Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40

Vliegvlug

Flight Simple

knorde schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:56:
Ik heb vandaag het installatiepakket ontvangen van Odido (ik wordt pas 22 mei aangesloten) en alle spullen bekeken.

Er vielen mij 2 dingen op:
1. Het ONT kastje (of hoe dit dan ook heet) heeft geen opdruk (meer) van Huawei die op de kop staat. Is er sinds kort een nieuw type (zonder opdruk van Huawei)? Het is overigens wel een Huawei.
Mijn Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 ONT had in september vorig jaar al geen logo:

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 aangesloten op ODF glasvezelkastje
2. De modem (Zyxel T-56) heeft een spikkelige print (ik dacht eerst het modem zit vol stof/ spikkels). Maar dit lijkt zo te horen.

Dit is mij bij andere Odido gebruikers nog niet opgevallen.
Weet iemand of vraag 1 een nieuw type is en of de spikkelige print bij vraag 2 normaal is?

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor :)
Ik heb mijn modem zo kort gezien dat ik me het niet meer goed herinner maar er staan me geen spikkels bij.
En nu geen zin om de doos waar die in zit te gaan zoeken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 15:27
1. Het ONT kastje (of hoe dit dan ook heet) heeft geen opdruk (meer) van Huawei die op de kop staat.
Hier ook gewoon "blank" / wit zonder opdruk (sinds januari een account bij Odido).
Maar als je wilt weten welk merk en type, dat staat allemaal op een sticker op de achterkant.
2. De modem (Zyxel T-56) heeft een spikkelige print (ik dacht eerst het modem zit vol stof/ spikkels). Maar dit lijkt zo te horen.
Ja hier ook. Vermoed gerecycled plastic ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-08 18:32
Vraag: ik heb een installatie pakket voor glasvezel van Odido ontvangen zonder ONT/converter daarin. Klopt dat? In het verleden heb ik al glasvezel gehad, maar dat gestopt. Nu na 2 jaar weer terug naar Odido. Ik heb voor zover ik zag de GN01 van Genexis: (op het KPN glasvezelnet) als FTU.

Toentertijd een Genexis ONT, volgens mij juist het model waar de problemen mee zijn. Dus die wil ik nu liever niet terug natuurlijk, maar daar ga ik als ik het goed begrijp niet aan ontkomen.

In het XS4all topic zie ik iets van een ombouwsetje voor de huidige NT? Maar doet Guidion dat wel als je er geen blindkap/doorvoer op hebt zitten?.

Graag jullie advies.

NB. Guideon als installatie partner van Odido hierover al gebeld maar ze snappen niet eens wat glasvezel is lijkt het aan die klantenservice, dus om problemen te voorkomen zo snel mogelijk weer opgehangen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door ucsdcom op 11-04-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:22
Is het mogelijk om tv via odido op te nemen naar een PVR?

Ik vraag het omdat mijn vrouw graag wat series kijkt op de Duitse zender RTL maar die zender kan niet naar de cloud opgenomen worden bij Odido dus ik ben aan het zoeken naar een alternatief.

Iemand suggesties? :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:00

DON PAPA

Tweaker-fan

ucsdcom schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:25:
Toentertijd een Genexis ONT, volgens mij juist het model waar de problemen mee zijn. Dus die wil ik nu liever niet terug natuurlijk, maar daar ga ik als ik het goed begrijp niet aan ontkomen.
Volgens mij is er laatst een firmware update geweest die het probleem met de Genexis ONT heeft opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
DON PAPA schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:04:
[...]

Volgens mij is er laatst een firmware update geweest die het probleem met de Genexis ONT heeft opgelost
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Vreemde situatie.

Vanaf mijn Odido XSGPON 1000/1000 via Odido met ONT en UCG MAX krijg ik het niet voor lekaar om:

https://filezilla-project.org/ te bezoeken

Foutmelding in browser

Afbeeldingslocatie: https://ha.boekee.net/api/hassio_ingress/lNiLxi62cNlwv85tbE_pKEcMnaGonolrT9ubTHQDfUA/storage/85/99/eb7c360fe0cc018fcff3faf8715ea9edd26529cc52082e393297363e708d.png

Andere apparaten geprobeerd, andere DNS servers geprobeerd, maar geen resultaat. een Ping geeft wel netjes een reply, maar de website niet.

Als ik de site in de UCG routeer via een ProtonVPN Wireguard profiel werkt het zonder problemen. Ik heb geen firewal regels die iets blokkeren, ook geen country block.

Wellicht kan iemand met ongeveer dezelfde setup dit ook eens testen ?

[ Voor 5% gewijzigd door boswandeling op 11-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:28
boswandeling schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:26:
Vreemde situatie.

Vanaf mijn Odido XSGPON 1000/1000 via Odido met ONT en UCG MAX krijg ik het niet voor lekaar om:

https://filezilla-project.org/ te bezoeken

Foutmelding in browser

[Afbeelding]

Andere apparaten geprobeerd, andere DNS servers geprobeerd, maar geen resultaat. een Ping geeft wel netjes een reply, maar de website niet.

Als ik de site in de UCG routeer via een ProtonVPN Wireguard profiel werkt het zonder problemen. Ik heb geen firewal regels die iets blokkeren, ook geen country block.

Wellicht kan iemand met ongeveer dezelfde setup dit ook eens testen ?
Al eens gekeken of je (wan) ip niet toevallig op blacklists voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Just_A_User schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:56:
Is het mogelijk om tv via odido op te nemen naar een PVR?

Ik vraag het omdat mijn vrouw graag wat series kijkt op de Duitse zender RTL maar die zender kan niet naar de cloud opgenomen worden bij Odido dus ik ben aan het zoeken naar een alternatief.

Iemand suggesties? :)
Dan moet je met een externe recorder aan de slag die je aansluit op je decoder. En dan de decoder op de juister zender en de recorder laten opnemen. Niet een hele handige oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-08 18:32
DON PAPA schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:04:
[...]

Thanks, dat maakt het veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Polderviking schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:41:
[...]

Al eens gekeken of je (wan) ip niet toevallig op blacklists voorkomt?
Jeps, op diverse sites, maar nergens op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

duderuud

Sliden is koel

boswandeling schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:20:
[...]

Jeps, op diverse sites, maar nergens op de lijst.
Probeer het eens met een VPN. Denk dat je IP geblokkeerd is op de server van Filezilla.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:29

tomtommie

Alaaf!

stfnz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:08:
Ook vandaag contact gehad voor een verlenging en een erg mager aanbod. Misschien dan toch maar proberen een nieuw abbonement af te sluiten op naam van een andere bewoner in het huis? Denk dat dat meer gaat opleveren.
Hier nog succes mee gehad? In de Tweakers podcast werd het opzeggen en meteen een nieuwe abbonnement bij Odido ook besproken.
Ik zit in een zelfde situatie waar ik aan het denken was een nieuw abonnement af te sluiten en daarna op te zeggen, maar eens proberen of het zou kunnen op een andere naam of prive en zakelijk wisselen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
tomtommie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:16:
[...]

Hier nog succes mee gehad? In de Tweakers podcast werd het opzeggen en meteen een nieuwe abbonnement bij Odido ook besproken.
Ik zit in een zelfde situatie waar ik aan het denken was een nieuw abonnement af te sluiten en daarna op te zeggen, maar eens proberen of het zou kunnen op een andere naam of prive en zakelijk wisselen misschien.
Volgens mij kan het sowieso wel. Maar heeft wel downtime tot gevolg. Dat kan je dan overbruggen met bijv. klik en klaar of tethering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:43
Vraagje, op de Zyxel router (die ik binnenkort krijg ivm overstap naar Odido) kan je toch gewoon een switch aansluiten, met daarop een wifi AP aangesloten? Ipv een eigen router.

Ik heb reeds bekabeld 3 apparaten in huis:
1. PoE wifi AP (Unifi AC Wall 6)
2. PoE switch bij tv hoek
3. PoE switch in de werkkamer

Deze zijn nu op een eigen router (non-wifi) met PoE aangesloten en een SFP module steekt erin voor internet.

Door deze eigen router te vervangen gewoon voor een switch met PoE support op de Zyxel router aan te sluiten, blijft mijn huidige setup volgens mij onaangetast, en geen dubbele router.

Zo heb ik een veel eenvoudigere opzet. Ja, geen eigen router meer, maar ook hogere WAF factor voor als er problemen zijn, daar draait het nu om. Zal veel weg zijn.

Vraag me vooral af of ik dan nog moet rommelen in de Zyxel of dat het plug & play zou kunnen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22
Jazco2nd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:37:
Vraagje, op de Zyxel router (die ik binnenkort krijg ivm overstap naar Odido) kan je toch gewoon een switch aansluiten, met daarop een wifi AP aangesloten? Ipv een eigen router.

Ik heb reeds bekabeld 3 apparaten in huis:
1. PoE wifi AP (Unifi AC Wall 6)
2. PoE switch bij tv hoek
3. PoE switch in de werkkamer

Deze zijn nu op een eigen router (non-wifi) met PoE aangesloten en een SFP module steekt erin voor internet.

Door deze eigen router te vervangen gewoon voor een switch met PoE support op de Zyxel router aan te sluiten, blijft mijn huidige setup volgens mij onaangetast, en geen dubbele router.

Zo heb ik een veel eenvoudigere opzet. Ja, geen eigen router meer, maar ook hogere WAF factor voor als er problemen zijn, daar draait het nu om. Zal veel weg zijn.

Vraag me vooral af of ik dan nog moet rommelen in de Zyxel of dat het plug & play zou kunnen werken..
Lijkt me dat dit gewoon moet werken zonder rommelen in de Zyxel, tenzij je ergens fixed ip's hebt ingesteld. Misschien wel de Wifi van de Zyxel uitschakelen vanwege het eigen AP?

Andere mogelijkheid is je eigen router gebruiken ipv de Zyxel. Je moet dan wel een VLAN-instelling kunnen doen. Voor zover ik het begrijp is dat zoals je het nu hebt ingericht. Als dat probleemloos draait heeft het dus ook een hoge WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:25
Dussss.....sinds 2 maanden heb ik een aansluiting in de meterkast aangelegd door Open Dutch Fiber. Hun partner is Odido. Aansluiting is getest en zou moeten werken.

Als ik bij Odido de glasvezelcheck doe dan krijg ik de melding "Glasvezel komt eraan

Je hebt twee opties: bestel nu alvast Glasvezel internet en je abonnement start zodra het beschikbaar is. Of kies voor standaard (DSL) internet dan ben je meteen online. Later kun je eenvoudig overstappen naar glasvezel."

Nagevraagd bij Open Dutch Fiber wanneer Odido weet dat ik glasvezel heb....
"Dan moet je bellen met Odiodo" was het antwoord.

Via mail contact gezocht met Odido en navraag gedaan wanneer mijn adres zichtbaar is.....
"Geen idee was het antwoord. Dat weten wij niet."

Zijn er hier op het forum insiders die hier een antwoord op weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:17
wadwandelaar schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:38:
Even topic maken bij Odido community. Daar pakken ze het altijd goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40

Vliegvlug

Flight Simple

Dussss.....sinds 2 maanden heb ik een aansluiting in de meterkast aangelegd door Open Dutch Fiber. Hun partner is Odido. Aansluiting is getest en zou moeten werken.

Als ik bij Odido de glasvezelcheck doe dan krijg ik de melding "Glasvezel komt eraan

Je hebt twee opties: bestel nu alvast Glasvezel internet en je abonnement start zodra het beschikbaar is. Of kies voor standaard (DSL) internet dan ben je meteen online. Later kun je eenvoudig overstappen naar glasvezel."

Via mail contact gezocht met Odido en navraag gedaan wanneer mijn adres zichtbaar is.....

Bij mij waren de aansluitingen in de huizen ook eerder gerealiseerd dan dat het mogelijk was om daadwerkelijk een internetaansluiting bij Odido af te nemen.
Bij ons was het destijds omdat de wijkcentrale nog niet af was.
Wel apart dat Odido zelf dat niet weet.
Je kan wellicht iemand van de installatie partij op straat aan zijn jasje trekken als je die kan vinden en het aan hun vragen.

Ik heb destijds van Odido het nummer van de voorman ter plaatse gekregen van de ploeg die bezig was de huisaansluitingen te realiseren dus er loopt wel zo iemand rond en die weten wel wat er gaande is.
Is natuurlijk wel de vraag of het nog om bekabelingszaken gaat dat het bij jullie nog niet klaar is of dat het om inbouwen van apparatuur gaat.
Je kan allicht even overdag langs de wijkcentrale lopen om te zien of daar activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:43
gerritjan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:11:
[...]

Lijkt me dat dit gewoon moet werken zonder rommelen in de Zyxel, tenzij je ergens fixed ip's hebt ingesteld. Misschien wel de Wifi van de Zyxel uitschakelen vanwege het eigen AP?

Andere mogelijkheid is je eigen router gebruiken ipv de Zyxel. Je moet dan wel een VLAN-instelling kunnen doen. Voor zover ik het begrijp is dat zoals je het nu hebt ingericht. Als dat probleemloos draait heeft het dus ook een hoge WAF.
Klopt, zo heb ik het nu (eigen non-wifi router met SFP erin). Maar ik kom tot de conclusie dat als internet uitvalt en ik ben er niet, dan wordt logischerwijs de ISP beschuldigd en mss gebeld.. en dan kom je nergens als je eigen router hebt. Dus lage WAF..
Of als de F besluit lekker over te stappen want goedkoper..

En dan heb ik ook nog eens een Mikrotik als eigen router. Zelfs voor de gemiddelde tweaker vergt dat een studie.

Dus nadat de overstap helemaal rond is gaat de Mikrotik hEX POE gaat binnenkort naar de V&A :)

Beetje jammer alleen dat de enige switch met minimaal 3 PoE+ poorten en minimaal 1x 2.5Gbit al €93 kost. Er is een Trendnet iets goedkoper maar ook veel groter. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneakerzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:58
Ik heb vandaag het installatiepakket ontvangen van Odido (ik wordt pas 22 mei aangesloten) en alle spullen bekeken.

1. Het ONT kastje (of hoe dit dan ook heet) heeft geen opdruk (meer) van Huawei die op de kop staat. Is er sinds kort een nieuw type (zonder opdruk van Huawei)? Het is overigens wel een Huawei.

Weet iemand of vraag 1 een nieuw type is en of de spikkelige print bij vraag 2 normaal is?

1: geen idee
2: klopt, begin april ontvangen en ik heb die print ook. Vind de wifi van het modem erg snel afnemen, helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:47

Als de POP opgeleverd is zou Odido binnen maximaal 2 weken na de huisaansluiting bericht moeten krijgen dat je verbinding klaar staat voor installatie. Je kunt hier het beste even bellen met de klantenservice, en dan vragen om doorverbonden te worden met de Fiberdesk. Als je POP-centrale inderdaad actief is zullen ze je vragen om een foto van je FTU, en die doorsturen naar ODF met het verzoek om je aansluiting af te melden. Het kan ook zijn dat je omgekeerd aangesloten bent, en dat ze buiten nog niet klaar zijn met de infra, en dat je daarom nog niets gehoord hebt.
Vliegvlug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:07:
[...]

Bij mij waren de aansluitingen in de huizen ook eerder gerealiseerd dan dat het mogelijk was om daadwerkelijk een internetaansluiting bij Odido af te nemen.
Bij ons was het destijds omdat de wijkcentrale nog niet af was.
Wel apart dat Odido zelf dat niet weet.
Je kan wellicht iemand van de installatie partij op straat aan zijn jasje trekken als je die kan vinden en het aan hun vragen.

(...)
Er zijn wel mensen bij Odido die dat weten, alleen zul je die niet vaak tegen komen bij de eerste lijn. De Fiberdesk weet het wel, die hebben een lijst met centrales (van ODF tenminste) met de datum wanneer ze opgeleverd worden (of opgeleverd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 22:08
Ik heb een vraag:
Ik zit er over te denken om over te stappen van KPN naar Odido. Ik heb een FRITZ!Box 5530 met een SFP-module: FRITZ!SFP AON. Nu bied KPN niet sneller aan dan 1Gbit/s, wat volgens mij ook het maximale over een AON aansluiting is. Odidio bied echter max 8Gbit/s aan op mijn adres, wat dus niet haalbaar is voor zo ver ik weet.
Nu blijf ik mijn eigen hardware gebruiken, maar de modem die ze gaan opsturen gaat er volgens mij van uit dat de upstream via een utp kabel komt via een apparaat er tussen.
Heeft iemand ervaring met Odido op een AON aansluiting en kan hij/zij mij vertellen wat ik kan verwachten? Gaan ze mijn meterkast verbouwen om het naar hun gewenste situatie om te zetten of kan ik het blijven gebruiken zoals ik het nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@wheels533 Als Odido 8Gbps (maximaal) levert dan is het xsgpon. Ze gaan niet een compleet nieuwe meterkast leveren maar er komt een xsgpon kastje en daarachter de router via utp. Je kunt of zelfs een xsgpon spf kopen (gebruik de zoek functie) of je eigen router met utp op het xsgpon kastje aansluiten en vlan300 instellen. Of gewoon de Odido router gebruiken.

Deze vraag komt vaker voorbij....

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 13-04-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheels533
jongetje schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:22:
@wheels533 Als Odido 8Gbps (maximaal) levert dan is het xsgpon. Ze gaan niet een compleet nieuwe meterkast leveren maar er komt een xsgpon kastje en daarachter de router via utp. Je kunt of zelfs een xsgpon spf kopen (gebruik de zoek functie) of je eigen router met utp op het xsgpon kastje aansluiten en vlan300 instellen. Of gewoon de Odido router gebruiken.

Deze vraag komt vaker voorbij....
Ik had inderdaad beter de startpost moeten lezen. Ik had mij blind gestaard wat ze op de website van Odido zetten. Het NT kastje is nog niet zo oud dus die kan mogelijk blijven hangen. Hopelijk houden ze met het versturen van de modem rekening met het type aansluiting.
Morgen even bellen met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
wheels533 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:54:
[...]

Ik had inderdaad beter de startpost moeten lezen. Ik had mij blind gestaard wat ze op de website van Odido zetten. Het NT kastje is nog niet zo oud dus die kan mogelijk blijven hangen. Hopelijk houden ze met het versturen van de modem rekening met het type aansluiting.
Als je het abonnement aanvraagt krijg je automatisch de juiste spullen en een monteur gepland. Die monteur zal dan ook zorgen dat in de centrale alles goed wordt gepatched (dus die gewoon plannen en niet zelf aan de slag gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22
wheels533 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:54:
[...]
Als je Odido belt let dan even op de terminologie die ze gebruiken. Wat zij een modem noemen is voor de meeste tweakers (terecht) een router.
Maar wat @jongetje al schrijft: Je krijgt automatisch de juiste spullen thuisgestuurd, afhankelijk van de snelheid die je bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneakerzz
Zelf van de week een 2gb abo opgeleverd gekregen van Odido. Monteur kwam langs, heeft een xgspon kastje geplaatst, deze verbonden met het modem (router) Zyxel t-56. Deze kan (naar wat ik me heb laten vertellen, ook 8gb aan.

Wat al eerder is gezegd, gewoon even laten installeren door monteur en niet zelf lopen porrelen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Sneakerzz schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:33:
heeft een xgspon kastje geplaatst, deze verbonden met het modem (router) Zyxel t-56. Deze kan (naar wat ik me heb laten vertellen, ook 8gb aan.
Nee dan krijg je de Zyxel T-75, die heeft een 10Gb wan poort, de T-56 een 2,5Gb wan poort

https://community.odido.n...t-75-hoe-werkt-het-358815

[ Voor 19% gewijzigd door DON PAPA op 13-04-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
Sjaak Pastinaak schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:56:
[...]

Als de POP opgeleverd is zou Odido binnen maximaal 2 weken na de huisaansluiting bericht moeten krijgen dat je verbinding klaar staat voor installatie. Je kunt hier het beste even bellen met de klantenservice, en dan vragen om doorverbonden te worden met de Fiberdesk. Als je POP-centrale inderdaad actief is zullen ze je vragen om een foto van je FTU, en die doorsturen naar ODF met het verzoek om je aansluiting af te melden. Het kan ook zijn dat je omgekeerd aangesloten bent, en dat ze buiten nog niet klaar zijn met de infra, en dat je daarom nog niets gehoord hebt.
Dank voor je heldere uitleg. Ik ga de Fiberdesk bellen!! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneakerzz
DON PAPA schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:39:
[...]

Nee dan krijg je de Zyxel T-75, die heeft een 10Gb wan poort, de T-56 een 2,5Gb wan poort

https://community.odido.n...t-75-hoe-werkt-het-358815
Ik doelde meer op de xgspon, dat die dan meer dan 8gb aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 08:45
Iemand enig idee wat voor type 'glasvezel omzetter' dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SJ38_cjlQt7Hvp7TZ9HSLw2RCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TignIvhgBn3bA5nu2fpHwFnU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 00:53
tomtommie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:16:
[...]

Kreeg van medewerkers verhalen van minimaal 12 dagen zonder internet, dus toch maar niet gedaan. Kregen toen een aanbod dat meteen inging en de 2 laatste volbetaalde maanden van huidig abbo doet vervallen, en dan 4 maanden korting, en dan kunnen we in December dat misschien opnieuw doen. Het kwam in ieder geval alleen goedkoper uit voor ons bij Odido omdat er een bepaald muziek zenderpakket bij zit dat bij Ziggo nog duurder was.

Hopelijk kunnen we de volgende ronde gewoon 1-jarig overstappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
barat schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:43:
Iemand enig idee wat voor type 'glasvezel omzetter' dit is?

[Afbeelding]
Dit is de Genexis FXP-100 FTU (bij KPN Netwerk heet dit de GN_02). En de NT die er op zit (het bovenste deel) is een Genexis FiberXport. Dat is een AON NT voor 1 Gigabit maximaal.

Maar aan je foto te zien doet deze niks en is er door een Guidion monteur ooit een glasvezelkabeltje direct naar de connector geleid (en dat kabeltje leidt waarschijnlijk naar de echte losse mediaconverter).
Deze NT fungeert nu alleen als afdekkap, alhoewel er ook gewoon electronica in zit en voor andere providers kan deze wel direct functioneren als converter.

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 14-04-2025 10:06 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:00
Ik heb thuis nou 1 jaar Odidio via glasvezel van ODF. Via de Odido app kreeg ik het aanbod om mijn contract te verlengen met korting. Dat zag ik wel zitten, dus dat heb ik in de app geaccepteerd.
5 min later krijg ik een email dat ik mijn Wifi repeater moet terugsturen.
Vanochtend gebeld met Odido helpdesk, want ik wil dat extra wifi punt blijven huren/gebruiken. De mevrouw aan de telefoon zei dat ik dat niet had moeten opzeggen. Uh sorry wat? Ik haar nogmaals uitgelegd dat ik dat via de app kreeg aangeboden en dat er niks te kiezen viel mbt extra's. Ze zei dat ik beter kan bellen voor dit soort zaken.
Ik vroeg of ze die opzegging ongedaan kon maken, maar dat kon niet. Het enige wat kan is dat ze een nieuwe opstuurt, met een nieuw leencontract. De oude gaat terug, want opgezegd.
Ik heb geen zin om tegen de administratie van een groot bedrijf te gaan dus heb dit geaccepteerd. Maar serieus wat is dit?

De internetverbinding werkt een stuk beter dan de adminstratie en apps in ieder geval. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hijdaar95 op 14-04-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheels533
jongetje schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:56:
[...]

Als je het abonnement aanvraagt krijg je automatisch de juiste spullen en een monteur gepland. Die monteur zal dan ook zorgen dat in de centrale alles goed wordt gepatched (dus die gewoon plannen en niet zelf aan de slag gaan).
Ik ben weer iets wijzer geworden. In mijn wijk heeft Odido ook een eigen netwerk liggen en als ik overstap word ik ook werkelijk op hun netwerk patched. Had ik niet verwacht. In sommige gevallen huren ze de lijnen van KPN en dan blijf je dus vast zitten aan de max 1Gbit/s.
Conclusie is dus dat ik dan van AON naar een PON netwerk over ga en mijn huidige router dus niet meer gebruikt kan worden, aangezien daar de glasdraad direct in gaat en dat mijn huidige NT vervangen gaat worden door een ONT.

edit: met een eigen xsgpon spf kan ik wel mijn router behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door wheels533 op 14-04-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:50
@wheels533 Je kunt je 5530 natuurlijk achter de ONT zetten (UTP naar de WAN poort). Alleen doet ie max 2.5 Gb. Ik vraag me af of een nieuwe SFP wel 8 Gb doorvoer bereikt. Misschien wel naar het glas maar of de 5530 dat intern ook verwerkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
wheels533 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:58:
[...]

Ik ben weer iets wijzer geworden. In mijn wijk heeft Odido ook een eigen netwerk liggen en als ik overstap word ik ook werkelijk op hun netwerk patched. Had ik niet verwacht. In sommige gevallen huren ze de lijnen van KPN en dan blijf je dus vast zitten aan de max 1Gbit/s.
Conclusie is dus dat ik dan van AON naar een PON netwerk over ga en mijn huidige router dus niet meer gebruikt kan worden, aangezien daar de glasdraad direct in gaat en dat mijn huidige NT vervangen gaat worden door een ONT.

edit: met een eigen xsgpon spf kan ik wel mijn router behouden.
Iets specifieker: In jouw wijk ligt waarschijnlijk maar 1 netwerk in de grond, dat van KPN Netwerk. Die fysieke lijn naar jouw woning huurt Odido dus altijd van KPN. Alleen hebben ze in de centrales (de PoPs) eigen apparatuur hangen, naast die van KPN waardoor je omgepatched kan worden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheels533
DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:12:
@wheels533 Je kunt je 5530 natuurlijk achter de ONT zetten (UTP naar de WAN poort). Alleen doet ie max 2.5 Gb. Ik vraag me af of een nieuwe SFP wel 8 Gb doorvoer bereikt. Misschien wel naar het glas maar of de 5530 dat intern ook verwerkt?
Dat is natuurlijk ook nog een goeie optie. Ik heb geen interesse in 8Gbit/s en eigenlijk ik 1Gbit/s al een overschot.
Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Hijdaar95 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:52:
Ik heb geen zin om tegen de administratie van een groot bedrijf te gaan dus heb dit geaccepteerd. Maar serieus wat is dit?

De internetverbinding werkt een stuk beter dan de adminstratie en apps in ieder geval. :)
Even je bericht op het Odido forum zetten, grote kans dat daar de moderators het wel voor je kunnen en willen oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 08:45
Barre73 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:03:
[...]
Dit is de Genexis FXP-100 FTU (bij KPN Netwerk heet dit de GN_02). En de NT die er op zit (het bovenste deel) is een Genexis FiberXport. Dat is een AON NT voor 1 Gigabit maximaal.
Ok bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
Sjaak Pastinaak schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:56:
[...]

[...]

Er zijn wel mensen bij Odido die dat weten, alleen zul je die niet vaak tegen komen bij de eerste lijn. De Fiberdesk weet het wel, die hebben een lijst met centrales (van ODF tenminste) met de datum wanneer ze opgeleverd worden (of opgeleverd zijn).
Vriendelijke mevrouw aan de telefoon. Zij kon niet zien op welke centrale ik aangesloten ben. Het staat wel op de planning voor eind april cq. ergens in mei. Nu loopt mijn huidige DSL contract pas per 1 juli af dus ik heb nog even geduld.
Dan is de vraag of ik daadwerkelijk glasvezel ga afnemen. Heb nu al een paar jaar voor 15 euro DSL en daar ben ik erg tevreden over. Anders wordt het dubbel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51

Thasaidon

If nothing goes right, go left

(jarig!)
Even een korte vraag hier, want met zoeken kan ik het niet vinden.

Ik zit nu bij KPN (glasvezel Inet+tv), maar wil overstappen naar Odido.
Ik heb nu een Genexis en een Fritzbox 7530.
(deze combo had ik ook met vorige providers Solcon en XMS).

Kan ik deze Fritzbox blijven gebruiken als ik hem instel met het "T-Mobile Thuis" profiel?
Het Odido profiel staat er niet tussen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 15-04-2025 20:45 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Thasaidon Dat zal vast werken. En anders vlan300 instellen op de wan interface. Of je gebruikt de router van Odido, dan heb je wifi6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

Met het profiel van T-Mobile thuis kan je je Fritzbox gebruiken ipv het modem van Odido,, maar bv Cheapconnect werkt dan niet!

Mocht je Cheapconnect werkend willen hebben op je Fritzbox, dan kan je de onderstaande handelingen uitvoeren:
(ik heb dit uit een ander topic gepakt)

Bij tabje internet toegang (in internet-toegangsgegevens) heb ik nu gekozen voor:
-Andere internet aanbieder
-Aansluiting: Aansluiten op externe modem of router
-Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen
-Toegangsgegevens: nee
klap open: Verbindingsinstellingen wijzigen
-selecteer: VLAN voor de internettoegang gebruiken
VLAN-ID = 300

Ik ben sinds 1 maand over naar Odidio glasveel 1 Gbit vanuit Ziggo (kreeg te weinig korting), en gebruik mijn oude Fritzbox 7581 als vervanger van het Odido moden, werkt prima!
Mijn Fritzbox is aangesloten aan de ont dmv een utp kabel vanuit de Fritzbox wan port.

[ Voor 5% gewijzigd door zipper646 op 16-04-2025 04:31 ]

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:58:
Abonnement verlengen, hoe zit dat nu precies?

Bij Odido kan je 3 maanden voor het afgelopen van je contract bellen met de klantenservice. Als je daar aangeeft dat je je abonnement wilt verlengen, verbinden ze je door met de juiste afdeling.

Momenteel bieden ze je dan een nieuw jaarcontract aan, met 10 euro korting per maand voor 4 maanden. Als je vervolgens na 9 maanden weer belt, betaal je dus eigenlijk maar 5 maanden de volle prijs.

Het telefoonnummer van de klantenservice is:
0800-0092
Hoe zat het met verlengen van een abo van een jaarcontract dat al verlopen is en stilletjes doorloopt? Kun je opnieuw een 1- of 2-jaar abo afsluiten of wordt dat gewoon overstappen op een andere provider?

Kon je verlengen ook regelen in een fysieke Odido-winkel of gaat dat alleen via de klantenservice?

[ Voor 70% gewijzigd door Blaze85 op 17-04-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sinds een uur of 17:00 is odido weg in 2131. Ook allestoringen geeft issues aan. Meer mensen met issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-08 16:57
TrailBlazer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:18:
Sinds een uur of 17:00 is odido weg in 2131. Ook allestoringen geeft issues aan. Meer mensen met issues?
In 2133 ook storing. Odido meldt:

[16-04-2025/17:10] We zien dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet + TV & Vast Bellen op verschillende plekken in Nederland. Op dit moment zijn we op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Excuses voor het ongemak.

[ Voor 3% gewijzigd door FreshM op 16-04-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
TrailBlazer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:18:
Ook in de 2132, storing is bekend bij Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Grappig heel nederland maar wij 3en vlak bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLMORE80
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 13:25
Mijn ONT geeft wel een groen PON lampje, Power ook natuurlijk, maar geen ethernet connectie. Bekend symptoom?

En tegelijkertijd klapte mijn APC UPS eruit, alsof de batterij kapot zou zijn. Dat laatste kan ik niet rijmen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Storing is nu ook alleen maar Hoofddorp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Blaze85 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:49:
[...]

Hoe zat het met verlengen van een abo van een jaarcontract dat al verlopen is en stilletjes doorloopt? Kun je opnieuw een 1- of 2-jaar abo afsluiten of wordt dat gewoon overstappen op een andere provider?

Kon je verlengen ook regelen in een fysieke Odido-winkel of gaat dat alleen via de klantenservice?
Of dat kan in een fysieke winkel weet ik niet. Maar het idee van verlengen is dat je dat ook zeker kan doen bij abonnementen die al 'verlopen' zijn. Kwestie van even bellen en je komt erachter wat voor aanbieding ze kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:08
Even een vraagje hier (hoop dat iemand het weet), voorheen had ik ODF met een Huawei ONT, hiervan het SN gecloned voor naar mijn eigen XGS-ONU-25-20NI.

Nu (na verhuizing) zit ik in Delta gebied (en weer ODIDO) en heb ik een Nokia XS-010X-R gekregen.
Mijn idee was om die ook te clonen om zo ook weer de FS ONU stick te kunnen gebruiken (XGS-PON).

Weet iemand welk SN je moet gebruiken van de Nokia dan? Er staan er 2 op namelijk.
Een begint met ALCLXXXX de andere met M0824XXXXX

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 18-04-2025 08:03 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@tcviper Waarom registreer je niet je eigen module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:08
jongetje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:49:
@tcviper Waarom registreer je niet je eigen module?
Zodat ik altijd terug kan naar de ONT, wanneer nodig 😀
Maar ik denk dat ik via Schenk ff de ZARAM bestel en die dan laat registreren.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 18-04-2025 08:55 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011

rvk

tcviper schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:55:
Mijn idee was om die ook te clonen om zo ook weer de FS ONU stick te kunnen gebruiken (XGS-PON).
Zover ik had begrepen is het klonen van het SN bij XGS-PON niet mogelijk (of in ieder geval technisch heel wat moeilijker dan bij PON/GPON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:08:
[...]

Of dat kan in een fysieke winkel weet ik niet. Maar het idee van verlengen is dat je dat ook zeker kan doen bij abonnementen die al 'verlopen' zijn. Kwestie van even bellen en je komt erachter wat voor aanbieding ze kunnen doen.
Ik zal 't binnenkort 's proberen bij een fysieke winkel, ben gewoon benieuwd of dat daar ook kan.

En zijn die verlengaanbiedingen gepersonaliseerd, of kun je er eigenlijk altijd van uitgaan dat ze gewoon de huidige aanbieding voor nieuwe klanten hanteren als verlengaanbod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Blaze85 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:48:
En zijn die verlengaanbiedingen gepersonaliseerd, of kun je er eigenlijk altijd van uitgaan dat ze gewoon de huidige aanbieding voor nieuwe klanten hanteren als verlengaanbod?
Was het maar zo'n feest...:

rens-br in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Momenteel bieden ze je dan een nieuw jaarcontract aan, met 10 euro korting per maand voor 4 maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 18-04-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Oh ja, dat zei je al eerder in je eerdere post. Schandalig... dus het loont nog steeds om echt over te stappen naar een andere provider :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Blaze85 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:08:
[...]

Oh ja, dat zei je al eerder in je eerdere post. Schandalig... dus het loont nog steeds om echt over te stappen naar een andere provider :|
Ja helaas wel. Gelukkig voor de provider doet half Nederland dat niet, waardoor het voor een provider niet echt loont om interessantere aanbiedingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-08 11:25
Onlangs ben ik overgestapt van Delta naar Odido, beide via dezelfde glasvezelkabel (2GB → 2GB). Bij Delta gebruikte ik een eigen Huawei EN8010TS20 ONT in combinatie met een TP-Link Omada ER707-router. Vrij eenvoudig: VLAN op 100 gezet en alles werkte, afgezien van één landelijke storing, uitstekend.

Na de overstap naar Odido kreeg ik een Nokia ONT in bruikleen. VLAN aangepast naar 300 en de verbinding werkte direct. Echter, de afgelopen twee weken merk ik wat verschillen. Bij bedrade speedtests haal ik gemiddeld zo’n 10% lagere snelheden dan bij Delta, en de latency ligt tussen de 6 en 9 ms, terwijl dit bij Delta vaak onder de 2 ms bleef. Op zich niet dramatisch, maar ik heb wel regelmatig te maken met korte disconnects gedurende de dag.

Voor de zekerheid heb ik de Zyxel-router van Odido aangesloten zodat de Odido klantenservice mee kon kijken. Zoals verwacht wijzen zij naar mijn eigen apparatuur als mogelijke oorzaak..... :?

Iemand ideeën of vergelijkbare ervaringen met Odido?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
NV2013 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
Onlangs ben ik overgestapt van Delta naar Odido, beide via dezelfde glasvezelkabel (2GB → 2GB). Bij Delta gebruikte ik een eigen Huawei EN8010TS20 ONT in combinatie met een TP-Link Omada ER707-router. Vrij eenvoudig: VLAN op 100 gezet en alles werkte, afgezien van één landelijke storing, uitstekend.

Na de overstap naar Odido kreeg ik een Nokia ONT in bruikleen. VLAN aangepast naar 300 en de verbinding werkte direct. Echter, de afgelopen twee weken merk ik wat verschillen. Bij bedrade speedtests haal ik gemiddeld zo’n 10% lagere snelheden dan bij Delta, en de latency ligt tussen de 6 en 9 ms, terwijl dit bij Delta vaak onder de 2 ms bleef. Op zich niet dramatisch, maar ik heb wel regelmatig te maken met korte disconnects gedurende de dag.

Voor de zekerheid heb ik de Zyxel-router van Odido aangesloten zodat de Odido klantenservice mee kon kijken. Zoals verwacht wijzen zij naar mijn eigen apparatuur als mogelijke oorzaak..... :?

Iemand ideeën of vergelijkbare ervaringen met Odido?
In een ander topic heb ik net deze speedtest resultaten van vanochtend geplaatst:

Ik heb net hier wat speedtests gedraaid. ISP is Odido (met Odido IP) via KPN 1Gb AON netwerk:
https://www.delta.nl/internet/speedtest/ eindpunt Delta Fiber Rotterdam:
1e test: 540/640
2e test: 805/926
3e test: 776/925

https://www.kpn.com/internet/speedtest eindpunt KPN Amstelveen
1e test: 799/716
2e test: 887/896
3e test: 844/918 (wel ping 9 ipv 4-5)

https://www.odido.nl/internet/speedtest (Odido consument) eindpunt Trinet St Oedenrode (???)
1e test: 525/633
2e test: 849/918
3e test: 844/918 (wel ping van 9 ipv 4-5)

https://www.odido.nl/zakelijk/internet/speedtest (Odido zakelijk) eindpunt Odido Amsterdam
1e test: 925/720
2e test: 968/920
3e test: 855/922

https://www.ziggo.nl/speedtest eindpunt Amsterdam (Ziggo?)
1e test: 877/741
2e test: 887/752
3e test: 862/749

Wilde verschillen dus waarmee de betrouwbaarheid dus twijfelachtig is. O ja, gebruik een Fritz 5590 met SFP rechtstreeks op fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:34
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:22:
[...]

In een ander topic heb ik net deze speedtest resultaten van vanochtend geplaatst:

Ik heb net hier wat speedtests gedraaid. ISP is Odido (met Odido IP) via KPN 1Gb AON netwerk:
https://www.delta.nl/internet/speedtest/ eindpunt Delta Fiber Rotterdam:
1e test: 540/640
2e test: 805/926
3e test: 776/925

https://www.kpn.com/internet/speedtest eindpunt KPN Amstelveen
1e test: 799/716
2e test: 887/896
3e test: 844/918 (wel ping 9 ipv 4-5)

https://www.odido.nl/internet/speedtest (Odido consument) eindpunt Trinet St Oedenrode (???)
1e test: 525/633
2e test: 849/918
3e test: 844/918 (wel ping van 9 ipv 4-5)

https://www.odido.nl/zakelijk/internet/speedtest (Odido zakelijk) eindpunt Odido Amsterdam
1e test: 925/720
2e test: 968/920
3e test: 855/922

https://www.ziggo.nl/speedtest eindpunt Amsterdam (Ziggo?)
1e test: 877/741
2e test: 887/752
3e test: 862/749

Wilde verschillen dus waarmee de betrouwbaarheid dus twijfelachtig is. O ja, gebruik een Fritz 5590 met SFP rechtstreeks op fiber.
Ik heb dezelfde ervaring. Daarbovenop, hetzelfde eindpunt op verschillende tijdstippen laten ook grote verschillen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-08 09:02
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Daarbovenop, hetzelfde eindpunt op verschillende tijdstippen laten ook grote verschillen zien.
Bedankt voor het signaal. Ga op 5/5 over van KPN naar Odido. Heb de Mimugmail Speedtest plugin nu in OPNsense geinstalleerd en zal het de komende tijd eens bijhouden. Kan ik <5/5 mooi vergelijken met >5/5.
Zit nu op 917/933, latency 1.19

[ Voor 3% gewijzigd door Villager op 18-04-2025 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

(jarig!)
Blaze85 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:08:
[...]

Dat is dus precies waarom ik nu weg wil bij KPN.
Nieuwe klanten krijgen veel meer korting en daarbovenop gaan ze na die korting ook nog eens minder betalen dan ik nu betaal.
Met de "korting" welke ik nu zou krijgen betaal ik dan net zo veel als een nieuwe klant zonder kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Thasaidon En da's exact waarom ik begin november een herinnering in mijn agenda heb staan. Vanaf die tijd zijn er ook de (al dan niet) vroege Black Friday aanbiedingen.

Odido doet t prima en is nu betaalbaar. Maar alle aanbieders zullen t prima doen en ik ben niet van een specifieke aanbieder afhankelijk (mail, website, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ook hier merk ik met Odido verschil in met name de download speedtests. Odido’s eigen testservers geven altijd verwachtte of hogere snelheid maar zodra ik met andere servers test is het een stuk lager (soms zelfs 25%-30% minder).
Een enkele server van een derde partij heeft wel goed resultaat, zou haast denken dat ze op peering bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@boyd86 Dat is precies hoe het internet werkt, allemaal netwerken aan elkaar knopen. En je gaat ook geen grote capaciteit inkopen om speedtests naar 3e partijen op volle snelheid te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik begrijp hoe het werkt, maar mijn ervaring is bij Odido daarin wel anders dan voorheen bij KPN en Ziggo.
Daar waren de verschillen tussen servers veel kleiner en meer in de buurt van hetgeen contractueel afgesloten.
Als ik betaal voor maximaal 400Mbit dan ben ik van mening dat ik dat toch zeker wel meer dan incidenteel kan halen naar andere partijen dan Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-08 23:32

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Ik ben van odido juist weggegaan naar onvi omdat odido zulke ongelooflijk slechte routing heeft. Heb nu ervaring met meerdere glasvezel providers maar odido is veruit de slechtse, andere providers vond ik het verschil nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
boyd86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:57:
Ik begrijp hoe het werkt, maar mijn ervaring is bij Odido daarin wel anders dan voorheen bij KPN en Ziggo.
Daar waren de verschillen tussen servers veel kleiner en meer in de buurt van hetgeen contractueel afgesloten.
Als ik betaal voor maximaal 400Mbit dan ben ik van mening dat ik dat toch zeker wel meer dan incidenteel kan halen naar andere partijen dan Odido.
Je zult die 400Mb ook wel halen. Ik haal bijvoorbeeld bij Eweka met meerdere connecties ook gewoon 100MB voor langere tijd. Maar da's geen speedtest ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

boyd86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:57:
Ik heb ook even wat speedtesten gedaan met mijn Odido 400/400 abonnement op het ODF netwerk, opstelling ONT (Huawei XGSPON) > TP-Link BE800 router > Apple TV, maar dat ziet er toch prima uit, zo'n strakke lijn en lage ping kreeg ik voorheen bij Ziggo nooit te zien...

KPN Amstelveen: YouTube: KPN Amstelveen
Trinet St Oedenrode: YouTube: Trinet St Oedenrode
Odido Amsterdam: YouTube: Odido Amsterdam
Vodafone Schiphol: YouTube: VodafoneZiggo schiphol

[ Voor 32% gewijzigd door DON PAPA op 19-04-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Dat ziet er goed uit idd, ik weet niet op welke techniek ik hier zit, maar het gaat in ieder geval via de glasvezel van KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:37

Hier soortgelijke situatie, en precies dezelfde dingen vielen mij ook op! Super onhandig die tekst ondersteboven, want qua montage kan hij alleen met de aansluitingen naar beneden.

Ik had al bijna een doekje gepakt toen ik erachter kwam dat het in de print leek te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

(jarig!)
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:33:
Odido doet t prima en is nu betaalbaar.
Betaalbaar ja, maar van "prima doen" hoor ik toch verschillende verhalen.
Voor Internet lijkt het idd wel goed te gaan.
Maar ik hoor van verschillende mensen dat de IPTV stb af en toe drama is.

Maar goed, ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen en naar wie ik evt overstap.
Dus ik lees hier voorlopig lekker mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-08 19:04
Thasaidon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:54:
[...]

Maar goed, ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen en naar wie ik evt overstap.
Ook precies de reden dat ik dit topic en die van kpn even in de gaten hou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

(jarig!)
@MrGizMo
Misschien vloeken in de kerk in dit topic ;) , maar met KPN heb ik nooit problemen gehad.
Al is de laatste versie van de iTV app wel ruk (iig op mijn chromecast).
Ze zijn alleen veel te duur voor "trouwe" klanten.

[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 19-04-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Thasaidon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:54:
[...]

TV gebruik ik niet, heb hier al sinds jaar en dag sattv. En telefonie loopt via cheapconnect en 12voip. Internet only dus en dat moet gewoon soepel werken - enige minpuntje bij Odido: blokkade op poort 5060 voor bellen, maar da's oplosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Thasaidon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:01:
@MrGizMo
Misschien vloeken in de kerk in dit topic ;) , maar met KPN heb ik nooit problemen gehad.
Mijn probleem met KPN: Ze kwamen het verlengingsaanbod niet na (foutje op de website....). Coulance onmogelijk en ik had t allemaal verkeerd gezien. Daar heb ik ene hekel aan. Maar, evengoed gaan ze eind dit jaar meedraaien in de prijzencarrousel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik moet zeggen dat ik het verlengaanbod dat Odido biedt op zich wel redelijk vind.

Als ik naar mezelf kijk kom ik in combinatie met klantvoordeel uit op Glasvezel 400 Mbps 4 maanden voor €25 p/m, daarna €35 p/m.

Die 4 maanden is niet al teveel, maar je kan al wel na 8 maanden een nieuw contract afsluiten (waarbij de resterende 4 maanden komen te vervallen). Zo kom ik, in mijn geval, eigenlijk 50% van de tijd op €25 p/m uit en 50% van de tijd op €35 p/m. Gemiddeld dus €30 p/m.

Nu wordt het al minder interessant als je per se 2 Gbps nodig hebt, maar op zich vind ik 400 Mbps up + down voor €30 p/m redelijk genoeg.

Het is jammer dat ze tegenwoordig allemaal 2-jarige contracten aanbieden waardoor het hele overstapcircus veel minder interessant is geworden. KPN is ermee begonnen, Ziggo is na een jaar gevolgd en Odido inmiddels dus ook. Het lijkt bijna op afgesproken werk, want hiervoor was het echt heel normaal om een 1-jarig contract te nemen waarbij iedere provider wel een paar keer per jaar een actie had met 10 of 12 maanden korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Uniciteit schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:14:

Die 4 maanden is niet al teveel, maar je kan al wel na 8 maanden een nieuw contract afsluiten (waarbij de resterende 4 maanden komen te vervallen). Zo kom ik, in mijn geval, eigenlijk 50% van de tijd op €25 p/m uit en 50% van de tijd op €35 p/m. Gemiddeld dus €30 p/m.
Is dit iets van Odido? Als ik na 8 maanden een nieuw jaarcontract afsluit, dan gaat het per direct in en vervallen de laatste 4 maanden van mijn huidige jaarcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

GioStyle schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:39:
[...]
Als ik na 8 maanden een nieuw jaarcontract afsluit, dan gaat het per direct in en vervallen de laatste 4 maanden van mijn huidige jaarcontract?
Ja klopt...

[ Voor 80% gewijzigd door DON PAPA op 21-04-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

(jarig!)
@Uniciteit
Op zich zijn 2 jaars contracten geen probleem, als de korting/aanbieding daar ook naar is.
Maar dat is bij KPN iig niet het geval.

Ziggo sla ik zowiezo over, daar heb ik niks dan problemen mee gehad vroeger.
En ik heb al jaren glasvezel en wil niet anders meer

Nu nog een goede ISP met een goede aanbieding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Uniciteit schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:14:
Ik moet zeggen dat ik het verlengaanbod dat Odido biedt op zich wel redelijk vind.

Als ik naar mezelf kijk kom ik in combinatie met klantvoordeel uit op Glasvezel 400 Mbps 4 maanden voor €25 p/m, daarna €35 p/m.

Nu wordt het al minder interessant als je per se 2 Gbps nodig hebt, maar op zich vind ik 400 Mbps up + down voor €30 p/m redelijk genoeg.

Het is jammer dat ze tegenwoordig allemaal 2-jarige contracten aanbieden waardoor het hele overstapcircus veel minder interessant is geworden. KPN is ermee begonnen, Ziggo is na een jaar gevolgd en Odido inmiddels dus ook. Het lijkt bijna op afgesproken werk, want hiervoor was het echt heel normaal om een 1-jarig contract te nemen waarbij iedere provider wel een paar keer per jaar een actie had met 10 of 12 maanden korting.
Al na 8 maanden? Vroeger was dit 9 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

GioStyle schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:39:
[...]

Is dit iets van Odido? Als ik na 8 maanden een nieuw jaarcontract afsluit, dan gaat het per direct in en vervallen de laatste 4 maanden van mijn huidige jaarcontract?
Correct. :)
Thasaidon schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:10:
@Uniciteit
Op zich zijn 2 jaars contracten geen probleem, als de korting/aanbieding daar ook naar is.
Maar dat is bij KPN iig niet het geval.
Klopt, maar de kortingen/aanbiedingen zijn er niet in mee gegaan. Zowel bij Ziggo, KPN als Odido was het een paar keer per jaar niet ongewoon om 10-12 maanden korting te krijgen op een 1-jarig contract, maar de eerste 20-24 maanden korting op een 2-jarig contract moet ik nog tegenkomen :9
rens-br schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:24:
[...]

Al na 8 maanden? Vroeger was dit 9 maanden.
Ja, 8 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:17
MrGizMo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:57:
[...]

Ook precies de reden dat ik dit topic en die van kpn even in de gaten hou
Odido staat erom bekend dat het beeld kwaliteit slechter is dan bij KPN en Ziggo. Dat heb ik ook ervaren, echter toen op DSL met Odido. TV kastje werkte wel goed. (Die Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mijn agenda maar even aanpassen dan. Heb die er nu instaan voor over 8 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13

vr6-only

Blub Blub

Villager schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor het signaal. Ga op 5/5 over van KPN naar Odido. Heb de Mimugmail Speedtest plugin nu in OPNsense geinstalleerd en zal het de komende tijd eens bijhouden. Kan ik <5/5 mooi vergelijken met >5/5.
Zit nu op 917/933, latency 1.19
Zelf ben ik sinds 2 maanden over van KPN naar Odido en tot dusver bevalt het Internet uitstekend!

KPN glasvezel, XGS-PON Odido, Huawei ONT, Unifi spul

Afgezien van 2ms hogere ping, zijn de snelheden naar alle genoemde eindpunten vergelijkbaar met elkaar en sowieso hoger dan mijn abonnement.

Enkele voorbeelden:

Odido Amsterdam: https://www.speedtest.net...29-4b5b-90bc-5a9c96b14774
Solcon Dronten: https://www.speedtest.net...91-4132-a8ed-91e540e3bdc0
Ziggo Arnhem: https://www.speedtest.net...4e-4262-a082-23cd369f8984
KPN Amstelveen: https://www.speedtest.net...51-4c2b-8e60-4f8a8e2dacee
Delta Rotterdam: https://www.speedtest.net...1c-4484-b673-14b42e43f308

Ik ben van KPN AON 1Gbit naar 2Gbit XGS-PON gegaan. Ping is zelfs iets lager dan bij KPN (1ms).

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Voor online gaming is packet loss ook belangerijk. Persoonlijk geen last gehad maar ik hoor online genoeg horror verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-08 19:04
Thasaidon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:01:
@MrGizMo
Oh verrek, zo had ik er nog niet naar gekeken :+
king006 schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:43:
[...]

Odido staat erom bekend dat het beeld kwaliteit slechter is dan bij KPN en Ziggo. Dat heb ik ook ervaren, echter toen op DSL met Odido. TV kastje werkte wel goed. (Die Android)
TV ga ik sowieso niet gebruiken, bij welke provider dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-08 09:02
Zoals eerder vermeld ga ik dus begin mei over van KPN naar Odido. Naar aanleiding van een discussie heb ik nu een tijdje elke 6 uur een speedtest gedraaid. En wat opvalt is de matige upload snelheid naar de Odido servers. Nou zal ik daar in de praktijk weinig last van hebben, Gelukkig is de download snelheid wel goed. Hopelijk is 't over een paar weken ook zo :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyv-uNIShpDY7I238jcSqbjt3P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvBj1VCKd1odnHdM9VLjggQx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

(jarig!)
Uniciteit schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:37:
Klopt, maar de kortingen/aanbiedingen zijn er niet in mee gegaan. Zowel bij Ziggo, KPN als Odido was het een paar keer per jaar niet ongewoon om 10-12 maanden korting te krijgen op een 1-jarig contract, maar de eerste 20-24 maanden korting op een 2-jarig contract moet ik nog tegenkomen :9
Klopt, ik ben ooit naar KPN over gegaan omdat ik met een 1 jaar abbo het hele jaar korting kreeg en Internet en TV voor maar € 35,- p.m. had.
Toen dat contract af liep, kwam KPN met dezelfde aanbieding als ik zou blijven en dus had ik weer een jaar lang voor maar €35,-.
Dus feitelijk heb ik 2 jaar lang goede korting gehad.

Daarna nog een keer verlengd, maar toen waren de kortingen al weer minimaal en ondertussen ben ik de hoofdprijs van €75,- gaan betalen.

Tijd om te switchen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 21-04-2025 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

rens-br schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:56:
[...]
Mijn agenda maar even aanpassen dan. Heb die er nu instaan voor over 8 maanden.
In de Odido app komt er dan ook een knop te staan om te verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V04BMvHt5toUuzBqj99B4zmnXSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l8Ku94JyBcEn71IW33blQwz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat aanbod is alleen veel te laag (in mijn geval 4 maanden €10 bij een 2 jarig contract), je kan dan beter even bellen, want dan krijg je het zelfde aanbod bij een 1 jarig contract 😉 Op deze manier betaal ik de eerste 4 maanden €25* en de andere 4 maanden €35* (wat dus neerkomt op gemiddeld €30 per maand) voor mijn 400/400 internet only abonnement.

* = Inclusief combi korting.

[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 21-04-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Combi korting, apps. Het lijkt steeds meer koppelverkoop te worden........ Daarmee wordt de produktomschrijving en het kostenplaatje ook steeds ondoorzichtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@DjoeC Wat bedoel je met koppelverkoop? Je krijgt bij veel andere bedrijven ook korting als je meerdere producten afneemt. Doet Albert Heijn ook elke week met 2e gratis of we 2e 50 procent korting. Dat is echt wel wat anders dan koppelverkoop. Misschien de definitie van koppelverkoop even bekijken. Koppelverkoop is wat anders dan korting krijgen als je meerdere producten of diensten afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
jongetje schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:14:
@DjoeC Wat bedoel je met koppelverkoop? Je krijgt bij veel andere bedrijven ook korting als je meerdere producten afneemt. Doet Albert Heijn ook elke week met 2e gratis of we 2e 50 procent korting. Dat is echt wel wat anders dan koppelverkoop. Misschien de definitie van koppelverkoop even bekijken. Koppelverkoop is wat anders dan korting krijgen als je meerdere producten of diensten afneemt.
Misschien wat gechargeerd aangezet maar 2 voor de prijs van 1 laat je ook meer kopen dan het 1 produkt dat je nodig hebt (al dan niet met 50% korting). Dus ja, misschien geen koppelverkoop volgens een officieele definitie maar wel volgens de mijne: Je wordt verleid tot meer kopen dan je nodig hebt.

Ik hoor het hier in huis ook vaak: Kijk eens, mooi <kledingstuk> en t was spotgoedkoop want bij 2 stuks 50% korting... Ja, en hoeveel heb je dan betaald??? Wat is er mis met een produkt met een harde prijs te koop te zetten ipv al dat vage geneuzel? Dat geldt trouwens ook voor "4 maanden korting, na 8 maanden verlengen met nieuwe korting". Je verzint t toch niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
@DjoeC Je bent er toch zelf bij. Niemand dwingt je om meer te kopen dan je wilt. Bij koppelverkoop moet je als je product B wilt ook product A kopen. Dat is wat anders dan iemand verleiden met korting. Je mag prima een mobiel abonnement bij KPN nemen, internet bij Ziggo en een mobiele backup lijn via klik & Klaar bij Odido. Niemand die je tegenhoud, je krijgt dan alleen geen combinatie korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

DjoeC schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:00:
Combi korting, apps. Het lijkt steeds meer koppelverkoop te worden........ Daarmee wordt de produktomschrijving en het kostenplaatje ook steeds ondoorzichtiger.
Het wordt juist heel duidelijk aangegeven bij Odido vind ik persoonlijk, er komt automatisch een knop in de app wanneer een abonnement weer verlengd mag worden. Op de website staat duidelijk aangegeven dat als je vast internet combineert met bijvoorbeeld een mobiele abonnement van BEN of Odido dat je dan €5 combi korting krijgt op je vaste internet, niks ondoorzichtelijks aan in mijn ogen.

Hier kunnen andere providers nog wat van leren...

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 21-04-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
Titus schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:57:
[...]

Hier soortgelijke situatie, en precies dezelfde dingen vielen mij ook op! Super onhandig die tekst ondersteboven, want qua montage kan hij alleen met de aansluitingen naar beneden.

Ik had al bijna een doekje gepakt toen ik erachter kwam dat het in de print leek te zitten.
Ik heb hem nu zonder logo dus geen last (meer) van een logo die op de kop hangt.
Fijn om te weten dat die print normaal is :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Pagina: 1 ... 108 ... 124 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen