[ODF] Hoe krijg ik de glasvezel kabel in de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 10:20
Ik heb een vraag omdat ik me zorgen maak over mijn situatie.

De situatie is dat ik glasvezel in de straat heb liggen, en ze gaan hier binnenkort komen om glasvezel naar het huis te brengen. Dat is allemaal goed en wel, maar ik heb geen kelder en geen kruipruimte, en de meterkast zit niet aan een buitenmuur.

De voorgevel heeft een voortuintje daar liggen, maar direct achter die voorgevel is het toilet. Dan krijg je een stukje gang/hal, en dan is in die hal de meterkast. Ik vraag me nu dus af hoe ze dat glasvezel in de meterkast gaan krijgen. Dan zouden ze onder de fundering door moeten, maar hoe weet je dan of je onder de meterkast bent? Daarnaast hebben wij overal vloerverwarming dus ergens door de vloer boren gaat 'm niet worden.

In de meterkast ligt geen vloerverwarming, maar ja, hoe kom je daar dan? Ik zie in de meterkast een holle pijp zitten die naar beneden gaat. Ik kan niet zien of die pijp ergens een bocht maakt en dus naar buiten gaat, maar door die pijp loopt een dikke blauwe kabel, en die is van KPN. Dat is gewoon koper, dus de ouderwetse telefoonaansluiting, en naast die dikke kabel is nog meer dan genoeg plek voor de glasvezelkabel.

Een vriend van me is recent aangesloten, die heeft min of meer dezelfde situatie dan ik, maar woont in een hele andere plaats en dus ook andere wijk, en daar kwam die pijp buiten de gevel uit en bij hem hebben ze die glasvezel dus gewoon ook door die pijp heen getrokken. Maar ja, dan wordt de vraag, waar ligt die pijp? Hij ligt niet aan de buitengevel aan de buitenkant van het toilet zeg maar, want daar is gegraven een jaar geleden om te zoeken naar die pijp, omdat ik een laadpunt aangesloten moest krijgen, maar dat lukte dus niet.

Onder de oprit ligt ie ook niet, dus ALS die pijp al naar buiten gaat, dan kan hij eigenlijk alleen nog maar onder de voordeur liggen, of dieper in de grond voor de voorgevel dan dat er tot nu toe gegraven is (zo'n 70cm diep).

Ik maak me daar dus zorgen over, want ik zie niet hoe ze dat gaan regelen. Ik heb me laten vertellen dat er altijd iets aan ruimte is onder de fundering, maar niet genoeg voor een kruipruimte, maar dus alsnog ruimte. Dus ik snap dat je dan daar onder zou kunnen komen maar hoe weet je dan of je precies onder de meterkast uitkomt?

Want ik zie de bui wel hangen dat het hier dus niet mogelijk is.

Och ja, je moet toch wat he.

Beste antwoord (via rens-br op 10-04-2025 16:08)

• Just_A_User
Nou, een wonder is geschied. Na nog 3 bezoeken van ODF, of beter gezegd, de Duitse onderaannemer daarvan, is vandaag dan toch eindelijk de kabel binnen gelegd.

Hoe hebben ze dat dan gedaan? Nou, ze wilden de blauwe KPN kabel vinden waar koper doorheen loopt. Die hebben ze niet gevonden. Wat vonden ze dan wel? Nou, Ziggo, en stroom. Vervolgens hebben ze de Ziggo kabel verder gevolgd, en daar kwamen ze op hetzelfde punt uit als waar ze eerder door de waterleiding hebben geboord.

Dat wil zeggen, 25cm (letterlijk) verderop. En daar was geen mantelbuis meer. Hadden ze de eerste keer 25cm meer naar de straat toe gegraven, dan waren ze aan het einde van de mantelbuis geweest. Maar goed, ze vonden daar 2 blauwe kabels, waarvan er dus 1 water was. De ander moést dan wel KPN zijn, toch?

Nou, trekveer naar binnen geduwd in de meterkast, en jawel, die kwam er aan de andere kant uit, en toen was het zo geregeld. Goed, de kabel ligt in de meterkast, er staat signaal op, de doos van Odido is (al lang) binnen, maar ja, nu dus wachten op een monteur voor de modemaansluiting

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
Just_A_User schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:33:

De situatie is dat ik glasvezel in de straat heb liggen, en ze gaan hier binnenkort komen om glasvezel naar het huis te brengen. Dat is allemaal goed en wel, maar ik heb geen kelder en geen kruipruimte, en de meterkast zit niet aan een buitenmuur.

De voorgevel heeft een voortuintje daar liggen, maar direct achter die voorgevel is het toilet. Dan krijg je een stukje gang/hal, en dan is in die hal de meterkast. Ik vraag me nu dus af hoe ze dat glasvezel in de meterkast gaan krijgen. Dan zouden ze onder de fundering door moeten, maar hoe weet je dan of je onder de meterkast bent? Daarnaast hebben wij overal vloerverwarming dus ergens door de vloer boren gaat 'm niet worden.

In de meterkast ligt geen vloerverwarming, maar ja, hoe kom je daar dan? Ik zie in de meterkast een holle pijp zitten die naar beneden gaat. Ik kan niet zien of die pijp ergens een bocht maakt en dus naar buiten gaat, maar door die pijp loopt een dikke blauwe kabel, en die is van KPN. Dat is gewoon koper, dus de ouderwetse telefoonaansluiting, en naast die dikke kabel is nog meer dan genoeg plek voor de glasvezelkabel.

Een vriend van me is recent aangesloten, die heeft min of meer dezelfde situatie dan ik, maar woont in een hele andere plaats en dus ook andere wijk, en daar kwam die pijp buiten de gevel uit en bij hem hebben ze die glasvezel dus gewoon ook door die pijp heen getrokken. Maar ja, dan wordt de vraag, waar ligt die pijp? Hij ligt niet aan de buitengevel aan de buitenkant van het toilet zeg maar, want daar is gegraven een jaar geleden om te zoeken naar die pijp, omdat ik een laadpunt aangesloten moest krijgen, maar dat lukte dus niet.

Onder de oprit ligt ie ook niet, dus ALS die pijp al naar buiten gaat, dan kan hij eigenlijk alleen nog maar onder de voordeur liggen, of dieper in de grond voor de voorgevel dan dat er tot nu toe gegraven is (zo'n 70cm diep).

Ik maak me daar dus zorgen over, want ik zie niet hoe ze dat gaan regelen. Ik heb me laten vertellen dat er altijd iets aan ruimte is onder de fundering, maar niet genoeg voor een kruipruimte, maar dus alsnog ruimte. Dus ik snap dat je dan daar onder zou kunnen komen maar hoe weet je dan of je precies onder de meterkast uitkomt?

toon volledige bericht
Waar zit de Ziggo aansluiting, als je deze tenminste hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Waar zit de Ziggo aansluiting, als je deze tenminste hebt?
De ziggo aansluiting zit in diezelfde meterkast. De KPN koperlijn ligt links in de meterkast, en ziggo komt rechts in de meterkast binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
Just_A_User schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:43:
[...]

De ziggo aansluiting zit in diezelfde meterkast. De KPN koperlijn ligt links in de meterkast, en ziggo komt rechts in de meterkast binnen.
Gaat de Ziggo kabel door dezelfde pijp naar buiten? En wie komt de glasverbinding naar binnen brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:33:

toon volledige bericht
Die KPN kabel komt binnen in de meterkast via een invoerbocht:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/pagetree/images/meterkast-vloerplaat-met-airseal-en-invoerbochten.png

Om te weten waar die KPN buis buiten uitkomt kan je een Klic oriëntatieverzoek doen via het Kadaster; zie Klic melding
Kost je €11.

Geen garantie dat het ook altijd helemaal klopt maar geeft je meestal wel een goede indicatie waar je moet zoeken. :)
Staat gelijk ook de locaties van Ziggo kabels, elektra en water op trouwens dus sowieso wel handig om te hebben

Bij mij zit de gas en KPN bocht door de fundering heen gemonteerd.
Helaas komt die KPN bocht niet in mijn meterkast boven maar ergens onder de meterkast in de isolatie anders hadden ze daar misschien gebruik van kunnen maken.
In hoeverre KPN daar blij mee was geweest vraag ik me trouwens af want als er wat met hun verbinding is moeten ze opeens rekening houden met een vreemde glasvezel kabel in ‘hun’ buis, maar ik denk niet dat dit de monteurs van de glasvezel tegenhoudt, die kiezen gewoon de makkelijkste weg.

Bij mij waren het twee serviëers trouwens dus er mee communiceren was lastig.
Ik heb wel een kruipruimte en bij de aanleg van de glasvezel aansluiting is er simpelweg met een lange boor door de fundering geboord.
Ik denk niet dat ze snel onder de fundering zullen doorgraven omdat dit teveel werk is.

Omdat ik de glasvezel op een bepaalde plek wilde hebben in mijn meterkast had ik zelf wel alvast een 16mm pvc buis door de vloer van de meterkast tot in de kruipruimte aangelegd waar de monteurs dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Heb ze wel van tevoren duidelijk gemaakt dat ze het niet direct onder de voordeur naar binnen moesten boren want vlak achter de drempel zit het kruipluik en je wilt niet daar gelijk een relatief kwetsbare glasvezelkabel uit de fundering hebben steken. Had van buren gehoord dat dat bij hun wel zo was gedaan namelijk en leek me totaal niet handig.

Hoe is het bij buren bij jou in de straat gegaan?
Of hebben jullie daar allemaal unieke huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Gaat de Ziggo kabel door dezelfde pijp naar buiten? En wie komt de glasverbinding naar binnen brengen?
Nee, niet dezelfde pijp. Ehh, ja, noem eens even een paar partijen op, want ik weet het wel maar weet de naam niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Die KPN kabel komt binnen in de meterkast via een invoerbocht:
[Afbeelding]

Om te weten waar die KPN buis buiten uitkomt kan je een Klic oriëntatieverzoek doen via het Kadaster; zie Klic melding
Kost je €11.

Geen garantie dat het ook altijd helemaal klopt maar geeft je meestal wel een goede indicatie waar je moet zoeken. :)
Staat gelijk ook de locaties van Ziggo kabels, elektra en water op trouwens dus sowieso wel handig om te hebben

Bij mij zit de gas en KPN bocht door de fundering heen gemonteerd.
Helaas komt die KPN bocht niet in mijn meterkast boven maar ergens onder de meterkast in de isolatie anders hadden ze daar misschien gebruik van kunnen maken.
In hoeverre KPN daar blij mee was geweest vraag ik me trouwens af want als er wat met hun verbinding is moeten ze opeens rekening houden met een vreemde glasvezel kabel in ‘hun’ buis, maar ik denk niet dat dit de monteurs van de glasvezel tegenhoudt, die kiezen gewoon de makkelijkste weg.

Bij mij waren het twee serviëers trouwens dus er mee communiceren was lastig.
Ik heb wel een kruipruimte en bij de aanleg van de glasvezel aansluiting is er simpelweg met een lange boor door de fundering geboord.
Ik denk niet dat ze snel onder de fundering zullen doorgraven omdat dit teveel werk is.

Omdat ik de glasvezel op een bepaalde plek wilde hebben in mijn meterkast had ik zelf wel alvast een 16mm pvc buis door de vloer van de meterkast tot in de kruipruimte aangelegd waar de monteurs dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Heb ze wel van tevoren duidelijk gemaakt dat ze het niet direct onder de voordeur naar binnen moesten boren want vlak achter de drempel zit het kruipluik en je wilt niet daar gelijk een relatief kwetsbare glasvezelkabel uit de fundering hebben steken. Had van buren gehoord dat dat bij hun wel zo was gedaan namelijk en leek me totaal niet handig.

Hoe is het bij buren bij jou in de straat gegaan?
Of hebben jullie daar allemaal unieke huizen?
toon volledige bericht
Dat klic orientatieverzoek heb ik al lang gedaan. Maar ik geloof er geen fluit van wat daar staat, want dat zou betekenen dat de KPN kabel helemaal rechts van het huis binnen komt, en de Ziggo kabel zou dan onder de oprit liggen, en beiden geloof ik niet helemaal.

Ik heb geen gas, dus dat kan ook niet kapot gemaakt worden, maar ik gebruik die KPN lijn niet. Ik heb geen ADSL en ook geen 'ouderwetse' telefoon meer, dus die hele kabel zal me een zorg zijn. Nee, wij hebben allemaal dezelfde huizen, maar volgens mij heeft hier niemand nog een glasvezel aansluiting. Ik heb geen idee of ze onder de fundering gaan of niet, maar als ze dat niet doen is de enige makkelijke oplossing de betreffende buis waar die KPN kabel doorheen gaat. Maar ja, als die buis niet 'buiten' uitkomt, maar gewoon een verticale pijp door de fundering heen is dan moet je nog steeds onder het huis zien te komen en dat zie ik dus niet gebeuren.

Dat betekent effectief ook dat ik geen glasvezel ga krijgen, want no way dat die aansluiting ergens in de hal vol in het zicht gerealiseerd gaat worden.

En áls die buis dan buiten uit zou komen, dan zou de allerkortste weg naar buiten zijn onder de voordeur door zeg maar, want dat is de kortste afstand van de meterkast naar 'buiten'. Als ze onder de voortuin uit zouden komen moeten ze onder een stukje hal door, maar ook onder de toiletruimte door, maar die weg is langer dan zeg maar naar de voordeur toe. Wacht, ik heb ergens een plattegrondje, even zoeken.

Hier, gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGhlkm9.png

De rode lijn is direct onder het toilet door naar de voortuin toe, maar op het stuk vóór de toiletruimte hebben ze gegraven, en daar is niks gevonden. Dat was niet voor glasvezel maar voor een laadpaal. Dus tenzij die kabel dieper ligt dan zij gegraven hebben, ligt hij daar niet.

Volgens de klic-orientatie zou de KPN lijn zeg maar grofweg liggen rechts van het raam van de keuken. De ziggo lijn zou volgens dat zelfde ding liggen helemaal links, onder de oprit. Het zou mij het makkelijkst lijken dat die buis onder de voordeur ligt, want dat is de kortste weg van 'binnen' naar de meterkast. Maar goed, ik heb hier 0 verstand van verder.

[ Voor 13% gewijzigd door Just_A_User op 24-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Dat klic orientatieverzoek heb ik al lang gedaan. Maar ik geloof er geen fluit van wat daar staat, want dat zou betekenen dat de KPN kabel helemaal rechts van het huis binnen komt, en de Ziggo kabel zou dan onder de oprit liggen, en beiden geloof ik niet helemaal.

Volgens de klic-orientatie zou de KPN lijn zeg maar grofweg liggen rechts van het raam van de keuken. De ziggo lijn zou volgens dat zelfde ding liggen helemaal links, onder de oprit. Het zou mij het makkelijkst lijken dat die buis onder de voordeur ligt, want dat is de kortste weg van 'binnen' naar de meterkast. Maar goed, ik heb hier 0 verstand van verder.
Heb je een goede reden om te denken dat de Klic melding niet klopt?
Is er bijv al op die plek gegraven waar je het eerder over had en toen niets gevonden?
Of is jouw huis heel oud waardoor de gevens onbetrouwbaar zijn?

Op zich is het niet vreemd dat de ziggo en kpn kabel niet op dezelfde plek binnenkomen, is ook maar net hoe de kabels van die partijen in de grond liggen. Zeker als je een hoekhuis hebt.
Je geeft aan dat het dezelfde huizen in de straat zijn, vraag dan bij de buren na of zij weten waar de ziggo en/of kpn kabels de woning binnenkomen. Ze kunnen vanwege eerdere werkzaamheden of omdat ze bij de bouw af en toe gekeken hebben mogelijk wel weten waar ze liggen.

Heb je op beide plekken echt al gegraven en gekeken buiten?
Als het alternatief is dat ze het niet aanleggen en je wilt wel graag een glasvezelaansluiting hebben dan zou ik toch zelf wat gaan uitzoeken.

Anders gaan die monteurs aan de deur wat verzinnen en dat zal dan de gemakkelijkste optie worden en niet de beste/mooiste. Als jij dan nee zegt gaat het inderdaad niet door. Als je geluk hebt kan je daarna nog bellen voor een tweede poging.

Een alternatief wat ik trouwens wel zie is onder je keuken door.
Ter hoogte van de zijmuur graven en dat net onder het maaiveld schuin omhoog boren zodat je onder je keukenkastjes uit komt.
De kabel daaronder en dan vanuit de achterwand van je meterkast naar binnen komen.
Zo heb ik eerder ook een elektrakabel in een vorig huis van me aangelegd.

Dat is wat ik zelf zou doen als ik de buizen van KPN en Ziggo niet zou kunnen vinden.
Zou dat gat door de muur naar je keuken dan overigens wel zelf (laten) boren want dat vraagt de nodige precisie (er is niet veel marge onder een keuken) en daar zie ik die glasvezelmonteurs niet de tijd noch de moeite voor nemen. Die boren gewoon snel een gat en weer door.
Huur dus een capabele (beton)boorder in.

En leg dan ook meteen een pvc buis onder je keuken naar de meterkast aan zodat ze daar de kabel meteen in kunnen drukken, ik zie die mannen niet echt onder een keuken gaan liggen en daarbij wil je die kabel ook wel beschermd hebben onder het keukenblok.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 24-01-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:10
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:20:
Kost je €11.

Dat dacht ik ook te doen.
Nou, het enige dat klopte was de '220' aansluiting.
Eén "PTT"-kabel ontbrak (2 huizen met 2 blauwe PTT lijnen), en water, gas, glas en coax stonden ergens halverwege gevels getekend waar ze niet binnen komen.
Verwacht dus vooral geen exacte maatvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Laat de vakmensen met een voorstel komen en laat hun hun werk doen. Tenzij je zelf weet waar je mee bezig bent is voorbereidingen treffen en zelf dingen alvast aanleggen vaak contraproductief.

Gaatje door de fundering en bij de meterkast weer naar boven, tenzij je kruipruimte onder water ligt is dat prima te doen voor ze. Die glasvezel kabel (met stugge mantel) ligt inmiddels bij miljoenen woning los in de kruipruimte zonder problemen, dat hoeft echt niet in een buis te zitten.
Iemand laten komen om alvast wat gaten te boren terwijl je geen eens weet waar die kabel ligt of uit gaat komen lijkt mij ook niet handig, er wordt vaak genoeg afgeweken van de ligging van de ptt kabel.
Laat de monteurs lekker hun werk doen en als ze geen Nederlands spreken dan maar met een vertaal app op je mobiel kort laten uitleggen hoe ze de kabel naar binnen willen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gjtm schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:00:
Laat de vakmensen met een voorstel komen en laat hun hun werk doen. Tenzij je zelf weet waar je mee bezig bent is voorbereidingen treffen en zelf dingen alvast aanleggen vaak contraproductief.

Gaatje door de fundering en bij de meterkast weer naar boven, tenzij je kruipruimte onder water ligt is dat prima te doen voor ze. Die glasvezel kabel (met stugge mantel) ligt inmiddels bij miljoenen woning los in de kruipruimte zonder problemen, dat hoeft echt niet in een buis te zitten.
Iemand laten komen om alvast wat gaten te boren terwijl je geen eens weet waar die kabel ligt of uit gaat komen lijkt mij ook niet handig, er wordt vaak genoeg afgeweken van de ligging van de ptt kabel.
Laat de monteurs lekker hun werk doen en als ze geen Nederlands spreken dan maar met een vertaal app op je mobiel kort laten uitleggen hoe ze de kabel naar binnen willen brengen.
Heb je de post van @Just_A_User wel gelezen :?
Hij schreef: maar ik heb geen kelder en geen kruipruimte, en de meterkast zit niet aan een buitenmuur.

Vandaar dat hij er niet al te veel vertrouwen in heeft en dat ben ik met hem eens.
In zo’n complex geval zou ik liever zelf de regie in handen houden.

Maar dat komt ook door ervaringen met zogenaamde professionals in het verleden en leuk hoor met een vertaal app in de weer maar je denkt dat ze daar tijd voor hebben?
Kostte bij mij al best wat moeite om ze duidelijk te maken dat het niet onder de voordeur moest zoals ze bij de rest van de huizen hadden gedaan, maar onder de muur naast de deur.

Wat ik @Just_A_User wel kan aanraden is met de installatie partij te bellen.
Ik kreeg hun nummer toen ik bij ODF wat info wilde hebben omdat ik wilde weten of die glasvezelkabel wel in een 16mm pvc buis ging passen en wat ze van plan waren bij het naar binnen brengen van de kabel.

Heb daar uiteindelijk geen heel duidelijk antwoord op gekregen maar wel het nummer van de voorman ter plaatste gekregen die aangaf dat ik hem kon bellen voor bijspringen of tolken indien nodig.

Dus dat zou ik op zijn minst doen, zeker als je zelf geen voorbereiding kan of wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Hij schreef: maar ik heb geen kelder en geen kruipruimte, en de meterkast zit niet aan een buitenmuur.

Vandaar dat hij er niet al te veel vertrouwen in heeft en dat ben ik met hem eens.

Maar dat komt ook door ervaringen met zogenaamde professionals in het verleden en leuk hoor met een vertaal app in de weer maar je denk dat ze daar tijd voor hebben?
Kostte bij mij al best wat moeite om duidelijk te maken dat ze het niet onder de voordeur moest zoals ze bij de rest van de huizen hadden gedaan, maar onder de muur naast de deur.

Ik kreeg hun nummer toen ik bij ODF wat info wilde hebben omdat ik wilde weten of die glasvezelkabel wel in een 16mm pvc buis ging passen en wat ze van plan waren bij het naar binnen brengen van de kabel.

Heb daar uiteindelijk geen heel duidelijk antwoord op gekregen maar wel het nummer van de voorman ter plaatste gekregen die aangaf dat ik hem kon bellen voor bijspringen of tolken indien nodig.

Dus dat zou ik op zijn minst doen, zeker als je zelf geen voorbereiding kan of wil doen.
toon volledige bericht
Eh, excuses, ik heb dat stukje inderdaad gemist. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Maar dat komt ook door ervaringen met zogenaamde professionals in het verleden en leuk hoor met een vertaal app in de weer maar je denkt dat ze daar tijd voor hebben?
Kostte bij mij al best wat moeite om ze duidelijk te maken dat het niet onder de voordeur moest zoals ze bij de rest van de huizen hadden gedaan, maar onder de muur naast de deur.

Dus dat zou ik op zijn minst doen, zeker als je zelf geen voorbereiding kan of wilt doen.
toon volledige bericht
Ah ja, maar ik heb ook al met de installatiepartij gebeld, maar ja, dat was allemaal lastig want hij kon de situatie ter plaatse niet zien. Nee, dat snap ik ook wel. Ik heb wel nog een fotootje van van de betreffende KPN kabel en de pijp door de fundering heen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8nqcLhi.png

Die blauwe kabel moet toch echt naar buiten naar straat, maar ja, waar loopt hij he? En dan ben ik er nog niet, want die kabel gaat, lijkt mij, door de fundering heen of onder de fundering door, maar ik vermoed dat de grijze pijp waar die blauwe kabel doorheen gaat op de foto niet óók tot buiten komt, want dát zou dus ideaal zijn, maar ja, dan moet je nog weten waar hij ligt.

Bij een vriend van me liep die grijze pijp dus wél tot net buiten de buitengevel (niet zelfde huis of wijk), dus daar zijn ze door naar binnen gegaan, vandaar dat bij hem de glasvezelkabel naast die blauwe kabel ligt en in de meterkast uitkomt door diezelfde pijp als waardoor die blauwe kabel naar boven komt.

Edit: door de manier waarop die kabel uit dat pijpje komt, tegen de 'acherkant' van dat pijpje aangedrukt doet mij vermoeden dat hij beneden in die pijp vanaf de 'voorkant' komt, en als dat zo is, dan versterkt dat mijn vermoeden dat hij onder de voordeur ligt, want in die richting lijkt hij dan te buigen, want je gaat mij niet vertellen dat die kabel vervolgens een vrijwel haakse bocht maakt en dan onder het toilet door gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Just_A_User op 25-01-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Ah ja, maar ik heb ook al met de installatiepartij gebeld, maar ja, dat was allemaal lastig want hij kon de situatie ter plaatse niet zien. Nee, dat snap ik ook wel.
Dat was bij mij toen inderdaad ook het antwoord.
Bel nog een keer en vraag om het nummer van de voorman ter plaatse, die weet de situatie uiteraard wel en kan ook instructies geven aan de mannen die de boel komen installeren. Zeker handig als je er met hun niet uitkomt vanwege een taalbarrière of andere zaken en kan je tenminste ergens op terug vallen.

Ik verwacht dat die grijze bocht wel helemaal tot buiten je fundering gebracht is trouwens, zeker aangezien je geen kruipruimte hebt.
Ik heb wel een kruipruimte maar daar is de buis alsnog helemaal door de fundering heen en dat is ongeveer 2m vanaf de meterkast gok ik.

Je kan ook een endoscoop lenen/huren en kijken welke richting de buis op loopt en of er geen bochten verder in zitten en hoe ver je endocoop erin gaat, dan weet je in elk geval of de buis buiten je huis komt of niet.

offtopic:
Voor verdere vragen over hoe je buizen lopen en wat een goede methode is om de glasvezel naar binnen te krijgen kan je beter een eigen topic openen in Bouwen en klussen of het hier vragen [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6. :)
Gaat hier een beetje offtopic anders. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 25-01-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Bel nog een keer en vraag om het nummer van de voorman ter plaatse, die weet de situatie uiteraard wel en kan ook instructies geven aan de mannen die de boel komen installeren. Zeker handig als je er met hun niet uitkomt vanwege een taalbarrière of andere zaken en kan je tenminste ergens op terug vallen.

Ik verwacht dat die grijze bocht wel helemaal tot buiten je fundering gebracht is trouwens, zeker aangezien je geen kruipruimte hebt.
Ik heb wel een kruipruimte maar daar is de buis alsnog helemaal door de fundering heen en dat is ongeveer 2m vanaf de meterkast gok ik.

Je kan ook een endoscoop lenen/huren en kijken welke richting de buis op loopt en of er geen bochten verder in zitten.

offtopic:
Voor verdere vragen over hoe je buizen lopen en wat een goede methode is om de glasvezel naar binnen te krijgen kan je beter een eigen topic openen in Bouwen en klussen of het hier vragen [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6. :)
toon volledige bericht
Ah, de voorman ter plaatse? Oke, dat heb ik nog niét gedaan inderdaad, dus dat ga ik dan morgen proberen. Die endoscoop is ook een goed idee, maar geen idee waar ik die zo snel vandaan kan toveren. Wat me trouwens wel een beetje verbaast is dat ze zo'n ding niet standaard erbij hebben, want het lijkt me een stuk makkelijker om daarmee te bepalen waar je ergens voor het huis moet gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ah, de voorman ter plaatse? Oke, dat heb ik nog niét gedaan inderdaad, dus dat ga ik dan morgen proberen.
Weet niet of ze die term gebruikte en dat zal ook van de lokale installatie partij afhangen maar er is altijd wel iemand van zo’n ploeg in de wijk aanwezig die de boel overziet en beslissingen kan nemen als er wat is, of op zijn minst weet wie hij weer moet bellen. ;)
Morgen is het zondag, ik denk dat je met maandag bellen meer kans maakt. :+
Die endoscoop is ook een goed idee, maar geen idee waar ik die zo snel vandaan kan toveren. Wat me trouwens wel een beetje verbaast is dat ze zo'n ding niet standaard erbij hebben, want het lijkt me een stuk makkelijker om daarmee te bepalen waar je ergens voor het huis moet gaan zoeken.
Wie bedoel je met ‘ze’?
Toch niet de mannen die de kabels komen leggen, want die gaan daar echt niet aan beginnen, qua tijd en werkzaamheden niet.

Ze hebben allemaal hun eigen klussen die in fasen worden uitgevoerd.
Bij ons was het eerst geulen graven voor de huizen en daar de mantelbuizen en losse vezels in doen, vervolgens de boel weer dichtgooien en stoeptegels terug leggen. Er ligt dan een aantal lussen glasvezelkabel per huis onder de stoep voor het huis waarvan zo’n bekend sprietje uitsteekt tussen de tegels vandaan. Vervolgens komt er iemand met een grondraket die de kabel onder de stoeptegels vandaan haalt en onder de bestrating van de huizen brengt tot aan de gevel. Die legt de iets minder ver opgerolde kabel onder een tegel voor de gevel.
Dan komt er de ploeg die de kabel naar binnen brengt door te boren waar nodig.
Tenslotte kwam de man langs die het daadwerkelijke aansluitkastje in de meterkast plaatst en de connector op de glasvezel last.
ODF glasvezelkastje - dicht en open
(uit Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie")

En zie hier een foto van het aansluitkastje met een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ONT er boven: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Zou misschien wel kunnen dat als ze bij jou langskomen en ze er niet uitkomen hoe ze de boel naar binnen gaan krijgen dat er speciaal iemand voor terugkomt die de moeilijke gevallen doet en meer gereedschap tot zijn beschikking heeft, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een endoscoop kan je trouwens huren of zelf kopen. Kwam laatst nog iemand tegen die een draadloze endoscoop postte waarbij je een mobiel met bluetooth of wifi als scherm kan gebruiken. Zal kijken of ik dat nog kan vinden. (Edit: —> niet meer kunnen vinden maar er zijn genoeg met usb-c aansluiting op Amazon te vinden)
Zag er wel handig uit maar geen ervaring mee hoe het werkt. Ik heb er een met eigen schermpje er aan vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 25-01-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Weet niet of ze die term gebruikte en dat zal ook van de lokale installatie partij afhangen maar er is altijd wel iemand van zo’n ploeg in de wijk aanwezig die de boel overziet en beslissingen kan nemen als er wat is, of op zijn minst weet wie hij weer moet bellen. ;)
Morgen is het zondag, ik denk dat je met maandag bellen meer kans maakt. :+

[...]

Wie bedoel je met ‘ze’?
Toch niet de mannen die de kabels komen leggen, want die gaan daar echt niet aan beginnen, qua tijd en werkzaamheden niet.

Ze hebben allemaal hun eigen klussen die in fasen worden uitgevoerd.
Bij ons was het eerst geulen graven voor de huizen en daar de mantelbuizen en losse vezels in doen, vervolgens de boel weer dichtgooien en stoeptegels terug leggen. Er ligt dan een aantal lussen glasvezelkabel per huis onder de stoep voor het huis waarvan zo’n bekend sprietje uitsteekt tussen de tegels vandaan. Vervolgens komt er iemand met een grondraket die de kabel onder de stoeptegels vandaan haalt en onder de bestrating van de huizen brengt tot aan de gevel. Die legt de iets minder ver opgerolde kabel onder een tegel voor de gevel.
Dan komt er de ploeg die de kabel naar binnen brengt door te boren waar nodig.
Tenslotte kwam de man langs die het daadwerkelijke aansluitkastje in de meterkast plaatst en de connector op de glasvezel last.
[Afbeelding: ODF glasvezelkastje - dicht en open]
(uit Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie")

En zie hier een foto van het aansluitkastje met een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ONT er boven: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Zou misschien wel kunnen dat als ze bij jou langskomen en ze er niet uitkomen hoe ze de boel naar binnen gaan krijgen dat er speciaal iemand voor terugkomt die de moeilijke gevallen doet en meer gereedschap tot zijn beschikking heeft, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een endoscoop kan je trouwens huren of zelf kopen. Kwam laatst nog iemand tegen die een draadloze endoscoop postte waarbij je een mobiel met bluetooth of wifi als scherm kan gebruiken. Zal kijken of ik dat nog kan vinden. (Edit: —> niet meer kunnen vinden maar er zijn genoeg met usb-c aansluiting op Amazon te vinden)
Zag er wel handig uit maar geen ervaring mee hoe het werkt. Ik heb er een met eigen schermpje er aan vast.
toon volledige bericht
Nou, hier steken niks sprietjes uit de grond. De kabel is in de straat gelegd, ik heb gezien hoe ze voor elke oprit een paar meter kabel opgerold hebben, en vervoglens is de straat weer dicht gelegd. Dát is wat de status is hier. Er zijn geen sprietjes.

Ah ja, ODB! Die doen dat hier ook inderdaad! Geeft zo'n endoscoop ook de richting aan? Bijvoorbeeld dat ie nu X meter in zuidwestelijke richting gaat etc? Of werkt zo'n ding niet zo magisch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Nou, hier steken niks sprietjes uit de grond. De kabel is in de straat gelegd, ik heb gezien hoe ze voor elke oprit een paar meter kabel opgerold hebben, en vervoglens is de straat weer dicht gelegd. Dát is wat de status is hier. Er zijn geen sprietjes.
Apart want daarmee kan de volgende ploeg zien waar de opgerolde kabels liggen onder het straatwerk, maar ik moet zeggen dat ze bij ons in de straat op een gegeven moment bijna allemaal afgebroken en weg waren omdat er veel tijd zat tussen de twee fasen.
Ah ja, ODB! Die doen dat hier ook inderdaad!
Bedoel je ODF?
Geeft zo'n endoscoop ook de richting aan? Bijvoorbeeld dat ie nu X meter in zuidwestelijke richting gaat etc? Of werkt zo'n ding niet zo magisch? :P
Nee dat doet een endoscoop niet, misschien hele dure maar dan vraag ik het me alsnog af want lijkt me niet de primaire functie van een endoscoop.
Gewoon kijken welke bochten je tegenkomt en welke hoek ze ongeveer maken en dat gekoppeld aan hoeveel meter van de endoscoop je hebt ingevoerd en je kan een redelijke indicatie krijgen waar de buis naartoe gaat en of deze tot buiten je huis komt.

Om kabeltracés te volgen kan je weer andere tools voor gebruiken zoals een draad waar een bepaalde signaal op gezet wordt dat je weer kan opvangen met een ontvanger en die dan gaat piepen als je in de buurt komt. Zo kan je het kabel tracé volgen.
Heb zelf een goedkope chinese maar die werkt niet echt best dus was een miskoop. Als de draad iets te diep in de muur zit pikt de ontvanger het niet meer op en als ik de gevoeligheid hoger zet piept die overal. :X
Ook is de ingebouwd accu inmiddels al dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Apart want daarmee kan de volgende ploeg zien waar de opgerolde kabels liggen onder het straatwerk, maar ik moet zeggen dat ze bij ons in de straat op een gegeven moment bijna allemaal afgebroken en weg waren omdat er veel tijd zat tussen de twee fasen.
Ik heb gelukkig wel een foto gemaakt van waar ze die paar lussen hebben neergelegd, dus ik weet waar dat ligt op straat, sprietjes of niet. :)
Bedoel je ODF?
excuus, ja.
Nee dat doe een endoscoop niet, misschien hele dure maar dan vraag ik het me alsnog af want lijkt me niet de primaire functie van een endoscoop.
Gewoon kijken welke bochten je tegenkomt en welke hoek ze ongeveer maken en dat gekoppeld aan hoeveel meter van de endoscoop je hebt ingevoerd en je kan een redelijke indicatie krijgen waar de buis naartoe gaat en of deze tot buiten je huis komt.

Om kabeltracés te volgen kan je weer andere tools voor gebruiken zoals een draad waar een bepaalde signaal op gezet wordt dat je weer kan opvangen met een ontvanger en die dan gaat piepen als je in de buurt komt. Zo kan je het kabel tracé volgen.
Heb zelf een goedkope chinese maar die werkt niet echt best dus was een miskoop. Als de draad iets te diep in de muur zit pikt de ontvanger het niet meer op en als ik de gevoeligheid hoger zet piept die overal. :X
Ook is de ingebouwd accu inmiddels al dood.
Ik heb wel een endoscoop besteld nu, die doet dat in ieder geval niet, maar goed, voor 4 tientjes verwacht ik sowieso nauwelijks iets natuurlijk. Ik heb ook nog nooit nood gehad aan zo'n ding, dus om voor 1x ik weet niet hoeveel geld uit te geven vind ik ook wat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Je kan ook een endoscoop lenen/huren en kijken welke richting de buis op loopt en of er geen bochten verder in zitten en hoe ver je endocoop erin gaat, dan weet je in elk geval of de buis buiten je huis komt of niet.

offtopic:
toon volledige bericht
Nou, endoscoop is binnen, maar ik kom niet ver. Ik denk dat ik die kabel er ongeveer 50 a 55cm naar beneden kan drukken voor de kabel 'omklapt' als ik hem verder probeer te duwen, maar omklappen dus daar waar ik hem vast heb, niet 'onder aan'.

Maar ik zie geen gat, ik zie nog steeds dan grijze buis. Ik had verwacht dat als het een pijp door de fundering heen is maar niét naar buiten, dat ik op een gegeven moment zwart zou zien, want immers, je bent uit de pijp, en die is grijs dus ik zie geen grijs meer, maar dan zou ik dus zwart moeten zien want er is geen licht daar beneden.

Maar dat zie ik ook niet. Ik blijf grijs zien in die 55cm. Ik heb geen idee hoe dik een fundering is of dat daar een standaard voor is, maar gevoelsmatig vind ik 55cm zonder eind als het gewoon een verticale pijp door de fundering heen zou zijn lang. Dan zou ik verwachten dat ik met 55cm het andere uiteinde wel zou hebben gehaald.

Ik kan ook niet goed zien of er een bocht in zit, want zo makkelijk is die kabel niet te controleren, dus het lijkt alsof je altijd maar rechtdoor gaat, dus geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Nou, endoscoop is binnen, maar ik kom niet ver. Ik denk dat ik die kabel er ongeveer 50 a 55cm naar beneden kan drukken voor de kabel 'omklapt' als ik hem verder probeer te duwen, maar omklappen dus daar waar ik hem vast heb, niet 'onder aan'.
Met 55cm endoscoopkabel erin zit je pas net op de bocht naar het horizontale deel van de aansluitbocht
Klinkt alsof je op de KPN kabel stuit in de bocht en je daar links of rechts langs moet.
Maar je kan toch zien waar je heen gaat?
Dat is juist het idee van een endoscoop ;)
Maar ik zie geen gat, ik zie nog steeds dan grijze buis. Ik had verwacht dat als het een pijp door de fundering heen is maar niét naar buiten, dat ik op een gegeven moment zwart zou zien, want immers, je bent uit de pijp, en die is grijs dus ik zie geen grijs meer, maar dan zou ik dus zwart moeten zien want er is geen licht daar beneden.

Maar dat zie ik ook niet. Ik blijf grijs zien in die 55cm. Ik heb geen idee hoe dik een fundering is of dat daar een standaard voor is, maar gevoelsmatig vind ik 55cm zonder eind als het gewoon een verticale pijp door de fundering heen zou zijn lang. Dan zou ik verwachten dat ik met 55cm het andere uiteinde wel zou hebben gehaald.

Ik kan ook niet goed zien of er een bocht in zit, want zo makkelijk is die kabel niet te controleren, dus het lijkt alsof je altijd maar rechtdoor gaat, dus geen idee.
Ik snap eerlijk gezegd niet veel van bovenstaande verhaal.
Met 55cm zit je nog niet eens in de buurt van je buitenfundering en daar ging het toch om, dat je een idee kreeg waar die aansluitingbocht mogelijk buiten je huis te vinden is?
Zodat de ODF monteurs daar de glasvezelkabel doorheen kunnen doen richting je meterkast?

Als ik jouw plattegrond zo bekijk is het op zijn minst een ruime meter hemelsbreed om met de meest korte weg schuin vanaf je meterkast naar buiten je huis te komen onder je overkapping:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGhlkm9.png

Dus heb je al minstens 1,5m endoscoopkabel nodig vanaf de bovenkant van de buis gerekend waar de KPN kabel uit komt.
En bijv. minstens 3m als de buis direct naar beneden onder je wc doorloopt.

Maar je moet eerst die bocht van verticaal naar horizontaal door voordat je er überhaupt iets zinnigs over kan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Met 55cm endoscoopkabel erin zit je pas net op de bocht naar het horizontale deel van de aansluitbocht
Klinkt alsof je op de KPN kabel stuit in de bocht en je daar links of rechts langs moet.
Maar je kan toch zien waar je heen gaat?
Dat is juist het idee van een endoscoop ;)

[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet veel van bovenstaande verhaal.
Met 55cm zit je nog niet eens in de buurt van je buitenfundering en daar ging het toch om, dat je een idee kreeg waar die aansluitingbocht mogelijk buiten je huis te vinden is?
Zodat de ODF monteurs daar de glasvezelkabel doorheen kunnen doen richting je meterkast?

Als ik jouw plattegrond zo bekijk is het op zijn minst een ruime meter hemelsbreed om met de meest korte weg schuin vanaf je meterkast naar buiten je huis te komen onder je overkapping:
[Afbeelding]

Dus heb je al minstens 1,5m endoscoopkabel nodig vanaf de bovenkant van de buis gerekend waar de KPN kabel uit komt.
En bijv. minstens 3m als de buis direct naar beneden onder je wc doorloopt.

Maar je moet eerst die bocht van verticaal naar horizontaal door voordat je er überhaupt iets zinnigs over kan zeggen
toon volledige bericht
Oke, nou, het issue waar dit mee begon is 'waar komt de pijp die ik in de meterkast zie, ergens buiten de gevel naar buiten, áls hij naar buiten komt?.'

Er zijn dus 2 mogelijkheden, óf die grijze pijp komt buiten de gevel uit, óf niet. Om die vraag te beantwoorden kreeg ik de tip van een endoscoop. Die heb ik dus inmiddels. Nou, als ik dat cameraatje in de meterkast in die pijp duw, dan kom ik ongeveer 55cm diep ongeveer. Wat ik dus bedoelde met bovenstaande verhaal, is dat áls het puur een verticaal pijpje door de fundering heen is, dan zou ik dus verwachten dat ik met 55cm wel aan de onderkant van dat pijpje zou zijn.

Dat ben ik echter niet. Onder de vloer zal het donker zijn, dus 'zwart', maar op de camera wordt het beeld niet zwart, want ik kom met die 55 cm niet aan de andere kant uit die pijp, maar tegelijkertijd kan ik niet goed zien of ik nog recht naar beneden ga, of dat ik door een bocht ga. Ik blijf grijze pijp zien, maar op een gegeven moment kan ik de kabel niet verder er in duwen.

Dus áls het zo is dat er een bocht in die pijp zit, dan zou dat in theorie kunnen betekenen dat ie tot buiten de gevel komt, maar zo ver kom ik dus niet in die pijp, laat staan dat ik kan zien of ik bij een bocht ben en in welke richting die bocht dan gaat, dus ik ben nog geen stap dichterbij ontdekken waar ze dan zouden moeten gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Oke, nou, het issue waar dit mee begon is 'waar komt de pijp die ik in de meterkast zie, ergens buiten de gevel naar buiten, áls hij naar buiten komt?.'

Er zijn dus 2 mogelijkheden, óf die grijze pijp komt buiten de gevel uit, óf niet. Om die vraag te beantwoorden kreeg ik de tip van een endoscoop. Die heb ik dus inmiddels. Nou, als ik dat cameraatje in de meterkast in die pijp duw, dan kom ik ongeveer 55cm diep ongeveer. Wat ik dus bedoelde met bovenstaande verhaal, is dat áls het puur een verticaal pijpje door de fundering heen is, dan zou ik dus verwachten dat ik met 55cm wel aan de onderkant van dat pijpje zou zijn.
De fundering zit onder je buiten- en steunmuren en ga je dus niet bereiken als je verticaal vanuit de meterkast naar beneden blijft gaan. ;)

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://www.betonwerkensmp.be/wp-content/uploads/2022/11/fundering-op-palen-1.jpg
Dat ben ik echter niet. Onder de vloer zal het donker zijn, dus 'zwart', maar op de camera wordt het beeld niet zwart, want ik kom met die 55 cm niet aan de andere kant uit die pijp, maar tegelijkertijd kan ik niet goed zien of ik nog recht naar beneden ga, of dat ik door een bocht ga. Ik blijf grijze pijp zien, maar op een gegeven moment kan ik de kabel niet verder er in duwen.
Zoals ik aangaf zit je met 55cm nog nergens dus niet gek dat je nog niet aan het einde van de buis zit en nog steeds grijs ziet.
Draai je endoscoopkabel steeds een beetje om de kpn kabel in het zicht te houden zodat je je beter kan oriënteren.

En wat zie je als je de endoscoopkabel niet verder kan duwen? Er moet dan toch iets zijn wat ‘m tegenhoudt?
Stukje terug als je er te dicht op zit om het in beeld te krijgen of draaien aan de kabel om de hoek iets te veranderen.
Is soms inderdaad lastig om dat kopje de juiste kant op te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:54
Just_A_User schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Dus áls het zo is dat er een bocht in die pijp zit, dan zou dat in theorie kunnen betekenen dat ie tot buiten de gevel komt, maar zo ver kom ik dus niet in die pijp, laat staan dat ik kan zien of ik bij een bocht ben en in welke richting die bocht dan gaat, dus ik ben nog geen stap dichterbij ontdekken waar ze dan zouden moeten gaan graven.
toon volledige bericht
En als je een trekveer gebruikt kom je dan wel verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:59:
[...]

De fundering zit onder je buiten- en steunmuren en ga je dus niet bereiken als je verticaal vanuit de meterkast naar beneden blijft gaan. ;)

Voorbeeldje:
[Afbeelding]

[...]

Zoals ik aangaf zit je met 55cm nog nergens dus niet gek dat je nog niet aan het einde van de buis zit en nog steeds grijs ziet.
Draai je endoscoopkabel steeds een beetje om de kpn kabel in het zicht te houden zodat je je beter kan oriënteren.

En wat zie je als je de endoscoopkabel niet verder kan duwen? Er moet dan toch iets zijn wat ‘m tegenhoudt?
Stukje terug als je er te dicht op zit om het in beeld te krijgen of draaien aan de kabel om de hoek iets te veranderen.
Is soms inderdaad lastig om dat kopje de juiste kant op te laten kijken.
toon volledige bericht
Blijkbaar leg ik het niet goed uit.

Er zijn 2 mogelijkheden;

1. het is een verticaal pijpje naar beneden, en niet meer dan dat, gewoon om door de vloer heen te komen, en dan valt er dus buiten de gevel geen pijp te vinden waar ze de glasvezel kabel door kunnen duwen, want die pijp ligt er niet, aangezien hij alleen maar door de vloer heen gaat en that's it.

2. Het is een pijp die wél buiten de gevel uit komt. Mijn hoop is dat laatste. Ik zou verwachten dat als situatie 1 de realiteit is hier thuis, dat ik met de 55cm die ik in dat pijpje ben gegaan, wel aan de andere kant eruit zou zijn gekomen. Maar die andere kant is dan dus tussen de fundering, onder de vloer/het huis.

Maar ik kom dus met die 55cm niet aan de andere kant uit, want het enige wat ik zie is blauw van de KPN kabel en grijs van de buis waar die KPN kabel doorheen gaat. Omdat mijn aanname is dat ik met 55cm wel door de vloer heen zou zijn en ik dan dus geen grijs van de pijp meer zou zien, want immers, ik ben er met die 55cm aan de andere kant uit de pijp gekomen (wat dus niet zo is, maar dit is dan mijn aanname) zou dat betekenen dat de pijp niet meer is dan een verticaal pijpje, en dus vervliegt de hoop op optie 2.

Maar aangezien ik met die 55cm nog steeds in die grijze pijp zit, en ik het gevoel heb dat ik met 55cm wel aan de andere kant zou moeten zijn (maar dus nog steeds onder de vloer/het huis) doe ik dus de voorzichtige aanname dat het géén verticale pijp is, maar dat die pijp verder gaat. Dat laatste is dan wel leuk, maar ik krijg die camera er niet verder in, en ik kan ook niet zien of ik in een bocht zit en zo ja, in welke richting die bocht dan gaat, dus ben ik voor mijn gevoel niet dichterbij een conclusie qua waar, if uberhaupt, die pijp dan buiten de gevel zou moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Er zijn 2 mogelijkheden;

1. het is een verticaal pijpje naar beneden, en niet meer dan dat, gewoon om door de vloer heen te komen, en dan valt er dus buiten de gevel geen pijp te vinden waar ze de glasvezel kabel door kunnen duwen, want die pijp ligt er niet, aangezien hij alleen maar door de vloer heen gaat en that's it.

2. Het is een pijp die wél buiten de gevel uit komt. Mijn hoop is dat laatste. Ik zou verwachten dat als situatie 1 de realiteit is hier thuis, dat ik met de 55cm die ik in dat pijpje ben gegaan, wel aan de andere kant eruit zou zijn gekomen. Maar die andere kant is dan dus tussen de fundering, onder de vloer/het huis.

Maar ik kom dus met die 55cm niet aan de andere kant uit, want het enige wat ik zie is blauw van de KPN kabel en grijs van de buis waar die KPN kabel doorheen gaat. Omdat mijn aanname is dat ik met 55cm wel door de vloer heen zou zijn en ik dan dus geen grijs van de pijp meer zou zien, want immers, ik ben er met die 55cm aan de andere kant uit de pijp gekomen (wat dus niet zo is, maar dit is dan mijn aanname) zou dat betekenen dat de pijp niet meer is dan een verticaal pijpje, en dus vervliegt de hoop op optie 2.

Maar aangezien ik met die 55cm nog steeds in die grijze pijp zit, en ik het gevoel heb dat ik met 55cm wel aan de andere kant zou moeten zijn (maar dus nog steeds onder de vloer/het huis) doe ik dus de voorzichtige aanname dat het géén verticale pijp is, maar dat die pijp verder gaat. Dat laatste is dan wel leuk, maar ik krijg die camera er niet verder in, en ik kan ook niet zien of ik in een bocht zit en zo ja, in welke richting die bocht dan gaat, dus ben ik voor mijn gevoel niet dichterbij een conclusie qua waar, if uberhaupt, die pijp dan buiten de gevel zou moeten liggen.
toon volledige bericht
Je hebt in elk geval kunnen bepalen dat het niet enkel een verticale buis de kruipruimte in is dus dat is al iets!

Je hebt dus een invoerbocht en denk dat die haast wel ergens door de fundering naar buiten moet komen, was destijds ook het makkelijkst voor de kpn monteurs. Dus dat is goed nieuws! :)

Dat de endoscoop niet verder gaat is natuurlijk waardeloos maar wat ik wel vreemd vind is dat je niet weet waardoor want dat zou je toch moeten kunnen zien.
Kan me best voorstellen dat het in de bocht krapper is omdat de KPN kabel daar ook doorheen moet, of dat er een blokkade is doordat er tijdens de bouw toch gruis in is gevallen, maar krijg nu de indruk van je niets vreemds zit en dat de encoscoop simpelweg niet verder wil alsof deze een onzichtbare muur raakt.
Zit die kabel niet ergens daarvoor al klem omdat na 55cm de bocht begint waardoor de kop verschuift en de achterliggende kabel verplaatst en zich dan ergens klem zet tussen buis en kpn kabel?

Wat je ook nog kan proberen is de kpn kabel wat verder in de buis te drukken en te bewegen om zo meer ruimte voor de endoscoop te maken.
Mocht er niet genoeg vrije ruimte in de kabel zitten dan moet je even de klemmen los halen waarmee de kabel op de muur van de meterkast zit. En desnoods het kastje ook even van de muur losmaken, dan heb je zeker genoeg ruimte.
Niet de kabel van het kastje lostkoppelen trouwens, dat is meer gedoe en kans dat het fout gaat bij weer terugplaatsen.
Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
Just_A_User schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Er zijn 2 mogelijkheden;

toon volledige bericht
@Just_A_User
Je mag je adres wel even in een DM sturen, dan zal ik de aansluitschets van KPN voor je opzoeken. Hopelijk is daarop te zien waar de kabel jouw woning binnengaat. Vaak zelfs met maatvoering vanaf een hoek of iets dergelijks.
Ik beloof niks, maar daarmee heb je wellicht een goed idee van waar je het moet zoeken buiten.

Klein maar subtiel detail: Die mantelbuis (als dat inderdaad een mantelbuis is) is formeel van KPN geworden vanaf het moment dat de KPN kabel daar doorheen liep. Ook al zit deze in jouw woning.
Dat betekent dat ODF deze eigenlijk niet zou mogen gebruiken. Op zich niet erg spannend en er zal weinig mee gebeuren maar dan weet je het in ieder geval.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Barre73 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:16:
[...]

@Just_A_User
Je mag je adres wel even in een DM sturen, dan zal ik de aansluitschets van KPN voor je opzoeken. Hopelijk is daarop te zien waar de kabel jouw woning binnengaat. Vaak zelfs met maatvoering vanaf een hoek of iets dergelijks.
Ik beloof niks, maar daarmee heb je wellicht een goed idee van waar je het moet zoeken buiten.

Klein maar subtiel detail: Die mantelbuis (als dat inderdaad een mantelbuis is) is formeel van KPN geworden vanaf het moment dat de KPN kabel daar doorheen liep. Ook al zit deze in jouw woning.
Dat betekent dat ODF deze eigenlijk niet zou mogen gebruiken. Op zich niet erg spannend en er zal weinig mee gebeuren maar dan weet je het in ieder geval.
Dat zou tof zijn. Nee, ik weet dat die eigenlijk niet gebruikt mag worden, maar daar heb ik eigenlijk niet echt een boodschap aan, aangezien het de koperlijn is, en daar doe ik niks mee, want ik heb geen ADSL en geen huistelefoon.

Ik ga je even een DM doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, dat was me het drama wel hoor.

Dus ze kwamen hier om glasvezel aan te leggen, dwz, om dat te proberen. Vanochtend al iemand geweest om het van de straat naar de gevel te leggen, en een uur later komt er iemand anders, en die wilde het naar binnen leggen. Nou, graven, jo, we hebben de pijp gevonden....behalve dan dat dat de waterleiding was waar hij in boorde, en vervolgens het water rondspoot. Waterbedrijf kunnen bellen, die gasten zijn gewoon afgetaaid en die van het waterbedrijf kon het toen oplossen.

Hij had gegraven tot 1,2m diepte, daar had ie dan een pijp gevonden, maar daar zaten er 4 of 5 bij elkaar. Hij had net zo goed in de stroomleiding kunnen boren (tenminste, ik neem aan dat een van die dingen stroom bevat.

Man man man wat een gedoe. Dus ik vermoed dat ik gewoon geen glasvezel ga krijgen, want die pijp waar KPN door loopt is in ieder geval niet gevonden. Ik heb even in dat gat gekeken, de waterleiding ligt in een 'standaard' grijze dikke PVC pijp, maar dat is niét het stukje pijp dat ik in de meterkast naar boven zie komen.

Geen idee hoe ze zouden moeten achterhalen wat waar in zit, maar dit geintje gaan we niet nog een keer doen. Ik zou ook verwachten dat die pijpjes direct aan de buitengevel eindigen (tenminste, degenen waar wij naar op zoek zijn), maar deze liepen gewoon vanaf de gevel verder onder de voortuin door, daar kun je niet gewoon zomaar in gaan boren, want je weet niet wat wat is, en omdat ze gewoon doorlopen vermoed ik dat dat ze ook gewoon niet zijn.

De diameter en kleur van wat ik in de meterkast zie wijkt af van de standaard grijze pvc buis die ik daar in dat gat in de voortuin zag ,dus ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Hoe dan ook, ik heb geen zin in een herhaling van dit verhaal, dus ik vermoed geen glasvezel voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 10-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:18

vr6-only

Blub Blub

Just_A_User schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:37:

knip

De diameter en kleur van wat ik in de meterkast zie wijkt af van de standaard grijze pvc buis die ik daar in dat gat in de voortuin zag ,dus ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Hoe dan ook, ik heb geen zin in een herhaling van dit verhaal, dus ik vermoed geen glasvezel voor mij.
Dat is jammer, want ze hadden het meste werk al gedaan. Iets meer bij stil staan en ze hadden, zonder boren, de kabel zo kunnen invoeren.

Zo te zien heb je in jouw meterkast de beschikking over invoerbochten, zoals onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Bvw38NOSOHyCJlh8ntc5I72wMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x1QkGltxkTcUWrT99BGnRpo4.png?f=user_large

Het is jammer dat ze niet meer, zoals voorheen, de diverse kleuren aanhouden per type buis. In dat geval had je maar 1 grijze buis gehad; die bedoeld is voor Telecom. Tegenwoordig zie je inderdaad dat enkel de waterleiding nog een kleur heeft.

Deze invoerbochten eindigen meestal 20-30cm van de gevel. Dus iets van de gevel af gaan graven en je vindt ze zo. Pak dan de buitenste grijze buis. Meestal tref je daar Ziggo of KPN aan. Water hoort dieper te liggen, 50cm dieper zelfs!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf4sLOM4yXa-Nc3Jrs8jiajr_1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0lTvws11epUDFrpumtAadMr.jpg?f=fotoalbum_large

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
vr6-only schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Dat is jammer, want ze hadden het meste werk al gedaan. Iets meer bij stil staan en ze hadden, zonder boren, de kabel zo kunnen invoeren.

Zo te zien heb je in jouw meterkast de beschikking over invoerbochten, zoals onderstaand plaatje:

[Afbeelding]

Het is jammer dat ze niet meer, zoals voorheen, de diverse kleuren aanhouden per type buis. In dat geval had je maar 1 grijze buis gehad; die bedoeld is voor Telecom. Tegenwoordig zie je inderdaad dat enkel de waterleiding nog een kleur heeft.

Deze invoerbochten eindigen meestal 20-30cm van de gevel. Dus iets van de gevel af gaan graven en je vindt ze zo. Pak dan de buitenste grijze buis. Meestal tref je daar Ziggo of KPN aan. Water hoort dieper te liggen, 50cm dieper zelfs!

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De waterleiding zelf was blauw, maar dat zag je niet want de mantel buis waarin hij lag was net zo grijs als de andere buizen die er lagen. Er lagen er een stuk of 4 a 5 maar er was 0 verschil te zien tussen de verschillende buizen.

Ook lagen ze niet direct aan de gevel maar ze staken fors uit, zo ver dat de uiteindes niet te zien waren dus er was ook niet te zien wat er in zit. Ik vind de hele constructie, als dat wel is waar ze moesten zijn nogal discutabel want zo kom je er nooit achter wat waar in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:05:
[...]

De waterleiding zelf was blauw, maar dat zag je niet want de mantel buis waarin hij lag was net zo grijs als de andere buizen die er lagen. Er lagen er een stuk of 4 a 5 maar er was 0 verschil te zien tussen de verschillende buizen.
Wat een prutsers zeg dat ze dan gewoon maar de boor in een willekeurige buis gaan zetten! 8)7

Snap het idee van er gewoon maar in gaan boren sowieso niet want er zal altijd wel iets in zo’n buis zitten. Precies zoals je zegt had het ook de elektra kabel kunnen zijn. Ik zou mijn leven daar niet zo achteloos voor op het spel zetten. :X

Hier in de straat hadden ze bij de aanleg van glasvezel ook een waterleiding geraakt maar dat was nog met het leggen van de kabels in de straat niet met het aansluiten van een los huis.
Was een aardig groot waterballet en kostte een paar uur om het weer dicht te krijgen.
Ook lagen ze niet direct aan de gevel maar ze staken fors uit, zo ver dat de uiteindes niet te zien waren dus er was ook niet te zien wat er in zit. Ik vind de hele constructie, als dat wel is waar ze moesten zijn nogal discutabel want zo kom je er nooit achter wat waar in zit.
Hoe ver is ver? Hebben ze nog moeite gedaan om iets verder te graven van de gevel af om te zien of de buizen daar wel stopten?
Ze stoppen namelijk wel ergens uit de gevel zoals hierboven ook al werd aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Just_A_User schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Weet niet waar je woont, maar wellicht heb je buren die de bouw nog hebben meegemaakt en foto's oid hebben van de aanleg. Ik heb gelukkig een paar lui in de rij die nog oorspronkelijke bewoners zijn en dat is af en toe echt heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Lord_Dain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Weet niet waar je woont, maar wellicht heb je buren die de bouw nog hebben meegemaakt en foto's oid hebben van de aanleg. Ik heb gelukkig een paar lui in de rij die nog oorspronkelijke bewoners zijn en dat is af en toe echt heel handig.
Ja, hebben ze niet, ik ben ook de enige hier die glasvezel wil trouwens. De PVC buizen die ze tegen kwamen lagen op 1.2 meter diepte. Dat lijkt me niet de diepte waarop die kabel van KPN ligt. Dus ik heb net officieel een klacht ingediend bij ODF, want dát is de partij die het regelt, dat zij vervolgens 400 onderaannemers hebben dat zal allemaal wel, maar daar heb ik niks mee te maken.

Maar goed, toen werd me ook duidelijk gemaakt dat ze die kabel niet door de buis mogen leggen waar KPN in ligt. Ik zeg dat is wel bijzonder want ik heb een aantal vrienden waarbij jullie in de afgelopen maanden glasvezel hebben aangelegd, en daar is het precies de manier waarop het is gegaan, naast de kabel van de KPN.

Toen was het stil aan de andere kant van de telefoon, en toen begon hij te verwijzen naar de 'aansluitpartner' wat dus een Duits bedrijf is waar die medewerkers van gisteren vandaan kwamen. Het is echt godsgeklaagd hoe snel de service wegvalt op het moment dat je niet voldoet aan het allermakkelijkste scenario, want als ze niét door de buis van KPN mogen (wat ze gewoon wel doen) dan krijg ik in ieder geval zeker geen glasvezel, want een andere mogelijkheid die ik wil is er niet.

Want wat je dan krijgt is dat je door de buitenmuur moet van het toilet, en dat moet tegen het plafond van het toilet aan zijn, want je moet de toiletdeur voorbij dus de kabel kan niet op de grond liggen, dan moet hij dus tegen het plafond aan van het toilet, dan door de 2e muur heen om in de hal te komen, om vandaar uit langs het plafond naar de meterkast te gaan.

Dat is een houtje-touwtje oplossing, dus geen glasvezel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Just_A_User schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Ja, hebben ze niet, ik ben ook de enige hier die glasvezel wil trouwens. De PVC buizen die ze tegen kwamen lagen op 1.2 meter diepte. Dat lijkt me niet de diepte waarop die kabel van KPN ligt. Dus ik heb net officieel een klacht ingediend bij ODF, want dát is de partij die het regelt, dat zij vervolgens 400 onderaannemers hebben dat zal allemaal wel, maar daar heb ik niks mee te maken.

Maar goed, toen werd me ook duidelijk gemaakt dat ze die kabel niet door de buis mogen leggen waar KPN in ligt. Ik zeg dat is wel bijzonder want ik heb een aantal vrienden waarbij jullie in de afgelopen maanden glasvezel hebben aangelegd, en daar is het precies de manier waarop het is gegaan, naast de kabel van de KPN.

Toen was het stil aan de andere kant van de telefoon, en toen begon hij te verwijzen naar de 'aansluitpartner' wat dus een Duits bedrijf is waar die medewerkers van gisteren vandaan kwamen. Het is echt godsgeklaagd hoe snel de service wegvalt op het moment dat je niet voldoet aan het allermakkelijkste scenario, want als ze niét door de buis van KPN mogen (wat ze gewoon wel doen) dan krijg ik in ieder geval zeker geen glasvezel, want een andere mogelijkheid die ik wil is er niet.

Want wat je dan krijgt is dat je door de buitenmuur moet van het toilet, en dat moet tegen het plafond van het toilet aan zijn, want je moet de toiletdeur voorbij dus de kabel kan niet op de grond liggen, dan moet hij dus tegen het plafond aan van het toilet, dan door de 2e muur heen om in de hal te komen, om vandaar uit langs het plafond naar de meterkast te gaan.

Dat is een houtje-touwtje oplossing, dus geen glasvezel voor mij.
toon volledige bericht
Balen. Geen idee hoe groot je toilet is, maar kan je daar niet een klein kastje ergens aan de muur maken, waar je de verbinding (in) kan afwerken. Is er geen andere pui/kant van het huis waar ze door naar binnen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Balen. Geen idee hoe groot je toilet is, maar kan je daar niet een klein kastje ergens aan de muur maken, waar je de verbinding (in) kan afwerken. Is er geen andere pui/kant van het huis waar ze door naar binnen kunnen?
Ja, dat kan wel, maar dan ben je dus in de hal. Het vervelende is dat er een afdak is boven de voordeur en het afdak is lager dan het plafond in de hal, dus als je onder dat afdak door de muur heen de gang in wil, dan zit je dus effectief ik denk een cm of 30 onder het plafond in de hal. Dat ziet er niet uit.

Hoe bedoel je, een kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Just_A_User schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ja, dat kan wel, maar dan ben je dus in de hal. Het vervelende is dat er een afdak is boven de voordeur en het afdak is lager dan het plafond in de hal, dus als je onder dat afdak door de muur heen de gang in wil, dan zit je dus effectief ik denk een cm of 30 onder het plafond in de hal. Dat ziet er niet uit.

Hoe bedoel je, een kastje?
Gewoon een mooi afgewerkt dicht kastje waar je evt de FTU/router in kan plaatsen.
Maar ik lees voornamelijk cosmetische bezwaren, er is een hele hoop mogelijk toch qua wegwerken? Wat voor muren heb je in de hal? Evt. infrezen en daarna weer mooi maken? Zelf een buis in de muur aanleggen is wellicht nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Gewoon een mooi afgewerkt dicht kastje waar je evt de FTU/router in kan plaatsen.
Maar ik lees voornamelijk cosmetische bezwaren, er is een hele hoop mogelijk toch qua wegwerken? Wat voor muren heb je in de hal? Evt. infrezen en daarna weer mooi maken? Zelf een buis in de muur aanleggen is wellicht nog een optie?
Ja, cosmetische bezwaren inderdaad, dat is correct. Ik begreep van die lui gisteren dat er ook een 'passief' kastje kwam. Ik heb geen idee wat dat is, maar, de situatie is hier ook gewoon ongelukkig. De meterkast zit niet op een handige plek, dus ik moet altijd over minstens 2 muren, om vanuit een buitenmuur bij de meterkast te komen.

Ik wil natuurlijk niet gewoon maar een gat in de buitenmuur hebben waar dan een kabel door naar binnen komt. Dan moet ik al helemaal kabelgoten gaan leggen, en dát kan wel, maar ik snap niet zo goed hoe dat aansluiten in zijn werk gaat.

Dus de kabel komt ergens binnen, dan komt ie in dat 'passieve' kastje, en van daaruit gaat ie door aar een....wat? modem? whatever? Want wat dát dan ook maar is, ik wil dat allemaal in de meterkast hebben, want daar wil ik niet tegen aan kijken in de hal.

Dus wat zou kúnnen is dat hij in de hal binnenkomt, onder het afdak. Dan zit je dus zo'n 30cm van het plafond in de hal af, dus dan zou er een stukje kabelgoot moeten komen 30cm naar boven toe, tegen het plafond aan, dan langs het plafond voorbij het toilet, en dan daarna vanuit die hoek bij het toilet naar de meterkast. Dát kan, maar ik heb me altijd afgevraagd of er niet een mooi iets is wat je zeg maar over dat gat in de muur kunt plaatsen. Een soort van afdekplaat of weet ik veel, iets waardoor dat in ieder geval nog mooi afgewerkt uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:16
Het komt er dan op neer dat je een vrij bijzondere situatie in je huis hebt als de meterkast zo moeilijk bereikbaar is. Het "passieve kastje" dat geplaatst wordt is meestal bekend als een FTU. De fiberkabel in de straat is vrij breekbaar en beschermd en wordt in een dergelijk kastje afgewerkt met een SC connector om deze te beschermen. Van daar loopt er weer een patchkabel met handzame connectoren naar een ONT, een soort fiber "omvormer" naar UTP waar jij weer je router op aan sluit. Klinkt heel wat maar het valt in de praktijk best mee. Zie bv:

https://community.odido.n...etingen-ftu-kastje-350758

Waar je tegenaan loopt is een bedrijf als ODF die de netwerken aan legt en daar geld mee verdient. Het mag allemaal niet te veel kosten dus hangen ze er die kerstboom met 400 (al dan niet buitenlandse) onderaannemers aan. Die sturen weer werkvolk dat vaak per aansluiting betaald krijgen en tja, dan krijg je dus mensen die graven, binnen smijten, dicht gooien en weer door rijden. Aansluitingen drie kamers verder is moeilijk moeilijk, geen zin, geen tijd, brengt niets op etc. Klote situatie maar dat is gewoon het gevolg hoe zo'n club werkt. Dan kun je je hakken in het zand zetten met "dan maar geen glasvezel", echter boeit dat zo'n ODF en onderaannemers helemaal niets en heb je er op termijn alleen jezelf mee.

Zeg ik dat dit zo hoort? Absoluut niet al vraag ik me wel af waar je wel zou kunnen gaan klagen voor een fatsoenlijke service op dit vlak. Tot die tijd, laat ze het binnen brengen hoe en waar mogelijk en daarom helpen sommigen je hier met een optie als "kastje in een hoek" om de cosmetische bezwaren wat weg te nemen. Eventueel kun je vanaf hun aansluiting wel een professionele elektricien een leiding laten leggen naar de gewenste plaats. Nu alles weigeren betekent in de praktijk gewoon dat je na X jaar hoge kosten gaat krijgen als ze speciaal moeten terugkomen voor dat ene adres dat in hun ogen moeilijk deed. Allemaal niet eerlijk maar dat is hoe dit wereldje blijkbaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Andros schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:24:
Het komt er dan op neer dat je een vrij bijzonder situatie in je huis hebt als de meterkast zo moeilijk bereikbaar is. Het "passieve kastje" dat geplaatst wordt is meestal bekend als een FTU. De fiberkabel in de straat is vrij breekbaar en beschermd en wordt in een dergelijk kastje afgewerkt met een SC connector om deze te beschermen. Van daar loopt er weer een patchkabel met handzame connectoren naar een ONT, een soort fiber "omvormer" naar UTP waar jij weer je router op aan sluit. Klinkt heel wat maar het valt in de praktijk best mee. Zie bv:

https://community.odido.n...etingen-ftu-kastje-350758

Waar je tegenaan loopt is een bedrijf als ODF die de netwerken aan legt en daar geld mee verdient. Het mag allemaal niet te veel kosten dus hangen ze er die kerstboom met 400 (al dan niet buitenlandse) onderaannemers aan. Die sturen weer werkvolk dat vaak per aansluiting betaald krijgen en tja, dan krijg je dus mensen die graven, binnen smijten, dicht gooien en weer door rijden. Aansluitingen drie kamers verder is moeilijk moeilijk, geen zin, geen tijd, brengt niets op etc. Klote situatie maar dat is gewoon het gevolg hoe zo'n club werkt. Dan kun je je hakken in het zand zetten met "dan maar geen glasvezel", echter boeit dat zo'n ODF en onderaannemers helemaal niets en heb je er op termijn alleen jezelf mee.

Zeg ik dat dit zo hoort? Absoluut niet al vraag ik me wel af waar je wel zou kunnen gaan klagen voor een fatsoenlijke service op dit vlak. Tot die tijd, laat ze het binnen brengen hoe en waar mogelijk en daarom helpen sommigen je hier met een optie als "kastje in een hoek" om de cosmetische bezwaren wat weg te nemen. Eventueel kun je vanaf hun aansluiting wel een professionele elektricien een leiding laten leggen naar de gewenste plaats. Nu alles weigeren betekent in de praktijk gewoon dat je na X jaar hoge kosten gaat krijgen als ze speciaal moeten terugkomen voor dat ene adres dat in hun ogen moeilijk deed. Allemaal niet eerlijk maar dat is hoe dit wereldje blijkbaar werkt.
toon volledige bericht
Tja, ik denk dat ik gewoon een huis heb waarbij het gewoon niet makkelijk is. Kijk, je kunt door de buitenmuur heen boren, dan ben je op het toilet (net onder het plafond) en dan vanuit het toilet door de muur heen naar de gang, en dan moet ik vervolgens in de hal 2 bochten van 90 graden maken, en ik denk zomaar dat die glasvezelkabel dat niet grappig vind, of in de gang door de muur heen, maar in dat geval moet ik 3 bochten van 90 graden maken plus dat het dan in de hal op de muur zit, dat vind ik optisch niet geweldig.

Ze hebben net gebeld, ze komen morgen voor opnieuw een schouw, en ik vind het niet erg als ze m'n halve voortuin opgraven, maar érgens moet toch echt die blauwe kabel van KPN lopen, en je gaat mij niet vertellen dat die KPN kabel tot aan het begin van de voortuin in een PVC pijp loopt. Maar ja, zelfs als die gevonden wordt 'mogen ze daar niet doorheen', wat in de praktijk dus heel zeker wél gebeurt.

Ik mag toch aannemen dat die kabel van KPN niet ook onder de volledige straat in een PVC buis ligt? Lijkt mij? Als hij uberhaupt al in een PVC buis ligt, want het stukje buis wat ik hier in de meterkast naar boven zie komen is in ieder geval niet de standaard PVC pijp.

Toevoeging:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/26Ov88w.png

Kijk, dit is de blauwe kabel van KPN. Dat is gewoon ouderwets koper. Die gaat door de vloer heen door een pijpje. Dat pijpje lijkt helemaal niks op wat ik gisteren in de voortuin zag wat ze hadden opgegraven, die diameter is véél kleiner.

Nou, ik weet dus niet wat de situatie is. Die blauwe kabel komt van buiten, en hij zal lijkt mij, ergens onder de straat liggen, en dan gaat ie onder de voortuin van elk huis, en dan het huis in. Ik weet dus niet hoe die kabel onder de straat ligt. Ligt die ook in een mantelbuis onder de straat, of ligt daar 'alleen maar' die blauwe kabel los?

Want érgens gaat die blauwe kabel op een gegeven moment (neem ik aan) dus in een mantelbuis, de vraag is alleen wáár dat is. Is dat buiten mijn terrein, dus effectief onder de straat, of is dat ergens onder mijn voortuin? Want er moet een einde zitten aan die mantelbuis, zou je zeggen, en dat einde is wat we zoeken. Als je gewoon maar gaat graven en je stoot op een mantelbuis weet je niet wat daar in ligt als je er in gaat boren, met alle risico's van dien, dat hebben we gisteren gezien.

Als we die blauwe kabel vinden, dan kunnen we die volgen naar het punt waar hij de mantelbuis in gaat, maar ja, dan moet je effectief de hele tuin opgraven. Ik zou daarom zeggen 'graaf een proefsleuf aan het begin van de voortuin, in plaats van tegen de gevel aan', maar goed, dat zal wel allemaal te veel werk zijn, maar door de muur ga ik niet. Dan krijg je een kabelgotenkermis in huis, zó graag wil ik geen glasvezel dat ik dát er voor over heb.

Ik vind het wel belachelijk dat nergens fatsoenlijk te vinden is waar wat ligt. De KLIC rapportage klopt voor geen meter, die is totaal niet accuraat.

Waar ze gisteren hebben gegraven is op 1,2 meter uit de hoek van het huis en vervolgens 1,2 meter diep. Ik had hier informatie gekregen van een mede tweaker dat hij gokt op 2,5 meter vanuit diezelfde hoek, en dat kunnen ze proberen maar er zijn teveel vraagtekens zonder een fatsoenlijke manier om er achter te komen wat wat is, om dat antwoord te krijgen moet je het einde van de mantelbuis vinden, vandaar dat ik zeg graven aan de straatkant van de voortuin.

Maar, ik heb er buikpijn van gekregen inmiddels, want als ze morgen gaan zeggen we gaan graven maar het risico is voor jou, nope, einde verhaal, geen glasvezel.

[ Voor 26% gewijzigd door Just_A_User op 11-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:33
@Just_A_User

Hmm, zelfs dat blauwe lijkt me niet direct een KPN kabel maar eerder een mantelbuis,
Een KPN telefoon kabel had maar een dikte ca. 14mm en die op de foto lijkt een grotere diameter.
Hoe zit het eindpunt van die blauwe eruit?

voorbeeld KPN koper kabel | die blauwe met een gedraaide mantel met witte aders erbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW43CibyPxmv2sX-TT6Z1hPEmpM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iabxPDVtWs0o09DmzAP8ytG1.jpg?f=user_large

Her ergste is dat de koperen telefoonkabel uitgefaseerd wordt. Maar daar heb je weinig aan als dat jouw Internet verbinding is op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door yalerta op 11-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
yalerta schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:53:
@Just_A_User

Hmm, zelfs dat blauwe lijkt me niet direct een KPN kabel maar eerder een mantelbuis,
Een KPN telefoon kabel had maar een dikte ca. 14mm en die op de foto lijkt een grotere diameter.
Hoe zit het eindpunt van die blauwe eruit?

voorbeeld KPN koper kabel | die blauwe met een gedraaide mantel met witte aders erbij
[Afbeelding]

Her ergste is dat de koperen telefoonkabel uitgefaseerd wordt. Maar daar heb je weinig aan als dat jouw Internet verbinding is op dit moment.
Ja, ook dat blauwe zal een mantelbuis zijn, maar ik vraag me dus af of er ergens een punt is buiten, hetzij onder de tuin hetzij onder de straat waar dat blauwe het enige is wat er is, of dat onder de gehele tuin die blauwe buis óók weer in een aparte mantelbuis ligt.

Het pijpje wat in de meterkast omhoog komt, ik hoop dus dat dat tot ergens buiten de gevel doorloopt, maar ja, dan moet je hem alsnog eerst vinden. Het is gewoon de telefoonlijn, want in het aansluitpunt waar hij op uitkomt staat ook 'lijn 1' en 'lijn 2', maar ik gebruik dat dus niet. Ik heb geen ADSL en ik heb ook geen telefoon in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:48:
...

Maar, ik heb er buikpijn van gekregen inmiddels, want als ze morgen gaan zeggen we gaan graven maar het risico is voor jou, nope, einde verhaal, geen glasvezel.
Ik snap dat je het nu even niet ziet zitten maar zou de moed toch niet laten zakken.
Zoals hierboven al aangegeven wordt het allemaal een stuk lastiger en duurder als je later alsnog een glasvezelaansluiting wilt.

Houd ook mijn eerder geopperd alternatief in gedachten via de keuken onder de keukenkastjes door.
Zie onderaan mijn post: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Heb je maar 1 gat in de buitenmuur nodig maar belangrijkste is dat het verder helemaal buiten het zicht loopt itt alternatieven via de WC en de gang.
Ik weet wel waar ik voor zou kiezen als het niet via een van de bestaande invoerbochten kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vliegvlug schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Ik snap dat je het nu even niet ziet zitten maar zou de moed toch niet laten zakken.
Zoals hierboven al aangegeven wordt het allemaal een stuk lastiger en duurder als je later alsnog een glasvezelaansluiting wilt.

Houd ook mijn eerder geopperd alternatief in gedachten via de keuken onder de keukenkastjes door.
Zie onderaan mijn post: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Heb je maar 1 gat in de buitenmuur nodig maar belangrijkste is dat het verder helemaal buiten het zicht loopt itt alternatieven via de WC en de gang.
Ik weet wel waar ik voor zou kiezen als het niet via een van de bestaande invoerbochten kan. :)
Onder de keuken door kan niet, want je moet dan alsnog vanuit de keukenmuur naar de meterkast. Ik wil gewoon dat ze die buis vinden waar die blauwe buis van KPN ook door loopt. Ik denk dat die blauwe buis ERGENS weer in een mantelbuis gaat ,en ik wil dat ze die mantelbuis vinden en gebruiken. Dus niet IN die blauwe buis van KPN, maar in de mantelbuis waar die blauwe buis van KPN ook in ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
@yalerta Je hebt gelijk. Het is een blauwe KPN mantelbuis met daarin twee tubes. In de ene zit koper geblazen (1x4-tje) en de andere is leeg en kan altijd nog door KPN gebruikt worden voor het inblazen van een glasvezel. Dat heeft KPN/Reggefiber al gedaan bij tienduizenden woningen in NL maar de laatste jaren eigenljk niet meer. De kennis bij de aanleggende aannemers is een beetje verloren gegaan helaas.

Voor wie er bekend mee is: Dit is het Trinet Concept dat KPN samen met BAM en VWT in de jaren 2000-2010 gebruikte bij nieuwbouwprojecten in NL. Volledig dubbel uitgevoerde netwerk met twee buizen/buisjes, zowel in de woning als in de straat en tot in de wijkcentrale. Gevuld met koper bij eerste aanleg en bij te blazen met glas daarna.

Aan die blauwe KPN buis heeft niemand iets, laat staan de vraagsteller. Er moet ergens bij de gevel een mantelbuis uitkomen met daarin die blauwe KPN buiskabel.
Ik heb zijn adres gekregen, nagekeken en dit is een vrij normale nieuwbouwwoning uit 2007. In die tijd was het heel standaard om 5 getrokken mantelbuizen te leggen van de meterkast door de fundering heen naar de buitenkant zodat de nutsbedrijven daar bij de oplevering snel hun buis of kabel doorheen konden duwen en afwerken in de meterkast.

Op basis van de tekening die ik kon vinden was ik degene die adviseerde om circa 2,5 meter uit de linkerhoek te gaan zoeken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Barre73 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:35:
@yalerta Je hebt gelijk. Het is een blauwe KPN mantelbuis met daarin twee tubes. In de ene zit koper geblazen (1x4-tje) en de andere is leeg en kan altijd nog door KPN gebruikt worden voor het inblazen van een glasvezel. Dat heeft KPN/Reggefiber al gedaan bij tienduizenden woningen in NL maar de laatste jaren eigenljk niet meer. De kennis bij de aanleggende aannemers is een beetje verloren gegaan helaas.

Voor wie er bekend mee is: Dit is het Trinet Concept dat KPN samen met BAM en VWT in de jaren 2000-2010 gebruikte bij nieuwbouwprojecten in NL. Volledig dubbel uitgevoerde netwerk met twee buizen/buisjes, zowel in de woning als in de straat en tot in de wijkcentrale. Gevuld met koper bij eerste aanleg en bij te blazen met glas daarna.

Aan die blauwe KPN buis heeft niemand iets, laat staan de vraagsteller. Er moet ergens bij de gevel een mantelbuis uitkomen met daarin die blauwe KPN buiskabel.
Ik heb zijn adres gekregen, nagekeken en dit is een vrij normale nieuwbouwwoning uit 2007. In die tijd was het heel standaard om 5 getrokken mantelbuizen te leggen van de meterkast door de fundering heen naar de buitenkant zodat de nutsbedrijven daar bij de oplevering snel hun buis of kabel doorheen konden duwen en afwerken in de meterkast.

Op basis van de tekening die ik kon vinden was ik degene die adviseerde om circa 2,5 meter uit de linkerhoek te gaan zoeken.
toon volledige bericht
Ja, en wat ik dus stel is niét om die blauwe mantelbuis te gebruiken, maar die gewoon met rust te laten. Echter, die blauwe mantelbuis kan wél dienen om de mantelbuis waar die blauwe buis weer in ligt te vinden. Als alles grijs is dan ga je geen verschil zien, maar als je die blauwe mantelbuis ziet, dan weet je dat je goed zit, en die kun je dan volgen naar de gevel toe, want daar zal hij op een gegeven moment weer in een mantelbuis-2 gaan.

Wat ik dus hoop is dat ze de blauwe mantelbuis ergens vinden, die volgen om bij mantelbuis-2 uit te komen, en dié vervolgens gebruiken om met glasvezel door naar binnen te gaan. Dan laat je de KPN buis effectief met rust, het enige wat je doet is de mantelbuis gebruiken waar die KPN buis weer in ligt, om zo het huis binnen te komen.

Edit; als die 5 getrokken mantelbuizen zijn wat gisteren op 1,2 meter vanaf de linkerkant van de gevel op 1.2 meter diepte gevonden is (waren er 3 of 4), dan is 1 daarvan water, de ander zal Ziggo zijn lijkt me, er is geen gas, dus dat gevaar is er niet, en dan heb je nog stroom, dus hij mag blij zijn dat hij daar niet op goed geluk in heeft geboord.

Het probleem is dat ze allemaal grijs zijn. Er is niet te herkennen wat wat is. Ze lijken ook allemaal dezelfde dikte te hebben, en van wat ik zag is die dikte een grotere diameter dan het pijpje wat in de meterkast omhoog steekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Just_A_User op 11-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:33
Hoe is er gegraven om de mantelbuizen te ontdekken?
Direct langs de gevel en daarna een sleuf vanaf het punt waar de buizen gevonden waren in de lengte daarvandaan de buizen getracht te volgen?

Lijkt mij de enige optie om de juiste buis te lokaliseren (die gevuld is met die blauwe KPN-er)
Dergelijke straalbochten hadden geen oneindige lengte.
Is er voor de niet aanwezige gasleiding soms een loze straalbuis te ontdekken? b.v. dicht gesmeerd in de vloer van je meterkast?

Zoals @Barre73 al opmerkt en in de plaatjes van @vr6-only getoond werd er standaard een setje met een x aantal buizen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik zal morgen een foto van de situatie plaatsen, het is nu donker dus ik kan geen fatsoenlijke foto maken, maar morgen wel, en dan kan ik ook aangeven waar ik de buizen heb gezien, maar ze staken in ieder gevel minstens allemaal 50cm uit, want in het gat dat ik daarna zag zag ik geen eind van de buizen, dus ze zaten er bij wijze van 'midden op'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Just_A_User schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Onder de keuken door kan niet, want je moet dan alsnog vanuit de keukenmuur naar de meterkast.
Tuurlijk kan dat wel! :)

Je moet ook niet vanuit de keuken boren maar vanuit de meterkast. ;)
Het is waarschijnlijk geen draagmuur maar een gibo wandje en daar ben je met een lichte boormachine en een goed boortje zo doorheen, meestal zit er een houten achterplaat in je meterkast dus daar eerst even een wat groter gat in maken dan de diameter van de steenboor.

Ik wil gewoon dat ze die buis vinden waar die blauwe buis van KPN ook door loopt. Ik denk dat die blauwe buis ERGENS weer in een mantelbuis gaat , en ik wil dat ze die mantelbuis vinden en gebruiken. Dus niet IN die blauwe buis van KPN, maar in de mantelbuis waar die blauwe buis van KPN ook in ligt.
Moet zeggen dat je wel veel wilt maar weinig zelf onderneemt.
Wil jij nu een glasvezelaansluiting of niet :S

Je heb de pech dat je geen standaard situatie hebt en, zoals hierboven door @Andros al aangehaald, dat je dus weinig kan verwachten van de lui die de kabel bij je naar binnen moeten brengen.

Dus zelf de handen uit de mouwen en initiatief nemen!
Ik zou zelf vandaag gelijk al verder zijn gaan graven om te kijken of ik einde van de invoerbochten kon vinden.
Het is toch je eigen grond dus wie maakt je wat. :)
Wanneer je die vind gelijk proberen er een trekveer doorheen te krijgen, waarschijnlijk is dat nog niet zo makkelijk en die lui van ODF gaan daar niet veel tijd aan willen besteden, je moet het zo voorbereiden dat ze enkel nog het glas er doorheen hoeven te trekken.

Mocht je de uiteinden toch niet kunnen vinden of er een trekveer in krijgen lukt niet dan moet je alternatieven gaan overwegen, zoals gezegd zou ik dan ter hoogte van de keuken door de muur boren en zo de kabel naar de meterkast brengen.
Mocht je dat boren niet zelf willen doen en het niet aan de ODF monteurs willen overlaten (zou ik zelf niet doen tenminste, als ze het al zouden willen doen, wat ik niet verwacht) huur dan een betonboorder in, voor hun is het een koud kunstje.

Een alternatief kost waarschijnlijk wat doorlooptijd maar stem dat gewoon af met ODF, die willen echt wel wachten als ze daarmee een extra aansluiting kunnen realiseren, zeker als ze toch nog in de buurt bezig zijn.
Mijn huis is ook een paar weken na het eerste huis hier in de straat pas aangesloten.

Maar het devies is zelf actie ondernemen, dan gaat het zeker lukken, succes! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m7RCri7.png

Dit is de situatie. De afstand van de gevel naar de rand van de plantenbak is 89cm. Dit is 1.20 meter vanuit de linkerhoek van de gevel van het huis, en de buizen die werden gevonden lagen op 1.20 meter diepte. Er lagen er volgens mij 3, alle 3 dezelfde kleur grijs, en ze liepen in ieder geval door tot onder de plantenbak, oftewel, er was geen einde te zien van de buizen. De met rood aangegeven buis was in werkelijkheid ook grijs, en dat was de afvoer/riool. Die lag boven de overige 3, en liep dwars.

Ze hebben een willekeurige buis gekozen en zijn daar in gaan boren. Maar aangezien de afstand dus 89cm is, en het einde van die buizen niet is bereikt, zou ik verwachten dat dit niet de buis is waar we naar zoeken. 1 is de diameter van het pijpje dat ik in de meterkast naar boven zie komen véél kleiner dan wat ik in de grond zag liggen, en de kleur is ook volledig afwijkend. Daarnaast wordt hier continue gesproken over een pijpje dat tot nét buiten de gevel komt, en dan vind ik 89cm en dan nog steeds het eind niet bereikt hebben wel erg veel meer dan 'net buiten de gevel'.

Overigens is hier ook al een aantal keer iets voorbij gekomen over zo'n invoerbochten gebeuren, maar, die lijken op het schema allemaal erg dicht bij elkaar te zitten. Dat heb ik hier in de meterkast niet. Die meterkast is alles behalve opgeruimd, maar ik zal een foto plaatsen van wat hier uit de vloer komt in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/of6UPZn.png

Dan hebben we lichtblauw, dat is de KPN lijn, die zoeken we.
Donkerblauw is stroom
Geel is water.

Door water hebben ze heen geboord. Volgens de KLIC, is dat ongeveer waar water zou moeten liggen. Op diezelfde KLIC ligt direct daarnaast stroom. In dat gat zag ik meer dan 1 buis, ik twijfel nu of ik er 2 of 3 zag, maar in ieder geval zeker meer dan 1. De ene is water, daar hebben ze doorheen geboord. Direct daarnaast lag in ieder geval een 2e, maar dat zou dan dus stroom zijn geweest, dus die man heeft ontzettend veel geluk gehad (en ik ook) dat ie water heeft gekozen om in te boren.

Maar volgens diezelfde KLIC ligt KPN een stukje verder naar het midden van de tuin, dus op de 1e foto 'boven' de grijze leidingen. Daar hebben ze niet gegraven, en dat zou ook in lijn zijn met wat @Barre73 mij vertelde.

Nu zijn ze zojuist weer hier geweest voor een schouw, en ik heb dus met die man een en ander besproken en die zegt ook, luister, KPN ligt hier ergens in de tuin, en we weten nu waar hij NIET ligt, dus daar hoeven ze ook niet meer te graven, ze mogen ook niet meer boren, het enige wat ze hoeven te doen is een kabel zoeken, en die kabel vervolgens volgen naar de mantelbuis waardoor hij het huis in gaat. Dát is wat ze gaan doen.

Dat zal dan pas ergens in maart zijn. Nou ja, dat laatste vind ik niet erg, maar ik ben benieuwd of het ook op die manier gaat gebeuren. Ik zal er in ieder geval bij blijven. Als ze een grijze PVC pijp vinden wordt daar in ieder geval niét meer in geboord.

Ik ben erbij geweest toen de monteur van het waterbedrijf hier was, die heeft het gat groter gemaakt want hij moest er in kunnen staan om te kunnen repareren. Ik weet dat dat gat uiteindelijk was tot het einde van de plantenbak, en daar is géén buis én geen kabel gevonden, dus waar KPN ook ligt, hij ligt denk ik net naast (op de 1e foto net 'boven') die plantenbak.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 12-02-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 19:03
Kan je niet zelf een mantelpijpje in de grond leggen en een doorvoer maken naar de meterkast? Zo heb ik dat gedaan voor het omleggen van de Ziggo-kabel van de woonkamer naar 5 meter verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, korte update:

Eergisteren weer hier geweest, nu gegraven op de plek naast het gat er wat er vorige keer was gemaakt voor de reparatie van de waterleiding....niks gevonden.

Schijnbaar is de volgende stap dat ze de straat (dus vóór de voortuin, dus niet mijn grond) gaan open maken om daar de blauwe kabel van KPN te zoeken, om vervolgens, áls ze die gevonden krijgen, te volgen naar het huis toe, want die blauwe kabel van KPN gaat érgens nog een mantelbuis in, en die blauwe kabel is dan wel van KPN, maar de mantelbuis waar die blauwe kabel is veel groter qua diameter dan de kabel van KPN die er door naar boven komt, dus naast die kabel is genoeg plaats voor glasvezel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, een wonder is geschied. Na nog 3 bezoeken van ODF, of beter gezegd, de Duitse onderaannemer daarvan, is vandaag dan toch eindelijk de kabel binnen gelegd.

Hoe hebben ze dat dan gedaan? Nou, ze wilden de blauwe KPN kabel vinden waar koper doorheen loopt. Die hebben ze niet gevonden. Wat vonden ze dan wel? Nou, Ziggo, en stroom. Vervolgens hebben ze de Ziggo kabel verder gevolgd, en daar kwamen ze op hetzelfde punt uit als waar ze eerder door de waterleiding hebben geboord.

Dat wil zeggen, 25cm (letterlijk) verderop. En daar was geen mantelbuis meer. Hadden ze de eerste keer 25cm meer naar de straat toe gegraven, dan waren ze aan het einde van de mantelbuis geweest. Maar goed, ze vonden daar 2 blauwe kabels, waarvan er dus 1 water was. De ander moést dan wel KPN zijn, toch?

Nou, trekveer naar binnen geduwd in de meterkast, en jawel, die kwam er aan de andere kant uit, en toen was het zo geregeld. Goed, de kabel ligt in de meterkast, er staat signaal op, de doos van Odido is (al lang) binnen, maar ja, nu dus wachten op een monteur voor de modemaansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Fijn dat het uiteindelijk goed is gekomen! (y)
Je hebt wel tig keer gezegd “geen glasvezel voor mij” en dat je er zelfs buikpijn van kreeg, dus volgende keer wat minder doemdenken en wat meer vertrouwen in een goede afloop, scheelt je een hoop stress. ;)
Pagina: 1