Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Muis666 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Kun je dat uitleggen? Volgens mij gebruikt een Connectbox ongeveer 11 Wh terwijl een ONT 8Wh + Router 7 Wh daar iets overheen gaan...
ONT plus router is twee extra interfaces. Maar het is hoe dan ook appels met peren vergelijken. Want andere hardware. Zelf gebruik ik geen ONT maar een server met SFP+ die weer met DAC op 10 gbit switch zit. Daar zitten dan ook WAPs op met PoE.

Zenden kost veel W over koper. Ontvangen minder. In geval van DAC, dat is power efficiënt, ook kort. Langere lengtes kost glasvezel nagenoeg geen stroom (nul extra). Het zenden vanaf wijkkast resulteert in vooral provider kosten (in geval van koper; dus coax en DSL), die ze doorberekenen. Ergo kun je glas dan is dat goedkoper. Kun je DAC dan is dat goedkoper.

Daarom faseert men ook graag DSL uit. Het scheelt operationele en energiekosten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Jerie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:01:
[...]

ONT plus router is twee extra interfaces. Maar het is hoe dan ook appels met peren vergelijken. Want andere hardware. Zelf gebruik ik geen ONT maar een server met SFP+ die weer met DAC op 10 gbit switch zit. Daar zitten dan ook WAPs op met PoE.

Zenden kost veel W over koper. Ontvangen minder. In geval van DAC, dat is power efficiënt, ook kort. Langere lengtes kost glasvezel nagenoeg geen stroom (nul extra). Het zenden vanaf wijkkast resulteert in vooral provider kosten (in geval van koper; dus coax en DSL), die ze doorberekenen. Ergo kun je glas dan is dat goedkoper. Kun je DAC dan is dat goedkoper.

Daarom faseert men ook graag DSL uit. Het scheelt operationele en energiekosten.
Ik vermoed dat @Korkss geen 10-Gbit-server in huis heeft. Die wil gewoon weten wat het verschil tussen Ziggo en glas is.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lrrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Ik vermoed dat @Korkss geen 10-Gbit-server in huis heeft. Die wil gewoon weten wat het verschil tussen Ziggo en glas is.
Indien men gebruik maakt van de verbinding, en dan met name wanneer men wel eens upload, dan zal bij soortgelijke hardwaresituatie DSL en kabel altijd meer verbruiken. Bij download liggen die kosten bij provider (vanaf de wijkcentrale). Zoals al reeds uitgelegd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• e6r6i6c
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 18:10
ArcticWolf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:57:
[...]

ONT en router ja, foto van het ONT type plaatje is ook wel handig idd.
Mijn excuses, ik heb hier nog geen tijd voor gehad, maar het is nu dan eindelijk ook vandaag gefixt, de Monteur heeft een net iets andere versie van de Nokia ont geplaatst, ik had een R versie, en hij heeft nu een Q versie geplaatst en geupdate, en ik heb nu eindelijk de juiste snelheid.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft op mijn berichten harstikke bedanken voor het mee denken.

Nu fingers crossed en hopen dat de verbinding het nu probleemloos blijft doen.

Don't make me use myself on ya baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Grooving3139 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:47:
@kwiebus Ik ben wel benieuwd of wat je zegt klopt. Want als dat zo is, stap ik ook over naar KPN/Ziggo
Ik ben niet voor niets in december overgestapt naar KPN. Het staat gewoon letterlijk op de Odido storingspagina en forum.

https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385
Een aantal van onze klanten (afhankelijk van het netwerk en ONT) kan een instabiele verbinding ervaren in de avonduren. De verbinding is niet stabiel genoeg om
hier goed gebruik van te maken. Dit is bij ons bekend. Het onderzoek loopt en heeft hoge prioriteit. We zijn samen met de beheerder druk bezig dit op te lossen.
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 15:11
Smeerlappen bij Odido.

Voorheen kon je je snelheid gewoon aanpassen zonder problemen.
Nu als je het aanpast ben je ook ineens je korting kwijt.

Dat het na 31 januari niet meer zou kunnen is prima. Maar ga dan niet eens de korting nu afpakken als je het tussentijds aanpast.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
e6r6i6c schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Mijn excuses, ik heb hier nog geen tijd voor gehad, maar het is nu dan eindelijk ook vandaag gefixt, de Monteur heeft een net iets andere versie van de Nokia ont geplaatst, ik had een R versie, en hij heeft nu een Q versie geplaatst en geupdate, en ik heb nu eindelijk de juiste snelheid.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft op mijn berichten harstikke bedanken voor het mee denken.

Nu fingers crossed en hopen dat de verbinding het nu probleemloos blijft doen.
No problem, fijn dat het opgelost is.

Ik ben ansich best tevreden met m'n Odido verbinding (klant sinds vorig jaar april). Qua jitter niet veel anders dan m'n vorige ISP (wel geswitched van B fiber naar A fiber) maar denk dat de hele kabel een keer vervangen moet worden :P enige vind ik dat op drukke momenten de TCP response traag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvs7PU24L0mad1-0yvh9yLIYOEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voah9WxYWrPhvUx0PdyTVCeO.png?f=fotoalbum_large

disclaimer: de stroom is er een paar keer af geweest ivm klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

LikeABawzs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:12:
Smeerlappen bij Odido.

Dat het na 31 januari niet meer zou kunnen is prima. Maar ga dan niet eens de korting nu afpakken als je het tussentijds aanpast.
Kaart het even aan op de community. Want volgens mij zou dit niet het geval mogen zijn. En als het wel zo is ben je ook vrij je contract op te zeggen want ze hebben de voorwaarden eenzijdig aangepast (zie je factuur van december).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LikeABawzs
rvk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Kaart het even aan op de community. Want volgens mij zou dit niet het geval mogen zijn. En als het wel zo is ben je ook vrij je contract op te zeggen want ze hebben de voorwaarden eenzijdig aangepast (zie je factuur van december).
Zie inderdaad in een community post ook wat vragen daarover.

Het zou tot de 31ste gewoon mogelijk moeten zijn.
Ik ga ze morgen gelijk bellen.

Mochten ze het echt vertikken om de korting te herstellen, dan ga ik nog liever ergens anders om hetzelfde of meer te betalen dan dat ik mezelf laat naaien door odido. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

LikeABawzs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:12:
Smeerlappen bij Odido.

Vanwaar deze heftige reactie, heb je ergens bij Odido gelezen dat dit het geval is?

Ik had hier op het forum al eerder gelezen dat iemand het zei maar kon er op de Odido website niets over vinden.
Daarom heb ik op 15 januari het contactformulier op hun website ingevuld met precies deze vraag ondat het mij ook een smerige truuk lijkt als het inderdaad zo is.
Er stond bij het contactformulier dat ik binnen 6 werkdagen een reactie zou moeten krijgen en vandaag was de zesde werkdag maar ik helaas nog niets van Odido gehoord. ;(

Morgen maar bellen dan hoewel ik juist bewust voor e-mail had gekozen zodat ik het tenminste op schrift heb maar als ze simpelweg niet reageren dan toch maar bellen.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het enkel om niet meer verlagen van de snelheid gaat na 1 februari en dan ook nog enkel als het een 2 jarig abonnement betreft. Was ook iets wat ik in het contactformulier heb gevraagd.

Ben benieuwd naar hun antwoord, zowel op jou als bij mij.
Laat het vooral hier even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36
Ik ben er al uit
Hier voorlopig nog geen glasvezel van wie dan ook
Gewoon nog jaar adsl 50mbit ipv 100 voor 20 euro per maand
Laat al die oplichters lekker de grond inzakken
2026 zomer weer eens kijken hoe of wat
Dan ook de prijzen voor de glas routers stuk lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
Vliegvlug schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Vanwaar deze heftige reactie, heb je ergens bij Odido gelezen dat dit het geval is?

Ik had hier op het forum al eerder gelezen dat iemand het zei maar kon er op de Odido website niets over vinden.
Daarom heb ik op 15 januari het contactformulier op hun website ingevuld met precies deze vraag ondat het mij ook een smerige truuk lijkt als het inderdaad zo is.
Er stond bij het contactformulier dat ik binnen 6 werkdagen een reactie zou moeten krijgen en vandaag was de zesde werkdag maar ik helaas nog niets van Odido gehoord. ;(

Morgen maar bellen dan hoewel ik juist bewust voor e-mail had gekozen zodat ik het tenminste op schrift heb maar als ze simpelweg niet reageren dan toch maar bellen.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het enkel om niet meer verlagen van de snelheid gaat na 1 februari en dan ook nog enkel als het een 2 jarig abonnement betreft. Was ook iets wat ik in het contactformulier heb gevraagd.

Gezien mijn prijs nu op 40 euro staat ipv 10 euro.
Tenzij dat een fout is. Wat ik dus hoop.

Dus ik ga morgen ook bellen en hopen dat ze het aan passen en het een fout blijkt te zijn.
Ik heb bij de eerste afsluiting gekozen voor een 2 jarig abo maar toen toch besloten om voor een 1 jarig contract te gaan. Dit was wel terug te zien in mijn profiel, maar misschien zit er op de achtergrond dus iets verkeerd waardoor nu mijn korting weg is.

We gaan het morgen meemaken.
Ik was inderdaad nogal opgefokt. Excuses hiervoor in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 19:43
Iemand die recent nog heeft kunnen verlengen en daarbij 6 maanden korting heeft aangeboden gekregen? Vanavond gebeld en het beste wat er geboden kon worden voor een 1 jarig abonnement was 4 maanden 100Mbit voor 30 euro, daarna 40 euro

Ben benieuwd hoe mensen dat voor elkaar hebben gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Zijn er meer mensen met problemen met Odido internet? Net als recent? Regio 3863? Bij mij ligt het er weer uit vanaf 6:44.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ja, hier ook. Regio 3871. Tweede keer in twee weken dat het in de ochtend er uit ligt.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Hier ook, 6034. Eerste keer voor zover ik weet (sinds 2 jaar).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:19

Wvr

djjvb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:10:
Zijn er meer mensen met problemen met Odido internet? Net als recent? Regio 3863? Bij mij ligt het er weer uit vanaf 6:44.
yep bij mij ook 3861, das nu de 2x in een maand |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Wvr op 24-01-2025 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Yep bij mij regio 3863 ook niet vorige week donderdag ook al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LikeABawzs
Vliegvlug schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Zojuist gebeld, en het is weer gewijzigd naar de korting.
Het was vreemd dat die weg was gevallen, want zou wel gewoon moeten blijven.

Dus je kunt inderdaad met behoud van korting je snelheid nog verlagen tot 31 jan. (Contract afgesloten eind november) 12 maanden.

Dus nu weer terug op 1gbit :'( Toch wel jammer, was wel lekker geweest, 8 maanden lang 2gbit voor 10tje :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

LikeABawzs schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:
[...]
Dus je kunt inderdaad met behoud van korting je snelheid nog verlagen tot 31 jan. (Contract afgesloten eind november) 12 maanden.
Als jij 12mnd eind november afgesloten hebt, dan heb je op de december factuur toch geen melding gekregen dat de voorwaarden gewijzigd zijn??

Dan had je ook gewoon je de kortingsperiode de snelheid kunnen verlagen. Alleen voor klanten die melding hebben gehad dat de voorwaarden gewijzigd zijn geldt dat ze na 31jan niet mogen verlagen.

[ Voor 17% gewijzigd door rvk op 24-01-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
@LikeABawzs
En zelfs die "magere" 1 Gbps is overkill... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
[...]
Dus nu weer terug op 1gbit :'( Toch wel jammer, was wel lekker geweest, 8 maanden lang 2gbit voor 10tje :'(
Blijkbaar heb je het ook niet echt nodig, anders had je er wel geld voor over gehad.

Ik sluit daarom altijd gewoon het abonnement af op de snelheid die ik wil/nodig heb. Dar voorkomt gedoe met kortingen in een vast contract. Het is dat ik nog een oude actie heb van 25euro voor 1Gbit in combinatie met onb. mobiel. Maar volgend jaar komt het punt dat een 400Mbit goedkoper wordt en dan ga ik downgraden. In mijn router haal ik echt maar 10 minuten per maand 1Gbit met een of andere grote game download of update. De rest van de tijd hangt het tussen de 2 a 30Mbit. Is een gevoelskwestie om 1Gbit te moeten hebben omdat je ook 2 en 8Gbit kunt afsluiten. Terwijl er complete bedrijven met honderden medewerkers op een 1Gbit lijn zitten. Dan wel zakelijk, maar kan dus prima thuis uit. Dat is net zoals met de mobiele unlimited abonnementen van Odido, met die 20Mbit kan bijna iedereen wel uit de voeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 09:34
Nou de KPN monteur is geweest om mijn glas te meten en daar is niks mis mee, het gaat dus fout vanaf het deel dat door Odido wordt beheerd. Ze hebben inmiddels een whatsapp groep over mensen met een trage upload van Odido. Dat is meestal geen goed teken, maar op de algemene pagina van Odido staat Purmerend nog steeds niet genoemd. Ga zo maar weer bellen, maar de kans dat ik weer terug ga naar KPN is erg groot.

Het deel wat ik terug zou moeten krijgen van december is al verrekend met Januari, dat hebben ze dan wel netjes gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door djcasl op 24-01-2025 09:37 ]

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:09
Inmiddelks werkt bij mij Odido weer..postcode 3862

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:31:
Ziggo gebruikt ook glasvezel, voor 99%. Alleen de laatste meters naar jouw huis niet.
Dus Ziggo levert je een verbinding via coax.

De rest is puur daar omheen lullen en verbergen omdat ze donders goed horen dat mensen naar een glasvezelverbinding vragen. Dat die mensen er wellicht geen nodig hebben, is geen goede reden om te liegen.

(Alsof KPN ooit een ADSL verbinding heeft gehad tussen de wijkcentrales..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LikeABawzs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Gezien mijn prijs nu op 40 euro staat ipv 10 euro.
Tenzij dat een fout is. Wat ik dus hoop.

Dus ik ga morgen ook bellen en hopen dat ze het aan passen en het een fout blijkt te zijn.
Ik heb bij de eerste afsluiting gekozen voor een 2 jarig abo maar toen toch besloten om voor een 1 jarig contract te gaan. Dit was wel terug te zien in mijn profiel, maar misschien zit er op de achtergrond dus iets verkeerd waardoor nu mijn korting weg is.

We gaan het morgen meemaken.
Ik was inderdaad nogal opgefokt. Excuses hiervoor in ieder geval.
Ik snap je reactie wel ja als je argeloos in de Odido app kijkt en dan je hele korting verdewenen is, dat zou ik ook “not amused” zijn.
Bij mij ziet het er zo uit:
Odido abonnementskosten in de app
Is een 1-jarig abo met de 8 maanden voor €30 actie.
En vanwege de aanwezigheid van een Ben abo in het gezin gaat er nog eens €5 klantvoordeel af.

Bij jouw stond er dus overal €10 p/m, wat allemaal veranderd was naar €40 p/m?
Niet grappig inderdaad

En slim dat je uiteindelijk nog naar 12 maanden bent gewisseld ipv 24 maanden.
Zou uiteindelijk goedkoper moeten zijn als je voor afloop weer belt en opnieuw korting krijgt, dat was toen ik hier informeerde voor ik mijn abo afsloot vorig jaar zomer nog staande praktijk, hoewel ik hier nu helaas ook steeds meer verhalen lees van mensen die het niet voor elkaar krijgen.

Hopelijk ligt dat aan het feit dat ze niet de juiste mensen te spreken krijgen, bijv de 1e lijns support ipv de retentie afdeling.
Ik ga er over een paar maanden achter komen maar ben er niet helemaal gerust op. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
Dus net Odido weer aan de lijn gehad, hun modem moet aangesloten zijn voor een vervolgonderzoek,. Dus net maar gedaan en mijn Fritz.Box erachter gezet in een soort directe WAN modus dan hoef ik niet de hele klere zooi om te gooien.

Weet niet wat ze allemaal gaan testen buiten mijn geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LikeABawzs
rvk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Als jij 12mnd eind november afgesloten hebt, dan heb je op de december factuur toch geen melding gekregen dat de voorwaarden gewijzigd zijn??

Dan had je ook gewoon je de kortingsperiode de snelheid kunnen verlagen. Alleen voor klanten die melding hebben gehad dat de voorwaarden gewijzigd zijn geldt dat ze na 31jan niet mogen verlagen.
Jawel heb dus op 20/12 een bericht gekregen dat de snelheid vanaf 1 Feb niet meer omlaag aangepast mag worden.

En inderdaad, 2gbit is ook wel overkill. Maar het is wel fijn dat games en updates binnen no time binnen zijn.
jongetje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Blijkbaar heb je het ook niet echt nodig, anders had je er wel geld voor over gehad.
Oh nee zeker niet NODIG. Maar als je een abo afsluit waarbij ze zeggen: 8 maanden lang 1 of 2gbit voor 10 euro en daarna kun je het aanpassen naar beneden en betaal je dus 40 euro voor 1gbit ipv 60 voor 2gbit. Dan heb ik uiteraard graag 2gbit. Maar het is ook niet dat ik er 20 euro per maand meer voor over heb nee.

Heb nog een extra kabel kabel rechtstreeks vanuit het odido modem naar boven getrokken om direct in mijn pc aan te sluiten, gezien deze wel een 2.5gbps poort heeft. En de switch ertussen boven hem uiteraard knelt op 1gbit. Dus dat is wel zonde van de moeite geweest voor die 1,5 maand.
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Ik snap je reactie wel ja als je argeloos in de Odido app kijkt en dan je hele korting verdewenen is, dat zou ik ook “not amused” zijn.
Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding: Odido abonnementskosten in de app]
Is een 1-jarig abo met de 8 maanden voor €30 actie.
En vanwege de aanwezigheid van een Ben abo in het gezin gaat er nog eens €5 klantvoordeel af.

Bij jouw stond er dus overal €10 p/m, wat allemaal veranderd was naar €40 p/m?
Niet grappig inderdaad

En slim dat je uiteindelijk nog naar 12 maanden bent gewisseld ipv 24 maanden.
Zou uiteindelijk goedkoper moeten zijn als je voor afloop weer belt en opnieuw korting krijgt, dat was toen ik hier informeerde voor ik mijn abo afsloot vorig jaar zomer nog staande praktijk, hoewel ik hier nu helaas ook steeds meer verhalen lees van mensen die het niet voor elkaar krijgen.

Hopelijk ligt dat aan het feit dat ze niet de juiste mensen te spreken krijgen, bijv de 1e lijns support ipv de retentie afdeling.
Ik ga er over een paar maanden achter komen maar ben er niet helemaal gerust op. :|
Bij het terugzetten naar 1gbit, stond er dus ineens 40 euro ipv de kortingsprijs. 30 euro per maand meer voor nog 11 maanden is uiteraard een aanzienlijk bedrag
Dus heb zelf gedrukt, wilde alvast op tijd zijn en niet over 8 maanden vast zitten aan de 2gbit.
Maar dit had dus inderdaad gewoon de kortingsprijs moeten zijn.

Ik ben in ieder geval tevreden dat het is opgelost, wel jammer van odido dat ze na mensen lokken met leuke contracten hun voorwaarden wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door LikeABawzs op 24-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Zojuist gebeld, en het is weer gewijzigd naar de korting.
Het was vreemd dat die weg was gevallen, want zou wel gewoon moeten blijven.
Gelukkig dat het enkel een foutje in hun systeem was, wel slordig natuurlijk dat dit gebeurt maar snel weer hersteld dus.
Heb je niet gevraagd of het überhaupt voor jou geldt met je 12 maanden abonnement?
Uit hun aankondiging maak ik op dat het enkel voor oude abonnementen geldt die voor 24 maanden zijn afgesloten:
Odido wijziging abonnementsvoorwaarden per 1 februari 2025

Er wordt namelijk expliciet over 24 maanden en 1-jarig abonnement gesproken en ik heb ook nooit iets van een schrijven gehad van Odido dat er iets gaat veranderen aan mijn voorwaarden. Ook niet slinks onderaan je factuur in een kader waar het bij anderen met een 2-jarig abonnement blijkbaar in stond.

Daarom had ik dat ook nagevraagd via het Odido contactformulier waar ik dus nog steeds geen antwoord op heb gekregen ook al zitten ze buiten hun eigen opgegeven uiterste reactie termijn. :-(
Op zich wel jammer ja, ook al had het nu waarschijnlijk nog niet eens gehoeven, maar of je het in de praktijk gaat merken vraag ik me af.

Ik ga zelf wanneer de korting afloopt terug naar 400Mbps vanaf de 2Gbps die ik nu heb. Had die 2G voornamelijk genomen zodat ik er zeker van was dat ik een XGS-PON ONT zou krijgen.
Mocht 400 Mbps toch wat te weinig zijn dat kan ik de snelheid altijd weer upgraden.
Leek me handiger dan twee keer downgraden gezien het gedoe en de onduidelijkheid daarmee en bovendien spaart het ook kosten, kan beter een paar maanden wat minder betalen om te testen of het bevalt dan wat meer om er vervolgens achter te komen dat ik ook met minder toe had gekund. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LikeABawzs
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Gelukkig dat het enkel een foutje in hun systeem was, wel slordig natuurlijk dat dit gebeurt maar snel weer hersteld dus.

[...]

Heb je niet gevraagd of het überhaupt voor jou geldt met je 12 maanden abonnement?
Uit hun aankondiging maak ik op dat het enkel voor oude abonnementen geldt die voor 24 maanden zijn afgesloten:
[Afbeelding: Odido wijziging abonnementsvoorwaarden per 1 februari 2025]

Er wordt namelijk expliciet over 24 maanden en 1-jarig abonnement gesproken en ik heb ook nooit iets van een schrijven gehad van Odido dat er iets gaat veranderen aan mijn voorwaarden. Ook niet slinks onderaan je factuur in een kader waar het bij anderen met een 2-jarig abonnement blijkbaar in stond.

Daarom had ik dat ook nagevraagd via het Odido contactformulier waar ik dus nog steeds geen antwoord op heb gekregen ook al zitten ze buiten hun eigen opgegeven uiterste reactie termijn. :-(

[...]

Op zich wel jammer ja, ook al had het nu waarschijnlijk nog niet eens gehoren, maar of je het in de praktijk gaat merken vraag ik me af.

Ik ga zelf wanneer de korting afloopt terug naar 400Mbps vanaf de 2Gbps die ik nu heb. Had die 2G voornamelijk genomen zodat ik er zeker van was dat ik een XGS-PON ONT zou krijgen.
Mocht 400 Mbps toch wat te weinig zijn dat kan ik de snelheid altijd weer upgraden.
Leek me handiger dan twee keer downgraden gezien het gedoe en de onduidelijkheid daarmee en bovendien spaart het ook kosten, kan beter een paar maanden wat minder betalen om te testen of het bevalt dan wat meer om er vervolgens achter te komen dat ik ook met minder toe had gekund. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLOP5EERdjNks0E1iL2YMfrQYG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2D3Ny1bdLP7IEs0SuKgOZepJ.jpg?f=user_large

In mijn mail van 20/12 is er niet gesproken over 12 of 24 maanden.

Misschien gezien ik een verlenging heb aangevraagd voor het einde van mijn vorige contract om gebruik te maken van de black friday deal. Uiteraard mag ik zeker niet klagen met 10 euro per maand voor 8 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Gwaihir schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:26:
Ja, bijna altijd. In sommige nieuwbouw leveren ze FttH, maar wel met de bekende upload-restricties.
De rest is puur daar omheen lullen en verbergen omdat ze donders goed horen dat mensen naar een glasvezelverbinding vragen. Dat die mensen er wellicht geen nodig hebben, is geen goede reden om te liegen.
Mijn advies was bedoeld voor iemand die zich afvroeg of hij moest upgraden vanaf een Odido ADSL verbinding. Het antwoord is (natuurlijk) ja, want KPN gaat ermee stoppen en dan kan Odido het ook niet meer aanbieden. Voor deze persoon is het totaal niet belangrijk of dat coax of glasvezel wordt.
Voordat de "verglazing" compleet was, waren het gewoon heel veel UTP/STP draadjes. Voor Voice was het meerdere 3 kHz kanalen op één kabelpaar, voor data was het gedeelde bandbreedte à la ADSL.

Maar nu is vrijwel alle infra glas. Ook kabel en 5G.

Iemand die 8 Gbps nodig heeft (laten we de discussie of het echt nodig hebben is, of FOMO / nodig denkt te hebben), die moet gewoon 8 Gbps bij Odido of een andere partij bestellen.

[ Voor 22% gewijzigd door ikweethetbeter op 24-01-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LikeABawzs schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Jawel heb dus op 20/12 een bericht gekregen dat de snelheid vanaf 1 Feb niet meer omlaag aangepast mag worden.
Oh, dat is apart zeg, had je toen je abo al laten terugzetten van 24 naar 12 maanden of misschien heeft dat elkaar net gekruist?
het odido modem naar boven getrokken om direct in mijn pc aan te sluiten, gezien deze wel een 2.5gbps poort heeft. En de switch ertussen boven hem uiteraard knelt op 1gbit. Dus dat is wel zonde van de moeite geweest voor die 1,5 maand.
Dat is wel zuur ja als verwacht er flink wat maanden gebruik van te kunnen maken. :|
Ik ben in ieder geval tevreden dat het is opgelost, wel jammer van odido dat ze na mensen lokken met leuke contracten hun voorwaarden wijzigen.
Dat vind ik ook erg tegenvallen van Odido inderdaad, en vooral dat ze het haast bewust zo onduidelijk houden over die 12 maanden abo’s. Alsof ze hopen dat iedereen dan snel gaat downgraden voor 1 februari.
Mogelijk iets te maken met capaciteitsproblemen in sommige wijken op spitstijden. Als veel mensen hun snelheid verlagen is dat natuurlijk een makkelijke manier voor Odido om hun probleem daar op te lossen zonder daadwerkelijk de interlink bandbreedte te hoeven upgraden

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Mijn advies was bedoeld voor iemand die zich afvroeg of hij moest upgraden vanaf een Odido ADSL verbinding. Het antwoord is (natuurlijk) ja, want KPN gaat ermee stoppen en dan kan Odido het ook niet meer aanbieden. Voor deze persoon is het totaal niet belangrijk of dat coax of glasvezel wordt.
KPN stopt alleen met koper waar zij via WBA zelf kunnen leveren op glas. Dus op eigen netwerken, Glaspoort en een zooitje kleinere (buitengebied) aanbieders. Waar dat niet geldt stopt KPN ook niet met koper (in ieder geval de komende jaren nog niet). En let wel: dat is op individueel adresniveau! Niet op gemeente/wijk/straat of centralegebied-niveau.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Barre73
Dat KPN alleen met ADSL / VDSL stopt als het mogelijk is, spreekt voor zich. Maar dat is op best veel plekken. Mijn schoonouders zijn ook al over, en niet omdat het kon maar omdat ze min of meer werden gedwongen. Oud Tele-2, nu Odido, in Alkmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:16:
@Barre73
Dat KPN alleen met ADSL / VDSL stopt als het mogelijk is, spreekt voor zich. Maar dat is op best veel plekken. Mijn schoonouders zijn ook al over, en niet omdat het kon maar omdat ze min of meer werden gedwongen. Oud Tele-2, nu Odido, in Alkmaar.
Klopt, maar ik reageerde op de zin "of het nou coax of glasvezel is".
Op zich kan iedereen natuurlijk ook overstappen op coax, maar waar koper stopt is in ieder geval ook glasvezel beschikbaar (administratiefouten uitgezonderd :-))

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
ikweethetbeter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:16:
@Barre73
Providers dwingen klanten nooit. Je bent als klant vrij om een provider te kiezen naar wens en over te stappen wanneer je wil. Dit geldt ook andersom, momenteel wordt koper uitgefaseerd en het is niet in het belang van de provider om twee netwerken in de lucht te houden en te onderhouden. Daarom zal een provider de klant benaderen met "wij gaan de dienstverlening op koper stoppen en beëindigen het huidige abonnement. Als alternatief bieden wij X op glasvezel aan met een leuke aanbieding als compensatie voor het ongemak". Niemand is verplicht daar op in te gaan maar providers zijn ook niet verplicht om op een oud netwerk te blijven leveren omdat een klant dat wil. Van dwang is nooit sprake.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb nog wat verder gezocht en op het forum van Odido geeft een medewerker aan dat het niet meer kunnen verlagen van de snelheid na 1 februari 2025 enkel geldt voor 2-jarige abonnementen die voor 5 december 2024 zijn afgesloten en alle abo’s die na 5 dec zijn afgesloten.
Maar dus niet voor 1-jarige abonnementen afgesloten voor 5 december 2024! *O*

Gaat om deze post van Cheyenne van Odido van 30 december 2024:
30 dec 2024 - Bevestiging Odido medewerker op Odido forum dat voorwaardenwijziging per 1 feb 25 alle
Bron: https://community.odido.n...ostid=1838352#post1838352

En een van de redenen dat het zo onduidelijk is of oude 1 jarige abonnementen er nu wel of niet onder vielen is omdat Odido eerst dat onderscheid niet had gemaakt in hun communicatie maar pas later.

Zie bijv dit Tweakers nieuwsartikel van 10 december 2024: nieuws: Odido-klanten kunnen binnenkort snelheid vast internet niet verlagen
Waar dat nog niet duidelijk was.

En deze thread op het Odido forum Gedoe omtrent wijzigen abonnementsvoorwaarden en het opzeggen van abonnement waarbij iemand met een 1-jarig abonnement zijn abonnement heeft opgezegd op basis van de eerdere berichtgeving en nu bang is dat hij alsnog extra moet gaan betalen omdat achteraf pas duidelijk werd dat het voortijdig kosteloos mogen opzeggen enkel voor 2-jarige abonnementen geldt. En hij nu dus onbedoeld voortijdig heeft opgezegd waar normaal gesproken kosten aan verbonden zijn.
En wat nog het meest schrijnende is is dat hij na veel bellen en gesprekken met meerdere Odido medewerkers nog steeds geen duidelijkheid heeft! :F

Ik heb alleen niet kunnen vinden wanneer de tekst bij Odido precies is aangepast en ze het expliciet over 2-jarige abo’s zijn gaan hebben.

@LikeABawzs: ik zou zeggen dat jij dus ook nog gewoon later dan 1 februari 2025 zou kunnen downgraden van snelheid als jou abonnementsverlenging van 1 jaar tenminste voor 5 december 2024 is afgesloten. Dat is volgens mij niet anders dan als hele nieuwe klant een 1-jarig abonnement afsluiten, je bent net als die klanten gewoon een nieuwe overeenkomst aangegaan voor 12-maanden. Dat jij toch die email hebt ontvangen ligt dan waarschijnlijk aan dezelfde fout waardoor ook je korting in mijn Odido opeens was weggevallen. Dus je zou er nog achteraan kunnen gaan als je liever langer van 2Gbps voor €10 geniet. Je hebt er m.i. recht op! (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 24-01-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Andros schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:28:
Providers dwingen klanten nooit.
O, er werd niet gedwongen. Er werd alleen wat gepusht.

Er kwam een mededeling dat ADSL in 2026 stopt. De optie die werd geboden was overstappen op Odido glasvezel.

Men wil niet iedereen op de laatste dag overzetten, dus ik snap de "haast" van Odido wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:53:
Ik heb nog wat verder gezocht en op het forum van Odido geeft een medewerker aan dat het niet meer kunnen verlagen van de snelheid na 1 februari 2025 enkel geldt voor 2-jarige abonnementen die voor 5 december 2024 zijn afgesloten en alle abo’s die na 5 dec zijn afgesloten.
Maar dus niet voor 1-jarige abonnementen afgesloten voor 5 december 2024! *O*
Bedankt voor de duidelijkheid ik vond het al vreemd dat ik maar geen email kreeg ;) Ik had mijn abonnement 19 oktober al afgesloten om 20 november over te gaan en was inderdaad van plan om na 8 maanden korting de snelheid van 1000/1000 naar 400/400 te zetten. Had ik meegenomen in de prijsberekening toen ik hem afsloot. :+ Wel jammer dat dit dus de volgende keer niet meer kan. Dit kan nog wel bij KPN/Ziggo toch?

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Gwaihir schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Ach, de poster is een Ziggo troll die hier in dit draadje er maar constant over blijft doorzeuren.
Niet naar lezen/luisteren en dan ga je goed.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Ik lees veel klachten over kortingen, voordat ik bel om uitleg misschien dat iemand het hier al weet. Ik heb een odido 1gb glasvezel, destijds voor 25 euro icm mobiel abo (26e) afgesloten in 2021. Dankzij inflatie zijn beide abo's ieders 30 euro geworden.

Dus ik dacht mobiel kan ik verlengen en mijn maandelijkse kosten verlagen. Nou niet dus 😀

Resultaat is dat mijn glasvezel opeens op 43 euro is gezet, want minder korting. Iemand zelfde ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
SYQ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:50:
Ik lees veel klachten over kortingen, voordat ik bel om uitleg misschien dat iemand het hier al weet. Ik heb een odido 1gb glasvezel, destijds voor 25 euro icm mobiel abo (26e) afgesloten in 2021. Dankzij inflatie zijn beide abo's ieders 30 euro geworden.

Dus ik dacht mobiel kan ik verlengen en mijn maandelijkse kosten verlagen. Nou niet dus 😀

Resultaat is dat mijn glasvezel opeens op 43 euro is gezet, want minder korting. Iemand zelfde ervaren?
Je moet wel je mobiel met unlimited verlengen. Heb ik al een aantal keer zo gedaan. Tenzij dit natuurijk niet meer kan door de nieuwe Odido unlimited abonnementen. Maar dan kun je voor vast ook in de nieuwe tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist de geleverde doos van odido even open gemaakt. Eerste keer in 20+ jaar dat ik geen Ziggo meer heb, dus beetje spannend of het goed gaat.

Heb een Huawei ont in het pakket zitten. Dit lijkt een goede te zijn als ik dit topic mag geloven.

Ga de Zyxel niet gebruiken. Scheelt weer wat stroom ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
MikeyMan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:47:
Zojuist de geleverde doos van odido even open gemaakt. Eerste keer in 20+ jaar dat ik geen Ziggo meer heb, dus beetje spannend of het goed gaat.

Heb een Huawei ont in het pakket zitten. Dit lijkt een goede te zijn als ik dit topic mag geloven.

Ga de Zyxel niet gebruiken. Scheelt weer wat stroom ook ;)
Ik ga schijnbaar die doos later vandaag ergens krijgen, maar hoezo je gaat de Zyxel niet gebruiken? Ik heb zelf een Unifi Dream Machine, en die wil ik verder blijven gebruiken dus áls die kabel binnen komt zal die binnen komen in een of ander kastje, vandaar uit naar een modem, en vandaar uit kan ik doen wat ik wil toch?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12
Ja krijgt geen modem, dat is Ziggo. Gewoon vanuit de ONT de ethernetkabel prikken in je UDM, vlan300 op je wan poort zetten en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Just_A_User schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Ik ga schijnbaar die doos later vandaag ergens krijgen, maar hoezo je gaat de Zyxel niet gebruiken? Ik heb zelf een Unifi Dream Machine, en die wil ik verder blijven gebruiken dus áls die kabel binnen komt zal die binnen komen in een of ander kastje, vandaar uit naar een modem, en vandaar uit kan ik doen wat ik wil toch?
Direct vanaf het ONT. De Zyxel wordt door Odido niet in bridge gezet.

Ook hier een UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Samplex schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:
Ja krijgt geen modem, dat is Ziggo. Gewoon vanuit de ONT de ethernetkabel prikken in je UDM, vlan300 op je wan poort zetten en gaan.
Geen idee wat je hier zegt, maar tegen de tijd dat de kabel ín huis ligt (als dat realiteit wordt) kom ik wel in dit topic terug. Ik heb mijn modem van ziggo in bridge laten zetten en die UDM ingeprikt en het werkte vrijwel out of the box.

Van vlans etc heb ik gewoon geen enkel benul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12
Ja bij Odido werkt dat niet out of the box, je moet 1 instelling doen en dat is 300 invullen bij vlan id, zie screenshot hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Samplex schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:06:
Ja bij Odido werkt dat niet out of the box, je moet 1 instelling doen en dat is 300 invullen bij vlan id, zie screenshot hier
Thanks! Ik heb die setting even hier gezocht en ook al gevonden. Dat is het enige? Want ik heb (uiteraard) dan ook TV via Odido, en daar hoef je verder niks voor te doen? Dus dat punt wordt aangelegd, ik prik daar een kabel in en dan naar mijn UDM. Daar heb ik vlan = 300 in geconfigureerd en voor de rest werkt alles én TV werkt dan ook?

Ik krijg 1 tv box en voor de rest van de tv's gebruik ik de app, maar meer is het niet qua configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heel die tv box gaat ook gelijk de kast in. Dacht dat ik die afbesteld had. Maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-09 11:26
Iemand ook problemen met ping bij Odido? Odido blijft maar zeggen "We proberen het op te lossen", iedereen die mij van de klantenservice, via het forum al dan niet hun X account en via telefoon benaderd, zeggen allemaal dat het aan de ONT ligt, tegelijkertijd zie ik dat iedereen op het Odido forum overstapt naar KPN, met EXACT dezelfde ONT 0 problemen heeft.. Is dit zo? en in het ergste geval.. kan ik niet beter gewoon zo'n fritzbox kopen en heel die rotzooi ONT van KPN er gewoon uit schroeven? Gaat dat uberhaupt iets oplossen? Ik heb wel de 1000/1000 snelheden zoals geadverteerd alleen de ping (en connectie) tussen game/stream servers is zo uitermate slecht dat het eigenlijk niet eens voelt als 1000/1000, meer als 1000/1000 (2 sec later) 0/0 (1 sec later) 1000/1000...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
En om het dan erger te maken: Een VPN lost letterlijk alle connectieproblemen op! Maarja.. zie maar eens een VPN op een Xbox te krijgen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:42
Jensw19 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:55:
Iemand ook problemen met ping bij Odido? Odido blijft maar zeggen "We proberen het op te lossen", iedereen die mij van de klantenservice, via het forum al dan niet hun X account en via telefoon benaderd, zeggen allemaal dat het aan de ONT ligt, tegelijkertijd zie ik dat iedereen op het Odido forum overstapt naar KPN, met EXACT dezelfde ONT 0 problemen heeft.. Is dit zo? en in het ergste geval.. kan ik niet beter gewoon zo'n fritzbox kopen en heel die rotzooi ONT van KPN er gewoon uit schroeven? Gaat dat uberhaupt iets oplossen? Ik heb wel de 1000/1000 snelheden zoals geadverteerd alleen de ping (en connectie) tussen game/stream servers is zo uitermate slecht dat het eigenlijk niet eens voelt als 1000/1000, meer als 1000/1000 (2 sec later) 0/0 (1 sec later) 1000/1000...
Een andere ONT lost dat inderdaad op. de nokia of de nieuwe b variant van genexis. Het heeft te maken dat met een VPN je een extra laag/tunnel opbouwd en daar binnen je dus geen last hebt. Het is een probleem met de genexis a variant en de dhcp connectie modellen. Odido kan je van een nieuwe ont voorzien, of je koopt inderdaad een eigen fritzbox met pon sfp :)

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 25-01-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Economics schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:36:
[...]

Een andere ONT lost dat inderdaad op. de nokia of de nieuwe b variant van genexis. Het heeft te maken dat met een VPN je een extra laag/tunnel opbouwd en daar binnen je dus geen last hebt. Het is een probleem met de genexis a variant en de dhcp connectie modellen. Odido kan je van een nieuwe ont voorzien, of je koopt inderdaad een eigen fritzbox met pon sfp :)
Oke, nou het irritante is ik sta nu dus al gelijk sinds de activering van mijn abonnement op een wachtlijst voor die nieuwe ONT. Thanks KPN NetwerkNL voor oude meuk :'(

Hoe kan ik specifiek zo'n fritzbox met pon sfp opzoeken? Waar ik mij bij zoiets vooral zorgen over maak is eigenlijk de connectiviteit. Ik verhuis volgend jaar en weet niet of er dan ook glasvezel gaat zijn, en of het dan (zoals deze) XSG PON gaat zijn..
En dan zie ik ook dat er zoveel varianten zijn.. Hoop gewoon dat Odido die aannemer gelijk wil sturen want wordt er gek van, sinds aansluiting afgelopen dinsdag 100% problemen gehad tot nu toe. Wel als alternatief een simkaartje gekregen met unlimited data maar t lost niks op natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
SYQ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:50:

Ik heb hetzelfde abonnement en vorige jaar ook mijn mobiel verlengt. Korting bleef gewoon staan. Dus het zal een foutje zijn denk ik zo.

Komt, meen ik, wel vaker voorbij in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
Jensw19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:30:
[...]

Oke, nou het irritante is ik sta nu dus al gelijk sinds de activering van mijn abonnement op een wachtlijst voor die nieuwe ONT. Thanks KPN NetwerkNL voor oude meuk :'(

Hoe kan ik specifiek zo'n fritzbox met pon sfp opzoeken? Waar ik mij bij zoiets vooral zorgen over maak is eigenlijk de connectiviteit. Ik verhuis volgend jaar en weet niet of er dan ook glasvezel gaat zijn, en of het dan (zoals deze) XSG PON gaat zijn..
En dan zie ik ook dat er zoveel varianten zijn.. Hoop gewoon dat Odido die aannemer gelijk wil sturen want wordt er gek van, sinds aansluiting afgelopen dinsdag 100% problemen gehad tot nu toe. Wel als alternatief een simkaartje gekregen met unlimited data maar t lost niks op natuurlijk
Fritz: Even goed kijken welke glasconnector je hebt en dan via fritzshop.nl inclusief de juiste glaskabel en de juiste sfp bestellen. Ik heb goeie ervaringen met die shop. Heb er ook verschillende Fritz DECT telefoons bij mijn 5590 aangeschaft. Het "nieuwste" model is trouwens de 5690 met max 2.5Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Just_A_User schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:57:
Geen idee wat je hier zegt, maar tegen de tijd dat de kabel ín huis ligt (als dat realiteit wordt) kom ik wel in dit topic terug. Ik heb mijn modem van ziggo in bridge laten zetten en die UDM ingeprikt en het werkte vrijwel out of the box.

Van vlans etc heb ik gewoon geen enkel benul.
Een UDM is een Router die zowel VLAN Support aan de WAN als LAN kant heeft dus je hebt dan wel heel veel geld uitgegeven aan features die je niet gebruikt als het woord VLAN je niks zegt :?
MikeyMan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:17:
Heel die tv box gaat ook gelijk de kast in. Dacht dat ik die afbesteld had. Maar blijkbaar niet.
Check dan eerst effe goed of je er niet stiekem voor moet betalen !!
Jensw19 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:56:
En om het dan erger te maken: Een VPN lost letterlijk alle connectieproblemen op!
Apart...

Dan heb je eerder Routing/Packetloss problemen dan ONT problemen zou ik denken...?!
Maarja.. zie maar eens een VPN op een Xbox te krijgen..
Routertje, VLANetje dat alleen via die VPN het Internet op kan komen, KLAAR!!! :Y)

Maar dan moet je wel een Router hebben die dat kan of zelf wat in elkaar klussen...

* nero355 ooit een gaming buddy uit Denemarken via zijn verbinding heeft laten gamen op die manier om packetloss te voorkomen B-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nero355 daar zeg je wat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDQVawkG2r19U_XWdrDXB5ddOxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/crC2G4FBcxRizPI5aKOGb4GL.png?f=fotoalbum_large

Aardig aan de prijs sowieso, het tv deel. Maargoed, ging ook uit van 57,50 per maand. Das dus 45 internet en 12,50 tv.

Die mediabox mag terug wat mij betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
nero355 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Een UDM is een Router die zowel VLAN Support aan de WAN als LAN kant heeft dus je hebt dan wel heel veel geld uitgegeven aan features die je niet gebruikt als het woord VLAN je niks zegt :?
Dat is correct, het is een dure oplossing voor het issue wat ik had met het modem van Ziggo (dwz, het wifi gedeelte daarvan) en dat probleem verdween als sneeuw voor de zon. Ik snap prima dat ik een hoop geld heb uitgegeven terwijl met een mindere uitgave misschien ook net zo ver was gekomen, maar van de andere kant, ik heb er helemaal geen spijt van, en nu ik (misschien) over ga naar glas lijkt dat goed uit te komen, als ik het zo begrijp.

Het enige wat ik dan nog niet weet is of ik nog verder iets moet doen om ook TV te krijgen? Dus ik moet dat vlan = 300 instellen, nou, dat lijkt een hele eenvoudige setting, maar werkt dan ook TV gewoon? Ik snap dat ik daar de tv box of de app voor moet gebruiken, maar het is niet dat ik verder nog iets moet configureren om daadwerkelijk TV te kunnen kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jensw19
nero355 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Apart...

Dan heb je eerder Routing/Packetloss problemen dan ONT problemen zou ik denken...?!

[...]

Routertje, VLANetje dat alleen via die VPN het Internet op kan komen, KLAAR!!! :Y)

Maar dan moet je wel een Router hebben die dat kan of zelf wat in elkaar klussen...

* nero355 ooit een gaming buddy uit Denemarken via zijn verbinding heeft laten gamen op die manier om packetloss te voorkomen B-)
Haha ja, nou het ding is dus (heb het zowel bij KPN, als bij Odido nagevraagd. Komt door initiele connecties die dan dus niet goed verlopen, zoals bij een Game, verbind je constant met (zoals chunk loading in COD) servers, en als die er dus niet goed door komen (De OONT is hier het probleem) dan lig je eruit, zelfde bij Twitch en bij Discord. Sta net als een gigantische groep andere klanten op zo'n wachtlijst voor een nieuwere ONT dan die uit 2022 die KPN NetwerkNL er laatst nieuw op heeft geplaatst. Gaat er eigenlijk om dat dat ding op de een of andere manier niet goed kan communiceren met de ISP, in dit geval Odido.. Bekend probleem, heel apart wel..

Met een VPN zorg je namelijk ervoor dat je maar 1 keer die connectie maakt, en de rest gaat dan via de VPN, dus buiten de algehele service om van die ONT, en omdat het een VPN is, blijft die verbinding dus WEL actief, waardoor ik er geen last van heb, ook niet tijdens gamen omdat het allemaal via die ene datacenter gaat ipv direct over de kabel..

Ik heb iig geen router die dus direct een VPN op kan zetten, dus uhh.. ja..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:36
Just_A_User schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Dat is correct, het is een dure oplossing voor het issue wat ik had met het modem van Ziggo (dwz, het wifi gedeelte daarvan) en dat probleem verdween als sneeuw voor de zon. Ik snap prima dat ik een hoop geld heb uitgegeven terwijl met een mindere uitgave misschien ook net zo ver was gekomen, maar van de andere kant, ik heb er helemaal geen spijt van, en nu ik (misschien) over ga naar glas lijkt dat goed uit te komen, als ik het zo begrijp.

Het enige wat ik dan nog niet weet is of ik nog verder iets moet doen om ook TV te krijgen? Dus ik moet dat vlan = 300 instellen, nou, dat lijkt een hele eenvoudige setting, maar werkt dan ook TV gewoon? Ik snap dat ik daar de tv box of de app voor moet gebruiken, maar het is niet dat ik verder nog iets moet configureren om daadwerkelijk TV te kunnen kijken?
Nee, tv gaat gewoon over de LAN zonder verdere aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Eind 2024 bij Odido een glasvezel abbo afgesloten omdat via ODF werd aangegeven dat dat kan (de paarse spriet steekt op de stoep naar boven). Odido gaf aan met ong. een maand te kunnen aansluiten. Echter, de status bleek al snel op "ODF moet nog in je straat aanleggen" te staan. Via het contactform gevraagd of ze dat kunnen corrigeren, nooit reactie op, toch maar gebeld. Ze zouden het 'doorzetten' naar ODF en daar zou ik over 2 weken van horen. De Odido statuspagina is vooralsnog ongewijzigd, maar misschien gaat daar een dagje over...

Iemand bekend met deze gang van zaken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 20:30
Die 2 weken is de afgesproken termijn waarin ODF moet reageren op navraag vanuit Odido. De bedoeling is dat jij daar vanuit Odido een terugkoppeling op krijgt, maar de achterstand op dergelijke tickets is enorm. Als je voor de zomer nog wilt weten wat ODF te melden heeft kun je het beste even bellen met de klantenservice. Vraag naar de Fiberdesk, je wil liever niet de eerste lijn spreken. Afhankelijk van wat ODF te melden heeft is het doorgezet naar de aannemer om de status van je adres aan te passen, of gaat het inderdaad nog langer duren dan aanvankelijk werd gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
@Sjaak Pastinaak Supertip. Ze wisten me te vertellen dat Odido maar wat lult met hun 1 maand, en dat de infra nog helemaal niet af is en er nog een aannemer ingepland moet worden voor de rest. Hou maar 6-12 maanden aan zei die.

Dan weet ik dat ik hier niet op moet wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Hier ligt ODF er al 2 1/2 jaar en er zijn nog steeds geen aanstalten gemaakt om het aan te sluiten laat staan het operationeel te krijgen in de hele wijk.
Als ik bij de Odido winkel naar binnen loop en vraag waarom kijken ze je aan of ze het in Keulen horen donderen.
KPN ligt er nu 1/2 jaar en is vorige week naar binnen gelegd en de aansluiting gemonteerd in de meterkast.
Nu nog 1 tot 2 maanden wachten tot de ondersteunende apparatuur geïnstalleerd en werkend is.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jensw19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:33:
Ik heb iig geen router die dus direct een VPN op kan zetten, dus uhh.. ja..
Ook geen Banana/Orange/Raspberry Pi of Intel NUC liggen die je ervoor kan misbruiken ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Ik heb Odido gebeld om te annuleren, en toen melde een stuk beter geinformeerde telefonist dat de wijkcentrale eind feb gebouwd gaat worden, dus dat klonk toch een stuk sneller dan 1 jaar, maar hij gaf eerlijk aan dat ik op 3-6 maanden moest rekenen. Superirritant dat de afsluitform gewoon 1 maand beloofde en dat nog steeds beloofd... Ze weten dus best beter.

Toch maar geannuleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 27-01-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 19:43
Heeft iemand recent ervaringen met de aanbiedingen die geboden worden bij het verlengen van Odido Thuis?
Paar dagen geleden gebeld gebeld en het beste wat er geboden kon worden voor een 1 jarig abonnement was 4 maanden 100Mbit voor 30 euro, daarna 40 euro. Met enige regelmaat lees ik hier echter van mensen dat ze 6 maanden hebben kunnen regelen, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? :)

Heeft dat misschien nog iets te maken met wel/geen levering via KPN WBA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
nero355 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Ook geen Banana/Orange/Raspberry Pi of Intel NUC liggen die je ervoor kan misbruiken ??
Geen die 1000/1000 kunnen overnemen via VPN (ik heb wel toegang tot een VPN met die snelheid)
Poorten zijn helaas maar max 80/80mb (100 technisch gezien maarja.. die door een switch verliest ie gelijk t meeste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jensw19 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
Geen die 1000/1000 kunnen overnemen via VPN (ik heb wel toegang tot een VPN met die snelheid).
Om een beetje te gamen is dat niet nodig :)
Poorten zijn helaas maar max 80/80mb (100 technisch gezien maarja.. die door een switch verliest ie gelijk t meeste)
Als jij op je Switch bandbreedte verliest dan is er iets heel erg mis met je netwerk :?

Ik zou gewoon een willekeurig apparaat als VPN Router inzetten : Wat dan ook met 2 x LAN of WLAN+LAN desnoods is helemaal prima voor zoiets d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:29:
[...]

Om een beetje te gamen is dat niet nodig :)

[...]

Als jij op je Switch bandbreedte verliest dan is er iets heel erg mis met je netwerk :?

Ik zou gewoon een willekeurig apparaat als VPN Router inzetten : Wat dan ook met 2 x LAN of WLAN+LAN desnoods is helemaal prima voor zoiets d:)b
Het is geen Nintendo Switch he, tis gewoon zon tplink ethernet 10/100 switch 😂
Heb geen apparaat die als router kan dienen, want eigenlijk elk apparaat dat erop moet heeft ethernet nodig 🥲 maar komt later wel goed. Krijg als t goed is toch die nieuwe ONT deze week wat het probleem op zou moeten lossen, want qua bandbreedte is er weinig mis, het is echt puur de ping en latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:32:
Het is geen Nintendo Switch he, tis gewoon zon tplink ethernet 10/100 switch 😂
Weet ik :P
Heb geen apparaat die als router kan dienen, want eigenlijk elk apparaat dat erop moet heeft ethernet nodig 🥲 maar komt later wel goed.
Dat kan toch ook gewoon met een WLAN+LAN apparaat :P

WiFi als WAN gebruiken zal dan nog steeds beter werken dan klooien met het probleem dat je nu hebt :)
Krijg als t goed is toch die nieuwe ONT deze week wat het probleem op zou moeten lossen, want qua bandbreedte is er weinig mis, het is echt puur de ping en latency.
Succes dan maar alvast! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Sinds gisteren overgestapt van Ziggo naar Odido... Monteur kwam netjes op tijd langs en heeft alles geinstalleerd. Controle op internet, deed het meteen op volle snelheid.
Toen de monteur net weg was, merkte ik dat verlichting het niet meer deed, sommige apparaten niet aan internet verbonden konden worden... etc. blijkt de Zyxel EX5601-T1 maar 4 LAN apparaten te herkennen...
Bellen met de helpdesk levert niks op, krijg je alleen te horen dat je geen switch mag gebruiken... en dat 30 apparaten wel heel erg veel is...
Na een rondje zoeken op internet kwam ik erachter dat de firmware verourderd is.
Heb een hele dag moeten wachten tot de firmware zich automatisch geupdate heeft.

Toch maar een eigen router besteld zodat ik onafhankelijker ben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

DaDude schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:03:
blijkt de Zyxel EX5601-T1 maar 4 LAN apparaten te herkennen...
4 LAN apparaten? Nou ik heb toch wel meer apparaten via een switch aan dat ding hangen. 32 wifi apparaten per Wifi band (dus 2,4 en 5Ghz apart) klopt wel. Maar daar kom ik niet aan.

Eigen router is natuurlijk altijd mogelijk. Ik heb de T56 nog wel hangen maar heb mijn oude vertrouwde Asus klaarliggen mocht die Zyxel problemen gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
rvk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:12:
4 LAN apparaten? Nou ik heb toch wel meer apparaten via een switch aan dat ding hangen. 32 wifi apparaten per Wifi band (dus 2,4 en 5Ghz apart) klopt wel. Maar daar kom ik niet aan.
Blijft wel belachelijk eigenlijk. 32 wifi apparaten. Ik heb momenteel 47 apparaten in mijn wifi netwerk hangen en we zijn niet eens thuis, dus laptops en telefoons staan allemaal uit / zijn niet aanwezig. En heb 72 DHCP reserveringen in mijn router staan.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 28-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

rens-br schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:18:
[...]
Blijft wel belachelijk eigenlijk. 32 wifi apparaten. Ik heb momenteel 47 apparaten in mijn wifi netwerk hangen en we zijn niet eens thuis, dus laptops en telefoons staan allemaal uit / zijn niet aanwezig.
Ja, die Zyxel T56 met zijn aangepast firmware is zeker geen tweakers-router :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 20:35
Hallo,

Ik heb momenteel kon glasvezel 1000/1000 en ben aan het kijken naar andere providers.
Odido is financieel aantrekkelijk. Nu had ik nog 2 belangrijke vragen:
  1. kpn gebruikt nu een AoN verbinding, gebruikt odido deze ook bij 2000/2000?
  2. bij een 1 jarig abonnement, zijn de opties voor tv en internetsnelheid maandelijks aanpasbaar?
Hopelijk kan iemand me duidelijkheid geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Dutch-gabber schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:30:
Hallo,

Ik heb momenteel kon glasvezel 1000/1000 en ben aan het kijken naar andere providers.
Odido is financieel aantrekkelijk. Nu had ik nog 2 belangrijke vragen:
  1. kpn gebruikt nu een AoN verbinding, gebruikt odido deze ook bij 2000/2000?
  2. bij een 1 jarig abonnement, zijn de opties voor tv en internetsnelheid maandelijks aanpasbaar?
Hopelijk kan iemand me duidelijkheid geven.
2000/2000 wordt altijd geleverd over XGSPON, aangezien dit niet kan over AON met de techniek die nu in de PoP's hangt (max 1Gbit/s). Abonnementen zijn nog maandelijks aanpasbaar maar bij internetsnelheid verlagen verlies je je korting op nieuwe abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Dutch-gabber Elke provider die (in Nederland) een consumenten glasvezel sneller dan 1Gbps levert doet dit over XGS-PON. Maar dat maakt niets uit toch?

Je hebt kans dat je je korting kwijt raakt als je je abonnement aanpast. Sluit daarom af wat je wilt/nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:33
Kreeg vorige week dinsdag opeens een nieuw IP-adres toegewezen en vanmorgen weer een ander IP-adres.

Daarvoor was het al heel lang hetzelfde.

De DNS-records die naar mijn mailserver wijzen vinden dat niet zo leuk (heb daar wel een scriptje voor draaien, maar toch :X)

Ik hoop niet dat het vanaf nu "dinsdag, nieuw IP-adres dag" wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Mr Magic schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:
Kreeg vorige week dinsdag opeens een nieuw IP-adres toegewezen en vanmorgen weer een ander IP-adres.

De DNS-records die naar mijn mailserver wijzen vinden dat niet zo leuk (heb daar wel een scriptje voor draaien, maar toch :X)

Hoor wel vaker indd dat t ip constant wijzigt, vind het zelf jammer maarja.. 20 euro bij KPN om wel een statisch IP te hebben als het uiteindelijk hetzelfde netwerk hoeft voor mij dan ook weer niet :)
Had laatst nog rondgekeken of ik indd ook zo'n scriptje voor elkaar kon krijgen, maar tot nu toe nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

@Mr Magic zo spontaan zonder dat er onderhoud is geweest en/of je eigen modem uit is geweest? Zelf iig nog maar 1x een nieuw IP gekregen na een stroomstoring. In ieder geval voor zover ik weet. :+

Gelukkig weinig last wijzigingen gezien ik DDNS toepas via Cloudflare.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2025 15:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@Barre73 Mag ik jou eens een DM sturen? Wellicht dat jij dit weet of meer over kan zien?

Blijkbaar kan ik hier sindskort tot 8 Gbit kiezen met betere tarieven. Odido zegt dat dit gewoon via KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber, is rond 2012-2013 hier aangelegd) geleverd kan worden. Ik dacht altijd dat het via KPN NetwerkNL kon tot 1 gbit met hogere tarieven? Of is hier het een en het ander in veranderd tegenwoordig? Zie hier nu abo's staan tot 8 Gbit en 1 gbit voor 45 euro zonder aanbiedingen. ODF is hier wel bezig geweest binnen de gemeente in 2 dorpskernen maar niet bij ons in het dorp.

Is voor in de toekomst misschien wel aantrekkelijk om te switchen dan vanuit KPN om te overwegen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:05
gerbenp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:45:
@Barre73 Mag ik jou eens een DM sturen? Wellicht dat jij dit weet of meer over kan zien?

Blijkbaar kan ik hier sindskort tot 8 Gbit kiezen met betere tarieven. Odido zegt dat dit gewoon via KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber, is rond 2012-2013 hier aangelegd) geleverd kan worden. Ik dacht altijd dat het via KPN NetwerkNL kon tot 1 gbit met hogere tarieven? Of is hier het een en het ander in veranderd tegenwoordig? Zie hier nu abo's staan tot 8 Gbit en 1 gbit voor 45 euro zonder aanbiedingen. ODF is hier wel bezig geweest binnen de gemeente in 2 dorpskernen maar niet bij ons in het dorp.

Is voor in de toekomst misschien wel aantrekkelijk om te switchen dan vanuit KPN om te overwegen :).
Odido zal hun eigen apparatuur in de wijkcentrale hebben, die XGS-PON doet. Terwijl KPN's apparatuur AON doet. Voor het glasvezeldraadje maakt het niet uit. Die zal alleen even in de andere kast geprikt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Mr Magic schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:

vandaag ook ineens een nieuw ip, na meerdere jaren op hetzelfde ip adres gezeten te hebben :(. zal ik dan toch moeten automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:33
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Had laatst nog rondgekeken of ik indd ook zo'n scriptje voor elkaar kon krijgen, maar tot nu toe nog niet
Ligt er ook aan bij welke DNS/hosting provider je zit. Ik zit bij Porkbun en die hadden een Python scriptje om tegen hun API aan te babbelen.
D4NG3R schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:32:
@Mr Magic zo spontaan zonder dat er onderhoud is geweest en/of je eigen modem uit is geweest?
Ja zomaar spontaan. En dus twee keer in één week. Hopelijk was het toeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
Mr Magic schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Ligt er ook aan bij welke DNS/hosting provider je zit. Ik zit bij Porkbun en die hadden een Python scriptje om tegen hun API aan te babbelen.
In principe Ovh voor domein (voor nu nog iig) die hebben ook een API indd, maar ik zit zelf juist ook met firewalls op een VPS die ook gebaseerd zijn op mijn IP (die nu dus constant veranderd bij odido), daar zit ik meer mee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 20:35
jongetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:36:
@Dutch-gabber Elke provider die (in Nederland) een consumenten glasvezel sneller dan 1Gbps levert doet dit over XGS-PON. Maar dat maakt niets uit toch?

Je hebt kans dat je je korting kwijt raakt als je je abonnement aanpast. Sluit daarom af wat je wilt/nodig hebt.
Het "probleem" hiermee is dat de NTU waarschijnlijk wordt vervangen, en dat ik geen SFP module in mijn eigen router kan gebruiken (extra device op UPS)
Verder wilde ik proberen of ik profijt zou hebben van de 2gbit zonder er aan vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:07:
Hoor wel vaker indd dat t ip constant wijzigt, vind het zelf jammer maarja...
Ik vind het tot nu toe (vanaf eind Oktober t/m vandaag) helemaal prima en totaal niet zo irritant als bij Delta/Caiway gedurende de 5 jaar dat ik daar zat :)
20 euro bij KPN om wel een statisch IP te hebben als het uiteindelijk hetzelfde netwerk hoeft voor mij dan ook weer niet :)
Dat is gek...

Sinds wanneer is dat ?!

Ik heb 20 jaar lang hetzelfde IP adres bij KPN via xDSL gehad dat gewoon aan mijn Klantnummer was gekoppeld en heb begrepen dat ze dat ook later voor de IPv6 Prefix hebben gedaan :?

/EDIT :
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:12:
Odido voor mij nu rond de 40 (na 8mnd 55/mnd) kpn ligt op 60/mnd :)
Odido heeft geen ipv6 en (nog) geen static ips (tov ziggo, maar die zijn nog duurder als vaste klant) dus daar baseerde ik die 20 euro op :P
Ahh!!! Op die fiets! :P
Dutch-gabber schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:56:
Het "probleem" hiermee is dat de NTU waarschijnlijk wordt vervangen, en dat ik geen SFP module in mijn eigen router kan gebruiken (extra device op UPS).
Je kan toch zo'n Zaram module kopen :?

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 28-01-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:37:
[...]

In principe Ovh voor domein (voor nu nog iig) die hebben ook een API indd, maar ik zit zelf juist ook met firewalls op een VPS die ook gebaseerd zijn op mijn IP (die nu dus constant veranderd bij odido), daar zit ik meer mee eigenlijk
Voor je VPS zou je eens naar Tailscale kunnen kijken, dan kun je er nog bij ook als je IP is veranderd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Ik vind het tot nu toe (vanaf eind Oktober t/m vandaag) helemaal prima en totaal niet zo irritant als bij Delta/Caiway gedurende de 5 jaar dat ik daar zat :)

[...]

Dat is gek...

Sinds wanneer is dat ?!

Ik heb 20 jaar lang hetzelfde IP adres bij KPN via xDSL gehad dat gewoon aan mijn Klantnummer was gekoppeld en heb begrepen dat ze dat ook later voor de IPv6 Prefix hebben gedaan :?
Odido voor mij nu rond de 40 (na 8mnd 55/mnd) kpn ligt op 60/mnd :)
Odido heeft geen ipv6 en (nog) geen static ips (tov ziggo, maar die zijn nog duurder als vaste klant) dus daar baseerde ik die 20 euro op :P
Moet wel zeggen.. nu eerste week (ooit) op glasvezel, tot vandaag met een ONT update echt rampzalig geweest, wil eigenlijk nog niet eens beginnen over de ervaring met uitgelogde websites, en nog vervelender, de chaptchas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LafQmBCpzjNpijhvyY13muKV-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1hv7O7QS0hE04nxaYzW7Yyce.png?f=user_large worden steeds erger! Nog nooit dit soort dingen gehad bij Ziggo moet ik zeggen.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
theblindman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Voor je VPS zou je eens naar Tailscale kunnen kijken, dan kun je er nog bij ook als je IP is veranderd ;)
Toevallig heb ik al tailscale (door o.a de ONT problemen), zit t inderdaad nog uit te zoeken hoe ik dit nou het beste kan instellen, want wil niet per se gelijk via tailscale verbonden zijn op een exit node om dan toegang te krijgen, maar volgensmij kan dat gewoon zonder. Tis helaas tot nu toe nog niet duidelijk geweest hoe ik dan een IP van tailscale het beste kan gebruiken, want volgensmij verschillen die ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:12:
Moet wel zeggen.. nu eerste week (ooit) op glasvezel, tot vandaag met een ONT update echt rampzalig geweest, wil eigenlijk nog niet eens beginnen over de ervaring met uitgelogde websites, en nog vervelender, de chaptchas [Afbeelding] worden steeds erger!

Nog nooit dit soort dingen gehad bij Ziggo moet ik zeggen.. :'(
Dat is het plezier van een IP adres dat constant verandert... -O-

Dat soort shit had ik ook bij Delta/Caiway toen ze ineens CG-NAT gingen gebruiken :r

Hopelijk blijft je IP adres voortaan stabiel de komende tijd en ben je er na de eerste/laatste keer weer van af :)

Ook trouwens een mooi voorbeeld van de ellende die je absoluut NIET oplost door effe een DDNS Accountje ergens aan te maken zoals ik al een paar keer eerder heb gepost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Dat is het plezier van een IP adres dat constant verandert... -O-

Dat soort shit had ik ook bij Delta/Caiway toen ze ineens CG-NAT gingen gebruiken :r

Hopelijk blijft je IP adres voortaan stabiel de komende tijd en ben je er na de eerste/laatste keer weer van af :)

Ook trouwens een mooi voorbeeld van de ellende die je absoluut NIET oplost door effe een DDNS Accountje ergens aan te maken zoals ik al een paar keer eerder heb gepost :P
Ahja, ADHD :P
Die DDNS inderdaad.. moet ik nog eens in gaan verdiepen lol, thanks!
Weet ik ook gelijk weer waarom ik n mini pc had aangeschaft (raspberry pi's vind ik toch wat minder worden nu, idk wrm)

[ Voor 8% gewijzigd door Jensw19 op 28-01-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:01
Goedemorgen,

Vanaf 1 april krijg ik ook glasvezel van odido (overstap van coax delta......)

nu krijg ik morgen al een mediabox en vroeg mij af of deze ook los al te gebruiken is daar het in feite gewoon een android mediabox is.
(dus nog geen odido tv enzo maar wel youtube etcccc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dutch-gabber schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Het "probleem" hiermee is dat de NTU waarschijnlijk wordt vervangen, en dat ik geen SFP module in mijn eigen router kan gebruiken (extra device op UPS)
Verder wilde ik proberen of ik profijt zou hebben van de 2gbit zonder er aan vast te zitten.
Je krijgt een (andere) ONT. Als je naar Odido overstapt ga je altijd naar hun eigen netwerk indien aanwezig. Daardoor kunnen ze een scherpe prijs aanbieden, niets als ze over kpn spullen moeten leveren.
En zoveel energie kost die niet voor je UPS.

En anders moet je met xsgpon spf modules aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
  • Laatst online: 16-09 21:46
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Toevallig heb ik al tailscale (door o.a de ONT problemen), zit t inderdaad nog uit te zoeken hoe ik dit nou het beste kan instellen, want wil niet per se gelijk via tailscale verbonden zijn op een exit node om dan toegang te krijgen, maar volgensmij kan dat gewoon zonder. Tis helaas tot nu toe nog niet duidelijk geweest hoe ik dan een IP van tailscale het beste kan gebruiken, want volgensmij verschillen die ook :D
Als je al tailscale hebt, kan dat goed de reden van de captcha zijn.
Ik gebruik al een tijd een ipv6 tunnel, en dat geeft bij tijden hetzelfde probleem....
De tunnel is van hurricane, en bij hun op het forum staan een paar ideeën om het op te lossen:
https://forums.he.net/index.php?topic=4253.75 gaat over dat probleem

Deze daar https://forums.he.net/index.php?topic=4326.msg23420#msg23420 is een mogelijkheid om die ook voor google toe te passen.
Met adguard zou het ook op te lossen zijn: https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/discussions/4021
Heb zelf de laatste nog niet geprobeerd, momenteel gaat het weer beter...
Met een PiHole is hetzelfde ook mogelijk.

Mocht Vidoeland of iets dergellijks problemen geven kan dat daar ook mee opgelost worden.

Of tijdelijk tailscale uitzetten, kan ook altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00
DaDude schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:03:
Sinds gisteren overgestapt van Ziggo naar Odido... Monteur kwam netjes op tijd langs en heeft alles geinstalleerd. Controle op internet, deed het meteen op volle snelheid.
Toen de monteur net weg was, merkte ik dat verlichting het niet meer deed, sommige apparaten niet aan internet verbonden konden worden... etc. blijkt de Zyxel EX5601-T1 maar 4 LAN apparaten te herkennen...
Bellen met de helpdesk levert niks op, krijg je alleen te horen dat je geen switch mag gebruiken... en dat 30 apparaten wel heel erg veel is...
Na een rondje zoeken op internet kwam ik erachter dat de firmware verourderd is.
Heb een hele dag moeten wachten tot de firmware zich automatisch geupdate heeft.

Toch maar een eigen router besteld zodat ik onafhankelijker ben....
Heb je met die firmware update geen last meer? Dus met die max 4 LAN apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
jwbokx schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Als je al tailscale hebt, kan dat goed de reden van de captcha zijn.
Ik gebruik al een tijd een ipv6 tunnel, en dat geeft bij tijden hetzelfde probleem....
De tunnel is van hurricane, en bij hun op het forum staan een paar ideeën om het op te lossen:
https://forums.he.net/index.php?topic=4253.75 gaat over dat probleem

Deze daar https://forums.he.net/index.php?topic=4326.msg23420#msg23420 is een mogelijkheid om die ook voor google toe te passen.
Met adguard zou het ook op te lossen zijn: https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/discussions/4021
Heb zelf de laatste nog niet geprobeerd, momenteel gaat het weer beter...
Met een PiHole is hetzelfde ook mogelijk.

Mocht Vidoeland of iets dergellijks problemen geven kan dat daar ook mee opgelost worden.

Of tijdelijk tailscale uitzetten, kan ook altijd helpen.
Leukste wat ik meemaak hiermee is dat ik er met Tailscale (en eigen VPS) juist geen last van heb, maar heb er nu zoveel last van op het IP dat Odido mij heeft gegeven, hoop dat dit na een tijdje "ik ben geen bot" te doen het oplost, want die captchas worden steeds erger 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDK1Hp23f2AwcLRTpEnFI_aIADs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LDnRpxsvhdAmvx4FRDXFkw5n.jpg?f=user_large

Ik kreeg vanochtend bericht dat mijn probleem was opgelost en dat ze een goede meting hebben kunnen doen en inderdaad. Bekabeld ziet het er weer goed uit. Ruim 7 weken en veel te veel telefoontjes en monteurs om een probleem op te lossen in hun infra, maar het werkt weer.

Pagina: 1 ... 101 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen