• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik weet niet of dit al bekend was, maar de community manager (volgens mij?) meldt dat ze nog dit jaar ipv6 willen introduceren bij Odido.

Als ik zie hoe lang ze er blijkbaar al mee bezig zijn, verwacht ik dat het echt pas volgend jaar wordt.
Tommie van Odido, 21 uur geleden

Hey allemaal, op dit moment heb ik nog geen concrete update hierover. We zijn er wel druk mee bezig om het hopelijk dit jaar nog te kunnen introduceren op ons netwerk! Zodra ik echt een concrete update hierover heb dan zal ik dat uiteraard met jullie delen.

Ze willen waarschijnlijk eerst een pilot gaan uitvoeren ​@Heronimus, dus houd onze community vooral in de gaten. Ik weet alleen nog niet of we dit gaan doen met klanten of dat we eerst intern een friendly user test gaan uitvoeren. Ook hierover zal een update komen zodra ik die heb gehad! Ik verwacht rond Q2 van dit jaar een update weer te hebben, pin me daar alleen niet op vast want het is een zeer complex traject.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-02 16:20
deblaauwesigaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Geen internet.
Als ik vervolgens bij gebeurtenissen kijk dan ipv4 probleem. zie screenshot
[Afbeelding]

Dit alles is zonder dat ik Odido gekozen heb. Vlan staat dan op 100.

Kies ik Odido dan is er geen verbinding met de boze wereld.
Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben. :(
Op welk netwerk zit je? KPN Glasvezel of Delta?

Ik ben begin dit jaar namelijk ook overgestapt naar Odido, maar werd aangesloten op het Delta glasnetwerk. De eerste 2-3 dagen deed ie het ook niet, maar nadat ik mijn Fritzbox 4060 een dag aangesloten liet, kon hij wel verbinding maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL4Fs9w8MDjPbG9WWfE0oEFUiPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJ5lW4R4vNxJRWG1Xo7YgM5a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door chengbondkwok op 04-02-2026 14:51 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
deblaauwesigaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben. :(
Kan je zelf geen profiel maken? en dan vlan 300 instellen?

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:58
Wat overigens wel een oorzaak kan zijn, als je vaak van router wisselt (zeg 3x in een uur), dan kan het zijn dat je aansluiting tijdelijk geblokkeerd raakt. Ben hier zelf ook al eens tegenaan gelopen en dan zit er niets anders op dan het device even een uurtje (of wat langer) aangesloten te laten.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
japie06 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:41:
Ik weet niet of dit al bekend was, maar de community manager (volgens mij?) meldt dat ze nog dit jaar ipv6 willen introduceren bij Odido.

Als ik zie hoe lang ze er blijkbaar al mee bezig zijn, verwacht ik dat het echt pas volgend jaar wordt.

[...]
Heb ook via via daar iets over gehoord 😀 Er zit schot in de zaak 😛

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Even ter info: bij mij ziet het er zo uit (FRITZ!OS 8.03):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6wgmo9DMMi8PNNMfFCWjoPHFo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vualn1ilkUjEfYRxfRWuFBNy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag trouwens ook dat je ook handmatig een profiel kunt maken als je bij "Internettoegang via" voor "DSL- of glasvezelmodem" kiest. Dan krijg je meer geavanceerde instellingen die je kunt wijzigen. Maar eerlijk gezegd verwacht in niet dat dat noodzakelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Parody op 04-02-2026 17:04 . Reden: Info over alternatieve keuze bij "Internettoegang via" toegevoegd ]

• deblaauwesigaar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 19:32
Onderstaande stappen heb ik geprobeerd
1. profiel Odido -> geen verbinding
2. zelf profiel gemaakt met Vlan op 300 -> geen verbinding
3. zelf profiel gemaakt met vlan op 100 -> ogenschijnlijk alles goed, echter geen internet en ipv4 fout.

Maakt het nog uit de down en up te veranderen naar 2500 ?

Als glasvezel kast wordt onderstaande gebruikt XGS-PON
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK27QTqLjfmt6tqVg6XEtkUbPns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvSxqObffvwkMYStYy3ydhNb.jpg?f=fotoalbum_large

• Sende115
deblaauwesigaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:34:
3. zelf profiel gemaakt met vlan op 100 -> ogenschijnlijk alles goed, echter geen internet en ipv4 fout.

[Afbeelding]
VLAN 100 is dacht ik wat odido gebruikt voor het beheer van de Zyxel.

Ik heb hier ook een Genexis XGS-PON ONT (Zelfde als op de foto) en daarbij werkt VLAN 300 prima op mijn Ubiquiti router.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:34
deblaauwesigaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:34:

[Afbeelding]
Je moet een Fritzbox gebruiken en geen repeater set.
Achter de Fritzbox die een router is kun je de repeater set achter doen voor wifi dekking.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Apart bedrijf dat Odido. Kreeg begin vorig jaar een mailtje "je kunt gratis een nieuw modem krijgen!". Ik gebruik hem niet (want eigen hardware), maar dacht stuur maar op handig als reserve.
Maar blijkbaar moet er een monteur voor langskomen. Dus uiteindelijk niets meer mee gedaan.

Na de issues van vorige week op Odido forum gevraagd of men mij een nieuwe MediaConverter (en modem) kunnen opsturen aangezien de oude uit 2017 is. Men gaf aan dat er nog een aanvraag open stond en hij heeft mij het linkje voor het aanvraagformulier (van vorig jaar) gestuurd.

Krijg ik nu doodleuk een paar dagen later post in de bus met daarop in grote letters: "Laatste herinnering: vraag je nieuwe modem aan". Ehh... Bedankt voor de reminder, maar stuur dan ook eerst even gewone herinneringen ipv meteen zoiets wat overkomt als een "Laatste Aanmaning" 8)7

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Sypher schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:48:
Apart bedrijf dat Odido. Kreeg begin vorig jaar een mailtje "je kunt gratis een nieuw modem krijgen!". Ik gebruik hem niet (want eigen hardware), maar dacht stuur maar op handig als reserve.
Maar blijkbaar moet er een monteur voor langskomen. Dus uiteindelijk niets meer mee gedaan.

Na de issues van vorige week op Odido forum gevraagd of men mij een nieuwe MediaConverter (en modem) kunnen opsturen aangezien de oude uit 2017 is. Men gaf aan dat er nog een aanvraag open stond en hij heeft mij het linkje voor het aanvraagformulier (van vorig jaar) gestuurd.

Krijg ik nu doodleuk een paar dagen later post in de bus met daarop in grote letters: "Laatste herinnering: vraag je nieuwe modem aan". Ehh... Bedankt voor de reminder, maar stuur dan ook eerst even gewone herinneringen ipv meteen zoiets wat overkomt als een "Laatste Aanmaning" 8)7
Het kan ook goed zijn dat ze je tegelijk van AON naar XSG-PON omzetten, daarvoor is sowieso een monteur nodig. En natuurlijk ook een nieuwe NT. Ook werkt de DrayTek SFP module dan niet meer.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:42
Een beetje afhankelijk van het netwerk. Bij het DFN-netwerk is dat op zeker het geval.
Delta is ook al bezig actief gebruikers om te zetten naar XSG-PON. En dat zal hier bij deze Odido-klant ook het geval zijn. Je moet, anders heb je geen internet. En inderdaad moet een monteur in de straatkast jou omhangen.

Voor Delta-klanten doet men dat kennelijk in batches zodat een monteur meteen op 1 dag een hele straat of wijk kan omzetten. Dat scheelt kosten.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sjakie0101 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:58:
Een beetje afhankelijk van het netwerk.
Nu zit @Sypher op het KPN Netwerk.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Het kan ook goed zijn dat ze je tegelijk van AON naar XSG-PON omzetten, daarvoor is sowieso een monteur nodig. En natuurlijk ook een nieuwe NT. Ook werkt de DrayTek SFP module dan niet meer.
Oef, mag hopen van niet :X
Nee, ik zit op ODF.
Brief is nu ook binnen (zag eerst alleen de envelop in PostNL app). Ik vermoed dat er iets in hun systeem getriggerd is toen ze vorige week mijn oude modem online zagen. Ik moet mijn Draytek voor 28 feb laten vervangen want anders zwaait er wat :+ (lees: heb je hulp nodig dan gaan we je niet meer helpen)

Zou om een Zyxel T56 gaan aldus de brief. Als ik dit uitvoering: ZyXEL EX5601-T1 ( T-56, Gbit modem Odido) lees... is het een top-ding. Blij dat ik mijn eigen hardware heb...

[ Voor 35% gewijzigd door Sypher op 05-02-2026 11:55 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:00
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Brrrr.... verschillende technieken over t zelfde kabeltje en eigen apparatuur overbodig maken. Klinkt een beetje als klantje pesten. Maar, het zal er allemaal wel voor zorgen dat mijn stabiele dedicated 1Gb verbinding door het "delen" en de extra overhead in dat geval bij XGS-PON nog stabieler wordt :+

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:28
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Brrrr.... verschillende technieken over t zelfde kabeltje en eigen apparatuur overbodig maken. Klinkt een beetje als klantje pesten. Maar, het zal er allemaal wel voor zorgen dat mijn stabiele dedicated 1Gb verbinding door het "delen" en de extra overhead in dat geval bij XGS-PON nog stabieler wordt :+
Je deelt je verbinding altijd, is het niet d.m.v. XGS-PON dan is het wel op de switch waar je AON-lijn nu uitkomt :)

• Sjakie0101
De nieuwe techniek kan hogere snelheden leveren, dat is het meer...

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• DjoeC
Sjakie0101 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:09:
Niet alles dat kan moet. 360GB/uur is voorlopig voldoende, ik koop niet elke dag een HDD bij. Ik snap de drang naar de "vooruitgang" maar zorg dan dat er ook een toepassing/voordeel voor is bij de meerderheid van de klanten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Niet alles dat kan moet. 360GB/uur is voorlopig voldoende, ik koop niet elke dag een HDD bij. Ik snap de drang naar de "vooruitgang" maar zorg dan dat er ook een toepassing/voordeel voor is bij de meerderheid van de klanten.
Het voordeel zit ook bij Odido die dan kan standaardiseren op 1 techniek en niet voor 1 of 2 klanten nog een aon switch in de lucht moet houden (ruimte in een pop kost geld) en beheren.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

TFHfony

Professional Weirdo

DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Hier inmiddels al 4 maanden over van KPN AON naar Odido XS-GPON. De lijn is tot nog toe super stabiel. Geen verschil met KPN op dat vlak. Grootste verschil is het gebrek aan IPv6.
Je kan nog steeds eigen hardware gebruiken, maar je bent wel meer gelimiteerd. Zelf gebruik ik hier een FritzBox router, en zover ik weer heeft Fritz ook een SFP module voor XS-GPON. Deze moet je wel eerst aan laten melden bij Odido.
XS-GPON is goedkoper om aan te leggen en ook nog eens energiezuiniger.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nee hoor, Tweak had bijvoorbeeld 10Gbps abonnement via AON vroeger. XGS-PON is goedkoper in aanleg, apparatuur en stroomverbruik.

nieuws: Internetprovider Tweak gaat overal 10Gbit/s-abo's aanbieden waar nu 1...
nieuws: Tweak brengt eerste 10Gbit/s-lijnen naar consumenten voor 95 euro per...

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:04
bjusterbaarlik schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:41:
Nee hoor, Tweak had bijvoorbeeld 10Gbps abonnement via AON vroeger. XGS-PON is goedkoper in aanleg, apparatuur en stroomverbruik.
Nou, verder dat een of twee proof-of-concept aansluitingen is dat nooit gekomen. Maar technisch gezien is het inderdaad prima mogelijk om 10G over AON te leveren.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-02 15:56

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb glasvezel van Odido en dat is mijn enige abonnement bij hen. Nu zat ik te kijken naar een data sim only abonnement en begon even te rekenen. Die sim only kost € 5 per maand maar als je al een Odido internet abonnement hebt krijg je het sim only abonnement voor € 2,50. Daar bovenop krijg je ook nog eens € 5 korting per maand op Internet voor thuis. Ondereen de streep ben ik met dit data sim only abonnement in totaal dus € 2,50 goedkoper uit! Het lijkt wel een loop hole.

Zijn er hier mensen die dit zo hebben gedaan? Zo ja, weet iemand of dit ook al werkt op je maandelijkse kosten als je nog in de kortingsperiode voor je internet abonnement zit? Ik krijg het eerste jaar € 27,50 korting. Komt die € 5 korting daar nog bovenop of niet?

• DjoeC
3raser schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:48:
Ik heb glasvezel van Odido en dat is mijn enige abonnement bij hen. Nu zat ik te kijken naar een data sim only abonnement en begon even te rekenen. Die sim only kost € 5 per maand maar als je al een Odido internet abonnement hebt krijg je het sim only abonnement voor € 2,50. Daar bovenop krijg je ook nog eens € 5 korting per maand op Internet voor thuis. Ondereen de streep ben ik met dit data sim only abonnement in totaal dus € 2,50 goedkoper uit! Het lijkt wel een loop hole.

Zijn er hier mensen die dit zo hebben gedaan? Zo ja, weet iemand of dit ook al werkt op je maandelijkse kosten als je nog in de kortingsperiode voor je internet abonnement zit? Ik krijg het eerste jaar € 27,50 korting. Komt die € 5 korting daar nog bovenop of niet?
Combikorting is combikorting en kan samen BEHALVE als de voorwaarden het uitsluiten (ik meen niet dat dat het geval is).

• Lord_Dain

Klopt, tijdje terug hadden ze een actie, simonly 10GB+300minuten ofzo, voor 10€.. met alle kortingen kwam dat netto uit op 2,50€ per maand.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, ik heb net mijn actieve Odido glasvezel werkend gemaakt.

Gewoon een bidi-optic van 12 euro in de router en gaan met die banaan, in mijn geval deze: https://www.fs.com/eu-en/products/284039.html

Voor mensen die dit lezen, let op, deze optic heeft een LC connector; dat betekent dat je kabeltje een LC/UPC connector aan de ene kant moet moet hebben, en aan de andere kant een SC/APC (zo is hij hier afgemonteerd toen het huis werd gebouwd, ik weet niet door wie precies).

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Vandaag weer wat meegemaakt , man man dit verzin je niet
Gladjakker op straat met iPad met Odido op zijn rug
Ikwas op straat en vroeg wat de aanbieding was
Zit al twee jaar glas aangesloten in mijn huis, volgens Odido niet daarom was hij voorbij gelopen
Hij bellen met kantoor handmatig erin gezet
Toen kwam de aanbieding, nog slechter als online
Man man, wat een troosteloze bende
Heb die wijsneus maar ff verteld dat hij een ander moet op gaan lichten
Boos dat hij was hihi

• rens-br

rens-br

Topicstarter

Wij hebben bij de scouting precies dit afgesloten. Betaal dus elke maand 2,50 extra om 5 euro korting te krijgen. Simkaart ligt gewoon ongebruikt in de kast. De 'catch' ook dit abonnement gaat elke jaar omhoog in inflatie. Betaal dus inmiddels zo'n 2,60 nog iets. (exacte bedrag zou ik na moeten zoeken)

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 05-02-2026 19:41 ]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:28

Rouwette

Rouwette.com

Welke sim only dan, als ik kijk zie ik de goedkoopste van 11,50

https://www.rouwette.com/

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Ik kreeg ook de brief "laatste kans vraag nu een nieuw modem aan". Die Draytek ligt ergens nog in de doos weg te rotten want ik heb vanaf moment 1 al netjes de SFP module in mijn Mikrotik gestoken :)

Laat dit maar lekker gaan, alleen mocht er ooit iets van een storing zijn is de kans groot (als ik het begrijp) dat ze pas helpen als ik daadwerkelijk een nieuw modem heb. Goed ze mogen alles opsturen wat ze willen maar het liefst hou ik wat ik heb, namelijk de SFP module! Dat werkt perfect!
edit:
Whoops ik zat blijkbaar niet op de laatste pagina :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mattie112 op 07-02-2026 16:44 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• jongetje
@Mattie112 Ik zou het lekker laten opsturen. Dan breng je de oude router naar de milieustraat. De kans bestaat dat ze overgaan naar hun eigen xsgpon netwerk en dan heb je straks een paar dagen geen internet omdat je geen goede ONT hebt.

• DjoeC
jongetje schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:30:
@Mattie112 Ik zou het lekker laten opsturen. Dan breng je de oude router naar de milieustraat. De kans bestaat dat ze overgaan naar hun eigen xsgpon netwerk en dan heb je straks een paar dagen geen internet omdat je geen goede ONT hebt.
De milieustraat lijkt me niet verstandig.... Odido stuurde mij bij einde modemgebruik keurig een bericht:
Je (vorige) apparatuur willen we graag terug. Terugsturen is gemakkelijk en gratis. Als de apparatuur niet op tijd bij ons binnen is, brengen we kosten in rekening.
En na ontvangst:
We brengen geen kosten in rekening
Omdat de apparatuur nu bij ons terug is, brengen we geen kosten in rekening.
Gelukkig zat alles nog in de originele doos ;) KPN stuurt tenminste (ook al heb ik die niet nodig) een verzenddoos op....

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 08-02-2026 17:25 ]

• hcQd
  • Laatst online: 02:02
DjoeC schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:
De milieustraat lijkt me niet verstandig.... Odido stuurde mij bij einde modemgebruik keurig een bericht:
De oude Draytek kon bij mij naar de milieustraat:
Breng je oude apparatuur naar een recyclepunt.
Het is belangrijk dat je oude apparatuur op een goede manier wordt gerecycled. Lever het daarom in bij een recyclepunt in de buurt. Op inleverpunten.stichting-open.org/ zie je waar dat allemaal kan (je apparatuur van Odido valt onder 'kleine apparaten'). Ben je meteen goed bezig voor onze planeet.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:02:
Was aan het inloggen op de odido site en zag een melding voor mijn neus dat de incasso van 22 december mislukt zou zijn. Dacht het niet, was namelijk een hoger bedrag vanwege vervallen van korting, trust me I keep tabs :+ Bij doorklikken niks aan de hand, maar dat soort fratsen zijn erg irritant om tegen te komen als klant :(
Logde zonet weer in op de site en weer een irritante melding dat de incasso van 21 januari was mislukt (nee hoor niks aan de hand), volgens mij is er daar iets kapot aan de IT-systemen...

Nu zullen er weinig mensen regelmatig inloggen op de site en zelf ben ik er ook niet vaak te vinden normaal maar wilde even zien hoe up/downgrade/verlengen via de online omgeving in elkaar stak (ja bellen is beter ;)). Mag aannemen dat ik niet de enige ben die deze onjuiste meldingen te zien krijgt..heb de feedback doorgegeven. Vanwege het gepush via bellen of chatbot die niks met feedback kan of mij laat terugbellen maar het vragenformulier onder de klachtenroute gebruikt :P

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 09-02-2026 12:07 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik heb die melding ook wel eens gezien. Echter is het bedrag hier gewoon afgeschreven. Heb er verder geen moeite ingestoken om uit te zoeken wat er aan hun kant misgaat.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik overweeg van kpn glas 200mb over te stappen naar odido glas, 2 jarig abbo 100mb. Scheelt veel centen.

Kan ik de volgende configuratie gebruiken?

- Ik gebruik een eigen router (een bejaarde Netgear R7000 met dd-wrt) die als DMZ op de kpn modem/router zit. Ik gebruik de kpn modem/router en wifi verder niet.

- Daarnaast heb ik een eigen server(tje) met vpn waar ik altijd mee verbonden ben, met name op de telefoon middels de openvpn client.

Ik neem aan dat dit gewoon kan maar vraag het voor de zekerheid :) De lease tijd bij odido is kort maar das alleen wanneer de stroom eraf is geweest.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:16
Sponz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:27:
Ik overweeg van kpn glas 200mb over te stappen naar odido glas, 2 jarig abbo 100mb. Scheelt veel centen.

Kan ik de volgende configuratie gebruiken?

- Ik gebruik een eigen router (een bejaarde Netgear R7000 met dd-wrt) die als DMZ op de kpn modem/router zit. Ik gebruik de kpn modem/router en wifi verder niet.

- Daarnaast heb ik een eigen server(tje) met vpn waar ik altijd mee verbonden ben, met name op de telefoon middels de openvpn client.

Ik neem aan dat dit gewoon kan maar vraag het voor de zekerheid :) De lease tijd bij odido is kort maar das alleen wanneer de stroom eraf is geweest.
Wat is de reden voor de eigen router?
Bij Odido is het heel eenvoudig om je R7000 direct op de ONT aan te sluiten (Dus zonder provider router ertussen), daarvoor moet je alleen VLAN300 instellen op je eigen router.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:28

DON PAPA

Tweaker-fan

Sponz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:27:
Waarom kies je voor een twee jarig contract? Je weet dat als je een één jarig contract neemt bij Odido dat je na 8 maanden alweer kan bellen voor een verlengings aanbod. En als je daarop ingaat, de laatste vier maanden (waar je normaal de volle mep moet betaald) van je huidige contract komen te vervallen, en je nieuwe contract meteen weer ingaat. Dit is dus heel belangrijk om in je berekening mee te nemen.

Zo betaal ik op dit moment de aankomende 8 maanden gemiddeld €32,65 voor een internet only 2000/2000 abonnement, en ga na deze 8 maanden meteen weer bellen voor een nieuw verlengings aanbod, zo doe ik dit nu al ruim 3 jaar...

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Muis666 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Wat is de reden voor de eigen router?
Bij Odido is het heel eenvoudig om je R7000 direct op de ONT aan te sluiten (Dus zonder provider router ertussen), daarvoor moet je alleen VLAN300 instellen op je eigen router.
Ok goed om te weten, zal er naar kijken. Reden voor eigen router is de dns, die gaat naar mn pihole, is dan voor alle apparaten meteen goed.
DON PAPA schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Waarom kies je voor een twee jarig contract? Je weet dat als je een één jarig contract neemt bij Odido dat je na 8 maanden alweer kan bellen voor een verlengings aanbod. En als je daarop ingaat, de laatste vier maanden (waar je normaal de volle mep moet betaald) van je huidige contract komen te vervallen, en je nieuwe contract meteen weer ingaat. Dit is dus heel belangrijk om in je berekening mee te nemen.

Zo betaal ik op dit moment de aankomende 8 maanden gemiddeld €32,65 voor een internet only 2000/2000 abonnement, en ga na deze 8 maanden meteen weer bellen voor een nieuw verlengings aanbod, zo doe ik dit nu al ruim 3 jaar...
Bij twee jarig is het een paar tientjes goedkoper, dat bellen om een verlengings aanbod wist ik niet, zal t overwegen.

Bedankt igg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sponz op 09-02-2026 17:18 ]

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-02 15:30
Welk nummer bel je het beste voor een verlengingsaanbieding?
En wat is een gangbare aanbieding voor 1000/100 + TV?

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

MikeT80 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:38:
Op de tv dienst geven ze volgens mij geen korting (maar dat weet ik niet zeker, ik neem geen tv af bij Odido), op internet kreeg ik afgelopen maand bij verlengen van 1jaar, de eerste 6 maanden voor €26 (dat is incl de combi korting door dat ik ook mobiel heb bij Odido). En dan maakte het niet it of ik nu 100/100 of 400/400 of 1000/1000 of 2000/2000 nam. Ik heb daarom voor 2000/2000 gekozen, wat voor mij inhoud 6 maanden €26 + 2 maanden €48,50 = €253 : 8 = €31,62 (want na 8 maanden kun je weer opnieuw bellen om te verlengen bij Odido, en vallen de resterende maanden als je weer opnieuw verlengd.

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 10-02-2026 15:31 ]

• Sende115
Laatste keer dat ik gebeld heb volstond het algemene klantenservice nummer (0800 nummer op de website)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
- Alle vragen omtrent korting en verlengen

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:14
Hoe is het systeem verlengen nu? Met een jaar abo kan je na 8maanden weer verlengen dat weet ik. Wanneer gaan de korting dan in?

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SmasterS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:43:
Hoe is het systeem verlengen nu? Met een jaar abo kan je na 8maanden weer verlengen dat weet ik. Wanneer gaan de korting dan in?
Meteen als je akkoord gaat met het verlengings aanbod (en stopt je huidige contract), ga je niet akkoord dan loopt je huidige contract gewoon door

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 10-02-2026 17:52 ]

• SmasterS
DON PAPA schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Meteen als je akkoord gaat met het verlengings aanbod (en stopt je huidige contract), ga je niet akkoord dan loopt je huidige contract gewoon door
En die korting ook al? Die loopt toch in het nieuwe contract periode? Of overlappen die elkaar?
Of heb je gelijk en die maanden korting gelden in de nieuwe contract qua aflopen?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
SmasterS schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:55:
[...]

En die korting ook al? Die loopt toch in het nieuwe contract periode? Of overlappen die elkaar?
Of heb je gelijk en die maanden korting gelden in de nieuwe contract qua aflopen?
Die korting gaat ook meteen in ja.

• SmasterS
rens-br schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Die korting gaat ook meteen in ja.
Dankjewel allemaal

• DjoeC
Ik ben even de weg kwijt. Die post zegt: 3 maanden tevoren bellen maar in alle recente reacties wordt gesproken over: na 8 maanden nieuw abbo en meteen weer korting. Ik interpreteer dat als: in de 5e maand voor aflopen (of meteen in de 4e maand voor aflopen) bellen zodat een verlenging ook echt na 8 maanden kan ingaan. Of krijg je korting met terugwerkende kracht?

Helaas, ik heb het een maand of 3 voor aflopen geprobeerd maar liep helemaal vast bij de klantenservice waardoor ik eerst weer een jaartje elders zit.

• Lord_Dain
DjoeC schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ik ben even de weg kwijt. Die post zegt: 3 maanden tevoren bellen maar in alle recente reacties wordt gesproken over: na 8 maanden nieuw abbo en meteen weer korting. Ik interpreteer dat als: in de 5e maand voor aflopen (of meteen in de 4e maand voor aflopen) bellen zodat een verlenging ook echt na 8 maanden kan ingaan. Of krijg je korting met terugwerkende kracht?

Helaas, ik heb het een maand of 3 voor aflopen geprobeerd maar liep helemaal vast bij de klantenservice waardoor ik eerst weer een jaartje elders zit.
Je kan idd vanaf 4 maanden voordat je contract afloopt verlengen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
[...]

Korting met terugwerkende kracht krijg je niet. Maar laatste keer dat ik belde was het 3 maanden voor het afgelopen van je contract. Kortom na 9 maanden contractduur of na 21 maanden contractduur. Inmiddels is dat volgens mij inderdaad 4, dus 8/20 maanden contractduur. Ik zal de tekst er even op aanpassen.
Wat lukt er niet? Normaal is het bellen, vragen om verlenging, je krijgt een aanbod, gaat akkoord (of niet) en alles wordt geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 11-02-2026 13:37 ]

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]

Ik ben even de weg kwijt. Die post zegt: 3 maanden tevoren bellen maar in alle recente reacties wordt gesproken over: na 8 maanden nieuw abbo en meteen weer korting. Ik interpreteer dat als: in de 5e maand voor aflopen (of meteen in de 4e maand voor aflopen) bellen zodat een verlenging ook echt na 8 maanden kan ingaan.
Mijn vorige contract liep van 22-4-2025 tot 22-4-2026, maar ik kon op 23 december alweer bellen voor verlening, maar door de feestdagen is dat er dit keer bij ingeschoten, waardoor ik nu pas 6 januari heb gebeld. en mijn nieuw contract loopt nu officieel van 6-1-2026 tot 6-1-2027 (en het oude contract is hiermee komen te vervallen) maar ik ga op 7-8-2026 weer opnieuw bellen voor een nieuwe verlening.

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
Wat lukt er niet? Normaal is het bellen, vragen om verlenging, je krijgt een aanbod, gaat akkoord (of niet) en alles wordt geregeld.
Achteraf (...) had dat vast te maken met mijn adres met 2 mogelijke aansluitingen. Online stonden m'n gegevens op tilt, telefonisch kwam ik meermaals ook niet verder. Nu een gepasseerd station, eerst een jaartje kpn waarbij de overstap ook meteen wisselde tussen de aansluitingen, administratie voeren is ook een vak. In oktober zien we weer verder.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Laten we alle berichten met betrekking tot de hack bespreken in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack) om het centraal te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 12-02-2026 22:22 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:01

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voor ongewenste incasso(s) als gevolg van de hack bij Odido: maak een incasso goedkeuringslijst aan bij je Bank, Zie post hierover op "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)" :
Antonio di in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)"

[ Voor 10% gewijzigd door Antonio di op 12-02-2026 23:31 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• DikkieDick
  • Laatst online: 16-02 14:11
Ik zie op mijn Zoraxy reverseproxy het volgende binnenkomen:

[2026-02-14 13:32:58.768806] [router:whitelist] [origin:xxx-yyy-zzz-aaa.ftth.glasoperator.nl] [client: 51.103.142.43] [useragent: ] GET /jane.php 403

En zo heel veel van deze regels met bijzondere filenamen. En op xxx-yyy-zzz-aaa staat mijn Odido-ip-adres achterstevoor. Waar en hoe komt zoiets? Nou ja, de 403 geeft uiteraard dat ie geen toegang heeft. Hij komt door de whitelist heen en het land van origin is GB als ik de opgeslagen info in Zoraxy mag geloven. In ieder geval lijkt ie niet mijn subdomeinen te gebruiken maar dus dat ip-adres met ftth.glasoperator. Denk dat ik die toevoeg aan de configuratie met een reverse proxy die alles gelijk blockt.

aka pluim003

• Lord_Dain
@DikkieDick waarom wil je (nog) een reversed proxy gebruiken? Host je zelf (web-)diensten?
Wat je ziet is vermoedelijk random scans van script kiddies/ bots op alle IP ranges van oa Odido waarbij ze proberen / hopen om een vulnerability te hitten op niet gepatchede systemen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tja welkom bij "ik had een servertje aan het internet gehangen en ineens was ik spamkoning @DikkieDick - als dit soort dingen in je logs je al tot dit topic brengen, zou ik die reverse proxy maar uitzetten...

ping 127.212.23.124

• DikkieDick
Lord_Dain schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
@DikkieDick waarom wil je (nog) een reversed proxy gebruiken? Host je zelf (web-)diensten?
Wat je ziet is vermoedelijk random scans van script kiddies/ bots op alle IP ranges van oa Odido waarbij ze proberen / hopen om een vulnerability te hitten op niet gepatchede systemen.
Ik heb idd zelf een paar webdiensten. En deze vielen op. Maar wordt mooi tegen gehouden. Zoraxy werkt wat dat betreft iets fijner (merk ik) dan nginx proxy manager en zeker als je logs wil bekijken. Nu doe ik een redirect van mijn ip-adres naar http://null dus gaat mooi het luchtledige in. Overwoog nog even om naar een andere leuke site door te redirecten, zodat degene die wat proberen bij iets heel anders terechtkomen. :-)

aka pluim003

• DikkieDick
pjottum schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:21:
Tja welkom bij "ik had een servertje aan het internet gehangen en ineens was ik spamkoning @DikkieDick - als dit soort dingen in je logs je al tot dit topic brengen, zou ik die reverse proxy maar uitzetten...
Reverse proxy draait al jaren maar heb nu de overstap gemaakt van de Raspberry pi naar mijn NAS. De Docker-containers waren overgezet maar kreeg de reverse proxy niet goed aan de praat op het NAS. Eindelijk gelukt. Zo zijn wat zelf gehoste sites mooi benaderbaar en block heel veel inkomend verkeer. Zou zelfs nog een extra inlog kunnen zetten op de desbetreffende proxy. Volgens mij wel redelijk goed afgetimmerd maar houd uiteraard mijn logs in de gaten op gekke dingen.

aka pluim003

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lord_Dain schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
Zo gek is dat toch niet? Ik heb die ook eentje draaien om op afstand bij mijn server te kunnen. Bijvoorbeeld bij Plex en Home Assistant.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Laten we de berichten rondom de hack centraal in één topic bespreken: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)

• DikkieDick
rens-br schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Zo gek is dat toch niet? Ik heb die ook eentje draaien om op afstand bij mijn server te kunnen. Bijvoorbeeld bij Plex en Home Assistant.
Hier idem dito voor oa Home Assistant en hoef ik ander die er ook bij mag niet op te zadelen met truken als VPNs installeren voor/bij deze persoon.

[ Voor 15% gewijzigd door DikkieDick op 15-02-2026 10:58 ]

aka pluim003

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mijn espn stream hapert best veel op mijn Apple TV. Is dit bij meer mensen het geval?

Edit herstart Apple TV lijkt het op te lossen

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 15-02-2026 17:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Lord_Dain
rens-br schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Het kan ook wel, maar dan moet je dus wel weten wat je doet en een stukje extra beheer op je eigen netwerk uitvoeren om devices altijd direct te patchen bij zero days en CVE's. En bij voorkeur ook gebruik te maken van een goede firewall met up-to-date IPS sigs e.d.. Ik geef er zelf de voorkeur aan om altijd een VPN op te bouwen naar eigen omgeving en als ik toch via cloud ergens bij wil, vind ik dat er vanuit mijn omgeving een sessie opgebouwd moet worden en niet dat de initiator van buiten mag/kan komen. Is trouwens wel beetje Odido offtopic dit.. sorry :D >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 15-02-2026 14:02 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53
Lekker je thuisservertje aan het grote boze internet hangen. Nou, doe mij maar de VPN opzet. Heb je gelijk een stuk minder zorgen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
GioStyle schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:06:
Lekker je thuisservertje aan het grote boze internet hangen. Nou, doe mij maar de VPN opzet. Heb je gelijk een stuk minder zorgen.
In principe hangt je server niet aan het grote boze internet, maar hangt de reverse proxy aan het grote boze internet.

Alles via een VPN is hier nogal lastig. Er zijn meer gebruikers van mijn server dan alleen ikzelf.

Ieder zo zijn voorkeur.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Fun fact: er hangt nog wel meer aan het internet. Als je het goed configureert en de risico's beperkt is er toch niet zo veel aan de hand?

Have you tried turning it off and on again?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53
rens-br schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:49:
[...]

In principe hangt je server niet aan het grote boze internet, maar hangt de reverse proxy aan het grote boze internet.

Alles via een VPN is hier nogal lastig. Er zijn meer gebruikers van mijn server dan alleen ikzelf.

Ieder zo zijn voorkeur.
Dat begrijp ik. In dat geval maak je bewust de keuze voor meer gebruikersgemak ten koste van maximale veiligheid. Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging.
Gr4mpyC3t schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Fun fact: er hangt nog wel meer aan het internet. Als je het goed configureert en de risico's beperkt is er toch niet zo veel aan de hand?
Dat er meer apparaten aan het internet hangen, betekent nog niet dat je de attack surface verder moet vergroten. Bij mij zit alles dicht, behalve voor de toegang van de VPN-tunnel.

Ik heb jarenlang thuis een eigen Exchange server gedraaid. Op een gegeven moment had ik geen zin meer om alle exploits en kwetsbaarheden bij te gaan houden en Exchange heeft er nogal wat gekend. :'(

• DjoeC
Huh? Natuurlijk kan dat... Tunnel via Cloudflare, komt bij mij in NPM. Cloudflare filtert al heel veel van wat ik niet wil, NPM kent voor sommige diensten accesslists met "het mag" of "het mag niet" en in sommige gevallen als het mag een (extra) user/wachtwoordcontrole. Zo filtert cloudflare bij mij alle continenten behalve Europa, en binnen Europa ook een aantal landen. Daarnaast hebben somige diensten alleen toegang vanf een bepaald IP adres of een IP reeks. Tot slot hangt er nog een Fail2ban met hele lange bantijd voor de scriptkiddies die toch binnenkomen en "hello world" willen wegschrijven en/of de bots die allemaal wp_bestandjes willen hebben.

Zorgen blijf je houden, ook met VPN. Zo vind ik Wireguard vanwege het ontbreken van een extra toegangscode ook niet zo geslaagd....

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

GioStyle schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:35:

Ik heb jarenlang thuis een eigen Exchange server gedraaid. Op een gegeven moment had ik geen zin meer om alle exploits en kwetsbaarheden bij te gaan houden en Exchange heeft er nogal wat gekend. :'(
Exchange is niet voor niets kapot gemaakt ten faveure van Exchange Online. Sowieso is de attack surface met Microsoft producten open aan het internet oneindig veel groter dan menig open source product.

Als Exchange je referentie is, dan zou ik ook alles dichtgooien :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DikkieDick
DjoeC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Huh? Natuurlijk kan dat... Tunnel via Cloudflare, komt bij mij in NPM. Cloudflare filtert al heel veel van wat ik niet wil, NPM kent voor sommige diensten accesslists met "het mag" of "het mag niet" en in sommige gevallen als het mag een (extra) user/wachtwoordcontrole. Zo filtert cloudflare bij mij alle continenten behalve Europa, en binnen Europa ook een aantal landen. Daarnaast hebben somige diensten alleen toegang vanf een bepaald IP adres of een IP reeks. Tot slot hangt er nog een Fail2ban met hele lange bantijd voor de scriptkiddies die toch binnenkomen en "hello world" willen wegschrijven en/of de bots die allemaal wp_bestandjes willen hebben.

Zorgen blijf je houden, ook met VPN. Zo vind ik Wireguard vanwege het ontbreken van een extra toegangscode ook niet zo geslaagd....
Ik zal me eens verdiepen in die Tunnel via Clouflare. Kan overigens in de reverse proxy manager ook extra security inbakken met extra inlog als je de proxy benadert. In ieder geval een reverse proxy voor dat glasfiber-ding gemaakt zodat die al gelijk in het luchtledige komt. Met een block all, dus in Zoraxy gebruik ik een whitelist zonder entries en zo wordt alles geblockt.

aka pluim003

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:17
Mocht je normaal via de Odido Community vragen stellen die telefonisch niet lukken. Slecht nieuws, Odido is voorlopig blijkbaar gestopt met ondersteuning via de community. (Zie de reacties van Odido in topics waarin ze verwijzen naar sociale media en hun telefoonnummer. Privé berichten staan ook uit)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

king006 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:53:
Mocht je normaal via de Odido Community vragen stellen die telefonisch niet lukken. Slecht nieuws, Odido is voorlopig blijkbaar gestopt met ondersteuning via de community. (Zie de reacties van Odido in topics waarin ze verwijzen naar sociale media en hun telefoonnummer. Privé berichten staan ook uit)
Vanwege de vele vragen/kritiek ivm datalek of andere reden?

Paar dagen terug klantenformulier ingevuld nav niet bijgewerkte ingelogde omgeving (betaalinfo loopt achter en je wordt beticht van niet betalen, ja doei :P) omdat de chat niet met mdw verbinden kan en feedback niet snapt. Werd vrij vlot daarna gebeld (kon niet opnemen) en via mail toen alsnog afgehandeld. Wel in 2 keer, want de eerste keer alleen "ik zie dat u wel netjes heeft betaald" ja dat is mijn vraag niet, gaat over jullie systemen die niet bijwerken, lezen :+ Dus dat even in de reply gezet en toen de bevestiging dat ze het hadden gemeld aan de betreffende afdeling. Dus al met al wat mixed bag gevoel maar in ieder geval wel vlot afgehandeld alsnog, nu nog maar zien wanneer de devvers t hebben opgelost ;)

Zo lastig is het toch niet om een feedback-knop ergens in te bouwen? Zal wel aan mij liggen..

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 16-02-2026 15:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• king006
2Dutch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Vanwege de vele vragen/kritiek ivm datalek of andere reden?
Nee, ik denk vanwege het feit dat er geen controles meer gedaan kunnen worden of jij echt de vraag stelt. De live chat lijkt ook weg te zijn inderdaad want die wijst telkens door naar het telefoonnummer.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

king006 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:15:
Nee, ik denk vanwege het feit dat er geen controles meer gedaan kunnen worden of jij echt de vraag stelt. De live chat lijkt ook weg te zijn inderdaad want die wijst telkens door naar het telefoonnummer.
Bedoel je dat ze het niet per klant kunnen loggen/controleren? Dat hoeft toch niet altijd uit te maken, veel vragen zijn generiek en niet specifiek klantgebonden? Of krijgen ze te veel vragen vanuit AI-bots ofzo :+

Overigens wel bold move, want de datahackers kunnen zich prima als ons voordoen aan de telefoon met al die gelekte data :X :P Ben benieuwd of ze aan dat proces ook nog een extra check gaan toevoegen die buiten de gelekte data valt, contractdatum ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door 2Dutch op 16-02-2026 15:26 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
2Dutch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:24:
[...]
Ben benieuwd of ze aan dat proces ook nog een extra check gaan toevoegen die buiten de gelekte data valt, contractdatum ofzo.
Ik kreeg als aanvullende vraag het bedrag van de laatste factuur :X vind ik redelijk discutabel, nu was het toevallig geen rond bedrag laatste factuur, maar met vele acties als 10 maanden voor x bedrag, zou je het factuurbedrag toch ook nog redelijk kunnen raden :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Martinusz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Ik kreeg als aanvullende vraag het bedrag van de laatste factuur :X vind ik redelijk discutabel, nu was het toevallig geen rond bedrag laatste factuur, maar met vele acties als 10 maanden voor x bedrag, zou je het factuurbedrag toch ook nog redelijk kunnen raden :?
Ja dat klinkt als een beetje slappe hap ja. Ze kunnen wel zien vanaf welk nummer je belt, maar ja je kunt vanaf je werk of partners telefoon bellen dus dat schiet ook niet op. Misschien is dan een soort verificatiecode per mail sturen dan wel een goede optie, als ook je mail gehacked is is het sowieso over en uit :+

• hcQd
2Dutch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
Misschien is dan een soort verificatiecode per mail sturen dan wel een goede optie, als ook je mail gehacked is is het sowieso over en uit :+
Code per brief, dan moet je maar even geduld hebben.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:50
hoop dat ze het volgende maand weer beetje onder controle hebben want ik wil wel overstappen van KPN.
Ze zullen hierna toch zeker wel alles onder controle hebben :+

Nu hopen dat er nog een hele goed super aanbieding komt om weer klanten te trekken ;)

• king006
2Dutch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Bedoel je dat ze het niet per klant kunnen loggen/controleren? Dat hoeft toch niet altijd uit te maken, veel vragen zijn generiek en niet specifiek klantgebonden? Of krijgen ze te veel vragen vanuit AI-bots ofzo :+

Overigens wel bold move, want de datahackers kunnen zich prima als ons voordoen aan de telefoon met al die gelekte data :X :P Ben benieuwd of ze aan dat proces ook nog een extra check gaan toevoegen die buiten de gelekte data valt, contractdatum ofzo.
Nee, ze kunnen geen extra controle vragen doen om zeker te weten dat het de klant is. Dus via de community helpen ze niet meer. Telefonisch stellen ze nu fors meer vragen om te zien of jij het echt bent. (Zoals wat is je wifi naam, wie bel je het meest etc)

• jongetje
king006 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Nee, ze kunnen geen extra controle vragen doen om zeker te weten dat het de klant is. Dus via de community helpen ze niet meer. Telefonisch stellen ze nu fors meer vragen om te zien of jij het echt bent. (Zoals wat is je wifi naam, wie bel je het meest etc)
Blijkbaar helpen ze dan weer wel via Facebook, Instagram en X. Maar die wil ik dan weer niet al mijn Odido klantgegevens geven...

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:19

Ersus

Zuid-Limburg

[...]
(Zoals wat is je wifi naam, wie bel je het meest etc)
Dat laatste hoop ik toch niet,?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Sende115
[...]

Hierbij wens ik ze in mijn situatie toch veel succes, Wat is je SSID? Ik gebruik een eigen Unifi opstelling, die data hebben ze niet... en Wie bel je het meest? Ik heb geen vaste telefoonlijn bij Odido (mobiel via een andere partij)

• hcQd
Sende115 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Hierbij wens ik ze in mijn situatie toch veel succes, Wat is je SSID? Ik gebruik een eigen Unifi opstelling, die data hebben ze niet... en Wie bel je het meest? Ik heb geen vaste telefoonlijn bij Odido (mobiel via een andere partij)
Hier ook een eigen router, maar ze kunnen natuurlijk wel naar het SSID van je Draytek of Zyxell vragen. Ik ben benieuwd, ik wil binnenkort even bellen voor verlengen.

• king006
Ersus schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Dat laatste hoop ik toch niet,?
Toch wel 🤣

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-02 10:54
Vandaag gebeld met Odido voor verlengaanbod van mijn internet-only abonnement 100/100 voor thuis.
Huidig: 1-jarig contract tot mei 2026 voor 31,08 inclusief 5 euro klant voordeel ivm mobiel Odido abonnement.
Verlengaanbod:
1 jaar verlengen, 3 maand voor 26, daarna 32,50.
2 jaar verlengen, 8 maand voor 25, daarna 31,50.

Wellicht had ik al een bodemtarief, maar voor dit aanbod blijf ik lekker in mijn huidige contract zitten en ga ik wel naar overstappen kijken als mijn mobiele abo afloopt.

• nafofella
hoorde dat heel veel klanten bij odido weg gingen nu.
Maar kun je eigenlijk niet als conclusie trekken dat straks odido de beste beveiliging heeft na dit debacle?
Die zullen er alles aan doen om dit weer te voorkomen.

Ik hoop dat ze nog met extra kortingen komen om weer klanten te trekken.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-02 14:11
nafofella schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:03:
Maar kun je eigenlijk niet als conclusie trekken dat straks odido de beste beveiliging heeft na dit debacle?

Nee, daar kan je niet van uit gaan. Als je(en ik) geluk hebt zal Odido het hierna op een soortgelijk nivo hebben als de concurrentie. Maar implementatie van nieuwe controls is zo 1-2-3 niet gebeurd.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

Booster

Superuser

Ik overweeg momenteel Odido voor het internet van mijn vader. Hij zou dan gebruik maken van de Odido online TV app op een recente AppleTV om dagelijks programma's te kijken. Over specifiek die situatie heb ik vragen:
  • Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze app op een AppleTV?
  • Is het qua gebruikersvriendelijkheid geschikt voor oudere mensen met weinig technisch inzicht? Als je bijvoorbeeld regelmatig bugs ervaart dan kan dat juist frustrerend zijn.
  • Zijn er weinig haperingen bij het kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door Booster op 17-02-2026 11:32 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-02 15:32

knakworst

Get more sats!

Zeggen dat je opzegt, en opzeggen, zijn twee verschillende dingen.

Volgend kwartaal in het nieuws: Odido heeft x nieuwe abonnees.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Theorie en praktijk wijken nogal af. Dit is ook wel een bijzonder geval, kan me bij KPN ook een datalek herinneren omdat een extern ingehuurde monteur een laptop liet liggen bij klant zonder wachtwoordbeveiliging en waarmee vrolijk zonder 2FA het intranet van KPN kon worden bereikt. Je kunt nooit alles voorkomen, maar denk wel dat er nu betere logging / signalering komt bij inzage gegevens. Het feit dat ze al extra checks gaan uitvoeren om te weten dat jij echt bent die je beweert te zijn geeft al aan dat ze wel de nodige paniek voelen.

Wil best 2Gbit voor de prijs van 1 over paar maanden hoor, ik verwacht inderdaad ook wel wat speciale acties als er echt een flinke daling in abonnees komt. Maar denk wel dat het relatief meevalt, het ebt weer weg bij mensen als ze zien dat andere toko's meer kosten ;)

• Sjakie0101
Niet mee eens, het hele gebeuren met datalekken is een heel slechte reclame voor Odido.
Het gaat ook niet om een kleine groep in deze, zoals je dat wel eens hebt gezien bij andere gevallen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sjakie0101 op 17-02-2026 11:58 ]

• nafofella
knakworst schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Zeggen dat je opzegt, en opzeggen, zijn twee verschillende dingen.

Volgend kwartaal in het nieuws: Odido heeft x nieuwe abonnees.
https://www.ad.nl/tech/ho...daar-gebeurd-is~a227c7a3/

idd is "honderden" niet veel en ik verwacht dat het ook geen tienduizenden zijn.
Maar als je een nieuwe abbo zoekt en je kunt kiezen tussen kpn en odido en de prijzen zijn gelijk dan denk ik wel dat dit meespeelt de komende tijd.

• DjoeC
nafofella schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:15:
[...]

https://www.ad.nl/tech/ho...daar-gebeurd-is~a227c7a3/

idd is "honderden" niet veel en ik verwacht dat het ook geen tienduizenden zijn.
Maar als je een nieuwe abbo zoekt en je kunt kiezen tussen kpn en odido en de prijzen zijn gelijk dan denk ik wel dat dit meespeelt de komende tijd.
Voor mij staat bij einde contract de Prijs met eventueel bijkomende voordelen op plek 1, zowel voor mobiel als vast als energie als wat dan ook. De rekeningen moeten betaald worden en ik ben niet roomscher dan de paus. Odido heeft hier altijd prima geleverd en de klantenservice heb ik niet nodig gehad. Dit jaar was KPN flink goedkoper, eind van het jaar staat Odido weer gewoon op mijn shortlist.

Een datalek op zich is voor mij onvoldoende om weg te gaan, want dat kan overal gebeuren en gebeurt ook vaak zonder dat je op de hoogte gesteld wordt. Slechte klantenservice of onheus bejegend worden is daarentegen wel weer een zwaarwegende factor.

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Na de datalek, nu vast internet dat eruit ligt..

• jongetje
Wulfric92 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:19:
Na de datalek, nu vast internet dat eruit ligt..
Zonder locatie oid heeft niemand iets aan je onliner (zou ook een lokaal probleem of verstoring in je eigen appratuur kunnen zijn. Op allestoringen zie ik niets).
*Dit bericht is verzonden via Odido vast internet (Den Haag - Primevest).

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 17-02-2026 14:33 ]

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
jongetje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Zonder locatie oid heeft niemand iets aan je onliner (zou ook een lokaal probleem of verstoring in je eigen appratuur kunnen zijn. Op allestoringen zie ik niets).
*Dit bericht is verzonden via Odido vast internet (Den Haag - Primevest).
Storing regio Veenendaal. Zou bij odf zitten ze konden verder geen informatie geven over wat voor storing het is en hoe lang het +/- gaat duren.

Probleem ligt niet bij ons succes en een fijne dag verder..

• NRG-81
  • Laatst online: 23:26
Booster schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:31:
Ik overweeg momenteel Odido voor het internet van mijn vader. Hij zou dan gebruik maken van de Odido online TV app op een recente AppleTV om dagelijks programma's te kijken. Over specifiek die situatie heb ik vragen:
  • Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze app op een AppleTV?
  • Is het qua gebruikersvriendelijkheid geschikt voor oudere mensen met weinig technisch inzicht? Als je bijvoorbeeld regelmatig bugs ervaart dan kan dat juist frustrerend zijn.
  • Zijn er weinig haperingen bij het kijken?
Ik kijk al een jaar via de TV app op een Apple
TV. Eigenlijk nooit issues met de app of het beeld. Bediening is ook prima, maar kan niet inschatten of ik representatief ben.
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste