Heeft iemand hier al geprobeerd om voor een maandje over te stappen naar Klik&Klaar, om je vervolgens weer aan te melden als nieuwe klant voor de korting van 8 maanden? Werkt dit of wordt dit ergens afgevangen?
Je bent zelf je VVE... Dus als je niet tevreden bent met een groep bewoners los je dit zelf op.brommer1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:20:
[...]
wij hebben nieuwe vve op zijn amerikaans, komen we achter, doen niet veel, miskleun? weten van niks. zoek maar uit.
Wat betreft de aanleg, normaal heeft ODF een afspraak met Ziggo om die goten te mogen gebruiken. Als er te weinig ruimte is wordt er een bredere/grotere goot geplaatst zodat het wel past. Verwijzen naar de VVE snap ik niet zo want dit moet ODF gewoon netjes doen.
Dag! Ik heb het topic doorzocht maar deze vraag niet 1:1 gevonden.
Eind vorig jaar kreeg ik mail van Odido dat ik een nieuw modem *kan* aanvragen. Het is ietsie vaag, het *hoeft* dus niet.. maar ondersteuning van de oude stopt wel. Maar als het werkt, en dat doet het prima, heb je ook geen "ondersteuning" nodig. En mocht het ooit stuk gaan, dan kan het alsnog gefixt worden met een nieuwe moden/router. Ik vind het onzinnig om iets te vervangen wat nog perfect werkt.
Mag ik aannemen dat in principe de communicatie standaarden etc allemaal gelijk blijven en dat mijn oude modem gewoon blijft werken? Ja toch denk ik?
Eind vorig jaar kreeg ik mail van Odido dat ik een nieuw modem *kan* aanvragen. Het is ietsie vaag, het *hoeft* dus niet.. maar ondersteuning van de oude stopt wel. Maar als het werkt, en dat doet het prima, heb je ook geen "ondersteuning" nodig. En mocht het ooit stuk gaan, dan kan het alsnog gefixt worden met een nieuwe moden/router. Ik vind het onzinnig om iets te vervangen wat nog perfect werkt.
Mag ik aannemen dat in principe de communicatie standaarden etc allemaal gelijk blijven en dat mijn oude modem gewoon blijft werken? Ja toch denk ik?
Welk modem heb je momenteel? Nog de oude vertrouwde witte DrayTek?Niels007007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:42:
Opnieuw gebeld de VVE, gevraag als ze nieuwe gaten gaan maken voor de glasvezelkabel, dat de tegenparij de gaten in de buitenmuur gaan herstellen die niet meer gebruikt wordt, ze gaan het in de gaten houden wat ze gaan doen.
Ze hebben de foto's bekeken.
Ze hebben de foto's bekeken.
[ Voor 16% gewijzigd door brommer1 op 14-02-2025 14:24 ]
Yes, DrayTek it is.rens-br schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Welk modem heb je momenteel? Nog de oude vertrouwde witte DrayTek?
Mocht je ooit gaan wisselen krijg je niet alleen een nieuw modem, maar ook een nieuwe (O)NT, in de DrayTek gaat de glasvezel kabel direct erin, terwijl ze nu gebruik maken van een mediaconverter.
Verder heeft de DrayTek alleen 2,4Ghz, dus als je nu de wifi van het ding gebruikt is is de Zyxel wel een hele grote stap voorwaarts.
Ik ben woest. Onlangs kwam ik in mijn Odido account de melding tegen dat mijn mediaboxen aan vervanging toe zijn. Op deze melding heb ik geklikt en ik heb aangegeven dat ze eerder opgestuurd mochten worden. Dit is ook gebeurd. Prima. Maar wat ik wel merkte is dat opeens mijn maandbedrag voor internet+tv verhoogd werd met 7,50 euro. Hier stond niks over in mijn odido, of in de mail die ik kreeg waarin de nieuwe boxen bevestigd werden.
Ik heb in 2017 een contract met toen nog T-Mobile gesloten, waarbij ik 2 mediaboxen gratis kreeg voor de duur van mijn contract. Dit is 2x 5 euro korting. Op mijn nieuwe abo overzicht zie ik opeens dat 1 box voor 2,50 euro staat, en de ander voor het volledig bedrag. Voor de duidelijkheid, dit is in de tussenliggende stappen nergens gecommuniceerd, laat staat dat ik hiermee akkoord ben gegaan. Telefonisch contact heeft tot niets geleid. Medewerkers stellen gewoon botweg dat de actie hoorde bij de oude boxen, en niet meer mogelijk is nu. Contact met leidinggevenden was niet mogelijk, afdeling klachten kon niet. Ik moest maar een formuliertje online in vullen. Het meeste wat ze me konden bieden was 2 maanden korting als 'coulance'.
Op mijn vraag of dit ook gebeurd was als ik niet geklikt had en odido dan uiteindelijk zelf de boxen had vervangen werd er gesteld dat de actie bij de oude boxen hoorde. Let dus op! Odido kan zomaar ongezien je maandbedrag verhogen, en communiceert dit NIET. Ongehoord. Ik ga rondshoppen voor een andere provider, want al zou dit contractbreuk zijn, en niet mogen, dat ga ik in mijn eentje natuurlijk nooit winnen zonder lang gevecht.
Ik heb in 2017 een contract met toen nog T-Mobile gesloten, waarbij ik 2 mediaboxen gratis kreeg voor de duur van mijn contract. Dit is 2x 5 euro korting. Op mijn nieuwe abo overzicht zie ik opeens dat 1 box voor 2,50 euro staat, en de ander voor het volledig bedrag. Voor de duidelijkheid, dit is in de tussenliggende stappen nergens gecommuniceerd, laat staat dat ik hiermee akkoord ben gegaan. Telefonisch contact heeft tot niets geleid. Medewerkers stellen gewoon botweg dat de actie hoorde bij de oude boxen, en niet meer mogelijk is nu. Contact met leidinggevenden was niet mogelijk, afdeling klachten kon niet. Ik moest maar een formuliertje online in vullen. Het meeste wat ze me konden bieden was 2 maanden korting als 'coulance'.
Op mijn vraag of dit ook gebeurd was als ik niet geklikt had en odido dan uiteindelijk zelf de boxen had vervangen werd er gesteld dat de actie bij de oude boxen hoorde. Let dus op! Odido kan zomaar ongezien je maandbedrag verhogen, en communiceert dit NIET. Ongehoord. Ik ga rondshoppen voor een andere provider, want al zou dit contractbreuk zijn, en niet mogen, dat ga ik in mijn eentje natuurlijk nooit winnen zonder lang gevecht.
Dat kan ik heel goed begrijpen, je zou het hele verhaal ook is op het Odido forum neer kunnen zetten. De moderators daar kunnen net wat meer dan de helpdesk medewerkers. Ik heb in het verleden ook een probleem gehad met een korting die vervallen was, en de helpdesk kon/deed er toen niks aan, maar een moderator heeft het wel terug gezet voor mij...rtvdoorn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:21:
Ik ben woest.
Hopelijk kunnen de moderators op de community nog wat voor je betekenen (maar dan moeten ze uiteraard wel met een normale oplossing komen). Anders zou het voor mij ook een principe kwestie zijn. Zo dwingen ze je wel om na jarenlang klant te zijn geweest, te gaan leverancier-hoppen. Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar Odido en ook van energie leverancier van Essent naar GC, na bij beide meer dan 30 jaar klant te zijn geweest. Ook bij beide om principekwesties.rtvdoorn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:21:
Ik ga rondshoppen voor een andere provider, want al zou dit contractbreuk zijn, en niet mogen, dat ga ik in mijn eentje natuurlijk nooit winnen zonder lang gevecht.
Staat daar al 😉DON PAPA schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:42:
[...]
Dat kan ik heel goed begrijpen, je zou het hele verhaal ook is op het Odido forum k7nnen zetten.
Wellicht een foutje in het proces. Als Odido het niet naar tevredenheid oplost staat het je vrij om over te stappen. Maar om hier woest van te worden? Ik zie het niet.rtvdoorn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:21:
Ik ben woest. Onlangs kwam ik in mijn Odido account de melding tegen dat mijn mediaboxen aan vervanging toe zijn. Op deze melding heb ik geklikt en ik heb aangegeven dat ze eerder opgestuurd mochten worden. Dit is ook gebeurd. Prima. Maar wat ik wel merkte is dat opeens mijn maandbedrag voor internet+tv verhoogd werd met 7,50 euro. Hier stond niks over in mijn odido, of in de mail die ik kreeg waarin de nieuwe boxen bevestigd werden.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Als je router niet meer ondersteund gaat worden, gaat hij waarschijnlijk ook geen beveiligingsupdates meer krijgen (voor zover hij dat nog kreeg). Qua beveiliging van je thuisnetwerk is het dus wel aan te raden over te stappen.Niels007007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:42:
Maar ja, zoals @rtvdoorn aangeeft kan je het beste wel goed informeren of het maandbedrag hetzelfde blijft.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Ik begrijp het wel. Het gaat @rtvdoorn waarschijnlijk meer om de gebrekkige informatievoorziening eromheen.Ecological schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Wellicht een foutje in het proces. Als Odido het niet naar tevredenheid oplost staat het je vrij om over te stappen. Maar om hier woest van te worden? Ik zie het niet.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Goed punt.Lrrr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:38:
[...]
Als je router niet meer ondersteund gaat worden, gaat hij waarschijnlijk ook geen beveiligingsupdates meer krijgen (voor zover hij dat nog kreeg). Qua beveiliging van je thuisnetwerk is het dus wel aan te raden over te stappen.
Die Drayteks krijgen van Draytek zelf al enige tijd geen support meer. Ze staan in de EOL sectie van de Draytek website (2132 serie).
https://www.draytek.nl/su...2-serie/?tab=documentatie
Wat dat betreft is vervangen best wel een goed idee. Wat mij betreft moeten ze de vervanging niet eens vragen maar verplichten.
I reject your reality and substitute my own
Ik wil de Zyxel T50 vervangen voor een betere (gaming) router. Deze heeft namelijk veel last van pakketverlies tijdens cloud gaming en zelfs met de PS Portal.
Ik heb een ONT kastje op de galerij in de meterkast zitten, de T50 is hier in de woonkamer via een kabel daarop aangesloten. Dat betekent dat deze enkel als router gebruikt wordt, toch?
Kan ik nu gewoon een andere router kopen en die aansluiten ipv de T50? Of zitten hier haken en ogen aan?
En indien, welke betaalbare router kan ik het best aanschaffen?
Ik heb een ONT kastje op de galerij in de meterkast zitten, de T50 is hier in de woonkamer via een kabel daarop aangesloten. Dat betekent dat deze enkel als router gebruikt wordt, toch?
Kan ik nu gewoon een andere router kopen en die aansluiten ipv de T50? Of zitten hier haken en ogen aan?
Is de beeldkwaliteit al beter dan het was? D.w.z. vergelijkbaar met ziggo en kpn
Kijk even in de openingspost in de sectie eigen hardware. Daarnaast zou ik je willen vragen om voor je aankoop advies even een nieuw topic te starten. Geef daar dan ook meteen even je wensen en je budget aan. Want nu is het een beetje gokken.ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:56:
Ik wil de Zyxel T50 vervangen voor een betere (gaming) router. Deze heeft namelijk veel last van pakketverlies tijdens cloud gaming en zelfs met de PS Portal.
Heb je al onderzocht waar je probleem vandaan komt? Willekeurige apparatuur vervangen en hopen dat het iets oplost is namelijk zelden een goed idee.ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:56:
Dat is het hem juist, ik zou niet weten wat het anders kan zijn. 5ms ping, 140mbps en zit naast de router. Als ik al gebeld wordt klapt de verbinding er haast uit. Geforce now rapport geeft aan dat het pakketverlies te hoog is, de rest is prima.bjusterbaarlik schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Heb je al onderzocht waar je probleem vandaan komt? Willekeurige apparatuur vervangen en hopen dat het iets oplost is namelijk zelden een goed idee.
Zit je op WiFi? In dat geval kabel ertussen doen. Wat bedoel je met bellen? Bellen via de vaste lijn met VoIP? Of bellen met de mobiel via VoLTE? Of iets anders?ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Dat is het hem juist, ik zou niet weten wat het anders kan zijn. 5ms ping, 140mbps en zit naast de router. Als ik al gebeld wordt klapt de verbinding er haast uit. Geforce now rapport geeft aan dat het pakketverlies te hoog is, de rest is prima.
DDOS protectie uitschakelen kan mogelijk helpen, staat wel ergens in dit topic.ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Dat is het hem juist, ik zou niet weten wat het anders kan zijn. 5ms ping, 140mbps en zit naast de router. Als ik al gebeld wordt klapt de verbinding er haast uit. Geforce now rapport geeft aan dat het pakketverlies te hoog is, de rest is prima.
Ik heb alleen internet. PS5 is al bekabeld, via de portal alsnog veel lag. En cloud streaming via GFN doe ik op wifi ja via iPad en MacBook.bjusterbaarlik schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Zit je op WiFi? In dat geval kabel ertussen doen. Wat bedoel je met bellen? Bellen via de vaste lijn met VoIP? Of bellen met de mobiel via VoLTE? Of iets anders?
[
Kijk hier even: wlmpie in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Als ik al gebeld wordt klapt de verbinding er haast uit. Geforce now rapport geeft aan dat het pakketverlies te hoog is, de rest is prima.
[ Voor 38% gewijzigd door DON PAPA op 16-02-2025 09:55 ]
Pakketverlies kan prima door slechte bekabeling in huis komen.ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Foutje,
[ Voor 97% gewijzigd door DON PAPA op 16-02-2025 09:54 ]
Slechte bekabeling? Ethernet kabel van router naar ps5, wat kan daar slecht aan zijn? Er gebeurt verder niks geks met die kabelsRoRoNL schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Pakketverlies kan prima door slechte bekabeling in huis komen.
Als je wat meer info deelt op inhoud krijg je ook een gegronder advies.ryanator schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Slechte bekabeling? Ethernet kabel van router naar ps5, wat kan daar slecht aan zijn? Er gebeurt verder niks geks met die kabels
Zijn je kabels rechtstreeks geklonken a fabric? Of via patchpanelen welke cat codering heeft je kabel? Via een patch panelen heb je kans dat er sneller 1 ader los raakt en je terugvalt naar 100Mbps of een klapperende verbinding.
Ik gebruik een FTP CAT 6 kabel vanaf m’n T50 router naar de PS5. Wat voor kabel er vanuit het glasvezel kastje naar de router gaat durf ik niet te zeggen. Dat heeft odido aangesloten. Die staat overigens op de hal buiten het appartement in de meterkaststormfly schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:58:
[...]
Als je wat meer info deelt op inhoud krijg je ook een gegronder advies.
Zijn je kabels rechtstreeks geklonken a fabric? Of via patchpanelen welke cat codering heeft je kabel? Via een patch panelen heb je kans dat er sneller 1 ader los raakt en je terugvalt naar 100Mbps of een klapperende verbinding.
@Gwaihir Welke instellingen waren dit? Ik heb een N300A en krijg het niet werkend met poort 5080.Gwaihir schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:39:
[...]
Heb ik ook even mee zitten stoeien ja, vooral omdat mijn N510 die instelling één keertje op een nogal onverwachte plek had, naast een aantal instellingen op de wel verwachte plaats.
Hier belde odf weer aan de deur
En plakte op meerdere plekken in de straat en hier dus ook dat ze glasvezel gingen aansluiten
Gelijk van de muur getrokken en gebeld want reeds 6 maanden geleden gebeurd in de hele straat
Lang wachten …….. oh ja foutje
Hier voorlopig geen gezeik met glas ik blijf nog jaar bij koper
En plakte op meerdere plekken in de straat en hier dus ook dat ze glasvezel gingen aansluiten
Gelijk van de muur getrokken en gebeld want reeds 6 maanden geleden gebeurd in de hele straat
@Vaevictis_ Ik heb zelf 'n Gigaset N510 IP Pro (zo gekocht omdat ik 'm graag aan PoE wilde hangen, blijkt verder wel 'n paar nadelen te hebben). Ik kwam bij het uitzoeken daarvoor veelvuldig tegen hoe 't voor die N300A moet, maar heb dat niet exact onthouden, en een paar opmerkingen over een totaal ander merk waarmee het pertinent niet lukt.
Waar ik bij mijn Gigaset vooral tegenaan liep is de plaats waar ik het zoeken moest. Ik stel ergens de 'Connection(s)' in, incl. het een en ander over (uitgaande) poorten. Maar vervolgens zit elders onder Telephony, onder Advanced VoIP settings nog de meest relevant instelling 'verborgen': Listen Ports for VoIP Connections. Die heb ik op random: nee, poort: 5070 gezet.
Wellicht kom je nu gelijk iets soortgelijks tegen. Anders heb ik er nog steeds oprecht alle vertrouwen in, maar moet ik je toch terug verwijzen naar zoeken voor de exacte details.
Waar ik bij mijn Gigaset vooral tegenaan liep is de plaats waar ik het zoeken moest. Ik stel ergens de 'Connection(s)' in, incl. het een en ander over (uitgaande) poorten. Maar vervolgens zit elders onder Telephony, onder Advanced VoIP settings nog de meest relevant instelling 'verborgen': Listen Ports for VoIP Connections. Die heb ik op random: nee, poort: 5070 gezet.
Wellicht kom je nu gelijk iets soortgelijks tegen. Anders heb ik er nog steeds oprecht alle vertrouwen in, maar moet ik je toch terug verwijzen naar zoeken voor de exacte details.
Tot KPN komt leggen en je koper uitzet, want glas betekent koper uit en KPN is toevallig eigenaar van het hele Nederlandse kopernetwerk.ernie4444 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:05:
Hier belde odf weer aan de deur
I reject your reality and substitute my own
Over het algemeen ondersteunen ze hun modellen best wel lang, want mijn oude DrayTek 2860 die ik voor xDSL gebruikte staat op de website vermeld met firmware van 31-12-2024 en die komt uit 2014nelizmastr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:46:
Goed punt.
Die Drayteks krijgen van Draytek zelf al enige tijd geen support meer. Ze staan in de EOL sectie van de Draytek website (2132 serie).
https://www.draytek.nl/su...2-serie/?tab=documentatie
Wat dat betreft is vervangen best wel een goed idee. Wat mij betreft moeten ze de vervanging niet eens vragen maar verplichten.
Als ik dan bij https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=draytek+2132 kijk dan is die 2132 eigenlijk een beetje te vroeg EOL gegaan...
Ik gok op een verschil qua merk van de gebruikte SoC of iets dergelijks
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bericht van de VVE gehad, de commentaren gemaild wat hier geschreven is, over de aanleg.
Bedankt voor uw bericht.
Hierbij kan ik u meedelen dat ik zojuist uw berichtgeving en foto's heb gedeeld met het bestuur en met de uitvoerende partij benaderd.
Zodra ik bericht heb ontvangen, zal ik dit met jullie delen.
Bedankt voor uw bericht.
Hierbij kan ik u meedelen dat ik zojuist uw berichtgeving en foto's heb gedeeld met het bestuur en met de uitvoerende partij benaderd.
Zodra ik bericht heb ontvangen, zal ik dit met jullie delen.
Situatie: huidige adres heeft Odido glasvezel, nieuwe adres ook. Ik wil graag Odido behouden in verband met prijs en stabiliteit.
Vraag ik zoiets raars als ik vraag om overlap tussen beide adressen? We hebben twee maanden de tijd om te verhuizen, dat zal waarschijnlijk ook niet op één vast te plannen dag gebeuren, en we moeten bijvoorbeeld kunnen thuiswerken, en ik wil graag het netwerk aanleggen terwijl er een internetverbinding is, wel zo makkelijk.
Odido: "Nee, want uw modem kan maar op één plaats tegelijk zijn". Word ik geacht het "modem" (de router) en met name de ONT zelf mee te verhuizen en te wachten op een monteur? Krijg ik geen nieuw ONT, want dan kan ik mijn eigen router gewoon alvast verhuizen, en op het huidige (oude) adres de oude router terughangen.
Vraag ik zoiets raars als ik vraag om overlap tussen beide adressen? We hebben twee maanden de tijd om te verhuizen, dat zal waarschijnlijk ook niet op één vast te plannen dag gebeuren, en we moeten bijvoorbeeld kunnen thuiswerken, en ik wil graag het netwerk aanleggen terwijl er een internetverbinding is, wel zo makkelijk.
Odido: "Nee, want uw modem kan maar op één plaats tegelijk zijn". Word ik geacht het "modem" (de router) en met name de ONT zelf mee te verhuizen en te wachten op een monteur? Krijg ik geen nieuw ONT, want dan kan ik mijn eigen router gewoon alvast verhuizen, en op het huidige (oude) adres de oude router terughangen.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Je moet niet om en verhuizing vragen, maar op je nieuwe adres dan een nieuw abonnement aanvragen, dan werkt dat wel. Wat dit dan overigens doet met eventuele kortingen die je hebt weet ik niet.CodeCaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
Situatie: huidige adres heeft Odido glasvezel, nieuwe adres ook. Ik wil graag Odido behouden in verband met prijs en stabiliteit.
Ja, je vraagt iets raars namelijk levering van twee abonnementen op twee adressen tegelijk en waarschijnlijk wil je er maar betalen voor één abonnement want "verhuis". Bij een verhuizing verplaats je iets van het ene adres naar het andere, het kan niet op twee plaatsen tegelijk bestaan.CodeCaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
Wat @rens-br voorstelt kan, je kunt gewoon een nieuw abonnement op je nieuwe adres nemen en later het oude abonnement op het oude adres opzeggen wanneer het je uit komt (rekening houdend met een eventuele contracttermijn). Zaken als het verhuizen van een telefoonnummer, gekoppelde emailadressen en eventuele cloud opnames van tv etc kan wel problematisch worden op deze manier.
Net een heel frustrerend gesprek gehad met Odido wat wel het verschil verklaart dat jij opmerkt tussen wat mij verteld werd en wat op het Odido forum werd gepost.Lrrr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Dan heb je idd geen last van de problemen met de Genexis
[...]
Tommie van Odido schreef op hun eigen forum juist dat KPN nog aan het testen is:
[Afbeelding]
Dus het is toch interessant dat de info telefonisch en via hun forum tegenstrijdig is:(hebben @Economics of @Barre73 hier niet toevallig nog info over?
- Telefonisch: de nieuwe firmware is al getest en wordt al op grote schaal uitgerold
- Forum: er wordt nog getest met de nieuwe firmware en er is nog geen concrete update
)
Ik werd gebeld om mij een update te geven, die vooral overeenkwam met wat jij aangaf. Toen ik vroeg hoe het zat met wat ze me de vorige keer zeiden gaven ze aan dat ik en die collega van toen verkeerd geïnformeerd zijn geweest.
Het is onjuist dat de lijst niet meer wordt afgewerkt en ONTs niet meer worden vervangen, dit gaat gewoon weer verder zodra er weer voorraad is.
Het was ook onjuist dat de uitrol van de software update voor de ONTs toen al begon. Ze konden mij nu niets toezeggen over wanneer ze klaar zouden zijn of zelfs beginnen met de uitrol. Enige wat ze zei was dat ze eind deze maand meer zullen weten.
Ik heb het niet expliciet bevestigd gehad, maar het lijkt er dus op dat ze ONT's vervangen zolang die software update er nog niet is, maar dat je niet beide nodig hebt. Met nieuwe ONT of nieuwe software ben je er, en ze gaan niet beiden doen op een enkele aansluiting.
Toen ik vroeg hoe mijn status op de lijst was, gezien ze eerder zeiden dat ze de verwachting hadden mijn ONT eind januari te vervangen. Het antwoord hierop was dat ik was overgeslagen op de lijst...
Blijkbaar hadden ze gezien dat ik op 18 december een monteur hiervoor binnen heb gehad. Zoals ik toen ook hier heb aangegeven, waarbij deze zonder ONT kwam en zonder werkzaamheden te hebben verricht weer is vertrokken.
Hierdoor dachten ze blijkbaar bij het inplannen dat het bij mij niet meer nodig is.
Daardoor sta ik nu blijkbaar bovenaan, maar ik heb geen idee wanneer de volgende lading ONT's er is en er weer afspraken gepland gaan worden, of dat ze me dan niet overslaan omdat ze dachten al veel verder op de lijst te zijn ofzo...
Dat is niet raar. Stroom en water worden ook gelijktijdig op beide adressen geleverd en afgerekend.Andros schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:33:
[...]
Ja, je vraagt iets raars namelijk levering van twee abonnementen op twee adressen tegelijk
Dat is jouw aanname. Natuurlijk wil ik dubbel betalen voor dubbele dienstverlening.en waarschijnlijk wil je er maar betalen voor één abonnement want "verhuis".
Dat snap ik, daarom vraag ik ook wat ik precies moet verhuizen bij een verhuizing, en wat er eventueel nieuw wordt geleverd. Met enkel een extra ONT ben ik al gered, die stuur ik dan achteraf wel (desnoods op eigen kosten) terug.Bij een verhuizing verplaats je iets van het ene adres naar het andere, het kan niet op twee plaatsen tegelijk bestaan.
Het gaat hier enkel om internet (plus ONT plus router).Wat @rens-br voorstelt kan, je kunt gewoon een nieuw abonnement op je nieuwe adres nemen en later het oude abonnement op het oude adres opzeggen wanneer het je uit komt (rekening houdend met een eventuele contracttermijn). Zaken als het verhuizen van een telefoonnummer, gekoppelde emailadressen en eventuele cloud opnames van tv etc kan wel problematisch worden op deze manier.
Het huidige abonnement loopt nog enkele maanden door tot na de oplevering van ons huidige huis, maar een verhuizing uit het huis lijkt me een geldige reden tot opzegging van het contract. Dan kunnen we vóór die datum inderdaad al een nieuw abonnement aanvragen op het nieuwe adres. Zo niet, dan moet het toch een verhuizing worden. Desnoods regel ik voor een maand of twee een 5G-modem, daar niet van.
Ik snap niet het raar gevonden wordt dat ik een zo soepel mogelijke overgang wil. Ik wil niet nu al een datum drie maanden in de toekomst plannen waarop de monteur dan "tussen 8 en 18 uur" langskomt, zodat ik dan op die dag met router (en ONT?) van het ene naar het andere adres moet rijden, waarna we op het oude adres dan geen internet meer hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 17-02-2025 11:47 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik kreeg bij mijn vorige verhuizing een nieuw installatiepakket thuisgestuurd. Maar moet er wel bijzeggen, ik had in mijn oude huis nog een DrayTek en die werden toen vervangen door een Zyxel + NT.CodeCaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:41:
Dat snap ik, daarom vraag ik ook wat ik precies moet verhuizen bij een verhuizing, en wat er eventueel nieuw wordt geleverd. Met enkel een extra ONT ben ik al gered, die stuur ik dan achteraf wel (desnoods op eigen kosten) terug.
Hier viel op vrijdag de verbinding weg in mijn oude huis en op maandag kwam de monteur de verbinding in het nieuwe huis maken.
Dat zou ik toch even navragen als ik jou was. Het zou kunnen zijn dat Odido dat niet ziet als geldige reden tot opzegging.Het huidige abonnement loopt nog enkele maanden door tot na de oplevering van ons huidige huis, maar een verhuizing uit het huis lijkt me een geldige reden tot opzegging van het contract.
Feit blijft wel, wil je op beide adressen overlap hebben en op beide adressen internet, dan zal je tijdelijk twee abonnementen moeten afsluiten. Of bijvoorbeeld zoiets als Klik en Klaar gebruiken.
Stroom en water worden dan ook geleverd op het adres en daar wordt door een leverancier een naam aan gehangen. Je kunt stroom en water ook niet zomaar even opzeggen omdat levering niet eenvoudig gestopt kan worden. Dit ligt bij telecom compleet anders en dan is het gewoon dat er één abonnement op één naam op één adres geleverd wordt. Jij wil hetzelfde abonnement op twee plaatsen en dat is bij de meeste providers echt fysiek onmogelijk, ook omdat je dan met opnames en telefoonnummers in de problemen komt. Wat jij wil kan wel maar het komt gewoonweg neer op twee abonnementen, net zoals bij stroom en water.CodeCaster schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:41:
[...]
Dat is niet raar. Stroom en water worden ook gelijktijdig op beide adressen geleverd en afgerekend.
[...]
Het gaat hier enkel om internet (plus ONT plus router).
Het huidige abonnement loopt nog enkele maanden door tot na de oplevering van ons huidige huis, maar een verhuizing uit het huis lijkt me een geldige reden tot opzegging van het contract. Dan kunnen we vóór die datum inderdaad al een nieuw abonnement aanvragen op het nieuwe adres. Zo niet, dan moet het toch een verhuizing worden. Desnoods regel ik voor een maand of twee een 5G-modem, daar niet van.
Ik snap niet het raar gevonden wordt dat ik een zo soepel mogelijke overgang wil. Ik wil niet nu al een datum drie maanden in de toekomst plannen waarop de monteur dan "tussen 8 en 18 uur" langskomt, zodat ik dan op die dag met router (en ONT?) van het ene naar het andere adres moet rijden, waarna we op het oude adres dan geen internet meer hebben.
Een andere optie is hier ook al aangehaald, verhuis je verbinding gewoon op een datum naar wens, die dag wordt de boel dan van adres A naar adres B verhuisd. Wil je daarvoor of daarna toch internet op het andere adres, plaats even klik&klaar als overbrugging, iedereen blij
Of gebruik voor die 2 maanden Klik en Klaar als tussenoplossing.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Vanochtend wakker geworden zonder internet. Rood lampje op de Zyxel. Alle gereset, stroom eraf maar geen succes. Gebeld met Odido en die gaven aan dat er een monteur moest komen. Morgenochtend ben ik aan de beurt.
Na een weekje proberen ben ik nu definitief over op TV van Canal+. In plaats van 27,29 (TV en ESPN bij Odido) betaal ik nu 15 Euro. De app was even wennen ten opzichte van de app van Odido, maar dat gaat inmiddels ook goed. Nu dus alleen nog 1000/1000 internet via glasvezel van ODF voor 42,37 (na 5 Euro korting i.v.m. mobiel van Ben) en de kosten van Canal+ dus. Goeie deal voor Nederlandse begrippen.
Ik vraag me ook af wat nou de beste streaming app is op dit moment.RoJan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:37:
Na een weekje proberen ben ik nu definitief over op TV van Canal+. In plaats van 27,29 (TV en ESPN bij Odido) betaal ik nu 15 Euro. De app was even wennen ten opzichte van de app van Odido, maar dat gaat inmiddels ook goed. Nu dus alleen nog 1000/1000 internet via glasvezel van ODF voor 42,37 (na 5 Euro korting i.v.m. mobiel van Ben) en de kosten van Canal+ dus. Goeie deal voor Nederlandse begrippen.
Zou wel eens een vergelijking willen zien tussen de verschillende aanbieders zoals nlziet canal+ odido kpn. Enz
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik probeer al sinds 27 januari een afspraak met een aannemer te krijgen via ODF om het glas in huis aan te sluiten. De bekabeling ligt al helemaal klaar in de straat, maar er gaat van alles mis bij Odido en de aannemer. Ervaren meer mensen problemen in regio Rotterdam?
Ik zit er inmiddels aan te denken om maar een jaar Ziggo af te nemen en te wachten tot er een keer iemand thuis de boel kan aansluiten. Dit schiet helaas nog niet op. Regelmatig contact met de klantenservice biedt ook nog weinig/geen oplossing...
Ik zit er inmiddels aan te denken om maar een jaar Ziggo af te nemen en te wachten tot er een keer iemand thuis de boel kan aansluiten. Dit schiet helaas nog niet op. Regelmatig contact met de klantenservice biedt ook nog weinig/geen oplossing...
PSN: Finally_Chris
Dat is heel normaal zelfs. Kan maanden duren en geld overigens ook voor KPN Netwerk en Delta Fiber Netwerk en de aannemers daarvan. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver en hebben allemaal dezelfde vissen.
Hier steekt ook al bijna 9 maanden een sprietje van KPN uit de grond.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:57:
Kan maanden duren en geld overigens ook voor KPN Netwerk en Delta Fiber Netwerk en de aannemers daarvan.
Maar volgens de planning (www.kpn.com/glasvezelnetwerk) zou dat binnen een paar maanden binnen moeten komen. (zit er nog niet op te wachten, heb inmiddels glas van Odido)
Nadeel van veel van die apps is dat ze geen ESPN bieden. Voor zover ik weet biedt alleen Canal+ dat als provider-onafhankelijk alternatief.merlin1201 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:44:
[...]
Ik vraag me ook af wat nou de beste streaming app is op dit moment.
Zou wel eens een vergelijking willen zien tussen de verschillende aanbieders zoals nlziet canal+ odido kpn. Enz
Ik vind zowel de app van Odido als die van Canal+ (beiden via Android-TV) niet geweldig, qua gebruiksvriendelijkheid. Maar het kan ermee door. Grootste nadeel van de Canal+-app vind ik dat je tijdens het doorspoelen of terugspoelen geen feedback krijgt in de vorm van beeld. Je moet maar gokken waar je bent. Dat doet Odido beter.
Zelf ook tv van Odido opgezegd en inmiddels vervangen door Canal+ (betaalde door inflatiecorrectie bijna 19 euro ex-ESPN, incl. twee gratis kastjes. Had kunnen opzeggen en weer aan kunnen zetten zonder kastjes en dan was het waarschijnlijk €10 in de maand geweest maar voor €15 incl. ESPN en nog veel meer extra's is Canal+ een stuk meer waar(d) voor je geld. Enkel kan ik tot nu toe geen voetbal kijken op de BBC en mogelijk meer sportuitzendingen dus dat is wel een onopgelost probleem wat tot een opzegging kan leiden. Nog een kanttekening, je hebt geen toegang tot ESPN Watch en dus de extra kanalen naast 1 t/m 4)
Edit: de duitse publieke omroepen ontbreken ook in de zenderlijst
Edit: de duitse publieke omroepen ontbreken ook in de zenderlijst
[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 20-02-2025 20:34 ]
Is er geen ESPN app?RoJan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:12:
[...]
Nadeel van veel van die apps is dat ze geen ESPN bieden. Voor zover ik weet biedt alleen Canal+ dat als provider-onafhankelijk alternatief.
Ik vind zowel de app van Odido als die van Canal+ (beiden via Android-TV) niet geweldig, qua gebruiksvriendelijkheid. Maar het kan ermee door. Grootste nadeel van de Canal+-app vind ik dat je tijdens het doorspoelen of terugspoelen geen feedback krijgt in de vorm van beeld. Je moet maar gokken waar je bent. Dat doet Odido beter.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Nee. Dat zou het handigst zijn. Maar de deal van Canal+ is wel erg goed.
Ze hebben de glasvezel kabel wat op de grond lag perfect in de goot gedaan, kan niet beter. Op de foto klikken wordt groot, daarna kan je ook uit zomen, kan je nog beter zien.
Foto 1: grond lag
Foto 2; In de Ziggo goot is geplaats kan niet beter.
:strip_exif()/f/image/NzxMfv80Le4hWtpf8LXMkvDE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NzxMfv80Le4hWtpf8LXMkvDE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RqxbHRBw3lWg2dv0hmp4Ah61.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door brommer1 op 19-02-2025 21:21 ]
Eh. Ik snap niet dat een monteur daar mee denkt weg te komenbrommer1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:18:
Ze hebben de glasvezel kabel wat op de grond lag perfect in de goot gedaan, kan niet beter. Op de foto klikken wordt groot, daarna kan je ook uit zomen, kan je nog beter zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Was een soap ditbrommer1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ze mogen die binnenste koker zeker niet open maken. Ik zou gewoon eisen dat ze een compleet nieuwe goot maken (ernaast en ook afgetakt naar de gaten in de muur). Ook voor het kleine stukje daar bij de grond want ook die mag niet open en bloot zo eruit steken. Elke boeren l#l met een schaar kan een misselijke grap uithalen.
Ramen wassen en een beetje onhandig met de ladder zijn.
Beter misschien van niet, maar het is wel waarom ze in een goot moeten.
Beter misschien van niet, maar het is wel waarom ze in een goot moeten.
Geen vraag of maar wanneer iemand denkt dat het leuk is om dat door te knippen.
Wat @Motrax zegt. Dit is gewoon zo snel mogelijk iets afraffelen want ze zullen wel per opdracht betaald krijgen en niet genoeg ruimte hebben om dit netjes te doen. Volgens mij ben je als bewoner ook niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor dergelijke in de openbare ruimte hangende glasvezels, ik zou het in ieder geval goed documenteren voor het geval er straks een discussie ontstaat.
Wat @Motrax zegt. Dit is gewoon zo snel mogelijk iets afraffelen want ze zullen wel per opdracht betaald krijgen en niet genoeg ruimte hebben om dit netjes te doen. Volgens mij ben je als bewoner ook niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor dergelijke in de openbare ruimte hangende glasvezels, ik zou het in ieder geval goed documenteren voor het geval er straks een discussie ontstaat.
Gisteren eind van de ochtend kwam de Guidion monteur. Monteur heeft wat gecontroleerd met een laserpen en ik citeer: "Naar de pop gereden, opnieuw gepatcht en probleem verholpen".xSmooth- schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:41:
Vanochtend wakker geworden zonder internet. Rood lampje op de Zyxel. Alle gereset, stroom eraf maar geen succes. Gebeld met Odido en die gaven aan dat er een monteur moest komen. Morgenochtend ben ik aan de beurt.
Super fijn na 24 uur offline te zijn geweest! Vanochtend werd ik wakker en ja hoor, zelfde probleem - alles plat.
Wederom met Odido gebeld en die gaf aan dat er geen licht was op de lijn. Er is nu een ticket ingeschoten en Odido gaat het nu zelf onderzoeken, dit kan 3 tot 5 dagen duren(!!).
Ik heb ter compensatie een voucher voor Unlimited data gekregen die activeer ik zo op een Prepaid Odido kaart (heb zelf KPN Unlimited).
Ik heb echter een goed geïsoleerd huis dus 4G/5G ontvangst is echt ruk binnen.
edit; Ik zie dat ze ook Klik en Klaar hebben, neem aan dat dit stabieler werkt dan een hotspot op een telefoon?
[ Voor 6% gewijzigd door xSmooth- op 20-02-2025 10:21 ]
Sinds eind vorig jaar ligt er bij ons in het dorp glasvezel en afgelopen november is ons Odido abonnement in gegaan. In het begin ging dit prima, maar we hebben er steeds meer last van dat de internetverbinding tijdens piekmomenten ('s avonds tussen 19:00 en 21:00) niet meer werkt. Het duurt dan een minuut of langer om een simpele website te laden, ook over LAN.
Dit hebben we een maand geleden gemeld bij Odido. Ik bel ze iedere week voor een status update en aan het begin kreeg ik fijne, technische mensen aan de telefoon. Toen is er hier een monteur langs geweest om alles (ONT + modem) te vervangen, wat helaas niet heeft geholpen. Maar nu ligt het probleem bij KPN en die lijken er geen haast te hebben ("Ze moeten in de wijkkast om firmware te updaten en dat gebeurt eind februari of begin maart"), en krijg ik nu mensen aan de telefoon die er de ballen verstand van hebben ("we kunnen u een wifi versterker toesturen, dat verbetert het signaal").
De ONT is een Genexis XGS-PON en ik begrijp uit andere ervaringen dat die wel eens de boosdoener kan zijn. Maar ik heb Odido daar nog niet specifiek over gehoord.
Zijn er mensen met vergelijkbare problemen of tips hoe ik Odido tot wat meer vaart kan aanzetten?
Dit hebben we een maand geleden gemeld bij Odido. Ik bel ze iedere week voor een status update en aan het begin kreeg ik fijne, technische mensen aan de telefoon. Toen is er hier een monteur langs geweest om alles (ONT + modem) te vervangen, wat helaas niet heeft geholpen. Maar nu ligt het probleem bij KPN en die lijken er geen haast te hebben ("Ze moeten in de wijkkast om firmware te updaten en dat gebeurt eind februari of begin maart"), en krijg ik nu mensen aan de telefoon die er de ballen verstand van hebben ("we kunnen u een wifi versterker toesturen, dat verbetert het signaal").
De ONT is een Genexis XGS-PON en ik begrijp uit andere ervaringen dat die wel eens de boosdoener kan zijn. Maar ik heb Odido daar nog niet specifiek over gehoord.
Zijn er mensen met vergelijkbare problemen of tips hoe ik Odido tot wat meer vaart kan aanzetten?
Daar is een compleet lang topic over op de community.Marijnus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:29:
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
Wat ik begrijp is dat er op dit moment een firmware voor die Genexis getest wordt en binnenkort uitgerold wordt. https://community.odido.n...ostid=1851229#post1851229
Er zijn dus genoeg mensen die hetzelfde probleem hebben. Wat betreft 'Odido aanzetten iets hieraan te doen' weet ik niet wat die verder nog kunnen doen om het te versnellen. Volgens mij kun je kosteloos opzeggen (na ze een 'redelijke termijn' gegeven te hebben om het probleem op te lossen). Maar meer dan daar 'meeschreeuwen' kun je denk ik ook niet doen.
Vanmorgen omgegaan van Ziggo naar Odido.
Eerlijk gezegd een fluitje van een cent. Monteur is een kwartiertje bezig geweest en het werkt als een zonnetje.
Apparaat minder dat stroom verbruikt ook.
Wel een vraagje; hoort er bij de mediabox een afstandsbediening te zitten? Deze kon ik niet vinden in de doos.
Eerlijk gezegd een fluitje van een cent. Monteur is een kwartiertje bezig geweest en het werkt als een zonnetje.
Wel een vraagje; hoort er bij de mediabox een afstandsbediening te zitten? Deze kon ik niet vinden in de doos.
Ja daar hoort een afstandsbedienig bij.MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:06:
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Zo te zien wel, ook een beetje lastig bedienen zonder zo'n ding.MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:06:
Ja weet ik veel, met app ofzo had gekundhcQd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Zo te zien wel, ook een beetje lastig bedienen zonder zo'n ding.
Ik zit nu bij Delta en heb een modum van Nokia, die ondersteund geen NAT loopback, waardoor ik interne diensten niet via een extern adres kan benaderen. Dus voorbeeld: ik host intern een website, die kan ik op mijn telefoon via 5G gewoon bereiken, maar op WiFi kan dat dus niet.
Nu vraag ik me af, kan dit met het modem van Odido wel?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Heb je een pihole draaien? Dan kun je je eigen FQDN invullen onder local DNS records en deze doorverwijzen naar je interne adres.miicker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:15:
Ik zit nu bij Delta en heb een modum van Nokia, die ondersteund geen NAT loopback, waardoor ik interne diensten niet via een extern adres kan benaderen. Dus voorbeeld: ik host intern een website, die kan ik op mijn telefoon via 5G gewoon bereiken, maar op WiFi kan dat dus niet.
Volggens mij niet als je intern een andere poort dan 80/443 gebruikt. Ik heb dat opgelost dmv Nginx reverse proxy manager (meerdere websites al dan niet met subdomeinen). Toegang van extern loopt via Cloudflare om de lokale kant wat bescherming te geven, de hoeveelheid rotzooi die aanklopt is ongelofelijk.....hcQd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:21:
[...]
Heb je een pihole draaien? Dan kun je je eigen FQDN invullen onder local DNS records en deze doorverwijzen naar je interne adres.
Poort moet inderdaad hetzelfde zijn intern en extern.DjoeC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:26:
Volggens mij niet als je intern een andere poort dan 80/443 gebruikt.
Gewoon dit doen :miicker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:15:
hcQd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:21:
Heb je een Pi-Hole draaien?
Dan kun je je eigen FQDN invullen onder Local DNS Records en deze doorverwijzen naar je interne adres.
Want wat ik al zei in het Delta Glasvezel topic :DjoeC schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:26:
Volggens mij niet als je intern een andere poort dan 80/443 gebruikt.
Ik heb dat opgelost dmv Nginx reverse proxy manager.
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:50:
Waarom zou je overstappen vanwege iets dat je sowieso niet wilt gebruiken
FYI :
NAT Loopback/Reverse NAT wordt over het algemeen als een veiligheidsrisico gezien
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, dat is bij de Zyxel van Idido geen probleem.miicker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:15:
Ik zit nu bij Delta en heb een modum van Nokia, die ondersteund geen NAT loopback, waardoor ik interne diensten niet via een extern adres kan benaderen.
[...]
"Over het algemeen"? Heb je daar een bron voor? Ja, bij bepaalde bedrijven die het netwerk erg streng ingericht hebben, maar die hebben ook niet zo'n provider modempje of router. Voor de huis tuin en keuken gebruiker (ook voor de meeste kleine bedrijven) is dat echt geen probleem.nero355 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:15:
[...]
Want wat ik al zei in het Delta Glasvezel topic :
NAT Loopback/Reverse NAT wordt over het algemeen als een veiligheidsrisico gezien
(Want volgens mij gaat het alleen om dat de ontvangende service niet ziet dat bv het verkeer wat van binnen komt, van welk IP adres dat is. Alles wordt gezien als hetzelfde externe IP.)
[ Voor 25% gewijzigd door rvk op 20-02-2025 21:20 ]
Top thanks, en is het zeker dat ik een Zyxel krijg?rvk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:49:
[...]
Ja, dat is bij de Zyxel van Idido geen probleem.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja. Momenteel is het de Zyxel T-56 op glasvezel en de T-54 op DSL. De Zyxel werkt op DSL als modem+router (rechtstreeks op koper) en bij glasvezel (bij jou dus Delta Fiber) zit ie op een Nokia ONT en werkt ie dus als router. Voordeel is dat je die hele Zyxel er ook af kunt gooien en je eigen router kunt gebruiken (als die VLAN ondersteund). Bij Delta internet (waar je nu zit) moet je dan zelf een ONT kopen maar bij Ododo wordt ie dus altijd samen als ONT + aparte Zyxel T-56 geleverd.miicker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:54:
[...]
Top thanks, en is het zeker dat ik een Zyxel krijg?
Uiteraard zit je ONT (vergelijkbaar met een modem in bridge) ook aan de stroom. Dus niet echt een apparaat minder aan de stroom. Gelukkig gebruikt zo'n ONT wel minder stroomMikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:06:
[ Voor 22% gewijzigd door rvk op 20-02-2025 23:11 ]
Modem + versterker versus ONT.rvk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:10:
[...]
Uiteraard zit je ONT (vergelijkbaar met een modem in bridge) ook aan de stroom. Dus niet echt een apparaat minder aan de stroom. Gelukkig gebruikt zo'n ONT wel minder stroom
Das toch echt 2 vs 1.
Versterker? Bedoel je voor coax voor TV? Of een extra wifi punt wat niet meer nodig is door de sterkere wifi van de Zyxel... Ja, dan kan het wel kloppen.MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 04:25:
[...]
Modem + versterker versus ONT.
Das toch echt 2 vs 1.
Nee voor de tv. De Zyxel gebruik ik niet. Rechtstreeks aangesloten.rvk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:20:
[...]
Versterker? Bedoel je voor coax voor TV? Of een extra wifi punt wat niet meer nodig is door de sterkere wifi van de Zyxel... Ja, dan kan het wel kloppen.
Gisteren einde dag kreeg ik bericht dat mijn ticket gesloten was en ik zag op afstand dat alles weer online was.xSmooth- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Gisteren eind van de ochtend kwam de Guidion monteur. Monteur heeft wat gecontroleerd met een laserpen en ik citeer: "Naar de pop gereden, opnieuw gepatcht en probleem verholpen".
Super fijn na 24 uur offline te zijn geweest! Vanochtend werd ik wakker en ja hoor, zelfde probleem - alles plat.
Wederom met Odido gebeld en die gaf aan dat er geen licht was op de lijn. Er is nu een ticket ingeschoten en Odido gaat het nu zelf onderzoeken, dit kan 3 tot 5 dagen duren(!!).
Ik heb ter compensatie een voucher voor Unlimited data gekregen die activeer ik zo op een Prepaid Odido kaart (heb zelf KPN Unlimited).
Ik heb echter een goed geïsoleerd huis dus 4G/5G ontvangst is echt ruk binnen.
edit; Ik zie dat ze ook Klik en Klaar hebben, neem aan dat dit stabieler werkt dan een hotspot op een telefoon?
Deze ochtend werkte alles ook nog dus hopelijk is het hierbij opgelost.
Deze week voor de eerste keer een ongevraagde IP wissel gehad van Odido (dankjewel - maar niet heus) en nu weet ik weer waarom ik zo blij was met een vast IP: Mijn agenda was niet meer bereikbaar. Domein loopt via Cloudflare (met doorgifte van het werkelijke bron IP) maar ik draai ook Fail2ban met Cloudflare integratie.
Het nieuwe IP whitelisten in fail2ban is "eenvoudig" (moest t wel weer even opzoeken) maar dan staat t nog gebanned bij Cloudflare. Natuurlijk niet bij stilgestaan en dus als eerste de hele fail2ban database gepoests en geherstart, geen succes want die DB wordt opnieuw opgebouwd met de nummers die Cloudflare al gebanned heeft. Dus, fail2ban gestopt, database gepoetst, ingelogd bij cloudflare, zoeken, zoeken naar die lijst - mijn nieuwe IP nummer uit de blocklijst gehaald, fail2ban weer gestart, die bouwt weer een nieuwe database en voila: het werkt weer. Soms denk ik: had ik maar een vak geleerd.....
Odido, goedkoper maar wel meer werk en onverwachte bijverschijnselen door het "variable" IP adres. Maar goed, als t over een week of wat weer gebeurt weet ik tenminste waar ik op moet letten.
Het nieuwe IP whitelisten in fail2ban is "eenvoudig" (moest t wel weer even opzoeken) maar dan staat t nog gebanned bij Cloudflare. Natuurlijk niet bij stilgestaan en dus als eerste de hele fail2ban database gepoests en geherstart, geen succes want die DB wordt opnieuw opgebouwd met de nummers die Cloudflare al gebanned heeft. Dus, fail2ban gestopt, database gepoetst, ingelogd bij cloudflare, zoeken, zoeken naar die lijst - mijn nieuwe IP nummer uit de blocklijst gehaald, fail2ban weer gestart, die bouwt weer een nieuwe database en voila: het werkt weer. Soms denk ik: had ik maar een vak geleerd.....
Odido, goedkoper maar wel meer werk en onverwachte bijverschijnselen door het "variable" IP adres. Maar goed, als t over een week of wat weer gebeurt weet ik tenminste waar ik op moet letten.
Kun je bij Cloudflare niet whitelisten op hostnaam ipv ip? Want het is redelijk eenvoudig om met duckdns een hostnaam aan te maken die door de Zyxel (of andere) router automatisch geupdate wordt bij ip wisseling.DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
Deze week voor de eerste keer een ongevraagde IP wissel gehad van Odido (dankjewel - maar niet heus) en nu weet ik weer waarom ik zo blij was met een vast IP: Mijn agenda was niet meer bereikbaar. Domein loopt via Cloudflare (met doorgifte van het werkelijke bron IP) maar ik draai ook Fail2ban met Cloudflare integratie.
@DjoeC Dit staat toch gewoon in de voorwaarden en is trouwens bij de meeste consumenten abonnementen het geval. Dan betaal je wat meer en neem je de zakelijke variant met een vast ip-adres.
@DjoeC er zijn toch genoeg opties om hiermee om te gaan?
Precies dat! Als jij vaste adressen wilt pak je de zakelijke variant. Dat staat ook duidelijk vermeld bij afsluiten abonnement 😀jongetje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:57:
@DjoeC Dit staat toch gewoon in de voorwaarden en is trouwens bij de meeste consumenten abonnementen het geval. Dan betaal je wat meer en neem je de zakelijke variant met een vast ip-adres.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Hmm, interessante opzet want mijn Duckdns (lokaal geblockt in NPM) is inderdaad wel up to date. Het probleem is dat cloudflare vzv ik snel kan zien op IP adressen/ranges werkt, domeinnamen alleen bij http(s). Ik ga daar eens induiken buiten dit topic om (want Odido). Als er een oplossing is post ik dat nog wel.rvk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:56:
[...]
Kun je bij Cloudflare niet whitelisten op hostnaam ipv ip? Want het is redelijk eenvoudig om met duckdns een hostnaam aan te maken die door de Zyxel (of andere) router automatisch geupdate wordt bij ip wisseling.
De prijzen lijken nog niet eens zo gek veel hoger... Optie voor einde contractstermijn, dan eens goed vergelijken. O ja, alles wel ex BTW en ik gebruik het NIET zakelijk, dan is t verschil al snel flink groter.tcviper schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Precies dat! Als jij vaste adressen wilt pak je de zakelijke variant. Dat staat ook duidelijk vermeld bij afsluiten abonnement 😀
Voorlopig zoek ik dus de (werkende) oplossing voor het automatisch geen omkijken hebben naar wijzigende IP adressen.
[ Voor 31% gewijzigd door DjoeC op 21-02-2025 11:40 ]
Het is veel te lang geleden (Denk aan 15+ jaar of zo...) dat ik daar het een en ander over heb gelezen zowel hier op GoT als elders dus als je het echt wilt weten dan moet je zelf effe wat research doenrvk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:53:
"Over het algemeen"? Heb je daar een bron voor?
Als je iets van een KPN/XS4ALL/Freedom Internet gewend bent dan zijn andere ISP's inderdaad behoorlijk minder ineens...DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
Deze week voor de eerste keer een ongevraagde IP wissel gehad van Odido (dankjewel - maar niet heus) en nu weet ik weer waarom ik zo blij was met een vast IP

Ik vind dat spul zwaar overschat en bij sommigen wordt de database met geblokkeerde domeinen op een gegeven moment zo groot dat de hele toestand er ontzettend traag van wordt...ik draai ook Fail2ban

Gewoon Private/Public Keys gebruiken en een andere poort instellen en KLAAR!!!
Of alles over iets van een Wireguard Tunneltje doen indien mogelijk...
Zei een oude collega van mij ook altijd!Soms denk ik: had ik maar een vak geleerd.....

Het is maar 1473854923 keer in dit topic gevraag en beantwoord, maar goed... "onverwacht bijverschijnsel" inderdaad!Odido, goedkoper maar wel meer werk en onverwachte bijverschijnselen door het "variable" IP adres.

Mijn fail2ban database valt wel mee. Veel wordt al door Cloudflare geblockt op basis van crawlers, continenten, landen regels. En gewoon de boel niet open zetten buiten CF om scheelt al heel veel.nero355 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Ik vind dat spul zwaar overschat en bij sommigen wordt de database met geblokkeerde domeinen op een gegeven moment zo groot dat de hele toestand er ontzettend traag van wordt...
Gewoon Private/Public Keys gebruiken en een andere poort instellen en KLAAR!!!
Of alles over iets van een Wireguard Tunneltje doen indien mogelijk...
[...]
Zei een oude collega van mij ook altijd!![]()
[...]
Het is maar 1473854923 keer in dit topic gevraag en beantwoord, maar goed... "onverwacht bijverschijnsel" inderdaad!![]()
Private keys lijkt me geen goede optie voor websites?
Wireguard doet t bij niet helemaal lekker vanaf Android, maar da's nog in onderzoek en hoort hier niet thuis...
En misschien was ik die oude collega wel (qua leeftijd moet dat kunnen, qua collega kans ook niet klein want heel veel collega's gehad
"Onverwacht" had ik tussen kwootjes moeten zetten. Odido doet t eigenlijk prima maar dit is na xs4all en kpn een dompertje.
On-topic samenvatting: Prijs/prestatie van Odido is tot heden best wel goed, problemen zijn vooral mijn eigen problemen....
En het kan nu best zijn dat je de komende 2 jaar hetzelfde ip adres blijft houdenDjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Voorlopig zoek ik dus de (werkende) oplossing voor het automatisch geen omkijken hebben naar wijzigende IP adressen.
Ook het aankoppelen van een eigen router heeft geloof ik een wijziging.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je met een api gelijk het juiste ip bij Cloudflare in kunt schieten. Dan kun je het een en ander automatiseren.
Kom er wel achter dat de tv app -die op zich beter werkt dan bij ziggo- maar op vier apparaten tegelijk aangemeld kan zijn. Vrij irritant gezien de inlog procedure.
Had liever gezien dat ze de cap op afspelen hadden gezet.
Had liever gezien dat ze de cap op afspelen hadden gezet.
Eigen Fritz hangt al sinds begin januari aan 't KPN AON net met een UPS dus geen uitval. Reset kwam om 04.30 vanuit Odido.rvk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:07:
[...]
En het kan nu best zijn dat je de komende 2 jaar hetzelfde ip adres blijft houden![]()
Ook het aankoppelen van een eigen router heeft geloof ik een wijziging.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je met een api gelijk het juiste ip bij Cloudflare in kunt schieten. Dan kun je het een en ander automatiseren.
Vwb Cloudflare laat ik hier even rusten want niet specifiek Odido.
Gister een downgrade (van 1Gbps naar 400Mbps) met wat korting (jaar contract) aangevraagd. Zeker nu doo alle inflatiecorrecties die 25/25 deal duurder is geworden dan een 400Mbps abonnement (en ik eigenlijk zelfs al genoeg zou hebben aan 100Mbps) en nu meteen wat korting met een jaarcontract gekregen. Na ophangen meteen de verbinding eruit, blijkbaar werd meteen iets aangepast en na een herstart van de ONT weer verbinding, nu op 400Mbps (plus een beetje).
Hebben meer mensen dit (op primevest) gedaan? Kreeg namelijk meteen na afsluiten een geautomatiseerde e-mail:
Ben wel benieuwd of ik daadwerkelijk een afspraak zal moeten maken, tot op heden werkt 400Mbps natuurlijk prima gezien ik de jaren ervoor ook prima de 1Gbps haalde.
Hebben meer mensen dit (op primevest) gedaan? Kreeg namelijk meteen na afsluiten een geautomatiseerde e-mail:
Nu kun je op Primevest inmiddels via XSGPON tot 8Gbps aanvragen, maar van een 1Gbps naar 400Mbps zou toch ook prima via mijn 4 1/2 jaar oude GPON ONT moeten kunnen...Je hebt met je verlenging gekozen voor nog sneller glasvezel van Odido. Om je hierop voor te bereiden moeten we het kastje vervangen dat tussen je aansluitpunt en modem zit (de ONT). Gaan we meteen regelen! Je krijgt hiervoor een e-mail en sms-bericht van onze monteursdienst Guidion.
Ben wel benieuwd of ik daadwerkelijk een afspraak zal moeten maken, tot op heden werkt 400Mbps natuurlijk prima gezien ik de jaren ervoor ook prima de 1Gbps haalde.
Waarschijnlijk grijpen ze meteen de kans aan om jouw internet over hun infrastructuur te gooien. Scheelt in kosten denk ik.jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:11:
Gister een downgrade (van 1Gbps naar 400Mbps) met wat korting (jaar contract) aangevraagd. Zeker nu doo alle inflatiecorrecties die 25/25 deal duurder is geworden dan een 400Mbps abonnement (en ik eigenlijk zelfs al genoeg zou hebben aan 100Mbps) en nu meteen wat korting met een jaarcontract gekregen. Na ophangen meteen de verbinding eruit, blijkbaar werd meteen iets aangepast en na een herstart van de ONT weer verbinding, nu op 400Mbps (plus een beetje).
[...]
Nu kun je op Primevest inmiddels via XSGPON tot 8Gbps aanvragen, maar van een 1Gbps naar 400Mbps zou toch ook prima via mijn 4 1/2 jaar oude GPON ONT moeten kunnen...
Dat zit ik al. Destijds was tmobile het eerste jaar de enige waar je een abonnement bij kon afsluiten. Mijn glasvezelkabel is zelfs tmobile magenta van kleur.rens-br schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:21:
[...]
Waarschijnlijk grijpen ze meteen de kans aan om jouw internet over hun infrastructuur te gooien. Scheelt in kosten denk ik.
Dan zijn ze bij jou de AON apparatuur aan het uitfaseren denk ik.jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Dat zit ik al. Destijds was tmobile het eerste jaar de enige waar je een abonnement bij kon afsluiten. Mijn glasvezelkabel is zelfs tmobile magenta van kleur.
Ik zit al jaren bij KPN.
Mijn contract loopt in mei af bij KPN en nu heb ik een verlengaanbod gehad van KPN:
6 maanden 7,50 korting bij een 1 jarig contract.
12 maanden 10,00 korting bij een 2 jarig contract.
Ik betaal op dit moment 52,50 per maand voor een 1 Gbit abonnement.
Nu zie ik dat Odido ditzelfde abonnement aanbiedt voor 45 euro per maand (standaard al 7,50 per maand goedkoper) en ook nog eens de eerste 6 maanden voor 30 euro bij een 1 jarig contract. Dit scheelt dus veel.
Nu heb ik met KPN gebeld en zij geven aan dat de kwaliteit minder is bij Odido omdat KPN klanten voorrang krijgen op het KPN netwerk. De latency zou ook hoger zijn bij Odido.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zou zeggen dat KPN of Odido via KPN aardig hetzelfde effect zou geven qua werking maar misschien dat jullie wel anders ervaren.
Mijn contract loopt in mei af bij KPN en nu heb ik een verlengaanbod gehad van KPN:
Nu zie ik dat Odido ditzelfde abonnement aanbiedt voor 45 euro per maand (standaard al 7,50 per maand goedkoper) en ook nog eens de eerste 6 maanden voor 30 euro bij een 1 jarig contract. Dit scheelt dus veel.
Nu heb ik met KPN gebeld en zij geven aan dat de kwaliteit minder is bij Odido omdat KPN klanten voorrang krijgen op het KPN netwerk. De latency zou ook hoger zijn bij Odido.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zou zeggen dat KPN of Odido via KPN aardig hetzelfde effect zou geven qua werking maar misschien dat jullie wel anders ervaren.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
BS. Ik heb Odido sinds begin dit jaar via KPN. Behalve de bekende dingen van Odido niks gemerkt. Trek mijn Gb lijn compleet vol gedurende langere tijd. KPN netwerk hoort los te staan van KPN ISP en dus dezelfde service te leveren aan al hun (netwerk) klanten. De ACM is ervoor om dat te bewaken.knorde schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:57:
Ik zit al jaren bij KPN.
O ja, je krijgt geen vast IP adres
[ Voor 14% gewijzigd door DjoeC op 22-02-2025 12:05 ]
Ik zit via GPON...rens-br schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:33:
[...]
Dan zijn ze bij jou de AON apparatuur aan het uitfaseren denk ik.
knorde schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:57:
Wat een clowns bij KPN.
Je moet dat soort lui geen ruimte geven voor discussie. Buiten dat regel 1 van het werken bij een professioneel bedrijf is dat je de concurrent niet afbrandt, is het gewoon onzin. Gewoon de opzeggen lijn bellen en aangeven dat je weg gaat als je niet een betere deal krijgt. Krijg je die niet, dan hang je op (niet opzeggen!) en sluit je een nieuw abbo af bij Odido met de opzeg service (zodat Odido voor je opzegt), scheelt je mogelijk downtime.
Ook goed. Idee blijft hetzelfde. Dan zijn ze waarschijnlijk de GPON apparatuur aan het uitfaseren.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen