• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
P91 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:14:
Gisteren een nieuwe media box ontvangen omdat de oude het niet meer goed deed. Erg vreemd maar het lijkt een gebruikte te zijn die niet is gereset. Er staat nog een gmail-account ingelogd en de apparaatnaam die je bij streaming ziet is veranderd naar een niet-standaard naam. Komt dit vaker voor?
Op zich prima dat ze die dingen her inzetten. Ik heb jaren geleden gehad dat er een box (die ik had teruggestuurd) elke keer in mijn account kwam en daardoor een ander apparaat afmelde. Je mag maar op een x aantal apparaten tv kijken.
Met Odido en hun standaard scripts kwam ik niet verder dus maar de pincode van mijn tv account verwijdert (die vervolgens in de app nooit mee is verandert).

Voor jou beste om de decoder ook helemaal te resetten. Dan kun je hem zelf instellen, met de helpdesk kom je niet verder is mijn ervaring.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Nog iets meer dan acht uurtjes totdat de timer is afgelopen voor de huidige "Podium Prijzen" kortingsactie.
Ben benieuwd of er hierna een nog scherpere nieuwe actie komt. :)

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:21

D_V

Tranquility schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb het over de huidige aanbieding voor nieuwe klanten, in dit geval dus €25,- euro voor de eerste 12 maanden en daarna €62,50 per maand voor de resterende 12 maanden bij een twee jarig contract voor een 2Gb abbo.
Ik kreeg 2 weken terug (en nu nog steeds als ik de postcodecheck doe) een aanbieding van 15 euro voor het eerste jaar. Bij Ziggo betaalden we inmiddels 86 euro voor 1G/100M + tv. Dus we besparen het eerste jaar 850 euro en het 2e jaar nogeens 250 euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69a46bb0bbbbc/69a46bb0bacc6-hjgdfshdj.png

• Tranquility
D_V schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:47:
Ik kreeg 2 weken terug (en nu nog steeds als ik de postcodecheck doe) een aanbieding van 15 euro voor het eerste jaar. Bij Ziggo betaalden we inmiddels 86 euro voor 1G/100M + tv. Dus we besparen het eerste jaar 850 euro en het 2e jaar nogeens 250 euro.

[Afbeelding]
Dat is raar.
Ik krijg op mijn postcode nog steeds het volgende:

Internet 2 Gbit/s download en upload
Eerste 12 maanden korting
Maandelijks € 62,50 € 25,00
Looptijd 2 jaar
Na 12 maanden € 62,50/mnd.

Zou het te maken hebben op welk netwerk Odido zit en dat ze wellicht moeten betalen voor toegang op het Delta netwerk? Ik heb hier alleen Delta glasvezel, waar ik nu ook nog bij zit.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-03 20:57

rvk

D_V schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:47:
[...]
Dus we besparen het eerste jaar 850 euro en het 2e jaar nogeens 250 euro.
67,50 na 12 mnd is 810 per jaar (1032 Ziggo) dus je bespaard het tweede jaar 222.
Maar ja, leverancier hoppen is altijd voordelig.
En in dit geval is Ziggo sowieso altijd duurder dus als je ooit terug gaat, zou dat alleen voor de service of services zijn.

• Tranquility
rvk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:05:
67,50 na 12 mnd is 810 per jaar (1032 Ziggo) dus je bespaard het tweede jaar 222.
En in dit geval is Ziggo sowieso altijd duurder dus als je ooit terug gaat, zou dat alleen voor de service of services zijn.
En de 10% upload.. :|

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:19
Momenteel in Leiden ervaring met Odido via Open Dutch Fiber een shitload aan packetloss. Unifi Cloud Gateway Max achter een ONT. geen storingslampjes of wijzigen, de boel inmiddels gerestart, maar geen verbetering.

Allestoringen.nl zegt niet dus lijkt iets lokaals te zijn.

HIeronder een schreenshot van mijn verbinding in smokeping extern.

ODIDO

[ Voor 23% gewijzigd door boswandeling op 01-03-2026 18:28 ]

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

rvk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:05:
[...]

Er kan nog veel meer bespaart worden, want er kan na 20 maanden alweer gebeld worden voor een nieuwe verlengings korting, en als je daarop ingaat, dan vervallen de laatste 4 maanden waarin je eigenlijk €67,50 of €62,50* had moeten betalen.

* = Incl combi korting

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 02-03-2026 11:40 ]

• D_V

D_V

Tranquility schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:54:
Zou het te maken hebben op welk netwerk Odido zit en dat ze wellicht moeten betalen voor toegang op het Delta netwerk? Ik heb hier alleen Delta glasvezel, waar ik nu ook nog bij zit.
We hebben hier (in het centrum van Venlo) sinds vorig jaar eindelijk glasvezel (ODF). Odido is momenteel de enige keuze. Nou heb ik nooit problemen gehad hier met Ziggo maar het prijsverschil is wel erg extreem op deze manier.

Ben wel benieuwd hoer "naadloos" de overgang gaat zijn. Het Ziggo-abonnement eindigt op de 19e en de Odido monteur komt pas op de 23e.

:)

• Tranquility
D_V schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:02:
We hebben hier (in het centrum van Venlo) sinds vorig jaar eindelijk glasvezel (ODF). Odido is momenteel de enige keuze. Nou heb ik nooit problemen gehad hier met Ziggo maar het prijsverschil is wel erg extreem op deze manier.

Ben wel benieuwd hoer "naadloos" de overgang gaat zijn. Het Ziggo-abonnement eindigt op de 19e en de Odido monteur komt pas op de 23e.

Heb je van de overstapservice gebruik gemaakt met inachtneming van de opzegtermijn bij Ziggo? Dan zou je toch niet vier dagen zonder internet moeten zitten?

• jongetje
D_V schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Waarom heb je niet voor een overlap gekozen? Ik heb het destijds T-Mobile (nu Odido) een week eerder laten ingaan dan Ziggo eindigde. Misschien financieel ongunstig maar voor mijn gemoedsrust was dat wel fijn 😀

• Tranquility
DON PAPA schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:29:
Er kan nog veel meer bespaart worden, want er kan na 18 maanden alweer gebeld worden voor een nieuwe verlengings korting, en als je daarop ingaat, dan vervallen de laatste 4 maanden waarin je eigenlijk €67,50 of €62,50* had moeten betalen.

* = Incl combi korting
Moet dat geen 20 maanden zijn waarna je kan bellen? 18 maanden is anderhalf jaar.

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Moet dat geen 20 maanden zijn waarna je kan bellen? 18 maanden is anderhalf jaar.
Oeps, ja je hebt helemaal gelijk :$
Ik heb het aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 02-03-2026 11:41 ]

• Tranquility
Vanmorgen zijn de nieuwe deals van start gegaan, maar zijn de aanbiedingen verder hetzelfde. Ook is er geen nieuwe timer. (timers vind ik sowieso nepperij)
Had gehoopt op een scherpere deal maar helaas. Evengoed zijn ze goedkoper dan het verlengaanbod die ik van Delta kreeg en met het klantvoordeel is odido toch aantrekkelijker.
Eerst maar even een data simmetje aanvragen voor klantvoordeel.. ;)

Nu zit ik nog te dubben tussen een 1 of 2 jaars contract.
1 jaar heeft als voordeel geen inflatiecorrrectie, maar als nadeel een slechtere deal bij verlenging.
2 jaar heeft als voordeel dat je dus twee jaar de goedkope deal hebt, maar als nadeel weer de inflatiecorrectie.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-03 14:41
Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:25:
Vanmorgen zijn de nieuwe deals van start gegaan, maar zijn de aanbiedingen verder hetzelfde. Ook is er geen nieuwe timer. (timers vind ik sowieso nepperij)
Had gehoopt op een scherpere deal maar helaas. Evengoed zijn ze goedkoper dan het verlengaanbod die ik van Delta kreeg en met het klantvoordeel is odido toch aantrekkelijker.
Eerst maar even een data simmetje aanvragen voor klantvoordeel.. ;)

Nu zit ik nog te dubben tussen een 1 of 2 jaars contract.
1 jaar heeft als voordeel geen inflatiecorrrectie, maar als nadeel een slechtere deal bij verlenging.
2 jaar heeft als voordeel dat je dus twee jaar de goedkope deal hebt, maar als nadeel weer de inflatiecorrectie.
Mijn afweging is dat de prijs per maand over de periode moet < 40,- zijn voor 1Gb zonder toeters en bellen. Alle aanbieders lopen over t zelfde netwerk en moeten vrij fors betalen. Het lijkt meestal een tientje meer dan ODF, Delta oid... Ik switch meestal jaarlijks tussen KPN en Odido vanwege het min of meer vaste IP adres. Andere providers nog niet geprobeerd.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Mijn afweging is dat de prijs per maand over de periode moet < 40,- zijn voor 1Gb zonder toeters en bellen. Alle aanbieders lopen over t zelfde netwerk en moeten vrij fors betalen. Het lijkt meestal een tientje meer dan ODF, Delta oid... Ik switch meestal jaarlijks tussen KPN en Odido vanwege het min of meer vaste IP adres. Andere providers nog niet geprobeerd.
Waarom is een vast IP-adres zo belangrijk voor je? Met Dynamic DNS-diensten los je dat gewissel op. Maar mogelijk heb je een ander reden?

Have you tried turning it off and on again?

• DjoeC
Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Waarom is een vast IP-adres zo belangrijk voor je? Met Dynamic DNS-diensten los je dat gewissel op. Maar mogelijk heb je een ander reden?
Klopt en een keertje wisselen is ook geen ramp maar het moet wel een publiek adres zijn en niet achter NAT oid hangen. Enneh, moet eerlijk zijn dat ik zolang het aan de prijs-eis voldoet niet heel hard naar alternatieven zoek.

• Tranquility
Het lijkt er op dat de Odido site plat ligt..
Geloof niet dat dit komt door drukte vanwege een aanbieding.. Wellicht een cyberaanval?

• DjoeC
Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:29:
Het lijkt er op dat de Odido site plat ligt..
Geloof niet dat dit komt door drukte vanwege een aanbieding.. Wellicht een cyberaanval?
Misschien ligt jouw lijn er uit? Hier werkt t gewoon.

• Tranquility
DjoeC schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:40:
Misschien ligt jouw lijn er uit? Hier werkt t gewoon.
Vreemd.
Dit plaatje lijkt toch door Odido te worden gegenereerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prgbwtM6V_TG9ZAfcHg_lVBWMWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHnRChZshJDj7hgjnKWaKnFw.png?f=fotoalbum_large

• D_V

D_V

Tranquility schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:30:
[...]

Heb je van de overstapservice gebruik gemaakt met inachtneming van de opzegtermijn bij Ziggo? Dan zou je toch niet vier dagen zonder internet moeten zitten?
Ja, ik heb van de overstapservice gebruik gemaakt.

• D_V

D_V

jongetje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Waarom heb je niet voor een overlap gekozen? Ik heb het destijds T-Mobile (nu Odido) een week eerder laten ingaan dan Ziggo eindigde. Misschien financieel ongunstig maar voor mijn gemoedsrust was dat wel fijn 😀
De snelste datum dat er een monteur voorbij kon komen was de 23e.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Klopt en een keertje wisselen is ook geen ramp maar het moet wel een publiek adres zijn en niet achter NAT oid hangen. Enneh, moet eerlijk zijn dat ik zolang het aan de prijs-eis voldoet niet heel hard naar alternatieven zoek.
Kijk eens naar DuckDNS (of iets vergelijkbaars). Al wisselt je IP-adres tien keer op een dag, het maakt dan niet zo veel meer uit.

• zunrob
  • Laatst online: 10:30
Ik ben benieuwd welk aanbod diegenen die recent hebben gebeld om te verlengen hebben gekregen?

Voor 400/400 verlengen:
12 maanden: 6 maanden 30 euro en 6 maanden 43,5 euro. Dus 36.75 euro gemiddeld.
24 maanden: 10 maanden 30 euro en 14 maanden 42,5 euro. Dus 37,29 euro gemiddeld.

[ Voor 50% gewijzigd door zunrob op 02-03-2026 14:54 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Kijk eens naar DuckDNS (of iets vergelijkbaars). Al wisselt je IP-adres tien keer op een dag, het maakt dan niet zo veel meer uit.
Ik vond DuckDNS niet betrouwbaar genoeg, dus gebruik zelf inmiddels ddnss.org.

• Tranquility
Inmiddels was de site weer online en heb ik me aanhgemeld. Ben toch voor een 2-jaars abbo gegaan voor maximale korting plus een data only abbonementje voor het klantvoordeel. Ook wel handig om die sim er bij te hebben als backup. Nu het hele proces afwachten.. :)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ik vond DuckDNS niet betrouwbaar genoeg, dus gebruik zelf inmiddels ddnss.org.
Ah ja, ik ben maar met DuckDNS begonnen om te ervaren of het hele Dynamic DNS verhaal werkt zoals ik dat wil. Tot nu toe voldoet het prima, maar echt serieus gebruiken doe ik het ook weer niet. Ik neem DDNS mee in mijn achterhoofd. :)

• DjoeC
Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Die gebruik ik maar dan via de qmcgaw/ddns-updater Docker oplossing omdat ik meer dan 1 DNS server gebruik voor meerdere domeinen. En toch wil ik niet constant wisselen, daarom voorlopig KPN (geen wisseling tijdens abo duur) of Odido (2x in 1 jaar).

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:22

ep667

It doesn't hurt to help

Is er een manier om te ontdekken of Odido eigen apparatuur in de POP heeft staan? Ik heb een 1 Gbps abonnement voor 55 euro. Een KPN WBA prijs dus. Ik checkte vandaag de huidige prijzen en zag dat de abonnementen inmiddels tot 8 Gbps gaan en aanzienlijk goedkoper zijn (45 euro voor 1 Gbps).

Ik vroeg me toen af of dit een fout is in de postcodecheck of niet. We zitten namelijk op een KPN WBA (ex-Reggefiber) AON verbinding. KPN levert hier maximaal 1 Gbps. ODF is hier niet beschikbaar en heeft ook geen plannen.

EP

• jongetje
@ep667 Als je 8Gbps kunt aanvragen heeft Odido eigen apparatuur, dat verklaart ook de lagere prijs.

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 10:45
Valt om 19:55 hier volledig het internet uit. Mijn glasvezelkastje laat ook geen enkel lampje meer zien. Wil je dus een storing melden na wat speurwerk zijn ze open van 8 tot 20. :-(
Lekker is dat.

aka pluim003

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 09:21

DaRoot

Some say...

zunrob schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:37:
Ik ben benieuwd welk aanbod diegenen die recent hebben gebeld om te verlengen hebben gekregen?

Voor 400/400 verlengen:
12 maanden: 6 maanden 30 euro en 6 maanden 43,5 euro. Dus 36.75 euro gemiddeld.
24 maanden: 10 maanden 30 euro en 14 maanden 42,5 euro. Dus 37,29 euro gemiddeld.
Ik heb vanavond verlengd.
1Gbps (had ik ook al) voor 1 jaar verlengd, eerste 4 maand € 30/maand, volgende 8 maand € 53,50/maand.
Ik zat op € 57,60 / maand.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:10
DikkieDick schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:29:
Mijn glasvezelkastje laat ook geen enkel lampje meer zien.
Meeste hebben toch wel een power-lampje, als die niet brand kun je een andere, vergelijkbare, adapter proberen.

• DikkieDick
hcQd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Meeste hebben toch wel een power-lampje, als die niet brand kun je een andere, vergelijkbare, adapter proberen.
Toen ik bij de meterkast kwam brandde er nog het eea alvorens alle lampjes uitvielen. Zal eens kijken of ik een vergelijkbare adapter heb ter test.
Even later: Yep, maar met zelfde resultaat.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat ik, als ik gewoon op het wifinetwerk zit van mijn Fritzbox ik deze niet kan benaderen. Idem dus voor mijn NAS. Of zou het nog kunnen dat beide, router en NT-kastje, tegelijkertijd zijn gesneuveld? Morgenochtend maar gelijk om 8 uur aan de telefoon hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door DikkieDick op 02-03-2026 21:45 ]

aka pluim003

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-03 20:54
Ik ben een jaar bij Odido geweest. In de loop van mijn contract is hier een monteur langs geweest om mijn modem te vervangen (ze kregen de boel niet stabiel werkend, maar dat is een verhaal voor een andere keer). Het oude modem nam hij niet mee. Die moest ik zelf retour sturen. Ondanks dat ik dat wel deed, kreeg ik een factuur van €75 voor het "niet terugsturen van apparatuur". Meerdere keren met de klantenservice gebeld, zij konden de zending écht niet vinden en wilden dat ik deze factuur alsnog zou betalen. Na lang zoeken heb ik eindelijk zelf mijn verzendbewijs teruggevonden. Door dat bewijs hebben ze de factuur uiteindelijk gecrediteerd. Ik had een "sorry" fijn gevonden, maar moest genoegen nemen met het feit dat de zaak was afgedaan.

Fast forward naar een paar maanden geleden. Ik ben overgestapt naar een andere provider en het was dus tijd om het modem netjes terug te sturen. Dit keer het verzendbewijs op een makkelijk te vinden plek opgeslagen natuurlijk. Tot mijn opluchting kreeg ik dit keer netjes een email met een bevestiging dat de modem ontvangen was en dat ik niks hoefde te betalen. Top, ik was eindelijk verlost van Odido!!!

... dacht ik. Tot ik een paar maanden later op mijn rekening keek en zag dat Odido WEER €75 had geprobeerd te incasseren. Direct gestorneerd natuurlijk.

Omdat ik geen zin had om (voor het gevoel) weer uren naar dat stomme klantenservice telefoon deuntje te luisteren, heb ik ze via het contactformulier een bericht gestuurd waarin ik zeg:
- dat ik de factuur betwist (met uitleg natuurlijk)
- dat ik hun incassomachtiging in trek
- dat ik wil dat ze mijn persoonsgegevens (voor zover mag en kan) verwijderen
Mind you, dit was vóór de Odido datalek.

Ik krijg doodleuk een bericht terug dat ze dit niet afhandelen via het contactformulier en dat ik de klantenservice moet bellen. Maar ik laat me niet kennen. Ik stuur via het contactformulier een vriendelijk bericht dat ik in hun reactie zie dat ze kennis hebben genomen van mijn verzoek en dat ik verwacht dat ze er aan zullen voldoen. Natuurlijk krijg ik weer een bericht waarin staat dat ik de klantenservice moet bellen.

In de weken er na blijft Odido me herinneren aan de onbetaalde factuur. Ik word er toch een beetje zenuwachtig van. Op advies van mijn vrouw slik ik mijn trots in en bel de klantenservice. Ik vertel vriendelijk dat de factuur onterecht is (maar kom niet terug op het verwijderen van persoonsgegevens en het invullen van het contactformulier). De persoon aan de telefoon ziet in het systeem dat de modem inderdaad ontvangen is. Hij zegt dat hij de factuur zal intrekken. Wederom ben ik opgelucht. Blij dat het voorbij is. En dat ik nooit meer iets met Odido te maken hoef te hebben.

... Dat was vandaag een week geleden. En vandaag... Krijg ik via zowel SMS als mail een nieuwe herinnering aan een openstaande factuur van €75.

Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Marijnus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:32:
Ik ben een jaar bij Odido geweest. In de loop van mijn contract is hier een monteur langs geweest om mijn modem te vervangen (ze kregen de boel niet stabiel werkend, maar dat is een verhaal voor een andere keer). Het oude modem nam hij niet mee. Die moest ik zelf retour sturen. Ondanks dat ik dat wel deed, kreeg ik een factuur van €75 voor het "niet terugsturen van apparatuur". Meerdere keren met de klantenservice gebeld, zij konden de zending écht niet vinden en wilden dat ik deze factuur alsnog zou betalen. Na lang zoeken heb ik eindelijk zelf mijn verzendbewijs teruggevonden. Door dat bewijs hebben ze de factuur uiteindelijk gecrediteerd. Ik had een "sorry" fijn gevonden, maar moest genoegen nemen met het feit dat de zaak was afgedaan.

Fast forward naar een paar maanden geleden. Ik ben overgestapt naar een andere provider en het was dus tijd om het modem netjes terug te sturen. Dit keer het verzendbewijs op een makkelijk te vinden plek opgeslagen natuurlijk. Tot mijn opluchting kreeg ik dit keer netjes een email met een bevestiging dat de modem ontvangen was en dat ik niks hoefde te betalen. Top, ik was eindelijk verlost van Odido!!!

... dacht ik. Tot ik een paar maanden later op mijn rekening keek en zag dat Odido WEER €75 had geprobeerd te incasseren. Direct gestorneerd natuurlijk.

Omdat ik geen zin had om (voor het gevoel) weer uren naar dat stomme klantenservice telefoon deuntje te luisteren, heb ik ze via het contactformulier een bericht gestuurd waarin ik zeg:
- dat ik de factuur betwist (met uitleg natuurlijk)
- dat ik hun incassomachtiging in trek
- dat ik wil dat ze mijn persoonsgegevens (voor zover mag en kan) verwijderen
Mind you, dit was vóór de Odido datalek.

Ik krijg doodleuk een bericht terug dat ze dit niet afhandelen via het contactformulier en dat ik de klantenservice moet bellen. Maar ik laat me niet kennen. Ik stuur via het contactformulier een vriendelijk bericht dat ik in hun reactie zie dat ze kennis hebben genomen van mijn verzoek en dat ik verwacht dat ze er aan zullen voldoen. Natuurlijk krijg ik weer een bericht waarin staat dat ik de klantenservice moet bellen.

In de weken er na blijft Odido me herinneren aan de onbetaalde factuur. Ik word er toch een beetje zenuwachtig van. Op advies van mijn vrouw slik ik mijn trots in en bel de klantenservice. Ik vertel vriendelijk dat de factuur onterecht is (maar kom niet terug op het verwijderen van persoonsgegevens en het invullen van het contactformulier). De persoon aan de telefoon ziet in het systeem dat de modem inderdaad ontvangen is. Hij zegt dat hij de factuur zal intrekken. Wederom ben ik opgelucht. Blij dat het voorbij is. En dat ik nooit meer iets met Odido te maken hoef te hebben.

... Dat was vandaag een week geleden. En vandaag... Krijg ik via zowel SMS als mail een nieuwe herinnering aan een openstaande factuur van €75.

Niet meer reageren en vooral blijven storneren als er toch €75 wordt afgeschreven. Je hebt je due diligence wel gedaan lijkt me.

Misschien is het toch wijs om iets zwart-op-wit te krijgen. Wellicht nog één keer bellen en aandringen op een schriftelijke bevestiging dat het is ingeleverd?

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:15

je kunt het negeren, maar uiteindelijk zul je waarschijnlijk toch actie moeten nemen, helaas. Ik heb bij dit soort zaken geleerd erop te staan dat ze dingen per mail bevestigen. Vinden klantenservice-jongeren soms nog lastig, maar anders krijg je deze ellende.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

jongetje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:49:
@ep667 Als je 8Gbps kunt aanvragen heeft Odido eigen apparatuur, dat verklaart ook de lagere prijs.
Dan moet ik toch maar eens bellen. Ik betaal nu nog 10 maanden een tientje meer omdat ik een WBA-lijn heb. Win-win als Odido me over kan zetten op hun eigen spullenboel.

Laat dat dan maar het goedmakertje voor het lek zijn.

EP

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-03 14:33

Ik zou denk ik zelf eens proberen een odido winkel binnen te stappen. Nou zit er hier een in de buurt waar ik redelijk makkelijk langs kan gaan. Dus dat is niet het probleem.
Vooral bij bedenken dat die mensen in de winkel er niets aan kunnen doen, dus beleefd blijven.
Maar ik vrees dat negeren op termijn een hoop administratieve problemen gaat opleveren. Hierin kan je wel in je gelijk staan, maar je gelijk krijgen wordt dan een heel ander (tijdrovend) probleem.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

Is die recente betaal herinnering voor de tweede retourzending of nog voor de eerste?

Ik zou nog 1 keer het verhaal goed in een brief neerzetten, en nadrukkelijk benoemen dat er van een betaal verplichting wat jou betreft geen sprake is. Ook (nogmaals) benoemen dat je de incasso storneert.

Zorg in ieder geval voor goede vastlegging van alle contacten, ook telefonisch: datum, tijd, met wie gesproken.

Blijf in alle correspondentie zakelijk en correct.

Hoe wordt de retourzending door Odido aangeboden? Hebben ze een retour etiket? Antwoordnummer?
Als zij namelijk de vervoerder bepalen kun je Odido zien als opdrachtgever van die verzending. Op het moment dat jij het oude modem bij de verzender aanbiedt, gaat de verantwoordelijkheid en dus aansprakelijkheid over naar Odido. Het verzend bewijs is hier dus wel een cruciaal bewijsstuk. (Bij de eerste retour kan ik me dus ook wel de opstelling van Odido voorstellen, zolang jij het bewijsstuk niet kon overleggen ).

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:56
Naast e-mailen (wat uit mijn ervaring weinig nut gaat hebben) kun je de afschrijvingen storneren. Daarnaast kun je de incasso machtiging van Odido intrekken in je online bank omgeving. Waarbij ik al doende ben achter gekomen dat T-Mobile Thuis BV de glasvezel tak verzorgd en T-Mobile Netherlands BV hun mobiele tak. Had je al gedaan, overheen gelezen. :X

Na mijn glasvezel contract opgezegd te hebben in september 2025 (laatste dag contract 1-11-2025). Kreeg ik in december netjes een eind afrekening.

Daarna ontving ik nog een standaard factuur in december. (Na 1,5 uur telefonisch contact is deze gestorneerd).

Toen een standaard factuur in januari (wederom gemaild en gebeld, vervolgens gestorneerd door mezelf). In februari kreeg ik weer een factuur (deze direct weer gestorneerd en vervolgens T-Mobile Thuis BV geblokkeerd als incasserende partij bij Rabobank.
Wederom gemaild en wederom kreeg ik het verzoek om terug te bellen. (Tot op heden nog niet gedaan ivm drukte op werk). Dus de story continues. }:|

Wel heb ik daarnaast mijn mobiele abonnement van Odido gewijzigd naar Simyo per 1 maart. ;w Dus benieuwd hoe dat verhaal gaat lopen.. In ieder geval wordt dat automatische incasso ook direct na de laatste afschrijving beëindigd. }:|

Maar inderdaad wat hierboven al gezegd is. Netjes, formeel en neutraal blijven. E-Mailen (bewijs vragen en uw bewijs doorsturen). Daarnaast door de zure appel bijten en bellen. En blokkeren die boel als ze nergens meer recht op hebben.

Oftewel succes. 🤞🏽

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 03-03-2026 08:02 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-03 22:32
(...)

Je hoeft hier in principe niet zo veel te doen. Dit ligt aan het facturatiesysteem van Odido, waar je facturen niet kan aanpassen of terugtrekken, als ze eenmaal zijn aangemaakt. Simpel gezegd, als je in februari een factuur krijgt van €75, dan voert een medewerker een creditering in voor dat bedrag, maar die creditering wordt niet meer met de facturatieronde van februari meegenomen. Die komt pas in maart op een rekening te staan, en dan pas heeft de computer door dat je €75 moet betalen en terug moet krijgen, en wordt het met elkaar verrekend.

Ik zie andere mensen hier suggereren dat je de incasso moet storneren, maar daar zorg je eerlijk gezegd alleen maar voor meer problemen mee, want dan markeert de computer je als wanbetaler en wordt er een dunningproces opgestart. Dat kan er toe leiden dat de computer je op een gegeven moment een incassoboete van €15 geeft. Die is dan niet terecht, maar ook daar zul je weer contact voor moeten opnemen om die te laten crediteren. Je bezorgt jezelf dus eigenlijk alleen maar meer werk door dat te doen.

Met dat in het achterhoofd zou ik je aanraden om voorlopig de €75 te betalen, als je ondertussen per e-mail een bevestiging hebt gekregen dat je die terugkrijgt. Mensen zullen mij misschien voor gek verklaren, maar zoals ik zei leidt het tot meer gezeur als je die incassoboete krijgt. Ik snap dat mensen Odido niet echt vertrouwen op dit moment, maar het facturatiesysteem werkt nog steeds prima en als je een bevestiging per e-mail hebt van die vergoeding kan ik je vrij zeker zeggen dat je het bedrag ook echt terugkrijgt.

Bellen met de klantenservice kan ook, maar dat kost meer tijd gezien de wachtrijen op dit moment. Mocht je wel willen bellen (of naar een winkel gaan), vraag dan aan de medewerker om een uitstel van betaling op je account te zetten. Dat houdt zowel de incassoboete als verdere betalingsherinneringen tegen.

Heb je die e-mail niet, dan heeft de medewerker die jij hebt gesproken je casus helaas niet goed opgelost, en dan is er geen vergoeding om te verrekenen met je hardware boete, en zul je sowieso moeten bellen.

Als laatste: Odido zal je principieël niet helpen via de e-mail voor dit probleem. Alle tickets die telefonisch beantwoord kunnen worden, worden gesloten met de melding dat je maar moet bellen. Heeft te maken met personeelstekort. Je kunt per uur minder klanten helpen via het contactformulier aan de telefoon, en zeker nu het kneiterdruk is na het datalek heeft het contactformulier weinig prioriteit.

Kleine edit nog over het verwijderen van je persoonsgegevens: klantenservice mag en kan dit niet. Dat moet je aanvragen via het formulier op https://www.odido.nl/privacy. Scroll een beetje naar beneden tot je bij het kopje 'Hoe kan ik mijn gegevens opvragen of verwijderen?' ziet, daar staat een link naar een formulier.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak Pastinaak op 03-03-2026 11:56 ]

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-03 09:19
Maandag eindelijk de overstap kunnen maken. Het werkt allemaal als een zonnetje.

Alleen staat in Mijn Odido mijn abonnement nog "in oplevering". Ook nog geen bericht van Ziggo gehad dat mijn abonnement daar is beëindigd. Ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice. Deze is echter eind januari opnieuw aangevraagd/geactiveerd omdat de 90 dagen termijn was verlopen (aanleg glasvezelpunt heeft 5 maanden geduurd).

Gisteren Odido gebeld en die zeiden dat het vandaag allemaal in orde zou moeten komen (Guidion meldt 1x per dag alle werkzaamheden af). Maar ik zie nog steeds niks.

Weet iemand hoelang dit normaal duurt? Ziggo is nog steeds actief en ik wil graag dubbele kosten voorkomen.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
MrIV schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:04:
Maandag eindelijk de overstap kunnen maken. Het werkt allemaal als een zonnetje.

Alleen staat in Mijn Odido mijn abonnement nog "in oplevering". Ook nog geen bericht van Ziggo gehad dat mijn abonnement daar is beëindigd. Ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice. Deze is echter eind januari opnieuw aangevraagd/geactiveerd omdat de 90 dagen termijn was verlopen (aanleg glasvezelpunt heeft 5 maanden geduurd).

Gisteren Odido gebeld en die zeiden dat het vandaag allemaal in orde zou moeten komen (Guidion meldt 1x per dag alle werkzaamheden af). Maar ik zie nog steeds niks.

Weet iemand hoelang dit normaal duurt? Ziggo is nog steeds actief en ik wil graag dubbele kosten voorkomen.
Ben ook van Ziggo naar Odido gegaan en had precies hetzelfde. Uiteindelijk is het ergens in de nacht afgemeld of zo.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-03 06:14

Zorian

What the fox?

Alles is eruit geklapt hier, LOS knippert rood op de Huawei omvormer. Omgeving Amersfoort. Nog meer mensen?

• Sjaak Pastinaak
MrIV schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:04:

Het zou maximaal 8 uur moeten duren voordat de afmelding van Guidion verwerkt is, en het opzeggingsbericht richting Ziggo gaat.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
@Sjaak Pastinaak Het kan wel kloppen dat het factureringen systeem van slag raakt als je een factuur storneert. Echter zodra de eind rekening is geweest. En die had ik in december.

Dan is geen enkel excuus te verzinnen om automatisch in januari en februari wederom facturen te versturen. Voor een glasvezel abonnement wat per 1-11-2025 is beëindigd. Systeem of niet, maar dan mag ik wel moeilijk gaan doen lijkt me.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-03 09:19
Sjaak Pastinaak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Het zou maximaal 8 uur moeten duren voordat de afmelding van Guidion verwerkt is, en het opzeggingsbericht richting Ziggo gaat.
Dank je wel. Hierom toch maar teruggebeld. Kwam nu wel bij de juiste afdeling terecht (Fiber activatie), Daar bleek dat een eerdere taak nog niet was afgemeld. Vandaar dat de aanvraag niet werd afgerond. Nu wel en direct de opzegging van Ziggo ontvangen. Wel een dagje te laat maar vooruit.

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-03 20:54
Bedankt voor de goede adviezen iedereen. Ik wacht het nog een tijdje af om te zien of de boel escaleert. Geruststellend dat het dus ook mogelijk is dat ze die factuur ineens nog intrekken.
Wally2002 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:26:
[...]
Is die recente betaal herinnering voor de tweede retourzending of nog voor de eerste?
[...]
Hoe wordt de retourzending door Odido aangeboden? Hebben ze een retour etiket? Antwoordnummer?
Als zij namelijk de vervoerder bepalen kun je Odido zien als opdrachtgever van die verzending. Op het moment dat jij het oude modem bij de verzender aanbiedt, gaat de verantwoordelijkheid en dus aansprakelijkheid over naar Odido. Het verzend bewijs is hier dus wel een cruciaal bewijsstuk. (Bij de eerste retour kan ik me dus ook wel de opstelling van Odido voorstellen, zolang jij het bewijsstuk niet kon overleggen ).
Die recente betaalherinnering is voor de tweede retourzending.

Je krijgt voor het terugsturen van Odido een QR code die ze bij het postkantoor (of lokale tuincentrum met DHL bordje in mijn geval) scannen. Vervolgens krijg je een verzendbewijs op de mail. Die heb ik dus netjes, plus een bevestiging van Odido dat zij het ontvangen hebben. Of het pakket aangekomen is staat dus niet ter discussie.

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:02
Ik probeer wat aan t abbonnement te verandereb, maar t lukt al dik een uur niet in te loggen via web of app. Laadt niet, stuurt sms niet, time outs etc. Volgens mij gaan er nog dingen niet goed daar

• Zorian

Zorian

What the fox?

5 uur verder en er is weer internet. Heb nu een ander IP en ook tevens CGNAT. Dat dacht ik dus even niet, ik heb mijn port forwarding nodig.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Zorian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:23:
5 uur verder en er is weer internet. Heb nu een ander IP en ook tevens CGNAT. Dat dacht ik dus even niet, ik heb mijn port forwarding nodig.
CGNAT? Dat zou de eerste keer zijn bij Odido. Delta heeft dat wel, maar bij Odido is dat iets nieuws.

• Tranquility
Schrudde schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:39:
Ik probeer wat aan t abbonnement te verandereb, maar t lukt al dik een uur niet in te loggen via web of app. Laadt niet, stuurt sms niet, time outs etc. Volgens mij gaan er nog dingen niet goed daar
Geen idee wat er aan de hand is. Al dagen is de site wisselend on- en offline en als je kan inloggen werkt de helft niet of blijft het laad balletje heen- en weer bewegen en laad de pagina niet verder. Verder zo traag als poep door een trechter.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Schrudde schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:39:
Misschien zijn er allerlei botnets bezig om in te loggen op accounts met het gelekte e-mailadres en password_c veld? :+

• Zorian

Zorian

What the fox?

rens-br schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:41:
[...]

CGNAT? Dat zou de eerste keer zijn bij Odido. Delta heeft dat wel, maar bij Odido is dat iets nieuws.
Alle port forwards doen het niet meer en ik zag ook dat het ip op veel blacklists staat vanwege abuse, cheaten en andere onzin. Ga wel even een trucje doen met MAC spoofing om wat anders af te dwingen.
Verbaasd me weinig trouwens, ze hebben geen ipv6 en de ipv4 adressen zijn allang op.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Zorian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Alle port forwards doen het niet meer en ik zag ook dat het ip op veel blacklists staat vanwege abuse, cheaten en andere onzin. Ga wel even een trucje doen met MAC spoofing om wat anders af te dwingen.
Verbaasd me weinig trouwens, ze hebben geen ipv6 en de ipv4 adressen zijn allang op.
Odido heeft zelf meer dan genoeg IPv4-adressen, ook op voorraad (ex Tele2). Anders waren ze wel harder aan het werk gegaan met IPv6. CGNAT heb ik nog nooit gezien of gehoord. Welk IP-adres kreeg je op je router? Was dat een lokaal adres?

EP

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-03 21:34
Als z'n routeradres niet in 100.64.0.0/10 valt betwijfel ik of het CGNAT is. Dat zou voor Odido inderdaad de eerste keer zijn.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Zorian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Over het algemeen is je router een half uurtje zonder spanning zetten al genoeg voor een nieuw IP.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 21:17
De Zyxel router van Odido is niet helemaal waterdicht: https://www.linkedin.com/...uden-sipke-mellema-0uoie/

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:24
Sjaak Pastinaak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Als laatste: Odido zal je principieël niet helpen via de e-mail voor dit probleem. Alle tickets die telefonisch beantwoord kunnen worden, worden gesloten met de melding dat je maar moet bellen. Heeft te maken met personeelstekort. Je kunt per uur minder klanten helpen via het contactformulier aan de telefoon, en zeker nu het kneiterdruk is na het datalek heeft het contactformulier weinig prioriteit.
Leuk dat Odido je wil verplichten om tegen eigen kosten langdurig in de wacht te gaan hangen bij een telefonische klantenservice, maar ik zou hier erg obstinaat van worden en gaan communiceren met overboekingen van 1 cent en berichten in het opmerkingenveld. Vervolgens spreken we elkaar dan uiteindelijk wel bij de kantonrechter en heb je hard bewijs dat jij ze gewoon tijdig hebt geïnformeerd. Alleen een beetje onconventioneel omdat zij de email mogelijkheid hebben geblokkeerd.

• Sjaak Pastinaak
wlmpie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Leuk dat Odido je wil verplichten om tegen eigen kosten langdurig in de wacht te gaan hangen bij een telefonische klantenservice, maar ik zou hier erg obstinaat van worden en gaan communiceren met overboekingen van 1 cent en berichten in het opmerkingenveld. Vervolgens spreken we elkaar dan uiteindelijk wel bij de kantonrechter en heb je hard bewijs dat jij ze gewoon tijdig hebt geïnformeerd. Alleen een beetje onconventioneel omdat zij de email mogelijkheid hebben geblokkeerd.
Het klantenservicenummer van Odido is gratis, want is een 0800-nummer ;) En daarnaast: als jij de moeite wil doen om de zaak te laten escaleren naar een kantonrechter staat je dat helemaal vrij, maar persoonlijk lijkt het mij voor kleine dingen als een niet goed afgehandelde rekening minder werk om een belletje te plegen. Die overboekingen hebben ook geen zin, want betalingen worden niet handmatig verwerkt en zodoende leest niemand wat jij in het opmerkingenveld zet.

Het is nu wat drukker dan normaal in de lijn maar over het algemeen zijn de wachtrijen minder dan 5 minuten. Het gesprek over de situatie van Marijnus zou ook vrij kort kunnen zijn: je zegt dat je betalingsherinneringen krijgt voor hardware die je hebt terug gestuurd. De medewerker kijkt of de boete al vergoed is, en zo niet wordt dat alsnog gedaan. Even uitstel van betaling invoeren zodat je geen betalingsherinneringen meer krijgt, en klaar is kees. Gesprek van maximaal 5 minuten.

Moge het duidelijk zijn dat ik het niet goed probeer te praten, maar ik snap niet zo goed waarom je dit expres zou laten escaleren als dat later meer tijd en moeite kost... maar dat is maar hoe ik er over denk :)
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:33:
[...]
Misschien zijn er allerlei botnets bezig om in te loggen op accounts met het gelekte e-mailadres en password_c veld? :+
Je zit in de buurt - de website wordt de afgelopen dagen ge-DDoS't.

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Over het algemeen is je router een half uurtje zonder spanning zetten al genoeg voor een nieuw IP.
Daarom helpt een UPS voor je router ;)

• hcQd
DjoeC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Daarom helpt een UPS voor je router ;)
Niet als, zoals bij @Zorian, de storing aan de kant van de provider zit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fijn, jaarcontract bij Ziggo, overgestapt naar Odido met overstapservice. Krijg ik net mail van Guidion dat de afspraak verzet moet worden omdat de oude provider een andere einddatum doorgegeven heeft.
Zit ik nog 2 weken langer aan het dure Ziggo vast.

Geen idee of het idd uit Ziggo weg komt of dat Delta niet eerder de verbinding op kan leveren, maar bij Ziggo staat toch echt de 11e als einddatum en niet de 26e. Blijkbaar kan dat niet naadloos overgaan?

• Muis666
  • Registratie: December 2007
_JGC_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:33:
Fijn, jaarcontract bij Ziggo, overgestapt naar Odido met overstapservice. Krijg ik net mail van Guidion dat de afspraak verzet moet worden omdat de oude provider een andere einddatum doorgegeven heeft.
Zit ik nog 2 weken langer aan het dure Ziggo vast.

Geen idee of het idd uit Ziggo weg komt of dat Delta niet eerder de verbinding op kan leveren, maar bij Ziggo staat toch echt de 11e als einddatum en niet de 26e. Blijkbaar kan dat niet naadloos overgaan?
Wanneer heb je de overstap aangevraagd? Ziggo hanteert een opzegtermijn van een maand.
Voordeel van de overstapservice is juist dat het meestal wel naadloos overgaat. Ziggo stopt pas als Odido meldt dat de verbinding is opgeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door Muis666 op 04-03-2026 13:42 ]

• _JGC_
  • Nu online
Muis666 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Wanneer heb je de overstap aangevraagd? Ziggo hanteert een opzegtermijn van een maand.
Voordeel van de overstapservice is juist dat het meestal wel naadloos overgaat. Ziggo stopt pas als Odido meldt dat de verbinding is opgeleverd.
Januari, dus ruim vantevoren. Overstapdatum was goedgekeurd door Ziggo, staat ook zo in "mijn Ziggo" als einddatum, staat bij Odido als overstapdatum, maar volgens Guidion moet de afspraak verzet worden en is de 26e de eerst mogelijke dag (toevallig 15 dagen na de einddatum bij Ziggo).

Ik heb de vorige keer Odido -> Ziggo gedaan met overstapservice, dat was idd gewoon *poef* Odido weg binnen 5 minuten na aansluiten van Ziggo modem. Dus in die zin gewoon naadloos.

• virtualjoe
  • Laatst online: 09-03 12:09
virtualjoe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Mooi! Ik heb al een wan.300 (vlan 300) device op mijn Openwrt router aangemaakt. Mijn eigen Nokia modem kan dan op de overzet dag eraf, nieuwe erop door monteur. Wan kabel van mijn eigen router op de modem en op de WAN poort vlan 300 device instellen. En gaan met die banaan (hopelijk) :-)
Dag Delta glas, hallo Odido glas.

12:45 SMS monteur komt eraan.
12:47 Delta verbinding eraf.
12:48 vlan 300 op de WAN poort van mijn router gezet.
13:05 monteur. Mijn eigen nokia glasmodem los, nieuwe Glasmodem erop.
13:08 verbinding op Odido
13:09 Wan kabel in mijn Openwrt router
13:10 gaan met die banaan.

Lekker soepel hoor :9

• wlmpie
  • Laatst online: 02:24
Sjaak Pastinaak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Het klantenservicenummer van Odido is gratis, want is een 0800-nummer ;) etcetera.

Moge het duidelijk zijn dat ik het niet goed probeer te praten, maar ik snap niet zo goed waarom je dit expres zou laten escaleren als dat later meer tijd en moeite kost...
Ik vermijd telefonische klantenservices als de pest, want die kosten meestal veel meer energie dan dat ze opleveren.

En odido zou ook gewoon via email kunnen communiceren, dan hoeft niemand te wachten en is er een paper trail als een conflict escaleert.

Maar ik.lees hierboven in het bericht van @aloft dat odido via de zyxel router spioneert in mijn netwerk, dus waarom zou ik nog bellen, ze weten alles al.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:09
_JGC_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:00:
[...]

Januari, dus ruim vantevoren. Overstapdatum was goedgekeurd door Ziggo, staat ook zo in "mijn Ziggo" als einddatum, staat bij Odido als overstapdatum, maar volgens Guidion moet de afspraak verzet worden en is de 26e de eerst mogelijke dag (toevallig 15 dagen na de einddatum bij Ziggo).

Ik heb de vorige keer Odido -> Ziggo gedaan met overstapservice, dat was idd gewoon *poef* Odido weg binnen 5 minuten na aansluiten van Ziggo modem. Dus in die zin gewoon naadloos.
Waarom zou je een overstapservice gebruiken.. het is een ander medium.,. van coax naar glas, dus geen enkele reden om zo'n service te gebruiken.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
Lord_Dain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Waarom zou je een overstapservice gebruiken.. het is een ander medium.,. van coax naar glas, dus geen enkele reden om zo'n service te gebruiken.
Omdat bij de overstapservice de twee providers onderling afstemmen dat het latende abonnement pas wordt afgesloten als het nieuwe abonnement is gestart.
Anders moet je een overlapperiode inplannen. Maar hoe lang dan? In het voorbeeld van _JGC_ schuift de de datum zomaar twee weken op...

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:09
Ik snap het echt niet, ben ook van Ziggo naar een glas ISP gegaan aantal jaar terug. Je weet dat je een maand opzegtermijn hebt na afloop contract, dus je kan in je verzoek aan je nieuwe ISP gewoon opzegdag + 30 dagen als plandatum kiezen, ik ken geen ISP die niet binnen 30 dagen kan leveren (bij zelf installatie in ieder geval). En het mooie is, je kan ook er voor kiezen een paar dagen overlap te hebben.

Ik zie het nut niet van een overstapservice als ze niet op hetzelfde medium opereren.

Ik heb zelfs onlangs de overstap van Odido naar Solcon gedaan (beiden glas), gewoon opgezegd en bij Solcon aangegeven dat mijn abbonement op dag x moest ingaan. Ging gewoon goed. Ik lees ook genoeg verhalen van mensen die de overstapservice gebruiken (zoals hier dus) dat het juist niet goed gaat. En dan zit je opeens aan je oude ISP vast, of je zit dagen zonder internet. Dus nope, ik zie het voordeel niet.

Helpt denk ik dat ik graag zelf in control ben en dat ik handig genoeg ben. Voor leken of digibeten is een overstapservice misschien wel zo wenselijk?
Muis666 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Omdat bij de overstapservice de twee providers onderling afstemmen dat het latende abonnement pas wordt afgesloten als het nieuwe abonnement is gestart.
Anders moet je een overlapperiode inplannen. Maar hoe lang dan? In het voorbeeld van _JGC_ schuift de de datum zomaar twee weken op...
Dit is toch kip ei verhaal. Bij hem schuift de datum op, maar is de reden dat Ziggo iets fout heeft gedaan of omdat Guideon geen monteur tijdig kan inplannen. Daarom ook; lekker zelf dat ding ophangen.

PS. Zorg voor een backup plan, ik heb zelf een 2e WAN verbinding met een 4G backup. Maar anders was ik gewoon even een klik en klaar gaan halen bij een Odido winkel voor een maandje. Risico van het vak :)

[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 04-03-2026 21:09 ]

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:41
Lord_Dain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:05:
Ik snap het echt niet, ben ook van Ziggo naar een glas ISP gegaan aantal jaar terug. Je weet dat je een maand opzegtermijn hebt na afloop contract, dus je kan in je verzoek aan je nieuwe ISP gewoon opzegdag + 30 dagen als plandatum kiezen, ik ken geen ISP die niet binnen 30 dagen kan leveren (bij zelf installatie in ieder geval). En het mooie is, je kan ook er voor kiezen een paar dagen overlap te hebben.

Ik zie het nut niet van een overstapservice als ze niet op hetzelfde medium opereren.

Ik heb zelfs onlangs de overstap van Odido naar Solcon gedaan (beiden glas), gewoon opgezegd en bij Solcon aangegeven dat mijn abbonement op dag x moest ingaan. Ging gewoon goed. Ik lees ook genoeg verhalen van mensen die de overstapservice gebruiken (zoals hier dus) dat het juist niet goed gaat. En dan zit je opeens aan je oude ISP vast, of je zit dagen zonder internet. Dus nope, ik zie het voordeel niet.

Helpt denk ik dat ik graag zelf in control ben en dat ik handig genoeg ben. Voor leken of digibeten is een overstapservice misschien wel zo wenselijk?

[...]

Dit is toch kip ei verhaal. Bij hem schuift de datum op, maar is de reden dat Ziggo iets fout heeft gedaan of omdat Guideon geen monteur tijdig kan inplannen. Daarom ook; lekker zelf dat ding ophangen.

PS. Zorg voor een backup plan, ik heb zelf een 2e WAN verbinding met een 4G backup. Maar anders was ik gewoon even een klik en klaar gaan halen bij een Odido winkel voor een maandje. Risico van het vak :)
Ik counter jouw n=1 met mijn n=1. Hier 2 jaar bezig om glas voor elkaar te krijgen, de spriet ligt aan de overkant. Eerste jaar was KPN aan het treuzelen, over de winter heen getild, gedoe met aannemer, etc.
Aanhouder wint en Odido kwam toen met het glas voor 20 eur (15 eur na klantvoordeel). KPN gecanceld, Odido aangevraagd en nu Odido achter KPN aan laten zitten om het werk alsnog af te maken.

Ook dit ging met bokken en stoten omdat KPN een doorgestuurd e-mailadres met catchall naam+odido@domein.eu niet accepteerde. Uiteindelijk dat administratieve geneuzel opgelost en er is een datum in zicht: aanstaande maandag.

Maar je snapt dat ik maar half vertrouwen er in heb dat het op die datum goed komt. Ondertussen is internet semi essentieel in het huishouden dus zonder zitten is niet heel handig. Ik verkoop telefonie zakelijk dus heb ook ruime keuze om een failover hier te hebben op basis van 4G/5G in allerlei high-end modems, maar dat helpt allemaal niet want: De datalimieten op de tijdelijke contracten zijn dramatisch & het bereik is hier is shit. Klik & klaar ook al eens getest vanwege hun FUP maar het was onbruikbaar, al plaats je de router buiten. Het is helaas een dode zone hier.

Dus ik houd lekker die overstapservice aan met het voordeel dat er geen dubbele kosten komen* en de datum mooi meeschuift zolang de oplevering van glas vooruitgezet wordt. Tot die tijd blijven we stoken (en idioot veel betalen) voor Ziggo.

*in het verleden bij Telfort gewerkt en ook vaak genoeg overstapservice zien mis gaan, maar die kans is marginaal. Risico daarvoor is acceptabel en we komen er wel uit mocht het mis gaan.

• Tranquility
Hier ook inmiddels de afspraak ingepland met Gideon voor de aansluiting. Ik had voor de zekerheid de Odido oplevering een week eerder gepland bij de aanvaag, maar kreeg ik later bericht dat de overstapdatum was aangepast en kon de afspraak nu exact op de dag van het einde contract van Delta maken, dus dit is mooie stroomlijning tussen beide providers met de overstapservice. Tot nu toe chapeau. Ook de Data SIM was de volgende dag al verstuurd en heb ik nu na samenvoeging in mijn account al de klantvoordeel korting, dus ook dat is netjes gegaan. Scheelt toch weer €2,50 per maand op het totaalplaatje. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 06-03-2026 07:18 ]

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wat vinden jullie hier van? Toch wel zorgwekkend... 8)7

Odido-router verzamelt analytics van je huishouden

• Kodess
  • Laatst online: 10:37
Het interesante is natuurlijk, is er ergens een privacy vinkje waarmee we het kunnen uitschakelen. Hadden we dit ergens in de voorwaarden kunnen lezen.
En ook leuk: Is dat standard practice? Welke andere providers doen dit nu ook al....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Het interesante is natuurlijk, is er ergens een privacy vinkje waarmee we het kunnen uitschakelen. Hadden we dit ergens in de voorwaarden kunnen lezen.
En ook leuk: Is dat standard practice? Welke andere providers doen dit nu ook al....
Precies dat schrijft hij ook in zijn conclusie. Wie doet het nog meer en hoe zichtbaar is dat?

Of het in de algemene voorwaarden staat maakt denk ik niet zo veel uit. Want wie leest dit nou?

De digitale wereld is zowat dominant ten opzichte van de fysieke wereld, maar er is nog wat werk te verzetten om deze goed in te richten met wetten en kaders.

• DikkieDick
Ik heb die nog maar 2x minder dan pakweg 30 seconden aangesloten gehad. De eerste keer na de overstap van KPN naar Odido en de 2e keer 2 dagen geleden toen ik glasvezelproblemen had. Verder altijd de Fritzbox, en omdat die een paar dagen geleden stuk bleek maar een nieuwe gekocht.

aka pluim003

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 10:19
Zo, gaat lekker. Klinkt niet helemaal AVG-proof. Binnenkort weer een FP-nieuwsbericht over Odido dus, in de goed-nieuws-cyclus waar ze nu al even in zitten :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• _JGC_
  • Nu online
Muis666 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Ik krijg net mail van Odido dat de verbinding de 11e wordt opgeleverd en dat vanaf die datum de monteur kan komen met de apparatuur.

Denk dat ik ze morgen maar even opbel. Ik heb hier nog een Delta ONT die ik heb laten hangen toen ik het Odido abonnement heb beeindigd de vorige keer, mogelijk kunnen ze die weer activeren, en dan blijft die monteur maar lekker thuis. Zyxel router mogen ze opsturen, ga ik toch niet gebruiken.

Waarschijnlijk sturen ze geen glasvezel spulletjes meer op omdat klanten dan zelf gaan installeren en de boel slopen. Je moet bij Delta nml een dummy ding uit het glasvezelpunt trekken, de kabel van de ONT overzetten in de slede en dan de kabel in het glasvezelpunt duwen. Als je dat verkeerd doet en de boel forceert mag er een glasvezelmonteur langskomen om het glasvezelpunt te vervangen :X.
Mijn ONT is nog altijd gewoon aangesloten, stekker zit niet in het stopcontact.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 23:47
ik ben in ieder geval weg bij odido.

• jongetje
_JGC_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:13:
[...]
en dan blijft die monteur maar lekker thuis.
Als je een post doet staat er een mooi geel blok boven met allemaal tekst. Check eens de eerste link onder het kopje "FAQ".

• danielschenk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-03 13:25

danielschenk

iets met code en printplaten

Na zo'n anderhalf jaar wachten, heeft vorige maand ODF dan eindelijk mijn glasvezelaansluiting opgeleverd en kon ik van Freedom bonded VDSL overstappen op Odido. Ik heb een Huawei ONT gekregen en een Zyxel T-56 modem.

Ik had al in mijn achterhoofd om mijn Deco X60 mesh systeem als main router direct achter de ONT te gaan zetten en de Zyxel achterwege te laten, maar ik dacht: laat ik eerst eens kijken hoe het functioneert met hun modem, dan heb ik ook meer poten om op te staan als er iets mis zou zijn.

De eerste week leek alles goed en stabiel. Tot mijn internetverbinding af en toe ineens begon vast te lopen. Streaming video die ineens vastloopt, timeouts bij ophalen websites, etc. Soms werd het internet lampje van de Zyxel rood, soms niet. Soms was de aanleiding een flinke download (bv. een game update op m'n PS5), soms kon ik geen directe aanleiding vaststellen. De uitweg was iedere keer om de Zyxel te rebooten, daarna was alles weer OK. Ik begon dat ding dus al snel te wantrouwen. Diverse keren met eerstelijns support aan de lijn gehangen. Zij meenden natuurlijk dat alles gewoon in orde was. De laatste keer hebben ze de wifi op de Zyxel voor mij ingeschakeld en vroegen of dat hielp (die ik zelf natuurlijk had uitgeschakeld, omdat ik Deco erachter heb hangen). Alsof dat er iets mee te maken heeft... 😅 Toen ze lucht kregen van dat ik switches e.d. heb, begonnen ze mij de schuld in de schoenen te schuiven en te zeggen dat het aan mijn apparatuur lag, en dat ik alles direct op de Zyxel moest aansluiten omdat die switches alles zouden "verstoren". Ik zei vervolgens dat ik dit niet op prijs stel, dat ik een IT engineer ben die echt wel begrijpt wat mogelijk is en wat niet, dat mijn apparatuur perfect werkte bij mijn vorige provider en dat ik doorverwezen wilde worden naar de 2e lijn. Ik werd niet doorverwezen maar de betreffende operator ging wel even navragen. Daar kwam hetzelfde oordeel uit: het zou aan mijn apparatuur liggen.

Toen de knoop doorgehakt en de Zyxel er tussenuit gegooid, wat ik toch al van plan was. Deco in router modus gezet, en geconfigureerd om WAN binnen te halen via VLAN 300. Dit is nu al bijna een week stabiel. Heb ook wat stress testjes gedaan met iperf en ik heb het tot dusver nog niet omver gekregen.

Dit is een van de redenen waarom ik hiervoor bij Freedom zat: niet betutteld worden, op hetzelfde niveau kunnen praten met technische support. Maar goed, ik wilde van mijn VDSL af die toch ook wel wat instabiliteit issues had en natuurlijk een bandbreedte beperking, en ODF moet nu helaas eenmaal het 1e jaar exclusief met Odido.

• _JGC_
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Als je een post doet staat er een mooi geel blok boven met allemaal tekst. Check eens de eerste link onder het kopje "FAQ".
Installatie is verplicht idd, anders had ik wel de optie voor zelfinstallatie gehad tijdens het bestelproces.

Maargoed... als Odido nou gewoon meteen duidelijk is... gisteren laat in de avond een mailtje dat de verbinding op de 11e wordt opgeleverd, vanmorgen vroeg een mailtje dat ze de 26e van Guidion hebben doorgekregen.

Laatste waar ik op zit te wachten is dat Delta de vezel op 11 maart activeert, dan Odido roept "klaar!" en Ziggo offline gaat en 2 weken later de monteur nog eens komt met een ONT en een router. Dat lijkt nu gewoon goed te komen, maargoed... we hebben nog een variabele in dit proces: Ziggo. Als die 2 weken na de oorspronkelijke datum de opzegging automatisch doorzet zit ik een dag zonder internet.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kwam deze post tegen van Sipke Mellema en zag nog geen discussietopic hier op GoT:
https://nl.linkedin.com/p...ouden-sipke-mellema-0uoie
Bevindingen in het kort
  • De Odido-router haalt bij een nieuwe WAN-verbinding een bash-script op over een onversleutelde HTTP-verbinding.
  • Je kan dit script manipuleren om een root shell op je router te krijgen.
  • Als je TLS-verkeer MITM't zie je analytics-data over de lijn gaan; de scripters hebben TLS-validatie uitgezet (`curl -k`) dus je kan dit 'versleutelde' analytics-verkeer inzien.
  • Je router stuurt namen en MAC-adressen van devices in je huis door naar Lifemote. Verder deelt het ding de SSID’s en MAC-adressen van WiFi-netwerken in de buurt. En wat analytics-stats over je dataverbruik. Lifemote adverteert met “AI-Powered Home Wi-Fi Solutions for ISPs”. Het voelt wat vies dat zij AI’s gaan trainen met data uit mijn huishouden. Daar vind ik wat van.
Gerelateerd:
https://wballiance.com/t-...r-home-network-assurance/
https://www.security.nl/p...een+probleempje+bij+Odido
https://community.odido.n...-van-je-huishouden-383631

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
@Juup ik heb je topic even samengevoegd met deze, je links en onderwerp kwam hier al een aantal keer voorbij namelijk.

• Tranquility
Vraagje voor als ik volgende maand wordt aangesloten:
Ik heb recentelijk een Linksys Velop Pro 7 mesh set met WiFi 7 bestaande uit drie nodes aangeschaft. Op dit moment heb ik deze in AP modus staan omdat het Delta modem niet in bridge modus kan worden gezet. Nu heb ik begrepen dat het Zyxel modem van Odido ook niet in bridge modus kan maar dat je een router met VLAN 300 rechtstreeks kan aansluiten op de ONT die Gideon als het goed is zal plaatsen (heb geen ONT van Delta). Nu blijkt de Velop geen VLAN instelling te hebben, maar als ik bij Type internetverbinding PPPoE selecteer, kan ik wel een VLAN ID ingeven. De vraag is nu of dit gaat werken?

• Sodela
  • Registratie: April 2010
Volgens mij is VLAN wel noodzakelijk. Ben net overgestapt van Ziggo en zonder die instelling op de Asus-router van mij werkte het gewoon niet.

Bij de overstap (via KPN / Reggefibre) ging het overigens niet helemaal lekker. In de aansluitkast in de wijk was iets niet goed gepatched en de glasvezel deed het dus initieel niet (knipperen op het NT-kastje). Gelukkig was Ziggo nog operationeel (hoewel de monteur het modem al vooraf had afgekoppeld en dus maar weer aangekoppeld om te kijken of die het gewoon weer deed..) en na een belletje de volgende dag met de klantenservice van Odido (ja, bereikbaar en vriendelijk!) werd de storing doorgezet naar KPN die de volgende ochtend kwam en de boel fixte in de verdeelkast in de wijk. Had de monteur via Odido trouwens ook kunnen en misschien wel moeten doen. Volgens de KPN-monteur kwam dat niet goed koppelen aan het Odido-netwerk wel vaker voor.
De KPN monteur heeft het werken van de verbinding meteen doorgebeld vanuit zijn busje want een paar minuten later was de Ziggo-verbinding dood. Gelukkig dus niet zonder internet gezeten.

Ben er overigens wel achter gekomen dat mijn oude Asus router (AC88) de bottleneck was want de speedcheck kwam niet veel verder dan 400 Mbps. Dus mezelf een nieuwe router gegund (BE88) en het speedtestje haalde net niet de 1100 Mbps..

Leermoment
1: monteur van/ via Odido in de patchkast van de glasvezelleverancier laten controleren
2: oude provider niet laten afmelden en modem laten weghalen door monteur voordat het werkt
3: als het niet werkt moet je er waarschijnlijk zelf achteraan bellen dat de glasvezelboer nog aan de bak moet (niet erop vertrouwen dat de monteur er een juiste melding van maakt)
4: snelheid wordt lekker gehaald anders ligt het wellicht aan je eigen modem

• hcQd
Tranquility schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:07:
Nu blijkt de Velop geen VLAN instelling te hebben, maar als ik bij Type internetverbinding PPPoE selecteer, kan ik wel een VLAN ID ingeven. De vraag is nu of dit gaat werken?
Aparte keuze. Odido gebruikt IPoE, dus met PPPoE ingeschakeld krijg je geen verbinding. Je zou ervoor kunnen kiezen een managed switch tussen ONT en je Velop te plaatsen.

• Tranquility
hcQd schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:56:
Aparte keuze. Odido gebruikt IPoE, dus met PPPoE ingeschakeld krijg je geen verbinding. Je zou ervoor kunnen kiezen een managed switch tussen ONT en je Velop te plaatsen.
Ja dat vind ik ook. De Velop Pro 7 is de "high end" serie van Velop en verwacht je dat dat gewoon kan. PPPoE zou alleen bij zakelijk aansluitingen worden gebruikt lees ik verder, dus lijkt me de omgekeerde richting. Met een managed switch, als die wel VLAN ondersteunt, kun je dit dus omzeilen?

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Tranquility schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:11:
[...]

Ja dat vind ik ook. De Velop Pro 7 is de "high end" serie van Velop en verwacht je dat dat gewoon kan. PPPoE zou alleen bij zakelijk aansluitingen worden gebruikt lees ik verder, dus lijkt me de omgekeerde richting. Met een managed switch, als die wel VLAN ondersteunt, kun je dit dus omzeilen?
Ja. Je configureert hem dan als volgt:
- maak VLAN300 aan
- zet de poort die je op de ONT aanluit op VLAN300 tagged
- zet de poort die je op de Velop aansluit op VLAN300 untagged

Je zou dan door de Velop alleen op DHCP te laten staan een publiek IP-adres moeten krijgen.

Let wel dat je op goedkope “smart” managed switches zoals de E-serie van TP-link de PVID bij een untagged poort ook op 300 moet zetten. De meer standaard conforme switches hebben genoeg aan tagged/untagged.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tranquility
nelizmastr schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:33:
Ja. Je configureert hem dan als volgt:
- maak VLAN300 aan
- zet de poort die je op de ONT aanluit op VLAN300 tagged
- zet de poort die je op de Velop aansluit op VLAN300 untagged

Je zou dan door de Velop alleen op DHCP te laten staan een publiek IP-adres moeten krijgen.

Let wel dat je op goedkope “smart” managed switches zoals de E-serie van TP-link de PVID bij een untagged poort ook op 300 moet zetten. De meer standaard conforme switches hebben genoeg aan tagged/untagged.
Handige info, bedankt.
Aangezien de Velop nu in AP mode draait ga ik deze eerst eens op dezelfde manier aansluiten op de Zyxel en kijken hoe dat gaat. Ik lees hier dat de Zyxel beperkte routerfunctionaliteit heeft, maar ik neem aan dat zaken zoals alternatieve DNS, DHCP reserveringen via MAC adres e.d. gewoon werken?

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Tranquility schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Handige info, bedankt.
Aangezien de Velop nu in AP mode draait ga ik deze eerst eens op dezelfde manier aansluiten op de Zyxel en kijken hoe dat gaat. Ik lees hier dat de Zyxel beperkte routerfunctionaliteit heeft, maar ik neem aan dat zaken zoals alternatieve DNS, DHCP reserveringen via MAC adres e.d. gewoon werken?
Die functionaliteit zit er inderdaad “gewoon” in. Hun eigen DNS servers zijn brak dus goed idee om die te wijzigen ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tranquility
nelizmastr schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:36:
Die functionaliteit zit er inderdaad “gewoon” in. Hun eigen DNS servers zijn brak dus goed idee om die te wijzigen ;)
Die zijn van de meeste providers inderdaad brak, vooral die van Zuigo.. :)
Nu heb ik in het Delta modem Cloudflare 1.1.1.1. als primary en Google 8.8.8.8 als secondary.staan.
Dacht dat dit zo'n beetje wel de beste zijn.

• Wally2002
Tranquility schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Nu heb ik in het Delta modem Cloudflare 1.1.1.1. als primary en Google 8.8.8.8 als secondary.staan.
Beste in welk opzicht? Snelheid, privacy, …?

• DjoeC
Tranquility schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Die zijn van de meeste providers inderdaad brak, vooral die van Zuigo.. :)
Ik heb Unbound, dat werkt nog veel beter want die gaat naar de bron ;)

• Tranquility
Wally2002 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:45:
Beste in welk opzicht? Snelheid, privacy, …?
Cloudflare is dacht ik een mooie mix van veiligheid en snelheid en Google een goede tweede qua snelheid. Of zijn er inmiddels betere en snellere?

• Tranquility
DjoeC schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:12:
Ik heb Unbound, dat werkt nog veel beter want die gaat naar de bron ;)
Dat is een eigen server toch?

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:58
Tranquility schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Cloudflare is dacht ik een mooie mix van veiligheid en snelheid en Google een goede tweede qua snelheid. Of zijn er inmiddels betere en snellere?
Cloudflare is prima! 😀 Hier heb je nog een lijst, maar uit eigen ervaring is Cloudflare het snelste: https://www.dnsperf.com/#!dns-resolvers

Zo'n Unbound setup is zeker cool, maar ik had zelf geen zin om 1 of 2 van die dingen lokaal ook nog te moeten onderhouden plus de integratie binnen UniFi is prima in mijn geval althans 😀

[ Voor 18% gewijzigd door tcviper op 09-03-2026 07:47 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Tranquility
tcviper schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:46:
Cloudflare is prima! 😀 Hier heb je nog een lijst, maar uit eigen ervaring is Cloudflare het snelste: https://www.dnsperf.com/#!dns-resolvers

Zo'n Unbound setup is zeker cool, maar ik had zelf geen zin om 1 of 2 van die dingen lokaal ook nog te moeten onderhouden plus de integratie binnen UniFi is prima in mijn geval althans 😀
Precies. Zelf dit soort dingen draaien gaat mij gewoon een stap te ver en heb hier gewoon geen zin in en tijd voor. Houd me wat dat betreft liever bezig met 3D-printing. ;)
Pagina: 1 ... 140 141 Laatste