Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:06
Nadat 2 jaar geleden bij mij binnen een FTU is aangesloten en de lijn “snel” opgeleverd zou worden. Helaas mocht dat niet zo zijn doordat de POP nooit was aangesloten en dit tot deze week heeft geduurd. Vandaag reeg ik eindelijk een mailtje van Guidion dat ik een afspraak kon maken die ik voor volgende week gepland heb.
Maar vol goede moed, want nu mag het toch wel eens, heb ik de ONT aangesloten en bleek er “al” licht op te zitten.
Gekoppeld aan eigen router, VLAN300 ingesteld en voila het werkt!

Via de laptop “bedraad” rond de 1000Mbit up/down en via Wifi rond de 650Mbit (oudere wifi standaard). Nu nog even wachten op de monteur die de installatie zal afmelden volgende week en dan kan ik de koperaansluiting de deur wijzen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:11:
Gister een downgrade (van 1Gbps naar 400Mbps) met wat korting (jaar contract) aangevraagd. Zeker nu doo alle inflatiecorrecties die 25/25 deal duurder is geworden dan een 400Mbps abonnement (en ik eigenlijk zelfs al genoeg zou hebben aan 100Mbps) en nu meteen wat korting met een jaarcontract gekregen. Na ophangen meteen de verbinding eruit, blijkbaar werd meteen iets aangepast en na een herstart van de ONT weer verbinding, nu op 400Mbps (plus een beetje).

Hebben meer mensen dit (op primevest) gedaan? Kreeg namelijk meteen na afsluiten een geautomatiseerde e-mail:

[...]

Nu kun je op Primevest inmiddels via XSGPON tot 8Gbps aanvragen, maar van een 1Gbps naar 400Mbps zou toch ook prima via mijn 4 1/2 jaar oude GPON ONT moeten kunnen...

Ben wel benieuwd of ik daadwerkelijk een afspraak zal moeten maken, tot op heden werkt 400Mbps natuurlijk prima gezien ik de jaren ervoor ook prima de 1Gbps haalde.
Ik heb niets meer gehoord dus denk gewoon een verkeerde trigger bij Odido op een standaard mail die in dit geval niet verstuurd had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06 23:00
Vanmorgen (13 maart 2025)  belde Guidion medewerker met de mededeling of hij een nieuwere ONT kastje mocht plaatsen want de huidige Nokia glasvezel kastje had de reputatie om defect te raken. 

De Nokia ONT kastje is nu inmiddels nu vervangen. Hij ziet er anders uit maar welk merk het is weet ik niet.  Zolang deze blijft werken vind ik het belangrijkste.

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Eindelijk is er glas.
Duurde wel een aantal jaren offerte is in 2022 afgelopen
De afspraak was dat het in de meterkast zou komen en ik zou twee extra stopcontacten aanlegden daar.

De monteur die geen/slecht Nederlands of Engels sprak heeft gister een groot gat gemaakt in de buitenmuur in de erker en dat weer dicht gekit en daar zit helemaal geen stroom maar de centrale verwarming en zit ik in de woonkamer naar een lelijk kastje te kijken tussen de verwarmingsbuizen is weggewerkt.
Zijn argument was dat ze dat altijd doen.

Had verwacht dat ze netjes via de kruipruimte zouden gaan zoals de "kabelboer" gedaan heeft.
en dan via de kruipruimte. Slecht werk toen ik vroeg wat de of de las goed was gemaakt wist hij dit niet.
Na dit pruts werk, zou ik dus mijn gehele infra uit de meter kast moeten verhuizen naar de woonkamer en daar zit ik echt niet op te wachten. Dan heb ik het niet eens gehad over de de kabelgoot die op de woning geplaatst voor de buren en de stukjes blauwe kabel die ik in de voortuin kon opruimen.

Geen idee waarom ze nu pas komen ik vermoed dat ze nu haast maken omdat het KPN ook glas aanlengen in de wijk. Wel een gedoe straat wordt open gemaakt door het ene team en vervolgens trekken dezelfde dag het andere team het weer open?

[ Voor 27% gewijzigd door onno oliver op 13-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
onno oliver schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:12:
Eindelijk is er glas.
Duurde wel een aantal jaren offerte is in 2022 afgelopen
De afspraak was dat het in de meterkast zou komen en ik zou twee extra stopcontacten aanlegden daar.

De monteur die geen/slecht Nederlands of Engels sprak heeft gister een groot gat gemaakt in de buitenmuur in de erker en dat weer dicht gekit en daar zit helemaal geen stroom maar de centrale verwarming en zit ik in de woonkamer naar een lelijk kastje te kijken tussen de verwarmingsbuizen is weggewerkt.
Zijn argument was dat ze dat altijd doen.

Had verwacht dat ze netjes via de kruipruimte zouden gaan zoals de "kabelboer" gedaan heeft.
en dan via de kruipruimte. Slecht werk toen ik vroeg wat de of de las goed was gemaakt wist hij dit niet.
Na dit pruts werk, zou ik dus mijn gehele infra uit de meter kast moeten verhuizen naar de woonkamer en daar zit ik echt niet op te wachten.

Geen idee waarom ze nu pas komen ik vermoed dat ze nu haast maken omdat het KPN ook glas aanlengen in de wijk. Wel een gedoe straat wordt open gemaakt door het ene team en vervolgens trekken dezelfde dag het andere team het weer open?
Niet accepteren. Er zou geschouwd moeten zijn inclusief maken van een foto voor de aanleg en een plaats afgesproken moeten zijn. Jouw huis, jij bepaalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

HJR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:09:
Ik ervaar dat Odido thuis eruit ligt. Ineens krijg ik geen IP adres meer.
Vandaag is Gideon langs geweest om m'n verbinding te herstellen. Conclusie: geen licht. Heeft een andere monteur mijn verbinding dus opgeruimd...... Dat kan natuurlijk gebeuren. Gelukkig heb ik nog een Reggefiber aansluiting en kon de monteur het zelf fixen. Half uurtje later weer licht en meteen weer verbinding.

Ik ben dus snel en goed geholpen en dat mag ook wel gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:15

angerfist-yentl

vake bei te bange!

HJR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Vandaag is Gideon langs geweest om m'n verbinding te herstellen. Conclusie: geen licht. Heeft een andere monteur mijn verbinding dus opgeruimd...... Dat kan natuurlijk gebeuren. Gelukkig heb ik nog een Reggefiber aansluiting en kon de monteur het zelf fixen. Half uurtje later weer licht en meteen weer verbinding.

Ik ben dus snel en goed geholpen en dat mag ook wel gezegd worden.
Hoe ruim je een glasvezel verbinding op, Hoe moet ik mij dat voorstellen? :) in mijn hoofd trek je hem er dan helemaal uit en leg je hem op zolder in een doos :9 of was je ontkoppelt in het glasvezel huisje terwijl je gewoon een abonnement hebt en had? Dat lijkt mij toch wel kwalijk hoor of hebben ze net als Ziggo geen flauw idee wie aangesloten zit en wie niet? :o

Vake bei te bange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
angerfist-yentl schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Hoe ruim je een glasvezel verbinding op, Hoe moet ik mij dat voorstellen? :) in mijn hoofd trek je hem er dan helemaal uit en leg je hem op zolder in een doos :9 of was je ontkoppelt in het glasvezel huisje terwijl je gewoon een abonnement hebt en had? Dat lijkt mij toch wel kwalijk hoor of hebben ze net als Ziggo geen flauw idee wie aangesloten zit en wie niet? :o
Het zal dat laatste zijn geweest. In mijn vorige appartement (nieuwbouw) gebeurde dat ook met enige regelmaat. Kon Odido dan bellen en aangeven dat waarschijnlijk mijn patchkabeltje er weer uitgetrokken was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
angerfist-yentl schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Dan trekt iemand het verkeerde kabelthe (per ongeluk?) los als iemand bijvoorbeeld een abonnement opzegt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1aLxQqtx9FmxbHMrGnxHkBhLwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4K3TANQGULeV77mYY8b74Vb.jpg?f=fotoalbum_large
(Dit is een net opgeleverde POP dus nog geen grote spaghetti).

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 14-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

Dus je moet gaan betalen voor de TV zender van Viaplay? Bovenop de maandprijs voor Viaplay?

''Nieuwe tv‑zender voor € 16,99 per maand.'' |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2LqAwxU-949M2Nqmzj5-LLlwBE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ILsIyq9VYF5630zHuEStXjQL.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 14-03-2025 13:08 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
spartacusNLD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:07:
Dus je moet gaan betalen voor de TV zender van Viaplay? Bovenop de maandprijs voor Viaplay?

''Nieuwe tv‑zender voor € 16,99 per maand.'' |:(

[Afbeelding]
Da's toch geen geld om tig keer naar Max te mogen kijken? Je kunt ook gewoon voor een paar euro een usenet abbo nemen, dan kijk je gewoon een dagje later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

rens-br schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Het zal dat laatste zijn geweest. In mijn vorige appartement (nieuwbouw) gebeurde dat ook met enige regelmaat. Kon Odido dan bellen en aangeven dat waarschijnlijk mijn patchkabeltje er weer uitgetrokken was.
Dit laatste inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb mijn contract verlengd en veranderd van 1gbps naar 2gbps internet bij Odido. Morgen staat een Odido monteur bezoek gepland. Moet niet eerst ODF langskomen voor het vervangen van ONT? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tasminos schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:12:
Ik heb mijn contract verlengd en veranderd van 1gbps naar 2gbps internet bij Odido. Morgen staat een Odido monteur bezoek gepland. Moet niet eerst ODF langskomen voor het vervangen van ONT? Wat zijn jullie ervaringen?
Waarom zou ODF daarvoor langs moeten komen? De ONT is een losse module die gewoon in je installatie pakket zit (of de monteur heeft hem bij.) ze hoeven niet de fysieke aansluiting in je huis aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat dacht ik ook. Maar vandaag een sms ontvangen van ODF. Als ik wat beter de tekst lees lijkt het wel op spam om eerlijk te zijn. Doos met ONT en Router zijn al binnen en morgen komt de Odido monteur langs. Ik ga het meemaken.

edit: Vandaag is de aansluiting omgezet. ODF is er niet aan te pas gekomen. Modem en ONT zijn simpelweg vervangen en binnen 5 minuten was alles klaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Tasminos op 15-03-2025 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Nou ik wordt langzaam aan wat gek en ongeduldigd.

Ons glasvezel traject loopt nu al 2 jaar, En we hebben al bijna een jaar de kabel afgemonteerd in ons huis.
Eind 2024 zou het laatste stukje, het bovengronds verdeelpunt klaar zijn. Dit is al maanden verschoven en sinds halverwege februari klaar. Delta Fiber gesproken paar weken geleden en die gaf aan nee, deze week is het af.

En inderdaad sinds een paar weken staat alles afgemeld op de Status pagina van Delta Fiber glasvezel aanleg.

Alleen nu zit al een week of 2 tussen het kastje en de muur in..

Delta zegt, het is klaar, Allinq zegt ook het is klaar, je kan naar Odido toe.
En Odido zegt.. Nee hoor, wij hebben geen signaal gekregen dat het klaar is en kunnen niks doen. Allinq of Delta Fiber zullen het eerst moeten melden.

Ik heb nu al een tiental keer gebeld, gemaild met alle partijen de afgelopen 2 weken en ik kom geen STEEK verder. Krijg het idee dat ze ons dorp niet als klant willen ofzo.. je hoeft enkel te activeren en te installeren als provider en dan kan je cashen.. waarom doen ze zo moeilijk

[ Voor 8% gewijzigd door thetakman op 18-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
"Ze" doen niet moeilijk maar "ze" volgen het enige dat ze kunnen of mogen. En dat is "computer says no". Gaan we de komende 20 jaar nog veel vaker tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
DjoeC schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:23:
[...]

"Ze" doen niet moeilijk maar "ze" volgen het enige dat ze kunnen of mogen. En dat is "computer says no". Gaan we de komende 20 jaar nog veel vaker tegenkomen.
Ja dat snap ik.. maar hier kan het toch niet eindigen na 2 jaar? er gaan overduidelijk ergens iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
thetakman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Ja dat snap ik.. maar hier kan het toch niet eindigen na 2 jaar? er gaan overduidelijk ergens iets mis.
Kun je een andere provider kiezen of zit je vast aan Odido? Dat lijkt me na 2 jaar wachten niet het geval en opzeggen zou een manier kunnen zijn om beweging te forceren, iets als: "iedereen is klaar behalve jullie. Dan maar een ander".

En ik lees hier ook vaak: via het Odido forum.... Soms heb je een andere ingang naar "het process" nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
DjoeC schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Kun je een andere provider kiezen of zit je vast aan Odido? Dat lijkt me na 2 jaar wachten niet het geval en opzeggen zou een manier kunnen zijn om beweging te forceren, iets als: "iedereen is klaar behalve jullie. Dan maar een ander".

En ik lees hier ook vaak: via het Odido forum.... Soms heb je een andere ingang naar "het process" nodig.
Odido is het voordeligste omdat we 3 06 abo's in dit huis hebben met Odido en dan krijg je best een leuke stapelkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
thetakman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Odido is het voordeligste omdat we 3 06 abo's in dit huis hebben met Odido en dan krijg je best een leuke stapelkorting
Tja, "geen glas" met korting lijkt me duurder dan "wel glas" zonder korting. En, anders eerst een tijdje Klik en Klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.

Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.
  • Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
  • Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
  • Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
  • De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
  • Plaats de SFP+ module in een switch
  • Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
  • Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
  • De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
  • Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
  • Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
  • Type vervolgens
  • enable <enter>
  • system <enter>
  • misc <enter>
  • eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
  • eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
  • Restart hierna je switch
  • Als het goed is maakt de module nu verbinding
Verdere referenties:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Ik kan bevestigen dat dit nog steeds werkt (vandaag gedaan) - gebruik van eigen ONT met XGS.PON zonder tussenkomst van Odido. Zojuist heeft Guidion eindelijk de verbinding in de wijkkast aangesloten, en toen werkte het direct. Ik gebruik een Ubiquity Cloud Gateway Fiber met de FS.com module in een Dual WAN opstelling met KPN VDSL bonding via een Zyxel VMG4005-B50A.

Het was bij mij overigens niet nodig dat de FS module een glasvezel input heeft als je de S/N wilt aanpassen; ik kon deze "leeg" ook gewoon bereiken met Putty nadat ik mijn laptop via Ethernet aansloot op mijn router en de netwerk interface op mijn laptop een statisch IP adres in de range van de FS module gaf. Ik had hiermee de FS module vóórdat Odido mijn verbinding actief had gemaakt al ingesteld op het juiste Huawei ONT S/N (die ik had nadat installatiepakket bezorgd werd).

Iets geks dat ik tegenkwam is dat het er op lijkt alsof de SFP+ poorten op de Cloud Gateway Fiber 'omgedraaid' zijn. Dwz ik had de FS.com module in de poort met het WAN-tekentje geplaatst maar dat bleek niét de WAN SFP te zijn, ik moest de andere hebben. Mocht iemand hier tegen aan lopen: plaats de module in de andere SFP+ poort, en probeer opnieuw :P

Vragen? Laat weten.

[ Voor 4% gewijzigd door oli4100 op 18-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-08 13:32
Mattie112 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:27:
Ik kreeg een mail:

[...]

Ik denk ik ben wel even benieuwd dus ik klik op het knopje.... "bedankt voor uw aanvraag, uw modem is besteld. Een monteur van Guidion komt het installeren en neemt hem mee.

Eeeeh bedankt? Ik heb mijn eigen Mikrotik met SFP module dus ik wil helemaal geen modem. Ik was alleen benieuwd wát het voor modem zou zijn. Naja neem aan dat ze contact opnemen wanneer ze langs komen dan zal ik wel zeggen joh geef maar aan de buren! Maar in elk geval hoef ik nu dus niet meer mijn oude modem te bewaren op straffe van een boete als ik ooit over zou stappen haha
Heb je hier al meer info over? Ik heb een paar maanden geleden de T56 handmatig aangevraagd en krijg alsnog dit mailtje. Ik gebruik hun hardware helemaal niet maar als die T56 ook al overbodig is voor ze ga ik er wel een keer mee aan de slag om er openwrt op te gooien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
Ik snap sowieso niet dat mensen met de Odido geleverde Zyxel meuk werken. Wat ik er van heb gezien is dat er een custom firmware speciaal voor ISP's op zit met allerlei zaken dichtgetimmerd. Je bent toch tweaker en een goede degelijke router kost echt geen honderden euro's. Dan kan die Zyxel lekker terug de doos in en heb je volledige controle over je router/firewall instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lord_Dain schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:05:
Ik snap sowieso niet dat mensen met de Odido geleverde Zyxel meuk werken. Wat ik er van heb gezien is dat er een custom firmware speciaal voor ISP's op zit met allerlei zaken dichtgetimmerd. Je bent toch tweaker en een goede degelijke router kost echt geen honderden euro's. Dan kan die Zyxel lekker terug de doos in en heb je volledige controle over je router/firewall instellingen.
Bij de scouting hebben we best lang gewerkt met de Zyxel, maar we liepen een paar weekenden geleden tegen cliënt limieten aan toen we ongeveer 150 man op bezoek hadden. Had tot gevolg dat ook alle apparatuur die we graag op het netwerk wilde houden (P1 meter bijv., chromecast voor muziek, voip lijn) eraf gegooid werden.

Dus had toen meteen een use case om een UCG aan te schaffen en even fatsoenlijke VLANS aan te maken, in combinatie met de Unifi AP's die we al hadden.

Voor 105 euro een heel stuk betere en configureerbare verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 19-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:05:
Ik heb er nu een besteld op ebay van rebranded Italiaanse provider Wind3 met GPON module erbij voor 36 euro + incl verzendkosten.
Ik heb hem gekozen omdat het volgens mij een leuke allround 2.5gbit router met wifi is en er OpenWRT op kan + heeft een SFP 2.5GBit aansluiting voor het geval dat ik nog direct fiber wil aansluiten of fiber naar zolder wil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
rens-br schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Bij de scouting hebben we best lang gewerkt met de Zyxel, maar we liepen een paar weekenden geleden tegen cliënt limieten aan toen we ongeveer 150 man op bezoek hadden.
Ik dacht dat je bij de scouting buiten bezig bent met touwen en hout ipv dat er behoefte is aan wifi 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb de problemen en reacties van @Rubman verplaatst naar: [Odido] [NGINX] Problemen met certificaten, aangezien dit probleem los lijkt te staan van Odido, is een los topic handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

Odido maar eens gevraagd of ze mij een aanbod kunnen doen welke de kortingsprijs van een nieuwe klant matched wanneer m'n jaarcontract over een maandje over is.

Wat zijn hier de ervaringen bij zulke vragen, gaan ze hier op in of moet ik m'n geluk toch maar ergens anders gaan zoeken?

Edit: FAQ in de TW gemist, we gaan zien wat ze willen bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 11:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:36:
Odido maar eens gevraagd of ze mij een aanbod kunnen doen welke de kortingsprijs van een nieuwe klant matched wanneer m'n jaarcontract over een maandje over is.

Wat zijn hier de ervaringen bij zulke vragen, gaan ze hier op in of moet ik m'n geluk toch maar ergens anders gaan zoeken?

4 maanden 10 euro korting is nu volgens mij de standaard. Op welke manier had je het aan Odido gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Quad

Doof

Ik kreeg minder, 8 maanden 25 euro pm inclusief klantvoordeel en daarna 40 euro per maand voor 1Gb. Kansloos om te verlengen daar ik nu 30,17 voor 1Gb abonnement betaal.. Ik vind die systemen nogal krom.

Met de opmerking dat het op de site voor 12 maanden was konden ze niets mee aan de telefoon.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

rens-br schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:40:
[...]

4 maanden 10 euro korting is nu volgens mij de standaard.
€40 korting op jaarbasis is voor mij iig reden genoeg om m'n heil ergens anders te gaan zoeken. Als nieuwe klant lap je €440, als bestaande klant zou dat met korting dan €579,20 worden. Bij de concurrent €478.
Op welke manier had je het aan Odido gevraagd?
Contactformulier.

Voor een paar tientjes meer op jaarbasis stap ik niet over, maar >€100 vind ik nogal een verschil.
En dan negeer ik overigens ook het feit dat ik dan van 400Mb/s bij Odido naar 500Mb/s bij Delta zou gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Quad schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Ik kreeg minder, 8 maanden 25 euro pm inclusief klantvoordeel en daarna 40 euro per maand voor 1Gb. Kansloos om te verlengen daar ik nu 30,17 voor 1Gb abonnement betaal.. Ik vind die systemen nogal krom.

Met de opmerking dat het op de site voor 12 maanden was konden ze niets mee aan de telefoon.
Jij hebt, denk ik, net zoals ik nog het oude 25 + 25 uit + thuis abonnement? Dan is verlengen inderdaad echt niet interessant.
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:50:
€40 korting op jaarbasis is voor mij iig reden genoeg om m'n heil ergens anders te gaan zoeken. Als nieuwe klant lap je €440, als bestaande klant zou dat met korting dan €579,20 worden. Bij de concurrent €478.
Verlengen zorgt er vaak ook voor dat de eventuele inflatiecorrectie er weer afgaat. Maar ja, 40 euro korting is natuurlijk helemaal niks. Nu scheelt het wel dat je elke 9 maanden weer kan bellen om te vragen om korting, maar ook dan is het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

rens-br schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Jij hebt, denk ik, net zoals ik nog het oude 25 + 25 uit + thuis abonnement? Dan is verlengen inderdaad echt niet interessant.
Correct. Er is werkelijk nergens een aanbieder die mij goedkoper internet (1Gb) levert icm mobiel abo dan Odido. Sterker, als ik in de app downgrade naar 100Mbps, dan ga ik ook nog eens meer betalen.
Het is helemaal interessant alles te laten zoals het is doordat ik mijn mobiele abo ook heb verlengt tegen €15 per maand voor unlimited basis.

TV stopt wel per morgen geloof ik, dan ga ik Canal Digitaal gebruiken. Daarmee stop ik de inflatiecorrectie op het TV pakket en is het een paar euro per maand goedkoper TV kijken incl. ESPN compleet. Dat was voorheen ESPN Eredivisie, ik krijg straks een kanaal erbij. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Quad schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:02:
Correct. Er is werkelijk nergens een aanbieder die mij goedkoper internet (1Gb) levert icm mobiel abo dan Odido. Sterker, als ik in de app downgrade naar 100Mbps, dan ga ik ook nog eens meer betalen.
Het is helemaal interessant alles te laten zoals het is doordat ik mijn mobiele abo ook heb verlengt tegen €15 per maand voor unlimited basis.
Ah lekker, was dat via de kortingscode die op Pepper stond laatst? Ik wilde die ook gebruiken, maar mijn mobiele abbo liep nog 14 maanden, dus dat mocht nog niet.

En via Downgraden ga je automatisch naar een ander prijsplan (het huidige), dus dat zou ik sowieso ook niet doen. Dat was vroeger wel de methode om van je inflatiecorrectie af te komen, maar nu werkt dat al een tijdje niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 19-03-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
offtopic:
[quote]jongetje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ik dacht dat je bij de scouting buiten bezig bent met touwen en hout ipv dat er behoefte is aan wifi 8) .
[/quote]
Dat was ooit. Vroeger had je nog de JOTA waarbij nog hoge masten werden gebouwd, tegenwoordig hebben ze de JOTI waarbij internet de hoofdrol speelt en een kabeltje naar de muur al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
DjoeC schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:20:
offtopic:
[quote]jongetje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:38:
[...]

[/quote]
Dat was ooit. Vroeger had je nog de JOTA waarbij nog hoge masten werden gebauwd, tegenwoordig hebben ze de JOTI waarbij internet de hoofdrol speelt en een kabeltje naar de muur al voldoende is.
-O-

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

rens-br schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Ah lekker, was dat via de kortingscode die op Pepper stond laatst? Ik wilde die ook gebruiken, maar mijn mobiele abbo liep nog 14 maanden, dus dat mocht nog niet.

En via Downgraden ga je automatisch naar een ander prijsplan (het huidige), dus dat zou ik sowieso ook niet doen. Dat was vroeger wel de methode om van je inflatiecorrectie af te komen, maar nu werkt dat al een tijdje niet meer.
Klopt, 10 euro korting en klantvoordeel. Geniale actie.

Klopt, dat wist ik, maar ergens krom dat er geen blokkade is dat je meer gaat betalen en je dan even contact met KS moet opnemen.

En de verbinding is zeer stabiel, ook dat is geen reden om elders te kijken voor een verbinding.

Ik gebruik dan wel een UDM router (het torentje) achter de converter. De Zyxel ligt ver weg verstopt op zolder.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hier ook relatief nieuwe klant maar gebruik gemaakt van de mobiele actie via pepper. De dag na het afsluiten kreeg ik zelf een flyer van Odido in de bus met precies die aanbieding maar met een andere code. Enfin het werkte wel gewoon, nu voor dochterlief een abbo van 7,50€ per maand voor 10GB en 200minuten en er gaat ook nog 5€ per maand van de internet abbo af.
Ze gebruikt nog geen 1GB per maand dus dit is voor 24maanden een prima deal.
Wel betekent het dat ik er van uitga volgend jaar ook bij Odido te blijven met internet, kan altijd nog de verbinding downgraden na het 1 jarig contract i.c.m. met een kleine korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20:28
Oh die pepper code heb ik gemist! Ik heb ook de 25+25 en mijn mobiel abo is nu "verlopen". Zat weer er aan te denken om bij de volgende goeie aanbieding weer even de inflatiecorrectie te doen. Maar als er een mooie korting nog is en de "25 voor 1000mb" niet vervalt is dat natuurlijk nog beter!

Unlimited basis is prima, 400mbit snel zat en die "extra" boeit me niet natuurlijk :)

En dan gaan we weer van de inmiddels ruim €27 euro opeens naar €15! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

naja helaas heb ik die gemist zie ik dus moet ik nog even wachten op de volgende aanbieding!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Lolandros schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Heb je hier al meer info over? Ik heb een paar maanden geleden de T56 handmatig aangevraagd en krijg alsnog dit mailtje. Ik gebruik hun hardware helemaal niet maar als die T56 ook al overbodig is voor ze ga ik er wel een keer mee aan de slag om er openwrt op te gooien :p
Ik krijg echt om 13:57 (dus hoe raad je het!) een mail dat ik een afspraak in kan plannen. Maarja ik hoef eigenlijk niet zo'n ding dus ik denk dat ik die afspraak maar ga negeren. Ook beetje onzin als ik die monteur laat komen en zeg gooi reserve modem maar af en doei! Straks doen ze van te voren al iets aanpassen aan de connectie en werkt mijn huidige setup niet meer :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mattie112 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:15:
Oh die pepper code heb ik gemist! Ik heb ook de 25+25 en mijn mobiel abo is nu "verlopen". Zat weer er aan te denken om bij de volgende goeie aanbieding weer even de inflatiecorrectie te doen. Maar als er een mooie korting nog is en de "25 voor 1000mb" niet vervalt is dat natuurlijk nog beter!

Unlimited basis is prima, 400mbit snel zat en die "extra" boeit me niet natuurlijk :)

En dan gaan we weer van de inmiddels ruim €27 euro opeens naar €15! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

naja helaas heb ik die gemist zie ik dus moet ik nog even wachten op de volgende aanbieding!
Ja, dat was deze aanbieding: https://nl.pepper.com/aan...-korting-bij-odido-346710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik wacht nu al 3 jaar op mijn glasvezel kabel, mijn buren hebben het inmiddels. ( ik woon in een winkelcentrum dus er is een VvE). Het pand onder mijn huis heeft speciale plafond isolatie dus er kan niet naar boven geboord worden.

Er moet dus via de meterkast van mijn buurman een kabel aangelegd worden. Alleen heeft ODF besloten te stoppen met de huidige aannemer en over te stappen op een nieuwe aannemer. Die wil mogelijk het hele complex opnieuw doen. Edit: Ohja een vakantie-stop van 2 maanden is ook wel fijn dachten ze daar...

Je moet wel geduld hebben voordat je eindelijk glasvezel krijgt. Hopelijk een deze maanden dan eindelijk aangesloten. Maar heb er een hard hoofd in.

Heb sinds november 2023 een pre-order contract bij Odido, die inmiddels al minder gunstig is als een compleet nieuwe contract, dus daar ga ik nog wel ff over in gesprek met Odido. Ik wil die 2 extra maanden korting die ik nu zou krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door NoFearWizz op 19-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Over aanbiedingen gesproken (via pepper). Mocht je graag €2,50 per maand korting willen en nog geen mobiele abonnementen bij Odido hebben lopen, zou je een data-only abonnement kunnen afsluiten voor €2,50 per maand. Je betaald dan dus €2,50 per maand, maar je krijgt €5,- korting op je vaste verbinding.

Kortom, gratis data-simkaart en €2,50 per maand korting. Net in ieder geval voor bij onze scouting afgesloten. Scheelt toch weer 30 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mattie112 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:15:
[...]
en de "25 voor 1000mb" niet vervalt is dat natuurlijk nog beter!
Die is inmiddels na x aantal inflatiecorrecties allang geen 25euro meer...
Ik weet niet of met de nieuwe unlimited abonnementen dit in stand blijft.

Bij mij was 400Mbps inmiddels goedkoper geworden vanwege die x maal inflatie correctie en kreeg een aantal maanden wat korting dus ik ben gestopt met de 25/25 korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47
rens-br schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:59:
Over aanbiedingen gesproken (via pepper). Mocht je graag €2,50 per maand korting willen en nog geen mobiele abonnementen bij Odido hebben lopen, zou je een data-only abonnement kunnen afsluiten voor €2,50 per maand. Je betaald dan dus €2,50 per maand, maar je krijgt €5,- korting op je vaste verbinding.

Kortom, gratis data-simkaart en €2,50 per maand korting. Net in ieder geval voor bij onze scouting afgesloten. Scheelt toch weer 30 euro per jaar.
Goede tip!
Naast die 5 euro korting kan ik misschien mijn stokoude TomTom weer traffic-info laten ontvangen zonder bluetooth-tethering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Dan blijft die in stand, ik heb inmiddels bijna één jaar zo'n nieuw abonnement 400Mbit/s unlimited mobiel abonnement.

Ik betaal voor mijn 1Gbit/s verbinding inmiddels geen 25 euro meer, maar €29,59. Dus €355,08 per jaar.
Een 1Gbit/s kost bij een verlenging van mijn huidige abonnement 4x €30,- + 8x €40,- = €440,- per jaar.

Dus, ik blijf voorlopig wel bij mijn 'oude' 25+25 abonnement.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 19-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@rens-br Ik heb er tv bij een het oude tv pakket bij de 25-25 actie is duurder dan als je dit vernieuwd/ verlengt naar de huidige prijs. Daardoor kom ik iets gunstiger uit met 400Mbps.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 19-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Storing?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:39

M4rk

Doet dingen met spullen

Daar lijkt het op. Hier in elk geval geen verbinding in Zwolle

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
M4rk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:40:
Daar lijkt het op. Hier in elk geval geen verbinding in Zwolle
Hier inderdaad ook niet (Zwolle Stadshagen). Toch fijn om te lezen niet de enige te zijn :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 23:14

vr6-only

Blub Blub

Ook Zwolle stadshagen hier en geen verbinding. Is het zo lokaal of zijn Zwollenaren gewoon goed vertegenwoordigd op tweakers?

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metzer90
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-09 08:21
geen internet (glas) in Zwolle sinds 21:00~
Modem wan is rood, mediaconvertor lijkt alles wel goed te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Njinje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:39
Hier ook Zwolle Stadshagen. Geen internet 🙁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je zult het niet geloven, maar in Zwolle Stadshagen is er geen internet. Ik vind het een beetje krom dat je dit nergens bij Odido kunt melden op dit tijdstip. Dat het niet direct wordt opgelost vind ik een ander verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
Wat gek dat Zwolle geen verbinding zegt te hebben. Ik zie er allerlei berichten vandaan komen 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metzer90
Vind het lastig. Aan één kant 'budget' provider, dus minder 'feel good' service.

Aan de andere kant is het een fijn gevoel om zoiets te kunnen melden ondanks dat dit via interne monitoring ook wel opvalt en de alarmbelletjes vas afgegaan zijn.

Ik mis de mogelijkheid ook maar het is een gevoelskwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:19:
Wat gek dat Zwolle geen verbinding zegt te hebben. Ik zie er allerlei berichten vandaan komen 8) 8)
De grap is, dat op alle storingen de meeste meldingen uit Amsterdam lijken te komen omdat iedereen op z'n 4/5G hier melding van aan het doen is. Het is echt heel lang geleden dat er hier storing is geweest, dus ik neem hem voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Metzer90 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:23:
Vind het lastig. Aan één kant 'budget' provider, dus minder 'feel good' service.

Aan de andere kant is het een fijn gevoel om zoiets te kunnen melden ondanks dat dit via interne monitoring ook wel opvalt en de alarmbelletjes vas afgegaan zijn.

Ik mis de mogelijkheid ook maar het is een gevoelskwestie.
Denk je dat als er een wijk uit ligt er prio aan wordt toegekend op dit tijdstip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metzer90
DR!5EQ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Denk je dat als er een wijk uit ligt er prio aan wordt toegekend op dit tijdstip?
Ja, een 24 uurs storingsdienst op 't aantal klanten zal nauwlijks tot geen impact hebben op de winst.
Ik neem aan dat dat er is.

Partij die buiten werktijd beschikbaar is om fysiek in een wijkcentrale te kijken denk ik dan weer niet in deze situatie/schaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 23:14

vr6-only

Blub Blub

Er is in ieder geval op de community aangekomen dat er een storing is en ze geven aan het probleem te onderzoeken.

https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
vr6-only schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:34:
Er is in ieder geval op de community aangekomen dat er een storing is en ze geven aan het probleem te onderzoeken.

https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385
In Utrecht (momenteel) in elk geval geen problemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 22:27
Hier nog iemand in Zwolle stadshagen die geen internet heeft. Kunnen we het nog versmallen? Ik woon in schoonhorst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 17:35
Hey,
Ik heb sinds een jaar of twee Odido. Ik had een t50 modem/router met daarachter twee switches. Dat werkte perfect tot afgelopen maandag. De bedrade verbinding viel weg. Van Windows kreeg ik een opmerking dat de DHCP toewijzing niet werkte.
In eerste instantie dacht ik dat mijn switch kapot was. Direct verbinden aan de router werkte namelijk zonder problemen. Deze vervangen door een Netgear gs-308. Helaas. Odido gebeld en de vierde persoon met wie ik werd verbonden heeft een t56 modem/router opgestuurd. Daar ben ik nu dus al de hele avond mee aan het hanessen.
Ook hier lukt het niet om achter mijn switch een IP adres te krijgen. Alleen als ik alle andere kabels uit mijn switch trek, dan krijg ik een IPadres toegewezen. Als ik ze daarna weer inplug, dan blijft het werken. Als ik mijn pc via een monitor met KVM Switch hang, dan is het meteen weer mis. Weer alles uit- en inpluggen en hij doet het weer. Voorlopig hangt mijn pc dus direct aan de kabel en niet via mijn monitor.

Daarna getracht wifi weer werkend te krijgen. Nadat hij eerst spontaan naar WPA3 oversprong kon ik geen verbinding meer krijgen met mijn telefoon en laptop. Na het terugzetten naar WPA2 zou het opgelost moeten zijn...toch? Helaas. Wifi lijkt ook al niet meer te werken.
Edit: werkt nu wel. Wellicht heb ik ook last van de gemelde storing.

Ik ben geen pro, maar kom niet uit een ei. Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen en kan me op de juiste weg helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
Tis breder dan Stadshagen, Holtenbroek hier en ook storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 21:26
Hier inmiddels weer internet (Zwolle dus).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
Ralfvkempen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:22:
Hey,
Ik heb sinds een jaar of twee Odido. Ik had een t50 modem/router met daarachter twee switches. Dat werkte perfect tot afgelopen maandag. De bedrade verbinding viel weg. Van Windows kreeg ik een opmerking dat de DHCP toewijzing niet werkte.
In eerste instantie dacht ik dat mijn switch kapot was. Direct verbinden aan de router werkte namelijk zonder problemen. Deze vervangen door een Netgear gs-308. Helaas. Odido gebeld en de vierde persoon met wie ik werd verbonden heeft een t56 modem/router opgestuurd. Daar ben ik nu dus al de hele avond mee aan het hanessen.
Ook hier lukt het niet om achter mijn switch een IP adres te krijgen. Alleen als ik alle andere kabels uit mijn switch trek, dan krijg ik een IPadres toegewezen. Als ik ze daarna weer inplug, dan blijft het werken. Als ik mijn pc via een monitor met KVM Switch hang, dan is het meteen weer mis. Weer alles uit- en inpluggen en hij doet het weer. Voorlopig hangt mijn pc dus direct aan de kabel en niet via mijn monitor.

Daarna getracht wifi weer werkend te krijgen. Nadat hij eerst spontaan naar WPA3 oversprong kon ik geen verbinding meer krijgen met mijn telefoon en laptop. Na het terugzetten naar WPA2 zou het opgelost moeten zijn...toch? Helaas. Wifi lijkt ook al niet meer te werken.

Ik ben geen pro, maar kom niet uit een ei. Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen en kan me op de juiste weg helpen?
Is het een domme switch of een managed switch? Heb je DHCP guarding aan staan met mogelijk een verkeerd IP. Of hij is gewoon defect 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Metzer90 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:23:
Ik vind dat Odido geen budget provider is met een eigen mobiel netwerk en veel eigen glas in de grond in Nederland. Dan denk ik eerder aan een Youfone en een 50+ mobiel die nog belt over 2G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 19:02
Hey,

teken even uit voor je zelf en ons hoe het aangesloten zit.

wat ik nu uit je verhaal haal is: een kvm switch tussen T56 en de PC veroorzaakt een gedrag waardoor je geen IP verstrekt krijgt van je DHCP server (T56)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:18
Hey,

Dus als je een pc rechtstreeks aan de modem van de provider hangt werkt alles zonder problemen, zodra je je switch met een onbekend aantal kabels opnieuw aansluit heb je op die pc geen internet meer. Ik vraag me vooral af waarom je Odido belt en waarom ze kosten maken voor een modem te vervangen die overduidelijk niet defect is. Waarom gebruik je die switch, hoeveel kabels zijn daar op aangesloten en waar lopen die allemaal naartoe?

Ik vermoed dat er ergens anders in je netwerk een toestel dhcp aan het spelen is oid. Wat ook nog kan is dat je de kabels lukraak in de switch steekt, ik kom het nog wel eens tegen dat mensen een verbinding maken van lan1 naar lan2 van dezelfde switch omdat ze niet goed kijken wat een lus veroorzaakt en dit probleem ontstaat. Verder eens met @saaltink, teken het even uit en doe geen aannames :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:08:
[...]

Ik vind dat Odido geen budget provider is met een eigen mobiel netwerk en veel eigen glas in de grond in Nederland. Dan denk ik eerder aan een Youfone en een 50+ mobiel die nog belt over 2G.
Een budget provider is naar mijn mening een provider die zich vooral richt op de (lage) prijs richting de consument. Dat moet ergens vandaan komen en in het geval van Odido is dat de ondersteunende diensten waaronder klantenservice en dergelijke. Dus in dat geval is het wel degelijk een budgetprovider lijkt mij.

Overigens heeft Odido alleen eigen glas in de grond in de vorm van een backbone netwerk (zakelijk glas) en dat hebben ze verkregen bij overname van Tele2 toen het nog T-Mobile was (en van Deutsche Telekom). Ze hebben geen eigen FttH want dat is allemaal aangelegd door en in eigendom van andere partijen.
Dus ze investeren niet zelf in de aanleg van glas.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 Ik denk dat juist Odido laat zien dat een KPN en een Ziggo, die zelfs ook nog verdienen aan een eigen netwerk, te duur zijn.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de klantenservice van Odido. Zijn goed bereikbaar en je krijgt gewoon een Nederlandse persoon aan de lijn. Bij premium Ziggo was ik dan regelmatig naar Suriname oid aan het bellen met dito audio kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Net even gebeld met de klantenservice van Odido om het abonnement (50Mbit/s) bij de Scouting te verlengen (we hebben nog 3 maanden te gaan) en ik kreeg de volgende aanbieding:
- Momenteel betalen we €33,54 - €5,- = €28,54

Dit zou worden:
- Eerste 8 maanden €25,- en daarna 4 maanden €27,50. Kortom de inflatie gaat er vanaf en ik krijg dus 8 maanden lang €2,50 korting. Vond dat nog geen super aanbieding, dus bel binnenkort denk ik nog een keer. Al kreeg ik dus, in tegenstelling tot sommige andere hier, wel 8 maanden korting i.p.v. 4.

In vergelijking, in juni 2024 heb ik het abonnement ook verlengt en toen kreeg ik 8 maanden lang 10 euro korting (€17,50) en daarna 4 maanden de volle prijs van €27,50. (inmiddels dus €28,54 geworden door inflatie)

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 20-03-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
jongetje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Bij mij was 400Mbps inmiddels goedkoper geworden vanwege die x maal inflatie correctie en kreeg een aantal maanden wat korting dus ik ben gestopt met de 25/25 korting.
Klopt, voor mobiel wel een keer gecorrigeerd, maar voor internet inmiddels iets van 30 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
Andros schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Ik vermoed dat er ergens anders in je netwerk een toestel dhcp aan het spelen is oid. Wat ook nog kan is dat je de kabels lukraak in de switch steekt, ik kom het nog wel eens tegen dat mensen een verbinding maken van lan1 naar lan2 van dezelfde switch omdat ze niet goed kijken wat een lus veroorzaakt en dit probleem ontstaat. Verder eens met @saaltink, teken het even uit en doe geen aannames :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THQjT9qpGaYsjQ2plYzDU3KIMwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xOHbio44BAeyGcwNiLIhWJII.png?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie.
Voor de duidelijkheid. Dit heeft 3 jaar zonder problemen gewerkt, tot afgelopen maandag. Er was dus geen sprake van een switching loop. De reden dat ik in eerste instantie dacht aan een kapotte switch was omdat direct op de router het wel werkte maar via de (eerste) switch niet. Later kwam ik er pas achter dat het wel werkte als er maar 1 apparaat in de switch geplugd zat.
Alle switchen zijn unmanaged.

Wellicht heb ik de boosdoener te pakken. Waar het nu op lijkt is dat het oude Wifi Access point Zyxel WAP 6807 het conflict veroorzaakte. Geen idee wat die doet, maar die zou toch geen DHCP conflciten kunnen veroorzaken?

Ik snap ook niet waarom deze zonder reden het niet meer zou doen, maar ik denk dat, aangezien medewerker 4 van Ziggo héél snel was met het voorstellen om de router en het WAP om te ruilen, ze ervaringen hebben met deze WAP. Mijn Zyxel T50 was volgens hen ook aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ralfvkempen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.
Voor de duidelijkheid. Dit heeft 3 jaar zonder problemen gewerkt, tot afgelopen maandag. Er was dus geen sprake van een switching loop. De reden dat ik in eerste instantie dacht aan een kapotte switch was omdat direct op de router het wel werkte maar via de (eerste \) switch niet. Later kwam ik er pas achter dat het wel werkte als er maar 1 apparaat in de switch geplugd zat.

Wellicht heb ik de boosdoener te pakken. Waar het nu op lijkt is dat het oude Wifi Access point Zyxel WAP 6807 het conflict veroorzaakte. Geen idee wat die doet, maar die zou toch geen DHCP conflciten kunnen veroorzaken?

Ik snap ook niet waarom deze zonder reden het niet meer zou doen, maar ik denk dat, aangezien medewerker 4 van Ziggo héél snel was met het voorstellen om de router en het WAP om te ruilen, ze ervaringen hebben met deze WAP. Mijn Zyxel T50 was volgens hen ook aan vervanging toe.
Wat gebeurt er als je je PC een fixed IP geeft in het subnet van je router met als gw je router IP?

Welk IP adres krijg je als je directly connected bent op de router of als enige device op de switch?

Wat is het resultaat van ipconfig /all op het moment dat het *NIET* werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
Lord_Dain schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Wat gebeurt er als je je PC een fixed IP geeft in de range van je router?
Goede sugggestie. Dat heb ik gisteravond gedaan maar dat leek niet te werken voor mijn PC. Dit staat nu nog wel aan, maar ook mijn latops die geen fixedIP krijgen lijken nu te werken. fingers crossed dat het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ralfvkempen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Goede sugggestie. Dat heb ik gisteravond gedaan maar dat leek niet te werken voor mijn PC. Dit staat nu nog wel aan, maar ook mijn latops die geen fixedIP krijgen lijken nu te werken. fingers crossed dat het blijft werken.
Okee, want de issues die je beschrijft kunnen uit meerdere oorzaken voortkomen. Eerste gedachte was dat je Zyxel in een bridge achtige stand is geschakeld waardoor je maar 1 IP krijgt (het 'WAN' IP) op maar 1 device.

2e gedachte is dat je DHCP server gewoon stuk is of uit staat en dat bij het verlopen van leases apparaten 'tegelijk' hun IP adres kwijt raken..

2e DHCP server op netwerk kan maar is niet logisch want dan zou het bij 1 apparaat wel en een ander niet werken. Maar het is evt. een mogelijkheid, stel dat het WAP (AP) opeens voor DHCP server speelt in plaats voor 'dom' access point door dat deze een factory reset heeft gehad bv. en in router mode is opgestart en als DHCP/gateway speelt voor al je netwerk verkeer. Wat ik dus als minst waarschijnlijk acht.

Als je antwoord geeft op de bovengestelde vragen dan denk ik dat je een eind in de richting van de mogelijke oorzaak (en hopelijk oplossing) komt.. :)

ALU hoedje modus : Er was een issue bij Odido in regio Zwolle (woon je daar in de buurt) en ze hebben dat gisteravond gefixt.. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56
Barre73 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Een budget provider is naar mijn mening een provider die zich vooral richt op de (lage) prijs richting de consument. Dat moet ergens vandaan komen en in het geval van Odido is dat de ondersteunende diensten waaronder klantenservice en dergelijke. Dus in dat geval is het wel degelijk een budgetprovider lijkt mij.

Overigens heeft Odido alleen eigen glas in de grond in de vorm van een backbone netwerk (zakelijk glas) en dat hebben ze verkregen bij overname van Tele2 toen het nog T-Mobile was (en van Deutsche Telekom). Ze hebben geen eigen FttH want dat is allemaal aangelegd door en in eigendom van andere partijen.
Dus ze investeren niet zelf in de aanleg van glas.
Odido ligt qua prijs in lijn met KPN en VodafoneZiggo. Zelfs iets duurder in sommige gevallen.

Alleen Klik&Klaar zou je als ‘budget’-dienst kunnen aanmerken.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Overigens, "het heeft x jaar gewerkt" is een aanname, het is een kulargument dat je zoektocht naar het probleem onnodig tegenwerkt. Blijkbaar is het inderdaad je accesspoint dat dhcp is gaan spelen, ondanks dat die er al x jaar zit. Monteurs en callcenters van providers worden dus horendol van dit soort zaken terwijl het echt niet de schuld van de provider is. Even aan denken als zo'n probleem nog eens terug keert :) .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• j-anoniem
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 09:41
GL.INET ROUTER INSTELLINGEN ODIDO:

Werkende Odido glasvezel via Gl.iNet Router (met VPN optie) instellingen. In dit geval een GL.iNet GL-AX1800 (Flint), maar zal met andere modellen van dit merk ongeveer hetzelfde zijn. Plaats het hier zodat eventuele klanten met router van dit merk dit kunnen vinden via internet search.

In router instellingen ga naar advanced settings (Luci) en login.

Hier moet een nieuw device aangemaakt worden via Network=>Interfaces=>tabblad Devices=>Add Device met volgende instellingen:

-Device type - VLAN 802.1q
-Base device - eth0
-VLAN id (in geval van Odido) - 300
-Device Name (in geval van Odido) - eth0.300
-MTU - 1500
-MAC Address (from ISP provided router): staat op etiket op de doos en etiket aan onderkant Zyxel router.
-opslaan en sluiten

Daarna in WAN settings (via Network=>Interfaces=>WAN edit) DHCP en die nw toegevoegde device eth0.300 kiezen, klik apply and save.

Dan tenslotte reboot router.

Internet met Wireguard VPN is hier even snel als zonder VPN met deze router op mijn 400/400 abbo met NordVPN en ProtonVPN Plus. Maar 400/400 werd nogthans nooit gehaald. Snelheid zit hier gemiddeld rond 340/240.Met de Zyxel T56 was snelheid trouwens gemiddeld 40 Mbit/s lager rond 300/200. In deze buurt ligt glasvezel er pas enkele maanden, hopelijk verbetert snelheid nog.

TOEVOEGING: Vrijdagavond was download snelheid net boven de 400 Mbit/s, upload rond 290. Mogelijk omdat dan bedrijven gesloten zijn dus minder druk op Odido netwerk? Toch wel belangrijk te melden misschien, dus bij deze.

[ Voor 7% gewijzigd door j-anoniem op 22-03-2025 09:41 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
Andros schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:03:
Overigens, "het heeft x jaar gewerkt" is een aanname, het is een kulargument dat je zoektocht naar het probleem onnodig tegenwerkt. Blijkbaar is het inderdaad je accesspoint dat dhcp is gaan spelen, ondanks dat die er al x jaar zit. Monteurs en callcenters van providers worden dus horendol van dit soort zaken terwijl het echt niet de schuld van de provider is. Even aan denken als zo'n probleem nog eens terug keert :) .
Ik ga mee met je verhaal, als ik iemand zou zijn geweest die vanalles tweakte en gekke dingen deed met mijn netwerk. De router en het accesspoint is zijn ooit door Odido geïnstalleerd en het door hen geïnstalleerde netwerk fungeert ineens niet meer terwijl ik maandelijks een bedrag stort voor een werkende service. Waarom mag ik hen dan niet bellen als het niet meer werkt? Zeker als het ook nog eens hun accespoint is (waarvoor ik huur betaal) dat niet blijkt te werken.

Als mijn leaseauto niet meer werkt hoef ik het toch ook niet zelf uit te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
Je mag hen bellen voor hulp, uiteraard moet je dat doen, daar zijn ze voor. Alleen in plaats van de hulp aan te nemen en mee te werken met een simpele troubleshoot kom je met de aanname "het heeft x jaar gewerkt". Ik heb meer dan genoeg van dergelijke gesprekken meegemaakt, ook was het uit eerdere posts niet duidelijk welke apparatuur van Odido en welke van jezelf was, je had immers op eigen initiatief al een switch vervangen.

Als je hetzelfde voor hebt met een leaseauto waar je zelf een ander type bougie en brandstofpomp in heb gemonteerd ga je van de leasemaatschappij ook vragen krijgen als je het ding aan meldt voor herstel met zo'n opmerking. Alleen gebeurt dat met leasewagens nooit en plaatsen veel mensen slecht geconfigureerde netwerkapparatuur in hun huis. De provider krijgt dan meteen de schuld als iets niet naar behoren werkt en dat blijf ik raar vinden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:42

westergas

rikkie_pc

Gaat lekker met Odido. Eerst was mijn upload snelheid 2 maanden niet in orde, nu kan al al vanaf donderdag geen TV en een haperende verbinding. Schijnt een bekende storing te zijn in mijn woonplaats.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-09 11:54
Odido is wel lekker bezig... Mij aansluiten duurt nu al 120 dagen, en we zijn amper een steek verder. En dan gaat het niet eens om een nieuwe kabel leggen oid, maar om een bestaande ODF aansluiting...

Het is oprecht een grote bende daar. Klantenservice zit vast aan 'procedures', maar volgt vervolgens hun eigen procedures verkeerd waardoor tickets niet daadwerkelijk naar de aannemers worden verstuurd, met als gevolg weer een paar maanden vertraging. Vervolgens werken ze met een keten van aannemers waarbij de aannemer die uiteindelijk fysiek het werk moet leveren simpelweg de telefoon niet (meer) opneemt. En omdat elk proces binnen Odido is gebouwd enkel en alleen op de 'happy flow' en ze er nergens rekening mee houden dat er ook wel eens iets mis kan gaan, weet men nu niet meer wat ze moeten doen behalve afwachten en hopen dat het probleem vanzelf over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Kakaisan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:16:
Odido is wel lekker bezig... Mij aansluiten duurt nu al 120 dagen, en we zijn amper een steek verder. En dan gaat het niet eens om een nieuwe kabel leggen oid, maar om een bestaande ODF aansluiting...
Het omgekeerde kan ook, mijn opzegging loopt inmiddels 132 dagen.

Aangezien ik sinds 19-12-2024 een aansluiting bij KPN heb en er geen abonnementskosten meer in rekening worden gebracht boeit mij dat verder niet. Ik wacht rustig af of ze hun router geretourneerd willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Laatst online: 15-09 17:41

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Zijn er hier Odido Glasvezel 2G gebruikers met een T-56 modem die een eigen accesspoint hebben aangesloten?

Ik ga namelijk zelf mijn TP-Link Archer AXE75 die als accesspoint achter mijn T-56 aangesloten heeft gezeten vervangen door een TP-LINK BE550.

De BE550 is nu flink afgesprijsd bij Jeff Bezos voor minder dan 200 euro. Dus ik heb maar toch gekocht voor deze prijs.

Zo heb ik straks 2.5G LAN poorten en Wi-Fi 7. Ik liep er al een tijdje mee dat ik niet de volledige bandbreedte heb kunnen gebruiken over een ethernet kabel. Hopelijk gaat dat straks wel lukken. Zijn er anderen die dezelfde combinatie gebruiken?

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Ram-G-maN Waarom huur je niet gewoon een wifi punt voor 2,50 per maand. Dat duurt meer dan 6 jaar voordat je die je koopt terug hebt verdient. En door de huur constructie krijg je een nieuwe als deze kapot gaat of aan vervanging toe is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:08

DON PAPA

Tweaker-fan

Ram-G-maN schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:37:
Zijn er hier Odido Glasvezel 2G gebruikers met een T-56 modem die een eigen accesspoint hebben aangesloten?

Ik ga namelijk zelf mijn TP-Link Archer AXE75 die als accesspoint achter mijn T-56 aangesloten heeft gezeten vervangen door een TP-LINK BE550.
Waarom niet gewoon de T-56 er helemaal tussen uit, en alleen de BE550 als router? Ik heb zelf de BE800 als router rechtstreeks op de ONT zitten, en was eerst nog van plan om later een BE550 op de tweede verdieping er bij te zetten, maar ik heb met deze BE800 al door het hele huis een 100% WiFi signaal dat dit niet meer nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door DON PAPA op 25-03-2025 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:43:
Net even gebeld met de klantenservice van Odido om het abonnement (50Mbit/s) bij de Scouting te verlengen (we hebben nog 3 maanden te gaan) en ik kreeg de volgende aanbieding:
- Momenteel betalen we €33,54 - €5,- = €28,54

Dit zou worden:
- Eerste 8 maanden €25,- en daarna 4 maanden €27,50. Kortom de inflatie gaat er vanaf en ik krijg dus 8 maanden lang €2,50 korting. Vond dat nog geen super aanbieding, dus bel binnenkort denk ik nog een keer. Al kreeg ik dus, in tegenstelling tot sommige andere hier, wel 8 maanden korting i.p.v. 4.

In vergelijking, in juni 2024 heb ik het abonnement ook verlengt en toen kreeg ik 8 maanden lang 10 euro korting (€17,50) en daarna 4 maanden de volle prijs van €27,50. (inmiddels dus €28,54 geworden door inflatie)
Zojuist nog een keer gebeld, deze bovenstaande aanbieding was voor een twee jarig contract. Met éénjarig krijg je 4 maanden korting. Nu toch maar afgesloten, veel goedkoper gaat het denk ik toch niet meer worden. Dan is in ieder geval ook de inflatie eraf.

En de medewerkster was zo vriendelijk om ook even te noemen dat ik 25 november weer mag bellen voor korting.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 25-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Laatst online: 15-09 17:41

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

DON PAPA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Waarom niet gewoon de T-56 er helemaal tussen uit, en alleen de BE550 als router? Ik heb zelf de BE800 als router rechtstreeks op de ONT zitten
Heb jij de BE800 voorzien van een SFP+ module en met een Ethernet-kabel verbonden met de Huawei ONT? Of de WAN ethernet poort van de BE800 gebruikt?

Ik heb helaas de situatie dat ik mijn gehorige NAS in de meterkast wil hebben en er loopt slechts één CAT7 kabel van mijn meterkast naar het midden van mijn woning waar ik de BE550 wil plaatsen voor optimaal Wi-Fi bereik en de te aansluiten ethernet aansluitingen. Als ik bijvoorbeeld de BE550 rechtstreeks op mijn ONT wil aansluiten moet ik dus nog een extra ethernetkabel trekken naar mijn meterkast zodat ik mijn NAS in de meterkast kan behouden. Die luxe heb ik helaas niet omdat mijn CAT7 installatiekabel te dik is in mijn in gewapend beton gestortte PVC-leidingen.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:08

DON PAPA

Tweaker-fan

Ram-G-maN schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:31:
[...]
Heb jij de BE800 voorzien van een SFP+ module en met een Ethernet-kabel verbonden met de Huawei ONT? Of de WAN ethernet poort van de BE800 gebruikt?
WAN poort van de BE800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sinds gister maak ik gebruik van Odido glasvezel over het netwerk van Delta.
Tot nu toe erg tevreden. We hebben ervoor gekozen geen dedicated tv box te nemen, maar de Odido app te gebruiken op de Nvidia Shield 2019 Pro.

Nu werkt de afstandsbediening niet helemaal lekker. Zo moet ik eerst het pijltje naar beneden indrukken alvorens ik het pijltje omhoog (of omlaag) kan gebruiken om te zappen tussen zenders. Daarnaast moet ik ook de zender bevestigen door op OK te drukken (al weet ik niet of dit aan te passen is).

Iemand hier ervaring mee? Misschien dat een aftermarket afstandsbediening voor de shield dit op lost, iemand enig idee?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Monteur is vandaag geweest om odido glasvezel aan te sluiten. Ik ga aan dat ik mijn eigen router liever wou gebruiken. Hij zij dat het geen probleem was om de router te wisselen voor mijn eigen 30 min nadat het odido modem er op had gezeten. Super slim bedacht want dan is hij al weer vertrokken. Maar evengoed netjes gewacht en daarna de kabel over gezet maar natuurlijk gaf dit gelijk problemen. Na een gesprek met Odido klanten service kreeg ik te horen dat mijn eigen router wel kan maar dat het mac wel bij hun bekend moet zijn en dat opvoeren zou een dag duren.

Uit pure wanhoop om mijn soort van originele setup weer werkend te krijgen probeer ik nu het internet binnen te laten komen op mijn wifi zen pro et12 router met het odido modem ertussen. Maar vreemd genoeg wil het modem geen IP uitdelen aan mijn router. Ik loop al uren te rommelen maar zonder succes.

Het iemand zoiets al dit al werkend gekregen zo ja, hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
spawn666 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:14:
Monteur is vandaag geweest om odido glasvezel aan te sluiten. Ik ga aan dat ik mijn eigen router liever wou gebruiken. Hij zij dat het geen probleem was om de router te wisselen voor mijn eigen 30 min nadat het odido modem er op had gezeten. Super slim bedacht want dan is hij al weer vertrokken. Maar evengoed netjes gewacht en daarna de kabel over gezet maar natuurlijk gaf dit gelijk problemen. Na een gesprek met Odido klanten service kreeg ik te horen dat mijn eigen router wel kan maar dat het mac wel bij hun bekend moet zijn en dat opvoeren zou een dag duren.

Uit pure wanhoop om mijn soort van originele setup weer werkend te krijgen probeer ik nu het internet binnen te laten komen op mijn wifi zen pro et12 router met het odido modem ertussen. Maar vreemd genoeg wil het modem geen IP uitdelen aan mijn router. Ik loop al uren te rommelen maar zonder succes.

Ik zou eerst ff terug naar de basics, gewoon de Odido apparatuur aansluiten en zorgen dat je daarmee internet hebt. Dan even je goed inlezen wat de diverse opties zijn om met eigen router te gaan werken. Dit kan rechtstreeks op de glasvezel of nog wel met de ONT die Odido heeft geleverd. Als je direct op glas wil is het ook mogelijk om 't MAC adres van Odido ONT te klonen en kan je indien gewenst/noodzakelijk eenvoudig wisselen tussen Odido ONT en eigen apparatuur. Maar 't is zaak om je hier even in te verdiepen, zomaar wat prutsen gaan niet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Na een gesprek met Odido klanten service kreeg ik te horen dat mijn eigen router wel kan maar dat het mac wel bij hun bekend moet zijn en dat opvoeren zou een dag duren.
1 tip. Voor zoiets (en andere dingen) moet je absoluut niet bij de helpdesk zijn. Die zijn zo onkundig als wat. Wil je wat gedaan krijgen (ook met Odido zelf) moet je op de community zijn. Die kunnen je veel beter helpen en de moderators kunnen zelfs in de systemen van Odido.

Wat betreft je eigen router... die kun je gewoon rechtstreeks aan je ONT/glasvezelbox hangen. Je moet daarna echter wel VLAN 300 instellen voor de WAN poort. Daarna heb je direct internet.

Alleen als je ook je ONT wil vervangen voor een SFP module (dus dat je nog maar 1 kastje hebt en glasvezel rechtstreeks in je router gaat) moet je je SFP module laten registreren. Dat kunnen ze op de community ook.

PS. Mocht je VLAN voor de WAN poort niet kunnen vinden op jouw router (wat kan omdat die ET12 router volgende mij niet direct VLAN ondersteund dacht ik) dan kun je ook nog bij IPTV VLAN 300 invullen. Dit werd vroeger voor TV gebruikt maar kan dus ook gebruikt worden voor internet.

[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 26-03-2025 06:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Tuurlijk is hij weg voordat je je eigen router plaatst. Odido is niet verantwoordelijk of aansprakelijk vanaf het moment dat je niet langer hun apparatuur gebruikt. Dat is zo bij alle providers en staat ook in de voorwaarden :)

Ook is het normaal dat alleen je router eraan hangen en hopen dat ‘t werkt niet de juiste aanpak, je moet wel de juiste informatie in je router programmeren. Als je alleen de ONT gebruikt zul je ook het juiste VLAN in moeten stellen en bij zelfs een eigen ONT een compatibele transceiver kopen en afhankelijk van GPON of XGSPON MAC klonen of registreren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
rvk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:02:
[...]

1 tip. Voor zoiets (en andere dingen) moet je absoluut niet bij de helpdesk zijn. Die zijn zo onkundig als wat. Wil je wat gedaan krijgen (ook met Odido zelf) moet je op de community zijn. Die kunnen je veel beter helpen en de moderators kunnen zelfs in de systemen van Odido.
Helpdesk is kundig genoeg, ze gaan je alleen niet helpen met zaken die ze niet ondersteunen, daar zijn ze immers niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Om dit nog even af te sluiten; Ik had al lage verwachtingen gezien de 4 tientjes korting welke hier aangehaald werden, maar ik heb uberhaupt nog geen respons gekregen.

Gezien m'n contract strak over een maand afloopt:
Fijn dat je kiest voor het supersnelle internet van DELTA 🎉. We gaan direct voor je aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:34:
Om dit nog even af te sluiten; Ik had al lage verwachtingen gezien de 4 tientjes korting welke hier aangehaald werden, maar ik heb uberhaupt nog geen respons gekregen.
Jij had het via de chat / formulier gedaan toch? Bellen werkt sneller / wel (niet dat de aanbiedingen nou zo geweldig zijn, maar toch)
Pagina: 1 ... 106 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen