Marijnus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:32:
(...)
... Dat was vandaag een week geleden. En vandaag... Krijg ik via zowel SMS als mail een nieuwe herinnering aan een openstaande factuur van €75.
Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?
Je hoeft hier in principe niet zo veel te doen. Dit ligt aan het facturatiesysteem van Odido, waar je facturen niet kan aanpassen of terugtrekken, als ze eenmaal zijn aangemaakt. Simpel gezegd, als je in februari een factuur krijgt van €75, dan voert een medewerker een creditering in voor dat bedrag, maar die creditering wordt niet meer met de facturatieronde van februari meegenomen. Die komt pas in maart op een rekening te staan, en dan pas heeft de computer door dat je €75 moet betalen en terug moet krijgen, en wordt het met elkaar verrekend.
Ik zie andere mensen hier suggereren dat je de incasso moet storneren, maar daar zorg je eerlijk gezegd alleen maar voor meer problemen mee, want dan markeert de computer je als wanbetaler en wordt er een dunningproces opgestart. Dat kan er toe leiden dat de computer je op een gegeven moment een incassoboete van €15 geeft. Die is dan niet terecht, maar ook daar zul je weer contact voor moeten opnemen om die te laten crediteren. Je bezorgt jezelf dus eigenlijk alleen maar meer werk door dat te doen.
Met dat in het achterhoofd zou ik je aanraden om voorlopig de €75 te betalen,
als je ondertussen per e-mail een bevestiging hebt gekregen dat je die terugkrijgt. Mensen zullen mij misschien voor gek verklaren, maar zoals ik zei leidt het tot meer gezeur als je die incassoboete krijgt. Ik snap dat mensen Odido niet echt vertrouwen op dit moment, maar het facturatiesysteem werkt nog steeds prima en als je een bevestiging per e-mail hebt van die vergoeding kan ik je vrij zeker zeggen dat je het bedrag ook echt terugkrijgt.
Bellen met de klantenservice kan ook, maar dat kost meer tijd gezien de wachtrijen op dit moment. Mocht je wel willen bellen (of naar een winkel gaan), vraag dan aan de medewerker om een uitstel van betaling op je account te zetten. Dat houdt zowel de incassoboete als verdere betalingsherinneringen tegen.
Heb je die e-mail niet, dan heeft de medewerker die jij hebt gesproken je casus helaas niet goed opgelost, en dan is er geen vergoeding om te verrekenen met je hardware boete, en zul je sowieso moeten bellen.
Als laatste: Odido zal je principieël
niet helpen via de e-mail voor dit probleem. Alle tickets die telefonisch beantwoord kunnen worden, worden gesloten met de melding dat je maar moet bellen. Heeft te maken met personeelstekort. Je kunt per uur minder klanten helpen via het contactformulier aan de telefoon, en zeker nu het kneiterdruk is na het datalek heeft het contactformulier weinig prioriteit.
Kleine edit nog over het verwijderen van je persoonsgegevens: klantenservice mag en kan dit niet. Dat moet je aanvragen via het formulier op
https://www.odido.nl/privacy. Scroll een beetje naar beneden tot je bij het kopje 'Hoe kan ik mijn gegevens opvragen of verwijderen?' ziet, daar staat een link naar een formulier.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sjaak Pastinaak op 03-03-2026 11:56
]