Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 14:57
Ook ik mag me hier melden. Ik krijg op 31 maart de sleutels van mijn eerste woning en heb 3 weken geleden Odido afgesloten, daarbij direct een beginnersfout gemaakt want het contract start op 31 maart maar ik verwacht eerst nog 3 weken te moeten klussen, ach.

Nu komt de Odido monteur 4 april langs, dus heb ik de doos met spullen ook al ontvangen. Hier zit de Zyxel modem in, maar ik vraag me het volgende af:

Ik heb al mijn Unifi apparatuur al aangeschaft en zal gebruik maken van een Cloud Gateway Max. Nu lees ik dat de Zyxel modem er tussenuit gehaald kan worden d.m.v. het gebruik van VLAN ID 300. Kan ik dit direct aan de monteur vragen wanneer hij volgende week langskomt? Of heb ik het Zyxel modem nog wel nodig voor mijn setup?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
wErudite schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:04:
Ik heb al mijn Unifi apparatuur al aangeschaft en zal gebruik maken van een Cloud Gateway Max. Nu lees ik dat de Zyxel modem er tussenuit gehaald kan worden d.m.v. het gebruik van VLAN ID 300. Kan ik dit direct aan de monteur vragen wanneer hij volgende week langskomt?
Vragen mag altijd, maar hij zal de Zyxel altijd aansluiten en de kans is groot dat hij daarna naar de volgende klant gaat.
Of heb ik het Zyxel modem nog wel nodig voor mijn setup?
Nee hoor, dat kan je direct aansluiten, zie ook: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 26-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:23

D4NG3R

kiwi

:)

rens-br schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Jij had het via de chat / formulier gedaan toch? Bellen werkt sneller / wel (niet dat de aanbiedingen nou zo geweldig zijn, maar toch)
Het feit dat ik er zelf achteraan moet vangen vind ik al een flinke afknapper, laat staan dat ik daar onder werktijd tijd voor moet maken.

Maar nee, de korting welke een nieuwe klant zou krijgen had ik toch niet ontvangen, en is sowieso al kleiner dan wat ik bij Delta krijg. 500Mb/s i.p.v. 400Mb/s is daarbij ook leuk meegenomen. :)

Desalniettemin, en voor het volledige plaatje; Tevreden klant geweest afgelopen jaar. Op de vraag over korting bij verlengen na 0x contact op hoeven nemen met de klantenservice omdat er problemen waren. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 26-03-2025 13:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Het feit dat ik er zelf achteraan moet vangen vind ik al een flinke afknapper, laat staan dat ik daar onder werktijd tijd voor moet maken.
Mee eens hoor. Aan de andere kant, een provider zou wel gek zijn om alle klanten te bellen of ze korting willen krijgen, als 99% van die klanten gewoon blijven zitten waar ze zitten, ook al worden ze niet gebeld.

Dat wij Tweakers nu altijd het onderste uit de kan willen halen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:29
Andros schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:26:
[...]

Helpdesk is kundig genoeg, ze gaan je alleen niet helpen met zaken die ze niet ondersteunen, daar zijn ze immers niet voor.
Mijn ervaring is anders. Zodra je al belt over iets wat niet in de 'happy flow' past, zelfs al is het iets redelijk standaards zoals een foute factuur, een garantie geval oid., dan loop je ook bij de helpdesk al snel tegen problemen aan. Mocht je toevallig een medewerker met kennis van zaken treffen dan komt het wel goed, maar mijn ervaring is dat die schaars zijn. Vaker krijg je te maken met foutieve informatie, beloftes die men niet waarmaakt en afspraken die men niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 15:41
Ik heb zojuist met Odido gebeld om mijn Zaram ONT te laten registreren en er is mij verteld dat ze dat niet doen, omdat het een is die bij KPN werkt. Vind het een vreemde redenering, voor zover ik kan zien zijn er hier meerdere tweakers die deze ONT bij Odido gebruiken. Heeft iemand anders hier ook zo ervaring mee gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:11
@Chicane Het is jammer dat dit zo moet zijn, maar dit werkt beter als je dat via het forum van Odido regelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Chicane schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:47:
Ik heb zojuist met Odido gebeld om mijn Zaram ONT te laten registreren en er is mij verteld dat ze dat niet doen, omdat het een is die bij KPN werkt. Vind het een vreemde redenering, voor zover ik kan zien zijn er hier meerdere tweakers die deze ONT bij Odido gebruiken. Heeft iemand anders hier ook zo ervaring mee gehad?
Is clonen van het ID een optie in die Zaram? Dan heb je de support niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:20
Chicane schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:47:
Ik had zojuist ook even gebeld om mijn Zaram registratie weer ongedaan te maken, omdat sinds ik de Zaram had aangesloten met een 8Gbit/s abonnement, de upload hooguit 1500 Mbps was na activatie en ik werd netjes doorverbonden met iemand van de technische dienst die voor mij de ONT registratie aanpaste. Denk dus een kwestie van wie je te spreken krijgt. De Zaram activatie heb ik via X/Twitter geregeld, dat was ook zo geregeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook ik mag me hier melden. Ik krijg op 31 maart de sleutels van mijn eerste woning en heb 3 weken geleden Odido afgesloten, daarbij direct een beginnersfout gemaakt want het contract start op 31 maart maar ik verwacht eerst nog 3 weken te moeten klussen, ach.

Nu komt de Odido monteur 4 april langs, dus heb ik de doos met spullen ook al ontvangen. Hier zit de Zyxel modem in, maar ik vraag me het volgende af:

Ik heb al mijn Unifi apparatuur al aangeschaft en zal gebruik maken van een Cloud Gateway Max. Nu lees ik dat de Zyxel modem er tussenuit gehaald kan worden d.m.v. het gebruik van VLAN ID 300. Kan ik dit direct aan de monteur vragen wanneer hij volgende week langskomt? Of heb ik het Zyxel modem nog wel nodig voor mijn setup?
Heb zelf ook een UCG Max. Werkt met alleen VLAN300 op WAN volledig probleemloos, net zoals alle andere Unifi routers :) (en ook andere merken natuurlijk, mits ze vlan’s ondersteunen)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

miicker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:34:
Sinds gister maak ik gebruik van Odido glasvezel over het netwerk van Delta.
Tot nu toe erg tevreden. We hebben ervoor gekozen geen dedicated tv box te nemen, maar de Odido app te gebruiken op de Nvidia Shield 2019 Pro.

Nu werkt de afstandsbediening niet helemaal lekker. Zo moet ik eerst het pijltje naar beneden indrukken alvorens ik het pijltje omhoog (of omlaag) kan gebruiken om te zappen tussen zenders. Daarnaast moet ik ook de zender bevestigen door op OK te drukken (al weet ik niet of dit aan te passen is).

Iemand hier ervaring mee? Misschien dat een aftermarket afstandsbediening voor de shield dit op lost, iemand enig idee?
Ik zou eerst kijken naar de HDMI op o.a. je TV. Werken andere App's wel goed met die afstandbediening en dezelfde acties? Probeer het met de afstandbediening van je TV (HDMI-CEC).
Zie:
https://qnected.nl/advies/wat-is-hdmi-cec/

[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 26-03-2025 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 15:41
Bedankt voor de reacties guys.

Ik heb het via het forum van Odido geprobeerd en daar werd ik gebeld om de registratie on the spot te doen, wat ik erg netjes vond. Omdat ik begin april overstap naar KPN, zijn er een aantal opties geblokkeerd in het systeem, wat de registratie niet mogelijk maakt. Jammer, maar so be in. Over een ruime week probeer ik het wel opnieuw maar dan bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb begin middag Odido gebeld omdat mijn 1-jarig contract afloopt (10 mnd glasvezel internet + TV voor 30 euro pm & daarna 47,50 euro pm) m.i.v. 6-juni 2025. Ze bieden 4 maanden 10 euro korting op de 100mb+TV prijs bij een nieuw 1-jarig contract.
2 a 4 keer per dag blijft er een "freeze" (2-4 sec.) van het TV beeld optreden bij 2 a 4 uur kijken via 4K Google Chromecast Google TV dongle met rechtstreekste ethernetkabel aansluiting van de Dongle (via de officiële stroomadapter met ethernet aansluiting van Google) op de Zyxel T56 router die Odido levert.
Ook zeggen tegen Odido dat ik overstap naar Ziggo 1jr vast 9mnd 26,75 euro pm Internet+TV(met "next mini" set-up kastje) + 12 maanden gratis Disney+ premium, HELPT NIET voor een beter Odido glasvezel verleng aanbod.
Ziggo heeft inmiddels de aanbieding verlaagt naar 1jr vast 6 mnd 26,75 euro pm etc. Via een linkje van "van aanbieding.nl" werkt de 9 mnd Ziggo voordeelprijs nog steeds (werkt jammer genoeg niet via CashbackXL):
https://www.aanbieding.nl...0-korting-bij-12-maanden/

Dus na 1 jaartje Odido glasvezel+TV ben ik voor het geld (korting), wegens slechte Odido-TV en gratis Disney+ premium weer terug bij Ziggo. Na een jaar kijk ik wel wie mij dan weer een goede aanbieding doet.

pm = per maand

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 28-03-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:35

Meestal wel verstandig om de Zyxel toch even een uurtje aangesloten te laten, om er (mede) voor te zorgen dat het een en ander in de administratieve systemen verwerkt wordt. Daarna lekker de UCG aansluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:36
Flamesz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Net een heel frustrerend gesprek gehad met Odido wat wel het verschil verklaart dat jij opmerkt tussen wat mij verteld werd en wat op het Odido forum werd gepost.

Ik werd gebeld om mij een update te geven, die vooral overeenkwam met wat jij aangaf. Toen ik vroeg hoe het zat met wat ze me de vorige keer zeiden gaven ze aan dat ik en die collega van toen verkeerd geïnformeerd zijn geweest.
Het is onjuist dat de lijst niet meer wordt afgewerkt en ONTs niet meer worden vervangen, dit gaat gewoon weer verder zodra er weer voorraad is.
Het was ook onjuist dat de uitrol van de software update voor de ONTs toen al begon. Ze konden mij nu niets toezeggen over wanneer ze klaar zouden zijn of zelfs beginnen met de uitrol. Enige wat ze zei was dat ze eind deze maand meer zullen weten.
Ik heb het niet expliciet bevestigd gehad, maar het lijkt er dus op dat ze ONT's vervangen zolang die software update er nog niet is, maar dat je niet beide nodig hebt. Met nieuwe ONT of nieuwe software ben je er, en ze gaan niet beiden doen op een enkele aansluiting.

Toen ik vroeg hoe mijn status op de lijst was, gezien ze eerder zeiden dat ze de verwachting hadden mijn ONT eind januari te vervangen. Het antwoord hierop was dat ik was overgeslagen op de lijst...
Blijkbaar hadden ze gezien dat ik op 18 december een monteur hiervoor binnen heb gehad. Zoals ik toen ook hier heb aangegeven, waarbij deze zonder ONT kwam en zonder werkzaamheden te hebben verricht weer is vertrokken.
Hierdoor dachten ze blijkbaar bij het inplannen dat het bij mij niet meer nodig is. :(
Daardoor sta ik nu blijkbaar bovenaan, maar ik heb geen idee wanneer de volgende lading ONT's er is en er weer afspraken gepland gaan worden, of dat ze me dan niet overslaan omdat ze dachten al veel verder op de lijst te zijn ofzo...
Deze maand elke week gebeld met Odido. Eerste week (6 maart) gaven ze aan dat de software update uitrol gepland rol stond voor de volgende week, en dat ik m waarschijnlijk die vrijdag eind van de week wel binnen zou moeten hebben.

Die opvolgende vrijdag de 14e belden ze mij om te vragen of ik al verbetering merkte. Ze konden me echter niet bevestigen of de software update al bij mij afgerond was. Ik gaf aan dat ik niet kon zeggen of het echt beter was, dus ze zouden een week later het nog eens vragen.

Zaterdag de 22e belden ze weer. Of het al verbeterd was was mij nog onduidelijk, ik dacht dat ik het nog probleem wel gemerkt had, maar was weinig thuis / op internet geweest tijdens de probleemtijden, dus wilde nog niet bevestigen, positief of negatief.

Vandaag weer gebeld. Plotseling met een medewerker die me precies de minuut kon vertellen dat ik de update heb gekregen. Zou blijkbaar vrijdag de 21e zijn geweest, wat de vorige telefoontjes die zij initieerden praktisch nutteloos maakte. Bellen over een update die nog moet komen, of nog geen dag geïnstalleerd is.
Ik heb iig bevestigd die week geen last te hebben gehad, wat het voor hen heeft afgerond. Mijn vraag over compensatie waren ze voor met te zeggen dat ze voor 3 maanden 50% van mijn maandbedrag retourneren. Heb het probleem 4 maanden geleden gemeld, en waarschijnlijk al sinds mijn overstap bijna 6 maanden geleden, maar had geen zin verder in discussie te gaan dus heb dat geaccepteerd.

Volgens mijn belgeschiedenis voor dit probleem zo'n 16x gebeld met de klantenservice, plus nog een keer of 2 een nutteloos gesprek met de guidion helpdesk, en een monteur die met verkeerde opdracht is langs gestuurd.
Nu de vraag of ik na mijn jaarcontract rennend vertrek, of het risico dat een overstap weer problemen oplevert juist niet wil nemen. In ieder geval nog een aantal maanden om daar over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Als ik het goed begrijp krijg je een Nokia XS-010X-Q samen met een Zyxel router als je naar Odido gaat?

En werkt die Nokia dan ook met mijn UniFi Cloud Gateway Ultra?

Ik zit er aan te denken om rond juni over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 22:51
Als ik het goed begrijp krijg je een Nokia XS-010X-Q samen met een Zyxel router bij Odido (Delta Fiber netwerk).

Ik zit er aan te denken om rond juni over te stappen van Delta naar Odido.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 18:37
BlazeMuis schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:43:
Als ik het goed begrijp krijg je een Nokia XS-010X-Q samen met een Zyxel router als je naar Odido gaat?

Ik zit er aan te denken om rond juni over te stappen.
Ja dat gaat gewoon werken. Wel even het juiste VLAN voor Odido instellen. Dacht VLAN 300

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Flamesz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Deze maand elke week gebeld met Odido. Eerste week (6 maart) gaven ze aan dat de software update uitrol gepland rol stond voor de volgende week, en dat ik m waarschijnlijk die vrijdag eind van de week wel binnen zou moeten hebben.

Die opvolgende vrijdag de 14e belden ze mij om te vragen of ik al verbetering merkte. Ze konden me echter niet bevestigen of de software update al bij mij afgerond was. Ik gaf aan dat ik niet kon zeggen of het echt beter was, dus ze zouden een week later het nog eens vragen.

Zaterdag de 22e belden ze weer. Of het al verbeterd was was mij nog onduidelijk, ik dacht dat ik het nog probleem wel gemerkt had, maar was weinig thuis / op internet geweest tijdens de probleemtijden, dus wilde nog niet bevestigen, positief of negatief.

Vandaag weer gebeld. Plotseling met een medewerker die me precies de minuut kon vertellen dat ik de update heb gekregen. Zou blijkbaar vrijdag de 21e zijn geweest, wat de vorige telefoontjes die zij initieerden praktisch nutteloos maakte. Bellen over een update die nog moet komen, of nog geen dag geïnstalleerd is.
Ik heb iig bevestigd die week geen last te hebben gehad, wat het voor hen heeft afgerond. Mijn vraag over compensatie waren ze voor met te zeggen dat ze voor 3 maanden 50% van mijn maandbedrag retourneren. Heb het probleem 4 maanden geleden gemeld, en waarschijnlijk al sinds mijn overstap bijna 6 maanden geleden, maar had geen zin verder in discussie te gaan dus heb dat geaccepteerd.

Volgens mijn belgeschiedenis voor dit probleem zo'n 16x gebeld met de klantenservice, plus nog een keer of 2 een nutteloos gesprek met de guidion helpdesk, en een monteur die met verkeerde opdracht is langs gestuurd.
Nu de vraag of ik na mijn jaarcontract rennend vertrek, of het risico dat een overstap weer problemen oplevert juist niet wil nemen. In ieder geval nog een aantal maanden om daar over na te denken.
Nu eerst wat maanden ontspannen en genieten van je stabiele internet 👍

Heb je nog metingen lopen en kan je duiden dat het opgelost is dmv smokeping oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:36
stormfly schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Nu eerst wat maanden ontspannen en genieten van je stabiele internet 👍

Heb je nog metingen lopen en kan je duiden dat het opgelost is dmv smokeping oid?
Heb ik nog niet. Wilde het wel, maar wist niet wat voor software daarvoor nuttig is. Zal dat smokeping eens opzoeken, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-05 10:34
Afhankelijk van waar ik klik op de odido site krijg ik op postcodecheck verschillende maximale snelheden: 8 Gbs of 1 Gbps. 8 Gbps bij de bestelpagina, en 1 Gbs op andere subpagina's.

Er ligt een KPN Netwerk kabel in huis (oranje kabel, wit kastje met KPN logo erop). Als ik bij KPN of bv Freedom check, is m'n maximale snelheid 1 Gbps.

Kan ik rekenen op 2 of 8 Gbps als ik dat abonnement afneem? Of gaat het administratief ergens mis en zal 1 Gbps de hoogste snelheid zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

aloft schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:33:
Afhankelijk van waar ik klik op de odido site krijg ik op postcodecheck verschillende maximale snelheden: 8 Gbs of 1 Gbps. 8 Gbps bij de bestelpagina, en 1 Gbs op andere subpagina's.

Er ligt een KPN Netwerk kabel in huis (oranje kabel, wit kastje met KPN logo erop). Als ik bij KPN of bv Freedom check, is m'n maximale snelheid 1 Gbps.

Kan ik rekenen op 2 of 8 Gbps als ik dat abonnement afneem? Of gaat het administratief ergens mis en zal 1 Gbps de hoogste snelheid zijn ?
Zover bij mij bekend heeft Odido eigen apparatuur in de wijkkast en gaat het over de zelfde kabel. Het maakt dus niet uit wat KPN/Freedom zegt. Wellicht Odido even bellen? Hun klantenservice is goed bereikbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 11:18
@aloft De internet netwerkstructuur van jou is precies vergelijkbaar als die bij mij.
Datgene wat @Jay-v hiervoor schrijft klopt precies. Maar uiteraard wel even checken bij Odido, als de webpagina's zelf van Odido daar niet consistent mee zijn met de maximale internet snelheid op jouw adres.

Half januari 2025 ben ik overgegaan naar Odido. Alleen zij bieden hier in mijn regio internet tot 8 Gb.
Geen andere provider. Niet dat ik een 8 Gb abonnement heb afgesloten. Alleen 1 Gb.

Bij het opleveren van de verbinding in de wijkkast, is de actieve ader van mijn "oranje" glasvezelverbinding, gepatcht met apparatuur van Odido. (Die oranje glasvezel heeft in de kern feitelijk twee aparte glasvezel aders, waar er maar eentje van wordt gebruikt).

Bij mij thuis is de 1 Gb ONT (wit NT-kastje) van de 1e actieve ader van mijn glasvezel aansluiting, verplaatst naar de inactieve 2e glasvezel aansluiting van het glasvezel aansluitpunt.
(Die oranje glasvezel is indertijd aangelegd door "Reggefiber" en inmiddels voor 100% eigenaar van KPN).

De witte "deksel" die op de niet actieve "rechterkant" van de 2 glasfiber aders zat van mijn aansluiting.
En niet meer dan een stof afdichting betreft voor het eindpunt van die niet actieve glasvezel ader.
Is verplaatst naar de actieve" linkerkant", waarbij in die deksel zelf een 1 meter lange dunne gele patchkabel op het eindpunt van de wel actieve glasfiber ader is gekoppeld.

Het andere eindpunt van die dunne gele patchkabel, is gekoppeld met een 10 Gb XGS-PON - ONT.
(Een separaat kastje, en geen onderdeel meer van het glasvezel eindpunt, zoals eerder het "NT-kastje").
De netwerk infrastructuur zelf tussen wijkkast en mijn thuis adres is daarmee naar 10 Gb gegaan.
De enkele ethernet poort van dat 10 Gb XGS-PON kastje, is ook 10 Gb.

Odido heeft voor mijn 1 Gb abonnement een ZyXEL T56 router geleverd,
met zowel een 2.5 Gb WAN poort, als één 2.5 Gb LAN poort.
(Kan dus ook gebruikt worden voor Odido 2 Gb abonnementen, als ik daartoe zou besluiten).

Meer informatie van de aansluiting zelf van mijn situatie, inclusief fotootjes van die patch in zo'n dekseltje
en speedtest resultaten met de ZyXEL T56 router Je zult je verbazen over resultaten van een 1 Gb abo.
(Wel met de opmerking erbij, dat mijn router redelijk centraal in mijn woonkamer is geplaatst,
en niet in een "uithoek" aanwezige meterkast van mijn woning):

https://www.synology-foru...dido/msg333482/#msg333482

-

[ Voor 11% gewijzigd door Babylonier op 31-03-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:13

rvk

Jay-v schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:51:
[...]
Zover bij mij bekend heeft Odido eigen apparatuur in de wijkkast en gaat het over de zelfde kabel. Het maakt dus niet uit wat KPN/Freedom zegt. Wellicht Odido even bellen? Hun klantenservice is goed bereikbaar :)
Dat hebben ze op sommige plaatsen wel. (vooral bij ODF en KPN odf).
Vaak is het abonnement dan ook €5 of €10 goedkoper.
(volgens mij is dat ook de reden van het hele debacle van die Genexis op KPN die zoveel problemen geeft/gaf)
Odido huurt in sommige wijkcentrales bij KPN Netwerk ruimte om eigen apparatuur te plaatsen. Daarnaast huren ze dan ook de fysieke vezel naar je woning toe van KPN Netwerk. Je gaat dus gebruik maken van apparatuur van Odido via de glasvezel kabel van KPN. Dit betekent ook dat er een ander glasvezelkastje komt, als je er nu 1 van KPN hebt zal er een los kastje naast de huidige ergens geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Hoe zijn eigenlijk de ervaringen met de Genexis na de update van 14 maart? Zijn de problemen daarmee eindelijk opgelost?

En @Economics / @Barre73 hebben jullie toevallig nog info over de update? :)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:19
Lrrr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:35:
Hoe zijn eigenlijk de ervaringen met de Genexis na de update van 14 maart? Zijn de problemen daarmee eindelijk opgelost?

We horen niks meer dus dat is positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 17:22
Ik overweeg om van KPN 1GB glasvezel over te stappen op Odido 1GB. Ik heb een N100 mini pc met dedicated OPNsense draaien die rechtstreeks met ethernet op het KPN kastje is aangesloten. Ik vraag me af of de overstap naar de Odido configuratie veel werk is? Ik kan namelijk geen goeie handleiding vinden hiervoor. Voor KPN Glasvezel zijn die beschrijvingen er well. Zijn er nog complicaties te verwachten bij de overgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-05 15:34
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag mijn Zaram laten registreren voor mijn Odido abbonement op het Delta netwerk.

Nu krijg ik alleen nog geen ip adres. De link is ok en ik zie ook activiteit op de kabel. Bij Odido zien ze mijn zaram ook en kunnen ze het eea aan gegevens uitlezen.

Ik heb een paar andere topics gezien waar het nog even duurde voordat er een ip via DHCP beschikbaar kwam (zelfs pas na een hele nacht). Ik vraag mij af hoe andere tweakers dit hebben ervaren? Werkte alles direct na de registratie of duurde dit nog even?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
Luckyluca schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:23:
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag mijn Zaram laten registreren voor mijn Odido abbonement op het Delta netwerk.

Nu krijg ik alleen nog geen ip adres. De link is ok en ik zie ook activiteit op de kabel. Bij Odido zien ze mijn zaram ook en kunnen ze het eea aan gegevens uitlezen.

Ik heb een paar andere topics gezien waar het nog even duurde voordat er een ip via DHCP beschikbaar kwam (zelfs pas na een hele nacht). Ik vraag mij af hoe andere tweakers dit hebben ervaren? Werkte alles direct na de registratie of duurde dit nog even?
Wellicht al gedaan, maar niet geschoten is altijd mis: moet je niet een VLAN Tag zetten voordat je DHCP krijgt ? (VLAN300)

bron: https://community.odido.n...tot-eigen-omgeving-372633

[ Voor 3% gewijzigd door boswandeling op 31-03-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluca
boswandeling schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Wellicht al gedaan, maar niet geschoten is altijd mis: moet je niet een VLAN Tag zetten voordat je DHCP krijgt ? (VLAN300)

bron: https://community.odido.n...tot-eigen-omgeving-372633
Dankjewel voor je reactie.

Ik had dit inderdaad erbij moeten vermelden. Dit klopt en dit heb ik ook zo ingesteld. Overigens ook alle andere instellingen die Odido in dit document aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Villager schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:18:
Ik overweeg om van KPN 1GB glasvezel over te stappen op Odido 1GB. Ik heb een N100 mini pc met dedicated OPNsense draaien die rechtstreeks met ethernet op het KPN kastje is aangesloten. Ik vraag me af of de overstap naar de Odido configuratie veel werk is? Ik kan namelijk geen goeie handleiding vinden hiervoor. Voor KPN Glasvezel zijn die beschrijvingen er well. Zijn er nog complicaties te verwachten bij de overgang?
Ondersteund dat ding vlans aan de Wan zijde? Want dan is het een kwestie van vlan 300 instellen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckyluca
Luckyluca schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Dankjewel voor je reactie.

Ik had dit inderdaad erbij moeten vermelden. Dit klopt en dit heb ik ook zo ingesteld. Overigens ook alle andere instellingen die Odido in dit document aangeeft.
Even een update over dit bericht. Ik heb inmiddels mijn problemen kunnen oplossen. Na een packet capture uit te voeren op mijn SFP module ben ik erachter gekomen dat bij mij het verkeer van Odido over vlan 801 gaat |:( . Nouja, morgen maar eens contact opnemen met Odido wat daar dan weer de reden van kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 17:22
rens-br schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Ondersteund dat ding vlans aan de Wan zijde? Want dan is het een kwestie van vlan 300 instellen en klaar.
Ja dat doet ie. Bij KPN heb ik m op vlan6 voor Internet staan. Als t zo eenvoudig is dan is 't in 10 min. gepiept. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lrrr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:35:

Nope, ik heb daar niet mee te maken in mijn dagelijkse werkzaamheden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aangezien Ziggo sinds een maand echt niet meer aan klantbehoud doet toch eens aan het spieken of het gras groener is bij de buren. Ik heb Odido en KPN als optie, waarbij Odido echt de voordeligste is het eerste jaar.

Ik lees dat de verbinding vooral via ODF stabiel is, helaas ligt dat niet op mijn adres. Ook lees ik mindere ervaringen over de klantenservice. Het is een grote gok om voor Odido te kiezen, ik mag natuurlijk 14 dagen proberen, maar als het daarna allemaal ellende is om op te zeggen en geld terug te krijgen dan pas ik daarvoor.

Hoe zijn de ervaringen daarmee?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 16:57
Beetje suf probleem, ben net verhuist met glas. Nieuw modem aangesloten en weer een nieuwe router. Blijkbaar is mijn lijn niet heel erg stabiel en lijkt er in de nacht ook uit te liggen. Ik ben even opgebleven want kon niks uit het logboek halen van de router, blijkt dat het LOS lampje rood knippert van het modem wat zichzelf na ongeveer 30 minuten oplost.

Iemand bekend met dit fenomeen?

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Nu online
Als je voor de 2e keer oddido glasvezel neemt(zelfde adres) is het toch niet nodig om weer een monteur langs te krijgen om alles online te krijgen?Neem aan plug and play..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:26
feddesman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:34:
Als je voor de 2e keer oddido glasvezel neemt(zelfde adres) is het toch niet nodig om weer een monteur langs te krijgen om alles online te krijgen?Neem aan plug and play..
uit ervaring komen ze alsnog langs. om te checken of de lijn goed is en het juist is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 22:04
feddesman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:34:
Alsje tussendoor KPN hebt gehad dan moeten ze je in de PoP gewoon weer omprikken. Dus er moet een monteur naar de wijk.
(of is dit alweer achterhaald? :9 )

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Nu online
Kodess schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:43:
[...]

Alsje tussendoor KPN hebt gehad dan moeten ze je in de PoP gewoon weer omprikken. Dus er moet een monteur naar de wijk.
(of is dit alweer achterhaald? :9 )
Alleen ziggo tussendoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Nu online
Brentjuh2000 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:39:
[...]

uit ervaring komen ze alsnog langs. om te checken of de lijn goed is en het juist is aangesloten.
Ja kreeg 2x een bericht om afspraak te maken maar dacht dat kan ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
feddesman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:10:
[...]

Ja kreeg 2x een bericht om afspraak te maken maar dacht dat kan ik zelf ook wel.
Doe niet zo eigenwijs. Jij hebt toch geen idee of er iets in de pop gedaan moet worden en degelijke om de lijn actief te krijgen? Laat die monteur gewoon zijn werk doen en als het wel zo simpel blijkt te zijn dan is de monteur snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 12:07
Beste mensen ik heb een Odido pret pakket mogen ontvangen omdat volgens de mail mijn apparatuur verouderd was. In dit pakket zit het Zyxel T-56 modem en een Zyxel fmg3005-r20a.

Ik draai al een paar jaar mijn eigen router en heb destijds zelf een TP-Link MC220L media converter ervoor gekocht.

Nu is mijn vraag moet ik verder hier iets mee ? Die Zyxel fmg3005-r20a aansluiten ? Of kan de doos zo de meterkast in voor evt. toekomstige Odido support als dat nodig mocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
@Jeroenske In reserve gehouden mocht je MC220L problemen geven. Bij mij heb ik de voeding al een keer mogen vervangen, gelukkig had ik er nog eentje van een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
hcQd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:49:
@Jeroenske In reserve gehouden mocht je MC220L problemen geven. Bij mij heb ik de voeding al een keer mogen vervangen, gelukkig had ik er nog eentje van een switch.
Dat is inderdaad een goeie. Hier gelukkig geen problemen mee gehad. Alleen het ding een keer van stroom moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
Dit is dan weer een nadeel als je Odido-IP in een bepaalde reeks zit, in mijn geval 188.89.x.x
Volgens whois.ripe.net is dit een "Pool for mobile internet users"

Mag Wikipedia niet editen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Jeroenske schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:41:
Beste mensen ik heb een Odido pret pakket mogen ontvangen omdat volgens de mail mijn apparatuur verouderd was. In dit pakket zit het Zyxel T-56 modem en een Zyxel fmg3005-r20a.

Ik draai al een paar jaar mijn eigen router en heb destijds zelf een TP-Link MC220L media converter ervoor gekocht.

Nu is mijn vraag moet ik verder hier iets mee ? Die Zyxel fmg3005-r20a aansluiten ? Of kan de doos zo de meterkast in voor evt. toekomstige Odido support als dat nodig mocht zijn.
Waarom heb je het dan aangevraagd?
Ik kreeg de mail ook, en je mag het dan aanvragen maar het hoeft niet.
Ik gebruik mijn eigen router en eigen mediaconverter dus heb niets met die mail gedaan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
hcQd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:49:
Oei, is het bekend issue dat voedingen kapot gaan?

Heb van de week net eentje aangeschaft, ik denk de nieuwere lichting aangezien er ook al “omada” op staat.

Anders leg ik er voor de zekerheid ook een extra adapter in de buurt. Gebruik die namelijk op een locatie waar even geen switch opgehangen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Villager schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:04:
[...]

Ja dat doet ie. Bij KPN heb ik m op vlan6 voor Internet staan. Als t zo eenvoudig is dan is 't in 10 min. gepiept. Thanks!
Meer is ‘t inderdaad niet. Odido heeft geen rariteiten m.b.t. TV of PPPoE. VLAN300 aanmaken, DHCP erop en gaan. Scheelt ook weer CPU cycles die je anders voor je PPP sessie had weggegooid, dus meer doorvoer :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
Kodess schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:06:
Waarom heb je het dan aangevraagd?
Niet om voor @Jeroenske te spreken, maar ik heb hem ook besteld omdat bij problemen ze altijd zullen vragen hun eigen apparatuur terug te plaatsen en de mail expliciet vermeldde dat de huidige router niet meer werd ondersteund.
krakendmodem schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:12:
Oei, is het bekend issue dat voedingen kapot gaan?
N = 1, geen idee of het een bekend probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door hcQd op 02-04-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
hcQd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:56:
[...]

Niet om voor @Jeroenske te spreken, maar ik heb hem ook besteld omdat bij problemen ze altijd zullen vragen hun eigen apparatuur terug te plaatsen en de mail expliciet vermeldde dat de huidige router niet meer werd ondersteund.
Dit dus. Ik was onder de indruk dat mijn Draytek EOL is en ik wanneer ze er om vragen het nieuwe spul moet installeren. Ik wil niet in de situatie zitten dat als ik problemen heb en het oude spul niet meer werkt ik eerst op een pakket moet gaan zitten wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
[...]

[...]

Ah check. Toch handig om even rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
[...]

[...]

Jeroenske schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:05:
[...]

Dit dus. Ik was onder de indruk dat mijn Draytek EOL is en ik wanneer ze er om vragen het nieuwe spul moet installeren. Ik wil niet in de situatie zitten dat als ik problemen heb en het oude spul niet meer werkt ik eerst op een pakket moet gaan zitten wachten. :)
AH snap hem.
Ik had contact opgenomen met ze erover omdat ik per ongeluk op de knop had gedrukt en ik meteen de melding kreeg dat ze het op gingen sturen.
Er werd mij verteld dat het wel nog gewoon allemaal werkt maar dat nieuwe functionaliteiten (zoals wat?) misschien niet worden ondersteund.
Bij de vereniging hebben we nog wel de oude Draytek maar onze eigen router. De Draytek gebruiken we daar alleen om makkelijk telefonie aangesloten te hebben. Alles blijft gewoon werken is mij beloofd.

Maar ik snap de redenatie nu wel :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Kodess schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:33:
De Draytek gebruiken we daar alleen om makkelijk telefonie aangesloten te hebben. Alles blijft gewoon werken is mij beloofd.
Mocht je de telefoon, net zoals bij onze scoutinggroep, vooral gebruiken om bereikbaar te zijn, zou je eventueel ook kunnen kijken naar CheapConnect. Dat kost 7.95 per jaar i.p.v. €30,- en dan heb je de DrayTek niet meer nodig.

Daarvoor heb je wel Voip apparatuur nodig, dus ik heb toen tweedehands een uitvoering: Gigaset N300A IP gekocht en nieuw een voip telefoon voor 17 euro: uitvoering: Panasonic KX-TGB610JTW

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 03-04-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 17:03
https://www.linkedin.com/...vity:7312755068431224832/

ODIDO eindelijk IPv6? Of 1 april grap?

[ Voor 7% gewijzigd door MOmax op 03-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 12:00

Knal127

Een raar geval...

[...]

[...]

wellicht beetje offtopic maar als ik voor mijzelf spreek; Bij mij thuis al in de afgelopen 2 jaar 1 voeding van mijn Netgear Switch en 1 voeding van mijn Eufy deurbel (bedraad model) kapot en moeten vervangen dus enkele extra voedingen op voorraad hebben is geen overbodige luxe.

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 16:28
Een LinkedIn post van iemand die niet bij Odido werkt, geplaatst op 1 april. Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Kodess schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:33:
[...]

[...]

AH snap hem.
Ik had contact opgenomen met ze erover omdat ik per ongeluk op de knop had gedrukt en ik meteen de melding kreeg dat ze het op gingen sturen.
Er werd mij verteld dat het wel nog gewoon allemaal werkt maar dat nieuwe functionaliteiten (zoals wat?) misschien niet worden ondersteund.
Bij de vereniging hebben we nog wel de oude Draytek maar onze eigen router. De Draytek gebruiken we daar alleen om makkelijk telefonie aangesloten te hebben. Alles blijft gewoon werken is mij beloofd.

Maar ik snap de redenatie nu wel :)
Ik heb nog wel VOIP spullen (ergens) liggen die @rens-br als alternatieve oplossing aandraagt.
Zo'n A. Siemens N300 kastje en een B. Siemens VOIP telefoon. Die wil ik wel van de hand doen voor een schappelijk prijsje (stuur een persoonlijk berichtje).

Ik heb mij niet verdiept in het onderwerp maar je hebt toch alleen A nodig met een ouderwetse anologe telefoon OF alleen B @rens-br ???? . Zelf heb ik namelijk een Grandstream VOIP telefoon op een Ethernetkabel aan de Odido T56 router hangen op de Odido glasvezel en dat werkt prima (met een prepaid POIVY abonnementje die ooit eens ook 088-telefoon nummer hierbij verkochten voor 1 euro, NU NIET MEER, maar ik heb nog steeds dat 088-nummer werkend/in-gebruik).

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 03-04-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Antonio di schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:55:
[...]

Ik heb nog wel VOIP spullen (ergens) liggen die @rens-br als alternatieve oplossing aandraagt.
Zo'n A. Siemens N300 kastje en een B. Siemens VOIP telefoon. Die wil ik wel van de hand doen voor een schappelijk prijsje (stuur een persoonlijk berichtje).

Ik heb mij niet verdiept in het onderwerp maar je hebt toch alleen A nodig met een ouderwetse anologe telefoon OF alleen B @rens-br ???? . Zelf heb ik namelijk een Grandstream VOIP telefoon op een Ethernetkabel aan de Odido T56 router hangen op de Odido glasvezel en dat werkt prima (met een prepaid POIVY abonnementje die ooit eens ook 088-telefoon nummer hierbij verkochten voor 1 euro, NU NIET MEER, maar ik heb nog steeds dat 088-nummer werkend/in-gebruik).
We gaan een beetje offtopic, maar je moet ergens je VOIP gegevens invoeren. In ons geval zit dat in de uitvoering: Gigaset N300A IP vervolgens moet je ook een telefoon hebben om te kunnen bellen dat is bij ons de uitvoering: Panasonic KX-TGB610JTW. Geen idee welke Grandstream jij hebt, maar als dat vergelijkbaar is met de N300 + telefoon, dan werkt dat hetzelfde ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

rens-br schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:38:
[...]

We gaan een beetje offtopic, maar je moet ergens je VOIP gegevens invoeren. In ons geval zit dat in de uitvoering: Gigaset N300A IP vervolgens moet je ook een telefoon hebben om te kunnen bellen dat is bij ons de uitvoering: Panasonic KX-TGB610JTW. Geen idee welke Grandstream jij hebt, maar als dat vergelijkbaar is met de N300 + telefoon, dan werkt dat hetzelfde ja.
rens-br schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:38:
[...]

(offtopic) Zowel op mijn VOIP-grandstream als op VOIP Siemens telefoon kun je VOIP data invoeren. Blijft voor @Kodess de keus een Siemens N300 of VOIP Siemens telefoon. Heb je nu analoge telefoon & analoge kabel ("oude koper") lopen naar je "bureau" dan is een N300 dicht mij de router meestal handiger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Laten we in ieder geval verdere CheapConnect / Voip zaken bespreken in: [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammehoela
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:10
Tot nu toe erg tevreden. We hebben ervoor gekozen geen dedicated tv box te nemen, maar de Odido app te gebruiken op de Nvidia Shield 2019 Pro.

Nu werkt de afstandsbediening niet helemaal lekker. Zo moet ik eerst het pijltje naar beneden indrukken alvorens ik het pijltje omhoog (of omlaag) kan gebruiken om te zappen tussen zenders. Daarnaast moet ik ook de zender bevestigen door op OK te drukken (al weet ik niet of dit aan te passen is).

Iemand hier ervaring mee? Misschien dat een aftermarket afstandsbediening voor de shield dit op lost, iemand enig idee?
Ik heb sinds een paar weken Odido en bij mij werkt het ook zo met dat pijltje naar beneden. Niet erg intuïtief, maar ik vermoed dat het by design is. Ze hebben sowieso een paar keuzes gemaakt die niet echt lekker werken. Om bijvoorbeeld de ondertiteling aan te zetten moet je 10(!) keer klikken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
Vreemd, wij hebben een google TV chromecast en daar werkt het wel met pijltje omhoog/omlaag.

Wat me vooral aanspreekt bij de Odido TV app is dat je programma's altijd terug kan zetten naar het begin, of opnieuw kan afspelen.. bij KPN wat we 2 jaar hadden hiervoor kon je in de app pas een uur na afloop van een programma wat je gemist had terugkijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling

Ik heb exact dezelfde setup: Odido App en Shield 2019 Pro en geen enkel probleem, werkt direct zonder extra toetsen in te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:32

Nitai

Live the life you love.

Heb je je HDMI-CEC aanstaan? Dan kun je gewoon je afstandsbediening van de tv gebruiken om je Shield te bedienen. Hier ook geen probleem.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

@boswandeling @Nitai Hoe gaan jullie om met judder op de Shield? Ik zit op de 2019 pro en de Shield doet (zoals bekend) niet (lekker) schakelen tussen verschillende framerates. Kastje staat standaard ingesteld op 23.976Hz in verband met Dolby Vision. 50Hz met Dolby Vision is er niet en iedere keer handmatig omzetten vind ik niet zo fijn.

Ik gebruik de Frame Rate app en die werkt af en toe, maar niet altijd. Enige wat er dan op zit is de Odido app afsluiten en opnieuw opstarten.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 30-05 15:43
In 2018 nam ik T-Mobile glasvezel (nieuwbouw, Amsterdam, KPN netwerk). Indertijd wilde T-Mobile geen snelle abonnementen aanbieden, want het KPN Wholesale tarief was te duur.
Ik had de SFP module die T-Mobile leverde samen met hun modem-router rechtstreeks in mijn Mikrotik hEX POE gestoken, iets ingesteld daar en het werkte.

Uiteindelijk ben ik later overgestapt naar KPN. Ik heb het KPN modem nooit uit de doos gehaald, iets met vlan aangepast in mijn Mikrotik en het werkte.

Nu betaal ik inmiddels €64/mnd voor 1gbit door "inflatiecorrecties" en dat is een absurde prijs. Uiteindelijk uit coulance, na 2x bellen, wil KPN wel hun huidige tarief aan mij bieden dat voor nieuwe klanten geldt: €52.50. Ik krijg dus niets voor jarenlange loyaliteit.

Oftewel: ik wil terug naar T-Mobile, nu Odido. We hebben ook 2 Ben mobiele abo's op dit adres. Zeer tevreden met Ben.

Echter, mijn angst is dat mijn setup dan wordt aangetast, omdat ik vermoed dat dit apparaatje, dat GEEN voeding heeft, waar de dikke glaskabel binnenkomt en een dun draadje eruit komt, met SFP module aan de andere kant, niet meer gaat werken, danwel door Odido vervangen wordt en ik verplicht ben hun modem hier te plaatsen.. en een UTP kabel in mijn Mikrotik steken voor internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgx2ct-VFSZ5KJR6BHnjX8eJBXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luJz1kU5nSwR0VsI5T76zv3A.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst wil ik dit niet. Ik vind 500mbit al prima, 1 gbit als het prijsverschil minimaal is.

Kan ik Odido het beste bellen hierover, of is de kans groot dat hun Sales afdeling het toch niet snapt en de monteur toch aankomt zetten met een apparaat dat dit ding vervangt, zonder SFP?

Het liefst pas ik niks aan in de Mikrotik. Dat ding werkt al jarenlang probleemloos en ik ben allang vergeten hoe ik het precies had ingesteld voor internet.. het is een geweldig handig apparaat (voedt 2 switches, 1 in werkkamer en 1 bij tv. Daarnaast voedt het ook een Unifi In-Wall 6 voor wifi door het huis, allen via PoE, dus geen voedings adapters!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem

https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf

De wet geldt voor elke provider, ook voor Odido. Even opletten of je nu AON of GPON hebt maar verder moet je ook met een overstap je eigen apparatuur kunnen blijven gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Andros schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:02:
[...]

https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem

https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf

De wet geldt voor elke provider, ook voor Odido. Even opletten of je nu AON of GPON hebt maar verder moet je ook met een overstap je eigen apparatuur kunnen blijven gebruiken :) .
Ja dat snap ik en zal ook kunnen, maar de vraag is meer of ik deze oude AON aansluiting en dus de SFP module (van T-Mobile 2018) kan blijven gebruiken, of toch verplicht naar GPON moet, en dus een UTP kabel tussen een Odido modem/router en mijn Mikrotik krijg, waarbij ik dus opnieuw moet uitzoeken hoe ik de Mikrotik ook alweer moet instellen..

Kan je zien ergens op een site of je verplicht naar GPON moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
@Jazco2nd Je moet sowieso iets doen.

Als je maximaal 1Gbit kunt krijgen via de website dan heb je kans dat je de kabels kunt laten zitten maar moet je wel vlan 300 instellen.

Als je sneller kunt krijgen zul je xsgpon krijgen en dus met utp je router in en ook vlan300 moeten instellen.

500Mbit heeft Odido niet, dan wordt het 400Mbit (of voor 5euro per maand meer 1Gbps).

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 07-04-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:23
Jazco2nd schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:12:
[...]

Kan je zien ergens op een site of je verplicht naar GPON moet?
Je kunt dat afleiden aan de snelheid die Odido op je adres kan leveren. Als dat 8 Gbit is, dan is dat XGSPON.

Ook met XGSPON kun je glas in je Mikrotik prikken. Dan heb je wel een SFP+ XGSPON ONT nodig (een Zaram of fs.com ONT worden veel gebruikt in dit topic). Dat kost wel een paar euro, daarom kun je ook voor de Odido ONT kiezen die een RJ45 connector heeft die je dan met een ethernet kabel met je Mikrotik kunt verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Muis666 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:35:
[...]

Je kunt dat afleiden aan de snelheid die Odido op je adres kan leveren. Als dat 8 Gbit is, dan is dat XGSPON.
Ook als de maximale snelheid 1 Gb/s kan, kan het volgens mij XGS-PON zijn (via KPN WBA).

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Lrrr schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:52:
[...]

Ook als de maximale snelheid 1 Gb/s kan, kan het volgens mij XGS-PON zijn (via KPN WBA).
Thanks ik heb het nu aangevraagd en we zullen het wel zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 21:29
Ik heb odido opgezegd en via mijn vrouw weer aangemeld, waarbij 8mnd korting bij een 1 jarig contract. Alles geregeld via de klantenservice. Nu heb ik een nieuw pakket gekregen en een afspraak moeten maken met guidion, maar eigenlijk is de monteur niet nodig. Odido blijft Odido. Moet ik contact opnemen met guidion en de monteur afzeggen? Wie heeft daar ervaring mee?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rvk
  • Laatst online: 21:13

rvk

bbn_ldp schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:00:
Moet ik contact opnemen met guidion en de monteur afzeggen? Wie heeft daar ervaring mee?
Nee. De monteur zal moeten komen om het daarna ook administratief af te handelen. Als je dat niet doet loop je risico op een gegeven moment zonder internet te zitten.

En dan mag hopen dat Guidion de afspraak niet afzegt. Er zijn voorbeelden waarbij dat is gebeurd en de klant een week of 2 zonder internet heeft gezeten. Maar ja... dat risico loop je als je dit soort handelingen uitvoert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
bbn_ldp schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:00:
Ik heb odido opgezegd en via mijn vrouw weer aangemeld, waarbij 8mnd korting bij een 1 jarig contract. Alles geregeld via de klantenservice. Nu heb ik een nieuw pakket gekregen en een afspraak moeten maken met guidion, maar eigenlijk is de monteur niet nodig. Odido blijft Odido. Moet ik contact opnemen met guidion en de monteur afzeggen? Wie heeft daar ervaring mee?
Alle vragen omtrent de monteurs

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 08-04-2025 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
rvk schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:08:
[...]

Nee. De monteur zal moeten komen om het daarna ook administratief af te handelen. Als je dat niet doet loop je risico op een gegeven moment zonder internet te zitten.

En dan mag hopen dat Guidion de afspraak niet afzegt. Er zijn voorbeelden waarbij dat is gebeurd en de klant een week of 2 zonder internet heeft gezeten. Maar ja... dat risico loop je als je dit soort handelingen uitvoert.
Bij mijn nieuwe aansluiting heb ik zelf (want genoeg kennis) alles aangesloten, wel eerst het originele modem van Odido aansluiten en een uurtje laten pruttelen, daarna op mijn UCG Max aangesloten.

Via het afspraaksysteem van Guidion kon ik de afspraak annuleren (iets in de zin van: is niet meer nodig kon ik aanklikken) Factuurtje komt netjes binnen, verbinding is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
DON PAPA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Je kan ook bellen voor een nieuw jaarcontract, dan krijg je weer verleningskorting. Ik betaal nu voor het tweede jaar €360 voor het hele jaar met een 400/400 abonnement (dit is incl verleningskorting en combi korting voor mobiel abonnement).
Dat is wel een nette aanbieding, €30 per maand. Sinds 19/3/24 zit ik ook bij Odido en zit nu ook wat rond te kijken wat ik wil gaan doen. Odido doet het eigenlijk best goed bij ons en heb ook een SimOnly bij Odido lopen. Betaal nu €40 per maand maar als ik kan verlengen voor 1-jaar voor €360 ben ik akkoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DON PAPA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Je kan ook bellen voor een nieuw jaarcontract, dan krijg je weer verleningskorting. Ik betaal nu voor het tweede jaar €360 voor het hele jaar met een 400/400 abonnement (dit is incl verleningskorting en combi korting voor mobiel abonnement).
Voor het hele jaar? Dat is echt een lekkere korting hoor! Inmiddels komen ze bij verlengen niet verder dan 4 maanden 10 euro korting bij een één jarig contract.

Heb je nog iets speciaals hiervoor moeten doen?

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 08-04-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

DON PAPA

Tweaker-fan

rens-br schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:34:
[...]
Voor het hele jaar? Dat is echt een lekkere korting hoor! Inmiddels komen ze bij contracten niet verder dan 4 maanden 10 euro korting.
Dat valt wel mee, ik kreeg toen 6 maanden lang €10 korting bij het verlengen van mijn jaarcontract.

Het 400/400 abonnement op ODF kost €40 daargaat €5 combi korting vanaf omdat ik ook Odido mobiel heb, dan kom je dus op 12 x €35 = €420 - €60 = €360

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 08-04-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
  • Laatst online: 18:27
Hier 2000Mb + TV en zojuist -ongevraagd- een verlengingsaanbod gekregen: 2-jarig contract met 8mnd * €30 korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidnothen72
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-05 18:28
Ik hen fritzbox 5590 ik krijg nu bijna elke dag na 5 uur geen internet dan kan in fritzbox naar Gebeurtenissen kijk wat er fout is nu krijg ik deze melding

Tijdelijke kanaalwissel naar kanaal 36 (frequentie 5.180 GHz), tot de controle op bevoorrechte gebruikers (bijv. radar) op de ingestelde frequentie 5.320 GHz afgesloten is (Zero Wait DFS).

Dat kan soms wel 3 uur duren voor ik,weer internet heb. ik alles Instellingen Wi-Fi-kanalen automatisch uitvoeren (aanbevolen) wat kan ik daar tegen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardMe
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-04 11:17
Tasminos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:00:
Sinds kort heb ik de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Voorheen had ik de UDM SE met nokia SFP. Ik heb dus nooit gebruik gemaakt van de ONT van Odido/ODF. Deze nokia SFP heb ik destijds voorzien van hetzelfde serienummer als de ONT. Ik heb dus niks door Odido laten omzetten. Dit heeft altijd probleemloos gewerkt. Helaas werkt de Nokia SFP module niet in de nieuwe Unifi Cloud Gateway Fiber. Binnenkort word mijn Glasvezel internet geupgrade naar 2 Gbit/s en dus omgezet naar XGS-PON. Heeft iemand al ervaring met de Odido en de Unifi Cloud Gateway Fiber zonder gebruik te maken van de ONT? Een beetje onderzoek heeft het volgende opgeleverd:

1. Zaram XGS-PON ONU SFP+ module installeren en SN van deze Zaram doorgeven aan Odido zodat ze dit kunnen omzetten.

2. FS XGS-ONU-25-20NI module installeren met als optie om de SN zelf in te stellen. Dus zonder tussenkomst van Odido gebruik maken van hetzelfde SN als de ONT.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met 1 van de 2 opties hierboven? Alle info en hulp is meer dan welkom.
Zit in hetzelfde schuitje. Sta op het punt een XGS-ONU-25-20NI te kopen bij fs.com. Ben jij hier nog verder mee gekomen? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
davidnothen72 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:16:
Ik hen fritzbox 5590 ik krijg nu bijna elke dag na 5 uur geen internet dan kan in fritzbox naar Gebeurtenissen kijk wat er fout is nu krijg ik deze melding

Tijdelijke kanaalwissel naar kanaal 36 (frequentie 5.180 GHz), tot de controle op bevoorrechte gebruikers (bijv. radar) op de ingestelde frequentie 5.320 GHz afgesloten is (Zero Wait DFS).

Dat kan soms wel 3 uur duren voor ik,weer internet heb. ik alles Instellingen Wi-Fi-kanalen automatisch uitvoeren (aanbevolen) wat kan ik daar tegen doen
Niet echt Odido gerelateerd maar je kan dit oplossen door een kanaal te kiezen buiten DFS range.
Probeer eens kanaal 36 vast in te stellen, en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
@davidnothen72 Naar een laag, niet-dfs, kanaal overschakelen is normaal als er radarsignalen worden gedetecteerd. Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat al je apparaten hier problemen mee zullen te hebben.

Valt ook bedraad de verbinding weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
RichardMe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:41:
[...]

Hoi. Zit in hetzelfde schuitje. Sta op het punt een XGS-ONU-25-20NI te kopen bij fs.com. Ben jij hier nog verder mee gekomen? Tips?
Jazeker. Ik heb de FS module inmiddels ook in gebruik sinds een paar weken. Dit is de instructie die je moet volgen om het voor elkaar te krijgen:

https://www.techconnect.n...m-xgs-pon-stick-en-unifi/

[ Voor 19% gewijzigd door Tasminos op 08-04-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardMe
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-04 11:17
Tasminos schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:59:
[...]

Jazeker. Ik heb de FS module inmiddels ook in gebruik sinds een paar weken. Dit is de instructie die je moet volgen om het voor elkaar te krijgen:

https://www.techconnect.n...m-xgs-pon-stick-en-unifi/
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik heb daar een vraag over.
Ik heb een UFiber van Unifi als ONT en heb gewoon de SFP Module erin gestoken die in de Draytek zat (ja van 7 jaar geleden).
En dat werkt gewoon.
Heb ik iets gemist of verandert het als je naar snelheden boven de 1Gbit gaat?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
@Kodess De module van Draytek is voor AON, dat is niet geschikt voor snelheden hoger dan 1Gbps. Als je voor een sneller abonnement gaat krijg je gegarandeerd een XGS-PON ONT opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
hcQd schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:20:
@Kodess De module van Draytek is voor AON, dat is niet geschikt voor snelheden hoger dan 1Gbps. Als je voor een sneller abonnement gaat krijg je gegarandeerd een XGS-PON ONT opgestuurd.
Maar, dan kan je de SFP die daar in zit toch je eigen hardware klikken? Of is die SFP niet ondersteund door de Unifi gear?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
Kodess schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:26:
[...]

Maar, dan kan je de SFP die daar in zit toch je eigen hardware klikken? Of is die SFP niet ondersteund door de Unifi gear?
Geen SFP, maar glas in ethernet uit. Wil je per se een module zul je die zelf aan moeten schaffen en laten registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 14:57
Een monteur van Guidion is eergisteren langs geweest. Hij was binnen 15 minuten weer weg, vriendelijk gesprek en een keurige oplevering. Over 3 weken pas daadwerkelijk gebruik van maken, maar het kan allemaal maar achter de rug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 14:49

Ik kan je geen oplossing bieden. Maar ik heb deze meldingen meerdere keren per week en soms meerdere keren op een dag als ik de log bekijk, maar ben nog nooit mijn internet kwijt geweest. Normaal volgt het verbonden device naar een/het nieuwe kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40

Vliegvlug

Flight Simple

Had begrepen dat DFS enkel verplicht is al je je AP buiten plaatst: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Kan je DFS niet uitzetten aangezien jouw Fritzbox binnen staat ga ik vanuit.

Denk overigens niet dat dit de oorzaak is van het uitvallen van je internet maar als DFS niet nodig zou ik het lekker uitzetten, scheelt weer het wisselen van kanaal voor ke clients en de melding in je log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
In de Fritz kun je DFS niet uitzetten. Het beste kun je een vast kanaal instellen waar je geen last hebt van DFS. ofwel een ander kanaal dan het kanaal dat in je log staat. 36 werkt bij mij, ik had last van - vermoedelijk - de radar van het KNMI (of zij van mij....) hier niet zo ver vandaan ;) Ik kreeg de meldingen alleen in de repeater/het accesspoint tegen de buitenmuur in die richting.

Zie ook https://www.greatwaves.nl/kennisbank/wifi/dfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DFS is toch niet op het 2.4 GHz wifi signaal?
Mijn Fritz gooit alleen soms 5 GHz uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
hjs schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:52:
DFS is toch niet op het 2.4 GHz wifi signaal?
Mijn Fritz gooit alleen soms 5 GHz uit.
Bijna correct... Het gaat alleen om 5GHz maar hij "gooit m niet uit" maar:
code:
1
"RADAR was detected on channel 128 (frequency 5.640 GHz); channel switched automatically because of higher-priority user."

hij wisselt van kanaal. En als het goed is zullen je apparaten het nieuwe kanaal weer vinden. Nou kan het zijn dat als de SSID's op 2.4 en 5 GHz gelijk zijn je aangesloten apparaten niet naar het nieuwe 5GHz kanaal op zoek gaan maar "gemakshalve" maar de 2.4 GHz versie nemen.

Afhankelijk van je lokale omstandigheden (teveel verkeer op 2.4 GHz) of wensen kun je per band een SSID gebruiken of 2.4 GHz helemaal uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DjoeC schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:57:
[...]

Bijna correct... Het gaat alleen om 5GHz maar hij "gooit m niet uit" maar:
code:
1
"RADAR was detected on channel 128 (frequency 5.640 GHz); channel switched automatically because of higher-priority user."

hij wisselt van kanaal. En als het goed is zullen je apparaten het nieuwe kanaal weer vinden. Nou kan het zijn dat als de SSID's op 2.4 en 5 GHz gelijk zijn je aangesloten apparaten niet naar het nieuwe 5GHz kanaal op zoek gaan maar "gemakshalve" maar de 2.4 GHz versie nemen.

Afhankelijk van je lokale omstandigheden (teveel verkeer op 2.4 GHz) of wensen kun je per band een SSID gebruiken of 2.4 GHz helemaal uitschakelen.
Alleen als hij op auto staat neem ik aan, dat omschakelen?
Ik had mn 4050 op vast kanaal 110 staan en die viel dus regelmatig uit. Dan had mijn 1200AX geen verbinding meer (die verbindt alleen op 5GHz) en knipperde oranje.
Nu vast op kanaal 46 en daar bijna niet meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
hjs schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:22:
[...]

Alleen als hij op auto staat neem ik aan, dat omschakelen?
Ik had mn 4050 op vast kanaal 110 staan en die viel dus regelmatig uit. Dan had mijn 1200AX geen verbinding meer (die verbindt alleen op 5GHz) en knipperde oranje.
Nu vast op kanaal 46 en daar bijna niet meer last van.
Dit is 1 van mijn hele oude 1750E's (mesh met 5590), melding van 16 maart jl - de enige in het log. Ze staan beiden op kanaal 52 (volgens de info), kanaal 128 verbaasde me dus ook - maar goed, ik heb de 5590 en 2x 1750E en eigenlijk geen uitval. Dit is ook over de voorbije maanden de enige melding.... Tegenwoordig valt het mee maar ik check ook niet echt op wat gebruikt wordt - alles wat "snel" moet hangt bedraad, deze repeaters trouwens ook. En ik bedenk me nu dat als je de repeaters draadloos naar de basis koppelt beiden van kanaal zouden moeten wisselen en dus alle aangesloten apparaten. Dat zal zeker tot hikjes leiden. AP/repeater bedraad naar de backbone werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:16
Ik heb vandaag het installatiepakket ontvangen van Odido (ik wordt pas 22 mei aangesloten) en alle spullen bekeken.

Er vielen mij 2 dingen op:
1. Het ONT kastje (of hoe dit dan ook heet) heeft geen opdruk (meer) van Huawei die op de kop staat. Is er sinds kort een nieuw type (zonder opdruk van Huawei)? Het is overigens wel een Huawei.

2. De modem (Zyxel T-56) heeft een spikkelige print (ik dacht eerst het modem zit vol stof/ spikkels). Maar dit lijkt zo te horen.

Dit is mij bij andere Odido gebruikers nog niet opgevallen.
Weet iemand of vraag 1 een nieuw type is en of de spikkelige print bij vraag 2 normaal is?

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 10-04-2025 21:57 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Pagina: 1 ... 107 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen