the pricing inconsistency.

My understanding from the original agreement was a total cost of approximately €720 over 24 months + a tablet. Later, I was informed the price would increase substantially because KPN infrastructure was allegedly more expensive, the promotion has already passed so they can't keep the same prices and I wouldn't get my tablet. Odido also stated that, according to their records, the contract had been cancelled by me, which I dispute.

In order not to be without internet at home, they offered Klik en Klaar, however I refused it since for months I've been using my unlimited mobile internet that is supposed to be 400mbs but I've been getting only 30mbs. Never gotten a solution nor compensation for this as well.

I subsequently received different proposed amounts from Odido, including approximately:

• € 1350 total
  • then €900 ,
* then €750,

* then €790 after further discussions.

I found this confusing and difficult to reconcile with the original expectations communicated during signup.

I have since:

* filed a complaint with ACM/ConsuWijzer,

* documented all communications and timelines,

* Escalated the matter further to the Geschillencommissie Telecommunicatie if no reasonable resolution is reached.

I encourage anyone dealing with telecom installation or contract disputes to document everything carefully, especially:

* prices,

* installation dates,

* support conversations,

* and written confirmations.

I got a call from Odido asking if my issues are resolved, had to explain my whole situation again and receive the same answer: we can't help you.

This post reflects my personal experience and documentation regarding this case.

I am giving 2 start since two agents from Odido support were professional and tried their best to resolve the issue. However not enough to compensate for the many other agents I've talked to.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:12
ik ga overstappen van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. In principe kan ik een gratis monteur krijgen, maar is een monteur wel nodig vraag ik me af? Mocht iemand ervaringen hebben dan hoor ik graag

• rens-br
  • Laatst online: 16:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
stijnec1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:08:
ik ga overstappen van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. In principe kan ik een gratis monteur krijgen, maar is een monteur wel nodig vraag ik me af? Mocht iemand ervaringen hebben dan hoor ik graag
Alle vragen omtrent de monteurs

• Tranquility
Voor zover ik weet stuurt Odido altijd Guidion. De monteur moet het werkend opleveren.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:29

elsinga

=8-)

Bij KPN (waar ik begin juli vandaan overstap naar Odido, want belachelijk verlengaanbod bij KPN) was die monteur wel nodig, want patch in centrale was verkeerd gegaan. Dus die monteur kon alles netjes regelen, kon ikzelf niet. Dus als Odido een gratis monteur stuurt, dan zet ik graag een bakje koffie voor m.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:22
Tijd om op te zeggen:
(of zal er nog iets te onderhandelen vallen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGHAP0AtHHsX5-RQPoBP-Ojz2Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL1URtxe9qoGcqEAtZOGQIHQ.jpg?f=fotoalbum_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:28
Je moet fysiek de glasvezels over zetten in het nieuwe kastje.
Ik zou dat zeker door de monteur laten doen.
Het zijn erg dunne en kwetsbare vezels.
Daarnaast komt er niet zichtbaar licht uit, waar je volgens de monteur niet in mag kijken.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• FreshM
  • Laatst online: 20:15
MikeT80 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:18:
Tijd om op te zeggen:
(of zal er nog iets te onderhandelen vallen)?

[Afbeelding]
Is deze wijziging reden om je hele internet- en tv-abonnement bij Odido op te zeggen, of alleen het opnemenpakket? Dat is eerste zou voor mij gunstig zijn, want mijn kortingsperiode zit er nét op.

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:27
  1. Moet ik videoland basis zelf opzeggen nu dat vanaf juli automatisch bij Odido/opnemen komt?
  2. Moet ik perse tot 4 maanden voor einde (2-jarig) contract (eind oktober) wachten voor aantrekkelijk verlengingsaanbod of kan dat nu al? Op mijnodido wordt me al een aantrekkelijk aanbod gedaan.
  3. Gaat dat verlengingsaanbod op mijnodido gelijk in of op eind contract?

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 22:10
Meer mensen last van een storing? Hier al sinds drie uur in de middag geen verbinding meer. Odido zelf claimt gewoon verbinding met mijn modem te kunnen maken (zelfs als hij niet aan de stroom hangt…). Is al de tweede storing deze week.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 20:45
FreshM schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Is deze wijziging reden om je hele internet- en tv-abonnement bij Odido op te zeggen, of alleen het opnemenpakket? Dat is eerste zou voor mij gunstig zijn, want mijn kortingsperiode zit er nét op.
Het geheel, want je koopt het als één ding. Als je wil kijken én opnemen dan heb je beide nodig.

"je kunt opzeggen tot <datum>" klopt waarschijnlijk ook niet: wat als je er later pas achter komt, bijv. als je je factuur bekijkt, al is het 2 maanden later? Dan sta je alsnog in je recht om op te zeggen natuurlijk. Consumentenrecht is vrij soepel naar de consument toe.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Remmer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik stap op 3 juni over van KPN naar Odido glasvezel en heb voor doe-het-zelf installatie gekozen. Het installatiepakket heb ik inmiddels ontvangen. Odido klantenservice heeft aan mij bevestigd dat er geen monteur aan te pas hoeft te komen omdat het slechts een lijnovername betreft.

Ik blijf mijn huidige XGS-PON ONT gebruiken die bij het installatiepakket van KPN geleverd werd.
@Remmer Als Odido een doe het zelf pakket opstuurt is het anders dan de voorbeelden en vragen hier van mensen die de monteur zelf afzeggen...

• Remmer
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:56:
@Remmer Als Odido een doe het zelf pakket opstuurt is het anders dan de voorbeelden en vragen hier van mensen die de monteur zelf afzeggen...
Ik deelde mijn ervaring. Net als stijnec1 kon ik tijdens het bestelproces voor een gratis monteur kiezen. Daarnaast had ik de optie voor een doe-het-zelf installatie. Dat laatste heb ik gekozen. Het is dus niet zo dat Guidion altijd langsgestuurd wordt, zoals in een eerdere reactie werd gesuggereerd.

• dsp4life
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 21:05
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Odido in Gouda?

Ik dacht dat ze over de glasvezel lijn van KPN zouden leveren (nu glasvezel van kpn hier) maar aan de telefoon werd mij vandaag verteld dat een andere kabel naar binnen gebracht moet worden en dat het over de lijn van Delta zal gaan

[ Voor 4% gewijzigd door dsp4life op 28-05-2026 23:03 ]

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:55
Nou fijn, onderhoud van 1:00 tot 7:00, alsof er geen mensen zijn die dan internet nodig hebben. Konden ze niet minimaal wat later beginnen. Bovenop al die storingen van ze ligt internet er inmiddels maandelijks of nog vaker uit.

Heb het idee dat het allemaal bergafwaarts is gegaan sinds de overname.

De dagelijkse phishing pogingen blijven een goede herinnering dat ik hier nooit meer terug kom wanneer ik eindelijk weg kan.

[ Voor 40% gewijzigd door Rogers op 29-05-2026 01:19 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
Rogers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:12:
Nou fijn, onderhoud van 1:00 tot 7:00, alsof er geen mensen zijn die dan internet nodig hebben. Konden ze niet minimaal wat later beginnen. Bovenop al die storingen van ze ligt internet er inmiddels maandelijks of nog vaker uit.

De dagelijkse phishing pogingen blijven een goede herinnering dat ik hier nooit meer terug kom wanneer ik eindelijk weg kan.
Als jij niet zonder internet kan, heb je toch wel een backup lijn geregeld?

• boyette
  • Laatst online: 18:16

Odido is een low budget provider
Als je daar een consumentenverbinding hebt dan zal het zo belangrijk niet zijn

en je kunt altijd weg.. er is niemand die dat tegen houdt
of een 2e verbinding aanvragen of hebben als je bijvoorbeeld altijd internet nodig hebt

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 29-05-2026 01:58 ]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind het vooral kut dat het nergens gemeld werd. Ik had vanaf 00:00 geen internet. Heb alles herstart en daarna ook gereset omdat ik dacht dat het aan mn router lag. Kan dus alles weer opnieuw gaan instellen :(

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• boyette
DirtyBird schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:13:
Ik vind het vooral kut dat het nergens gemeld werd. Ik had vanaf 00:00 geen internet. Heb alles herstart en daarna ook gereset omdat ik dacht dat het aan mn router lag. Kan dus alles weer opnieuw gaan instellen :(
dat kun je hier toch gewoon checken

https://www.odido.nl/storingen-en-onderhoud

-knip. Reageer op een normale manier of reageer niet.

[ Voor 69% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:35 ]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn internet viel weg rond middernacht. Die website gaf zeker een uur geen storing of werkzaamheden aan. Toen dacht ik dat ik zelf misschien iets kon doen.

-knip-

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:37 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Rogers
DirtyBird schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:13:
Dat had ik in het begin met die storingen, router opnieuw opstarten, dns filter uit zetten, etc. blijkt het Odido te zijn terwijl ze geen storing vermelden. Inmiddels ga ik er maar eerst van uit dat het weer aan hun ligt.

• Rogers
boyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:57:
[...]

Odido is een low budget provider
Als je daar een consumentenverbinding hebt dan zal het zo belangrijk niet zijn

en je kunt altijd weg.. er is niemand die dat tegen houdt
of een 2e verbinding aanvragen of hebben als je bijvoorbeeld altijd internet nodig hebt
Kan altijd weg? Al eens van een vast contract gehoord? (en nee die ga ik niet afkopen omdat hun onbetrouwbaar blijken).

Overigens rare reacties op DirtyBird. Denken dat het aan je eigen netwerk ligt is een logische reactie. En hij heeft niet net na 1 gepost.

[ Voor 12% gewijzigd door Rogers op 29-05-2026 03:32 ]

• DjoeC
-knip-

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:04 ]

• rens-br
  • Laatst online: 16:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Laten we het wel gezellig houden hier? Op de man spelen en victim blaming is nergens voor nodig. Ik heb wat reacties aangepast en opgeruimd.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:38 ]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:44
Mja.. wel jammer dat de Captcha niet altijd werkt. Mag niets kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xVpSIspj3MEuub-pRB0ViNsS5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFRThP9IwkzQKL0rWJYJqUmC.png?f=user_large

• boyette
gerritjan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Mja.. wel jammer dat de Captcha niet altijd werkt. Mag niets kosten.

[Afbeelding]
Dat is geen ododio issue
Gebruik je een shared ip?

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:44
boyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Dat is geen ododio issue
Gebruik je een shared ip?
Nee. Een ip van Odido :-(. Blijkbaar wordt het kosteloze Enterprise-quotum overschreen, dus dat lijkt mij een Odido-issue.
Hebben blijkbaar de gratis recaptcha code naar productie gedeployed (aanname), maar wel erg slecht...

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 21:16
Gezien de hoge prijzen bij ziggo die ik nu betaal en het feit dat ze daar niks in willen betekenen ben ik rond aan het kijken naar een andere provider, twijfel op dit moment tussen KPN en Odido. Heb in elk geval wel belsoten geen televisie meer op te nemen in mijn abbo, voor dat beetje tv dat ik nog kijk hoop ik voldoende uit het gratis NPO Start te halen.

Als ik op puur op features + prijs kijk, dan wint Odido. ze bieden op mijn adres glasvezel aan tot 8gbit/s, terwijl KPN maar 1 gbit/s max aanbiedt. Dat gezegd te hebben hoef ik ook niet meer dan 1 gbit/s, maar leuk om te weten dat het hoger zou kunnnen,

Met de huidige aanbiedingen zou het eerste jaar al een verschil zijn van 20e bij Odido vs 35e bij KPN, en in het tweede jaar stijgt dat nar 45e vs 57,5e. Daarnaast heeft Odido atm geen aansluitkosten/monteur.

Ik lees zo her en der wel wat mixed dingen over de stabiliteit en kwaliteit van het Odido netwerk, ook als ik hier de laatste paar pagina's zo terug lees. Wat zou jullie advies zijn op basis van jullie ervaringen?

fyi, ik betaal nu, met de aankomende verhogingen bij Ziggo, 85e p/m dus ik ga er hoe dan ook op vooruit xD

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:42
Raxious schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:17:
Gezien de hoge prijzen bij ziggo die ik nu betaal en het feit dat ze daar niks in willen betekenen ben ik rond aan het kijken naar een andere provider, twijfel op dit moment tussen KPN en Odido. Heb in elk geval wel belsoten geen televisie meer op te nemen in mijn abbo, voor dat beetje tv dat ik nog kijk hoop ik voldoende uit het gratis NPO Start te halen.

Als ik op puur op features + prijs kijk, dan wint Odido. ze bieden op mijn adres glasvezel aan tot 8gbit/s, terwijl KPN maar 1 gbit/s max aanbiedt. Dat gezegd te hebben hoef ik ook niet meer dan 1 gbit/s, maar leuk om te weten dat het hoger zou kunnnen,

Met de huidige aanbiedingen zou het eerste jaar al een verschil zijn van 20e bij Odido vs 35e bij KPN, en in het tweede jaar stijgt dat nar 45e vs 57,5e. Daarnaast heeft Odido atm geen aansluitkosten/monteur.

Ik lees zo her en der wel wat mixed dingen over de stabiliteit en kwaliteit van het Odido netwerk, ook als ik hier de laatste paar pagina's zo terug lees. Wat zou jullie advies zijn op basis van jullie ervaringen?

fyi, ik betaal nu, met de aankomende verhogingen bij Ziggo, 85e p/m dus ik ga er hoe dan ook op vooruit xD
Ik stap ook over per 24 juni van Ziggo naar Odido. Ook downgrade ik van 1000 gbit naar 400 gbit onder het mom, hoeveel heeft een mens nodig. 2 thuiswerkers een beetje surfen en wat streaming. Stabiliteit is belangrijk zeker ivm thuiswerken. Het is daarom dat ik Ziggo nog even aanhoudt naast Odido. Ik betaal dan wel dubbel maar voor de prijs die Odido mij aanbiedt, €21 p/m voor de eerst 6 maanden, vindt ik dit geen probleem. Ook voor het eerst naar glasvezel dus dubbel zo spannend :)

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:17
Crawl NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Ik stap ook over per 24 juni van Ziggo naar Odido. Ook downgrade ik van 1000 gbit naar 400 gbit onder het mom, hoeveel heeft een mens nodig. 2 thuiswerkers een beetje surfen en wat streaming. Stabiliteit is belangrijk zeker ivm thuiswerken. Het is daarom dat ik Ziggo nog even aanhoudt naast Odido. Ik betaal dan wel dubbel maar voor de prijs die Odido mij aanbiedt, €21 p/m voor de eerst 6 maanden, vindt ik dit geen probleem. Ook voor het eerst naar glasvezel dus dubbel zo spannend :)
Goede keuze. Hier vorig jaar ook van 1000 naar 400 Mbit/s gegaan bij Ziggo. Met een ASUS RT-BE92U achter het modem in bridge en CAT6a-kabels draait dat voor twee personen vlekkeloos. We betalen € 61,50 voor internet en TV Start via CI+. Glasvezel kan hier ook, maar zolang de prijzen elkaar nauwelijks ontlopen, bespaar ik me het gedoe. Geniet in ieder geval van je kortingsmaanden bij Odido!

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

[...]

Met 400 gbit zou ik de hele stad wel af kunnen handelen gok ik.

• Raxious
[...]

Uiteindelijk toch maar doorgezet en Odido gaat hier in vanaf 10 juni. Laat Ziggo nog wel even doorlopen, mocht ik toch issues krijgen met Odido kan ik het binnen 15 dagen weer retourneren en heb ik in elk geval ziggo nog lopen. Dan maar een maandje dubbel betalen.

TV pakker er volledig uitgegooid omdat ik eigenlijk toch vrijwel geen tv kijk. Dan maar het nieuws en weerbericht van de NPO in plaats van RTL 4 xD

Ik ben alleen, dus de 1gbit/s up en down is wellicht overkill. Maar aan de andere kant had ik nu 1,1 gbit/s download bij Ziggo, en gezien het me nu toch al dusdanig veel scheelt zag ik niet direct reden om de snelheid te verlagen. Daarnaast is het verschil tussen 400 mbit/s en 1gbit/s ook maar 2,5 euro per maand. Dus daar lig ik ook niet wakker van ^^'

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:22
Stel, ik ga weg bij Odido vanwege de huidige contract aanpassing (videoland)
ik neem een maandelijks opzegbaar abonnement bij KPN

Kan ik dan na die maand weer opnieuw overstappen naar Odido als nieuwe klant?

• BENY1973
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:10
Raxious schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Uiteindelijk toch maar doorgezet en Odido gaat hier in vanaf 10 juni. Laat Ziggo nog wel even doorlopen, mocht ik toch issues krijgen met Odido kan ik het binnen 15 dagen weer retourneren en heb ik in elk geval ziggo nog lopen. Dan maar een maandje dubbel betalen.

TV pakker er volledig uitgegooid omdat ik eigenlijk toch vrijwel geen tv kijk. Dan maar het nieuws en weerbericht van de NPO in plaats van RTL 4 xD

Ik ben alleen, dus de 1gbit/s up en down is wellicht overkill. Maar aan de andere kant had ik nu 1,1 gbit/s download bij Ziggo, en gezien het me nu toch al dusdanig veel scheelt zag ik niet direct reden om de snelheid te verlagen. Daarnaast is het verschil tussen 400 mbit/s en 1gbit/s ook maar 2,5 euro per maand. Dus daar lig ik ook niet wakker van ^^'
Bijt dat elkaar niet Ziggo en Odido in 1 huishouden? en dan bedoel ik meer qua wifi frequenties of snelheid?

• Sende115
BENY1973 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Bijt dat elkaar niet Ziggo en Odido in 1 huishouden? en dan bedoel ik meer qua wifi frequenties of snelheid?
Wi-Fi frequenties zijn dusdanig in te stellen dat ze elkaar niet in de weg zitten, Qua snelheid 0 impact omdat het verschillende netwerken zijn (coax vs glasvezel).

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Raxious schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:17:

Vergeet niet dat je bij KPN ook combivoordeel kan krijgen. Scheelt in mijn geval 10 euro per maand op m'n Netflix abonnement. Dat maakt het dat KPN (als je Netflix gebruikt) niet heel veel duurder is dan de concurrentie. Bijkomend voordeel: in mijn regio heeft Odido geen eigen netwerk, als er problemen zijn moet dat altijd via de extra horde van een KPN monteur als ze in de wijkkast moeten zijn. Verder had ik bij Odido problemen met Geforce Now.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ronwiel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:30:
[...]

[knip] Bijkomend voordeel: in mijn regio heeft Odido geen eigen netwerk, als er problemen zijn moet dat altijd via de extra horde van een KPN monteur als ze in de wijkkast moeten zijn. [knip].
Niet mijn ervaring. Er kwam bij mij eerst een Gidion monteur via Odido, die kon de storing destijds echter niet verhelpen, ook niet in de KPN wijkkast waar ie 2x naartoe was gegaan, en daarna werd de service provider pas ingeschakeld (KPN monteur).

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 01-06-2026 14:40 ]

Testing, one, two ...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:41
MikeT80 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:

Zal me niks verwonderen als dat 6 maanden moet zijn

• Raxious
BENY1973 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik Ontkoppel de Ziggo modem in de ochtend om problemen te voorkomen. Als odido na een paar dagen bevalt zet ik Ziggo stop.

Wordt alleen puzzelen met wat ze moeten aansluiten nabij de meterkast. Geen beschikbaar stroompunt.

• Sende115
Raxious schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Wordt alleen puzzelen met wat ze moeten aansluiten nabij de meterkast. Geen beschikbaar stroompunt.
Je hebt 2 vrije stroomaansluitingen nodig, een voor de (O)NT en een voor de router (Zyxel).
Misschien is dit te ondervangen met een stekkerdoos vanaf een andere plek, maar handig is anders.

Uiteraard kan je naar Odido als nieuwe klant maar je vraag is natuurlijk of je dan in aanmerking komt voor de nieuwe klant kortingen of cadeaus's..
Helemaal onderaan de Odido pagina vind je de link naar Voorwaarden. Voor elke actie zie je daar voorwaarden en uiteraard ook de Algemene Voorwaarden.

Bij KPN ben ik gewend dat er in de voorwaarden voor een actie (gratis TV of zoiets) een zinnetje staat als "minimaal een half jaar geen klant geweest".

Dus als je vooraf die documenten checkt zou je daar het antwoord moeten vinden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Nee, want je kunt als je niet aan het eind van je contract bent niet weg bij Odido. Ze hebben het zo dicht getimmerd dat je alleen het opnemen kan opzeggen door deze wijziging. Voor de rest zit je gewoon aan je contract vast.

[ Voor 7% gewijzigd door ozzynator op 02-06-2026 21:16 ]

Moette doen.

• P1n4u7n
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
ozzynator schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Nee, want je kunt als je niet aan het eind van je contract bent niet weg bij Odido. Ze hebben het zo dicht getimmerd dat je alleen het opnemen kan opzeggen door deze wijziging. Voor de rest zit je gewoon aan je contract vast.
Dat zegt Odido dus volgens de klanteservice rond 17:40 ik ben van het kastje naar de muur gestuurd ik heb met 4 medewerkers gesproken Na 22 minuten zou ik een manager krijgen en na 30 minuten werd de verbindig verbroken.
Zogenaamd met als melding dat de afdeling gesloten was terwijl het 18:10 was. Op de klantenservice staat dat ze van 08:00 tot 20:00 open zijn.
Het contract wordt eenzijdig gewijzigd en wij hebben een contract afgesloten voor 1 jaar voor internet en tv 1gbit en opnemen voor 5 euro.
18. Op grond van de Richtlijn 93/13 en voornoemde jurisprudentie is een prijswijzigings-beding (ook als het een kernbeding betreft) slechts aanvaardbaar wanneer de gronden voor de prijswijziging in de overeenkomst of algemene voorwaarden worden genoemd en deze een geldige reden voor wijziging vormen.
De geschillencommisie: https://www.degeschillencommissie.nl/hulp-bij-klagen/?

NLconnect – branchevereniging van de breedbandindustrie
De brancheorganisatie NLconnect participeert in de commissie NLconnect Internet, TV en Bellen (deze link verwijst u naar de pagina van de commissie NL connect internet, tv en bellen)

bij de link staat de volgende uitspraak maar deze is van 2013 Wijziging tarief tijdens contractperiode.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/wijziging-tarief-tijdens-contractperiode/

Via de geschillen commisie link op de volgende uitspraak terechtgekomen ECLI:NL:RBAMS:2023:940 door bij categorie te zoeken naar algemene voorwaarden en kosten:

Een oneerlijk beding in de algemene voorwaarden.

Inhoudsindicatie

Energieleverancier mag de tarieven voor levering van gas en elektra van een consument niet meer wijzigingen, omdat het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden niet eerlijk is.

ECLI:NL:RBAMS:2023:940 - Rechtbank Amsterdam, 24-02-2023 / 9952054
18. Op grond van de Richtlijn 93/13 en voornoemde jurisprudentie is een prijswijzigings-beding (ook als het een kernbeding betreft) slechts aanvaardbaar wanneer de gronden voor de prijswijziging in de overeenkomst of algemene voorwaarden worden genoemd en deze een geldige reden voor wijziging vormen.
Het wijzigings beding staat noch in de overeenkomst en ook niet in de algemene voorwaarden.
Wijzigingen op grond van wijziging in de kosten of kostenstructuur
25. Op grond van dit beding kunnen ook wijzigingen met betrekking tot marge van prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in de algemene kostenstructuur van Vattenfall reden zijn voor wijziging van de tarieven. Deze redenen voor wijzigingen zijn niet gespecificeerd of toegelicht, zodat [eiseres] op basis van dit beding de reden voor, het moment van en de gevolgen van een dergelijke wijziging niet kan voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8bv8qaCumF4r9I3ZduBbnUpFbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fkNSrKJovllmNErTlIVfWIAf.png?f=fotoalbum_large

Uit de overeenkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p53tbbY5lUsPBaqXVSoZOdzLTX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRfry8Bw91m0dgu6nShTmlBa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zawfnftsDaQGpDg6vCi9aP4Ajq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWJnpXbbFKePySnE5qb8jPn6.jpg?f=fotoalbum_large
Toepassing voorwaarden Op deze overeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden van Odido en de actuele tarieven van Odido van toepassing. Deze (aanvullende) voorwaarden zijn bij het aangaan van de overeenkomst reeds door Odido verstrekt en door jou geaccepteerd. Deze voorwaarden liggen ook ter inzage bij Odido, zijn te vinden op respectievelijk odido.nl/voorwaarden en odido.nl/tarieven, en zullen op verzoek (nogmaals) kosteloos per post of elektronisch worden toegezonden.
Ze hebben honderden pagina's aan aanvullende voorwaarden. Ook word er nu pas gewezen op de aanvullende voorwaarden extra's op 28 mei en niet tijdens het aangaan van de overeenkomst er wordt summier gewezen naar odido.nl/voorwaarden

Link Odido anvullende voorwaarden extra's

Ze hebben eenzijdig het contract gewijzigd. In het tweakers artikel van 28 mei nieuws: Odido maakt Opnemen 1 euro duurder en voegt standaard Videoland-abonn... staat dat het abbonement kan worden opgezegd in de mail staat het pakket. Ik heb ook feedback gestuurd naar de redacteur in geachte redactie.

Bij de geschillencommisie verduidelijking gevraagd. U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.
Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.
edit:
prive info foto's en mails gewijzigd.

[ Voor 4% gewijzigd door P1n4u7n op 03-06-2026 00:53 ]

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:22
P1n4u7n schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Zogenaamd met als melding dat de afdeling gesloten was terwijl het 18:10 was. Op de klantenservice staat dat ze van 08:00 tot 20:00 open zijn.
Het contract wordt eenzijdig gewijzigd en wij hebben een contract afgesloten voor 1 jaar voor internet en tv 1gbit en opnemen voor 5 euro.
https://www.odido.nl/service/veelgestelde-vragen/wat-zijn-de-openingstijden-van-odido-service/000454005

Openingstijden

Voor technische hulp of storingen:
  • Ma t/m vr 8-20 uur.
  • Weekend 9-17.30 uur.
Andere vragen:
  • Ma t/m vr 8-18 uur.
  • Zaterdag 9-17.30 uur.
  • Zondag gesloten.
Hou er overigens rekening mee dat je al je persoonlijke info zoals iban, contract, email, etc nu openbaar maakt....

[ Voor 6% gewijzigd door torretje2012 op 03-06-2026 00:11 ]

• P1n4u7n
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
torretje2012 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Hou er overigens rekening mee dat je al je persoonlijke info zoals iban, contract, email, etc nu openbaar maakt....
Enorm bedankt!

Ik heb het hopelijk nu correct gewijzigd.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

P1n4u7n schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:51:
[...]
edit:
prive info foto's en mails gewijzigd.
Mooi verhaal. Maar dat veranderd niets aan mijn post, het opnemen is een aparte dienst en dus alleen dat kan opgezegd worden door deze wijziging.

Moette doen.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:40
Ik meen dat de prijswijziging zelf een inflatiecorrectie is. Je krijg Videoland er extra bij, maar dat stond los van de prijswijzging.

Het is alleen interessant wanneer je een prijsvast 2 jaar iets afgesproken hebt, maar dat moet je dan wel zwart op wit hebben.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Sjakie0101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:56:
Ik meen dat de prijswijziging zelf een inflatiecorrectie is. Je krijg Videoland er extra bij, maar dat stond los van de prijswijzging.

Het is alleen interessant wanneer je een prijsvast 2 jaar iets afgesproken hebt, maar dat moet je dan wel zwart op wit hebben.
Dat het opnemenpakket 1 euro duurder is heeft niets met inflatie te maken en mag je dus ook kosteloos opzeggen (maar dat mag sowieso al maandelijks dus dat is een makkelijke gunst...).

Verder betaal ik straks 52,51 voor 400Mbps, TV en Opnemen (met korting via mobiel). Maar die prijs krijg ik bij geen andere provider voor hetzelfde pakket... Dus blijf voor nu nog bij Odido.

• brsm
  • Nu online
Hallo allemaal,

Over enkele weken wordt mijn Odido-abonnement actief. Bij het afsluiten werd mij een installatie aangeboden, ik nam aan dat dit vrijblijvend was. Vandaag belde Odido om te zeggen dat ik verplicht een afspraak moest inplannen, omdat de installateur degene is die de apparatuur meebrengt (ik neem aan de NT en het modem). Je zou zeggen, stuur het gewoon op.

Ik heb aangegeven dat ik geen monteur nodig heb, omdat ik mijn netwerk zelf beheer (gateway en AP’s). Het wisselen van een NT stelt niet zoveel voor.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Nu wordt de monteur enkel een pakketbezorger.

[ Voor 4% gewijzigd door brsm op 03-06-2026 18:15 ]

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:38
brsm schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:13:
Hallo allemaal,

Over enkele weken wordt mijn Odido-abonnement actief. Bij het afsluiten werd mij een installatie aangeboden, ik nam aan dat dit vrijblijvend was. Vandaag belde Odido om te zeggen dat ik verplicht een afspraak moet inplannen, omdat de installateur degene is die de apparatuur meebrengt (ik neem aan de NT en het modem).

Ik heb aangegeven dat ik geen monteur nodig heb, omdat ik mijn netwerk zelf beheer (gateway en AP’s). Het wisselen van een NT stelt niet zoveel voor.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Nu wordt de monteur enkel een pakketbezorger.
Altijd monteur laten komen. Dit is denk ik al 1000 keer voorbij gekomen in het topic.

Die man is 15 minuten bezig misschien, maar het scheelt je zoveel gezeik met activeren/doorpatchen van straatkast etc.

[ Voor 7% gewijzigd door japie06 op 03-06-2026 18:16 ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:54
brsm schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:13:
Deze vraag komt elke week voorbij. Daarom staat het antwoord hier beneden in de FAQ.

[ Voor 3% gewijzigd door Muis666 op 03-06-2026 18:54 ]

• Remmer
  • Niet online
Ik ben vandaag overgegaan van KPN naar Odido glasvezel. Daar kwam geen monteur aan te pas. Mijn internetverbinding werkte niet meer toen ik vanochtend wakker werd, maar het groene connection-lampje op mijn ONT brandde nog. Ik heb toen alleen het profiel van mijn FRITZ!Box 7590 AX aangepast naar Odido en het werkte direct. Meteen daarop ontving ik een mail van KPN met als onderwerp "Je aansluiting is overgenomen door een andere aanbieder".

Ik heb van tevoren uitgebreid gesproken met een Odido supportmedewerker. Die bevestigde dat een doe-het-zelf installatie in mijn geval volstaat omdat het alleen een een lijnovername betreft. Hij drukte me op het hart dat, mocht ik toch een mail ontvangen met een monteursafspraak, ik deze zeker niet af moest zeggen.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste