Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:46
Dat is dus deze: uitvoering: LG G2 OLED evo Gallery Edition 65" Zilver. Kwam met WebOS 22; twee jaar oud, dus niet heel antiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:25:
Koop een Apple TV, die start apps snel op!
ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:18:
Koop gewoon een Apple TV 4K 2022, da's een capabele mediaspeler.
Die geen Audio Passthrough kent om maar wat te noemen... :+

De keuze voor zo'n kastje is IMHO heel persoonlijk en voor hetzelfde geld wil hij liever juist iets totaal anders hebben dus je kan niet zomaar wat aanraden :P
Merk en type 1 woord?!?!
LG OLED uit de G2 generatie (2022) en 65 inch groot zie je inderdaad in één oogopslag dus zo vreemd is dat niet :Y)

De letters aan het einde geven ook nog het een en ander aan qua gebied waarin deze wordt verkocht, maar dat is alleen interessant bij (grijze) import toestanden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Alsof je duidelijk niet de juiste medewerker aan de lijn had ofzo. Normaal bel ik naar Odido, geef aan dat ik mijn vaste abonnement wil verlengen en wordt dan doorgeschakeld naar de juiste persoon / afdeling.
Vandaag weer gebeld en binnen 5 minuten was de verlenging geregeld.
Zit er nu 2 jaar aan vast ,1 gb internet en TV eerste 8 mnd voor €35,- en daarna €70,-.
Ofwel 24 mnd voor €58,33 - p.mnd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:43
nero355 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
Die geen Audio Passthrough kent om maar wat te noemen... :+
Want audio pass through is essentieel voor NL Ziet, Netflix en andere streaming diensten?!?! 8)7

Als de dienst Dolby Atmos heeft, dan heb je Dolby Atmos output. Dus je mist niks.

Maar ook bij je eigen verzameling mis je niks. Met Infuse Pro heb ik audio pass through bij gewone (meerkanaals) audio, en multichannel PCM bij HD audio tracks.

Een Apple TV matcht resolutie en beeldfrequentie van het bronbestand, dus geen rare effecten bij het wisselen van 50 en 60 fps bij series van Europese of Amerikaans origine. Dat doet een Nvidia Shield toch minder.
De keuze voor zo'n kastje is IMHO heel persoonlijk en voor hetzelfde geld wil hij liever juist iets totaal anders hebben dus je kan niet zomaar wat aanraden :P
De vraagsteller geeft weinig info. Het advies was gebaseerd op de aanwezige info. Met meer info kan er een beter advies worden gegeven.

Hou je niet van Apple? Koop dan een Google TV, zo'n ding met afstandsbediening, dus niet een simpele Chromecast.

Een Nvidia Shield kan ook, alleen is die (flink) duurder dan een Apple TV en is hij niet beter.
LG OLED uit de G2 generatie (2022) en 65 inch groot zie je inderdaad in één oogopslag dus zo vreemd is dat niet :Y)

De letters aan het einde geven ook nog het een en ander aan qua gebied waarin deze wordt verkocht, maar dat is alleen interessant bij (grijze) import toestanden :)
Uit het ene woord kan ik het merk LG halen, met het schermtype OLED, en de grootte 65" is ook nog wel te raden. Ik weet iets van LG, ze hebben oa subtypes C en G, dus de G zal daar wel iets mee te maken hebben. Na de letter komt nog 1 cijfer, en hier zijn er meer.

De vraagsteller had ook "LG met WebOS xx uit 2022" kunnen zeggen, dan had ik niet gehint op een te oude WebOS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:13:
Want audio pass through is essentieel voor NL Ziet, Netflix en andere streaming diensten?!?! 8)7
Netflix = Series/Films en dan wil je dat eigenlijk wel :)
Als de dienst Dolby Atmos heeft, dan heb je Dolby Atmos output. Dus je mist niks.
Je hebt 7.1 PCM geluid voor zover ik weet dus geen echte Dolby Atmos !!
Maar ook bij je eigen verzameling mis je niks. Met Infuse Pro heb ik audio pass through bij gewone (meerkanaals) audio, en multichannel PCM bij HD audio tracks.
Dat is dus het hele probleem...
Een Apple TV matcht resolutie en beeldfrequentie van het bronbestand, dus geen rare effecten bij het wisselen van 50 en 60 fps bij series van Europese of Amerikaans origine. Dat doet een Nvidia Shield toch minder.
Dat is meer een jarenlang probleem van de streamingdiensten, want Kodi/JellyFin/enz. kunnen het al jaren lang onder Android TV en ook onder reguliere Linux distros en ook onder Windows :)

Er schijnt wel iets onderweg te zijn in Android TV 14 of zo dat zeg maar "OS wide" werkt...
De vraagsteller geeft weinig info. Het advies was gebaseerd op de aanwezige info. Met meer info kan er een beter advies worden gegeven.

Hou je niet van Apple? Koop dan een Google TV, zo'n ding met afstandsbediening, dus niet een simpele Chromecast.
"Koop een los kastje!"

KLAAR!!! :P
Een Nvidia Shield kan ook, alleen is die (flink) duurder dan een Apple TV en is hij niet beter.
Eigenlijk wel voor een heleboel dingen, maar zelfs de 2019 Pro is alweer 5+ jaar oud en sommigen denken dat er een opvolger onderweg is dus daarin wringt de schoen vooral, ondanks de vele updates door de tijd heen en de updates die eraan komen... :)
Uit het ene woord kan ik het merk LG halen, met het schermtype OLED, en de grootte 65" is ook nog wel te raden. Ik weet iets van LG, ze hebben oa subtypes C en G, dus de G zal daar wel iets mee te maken hebben. Na de letter komt nog 1 cijfer, en hier zijn er meer.

De vraagsteller had ook "LG met WebOS xx uit 2022" kunnen zeggen, dan had ik niet gehint op een te oude WebOS versie.
Gelukkig hebben we een linkje naar de Pricewatch nog... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Bij ons is het nu nog wachten op de Odido aansluiting.
Afgelopen week zouden ze komen van Guidion, maar blijkbaar klopte er iets niet qua patching in de wijkkast. Geen bericht gekregen dat hij niet meer zou komen, dus na zelf bellen bleek dat hij al naar zijn volgende klus was..

Afgelopen vrijdag iemand van Fiber geweest en checks gedaan, deze woensdag is het als het goed is zover, de aansluiting!

1 ding viel mij wel op bij de TV app op mijn telefoon. Als ik daar de ESPN wedstrijd aanzet, dan is het beeld minder vloeiend dan bij de Ziggo app. Ik denk dat Odido de standaard framerate gebruikt i.p.v. de 50 frames die Ziggo uitzend.. Viel mij wel op iig.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
xSmooth- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:44:
Afgelopen dinsdag was het dan zo ver: de overstap van KPN naar Odido.
De monteur belde aan het eind van het tijdvak om te melden dat hij uitliep met zijn werkzaamheden en een uur later zou arriveren.
Bij aankomst was de boel snel up & running.

Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende;

Voorheen had ik 2 KPN Super Wifi-punten rechtstreeks op de router aangesloten. Doordat deze nu rechtsreeks op de Odido router zijn aangesloten is mijn KPN SSID weer in de lucht.
Ik heb bij de aanvraag ook 2 Odido Wifi-adapters besteld. Deze zijn echter nog niet aangesloten, omdat die van KPN perfect werken. Momenteel draaien alle apparaten nog op de KPN SSID met de snelheid die ik gewend ben.

Ik overweeg daarom om de Odido Wifi-adapters te retourneren, wat is jullie advies hierin?
Dingen in bruikleen van KPN moet je retourneren. Maar jij bent ook eigenaar/gebruiker van het pand. Dus jij mag bepalen wat er wel of niet komt te hangen.
Ik had alleen wel een kleine discussie met de Guidion-monteur:

Bij zijn aankomst vroeg ik of er een UTP-kabel door een loze leiding naar boven kon worden getrokken naar de tweede werkplek. Dit bleek niet mogelijk, omdat ik dit tijdens de aanvraag bij Odido had moeten aangeven, zodat zij het aan Guidion konden doorgeven.( 8)7)

Ik had daar mijn twijfels over en liet hem de Odido-pagina zien waar staat dat alles via Guidion loopt en ik ook bij hem kon afrekenen. De monteur gaf echter aan dat die pagina niet klopte. |:(

Later heb ik contact gezocht met Odido, en zij bevestigden dat de monteur het gewoon had moeten doen..
Mij is dit destijds wel gevraagd. Maar hoe dan ook: aanleg is niet gratis, en het zelf doen is eenvoudig. Het krimpen zijn ook gebruikersvriendelijke oplossingen voor. Ik heb zelf twee linkerhanden (niet eens stabiel solderen), dus als ik het kan...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 16:26
Jerie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Dingen in bruikleen van KPN moet je retourneren. Maar jij bent ook eigenaar/gebruiker van het pand. Dus jij mag bepalen wat er wel of niet komt te hangen.
De KPN wifi punten heb ik destijds betaald dus die zijn van mij! :)
Aangezien ze nu al bijna een week draaien op de Odido router en ik 0 problemen heb ervaren stuur ik die van Odido denk ik gewoon terug. Mocht ik in de toekomst alsnog problemen krijgen dan kan ik ze altijd weer aanvragen.
[...]

Mij is dit destijds wel gevraagd. Maar hoe dan ook: aanleg is niet gratis, en het zelf doen is eenvoudig. Het krimpen zijn ook gebruikersvriendelijke oplossingen voor. Ik heb zelf twee linkerhanden (niet eens stabiel solderen), dus als ik het kan...
Ik was op de hoogte van de kosten, wilde er zelf liever niet aan beginnen haha. Ik zal er aankomend weekend eens voor gaan zitten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:20
xSmooth- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:45:
[...]

De KPN wifi punten heb ik destijds betaald dus die zijn van mij! :)
Aangezien ze nu al bijna een week draaien op de Odido router en ik 0 problemen heb ervaren stuur ik die van Odido denk ik gewoon terug. Mocht ik in de toekomst alsnog problemen krijgen dan kan ik ze altijd weer aanvragen.
Hier zijn ook nog steeds de KPN wifi punten aangesloten en dat werkt al meer dan een jaar zonder enig probleem. De installateur die hier langs kwam raadde ook aan om het lekker zo te laten omdat die Odido-wifi punten echt helemaal niets toevoegen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

nero355 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Offtopic:
Als ik via de AppleTV een film met Dolby Atmos aanzet op Netflix dan krijg ik in de Sonos app toch echt Dolby Atmos te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fObOr6tgUCCOAg3vVdlmLvaan04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oeRlXcjEDzFzFAao86vylwzC.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door DON PAPA op 14-01-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

.

[ Voor 99% gewijzigd door DON PAPA op 13-01-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
nero355 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
Netflix = Series/Films en dan wil je dat eigenlijk wel :)
Even goed lezen: bij Netflix en andere legale diensten heb je gewoon Dolby Atmos als de film of serie dat heeft! Ook al is dat meestal gewoon DD5.1 met flinke compressie vermomd als Atmos, maar dat geeft niet: je hebt Dolby Atmos.
Bij Netflix en anderen heb je echte Dolby Atmos. Voor wat het waard is.

Bij je (al dan niet legale) bluray rips, afgespeeld via Infuse Pro, heb je geen DTS, Dolby Digital Plus of Atmos throughput, maar is het signaal omgezet naar 5.1 of 7.1 PCM. Voor DTS en DD+ geen probleem, bij Atmos verlies je de mogelijkheid van audio aangepast op de akoestiek van jouw kamer.
Dat is dus het hele probleem...
Ik heb net uitgelegd dat dat geen probleem is. Niet voor legale content in ieder geval. En ik daag je uit om het verschil te horen tussen Dolby Atmos en 7.1 kanaals PCM.
Dat is meer een jarenlang probleem van de streamingdiensten, want Kodi/JellyFin/enz. kunnen het al jaren lang onder Android TV en ook onder reguliere Linux distros en ook onder Windows :)

Er schijnt wel iets onderweg te zijn in Android TV 14 of zo dat zeg maar "OS wide" werkt...
Onder voorbehoud dus. Zo niet bij Apple, daar is het al jaren werkend.
"Koop een los kastje!"

KLAAR!!! :P
Op het geschreeuw na helemaal mee eens!
Eigenlijk wel voor een heleboel dingen, maar zelfs de 2019 Pro is alweer 5+ jaar oud en sommigen denken dat er een opvolger onderweg is dus daarin wringt de schoen vooral, ondanks de vele updates door de tijd heen en de updates die eraan komen... :)
5 jaar geleden had ik een Shield aanbevolen. Alleen is dit geen goed onderhouden systeem meer. Alleen de Google TV van Google zelf is een serieus alternatief. Zo'n FireTV dinges is voor mijn gevoel toch minder "premium" als mediaspeler.
Gelukkig hebben we een linkje naar de Pricewatch nog... ;)
Dat linkje had ik dan gemist... O nee, die was er gewoon niet!

De vraagsteller laat zijn helpers Googlen, en dat is eigenlijk niet netjes, hij had zelf heel simpel wat meer info kunnen verschaffen. Dat wordt op elk forum verwacht als je een vraag stelt: stel geen LMGTFY vragen en laat zien dat je zelf al moeite hebt gedaan om het antwoord te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DON PAPA schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:08:

Offtopic:
Als ik via de AppleTV een film met Dolby Atmos aanzet op Netflix dan krijg ik in de Sonos app toch echt Dolby Atmos te zien

[Afbeelding]
Dat is off topic voor Odido, maar on topic voor sommige opmerkingen hier: de Apple TV biedt Dolby Atmos voor alle diensten die dat aanbieden, waaronder Netflix. Het staat op je scherm en m'n receiver "zegt" dat jij DA laat horen. Alleen bij BD rips zie je geen DA op je receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door ikweethetbeter op 14-01-2025 19:08 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:23:
5 jaar geleden had ik een Shield aanbevolen. Alleen is dit geen goed onderhouden systeem meer. Alleen de Google TV van Google zelf is een serieus alternatief. Zo'n FireTV dinges is voor mijn gevoel toch minder "premium" als mediaspeler.
Ik heb de Google TV in huis maar heb hem eigenlijk alleen nog als 'reserve' liggen. Ik blijf problemen houden met de framerate. Op de Shield kan ik dit per app instellen, op de Google TV voor zover ik weet niet. Is wel alweer een tijdje geleden dat ik geprobeerd heb dus misschien is er een update geweest die het heeft opgelost? zal weer eens een keer proberen.

Ik zie het vooral bij horizontaal pannen van het beeld, dat loopt dan schokkerig. Ben wel met je eens dat de Shield wat gedateerd begint te worden maar werkt nog steeds perfect wat mij betreft.

[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 13-01-2025 21:13 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 13:51
Economics schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:30:
[...]
als er een monteur komt en hij heeft alleen een genesis op de auto, Zorg dat hij dan een XGS2110-B ophangt, of Nokia. Daar is het probleem bij verholpen. Mocht hij geen oplossing kunnen bieden kom even bij mij in dm
Update - De monteur heeft een ONT van Nokia opgehangen afgelopen vrijdag. Heb in de avond en het weekend geen problemen ervaren met het laden van websites of het streamen via Netflix.
Morgenavond werkt mijn vrouw vanuit huis en dat was met de vorige ONT haast onmogelijk dus dat is nog even de laatste praktijk test die ik afwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 18:10
Economics schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Dit klinkt meer als duplex of een qos op de olt dan een niet werkende ont., als je echt niet hoger komt dan 100mbps.
Geen idee, maar vandaag is er weer een monteur van Guidion geweest, die heeft alles weer nagekeken en uitgelezen, ook het modem vervangen, alles wat de vorige installatie monteur ook al had gedaan, hij heeft net 3 verschillende personen gebeld, maar uiteindelijk is het nog niet gefixt. Volgens de monteur komt het echt door Odido, maar wat het dan is, dat weet blijkbaar niemand.

Dit heeft de monteur nog op de werkbon gezet:

Modem swap uitgevoerd alles gereset lijn meting gedaan en niks heeft geholpen. Ook THD gebeld hun konden ook niks
raars vinden. Zowel bekabeld als draadloos is de snelheid heel traag. De snelheid ligt tussen de 50 en 100 mb terwijl de
klant een abonnement heeft voor 1000mb. Thd heeft aan mij doorgegeven dat ik de ticket door kon zetten voor verder onderzoek.

Toen gevraagd hoe lang dit ging duren werd ons verteld dat we er niet op hoefde te rekenen dat dit in 2 weken is opgelost.

Lekker verhaal dit :(

Don't make me use myself on ya baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 09:34
Ik zou afgelopen vrijdag terug gebeld worden door Odido, uiteindelijk zaterdag zelf maar gebeld. Kort verhaal ik moet maar geduld hebben tot ze mijn Genexis ONT komen vervangen. Ik schijn op een wachtlijst te staan en nou riep de meneer van Odido dat er ongeveer 700 mensen op staan... Nou dan kan het nog even duren voordat ik een Nokia ONT heb hangen.

Gisteren nog even de boel gereset, maar geen verschil, DL 900+ Mbit, UL 10 Mbit.
Over 4 weken wordt ik weer terug gebeld, verwachting was dat mijn issue dan al verholpen was. Maar volgens mij zitten er op de community van Odido mensen al een maand of 3 op een Nokia ONT te wachten.

Is het de moeite om zelf een ONT kastje te kopen en dan telefonisch de koppeling te laten activeren op de nieuwe ONT of is dat geen optie?

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djcasl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:12:
Ik zou afgelopen vrijdag terug gebeld worden door Odido, uiteindelijk zaterdag zelf maar gebeld. Kort verhaal ik moet maar geduld hebben tot ze mijn Genexis ONT komen vervangen. Ik schijn op een wachtlijst te staan en nou riep de meneer van Odido dat er ongeveer 700 mensen op staan... Nou dan kan het nog even duren voordat ik een Nokia ONT heb hangen.

Gisteren nog even de boel gereset, maar geen verschil, DL 900+ Mbit, UL 10 Mbit.
Over 4 weken wordt ik weer terug gebeld, verwachting was dat mijn issue dan al verholpen was. Maar volgens mij zitten er op de community van Odido mensen al een maand of 3 op een Nokia ONT te wachten.

Is het de moeite om zelf een ONT kastje te kopen en dan telefonisch de koppeling te laten activeren op de nieuwe ONT of is dat geen optie?
Dit is een KPN WBA XGS-PON lijn dus ik vermoed dat Odido geen idee heeft hoe ze dat bij KPN zouden moeten regelen.... (als je al een ONT kan vinden voor XGS-PON).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:25
Ik wacht nog steeds geduldig op:

Ik wacht al sinds 9 december 2022 op Glasvezel hier om in mijn meterkast aan te sluiten. Ik heb op 9 december 2022 bij toenmalige T-Mobile Glasvezel thuis afgesloten voor 1000Mbit/s internet met TV basis pakket en 1 TV-BOX zonder thuistelefoon de eerste 8 maanden €25 daarna €54. Ik wacht nog steeds. Ik heb eind november 2024 ook toestemming gegeven aan KPN voor Glasvezel en bericht binnen dat de werkzaamheden aanleggen kabel ten einde is bij ons in de straat.

ODF had ik paar jaar geleden toestemming al gegeven.

Het duurt allemaal zolang en daarom heb ik bij Ziggo verlengd per 20 december 2024 voor 1 jaarcontract. Ik heb gekozen voor Internet Elite 1000Mbit/s met TV Start interactieve TV via CI+ 1.3 met de eerste 9 maand €10 per maand korting, van €74 voor €64 per maand. Ik had bij Ziggo hetzelfde pakket maar dan 200Mbit/s voor internet voor €62 per maand zonder thuistelefoon. Augustus moet ik bellen om september mijn snelheid te verlagen naar 400Mbit/s of terug naar 200Mbit/s. Ik heb nu ook een nieuwe modem van Ziggo

[ Voor 27% gewijzigd door Van der Berg op 14-01-2025 14:41 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:02

rvk

Ik had al hier if op de community gelezen dat iemand dat gegaan had en dat dat niet geholpen had. (Blader hier even terug.) Dat blijft dus een gok.

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 14-01-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNOK16Bit

Ze vertelden bij mij vorige week maandag dat de Nokia ONT's niet op voorraad waren. Ik gaf ze een week om met een oplossing te komen of dat ik anders zou opzeggen. De volgende dag werd ik gebeld voor een afspraak om de ONT te komen vervangen en deze hangt er sinds vorige week vrijdag. Dit lijkt het probleem op te lossen.

Dus bel ze nog een keer (dreigen met opzeggen helpt bij jou wellicht ook). Ze geven zelf aan op het forum dat ontbinden van het contract vanwege dit probleem een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djcasl
Goeie tip, nou loopt mijn abo over 3 maanden sowieso af. Dus misschien ga ik wel terug naar KPN dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Geen idee, maar vandaag is er weer een monteur van Guidion geweest, die heeft alles weer nagekeken en uitgelezen, ook het modem vervangen, alles wat de vorige installatie monteur ook al had gedaan, hij heeft net 3 verschillende personen gebeld, maar uiteindelijk is het nog niet gefixt. Volgens de monteur komt het echt door Odido, maar wat het dan is, dat weet blijkbaar niemand.

Dit heeft de monteur nog op de werkbon gezet:

Modem swap uitgevoerd alles gereset lijn meting gedaan en niks heeft geholpen. Ook THD gebeld hun konden ook niks
raars vinden. Zowel bekabeld als draadloos is de snelheid heel traag. De snelheid ligt tussen de 50 en 100 mb terwijl de
klant een abonnement heeft voor 1000mb. Thd heeft aan mij doorgegeven dat ik de ticket door kon zetten voor verder onderzoek.

Toen gevraagd hoe lang dit ging duren werd ons verteld dat we er niet op hoefde te rekenen dat dit in 2 weken is opgelost.

Lekker verhaal dit :(
Het is vervelend voor je. Ik heb dit ook gehad op een bepaalde switch die ook PoE deed in LAN. Die gaf dan op 6 van de 8 ports 1-10 gbit. Maar op #7 deed hij soms enkel 100 mbit. Er gaat dan iets mis in de autonegotiation denk ik. Als ik die dan in een andere port deed, dan deed hij het daar soms wel goed. Maar soms ging hij ook daar weer terug naar 100 mbit. Inmiddels heb ik deze switch niet meer in gebruik (hij deed het verder overigens prima, maar had helaas geen 10 gbit SFP+ cages). Hoe dan ook is het een edge case. Zoiets komt niet geregeld voor, dus dan is het logisch dat het lastiger is te debuggen. Een andere provider zou er ook langer over doen, en een budget provider bezuinigd natuurlijk op hoog aantal tweedelijns.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Over een weekje of zes verhuizen wij naar een nieuwe woning.

Van KPN krijg ik een slecht aanbod bij verlengen/verhuizen dus na een jaar of 15 wordt het tijd eens bij de buren te shoppen. Tevens van plan van Fritzbox over te gaan op de Unifi Cloud Gateway Ultra met aanverwante spullen.

Kan ik nu al ingaan op het huidige aanbod en het nieuwe adres doorgeven? Ik kan KPN gewoon stopzetten een weekje voor de verhuizing.

Wat is wijsheid? Of pas aanvragen zodra we de sleutel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13
D-Ed schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:12:
Over een weekje of zes verhuizen wij naar een nieuwe woning.

Van KPN krijg ik een slecht aanbod bij verlengen/verhuizen dus na een jaar of 15 wordt het tijd eens bij de buren te shoppen. Tevens van plan van Fritzbox over te gaan op de Unifi Cloud Gateway Ultra met aanverwante spullen.

Kan ik nu al ingaan op het huidige aanbod en het nieuwe adres doorgeven? Ik kan KPN gewoon stopzetten een weekje voor de verhuizing.

Wat is wijsheid? Of pas aanvragen zodra we de sleutel hebben?
Gewoon nu direct aanvragen, dan heeft de provider tijd om hun papiermolen te laten draaien (onwettelijke bedenktijd en dergelijke zaken). Doorgaans kun je met de aanvraag ook een datum prikken voor installatie, plan dat gewoon op een dagdeel dat je het huis in kunt, dan hoeft niemand zich te haasten. Kleine praktische zaken, e-mailadressen van je oude provider heb je niet meer, een eventueel vast telefoonnummer porteren zal in deze situatie ook niet direct mogelijk zijn.

Heb je je mobiele abonnementen in hetzelfde pakket zitten? Verhuis OF porteer die dan naar je nieuwe provider (als je alles weg wil halen), die twee zaken tegelijk gaat voor problemen zorgen en je wil je nummers niet kwijt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Andros schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Gewoon nu direct aanvragen, dan heeft de provider tijd om hun papiermolen te laten draaien (onwettelijke bedenktijd en dergelijke zaken). Doorgaans kun je met de aanvraag ook een datum prikken voor installatie, plan dat gewoon op een dagdeel dat je het huis in kunt, dan hoeft niemand zich te haasten. Kleine praktische zaken, e-mailadressen van je oude provider heb je niet meer, een eventueel vast telefoonnummer porteren zal in deze situatie ook niet direct mogelijk zijn.

Heb je je mobiele abonnementen in hetzelfde pakket zitten? Verhuis OF porteer die dan naar je nieuwe provider (als je alles weg wil halen), die twee zaken tegelijk gaat voor problemen zorgen en je wil je nummers niet kwijt lijkt me.
Thx! Telefoonnummers blijven gewoon bij KPN, het gaat alleen om het internet. Met de kosten die ik bespaar kan ik een heel Unifi netwerk aanleggen en na een jaar nog eens kijken of ik alsnog terug ga met het dan geldende aanbod bij KPN (of als het gewoon prima bevalt lekker blijven hangen natuurlijk ;) ). Echt bizar dat KPN zo'n slecht aanbod doet tov nieuwe klanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:05
D-Ed schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Thx! Telefoonnummers blijven gewoon bij KPN, het gaat alleen om het internet. Met de kosten die ik bespaar kan ik een heel Unifi netwerk aanleggen en na een jaar nog eens kijken of ik alsnog terug ga met het dan geldende aanbod bij KPN (of als het gewoon prima bevalt lekker blijven hangen natuurlijk ;) ). Echt bizar dat KPN zo'n slecht aanbod doet tov nieuwe klanten.
Psst. Als je op je nieuwe adres KPN aanvraagt, wellicht op naam van je partner dan ben je ook een nieuwe klant...
Je raakt natuurlijk wel alles kwijt, maar dat ben je bij een overstap naar een andere provider ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
Jerie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Het is vervelend voor je. Ik heb dit ook gehad op een bepaalde switch die ook PoE deed in LAN. Die gaf dan op 6 van de 8 ports 1-10 gbit. Maar op #7 deed hij soms enkel 100 mbit. Er gaat dan iets mis in de autonegotiation denk ik. Als ik die dan in een andere port deed, dan deed hij het daar soms wel goed. Maar soms ging hij ook daar weer terug naar 100 mbit. Inmiddels heb ik deze switch niet meer in gebruik (hij deed het verder overigens prima, maar had helaas geen 10 gbit SFP+ cages). Hoe dan ook is het een edge case. Zoiets komt niet geregeld voor, dus dan is het logisch dat het lastiger is te debuggen. Een andere provider zou er ook langer over doen, en een budget provider bezuinigd natuurlijk op hoog aantal tweedelijns.
Ja harstikke vervelend, maar je mag toch verwachten dat als ze voor een 2de keer een monteur sturen voor een probleem wat de eerst monteur ook al heeft geconstateerd, dat ze iets meer doen dan weer een herhaling van de eerste monteur en ook niets extra's. En ook nu weer tast ik in het duister, want het enige wat de monteur mij kon vertellen is dat het bij Odido ligt, dat zei de eerste monteur ook, en pas nadat ik zelf na een week contact heb gezocht met Odido werd er actie ondernomen, en die stuurde dus de 2de monteur naar ons toe, en van hun technische dienst hoor je helemaal niks.

De monteur sloot ook uit dat het abonnement goed stond, dat de hardware hier binnen, en de delta glasvezel aansluiting gewoon goed zijn, vraag me dan af wat Odido dan nog op afstand kunnen doen, ik heb er iig weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kuhr89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:43:
1 ding viel mij wel op bij de TV app op mijn telefoon. Als ik daar de ESPN wedstrijd aanzet, dan is het beeld minder vloeiend dan bij de Ziggo app. Ik denk dat Odido de standaard framerate gebruikt i.p.v. de 50 frames die Ziggo uitzend.. Viel mij wel op iig.
Alle TV uitzendingen in Europa zouden 1080i @ 50 Hz moeten zijn dus wat versta jij onder "Standaard framerate" precies :?
DON PAPA schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:08:
Offtopic:

[Afbeelding]
Kijk anders maar effe hier : alex3305 in "Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2"

Wat posts ervoor en erna zijn ook nog relevant in de hele discussie IIRC :)
ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:23:
Even goed lezen: bij Netflix en andere legale diensten heb je gewoon Dolby Atmos als de film of serie dat heeft! Ook al is dat meestal gewoon DD5.1 met flinke compressie vermomd als Atmos, maar dat geeft niet: je hebt Dolby Atmos.

[...]

Bij Netflix en anderen heb je echte Dolby Atmos. Voor wat het waard is.

Bij je (al dan niet legale) bluray rips, afgespeeld via Infuse Pro, heb je geen DTS, Dolby Digital Plus of Atmos throughput, maar is het signaal omgezet naar 5.1 of 7.1 PCM. Voor DTS en DD+ geen probleem, bij Atmos verlies je de mogelijkheid van audio aangepast op de akoestiek van jouw kamer.

[...]

Ik heb net uitgelegd dat dat geen probleem is. Niet voor legale content in ieder geval. En ik daag je uit om het verschil te horen tussen Dolby Atmos en 7.1 kanaals PCM.

ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:26:
voor de opmerkingen van nero: de Apple TV biedt Dolby Atmos voor alle diensten die dat aanbieden, waaronder Netflix. Het staat op je scherm en m'n receiver "zegt" dat jij DA laat horen. Alleen nero wil het maar niet geloven, omdat zijn BD rips geen DA laten zien op zijn receiver.
DD+ zal een dergelijke file niet doen en dat doen al die streamingdiensten dus wel ;)

Verder ook voor jou : Zie alex3305 in "Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2"

En nou ben ik er eigenlijk wel klaar mee :Y)

#I<3Tegra/IonChipsets&IcanNotLie!!! :P :+
Jef61 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:
Ik heb de Google TV in huis maar heb hem eigenlijk alleen nog als 'reserve' liggen. Ik blijf problemen houden met de framerate. Op de Shield kan ik dit per app instellen, op de Google TV voor zover ik weet niet. Is wel alweer een tijdje geleden dat ik geprobeerd heb dus misschien is er een update geweest die het heeft opgelost? zal weer eens een keer proberen.
Daar heb je toch een losse app voor nodig :?

Zie : The Zep Man in "Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2"
Dan kom je uit op dit :
- https://apkpure.com/refresh-rate/mobi.bytearray.refreshrate
- https://apkcombo.app/refr...bi.bytearray.refreshrate/
- https://www.nvidia.com/en...k-auto-refresh-rate-tool/
- https://nvidia.custhelp.c...e-on-shield-tv-%282019%29

Deze is namelijk helaas niet meer via de Google Play Store te downloaden :)

Pas in Android TV 14 zou dat standaard mogelijk moeten zijn omdat al die streamingdiensten al jarenlang te lui zijn om het standaard in hun app in te bouwen :F

Zelfs de eerste X-Box met XBMC erop kon het al _O- :+
Ik zie het vooral bij horizontaal pannen van het beeld, dat loopt dan schokkerig.
Als het 25 fps content en vooral 24 fps content betreft dan is dat opzich niet raar en hoort gewoon zo :)
djcasl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:11:
Dus misschien ga ik wel terug naar KPN dan.
IMHO moet je op het moment dat je KPN als ISP kan krijgen gewoon KPN nemen en daar nooit meer weggaan, tenzij het echt niet anders kan door wat voor reden dan ook :)

Freedom Internet via een KPN aansluiting kan eventueel ook nog, maar dat was het dan weer wel zo'n beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Muis666 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:06:
[...]

Psst. Als je op je nieuwe adres KPN aanvraagt, wellicht op naam van je partner dan ben je ook een nieuwe klant...
Je raakt natuurlijk wel alles kwijt, maar dat ben je bij een overstap naar een andere provider ook.
Dank voor de tip.. En dan na maandje of zo de 06 nummers ook koppelen? Die van mijn partner staat nu natuurlijk ons mijn omgeving..

(sorry voor offtopic mensen maar dit zijn de tips waar ik iets mee kan O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 19:01

ParaWM

Pro Prutser

e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Geen idee, ..... verder onderzoek.
Hebben ze ook daadwerkelijk je ONT vervangen / een nieuwe geprobeerd bij één van de bezoeken? Dat lees ik nergens bij je terug.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 22:43
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:15:
[...]
Als het 25 fps content en vooral 24 fps content betreft dan is dat opzich niet raar en hoort gewoon zo :)
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'hoort gewoon zo' maar ik geef aan dat dit 'schokken' bij horizontaal pannen met de Google TV niet te doen was bij sommige apps (Netflix en F1TV dacht ik?). Bij de Shield heb ik deze apps op een afwijkende framerate staan waarna er prima naar te kijken is.

https://www.reddit.com/r/...actually_work_for_anyone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
ParaWM schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Hebben ze ook daadwerkelijk je ONT vervangen / een nieuwe geprobeerd bij één van de bezoeken? Dat lees ik nergens bij je terug.
Ik heb dat niet gezien, ik moest naar mijn werk, mijn vriendin is thuis gebleven, zij heeft dat ook niet gezien.

Het staat niet op de werkbon, maar mag toch aan nemen dat die die ONT ook heeft nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:27
Vandaag Odido geinstalleerd, de zyxel EX5601-T1. Search leverde niets op.

Ik probeer met networking / home networking / static dhcp mijn server een vast intern IP te geven.
In range, zelfde mac als op mijn delta modem, zelfde IP. IP was bezet, maar dat device heb ik losgekoppeld, desondanks; mijn server krijgt niet het juiste IP. Moet ik nog ergens iets instellen?
Het lampje bij status brand niet. Geen andere wijzigingen gedaan aan de modem na installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 14-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

The Source schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:49:
In range, zelfde mac als op mijn delta modem, zelfde IP. IP was bezet, maar dat device heb ik losgekoppeld, desondanks; mijn server krijgt niet het juiste IP.
Even router restarten nadat je die oude IP device los gekoppeld hebt. En dus het dan nog niet werkt even goed controleren of MAC adres goed ingegeven is.

Ik werk overigens met een statisch IP adres op de server zelf die buiten de DHCP range ligt. Dan hoeft de router dus niets toe te kennen en hoef ik daar ook niets in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
rvk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Even router restarten nadat je die oude IP device los gekoppeld hebt. En dus het dan nog niet werkt even goed controleren of MAC adres goed ingegeven is.

Ik werk overigens met een statisch IP adres op de server zelf die buiten de DHCP range ligt. Dan hoeft de router dus niets toe te kennen en hoef ik daar ook niets in te stellen.
Dank je voor je snelle tip.
Het was echter dat ik het niet active had staan. Zodra ik het active zette ging het lampje ook branden. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 19:01

ParaWM

Pro Prutser

e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb dat niet gezien, ik moest naar mijn werk, mijn vriendin is thuis gebleven, zij heeft dat ook niet gezien.

Het staat niet op de werkbon, maar mag toch aan nemen dat die die ONT ook heeft nagekeken.
Kan iets obvious zijn dat over het hoofd gezien is, allemaal mensen. Mijn gok is nog steeds dat je ONT poort stuk is en niet alle 8 de pinnen contact maken.... Dan val je terug naar 100mbit. Zouden ze zomaar eens overheen kunnen kijken.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Ja harstikke vervelend, maar je mag toch verwachten dat als ze voor een 2de keer een monteur sturen voor een probleem wat de eerst monteur ook al heeft geconstateerd, dat ze iets meer doen dan weer een herhaling van de eerste monteur en ook niets extra's. En ook nu weer tast ik in het duister, want het enige wat de monteur mij kon vertellen is dat het bij Odido ligt, dat zei de eerste monteur ook, en pas nadat ik zelf na een week contact heb gezocht met Odido werd er actie ondernomen, en die stuurde dus de 2de monteur naar ons toe, en van hun technische dienst hoor je helemaal niks.

De monteur sloot ook uit dat het abonnement goed stond, dat de hardware hier binnen, en de delta glasvezel aansluiting gewoon goed zijn, vraag me dan af wat Odido dan nog op afstand kunnen doen, ik heb er iig weinig vertrouwen in.
Wat voor lampjes branden er op de ONT en de router en wat voor kleur? Heb je anders een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jef61 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:24:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'hoort gewoon zo' maar ik geef aan dat dit 'schokken' bij horizontaal pannen met de Google TV niet te doen was bij sommige apps (Netflix en F1TV dacht ik?).
Alles onder de 30 fps zien wij zo dus vreemd is het niet :)
Bij de Shield heb ik deze apps op een afwijkende framerate staan waarna er prima naar te kijken is.
Op welke manier precies ?!

Want voor zover ik weet deed dus de eerder genoemde oude app dat toch wel het beste als je alle Android TV opties die er nu zijn naast elkaar zet :)
Wij noemen die de ZyXel T56 denk ik :)
Ik probeer met networking / home networking / static dhcp mijn server een vast intern IP te geven.
Dat doe je het beste gewoon op de Server zelf :)
In range, zelfde mac als op mijn delta modem, zelfde IP.
IP was bezet, maar dat device heb ik losgekoppeld, desondanks; mijn server krijgt niet het juiste IP.

Moet ik nog ergens iets instellen?
Het lampje bij status brand niet.
Geen andere wijzigingen gedaan aan de modem na installatie.
Binnen of buiten je DHCP range ??

Als ze ISC DHCP Server op de Router gebruiken dan moet je verplicht een IP adres buiten je DHCP range gebruiken op het moment dat je Static DHCP IP Mappings op basis van MAC adres maakt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
"Zyxel T56" is de naam die Odidio gebruikt. Zyxel zelf noemt het een "EX5601/EX5600-T Series Wireless AX6000 2.5G Ethernet IAD/Gateway"

Hier is de product-info pagina van Zyxel: https://www.zyxel.com/ser...ads/ex5601ex5600-t-series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Wat voor lampjes branden er op de ONT en de router en wat voor kleur? Heb je anders een foto?
Op de ONT branden er 2 groen en daarnaast knippert het data lampje groen, ik had al ergens gelezen dat deze oranje moet branden? Op de router zelf brand alles gewoon groen. Ik zal morgen nog een foto plaatsen als dat nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Op de ONT branden er 2 groen en daarnaast knippert het data lampje groen, ik had al ergens gelezen dat deze oranje moet branden? Op de router zelf brand alles gewoon groen. Ik zal morgen nog een foto plaatsen als dat nog nodig is.
Als de router een T56 is idd met 2.5Gbps wan poort moet die oranje zijn. Dan zijn er drie defecten mogelijk. Defecte WAN poort op de router, maar dat was al uitgesloten toch? Defecte UTP kabel tussen ONT en router, gemakkelijk zelf te vervangen. Of derde mogelijkheid is defecte ONT gemakkelijk te wisselen door de monteur.

Hoe dan ook, als je een T56 router hebt was het een gemakkelijke fiks voor de monteur.

Als het goed is heb je ook een mail gekregen van Guidion nadat de monteur vertrokken is waar een nummer instaat welke je kan bellen als de monteur zijn werk niet heeft gedaan. Dat is hier zo te zien het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-01-2025 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
bjusterbaarlik schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:09:
[...]

Als de router een T56 is idd met 2.5Gbps wan poort moet die oranje zijn. Dan zijn er drie defecten mogelijk. Defecte WAN poort op de router, maar dat was al uitgesloten toch? Defecte UTP kabel tussen ONT en router, gemakkelijk zelf te vervangen. Of derde mogelijkheid is defecte ONT gemakkelijk te wisselen door de monteur.

Hoe dan ook, als je een T56 router hebt was het een gemakkelijke fiks voor de monteur.

Als het goed is heb je ook een mail gekregen van Guidion nadat de monteur vertrokken is waar een nummer instaat welke je kan bellen als de monteur zijn werk niet heeft gedaan. Dat is hier zo te zien het geval.
Ja het is een T56 router, en ik heb zelf gisteren een paar goede cat6a kabels binnen laten komen, en deze tussen de ONT en modem geplaatst, maar dit loste ook niks op. Ik was er helaas zelf dus niet bij, anders had ik dat zelf nog wel voorgesteld om de ONT te vervangen, ik heb inderdaad die email gehad, ik zal er eens naar kijken. Ik weet helaas niet of die de ONT getest heeft op snelheid. Maar goed even bellen kan natuurlijk geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
e6r6i6c schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Ja het is een T56 router, en ik heb zelf gisteren een paar goede cat6a kabels binnen laten komen, en deze tussen de ONT en modem geplaatst, maar dit loste ook niks op. Ik was er helaas zelf dus niet bij, anders had ik dat zelf nog wel voorgesteld om de ONT te vervangen, ik heb inderdaad die email gehad, ik zal er eens naar kijken. Ik weet helaas niet of die de ONT getest heeft op snelheid. Maar goed even bellen kan natuurlijk geen kwaad.
Dan is het vrij duidelijk, LAN kabel heb je zelf uitgesloten. T56 router was uitgesloten? Blijft alleen een defecte ONT over.

Knippert het onderste groene ledje op de ONT snel? Zeg maar 2 maal of meer per seconden? Dat betekent 1Gbps verbinding met router of langzaam? Langzaam betekent 100Mbps verbinding met router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:06
Muis666 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:06:
[...]

...en je kunt natuurlijk vooraf je KPN telefoonnummers porteren naar VOIP (bv Cheapconnect). Nummerbehoud kost daar €5, maar dan bepaal je zelf hoe/wanneer je nummer meegaat naar je nieuwe huis en kun je daar volop gebruikmaken van aanbiedingen voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
e6r6i6c schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Niet nagevraagd?
Geen foto van tevoren gemaakt, zodat je met de situatie nu kunt vergelijken?
Zijn alle problemen opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
bjusterbaarlik schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Dan is het vrij duidelijk, LAN kabel heb je zelf uitgesloten. T56 router was uitgesloten? Blijft alleen een defecte ONT over.

Knippert het onderste groene ledje op de ONT snel? Zeg maar 2 maal of meer per seconden? Dat betekent 1Gbps verbinding met router of langzaam? Langzaam betekent 100Mbps verbinding met router.
Hij knippert afwisselend, dus 2 keer snel, en dan blijft die even branden en dan knippert die weer een paar keer achter elkaar enz enz maar de wan van de T56 geeft maar 100m full aan.
ikweethetbeter schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Niet nagevraagd?
Geen foto van tevoren gemaakt, zodat je met de situatie nu kunt vergelijken?
Zijn alle problemen opgelost?
Nou ik heb dus niet gezien of hij de ONT heeft omgeruild, de monteur heeft wel alles doorgemeten. Volgens mij vriendin heeft hij ook drie verschillende keren gebeld, oa naar Odido en naar Delta.

Ik heb gisteren nog zelf 2 danicom cat 6a kabels laten bezorgen en die tussen de ONT en de Zyxel t56 aangesloten, en ook tussen de Zyxel en mij pc. de Zyxel geeft netjes 2.5gb aan, en mijn netwerk kaart ook, alleen geeft de Zyxel op de wan nog steeds maar 100m full aan, verder is er niks op de router aangesloten.

Wil iig iedereen bedanken voor het meedenken, lucht op 1 of andere manier ook op, want heb ook het idee dat Odido gewoon niks doet met alle extra informatie die ik hun toestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
e6r6i6c schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:59:
[...]

maar de wan van de T56 geeft maar 100m full aan.
Dan is het vrij duidelijk inderdaad.
Nou ik heb dus niet gezien of hij de ONT heeft omgeruild, de monteur heeft wel alles doorgemeten.
Dan staat het wel op de werkbon van Guidion.
Odido gewoon niks doet met alle extra informatie die ik hun toestuur.
Denk dat je ook beter Guidion kunt vragen. De monteur heeft de helft overgeslagen en schuift het af op Odido terwijl je gelijk op de ONT kunt zien dat het probleem bij jouw thuis ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
Vandaag monteur geweest. Alles aangesloten en het werkt allemaal.

Direct de router eraf en m’n eigen deco erop gezet. Na de juiste instellingen werkt het internet heel goed.

Wat mij persoonlijk wel wat tegenvalt is de beeldkwaliteit van de TV app op m’n LG G2 tv.

Heb een tijd de Ziggo beta app gedraaid om te wennen aan tv kijken via een app en merk dat Odido die beeldkwaliteit echt niet haalt. Veel meer artifacten en soms zelfs wat blokkerig, zeker als je wat dichterbij zit. Gelukkig kijken we niet veel tv, maar het valt al wel meteen op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
e6r6i6c schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Hij knippert afwisselend, dus 2 keer snel, en dan blijft die even branden en dan knippert die weer een paar keer achter elkaar enz enz maar de wan van de T56 geeft maar 100m full aan.

[...]

Nou ik heb dus niet gezien of hij de ONT heeft omgeruild, de monteur heeft wel alles doorgemeten. Volgens mij vriendin heeft hij ook drie verschillende keren gebeld, oa naar Odido en naar Delta.

Ik heb gisteren nog zelf 2 danicom cat 6a kabels laten bezorgen en die tussen de ONT en de Zyxel t56 aangesloten, en ook tussen de Zyxel en mij pc. de Zyxel geeft netjes 2.5gb aan, en mijn netwerk kaart ook, alleen geeft de Zyxel op de wan nog steeds maar 100m full aan, verder is er niks op de router aangesloten.

Wil iig iedereen bedanken voor het meedenken, lucht op 1 of andere manier ook op, want heb ook het idee dat Odido gewoon niks doet met alle extra informatie die ik hun toestuur.
Zou je eens een foto van alles kunnen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:22

Wvr

meer mensen problemen met tv en intternet? regio 3863

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:26
Wvr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:16:
Jup, 3862 geen internet vanochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

Is dit een bekend "probleem"?

Ik betaal voor glasvezel 50Mbit/s maar haal in de praktijk 100Mbit/s.

Wel heb ik een eigen modem, wat de snelheid zeker verbeterde, maar daarvoor ging ik ook altijd al flink richting die 100.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 16-01-2025 08:43 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Wvr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:16:
Ja hier ook. Vanaf 6:24 geen internet meer. 3863 ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

BertV schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:42:

Ja, dat is bekend. Ze 'overklokken' je snelheid zodat je zeker je snelheid haalt (of misschien heeft het een technische andere reden). Dit is met een 100/100 abo ook want daar lijkt 140/140 het maximum te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34

Wel heb ik een eigen modem, wat de snelheid zeker verbeterde, maar daarvoor ging ik ook altijd al flink richting die 100.
Odido heeft officieel geen 50Mbit abonnement meer dus denk dat je op het eerst volgende profiel bent gezet (misschien is je abonnement naar 100Mbit overzetten wel voordeliger?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 18:17
Goedemorgen allemaal,

zit per 2 januari bij Odido, maar heb nog geen dag fatsoenlijk internet gehad.
Veel last van hoge Jitter dan wel Ping. Al 3x een Guidion monteur over de vloer gehad waarvan 1tje kwam en meteen weer ging, want geen nieuw ONT bij. Gisteren wederom een monteur langs gehad, dit keer met ONT maar niet de NOKIA maar wederom de GENEXIS. De problemen blijven voortduren, maar hopelijk is er nu een beetje licht aan het einde van de tunnel. Ik kreeg gisterenmiddag plots een pakketje van Odido binnen, met daarin een Nokia ONT (uiteraard NA dat de monteur van Guidion was geweest), dus hopelijk kan ik met Odido nog een snelle afspraak inplannen met Guidion, zodat ik van het weekend hopelijk wel fatsoenlijk internet heb.

Internet beeld is als volgt: Overdag, met enige regelmaat connection lost / speedtests met ~9 a 140ms Ping en jitter varierent tussen de 1ms en de 3600ms. Packet loss zit tijdens die momenten over de 50%.
Na 17:00 uur is het bal en is het eigenlijk bijna constant het bovenstaande plaatje, waardoor Netflixen / gamen / maar ook gewoon browsen echt een uitdaging is.

Hopelijk lost het NOKIA ONT alles op, anders moet ik toch maar eens gaan kijken of en hoe ik bij Odido weg kan onder het mom van: de gevraagde dienst wordt niet volledig / correct geleverd.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

50Mbit/s bestaat niet meer, ze hebben paar maanden geleden alle 50Mbit/s snelheden verhoogd naar 100Mbit/s. Heb je daar geen mail van gehad?

Zie ook: nieuws: Odido verhoogt internetsnelheid voor bestaande en nieuwe klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 10:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
rvk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Ja, dat is bekend. Ze 'overklokken' je snelheid zodat je zeker je snelheid haalt (of misschien heeft het een technische andere reden). Dit is met een 100/100 abo ook want daar lijkt 140/140 het maximum te zijn.
Het overzetten van 20Mbit -> 50Mbit/s en 50Mbit/s -> 100Mbit/s is niet hetzelfde als de overboeking (iets hogere snelheid dan geadverteerd) die ze hebben op de lijnen. Bij de een hebben ze je snelheid en abonnement administratief daadwerkelijk omhoog gezet en bij de andere hebben ze de limieten wat opgehoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

jongetje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Odido heeft officieel geen 50Mbit abonnement meer dus denk dat je op het eerst volgende profiel bent gezet (misschien is je abonnement naar 100Mbit overzetten wel voordeliger?).
Ik zag het. Geen mail gehad. Ik betaal nu € 35,53 (-5, Klantvoordeel = € 30,53)
Internet Basic
Downloadsnelheid tot 50 Mbit/s
Uploadsnelheid tot 50 Mbit/s

Dan is dus de overstap naar 100Mbit (=140Mbit in de praktijk) gratis. € 35,- (-5, Klantvoordeel = € 30,-)

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 16-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rvk

rvk

BertV schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Dan is dus de overstap naar 100Mbit (=140Mbit in de praktijk) gratis. € 35,- (-5, Klantvoordeel = € 30,-)
Dat hangt wel van je netwerk af.
Die overklokking is alleen voor ODF, Delta en KPN ODF netwerk. Niet voor KPN WBA en glaspoort. Daar is het dan 110 en geen 140.

Zie uitleg:
https://community.odido.n...ostid=1808368#post1808368
Hi all, goed dat dit topic er is! Het klopt, we hebben de snelheid van sommige abonnement verhoogd. Fijn hé! 😁 Dit geldt voor alle Glasvezel (op ODF, Delta en KPN ODF) klanten met deze snelheden:

20 Mbit > 50 Mbit
50 Mbit > 100 Mbit
100 Mbit > 140 Mbit

Niet iedereen heeft hier communicatie over ontvangen, maar het is wel voor iedereen geldig! De prijslijsten, facturen en abonnementspagina's worden niet aangepast. Deze blijven dus staan op je normale snelheid. Zie je de verhoging nog niet, dan kan het zijn dat je er nog even op moet wachten. We zijn bezig dit voor iedereen toe te passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
BertV schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Ik zag het. Geen mail gehad. Ik betaal nu € 35,53 (-5, Klantvoordeel = € 30,53)
Internet Basic
Downloadsnelheid tot 50 Mbit/s
Uploadsnelheid tot 50 Mbit/s

Ik weet niet of je de inflatiecorrectie van januari er al bij hebt genomen, maar je gaat dan sowieso 35cent per maand minder betalen. En als je belt misschien wel een extra korting als je een jaarcontract wilt aangaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

rvk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Dat hangt wel van je netwerk af.
Die overklokking is alleen voor ODF, Delta en KPN ODF netwerk. Niet voor KPN WBA en glaspoort. Daar is het dan 110 en geen 140.

Zie uitleg:
https://community.odido.n...ostid=1808368#post1808368

[...]
Overgestapt, en nu al actief!
Ik deed een snelheidstest op mijn Deco M9 Plus vanaf mijn werk:

Voorheen:
99 Mbps down, 98 Mbps up.

Nu:
153 Mbps down, 143 Mbps up.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
ViNOK16Bit schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Update - De monteur heeft een ONT van Nokia opgehangen afgelopen vrijdag. Heb in de avond en het weekend geen problemen ervaren met het laden van websites of het streamen via Netflix.
Morgenavond werkt mijn vrouw vanuit huis en dat was met de vorige ONT haast onmogelijk dus dat is nog even de laatste praktijk test die ik afwacht.
Laatste praktijktest laat ook blijken dat het nu opgelost is. Dus laten we hopen dat er niet opnieuw problemen ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
RoasteR87 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:14:
Goedemorgen allemaal,

zit per 2 januari bij Odido, maar heb nog geen dag fatsoenlijk internet gehad.
Veel last van hoge Jitter dan wel Ping. Al 3x een Guidion monteur over de vloer gehad waarvan 1tje kwam en meteen weer ging, want geen nieuw ONT bij. Gisteren wederom een monteur langs gehad, dit keer met ONT maar niet de NOKIA maar wederom de GENEXIS. De problemen blijven voortduren, maar hopelijk is er nu een beetje licht aan het einde van de tunnel. Ik kreeg gisterenmiddag plots een pakketje van Odido binnen, met daarin een Nokia ONT (uiteraard NA dat de monteur van Guidion was geweest), dus hopelijk kan ik met Odido nog een snelle afspraak inplannen met Guidion, zodat ik van het weekend hopelijk wel fatsoenlijk internet heb.

Internet beeld is als volgt: Overdag, met enige regelmaat connection lost / speedtests met ~9 a 140ms Ping en jitter varierent tussen de 1ms en de 3600ms. Packet loss zit tijdens die momenten over de 50%.
Na 17:00 uur is het bal en is het eigenlijk bijna constant het bovenstaande plaatje, waardoor Netflixen / gamen / maar ook gewoon browsen echt een uitdaging is.

Hopelijk lost het NOKIA ONT alles op, anders moet ik toch maar eens gaan kijken of en hoe ik bij Odido weg kan onder het mom van: de gevraagde dienst wordt niet volledig / correct geleverd.
Misschien kunnen ze de ONT op afstand voor je aanmelden? Even bellen met ze en het serienummer doorgeven. Geen idee of dat kan maar het proberen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ViNOK16Bit schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Misschien kunnen ze de ONT op afstand voor je aanmelden? Even bellen met ze en het serienummer doorgeven. Geen idee of dat kan maar het proberen waard.
Technisch kan dat zeker. Ik heb het zelf al eens bij Solcon gedaan voor mijn dochter. ONT geplaatst, Solcon gebeld en die activeerden middels het serienummer de ONT. Was ook KPN WBA XG-PON.

Het is zelfs mogelijk om de ONT vooraf te activeren zoals KPN zelf doet. De klant plaatst daar zelf de over de FTU heen en die gaat zelf aan de slag en werkt (normaliter).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 18:17
[...]

@ViNOK16Bit Nee helaas kan / doen / willen ze blijkbaar niet. Had het inderdaad meteen gevraagd zo van. Ik kan die ONT best in erin pluggen als jullie hem dan op afstand activeren, maar dat was een "hard NO". :X
Barre73 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Technisch kan dat zeker. Ik heb het zelf al eens bij Solcon gedaan voor mijn dochter. ONT geplaatst, Solcon gebeld en die activeerden middels het serienummer de ONT. Was ook KPN WBA XG-PON.

Het is zelfs mogelijk om de ONT vooraf te activeren zoals KPN zelf doet. De klant plaatst daar zelf de over de FTU heen en die gaat zelf aan de slag en werkt (normaliter).
@Barre73 Ik had zelf ook zoiets van.. Die monteur van Guidion voert het gewoon in, in een webinterface waarna hij bevestiging krijgt van de aanmelding, daarvoor dien je toch niet perse aanwezig te zijn. Maar misschien is het werkverschaffing... Of misschien gewoon onwil / onkunde aan de kant van de CS van Odido.. anyway, volgende week dinsdag weten we meer.... :F

[ Voor 46% gewijzigd door RoasteR87 op 16-01-2025 15:50 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
ArcticWolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Zou je eens een foto van alles kunnen maken?
Waar wil je foto's van zien? Van de ONT en de router? En dan de type informatie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
e6r6i6c schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Waar wil je foto's van zien? Van de ONT en de router? En dan de type informatie ofzo?
ONT en router ja, foto van het ONT type plaatje is ook wel handig idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:38
Barre73 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Of mij vragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Zo die zyxel trekt wel erg veel stroom en zo'n fijne interface is het niet.
Ik heb m ertussen uitgehaald en alles naar mijn mesh gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Heb ik wel gedaan in geval van mijn SFP+. Goed opletten dat het serienummer overeen komt. Duurde trouwens alsnog een week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:29
Eindelijk na 10 jaar wachten glasvezel naar binnden gebracht. ONT is geactiveerd in de POP en branden twee lampjes groen.

Ik heb het modem als binnen, kan ik deze al zelf aansluiten? Heb nog geen Guidon afspraak namelijk mail gehad voor een afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Samplex schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:06:
Eindelijk na 10 jaar wachten glasvezel naar binnden gebracht. ONT is geactiveerd in de POP en branden twee lampjes groen.

Ik heb het modem als binnen, kan ik deze al zelf aansluiten? Heb nog geen Guidon afspraak namelijk mail gehad voor een afspraak.
Je kan het altijd proberen, als de benodigde kabels en evt. tussenstukje in het pakket zaten.
Let wel op dat je iig de Guideon monteur moet laten komen om de formele oplevering door te laten zetten administratief.. genoeg voorbeelden waarbij dit niet is gebeurd en het daarna fout ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samplex
Thanks @Lord_Dain , boel aangesloten en het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 10:00
Inmiddels mijn Odido abonnement opgeleverd.
Enige wat ik eerder niet had meegekregen is dat Odido (nog) geen IPv6 levert.

Eerdere reactie daarover op het Odido forum:
https://community.odido.n...ostid=1843705#post1843705

Maar goed, het is inmiddels allemaal opgeleverd.
Afgezien van IPv6 (dat komt te zijnentijd dan nog wel).

Loopt alles hier probleemloos !!

Inzet is een 1 Gb abonnement met TV (en Android-TV boxje).

Speedtest bekabeld:
Snelheidstest met Ookla speedtest utility geïnstalleerd op mijn laptop.
Middels een 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter de ethernet kabel aangesloten aan mijn laptop.
Andere kant, de kabel op de 2.5 Gb LAN poort van de ZyXEL T56 modem/router.

Opmerking: Let op met testen: De keus van de ene- of de andere server
kan soms verrassend wisselende test resultaten geven. Ben je ervan bewust.
Meestal zijn servers van providers het meest stabiel.

Hoogst gemeten snelheid met server dichtbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwxlSEwHAApy5W5ttuYtNrDr6UM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/036JYtCkhz20y53f7ByMrpVq.png?f=fotoalbum_large

Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTZrsQZQNpJhgouR3c-nGrqmtZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fWeWvDFy5Z0L75DJx9jYntWR.png?f=fotoalbum_large

Speedtest WiFi-6 (laptop):
Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgX9HlCnaYvdjIL9N2t9fpoZ9zw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2tr8c3Vtu1YQHtSc3HZmET6.png?f=fotoalbum_large

Uitgebreider beschreven:
https://community.odido.n...iting-probleemloos-372733
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb nu ook diverse speedtest gedraaid alleen krijg ik bij elke test packetloss :( Dit is met 1 gb usb adapter in mij macbook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tizRX5OEwQKD-FXU48akvGawWqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EaiV9AnhHxLj2RogxAIDmEFk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Samplex schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:57:
Ik heb nu ook diverse speedtest gedraaid alleen krijg ik bij elke test packetloss :( Dit is met 1 gb usb adapter in mij macbook.
Sluit een echte Laptop aan en probeer het overnieuw zou ik zeggen, want USB LAN NIC's willen nog weleens raar doen ;)

Of pak gewoon een PC erbij en gebruik desnoods een hele lange UTP kabel tussen je Router en PC om te testen, want dat kan met een beetje CAT5e of CAT6 kabel zonder enig probleem !! d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Samplex
Ach ja, natuurlijk, een ‘echte laptop’… alsof mijn MacBook met USB-C LAN-adapter ineens de bron van al het kwaad is. Grappig genoeg had ik met precies dezelfde opstelling via Ziggo nooit packet loss met speedtests. Maar goed, misschien moet ik inderdaad even een ‘echte plastic fantasic laptop’ pakken, compleet met een lange CAT5e-kabel en een nostalgische Windows-installatie, om te voldoen aan de strenge eisen om geen problemen te hebben via Odido internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Ik heb nu ook diverse speedtest gedraaid alleen krijg ik bij elke test packetloss :( Dit is met 1 gb usb adapter in mij macbook
Over welk netwerk en met welke ONT en router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@rvk Over ODF netwerk met HN8010Ts-20 ONT en de t56 modem op dit moment, wil hem via later de UBNT Cloud Gateway Ultra laten lopen.

DDoS optie in de t56 al uitgezet, denk ook nog op power saving in de ONT uit te zetten om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:54

[Afbeelding]
Wat voor snelheid/packet loss haal je via WiFi? En als je de speedtest bijvoorbeeld op je smartphone draait met dezelfde USB-C dongle? Maakt het nog uit welke testserver je gebruikt? Heb je toevallig een VPN aan staan op je laptop?
Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad met een bepaalde USB-C naar Ethernet adapter op mijn MBP. Er zijn blijkbaar een paar verschillende drivers binnen macOS voor verschillende chipsets. Als je zeker wilt zijn dat het niet aan je dongle ligt, kun je een 2.5G adapter kopen. Die gebruiken vziw allemaal een relatief moderne driver.

Zie hier trouwens het bewijs dat het prima kan werken op een MBP :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1r-JmgGS_vAKQ3kPZkpiMmY0fE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fcxbQgPyzQ41fr5qnaBJZ3lx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

Samplex schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:57:
Ach ja, natuurlijk, een ‘echte laptop’… alsof mijn MacBook met USB-C LAN-adapter ineens de bron van al het kwaad is. Grappig genoeg had ik met precies dezelfde opstelling via Ziggo nooit packet loss met speedtests. Maar goed, misschien moet ik inderdaad even een ‘echte plastic fantasic laptop’ pakken, compleet met een lange CAT5e-kabel en een nostalgische Windows-installatie, om te voldoen aan de strenge eisen om geen problemen te hebben via Odido internet :)
Een laptop met een echte LAN NIC die via PCIe is verbonden is genoeg hoor ;)

De reden is hier mooi te lezen :
theblindman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:54:
Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad met een bepaalde USB-C naar Ethernet adapter op mijn MBP.
Er zijn blijkbaar een paar verschillende drivers binnen macOS voor verschillende chipsets. Als je zeker wilt zijn dat het niet aan je dongle ligt, kun je een 2.5G adapter kopen. Die gebruiken vziw allemaal een relatief moderne driver.

Zie hier trouwens het bewijs dat het prima kan werken op een MBP :)
[Afbeelding]
Leuk resultaat trouwens !!! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
Ik heb nu ook diverse speedtest gedraaid alleen krijg ik bij elke test packetloss......
nero355 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:04:
Sluit een echte Laptop aan en probeer het overnieuw zou ik zeggen, want USB LAN NIC's willen nog weleens raar doen ;)
Bij bekabelde speedtesten specifiek uitgevoerd met een ethernet naar USB-C adapter,
om het gemis van een echte ethernet poort op te vangen door de platte bouw van tegenwoordige laptops.

Schakel de WiFi van je laptop dan wel UIT. Omdat WiFi en USB (3.0) bij elkaar voor interferentie zorgt.
Hoe hoger de snelheid, hoe kwetsbaarder en gevoeliger voor interferentie, met toenemende problemen.
En er meer aandacht aan goede afscherming moet worden besteed.

Zie effect van interferentie: < YouTube demo > (demo van diverse jaren terug).

Uitgebreide info m.b.t. interferentie reeds in 2012 bekend,
in een door Intel uitgegeven white paper PDF document.
(Aanvullend info YouTube).

Effect van SSD-geheugen aan de USB 3.0 poort van een router gekoppeld,
in relatie tot de WiFi die de router uitzendt, met geen of wel extra afscherming.

Zie het volgende onderwerp van de internationale Synology community website:
https://community.synolog.../post/155966?reply=483400

En let op het verloop van de download vanaf de SSD in de afbeeldingen die er zijn geplaatst.
-
theblindman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:54:
Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad met een bepaalde USB-C naar Ethernet adapter op mijn MBP. Er zijn blijkbaar een paar verschillende drivers binnen macOS voor verschillende chipsets. Als je zeker wilt zijn dat het niet aan je dongle ligt, kun je een 2.5G adapter kopen. Die gebruiken vziw allemaal een relatief moderne driver.
(Inderdaad mooie speedtest resultaten !! )

De "Sabrent" 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter die ik heb gebruikt.
Indertijd speciaal gekozen omdat die in een aluminium behuizing zit (afscherming interferentie).
LET OP: Compatible, but not optimized for Apple M1- and M2-equipped macs. (Beperkt tot 1 Gb/s)

Is op basis van een Realtek RTL8156B chip.
Daarvan kun je extra drivers en een "Diagnostic Program" downloaden bij Realtek < HIER >

(Overigens gebruik ik tegenwoordig wel een nieuwere Windows 11 laptop,
dan de laptop gebruikt bij het onderwerp beschreven bij de Synology community).

-

[ Voor 47% gewijzigd door Babylonier op 18-01-2025 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Harder gaat een 1Gbps poort niet.

Dit haal ik ook in mijn hele netwerk omdat de beperkende factor mijn GPON ONT is, met een 1Gbps poort. Veel andere apparaten praten 2,5/10G.

Packet loss is een brakke kabel of usb nic.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 18-01-2025 08:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik probeer het vandaag even met een andere usb c adapter.

Zijn er mede tweakers die de Power Management optie hebben uitgezet in de HN8010Ts-20 ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
nelizmastr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:22:
Packet loss is een brakke kabel of usb nic.
Samplex schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:34:
Of interferentie die voor problemen zorgt, door te slechte afscherming.
Zet de WiFi van een laptop UIT, indien je een USB C adapter gebruikt.
(Juist uitgebreid beschreven in mijn vorige reactie net voor jullie reacties).
-

[ Voor 35% gewijzigd door Babylonier op 18-01-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
The Source schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:34:
Zo die zyxel trekt wel erg veel stroom en zo'n fijne interface is het niet.
Ik heb m ertussen uitgehaald en alles naar mijn mesh gezet.
Welke Zyxel, hoeveel stroom verbruikt die en hoeveel trekt je huidige mesh nu :?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:54
Samplex schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:34:

Zijn er mede tweakers die de Power Management optie hebben uitgezet in de HN8010Ts-20 ONT?
Ik heb mijn ONT verder niet aangeraakt en hier geen packet loss.
Babylonier schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:34:
[...]

[...]

Of interferentie die voor problemen zorgt, door te slechte afscherming.
Zet de WiFi van een laptop UIT, indien je een USB C adapter gebruikt.
(Juist uitgebreid beschreven in mijn vorige reactie net voor jullie reacties).
-
Testen met WiFi uit kan natuurlijk geen kwaad, maar half (zakelijk) Nederland hangt met USB(-C) docks en dongels aan elkaar en toch je hier verder maar weinig klachten over. Lagere snelheden zou je nog kunnen verwachten, maar packet loss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
Tja, dat half Nederland zo naïef is, daar kan ik ook niks aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djcasl
Ik heb net een half uur met Odido aan de lijn gezeten. Voornamelijk in de wacht. Maar morgen komt Guidion mijn eigen bij Bol.com gekochte ONT activeren. Het is dezelfde ONT die KPN erop schuift, staat zelfs een KPN artikel nummer op.

Maar nu stond ik volgens Odido in ene bovenaan de lijst van 700 mensen die nog op een ONT zitte te wachten. Maar hij wou me dus daarna op de lijst laten staan. Ik zeg dan komen ze een Nokia ONT vervangen voor een Nokia ONT??

Dus hij stuurt een storingsmonteur aan. Ik zeg vraag dan wel of die daadwerkelijk het kastje aansluit, als die alleen komt kijken naar mijn defecte Genexis dan heb ik er niet zoveel aan. Nou hij heeft op aandringen zelf gebeld met Guidion. Heb bevestiging per mail en SMS.

Morgen tussen 12 en 16 komen ze langs. Ik laat nog even weten of mijn upload weer normaal is. (Lees, richting Gigabit en niet 10 MBit)

Kreeg gisteren nog een mailtje, U zit bijna een jaar bij Odido, wat geeft U ons voor score. Ze hadden het niet slechter kunnen timen. Dus ben even los gegaan in het comment deel. Benieuwd of ze er iets mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 11-09 10:15
Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Ik zal dat eens testen. Ik zal de hoofddeco er een dezer dagen eens direct op aansluiten en kijken wat er gebeurd.
@rvk, ondertussen gecheckt. Nu werkt het wel als ik de hoofddeco direct aan de zyxel hang (slave deco’s via switch). In speedtests haal ik nu steevast een lagere latency (6-7ms om 13-15ms wat het was) en wat hogere downloadsnelheden via wifi. Bedraad nog niet gecheckt. Geen idee of dat daar aan ligt.

Probleem lijkt dan te liggen in die mesh setting op de zyxel.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 18-01-2025 12:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk

rvk

Hulleman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:33:
[...]
Probleem lijkt dan te liggen in die mesh setting op de zyxel.
Inderdaad. Een aparte switch is dus niet nodig om de hoofd deco achter de Zyxel te hangen. Maar je moet dus wel de EasyMesh uitschakelen op de Zyxel, ook als dat Wifi al op uit staat. Handig om te weten 👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Samplex
Andere usb-c netwerk adapter gebruikt en nog steeds Packet Loss in the speedtesten.

Zyxel t56 troep er tussen uit en Unifi Gateway Ultra als router gebruikt en geen Packet Loss meer met speedtesten. Nu een dual WAN setup met als Primary WAN - Odido, Secundary WAN - Ziggo.

@stormfly bedankt voor je tips om dual WAN optie te gebruiken van de UCG met policy based routing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Babylonier schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:49:
Schakel de WiFi van je laptop dan wel UIT. Omdat WiFi en USB (3.0) bij elkaar voor interferentie zorgt.
USB 3.x en Bluetooth schijnen ook hetzelfde probleem te hebben bij sommige apparaten :/
De "Sabrent" 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter die ik heb gebruikt.
Indertijd speciaal gekozen omdat die in een aluminium behuizing zit (afscherming interferentie).
LET OP: Compatible, but not optimized for Apple M1- and M2-equipped macs. (Beperkt tot 1 Gb/s)
Naast dat ik hem belachelijk duur vind weet ik ook niet of die behuizing wat uitmaakt, want je sluit hem uiteindelijk met een kabel aan en hoe die is afgeschermd is nog maar de vraag...
Is op basis van een Realtek RTL8156B chip.
Daarvan kun je extra drivers en een "Diagnostic Program" downloaden bij Realtek < HIER >
Dat is dan een hoop geld voor een RealTekje -O-
(Overigens gebruik ik tegenwoordig wel een nieuwere Windows 11 laptop,
dan de laptop gebruikt bij het onderwerp beschreven bij de Synology community).
Het OS boeit IMHO niet, maar een PC/Laptop met een Onboard of in ieder geval PCI dan wel PCIe LAN NIC is gewoon wel zo fijn i.p.v. te klooien over die USB Bus/Hub heen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Ik zit nu bij Delta en denk aan overstappen naar Odido, als Delta niet met een goede korting komt. Ik las dat ze geen gebruik maken van cgnat. Bij het standaard modem. Kun je dan makkelijk porten forwarden, want wil af en toe een ftp server draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jaaoie17 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:02:
Ik zit nu bij Delta en denk aan overstappen naar Odido, als Delta niet met een goede korting komt.
Ik las dat ze geen gebruik maken van cgnat.
Klopt, maar dat kan je ook laten uitschakelen bij Delta/Caiway ;)
Bij het standaard modem. Kun je dan makkelijk porten forwarden, want wil af en toe een ftp server draaien.
In theorie betrouwbaarder dan bij de Nokia 2426G-B en bovendien kan je ook nog eens eventueel makkelijker een eigen Router gebruiken, want je krijgt een losse Nokia 010 ONT :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
Hm, tv kwaliteit zat hem in de instelling.

Nu gevonden hoe ik hem kan ‘vastzetten’ op 1080p50hz. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
nero355 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Klopt, maar dat kan je ook laten uitschakelen bij Delta/Caiway ;)

[...]

In theorie betrouwbaarder dan bij de Nokia 2426G-B en bovendien kan je ook nog eens eventueel makkelijker een eigen Router gebruiken, want je krijgt een losse Nokia 010 ONT :*)
Cgnat had ik al uitgeschakeld. Gebruik bij Delta nog de Genexis Platinum-7840.

Als ik nu alles standaard laat bij Odido. Kan je met het modem (Zyxel) makkelijk poorten forwarden zonder al teveel gedoe. Het enige extra is dat ik af en toe ftp servertje op wil zetten.
Pagina: 1 ... 99 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen