Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
Gezien KPN weer gaat verhogen én ook verhogingen van afgelopen jaren indexeren… dus toch maar eens verder kijken. Odido komt steeds vaker voorbij en ben toch ook benieuwd hoe het zich verhoudt t.o.v KPN.
- netwerk stabiel?
- glasvezel tot aan het huis zoals KPN (en niet zoals Ziggo)
- hoe is de klantenservice?

Prijs is in ieder geval een stuk gunstiger.

Edit: onze situatie is als volgt:
We hebben nu KPN Glasvezel 1000. We hebben bekabelde LAN voor o.a. de playstation 5 en verder hebben we meerdere deco m5 in AP modus door het huis heen voor de wifi. Deze zijn deels bekabeld deels draadloos aangesloten. De eerste deco dient als router.

Router functie van de KPN modem wordt dus niet gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door crimby op 04-03-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45
@crimby Als je over gaat controlleer eerst of je geen Genexis ONT hebt. Zo ja, weg blijven van Odido als je in de avond uren nog gebruik wilt maken van je internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
Samplex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:50:
@crimby Als je over gaat controlleer eerst of je geen Genexis ONT hebt. Zo ja, weg blijven van Odido als je in de avond uren nog gebruik wilt maken van je internet :)
Zie het zo niet maar men herkent hier vast zo welke het is :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mhhjaMxg8xT6pCIrCNM8Jf9p5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0dnUHIUXbxDT6fzMqw9QX3H.jpg?f=fotoalbum_large

Maar betekent dit dat Odido sowieso niet zo stabiel is als KPN wel stabiel kan draaien maar Odido niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

Vliegvlug

Flight Simple

qwasd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:04:
Ik heb momenteel 1 gb glasvezel van Odido met een HUAWEI OptiXstar hg8010hV6-10 GPON ONT.

Als ik mijn snelheid verhoog naar 2 gb krijg ik dan ook een nieuwe ONT en word ik dan ook omgezet naar XGS-PON? Zo ja welke ONT krijg ik dan? De Huawei HN8010Ts-20? Ik heb namelijk alleen een mail ontvangen dat ik een nieuwe modem (t54>t56) krijg.
Je krijgt uiteraard ook een nieuwe ONT want degene die je nu hebt heeft een 1G poort, daar krijg je geen 2G overheen ;)
Je zal naar XGS-PON gaan inderdaad.

Of het de Huawei HN8010Ts-20 wordt is afwachten maar dat is wel degene die ik heb gekregen, maar zijn hier ook mensen met een andere ONT.
Wil je per se de Huawei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Hier in Enschede ben ik een aantal maanden geleden overgestapt van KPN AON verbinding naar Odido XGS-PON. Ik heb iedere avond perfect internet met een nog lagere latency dan KPN had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
De Genexis ONT heb ik ook. Het probleem in de avonden lijkt bij mij zich te beperken op de donderdagavond. Zaterdagavond ook heel even een vertraging gehad en daarna was het weer stabiel. Ik heb een speedtest gedaan op beide momenten en vooral de jitter is dan erg hoog.
Ik heb contact gehad met Odido via de community en ze gaan nu een Nokia ONT naar me sturen. Hopelijk gaat dit het probleem verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:29
bRuud83 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:02:
[...]

De Genexis ONT heb ik ook. Het probleem in de avonden lijkt bij mij zich te beperken op de donderdagavond. Zaterdagavond ook heel even een vertraging gehad en daarna was het weer stabiel. Ik heb een speedtest gedaan op beide momenten en vooral de jitter is dan erg hoog.
Ik heb contact gehad met Odido via de community en ze gaan nu een Nokia ONT naar me sturen. Hopelijk gaat dit het probleem verhelpen.
Dat geldt niet alleen voor de ONT.
Hier werk ik met een Fritzbox direct op fiber en de snelheid fluctueert behoorlijk. Over dag bijna altijd 900/900 maar 's-avonds soms maar 200 down (300 Up) in het weekeinde is het soms gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
Vliegvlug schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Je krijgt uiteraard ook een nieuwe ONT want degene die je nu hebt heeft een 1G poort, daar krijg je geen 2G overheen ;)
Je zal naar XGS-PON gaan inderdaad.

Of het de Huawei HN8010Ts-20 wordt is afwachten maar dat is wel degene die ik heb gekregen, maar zijn hier ook mensen met een andere ONT.
Wil je per se de Huawei?
Bedankt voor je reactie. Nee ik was gewoon benieuwd want ik zag in de mail van Odido niet dat er een nieuwe ONT verstuurd is maar alleen een nieuwe modem (T-56). Mijn oude (T-54) moet ik terugsturen. Ik ga denk ik later toch een Zaram SFP bestellen voor mijn UCG Fiber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bRuud83
  • Laatst online: 21-09 20:32
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Dat geldt niet alleen voor de ONT.
Hier werk ik met een Fritzbox direct op fiber en de snelheid fluctueert behoorlijk. Over dag bijna altijd 900/900 maar 's-avonds soms maar 200 down (300 Up) in het weekeinde is het soms gewoon slecht.
Op het forum lees ik wisselende berichten. Ze gaan tenminste iets doen en of het werkt, dat is dan nog maar even afwachten. Mocht het probleem toch aanhouden dan stap ik over naar KPN of Ziggo. Ik heb een jaarabonnement en overstappen is voor mij geen belemmering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:53
Ook de Genexis ONT met wisselvallige problemen, voornamelijk inderdaad in de avond. Het zijn latency problemen die erg veel fouten veroorzaken in verschillende toepassingen.

Eerst op het community forum gemeld met wat bewijs, kreeg snel een reactie dat ik op de lijst ben gezet voor een nieuwe ONT. kan wel een tijdje duren. Maar ja ondertussen alvast een Fritzbox gekocht met sfp module. Dan maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03

vr6-only

Blub Blub

crimby schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Zie het zo niet maar men herkent hier vast zo welke het is :-)
[Afbeelding]

Maar betekent dit dat Odido sowieso niet zo stabiel is als KPN wel stabiel kan draaien maar Odido niet?
Nee hoor. De verbinding bij vele en zo niet de meeste is prima en stabiel. Er speelt wat in situaties waarbij Odido levert over apparatuur van KPN in hun nieuwere netwerken.

Maar zo te zien geldt dat voor jou niet en krijg je geen Genexis ONT. Eerder de bekende Huawei.

Zelf ook over sinds enkele weken en tot dusver is het stabiel, snel en lagere ping dan bij KPN. Niet dat KPN slecht was....

En aangezien je eigen spullen gebruikt, is het helemaal gemakkelijk. Enkel in je Deco de instelling veranderen naar Odido en je bent klaar. Laat de monteur wel langs komen en zijn ding doen, zodat de verbinding netjes "opgeleverd" wordt door hen. Daarna kun je de Zyxel weer inpakken en je eigen spullen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door vr6-only op 04-03-2025 20:37 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
Viel mij op dat ik vandaag een ander IP adres heb gekregen op mijn VLAN300 interface op mijn Fortigate. Nu was er vanochtend ook onderhoud aan het Odido netwerk hier tussen 00:00 en 07:00u 's nachts - kan dat de reden zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuw IP adres gehad dus het moet toch bijna wel?

Beetje irritant omdat je op veel websites opeens nieuwe cookies moet accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Lord_Dain schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:31:
Viel mij op dat ik vandaag een ander IP adres heb gekregen op mijn VLAN300 interface op mijn Fortigate. Nu was er vanochtend ook onderhoud aan het Odido netwerk hier tussen 00:00 en 07:00u 's nachts - kan dat de reden zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuw IP adres gehad dus het moet toch bijna wel?

Beetje irritant omdat je op veel websites opeens nieuwe cookies moet accepteren.
Jep. Onderhoud kan er zeker voor zorgen dat je een nieuw ip adres krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Update [04-03-2025/21:55] Er is nog geen concrete oplostijd bekend. Het onderzoek loopt verder op de achtergrond, in samenwerking met Zyxel. Zodra er meer bekend is, plaatsen we meteen een update. Reminder: Het advies om het modem niet te resetten vervalt.
Dus we mogen de T56 weer herstarten (wat volgens Odido resetten is)

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Inderdaad een firmware probleem bij Odido. De probleem Zyxel T-56 heeft volgens mij een nieuwe firmware b10_0122_m of b10_0122_2. (ergens anders kun je dus lezen waarom ze die firmware updaten)

Die van mij heeft nog b10_0130 en heeft geen problemen. Ze doen er wel lang over om dit op te lossen maar ik vraag me af of ze wel een nieuwe firmware kunnen flashen als die router in de opstartprocedure blijft hangen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

rvk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:40:
Inderdaad een firmware probleem bij Odido. De probleem Zyxel T-56 heeft volgens mij een nieuwe firmware b10_0122_m of b10_0122_2. (ergens anders kun je dus lezen waarom ze die firmware updaten)

Die van mij heeft nog b10_0130 en heeft geen problemen. Ze doen er wel lang over om dit op te lossen maar ik vraag me af of ze wel een nieuwe firmware kunnen flashen als die router in de opstartprocedure blijft hangen ;(
Ik zie dat ik de V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 heb. uptime is al lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

n00bs schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Ik zie dat ik de V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 heb. uptime is al lang
Ja, maar iemand met problemen die de router toch aan de gang heeft gekregen heeft b10_0122_2. En op het openwrt forum staat dat Odido een firmware aan het uitrollen was (b10_0122_m) die het flashen van de T-56 moeilijker zou maken. Dus daar is iets mis gegaan. Mijn b10_0130 werkt ook prima.

(Overigens wel raar dat die 0122 lager is dan de huidige 0130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:22
Ik had het wel bekende probleem met de T56. Ik kreeg hem weer aan de gang door hem 30s uit te zetten en dan weer aan.
Het internet status lampje is wel nog steeds rood, ook al heb ik gewoon internet. Het probleem dat ik nu nog heb is dat ik niet meer op de webinterface kom van de Zyxel. Soms kom ik er wel op, maar blijven de pagina's leeg, alleen het menu en de header worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06 23:00
Het wil maar niet vlotten met Odido/Guidion.
3x een afspraak met hun gemaakt en deze werden eenzijdig 3x geannuleerd in 2 dagen tijd. Sta je express om 7 uur in de morgen op om de monteur tussen 8 en 12 uur te ontvangen. Wacht je 4 uur en dan pas krijg je de annulering.

Het internet probleem ligt aan de wijkcentrale. Voor morgen heb ik weer een afspraak staan en het zal mij benieuwen of deze wel zal doorgaan. Wat ik wel hypocriet vind is dat Guidion zegt in hun mail naar mij toe:

Afspraak is afspraak.
Wij gaan ervan uit dat je thuis bent op het afgesproken tijdstip. Lukt het je niet? Laat het ons op tijd weten. Wij plannen de monteur dan in om iemand anders te helpen. Ben je er niet of annuleer je de afspraak niet op tijd, dan is het mogelijk dat Odido kosten in rekening brengt.
Voor extra werkzaamheden die buiten het bezoek vallen, kan de monteur €18,50 per kwartier in rekening brengen. Indien er extra werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden, bespreekt de monteur dit vooraf.Heb je nog vragen of opmerkingen? Dan kan je contact met ons opnemen via of via 020-3232766 (lokaal tarief). Wij helpen je graag!Met vriendelijke groet,Guidion.

Dus een klant probeert keer op keer nieuwe afspraken te maken  welke geannuleerd wordt, ondertussen heb ik 1 week al geen tv en internet. Ik vind dan ook dat alle annuleringen waarvoor de klant thuis aanwezig moest zijn, vergoed moet worden. 1x een annulering kan, maar op het moment 3x in 2 dagen?....
Het moet natuurlijk niet eenzijdig qua onkosten zijn dat Guidion jou alleen maar facturen kan sturen en jij als klant geen poot hebt om op te staan.

Afspraak is afspraak.

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
rvk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:40:
ik vraag me af of ze wel een nieuwe firmware kunnen flashen als die router in de opstartprocedure blijft hangen ;(
Zo te lezen niet
Update [05-03-2025/12:15] Alle klanten die zich bij ons hebben gemeld worden zo snel mogelijk gebeld en ontvangen een nieuw modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:59
Mighty schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:29:
Ik heb net gebeld voor het verlengingsaanbod en dat was 15 euro korting voor 4 maanden bij een verlenging van 1-jaar. Verder deden ze niets met TV. Herkenbaar???
Net gebeld en kreeg 4 maanden korting bij 1 jaar of 8 maanden korting bij 2 jaar. Ik neem alleen internet af, kan me voorstellen dat het kortingsbedrag hoger is als je ook tv afneemt.

4 maanden 25 euro pm betalen voor 1 gbit en daarna 8 maanden 50 euro pm betalen. Ofwel zelfde aanbod als voor nieuwe klanten maar iets korter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

xminator schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Net gebeld en kreeg 4 maanden korting bij 1 jaar of 8 maanden korting bij 2 jaar. Ik neem alleen internet af, kan me voorstellen dat het kortingsbedrag hoger is als je ook tv afneemt.

4 maanden 25 euro pm betalen voor 1 gbit en daarna 8 maanden 50 euro pm betalen. Ofwel zelfde aanbod als voor nieuwe klanten maar iets korter..
De korting was bij mij hetzelfde terwijl ik ook TV afneem. Conclusie bij mij is dat ik nu overstap naar Ziggo en dat elk jaar wisselen het financieel voordeligste is. Eén uurtje de modems wisselen en terugsturen levert dan ruim 200 euro op.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:59
Mighty schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:41:
[...]

De korting was bij mij hetzelfde terwijl ik ook TV afneem. Conclusie bij mij is dat ik nu overstap naar Ziggo en dat elk jaar wisselen het financieel voordeligste is. Eén uurtje de modems wisselen en terugsturen levert dan ruim 200 euro op.
Ziggo is hier geen optie ivm lage uploadsnelheid. Bovendien in combinatie met de mooie sim only aanbieding blijft odido hier het meest gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Vandaag zou Guidion monteur komen tussen 12 en 14 uur. Met name zou want de 4e annulering vanuit Guidion vond plaats. Blijkbaar een klant zonder internet verbinding heeft geen prioriteit. 1x een afspraak annuleren kan. Maar 4x???

Nu wilden ze weer een nieuwe afspraak maken maar ik begin het te wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:24
aliberto schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:57:
Vandaag zou Guidion monteur komen tussen 12 en 14 uur. Met name zou want de 4e annulering vanuit Guidion vond plaats. Blijkbaar een klant zonder internet verbinding heeft geen prioriteit. 1x een afspraak annuleren kan. Maar 4x???

En wat zegt Odido? Jij hebt in principe niks met Guidion te maken maar met Odido. Enneh, klacht bij de reclame code commissie over "afspraak is afspraak"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jak600
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 17:20
aliberto schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:57:

ik heb het ook ervaren helaas flink wat gebeld met Odido en hun laten bellen naar guidion dat heeft het probleem wel verholpen uiteindelijk

schijnbaar heeft guidion personeels problemen

klote was wel dat de monteur zij ik woon in de buurt apart dat ik deze niet krijg want dit had ik zo kunnen aansluiten voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Na aandringen naar de medewerker toe of de monteur ziek zou zijn werd dit mij dan ook uiteindelijk bevestigd. Guidion had dit ook eerlijk mogen communiceren. Dit had aangenamer geweest dan telkens annuleren eenzijdig. Het is ook fout indien het zo is dat de monteur in Oost-Souburg dan ziek is dat er dan geen vervanger is in deze regio.

[ Voor 15% gewijzigd door aliberto op 06-03-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:32
Jongens. Mijn contract van Ziggo loopt eind mei af en ben aan het rond kijken. Odido komt erg goedkoop uit bij mijn wensen, maar ik vroeg mij af hoe betrouwbaar het internet van Odido is. Met Ziggo heb ik weinig last van langzaam internet of zwak signaal.

Hoop dat jullie mij kunnen informeren/adviseren! Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
hotymoty schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:06:
Jongens. Mijn contract van Ziggo loopt eind mei af en ben aan het rond kijken. Odido komt erg goedkoop uit bij mijn wensen, maar ik vroeg mij af hoe betrouwbaar het internet van Odido is. Met Ziggo heb ik weinig last van langzaam internet of zwak signaal.

Hoop dat jullie mij kunnen informeren/adviseren! Dank!
De consensus is toch wel voor het overgrote leeuwendeel dat als de glasvezel technisch goed is opgeleverd, dat het een zeer stabiele, snelle en betrouwbare verbinding blijkt te zijn. En doet zeker niet onder voor kpn en ziggo etc. Kortom goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:32
RoRoNL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:20:
[...]

De consensus is toch wel voor het overgrote leeuwendeel dat als de glasvezel technisch goed is opgeleverd, dat het een zeer stabiele, snelle en betrouwbare verbinding blijkt te zijn. En doet zeker niet onder voor kpn en ziggo etc. Kortom goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Glasvezel is beschikbaar bij ons (nieuwbouw appartement). Al zie ik in meterkast alleen kpn of ziggo aansluiting, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hotymoty schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Glasvezel is beschikbaar bij ons (nieuwbouw appartement). Al zie ik in meterkast alleen kpn of ziggo aansluiting, of maakt dat niet uit?
Dan gaat dat waarschijnlijk over die KPN aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:26
hotymoty schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Gaat het tot 1gb kpn? Ik zit hier ook in een nieuwbouw (2024) met zelfde situatie en hier is het stabiel met 1x een storing die volgende dag opgelost was door een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GSF-JohnDoe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 14:39

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Heeft iemand problemen met torrents (ja, natuurlijk zijn mijn torrents totaal legale open source linux distros) op het odido netwerk? Tot een dag of 2 geleden geen problemen, maar vandaag merk ik dat qBittorrent geen verbinding kan maken met trackers (torrent geladen via magnet link) en kan een torrent download niet gestart worden. Als ik NordVPN aanzet is er meteen verbinding met de trackers en download de torrent als normaal.

Ik heb met meerdere torrents op mijn systeem kunnen bevestigen dat zonder VPN het niet werkt, en met VPN werkt het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 21:45
Net getest hier met kali linux torrent met qBittorrent en werkt hier gewoon (ODF netwerk, eigen router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 17:42
Vandaag zou de glasvezel naar de meterkast worden getrokken. Kabel is binnen, maar helaas kwam het signaal niet (correct) binnen in de wijkcentrale. De monteur gaf aan dat ze dit eerst in de wijkcentrale moeten regelen en daarna komen ze weer langs om het signaal te testen. Helaas kon hij niks over wanneer zeggen. Uiteraard heb ik hoop dat het zsm opgelost wordt en ik van mij nieuwe Internetverbinding gebruik kan maken Maar mijn gevoel zegt dat dit wel ff kan duren. Wij zijn "nakomelingen" qua aansluiting en ik vraag mij af hoeveel aandacht/prio dit gaat krijgen. Zijn er toevallig mede-Tweakers die dit ook hebben ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blackmage2v Dat kun je beter aan Odido vragen wanneer ze het oplossen. Normaal staat er iemand in de POP en bij je thuis en samen meten ze je lijn door en dan lossen ze eventuele issues op. Vraag me serieus ook af wat ze gaan doen want een kabel doet het of doet het niet (goed). Vraag me dan ook af wat daar in de POP (wijkcentrale) aan gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucade2210
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-08 16:42
Hey allen.
Ik heb momenteel een ziggo aansluiting en ga verhuizen naar een locatie waar die niet beschikbaar is.
Er is wel glasvezel en wil dus overstappen naar odido of delta en elk jaar wisselen tussen deze twee providers voor de korting.

Ik heb graag volle controle over mijn netwerk met een goede router, dus ik vermijd de routers van de providers zelf. Ik lees echter dat al die nieuwe provider modem+routers op xPON allemaal geen bridge mode hebben (wat een treurig verhaal weer zeg). Dus ik moet ik iets anders regelen. Kan iemand het volgende voor mij sanity check bevestigen?

1. Een 'modem' voor een glasvezel netwerk is hetzelfde als een 'ONT'
2. Als ik een modem koop die de delta of odido modem(+router) vervangt, dan heb ik nog steeds een aparte router nodig daarna. (ik lees een router die VLANs ondersteund)
3. Odido modem is een apart fysiek apparaat dan hun router, dus bij odido hoef ik enkel een nieuwe router met VLAN te kopen, en die aan sluiten op het odido modem.
4. Delta heeft een modem+router combi, dus daar moet ik wel een nieuwe modem voor kopen.
5. Zijn er modems die voor zowel Delta als Odido aan de vereisten voldoen?

Ik ben bekend met de volgende top informatie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Als ik dus start bij odido, kan ik gewoon een nieuwe router kopen. Als ik dan naar delta overstap, moet ik ook een nieuwe modem (ofwel ONT) kopen volgens de specificaties.

Wie kan mij even sanity checken please? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:54:
Hey allen.
Ik heb graag volle controle over mijn netwerk met een goede router, dus ik vermijd de routers van de providers zelf. Ik lees echter dat al die nieuwe provider modem+routers op xPON allemaal geen bridge mode hebben (wat een treurig verhaal weer zeg). Dus ik moet ik iets anders regelen.
Wat vind je treurig? Het is toch juist makkelijk dat dit niet hoeft, je kunt het apparaat gewoon weglaten.

1. De ONT is (onder andere) om het glasvezel naar UTP om te zetten, hierop sluit je dan je eigen router aan.
2. De router moet VLAN(300 bij ODIDO) ondersteunen. Je koopt geen modem, je koopt een router.
4. Delta weet ik niet, zul je op hun website moeten opzoeken: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
5. Geen idee wat Delta vereist, misschien goed om je eens in te lezen in het verschil tussen een modem en een router.

Kun je de router die je bij Ziggo gebruikt niet gewoon overnemen. Ik begrijp uit je verhaal dat je geen provider modem gebruikt en neem aan dat het Ziggo modem dus in bridge staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 04:18
Kan iemand het volgende voor mij sanity check bevestigen?

Klopt.
2. Als ik een modem koop die de delta of odido modem(+router) vervangt, dan heb ik nog steeds een aparte router nodig daarna. (ik lees een router die VLANs ondersteund)
Je krijgt geen modem, wat jezelf in punt 1 al aangaf.
Je krijgt mogelijk een router, maar die hoef je niet te gebruiken. Je hebt een router nodig waarbij je VLAN op de WAN poort kunt configureren.
3. Odido modem is een apart fysiek apparaat dan hun router, dus bij odido hoef ik enkel een nieuwe router met VLAN te kopen, en die aan sluiten op het odido modem.
Correct.
4. Delta heeft een modem+router combi, dus daar moet ik wel een nieuwe modem voor kopen.
Ik weet niet wat Delta levert.
Bij glasvezel doen ze niet aan modems, wat jezelf ook al een aantal keer hebt aangehaald.
Ik ben bekend met de volgende top informatie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Als ik dus start bij odido, kan ik gewoon een nieuwe router kopen. Als ik dan naar delta overstap, moet ik ook een nieuwe modem (ofwel ONT) kopen volgens de specificaties.

Voor Delta wacht op anderen hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Klopt. Delta maakt, meen ik, gebruik van Nokia apparatuur en dat is een ONT + Router in één apparaat. Odido maakt gebruik van een losse (O)NT en router, waarbij je de router dus zonder moeite kan vervangen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucade2210
jongetje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Wat vind je treurig? Het is toch juist makkelijk dat dit niet hoeft, je kunt het apparaat gewoon weglaten.

1. De ONT is (onder andere) om het glasvezel naar UTP om te zetten, hierop sluit je dan je eigen router aan.
2. De router moet VLAN(300 bij ODIDO) ondersteunen. Je koopt geen modem, je koopt een router.
4. Delta weet ik niet, zul je op hun website moeten opzoeken: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
5. Geen idee wat Delta vereist, misschien goed om je eens in te lezen in het verschil tussen een modem en een router.

Kun je de router die je bij Ziggo gebruikt niet gewoon overnemen. Ik begrijp uit je verhaal dat je geen provider modem gebruikt en neem aan dat het Ziggo modem dus in bridge staat?
Bedankt voor de reactie. Ik weet heel goed wat het verschil tussen een modem en een router is, daar ik juist aangeef dat providers verschillende combinaties daarvan leveren. ;)

Ik heb idd een Ziggo modem in bridge mode en een eigen router. Mijn huidige router ondersteund echter geen VLANs, dus die zou ik moeten vervangen bij een abo bij Odido, en dan het modem van Odido gebruiken. Echter bij Delta ontvang je een enkel device die modem+router is en je kan niet enkel het modem erin gebruiken. Die zou ik dus volledig moeten vervangen door een aparte modem EN een aparte router.

Afijn een nieuwe router met VLAN ondersteuning is dus voldoende bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
rens-br schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Klopt. Delta maakt, meen ik, gebruik van Nokia apparatuur en dat is een ONT + Router in één apparaat. Odido maakt gebruik van een losse (O)NT en router, waarbij je de router dus zonder moeite kan vervangen voor iets anders.
Ik neem toch aan dat zowel Delta als Odido met (bijvoorbeeld) dezelfde SFP modules kunnen werken en je niet elke keer van apparaat zou hoeven te wisselen? Ofwel 1x een router met SFP en klaar voor de komende jaren.

Sowieso (los van die providers) vind ik de hoeveelheid e-waste die op je afkomt best wel groot. Elke abbo wissel een andere router of een andere ONT - stuur de oude terug, etc. Spulleboel en transport. Het blijft een bijzondere bussiness waar - naar mijn zeer persoonlijke mening - minister Hermans van Groene Groei of de EU best wel eens iets aan zouden mogen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DjoeC schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:55:
Ik neem toch aan dat zowel Delta als Odido met (bijvoorbeeld) dezelfde SFP modules kunnen werken en je niet elke keer van apparaat zou hoeven te wisselen? Ofwel 1x een router met SFP en klaar voor de komende jaren.
Ik zit niet helemaal in de materie, maar bij Delta werkt volgens mij maar één type SFP module voor XSGPON, namelijk die gelinkt in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2. Voor Odido is dat volgens mij anders, want daar kan je via de klantenservice, op relatief simpele wijze, elk XSGPON SFP module laten registreren (of je cloned het adres van de module van Odido).

Edit: Net even vluchtig de OP doorgelezen en zo te zien werken er meerdere ONT's bij Delta, als je bij Odido ook XS-PON hebt, dan denk ik dat die ook prima op een Odido verbinding moeten kunen werken.
Het blijft een bijzondere bussiness waar - naar mijn zeer persoonlijke mening - minister Hermans van Groene Groei of de EU best wel eens iets aan zouden mogen doen.
Ben ik deels met je eens, maar zie jij tante corrie of henk en Ingrid al eigen routers installeren? Het enige wat wat mij betreft wel toegevoegd mag worden is dat je kan kiezen of je de apparatuur van de provider wel of niet ontvangt. Al dan niet met korting op de maandprijs. Ik gebruik ook een eigen router en nu ligt er een prachtige, gloednieuwe Zyxel T56 oud te worden op zolder.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 07-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik zit niet helemaal in de materie, maar bij Delta werkt volgens mij maar één type SFP module voor XSGPON, namelijk die gelinkt in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2. Voor Odido is dat volgens mij anders, want daar kan je via de klantenservice, op relatief simpele wijze, elk XSGPON SFP module laten registreren (of je cloned het adres van de module van Odido).

Edit: Net even vluchtig de OP doorgelezen en zo te zien werken er meerdere ONT's bij Delta, als je bij Odido ook XS-PON hebt, dan denk ik dat die ook prima op een Odido verbinding moeten kunen werken.

[...]

Ben ik deels met je eens, maar zie jij tante corrie of henk en Ingrid al eigen routers installeren? Het enige wat wat mij betreft wel toegevoegd mag worden is dat je kan kiezen of je de apparatuur van de provider wel of niet ontvangt. Al dan niet met korting op de maandprijs. Ik gebruik ook een eigen router en nu ligt er een prachtige, gloednieuwe Zyxel T56 oud te worden op zolder.
Ja je moet eens proberen om dat ding terug te sturen... Of de mediabox for that matter :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hey allen.
Ik heb momenteel een ziggo aansluiting en ga verhuizen naar een locatie waar die niet beschikbaar is.
Er is wel glasvezel en wil dus overstappen naar odido of delta en elk jaar wisselen tussen deze twee providers voor de korting.

Ik heb graag volle controle over mijn netwerk met een goede router, dus ik vermijd de routers van de providers zelf. Ik lees echter dat al die nieuwe provider modem+routers op xPON allemaal geen bridge mode hebben (wat een treurig verhaal weer zeg). Dus ik moet ik iets anders regelen. Kan iemand het volgende voor mij sanity check bevestigen?

Hier heb ik een Fritzbox 5590 XGS-PON die vervangt de ONT. Geen VLAN instellingen. Als je voor provider ODIDO in de setup kiest gebeurd dat automatisch.
Je hebt volledige controle over je eigen apparaat.
Een nadeel is dat je geen support kan krijgen van ODIDO. Dus in geval van een storing moet eerst hun ONT terug plaatsen. Hiervoor moet het XGS ID weer omgezet worden en wil je weer terug het zelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Ja je moet eens proberen om dat ding terug te sturen... Of de mediabox for that matter :X
Don't mess with the default workflow...computer says no... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik weet heel goed wat het verschil tussen een modem en een router is, daar ik juist aangeef dat providers verschillende combinaties daarvan leveren. ;)

Ik heb idd een Ziggo modem in bridge mode en een eigen router. Mijn huidige router ondersteund echter geen VLANs, dus die zou ik moeten vervangen bij een abo bij Odido, en dan het modem van Odido gebruiken. Echter bij Delta ontvang je een enkel device die modem+router is en je kan niet enkel het modem erin gebruiken. Die zou ik dus volledig moeten vervangen door een aparte modem EN een aparte router.

Hoi,

Ik zie dat je twijfelt tussen Delta en Odido. Het klinkt alsof een eigen modem(ont) bij jou de wens is. Zodat je daarachter zelf kan bepalen welke router je erachter gebruikt.

Een duidelijk voordeel van Odido (tov Delta) vind ik dat je bij het afnemen van een abonnement een ONT toegestuurd krijgt (Vaak de Nokia XS-010X-R, deze ondersteunt XGSPON en heeft een 10g netwerkpoort), waar je bij Delta dus idd een combi modem/router krijgt.

Mocht je zelf zo'n ONT (van bvb Nokia of een Zaram SFP+ ONU) af willen nemen, kost je dat hier op Tweakers tweedehands zo'n 90 euro, en nieuw meer dan 100 euro.

Delta heeft volgens mij wel een groot voordeel, de service is naar mijn mening namelijk stukken beter. (en je kan 1gig up/down incl tv 2 jaar lang afsluiten voor 40 euro/mnd).

Ik hoop dat dit helpt bij de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Handig om te weten is dat wat Odido een modem noemt in werkelijkheid een T56 router is. 8)7
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucade2210
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Nog wat dieper de rabbit hole in, vooral om het zelf allemaal beter te begrijpen.
Delta heeft dus zijn eigen netwerk XGSPON en Odido draait op die van KPN (recent ook voornamelijk XGSPON). Beide systemen werken praktisch hetzelfde, dus zolang de connectors en schuiflades in je huis compatibel zijn, kan je gewoon een modem kopen die voor beide werkt.

Heb even het originele Delta Topic en afgesplits KPN Topic vergeleken. Ik kan gewoon een AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON kopen en dan zit ik op beide netwerken helemaal snor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:

Nog wat dieper de rabbit hole in, vooral om het zelf allemaal beter te begrijpen.
Delta heeft dus zijn eigen netwerk XGSPON en Odido draait op die van KPN (recent ook voornamelijk XGSPON). Beide systemen werken praktisch hetzelfde, dus zolang de connectors en schuiflades in je huis compatibel zijn, kan je gewoon een modem kopen die voor beide werkt.

Heb even het originele Delta Topic en afgesplits KPN Topic vergeleken. Ik kan gewoon een AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON kopen en dan zit ik op beide netwerken helemaal snor!
Zorg wel dat je het juiste glas kabeltje hebt... Bij mijn KPN-AON (nu Odido-AON) moest ik een kabeltje bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:18
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:.
Delta heeft dus zijn eigen netwerk XGSPON en Odido draait op die van KPN (recent ook voornamelijk XGSPON).
Als de glasvezel van Delta is komt KPN in het geheel niet voor in het plaatje. Heb je zowel een vezel van Delta als KPN dan weet ik eerlijk gezegd niet welk netwerk Odido gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 17:42
jongetje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:10:
@blackmage2v Dat kun je beter aan Odido vragen wanneer ze het oplossen. Normaal staat er iemand in de POP en bij je thuis en samen meten ze je lijn door en dan lossen ze eventuele issues op. Vraag me serieus ook af wat ze gaan doen want een kabel doet het of doet het niet (goed). Vraag me dan ook af wat daar in de POP (wijkcentrale) aan gedaan kan worden.
Ik heb ook maar even gebeld vandaag naar Circet. Ze geven aan dat het hoogstwaarschijnlijk een kabelkruising is. Oftewel verkeerd gepatcht. Wordt zsm opgepakt en mogelijk dat ze op afstand de lijn kunnen checken. Mijn inschatting is dat ze alsnog langs moeten komen, omdat er niks bij mij in de meterkast aan de kabel hangt, maar misschien zijn er manieren om dit wel op afstand te controleren. Ik ben benieuwd en wacht geduldig af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
lucade2210 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:

Odido kan via het netwerk van DFN (Delta), KPN of ODF leveren. Dat hangt ervan af welk netwerk er bij jou thuis aanwezig is.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Laatst online: 21:26
Lrrr schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Odido kan via het netwerk van DFN (Delta), KPN of ODF leveren. Dat hangt ervan af welk netwerk er bij jou thuis aanwezig is.
En primevest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 19:03

vr6-only

Blub Blub

Ook en naar mijn weten oud E-Fiber.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:15

FlyEragon

Alien Monkeys

Niet direcht gerelateerd maar ook weer wel, mocht iemand in Amsterdam met nog een sprietje voor de deur twijfelen of alles wel goed gaat met installatie/monteurs etc. en op zich tevreden zijn met Ziggo, als je contract verlopen is en je belt bieden ze je 6 maanden lang 10 euro korting aan en de Deco mesh systeem gratis in bruikleen. 400Mbit/s voor 37,50 dus half jaar en daarna 47.50 (1 jaar contract). Niet goedkoper of sneller perse, maar wel een gegarandeerd goede dekking in huis (ik had zelf geen mesh netwerk, enkel een AP in de meterkast dus overal brak wifi) en geen hoofdpijn van installatie ergernissen.

Na een jaartje zie ik wel weer, ben niet graag de eerste in de straat die overgaat. Bij ouders was overstap ook niet zo goed, telkens storing door werkzaamheden bij andere mensen hun glasvezel aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door FlyEragon op 10-03-2025 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzz
  • Laatst online: 16:40
Een duit in het zakje wat betreft Odido ervaringen:

Heb twee jaar KPN 1Gbit (XGS-PON) gehad, nooit problemen, behalve in het begin met de TV app. Voor de rest super stabiel, lage ping en goede bandbreedte. Enige probleem was de prijs. Daar wilde ze weinig aan doen bij de verlenging. Dus verder gekeken. Odido heeft geen eigen spriet, dus het gaat over het KPN glas.

Overstap ging redelijk soepel, behalve dat om 5 uur 's ochtends de boel al was overgezet. Kreeg een melding van mijn huis automatisering. Snel de aanpassingen op mijn TP-link Deco xe75 gedaan (VLAN, DHCP etc.) en werkte na een herstart gelijk. Vriendelijke monteur kwam in de loop van de middag, was netjes op tijd. Vroeg nog of ik wat zou merken aan mijn overstap wat betreft latency en bandbreedte. Hij gaf aan dat de infra in principe allemaal hetzelfde is en dat ik geen verschil zou merken.

En in de praktijk is dat zo, merk geen hickups of download verschillen. Echter heb ik standaard een meting aan staan en daar blijkt wat anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSJ59FayNkrHEih0v20nmbK1sG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5JQrqCuUp9Yt56N7Dcq7o9Tx.png?f=user_large

Lijkt me duidelijk wanneer ik ben overgestapt :). Iemand dezelfde ervaringen en eventuele oplossing? Of heb ik gewoon een jaar (want wellicht stap ik weer over naar KPN :P ) een mindere internet performance, niet persé ervaring?

/edit:typo en toevoeging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Tazzz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:22:

Heb twee jaar KPN 1Gbit (XGS-PON) gehad, nooit problemen, behalve in het begin met de TV app. Voor de rest super stabiel, lage ping en goede bandbreedte. Enige probleem was de prijs. Daar wilde ze weinig aan doen bij de verlenging. Dus verder gekeken. Odido heeft geen eigen spriet, dus het gaat over de KPN glas.
Ja Odido is qua snelheid en ping/latency niet erg stabiel.
Dat heb ik ook gemerkt sinds ik overgestapt ben. https://community.odido.n...rt=dateline.desc#comments is het niet dit probleem?

Vake bei te bange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:01
Het topic (https://community.odido.n...rt=dateline.desc#comments) is aangepast:

"Update 11-03-2025: Er is nieuwe firmware ontwikkeld, deze wordt t/m 14-03 gefaseerd uitgerold."

Laat ons, medetweakers, alsjeblieft weten hoe het met de snelheid gaat als je de nieuwe firmware hebt ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13
sir_knudde schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:05:

"Update 11-03-2025: Er is nieuwe firmware ontwikkeld, deze wordt t/m 14-03 gefaseerd uitgerold."

Laat ons, medetweakers, alsjeblieft weten hoe het met de snelheid gaat als je de nieuwe firmware hebt ontvangen. :)
Check het gaat hier om nieuwe firmware voor de Odido klanten over KPN WBA. Dan hoeven we niet allemaal het topic te openen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Ik kreeg een mail:
Hallo x,
We zijn blij met je. En zorgen er graag voor dat je in de toekomst nog beter internet hebt. Daarom krijg je van ons gratis een nieuw modem. Fijn toch? Vraag ’m aan met een druk op de knop hieronder. Gaan we meteen voor je aan de slag.
<knopje>
Goed om te weten.
Binnenkort stopt de ondersteuning van je oude modem. Je kan deze nog wel gebruiken, maar werkt hij niet of minder goed? Dan kunnen we je niet meer helpen. Als je ook wifipunten hebt, wisselt de monteur deze ook gelijk voor je om.
En het oude modem?
Die hebben we niet meer nodig. Zou je deze naar een inzamelpunt voor kleine elektronica willen brengen? Dan worden ze op een goede manier gerecycled. Ben je meteen goed bezig voor onze planeet. Fijn toch.
Ik denk ik ben wel even benieuwd dus ik klik op het knopje.... "bedankt voor uw aanvraag, uw modem is besteld. Een monteur van Guidion komt het installeren en neemt hem mee.

Eeeeh bedankt? Ik heb mijn eigen Mikrotik met SFP module dus ik wil helemaal geen modem. Ik was alleen benieuwd wát het voor modem zou zijn. Naja neem aan dat ze contact opnemen wanneer ze langs komen dan zal ik wel zeggen joh geef maar aan de buren! Maar in elk geval hoef ik nu dus niet meer mijn oude modem te bewaren op straffe van een boete als ik ooit over zou stappen haha

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek

Heb twee jaar KPN 1Gbit (XGS-PON) gehad, nooit problemen, behalve in het begin met de TV app. Voor de rest super stabiel, lage ping en goede bandbreedte. Enige probleem was de prijs. Daar wilde ze weinig aan doen bij de verlenging. Dus verder gekeken. Odido heeft geen eigen spriet, dus het gaat over het KPN glas.

Overstap ging redelijk soepel, behalve dat om 5 uur 's ochtends de boel al was overgezet. Kreeg een melding van mijn huis automatisering. Snel de aanpassingen op mijn TP-link Deco xe75 gedaan (VLAN, DHCP etc.) en werkte na een herstart gelijk. Vriendelijke monteur kwam in de loop van de middag, was netjes op tijd. Vroeg nog of ik wat zou merken aan mijn overstap wat betreft latency en bandbreedte. Hij gaf aan dat de infra in principe allemaal hetzelfde is en dat ik geen verschil zou merken.

En in de praktijk is dat zo, merk geen hickups of download verschillen. Echter heb ik standaard een meting aan staan en daar blijkt wat anders uit:

[Afbeelding]

Lijkt me duidelijk wanneer ik ben overgestapt :). Iemand dezelfde ervaringen en eventuele oplossing? Of heb ik gewoon een jaar (want wellicht stap ik weer over naar KPN :P ) een mindere internet performance, niet persé ervaring?

Hier precies het zelfde. Erg sterk afhankelijk van het tijdstip. 's-avonds is gewoon slecht.
Nog geen oplossing. Maak gebruik van fritz 5590. Hiervoor de Odido ONT maar het zelfde verschijnsel.
Odido wil wel helpen en een monteur sturen, maar dat heb ik geweigerd gezien fluctuaties in snelheid.
Als de monteur komt is het misschien goed en dan kom je niet verder. Ook moet je weer terug naar de Odido ONT en dat process heb ik geen zin in. XGS-PON id wijzigen is niet iets wat je even kan doen.
Ik laat het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

[Afbeelding]

sir_knudde schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:05:

Als je dit topic doorneemt dan weet je ongeveer wat je mag verwachten, er is blijkbaar nieuwe firmware deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Zojuist maar weer eens geprobeerd op mijn eigen modem aan te sluiten en het VLAN op 300 te zetten. Het internet werkt zo tergend traag. Ik heb het al eens eerder geprobeerd en had toen exact hetzelfde probleem. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Wat het wellicht het interessant maakt. Zodra ik een VPN aanzet op m’n modem (GL.iNet Berry) werkt het wel prima en is het internet meer dan acceptabel qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
@haagsepracht Is het ook traag met de router van Odido? Wel snel via een VPN doet me denken aan de (bekende) problemen met de Genexis ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

hcQd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:59:
@haagsepracht Is het ook traag met de router van Odido? Wel snel via een VPN doet me denken aan de (bekende) problemen met de Genexis ONT.
Met de router van ODIDO werkt het prima en is het wel gewoon snel.

Oké ik ga even zoeken in het topic naar de problemen met de Genexis ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
haagsepracht schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Met de router van ODIDO werkt het prima en is het wel gewoon snel.

Oké ik ga even zoeken in het topic naar de problemen met de Genexis ONT.
Dan het waarschijnlijk toch iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:29
stormfly schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Check het gaat hier om nieuwe firmware voor de Odido klanten over KPN WBA. Dan hoeven we niet allemaal het topic te openen. 8)
Niet speciaal voor Odido, alle providers welke gebruik maken van dhcp hadden dit probleem. het gaat dus specifiek hoe de genexis het verkeer afgehandeld. ik zal later wel met een uitgebreider uitleg komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds kort heb ik de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Voorheen had ik de UDM SE met nokia SFP. Ik heb dus nooit gebruik gemaakt van de ONT van Odido/ODF. Deze nokia SFP heb ik destijds voorzien van hetzelfde serienummer als de ONT. Ik heb dus niks door Odido laten omzetten. Dit heeft altijd probleemloos gewerkt. Helaas werkt de Nokia SFP module niet in de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Binnenkort word mijn Glasvezel internet geupgrade naar 2 Gbit/s en dus omgezet naar XGS-PON. Heeft iemand al ervaring met de Odido en de Unifi Cloud Gateway Fiber zonder gebruik te maken van de ONT? Een beetje onderzoek heeft het volgende opgeleverd:

1. Zaram XGS-PON ONU SFP+ module installeren en SN van deze Zaram doorgeven aan Odido zodat ze dit kunnen omzetten.

2. FS XGS-ONU-25-20NI module installeren met als optie om de SN zelf in te stellen. Dus zonder tussenkomst van Odido gebruik maken van hetzelfde SN als de ONT.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met 1 van de 2 opties hierboven? Alle info en hulp is meer dan welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
Tasminos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:00:
Sinds kort heb ik de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Voorheen had ik de UDM SE met nokia SFP. Ik heb dus nooit gebruik gemaakt van de ONT van Odido/ODF. Deze nokia SFP heb ik destijds voorzien van hetzelfde serienummer als de ONT. Ik heb dus niks door Odido laten omzetten. Dit heeft altijd probleemloos gewerkt. Helaas werkt de Nokia SFP module niet in de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Binnenkort word mijn Glasvezel internet geupgrade naar 2 Gbit/s en dus omgezet naar XGS-PON. Heeft iemand al ervaring met de Odido en de Unifi Cloud Gateway Fiber zonder gebruik te maken van de ONT? Een beetje onderzoek heeft het volgende opgeleverd:

1. Zaram XGS-PON ONU SFP+ module installeren en SN van deze Zaram doorgeven aan Odido zodat ze dit kunnen omzetten.

2. FS XGS-ONU-25-20NI module installeren met als optie om de SN zelf in te stellen. Dus zonder tussenkomst van Odido gebruik maken van hetzelfde SN als de ONT.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met 1 van de 2 opties hierboven? Alle info en hulp is meer dan welkom.
Ik zag gisteren deze ervaring met de Zaram en de UCG Fiber. Ik durf het iig nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
qwasd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:04:
[...]

Ik zag gisteren deze ervaring met de Zaram en de UCG Fiber. Ik durf het iig nog niet aan.
Dat klinkt niet best. Is KPN standaard XGS-PON? De Nokia (GPON) werkt niet omdat deze ook te heet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tasminos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Dat klinkt niet best. Is KPN standaard XGS-PON? De Nokia (GPON) werkt niet omdat deze ook te heet werd.
Nee, bij KPN is een deel van de aansluitingen in NL beschikbaar op XGS-PON. Als je op kpn.com een snelheid van 4 Gbit kan selecteren, dan is het XGS-PON. Bij max 1 Gbit is het AON (GoF heet dat bij KPN)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Op 11 maart is er eindelijk een Guidion monteur komen opdagen. Hij heeft de Nokia ONT glasvezel kastje vervangen en nu heb ik weer internet na 2 weken. Nu moet het nog komende weken blijken dat de verbinding ook stabiel zal blijven. Ik blijf erg sceptisch.

Ik had de monteur gevraagd of er ook modems bestonden met de ONT geïntegreerd en hij vertelde mij dat Delta dit al wel heeft. Dan resteren mij de vragen: Waarom Delta wel en Odido niet? Of komt dit binnen een korte termijn? Dit scheelt weer een extra (energieverslindende) kastje en zodoende een stopcontact minder in gebruik. Plus als er een storing is heb je maar 1 apparaat na te gaan.

De backup afspraak van 12 maart 2025 met Guidion heb ik geannuleerd en de kapotte Nokia ONT kastje heb ik bij Odido in Vlissingen Walstraat achtergelaten.

Nu resteert Odido alleen het volgende om voor mij nog op te lossen:

Ik heb 5x geannuleerde Guidion afspraken gehad (te bizar voor woorden). Ik ben vroeg op gestaan en heb meerdere malen vrij moeten nemen van mijn werkgever. Denk je dat mijn werkgever en ik dit leuk vinden? Deze onzin van Guidion met hun geannuleerde afspraken kost mij ook geld.

Ook heb ik 2 weken geen gebruik van internet kunnen maken door kapotte Nokia ONT kastje terwijl mijn abonnement doorliep.

Telefonisch werd door Odido medewerkers geschuild achter: " Ja maar dat is een overeenkomst KPN & Guidion en niet met Odido. Dus dan zul je bij deze partijen jouw schade vergoeding moeten claimen"

Daar heb ik geen boodschap aan want ik ben een contract aangegaan met Odido voor een stabiele internet thuis 100MB lijn. Welke partijen Odido mee werkt is hun pakkie aan, maar de klant moet daar geen hinder van ondervinden.

Dus mijn vraag nu is: Hoe nu verder? Onzin vergoedingen / tegemoetkomingen van 1 of 2 maanden gratis abonnement vanuit Odido ga ik niet mee akkoord want 5x vrij nemen van werk is duurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
aliberto schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:30:
Ik had de monteur gevraagd of er ook modems bestonden met de ONT geïntegreerd en hij vertelde mij dat Delta dit al wel heeft. Dan resteren mij de vragen: Waarom Delta wel en Odido niet? Of komt dit binnen een korte termijn? Dit scheelt weer een extra (energieverslindende) kastje en zodoende een stopcontact minder in gebruik. Plus als er een storing is heb je maar 1 apparaat na te gaan.
Ik hoop niet dat Odido / KPN dat ooit gaat doen. Voordeel van alles los is dat je super eenvoudig een eigen router kan aansluiten. Als de ONT geïntegreerd zit, zoals bij Delta, dan heb je een behoorlijke dure eigen ONT nodig om eigen apparatuur aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dus mijn vraag nu is: Hoe nu verder? Onzin vergoedingen / tegemoetkomingen van 1 of 2 maanden gratis abonnement vanuit Odido ga ik niet mee akkoord want 5x vrij nemen van werk is duurder.
Ik wens je veel succes, maar ben bang dat dit in de algemene voorwaarden staat weggeschreven als overmacht en je blij mag zijn met elke compensatie die je maar geboden wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Op 11 maart is er eindelijk een Guidion monteur komen opdagen. Hij heeft de Nokia ONT glasvezel kastje vervangen en nu heb ik weer internet na 2 weken. Nu moet het nog komende weken blijken dat de verbinding ook stabiel zal blijven. Ik blijf erg sceptisch.

De backup afspraak van 12 maart 2025 met Guidion heb ik geannuleerd en de kapotte Nokia ONT kastje heb ik bij Odido in Vlissingen Walstraat achtergelaten.

Ik heb 5x geannuleerde Guidion afspraken gehad (te bizar voor woorden). Ik ben vroeg op gestaan en heb meerdere malen vrij moeten nemen van mijn werkgever. Denk je dat mijn werkgever en ik dit leuk vinden? Deze onzin van Guidion met hun geannuleerde afspraken kost mij ook geld.

Ook heb ik 2 weken geen gebruik van internet kunnen maken door kapotte Nokia ONT kastje terwijl mijn abonnement doorliep.

Telefonisch werd door Odido medewerkers geschuild achter: " Ja maar dat is een overeenkomst KPN & Guidion en niet met Odido. Dus dan zul je bij deze partijen jouw schade vergoeding moeten claimen"

Daar heb ik geen boodschap aan want ik ben een contract aangegaan met Odido voor een stabiele internet thuis 100MB lijn. Welke partijen Odido mee werkt is hun pakkie aan, maar de klant moet daar geen hinder van ondervinden.

Heb je SLA bij Odido? Zo niet dan val je onder consumenten https://www.juridischloke...antie/vergoeding-storing/

Afspraak niet nagekomen? Tja, ik verwacht dat je dat via een juridisch traject moet spelen - en dat ga je vast niet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
@DON PAPA
Maar als Guidion in de mail zegt afspraak is afspraak en ze komen deze tot 5x niet na, dan is dit niet netjes. Maar als ik 1x de afspraak niet na zou komen dan krijg ik een financiële boete. Guidion verrekent dit met Odido. Odido stuurt mij dan weer de rekening. Hoe hypocriet en de omgekeerde wereld.

Vandaag wordt ik hopelijk door Odido klantenservice gebeld met mogelijk een voorstel/regeling. Wordt vervolgd.

@DjoeC
Ik ben niet van plan om het gerechtelijk te gaan spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door aliberto op 12-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

@aliberto Ik ben het geheel met je eens, ik denk alleen dat je bot gaat vangen (op de wettelijke vergoeding na). Maar ik hoor graag met welk voorstel / regeling ze straks zijn gekomen...

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 12-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
aliberto schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:53:
@DjoeC
Ik ben niet van plan om het gerechtelijk te gaan spelen.
Hmm, de Belbus? Die slaan vast wel aan op "afspraak is afspraak".....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Vraagje over verlengen:
Ik heb per 1 mei 2024 een jaarcontract (400/400 internet + bellen). Inmiddels is de kortingperiode verlopen en is per 1 januari de inflatiecorrectie er bij gekomen.
Kan ik gewoon bellen voor een nieuw jaarcontract en komen dan ook de prijzen weer op ronde getallen (dus van voor de inflatiecorrectie) uit of kan ik beter eerst nog even mijn snelheid verlagen en dan telefonisch bij nieuw jaarcontract weer verhogen oid? Wil uiteindelijk de diensten houden die ik nu heb (400/400 + bellen).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
blb4 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:14:
Kan ik gewoon bellen voor een nieuw jaarcontract en komen dan ook de prijzen weer op ronde getallen (dus van voor de inflatiecorrectie) uit of kan ik beter eerst nog even mijn snelheid verlagen en dan telefonisch bij nieuw jaarcontract weer verhogen oid? Wil uiteindelijk de diensten houden die ik nu heb (400/400 + bellen).
Over het algemeen kom je dan gewoon weer uit op ronde getallen, maar je kan altijd even bellen en vragen naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard heb je gelijk. Jij hebt geen enkele overeenkomst met Guidion. Guidion wordt door Odido ingehuurd om monteurswerk te verrichten. Dus een claim gaat naar Odido, niet naar Guidion.
Zelfde geldt voor KPN. Odido neemt de dienst af van KPN (in dit geval de Nokia ONT), niet jij. Dus nog steeds Odido.

Jij kan je alleen beroepen op de Algemene Voorwaarden in je contract met Odido danwel het reguliere consumentenrecht waar hier al naar verwezen werd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Voor beide providers is dit de logische keuze. Odido zit op verschillende netwerken waarbij ze meerdere ONT's hebben, bijvoorbeeld al drie types voor XGS-PON (KPN, DFN en ODF) dan ook nog GPON en AON. De router kan echter in alle gevallen hetzelfde blijven. Een T56 router werkt met al deze netwerktypes. Dit maakt het voor Odido gemakkelijker en goedkoper. Ook als consument heeft het voordelen, bij een verhuizing kun je dezelfde router behouden terwijl het netwerk wisselt. Eigen instellingen blijven dus behouden. Ook keuze voor een eigen router is veel gemakkelijker nu.

Voor Delta is het anders. Zij hebben op glasvezel twee netwerken. Hun oude AON netwerk, daar hebben ze een Genexis router voor en op XGS-PON een Nokia. Ook voor Delta geldt dit is voor hun de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing. AON wordt langzaam uitgefaseerd waardoor op den duur alles over is op XGS-PON met Nokia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Over het algemeen kom je dan gewoon weer uit op ronde getallen, maar je kan altijd even bellen en vragen naar de mogelijkheden.
Gebeld en de mogelijkheden waren zoals inderdaad al vaker vermeld:
1 jaar contract (met klantvoordeel) met 4 maanden € 27,50 en 8 maanden € 37,50
2 jaar contract (met klantvoordeel) met 8 maanden € 27,50 en 16 maanden € 37,50
ivm de inflatiecorrectie is een 1 jaar contract dan 't voordeligste.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
blb4 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Gebeld en de mogelijkheden waren zoals inderdaad al vaker vermeld:
1 jaar contract (met klantvoordeel) met 4 maanden € 27,50 en 8 maanden € 37,50
2 jaar contract (met klantvoordeel) met 8 maanden € 27,50 en 16 maanden € 37,50
ivm de inflatiecorrectie is een 1 jaar contract dan 't voordeligste.
4 maanden 10 euro korting dus, vorig jaar was dat nog 6 maanden 10 euro korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:33:
[...]

4 maanden 10 euro korting dus, vorig jaar was dat nog 6 maanden 10 euro korting.
Zal ook wel inflatiecorrectie zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 21-09 17:20
Ook vandaag contact gehad voor een verlenging en een erg mager aanbod. Misschien dan toch maar proberen een nieuw abbonement af te sluiten op naam van een andere bewoner in het huis? Denk dat dat meer gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
stfnz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:08:
Ook vandaag contact gehad voor een verlenging en een erg mager aanbod. Misschien dan toch maar proberen een nieuw abbonement af te sluiten op naam van een andere bewoner in het huis? Denk dat dat meer gaat opleveren.
4 maanden €10 korting bij 1 jaar & 8 maanden bij 2 jaar? Ben benieuwd. Eerste wat altijd gevraagd wordt is pc+nr.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 12-03-2025 13:24 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aliberto
Zojuist heeft Odido klantenservice mij terug gebeld. Na wat overleg krijg ik binnenkort €150 schadevergoeding op mijn rekening. Mede ook omdat ik 2 weken geen internet heb gehad en omdat eindelijk de 6e keer afspreken met een Guidion monteur bingo was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
aliberto schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:29:
Zojuist heeft Odido klantenservice mij terug gebeld. Na wat overleg krijg ik binnenkort €150 schadevergoeding op mijn rekening. Mede ook omdat ik 2 weken geen internet heb gehad en omdat eindelijk de 6e keer afspreken met een Guidion monteur bingo was.
Valt mij persoonlijk niks tegen om eerlijk te zijn. Ben jij tevreden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aliberto
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Valt mij persoonlijk niks tegen om eerlijk te zijn. Ben jij tevreden?
Om eerlijk te zijn had ik het dubbele in gedachten. Maar als je te gretig wordt dan pis je vaak naast de pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
aliberto schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Om eerlijk te zijn had ik het dubbele in gedachten. Maar als je te gretig wordt dan pas je vaak naar de pot.
Zo is dat ook weer. En in vergelijking. Normaal gesproken krijg je je maandbedrag (deels) terug. Dus als je 14 dagen zonder internet zit en stel je betaald 30 euro per maand, krijg je dus 1 euro per dag, dus zo'n 14 euro. Dan is 10x zoveel betaald krijgen een heel stuk coulanter. Tuurlijk staat 150 euro in het niets in vergelijking je vakantie dagen opnemen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier moet de apparatuur weer terug na een jaar Odido en weer terug bij Ziggo. Volgens de mail willen ze het modem terug. Dat is de Zyxel neem ik aan?
Kan ik de Nokia ONT van Delta gewoon laten hangen, of willen ze die ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:18:
Hier moet de apparatuur weer terug na een jaar Odido en weer terug bij Ziggo. Volgens de mail willen ze het modem terug. Dat is de Zyxel neem ik aan?
Als die in je installatie pakket zat wel, zat die daar niet in, dan zou ik die mooi laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Ik ervaar dat Odido thuis eruit ligt. Ineens krijg ik geen IP adres meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjb5831
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-09 13:46
Odido gisteren nieuw geïnstalleerd (1GB). Ik merkte rond middernacht dat de WiFi even uitviel. Het lijkt erop dat de router zichzelf heeft herstart.

Is dit een veelvoorkomend probleem, of iets zoals een firmware-update die door Odido is gepusht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Bij mij zat er een grote sticker op de Nokia ONT van Delta en die zat ook gewoon in de doos samen met de Zyxel. Op die sticker staat dat je hem gewoon kan laten hangen.

"Maakt u even geen gebruik van ons netwerk? Trek dan de stekker van dit apparaat uit het stopcontact. Laat dit apparaat hangen."

Als er bij jou geen sticker op zit... dan zou je het even aan Odido moeten vragen.

Het is overigens inderdaad reuze verwarrend dat ze bij Odido het verschil niet weten tussen modem en router (want de Zyxel wordt bij hun toch echt ingezet als alleen router). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:18
Het verschil weten ze wel, ze communiceren gewoon de term die de meeste mensen wel kennen zodat ze geen tijd, mankracht en geld kwijt zijn aan bellende consumenten die onnodige discussies willen aangaan welk toestel ze nou bedoelen. Dat is voor zo'n bedrijf belangrijker dan de correcte term van het toestel gebruiken en daar valt wel iets voor te zeggen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ik zou m laten hangen omdat daarmee ook de glasconnector waar ie inprikt stofvrij blijft.
Pagina: 1 ... 105 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen