Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:38

DON PAPA

Tweaker-fan

YES schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:11:
In mijn tijd dat ik bij KPN werkte was het algemeen bekend dat iedereen die zei op te willen zeggen, gewoon dezelfde korting als nieuwe klanten kon krijgen als ze toch klant bleven. Werkt dit nog steeds zo bij providers en in het bijzonder Odido?
Mijn ervaring van een week geleden is dat het dreigen met opzeggen niet werkt bij Odido. Het maximale wat ik eruit heb weten te slepen is 4 maanden €10 korting bij een één jarig contract. Het voordeel bij Odido is wel dat je na 8 maanden weer opnieuw kan bellen, en het nieuw contract dan meteen weer in gaat. Op die manier betaal je dus maar 4 maanden het volle bedrag van je abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:15
Same here qua verlengkorting, 4x €10 bij 1 éénjarig of 8x€10 bij tweejarig was het aanbod.

Ik ben overgestapt naar een andere provider. Ook daarna geen actie vernomen vanuit Odido om je te behouden (wat ik meen Ziggo wel doet/deed).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:21
Gewoon jaarlijks overstappen voor maximale kortingen. Met breedband winkel en cashback xl krijg je ook nog eens 2x cashbacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:17

timovd

Voorsprong door techniek

ThinkPad schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:34:
Same here qua verlengkorting, 4x €10 bij 1 éénjarig of 8x€10 bij tweejarig was het aanbod.

Ik ben overgestapt naar een andere provider. Ook daarna geen actie vernomen vanuit Odido om je te behouden (wat ik meen Ziggo wel doet/deed).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is bizar dat de tarieven voor bestaande/trouwe klanten omhoog gaan (indexatie), maar nieuwe klanten nog het oude tarief betalen. Ik ging van 35,- naar 36,99 per maand, terwijl een nieuw contract nog steeds 35,- is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
timovd schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:06:
[...]

***members only***

Het is bizar dat de tarieven voor bestaande/trouwe klanten omhoog gaan (indexatie), maar nieuwe klanten nog het oude tarief betalen. Ik ging van 35,- naar 36,99 per maand, terwijl een nieuw contract nog steeds 35,- is.
Dit is wel een interessante. Ik heb 2 aansluitingen: <postcode huisnummer> en <postcode huisnummer huisnummertoevoeging>. 1 opzeggen en op de ander nieuw afsluiten kan misschien ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:44
timovd schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:06:
[...]

***members only***

Tenzij je weer verlengd, dat zit je weer op 35.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

knorde schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:28:
[...]

Tenzij je weer verlengdverlengt, dat zit je weer op 35.
Wat bedoel je? Je kunt bellen en vragen om een nieuwe deal.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
timovd schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:43:
[...]

Wat bedoel je? Je kunt bellen en vragen om een nieuwe deal.
Ik bedoel dat de indexatie/ inflatie weer opnieuw start bij een verlenging (het blijft daarmee niet oneindig hoger worden). Mensen die nooit verlengen maar wel jaren hetzelfde abonnement houden zijn dus erg duur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@knorde dat is precies mijn punt. Bij indexatie weer aankloppen en vragen voor de deal voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
HaTe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:37:
Ik heb het modem binnen. Het is een Huawei GPON ONT. Ik heb gekozen voor het 400Mbit abonnement en had gedacht dat het allemaal op XGS-PON zou zitten. Ik neem aan dat als ik >1Gbit had besteld, ik wel een XGS-PON ONT had gekregen? Bij mij is 8Gbit mogelijk volgens de website.

Heeft het nog voordeel om een XGS-PON ONT te hebben met 400Mbit? Ik zag wel dat het stroomverbruik van deze GPON unit een stuk lager ligt dan van de Nokia XGS-PON unit die ik nu van Solcon heb, dat is dan wellicht een voordeel van GPON.
Ik weet niet of, en zo ja, vanaf welk abonnement Odido onderscheid maakt in het te versturen ONT maar ik heb bij een 1 Gbit abonnement een XGS-PON ONT gekregen (er is op mijn adres maximaal 8 Gbit mogelijk).

Het lijkt mij overigens wel een vreemde keuze als ze de ONT bepalen n.a.v. het gekozen abonnement. Het lijkt mij logischer dat ze de ONT bepalen n.a.v. het maximaal haalbare op het desbetreffende adres. Dan hoef je bij een eventueel sneller abonnement niet de ONT weer te vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 29-04-2025 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:27

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb het modem binnen. Het is een Huawei GPON ONT. Ik heb gekozen voor het 400Mbit abonnement en had gedacht dat het allemaal op XGS-PON zou zitten. Ik neem aan dat als ik >1Gbit had besteld, ik wel een XGS-PON ONT had gekregen? Bij mij is 8Gbit mogelijk volgens de website.

Heeft het nog voordeel om een XGS-PON ONT te hebben met 400Mbit? Ik zag wel dat het stroomverbruik van deze GPON unit een stuk lager ligt dan van de Nokia XGS-PON unit die ik nu van Solcon heb, dat is dan wellicht een voordeel van GPON.
Een XGS-PON heeft als voordeel dat hij niet down gaat als iemand een normale SFP aansluit op een verbinding die op dezelfde splitter zit als die van jou omdat diegene het niet begrepen heeft of denkt dat het om een AON aansluiting gaat, met een GPON ONT gebeurt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:42
Ik heb sindskort glasvezel van Odido met mijn eigen modem.
Nadeel is dat mijn modem geen telefoon aansluiting heeft die wel op het odido modem zit.
Ik vroeg mij af of er een manier is om met bijvoorbeeld een "Grandstream Handytone HT801" toch telefoon kan aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-07 18:51
spawn666 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 06:54:
Nadeel is dat mijn modem geen telefoon aansluiting heeft die wel op het odido modem zit.
Ik vroeg mij af of er een manier is om met bijvoorbeeld een "Grandstream Handytone HT801" toch telefoon kan aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je hebt al gevonden dat je met een VoIP adapter zoals de Grandstream Handytone HT801 een analoge telefoonset kan gebruiken via ethernet, maar je weet nog niet hoe je deze kan toepassen?

Als ik jou was zou ik mijn nummer porteren via Cheapconnect. Er is daar ook een forum van.

In principe is het porteren heel eenvoudig. Vervolgens moet je de VoIP adapter instellen. Dit kan soms even puzzelen zijn maar een echte Tweaker moet dat wel lukken. Zo niet, dan is er natuurlijk dit forum en een forum van Cheapconnect zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Vliegvlug schreef op woensdag 30 april 2025 @ 01:14:
[...]

Een XGS-PON heeft als voordeel dat hij niet down gaat als iemand een normale SFP aansluit op een verbinding die op dezelfde splitter zit als die van jou omdat diegene het niet begrepen heeft of denkt dat het om een AON aansluiting gaat, met een GPON ONT gebeurt dat wel.
In de praktijk gebeurt dit zelden. De meeste mensen kunnen SFP niet eens spellen (zelfs hier op Tweakers zie ik nog vaak SPF :P ) en zullen netjes de provider spullen aansluiten. Zelfs als het gebeurt weten ze heel snel wie de boosdoener is en kun je als dader iemand aan de deur verwachten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:53:
[...]

In de praktijk gebeurt dit zelden. De meeste mensen kunnen SFP niet eens spellen (zelfs hier op Tweakers zie ik nog vaak SPF :P ) en zullen netjes de provider spullen aansluiten. Zelfs als het gebeurt weten ze heel snel wie de boosdoener is en kun je als dader iemand aan de deur verwachten.
In praktijk gebeurd dit steeds minder vanwege de overstap naar XSG-pon, maar vorig jaar gebeurde dat bij sommige users bijna wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat dit mijn eerste glasvezelverbinding is, we hebben hier in de wijk pas sinds kort überhaupt glasvezel beschikbaar.
Maar ik werd hier gewezen op de truuk om bij afsluiten om die reden initieel voor een 2Gbps verbinding te gaan zodat je sowieso een XGS-PON ONT krijgt.
De snelheid die je aanvraagt kost tijdens de kortingsperiode voor 2G en lager toch allemaal hetzelfde en destijds kon je nog kosteloos downgraden.

Het leek mij ook dat het niet vaak zou voorkomen maar zie de reactie van @rens-br hierboven.
En qua tijdsduur verwachtte ik ook dat het snel zou zijn opgelost maar toen postte er iemand dat hij daardoor vorig jaar 3 dagen zonder internet heeft gezeten :X

Voor mij genoeg reden destijds om een 2G verbinding te nemen om zo een XGS-PON ONT te krijgen. En de grap is ook nog eens dat mijn router maar 1G ondersteunt dus voor de bandbreedte hoefte ik het niet te doen. ;)

Blijkbaar deden veel mensen dat want daarna kwam Odido opeens met de maatregel dat je niet meer kosteloos kon downgraden met nieuwe abo’s. Het argument was dat het hun teveel kostte.
Ik vind dat zelf een beetje gek argument omdat naar mijn gevoel de kosten vooral in de daadwerkelijk gebruikte bandbreedte zit en niet in de snelheid van de aansluiting zelf.
Uiteraard moet je meer bandbreedte reserveren voor zwaardere aansluitingen in een wijkkast maar als die niet propvol zit en met je dynamische bandbreedte allocatie werkt zou dat geen grote impact moeten hebben.
Maar Odido is een budget provider dus elke cent bespaart is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 22:53
Ik doe dat via een Gigaset N300A IP en een vast nummer bij CheapConnect. Wel even een andere VOIP-port dan 5060 instellen, want die houdt Odido geblokkeerd gereserveerd voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gert456 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:16:
[...]

Ik doe dat via een Gigaset N300A IP en een vast nummer bij CheapConnect. Wel even een andere VOIP-port dan 5060 instellen, want die houdt Odido geblokkeerd gereserveerd voor eigen gebruik.
Jep. Doe ik hier ook.

Volgens mij kan je tegenwoordig wel je telefoon gegevens van Odido opvragen via Mijn Odido. Ik weet alleen niet wat je dan precies nodig hebt om die gegevens ergens in te voeren. Volgens mij werkt een Fritzbox sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thor.g
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 10:54
Ik gebruik een HT801 icm Odido thuis abbo voor mijn alarm(ik gebruik de ONT van odido en een modem van Ubiquiti). Werkt perfect, instellen is even opzoeken(https://assets.odido.nl/x...dem-voip-instellingen.pdfevt kan ik mijn instellingen met je delen). Ik zit er overigens wel aan te denken om naar Cheapconnect over te stappen vanwege kosten en gemak met overstappen van provider.

[ Voor 5% gewijzigd door thor.g op 30-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38

Uit nieuwsgierigheid: wat is het typenummer van je Huawei ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 13:11
Wat een gare bedoeling.
We krijgen hier net een folder met aanbieding om over stappen naar Odido glasvezel. Dus uit nieuwsgierigheid even gekeken wat de prijs\kwaliteit dan zou worden. Vooral ook omdat er al een verhuizing gepland staat en we met de alternatieve aanbieder een glasvezel zakelijk offerte hebben doorgesproken.

Maar wat levert Odido in de wijk waar al glasvezel ligt?
Internet Basis
DSL 50/10 Mbit/s € 25,00 (De eerste 10 maanden per maand / per aansluiting excl. btw)
Internet Compleet
DSL 100/30 Mbit/s € 25,00 (De eerste 10 maanden per maand / per aansluiting excl. btw)

grappenmakers.

edit: voor consumenten is er op het adres overigens wel gewoon glasvezelf beschikbaar 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door DraadbreuQ op 30-04-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
[...]
Zelfs als het gebeurt weten ze heel snel wie de boosdoener is en kun je als dader iemand aan de deur verwachten.
Da's wel handig, dan hoef je zelf geen kennisloze servicedesk te bellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

rens-br schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:33:
[...]

In praktijk gebeurd dit steeds minder vanwege de overstap naar XSG-pon, maar vorig jaar gebeurde dat bij sommige users bijna wekelijks.
Ik zit al 4,5 jaar op GPON en het is hier nog nooit gebeurd iig. Zie ook geen reden om zonder dwang naar XGS-PON te gaan, want het abonnement kan hier alleen maar duurder worden.

Wat mij betreft mogen ze beunhazen die so semi-bewust lopen te klungelen met eigen actieve SFP's op PON prima de kosten voor de monteur sturen die het probleem in de POP mag gaan uitzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zit al 4,5 jaar op GPON en het is hier nog nooit gebeurd iig. Zie ook geen reden om zonder dwang naar XGS-PON te gaan, want het abonnement kan hier alleen maar duurder worden.

Wat mij betreft mogen ze beunhazen die so semi-bewust lopen te klungelen met eigen actieve SFP's op PON prima de kosten voor de monteur sturen die het probleem in de POP mag gaan uitzoeken :)
Het is niet alleen hun eigen SFP die het probleem zijn. Ook de AON kpn spullen (genexis) veroorzaken dit probleem. Als de nieuwe klant deze nog aangesloten heeft en de monteur prikt de kabel om dan is het al meteen klaar.

Inmiddels zijn de monteursinstructies aangepast (eerst apparatuur loskoppelen bij klant of ze even bellen zodat de klant het zelf doet) en komt het daardoor niet meer zo vaak voor. Maar in het begin gaf het echt heel erg veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 07:02

HaTe

haat niet

theblindman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:15:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat is het typenummer van je Huawei ONT?
Dat is HG8010Hv6-10

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DraadbreuQ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:46:
edit: voor consumenten is er op het adres overigens wel gewoon glasvezelf beschikbaar 8)7
Dat komt omdat zakelijk internet echt een andere dienst is en die loopt in jouw geval dus via DSL. Ik heb net gekeken en kan als consument tot 8Gbit krijgen en zakelijk tot 500Mbit glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Laatst online: 22:38
Dan heb ik goed nieuws voor je, bij mijn weten ondersteunt deze gewoon XGS-PON. Hij heeft zelfs een 10GbE netwerkpoort, dus hij is ook geschikt voor het 8Gb abonnement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:42
Gert456 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:16:
[...]

Wat ik bedoel is dat sinds ik overgestap ben met nummer bahoud maar gekozen heb voor een eigen modem zoek ik naar een oplossing hoe/of ik met zo een VOIP het voor elkaar kan krijgen. Wou kijken of mensen daar al mee gerommeld hebben en het werkend gekregen hebben. Ik heb nog niets gekocht, wou eerst weten of het mogelijk was. Odido is niet erg behulpzaam zeg maar als je met eigen oplossingen wat probeert te verhelpen.
Vandaar. de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
spawn666 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:19:
[...]
Wat ik bedoel is dat sinds ik overgestap ben met nummer bahoud maar gekozen heb voor een eigen modem zoek ik naar een oplossing hoe/of ik met zo een VOIP het voor elkaar kan krijgen. Wou kijken of mensen daar al mee gerommeld hebben en het werkend gekregen hebben. Ik heb nog niets gekocht, wou eerst weten of het mogelijk was. Odido is niet erg behulpzaam zeg maar als je met eigen oplossingen wat probeert te verhelpen.
Vandaar. de vraag.
Daar is genoeg over geschreven in dit topic. Zoek hier maar eens op voip.
Voorbeeld:
Andros in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:18:
[...]

Het is niet alleen hun eigen SFP die het probleem zijn. Ook de AON kpn spullen (genexis) veroorzaken dit probleem. Als de nieuwe klant deze nog aangesloten heeft en de monteur prikt de kabel om dan is het al meteen klaar.

Inmiddels zijn de monteursinstructies aangepast (eerst apparatuur loskoppelen bij klant of ze even bellen zodat de klant het zelf doet) en komt het daardoor niet meer zo vaak voor. Maar in het begin gaf het echt heel erg veel gedoe.
Gelukkig heb ik nu 3 Genexissen ;) Monteur: eentje extra kan geen kwaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DjoeC schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:43:
[...]

Gelukkig heb ik nu 3 Genexissen ;) Monteur: eentje extra kan geen kwaad....
Mocht je nog vrienden hebben met een GPON verbinding die het niet zo goed kunnen vinden met hun buren.. Dan heb je nog wat liggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 01:09
Ik zit nu nog (al jaren) bij Ziggo, maar wil toch graag eens verder kijken, vooral vanwege de veel lagere prijzen. Ik heb nu mijn eigen netwerk, achter een Fritz 4060 hangen. Het modem van Ziggo staat in bridge mode. Middels een VPN naar mijn Fritz ben ik altijd met het thuisnetwerk verbonden.

Er staat me bij dat modems van andere providers vaak niet in bridge kunnen. Ik weet niet hoe dat ondertussen bij Odido is, maar stel hij kan niet in bridge, leidt dit dan tot problemen met VPN toegang?
We hebben geen noodzaak aan tv of telefoon, dus het zou puur om internet gaat. Dus stel ik vervang het huidige modem van Ziggo door het modem/router van Odido, en daarachter heb ik mijn eigen router, werkt er dan mogelijk iets niet meer? Het is me onduidelijk wat er fout gaat als er 2 routers achter elkaar staan...

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 04-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:08:
Er staat me bij dat modems van andere providers vaak niet in bridge kunnen. Ik weet niet hoe dat ondertussen bij Odido is, maar stel hij kan niet in bridge, leidt dit dan tot problemen met VPN toegang?
Odido router kan er geheel tussen uit, zodat je de Fritz 4060 (net als dat hij nu aan het Ziggo modem hangt) meteen aan de ONT kan hangen. Je moet alleen wel even Vlan300 instellen op de wan poort van de Fritz, maar dat stelt weinig voor. En VPN naar je eigen VPN server op de Fritz werkt gewoon...

[ Voor 15% gewijzigd door DON PAPA op 04-05-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
DON PAPA schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Odido router kan er geheel tussen uit, zodat je de Fritz 4060 (net als dat hij nu aan het Ziggo modem hangt) meteen aan de ONT kan hangen. Je moet alleen wel even Vlan300 instellen op de wan poort van de Fritz, maar dat stelt weinig voor. En VPN naar je eigen VPN server op de Fritz werkt gewoon...
Ik ben nog niet heel thuis in de glasvezel, dus misschien is het een domme vraag, maar: als ik kijk bij Odido op de website staat daar dat ik alleen een Zyxel T-56 en een UTP-kabel ontvang. Als ik jou goed begrijp ontvang ik dus ook nog een losse ONT?
Oftewel dan wordt het:
e-fiber aansluitpunt --> ONT van Odido --> Fritz 4060 (en de rest blijft as is).

Hoef ik dan niks met VLANs te doen, wat ik hier wel eens lees? O, ik zie nu pas je edit. Ik ga even kijken hoe dat moet, dacht nameljik dat de 4060 niks met VLANs kon...

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 04-05-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:26:
Oftewel dan wordt het:
e-fiber aansluitpunt --> ONT van Odido --> Fritz 4060 (en de rest blijft as is).
Klopt
zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:26:
Ik ga even kijken hoe dat moet, dacht nameljik dat de 4060 niks met VLANs kon...
Ja hoor dat kan op de 4060 (zie screenshot die ik even van het internet heb geplukt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxlrAjo5aN3IyohiAwQdx72yBLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeDrgzpXglwmg9rqCfF06gYP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 04-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
DON PAPA schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Klopt

[...]

Ja hoor dat kan op de 4060 (zie screenshot die ik even van het internet heb geplukt)
[Afbeelding]
Check! Ik zie ook een standaard instelling 'Odido' staan, allicht is die ook al voldoende. Bedankt! Dadelijk even kijken of ik nog ergens met cashback ofzo kan bestellen. Ben erg benieuwd, na jaren Ziggo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Ben erg benieuwd, na jaren Ziggo!
Ik ben zelf ongeveer 2 jaar geleden overgestapt van Ziggo naar Odido 400/400 internet only, en het bevalt mij zeer goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nogmaals bedankt, heb ondertussen besteld! Is het nodig om bij de eerste keer aansluiten de meegeleverde Zyxel 1x aan te sluiten? Of kan het meteen de Fritz in?

Lijkt overigens alsof er ook een monteur komt. Dat lijkt me wat overdreven voor het inprikken van wat stekkers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:43:
Is het nodig om bij de eerste keer aansluiten de meegeleverde Zyxel 1x aan te sluiten? Of kan het meteen de Fritz in?

Lijkt overigens alsof er ook een monteur komt. Dat lijkt me wat overdreven voor het inprikken van wat stekkers...
Mijn Zyxel is nooit uit de doos geweest, de monteur heeft meteen mijn eigen router aangesloten toen ik hem dat vroeg om te doen. Ik zou de monteur wel laten komen, want bij mij heeft hij eerst nog wat in de wijk-kast moeten doen en hij heeft de ONT volgens mij aangemeld via een app op zijn telefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 04-05-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:00
zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:50:
Ik zie ook een standaard instelling 'Odido' staan, allicht is die ook al voldoende.
Werkt hier gewoon met een 4040.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3Akm-FSXlUw6libq9d0QTRzrCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzUY5eLTmLZMFkpj3pyFtaHA.png?f=fotoalbum_large

Alleen draai ik hier voorlopig nog wel met de zyxel er tussen voor de telefonie. De 4040 heeft geen DECT voorzieningen. (staat in de planning dat te veranderen)
(glas)ODF --> ONT --> Fritz --> intern netwerk: werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
LooneyTunes schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Werkt hier gewoon met een 4040.
[Afbeelding]

Alleen draai ik hier voorlopig nog wel met de zyxel er tussen voor de telefonie. De 4040 heeft geen DECT voorzieningen. (staat in de planning dat te veranderen)
(glas)ODF --> ONT --> Fritz --> intern netwerk: werkt.
Dankjewel! @DON PAPA, had niet gedacht dat een monteur echt nodig zou zijn. Had eigenlijk verwacht dat alle punten gewoon aangesloten zouden zijn. Benieuwd naar ervaringen van anderen, of een monteur echt nodig is?

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 04-05-2025 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Dankjewel! @DON PAPA, had niet gedacht dat een monteur echt nodig zou zijn. Had eigenlijk verwacht dat alle punten gewoon aangesloten zouden zijn. Benieuwd naar ervaringen van anderen, of een monteur echt nodig is?
Zou je zo vriendelijk willen zijn even te zoeken naar het woord “monteur” in dit topic? Dan heb je ruim voldoende leeswerk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RoRoNL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Zou je zo vriendelijk willen zijn even te zoeken naar het woord “monteur” in dit topic? Dan heb je ruim voldoende leeswerk. 8)
Daar had ik oprecht nog niet aan gedacht (het leek zo simpel). Heb even gelezen, en ondanks dat aansluiten simpel is zal ik de monteur toch even langs laten komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semi70
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 09:50
Ik ben overgestapt naar Odido en ik heb een 2gbit aansluiting genomen. alles werkte normaal en kreeg de volle snelheid te pakken totdat ik de Odido modem eruit heb gehaald en ONT > deco be65 heb aangesloten. ik kom nu niet meer verder dan 1gbit snelheid (bekabeld en wifi). weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@semi70 heb je wel een 2.5Gbps link tussen je ONT en je deco? Klinkt alsof deze op 1Gbps staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semi70
jongetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:54:
@semi70 heb je wel een 2.5Gbps link tussen je ONT en je deco? Klinkt alsof deze op 1Gbps staat.
Net weer even een test gedaan. modem tussen de deco en ONT gezet en ik krijg 2gbit te pakken op mijn pc. wanneer ik de modem weer eruit haal en de deco op router mode met vlan 300 zet krijg ik maar 1gbit. kabels zijn allemaal cat7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
Odido lijkt hier geen 8gb glasvezel meer te leveren via primevest. Nu kan je slechts dsl bestellen maa je kon eerder nog 3 jaar lang glasvezel bestellen en zitten we hier met nutteloze sprietjes voor onze voordeur.

[ Voor 5% gewijzigd door Superman op 05-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
semi70 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Net weer even een test gedaan. modem tussen de deco en ONT gezet en ik krijg 2gbit te pakken op mijn pc. wanneer ik de modem weer eruit haal en de deco op router mode met vlan 300 zet krijg ik maar 1gbit. kabels zijn allemaal cat7
Daarmee beantwoord je niet mijn vraag. Wat is de linkspeed tussen de ONT en de Deco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Superman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:48:
Odido lijkt hier geen 8gb glasvezel meer te leveren via primevest. Nu kan je slechts dsl bestellen maa je kon eerder nog 3 jaar lang glasvezel bestellen en zitten we hier met nutteloze sprietjes voor onze voordeur.
Hier iets vergelijkbaars op het ODF netwerk, eerst kon de hele straat glasvezel bestellen en nu het ene huis wel en het andere huis niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semi70
jongetje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Daarmee beantwoord je niet mijn vraag. Wat is de linkspeed tussen de ONT en de Deco?
snelheid meting tussen ONT en deco via de deco app? ik krijg dan 1.6gbps down en 940mbps up. (wel gek want op pc alleen 1gbit)

met modem ertussen krijg ik 2.15gbps down en 2.15gbps up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 14:04

vr6-only

Blub Blub

Superman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:48:
Op dit netwerk vinden activiteiten plaats die tijdelijk dit soort gevolgen hebben.

Volgens mij is KPN bezig/danwel begonnen met in groepjes van woningen het project nieuw leven in te blazen en zoveel mogelijk woningen kosteloos aan te sluiten.

Wellicht kan Barre hier meer over vertellen.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
22 mei worden wij aangesloten (stap ik over van KPN naar Odido).

Echter zie ik zojuist in het gekregen installatiepakket dat de muurbeugel van het Zyxel T-56 modem er niet bij zit. Wel de voet maar niet de muurbeugel.

Ik heb zojuist gebeld en er werd aangegeven dat omdat hij er niet bij zit hij met de monteur wordt meegegeven, maar is het ook mogelijk om deze eerder per post te ontvangen of weet iemand hoe ik hier eerder aan kan komen?

Ik zou namelijk graag alles zelf ophangen voor die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 11:52

Typhone

Who Dares Wins

zunrob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Bij mij is de monteur per ongeluk gekomen. Indirect overgestapt van Ziggo naar Odido (verhuisd) maar wilde geen Ziggo meer. Ik had geen idee wanneer ik Odido zou moeten laten opleveren dus Odido heeft uiteindelijk zelf maar een beslissing genomen en prompt stond er terwijl ik aan het slopen was een monteur op de stoep. Die hing een ONT kastje neer, haalde het modem uit de doos, stak de stekker erin en de UTP-kabel en liet mij de QR code scannen voor WLAN. En weg was de beste man weer na welgeteld 8-9 minuten.

Inmiddels gebruik ik die Zyxel niet meer, heb de UDM-Pro hangen hier, daar op de WAN poort VLAN300 ingesteld en vanaf dat moment had ik direct internet op de manier zoals ik het wil. En dat werkt perfect.

Ik gebruik nog wat oudere access points en heb een 400/400 lijn liggen en krijg op dit moment snelheden van 435/430 (down/up) dus dat is bijna 10% meer dan wat het zou moeten zijn. Over de lange termijn kan ik nog niks vermelden op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 06-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-07 11:11
Zit nu op een maandelijks opzegbaar contract bij Odido voor 1Gb up/down. Onlangs mijn gehele netwerk geupgrade naar 10Gb en wil ook de mediaconvertor van odido op 10Gb hebben (scheelt 10% aan snelheid op 1gb). ik kan zelf ook een ONT kopen aangezien ik een SFP+ wan poort heb maar dat lijkt niet zo simpel als VLAN 300 instellen.

Kun je als bestaande klant een maandje de snelheid ophogen naar 2Gb om zo de nieuwe mediaconverter te ontvangen en dan na een maand weer terug naar 1Gb?

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Furfoot Ik denk het wel.
Maar ik denk niet dat je dat beetje snelheid extra merkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Oeps. Ik heb dus glasvezel besteld en gebruik gemaakt van de overstapservice. Opzegging van Ziggo al snel in de bus. Zonder na te denken gekozen voor eerst mogelijke overstap datum. Op die dag, en eerste dagen daarna, moet ik werken, en kan ik de monteur dus niet ontvangen. Hopelijk werkt het dus als ik zelf alles in prik (ik laat de monteur sowieso komen), anders wordt het enkele dagen zonder internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

zunrob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:33:
Oeps. Ik heb dus glasvezel besteld en gebruik gemaakt van de overstapservice. Opzegging van Ziggo al snel in de bus. Zonder na te denken gekozen voor eerst mogelijke overstap datum. Op die dag, en eerste dagen daarna, moet ik werken, en kan ik de monteur dus niet ontvangen. Hopelijk werkt het dus als ik zelf alles in prik (ik laat de monteur sowieso komen), anders wordt het enkele dagen zonder internet...
Je definitieve overstapdatum is de dag dat jij de monteur laat komen. Dadelijk ontvang je bericht om een afspraak te maken met de monteur en kun je dus een later tijdstip kiezen wat jouw wel uit komt.
Furfoot schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:30:
Zit nu op een maandelijks opzegbaar contract bij Odido voor 1Gb up/down. Onlangs mijn gehele netwerk geupgrade naar 10Gb en wil ook de mediaconvertor van odido op 10Gb hebben (scheelt 10% aan snelheid op 1gb). ik kan zelf ook een ONT kopen aangezien ik een SFP+ wan poort heb maar dat lijkt niet zo simpel als VLAN 300 instellen.

Kun je als bestaande klant een maandje de snelheid ophogen naar 2Gb om zo de nieuwe mediaconverter te ontvangen en dan na een maand weer terug naar 1Gb?
Zeker. Afhankelijk van hoe je nu bent aangesloten kan het wel zijn dat je aansluiting ook in de POP omgezet moet worden naar ander apparatuur (XGS-PON). Dan duurt de overstap dus iets langer over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
vr6-only schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Je definitieve overstapdatum is de dag dat jij de monteur laat komen. Dadelijk ontvang je bericht om een afspraak te maken met de monteur en kun je dus een later tijdstip kiezen wat jouw wel uit komt.

[...]

Zeker. Afhankelijk van hoe je nu bent aangesloten kan het wel zijn dat je aansluiting ook in de POP omgezet moet worden naar ander apparatuur (XGS-PON). Dan duurt de overstap dus iets langer over het algemeen.
Wacht, ik begrijp het niet helemaal. Ik heb gekozen om 3 juni over te stappen (per dan stopt Ziggo dus ook lijkt me). In de mail die ik kreeg van Odido om een afspraak te plannen staat dat de verbinding actief wordt op 3 juni, en dat de monteur dan ook niet eerder dan dat moment kan komen. 6 juni kan ik pas thuis zijn. Daarom dat ik de afspraak voor de 6e heb gemaakt.
Ik had de hoop dat de verbinding dus wel de 3e actief wordt? En ik het dan al zelf aan kan sluiten? Maar dat de monteur alsnog de 6e komt om de verbinding 'compleet' te melden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

zunrob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Wacht, ik begrijp het niet helemaal. Ik heb gekozen om 3 juni over te stappen (per dan stopt Ziggo dus ook lijkt me). In de mail die ik kreeg van Odido om een afspraak te plannen staat dat de verbinding actief wordt op 3 juni, en dat de monteur dan ook niet eerder dan dat moment kan komen. 6 juni kan ik pas thuis zijn. Daarom dat ik de afspraak voor de 6e heb gemaakt.
Ik had de hoop dat de verbinding dus wel de 3e actief wordt? En ik het dan al zelf aan kan sluiten? Maar dat de monteur alsnog de 6e komt om de verbinding 'compleet' te melden?
Omdat je gebruik maakt van de overstapservice, is de dag dat je verbinding wordt geactiveerd ook de dag van overstap. Bij Odido is dat een werkende verbinding en de afmelding van Guidion het seintje om de overstap te voltooien. Dat is het mooie en handige aan de overstapservice.

Plan je de monteur dus later in? Dan gaat je abonnement ook later in en blijft Ziggo werken.

[ Voor 10% gewijzigd door vr6-only op 06-05-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
vr6-only schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:17:
[...]

Als je gebruik maakt van de overstapservice, is de dag dat je verbinding wordt geactiveerd ook de dag van overstap. Dat is het verschil. Dat is het mooie en handige aan de overstapservice.

Heb je zelf handmatig opgezegd? Dan stopt Ziggp per 3 juni.
O briljant, dat wist ik niet. Ik gebruik de overstap service. Dan gaat het dus netjes de 6e over. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 06-05-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-07 08:29
NV2013 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
Onlangs ben ik overgestapt van Delta naar Odido, beide via dezelfde glasvezelkabel (2GB → 2GB). Bij Delta gebruikte ik een eigen Huawei EN8010TS20 ONT in combinatie met een TP-Link Omada ER707-router. Vrij eenvoudig: VLAN op 100 gezet en alles werkte, afgezien van één landelijke storing, uitstekend.

Na de overstap naar Odido kreeg ik een Nokia ONT in bruikleen. VLAN aangepast naar 300 en de verbinding werkte direct. Echter, de afgelopen twee weken merk ik wat verschillen. Bij bedrade speedtests haal ik gemiddeld zo’n 10% lagere snelheden dan bij Delta, en de latency ligt tussen de 6 en 9 ms, terwijl dit bij Delta vaak onder de 2 ms bleef. Op zich niet dramatisch, maar ik heb wel regelmatig te maken met korte disconnects gedurende de dag.

Voor de zekerheid heb ik de Zyxel-router van Odido aangesloten zodat de Odido klantenservice mee kon kijken. Zoals verwacht wijzen zij naar mijn eigen apparatuur als mogelijke oorzaak..... :?

Iemand ideeën of vergelijkbare ervaringen met Odido?
In de tussentijd probeer al weken een eigen ONT geregistreerd te krijgen bij Odido, maar dat lijkt even moeizaam te verlopen als het terugbellen van klanten. Volgens Odido is de wijziging inmiddels doorgevoerd en zou er geen signaal meer lopen via hun Nokia ONT. Toch werkt mijn internet nog steeds via die Nokia ONT. Zodra ik mijn eigen, volledig geresette Huawei EN8010TS-20 aansluit, brandt weliswaar het PON-lampje (dus er is verbinding), maar internet blijft uit. Mijn eigen ONT werkte voorheen op het Delta netwerk.

Na meerdere tickets, herhaalde controles van het serienummer en een reeks weinig overtuigende technische verklaringen van de eerstelijns helpdesk, ben ik er inmiddels wel klaar mee. Elk contact met Odido eindigt in frustratie. 8)7 Iemand nog een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:49
NV2013 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:19:
[...]

In de tussentijd probeer al weken een eigen ONT geregistreerd te krijgen bij Odido, maar dat lijkt even moeizaam te verlopen als het terugbellen van klanten. Volgens Odido is de wijziging inmiddels doorgevoerd en zou er geen signaal meer lopen via hun Nokia ONT. Toch werkt mijn internet nog steeds via die Nokia ONT. Zodra ik mijn eigen, volledig geresette Huawei EN8010TS-20 aansluit, brandt weliswaar het PON-lampje (dus er is verbinding), maar internet blijft uit. Mijn eigen ONT werkte voorheen op het Delta netwerk.

Na meerdere tickets, herhaalde controles van het serienummer en een reeks weinig overtuigende technische verklaringen van de eerstelijns helpdesk, ben ik er inmiddels wel klaar mee. Elk contact met Odido eindigt in frustratie. 8)7 Iemand nog een idee?
Volgende keer KPN kiezen die hebben er een mooi process voor en je wordt netjes gebeld, misschien niet het antwoord waar je naar op zoek bent 8) . Heb je Tommie van Odido op het forum al persoonlijk getagged, hij was/is toch de guru op het gebied van ONT activatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:39
[...]

Probeer het eens via hun webcare/X, daar werd ik perfect geholpen en zij hebben die mogelijkheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Is me niet helemaal duidelijk waarom je per se de Huawei EN8010TS-20 wilt gebruiken ipv de Nokia die nu blijkbaar goed functioneert?
Zijn allebei losse ONT kastjes, als je voor een SFP ONT bezig was zou ik het al beter begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Valt me trouwens nu pas op dat er blijkbaar twee verschillende versies zijn van die Huawei ONT, de EN8010Ts-20 en de HN8010Ts-20.

Die laatste heb ik hier hangen maar ziet er verder hetzelfde uit (op het logo en de rode led na, als de productfotos op de website tenminste kloppen)
Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 aangesloten op ODF glasvezelkastje

Bij Huawei op de website kan ik enkel de EN8010Ts-20 vinden, mogelijk een nieuwere versie maar wat er anders aan is is me niet duidelijk.

Bij de Tweakers Pricewatch kan ik juist enkel de uitvoering: Huawei HN8010Ts vinden.

Edit: op de Huawei site is nog wel een support pagina voor de HN8010Ts te vinden: https://support.huawei.co...hn8010ts-20-pid-251786285
Waar verder enkel een quickstart guide op staat.

[ Voor 29% gewijzigd door Vliegvlug op 07-05-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
Pricewatch is niet volledig. Ik mis ook meerdere routers van andere providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-07 08:29
Vliegvlug schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Is me niet helemaal duidelijk waarom je per se de Huawei EN8010TS-20 wilt gebruiken ipv de Nokia die nu blijkbaar goed functioneert?
Zijn allebei losse ONT kastjes, als je voor een SFP ONT bezig was zou ik het al beter begrijpen.
Ik heb een onstabiele connectie, met meerdere uitvallen door de dag heen, zowel met mijn eigen modem als het Zyxelmodem van Odido. Voorheen zat ik bij Delta, ook met een eigen ont en modem en in een heel jaar op een landelijke storing na geen uitval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Wel een beetje gegrinnikt vandaag. Contact met Odido nav "klant tevredenheidsonderzoek".

Odido: "U gaf aan dat u ontevreden was over de VOIP blokaade".
DjoeC: "Dat klopt, best vervelend en onnodig".
O: "Dat ligt aan uw modem"
D: "Nee, dat ligt niet aan mijnmodem maar aan jullie instellingen"
O: "Ja, maar dat kan niet aangepast worden."
D: "Ja, dat willen jullie niet aanpassen"
O: "Dat hebben ze hogerop zo besloten"
D: "Tja, en dat is dus mijn punt van ontevredenheid want het kan wel anders. Ik snap trouwens dat jij dat niet kunt aanpassen"
O: "Verder wel tevreden?"
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

semi70 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:22:
[...]

snelheid meting tussen ONT en deco via de deco app? ik krijg dan 1.6gbps down en 940mbps up. (wel gek want op pc alleen 1gbit)

met modem ertussen krijg ik 2.15gbps down en 2.15gbps up
Dat is nog steeds geen linkspeed maar bandbreedte. Linkspeed is de daadwerkelijke onderling overeengekomen snelheid van de interfaces.
Probeer die eens in je Deco te forceren op 2,5Gbit.

Dit gaat namelijk wel goed tussen Odido modem en ONT en Odido modem en Deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Eindelijk vandaag weer eens een mailtje gekregen. Ik heb op 9 december 2022 via toenmalige T-Mobile Glasvezel Thuis afgesloten en wacht nog steeds sindsdien,

Op 9 december 2022:
• 1000Mbit internet (in combinatie met Unlimited pakket hoogste korting)
• TV Basis pakket (zonder extra betaalde zenders en niet opnemen)
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefonie (Wij hebben onbeperkt bellen via Odido op onze smartphones)

Afgesproken toen 8-maanden €25 daarna €54 per maand.

------

Wij hebben vertragingen

Je wacht natuurlijk met smart op je Odido voor thuis bestelling. We zijn druk bezig om je verbinding te actief maar dit wordt later dan we hebben afgesproken, sorry daarvoor.

Wij hebben geen toestemming ontvangen van je VVE. Wij hebben geen toestemming ontvangen van de VVE (Vereniging van Eigenaren) om de glasvezel aan te leggen. Laat de bestuurder(s) van de VVE contact opnemen met onze netwerkpartner Open Dutch Fiber.

KPN heeft hier in de straat de kabel aangelegd en ik zag ze in mijn hal beneden bezig met kabels trekken binnen.

Woningbouw beweerd dat ze niet per individue toestemming kunnen geven, en ik ze moet mailen. Ik blijf maar wachten op die toestemming en wie weet hoe lang dit nog kan gaan duren. Ik wacht al sinds 9 december 2022.

Momenteel heb ik tot eind december 2025 Ziggo hier, Ziggo Elite 1000Mbit met TV Start interactieve TV via Ci+ 1.3 zonder thuistelefoon in mijn lopende jaarcontract 9 maanden van €74 voor €64 per maand. In september ga ik mijn snelheid verlagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 08-05-2025 12:46 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
Van der Berg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:06:
Eindelijk vandaag weer eens een mailtje gekregen. Ik heb op 9 december 2022 via toenmalige T-Mobile Glasvezel Thuis afgesloten en wacht nog steeds sindsdien,

Op 9 december 2022:
• 1000Mbit internet (in combinatie met Unlimited pakket hoogste korting)
• TV Basis pakket (zonder extra betaalde zenders en niet opnemen)
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefonie (Wij hebben onbeperkt bellen via Odido op onze smartphones)

Afgesproken toen 8-maanden €25 daarna €54 per maand.

------

Wij hebben vertragingen

Je wacht natuurlijk met smart op je Odido voor thuis bestelling. We zijn druk bezig om je verbinding te actief maar dit wordt later dan we hebben afgesproken, sorry daarvoor.

Wij hebben geen toestemming ontvangen van je VVE. Wij hebben geen toestemming ontvangen van de VVE (Vereniging van Eigenaren) om de glasvezel aan te leggen. Laat de bestuurder(s) van de VVE contact opnemen met onze netwerkpartner Open Dutch Fiber.

KPN heeft hier in de straat de kabel aangelegd en ik zag ze in mijn hal beneden bezig met kabels trekken binnen.

Woningbouw beweerd dat ze niet per individue toestemming kunnen geven, en ik ze moet mailen. Ik blijf maar wachten op die toestemming en wie weet hoe lang dit nog kan gaan duren.

Momenteel heb ik tot eind december 2025 Ziggo hier, Ziggo Elite 1000Mbit met TV Start interactieve TV via Ci+ 1.3 zonder thuistelefoon in mijn lopende jaarcontract 9 maanden voor van €74 voor €64. In september ga ik mijn snelheid verlagen.
Worden er 2 kabels aangelegd door zowel kpn en Open Dutch Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Superman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Worden er 2 kabels aangelegd door zowel kpn en Open Dutch Fiber?
1 kabel zag ik door KPN, inmiddels in de grond geïnstalleerd en ze waren beneden bezig met het trekken van de kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22AbaqEUipUnOTMHdLfEJMnGnJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVPhPiW1MlVQzwdYidbSSOTL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 08-05-2025 12:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 13:00
PaleBlue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:36:
Ik wil hier even een check doen want ik heb er zelf weinig verstand van. Ik heb nu net een sociale huurwoning kunnen krijgen (een bovenwoning). Als ik bij de Odido website een postcode check doe staat er dat glasvezel beschikbaar is op mijn nieuwe adres. Alleen ik vraag me af waar die aansluiting zit in mijn huis. Zou het kunnen dat het nog aangelegd moet worden naar mijn woning? Zou Odido dat voor mij doen als ik bij hun een internetpakket aansluit? Zie foto’s:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat zoekacties op internet op DRG en 42Networks leveren op dat dit die grote unit inderdaad een soort van FTU incl. NTU apparaat is, waarbij de input een glasvezel is. Je zou eens kunnen bellen met Odido om te vragen of het alleen nodig is om er een moderne FTU voor in de plaats te zetten, alleen ben ik wel benieuwd waar de andere kant van deze vezels uitkomt? Is dit ergens in het pand zelf, of in een PoP in de straat.. in het eerste geval wordt het denk ik een spannend verhaal.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
Lord_Dain schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Wat zoekacties op internet op DRG en 42Networks leveren op dat dit die grote unit inderdaad een soort van FTU incl. NTU apparaat is, waarbij de input een glasvezel is. Je zou eens kunnen bellen met Odido om te vragen of het alleen nodig is om er een moderne FTU voor in de plaats te zetten, alleen ben ik wel benieuwd waar de andere kant van deze vezels uitkomt? Is dit ergens in het pand zelf, of in een PoP in de straat.. in het eerste geval wordt het denk ik een spannend verhaal.. :)
Is toch gewoon iets van de kabel tv aanbieder, waarschijnlijk Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 13:00
ozzynator schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Is toch gewoon iets van de kabel tv aanbieder, waarschijnlijk Ziggo?
Het kastje helemaal rechts op de rechter/2e foto is de coax aansluiting van Ziggo zo te zien.
De blauwe kabel die op foto 1 staat is de KPN analoge aansluiting.
De middelste unit is een oude glasoplossing uit circa 2008 waar vermoedelijk een glasvezel in gaat. De vraag is waar deze naartoe gaat aan de andere kant.. wijkkast? of verdeelpunt in het gebouw ergens..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaleBlue
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20-05 18:53
Ik heb in ieder geval een afspraak gemaakt met Odido voor een glasvezel internet verbinding. Ik hoop dat ze het wel kunnen uitzoeken wanneer ze langskomen om het te installeren ^^;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 18:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Zo... vandaag dan toch maar de stap gewaagd en 1Gb Internet+TV bij Odido besteld.
Wordt vrijdag de 13e ( :X ) juni opgeleverd als het goed is.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askjeeves
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:28
Misschien een vreemde vraag, maar ik stel hem toch.

In augustus loopt mijn contract af. Nu heb ik al bericht ontvangen dat ik kan verlengen. Daarbij krijg ik dan de actie 3 maanden voor € 45,00 i.p.v. € 60,00.

Stel ik beëindig mijn contract en vervolgens neem ik Klik & Klaar voor een maandje om vervolgens een nieuw contract af te sluiten waarbij de actie 8 maanden voor € 30,00 geldt bij een jaarcontract.

Zou dat lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 08:01
Thasaidon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:28:
Zo... vandaag dan toch maar de stap gewaagd en 1Gb Internet+TV bij Odido besteld.
Wordt vrijdag de 13e ( :X ) juni opgeleverd als het goed is.
Ik ben afgelopen woensdag aangesloten op 1Gb+TV. Ging eigenlijk heel soepeltjes. Heldere communicatie. 24hr unlimited op de mobiel was ook wel fijn. 20 minuutjes heeft de monteur er over gedaan. Heb daarna t modem losgekoppeld en mn Opnsense boxje aangesloten. Wat aanpassingen gedaan en hoppa, alles online in no-time. Geen gedoe met IGMP protocol zoals bij KPN. Tevreden klant hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:15
Askjeeves schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:

In augustus loopt mijn contract af. Nu heb ik al bericht ontvangen dat ik kan verlengen. Daarbij krijg ik dan de actie 3 maanden voor € 45,00 i.p.v. € 60,00.

Stel ik beëindig mijn contract en vervolgens neem ik Klik & Klaar voor een maandje om vervolgens een nieuw contract af te sluiten waarbij de actie 8 maanden voor € 30,00 geldt bij een jaarcontract.

Zou dat lukken?
Ik verwacht van wel. In het verleden heb ik zelfs m'n contract op kunnen zeggen om vervolgens op dezelfde dag m'n nieuwe contract in te laten gaan om zo de korting te krijgen. Ligt er wel een beetje aan wie je aan de telefoon krijgt vermoed ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bas-r
  • Laatst online: 08:16
Begin april bij Odido een abonnement aangevraagd. Glas lag in de straat, maar moest nog binnen worden gebracht.
Gisteren kwamen er drie heren, die 2,5 uur bezig zijn geweest met het binnenbrengen en afmonteren van de glasvezel, door 10m voortuin. Netjes met mij besproken dat ze geen planten/wortels zouden slopen. De bouwtekening erbij gepakt om riool/water/elektra te kunnen zien lopen. Daarop besloten ze met de hand te gaan graven en onder twee straatjes met een verticale boor te gaan werken. Koffie met ze gedronken in de tuin, terwijl 1 van de mannen het glas ging afmonteren in huis. Een ander ging nog in de lokale wijkkast aan de slag.
Ik had zelf al de ONT en modem aangesloten.

Alles werkt keurig en de heren hebben keurig werk geleverd! Chapeau! Handig dat dit allemaal tegelijk gebeurt en dat er dus maar 1 afspraak nodig is om de aansluiting op te leveren.
Zonder flinke voortuin lijkt het me nog sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Villager schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:28:
[...]
24hr unlimited op de mobiel was ook wel fijn.
Wat bedoel je daarmee?

Overigens ben ik van plan om de Zyxel niet aan te sluiten, maar gewoon mijn eigen Fritzbox met "T-Mobile thuis" profiel (ipv nu KPN profiel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Thasaidon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Wat bedoel je daarmee?
Odido geeft over het algemeen een code om 24 uur unlimited 5G te kunnen gebruiken tijdens de dag van overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Laatst online: 24-05 11:59
Kreeg mail van Odido dat ze me over 2 maanden willen overzetten naar glasvezel. Als ik dat niet doe, gaan ze dan echt mijn ADSL verbinding uit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
juanita schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:40:
Kreeg mail van Odido dat ze me over 2 maanden willen overzetten naar glasvezel. Als ik dat niet doe, gaan ze dan echt mijn ADSL verbinding uit zetten?
Hangt er vanaf waar je woont. Maar als KPN (eigenaar van de kabel) heeft besloten ADSL uit te zetten dan heeft Odido (en daarmee jij) weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:12
Loopt het tv product nog steeds achter op Ziggo? Bedoel dan vooral live voetbal kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:40

PeaceNlove

Deugleuter

juanita schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:40:
Is het een probleem voor je? Ik had met ADSL soms een wegvallende verbinding. Odido via ODF is bij mij super betrouwbaar, dus ik mis de ADSL niet. Als je bang bent duurder uit te zijn, kan je eventueel kijken of Klik&klaar wat voor je is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
el flaco schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:13:
Loopt het tv product nog steeds achter op Ziggo? Bedoel dan vooral live voetbal kijken
Ga eens bij iemand kijken. Ik vind het wel beter geworden, zeker in vergelijking met een aantal jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-07 20:56
el flaco schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:13:
Ik hop altijd een beetje op en neer tussen KPN, Ziggo en Odido en mijn persoonlijke mening is dat Ziggo nog altijd een aardige voorsprong heeft op tv gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
Askjeeves schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:

Zou dat lukken?
Dit vraagstukje speelt bij mij nu ook. Een eerste telefonische poging om een verbeterd aanbod te krijgen liep op niets uit want de betreffende helpdesk dame had geen mandaat om iets te kunnen doen. Ze wist me te vertellen dat er collega's zijn die wel meer kunnen aanbieden maar ja, hoe krijg je die te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

RoRoNL schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Odido geeft over het algemeen een code om 24 uur unlimited 5G te kunnen gebruiken tijdens de dag van overstap.
Gaat dat dan via de geleverde Zyxel? Want voor iemand die verder niets van Odido heeft lijkt me dat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
4tune schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Ze wist me te vertellen dat er collega's zijn die wel meer kunnen aanbieden maar ja, hoe krijg je die te pakken?
Wat was haar antwoord op die vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 02:25
Thasaidon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Gaat dat dan via de geleverde Zyxel? Want voor iemand die verder niets van Odido heeft lijkt me dat lastig.
Niet via de Zyxel, helaas. De code is voor mobiel, werkt bij zowel Odido als Ben, ook pre-paid. In geval van een storing is een pre-paidkaartje meestal wel gratis, of kun je de kosten teruggestort krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
4tune schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Ik hop altijd een beetje op en neer tussen KPN, Ziggo en Odido en mijn persoonlijke mening is dat Ziggo nog altijd een aardige voorsprong heeft op tv gebied.
Aangezien KPN glasvezel als enige de streams 1 op 1 doorzet is het onmogelijk dat ergens anders de kwaliteit beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
DjoeC schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Wat was haar antwoord op die vraag?
Geen antwoord, ik stel de vraag hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
jongetje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Aangezien KPN glasvezel als enige de streams 1 op 1 doorzet is het onmogelijk dat ergens anders de kwaliteit beter is.
Ik had het meer over de algehele tv-kijk beleving bij Ziggo, niet specifiek over de kwaliteits van de streams. Maar goed aangezien ik bijzonder weinig tv meer kijk moet ik me eigenlijk helemaal niet mengen in deze materie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4tune schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Ik had het meer over de algehele tv-kijk beleving bij Ziggo, niet specifiek over de kwaliteits van de streams. Maar goed aangezien ik bijzonder weinig tv meer kijk moet ik me eigenlijk helemaal niet mengen in deze materie 8)7
Als de app is gestart is het toch een kwestie van op de 1 drukken voor npo1, op de 5 voor rtl5 etc. Dat is toch bij elke provider gelijk. Alleen het spoelen en terugkijken werkt net even anders en ben je na een paar weken wel aangewend is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Laatst online: 24-05 11:59
PeaceNlove schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Is het een probleem voor je? Ik had met ADSL soms een wegvallende verbinding. Odido via ODF is bij mij super betrouwbaar, dus ik mis de ADSL niet. Als je bang bent duurder uit te zijn, kan je eventueel kijken of Klik&klaar wat voor je is…
ADSL van Odido over het KPN kopernetwerk doet het al 6 jaar uitstekend voor mij. Zit niet zo op deze verandering te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
juanita schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:05:
[...]
ADSL van Odido over het KPN kopernetwerk doet het al 6 jaar uitstekend voor mij. Zit niet zo op deze verandering te wachten.
KPN wil van het kopernetwerk af dus ik denk niet dat je veel keus hebt. Als het goed is blijft je maandbedrag gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

juanita schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:05:
[...]

Helaas heb je hier geen keuze in. KPN is eigenaar en zet de DSL apparatuur uit. Dus het is glasvezel of geen internet meer en ja dat doen ze echt zo. Je modem kun je waarschijnlijk gewoon hergebruiken. Je krijgt een los kastje dat de glasvezel omzet naar een standaard (utp-)netwerkkabel en die gaat dan i.p.v. in de DSL in de WAN poort en klaar, je hebt weer internet.

Dat zal de monteur die dag voor je regelen als ‘t goed is. Voor jou verandert er verder niets.

Pagina: 1 ... 110 ... 121 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen