YAY! (maar die heb (draai) ik nu ook al)DjoeC schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:08:
@LooneyTunes Maar je krijgt er wel de tv app gratis bij....
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...
:strip_exif()/i/2006664840.jpeg?f=imagenormal)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
KPN (en vzv ik weet elke andere provider) stuurt je bericht en een doos of een adreslabel om spullen in terug te sturen. Je kunt daar ook eventuele extra kabels, stekkers mee terug sturen naar een antwoordnummer..HaTe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:01:
Als ik overstap van Solcon naar Odido, kan ik de ONT (eigendom KPN) dan houden? Het gaat om dit type:
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...
[Afbeelding]
En van Odido krijg ik hetzelfde? Dit werkt namelijk nu perfect met mijn eigen Ubiquiti router en dat wil ik graag zo houden. Ik ben bang dat ik van Odido een gecombineerde ONT+router krijg.DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:58:
[...]
KPN (en vzv ik weet elke andere provider) stuurt je bericht en een doos of een adreslabel om spullen in terug te sturen. Je kunt daar ook eventuele extra kabels, stekkers mee terug sturen naar een antwoordnummer..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Tja, ik heb ook allerlei meuk gehad maar heb (AON) de SFP van mijn eigen Fritz rechtstreeks op glas. Niks ONT en router van KPN, Odido of wie dan ook. Heb nu al "een aantal" "reserve" Genexis liggen en een Odido router nog netjes in t plastic. O ja, en naast mijn eigen 5590 nog een 7283 die niet is terug gestuurd en nog wat ouder spul. Ik gebruik vooral Fritz vanwege de instel mogelijkheden en de telefonie opties m(ingebouwde DECT, call-routing naar meerdere VOIP providers, etc.HaTe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:11:
[...]
En van Odido krijg ik hetzelfde? Dit werkt namelijk nu perfect met mijn eigen Ubiquiti router en dat wil ik graag zo houden. Ik ben bang dat ik van Odido een gecombineerde ONT+router krijg.
Als je 8Gb kunt bestellen kom je niet op WBA en krijg je sowieso een nieuwe ONT. In het andere geval durf ik niet te zeggen of je deze Nokia mag houden, maar zover ik weet zijn de problemen met de Genexis inmiddels verholpen.HaTe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:01:
Als ik overstap van Solcon naar Odido, kan ik de ONT (eigendom KPN) dan houden? Het gaat om dit type:
[Afbeelding]
Odido levert momenteel altijd een losse ONT en router. Zoals boven al is vermeld: Als je 8Gbit kunt bestellen dan heeft Odido eigen apparatuur in de PoP en dan krijg je een Huawei ONT die ergens los moet worden geinstalleerd, hij is niet opschuifbaar zoals bij KPN.HaTe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:11:
[...]
En van Odido krijg ik hetzelfde? Dit werkt namelijk nu perfect met mijn eigen Ubiquiti router en dat wil ik graag zo houden. Ik ben bang dat ik van Odido een gecombineerde ONT+router krijg.
Als Odido geen eigen apparatuur in de PoP heeft, dan blijf je op KPN WBA en kun je de Nokia ONT blijven gebruiken. Dit kun je zien aan je abonnementskosten. Via KPN WBA betaal je de zogenaamde KPN tax.
Ah top, dan durf ik nu een Odido abonnement af te sluiten. Hier is ook 8Gbit mogelijk. Het staat me een beetje tegen omdat ik van Tweak kom, maar ze hebben al met al toch de beste prijs.Muis666 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:59:
[...]
Odido levert momenteel altijd een losse ONT en router. Zoals boven al is vermeld: Als je 8Gbit kunt bestellen dan heeft Odido eigen apparatuur in de PoP en dan krijg je een Huawei ONT die ergens los moet worden geinstalleerd, hij is niet opschuifbaar zoals bij KPN.
Als Odido geen eigen apparatuur in de PoP heeft, dan blijf je op KPN WBA en kun je de Nokia ONT blijven gebruiken. Dit kun je zien aan je abonnementskosten. Via KPN WBA betaal je de zogenaamde KPN tax.
In theorie wel, mits de Guidion monteur bereid is om deze ONT te activeren, aangezien je zelf eentje krijgt vanuit Odido (Huawei) en die is al geactiveerd.HaTe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:01:
[Afbeelding]
KPN vraagt je niet om een (O)NT terug te sturen. Op de meeste staat zelfs een sticker erop geplakt met "laten hangen" of iets in die geest. Enkel router, tv ontvanger en afstandsbediening moeten terug. Met bijbehorende adapters. Kabels mag je houden.DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:58:
[...]
KPN (en vzv ik weet elke andere provider) stuurt je bericht en een doos of een adreslabel om spullen in terug te sturen. Je kunt daar ook eventuele extra kabels, stekkers mee terug sturen naar een antwoordnummer..
It ain't stupid if it works!
Ik krijg een verlengaanbod van 4*€10 korting bij een 2-jarig abonnement. Vind ik niet een heel realistisch aanbod...
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
2 jaar verlengen 1Gbit, waarbij 4 maanden voor 42.50pm
Hebben jullie ervaring met 1 jarige verlenging? Ziggo was hier altijd wel makkelijk in. 2 jaar verlenging doe ik met niets.
Die vraagt komt vaker voorbij de laatste weken...Samueldw schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:49:
Is het bij Odido mogelijk om een nieuw abonnement af te sluiten op het zelfde adres maar een andere naam en rekeningnummer?
Ik krijg een verlengaanbod van 4*€10 korting bij een 2-jarig abonnement. Vind ik niet een heel realistisch aanbod...
Ik kreeg 8 maanden korting bij 2 jaar en 4 maanden korting bij 1 jaar.n00bs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:55:
Ik heb een verlengingsaanbod gehad, dat nogal karig is:
2 jaar verlengen 1Gbit, waarbij 4 maanden voor 42.50pm
Hebben jullie ervaring met 1 jarige verlenging? Ziggo was hier altijd wel makkelijk in. 2 jaar verlenging doe ik met niets.
Ik heb niet het idee dat ze Black Friday aanbiedingen hebben voor vaste klanten. Wat is jouw ervaring daarmee?DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:20:
Tja, als je wachten kunt loont het om tot (laat in) oktober te wachten, dan heb je vaak al de (vroege) black friday aanbiedingen. Geen idee of ze dit jaar goed of niet goed zullen zijn uiteraard - dus eigen keuze
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 22-04-2025 16:24 ]
Dank, hmmm, dat wordt dan kiezen:rens-br schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:57:
[...]
Ik kreeg 8 maanden korting bij 2 jaar en 4 maanden korting bij 1 jaar.
Optie 1, verlengen
4 maanden €45,- en 6 maanden €55,-
Per maand €51,-
Optie 2, wisselen van abonnementhouder met mogelijk wat downtime.
8 maanden €30,- en 4 maanden €55,-
Per maand €38,5
Ik heb in principe een onbeperkte mobiele bundel, dus ja... Moeten alleen mijn huisgenoten het even zonder tv doen.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
De vraag is dus of de downtijd je de besparing van €150 waard is (en je vrouw en kids een paar weken boos op je zijn :-) )Samueldw schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:27:
[...]
Dank, hmmm, dat wordt dan kiezen:
Optie 1, verlengen
4 maanden €45,- en 6 maanden €55,-
Per maand €51,-
Optie 2, wisselen van abonnementhouder met mogelijk wat downtime.
8 maanden €30,- en 4 maanden €55,-
Per maand €38,5
Ik heb in principe een onbeperkte mobiele bundel, dus ja... Moeten alleen mijn huisgenoten het even zonder tv doen.
Er zijn mensen die het 10 euro al waard vindenVillager schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:39:
[...]
De vraag is dus of de downtijd je de besparing van €150 waard is (en je vrouw en kids een paar weken boos op je zijn :-) )
Maar je zou ook terug kunnen bellen en voorstellen wat je wil voorstellen, Odido is bij deze rompslomp ook niet gebaat. Mogelijk dat ze toch overstag gaan
Hoor graag hoe dat afloopt...boswandeling schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:52:
Maar je zou ook terug kunnen bellen en voorstellen wat je wil voorstellen, Odido is bij deze rompslomp ook niet gebaat. Mogelijk dat ze toch overstag gaan
Ik heb al eens zoiets gedaan. Ik sloot een nieuw abonnement af bij T-mobile. En nog tijdens mijn annuleringstermijn werden ze toen Odido met nog veel betere kortingen voor nieuwe klanten. Dus ik gebeld naar Odido (T-mobile), zo van wat gaan we daarmee doen.boswandeling schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:52:
[...]
Er zijn mensen die het 10 euro al waard vinden
Nou, helemaal niets dus. Dat ging zo'n beetje als volgt:
"Die korting is alleen voor nieuwe klanten",
"Ja, maar ik heb een nieuw abonnement en ik kan nog annuleren. Dan sluit ik opnieuw hetzelfde abonnement af. Dan ben ik een nieuwe klant, en dan krijg ik de korting wel.",
"Ja, meneer dat zou u wel kunnen doen. Maar ik kan dit niet voor u aanpassen.",
"Nou, dan ga ik dat doen."
En zo is het toen gegaan. Lekker onzinnig. Abo annuleren en gelijk weer afsluiten. Maar volgens mij zitten zij uiteindelijk ook gewoon vast aan allerlei administratieve systemen waar ze niet omheen kunnen. Anders zouden ze ook vriendjes hoge kortingen kunnen geven...
Via online verlenging, chat, telefoon?rens-br schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:57:
[...]
Ik kreeg 8 maanden korting bij 2 jaar en 4 maanden korting bij 1 jaar.
Telefoon. Voor zover ik weet kan je alleen verlengen via de telefoon.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Na5zcYa3rQXQ2gKEYLF9G5FH.jpg?f=user_large)
Deze aanbieding kreeg ik per mail. En de dag ervoor zag ik na inloggen op Odido een grote knop, verlengen (of zoiets)
Yub ik ook en dat aanbod is niet interessant. Dan kan ik net zo goed terug naar Ziggo en daar een jaar abbo pakken met kortingwvdlinden schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:34:
[Afbeelding]
Deze aanbieding kreeg ik per mail. En de dag ervoor zag ik na inloggen op Odido een grote knop, verlengen (of zoiets)
Ik kreeg gisteren ook een verlengings aanbod in de Odido app (mijn jaarcontract liep tot 21 augustus 2025) van 4 maanden €10 korting bij een 2 jarig 400/400 internet only abonnement.n00bs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:55:
Ik wil ook geen 2 jarig contract, daarom heb net even gebeld en kreeg aan de telefoon hetzelfde aanbod (4x €10) maar nu voor een één jarig contract, wat ik heb gedaan, en dat nieuwe jaar contract is meteen weer in gegaan.
Nu betaal ik de eerste 4 maanden weer €25* en de volgende 4 maanden €35* voor het 400/400 internet only abonnement (gemiddeld dus €30*). En over 8 maanden ga ik weer bellen voor een nieuw aanbod...
* = Incl combi korting.
[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 22-04-2025 20:59 ]
Of het de laagste prijs is, gaat het verder niet om. Het is sowieso erg fijn dat je automatisch een prima aanbieding krijgt voor verlengen. Niet om gevraagd, wel gekregen.
Bij ziggo nooit gehad..... Nu bijna een jaar weg en word ik platgebeld door ziggo met aanbiedingen.
Maar ik ga niet meer terug, glasvezel bevalt me beter, tv doe ik via NLziet. Maar dat is voor ieder persoonlijk waar die zich het prettigst bij voelt.
Ik zat bij xs4all tot het einde. Daarna een superaanbieding KPN en nu een superaanbieding Odido. Einde jaar zie ik wat er dan is - ik heb geen bellen, geen tv en geen combikorting en ben dus "ongebonden". Als t verlengingsaanbod beter is dan de andere prijzen blijf ik. En in het ergste geval heb ik nog een dark fiber (omdat dat kon)waar een heel nieuw abbo op kan komen.rens-br schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:24:
[...]
Ik heb niet het idee dat ze Black Friday aanbiedingen hebben voor vaste klanten. Wat is jouw ervaring daarmee?
Moet wel zeggen. Die verlengaanbieding via de App is wel nieuw. Heb er tenminste nog nooit iemand over gehoord.wvdlinden schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:31:
Ik liet het zien omdat er gezegd werd dat je moest bellen voor verlengen. Dat klopt dus niet (altijd).
Of het de laagste prijs is, gaat het verder niet om. Het is sowieso erg fijn dat je automatisch een prima aanbieding krijgt voor verlengen. Niet om gevraagd, wel gekregen.
Bij ziggo nooit gehad..... Nu bijna een jaar weg en word ik platgebeld door ziggo met aanbiedingen.
Maar ik ga niet meer terug, glasvezel bevalt me beter, tv doe ik via NLziet. Maar dat is voor ieder persoonlijk waar die zich het prettigst bij voelt.
Nu lees ik alleen een hoop over de modem en TP Link Deco (M4) setjes, maar volgens mij moet de volgende setup (die ik met Ziggo ook heb draaien) werken.
De modem gewoon helemaal zijn ding laten doen, alleen de WiFi uit.
Hoofddeco in AP modus zetten en op de modem aansluiten.
De overige deco's (heb er in totaal 3) zijn draadloos met elkaar verbonden (is zeker niet optimaal, maar krijg op zolder 90mbit wat voor thuiswerken en tablet kijken van de kids zat is).
Volgens mij moet bovenstaande werken en dan hoef ik niet alles opnieuw te laten verbinden qua WiFi.
Klopt bovenstaande of mis ik iets?
[ Voor 3% gewijzigd door Griffin op 24-04-2025 10:15 ]
Lijkt een mogelijkheid; ik heb de modem van Odido eruit gesloopt en de Deco M4 rechtstreeks op de glas modem aangesloten; kwestie van resetten, waarna ik de VLAN moest instellen. Meer is het nietGriffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Even een dubbelcheck hier. Momenteel heb ik Ziggo maar sinds afgelopen jaar ergens heb ik een glasvezel in huis zitten. Nooit overgegaan want geen mogelijkheid tot UTP bij de tv en toen had een KPN en Odido nog geen TV kastjes met WiFi. In juni loopt Ziggo af en ik ben even aan het kijken naar een KPN of Odido glas abo. Odido natuurlijk een stuk goedkoper (400 vs de 200mbit van KPN (momenteel 350/30)), alleen nog even geen idee of de kwaliteit nog onder doet (zoals 'vroeger').
Nu lees ik alleen een hoop over de modem en TP Link Deco (M4) setjes, maar volgens mij moet de volgende setup (die ik met Ziggo ook heb draaien) werken.
De overige deco's (heb er in totaal 3) zijn draadloos met elkaar verbonden (is zeker niet optimaal, maar krijg op zolder 90mbit wat voor thuiswerken en tablet kijken van de kids zat is).
Volgens mij moet bovenstaande werken en dan hoef ik niet alles opnieuw te laten verbinden qua WiFi.
Als je het Ziggo modem nu in bridge laat zetten kun je ook je hoofd Deco nu al als router instellen. Dan hoef je dus straks alleen nog je VLAN in te stellen en je kun zonder gedoe over naar Odido. Wel na de overstap even opnieuw opstarten zodat je Deco een IP-adres van Odido krijgt. Het voordeel is dat je Decoset in router modus meer opties heeft dan in AP-modus. Zet wel even de fast roaming uit als je smart producten gebruikt die alleen op 2,4 Ghz werken.Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Even een dubbelcheck hier. Momenteel heb ik Ziggo maar sinds afgelopen jaar ergens heb ik een glasvezel in huis zitten. Nooit overgegaan want geen mogelijkheid tot UTP bij de tv en toen had een KPN en Odido nog geen TV kastjes met WiFi. In juni loopt Ziggo af en ik ben even aan het kijken naar een KPN of Odido glas abo. Odido natuurlijk een stuk goedkoper (400 vs de 200mbit van KPN (momenteel 350/30)), alleen nog even geen idee of de kwaliteit nog onder doet (zoals 'vroeger').
Of overstappen naar Trined als dat mogelijk is.N1traat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:54:
Lekker die coax kabel naar de tv toe er uit trekken, en tegelijk utp er door!
Die leveren DVBC over glas.

Wat is je doel?Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Sneller internet?
Goedkoper?
En wil je echt afhankelijk zijn van een TV kastje van Odido of KPN? Ga voor NL Ziet op een Apple TV, dan ben je meteen van de vendor-lock-in af!
De huidige setup met Ziggo wil ik liever zo laten gezien het gezeik wat ik soms ervaar. Maar wel fijn om te weten dat ik de Deco direct op de glasvezel box kan zetten. (kan dat ook gewoon met KPN?)
@N1traat
Zeker ook nog een optie, alleen hoe de buizen hier lopen weet ik net. Voel er weinig voor dat de kabel eruit is maar de nieuwe er niet echt in kan. Maar het staat even los van de netwerk setup (als ik het wil kan ik toch in de main deco de UTP erin stoppen (of een switch erachter)?
@LooneyTunes
Helaas, das geen mogelijkheid
@ikweethetbeter
Mijn doel is dat ik een beetje klaar ben met Ziggo en de upload is gewoon om te huilen. Nu heb ik 250/30 maar die download heb ik niet echt nodig, 200 van KPN zou voldoende zijn. Verder vind ik de 62,50 van Ziggo te hoog voor wat ik krijg, als het iets minder kan dan is dat fijn maar voor de 62,50 kan ik bij KPN of Odido iets meer/beter krijgen.
Wat betreft TV, juist een kastje vind ik (en de rest van het gezin) best fijn, die vendor-lock heb ik toch gewoon voor internet. (of ik moet iets over het hoofd zien)
Ik heb glasvezel internet van odido ZONDER tv.Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
De tv regel ik met nlziet, welke gewoon op de tv zelf geinstalleerd kan worden.
En zo niet kan dat wel op een google-TV kastje of in mijn geval op een Nvidia shield.
Je bespaart hiermee extra tv abonnementen uit omdat nlziet op meerdere tv's tegelijk werkt.
Bij KPN is elke extra tv 6 euro, en odido 5 euro.
Een google-TV is 120 euro, dus je hebt het er pas na 2 jaar uit.
Maar toch heb je dan meer mogelijkheden, omdat je op de google tv ook bijvoorbeeld de app van VRT-max of andere tv aanbieders kan installeren vanuit de appstore.
Of een VPN voor content uit het buitenland.
Qua accespoints heb ik het ongeveer ook zoals jij aangeeft.
Dat werkt prima.
Inderdaad de wifi uitzetten op de odido modem, en je accespoints aansluiten op het modem.
Waar kan het liefst bedraad, omdat dit toch een veel hogere doorvoersnelheid geeft.
Ik ben van KPN overgegaan op T-Mobile en dat is later opgegaan in ODIDO, en voor het thuis internet heb ik 0,0 te klagen. De mobiele dekking is ook goed, alleen staat mijn werk toevallig in een gat in de 5G dekking. Maar heel veel last heb ik daar ook niet van.
[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 24-04-2025 10:01 ]
Het 350/30 abonnement ken ik niet, ik heb 400/40, en daarvoor was het 350/35, 300/30, ... Moet het niet 400/40 zijn? Ik heb de upload overigens nog maar 1 keer aks beperking gezien, en dat was toen ik voor mijn werk eens 20 GB moest uploaden. Dat is exact 1 keer geweest, en toen duurde dat wat langer... In "real life" zie ik het niet als beperking, ook niet met 4 simultane Teams vergaderingen thuis.Griffin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:45:
@ikweethetbeter
Mijn doel is dat ik een beetje klaar ben met Ziggo en de upload is gewoon om te huilen. Nu heb ik 350/30 maar die download heb ik niet echt nodig, 200 van KPN zou voldoende zijn. Verder vind ik de 62,50 van Ziggo te hoog voor wat ik krijg, als het iets minder kan dan is dat fijn maar voor de 62,50 kan ik bij KPN of Odido iets meer/beter krijgen.
Wat betreft TV, juist een kastje vind ik (en de rest van het gezin) best fijn, die vendor-lock heb ik toch gewoon voor internet. (of ik moet iets over het hoofd zien)
De bedragen die Ziggo vraagt zijn hoog, te hoog. Maar gelukkig heb ik ook een glasvezel in de meterkast, dus lukt het me altijd om korting te krijgen. Ik betaal nu €32 per maand, straks €67 per maand (12 maanden €35 korting, dus meer dan 50%, daarna 12 maanden het volledige bedrag). Gemiddeld betaal ik dus €49,50 per maand, en voor dat geld heb ik internet en tv, met live tv, terugkijken, ...
Al die "kastjes" voor tv, ook die van Ziggo, zijn dingen die voor de aanbieder geen core business (horen te) zijn, en er is altijd wel iets mee. Instabiel, traag, bugsm ... Ik geef voorkeur aan geen provider specifieke kastjes, maar een Apple TV met Ziggo Go (en als ik Ziggo ga verlaten, dan zal dat NL Ziet worden). Maar ieder z'n keus!
Succes met je overstap!
Goede info om even naar te kijken. Misschien kunnen de apps ook wel goed op de LG tv. Verder wat betreft het ziggo pakket, het is 250/30 (dus niet 350).
Voor minder dan de helft heb je al een Goegel TV kastje.FRANQ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:52:
Een google-TV is 120 euro, dus je hebt het er pas na 2 jaar uit.
Draait hier voor de 2e TV:
https://www.conrad.nl/nl/...kaansluiting-2973157.html
Is geen zakelijk pakket, vast een oud pakket wat niet meer aangeboden. (het oude "Internet Start")ikweethetbeter schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:28:
@Griffin is dat een zakelijk pakket? Misschien kan je maandbedrag fors omlaag als je voor een gewoon consumentenpakket gaat, en vraag dan meteen korting.
Korting vragen kan altijd, maar ben nu aan het kijken wat er dus nog meer is
![]() | ![]() |
De linkerfoto is de DSL aansluiting en de rechterfoto (denk ik) de of in ieder geval een coax aansluiting. Beide inderdaad geen glasvezel.PaleBlue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:36:
Ik wil hier even een check doen want ik heb er zelf weinig verstand van. Ik heb nu net een sociale huurwoning kunnen krijgen (een bovenwoning). Als ik bij de Odido website een postcode check doe staat er dat glasvezel beschikbaar is op mijn nieuwe adres. Alleen ik vraag me af waar die aansluiting zit in mijn huis. Zou het kunnen dat het nog aangelegd moet worden naar mijn woning? Zou Odido dat voor mij doen als ik bij hun een internetpakket aansluit? Zie foto’s:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zou het kunnen dat je het adres met de benedenwoning deelt en zitten daardoor de aansluting(en) dus beneden?
Volgens mij lijkt die mega kast in het midden op een hele oude glasvezel aansluiting met breakout naar tv/coaxPaleBlue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:36:
Ik wil hier even een check doen want ik heb er zelf weinig verstand van. Ik heb nu net een sociale huurwoning kunnen krijgen (een bovenwoning). Als ik bij de Odido website een postcode check doe staat er dat glasvezel beschikbaar is op mijn nieuwe adres. Alleen ik vraag me af waar die aansluiting zit in mijn huis. Zou het kunnen dat het nog aangelegd moet worden naar mijn woning? Zou Odido dat voor mij doen als ik bij hun een internetpakket aansluit? Zie foto’s:
Het kan, maar volgens mij moet de Deco dan wel in access point mode. Bij Ziggo zet je de modem in bridgemode en kun je naar mijn weten routermode gebruiken, maar Odido kent dat uiteraard niet. Je verliest dus functionaliteit. Wat dat precies inhoudt, moet je even nakijken in de Deco-specsheet.Griffin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:45:
@Puddi Puddin & @cvanatten
De huidige setup met Ziggo wil ik liever zo laten gezien het gezeik wat ik soms ervaar. Maar wel fijn om te weten dat ik de Deco direct op de glasvezel box kan zetten. (kan dat ook gewoon met KPN?)
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de overstap. Zodra ik bij Ziggo een dikke download aanzette, begon de tv te bufferen, ondanks QoS-instellingen. Dat lijkt nu geheel verholpen en de TV-box springt ook nog sneller aan!
[ Voor 14% gewijzigd door Puddi Puddin op 24-04-2025 10:51 ]
Zolang je de router van Odido er tussen uithaalt en de Deco aansluit op de media converter, kan je deze gewoon in router mode gebruiken.Puddi Puddin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:50:
[...]
Het kan, maar volgens mij moet de Deco dan wel in access point mode. Bij Ziggo zet je de modem in bridgemode en kun je naar mijn weten routermode gebruiken, maar Odido kent dat uiteraard niet. Je verliest dus functionaliteit. Wat dat precies inhoudt, moet je even nakijken in de Deco-specsheet.
Voor ruim het dubbele ookLooneyTunes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:33:
[...]
Voor minder dan de helft heb je al een Goegel TV kastje.
Draait hier voor de 2e TV:
https://www.conrad.nl/nl/...kaansluiting-2973157.html
De Google-TV van google zelf zal heel wat jaren ondersteund blijven.
Zeker omdat die net nieuw is.
Een onbekend merk kastje is leuk voor zolang het werkt, maar je kan niet verwachten dat je regelmatig updates of zelfs beveiligings updates krijgt.
Zelf zou ik er alleen daarom al ver van wegblijven.
Nu heb ik beneden de Nvidia Shield pro, en is die is sinds november 2022 niet meer geupdate.
En die was toch best duur.
Deze: https://www.coolblue.nl/e...aW1AOCB_l7hRoCub0QAvD_BwE
Daarom vind ik de Google-TV voor 120 euro, een mooi apparaat om te adviseren.
Hij is niet te goedkoop dat je vogelvrij bent.
En ook niet zo duur dat je hem houd als er geen updates meer komen.
De chromecast V2 (uit 2015) heeft vorige maand nog een update gehad.
Voor een 2e/3e tv is dan de Chromecast met ingebouwde google tv ook nog een mooie optie.
Ze worden alleen lastig vindbaar, maar op marktplaats wel te vinden.
[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 24-04-2025 11:29 ]
[b]Griffin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:45:[/b
@N1traat
Zeker ook nog een optie, alleen hoe de buizen hier lopen weet ik net. Voel er weinig voor dat de kabel eruit is maar de nieuwe er niet echt in kan. Maar het staat even los van de netwerk setup (als ik het wil kan ik toch in de main deco de UTP erin stoppen (of een switch erachter)?
De grote grijze box met de rode sticker in het midden, dat is je huidige glasvezelaansluiting. De welbekende “packetfront” FTU.PaleBlue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:36:
Je kunt dus gerust een aansluiting aanvragen. Maar eerst zullen ze de oude aansluiting vervangen voor je (er komt een nieuw wit kastje) en dan kun je het gebruiken. Is overigens niet iets waar jij achteraan hoeft. Gaat automatisch nadat jij een abonnement hebt aangevraagd.
Oftewel, aanvragen maar
[ Voor 3% gewijzigd door vr6-only op 24-04-2025 12:47 ]
Doet Odido zoiets of is het gewoon 'nee gaat 'm niet worden' ?
Och ja, je moet toch wat he.
Vaak ligt dat aan afspraken die Odido gemaakt heeft met de zenders over wat er wel en niet kan. Vermoedelijk zullen ze dat niet voor één klant anders gaan afspreken, maar zou het verzoek altijd bij Odido neerleggen.Just_A_User schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:18:
Wat is het beleid van Odido mbt kunnen opnemen van specifieke zenders? Mijn vrouw kijkt namelijk naar wat Duitse zenders, of ja, eigenlijk 1 in het bijzonder, en zelf extern opnemen kan niet, dus hoop ik dat die opname functionaliteit toegevoegd wordt dan wel kan worden in de toekomst.
Doet Odido zoiets of is het gewoon 'nee gaat 'm niet worden' ?
Oh nee het gaat niet om dat ze dat voor mij moeten aanpassen, maar gewoon in de zin van of dat iets is wat ze wel eens aanpassen, of dat het gewoon definitief jammer maar helaas is.rens-br schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:20:
[...]
Vaak ligt dat aan afspraken die Odido gemaakt heeft met de zenders over wat er wel en niet kan. Vermoedelijk zullen ze dat niet voor één klant anders gaan afspreken, maar zou het verzoek altijd bij Odido neerleggen.
Och ja, je moet toch wat he.
Links is een oude FTU van XMS (Fiber in "(Het nu nog) XMS glasvezel ervaring topic - deel 17"), wordt vervangen door iets moderners als je een abonnement neemt.PaleBlue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:36:
Een 12-maanden contract geen korting. Ik heb 100/100. Vorig jaar betaalde ik €25 voor de eerste 6 maanden.
Morgen nog eens bellen, en anders overstappen - net zo makkelijk.
De aanbiedingen voor nieuwe abbo's bij anderen zijn momenteel net zo slecht.
Het lijkt wel alsof ze dit afgesproken hebben.
Als ik nu over zou stappen naar:
Odido, 1 jaar, 6 mnd voor 30,- daarna 60,-
Odido, 2 jaar, 10 mnd 30,- daarna 60,-
KPN, 1 jaar, 6 mnd 35,-, daarna 65,-
KPN, 2 jaar, 12 mnd 35,- daarna 65,-
Solcon, Alleen korting op kosten monteur. 66,99 per maand.
Freedom, 24 mnd, 5,- per maand korting. Dus 77,- per maand ipv 82,-
Allemaal gebaseerd op 1gb internet + tv.
[ Voor 57% gewijzigd door Thasaidon op 24-04-2025 17:36 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Nu heb ik al een beetje zitten zoeken in dit topic en het Ubiquiti topic en kwam op het volgende van een KPN gebruiker met AON: https://schenkict.nl/prod...ptical-transceiver-module
Ik heb momenteel een AON-verbinding op het ODF-netwerk. Zal bovenstaande module hier ook mee werken?
Momenteel gaat er al een SC-UPC kabel de mediaconverter in, als ik het goed zie past die ook meteen in bovenstaande module (SC in de naam en het blauwe streepje op de poort?).
Edit: na wat meer onderzoek gedaan te hebben lijkt het te kloppen, dus ik ga het gewoon proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door Louw Post op 26-04-2025 12:37 ]
Je kan ook een MoCA-set overwegen om Ethernet bij je TV te krijgen over de huidige coax-bekabeling.Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Even een dubbelcheck hier. Momenteel heb ik Ziggo maar sinds afgelopen jaar ergens heb ik een glasvezel in huis zitten. Nooit overgegaan want geen mogelijkheid tot UTP bij de tv en toen had een KPN en Odido nog geen TV kastjes met WiFi. In juni loopt Ziggo af en ik ben even aan het kijken naar een KPN of Odido glas abo. Odido natuurlijk een stuk goedkoper (400 vs de 200mbit van KPN (momenteel 250/30)), alleen nog even geen idee of de kwaliteit nog onder doet (zoals 'vroeger').
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
We gaan nu redelijk offtopic (gaat niet meer echt over Odido), maar toch even een antwoord. Ik heb dit overwogen destijds, maar waarom extra kastjes (en kosten) als dat niet hoeft. Kabel trekken is misschien nog wel een optie (gelijk stabieler netwerk richting de PS5)Lrrr schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:30:
[...]
Je kan ook een MoCA-set overwegen om Ethernet bij je TV te krijgen over de huidige coax-bekabeling.
Thnx allen voor de info
Ik zat bij Odido en heb gezegd dat ik wilde opzeggen. Toen ik de korting van 4 of 6 maanden niet wilde accepteren werd ik doorverbonden met de tweede lijnshulp. Bij deze persoon heb ik alleen mijn vrouw haar voornaam hoeven door te geven en kreeg 8 maanden korting voor 1 jaar abonnement. Vanmiddag komt de guidion monteur, dus ben benieuwd wat hij precies gaat doen en gaat gebruiken van het nieuwe pakket.Thasaidon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:21:
@vanputten80
De aanbiedingen voor nieuwe abbo's bij anderen zijn momenteel net zo slecht.
Het lijkt wel alsof ze dit afgesproken hebben.
Als ik nu over zou stappen naar:
Odido, 1 jaar, 6 mnd voor 30,- daarna 60,-
Odido, 2 jaar, 10 mnd 30,- daarna 60,-
KPN, 1 jaar, 6 mnd 35,-, daarna 65,-
KPN, 2 jaar, 12 mnd 35,- daarna 65,-
Solcon, Alleen korting op kosten monteur. 66,99 per maand.
Freedom, 24 mnd, 5,- per maand korting. Dus 77,- per maand ipv 82,-
Allemaal gebaseerd op 1gb internet + tv.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Heb geen onderbreking gehad van internet. Alleen tv kijken deed het niet meer tot de guidin monteur was geweest.rens-br schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:20:
[...]
Volgens mij kan het sowieso wel. Maar heeft wel downtime tot gevolg. Dat kan je dan overbruggen met bijv. klik en klaar of tethering.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik had hun postcode en huisnummer bij Odido ingevuld en die communiceerden via de website dat volgens hun administratie de aanleg al volgende week gedaan kan worden. Dat lijkt mij een beetje voorbarig, maar mijn buren hebben daar akkoord op gegeven en zodoende een abonnement bij Odido genomen. Odido laat daarnaast de bedenktijd pas na de installatie ingaan. Ben erg benieuwd uit welke vijver Odido vist voor de mensen die moeten graven en installeren.
Op ieder adres hier in het dorp geeft de site van Odido trouwens aan dat ze vanaf volgende week kunnen beginnen. Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
Bijzondere situatie. Wellicht zou @Barre73 hier nog iets kunnen betekenen of uitzoeken?jor177 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:35:
Ik loop al een tijdje mee in het [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud - forum. In mijn dorp is KPNNetwerk 3 jaar geleden begonnen met de aanleg. Bijna 2 jaar geleden heb ik zelf glasvezel gekregen. Mijn buren die verderop in de straat wonen moeten echter nog wachten. Daar is totaal geen sprake van voortgang terwijl daar ook de kabel tot aan de gevel ligt. KPN heeft de aannemer (Hanab) een melding gestuurd en die hebben wel een ticket aangemaakt maar daarna is er niets meer gebeurd en dat is nu meer dan 6 maanden geleden.
Ik had hun postcode en huisnummer bij Odido ingevuld en die communiceerden via de website dat volgens hun administratie de aanleg al volgende week gedaan kan worden. Dat lijkt mij een beetje voorbarig, maar mijn buren hebben daar akkoord op gegeven en zodoende een abonnement bij Odido genomen. Odido laat daarnaast de bedenktijd pas na de installatie ingaan. Ben erg benieuwd uit welke vijver Odido vist voor de mensen die moeten graven en installeren.
Op ieder adres hier in het dorp geeft de site van Odido trouwens aan dat ze vanaf volgende week kunnen beginnen. Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
Ja soms snap ik er ook niks van, zo heb ik zelf al sinds oktober 2023 glasvezel via Odido en vul ik op de Odido website het adres van onze buren naast ons in dan krijg ik dit te zienrens-br schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:39:
[...]
Bijzondere situatie. Wellicht zou @Barre73 hier nog iets kunnen betekenen of uitzoeken?
:strip_exif()/f/image/J4ySzigpdYakDt0vR9hIW5Tl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar vul ik vervolgens het adres daarnaast in, dan staat er dat zij wel weer glasvezel kunnen krijgen.
:strip_exif()/f/image/hXQVGteF0QkzR5Be4usi7yi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien hebben de buren niet meegedaan aan de algemene uitrol?DON PAPA schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:59:
[...]
Ja soms snap ik er ook niks van, zo heb ik zelf al sinds oktober 2023 glasvezel via Odido en vul ik op de Odido website het adres van onze buren pal naast ons in dan krijg ik dit te zien
[Afbeelding]
En vul ik vervolgens het adres daarnaast weer in
[Afbeelding]
🙃
Odido:
:strip_exif()/f/image/ies2Mfbtryi3Xz6DWRH1EzVG.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/E0D1m4nnUoy3HUp0ZY3eRlBq.png?f=user_large)
KPN:
/f/image/ZfWbG0ZAU3CCKLtLkRncTLjv.png?f=fotoalbum_large)
Moest ik even kwijt.
Als @jor177 me een DM stuurt met het adres dan kan ik na 5 mei kijken. Ik heb nu namelijk vakantie (en ook op vakantie)rens-br schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:39:
[...]
Bijzondere situatie. Wellicht zou @Barre73 hier nog iets kunnen betekenen of uitzoeken?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Nee bij alle twee steekt het glasvezel sprietje nog steeds uit de stoep, alleen kan de ene wel meteen glasvezel bestellen en de andere niet via de Odido website...DjoeC schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:02:
[...]
Misschien hebben de buren niet meegedaan aan de algemene uitrol?
Dat heb ik ook. Bij mij is leverbaar, ik heb namelijk al een aansluiting die actief (en in gebruik) is. Bij mijn buren ligt de kabel nog onder de stoeptegels en krijgen die melding.DON PAPA schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:59:
[...]
Ja soms snap ik er ook niks van, zo heb ik zelf al sinds oktober 2023 glasvezel via Odido en vul ik op de Odido website het adres van onze buren pal naast ons in dan krijg ik dit te zien
[Afbeelding]
En vul ik vervolgens het adres daarnaast weer in
[Afbeelding]
🙃
KPN of de onderaannemers hebben blijkbaar te weinig (goed) personeel om de aansluitingen te maken. Lijkt mij juist een win win want dan kan de telefooncentrale ook uit die nog voor de DSL klantjes actief moet blijven.
Ik had iets vergelijkbaars waarbij het maar duurde en duurde. Op een gegeven moment iemand bij Odido te pakken die de juiste contactgegevens had en vervolgens heb ik gewoon zelf de aannemer gebeld. Een dag later stonden ze voor de deur.
ik wilde graag een hogere uploadsnelheid hebben dus moest wel over op glasvezel. Ik had echter nogal wat slechte ervaringen gelezen, maar bedacht mij dat ik in het ergste geval 14 dagen opzeg termijn had. En toen...:
- Keuze gemaakt en een nieuw abonnement bestelt via de website van Odido en aangegeven dat ik het zelf zou installeren
- Letterlijk binnen 3 minuten werd ik gebeld dat er wat was misgegaan en dat zij mijn gegevens opnieuw moesten invoeren. Gevraagd of ze mijn ingevoerde gegevens voor zich had en dat had ze, maar die 'mocht ze niet gewoon overnemen' en we zouden het telefonisch helemaal moeten doornemen
- Ik was behoorlijk geïrriteerd, omdat ik al twijfelde om over te stappen, toch een poging deed en er binnen 3 minuten al een probleem was. Ik heb aan de telefoon gezegd dat ze het abonnement per direct mag annuleren, volgens haar was dat dan natuurlijk mijn keuze en begreep ze en heb opgehangen.
- Ik vond het ook wat overdreven van mijzelf, maar kon het altijd weer bestellen als ik alsnog wilde.
- Ik kreeg echter maar geen mail van de annulering en de doos met spullen werd keurig bezorgd (wel vreemd, want mijn gegevens mocht ze toch niet overnemen en ik had het telefonisch geannuleerd. Prima, want ik wilde het toch nog een kans geven.
- Ik bleef de hele tijd maar emails/sms krijg van Gidion dat ze een afspraak wilde maken om het te installeren, maar die negeerde ik, want ik had aangegeven dat ik het zelf zou installeren
- Na 3 mails en sms'jes heb Odido gebeld met de vraag of zij Gidion konden laten weten dat ik het zelf zou doen en of het internet toevallig al eerder in kon gaan, want ik had de spullen al binnen.
- Helaas, Gidion moest het toch komen doen en het was onmogelijk om het zelf te doen, want er moest ook nog wat in de wijkcentrale gebeuren. He, verdorie, waarom geven jullie mij die optie dan? Maar ja, prima.
- Op de dag dat de monteur langs kwam hab ik alles al klaarleggen en aangesloten op mijn eigen router (met de vlan 300), maar de stekker zat er nog niet in, omdat ik net 1 stopcontact te kort kwam en eerst het Ziggo modem dan uit moest.
- Ik laat het aan de monteur zien, hij zegt doe de stekker er maar in en voila, het werk direct. Hij vertelt ook nog eens dat de wijkcentrale maanden geleden al geregeld was in deze wijk. Hij was binnen 2 minuten weer buiten. Het internet had dus prima al eerder kunnen starten.
Ik heb ook van tevoren alles aangesloten, dat wil zeggen de ONT want gebruik mijn eigen Ubiquiti router, en enige wat de Guideon monteur nog deed was tijdelijk de standaard router nog aansluiten voor een speedtest en het stickertje met barcode en serienummer op de ONT plaatsen en een foto maken daarvan en de aangesloten Odido router.
Vervolgens heeft hij de verbinding gereed gemeld bij Odido.
En dat laatste is waar het om gaat heb ik begrepen en de belangrijkste reden om Guidion toch langs te laten komen ook al kan je het allemaal technisch gezien zelf.
Bij mensen die Guidion niet hebben laten komen heeft dat wel tot gedoe geleid dat de verbinding nooit officieel is opgeleverd.
Bovendien kan het ook wel voorkomen dat er toch iets niet goed gepatcht is in de wijkcentrale of een ander probleem wat je echt niet zelf kan oplossen en dan kunnen ze er gelijk achteraan en het oplossen als je geluk hebt of het op zijn minst melden.
Devies is dus om die Guidion monteur gewoon te laten komen.
[ Voor 92% gewijzigd door Vliegvlug op 27-04-2025 10:50 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ze schijnen sinds kort wel bezig te zijn met testen voor zelfinstallatie. Tenminste dat had ik gelezen op de community. Maar omdat de helpdesk daar bestaat uit een callcenter bezet met scholieren (onbekwaam) weten ze half niet wat er in het bedrijf speelt en gaat er heel erg veel mis.Vliegvlug schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:40:
En dat laatste is waar het om gaat heb ik begrepen en de belangrijkste reden om Guidion toch langs te laten komen ook al kan je het allemaal technisch gezien zelf.
Bij mensen die Guidion niet hebben laten komen heeft dat wel tot gedoe geleid dat de verbinding nooit officieel is opgeleverd.
Hier werd ik ook knetter van. Ik via de website aangeveven dat ik de 28ste over wil, dan betaal ik geen dag teveel voor het abonnement van Caiway waar de korting vanaf die dag niet meer geld die ik heb.CoiLive schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:46:
Mijn ervaring met Odido vond ik zelf wel geinig (achteraf) en het internet werkt gewoon goed en snel. Een eerste overstap weg van Ziggo sinds het nog @home was en ik in 1999 verbaast keek naar de download snelheid van een mp3 in vergelijking met de dual ISDN die wij thuis hadden.
- Ik bleef de hele tijd maar emails/sms krijg van Gidion dat ze een afspraak wilde maken om het te installeren, maar die negeerde ik, want ik had aangegeven dat ik het zelf zou installeren
- Na 3 mails en sms'jes heb Odido gebeld met de vraag of zij Gidion konden laten weten dat ik het zelf zou doen en of het internet toevallig al eerder in kon gaan, want ik had de spullen al binnen.
- Helaas, Gidion moest het toch komen doen en het was onmogelijk om het zelf te doen, want er moest ook nog wat in de wijkcentrale gebeuren. He, verdorie, waarom geven jullie mij die optie dan? Maar ja, prima.
Kreeg ook nonstop emails van Gidion om een monteur langs te laten komen. Meerdere keren geplanned en geannuleerd want ik wilde het zelf ook installeren. Word ik dinsdag de 22ste gebeld of er een monteur langs kan komen en ik heb aangegeven ik installeer het zelf en dat was prima en klaar dacht ik. Word ik 2 dagen later weer gebeld met uw aansluiting kunnen we nog niet activeren moet u moet een afspraak maken met een monteur. Als die niet was geplanned kunnen ze je het modem en dergelijke niet leveren. Ik was inderdaad zwaar geïrriteerd en daarbij werd ook aangeven dat het niet eerder kon dan 12 mei, toen was ik er echt helemaal klaar mee. Dit slaat echt nergens op. Ik zal alles ook maar klaar leggen en aan die monteur vertellen of die en kop koffie wilt want alles zal inderdaad al klaar liggen. Ik zit nu bij Caiway en gebruik ook een eigen mediaconverter. Die moet alleen aangemeld worden en klaar is het, de monteur heeft letterlijk niets te doen. Ben benieuwd hoe het straks gaat maar ben gewoon zwaar geïrriteerd dat ik nu 2 weken vol tarief betaal terwijl ik de overstapdatum zo goed had aangegeven.
Indien dat laatste dan snap ik wel dat het fout gaat, maar indien dat eerste dan ligt het waarschijnlijk aan wat @rvk aangeeft en zijn de interne processen bij Odido niet goed op orde.
Mij is aangegeven dat je het pakket sowieso krijgt en dat de monteur het dan op het aangegeven moment dan installeert. Daarbij is niet verteld dat het pakket alleen opgestuurd kan worden dat je een monteur ingeplanned moet hebben. Ook telefonisch toen ik zei dat een monteur niet nodig is werd gezegd dat het pakket alsnog verstuurd kan worden. Alleen afgelopen vrijdag werd toen weer verteld dat het wel moest. Blijf het gewoon bijzonder vinden dat het nodig is ook al zit ik nu op dezelfde glasvezel aansluiting.Vliegvlug schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:23:
@CoiLive @Daniel. Kregen jullie bij het afsluiten van het abonnement expliciet de keuze om het zelf te installeren en een Guidion monteur achterwege te laten of was dat eigen initiatief?
Indien dat laatste dan snap ik wel dat het fout gaat, maar indien dat eerste dan ligt het waarschijnlijk aan wat @rvk aangeeft en zijn de interne processen bij Odido niet goed op orde.
Bij mij (overgang van KPN AON) hing er al een ONT met een Fritzbox. 's Ochtends ging KPN eruit, profiel naar Odido gezet en verder geinternet. Op advies van de deskundigen in dit topic de monteur gewoon laten komen. Handen geschud, even in de meterkast gekeken en weg was ie weer. Pakket ligt hier nog in de doos. Laat de monteur komen, dan is alles administratief ook op orde en als je problemen krijgt moet je toch de spullen uit de doos actief hebben voor Odido ondersteuning geeft...Daniel. schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:29:
[...]
Mij is aangegeven dat je het pakket sowieso krijgt en dat de monteur het dan op het aangegeven moment dan installeert. Daarbij is niet verteld dat het pakket alleen opgestuurd kan worden dat je een monteur ingeplanned moet hebben. Ook telefonisch toen ik zei dat een monteur niet nodig is werd gezegd dat het pakket alsnog verstuurd kan worden. Alleen afgelopen vrijdag werd toen weer verteld dat het wel moest. Blijf het gewoon bijzonder vinden dat het nodig is ook al zit ik nu op dezelfde glasvezel aansluiting.
Ik heb nooit bericht gehad dat mijn contracttarief omhoog zou gaan. En het lijkt me dan dat je je contract beter kan afsluiten in januari. Ook al gaat het maar om een marginaal bedrag, niet echt wat we oorspronkelijk hebben afgesproken met elkaar. Morgen maar even bellen...
Edit: Ah, er staat (alleen) op de PDF versie van de factuur van december een zwart omlijnd blokje tekstuele uitleg over de correctie. Duidelijk gecommuniceerd dus...
[ Voor 9% gewijzigd door stokworks op 27-04-2025 19:47 ]
Hoe heb je je profiel over gezet? Kan je daar wel gewoon voor bellen en dan je nummertjes en gegevens doorgeven? Dan kan ik dat die ochtend meteen doen.DjoeC schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:18:
[...]
Bij mij (overgang van KPN AON) hing er al een ONT met een Fritzbox. 's Ochtends ging KPN eruit, profiel naar Odido gezet en verder geinternet. Op advies van de deskundigen in dit topic de monteur gewoon laten komen. Handen geschud, even in de meterkast gekeken en weg was ie weer. Pakket ligt hier nog in de doos. Laat de monteur komen, dan is alles administratief ook op orde en als je problemen krijgt moet je toch de spullen uit de doos actief hebben voor Odido ondersteuning geeft...
Bij een AON verbinding is het profiel (serienummer) niet relevant dus niks door hoeven geven. Bij PON ligt dat anders begreep ik.Daniel. schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:13:
[...]
Hoe heb je je profiel over gezet? Kan je daar wel gewoon voor bellen en dan je nummertjes en gegevens doorgeven? Dan kan ik dat die ochtend meteen doen.
XGS-PON op het delta netwerk. Ging prima via de telefoon toen.DjoeC schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:58:
[...]
Bij een AON verbinding is het profiel (serienummer) niet relevant dus niks door hoeven geven. Bij PON ligt dat anders begreep ik.
Glas, los knippert
We moesten vandaag weg, nog wel even stroom eraf, maar helaas... Dus thuis alles offline...
Volgens odido is er geen storing...
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Maar goed, ik kan het thuis front nog niet bereiken...
Toch geeft odido geen storing aan...
Zal wel power cycle nodig zijn maar dat lukt niet op afstand...
Bij een lokaal probleem plaatsen ze ook een melding in mijn Odido. Login in de app en ga naar actuele storingen.jwbokx schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:09:
Inderdaad, even iets te nauwkeurig...
Maar goed, ik kan het thuis front nog niet bereiken...
Toch geeft odido geen storing aan...
Zal wel power cycle nodig zijn maar dat lukt niet op afstand...
Op hun forum is in ieder geval niets geplaatst. Daar stond onlangs een melding over een lokaal storing in mijn woonplaats.
Gelijk even gekeken, maar er staat alleen dat er op mijn postcode geen storing is. Verder alleen wat je kan doen als je toch geen internet hebt.
In mijn account op de odido site hetzelfde....
Dan is er denk ik iets met jouw verbinding aan de hand, maar is Odido daar nog niet van op de hoogte. Ik zou ze even bellen.jwbokx schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:55:
Verder alleen wat je kan doen als je toch geen internet hebt.
Ik had explicit aangegeven dat ik het zelf wilde installeren. Dat was een optie dat ik kon aanvinken bij het bestellen.Vliegvlug schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:23:
@CoiLive @Daniel. Kregen jullie bij het afsluiten van het abonnement expliciet de keuze om het zelf te installeren en een Guidion monteur achterwege te laten of was dat eigen initiatief?
Dat zal het wel gaan worden.rens-br schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:04:
[...]
Dan is er denk ik iets met jouw verbinding aan de hand, maar is Odido daar nog niet van op de hoogte. Ik zou ze even bellen.
Maar moesten met spoed naar mijn ouders, dus moet maar als we terug zijn...
Kan op afstand toch niet veel doen.
Eerst belangrijkere zaken te doen...
Misschien afhankelijk op welk netwerk je terecht komt?CoiLive schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:26:
[...]
Ik had explicit aangegeven dat ik het zelf wilde installeren. Dat was een optie dat ik kon aanvinken bij het bestellen.
Ik kom op het netwerk van Odido zelf en ik moest verplicht een monteur kiezen, kon niet zonder.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Heeft het nog voordeel om een XGS-PON ONT te hebben met 400Mbit? Ik zag wel dat het stroomverbruik van deze GPON unit een stuk lager ligt dan van de Nokia XGS-PON unit die ik nu van Solcon heb, dat is dan wellicht een voordeel van GPON.
Bij GPON zal je mogelijk wat meer last hebben van snelheidsverlies bij een hooggebruik in de buurtHaTe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:37:
Ik heb het modem binnen. Het is een Huawei GPON ONT. Ik heb gekozen voor het 400Mbit abonnement en had gedacht dat het allemaal op XGS-PON zou zitten. Ik neem aan dat als ik >1Gbit had besteld, ik wel een XGS-PON ONT had gekregen? Bij mij is 8Gbit mogelijk volgens de website.
Heeft het nog voordeel om een XGS-PON ONT te hebben met 400Mbit? Ik zag wel dat het stroomverbruik van deze GPON unit een stuk lager ligt dan van de Nokia XGS-PON unit die ik nu van Solcon heb, dat is dan wellicht een voordeel van GPON.
GPON 2.50/1.25Gbps totaal verdeeld over 32 gebruikers
XGS-PON 10/10Gbps totaal verdeeld over 32/64 gebruikers
Mijn contract gaat over een tijdje aflopen en ik vind het verlengaanbod te karig, ik overweeg helemaal op te zeggen maar dan gaat mijn vriendin iets minder blij worden want opnames kwijt en zo. Maar de aanbiedingen voor nieuwe klanten bij providers zijn nou eenmaal beter (niet zo goed als vorig jaar trouwens, toen kreeg ik meer korting op dit destijds nieuwe contract).
In mijn tijd dat ik bij KPN werkte was het algemeen bekend dat iedereen die zei op te willen zeggen, gewoon dezelfde korting als nieuwe klanten kon krijgen als ze toch klant bleven. Werkt dit nog steeds zo bij providers en in het bijzonder Odido?
Dat is allemaal waar, als elke switch ook daadwerkelijk vol zit. Als er voor de 100, 400 en gigabit nog GPON wordt gebruikt en voor de 2 en 8Gbit xsgpon, dan is die gemiddelde snelheid bij de klant ook 8 keer zo hoog en maakt het in de praktijk dus niet uit.Brentjuh2000 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:50:
[...]
Bij GPON zal je mogelijk wat meer last hebben van snelheidsverlies bij een hooggebruik in de buurt
GPON 2.50/1.25Gbps totaal verdeeld over 32 gebruikers
XGS-PON 10/10Gbps totaal verdeeld over 32/64 gebruikers
Daarnaast koopt/heeft Odido echt niet voor elke 32 klanten 10Gbit in de POP. Dat is veel te duur (en niet nodig) als je 1000klanten hebt in een POP.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen