Onzin verhaal, in theorie zou het wel kunnen maar ze doen het in ieder geval niet. Is overigens ook gewoon vast gelegd in een wet dat het niet mag, daar mag je hem de volgende keer op wijzen.knorde schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:57:
*knip*
Nu heb ik met KPN gebeld en zij geven aan dat de kwaliteit minder is bij Odido omdat KPN klanten voorrang krijgen op het KPN netwerk. De latency zou ook hoger zijn bij Odido.
*knip*
Fail2Ban wordt over het algemeen gebruikt om 'SSH Brute Force Login Attacks' te voorkomen/blokkeren dus vandaar dat ik dat zei...DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:17:
Private keys lijkt me geen goede optie voor websites?
Echter als jij een website (Of beter gezegd iets als Guacamole...) gebruikt dan kan je wel degelijke Private/Public SSL Keys gebruiken om dat te beschermen
Dus het is maar net wat je opzet is...
Ik denk het nietEn misschien was ik die oude collega wel (qua leeftijd moet dat kunnen, qua collega kans ook niet klein want heel veel collega's gehad
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nog even een vraagje, als wij overstappen naar Odido (Odido via het KPN netwerk) wordt dan evengoed ons NT kastje vervangen of houden wij de huidige omdat het beide via het KPN netwerk gaat?
Ik vind het niet heel erg als het vervangen moet worden maar ik vraag me af of dit nodig is.
Wij hebben op dit moment dit kastje:
Ik vind het niet heel erg als het vervangen moet worden maar ik vraag me af of dit nodig is.
Wij hebben op dit moment dit kastje:

[ Voor 27% gewijzigd door knorde op 23-02-2025 17:26 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
@knorde Maakt toch niet uit of het wel of niet vervangen moet worden? Dat regelt de monteur voor je.
Maar dit hangt volgens mij af van hoe er wordt geleverd door Odido. De glasvezel kan wel van kpn zijn maar als de Odido zelf apparatuur in de POP heeft dan heb je geen kpn apparatuur en gebruik je alleen de vezel.
Maar dit hangt volgens mij af van hoe er wordt geleverd door Odido. De glasvezel kan wel van kpn zijn maar als de Odido zelf apparatuur in de POP heeft dan heb je geen kpn apparatuur en gebruik je alleen de vezel.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 23-02-2025 17:41 ]
Ja, deze zal worden vervangen voor een losstaand kastje met kabeltje naar de grondplaat.knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:19:
Nog even een vraagje, als wij overstappen naar Odido (Odido via het KPN netwerk) wordt dan evengoed ons NT kastje vervangen of houden wij de huidige omdat het beide via het KPN netwerk gaat?
Wij hebben op dit moment dit kastje: [Afbeelding]
@jongetje In dit geval is dat wel zeker. Aan de NT te zien is het geen KPN XGS-PON en alleen in dat geval zou Odido dezelfde ONT gebruiken als KPN. In alle andere gevallen gebruiken ze een eigen Zyxel NT of een Huawei ONT.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Verklaart dat ook waarom Odido hogere snelheden kan leveren dan KPN? Vond dat al zo vreemd omdat het beide via het KPN netwerk zou gaan.jongetje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:40:
@knorde Maakt toch niet uit of het wel of niet vervangen moet worden? Dat regelt de monteur voor je.
KPN levert maximaal 1 Gbit en Odido maximaal 8 Gbit op mijn adres.
8 Gbit overigens absoluut niet nodig maar vond het wel raar waarom er verschil in zit als het beide over hetzelfde netwerk gaat.
Bedoel je dat er een extra (ander) kastje die aan de muur zal moeten worden gemaakt bij komt en het huidige NT eraf moet en de grondplaat blijft zitten (met een open kap)?Barre73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:02:
[...]
Ja, deze zal worden vervangen voor een losstaand kastje met kabeltje naar de grondplaat.
@jongetje In dit geval is dat wel zeker. Aan de NT te zien is het geen KPN XGS-PON en alleen in dat geval zou Odido dezelfde ONT gebruiken als KPN. In alle andere gevallen gebruiken ze een eigen Zyxel NT of een Huawei ONT.
Staat er ergens een foto online hoe dit eruit gaat zien (het hangt bij mij in de woonkamer, vandaar deze vraag)?
[ Voor 43% gewijzigd door knorde op 23-02-2025 18:23 ]
Bovenaan op Afbeeldingen filteren en dan achteraan beginnen en je komt vanzelf wel wat tegen denk ik : [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussieknorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:12:
Staat er ergens een foto online hoe dit eruit gaat zien (het hangt bij mij in de woonkamer, vandaar deze vraag)?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als het er daadwerkelijk zo uit komt te zien denk ik er nog wel even over na.nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:40:
[...]
Bovenaan op Afbeeldingen filteren en dan achteraan beginnen en je komt vanzelf wel wat tegen denk ik : [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Bij mij is de rechter kap ook wit maar verder is het vergelijkbaar:
:strip_exif()/f/image/GaQVtR9CWDmyAsDwfuLesCGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de linker afdekkap nog wel, geen idee of die er dan op kan als die kabel eruit moet lopen maar dit ziet er toch niet uit? Hij hangt bij mij zichtbaar in de woonkamer.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden hé!knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:49:
Als het er daadwerkelijk zo uit komt te zien denk ik er nog wel even over na.
Zoiets kan ook : peterbier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
En nog vele andere...
Moet je het eigenlijk door de monteur laten doen of mag je het ook zelf eraan maken (zodat ik het zo netjes mogelijk weg kan werken)?nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:56:
[...]
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden hé!
Zoiets kan ook : peterbier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
En nog vele andere...
Het is alleen dezelfde vezel. Over die vezel kun je met de juiste apparatuur aan beide kanten nog enorm veel sneller.knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:12:
[...]
vond het wel raar waarom er verschil in zit als het beide over hetzelfde netwerk gaat.
[...]
In dit geval plaatst Odido in de centrale in je woning hun eigen apparatuur en kan zo zelf bepalen wat ze leveren.
Duidelijk, weet jij of je het ophangen door de monteur moet laten doen (de NT van Odido plaatsen) of mag je het ook zelf eraan maken (zodat ik het zo netjes mogelijk weg kan werken)?jongetje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:14:
[...]
Het is alleen dezelfde vezel. Over die vezel kun je met de juiste apparatuur aan beide kanten nog enorm veel sneller.
In dit geval plaatst Odido in de centrale in je woning hun eigen apparatuur en kan zo zelf bepalen wat ze leveren.
In feite ben jij geen eigenaar van de glasvezel of de ONT, dus doe dat even in overleg met de monteur.knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Duidelijk, weet jij of je het ophangen door de monteur moet laten doen (de NT van Odido plaatsen) of mag je het ook zelf eraan maken (zodat ik het zo netjes mogelijk weg kan werken)?
Heb je zelf bewust voor deze locatie gekozen voor het aansluitpunt of heeft een vorige bewoner dat gedaan? In het laatste geval is het dan jammer maar helaas.
KPN gaat op den duur deze NT ook een keer wisselen als ze stoppen met AON.
I reject your reality and substitute my own
Ik heb hier niet voor gekozen, destijds (in 2015) kon ik alleen kiezen voor wel of geen aansluiting op het glasvezel netwerk en kwam er iemand langs om te schouwen zoals dat heet. De plek werd toegewezen en daarbij kon je geen eigen inbreng geven.nelizmastr schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:34:
[...]
In feite ben jij geen eigenaar van de glasvezel of de ONT, dus doe dat even in overleg met de monteur.
Heb je zelf bewust voor deze locatie gekozen voor het aansluitpunt of heeft een vorige bewoner dat gedaan? In het laatste geval is het dan jammer maar helaas.
KPN gaat op den duur deze NT ook een keer wisselen als ze stoppen met AON.
Je krijgt het Odido installatiepakket vooraf thuisgestuurd met als het goed is daar ook de ONT in.knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Duidelijk, weet jij of je het ophangen door de monteur moet laten doen (de NT van Odido plaatsen) of mag je het ook zelf eraan maken (zodat ik het zo netjes mogelijk weg kan werken)?
Deze heb ik voordat de monteur kwam alvast opgehangen, evenals dat ik de glasvezelaansluiting zelf iets naar beneden gehaald heb. Zo kon ik tenminste zelf bepalen waar het allemaal kwam te hangen.
Nu is het bij mij in de meterkast maar kan me voorstellen dat dit voor in de woonkamer nog belangrijker is waar het geplaatst wordt en liefst een beetje uit het zicht is.
Zo heb ik het bij mij opgehangen voordat de monteur kwam:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b25ljUpUgThcNwFwL2coXSqF.jpg?f=user_large)
In mijn geval is de glasvezel aansluiting van ODF dus jouw KPN kastje zal er anders uit zien. ONT zou wel hetzelfde kunnen zijn, bij mij is het de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Binnenkant patchcover.knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:49:
[...]
Als het er daadwerkelijk zo uit komt te zien denk ik er nog wel even over na.
Bij mij is de rechter kap ook wit maar verder is het vergelijkbaar:
[Afbeelding]
Ik heb de linker afdekkap nog wel, geen idee of die er dan op kan als die kabel eruit moet lopen maar dit ziet er toch niet uit? Hij hangt bij mij zichtbaar in de woonkamer.
:strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de huidige kap kun je het nokje uitbreken.
:strip_exif()/f/image/tg9Dyv0Lwed3n3O8JXIL82K3.jpg?f=fotoalbum_large)
hier kon ik destijds bij reggefiber precies aangeven waar de aansluiting moest komen (meterkast of woonkamer)knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Ik heb hier niet voor gekozen, destijds (in 2015) kon ik alleen kiezen voor wel of geen aansluiting op het glasvezel netwerk en kwam er iemand langs om te schouwen zoals dat heet. De plek werd toegewezen en daarbij kon je geen eigen inbreng geven.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Bij mij was er geen discussie mogelijk.Yucko schreef op maandag 24 februari 2025 @ 05:57:
[...]
hier kon ik destijds bij reggefiber precies aangeven waar de aansluiting moest komen (meterkast of woonkamer)
De aansluiting moest komen daar waar ook de varkenssnuit zat.
2 meter verder in de meterkast, wat ik wou, was geen optie.
En laat me vooral niet beginnen over hoe die Bulgaren/Roemenen de kabel naar binnen afgewerkt hebben.
Flexpijp die van de de ene muur oversteekt naar de andere muur.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Inmiddels al een boel antwoorden maar in de basis zijn dit de opties:knorde schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Bedoel je dat er een extra (ander) kastje die aan de muur zal moeten worden gemaakt bij komt en het huidige NT eraf moet en de grondplaat blijft zitten (met een open kap)?
* De monteur van Odido kan de lege kap gebruiken die je wellicht nog hebt liggen (soms).
* Hij kan een kant en klare patchkap set gebruiken. Die zie je ook ergens hier op de foto en bestaat uit diezelfde lege kap maar dan verrijkt met een koppelstukje en een patchkabeltje.
* En wat bij jou ook goed zou kunnen: De bestaande KPN NT tijdens de Odido activatie verplaatsen naar de rechterkant en de lege kap die op de rechterkant zit gebruiken als afdekkap voor die patchkabel. Die bestaand NT hoeft dan uiteraard niet meer op stroom maar kan wel dienen als afdekking en bescherming.
Die bestaande KPN NT hoeft NIET terug en mag bij jou blijven (in tegenstelling tot wat af en toe geroepen wordt her en der).
Verplaatsing naar meterkast kan je aanvragen via mijnaansluiting.nl maar kost minimaal 299 euro (en evt meerwerk ter plaatse).
Ik zou de ONT hier weglaten en meteen met glas naar een eigen router gaan. Scheelt een kastje en dus ruimte, en een stekker. En vast ook verbruik.Vliegvlug schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:29:
[...]
Je krijgt het Odido installatiepakket vooraf thuisgestuurd met als het goed is daar ook de ONT in.
Deze heb ik voordat de monteur kwam alvast opgehangen, evenals dat ik de glasvezelaansluiting zelf iets naar beneden gehaald heb. Zo kon ik tenminste zelf bepalen waar het allemaal kwam te hangen.
Nu is het bij mij in de meterkast maar kan me voorstellen dat dit voor in de woonkamer nog belangrijker is waar het geplaatst wordt en liefst een beetje uit het zicht is.
Zo heb ik het bij mij opgehangen voordat de monteur kwam:
[Afbeelding: Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 aangesloten op ODF glasvezelkastje]
In mijn geval is de glasvezel aansluiting van ODF dus jouw KPN kastje zal er anders uit zien. ONT zou wel hetzelfde kunnen zijn, bij mij is het de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Die NT is SC/UPC blauw aansluiting.Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Inmiddels al een boel antwoorden maar in de basis zijn dit de opties:
* De monteur van Odido kan de lege kap gebruiken die je wellicht nog hebt liggen (soms).
* Hij kan een kant en klare patchkap set gebruiken. Die zie je ook ergens hier op de foto en bestaat uit diezelfde lege kap maar dan verrijkt met een koppelstukje en een patchkabeltje.
* En wat bij jou ook goed zou kunnen: De bestaande KPN NT tijdens de Odido activatie verplaatsen naar de rechterkant en de lege kap die op de rechterkant zit gebruiken als afdekkap voor die patchkabel. Die bestaand NT hoeft dan uiteraard niet meer op stroom maar kan wel dienen als afdekking en bescherming.
Die bestaande KPN NT hoeft NIET terug en mag bij jou blijven (in tegenstelling tot wat af en toe geroepen wordt her en der).
Verplaatsing naar meterkast kan je aanvragen via mijnaansluiting.nl maar kost minimaal 299 euro (en evt meerwerk ter plaatse).
Rechts op de FTU zit een SC/APC groen aansluiting.
De kans is dat je het beschadigd is groot.
De aansluiting rechts wordt niet meer gebruikt maar als je dan bijvoorbeeld bij een overstap die oude NT weer gaat gebruiken.
:strip_exif()/f/image/l2hNQ7sRHmH68C30iWjrG77m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x82Et7SSaoHWZeQYSG2eHGdh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je XGS-PON krijgt praat je dan wel over een investering van minimaal EUR 95 (voor een Fritzbox router) of EUR 130 (Zaram). Dat ga je er kwa stroombesparing nooit uithalen (De SFP module in je router gebruikt ook stroom).DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:47:
[...]
Ik zou de ONT hier weglaten en meteen met glas naar een eigen router gaan. Scheelt een kastje en dus ruimte, en een stekker. En vast ook verbruik.
Prijs valt nog wel mee... uitvoering: AVM Fritz!SFP XGS-PON En een Fritz heb ik al (met nu AON). Besparing van kastje en stekker vind ik belangrijk ivm gebruik op UPS waar geen stekkers meer bij kunnen - zonder met een verdeelblok voor adapters te gaan werken. En het meterkastje is al zo klein en zo vol.......Muis666 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:02:
[...]
Als je XGS-PON krijgt praat je dan wel over een investering van minimaal EUR 95 (voor een Fritzbox router) of EUR 130 (Zaram). Dat ga je er kwa stroombesparing nooit uithalen (De SFP module in je router gebruikt ook stroom).
Hou er dan ook rekening mee dat je een registratie moet laten doen door Odido.DjoeC schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Prijs valt nog wel mee... uitvoering: AVM Fritz!SFP XGS-PON En een Fritz heb ik al (met nu AON). Besparing van kastje en stekker vind ik belangrijk ivm gebruik op UPS waar geen stekkers meer bij kunnen - zonder met een verdeelblok voor adapters te gaan werken. En het meterkastje is al zo klein en zo vol.......
De makkelijkste weg is via hun forum.
Ik heb GPON en het serienummer van de Huawei ONT gekloond.
Dat werkt zonder tussenkomst Odido.
En ik kan zo weer terug naar Huawei mocht mijn Fritzbox 5590 een probleem hebben.
Ik hoop nog lang op AON te blijven. Voor overgang KPN -> Odido hoefde ik alleen maar koffie te schenken voor de monteurpeterbier schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Hou er dan ook rekening mee dat je een registratie moet laten doen door Odido.
De makkelijkste weg is via hun forum.
Ik heb GPON en het serienummer van de Huawei ONT gekloond.
Dat werkt zonder tussenkomst Odido.
En ik kan zo weer terug naar Huawei mocht mijn Fritzbox 5590 een probleem hebben.
Weet iemand of bovenstaande nog mogelijk is? Dus zonder tussenkomst van Odido je eigen ONT gebruiken door de Huawei S/N als S/N in de fs.com SFP+ module te zetten? Ik lees verschillende verhalen, volgens fs.com werkt de unit niet meer als je de S/N verandert en er staan hier wat berichten waarbij het lijkt dat het niet meer zou werken (maar is mij niet geheel duidelijk).ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.
Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.Verdere referenties:
- Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
- Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
- Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
- De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
- Plaats de SFP+ module in een switch
- Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
- Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
- De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
- Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
- Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
- Type vervolgens
- enable <enter>
- system <enter>
- misc <enter>
- eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
- eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
- Restart hierna je switch
- Als het goed is maakt de module nu verbinding
https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Ik weet dat ik ook Odido ff een mailtje kan sturen om eea te laten omzetten maar als ik de Huawei ONT S/N kan houden heb ik dat liever (ivm snel op en neer wisselen als ik weer eens iets verkloot in m'n verbinding)
Ik heb een paar weken geleden nog iemand in mn PM gehad naar aanleiding van de text op FS.com; hij heeft de gok genomen en werkte gewoon nog bij hem.oli4100 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Weet iemand of bovenstaande nog mogelijk is? Dus zonder tussenkomst van Odido je eigen ONT gebruiken door de Huawei S/N als S/N in de fs.com SFP+ module te zetten? Ik lees verschillende verhalen, volgens fs.com werkt de unit niet meer als je de S/N verandert en er staan hier wat berichten waarbij het lijkt dat het niet meer zou werken (maar is mij niet geheel duidelijk).
Ik weet dat ik ook Odido ff een mailtje kan sturen om eea te laten omzetten maar als ik de Huawei ONT S/N kan houden heb ik dat liever (ivm snel op en neer wisselen als ik weer eens iets verkloot in m'n verbinding)
Dat is snel, thanks! Dan ga ik ook maar gewoon de gok nemenufear schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Ik heb een paar weken geleden nog iemand in mn PM gehad naar aanleiding van de text op FS.com; hij heeft de gok genomen en werkte gewoon nog bij hem.
Duidelijk, en ik heb inderdaad de kap nog liggen (de verplichte monteur toentertijd wou hem meenemen maar ik heb toen gezegd dat ik die wil houden mocht het ooit weer dicht moeten).Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Inmiddels al een boel antwoorden maar in de basis zijn dit de opties:
Sinds gister over op glasvezel van Odido. Helemaal top
Heb 1 wifi versterker op de 1ste verdieping. Nu overal voldoende snelheid. Op zolder zelfs nog 300 a 400mbit. Verder voelt het Internet veel minder stroperig aan dan bij Ziggo. Dat zullen wel de voordelen van glas zijn.
Het enige is dat Odido nog ipv4 only is. Voor nu nog zeker geen issue. Zal der met de tijd wel komen als het echt een verplichting wordt!
Daarnaast ga ik flink besparen. 57,50 t.o.v 90 bij Ziggo. 1ste jaar is de besparing helemaal bizar te noemen door de hoge welkomst bonus. Voorlopig zie ik geen enkele reden om terug te gaan naar Ziggo.
Het enige is dat Odido nog ipv4 only is. Voor nu nog zeker geen issue. Zal der met de tijd wel komen als het echt een verplichting wordt!
Daarnaast ga ik flink besparen. 57,50 t.o.v 90 bij Ziggo. 1ste jaar is de besparing helemaal bizar te noemen door de hoge welkomst bonus. Voorlopig zie ik geen enkele reden om terug te gaan naar Ziggo.
En dat is heel gewoon bij Odido.gerritjan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:52:
Vandaag na een stroomstoring van 40 minuten een nieuw public IP gekregen van Odido's DHCP-server.
Dynamische public ip adres.
Leasetijd bij Odido is 30 minuten, dus de kans is erg groot dat je IP daarna wijzigt ja.gerritjan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:52:
Vandaag na een stroomstoring van 40 minuten een nieuw public IP gekregen van Odido's DHCP-server.
Als je dat anders wilt kun je Odido zakelijk nemen natuurlijk, mits je KvK inschrijving hebt.
I reject your reality and substitute my own
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet. Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.
Heb sinds juli een glas abonnement bij Odido, en na de wintersport met verzekerings gezeik mijn administratie even moeten doorspitten.
Kwam ik er achter dat ze nog nooit geld hadden afgeschreven en na inloggen om verder te kijken wat er aan de hand was dat mijn bestelling nog in oplevering stond.
Email gestuurd of ze die trein even in beweging wilde zetten en kreeg na het weekend bericht dat ze alleen de laatste 3 maanden in rekening brengen.
Vond dat erg netjes en had er ook niet om gevraagd, dus hierbij een positief berichtje (ik heb overigens geen idee of dit topic vol negatieve dingen staat
)
Verder niks te melden behalve dat ik tevreden ben over de glasvezel verbinding.
Kwam ik er achter dat ze nog nooit geld hadden afgeschreven en na inloggen om verder te kijken wat er aan de hand was dat mijn bestelling nog in oplevering stond.
Email gestuurd of ze die trein even in beweging wilde zetten en kreeg na het weekend bericht dat ze alleen de laatste 3 maanden in rekening brengen.
Vond dat erg netjes en had er ook niet om gevraagd, dus hierbij een positief berichtje (ik heb overigens geen idee of dit topic vol negatieve dingen staat
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Dat is wel netjes van ze. Wist Odido ook waarom je verbinding nog steeds op 'oplevering' stond? Is er bij jou een monteur geweest of heb je het zelf aangesloten?Bad Brains schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:26:
Heb sinds juli een glas abonnement bij Odido, en na de wintersport met verzekerings gezeik mijn administratie even moeten doorspitten.
Vond dat erg netjes en had er ook niet om gevraagd, dus hierbij een positief berichtje (ik heb overigens geen idee of dit topic vol negatieve dingen staat)
Hier odido al 4 dagen plat
Amsterdam Rai omgeving
Amsterdam Rai omgeving
Tja, in bijvoorbeeld de NPM access list wordt een domain name niet geaccepteerd. Met scripting is daar best wel iets te regelen maar lekker is anders. Ja, ik weet waarom zou je intern <> intern via buiten willen laten lopen? Nou, bijvoorbeeld vanaf gasten LAN naar intern LAN.MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:15:
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet. Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.
Ik heb het zelf aangesloten.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Dan is dat de reden waarom je lijn nog niet op 'opgeleverd' stond en meteen een mooi voorbeeld van het statement in: Alle vragen omtrent de monteurs. Nu was het dit keer in jouw voordeel, dus dat scheelt.Bad Brains schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:41:
Ik heb het zelf aangesloten.
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 26-02-2025 13:18 ]
Op zich eens en goede post, maar als je het technisch zelf kunt aansluiten zouden ze natuurlijk ook die laatste stappen moeten kunnen laten doen.rens-br schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Dan is dat de reden waarom je lijn nog niet op 'opgeleverd' stond en meteen een mooi voorbeeld van het statement in: Alle vragen omtrent de monteurs. Nu was het dit keer in jouw voordeel, dus dat scheelt.
Anders echt verplicht maken zou ik zeggen
Gisteren hebben ze met een hoogwerker de glasvezelkabel weg gewerkt.
Mijn beneden woning met de spriet uit de grond de muur in hebben ze een plastic goot voor gezet, vast geschroefd, had soms een dop op gemoeten voor het water als het regent.
:strip_exif()/f/image/RUsKucCBh7KhGzWFFZPPecmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn beneden woning met de spriet uit de grond de muur in hebben ze een plastic goot voor gezet, vast geschroefd, had soms een dop op gemoeten voor het water als het regent.
:strip_exif()/f/image/RUsKucCBh7KhGzWFFZPPecmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujTO9AQ8Axa1gcMedw2U60tQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door brommer1 op 26-02-2025 14:55 ]
Ik mis toch wel een dakje boven jouw goot. Nu kan hij vollopen met regen...brommer1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:50:
Gisteren hebben ze met een hoogwerker de glasvezelkabel weg gewerkt.
Mijn beneden woning met de spriet uit de grond de muur in hebben ze een plastic goot voor gezet, vast geschroefd.
Wat vinden jullie ervan, kan volgens mij niet beter.
Eens, en eerlijk gezegd vind ik die schuine aftakking ook niet erg mooi, waarom zijn ze niet wat hoger opzij gegaan zodat deze recht is net als de rest.Muis666 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Ik mis toch wel een dakje boven jouw goot. Nu kan hij vollopen met regen...
Al die gaten in de muur zitten ook niet op dezelfde hoogte. Dus dan had je nog aftakkingen op verschillend hoogtes gehad (wat ook niet zo mooi is). Nee, het wint zeker geen schoonheidswedstrijd maar is in ieder geval beter dan los hangenknorde schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:02:
[...]
Eens, en eerlijk gezegd vind ik die schuine aftakking ook niet erg mooi, waarom zijn ze niet wat hoger opzij gegaan zodat deze recht is net als de rest.
Ik zie daar links ook nog een zwarte draad van het dak naar het balkon gaan. Iemand stroom aan het aftakken of hebben ze niet conforme zonnepanelen
[ Voor 13% gewijzigd door rvk op 26-02-2025 15:20 ]
Zo hard regent het niet tegen een muur aan, verder dat loopt echt niet vol, gaat er aan de onderkant toch gewoon de grond in?Muis666 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Ik mis toch wel een dakje boven jouw goot. Nu kan hij vollopen met regen...
Ze zijn bezig met dak vernieuwen, oude was op.rvk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Al die gaten in de muur zitten ook niet op dezelfde hoogte. Dus dan had je nog aftakkingen op verschillend hoogtes gehad (wat ook niet zo mooi is). Nee, het wint zeker geen schoonheidswedstrijd maar is in ieder geval beter dan los hangen
Ik zie daar links ook nog een zwarte draad van het dak naar het balkon gaan. Iemand stroom aan het aftakken of hebben ze niet conforme zonnepanelen
Jij vindt het leuk om Apple/Google/Microsoft/Netflix/enz. constant te vertellen dat jij het echt bent die inlogt, maar helaas een ISP hebt die regelmatig je IP adres wijzigtMikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:15:
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet.
Daar gaat een Dynamic DNS Service je niet bij helpen helaas...
Als je naar huis toe wilt verbinden : Ja.Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.
Voor al het andere : NEE!
Eigenlijk best wel een lelijke oplossing...?!DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:56:
Ja, ik weet waarom zou je intern <> intern via buiten willen laten lopen?
Nou, bijvoorbeeld vanaf gasten LAN naar intern LAN.
Mijn ervaring is heel anders dankzij de typische Nederlandse wind die serieus water dat uit een regenpijp kwam in de muur van het huis heeft geduwd en dus uiteindelijk een weg naar binnen heeft gevonden om vervolgens een hele lelijke lekkage te veroorzaken...jongetje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:55:
Zo hard regent het niet tegen een muur aan, verder dat loopt echt niet vol

#OnderschatDeKrachtVanWaterNiet!
Mijn ervaring is heel anders dankzij de typische Nederlandse wind die serieus water dat uit een regenpijp kwam in de muur van het huis heeft geduwd en dus uiteindelijk een weg naar binnen heeft gevonden om vervolgens een hele lelijke lekkage te veroorzaken...

[/quote]
De muur staat op het oosten, hoge struiken staan ervoor.

[/quote]
De muur staat op het oosten, hoge struiken staan ervoor.
Yep. Maar voor het benaderen van (een beperkt aantal) webinterfaces/websites vanaf interne devices die buiten mijn invloedsfeer vallen (lees: alles waar ik om welke reden dan ook geen volledige controle over heb w.o WAF) wil ik niet voor de hele wereld open hebben. Dan is NPM met een access list een oplossing maar dynamische IP's is dan "lastig".nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Eigenlijk best wel een lelijke oplossing...?!
[...]
Terzijde, ik kreeg net een fantastisch aanbod van KPN - wat moeten we doen om je terug te halen
Maar ik blijf voorlopig lekker bij Odido. Einde jaar/BF als het verlenging is zien we wel opnieuw.
Met een nieuw ip hoef je helemaal niet opnieuw in te loggen. Ik zit regelmatig achter andere ipadressen en ben dan altijd direct ingelogd.nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Jij vindt het leuk om Apple/Google/Microsoft/Netflix/enz. constant te vertellen dat jij het echt bent die inlogt, maar helaas een ISP hebt die regelmatig je IP adres wijzigt
Daar gaat een Dynamic DNS Service je niet bij helpen helaas...
Een regenpijp met liters water van een dak is wel iets anders dan een stukje kabelgoot van nog geen cm dik en 30cm lang en aan de onderkant open is tegen je muur.Mijn ervaring is heel anders dankzij de typische Nederlandse wind die serieus water dat uit een regenpijp kwam in de muur van het huis heeft geduwd en dus uiteindelijk een weg naar binnen heeft gevonden om vervolgens een hele lelijke lekkage te veroorzaken...![]()
Ik zit nu nog bij KPN en zo'n mooi aanbod wat ze jou hebben gedaan kreeg ik niet. Ik kreeg bij een 2 jarig contract 1 jaar 10 euro korting en bij een 1 jarig contract een half jaar 7,50 korting. Dat vind ik geen mooi verleng aanbod. Dan is Odido een stuk interessanter (6 maanden 30 euro en daarna 45 euro bij een 1 jarig contract, scheelt structureel al 7,50 per maand buiten de korting om).DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:45:
Terzijde, ik kreeg net een fantastisch aanbod van KPN - wat moeten we doen om je terug te halenGezien mijn redenen om naar Odido over te stappen (al ergens eerder/elders benoemd) kunnen ze helemaal niks doen. Overigens klonk het aanbod financieel wel goed: 8x30+4x42.50 voor 1Gb, gelijk aan Odido.
Maar ik blijf voorlopig lekker bij Odido. Einde jaar/BF als het verlenging is zien we wel opnieuw.
Ik begrijp alleen niet hoe jij het voor elkaar hebt gekregen zo'n aanbod bij KPN los te krijgen, ik heb 2 pogingen gedaan en aangegeven dat als ze niet met wat beters komen ik overstap naar Odido in mei als mijn contract afloopt. Het klonk (begrijpelijk) alsof ze zich hier geen seconde druk om maakten.
Dan heb je geluk wat mij betreftjongetje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:54:
Met een nieuw ip hoef je helemaal niet opnieuw in te loggen.
Ik zit regelmatig achter andere ipadressen en ben dan altijd direct ingelogd.
Dat viel dus echt reuze mee : Eerder druppelend en dus druppeltjes die tegen je muur aan worden geblazen...Een regenpijp met liters water van een dak
Die dus waterdruppels kan geleiden...is wel iets anders dan een stukje kabelgoot van nog geen cm dik en 30cm lang en aan de onderkant open is tegen je muur.
Dit aanbod kwam als volgt: Geen interesse. Maar, nieuwsgierig - wat is dat super aanbod? Waar zit u nu? Odido. Telefoon, TV? Nee. Klik-klik-klik, dan kunnen we dit aanbieden. Helaas, verlengers zijn altijd de klos. Einddatum huidige contracten (ook mobiel) staan in mijn agenda 2 maanden voor einddatumknorde schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:59:
[...]
Ik zit nu nog bij KPN en zo'n mooi aanbod wat ze jou hebben gedaan kreeg ik niet. Ik kreeg bij een 2 jarig contract 1 jaar 10 euro korting en bij een 1 jarig contract een half jaar 7,50 korting. Dat vind ik geen mooi verleng aanbod. Dan is Odido een stuk interessanter (6 maanden 30 euro en daarna 45 euro bij een 1 jarig contract, scheelt structureel al 7,50 per maand buiten de korting om).
Ik begrijp alleen niet hoe jij het voor elkaar hebt gekregen zo'n aanbod bij KPN los te krijgen, ik heb 2 pogingen gedaan en aangegeven als ze niet met wat beters komen ik overstap naar Odido in mei als mijn contract afloopt. Het klonk (begrijpelijk) alsof ze zich hier geen seconde druk om maakten.
Ja blijft raar dat KPN bestaande klanten die contractvrij zijn niet ook een leuke actie kunnen willen bieden. Als ik eenmaal de overstap heb aangevraagd hebben ze pech gehad, dan ga ik dat niet meer annuleren als ze dan met een mooier aanbod komen. Dat hoor je namelijk ook wel eens als ze zien dat je het echt meent dat ze dan wel met een mooiere aanbieding komen. Ik heb duidelijk aangegeven dat zodra de bestelling bij Odido geplaatst is ik zal vertrekken bij KPN. Achja, ze liggen er toch niet wakker van en dat begrijp ik ook goed haha.DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Dit aanbod kwam als volgt: Geen interesse. Maar, nieuwsgierig - wat is dat super aanbod? Waar zit u nu? Odido. Telefoon, TV? Nee. Klik-klik-klik, dan kunnen we dit aanbieden. Helaas, verlengers zijn altijd de klos. Einddatum huidige contracten (ook mobiel) staan in mijn agenda 2 maanden voor einddatum
Ik besef mij dat dit over een jaar ook bij Odido zal spelen, maar het verschil is wel dat Odido structureel al goedkoper is. Dat maakt het niet interessant meer (denk ik) om terug naar KPN te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 26-02-2025 17:09 ]
Ik zit momenteel ook bij KPN. Wanneer komen ze met een aanbod en is dit telefonisch of via de mail? Dan kan ik me even voorbereiden alvastknorde schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:06:
[...]
Ja blijft raar dat KPN bestaande klanten die contractvrij zijn niet ook een leuke actie kunnen willen bieden. Als ik eenmaal de overstap heb aangevraagd hebben ze pech gehad, dan ga ik dat niet meer annuleren als ze dan met een mooier aanbod komen. Dat hoor je namelijk ook wel eens als ze zien dat je het echt meent dat ze dan wel met een mooiere aanbieding komen. Ik heb duidelijk aangegeven dat zodra de bestelling bij Odido geplaatst is ik zal vertrekken bij KPN. Achja, ze liggen er toch niet wakker van en dat begrijp ik ook goed haha.
Ik kreeg het "aanbod" per mail (3 maanden voor einde contract).thoma-s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:08:
[...]
Ik zit momenteel ook bij KPN. Wanneer komen ze met een aanbod en is dit telefonisch of via de mail? Dan kan ik me even voorbereiden alvast
Oke bedankt! Geef je aan dat ze een tegenbod mogen doen, of ga je hard door de bocht en zeg je 'ik heb bod X ontvangen van bedrijf Y, kom met iets beters anders bye bye!'?knorde schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Ik kreeg het "aanbod" per mail (3 maanden voor einde contract).
Want wat als ze zeggen 'we hebben geen beter bod, veel plezier daar.'?
Ik heb ze n.a.v. het aanbod per mail 2x gebeld. Dus 2 verschillende mensen gesproken. Ik zit al jaren bij KPN en tot nu toe lukte het elk jaar om bij de afdeling opzeggingen een beter aanbod te krijgen dan het standaard magere verlengaanbod. Blijkbaar doen ze dat niet meer.thoma-s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:13:
[...]
Oke bedankt! Geef je aan dat ze een tegenbod mogen doen, of ga je hard door de bocht en zeg je 'ik heb bod X ontvangen van bedrijf Y, kom met iets beters anders bye bye!'?
Want wat als ze zeggen 'we hebben geen beter bod, veel plezier daar.'?
Ze hebben dus inderdaad gezegd dat ze niks beters kunnen bieden en mij veel plezier gewenst bij de nieuwe provider. Ik heb aangegeven dat ik het meen en echt ga overstappen en dat zodra de overstap is aangevraagd ze niet met een beter bod hoeven te komen, dan zijn ze wat mij betreft te laat.
Dit was telefonisch op basis van "we hebben het netwerk in uw buurt verbeterd, kunnen we u terughalen etc.". Wat er verbeterd is is onduidelijk - gelukkig nog steeds gewoon 1Gb AON. Gezien de reviews bij het telefoonnummer (033808075x) ook nog eens een partij om "voorzichtig" mee om te gaan.thoma-s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:08:
[...]
Ik zit momenteel ook bij KPN. Wanneer komen ze met een aanbod en is dit telefonisch of via de mail? Dan kan ik me even voorbereiden alvast
Overigens: Ik heb nog een dark fiber. Kan altijd ipv verlengen nog een nieuw abbo (adres zonder suffix) afsluiten
[ Voor 9% gewijzigd door DjoeC op 26-02-2025 17:20 ]
Ik bel altijd op met een lulverhaal dat ik superrr tevreden ben en echt heel graag wil blijven maar dat de concurrent toch echt een hele goede aanbieding heeft en ik daarom echt als laatste poging er nog een belletje aan wil wagen want heel misschien wil KPN toch nog een goede aanbieding doen. Dat heb ik jaren gedaan bij XS4all, KPN en voor mijn pa bij ziggo en eigenlijk altijd goede resultaten gehad.
Ik heb echter het idee dat ze van beleid verandert zijn danwel on empatische ongeinteresseerde opzegdesk hebben tegenwoordig waardoor het een stuk minder leuk is om te (proberen te) verlengen als ik het zo hoor. Bij mijn laatste KPN contract kreeg ik niet eens een aanbod, maar een mailtje; vanaf volgende maand gaat u fors meer betalen dus schrik niet. Dan denk ik echt, heel dom, gemiste kans, doe een goed aanbod en houdt de klant vast.. een jaar ervoor kon het wel. Dat in combinatie met goede aanbieding met BF van Odido was het snel besloten, ik heb dit keer voor t eerst in jaren niet eens gebeld.
Ik heb echter het idee dat ze van beleid verandert zijn danwel on empatische ongeinteresseerde opzegdesk hebben tegenwoordig waardoor het een stuk minder leuk is om te (proberen te) verlengen als ik het zo hoor. Bij mijn laatste KPN contract kreeg ik niet eens een aanbod, maar een mailtje; vanaf volgende maand gaat u fors meer betalen dus schrik niet. Dan denk ik echt, heel dom, gemiste kans, doe een goed aanbod en houdt de klant vast.. een jaar ervoor kon het wel. Dat in combinatie met goede aanbieding met BF van Odido was het snel besloten, ik heb dit keer voor t eerst in jaren niet eens gebeld.
We drijven af dus dit als laatste hierover: Dit was mijn (ongedaan gemaakte) verlenging van KPN.... Lees, let op de datums, en HUIVER:Lord_Dain schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:22:
Ik bel altijd op met een lulverhaal dat ik superrr tevreden ben en echt heel graag wil blijven maar dat de concurrent toch echt een hele goede aanbieding heeft en ik daarom echt als laatste poging er nog een belletje aan wil wagen want heel misschien wil KPN toch nog een goede aanbieding doen. Dat heb ik jaren gedaan bij XS4all, KPN en voor mijn pa bij ziggo en eigenlijk altijd goede resultaten gehad.
Nee, dus is het Odido geworden voor nu 30,- per maandHussel Internet 1 Gbit/s € 63,17
Dit abonnement heeft een minimumduur van 12 maanden vanaf xx november 2024.
Actiekorting eerste 3 maanden - € 10,00
Actiekorting eerste 12 maanden vanaf xx-12-2023 - € 18,17 € 35,00
Was het vergeten te vermelden, heb het ook aan de VVE doorgegeven dat de glasvezelkabels weggewerkt zijn+de foto's.
VvE Beheer Groep
Goed om te lezen en dank voor het doorgeven.
VvE Beheer Groep
Goed om te lezen en dank voor het doorgeven.
Staat te laag op mijn prioriteitenlijstje. Gelukkig heb ik hier maar zelden stroomuitval.MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:15:
Ja dat is goed mogelijk als ik je post van dec lees.rens-br schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Dan is dat de reden waarom je lijn nog niet op 'opgeleverd' stond en meteen een mooi voorbeeld van het statement in: Alle vragen omtrent de monteurs. Nu was het dit keer in jouw voordeel, dus dat scheelt.
Dit is echter allemaal i.v.m. overleg gegaan met de servicedienst / helpdesk van Odido, ik heb aangegeven dat ik dat zelf kan en de monteur is gewoon netjes geannuleerd.
Diegene die de lijn heeft doorgetrokken, dat zijn externen van de KPN heeft alles gelast en doorgemeten.
Ik ga daar natuurlijk met mijn irritante kop gewoon boven hangen, want interessant.
Dus waarom iemand daar niet " abonnement opgeleverd" heeft aangevinkt, is dan niet goed bezig geweest.
Dat is niet zozeer een; "omdat de monteur is niet langsgekomen" dingetje dan wel iets in hun proces wat niet goed gaat.
Wist niet dat dit dus zo een algemeen probleem was, the more you know.
Bij ons hebben ze in juli 2024 glasvezel de grond in gestampt en is er vervolgens een mannetje geweest dit netjes af te monteren in huis (OFD) prima verlopen verder. Odido abonementje aangevraagt maar het blijkt dat de wijkcentrale nog niet aangesloten is.
Na contact te hebben gehad met Odido en OFD kwamen ze met de centrale zal in november 2024 worden opgeleverd. toen werd het eind januari 2025, en nu is het eind maart 2025. ze schuiven hem iedere keer op. Iemand hier dezelfde ervaring en waarom Odido blijft communiceren we sluiten je binnen enkele weken aan...
Mijn ouders hadden vorig jaar delta glas in het dorp en dat was na het leggen van de kabels binnen 3 weken een actieve internet verbinding
Na contact te hebben gehad met Odido en OFD kwamen ze met de centrale zal in november 2024 worden opgeleverd. toen werd het eind januari 2025, en nu is het eind maart 2025. ze schuiven hem iedere keer op. Iemand hier dezelfde ervaring en waarom Odido blijft communiceren we sluiten je binnen enkele weken aan...
Mijn ouders hadden vorig jaar delta glas in het dorp en dat was na het leggen van de kabels binnen 3 weken een actieve internet verbinding

Cloud ☁️
Da's simpel: Aan het lijntje houden zodat je niet naar een ander gaat (Ziggo?).HKLM_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:01:
Iemand hier dezelfde ervaring en waarom Odido blijft communiceren we sluiten je binnen enkele weken aan...
Hier heeft dat lijntje meer dan 2 jaar geduurd (niet Odido al gaat die over dezelfde lijn). Alleen - hier is geen alternatief naast dat eene glaslijntje. Geen Ziggo en klik-klaar bestond nog niet.
Is dit inmiddels ook doorgevoerd voor bestaande klanten (1-jarig contract)? Ik lijk in het Odido portaal gewoon nog de snelheid naar beneden te kunnen aanpassen en ik heb ook nooit bericht gehad dat dit zou worden gewijzigd.Lord_Dain schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:53:
[...]
Mijn aanname is ja; voor 31 januari kan je binnen je jaarcontract nog terugschalen naar bv. 400Mbps ipv 1000Mbps.. echter krijg je dan voor die 30€ dus een lagere snelheid de maanden dat de korting nog geldt.
Tevens verwacht ik dan dat je vanaf 1 februari of die optie niet meer hebt, óf dat ze er idd bij vermelden; let op, snelheid omlaag brengen betekent einde korting. Maar ik denk dat ze de optie gewoon blokkeren.
Aangezien mijn abbo 2 januari ingaat heb ik nog alle tijd om even rustig te overwegen
Ik denk niet dat ze iemand hier bewust aan het lijntje houden. Dat de wijkcentrale nog niet klaar is kan twee redenen hebben(aanleg backbone en stroom) maar gezien het constante doorschuiven denk ik maar aan 1 reden: de stroomaansluiting door de netbeheerder. Zoals we allemaal weten is het tegenwoordig erg lastig om op tijd een aansluiting te krijgen. Zowel thuis als zakelijk. Een PoP of wijkcentrale heeft meer nodig dan een standaard 3x25A huisaansluiting en helaas is er ook vaak een verzwaring voor nodig van het stroomnet in de buurt (waar dus ook gegraven voor moet worden en vergunningen voor nodig zijn). Dus dat de planning van Open Dutch Fiber dan op blijft schuiven lijkt mij niet heel vreemd.DjoeC schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Da's simpel: Aan het lijntje houden zodat je niet naar een ander gaat (Ziggo?).
Hier heeft dat lijntje meer dan 2 jaar geduurd (niet Odido al gaat die over dezelfde lijn). Alleen - hier is geen alternatief naast dat eene glaslijntje. Geen Ziggo en klik-klaar bestond nog niet.
Wel frustrerend maar dat geldt ook voor hen want elke dag later is een dag omzet gemist. En Open Dutch Fiber (en Odido trouwens ook) zijn eigendom van investeerders. Die willen z.s.m. inkomsten zien.
Mwah.... Als ik alle excuses die voor mijn adres zijn langsgekomen op een rijtje zet dan riekt t daar toch wel naar. Er kwam (6 jaar na een pilot die alleen op papier was uitgevoerd) pas echt beweging toen na een mislukte aanbesteding/sweetheartdeal met een groene partij er plots een blauwe partij langskwam die het ook wel wilde aanleggen. Daarna heeft het na de eerste spade nog een paar jaar geduurd maar goed, we waren ook met DSL zo'n beetje de laatsten in het landBarre73 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Ik denk niet dat ze iemand hier bewust aan het lijntje houden. Dat de wijkcentrale nog niet klaar is kan twee redenen hebben(aanleg backbone en stroom) maar gezien het constante doorschuiven denk ik maar aan 1 reden: de stroomaansluiting door de netbeheerder. Zoals we allemaal weten is het tegenwoordig erg lastig om op tijd een aansluiting te krijgen. Zowel thuis als zakelijk. Een PoP of wijkcentrale heeft meer nodig dan een standaard 3x25A huisaansluiting en helaas is er ook vaak een verzwaring voor nodig van het stroomnet in de buurt (waar dus ook gegraven voor moet worden en vergunningen voor nodig zijn). Dus dat de planning van Open Dutch Fiber dan op blijft schuiven lijkt mij niet heel vreemd.
Wel frustrerend maar dat geldt ook voor hen want elke dag later is een dag omzet gemist. En Open Dutch Fiber (en Odido trouwens ook) zijn eigendom van investeerders. Die willen z.s.m. inkomsten zien.
Misschien niet aan het lijntje houden maar dan toch zeker slechte planningen/begrotingen die voorzien/voorkomen hadden kunnen worden. Kabels trekken en aansluiten lijkt me geen rocket science.
De blauwe partij heeft inmiddels de kernen voorzien als alternatief voor de kabelaar. Oligopoly aan het werk
Eindelijk mijn Odido opgeleverd. Wel zelf de installatie gedaan natuurlijk. Direct na de zyxel T56 mijs Asus GT-BE98 opgehangen, en 2100Mbit up/down. Waar de Zyxel bleef steken op 1350Mbit. Dus voorlopig tevreden.
Nu even wachten tot alles administratief verwerkt is, en dan de knop van 8Gbit indrukken.
Nu even wachten tot alles administratief verwerkt is, en dan de knop van 8Gbit indrukken.
[ Voor 19% gewijzigd door MrPompidom op 27-02-2025 16:54 ]
@Barre73 Wat voor aansluiting hebben KPN POPs dan? De ODF POPs waar ik in ben geweest gebruiken nog geen 1kW. Misschien met de airco aan wat meer, maar dan nog niet meer dan 11kWatt (3 x 16 x 230).
Edit: met 3 x 25A is het natuurlijk nog meer vermogen.
Edit: met 3 x 25A is het natuurlijk nog meer vermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 27-02-2025 19:00 ]
Ik moest altijd minimaal 3x35 regelen. Maar toegegeven: de AON Dslams van KPN verbruikten zeker wel meer dan de huidige OLT's van Odido/Glas operator.jongetje schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:06:
@Barre73 Wat voor aansluiting hebben KPN POPs dan? De ODF POPs waar ik in ben geweest gebruiken nog geen 1kW. Misschien met de airco aan wat meer, maar dan nog niet meer dan 11kWatt (3 x 16 x 230).
Maar goed, Open Dutch Fiber bouwt voor meerdere operators dus je zal toch voldoende stroom moeten hebben.
Maar het blijft gissen. Het kan ook de backhaul van Eurofiber zijn die vertraagd is natuurlijk...
"Mijn" cityPOP had een tele2 backboneBarre73 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:14:
[...]
Maar het blijft gissen. Het kan ook de backhaul van Eurofiber zijn die vertraagd is natuurlijk...
Hier in het dorp zijn twee pops door ODF gerealiseerd, pop A voor de Noord kant en pop B voor de zuid kant voor in totaal 9000 adressen
Pop B is sinds december 2024 opgeleverd maar de huizen op pop A kunnen nog steeds geen aansluiting krijgen. Eerst door grondwater lekkage en nu zoals @Barre73 al aangaf de stroom aansluiting die op zich laat wachten (water en stroom zijn niet echt een magic duo
. De verwachting is eind maart nu maar is ook nog onzeker.
Mocht gisteren weer even een kijkje nemen in pop B maar kabelmanagment was om te huilen! Van de lades naar het aansluitpaneel hoe ze dat deden zag er niet uit (spaghetti).
Pop B is sinds december 2024 opgeleverd maar de huizen op pop A kunnen nog steeds geen aansluiting krijgen. Eerst door grondwater lekkage en nu zoals @Barre73 al aangaf de stroom aansluiting die op zich laat wachten (water en stroom zijn niet echt een magic duo
Mocht gisteren weer even een kijkje nemen in pop B maar kabelmanagment was om te huilen! Van de lades naar het aansluitpaneel hoe ze dat deden zag er niet uit (spaghetti).
Hier nog een abonnement op basis van 1 jaar en nog steeds geen wijziging of melding op dat gebied gezien dus ik vind het wel best zo na iets van 4 maanden alweer klant te zijnUniciteit schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:22:
Is dit inmiddels ook doorgevoerd voor bestaande klanten (1-jarig contract)? Ik lijk in het Odido portaal gewoon nog de snelheid naar beneden te kunnen aanpassen en ik heb ook nooit bericht gehad dat dit zou worden gewijzigd.
Vandaag met hulp van een code/actie die op pepper is gedeeld een Odido mobiel abbonement afgesloten (sim-only) met 10€ korting waardoor ik nu voor 1 van mn kids voor 7,50 (2,5€ netto na 5 euro combi voordeel) een mobiel abbo heb voor 2 jaar met 120minuten en 20GB data.. prima deal.
https://nl.pepper.com/aan...-korting-bij-odido-346710
[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 27-02-2025 19:53 ]
Ik heb al jarenlang een Onbeperkt Bellen & SMS-en abonnement voor € 7,95 en daarbij Data op 8 KB/s snelheid zonder limiet dus tenzij je Data helemaal fantastisch vindt is het IMHO een deal die beter kanLord_Dain schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:51:
Vandaag met hulp van een code/actie die op pepper is gedeeld een Odido mobiel abbonement afgesloten (sim-only) met 10€ korting waardoor ik nu voor 1 van mn kids voor 7,50 (2,5€ netto na 5 euro combi voordeel) een mobiel abbo heb voor 2 jaar met 120minuten en 20GB data.. prima deal.
Vooral vergeleken met die Vodafone aanbieding ergens in September/Oktober voor 2 jaar die ergens in één van de Aanbiedingen Topics staat !!
Mijn kind belt helemaal niet (gemiddeld 3 minuten per maand) dus ze heeft niets aan onbeperkt bellen.. dan vind ik netto 2€50 een prima bedrag, data gebruikt ze bijna ook al niet, dus eigenlijk is 20GB zonde.. wel handig voor op vakantie natuurlijk..nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:59:
[...]
Ik heb al jarenlang een Onbeperkt Bellen & SMS-en abonnement voor € 7,95 en daarbij Data op 8 KB/s snelheid zonder limiet dus tenzij je Data helemaal fantastisch vindt is het IMHO een deal die beter kan
Vooral vergeleken met die Vodafone aanbieding ergens in September/Oktober voor 2 jaar die ergens in één van de Aanbiedingen Topics staat !!
Vodafone mag het zelfs voor 1€ aanbieden (hebben nu 50plusmobiel voor 2,5€/maand) maar dan nog ga ik daar nooit of te nimmer meer een abbo afsluiten. Verschrikkelijke bagger ontvangst thuis en bij mijn vriendin op het werk.. Op de een of andere maner zijn de T-Mobile en KPN netwerken bij ons in de regio vele malen beter dan wat VF aanbiedt..
[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 27-02-2025 20:27 ]
Bij mij zijn ze ook heel netjes geweest. Nadat de streams van TV veranderd waren heb ik een jaar lang 50% korting gehad op alles. Kwaliteit vind ik nog steeds om te janken maar goed, ik kijk dan ook geen TVBad Brains schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:26:
Vond dat erg netjes en had er ook niet om gevraagd, dus hierbij een positief berichtje (ik heb overigens geen idee of dit topic vol negatieve dingen staat)
I am the great Cornholio!
Sinds een aantal weken, althans valt me sinds kort op, is het internet iedere donderdagavond ontzettend traag. NLZiet loopt vast en ik kan geen internetpagina meer laden op mijn telefoon. Ik heb gisteren maar eens een speedtest gedaan en Ping en Jitter zijn al over the place. Jitter schiet naar 109ms en Ping naar 40ms. Ik heb een Genexis kastje als eerste aansluitpunt van de glasvezelaansluiting en daar blijkt nu veel gezeik mee te zijn. Hopelijk gaan ze het snel oplossen, want als ik de fora van Odido Community doorspit is het probleem al meer dan een jaar bekend en wachten klanten al heel lang op een software update. Het kastje vervangen voor een Nokia zou ook al veel problemen oplossen.
Oh ja... Dat kan natuurlijk ook. Zeker omdat Tele2 eigendom is van Odido. In de oude Vodafone Thuis dagen was het altijd Eurofiber, maar nu zeker ook Tele2 indien beschikbaar.
Gisteren mijn abonnement laten omzetten, van Odido (via KPN netwerk) naar Odido. De monteur kwam, heeft de ONT vervangen, eigen router even gereset (vlan 300 werkt gewoon, alleen ander ip gekregen) en voila, de verbinding doet het prima, nog geen 15 minuten werk. Odido had mij zelfs een 24 uur onbeperkt internet bundel gegeven op mijn Ben abo.
Ik heb 50/50 aangevraagd voor €27,50 in de maand. Snelheid is meer dan voldoende voor ons en heb ik echt wat nodig dan heb ik op het werk toegang tot een 20gig lijn (wat mijn device helemaal niet aan kan
) Het grappige is dat Odido die snelheid 50/50 helemaal niet meer aanbiedt, aldus de monteur. Hij zei, ik verwacht eigenlijk dat je gewoon 100/100 krijgt. En dat blijkt ook, snelheid is 100/100 en betalen doen we voor 50/50.
Mocht iemand nog twijfelen over 50/50 of 100/100, dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Inflatiecorrectie eraf, extra kosten voor KPN netwerk eraf, nog steeds snel internet. Ik ben tevreden.
Ik heb 50/50 aangevraagd voor €27,50 in de maand. Snelheid is meer dan voldoende voor ons en heb ik echt wat nodig dan heb ik op het werk toegang tot een 20gig lijn (wat mijn device helemaal niet aan kan
Mocht iemand nog twijfelen over 50/50 of 100/100, dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Inflatiecorrectie eraf, extra kosten voor KPN netwerk eraf, nog steeds snel internet. Ik ben tevreden.
[ Voor 9% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 01-03-2025 21:45 ]
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Je kunt particulier helemaal geen 50/50 (meer) aanvragen, alleen zakelijk.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:42:
Vorige jaar zijn alle 50Mbit/s snelheden naar 100 Mbit/s gezet. Dus je zal nu ongetwijfeld een 100Mbit/s abonnement hebben. Al moet ik zeggen. Net even gekeken bij abonnement van de scouting, wat ook een oud 50Mbit/s is. En op Odido portal staat wel dat het een 50mbit/s is.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:42:
Gisteren mijn abonnement laten omzetten, van Odido (via KPN netwerk) naar Odido. De monteur kwam, heeft de ONT vervangen, eigen router even gereset (vlan 300 werkt gewoon, alleen ander ip gekregen) en voila, de verbinding doet het prima, nog geen 15 minuten werk. Odido had mij zelfs een 24 uur onbeperkt internet bundel gegeven op mijn Ben abo.
Ik heb 50/50 aangevraagd voor €27,50 in de maand. Snelheid is meer dan voldoende voor ons en heb ik echt wat nodig dan heb ik op het werk toegang tot een 20gig lijn (wat mijn device helemaal niet aan kan) Het grappige is dat Odido die snelheid 50/50 helemaal niet meer aanbiedt, aldus de monteur. Hij zei, ik verwacht eigenlijk dat je gewoon 100/100 krijgt. En dat blijkt ook, snelheid is 100/100 en betalen doen we voor 50/50.
Schiet me wel net te binnen. Mijn 9 maanden zitten er weer op, dus ga binnenkort weer eens bellen voor korting.
[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 01-03-2025 22:53 ]
Dat is gek, heb het 10 februari aangevraagd namelijkjongetje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:18:
[...]Je kunt particulier helemaal geen 50/50 (meer) aanvragen, alleen zakelijk.
Maak dan eens een schermafdruk van de bestelpagina. Hier met glasvezel al bijna een jaar alleen 100, 400, 1G, 2G en 8G te bestellen.Zanzibar-1337 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Dat is gek, heb het 10 februari aangevraagd namelijk
Dus net zo duur als voor iedereen met thuisvoordeel? Alleen is het 1e jaar dan duur, want 1000/1000 is ook 30 per maand. 2e jaar heb je wel wat voordeel.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:42:
Ik heb 50/50 aangevraagd voor €27,50 in de maand.
@Zanzibar-1337 Voor nog iets minder geld zou dit ook een optie kunnen zijn, als je gunstig zit qua zendmast nabij dan kun je 700-800Mbit down en 100-150 up halen voor €25 p/m:
[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
Ik overweeg het serieus als alternatief voor mijn 400/400 glasverbinding. Betaal momenteel €41 omdat kortingsperiode afgelopen is.
Ik overweeg het serieus als alternatief voor mijn 400/400 glasverbinding. Betaal momenteel €41 omdat kortingsperiode afgelopen is.
Je kan ook bellen voor een nieuw jaarcontract, dan krijg je weer verleningskorting. Ik betaal nu voor het tweede jaar €360 voor het hele jaar met een 400/400 abonnement (dit is incl verleningskorting en combi korting voor mobiel abonnement).ThinkPad schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:35:
Dit is wat ik besteld heb.jongetje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:24:
[...]
Maak dan eens een schermafdruk van de bestelpagina. Hier met glasvezel al bijna een jaar alleen 100, 400, 1G, 2G en 8G te bestellen.
/f/image/3pF4vPqvMf93Ij6Rc7ESpQ8z.png?f=fotoalbum_large)
En de e-mail van de aanvraag;
/f/image/0nZHhDxZRH887FZRImBbHUqv.png?f=fotoalbum_large)
Ja, daar lijkt het wel op. Alleen die snelheid heb ik helemaal niet nodig en vindt het gedoe om iedere keer te moeten bellen om 'goedkoper' te moeten. In het verleden veel gedaan, altijd gedoe om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Zet normaal gewoon snelheid even om bij een inflatiecorrectie om weer terug te gaan naar het oude bedrag. Kon echter niet meer omdat ik via het KPN netwerk €10 extra moest betalen. Dat is er nu vanaf.ozzynator schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Dus net zo duur als voor iedereen met thuisvoordeel? Alleen is het 1e jaar dan duur, want 1000/1000 is ook 30 per maand. 2e jaar heb je wel wat voordeel.
Heb ik naar zitten kijken, zit in het 'plus' gebied aldus Odido (Basis, Plus, Snel, Razendsnel, dus 2/4). Heb vanuit werk een Odido abo, haal ik gemiddeld 200+ mbit mee, alleen de latency is vrij hoog vergeleken met Glasvezel (glas, <10ms, abo >50ms), twijfel dus of dit daadwerkelijk de oplossing zou zijn. Zit hemelsbreed 500/600 meter van de mast af. Ben wel tevreden met wat ik nu heb.ThinkPad schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:35:
@Zanzibar-1337 Voor nog iets minder geld zou dit ook een optie kunnen zijn, als je gunstig zit qua zendmast nabij dan kun je 700-800Mbit down en 100-150 up halen voor €25 p/m:
Sinds 3 dagen heb ik last van instabiel internet.
Vannacht was het frequenter en internet is er vanmiddag mee opgehouden.
Het ligt niet aan het Wi-Fi signaal van mijn Netgear EAX15 accespoint, want bekabeld internet (tv & chromecast) hebben ook geen signaal. Ik heb al verschillende UTP-kabels getest in pc en allen gaven instabiel internet weer.
Wanneer de tv storing gaf via de Chromecast, testte ik gelijk Tweakers of ik deze kon openen en deze werd niet geopend op mijn Samsung Galaxy S24 Ultra.
Ik heb maar 3 wifi apparaten in huis (wasmachine, droger en telefoon), de rest is bekabeld omdat ik in het verleden gehackt ben door mijn buren.
UTP-kabels heb ik in andere poorten gestoken van de T75 modem en eveneens in de netgear unmanaged 16-poort switch. De T75 modem krijgt maar geen signaal van de Nokia glasvezel ontvanger. Continu staat de Alarm licht op rood. Herstarten van alle netwerk apparaten bied geen soelaas. Ook de T75 router via 192.168.1.1 resetten naar fabriekswaarden gaf geen oplossing.
Ik zou niet meer weten wat ik eventueel nog zou kunnen doen. Mijn vermoeden is dat het ligt aan de wijkcentrale of aan het Nokia glasvezel ONT kastje. Deze heb ik nog niet met een pinnetje gereset. Ik las dat de provider dan helemaal niet meer kan inloggen als je dit gedaan zou hebben.
Kortom ik heb geen internet meer en kan geen tv kijken. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of is het beter om een Guidion monteur te laten komen en deze gaat prutsen in de wijkcentrale of de Nokia glasvezel ONT kastje zal vervangen?
Extra informatie:
Ik ben een alleenstaande en dagelijks wanneer ik weg gaat of gaat slapen zet ik met een klik-aan-klik-uit schakelaar heel mijn netwerk uit om energie verspilling tegen te gaan. De T75 is wel een betere modem dan de T56. De T56 was een drama qua opstarten. Ik moest altijd eerst in de modem zien te komen en dan pas daar resetten om internet te krijgen. Dit euvel heeft de T75 gelukkig niet.
De Zyxel T75 modem heb ik sinds 28-12-2024 en voor de periode dat deze het deed was het 100MB internet stabiel tot 3 dagen terug.
Modelnaam modem:
EX7501-B0
Firmware-versie:
V5.18(ACDA.0)T75C_b10
Het ligt niet aan het Wi-Fi signaal van mijn Netgear EAX15 accespoint, want bekabeld internet (tv & chromecast) hebben ook geen signaal. Ik heb al verschillende UTP-kabels getest in pc en allen gaven instabiel internet weer.
Wanneer de tv storing gaf via de Chromecast, testte ik gelijk Tweakers of ik deze kon openen en deze werd niet geopend op mijn Samsung Galaxy S24 Ultra.
Ik heb maar 3 wifi apparaten in huis (wasmachine, droger en telefoon), de rest is bekabeld omdat ik in het verleden gehackt ben door mijn buren.
UTP-kabels heb ik in andere poorten gestoken van de T75 modem en eveneens in de netgear unmanaged 16-poort switch. De T75 modem krijgt maar geen signaal van de Nokia glasvezel ontvanger. Continu staat de Alarm licht op rood. Herstarten van alle netwerk apparaten bied geen soelaas. Ook de T75 router via 192.168.1.1 resetten naar fabriekswaarden gaf geen oplossing.
Ik zou niet meer weten wat ik eventueel nog zou kunnen doen. Mijn vermoeden is dat het ligt aan de wijkcentrale of aan het Nokia glasvezel ONT kastje. Deze heb ik nog niet met een pinnetje gereset. Ik las dat de provider dan helemaal niet meer kan inloggen als je dit gedaan zou hebben.
Kortom ik heb geen internet meer en kan geen tv kijken. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of is het beter om een Guidion monteur te laten komen en deze gaat prutsen in de wijkcentrale of de Nokia glasvezel ONT kastje zal vervangen?
Extra informatie:
Ik ben een alleenstaande en dagelijks wanneer ik weg gaat of gaat slapen zet ik met een klik-aan-klik-uit schakelaar heel mijn netwerk uit om energie verspilling tegen te gaan. De T75 is wel een betere modem dan de T56. De T56 was een drama qua opstarten. Ik moest altijd eerst in de modem zien te komen en dan pas daar resetten om internet te krijgen. Dit euvel heeft de T75 gelukkig niet.
De Zyxel T75 modem heb ik sinds 28-12-2024 en voor de periode dat deze het deed was het 100MB internet stabiel tot 3 dagen terug.
Modelnaam modem:
EX7501-B0
Firmware-versie:
V5.18(ACDA.0)T75C_b10
[ Voor 8% gewijzigd door aliberto op 02-03-2025 23:18 ]
Kennis begint met informatie vergaren.
De Nokia ONT werkt wel naar behoren ? Die brand gewoon groen, dan zou de verbinding tussen de POP en jouw huis gewoon moeten werken.aliberto schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:57:
Sinds 3 dagen heb ik last van instabiel internet.
Extra informatie:
Modelnaam modem:
EX7501-B0
Firmware-versie:
V5.18(ACDA.0)T75C_b10
Alles opnieuw opstarten , overall stroom eraf ONT-Router dan eerst de ONT opstarten wachten tot alles groen is en daarna de Router, mocht dat niet werken probeer dan eens de netwerk kabel van de ONT naar de router te vervangen.
Het uitschakelen van de Router d.m.v stroom onderbreking (KAKU), zou ik zelf niet doen.
Lijkt mij niet goed voor de apparatuur en bij ICT ,als het werkt, niet aankomen
[ Voor 3% gewijzigd door Tumb op 03-03-2025 06:43 ]
Vraag beantwoord door het topic eens goed door te lezen.
[ Voor 92% gewijzigd door qwasd op 04-03-2025 01:05 ]
Ik doe al 10 jaar niet anders, zou namelijk niet weten waarom dat allemaal aan moet blijven staan wanneer ik slaap.Tumb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:38:
[...]
Het uitschakelen van de Router d.m.v stroom onderbreking (KAKU), zou ik zelf niet doen.
Lijkt mij niet goed voor de apparatuur en bij ICT ,als het werkt, niet aankomen
Er is in die 10 jaar nog niks gesneuveld
Nou dat is lekker, eind December kreeg ik van ODF te horen dat hier eind Februari te lijn open gaat voor andere aanbieders. Dus dan zou het 1-jarig Odido exclusiviteitstermijn verlopen zijn. Nadat eind Februari nog steeds niets verschenen was, heb ik maar even een mailtje gestuurd en nu blijkt het dus pas in Oktober te gaan gebeuren. Dat is ruim nadat mijn abbonement bij Odido in ging.
Dus dat wordt nog een jaartje Odido dan maar. Hopelijk kunnen ze nog een mooi aanbod doen of anders misschien op een andere huisbewoner zijn naam.
Wel een beetje lullig. Had al helemaal mijn nieuwe router klaar dr voor zodat we makkelijk konden switchen.
Zie nu dat ook al die aanbiedingen voor 2-jarig abbonement zijn, en niet meer voor 1 jaar.
Dus dat wordt nog een jaartje Odido dan maar. Hopelijk kunnen ze nog een mooi aanbod doen of anders misschien op een andere huisbewoner zijn naam.
Wel een beetje lullig. Had al helemaal mijn nieuwe router klaar dr voor zodat we makkelijk konden switchen.
Zie nu dat ook al die aanbiedingen voor 2-jarig abbonement zijn, en niet meer voor 1 jaar.
Ik heb net gebeld voor het verlengingsaanbod en dat was 15 euro korting voor 4 maanden bij een verlenging van 1-jaar. Verder deden ze niets met TV. Herkenbaar???
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
Heb recent de Zyxel van Odido vervangen door een Dream Machine SE van Ubiquiti. Die bevalt uitstekend, maar duurde wel een tijd voordat ie een IP kreeg. Schijnt de eerste keer normaal te zijn. Met de Zyxel heel af en toe wat brakkigheden gehad en dan even een rebootje gedaan: IP bleef idem. Nu zat ik van het weekend hier even wat nette patchpanels en co te plaatsen, dus heel even omsteken, en prompt meteen al een ander IP. Merkte het pas toen de ipsec-tunnel naar maatje van me instortte
Dus maar eens aan de dyndns binnenkort voor de zekerheid. Wel opvallend, heb echt mega-lang via glas idem IP's gehouden, niks onoverkomelijks alleen nu valt het wat meer op door de tunnel en o.a. wat dingen voor werk.
Verder nul te klagen
Verder nul te klagen
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb momenteel 1 gb glasvezel van Odido met een HUAWEI OptiXstar hg8010hV6-10 GPON ONT.
Als ik mijn snelheid verhoog naar 2 gb krijg ik dan ook een nieuwe ONT en word ik dan ook omgezet naar XGS-PON? Zo ja welke ONT krijg ik dan? De Huawei HN8010Ts-20? Ik heb namelijk alleen een mail ontvangen dat ik een nieuwe modem (t54>t56) krijg.
Als ik mijn snelheid verhoog naar 2 gb krijg ik dan ook een nieuwe ONT en word ik dan ook omgezet naar XGS-PON? Zo ja welke ONT krijg ik dan? De Huawei HN8010Ts-20? Ik heb namelijk alleen een mail ontvangen dat ik een nieuwe modem (t54>t56) krijg.
[ Voor 19% gewijzigd door qwasd op 04-03-2025 01:35 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen