Thuis is opgericht in 2011 door Vodafone. Vodafone Thuis biedt internet, telefonie en TV diensten aan op de glasvezel en DSL lijn. Ze zijn begonnen om dit aan te bieden in 10 Nederlandse gemeente, maar later is dit uitgebreid naar bijna alle gemeentes in Nederland. In februari 2016 maakte Vodafone en Ziggo bekend samen verder te willen gaan onder een joint venture. In augustus keurde Europese Commissie de fusie goed onder één voorwaarde, Vodafone moest zijn Thuis diensten afstoten. In november werd er een overeenstemming bereikt tussen Vodafone en T-Mobile om de Thuis diensten over te nemen. Vanaf februari 2017 zullen alle diensten overgaan op T-Mobile, voor huidige klanten veranderd er vooralsnog niks. In 2021 is T-mobile overgenomen door een groep inversteerders en als gevolg daarvan is in 2023 de naam gewijzigd naar Odido. Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het xDSL aanbod en techniek van Odido.
Terug naar Inhoudsopgave Odido biedt Internet, Bellen en TV aan, dat wil zeggen dat de diensten los of met elkaar kunnen worden afgesloten. Er worden verschillende snelheden aangeboden, op zowel glasvezel als DSL. Het basis TV pakket heeft meer dan 60 TV zenders, waarvan de meeste in HD kwaliteit en worden er daarnaast nog allerlei themapakketten aangeboden. Voor telefonie biedt Odido een 2e telefoonlijn en 'onbeperkt' bellen naar vaste en mobiele nummers aan. Voor een overzicht van alle aangeboden diensten kan er gekeken worden op de website van Odido. Odido biedt haar diensten aan op zowel Glasvezel als DSL. De snelheden op beide netwerken zijn verschillend. Zo worden er op Glasvezel snelheden van 100Mbit/s tot 1Gbit/s aangeboden en op DSL van 20 tot 100 Mbit/s. De snelheden op DSL zijn niet symmetrisch, op Glasvezel zijn ze dat wel. Odido heeft in sommige gemeentes eigen apparatuur in de POP hangen (ODF gebieden), waardoor ze aangepaste snelheden kunnen bieden en korting kunnen geven. Om te zien welke gebieden ODF en WBA zijn kan de postcodecheck geraadpleegd worden. Het standaard televisiepakket bevat meer dan 60 zenders, waarvan 30 in HD aan. Tevens zit 7 dagen terugkijken en gemist standaard in dit pakket. Het is mogelijk om TV te kijken via de TV app op Android TV en televisies en op Android en iOS. Het zender overzicht kan gevonden worden op de website van Odido. Odido biedt ook telefonie aan. De beltarieven kunnen gevonden worden op de website van Odido. Voor de installatie kunnen er kosten in rekening gebracht worden. Want in bijna alle gevallen komt er een monteur van Gidion langs voor de isntalaltie. Tevens is het mogelijk om een cashback van ~€36,- tot ~€72,50 aan te vragen via Cashback XXL. Verder zijn er kortingen te verkrijgen wanneer het abonnement gecombineerd wordt met de mobiele diensten. Terug naar Inhoudsopgave Bij een DSL verbinding krijg je een Zyxel VMG8825-T54. Alle prijzen genoemd in deze OP zijn aan veranderingen onderhevig, helaas is het voor ons niet mogelijk om de prijzen real-time aan te passen. Verder zijn al deze prijzen gebaseerd op het standaard tarief, zonder eventuele kortingen. Kijk voor de meest actuele prijs altijd even op de website van Odido. Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.
Terug naar Inhoudsopgave |
de Zyxel VMG8825-T56 heeft geen DSL poort. ik neem aan dat dit de T54 of T50 zal zijn?
T54 tegenwoordig bij DSL idd en T56 bij glasvezel.
Ik heb al een hele tijd adsl 100mbit van T-Mobile en dat was altijd wel prima. Tot ongeveer een maand geleden, kreeg vaak te maken met een uitvallende verbinding. Gebeld met ze en er kwam iemand langs, aangezien ik nog een oude modem had. Heb nu de nieuwe, dus dat is fijn.
Echter, nog steeds regelmatig wegvallende verbinding. En de afgelopen anderhalve week is het alleen maar erger geworden. Per uur wel één of twee keer. Vanaf eind van de middag tot in de avond frequenter, tot vier à vijf keer per uur. Modem reset, stroom er af en weer op, niks helpt. Maakt ook niet uit of ik wat doe (downloaden of gamen of gewoon thuiswerken), het gebeurt gewoon.
Ook al enkele keren gezien dat het internet ledje op rood springt. Na enkele minuten weer op knipperend groen/geel, maar toch. Ik heb geen idee wat ze aan het doen zijn, maar erg veel vertrouwen geeft dit niet. Mijn mobiel abbo loopt er ook bij, dus ik heb "korting", in elk geval voor een jaar. Maar als dit zo blijft, overweeg ik toch wel om over te stappen naar een andere internetprovider en stel ik mijn mobiel abbo wel naar beneden bij. Zal helaas wel adsl blijven, want Ziggo vind ik te duur en voor glasvezel (daar is inmiddels al twee keer de straat voor oven geweest) kom ik niet in aanmerking. Want ik huur, en de VvE van verhuurders geven nul prio aan glasvezel natuurlijk
Echter, nog steeds regelmatig wegvallende verbinding. En de afgelopen anderhalve week is het alleen maar erger geworden. Per uur wel één of twee keer. Vanaf eind van de middag tot in de avond frequenter, tot vier à vijf keer per uur. Modem reset, stroom er af en weer op, niks helpt. Maakt ook niet uit of ik wat doe (downloaden of gamen of gewoon thuiswerken), het gebeurt gewoon.
Ook al enkele keren gezien dat het internet ledje op rood springt. Na enkele minuten weer op knipperend groen/geel, maar toch. Ik heb geen idee wat ze aan het doen zijn, maar erg veel vertrouwen geeft dit niet. Mijn mobiel abbo loopt er ook bij, dus ik heb "korting", in elk geval voor een jaar. Maar als dit zo blijft, overweeg ik toch wel om over te stappen naar een andere internetprovider en stel ik mijn mobiel abbo wel naar beneden bij. Zal helaas wel adsl blijven, want Ziggo vind ik te duur en voor glasvezel (daar is inmiddels al twee keer de straat voor oven geweest) kom ik niet in aanmerking. Want ik huur, en de VvE van verhuurders geven nul prio aan glasvezel natuurlijk
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Overstappen zal hoogstwaarschijnlijk niet helpen. Dit lijkt op een kabel probleem. Dus zou weer even bellen met de provider en ook duidelijk aangeven dat het internet ledje naar rood veranderd.
Uiteindelijk zal Odido wel KPN aansturen, zij zijn de eigenaar namelijk van het koper netwerk in geheel Nederland. Oude koperkabels worden wel eens slechter.
I reject your reality and substitute my own
Dan ga ik maar eens bellen danbjusterbaarlik schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:30:
Overstappen zal hoogstwaarschijnlijk niet helpen. Dit lijkt op een kabel probleem. Dus zou weer even bellen met de provider en ook duidelijk aangeven dat het internet ledje naar rood veranderd.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Kan je als abonnee de Odido tv streams ook op Kodi krijgen?
Sorry als dit het verkeerde topic er voor is, anders zie ik graag een link waar ik dan wel voor het antwoord moet zijn...
Sorry als dit het verkeerde topic er voor is, anders zie ik graag een link waar ik dan wel voor het antwoord moet zijn...
Je moet hier zijn als je Odido DSL als internetverbinding hebt of wilt.kegeltje26 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:58:
Kan je als abonnee de Odido tv streams ook op Kodi krijgen?
Maar om antwoord te geven: nee. Het kan alleen via een Odido app op de door hen ondersteunde platformen (bijv. AppleTV, Android TV, populaire SmartTV platformen etc.). De streams zelf ga je niet legaal kunnen ontvangen.
Ja ik heb een Odido DSL Internet en TV abbo.nelizmastr schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:03:
[...]
Je moet hier zijn als je Odido DSL als internetverbinding hebt of wilt.
Maar om antwoord te geven: nee. Het kan alleen via een Odido app op de door hen ondersteunde platformen (bijv. AppleTV, Android TV, populaire SmartTV platformen etc.). De streams zelf ga je niet legaal kunnen ontvangen.
Die Odido TV app haalt toch ook alleen maar de streams op, zet die in een digitale gids en voert de authenticatie uit. Zou Kodi ook moeten kunnen, als je ergens je inlog gegevens kan invoeren. Moet dan volkomen legaal zijn. Anders wordt het natuurlijk als je de authenticatie met een hack uitvoert maar dat bedoel ik niet.
Wel eens gehoord van encryptie?kegeltje26 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:55:
[...]
Ja ik heb een Odido DSL Internet en TV abbo.
Die Odido TV app haalt toch ook alleen maar de streams op, zet die in een digitale gids en voert de authenticatie uit. Zou Kodi ook moeten kunnen, als je ergens je inlog gegevens kan invoeren. Moet dan volkomen legaal zijn. Anders wordt het natuurlijk als je de authenticatie met een hack uitvoert maar dat bedoel ik niet.
Er is nog steeds ontsleuteling van de stream nodig, het zogenaamde decoden. Dat kan en mag alleen op Odido apparatuur of in een door Odido ontwikkelde/goedgekeurde app, zij gaan hun exacte algoritme en keys niet delen.kegeltje26 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:55:
[...]
Ja ik heb een Odido DSL Internet en TV abbo.
Als je dat in Kodi wilt, opper het dan op hun forum als feature request dat er een Kodi integratie wordt ontwikkeld. Wellicht zijn er meer die dat willen.
Aha, heb wel van encryptie gehoord maar ik dacht dat dit niet meer inhield dan username en password met eenvoudige sleutel.nelizmastr schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:13:
[...]
Er is nog steeds ontsleuteling van de stream nodig, het zogenaamde decoden. Dat kan en mag alleen op Odido apparatuur of in een door Odido ontwikkelde/goedgekeurde app, zij gaan hun exacte algoritme en keys niet delen.
Als je dat in Kodi wilt, opper het dan op hun forum als feature request dat er een Kodi integratie wordt ontwikkeld. Wellicht zijn er meer die dat willen.
Ik zal het wel verder op hun forum opperen, kijken hoe ze er op reageren
Ik stond er niet zo bij stil, want tijd geleden las ik op dit forum dat iemand KPN streams op Kodi aan de praat gekregen had. Maar is ook al jaren geleden dat ik vaak op het forum zat en misschien was het ook wel niet zo'n legale actie.
Hoe dan ook bedankt
Hoi allen,
Het is geen verassing maar de laatste tijden is Odido qua verbinding (voor mij) waardeloos. Dit keer thuis internet & wifi. Voorheen T-mobile nooit problemen gehad. Mijn regio (Rotterdam) heeft nog helaas geen glasvezel dus ik heb nu Odido DSL internet.
Ik wil eigenlijk gaan overstappen, maar heeft het zin? Volgens Google gebruikt Odido voor thuis internet netwerk(lijn) van KPN.
Heeft het zin om naar Youfone, Budget Thuis of KPN over te stappen? Zowel Youfone en Budget gebruiken KPN netwerk. M.a.w. als ik stabielere internet wil, moet ik weg zijn bij alle providers die KPN netwerklijn gebruiken?
Ziggo is mijn laatste optie als het moet, qua maandbedrag is Ziggo aanzienlijk hoger.
Het is geen verassing maar de laatste tijden is Odido qua verbinding (voor mij) waardeloos. Dit keer thuis internet & wifi. Voorheen T-mobile nooit problemen gehad. Mijn regio (Rotterdam) heeft nog helaas geen glasvezel dus ik heb nu Odido DSL internet.
Ik wil eigenlijk gaan overstappen, maar heeft het zin? Volgens Google gebruikt Odido voor thuis internet netwerk(lijn) van KPN.
Heeft het zin om naar Youfone, Budget Thuis of KPN over te stappen? Zowel Youfone en Budget gebruiken KPN netwerk. M.a.w. als ik stabielere internet wil, moet ik weg zijn bij alle providers die KPN netwerklijn gebruiken?
Ziggo is mijn laatste optie als het moet, qua maandbedrag is Ziggo aanzienlijk hoger.
Alle DSL infra in Nederland is onder water van PTT Telecom, tegenwoordig KPN.ragnaroks schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:22:
Hoi allen,
Je lijn zal niet beter worden door een overstap.
Ook zijn T-mobile en Odido hetzelfde bedrijf dus daar kun je het ook niet op schuiven.
Wat gaat er precies niet goed? WiFi bereik niet goed? Wegvallende internetverbinding (zowel bekabeld als draadloos)?
Heb je dit al gemeld bij de klantenservice en een lijnmeting laten doen?
[ Voor 50% gewijzigd door nelizmastr op 13-01-2024 21:44 ]
Odido lijkt een stevig probleem te hebben. Gisteren geen goede verbinding met tv en internet. De verbinding was zo slecht dat de tv haperde. Na een tijdje de modem gereset. De verbinding had moeite om weer online te komen (internetlampje dat een tijdje rood bleef). Daarna ging het weer en we hebben in elk geval gisteravond gewoon tv kunnen kijken. Speedtest faalt overigens ook omdat de verbinding niet tot stand wil komen. Een speedtest die ik gisteravond toch kon doen liet twee heel verschillende uitkomsten zien met een drop in snelheid van rond de 40 procent. Het internet is vanmorgen wel terug, maar is niet stabiel. Ping is in zijn reactietijd all over the place. Veel drops en hoge reactietijden (398ms als hoogste, 12ms als laagste over drie pogingen. Meer mensen daar last van?
Hier geen Odido DSL-verbinding thuis, maar wil wel meekijken. Heb je bedraad getest? Kun je daarnaast een traceroute laten zien naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 1.1.1.1?
Jouw probleem heeft waarschijnlijk niks met Odido nodig. Tenminste de omschrijving duid eerder op een probleem met de telefoonlijn van KPN. Zou dan ook met Odido contact opnemen, zij kunnen de lijn doormeten.peregrine101 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:32:
Odido lijkt een stevig probleem te hebben. Gisteren geen goede verbinding met tv en internet. De verbinding was zo slecht dat de tv haperde. Na een tijdje de modem gereset. De verbinding had moeite om weer online te komen (internetlampje dat een tijdje rood bleef). Daarna ging het weer en we hebben in elk geval gisteravond gewoon tv kunnen kijken. Speedtest faalt overigens ook omdat de verbinding niet tot stand wil komen. Een speedtest die ik gisteravond toch kon doen liet twee heel verschillende uitkomsten zien met een drop in snelheid van rond de 40 procent. Het internet is vanmorgen wel terug, maar is niet stabiel. Ping is in zijn reactietijd all over the place. Veel drops en hoge reactietijden (398ms als hoogste, 12ms als laagste over drie pogingen. Meer mensen daar last van?
Dat leek me ook dat dit wel eens een lijnprobleem zou kunnen zijn. Wat alleen opvallend was, was het feit dat de lijn wel opgezet werd, maar dat het internetlampje bleef hangen. Dat is een Odido probleem, want dan is de lijn tot aan de centrale wel goed normaal gesproken. Hoe dan ook, omdat het niet wegging en er nog steeds geen algemene storing werd gemeld, ondanks dat allestoringen,nl voor Odido ontplofte gisteren, hebben we de storing maar gemeld. Daarbij kregen we te horen dat de lijnmeting vanaf de helpdesk mislukte. Dus wat er ook aan de hand is, we zullen het zien. Ondertussen zo hoge ping dat zelfs online gamen niet meer lukt hier. Voor de volledigheid, ik heb een verleden op de xDSL consumentenhelpdesk van KPN zelf, daarom wel enige kijk op hoe het werkt. Ik was vooral nieuwsgierig of er werkelijk een algehele storing was, en of mensen er nog steeds last van hadden.bjusterbaarlik schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:28:
[...]
Jouw probleem heeft waarschijnlijk niks met Odido nodig. Tenminste de omschrijving duid eerder op een probleem met de telefoonlijn van KPN. Zou dan ook met Odido contact opnemen, zij kunnen de lijn doormeten.
Wij hadden zondagavond toevallig ook problemen, maar iets anders dan jij beschrijft. Speedtests waren op zich redelijk, maar YouTube was bijna niet te kijken, zelfs op 480p. Gisteren (maandag) gelukkig geen last van gehad.peregrine101 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:32:
Het zou natuurlijk ook aan de kant van Google (YouTube) gelegen kunnen hebben, maar we hebben regelmatig haperingen op YouTube, zelfs bedraad via de Apple TV (dan gelukkig wel van een mindere orde dan afgelopen zondag).
Op Allestoringen gaven een paar mensen zondagmiddag ook al aan problemen te hebben met YouTube i.c.m. Odido mobiel: https://allestoringen.nl/storing/youtube/
Verder ook altijd wel last van enige packet loss, maar dat kan ook aan wifi liggen.
Het valt me trouwens op dat dit topic (en het vorige topic) zo stil is (al helemaal in vergelijking met het Odido mobiel topic). Zijn er zo weinig Tweakers met Odido DSL? Of is iedereen wel tevreden met diens verbinding en is er daarom weinig te discussiëren?
[ Voor 7% gewijzigd door Lrrr op 23-01-2024 04:30 ]
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Mijn ervaring met T-mobile en Odido is eigenlijk goed. Ik zit over het algemeen tegen de maximale 50 mbit aan die ik zou moeten krijgen op mijn DSL-lijntje. Dit is de eerste keer dat ik echt een probleem heb met de verbinding. Nou heb ik het voordeel dat ik naar de centrale kan lopen als ik dat wil, en dus weinig last van verlies. Hier in de stad is het alleen zo dat de DSL al op weg is naar de uitgang. Op de middellange termijn zal ik verplicht over moeten op glas. De aansluiting heb ik al in huis en ik kan ook bij Odido blijven. Wat me enigszins tegen houdt is dat de aanbiedingen eigenlijk net iets minder goed zijn als bij T-mobile. Dat is dus niet zo mooi als ze het voorstellen. Ik zit ook mobiel bij Odido en daar is het technisch ook goed, maar zitten in de aanbiedingen te grote sprongen. Ik hoef niet een heel grote databundel en daar kom je al snel op uit.
Wat de problemen van zondag betreft, die lagen echt niet alleen bij Youtube bij ons. Ook onze gewone TV deed het voor geen meter. Op dit moment is internet in het algemeen een drama, want alles laadt heel traag. Gisteravond had ik een speedtest van 3,5 mbit down en 9 en een beetje up. Dan weet je dat er echt iets fout zit.
Wat de problemen van zondag betreft, die lagen echt niet alleen bij Youtube bij ons. Ook onze gewone TV deed het voor geen meter. Op dit moment is internet in het algemeen een drama, want alles laadt heel traag. Gisteravond had ik een speedtest van 3,5 mbit down en 9 en een beetje up. Dan weet je dat er echt iets fout zit.
Is het nog mogelijk om een DSL abonnement af te sluiten als er al glasvezel tot in de woning is gelegd? Ik krijg de optie voor DSL niet te zien op de site als ik de postcodecheck doe en het proces daarna volg.
als er glasvezel van opendutchfiber ligt zullen ze daar overheen leveren.aaahaaap schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:33:
Is het nog mogelijk om een DSL abonnement af te sluiten als er al glasvezel tot in de woning is gelegd? Ik krijg de optie voor DSL niet te zien op de site als ik de postcodecheck doe en het proces daarna volg.
is netwerk van kpnnetwerk/glaspoort dan wordt na x aantal maanden na opleveren van het glasvezel het kopernetwerk dicht gezet door kpn wba en dan is er op koper niet meer te leveren voor geen enkele provider.
Heb nu bijna een jaar Odido thuis. Wat me vooral tegenzit is TV. Max 1080p en de hele decoder komt zo gedateerd over. Zolang hier nog geen glas beschikbaar is, ben ik echter aangewezen op DSL of kabel, waarbij ik Ziggo wel erg duur vind voor wat ze bieden.
Voor mij binnenkort weer tijd voor een overstap naar een provider waar TV ook enigzins oke is.
Voor mij binnenkort weer tijd voor een overstap naar een provider waar TV ook enigzins oke is.
De nieuwe tv ontvanger is heel veel beter dan de oudere. Die krijg je echter alleen als je een nieuw abonnement aan gaat bij Odido.
Voor zover ik weet ligt er bij mij (Haarlem) alleen glasvezel van KPN, daardoor ook veels te duur waardoor ik graag DSL wil, maar die optie is dan dus helemaal niet meer mogelijk? Da's weer een mooie naaistreek van KPN.jopoh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:39:
[...]
als er glasvezel van opendutchfiber ligt zullen ze daar overheen leveren.
is netwerk van kpnnetwerk/glaspoort dan wordt na x aantal maanden na opleveren van het glasvezel het kopernetwerk dicht gezet door kpn wba en dan is er op koper niet meer te leveren voor geen enkele provider.
Via Internetten.nl zie ik nog wel DSL staan via Youfone, maar dat is dus fout en gaat niet lukken? De glasvezel optie is een tientje per maand meer voor dezelfde (download) snelheid
KPN gaat gewoon geen 2 netwerken naast elkaar overeind houden, glasvezel is tevervangen van het kopernet.aaahaaap schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Voor zover ik weet ligt er bij mij (Haarlem) alleen glasvezel van KPN, daardoor ook veels te duur waardoor ik graag DSL wil, maar die optie is dan dus helemaal niet meer mogelijk? Da's weer een mooie naaistreek van KPN.
Via Internetten.nl zie ik nog wel DSL staan via Youfone, maar dat is dus fout en gaat niet lukken? De glasvezel optie is een tientje per maand meer voor dezelfde (download) snelheid
dat durf ik niet te zeggen, je mag wel pm sturen met gegevens kan wel even na kijken voor je
Ja, dat met glasvezel hebben wij ook. We zitten nu nog op de oude ‘uit & thuis’ deal, maar als DSL stopt zullen we vermoedelijk over moeten naar de dan geldende propositie. De grap daarbij is dat KPN dan goedkoper is (€42,50 vs. €45 voor een 100Mbit abo).peregrine101 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:43:
Mijn ervaring met T-mobile en Odido is eigenlijk goed. Ik zit over het algemeen tegen de maximale 50 mbit aan die ik zou moeten krijgen op mijn DSL-lijntje. Dit is de eerste keer dat ik echt een probleem heb met de verbinding. Nou heb ik het voordeel dat ik naar de centrale kan lopen als ik dat wil, en dus weinig last van verlies. Hier in de stad is het alleen zo dat de DSL al op weg is naar de uitgang. Op de middellange termijn zal ik verplicht over moeten op glas. De aansluiting heb ik al in huis en ik kan ook bij Odido blijven. Wat me enigszins tegen houdt is dat de aanbiedingen eigenlijk net iets minder goed zijn als bij T-mobile. Dat is dus niet zo mooi als ze het voorstellen. Ik zit ook mobiel bij Odido en daar is het technisch ook goed, maar zitten in de aanbiedingen te grote sprongen. Ik hoef niet een heel grote databundel en daar kom je al snel op uit.
Met die snelheden van jou zal het inderdaad een lijnprobleem zijn, denk ik zo.
Het kopernetwerk is volledig van KPN (PTT telecom specifiek, vroegâh), dus zij mogen dat uitzetten. Hier ligt glasvezel van KPN, op koper zit geen signaal meer sinds augustus 2023 en is derhalve volledig afgesloten. Dat zal bij jou ook gebeuren.aaahaaap schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Voor zover ik weet ligt er bij mij (Haarlem) alleen glasvezel van KPN, daardoor ook veels te duur waardoor ik graag DSL wil, maar die optie is dan dus helemaal niet meer mogelijk? Da's weer een mooie naaistreek van KPN.
Ze hebben er geen belang bij en geen behoefte aan overal koper en glas te blijven ondersteunen en onderhouden, het is voor de lange termijn beter om op een sneller toekomstbestendiger netwerk in te zetten.
Wij hebben sinds deze week onze installatie voor Odido TV & Internet laten doen. Daarmee hebben we de nieuwe mediabox gekregen (eigenlijk gewoon een AndroidTV-box). Dit ding is echt een drama, de meeste bugs zie ik ook op gelinkte pagina wel terugkomen als known issues; maar dit is goed om even rekening mee te houdenvoor wie hier nog overna denkt:
Bugs die wij ervaren:
- Bij drukken van de Source knop op de afstandbeniening werken alle andere knoppen niet meer. Dit gebeurd bij ons ca 50% van de keren en lost zichzelf alleen op door de mediabox te herstarten. Er staat dat er op 20/3 het probleem gevonden is en er gewerkt wordt aan een nieuwe oplossing.
- Met onregelmatige intervallen valt het geluid ca 1 seconden weg, dit gebeurd gemiddeld elke paar minuten, maar vaak wel 2 of 3 keer kort achter elkaar (enkele seconden ertussen), waardoor normaal gebruik van TV behoorlijk storend is. Ik zie dit probleem niet precies terugkomen in de Odido known issues lijst, wat er het meest op lijkt is:
Ik zal wel enkele andere op het odido forum zoals deze die hetzelfde probleem omschrifjt, daar geeft Odido aan dat dit nog niet een erkend probleem is, maar er welk naar gekeken wordt.
Hebben andere Tweakers hier ook ervaring met genoemde bugs, met name het haperende geluid?
Bugs die wij ervaren:
- Bij drukken van de Source knop op de afstandbeniening werken alle andere knoppen niet meer. Dit gebeurd bij ons ca 50% van de keren en lost zichzelf alleen op door de mediabox te herstarten. Er staat dat er op 20/3 het probleem gevonden is en er gewerkt wordt aan een nieuwe oplossing.
- Met onregelmatige intervallen valt het geluid ca 1 seconden weg, dit gebeurd gemiddeld elke paar minuten, maar vaak wel 2 of 3 keer kort achter elkaar (enkele seconden ertussen), waardoor normaal gebruik van TV behoorlijk storend is. Ik zie dit probleem niet precies terugkomen in de Odido known issues lijst, wat er het meest op lijkt is:
Het is echter niet zodat herstarten dit oplost en het gaat ook niet op permanent wegvallend geluid.NIEUW per 20/3: Wegvallend geluid tijdens het kijken van live tv. Er zijn diverse meldingen dat het geluid regelmatig spontaan wegvalt. Dat kan dan alleen opgelost worden door herstarten van de Mediabox. Het probleem is in onderzoek.
Ik zal wel enkele andere op het odido forum zoals deze die hetzelfde probleem omschrifjt, daar geeft Odido aan dat dit nog niet een erkend probleem is, maar er welk naar gekeken wordt.
Hebben andere Tweakers hier ook ervaring met genoemde bugs, met name het haperende geluid?
Boris96
Zijn hier meer Odido Thuis klanten die actief benaderd zijn door een Odido medewerker die je over wilt zetten op Fiber en die geen idee heeft waar hij het over heeft?
Bij ons in Schiedam ligt glasvezel via Delta Fiber. KPN heeft in mijn wijk geen glasvezel liggen. Van de week een Odido medewerker aan de deur dat ze mij graag over willen zetten op glas via Delta Fiber, aanbod zou vrijblijvend zijn. Ik zou een voorstel in de mail krijgen.
Gisteren wordt ik gebeld door een Odido medewerker, of ik wist dat mijn DSL einde van juni opgezegd wordt, omdat KPN gaat stoppen met DSL in mijn wijk. Ik, wetende dat KPN geen alternatief voor DSL heeft liggen, ga die discussie aan en uiteindelijk komt de medewerker er pas na een kwartier met de conclusie dat ik in Schiedam woon en dat KPN daar inderdaad geen glas heeft. Mijn DSL gaat helemaal niet opgezegd worden en alles was ineens een miscommunicatie...
Hele bijzondere ervaring, vraag mij af of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen?
Bij ons in Schiedam ligt glasvezel via Delta Fiber. KPN heeft in mijn wijk geen glasvezel liggen. Van de week een Odido medewerker aan de deur dat ze mij graag over willen zetten op glas via Delta Fiber, aanbod zou vrijblijvend zijn. Ik zou een voorstel in de mail krijgen.
Gisteren wordt ik gebeld door een Odido medewerker, of ik wist dat mijn DSL einde van juni opgezegd wordt, omdat KPN gaat stoppen met DSL in mijn wijk. Ik, wetende dat KPN geen alternatief voor DSL heeft liggen, ga die discussie aan en uiteindelijk komt de medewerker er pas na een kwartier met de conclusie dat ik in Schiedam woon en dat KPN daar inderdaad geen glas heeft. Mijn DSL gaat helemaal niet opgezegd worden en alles was ineens een miscommunicatie...
Hele bijzondere ervaring, vraag mij af of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen?
Wij hebben hier ook glas van Delta liggen maar nog geen communicatie van Odido hierover gehad. Ook geen melding dat DSL van KPN eruit zou gaan.
Als er glas van Delta ligt zal KPN z’n kopernetwerk ook niet uitzetten.
KPN zet haar kopernetwerk alleen uit op adressen waar KPN netwerk of glaspoort een glasvezelkabel heeft aangelegd. En dat uitzetten gebeurt pas na 3 jaar na de datum waarop het glasvezelnetwerk in dat gebied als gereed is aangemerkt door de aannemer. Het is wel mogelijk dat Odido je probeert over te zetten naar glasvezel als je een Delta of ODF glasvezelaansluiting hebt omdat dat mogelijk goedkoper voor hen is. Maar vooralsnog lijkt het erop dat dat voorlopig niet afgedwongen wordt, dit gebeurt nu enkel als je op een aanbieding met contractsverlenging of vernieuwing van Odido ingaat.markkie95 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:40:
Zijn hier meer Odido Thuis klanten die actief benaderd zijn door een Odido medewerker die je over wilt zetten op Fiber en die geen idee heeft waar hij het over heeft?
Gisteren wordt ik gebeld door een Odido medewerker, of ik wist dat mijn DSL einde van juni opgezegd wordt, omdat KPN gaat stoppen met DSL in mijn wijk. Ik, wetende dat KPN geen alternatief voor DSL heeft liggen, ga die discussie aan en uiteindelijk komt de medewerker er pas na een kwartier met de conclusie dat ik in Schiedam woon en dat KPN daar inderdaad geen glas heeft. Mijn DSL gaat helemaal niet opgezegd worden en alles was ineens een miscommunicatie...![]()
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Voor mij komt het ook uit de lucht vallen. Ben ook niet ontevreden over mijn DSL lijn met 106mbit.
Vond het ook al raar dat KPN zijn lijn uit zou zetten zonder alternatief te hebben. De medewerker aan de telefoon vond dat in eerste instantie heel normaal tot het kwartje bij hem viel
Overigens heb ik er niks op tegen om over te gaan naar fiber via Delta, zolang de prijs maar hetzelfde blijft
Vond het ook al raar dat KPN zijn lijn uit zou zetten zonder alternatief te hebben. De medewerker aan de telefoon vond dat in eerste instantie heel normaal tot het kwartje bij hem viel
Overigens heb ik er niks op tegen om over te gaan naar fiber via Delta, zolang de prijs maar hetzelfde blijft
Ik ben even benieuwd of er hier mensen zijn die hetzelfde probleem ervaren als dat er bij Odido glasvezel aan de hand is (lees, het probleem is waarschijnlijk niet alleen bij glasvezel aan de hand, want men weet inmiddels dat het probleem niet daarin zit).
Zelf hebben wij een KPN VDSL lijn, waarover een Odido abo komt. Na al een modemwisselgehad te hebben, hebben wij 's avonds, zeg maar op het drukst van de dag qua internet, soms dat de lijn helemaal niet meer reageert. Vaak lost een modem reset het probleem op, maar soms ook niet. Inmiddels is al bekend dat het probleem waarschijnlijk tussen KPN en Odido zit, en niet alleen op glasvezel dus, maar ik was nog even benieuwd of hier mensen zijn die hetzelfde ervaren?
Zelf hebben wij een KPN VDSL lijn, waarover een Odido abo komt. Na al een modemwisselgehad te hebben, hebben wij 's avonds, zeg maar op het drukst van de dag qua internet, soms dat de lijn helemaal niet meer reageert. Vaak lost een modem reset het probleem op, maar soms ook niet. Inmiddels is al bekend dat het probleem waarschijnlijk tussen KPN en Odido zit, en niet alleen op glasvezel dus, maar ik was nog even benieuwd of hier mensen zijn die hetzelfde ervaren?
Als een reset van het modem meestal helpt, is toch duidelijk dat het probleem bij jouw thuis zit. Anders had dat namelijk geen enkele invloed gehad.
Jammer, jij denkt al net zo makkelijk als Odido aan het begin van deze ellende.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:35:
Als een reset van het modem meestal helpt, is toch duidelijk dat het probleem bij jouw thuis zit. Anders had dat namelijk geen enkele invloed gehad.
Ik raad je aan eens de ellende te lezen bij Radar en op het forum van Odido:
https://community.odido.n...etwerk-365921/index9.html
Men weet bij Odido ook nog niet waar het probleem zit op dit moment.
Het grappige is dat een VPN helpt, dat geeft overduidelijk aan dat het probleem waarschijnlijk bij Odido of KPN ligt, en niet bij de consumenten.
Ik ben niet degene die er makkelijk over doet dan ben jij.
Ik zie namelijk niks staan dat een VPN bij jouw helpt. Als je dat dus niet geprobeerd hebt dan is jouw conclusie nergens op gebaseerd.
Zelfs met een VPN ga je eerst over Odido infra naar buiten toe, want daarvoor gebruik je je internetverbinding.
Een VPN is niet heiligmakend.
Maar goed, als Odido het niet opgelost krijgt kun je altijd nog overstappen naar KPN, dan kun je het vergelijken.
Maar goed, als Odido het niet opgelost krijgt kun je altijd nog overstappen naar KPN, dan kun je het vergelijken.
Misschien moet jij je eens beter inlezen want het probleem heeft zich al een indicatie gegeven waar het aan ligt en in het topic wordt dat al goed verwoord in de laatste reactie en begin post op berichtswijziging van de moderator.William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:05:
[...]
Jammer, jij denkt al net zo makkelijk als Odido aan het begin van deze ellende.
Ik raad je aan eens de ellende te lezen bij Radar en op het forum van Odido:
https://community.odido.n...etwerk-365921/index9.html
Men weet bij Odido ook nog niet waar het probleem zit op dit moment.
Het grappige is dat een VPN helpt, dat geeft overduidelijk aan dat het probleem waarschijnlijk bij Odido of KPN ligt, en niet bij de consumenten.
Ik zou jouw probleem toch echt individueel behandelen dan te relaten aan dit probleem
Laat ik het dan anders verwoordde zodat je het misschien wel begrijpt. Het probleem zoals in de openingstopic wordt geschetst is precies hetzelfde als die van mij.Economics schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:51:
[...]
Misschien moet jij je eens beter inlezen want het probleem heeft zich al een indicatie gegeven waar het aan ligt en in het topic wordt dat al goed verwoord in de laatste reactie en begin post op berichtswijziging van de moderator.
Ik zou jouw probleem toch echt individueel behandelen dan te relaten aan dit probleem
Daarnaast is het enige wat ik vraag of er mensen zijn die hetzelfde ervaren op VDSL, omdat er maanden problemen zijn bij Odido. En dan zouden we er inderdaad een topic over kunnen starten.
Lees het topic, en nergens zeg ik dat ik dat niet gedaan heb.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:43:
Ik ben niet degene die er makkelijk over doet dan ben jij.Ik zie namelijk niks staan dat een VPN bij jouw helpt. Als je dat dus niet geprobeerd hebt dan is jouw conclusie nergens op gebaseerd.
Ja, ik vind het waarschijnlijk net zo raar als jij, maar het werkt wel. En er is wel degelijk reden om te denken dat hier een oorzaak voor kan zijn, namelijk, en dit wordt ook in het Odido forum omgegooid, dat er een router verkeer verkeerd aan het managen is.nelizmastr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:45:
Zelfs met een VPN ga je eerst over Odido infra naar buiten toe, want daarvoor gebruik je je internetverbinding.
Je komt over als iemand die er weinig verstand van heeft. Iets heeft gelezen en dan maar gelijk de conclusie trekt dat dat de reden is. Ook al is het het meest onlogische. Als je daar zelf heel anders over denkt dan moet je wel veel meer informatie plaatsen dan dat je doet.
Ik hoef toch niet het hele topic over te kopiëren naar hier? Denk niet dat de mods daar heel blij van worden. Heel eerlijk kom je op mij een beetje pedant over, alsof je het wel allemaal heel erg goed weet. Mits je niet bij Odido werkt op de netwerkafdeling, denk ik dat je er ook niet alles van weet.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:57:
Je komt over als iemand die er weinig verstand van heeft. Iets heeft gelezen en dan maar gelijk de conclusie trekt dat dat de reden is. Ook al is het het meest onlogische. Als je daar zelf heel anders over denkt dan moet je wel veel meer informatie plaatsen dan dat je doet.
Ding is, is dat het gewoon vreemd is dat er beweerd wordt dat het aan de ONT's ligt, terwijl bij VPN gebruik het verkeer wel gewoon loopt. Dan moet er toch iets anders aan de hand zijn, want zoals iemand in het glasvezel topic al zei, dat verkeer loopt toch ook over de zelfde backbone (alleen wordt wel anders "gezien" uiteraard door de apparatuur).
Het lijkt, en ik zeg ook lijkt want ook ik werk niet op de netwerkafdeling van Odido, alsof er QoS wordt toegepast ergens in het netwerk. En/of dat er met de prioritering van verkeer iets mis gaat, wat feitelijk natuurlijk ook QoS kan zijn. Maar goed speculaties natuurlijk, want wij kunnen inderdaad niet in hun systeem kijken.
Blijft mijn vraag open staan. Hebben andere mensen op VDSL bij Odido via KPN netwerk hier ook last van?
Zover ik kan zien heb jij geen topic gestart over jouw probleem. Dus wat wil je precies kopiëren? Problemen van anderen zijn weinig interessant.William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:56:
[...]
Ik hoef toch niet het hele topic over te kopiëren naar hier?
Waarom wil je niet niet precies je problemen uitleggen en aangeven wat je geprobeerd hebt? Nu kom je alleen nog maar meer over als iemand die maar wat roept en geen interesse heeft in het echte probleem en de oplossing.
Problemen van anderen zijn wel degelijk interessant als ze precies hetzelfde zijn als die van jou.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:14:
[...]
Zover ik kan zien heb jij geen topic gestart over jouw probleem. Dus wat wil je precies kopiëren? Problemen van anderen zijn weinig interessant.
Waarom wil je niet niet precies je problemen uitleggen en aangeven wat je geprobeerd hebt? Nu kom je alleen nog maar meer over als iemand die maar wat roept en geen interesse heeft in het echte probleem en de oplossing.
Al contact gehad met support. Speedtesten uitgevoerd, rechtstreeks met laptop bekabeld aan het modem. En daaruit zag je dan dat de pings heel hoog werden, er geen upload meer was, en de downloadsnelheid wel vaak overeind bleef, maar soms was gehalveerd ten opzichte van normaal.
Maar dat is toch helemaal niet precies hetzelfde? Ik zou zeggen dat het veel meer lijkt op een probleem met de telefoonlijn.
Dat is trouwens ook iets wat ze bij Odido kunnen meten op afstand. Hebben ze ook een lijn meting gedaan?
Dat is trouwens ook iets wat ze bij Odido kunnen meten op afstand. Hebben ze ook een lijn meting gedaan?
[ Voor 30% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-07-2024 07:08 ]
Laten we het even gezellig houden aan beide kanten. Het heeft geen zin om zo denigrerend naar elkaar te schrijven.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ze hebben inderdaad een lijnmeting gedaan, nadat ik een topic op Odido communityforum had gemaakt. Daaruit kwam naar voren dat er wel degelijk wat demping op de lijn zat.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
Maar dat is toch helemaal niet precies hetzelfde? Ik zou zeggen dat het veel meer lijkt op een probleem met de telefoonlijn.
Guidion monteur langsgeweest, die kon niks vinden. Maar begon wel wat te drammen over m'n Asus RT-AC68U die als volle router achter de Zyxel zat. Aangegeven dat dit op m'n vorige adres met KPN-Odido ook zo was en geen enkel probleem gaf.
Hierna maar alsnog router in AP-modus gezet, maar storingen vinden nog steeds ad random plaats...
Ook andere andere advies hier op het forum uitgevoerd, vast IP adres gegeven aan een apparaat wat toegang heeft via de Wi-Fi van de AP. Maar die knalt er ook uit met de storing.
Wanneer ik weer terug ben ga ik met een andere AP testen om te checken of het probleem toch niet aan mijn kant ligt.
Zo jammer dat er bij ons gezegd wordt dat ODF gaat aanleggen, terwijl er al 2 jaar niks gebeurt. KPN ligt er wel net, maar die heb ik liever niet/blijf liever bij Odido. Hoewel het langzaamaan wel begint te kriebelen...
Dat zal best, maar dat zegt niks. Als die het niet kan vinden/oplossen dan kan die wel een KPN monteur aansturen als de lijn idd slecht is. De Guidion monteur kan ook lijnmetingen doen. Wat kwam er bij hem uit? En als je Odido weer vraagt is de lijn dan nu wel stabiel?William_H schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:32:
[...]
Ze hebben inderdaad een lijnmeting gedaan, nadat ik een topic op Odido communityforum had gemaakt. Daaruit kwam naar voren dat er wel degelijk wat demping op de lijn zat.
Guidion monteur langsgeweest, die kon niks vinden.
Zoals ik schreef, kwam er bij de Guidion monteur geen rare dingen uit de metingen.bjusterbaarlik schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:49:
[...]
Dat zal best, maar dat zegt niks. Als die het niet kan vinden/oplossen dan kan die wel een KPN monteur aansturen als de lijn idd slecht is. De Guidion monteur kan ook lijnmetingen doen. Wat kwam er bij hem uit? En als je Odido weer vraagt is de lijn dan nu wel stabiel?
Bij Odido nog navragen, maar eerst dus nog even een eigen test draaien met de andere AP. Dat gaat weer gebeuren als ik terug ben van m'n reis.
Probeer, als het mogelijk is, een van je device(s) bekabeld op de Zyxel aan te sluiten. Dan sluit je de AP ook uit. Anders gaat Odido daar ook weer vallen.William_H schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:27:
[...]
Zoals ik schreef, kwam er bij de Guidion monteur geen rare dingen uit de metingen.
Bij Odido nog navragen, maar eerst dus nog even een eigen test draaien met de andere AP. Dat gaat weer gebeuren als ik terug ben van m'n reis.
Pas dan zal het script verder gaan en kunnen ze hopelijk je verder helpen.
Dag, heb een vraag over problemen met tv-kijken van Odido. Ik weet niet of dat in dit topic thuishoort, dus mod, bericht gewoon wissen als dit hier niet past.
Zijn er hier meer tweakers die tv-problemen ervaren met 'programma kijken vanaf het begin'? Als ik die functie gebruik, start het programma wel ongeveer vanaf het begin, maar de eerste minuut (plm) wordt er dan afgeknipt. Best irritant. Gaat niet over 'opnemen' , maar over 'terugkijken vanaf het begin'.
groet, Scooby
Zijn er hier meer tweakers die tv-problemen ervaren met 'programma kijken vanaf het begin'? Als ik die functie gebruik, start het programma wel ongeveer vanaf het begin, maar de eerste minuut (plm) wordt er dan afgeknipt. Best irritant. Gaat niet over 'opnemen' , maar over 'terugkijken vanaf het begin'.
groet, Scooby
Hoi,
Is er iemand die het Spike probleem met Odido naar tevredenheid heeft kunnen oplossen?
Na een maandje inefficiënt contact met ze te hebben gehad blijkt nu dat ze alleen maar kijken of er een storing op de lijn zit.
Dit spike probleem doen ze niets aan, valt buiten de scope dus.
Zo maar een kleine bloemlezing van één van de metingen hier.
Helpt een eigen modem?
Ik kom wat tegenstrijdige verhalen/meningen hierover tegen.
B.v.d.
Klaus
Is er iemand die het Spike probleem met Odido naar tevredenheid heeft kunnen oplossen?
Na een maandje inefficiënt contact met ze te hebben gehad blijkt nu dat ze alleen maar kijken of er een storing op de lijn zit.
331 | 00:29 |
454 | 01:27 |
196 | 01:29 |
304 | 02:26 |
157 | 03:26 |
299 | 07:26 |
393 | 08:23 |
172 | 08:25 |
315 | 09:23 |
127 | 09:30 |
463 | 13:22 |
13 | 16:27 |
51 | 17:19 |
259 | 22:18 |
317 | 23:16 |
70 | 24:15 |
29 | 25:23 |
350 | 26:16 |
425 | 27:13 |
497 | 30:13 |
259 | 31:13 |
Helpt een eigen modem?
B.v.d.
Klaus
[ Voor 39% gewijzigd door Klaus F. op 01-04-2025 18:47 ]
Staat DoS-bescherming aan in de Zyxel? Zo ja, even uitzetten en kijken of dat het probleem oplost.Klaus F. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:43:
Hoi,
331 00:29 454 01:27 196 01:29 304 02:26 157 03:26 299 07:26 393 08:23 172 08:25 315 09:23 127 09:30 463 13:22 13 16:27 51 17:19 259 22:18 317 23:16 70 24:15 29 25:23 350 26:16 425 27:13 497 30:13 259 31:13
Helpt een eigen modem?
B.v.d.
Klaus
In het Glasvezel-topic is dat vaker voorbij gekomen:
- wlmpie in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
- tjoll in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
- Caelorum in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
- Tvermeulen in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
- phizzie in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Bij een enkeling hielp een eigen router: Hans1990 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
(Voor DSL zou je dan ook een eigen modem nodig hebben.)
Verder, heb je het forum van Odido al geprobeerd? Daar lopen medewerkers met meer kennis dan die aan de telefoon. Of probeer ze te overtuigen je door te verbinden met de technische dienst (geen idee of ze dat doen).
Odido kijkt bij DSL sowieso niet verder dan een lijnprobleem, want ze zijn geen eigenaar van de infra, daar moeten ze KPN weer voor aansturen.
Voor DSL zou ik eerder een DSL bridge modem doen en dan een standaard router erachter, dan ben je een stuk flexibeler met de apparatuur daarachter. Beetje hetzelfde idee als een glasvezel ONT.
Of je doet het simpel en neemt een Fritzbox. Heb op Odido DSL een jaartje een 7590 gehad en dat was retestabiel, maar wel een duur ding.
Voor DSL zou ik eerder een DSL bridge modem doen en dan een standaard router erachter, dan ben je een stuk flexibeler met de apparatuur daarachter. Beetje hetzelfde idee als een glasvezel ONT.
Of je doet het simpel en neemt een Fritzbox. Heb op Odido DSL een jaartje een 7590 gehad en dat was retestabiel, maar wel een duur ding.
Pagina: 1