• see
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 06:55

see

een vraag:

Ik loop sinds kort tegen een heel apart netwerkprobleem aan op mijn Odido-glasvezelverbinding (achter een Zyxel T50 modem). De dienst freedns.afraid.org (inclusief de directe IP-adressen zoals 67.220.81.150 en 69.42.215.252) is vanaf mijn vaste verbinding volkomen onbereikbaar en loopt vast op een harde time-out.

Wat ik inmiddels al heb uitgesloten:
  • Geen DNS-probleem: Lokaal draait hier een Pi-hole , maar ook na het flushen van de cache en het testen met externe DNS-servers (zoals 1.1.1.1 of 8.8.8.8) blijft de site onbereikbaar. Zelfs het rechtstreeks benaderen van de IP-adressen in de browser faalt.
  • Geen lokaal apparaat- of instellingsprobleem: Mijn setup is onveranderd, en poort-forwardings staan nog netjes in het modem/router.
  • Wel bereikbaar via mobiel: Zodra ik de verbinding test via een mobiele telefoon op een mobiel datanetwerk (odido en ook andere netwerken), laden de IP's direct en zonder problemen.
zou het kunnen dat er ergens in de routing of peering van het Odido-netwerk (of een upstream partij) een fout of blokkade zit richting het subnet van FreeDNS ? vreemd hoor......

willen jullie voor mij checken?
Dus als je ook odidi(glasvezel) hebt, ga even naar https://freedns.afraid.org .

of heeft iemand een ander idee over wat dit kan zijn?

• Lshooter
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:41
see schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:31:
een vraag:

Ik loop sinds kort tegen een heel apart netwerkprobleem aan op mijn Odido-glasvezelverbinding (achter een Zyxel T50 modem). De dienst freedns.afraid.org (inclusief de directe IP-adressen zoals 67.220.81.150 en 69.42.215.252) is vanaf mijn vaste verbinding volkomen onbereikbaar en loopt vast op een harde time-out.

• Geen DNS-probleem: Lokaal draait hier een Pi-hole , maar ook na het flushen van de cache en het testen met externe DNS-servers (zoals 1.1.1.1 of 8.8.8.8) blijft de site onbereikbaar. Zelfs het rechtstreeks benaderen van de IP-adressen in de browser faalt.
  • Geen lokaal apparaat- of instellingsprobleem: Mijn setup is onveranderd, en poort-forwardings staan nog netjes in het modem/router.
  • Wel bereikbaar via mobiel: Zodra ik de verbinding test via een mobiele telefoon op een mobiel datanetwerk (odido en ook andere netwerken), laden de IP's direct en zonder problemen.
zou het kunnen dat er ergens in de routing of peering van het Odido-netwerk (of een upstream partij) een fout of blokkade zit richting het subnet van FreeDNS ? vreemd hoor......

Bij mij thuis op het glasvezelnetwerk van Odido werkt de url zonder problemen

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
een vraag:

Werkt hier prima. Haal die Pi-hole er eens helemaal tussenuit?

Have you tried turning it off and on again?

• see

see

"Werkt hier prima. Haal die Pi-hole er eens helemaal tussenuit?"

Goeie tip, ook al gedaan en in de router weer de standaard DNS-proxy ingesteld, geen verschil....... GRRR!! :-(

Ik ga door met zoeken. pffff

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
een vraag:

Klinkt alsof je publieke IP op een blacklist terecht is gekomen.

Je kan een support ticket bij hun openen en je publieke IP hierin noemen. Mogelijk kunnen ze wat doen. Geforceerd een ander ip adres krijgen bij odido lijkt me lastig. Al kun je proberen de lease te laten verlopen maar dan moet je 24 tot 48 uur je verbinding loskoppelen.......

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
Kan ook een routing issue zijn met een bepaalde range IP-adressen, zowel op de heenweg als op de terugweg.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• see

see

hoe dan ook , een nieuw ipadres verkrijgen gaat inderdaad niet zo snel als even 10 minuten de stroom van de modem.......

Nouja, ik kijk het nog even aan. bedankt!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DeOS schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:45:
[...]Al kun je proberen de lease te laten verlopen maar dan moet je 24 tot 48 uur je verbinding loskoppelen.......
Die lease is volgens mij maar een kwartiertje. Dus je kan zo vrij makkelijk een ander ip krijgen.

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:54
NLM1K schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:10:
[...]

[...]

Ik herken het probleem niet op zich. Maar hebben jullie deze setting in UniFi aan of uitstaan? Probeer anders eens DNS 1.1.1.1 en 1.0.0.1, werkt hier altijd probleemloos.

[Afbeelding]
Nee deze setting heb ik niet beschikbaar. Vermoed alleen met specifieke AP's van Unifi. Als ik de Odido DNS gebruik, voelt het wel wat sneller.

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:21
Wij komen zojuist terug van vakantie, heeft de router geen verbinding met het internet. Specifieker lijkt de router geen ip te krijgen van odido:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaN1lqFWTagLrvxmWOFuWoUnlUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpaoKWSgHRUgKi2bIoZYcQBV.jpg?f=fotoalbum_large Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
JustAJ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:49:
Wij komen zojuist terug van vakantie, heeft de router geen verbinding met het internet. Specifieker lijkt de router geen ip te krijgen van odido:

[Afbeelding] Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Wat doen je lampjes op je mediaconverter?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43

[Afbeelding] Een reboot van de router, en het aanklikken van de "Vernieuwen" knop heeft geen effect. De Odido site lijkt er ook helemaal uit te liggen. Is er een storing? Of heeft er iemand nog tips om iets anders te proberen?
Misschien de router eerst een uurtje compleet uitschakelen? En niet verkeerd bedoeld maar ondertussen controleren of de rekening tijdens je vakantie wel betaald is?

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:21
rens-br schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:51:
[...]

Wat doen je lampjes op je mediaconverter?
Deze bedoel je denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thsaeP36-mT3RnyQTdGmKKkYE7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDv7GLhntJEjyVfI4DqqSWVu.jpg?f=fotoalbum_large

Die heeft het prima naar zn zin zo te zien
DjoeC schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:54:
[...]

Misschien de router eerst een uurtje compleet uitschakelen? En niet verkeerd bedoeld maar ondertussen controleren of de rekening tijdens je vakantie wel betaald is?
Haha dat is buiten de box. Dat wordt automatisch afgeschreven, dus dat zit wel goed denk ik. En anders had ik daar ook wel herinneringmails van gehad denk ik.

Update: oh, er is dus daadwerkelijk een storing! Nog eens de website gecheckt die het nu wel doet, waar ik de bijzonder uitgebreide melding zie "er is een storing"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo-WQOWO0ccYdWxxcFO8DbRWQ6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCB02Qz3QQ4l8t8ykaENVw6O.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik vroeger zo een storing aanmaakte ("het systeem doet het niet") kreeg ik op mn kop

[ Voor 54% gewijzigd door JustAJ op 08-09-2026 16:10 ]

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:41

Is de storing er nog. Zit zelf in buitenland. A-technische kinderen thuis. Glasconverter staat “connected”. Gereset (30’sec stroomloos). Eigen router gereset. Geen effect.
Pagina: 1 ... 150 151 Laatste