Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00
nelizmastr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Ja dat stelt weinig voor. Dat gaat prima met de Zyxel routers van Odido.
Lees wel op die Odido community. Dat er wel problemen zijn met port forwarding. Zijn dat gewoon mensen die gewoon pech hebben?

Als ik dus een ftp servertje op wil zetten met die zyxel t-56. Zou dat eigenlijk probleemloos moeten lukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

jaaoie17 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Lees wel op die Odido community. Dat er wel problemen zijn met port forwarding. Zijn dat gewoon mensen die gewoon pech hebben?

Als ik dus een ftp servertje op wil zetten met die zyxel t-56. Zou dat eigenlijk probleemloos moeten lukken?
Ligt eraan wat voor FTP. Gewone onversleutelde FTP over poort 21 zonder certificaat zou ik niet hosten op je thuisnetwerk, gebruik daar een VPN voor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gerbenp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:45:
@Barre73 Mag ik jou eens een DM sturen? Wellicht dat jij dit weet of meer over kan zien?

Blijkbaar kan ik hier sindskort tot 8 Gbit kiezen met betere tarieven. Odido zegt dat dit gewoon via KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber, is rond 2012-2013 hier aangelegd) geleverd kan worden. Ik dacht altijd dat het via KPN NetwerkNL kon tot 1 gbit met hogere tarieven? Of is hier het een en het ander in veranderd tegenwoordig? Zie hier nu abo's staan tot 8 Gbit en 1 gbit voor 45 euro zonder aanbiedingen. ODF is hier wel bezig geweest binnen de gemeente in 2 dorpskernen maar niet bij ons in het dorp.

Is voor in de toekomst misschien wel aantrekkelijk om te switchen dan vanuit KPN om te overwegen :).
Je vraag was al min of meer beantwoord zag ik. Inderdaad kan Odido op heel veel aansluitingen van KPN Netwerk gewoon via hun eigen apparatuur in de PoP leveren. En dan kom je op die 8Gbit abonnementen.
Bij nieuwe projecten sinds 2021 komt dat al bijna niet meer voor want die projecten zijn/worden gebouwd met straatkasten en splitters waardoor er nog maar 1 operator actieve apparatuur kan gebruiken vanuit de hoofdcentrale. En dat is KPN zelf. En Odido moet in die gevallen dus via KPN WBA leveren.
In jouw geval zal er dus nog een reguliere PoP van KPN Netwerk in de wijk staan waar jouw aansluiting op uit komt. En waar Odido jouw vezeltje kan patchen op hun (XGS-PON) apparatuur in die PoP.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
nelizmastr schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Ligt eraan wat voor FTP. Gewone onversleutelde FTP over poort 21 zonder certificaat zou ik niet hosten op je thuisnetwerk, gebruik daar een VPN voor.
Wel versleuteld op poort 2121 en passive mode op poort 65000. Het ging me er meer om dat het gewoon werkt. Ik zet hem nooit lang aan.

Hoe doe je dat via vpn dan? Heb zelf Pia dan kun je maar 1 port forwarden en dat is te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jaaoie17 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Wel versleuteld op poort 2121 en passive mode op poort 65000. Het ging me er meer om dat het gewoon werkt. Ik zet hem nooit lang aan.

Hoe doe je dat via vpn dan? Heb zelf Pia dan kun je maar 1 port forwarden en dat is te weinig.
Geen troep vpn dienst maar zelf een vpn server op je netwerk hosten en een client op je telefoon/laptop om buiten de deur bij je lokale netwerk te komen. Bijv. Openvpn, wireguard of tailscale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Ik heb sinds kort Odido en probeer een aantal apps achter een pincode te krijgen, kan nergens vinden hoe ik dit moet doen. Ook heb ik gezocht op app lock in de playstore, maar de meeste apps kan ik niet installeren.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nou...

Zit ik net vrolijk te vertellen hoe je IP adres niet al te vaak verandert @ nero355 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ja hoor : Krijg ik vanwege per e-mail aangekondigd onderhoud ineens een totaal ander IP adres in een ander subnet :P

LOL! _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
nero355 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:49:
Nou...

Zit ik net vrolijk te vertellen hoe je IP adres niet al te vaak verandert @ nero355 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ja hoor : Krijg ik vanwege per e-mail aangekondigd onderhoud ineens een totaal ander IP adres in een ander subnet :P

LOL! _O- :+
Hier geen e-mail ontvangen, maar wel na 3 maanden hetzelfde ip-adres gehad hebbende vandaag een nieuw ip-adres.

En het ergste is dat als ik op mijn muziekforum(Elektronauts) wil inloggen, dan krijg ik de melding dat ik met dit nieuw ip-adres niet kan/mag inloggen. Even mijn NordVPN lokaal opgestart met een NL server en toen lukte het wel. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Moet je effe aanzetten op de Odido website nadat je inlogt ;)
En het ergste is dat als ik op mijn muziekforum(Elektronauts) wil inloggen, dan krijg ik de melding dat ik met dit nieuw ip-adres niet kan/mag inloggen.

Even mijn NordVPN lokaal opgestart met een NL server en toen lukte het wel. 8)7
Hmm...

Klinkt als Geo-IP data die niet klopt of in ieder geval iets mee mis is gegaan ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
nero355 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Moet je effe aanzetten op de Odido website nadat je inlogt ;)

Ga ik doen, thanks!

[...]

Hmm...

Klinkt als Geo-IP data die niet klopt of in ieder geval iets mee mis is gegaan ?!

Daar lijkt het inderdaad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
nelizmastr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:17:
[...]

Geen troep vpn dienst maar zelf een vpn server op je netwerk hosten en een client op je telefoon/laptop om buiten de deur bij je lokale netwerk te komen. Bijv. Openvpn, wireguard of tailscale.
Als ik verder geen vpn gebruik en wat ik nu al doe via het Platinum-7840 modem. En dan later via de Zyxel T-56. Modem op poort 2121 en passive mode op poort 65000. Dan gaat dit toch gewoon werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jaaoie17 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Als ik verder geen vpn gebruik en wat ik nu al doe via het Platinum-7840 modem. En dan later via de Zyxel T-56. Modem op poort 2121 en passive mode op poort 65000. Dan gaat dit toch gewoon werken?
Alleen de poort veranderen is security through obscurity. Zet gewoon FTPS aan met een certificaat. Mag ook een gratisch let's encrypt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 01:36
Ik heb sinds een paar maanden een packetloss probleem bij Odido AON glasvezel 100mbit/100mbit (op KPN netwerk) i.c.m. Ubiquiti UDM Pro met SFP+ module

Elke avond krijg ik omstreeks middernacht de melding van packetloss en krijg critical warnings over mijn WAN aansluiting. Eigenlijk heeft dit jaren goed gefunctioneerd zonder problemen. Echter de laatste maanden heb ik deze "storing".

Omdat ik eigenlijk nooit klachten verneem, nooit echt willen oplossen. Echter deze meldingen worden nu toch wel irrirtant.

Hardware:
- Ubiquiti UDM Pro
- FS.com SFP+ module --> Generic Compatible 1000BASE-BX
BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX
20km DOM LC SMF Transceiver
Module

Verder zie de 2 screenshots voor mijn connectiedrops. 1 screen met de warnings. De andere screen met de normale verbindingen (en melding van packetloss).

Iemand tevens dit soort klachten met Odido al dan niet gecombineerd met Unifi?
Reboot, SFP+ module erin/eruit werkt niet. Ik heb niets aangepast aan de setup. Het probleem kwam ineens opzetten en nooit meer weggegaan :S

Omgeving: Hengelo-Zuid (OV).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvFp1-jRpJBhlfNZKYVFlElcl4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ixf7vs4PZHw39CwvdM4tEneD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGYmfs8R48qB7UZPd-PaSgPyJBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yo7WyZEZD19tUYvcDga5hsdX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door thestiffmeister op 30-01-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

thestiffmeister schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:32:
Ik heb sinds een paar maanden een packetloss probleem bij Odido AON glasvezel 100mbit/100mbit (op KPN netwerk) i.c.m. Ubiquiti UDM Pro met SFP+ module

Elke avond krijg ik omstreeks middernacht de melding van packetloss en krijg critical warnings over mijn WAN aansluiting. Eigenlijk heeft dit jaren goed gefunctioneerd zonder problemen. Echter de laatste maanden heb ik deze "storing".

Omdat ik eigenlijk nooit klachten verneem, nooit echt willen oplossen. Echter deze meldingen worden nu toch wel irrirtant.

Hardware:
- Ubiquiti UDM Pro
Module

Verder zie de 2 screenshots voor mijn connectiedrops. 1 screen met de warnings. De andere screen met de normale verbindingen (en melding van packetloss).

Met een 20km transceiver heb je iig licht zat tot aan de OLT :+

Heb je de UDM op de nieuwste 4.x firmware draaien? In ‘t verleden waren er nog wel eens bugs met onjuiste packet loss meldingen op oudere 1.x/2.x firmware.

Heb je de packet loss ook zelf ervaren of is het alleen je router die erover mekkert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thestiffmeister
nelizmastr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Met een 20km transceiver heb je iig licht zat tot aan de OLT :+

Heb je de UDM op de nieuwste 4.x firmware draaien? In ‘t verleden waren er nog wel eens bugs met onjuiste packet loss meldingen op oudere 1.x/2.x firmware.

Heb je de packet loss ook zelf ervaren of is het alleen je router die erover mekkert?
haha heb de zonnebril ook op ;)
Anyway, ik draai 4.1.13 irmware op de Unifi en installeer eigenlijk gelijk de nieuwe updates.

Ik ervaar geen problemen thuis, maar kan nog die ping metingen gaan doen. Maar voor de rest geen issues.

Router mekkert er idd. over en het gekke is dat deze melding steeds 1 minuut in de tijd opschuift (zie screenshots). Wellicht een bug idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

Hardware:
- Ubiquiti UDM Pro
Module

Reboot, SFP+ module erin/eruit werkt niet. Ik heb niets aangepast aan de setup. Het probleem kwam ineens opzetten en nooit meer weggegaan :S

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien de hoge bandbreedte piek in het blauw denk ik dat je de lijn volledig gebruikt bijvoorbeeld door backups die rond deze tijd lopen? De trigger staat heel scherp bij UniFi voor packetloss, eigen data kan de trigger al doen afgaan zeker op een 100/100Mbit lijn je meting laat 97Mbps zien over een langere tijd daarmee overboek je de lijn zeker tot 100Mbps + in een korter tijdsframe.

Je kunt Smart Queues bekijken om met QoS een buffer te creëren. Of throttling toepassen op je backupjobs, je kunt met UniFi wel achterhalen welk device deze data genereert.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 31-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thestiffmeister
stormfly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Gezien de hoge bandbreedte piek in het blauw denk ik dat je de lijn volledig gebruikt bijvoorbeeld door backups die rond deze tijd lopen? De trigger staat heel scherp bij UniFi voor packetloss, eigen data kan de trigger al doen afgaan zeker op een 100/100Mbit lijn je meting laat 97Mbps zien over een langere tijd daarmee overboek je de lijn zeker tot 100Mbps + in een korter tijdsframe.

Je kunt Smart Queues bekijken om met QoS een buffer te creëren. Of throttling toepassen op je backupjobs, je kunt met UniFi wel achterhalen welk device deze data genereert.
AH! dat zou inderdaad kunnen zijn, inderdaad enkele CRONjobs lopen rond die tijd (ik heb daar niet zo aan gedacht zeg). Anyway, ik ga daar nog eens mee aan de slag.

Het is gewoon irritant dat de Unifi app gewoon een rode statusbalk tegenwoordig laat zien welke gewoon "in your face is". Ik zal eens kijken naar de SMARTqueues, dank voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
jaaoie17 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Heb je met die firmware update geen last meer? Dus met die max 4 LAN apparaten.
Met firmware update was alles opgelost. Maar toch bizar dat a) het een hele dag moet duren voordat er een update komt die de router bruikbaar maakt b) de helpdesk dit niet weet.

Overigens heb ik nu dus een eigen router, (TP-Link ER605), werkt toch fijner en ben ik onafhankelijker bij een volgende overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

thestiffmeister schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:47:
Het is gewoon irritant dat de Unifi app gewoon een rode statusbalk tegenwoordig laat zien welke gewoon "in your face is".
Uninstall dat ding en leef in vrede zonder al die domme meldingen zou ik zeggen! :)

Ubiquiti UniFi en firmware/software updates die gekke dingen doen is genoeg over geschreven...

Het is dat ik hun In Wall Accesspoints zo geweldig vind, maar al het andere hoeft niet meer van mij en de Router heeft er al aan moeten geloven toen die EOL ging : Er staat nu een DIY Router lekker alles te regelen :Y) 8) :*) d:)b

Mooi simpel voorbeeld van onnodige meldingen :
Er staat een UAP-AC-M buiten in Outdoor Mode (Die ik trouwens verder ook wel heel erg tof vind!) en dus ook met DFS Channels op 5 GHz in gebruik.
Vervolgens wordt er een ¨Radar Scan" gedetecteerd (En dan is het nog maar de vraag of het een echte is en wel echt plaats heeft gevonden...) en krijg je daar af en toe een melding van.

Dan denk ik bij mezelf :
Dat kan je toch ook verwachten in die situatie ?!
Waarom überhaupt een melding van geven als er ook 2.4 GHz actief is en eventuele Clients gewoon door zullen gaan met communiceren met de Accesspoint :? 8)7

Kan je trouwens ook uitschakelen, maar toch... "Use your head!" zoals ze tegenwoordig hip zeggen op het web @ Ubiquiti :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:11:

Mooi simpel voorbeeld van onnodige meldingen :
Er staat een UAP-AC-M buiten in Outdoor Mode (Die ik trouwens verder ook wel heel erg tof vind!) en dus ook met DFS Channels op 5 GHz in gebruik.
Vervolgens wordt er een ¨Radar Scan" gedetecteerd (En dan is het nog maar de vraag of het een echte is en wel echt plaats heeft gevonden...) en krijg je daar af en toe een melding van.
Interessant dat DFS op 5GHz en radar detection, had er nog nooit van gehoord dus even gezocht maar blijkbaar verplicht in Europa om radar niet te storen vastgelegd in ETSI requirements for radar datection
Wordt dat aangezet zodra je Outdoor Mode selecteert?
(ik moet ook nog een AP in mijn tuin gaan ophangen dus alvast goed om te weten, hier vliegen constant vliegtuigen over voor de landing dus mogelijk doen die iets met radar)
Vond dit wel verhelderend artikelen:
Dan denk ik bij mezelf :
Dat kan je toch ook verwachten in die situatie ?!
Hoe bedoel je dat je dat kan verwachten, zit er een actieve radar bij jou in de buurt? Of bedoel je dat false positives hierop onvermijdelijk zijn?

Indien het eerste dan zou ik het inderdaad snel uit zetten maar snap wel dat Ubiquiti die melding standaard aan zet want als je het niet weet wordt je er tenminste op geattendeerd.
En bij FP’s ook want het is blijkbaar moeilijk goed te detecteren en als je zeker weet na dat er geen radar in de buurt is na er op attent te zijn gemaakt door een paar van die meldingen is het ook fijn dat het standaard aan staat.
Waarom überhaupt een melding van geven als er ook 2.4 GHz actief is en eventuele Clients gewoon door zullen gaan met communiceren met de Accesspoint :? 8)7
Vanwege bovenstaande lijkt me, dat je het tenminste realiseert dat het gebeurt.
Als je clients steeds schijnbaar willekeurig van 5GHz naar 2,4GHz overschakelen en je krijgt er geen melding van kan ik me goed voorstellen dat mensen de apparatuur gaan verdenken en onterecht denken dat het niet goed werkt of erger nog dat het waardeloze AP’s zijn.
Kan je trouwens ook uitschakelen, maar toch... "Use your head!" zoals ze tegenwoordig hip zeggen op het web @ Ubiquiti :P :+
Ik kan er trouwens wel inkomen dat je het een overbodige melding vindt als je precies weet hoe het zit.
Had ik inderdaad ook met bovenstaande DHCP auto-scaling melding in mijn ubiquiti log:
Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024
Want uiteraard loop je snel uit je DHCP scope als je een /30 subnet definieert ;)
Maar toch bedankt voor de tip, Ubiquiti! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 02-02-2025 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Vliegvlug schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Interessant dat DFS op 5GHz en radar detection, had er nog nooit van gehoord dus even gezocht maarblijkbaar verplicht in Europ om radar niet te storen vastgelegd in ETSI requirements for radar datection
(ik moet ook nog een AP in mijn tuin gaan ophangen dus alvast goed om te weten, hier vliegen constant vliegtuigen over voor de landing dus mogelijk doen die iets met radar)
Vond dit wel verhelderend artikelen:[...]

Hoe bedoel je dat je dat kan verwachten, zit er een actieve radar bij jou in de buurt? Of bedoel je dat false positives hierop onvermijdelijk zijn?

Indien het eerste dan zou ik het inderdaad snel uit zetten maar snap wel dat Ubiquiti die melding standaard aan zet want als je het niet weet wordt je er tenminste op geattendeerd.
En bij FP’s ook want het is blijkbaar moeilijk goed te detecteren en als je zeker weet na dat er geen radar in de buurt is na er op attent te zijn gemaakt door een paar van die meldingen is het ook fijn dat het standaard aan staat.

[...]

Als je clients steeds schijnbaar willekeurig van 5GHz naar 2,4GHz overschakelen en je krijgt er geen melding van kan ik me goed voorstellen dat mensen de apparatuur gaan verdenken en onterecht denken dat het niet goed werkt of erger nog dat het waardeloze AP’s zijn.

[...]

Ik kan er trouwens wel inkomen dat je het een overbodige melding vindt als je precies weet hoe het zit.
Had ik inderdaad ook met bovenstaande DHCP auto-scaling melding in mijn ubiquiti log:
[Afbeelding: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024]
Want uiteraard loop je snel uit je DHCP scope als je een /30 subnet definieert ;)
DFS: Geldt alleen op bepaalde 5GHz kanalen, het zou altijd aan moeten staan (verplichting). Ik had er in huis regelmatig last van op kanalen boven de 100, vermoedelijk vanwege een in t (radio) zicht staande weerradar. Sinds ik de router & repeaters/accesspoints allemaal op kanaal 52 heb ingesteld heb ik nergens meer last van. Het voordeel van een vast ingesteld kanaal is dat verbindingen stabieler zijn en overpakken tussen accesspoint ook veel soepeler lijkt te gaan. Ik heb wel t voordeel dat ik hier (totaal) maar 2 wifi netwerken van "anderen" detecteer en dus prima een vast kanaal kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-08 08:26
Sinds een week of twee ook last van enorme latency. Ik speel geen videospellen, maar merk het zelfs met het laden van website en andere connecties naar buiten. Erg irritant. De snelheid is prima maar de ping dus niet.

Heb geen VPN of speciale firewalls. De ONT is die van Genesis en natuurlijk de Zyxel T-56. Veel gelezen over dat de nieuwe Nokia ONT toch beter werken. Jammer want deze ONT is voor de zomer vorig jaar door KPN vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vliegvlug schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:17:
Interessant dat DFS op 5GHz en radar detection, had er nog nooit van gehoord dus even gezocht maar blijkbaar verplicht in Europa om radar niet te storen vastgelegd in ETSI requirements for radar datection

Yup! :)
Ik moet ook nog een AP in mijn tuin gaan ophangen dus alvast goed om te weten, hier vliegen constant vliegtuigen over voor de landing dus mogelijk doen die iets met radar
Het kan met zowel vliegverkeer als een weerradar te maken hebben, maar daar krijg je dan weer geen informatie over... :+
Ik bedoel dat als je met een aanloopje tegen een muur aan knalt dat er dan echt niet iemand hoeft te zeggen dat je zojuist pijn hebt geleden : Dat is logisch :)
Een flinke eenmalige melding op het moment dat je die instellingen toepast was ook prima geweest :)
Die mensen horen IMHO niet met Prosumer/MKB/Low end Enterprise spul te knoeien :)

[Afbeelding: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024]
Dat dus! :D
DjoeC schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:50:
DFS: Geldt alleen op bepaalde 5GHz kanalen, het zou altijd aan moeten staan (verplichting). Ik had er in huis regelmatig last van op kanalen boven de 100, vermoedelijk vanwege een in t (radio) zicht staande weerradar. Sinds ik de router & repeaters/accesspoints allemaal op kanaal 52 heb ingesteld heb ik nergens meer last van. Het voordeel van een vast ingesteld kanaal is dat verbindingen stabieler zijn en overpakken tussen accesspoint ook veel soepeler lijkt te gaan. Ik heb wel t voordeel dat ik hier (totaal) maar 2 wifi netwerken van "anderen" detecteer en dus prima een vast kanaal kan gebruiken.
Op 5 GHz Indoor kan je schuiven en doen afhankelijk of je 20/40/80/160/320 MHz wijde kanalen gebruikt, maar op het moment dat je Outdoor Mode (!! Verplicht !!) inschakelt omdat het ding buiten staat dan kan je niet lager dan DFS Channel 100 instellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:55

Hardware:
- Ubiquiti UDM Pro
Module

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, maar dan met de officiele unifi SFP+ module omgeving Eindhoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU1WfsOUnvCdMtw7ZiAz-6fkL04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwENyg1Wuf6vJ5ElrF41NAf5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door easy-cloud op 02-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:15
easy-cloud schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Hier hetzelfde, maar dan met de officiele unifi SFP+ module omgeving Eindhoven.

[Afbeelding]
Ik krijg die melding op mijn Cloud Gateway Max als ik met de ingebouwde VPN client zit te pielen. Keer pauzeren of juist hervatten doet dit fenomeen verschijnen.

Dit is trouwens via Delta XGS-PON met de Nokia ONT.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaffeh op 02-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metoru
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-02 19:14
Hi Allen,

Ik loop al een aantal weken tegen hetzelfde ding aan, namelijk: Elke dag moet ik de mediaconverter en de router (eigen router; Deco XE75 dus Odido wil niets doen) opnieuw opstarten.
Wat gebeurd er namelijk? Het internet valt terug van 1gbps naar 100mbps.

Zodra ik de mediaconverter opnieuw opstart samen met de router springt hij gewoon weer naar 960mpbs. Een aantal uur of de volgende dag begint het weer opnieuw. Ik had dit vroeger (met een Zyxel Router van Odido), daarna besloten mijn eigen XE75 te installeren, nu begint het gedonder weer.

Enig idee wat hier gebeurd?

Thanks alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47
Vannacht ook dezelfde korte disconnect gehad (kan ook toevallig onderhoud zijn geweest.) Hier ODF netwerk met huawei ONT.

Wat me wel opvalt is dat mijn automatische speedtest om 05:00 een snelheid van 500-800 down en 500-600 up geeft en ik overdag altijd gewoon netjes de 940 mbit haal (heb een gbit abbo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Laatst online: 16:15
saikol schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
Vannacht ook dezelfde korte disconnect gehad (kan ook toevallig onderhoud zijn geweest.) Hier ODF netwerk met huawei ONT.

Wat me wel opvalt is dat mijn automatische speedtest om 05:00 een snelheid van 500-800 down en 500-600 up geeft en ik overdag altijd gewoon netjes de 940 mbit haal (heb een gbit abbo)
https://community.odido.n...oud-op-ons-netwerk-364237

Er is onderhoud geweest en er zit nog wat aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Metoru schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
Hi Allen,

Ik loop al een aantal weken tegen hetzelfde ding aan, namelijk: Elke dag moet ik de mediaconverter en de router (eigen router; Deco XE75 dus Odido wil niets doen) opnieuw opstarten.
Wat gebeurd er namelijk? Het internet valt terug van 1gbps naar 100mbps.

Zodra ik de mediaconverter opnieuw opstart samen met de router springt hij gewoon weer naar 960mpbs. Een aantal uur of de volgende dag begint het weer opnieuw. Ik had dit vroeger (met een Zyxel Router van Odido), daarna besloten mijn eigen XE75 te installeren, nu begint het gedonder weer.

Enig idee wat hier gebeurd?

Thanks alvast :)
UTP kabel tussen de media converter en router vervangen en als dat niet helpt router van Odido terug zetten. En als die hetzelfde doet zal het in de media converter zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:33
Metoru schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:

Elke dag moet ik de mediaconverter en de router (eigen router; Deco XE75 dus Odido wil niets doen) opnieuw opstarten. Het internet valt terug van 1gbps naar 100mbps.
Ik heb dit tot nu toe eenmalig gehad, ik heb Odido via Delta met een Nokia mediaconverter.

Delta is bij mij de partij die de mediaconverter middels provisioning instelt, hier ging iets fout. Na een re-provisioning door / via de helpdesk ging het weer goed.

Mogelijk gaat er bij jou met provisioning door de betreffende partij iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Luke the Duke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Ik heb dit tot nu toe eenmalig gehad, ik heb Odido via Delta met een Nokia mediaconverter.

Delta is bij mij de partij die de mediaconverter middels provisioning instelt, hier ging iets fout. Na een re-provisioning door / via de helpdesk ging het weer goed.

Mogelijk gaat er bij jou met provisioning door de betreffende partij iets niet goed?
Wat jij omschrijft klinkt als totaal iets anders. Of was een reboot bij jouw voldoende om het probleem tijdelijk op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
Hier sinds eergisteren ineens offline. Morgenochtend monteur want moet nog tot maandag online zijn bij Odido. Gisteren prepaid sim gehaald die ik vergoed krijg en voucher unlimited gekregen.

Het lijkt wel alsof via de mast sneller gaat als wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke the Duke
bjusterbaarlik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Wat jij omschrijft klinkt als totaal iets anders. Of was een reboot bij jouw voldoende om het probleem tijdelijk op te lossen?
Nee een reboot hielp niet, hij moest vanuit het netwerk opnieuw ingesteld worden middels provisioning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Luke the Duke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Nee een reboot hielp niet, hij moest vanuit het netwerk opnieuw ingesteld worden middels provisioning.
Ja dat verwachte ik al. Dus totaal ander probleem dan dat hij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Weet iemand hier of Odido inmiddels al een Fritzbox rechtstreeks op de Fiber accepteert zonder gebruik van de bijgeleverde ONT?

Elke keer dat ik naar de helpdesk bel dan zeggen ze me toe terug te bellen en vervolgens een week later is er nooit een notitie gemaakt in het systeem. Ben zelf een beetje klaar met deze partij en mochten ze dit inmiddels NOG steeds niet ondersteunen dan weet ik voldoende en zeg ik per direct op daar.

Edit: Moment van posten reboot het Odido modem weer uit zichzelf. Vervolgens is er geen verbinding mogelijk tot de Web-Interface.

[ Voor 13% gewijzigd door Dracoz op 05-02-2025 19:32 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dracoz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:29:
Weet iemand hier of Odido inmiddels al een Fritzbox rechtstreeks op de Fiber accepteert zonder gebruik van de bijgeleverde ONT?

Elke keer dat ik naar de helpdesk bel dan zeggen ze me toe terug te bellen en vervolgens een week later is er nooit een notitie gemaakt in het systeem. Ben zelf een beetje klaar met deze partij en mochten ze dit inmiddels NOG steeds niet ondersteunen dan weet ik voldoende en zeg ik per direct op daar.
Zo te zien op het forum van Odido kan het ondertussen een klein jaartje bij XGS-PON.
https://community.odido.n...566/eigen-ont-gpon-360383

Odido gebruikt natuurlijk wel verschillende netwerken, KPN, Delta en ODF zijn de drie grootste hiervan. Dus kan zijn dat op het ene netwerk het beter werkt met sommige apparatuur dan op het andere.
Edit: Moment van posten reboot het Odido modem weer uit zichzelf. Vervolgens is er geen verbinding mogelijk tot de Web-Interface.
Wat noem jij het modem? Bedoel je daar de router mee? Of juist de ONT wat nog het meest op een modem lijkt. Als de router het probleem is kan Odido altijd een andere opsturen, maar eigen router gebruiken kan sowieso altijd simpel zonder tussenkomst van de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
bjusterbaarlik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Zo te zien op het forum van Odido kan het ondertussen een klein jaartje bij XGS-PON.
https://community.odido.n...566/eigen-ont-gpon-360383

Odido gebruikt natuurlijk wel verschillende netwerken, KPN, Delta en ODF zijn de drie grootste hiervan. Dus kan zijn dat op het ene netwerk het beter werkt met sommige apparatuur dan op het andere.

[...]

Wat noem jij het modem? Bedoel je daar de router mee? Of juist de ONT wat nog het meest op een modem lijkt. Als de router het probleem is kan Odido altijd een andere opsturen, maar eigen router gebruiken kan sowieso altijd simpel zonder tussenkomst van de provider.
Tof ik zal ff in dat topic duiken m.b.t. eigen ONT.

Verder, sorry ik zal ff juiste terminologie gebruiken, met modem bedoelde ik inderdaad de Zyxel T-54 router. Die ze overigens zelf een MODEM noemen maar goed.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dracoz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Tof ik zal ff in dat topic duiken m.b.t. eigen ONT.

Verder, sorry ik zal ff juiste terminologie gebruiken, met modem bedoelde ik inderdaad de Zyxel T-54 router. Die ze overigens zelf een MODEM noemen maar goed.
Odido snapt het zelf idd ook niet, dat klopt. :p Al is de Zyxel T-54 dan wel weer een modem en router in één. Alleen het hele modem deel, de DSL, gebruik jij dan weer niet met glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25

rvk

Dracoz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:29:
Elke keer dat ik naar de helpdesk bel dan zeggen ze me toe terug te bellen en vervolgens een week later is er nooit een notitie gemaakt in het systeem.
Even ter info... Bij Odido moet je niets regelen met of vragen aan de telefonische helpdesk. Die zijn gewoon niet capabel. Je kunt dingen beter regelen via de community. De telefonische helpdesk is vele malen slechter dan die van Ziggo en vele andere providers (en dat wil wat zeggen). De community aan de andere kant (en de gebruikers daar) hebben veel meer kennis en krijgen dingen ook gedaan. Het enige wat je moet regelen via de helpdesk is korting bij een verlenging (omdat ze daar niet doen via de community).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
rvk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Even ter info... Bij Odido moet je niets regelen met of vragen aan de telefonische helpdesk. Die zijn gewoon niet capabel. Je kunt dingen beter regelen via de community. De telefonische helpdesk is vele malen slechter dan die van Ziggo en vele andere providers (en dat wil wat zeggen). De community aan de andere kant (en de gebruikers daar) hebben veel meer kennis en krijgen dingen ook gedaan. Het enige wat je moet regelen via de helpdesk is korting bij een verlenging (omdat ze daar niet doen via de community).
ik heb wel degelijk ervaren soms dat men mij kon helpen, maar wel herkenbaar van het terugbellen wat onlangs niet is gebeurd. Ben in het verleden wel teruggebeld, maar toen was het nog t-mobile meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Wens
Ik wil graag mijn smart tv (en mogelijk ook console) bedraad aansluiten op internet in de huiskamer, echter loopt er nu door de kruipruimte maar 1 UTP kabel die nodig is voor het iptv signaal van de TV box.

Oplossing?
Ik lees op het Odido forum dat het "tegenwoordig" niet meer nodig omdat het Vlan 300 signaal niet meer apart is maar gewoon in het standaard internet signaal verwerkt zit.

Vraag
Kan ik dus gewoon een switch bij mijn tv plaatsen waarbij 1 kabel naar de TV box loopt, en de rest van de switch voor internet te gebruiken is en/of moet ik hier nog een speciale switch voor kopen? Bijvoorbeeld de netgear GS105E die IGMP snooping ondersteund? En ondersteund mijn 4 jaar oude tv box dit dan ook? Want ontwikkelingen gaan hard, maar "tegenwoordig" is wel vrij abstract.

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56

pinda powerrr

Slow down...

Mielmania schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:50:
Wens
Ik wil graag mijn smart tv (en mogelijk ook console) bedraad aansluiten op internet in de huiskamer, echter loopt er nu door de kruipruimte maar 1 UTP kabel die nodig is voor het iptv signaal van de TV box.

Oplossing?
Ik lees op het Odido forum dat het "tegenwoordig" niet meer nodig omdat het Vlan 300 signaal niet meer apart is maar gewoon in het standaard internet signaal verwerkt zit.

Vraag
Kan ik dus gewoon een switch bij mijn tv plaatsen waarbij 1 kabel naar de TV box loopt, en de rest van de switch voor internet te gebruiken is en/of moet ik hier nog een speciale switch voor kopen? Bijvoorbeeld de netgear GS105E die IGMP snooping ondersteund? En ondersteund mijn 4 jaar oude tv box dit dan ook? Want ontwikkelingen gaan hard, maar "tegenwoordig" is wel vrij abstract.
Elke "domme" switch werkt. Je hoeft niks aan te passen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 21:30
@Mielmania Je hebt geen speciale switch nodig. Als je een geen hebt liggen is de goedkoopste oplossing waarschijnlijk de LS1005G bij de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Zelfs deze eenvoudige en goedkope switch is meer dan voldoende

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
bjusterbaarlik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:33:
[...]

Ja dat verwachte ik al. Dus totaal ander probleem dan dat hij heeft.
Ik heb nooit gezegd dat het hetzelfde probleem zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Luke the Duke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat het hetzelfde probleem zou zijn.
Je gaf aan dat je het ook hebt gehad, maar dat heb je dus niet. Wat jij had was iets heel anders.
Luke the Duke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
bjusterbaarlik schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Je gaf aan dat je het ook hebt gehad, maar dat heb je dus niet. Wat jij had was iets heel anders.
[...]
Misschien heb ik het voor sommigen niet duidelijk verwoord maar het is ook maar net wat je er uithaalt:

Ik lees in de originele post "Het internet valt terug van 1gbps naar 100mbps".

Ik reageer met "Ik heb dit tot nu toe eenmalig gehad", en de suggestie "Mogelijk gaat er bij jou met provisioning door de betreffende partij iets niet goed"

Zo duidelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005

ja3

Ik heb sinds 1 januari ook de inflatiecorrectie van Odido gehad (nu is het 8gbit abonnement + klantkorting 82,72 bij mij ipv 80 euro). Het vreemde is dat ik wel mijn abonnement naar beneden kan bijstellen voor de prijs die het zonder inflatiecorrectie was. Ook bij nieuwe abonnementen lijkt er helemaal geen prijsverhoging doorgevoerd?
Dus volgens mij is het handigste om even het pakket naar beneden bij te stellen of zie ik het verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu7rAW-5Fr7ZtdbPkyZDT1fola4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nW1gBaxoh1AD4BNb0zkBBmBz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
ja3 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:43:
Ik heb sinds 1 januari ook de inflatiecorrectie van Odido gehad (nu is het 8gbit abonnement + klantkorting 82,72 bij mij ipv 80 euro). Het vreemde is dat ik wel mijn abonnement naar beneden kan bijstellen voor de prijs die het zonder inflatiecorrectie was. Ook bij nieuwe abonnementen lijkt er helemaal geen prijsverhoging doorgevoerd?
Dus volgens mij is het handigste om even het pakket naar beneden bij te stellen of zie ik het verkeerd?
[Afbeelding]
Dat was over het algemeen wel het trukje om van de inflatiecorrectie af te komen. Snelheid verlagen, zelfde dag nog snelheid weer verhogen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:36
Als een van de mensen die Odido heeft via het KPN netwerk, en hiermee instabiliteit heeft in de avonduren, sta ik al enige tijd op de wachtrij om mijn ONT te laten vervangen, wat als oplossing voor dit probleem werd gegeven. Ik geloof dat ik niet de enige ben in dit forum.

Ik belde vandaag voor een update voor hoe hoog ik op de wachtrij sta, en wanneer ik de monteur kon verwachten. Eerder was mij verteld dat ik vorige week of deze week wat zou horen.

De medewerker kon me vertellen dat mijn status was geüpdatet twee dagen geleden, met het bericht dat het vervangen van ONT's op basis van die lijst per direct is gestopt. KPN zou een software oplossing hebben gevonden en met succes hebben getest, en deze wordt op dit moment uitgerold. De verwachting is dat de update in de maand februari volledig uitgerold zal zijn.

Met een beetje pech zit er dan weer 3 weken wachten in. Of ik krijg vannacht de update en het probleem is verholpen zonder dat ik op een monteur hoef te wachten. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
Sorry for my English.

So, now I'm with Delta, using my own Modem XS-010G-Q with Asus CT8 mesh system.
As long as I don't make changes (Happy to tell if someone like to hear) it's pretty stable.

Now I'm thinking to change to Odido (Also because of the mobile option). However, I'm dreaded from complications. As XGS-PON seems to be much more "complicated" than I thought.

First question is - is the Odido network stable? Cause I see a lot of issues on ths last few pages I tried o read).

Do I understand correctly that when Odido is installing the internet they will bring a media converter + A Zyxel Router? And then I can just repalce the router with my own, set VLAN on 300 and all shall be good?
Or it's a different situation?

Thanks a lot and a happy weekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Itay schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:56:

First question is - is the Odido network stable? Cause I see a lot of issues on ths last few pages I tried o read).
No problems with Odido if you have Delta Fiber Netwerk. Problems you see are with KPN Netwerk.
Do I understand correctly that when Odido is installing the internet they will bring a media converter + A Zyxel Router? And then I can just repalce the router with my own, set VLAN on 300 and all shall be good?
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

Het is een beetje een geavanceerde vraag maar ik heb een Unifi UDM SE met de FS.com fiber module. Dit werkt normaal gesproken erg goed.

Maar als er iets veranderd bij Odido. Bijvoorbeeld een nachtelijk onderhoud dan moet ik de SFP+ module uit de UDM SE trekken en er weer in terug stoppen om de verbinding weer te repareren. Zelfs een reboot van de Console werkt niet.

Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee en een oplossing voor gevonden om zonder hardwarematige aanpassingen de verbinding weer te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ja3 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:39:
Het is een beetje een geavanceerde vraag maar ik heb een Unifi UDM SE met de FS.com fiber module. Dit werkt normaal gesproken erg goed.

Maar als er iets veranderd bij Odido. Bijvoorbeeld een nachtelijk onderhoud dan moet ik de SFP+ module uit de UDM SE trekken en er weer in terug stoppen om de verbinding weer te repareren. Zelfs een reboot van de Console werkt niet.

Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee en een oplossing voor gevonden om zonder hardwarematige aanpassingen de verbinding weer te laten werken?
Is het een XGS-PON module of een normale SFP module? Na de herstart heb je dan een nieuw IP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

stormfly schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Is het een XGS-PON module of een normale SFP module? Na de herstart heb je dan een nieuw IP?
XGS-PON (https://www.fs.com/products/185594.html) waarbij ik het mac adres heb gecloned van het standaard ONT wat ik heb ontvangen.

Ja dan heb ik inderdaad een nieuw ip. Maar dat heb ik bijna altijd (ook bij restart zonder storingen).

Ik zou nog tijdelijk terug kunnen gaan naar de setup met de standaard ONT om dat te proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door ja3 op 08-02-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ja3 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:26:
[...]

XGS-PON (https://www.fs.com/products/185594.html) waarbij ik het mac adres heb gecloned van het standaard ONT wat ik heb ontvangen.

Ja dan heb ik inderdaad een nieuw ip. Maar dat heb ik bijna altijd (ook bij restart zonder storingen).

Ik zou nog tijdelijk terug kunnen gaan naar de setup met de standaard ONT om dat te proberen.
Volgens mij kan dat clonen niet meer?

Je ziet nu de Odido klanten via Tommie van Odido op hun eigen forum de ONT registreren. Ik zou dat pad eens volgen.

Even bij FS.com het PON id opvragen, dat zetten ze helaas niet op de doosjes.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 08-02-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:40
Artz schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:34:
[...]

Ik zag dat er opstartproblemen waren maar durf de gok nu wel te nemen. Ook op basis van ervaringen in dit topic in regio Utrecht. Voor 50% kostenreductie durf ik het wel aan. En anders leveren ze maar een 5g alternatief.
Inmiddels sinds half januari tevreden Odido klant (regio Utrecht) Was nog spannend omdat ik een week met vakantie was en KPN daarvoor had opgezegd. Scheelt toch weer een week kosten ;). Bij terugkomst moest het dus werken maar netjes een bericht dat de verbinding geactiveerd was. Guidion monteur werd dezelfde ochtend afgezegd maar bij navraag bleek die letterlijk alleen de modem met utp in de xgs-pon te prikken. Alles werkte gewoon en zeer snel.
Samenvattend: ik zou het iemand zonder enige kennis van modems etc niet aanraden want zoals te verwachten is de klantondersteuning voor dit weinige geld zeer matig. Maar qua snelheiden en stiptheid geen problemen.
Heb daarbij een apple tv aangeschaft zodat ik niet vast zit aan een brak android oem kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
@Artz Is dit via ODF of KPN netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Ik zit nu bij Odido op een oud abo, 100/100 voor €30 (€31,37 ofzo na correctie).
Nu gaat het via KPN netwerk, dus wanneer ik overschakel naar een andere snelheid, dan komt er €10 bij omdat ik via KPN afneem...

Echter staat er nu iets nieuws, namelijk nog betere 'snelheid' aldus Odido. Hierbij wordt de extra €10 niet verrekend en kan ik kiezen tussen snelheid 50/50 t/m 8000/8000 (KPN is 100/100 tot 1000/1000).

Is dit daadwerkelijk een andere lijn of is het een kwestie van overschakelen bij Odido. Ik heb namelijk niet zoveel zin om alle apparatuur te vervangen (gebruik eigen router). Zijn er mensen die dit toevallig al gedaan hebben?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
Zanzibar-1337 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:32:
Ik zit nu bij Odido op een oud abo, 100/100 voor €30 (€31,37 ofzo na correctie).
Nu gaat het via KPN netwerk, dus wanneer ik overschakel naar een andere snelheid, dan komt er €10 bij omdat ik via KPN afneem...

Echter staat er nu iets nieuws, namelijk nog betere 'snelheid' aldus Odido. Hierbij wordt de extra €10 niet verrekend en kan ik kiezen tussen snelheid 50/50 t/m 8000/8000 (KPN is 100/100 tot 1000/1000).

Is dit daadwerkelijk een andere lijn of is het een kwestie van overschakelen bij Odido. Ik heb namelijk niet zoveel zin om alle apparatuur te vervangen (gebruik eigen router). Zijn er mensen die dit toevallig al gedaan hebben?
Blijkbaar heeft Odido nu wel eigen apparatuur in de PoP waar je glasvezel lijn naar verbindt. Een overstap betekent dan in de PoP een patch omleggen van de KPN apparatuur naar de Odido apparatuur. Ook stap je over van AON naar XGS-PON dus je krijgt thuis een andere ONT. Je eigen router hoef je niets aan te wijzigen, tenzij je naar de hele hoge abo’s overstapt. Dat trekt een oudere eigen router waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artz
KPN-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Muis666 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Blijkbaar heeft Odido nu wel eigen apparatuur in de PoP waar je glasvezel lijn naar verbindt. Een overstap betekent dan in de PoP een patch omleggen van de KPN apparatuur naar de Odido apparatuur. Ook stap je over van AON naar XGS-PON dus je krijgt thuis een andere ONT. Je eigen router hoef je niets aan te wijzigen, tenzij je naar de hele hoge abo’s overstapt. Dat trekt een oudere eigen router waarschijnlijk niet.
Nee, zal geen hoge snelheid worden, nergens voor nodig. Ah, verandert er dan nog iets qua vlans? De huidige modem wordt namelijk niet gebruikt, dat doet de router nu.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Welke ONT (Genexis/Nokia/Huawei)?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
Zanzibar-1337 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Nee, zal geen hoge snelheid worden, nergens voor nodig. Ah, verandert er dan nog iets qua vlans? De huidige modem wordt namelijk niet gebruikt, dat doet de router nu.
Er verandert niets aan de VLANs. Odido gebruikt zowel over het KPN WBA netwerk als over hun eigen netwerk VLAN 300 voor internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:53

vr6-only

Blub Blub

Zojuist is de overstap voltooid van KPN naar Odido 2Gbit.

Tot zover is het allemaal feilloos verlopen en is de verbinding snel en stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/735020978.png

Speedtest is met de Zyxel T56 gedaan, aangesloten op een Huawei ONT en over CAT5e kabel :9

Vanavond ga ik enkele kabels vervangen en de Ubiquiti Cloud Gateway Max instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door vr6-only op 10-02-2025 13:45 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Ter info en lering :-)

Ik zat in mijn tweede jaarcontract bij Odido en heb vandaag gebeld voor een verlenging. Mijn abonament is 8 maanden en 2 dagen oud.
Het aanbod was, 8 maanden 30 euro voor een contract van 24 maanden (400/00)
Ik gaf aan dat ik niet een 2 jaar abo wil dus hadden ze 4 maanden voor 30 euro voor een contract van 12 maanden.

Mijn eerste contract had 10 maanden korting (nieuwe klant)
Mijn tweede contract had 6 maanden korting
Mijn derde contract krijgt 4 maanden korting.

Als er mensen zijn die meer korting krijgen hoor ik het graag, want dan ben ik morgen terug :-)
En voor andere mensen die op de 8+ maanden zitten, je kan bellen voor een verlengaanbod en daarmee komt de inflatie ook direct weer te vervallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

Dan is per jaar verlengen gunstiger, want je kan dan 8 maanden later alweer de inflatie reset doen, met 24 maanden ben je waarschijnlijk duurder uit omdat je dan minimaal 1x inflatie verhoging krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
PeaceNlove schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:24:
Dan is per jaar verlengen gunstiger, want je kan dan 8 maanden later alweer de inflatie reset doen, met 24 maanden ben je waarschijnlijk duurder uit omdat je dan minimaal 1x inflatie verhoging krijgt
Inderdaad, ook mijn gedachten. En als KPN of welke glas aanbieder dan een betere aanbieding heeft, kan ik ook daarheen switchen. (Glas in de meterkast is van KPN)

24 maanden "1-jaarcontract" met tijdig verlengen;
4 maanden 30 euro = 120 euro
4 maanden 40 euro = 160 euro
(contract verlening met uitgaand van zelfde aanbieding)

Totaal;
24 maanden = 840 euro

24 maanden "2-jaarcontract" met tijdig verlengen (4 maanden voor afloop)
8 maanden 30 euro = 240 euro
12 maanden 40 euro = 480 euro

Totaal;
24 maanden = 840 euro

Excl inflatie en eventuele nieuwe acties, daarbij loopt in de 2de situatie het tweede contract nog 4 maanden op volle prijs door.

Voor de mensen die geen zin hebben om te bellen, het veel moeite vinden e.d. kunnen het met 2 jaar af, voor de anderen is 1 jaar een betere optie. Daarbij kleine lettertjes en "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"
Want wie weet bel ik over 8 maanden en geven ze totaal geen "klant blijf-korting"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artz
Lrrr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Welke ONT (Genexis/Nokia/Huawei)?
Nokia.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb de vraag en berichten van @Just_A_User verplaatst naar [ODF] Hoe krijg ik de glasvezel kabel in de meterkast?. Aangezien deze vraag inmiddels vele berichten bevat is het handiger om het (verder) te bespreken in een los topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Dan heb je idd geen last van de problemen met de Genexis :)

Flamesz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:41:
De medewerker kon me vertellen dat mijn status was geüpdatet twee dagen geleden, met het bericht dat het vervangen van ONT's op basis van die lijst per direct is gestopt. KPN zou een software oplossing hebben gevonden en met succes hebben getest, en deze wordt op dit moment uitgerold. De verwachting is dat de update in de maand februari volledig uitgerold zal zijn.
Tommie van Odido schreef op hun eigen forum juist dat KPN nog aan het testen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TJUfR1y-qHxV_GsUIZnA3Rei88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAetC7KnEC73uhcVvFFhtZpN.jpg?f=fotoalbum_large

Dus het is toch interessant dat de info telefonisch en via hun forum tegenstrijdig is:
  • Telefonisch: de nieuwe firmware is al getest en wordt al op grote schaal uitgerold
  • Forum: er wordt nog getest met de nieuwe firmware en er is nog geen concrete update
(hebben @Economics of @Barre73 hier niet toevallig nog info over? :))

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
Lrrr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:10:
[...]

[...]

Tommie van Odido schreef op hun eigen forum juist dat KPN nog aan het testen is:

[Afbeelding]

Dus het is toch interessant dat de info telefonisch en via hun forum tegenstrijdig is:
  • Telefonisch: de nieuwe firmware is al getest en wordt al op grote schaal uitgerold
  • Forum: er wordt nog getest met de nieuwe firmware en er is nog geen concrete update
Eh, het is niet tegenstrijdig als er meerdere dagen tussen de berichten zitten. Het forum bericht is van meer dan een week geleden en het telefonische bericht van 3 a 4 dagen geleden.
In de tussentijd kan er iets veranderen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
Lrrr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:10:
[...]

[...]

[Afbeelding]

op dit moment wordt er niks uitgerold mbt dit issue. Als dat wel zo is horen jullie het

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
RedRayMann schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:17:
Ter info en lering :-)

Ik zat in mijn tweede jaarcontract bij Odido en heb vandaag gebeld voor een verlenging. Mijn abonament is 8 maanden en 2 dagen oud.
Het aanbod was, 8 maanden 30 euro voor een contract van 24 maanden (400/00)
Ik gaf aan dat ik niet een 2 jaar abo wil dus hadden ze 4 maanden voor 30 euro voor een contract van 12 maanden.

Mijn eerste contract had 10 maanden korting (nieuwe klant)
Mijn tweede contract had 6 maanden korting
Mijn derde contract krijgt 4 maanden korting.

Als er mensen zijn die meer korting krijgen hoor ik het graag, want dan ben ik morgen terug :-)
En voor andere mensen die op de 8+ maanden zitten, je kan bellen voor een verlengaanbod en daarmee komt de inflatie ook direct weer te vervallen.
Ik heb vandaag ook gebeld, ik kom van Tweak en moet ook verlengen. Ik gaf al aan dat ik wel wilde blijven als de prijs interessant is. Echter lijkt het erop dat ze alleen 4 maanden korting willen geven, jammer, betaal straks dus echt een heel stuk meer omdat ze de concurrent die wel goedkoper was en hier beschikbaar was gewoon de nek om hebben gedraaid.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik heb sinds een half jaar een 1gbit glasvezel verbinding van odido. Ik heb een XGS-PON verbinding en ben op zoek naar een spf module voor in mijn edgerouter x sfp.

In mijn oude huis gebruikte ik een LC module en die was toen 12 euro oid en die werkte perfect op het KPN netwerk.

Ik heb online gezocht en kom modules tegen, maar deze kosten 100+ euro. Dit is toch wel een beetje gortig om alleen de media converter er tussenuit te halen.

Weet iemand of er goedkopere SFP modules zijn die XGS-PON ondersteunen? Het liefst ook nog supported met ubiquiti apparaten :)

Dit zijn de modules waar ik nu vanaf weet:

- fs.com module: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html - 250 euro
- zaram module: https://schenkict.nl/en/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1 - 130 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REjyuE3C8yNnnBUXJ_I-d6n_ezE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EORip4MQDxeE4V5pV9y2ddk6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gebeurt er als ik dit aanzet?

Heeft dit betere invloed op mijn matter device
Ik heb Odido glasvezel
En als ik het aanzet wat voor settings doen ik in te stellen

[ Voor 8% gewijzigd door MarioMark1541 op 12-02-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

yeehaw schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:44:
Ik heb sinds een half jaar een 1gbit glasvezel verbinding van odido. Ik heb een XGS-PON verbinding en ben op zoek naar een spf module voor in mijn edgerouter x sfp.

In mijn oude huis gebruikte ik een LC module en die was toen 12 euro oid en die werkte perfect op het KPN netwerk.

Ik heb online gezocht en kom modules tegen, maar deze kosten 100+ euro. Dit is toch wel een beetje gortig om alleen de media converter er tussenuit te halen.

Weet iemand of er goedkopere SFP modules zijn die XGS-PON ondersteunen? Het liefst ook nog supported met ubiquiti apparaten :)

Dit zijn de modules waar ik nu vanaf weet:

- fs.com module: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html - 250 euro
- zaram module: https://schenkict.nl/en/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1 - 130 euro
Als je van AON komt, met een simpele SFP, dan is PON inderdaad “duur”.
De Zaram is een bekend ding en werkt meestal prima, moet je alleen even laten registreren op ‘t forum.

Of hij werkt met je Edgerouter is de vraag, dat zal eerder aan Ubiquiti liggen, maar die ondersteunen de Edgerouter lijn nog amper. Zit geen ontwikkeling meer in.

Is er een specifieke reden dat je de ONT wilt vervangen? Hier al 4 jaar de huawei GPON ONT hangen en dat werkt gewoon prima. Het verschil in stroomverbruik gaat heel lang duren om €130 of meer terug te verdienen :+

En met die Edgerouter ga je ook nooit voorbij de 1Gbit komen, wat met xgspon best jammer is.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 12-02-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
MarioMark1541 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
[Afbeelding]

Ik heb Odido glasvezel
Dat is alleen in je eigen netwerk, want naar buiten heeft odido geen ipv6. Of dat echt voordelen geeft, voor Windows dingen niet zo denk ik. Matter heb ik zelf niet, dus geen ervaring of dat dan beter gaat. Uiteindelijk is een intern netwerk niet zo groot dat je te weinig ip adressen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
MarioMark1541 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
[Afbeelding]

Ik heb Odido glasvezel
Als ik IPv6 aanzet op mijn router (Asus) kan ik met mijn tablet niet inloggen op PSN. Foutmelding verwijst naar een niet bereikbare server met een IPv6-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
nelizmastr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Als je van AON komt, met een simpele SFP, dan is PON inderdaad “duur”.
De Zaram is een bekend ding en werkt meestal prima, moet je alleen even laten registreren op ‘t forum.

Of hij werkt met je Edgerouter is de vraag, dat zal eerder aan Ubiquiti liggen, maar die ondersteunen de Edgerouter lijn nog amper. Zit geen ontwikkeling meer in.

Is er een specifieke reden dat je de ONT wilt vervangen? Hier al 4 jaar de huawei GPON ONT hangen en dat werkt gewoon prima. Het verschil in stroomverbruik gaat heel lang duren om €130 of meer terug te verdienen :+

En met die Edgerouter ga je ook nooit voorbij de 1Gbit komen, wat met xgspon best jammer is.
De reden om de ONT te vervangen is idd stroomverbruik/nog een apparaat en voor 12 euro is dat best te doen, maar voor 130 euro idd niet.

Ik weet dat de Edgerouter gelimiteerd is op (iets minder dan) 1gbit/s. Maar voor de 60 euro die ik ervoor betaald heeft doet ie routing/switching, vlans en POE voor mijn access points. En ik heb er wireguard en adblocking op draaien. En dan heeft ie ook nog een SFP poort. Best wel veel bang for buck :+

Beetje off-topic: Ik heb al eens gekeken naar een cloud gateway ultra, om volledig in de unifi suite te komen. Maar dan moet ik daar ook een poe switch bijkopen en dan zit ik toch al snel op 200+ euro voor eigenlijk weinig extra features tegenover wat ik nu heb. Het apparaat is gewoon te goed/goedkoop wat een upgrade pad automatisch duur laat lijken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

yeehaw schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:42:
[...]

Beetje off-topic: Ik heb al eens gekeken naar een cloud gateway ultra, om volledig in de unifi suite te komen. Maar dan moet ik daar ook een poe switch bijkopen en dan zit ik toch al snel op 200+ euro voor eigenlijk weinig extra features tegenover wat ik nu heb. Het apparaat is gewoon te goed/goedkoop wat een upgrade pad automatisch duur laat lijken..
Oh ik ben het met je eens dat de Edgerouters een paar jaar geleden echt een eigen klasse waren :)

En ja... Unifi is duur en het is een vervelend virus....dat zegt mijn bankrekening ook O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Deze week hebben ze glasvezel in de flat aan gesloten, mijn aansluiting(woon begane grond) kabel komt uit de grond zo de muur in zonder bescherming, de glasvezel hangt naast de grijze goot, gisteren hebben ze de kabel tot het einde van de donkere goot in gestopt, verder gingen ze niet.
Mag het zo gedaan worden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16_kM-qGYXzdlDETZ0S5SS--ZTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhhmbwg7zvPgO4Yf5I8y4CCa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5ofJApnTHSAi_AzTyV8yehuLwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi0AmAxHIFNJ4gbEh4TA4wMz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSKxALyPANMIm5KdvBq_K-1MPao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzxMfv80Le4hWtpf8LXMkvDE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door brommer1 op 13-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25

rvk

brommer1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:49:
Deze week hebben ze glasvezel in de flat aan gesloten, mijn aansluiting(woon begane grond) kabel komt uit de grond zo de muur in zonder bescherming, de glasvezel hangt naast de grijze goot, gisteren hebben ze de kabel tot het einde van de donkere goot in gestopt, verder gingen ze niet.
Mag het zo gedaan worden.
Wat is die grijze goot die daar op de gevel zit?

Nee, zo hoort het niet. Die kabels horen allemaal netjes in een goot te zitten. Ook die helemaal onderaan het pand in gaat (maar die had ook onder de grond gewerkt kunnen worden door schuin door de gevel te boren).

Nu zou een grapjas met een schaar zo 1 van de kabels door kunnen knippen :+

[ Voor 6% gewijzigd door rvk op 13-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Nee, zo hoort het niet. Die kabels horen allemaal netjes in een goot te zitten. Ook die helemaal onderaan het pand in gaat (maar die had ook onder de grond gewerkt kunnen worden door schuin door de gevel te boren).

Ziggo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
rvk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Wie kan ik bellen om dit pruts werk, goed te laten herstellen-uitvoeren?
Zijn 90 aansluitingen, 4 flats blokken.

[ Voor 3% gewijzigd door brommer1 op 13-02-2025 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27

DON PAPA

Tweaker-fan

brommer1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Wie kan ik bellen om dit pruts werk, goed te laten herstellen-uitvoeren?
Zijn 90 aansluitingen, 4 flats blokken.
Grote kans dat ze nog terug gaan komen met een hoogwerker omdat af te werken. Of hebben ze aangegeven dat dit klaar is en zo blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
DON PAPA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Grote kans dat ze nog terug gaan komen met een hoogwerker omdat af te werken. Of hebben ze aangegeven dat dit klaar is en zo blijft?
Gisteren hebben ze kabels die los hingen tot het einde van de donkere goot in gestopt, de rest doen ze niet, de aansluiting uit de grond door de muur hoe moet dat op gelost worden?
Zijn buitenlanders verstaan geen nederlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
@brommer1 In ons appartement(2e etage) hebben ze de glasvezelkabels netjes in het gootje waar ook de Ziggo kabels lopen geplaatst. Ze hebben hiervoor een hoogwerker gebruikt.

Deze situatie moet je zeker niet accepteren. Wie hebben de glasvezelkabels naar boven getrokken? Bij ons waren het 2 buitenlandse mannen die door het ODF waren ingehuurd. Ik moet wel zeggen dat ze het heel netjes hebben afgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
brommer1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Gisteren hebben ze kabels die los hingen tot het einde van de donkere goot in gestopt, de rest doen ze niet, de aansluiting uit de grond door de muur hoe moet dat op gelost worden?
Contact opnemen met ODF: https://opendutchfiber.nl/veelgestelde-vragen/algemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Bedankt voor de informatie, gelijkt gebeld en de foto's door gestuurd, ze hebben de foto's bekeken en gelijk spoed opdracht van gemaakt om zo snel mogelijk op te lossen, bedankt voor de hulp om een oplossing te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:03:
@brommer1 In ons appartement(2e etage) hebben ze de glasvezelkabels netjes in het gootje waar ook de Ziggo kabels lopen geplaatst. Ze hebben hiervoor een hoogwerker gebruikt.

Deze situatie moet je zeker niet accepteren. Wie hebben de glasvezelkabels naar boven getrokken? Bij ons waren het 2 buitenlandse mannen die door het ODF waren ingehuurd. Ik moet wel zeggen dat ze het heel netjes hebben afgewerkt.
Waren buitenlanders, konden geen nederlands, ze wisten alleen hoe je het kasje moest plaatsen, ze hebben met een ladder gedaan, de Ziggo goot hebben ze niet naar gekeken of ging niet, bij alle flats een gat in de buiten muur geboord voor de kabel, de flats hebben 3 verdiepingen, langs de Ziggo goot beweegt/klappert 6 glasvezel kabels met de wind mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r66FCaGJ-WYj9X6l6dj_l8LTg5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEpnDTk6pc7KF7ya8vMkrV7E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door brommer1 op 13-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
brommer1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:57:
[...]

Waren buitenlanders, konden geen nederlands, ze wisten alleen hoe je het kasje moest plaatsen, ze hebben met een ladder gedaan, de Ziggo goot hebben ze niet naar gekeken of ging niet, hebben bij alle flats, alle verdiepingen een gat in de buiten muur geboord voor de kabel naar boven getrokken zonder bescherming, nu beweegt/klappert met de wind mee.
Het enige woord dat hier op z'n plaats is : ongelooflijk!

Hopen dat ODF het heel snel komt herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Een "hele belangrijke" mededeling :

De oplossing van de Odido Rebus in de Nieuwsbrief is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus gauw die Odido muts winnen hé! ;) :+

• nero355

nero355

Ik denk eigenlijk niks, want geen IPv6 aan de WAN kant dus ook niks om te delegeren aan de LAN kant, maar ken het apparaat verder niet :)

Is dat de webGUI van de ZyXel T-56 :?
hcQd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:57:
Als ik IPv6 aanzet op mijn router (Asus) kan ik met mijn tablet niet inloggen op PSN.

Foutmelding verwijst naar een niet bereikbare server met een IPv6-adres.
Logisch, want geen IPv6 aan de WAN kant :)

Je hebt dan NAT64 en dergelijken nodig om IPv6 via IPv4 te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:19:
Logisch, want geen IPv6 aan de WAN kant :)

Je hebt dan NAT64 en dergelijken nodig om IPv6 via IPv4 te doen...
Nou ja, logisch? PSN was de enige die niet werkte, de rest ging gewoon via IPv4. Ook op mijn telefoon, of PS5, was het geen probleem. Ik vind het eerlijk gezegd nogal curieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Heb een email ontvangen over de los hangende glasvezels kabels'.
Het zijn totaal 91 woningen, waarvan 13 begane grond.

Goedendag,
Bedankt voor uw bericht. Ik heb uw bericht uitgezet bij de aansluitpartner en zij gaan contact met u opnemen om tot een passende oplossing te komen.
Ik hoop u hier voldoende mee te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet, with kind regards,
Michel van Team Open Dutch Fiber

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:54
Pierre_nr1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Het enige woord dat hier op z'n plaats is : ongelooflijk!

Hopen dat ODF het heel snel komt herstellen.
Eerder schandalig. Dit lijkt bijna op indiase / pakistaanse toestanden waar kabels massaal gewoon door de lucht tussen gebouwen en lantaarnpalen hangen.. Te bizar gewoon dat lui dit zo achterlaten.. pfff

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 23:15

McLambo

MTB Junky

Jeru schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Ik heb vandaag ook gebeld, ik kom van Tweak en moet ook verlengen. Ik gaf al aan dat ik wel wilde blijven als de prijs interessant is. Echter lijkt het erop dat ze alleen 4 maanden korting willen geven, jammer, betaal straks dus echt een heel stuk meer omdat ze de concurrent die wel goedkoper was en hier beschikbaar was gewoon de nek om hebben gedraaid.
Ook zojuist gebeld en verlengd voor een jaar met 4 maanden korting.
Op zich geen bijster hoge korting, maar ik ben erg tevreden met Odido tot nu toe, en in combinatie met 3x een BEN mobiel abonnement hier thuis prima prijsje, stukken goedkoper dan de concurrenten die hier snel internet kunnen leveren ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
brommer1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Op zich snap ik dat je dit niet acceptabel vindt maar wat ik mis is even een check met de gebouweigenaar. De VVE, of de woningbouwvereniging. Wat ik zie en denk is dat deze mannen de kabels voorlopig zo hebben opgehangen terwijl er een hoogbouwteam moest worden ingepland om het alsnog netjes in een goot (of in die Ziggo goot) af te maken. Zelfs buitenlandse medewerkers weten beter dan het zo definitief achter te laten.
De gebouweigenaar is degene die akkoord heeft gegeven voor de aanleg en ook de manier van aanleggen/afwerken.
Dus waarom meteen ODF bellen en niet eerst je verhuurder of (in geval van eigendom) de VVE?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Op zich snap ik dat je dit niet acceptabel vindt maar wat ik mis is even een check met de gebouweigenaar. De VVE, of de woningbouwvereniging. Wat ik zie en denk is dat deze mannen de kabels voorlopig zo hebben opgehangen terwijl er een hoogbouwteam moest worden ingepland om het alsnog netjes in een goot (of in die Ziggo goot) af te maken. Zelfs buitenlandse medewerkers weten beter dan het zo definitief achter te laten.
De gebouweigenaar is degene die akkoord heeft gegeven voor de aanleg en ook de manier van aanleggen/afwerken.
Dus waarom meteen ODF bellen en niet eerst je verhuurder of (in geval van eigendom) de VVE?
Waarom boren ze dan overal gaten in de buitenmuur om aan te sluiten, nu zitten we met gaten in de buitenmuur, dat doe je niet zo, je gaat een andere oplossing toe passen als het niet in de goot van Ziggo kan, nu moet je alle kabels weer los gemaakt worden, op nieuw aangesloten worden, om in de goot weg te werken als het kan? dat is dubbel werk, was helemaal geen toe zicht.

[ Voor 7% gewijzigd door brommer1 op 14-02-2025 10:19 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen