@
aloft De internet netwerkstructuur van jou is precies vergelijkbaar als die bij mij.
Datgene wat @
Jay-v hiervoor schrijft klopt precies. Maar uiteraard wel even checken bij Odido, als de webpagina's zelf van Odido daar niet consistent mee zijn met de maximale internet snelheid
op jouw adres.
Half januari 2025 ben ik overgegaan naar Odido. Alleen zij bieden hier in mijn regio internet tot 8 Gb.
Geen andere provider. Niet dat ik een 8 Gb abonnement heb afgesloten. Alleen 1 Gb.
Bij het opleveren van de verbinding in de wijkkast, is de actieve ader van mijn "oranje" glasvezelverbinding, gepatcht met apparatuur van Odido. (Die oranje glasvezel heeft in de kern feitelijk twee aparte glasvezel aders, waar er maar eentje van wordt gebruikt).
Bij mij thuis is de 1 Gb ONT (wit NT-kastje) van de 1e
actieve ader van mijn glasvezel aansluiting, verplaatst naar de
inactieve 2e glasvezel aansluiting van het glasvezel aansluitpunt.
(Die oranje glasvezel is indertijd aangelegd door "Reggefiber" en inmiddels voor 100% eigenaar van KPN).
De witte "deksel" die op de niet actieve "rechterkant" van de 2 glasfiber aders zat van mijn aansluiting.
En niet meer dan een stof afdichting betreft voor het eindpunt van die niet actieve glasvezel ader.
Is verplaatst naar de actieve" linkerkant", waarbij in die deksel zelf een 1 meter lange dunne gele patchkabel op het eindpunt van de wel actieve glasfiber ader is gekoppeld.
Het andere eindpunt van die dunne gele patchkabel, is gekoppeld met een
10 Gb XGS-PON - ONT.
(Een separaat kastje, en geen onderdeel meer van het glasvezel eindpunt, zoals eerder het "NT-kastje").
De netwerk infrastructuur zelf tussen wijkkast en mijn thuis adres is daarmee naar 10 Gb gegaan.
De enkele ethernet poort van dat
10 Gb XGS-PON kastje, is ook
10 Gb.
Odido heeft voor mijn 1 Gb abonnement een ZyXEL T56 router geleverd,
met zowel een 2.5 Gb WAN poort, als één 2.5 Gb LAN poort.
(Kan dus ook gebruikt worden voor Odido 2 Gb abonnementen, als ik daartoe zou besluiten).
Meer informatie van de aansluiting zelf van mijn situatie, inclusief fotootjes van die patch in zo'n dekseltje
en speedtest resultaten met de ZyXEL T56 router Je zult je verbazen over resultaten van een 1 Gb abo.
(Wel met de opmerking erbij, dat mijn router redelijk centraal in mijn woonkamer is geplaatst,
en niet in een "uithoek" aanwezige meterkast van mijn woning):
https://www.synology-foru...dido/msg333482/#msg333482
-
[
Voor 11% gewijzigd door
Babylonier op 31-03-2025 13:45
]