Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
Vinny4K schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:36:
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen? Is dit een gebruikelijk iets? Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?
Dus de monteur heeft de verbinding niet werkend opgeleverd? Dus ook niet getest?
De monteur heeft daar niets over gezegd toe hij wegging? Welke apparatuur gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 07:38
gerritjan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Dus de monteur heeft de verbinding niet werkend opgeleverd? Dus ook niet getest?
De monteur heeft daar niets over gezegd toe hij wegging? Welke apparatuur gebruik je?
Klopt, deze werkt nog niet. Ik was zelf niet thuis. Mijn vrouw wel.
Er hangt een Nokia en een Zyxel T56 hier waarbij de Zyxel een rood (internet) lampje geeft.
Hij zou een ticket sturen naar??? Ik denk Delta. Hopelijk lossen ze het snel op. Heb in de tussentijd een Klik&Klaar, welke redelijk werkt, toch soms een wegvaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:13
Muis666 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Je kan dan wel de linkspeed zien maar je krijgt geen internet omdat je PC waarschijnlijk niet snapt dat het een DHCP request op VLAN 300 moet doen.
Dit heb ik zojuist geprobeerd maar helaas geeft mijn netwerk kaart aan dat er geen kabel is aangesloten, terwijl de kabel wel gewoon goed werkt als ik deze gewoon op de modem aansluit.

Wat ik nu wel heb geprobeerd is om de ONT rechtstreeks op mijn Deco BE65 aan te sluiten, deze op router modus gezet, en IPTV/VLAN aangezet met VlAN ID 300 en na een reboot werkte het internet, maar ook dat heeft niks opgelost en de speedtest komt niet hoger dan rond de 94Mbps uit. Ik verdenk dus dat die ONT niet goed is. De kabels die ik gebruik zijn dezelfde kabels waarmee ik bij Delta wel gewoon netjes de snelheden haalden.

Don't make me use myself on ya baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 20:04

ParaWM

Pro Prutser

e6r6i6c schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Dit heb ik zojuist geprobeerd maar helaas geeft mijn netwerk kaart aan dat er geen kabel is aangesloten, terwijl de kabel wel gewoon goed werkt als ik deze gewoon op de modem aansluit.

Wat ik nu wel heb geprobeerd is om de ONT rechtstreeks op mijn Deco BE65 aan te sluiten, deze op router modus gezet, en IPTV/VLAN aangezet met VlAN ID 300 en na een reboot werkte het internet, maar ook dat heeft niks opgelost en de speedtest komt niet hoger dan rond de 94Mbps uit. Ik verdenk dus dat die ONT niet goed is. De kabels die ik gebruik zijn dezelfde kabels waarmee ik bij Delta wel gewoon netjes de snelheden haalden.
1 gbps heeft alle 8 de pinnen nodig (4 paren), als er één pin los zit, val je terug naar 100mbps. Aangezien je zegt al andere kabels gebruikt te hebben, kan er slecht contact zijn in de ONT connector?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
ParaWM schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:07:
[...]

1 gbps heeft alle 8 de pinnen nodig (4 paren), als er één pin los zit, val je terug naar 100mbps. Aangezien je zegt al andere kabels gebruikt te hebben, kan er slecht contact zijn in de ONT connector?
Zou kunnen, maar daar kan ik dan verders niks aan doen, maar ik ga morgen wel Odido bellen en eens vragen of er al schot in de zaak zit, heb nu zelf wel zo'n beetje alles gedaan om dingen hier uit te sluiten. In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
ViNOK16Bit schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:41:
Toch ook maar even mijn ervaring delen:

Overgestapt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. Al snel klachten ook van gezinsleden dat het internet slecht werkt met name in de avond uren. Websites niet te bereiken, Netflix blokkerig of streams welke niet starten. 's avonds huiswerk maken of vanuit huis werken niet te doen etc.

Dit schijnt een bekent probleem te zijn bij Odido op het WBA netwerk van KPN. Al een maand geleden is er een ticket aangemaakt om de ONT te vervangen, wat dit probleem zou oplossen. In de tussentijd al twee keer gebeld om de status op te vragen en vandaag een derde keer gebeld en te horen gekregen dat KPN de ONT (Nokia) niet op voorraad heeft. Als ik volgende week nog geen belletje van een monteur heb gehad die de ONT komt vervangen probeer ik maar tussentijds kosteloos op te zeggen aangezien ze erkennen dat dit een bekend probleem is wat ze kennelijk niet op kunnen lossen..

Dit topic staat vol m.b.t. dit probleem.
https://community.odido.n...etwerk-365921/index2.html
Komt mij bekend voor. Eerst met de ONT van Odido vooral 's-avonds neemt de snelheid af tot soms onder de 100 Mb, 's-middags zie ik snelheden van 600 - 200 Mb in de ochtend vrijwel altijd 1Gb. Nu draai ik met een Fritzbox 5590 als ONT en heb precies het zelfde. Odido wil graag een monteur sturen maar dat is een moment opname waar je niet veel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:00
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Komt mij bekend voor. Eerst met de ONT van Odido vooral 's-avonds neemt de snelheid af tot soms onder de 100 Mb, 's-middags zie ik snelheden van 600 - 200 Mb in de ochtend vrijwel altijd 1Gb. Nu draai ik met een Fritzbox 5590 als ONT en heb precies het zelfde. Odido wil graag een monteur sturen maar dat is een moment opname waar je niet veel mee kan.
Toevallig een Genexis ONT aan de muur hangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:09:
[...]

FRITZ!box is een merk van AVM niet van Genexis. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:22
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Zijn probleem is net wat anders dan jouw probleem, klinkt identiek alleen hij komt niet eens zo ver dat hij een speedtest kan uitvoeren door de latency. Dat klopt ook wel, want exact zijn probleem speelt op een bepaalde type ont, dat los je in ieder geval op met een eigen ont of een andere type. Probleem dat jij hebt, niet halen van je download/upload snelheid klinkt meer als bandbreedte issue in de local area.

@ViNOK16Bit heb jij een genexis a of b variant? dit kun je zien door de ont van de ftu af te schuiven, in de binnenkant staat het hardware type nummer. bijv: XGS2110 staat daar achter nog een lettertje?

[ Voor 13% gewijzigd door Economics op 08-01-2025 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Dennisweb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Nee het is een 5590 XGS-PON direct op het glas. De fritzbox is de ONT

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 08-01-2025 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 16:21
Economics schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:59:
[...]

Zijn probleem is net wat anders dan jouw probleem, klinkt identiek alleen hij komt niet eens zo ver dat hij een speedtest kan uitvoeren door de latency. Dat klopt ook wel, want exact zijn probleem speelt op een bepaalde type ont, dat los je in ieder geval op met een eigen ont of een andere type. Probleem dat jij hebt, niet halen van je download/upload snelheid klinkt meer als bandbreedte issue in de local area.

@ViNOK16Bit heb jij een genexis a of b variant? dit kun je zien door de ont van de ftu af te schuiven, in de binnenkant staat het hardware type nummer. bijv: XGS2110 staat daar achter nog een lettertje?
Ik heb een XGS PON Genexis ONT volgens mij. Heb nog niet aan de binnenkant gekeken naar het typenummer. Vrijdag komt er een monteur om een andere ONT (Ik neem aan van Nokia aangezien die in dit geval vaak geplaatst wordt) te plaatsen en dan kan ik 's avonds en in het weekend ervaren of de problemen hiermee verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ViNOK16Bit schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Ik heb een XGS PON Genexis ONT volgens mij. Heb nog niet aan de binnenkant gekeken naar het typenummer. Vrijdag komt er een monteur om een andere ONT (Ik neem aan van Nokia aangezien die in dit geval vaak geplaatst wordt) te plaatsen en dan kan ik 's avonds en in het weekend ervaren of de problemen hiermee verholpen zijn.
Ik ben toch even benieuwd welke het is, zou je dat voor mij willen checken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:19

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik ben vorig jaar vanuit Tweak over gestapt naar Odido. 30 euro voor 8 maanden en 4 maanden volle mep. Zelfs even naar 2 gig gegaan voor zelfde bedrag maar dit ook weer terug gezet omdat het niet nodig was om daar uiteindelijk meer voor te betalen
Heel tevreden over, alles werkt altijd, geen hapering.
Dit jaar met BlackFryday gebeld omdat een collega mij wees op de 15 euro voor 12 maanden bij contract van 2 jaar of 15 voor 8 maanden voor 1 jaar.
De Odido medewerker gaf aan, dit is alleen voor nieuwe leden, en kon mij wel wat anders aanbieden. Iets met eerste paar maanden 47 dan 37 en dan 60. Na goed ik gaf aan dat ik het jammer vond dat reeds bestaande klanten naast de pot piste. Ineens begon hij over speciale regeling voor speciale klanten en kon me hetzelfde aanbieden als die blackfryday aanbieding. Ik zei toen, dus 8x15euro en dan 4x60?. Ja zei hij, ik heb het nog 3x gevraagd en werd 3x bevestigd. Hij zei ik ga nu alles in orde maken, je krijgt nieuw contract, daar staat 60 euro maar ik zet korting er handmatig in. Morgen even checken in je Odido App.
Zo gevraagd zo gedaan, en wat denk je, 8x30 euro...
Ik weer gebeld, die collega gaf aan me door te verbinden. Kreeg de desbetreffende jongen eraan, ik zei je zei gisteren 15 euro en nu staat er 30. Dat was niet waar volgens hem, toen ik aangaf dan luister het bandje maar af waar je gisteren zelf op wees werd de verbinding verbroken. Ik wederom terug gebeld, en aan die collega het hele verhaal uitgelegd, en dat hij ook mocht luisteren wat er gezegd is geworden. Waar hij op zei, meneer ik ga er nu 15 euro van maken en een fijne dag.
Prima opgelost, als ik mondeling tot een overeenkomst kom dan moet je het ook nakomen.

Collega van mij kwam uiteindelijk op 12x10 euro omdat hij ook mobiel bij hun had.

[ Voor 5% gewijzigd door kromme op 08-01-2025 09:54 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
Economics schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Zal het morgen even checken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Vinny4K schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Klopt, deze werkt nog niet. Ik was zelf niet thuis. Mijn vrouw wel.
Er hangt een Nokia en een Zyxel T56 hier waarbij de Zyxel een rood (internet) lampje geeft.
Hij zou een ticket sturen naar??? Ik denk Delta. Hopelijk lossen ze het snel op. Heb in de tussentijd een Klik&Klaar, welke redelijk werkt, toch soms een wegvaller.
Ik denk dat je het beste even kunt bellen met Odido om te vragen wat de status is.
Als het goed is heb je van Odido al een account gekregen. Misschien even inloggen en kijken of daar de status op te vragen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

rvk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Dat is de browser die je automatisch van http naar hppts wil gooien.
En dat gaat dan weer niet goed met het ontbreken van het ceritificaat.

Kun je op dat scherm met "Connection refused" niet op Advanced of Meer info drukken en dan toch kiezen om door te gaan?

Met welke browser is dat?
Dit is met zowel Chromium als Firefox. Het is ook niet de browser zelf die het doet, ik heb het stukje Javascript gevonden dat een redirect doet naar https. Maar tegelijkertijd draait er niks op poort 443 op de router.

Ik heb het IP nooit aangepast, ik probeer nu voor het eerst in te loggen. Op het kaartje staat inderdaad 192.168.1.1, maar daar draait niks. Erg vreemd.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:56

rvk

Jeroen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Dit is met zowel Chromium als Firefox. Het is ook niet de browser zelf die het doet, ik heb het stukje Javascript gevonden dat een redirect doet naar https. Maar tegelijkertijd draait er niks op poort 443 op de router.

Ik heb het IP nooit aangepast, ik probeer nu voor het eerst in te loggen. Op het kaartje staat inderdaad 192.168.1.1, maar daar draait niks. Erg vreemd.
Ieks. Ja, die poort 443 behoort dan wel open te staan lokaal.
Welke router is het???? (O, ik zie het al "Zyxel T54 router".)
(want de Zyxel T56 staat standaard op 192.168.2.1 met 443 open maar een self-signed certificate).

Je moest waarschijnlijk iets hebben waarbij je geen redirect krijgt maar met http (80) in kunt loggen en e.v. de https weer aan kan zetten.

Kun je tijdelijk javascript uitzetten? Of werkt de pagina dan helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Jeroen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
- Zyxel T54 router
- Standaardinstellingen, ik heb er nog nooit op ingelogd want dat lukt dus niet.
- Verbonden via Wifi

Wat ik doe is dit:
1. Ik ga in de browser naar http://192.168.0.1
Heb je al eens een complete reset geprobeerd??
Want volgens de handleiding van Odido zou de standaard voor de T54 192.168.1.1 moeten zijn.

Het kan best zijn dat dat bij een oude firmware anders is geweest.
Maar de nieuwe firmware (dus ook na een reset) zou het 192.168.1.1 moeten worden.

https://community.odido.n...oggen-op-het-modem-331506

Resetten:
https://community.odido.n...odem-fabrieksreset-276067

[ Voor 7% gewijzigd door rvk op 08-01-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

rvk schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Is niet eens nodig want uitgaand 5060 is niet geblokkeerd. Alleen een fritzbox wil als client ook binnenkomend 5060 gebruiken en dat kan niet (en daar moet je dus handmatig kiezen voor die random poort instelling wat andere clients al jaren automatisch doen).
Nou bij mijn Odido aansluiting via ODF was poort 5060 wel degelijk geblokkeerd want ik gebruik noch een Fritzbox, noch de standaard Zyxel router van Odido maar een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

En die verhalen dat het enkel aan de Fritzbox ligt of de provider modem had ik ook al gelezen op het forum (zie ook mijn eerdere post) maar blijft blijkbaar een hardnekkig gerucht want ook op het Odido forum zijn er mensen die zonder die routers alsnog geen gebruik kunnen maken van poort 5060 voor hun externe VoIP provider.

Enige dat ik nog kan bedenken dat beiden waar zijn is als er binnen het Odido netwerk verschillende segmenten/regios zijn waar er anders met deze voip poort wordt omgegaan.

Net zoals er bij Ziggo nog lang (of nog steeds?) verschillen waren tussen bepaalde technische keurmerken van het netwerk met als oorsprong of je vroeger in het Casema of @Home gebied zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Nou bij mijn Odido aansluiting via ODF was poort 5060 wel degelijk geblokkeerd want ik gebruik noch een Fritzbox, noch de standaard Zyxel router van Odido maar een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

En die verhalen dat het enkel aan de Fritzbox ligt of de provider modem had ik ook al gelezen op het forum (zie ook mijn eerdere post) maar blijft blijkbaar een hardnekkig gerucht want ook op het Odido forum zijn er mensen die zonder die routers alsnog geen gebruik kunnen maken van poort 5060 voor hun externe VoIP provider.

Enige dat ik nog kan bedenken dat beiden waar zijn is als er binnen het Odido netwerk verschillende segmenten/regios zijn waar er anders met deze voip poort wordt omgegaan.

Net zoals er bij Ziggo nog lang (of nog steeds?) verschillen waren tussen bepaalde technische keurmerken van het netwerk met als oorsprong of je vroeger in het Casema of @Home gebied zat.
Er is wel zeker iets aan de hand. Ik heb hier een Fritz box 5590 en tot het laatste netwerk-onderhoud in Nov 24 werkte alles perfect. De ochtend na het onderhoud was dit met poort 5060 veranderd. De random poort bleek een oplossing maar dat is niet de issue er is technisch iets veranderd zonder daar de klant over in te lichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

Ies Korpershoek schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Er is wel zeker iets aan de hand. Ik heb hier een Fritz box 5590 en tot het laatste netwerk-onderhoud in Nov 24 werkte alles perfect. De ochtend na het onderhoud was dit met poort 5060 veranderd. De random poort bleek een oplossing maar dat is niet de issue er is technisch iets veranderd zonder daar de klant over in te lichten.
Bedankt voor het melden!
Dat bevestigt wel mijn vermoeden dat het echt niet enkel aan een Fritzbox of Zyxel router ligt en er inderdaad iets in het netwerk is buiten de klantapparatuur om.

Voorlopig lijkt het dus de beste optie om voor de zekerheid niet de standaard 5060 VoIP te gebruiken voor een externe VoIP provider maar een alternatieve poort als ze dat bij je VoIP dienst aanbieden. Want zelfs als het nu werkt met de standaard poort is dat dus geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor het melden!
Dat bevestigt wel mijn vermoeden dat het echt niet enkel aan een Fritzbox of Zyxel router ligt en er inderdaad iets in het netwerk is buiten de klantapparatuur om.

Voorlopig lijkt het dus de beste optie om voor de zekerheid niet de standaard 5060 VoIP te gebruiken voor een externe VoIP provider maar een alternatieve poort als ze dat bij je VoIP dienst aanbieden. Want zelfs als het nu werkt met de standaard poort is dat dus geen garantie voor de toekomst.
En dit speelde 8 jaar geleden ook al toen het nog Vodafone Thuis was. Dat werd T-Mobile Thuis en nu Odido, maar dit is niet anders geworden. Zij houden poort 5060 vast in hun netwerk voor hun eigen VOIP dienst (die jij kan afnemen). Wil je een andere VOIP provider gebruiken, dan kon dat toen al niet met poort 5060. Ik zat gelukkig bij CheapConnect die er nog een stuk of 10 als alternatief had.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47
Michieas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:59:
Net gebeld voor te verlengen voor een jaar icm de huidige aanbieding die nu loopt, 1 jaar met 8 maanden korting.
Dit was niet mogelijk omdat het alleen nieuwe aansluitingen betrof wat ik niet specifiek kan terugvinden.
Iemand ervaring met verlengen met max korting? Of opzeggen en meteen opnieuw afsluiten?
Ik zit met hetzelfde probleem, mijn jaar contact loopt bijna af en wil verlengen met enige korting.
Dit kon wel, alleen moest ik dan iets extra's afnemen (mobiel), dit wil en hoef ik helemaal niet.
Doorzetten naar opzeggen heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:59
Tumb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, mijn jaar contact loopt bijna af en wil verlengen met enige korting.
Dit kon wel, alleen moest ik dan iets extra's afnemen (mobiel), dit wil en hoef ik helemaal niet.
Ik heb nogmaals gebeld vanmorgen en wat ik wilde, opzeggen en opnieuw afsluiten, kon inderdaad niet.
Wel heb ik mijn abonnement verlengd met 2 jaar waarvan 8 maanden korting.
De huidige actie die ze hebben voor nieuwe abonnees konden niet toegepast worden bij huidige abonnees helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tumb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Dat is wel bijzonder, standaard bieden ze gewoon 10 euro korting aan voor 6 maanden, ongeacht wat voor diensten je hebt. Bij de Scouting hebben we een internet-only abonnement(50Mbit/s), paar maanden geleden voor 'de zoveelste keer' verlengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Dat is wel bijzonder, standaard bieden ze gewoon 10 euro korting aan voor 6 maanden, ongeacht wat voor diensten je hebt. Bij de Scouting hebben we een internet-only abonnement(50Mbit/s), paar maanden geleden voor 'de zoveelste keer' verlengt.
Het was een moeizaam gesprek. We zaten duidelijk niet op dezelfde golf lengte.
Het enige wat kon als ik geen mobiel wilde, was een soort data abonnement en dan kreeg ik een "gratis tablet". Ik wil helemaal geen onnodige extra's.
Uiteindelijk vroeg hij wel of ik doorgezet wilde worden om alles op te zeggen.
Dat heb ik toen niet gedaan, omdat ik het even wilde laten bezinken en zoeken naar alternatieven.

Ik ga ze binnenkort nog wel eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tumb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:52:
Het was een moeizaam gesprek. We zaten duidelijk niet op dezelfde golf lengte.
Het enige wat kon als ik geen mobiel wilde, was een soort data abonnement en dan kreeg ik een "gratis tablet". Ik wil helemaal geen onnodige extra's.
Uiteindelijk vroeg hij wel of ik doorgezet wilde worden om alles op te zeggen.
Dat heb ik toen niet gedaan, omdat ik het even wilde laten bezinken en zoeken naar alternatieven.

Ik ga ze binnenkort nog wel eens bellen.
Alsof je duidelijk niet de juiste medewerker aan de lijn had ofzo. Normaal bel ik naar Odido, geef aan dat ik mijn vaste abonnement wil verlengen en wordt dan doorgeschakeld naar de juiste persoon / afdeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

justinkb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:01:
Ik krijg opeens 1.1Gbps uit mijn 1Gbps verbinding (over 2.5Gbps Ethernet), iemand anders met deze ervaring?
Als je een 1 Gbps abonnement hebt dan kan je zoiets verwachten :
1 Gbps WAN = 930 a 960 Mbps effectief.
2,5 Gbps WAN = 1040 Mbps grofweg.

Dus dat zou prima kunnen :)
offtopic:
Eindelijk een keer iemand die fatsoenlijke grootte afbeeldingen gebruikt die niet heel het scherm opvreten d:)b _O_
Kasper1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:23:
Als je van gbit naar 2 (of meer) gbit overstapt zou er dan geen ONT of media coverter oid in het installatie pakket moeten zitten?
As zaterdag komt de Guidion monteur en vandaag installatie pakket ontvangen. Maar hier zit alleen een Zyxel router in en die heeft zo te zien geen glas aansluiting. Er zit ook een glas kabeltje in zoals er nu ook al aanwezig is geel met groene connectoren.
Ik neem aan dat er nog iets mist om glas om te zetten naar ethernet? Heeft de monteur dit bij zich?
Kasper1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:30:
Een update voor degene die ook overstappen naar een gbit+ abonnement en dezelfde vraag hebben:

Er is een 2e pakket onderweg met DHL met afzender odido. Dat kan bijna niet anders dan de media converter zjjn. Wat enorm efficient en milieu vriendelijk van ze. Blijkbaar teveel moeite om het zo te organiseren dat er maar 1 keer voor gereden hoeft te worden.
Ze hebben gewoon een fuckup gemaakt dus : "Shit happens!" :)

Misschien hebben ze een nieuwe stagiaire of zo :+
rvk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:40:
Grote kans dat je beseft 2Gbps kunt halen over cat6. Misschien is zelfs 10Gbps mogelijk (afhankelijk van kwaliteit). Over korte afstanden kun je dat zelfs met cat5e halen. Dus glas zou ik niet verlengen als dat niet nodig is. (Tenzij het natuurlijk CCA kabel is, dan is de kwaliteit een stuk minder)
CAT6 doet 10 Gbps t/m 55 meter ;)

Wil je de 100 meter halen dan moet je aan de CAT6a bekabeling.

En CCA kabels zouden verboden moeten worden, maar helaas gebeurt dat maar niet... ;(
Vinny4K schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:36:
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen?

Is dit een gebruikelijk iets?
Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?
Niet de eerste keer dat Odido een IPv4 tekort heeft helaas... :-(
Jeroen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:14:

rvk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:21:
Ieks. Ja, die poort 443 behoort dan wel open te staan lokaal.
Welke router is het???? (O, ik zie het al "Zyxel T54 router".)
(want de Zyxel T56 staat standaard op 192.168.2.1 met 443 open maar een self-signed certificate).

Je moest waarschijnlijk iets hebben waarbij je geen redirect krijgt maar met http (80) in kunt loggen en e.v. de https weer aan kan zetten.

Kun je tijdelijk javascript uitzetten? Of werkt de pagina dan helemaal niet?
In de config van Apache/NginX/LigHTTPd onder andere kan je ook in de config van een website opgeven dat er een redirect plaats vindt van http naar https dus het hoeft niet altijd een script te zijn die dat doet ;)

Verder is het eigenlijk best wel normaal dat een Zakelijke Verbinding wordt geleverd met een Router waar de klant niet in kan rondkijken, echter zou ik daar geen ZyXel T54/T56 verwachten maar een wat professioneler model van CISCO of zo...

Hoe dit allemaal bij Odido zit weet ik echter niet!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
*knip*. Op de man en wannabe mod. Als je het ergens niet mee eens bent, maak dan gerust even een TR aan.

[ Voor 74% gewijzigd door rens-br op 09-01-2025 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ik heb sinds een maandje Odido, maar kan nog niet zeggen dat de ervaring top is. Een guideon monteur heeft de boel aangesloten, maar het internet werkte niet. Ik heb TP link mesh apparatuur bedraad aan de router hangen, wat bij de KPN Box 12 goed werkte. De guideon monteur heeft de kabels exact zo aangesloten op de Zyxel zoals dat op de KPN Box was. Volgens hem moest de mesh apparatuur direct aan de router hangen. Resultaat was geen internet. Blijkbaar moet meshapparatuur op een Zyxel T56 toch anders aangesloten worden dan op een KPN Box, zo leerde ik hier via tweakers. Daar moet de mesh apparatuur aan een switch hangen en de switch moet verbonden zijn met de router. De guideon monteur had hier helemaal geen kennis van. Hij heeft niet eens geprobeerd om eea via een switch aan te sluiten en ging weer weg zonder werkend mesh netwerk. Hij had een ticket aangemaakt, zodat ik teruggebeld zou worden door Odido voor nadere hulp. Nooit gebeld. Ik begrijp dat een guideon monteur ook niet alles kan met eigen apparatuur van een klant, maar ik vond dat wel knullig. Odido levert zelf ook mesh apparatuur en dat zullen ze dan ook moeten aansluiten. Dan mag je verwachten dat hij wist dat e.e.a. aan een switch moet hangen, maar hij was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moet hangen.

De snelheid is een stuk minder dan KPN. Ik haal bedraad max 800-850mb met een 1gb abo. Zelfs als ik een laptop direct aan de router hang, haal ik geen 1gb. Bij KPN was dat wel het geval. De latency is ook fors hoger. Tussen de 10-15ms bedraad, bij KPN was dat rond de 3ms. Nu is dat allemaal niet wereldschokkend, maar of het netwerk van Odido is trager of de Zyxel gooit ergens roet in het eten.

Onlangs ook nog storing waardoor het hele internet er een tijd uit lag. Met KPN heb ik dat in de afgelopen 5 a 6 jaar nog nooit meegemaakt. Het is dat Odido € 300 per jaar goedkoper was dan KPN met de kortingen die ze gaven, maar ik denk dat ik in november van dit jaar weer terug ga naar KPN.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:38:
Ik heb TP link mesh apparatuur bedraad aan de router hangen, wat bij de KPN Box 12 goed werkte. De guideon monteur heeft de kabels exact zo aangesloten op de Zyxel zoals dat op de KPN Box was. Volgens hem moest de mesh apparatuur direct aan de router hangen. Resultaat was geen internet.
In principe is het niet de verantwoordelijkheid van Odido of Guidon om jou te helpen met aansluiten van eigen apparatuur. Ze leveren een router en als het daarmee werkt dan zijn ze tevreden. Dat deze monteur je wilde helpen met je eigen apparatuur is dus eigenlijk meer een gunst.
Blijkbaar moet meshapparatuur op een Zyxel T56 toch anders aangesloten worden dan op een KPN Box, zo leerde ik hier via tweakers. Daar moet de mesh apparatuur aan een switch hangen en de switch moet verbonden zijn met de router. De guideon monteur had hier helemaal geen kennis van. Hij heeft niet eens geprobeerd om eea via een switch aan te sluiten en ging weer weg zonder werkend mesh netwerk. Hij had een ticket aangemaakt, zodat ik teruggebeld zou worden door Odido voor nadere hulp. Nooit gebeld. Ik begrijp dat een guideon monteur ook niet alles kan met eigen apparatuur van een klant, maar ik vond dat wel knullig. Odido levert zelf ook mesh apparatuur en dat zullen ze dan ook moeten aansluiten. Dan mag je verwachten dat hij wist dat e.e.a. aan een switch moet hangen, maar hij was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moet hangen.
Ik zou verwachten dat het niet zou uitmaken welke router ervoor hangt en dat de aansluitingen hetzelfde zouden moeten zijn. Tenzij je de provider router bij KPN/Odido niet gebruikte of je de meshapparatuur nu gebruikt in routermode i.p.v. access point mode o.i.d.
De snelheid is een stuk minder dan KPN. Ik haal bedraad max 800-850mb met een 1gb abo. Zelfs als ik een laptop direct aan de router hang, haal ik geen 1gb.
Dat is iets wat je wel kan melden aan Odido, bij een 1Gbit/s abo zou je ongeveer 930~940Mbit/s moeten krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 09-01-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
Economics schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Op de sticker aan de binnenzijde van de Genexis ONT

GMC-TK01-XGS2110

]

[ Voor 79% gewijzigd door ViNOK16Bit op 09-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:
[...]

In principe is het niet de verantwoordelijkheid van Odido of Guidon om jou te helpen met aansluiten van eigen apparatuur. Ze leveren een router en als het daarmee werkt dan zijn ze tevreden. Dat deze monteur je wilde helpen met je eigen apparatuur is dus eigenlijk meer een gunst.

[...]

Ik zou verwachten dat het niet zou uitmaken welke router ervoor hangt en dat de aansluitingen hetzelfde zouden moeten zijn. Tenzij je de provider router bij KPN/Odido niet gebruikte of je de meshapparatuur nu gebruikt in routermode i.p.v. access point mode o.i.d.

[...]

Dat is iets wat je wel kan melden aan Odido, bij een 1Gbit/s abo zou je ongeveer 930~940Mbit/s moeten krijgen.
Ik begrijp dat het niet de verantwoordelijkheid van de Guideon monteur is, maar het verbaast me dat hij niet wist hoe mesh apparatuur aan te sluiten icm een Zyxel router. Ik ga er van uit dat ze dat vaker doen, omdat providers ook mesh apparatuur leveren. Mijn technische kennis schiet te kort, maar hier op tweakers werd me uitgelegd dat een mesh systeem altijd via een switch op een router aangesloten moet worden, omdat er anders een netwerkloop ontstaat. Bij sommige routers, waaronder de KPN box 12, kan mesh apparatuur direct op de router worden aangesloten omdat daar een bepaalde techniek in zit. Vraag me niet precies wat. De Guideon monteur was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moest hangen. Wat met een Zyxel router blijkbaar leidt tot een netwerkloop wat leidt tot geen werkend internet. In feite krijgt die monteur dus geen enkel mesh netwerk werkend bij Odido klanten. Dat verbaasde me.

Ik zal eens met odido contact opnemen inzake de snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-01-2025 09:25 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
ViNOK16Bit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Op de sticker aan de binnenzijde van de Genexis ONT

GMC-TK01-XGS2110

[Afbeelding]
als er een monteur komt en hij heeft alleen een genesis op de auto, Zorg dat hij dan een XGS2110-B ophangt, of Nokia. Daar is het probleem bij verholpen. Mocht hij geen oplossing kunnen bieden kom even bij mij in dm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:15
Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik begrijp dat het niet de verantwoordelijkheid van de Guideon monteur is, maar het verbaast me dat hij niet wist hoe mesh apparatuur aan te sluiten icm een Zyxel router. Ik ga er van uit dat ze dat vaker doen, omdat providers ook mesh apparatuur leveren. Mijn technische kennis schiet te kort, maar hier op tweakers werd me uitgelegd dat een mesh systeem altijd via een switch op een router aangesloten moet worden, omdat er anders een netwerkloop ontstaat. Bij sommige routers, waaronder de KPN box 12, kan mesh apparatuur direct op de router worden aangesloten omdat daar een bepaalde techniek in zit. Vraag me niet precies wat. De Guideon monteur was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moest hangen. Wat met een Zyxel router blijkbaar leidt tot een netwerkloop wat leidt tot geen werkend internet. In feite krijgt die monteur dus geen enkel mesh netwerk werkend bij Odido klanten. Dat verbaasde me.

Wat mij verbaast is dat je verwacht dat een monteur van een provider netwerkapparatuur van derden gaat aansluiten. Die mensen worden getraind en betaald om Odido's eigen apparatuur te plaatsen. Spullen van derden kunnen allerlei complicaties geven waar de provider de schuld van krijgt maar niets aan kan doen. Stel nu dat die monteur het wel zou doen, later werkt iets niet, jij belt opnieuw naar Odido en krijgt een collega monteur die wel gewoon netjes zijn werk volgt en weigert jouw spullen in te stellen, wat doe je dan?

Spullen uit de winkel die niet van de provider komen kost de provider gewoon tijd, geld, manuren etc terwijl de winkel met de winst weg is. Niet zo gek dan provider/monteur je dan verwijst naar de leverancier van die dingen, je kunt moeilijk verwachten dat ze van alle apparatuur op de markt kennis hebben. Of je komt met iets als Unifi aan, wie weet waar de controller van het spul dan blijft, daar heb je gewoon een beheerder voor nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door Andros op 09-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Het heeft niks met een mesh netwerk te maken. Waar het mis gaat is waarschijnlijk dat de TP Link Deco gebruikt maakt van het IEEE 1905.1 netwerkprotocol voor ethernet backhaul communicatie. Veel routers laten dat niet toe, switches bijna altijd wel.
Vaak is het ook een kwestie van juist testen. Hoe heb jij de meting uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb sinds een maandje Odido, maar kan nog niet zeggen dat de ervaring top is. Een guideon monteur heeft de boel aangesloten, maar het internet werkte niet. Ik heb TP link mesh apparatuur bedraad aan de router hangen, wat bij de KPN Box 12 goed werkte. De guideon monteur heeft de kabels exact zo aangesloten op de Zyxel zoals dat op de KPN Box was. Volgens hem moest de mesh apparatuur direct aan de router hangen. Resultaat was geen internet. Blijkbaar moet meshapparatuur op een Zyxel T56 toch anders aangesloten worden dan op een KPN Box, zo leerde ik hier via tweakers. Daar moet de mesh apparatuur aan een switch hangen en de switch moet verbonden zijn met de router. De guideon monteur had hier helemaal geen kennis van. Hij heeft niet eens geprobeerd om eea via een switch aan te sluiten en ging weer weg zonder werkend mesh netwerk. Hij had een ticket aangemaakt, zodat ik teruggebeld zou worden door Odido voor nadere hulp. Nooit gebeld. Ik begrijp dat een guideon monteur ook niet alles kan met eigen apparatuur van een klant, maar ik vond dat wel knullig. Odido levert zelf ook mesh apparatuur en dat zullen ze dan ook moeten aansluiten. Dan mag je verwachten dat hij wist dat e.e.a. aan een switch moet hangen, maar hij was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moet hangen.

De snelheid is een stuk minder dan KPN. Ik haal bedraad max 800-850mb met een 1gb abo. Zelfs als ik een laptop direct aan de router hang, haal ik geen 1gb. Bij KPN was dat wel het geval. De latency is ook fors hoger. Tussen de 10-15ms bedraad, bij KPN was dat rond de 3ms. Nu is dat allemaal niet wereldschokkend, maar of het netwerk van Odido is trager of de Zyxel gooit ergens roet in het eten.

Onlangs ook nog storing waardoor het hele internet er een tijd uit lag. Met KPN heb ik dat in de afgelopen 5 a 6 jaar nog nooit meegemaakt. Het is dat Odido € 300 per jaar goedkoper was dan KPN met de kortingen die ze gaven, maar ik denk dat ik in november van dit jaar weer terug ga naar KPN.
Klinkt als congestie. Er staat ook nergens in je voorwaarden dat jij 24/7 1 gbit full duplex gegarandeerd krijgt. Het is best effort met dikke overboeking. Kan ook nauwelijks goedkoper met deze prijzen.

Ik vraag me toch sterk af hoe of waar of wanneer jij deze latency en snelheden meet. Dat je het niet specificeert vind ik al hoogst opmerkelijk. Ook door deze opmerking:
maar of het netwerk van Odido is trager of de Zyxel gooit ergens roet in het eten.
Waarbij 'het netwerk van Odido' lekker vaag is.

Dus wat meet je, wat is de topografie, hoe laat meet je dat, hoe lang?

Daarnaast qua snelheid vind ik dat je spijkers op laag water zoekt. 300 / 12 = 25 EUR per maand extra voor 100 mbit, tja, als je kijkt naar de rest van de service en snelheid hebben we het over peanuts. Ik zou in 2025 zo tekenen voor 25 EUR korting voor 100 mbit minder op 1 gbit.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 09-01-2025 09:48 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Jerie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Klinkt als congestie. Er staat ook nergens in je voorwaarden dat jij 24/7 1 gbit full duplex gegarandeerd krijgt. Het is best effort met dikke overboeking. Kan ook nauwelijks goedkoper met deze prijzen.

Ik vraag me toch sterk af hoe of waar of wanneer jij deze latency en snelheden meet. Dat je het niet specificeert vind ik al hoogst opmerkelijk. Ook door deze opmerking:

[...]

Waarbij 'het netwerk van Odido' lekker vaag is.

Dus wat meet je, wat is de topografie, hoe laat meet je dat, hoe lang?

Daarnaast qua snelheid vind ik dat je spijkers op laag water zoekt. 300 / 12 = 25 EUR per maand extra voor 100 mbit, tja, als je kijkt naar de rest van de service en snelheid hebben we het over peanuts. Ik zou in 2025 zo tekenen voor 25 EUR korting voor 100 mbit minder op 1 gbit.
Hier een willekeurige dag zoals mijn snelheid er uit ziet 1 Gb. Ben er van overtuigd dat het met congestie te maken heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKE0EVlmmr3_SbHwM9-rMyaudUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KSUUJ1V3FKd0MliEAPUF8qOf.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
In feite krijgt die monteur dus geen enkel mesh netwerk werkend bij Odido klanten. Dat verbaasde me.
Kan ik me iets bij voorstellen. Maar als de mesh apparatuur waar hij normaal mee werkt, die van Zyxel zelf, wel direct op de router aangesloten dient te worden. Snap ik dat hij de aanname doet dat andere mesh apparatuur ook op die manier aangesloten moet worden.

Immers, hij is getraind om apparatuur aan te sluiten van de provider, niet van een willekeurig ander merk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvk

rvk

Volgens hem moest de mesh apparatuur direct aan de router hangen. Resultaat was geen internet. Blijkbaar moet meshapparatuur op een Zyxel T56 toch anders aangesloten worden dan op een KPN Box, zo leerde ik hier via tweakers. Daar moet de mesh apparatuur aan een switch hangen en de switch moet verbonden zijn met de router.
Dat hangt er toch ook vanaf of je een van de Deco's als Main Deco ingesteld hebt? Als een van de Deco's een Main Deco is dan moet je die niet allemaal aan 1 switch hangen. Je moet dan vanaf de Main Deco doorlussen naar switch of direct naar de volgende Deco.

Zie de plaatjes op deze pagina: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Ja, het is wel even goed nadenken over hoe je zo'n mesh systeem aansluit.

Overigens kun je ook gewoon die hele Zyxel ertussenuit halen. Want nu heb je Zyxel Wifi (of heb je die uitgeschakeld) en Deco Wifi Mesh. Allemaal door elkaar. Loopt dat lekker?

Volgens mij werkt het mesh systeem van de Zyxel-T56 (EasyMesh) sowieso niet goed samen met mesh van andere fabrikanten. Dus de mesh op de Zyxel kun je dus sowieso al niet gebruiken met de Deco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Dat hangt er toch ook vanaf of je een van de Deco's als Main Deco ingesteld hebt? Als een van de Deco's een Main Deco is dan moet je die niet allemaal aan 1 switch hangen. Je moet dan vanaf de Main Deco doorlussen naar switch of direct naar de volgende Deco.

Zie de plaatjes op deze pagina: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Ja, het is wel even goed nadenken over hoe je zo'n mesh systeem aansluit.
Je haalt een voorbeeld aan als je de deco's in router mode hebt staan. In heb ze in accespoint mode staan.
Dan kun je ze prima allemaal op de switch aansluiten (ook de hoofd deco) en de de switch aan de router hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Je haalt een voorbeeld aan als je de deco's in router mode hebt staan. In heb ze in accespoint mode staan.
Dan kun je ze prima allemaal op de switch aansluiten (ook de hoofd deco) en de de switch aan de router hangen.
Ok. Dan zal het dus toch om die IEEE 1905.1 gaan.
Zoals hier aangegeven wordt https://community.odido.n...ostid=1749177#post1749177
en [TP-Link Deco M5] Ethernet Backhaul
Op de community zijn er inderdaad ook wat topics over te vinden.

Maar ik kan me voorstellen dat een monteur geen ervaring heeft met de Deco's. En andere mesh systemen (zeker die van Zyxel zelf) zullen wel werken, neem ik aan.

[ Voor 17% gewijzigd door rvk op 09-01-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

PS. Is dit overigens wel met de EasyMesh functie uitgeschakeld op de Zyxel zelf? Want uiteraard kan die niet met de Deco's samenwerken en misschien dat dat iets in de wat kan gooien als dat nog aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Ok. Dan zal het dus toch om die IEEE 1905.1 gaan.
Zoals hier aangegeven wordt https://community.odido.n...ostid=1749177#post1749177
en [TP-Link Deco M5] Ethernet Backhaul
Op de community zijn er inderdaad ook wat topics over te vinden.

Maar ik kan me voorstellen dat een monteur geen ervaring heeft met de Deco's. En andere mesh systemen (zeker die van Zyxel zelf) zullen wel werken, neem ik aan.
Het had inderdaad met die IEEE te maken begreep ik van andere tweakers die me een maandje terug op weg hebben geholpen. De monteur kende de deco's wel zei hij. Anyway, de boel werkt hier weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:02:
PS. Is dit overigens wel met de EasyMesh functie uitgeschakeld op de Zyxel zelf? Want uiteraard kan die niet met de Deco's samenwerken en misschien dat dat iets in de wat kan gooien als dat nog aan staat?
Easymesh staat inderdaad aan zie ik. Dat kan ik dus beter uitzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:32

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Bij sommige routers, waaronder de KPN box 12, kan mesh apparatuur direct op de router worden aangesloten omdat daar een bepaalde techniek in zit. Vraag me niet precies wat. De Guideon monteur was er van overtuigd dat de mesh apparatuur direct aan de router moest hangen. Wat met een Zyxel router blijkbaar leidt tot een netwerkloop wat leidt tot geen werkend internet.
De Zyxel WX5600 (mesh) kun je ook direct op de Zyxel router aansluiten, dat werkt net als bij KPN prima. Alleen als je apparatuur (AP) van bijvoorbeeld TPLink op de Zyxel router wilt aansluiten moet je er een switch tussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Easymesh staat inderdaad aan zie ik. Dat kan ik dus beter uitzetten?
Ja, de EasyMesh van Zyxel werkt volgens mij alleen goed samen met de mesh van dezelfde fabrikant. En aangezien EasyMesh ook IEEE 1905.1 gebruikt zou het best kunnen zijn dat, wanneer je de Deco er direct op aansluit, de Zyxel daarmee wil communiceren, wat dus niet lukt.

Je gebruikt momenteel de mesh van de Zyxel toch niet dus je kunt die gewoon uitschakelen.
Eigenlijk zou je ook Wifi van de Zyxel uit moeten schakelen en alleen de Wifi/mesh van de Deco's gebruiken. Anders heb je denk ik alleen maar Wifi die elkaar in de weg zitten.

Als je EasyMesh op de Zyxel uitschakelt heb ik nog geen idee of die de IEEE 1905.1 van de Deco's wel aankan. Maar het kan dus zeker geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:25:
[...]
Je gebruikt momenteel de mesh van de Zyxel toch niet dus je kunt die gewoon uitschakelen.
Eigenlijk zou je ook Wifi van de Zyxel uit moeten schakelen en alleen de Wifi/mesh van de Deco's gebruiken. Anders heb je denk ik alleen maar Wifi die elkaar in de weg zitten.

Als je EasyMesh op de Zyxel uitschakelt heb ik nog geen idee of die de IEEE 1905.1 van de Deco's wel aankan. Maar het kan dus zeker geen kwaad.
De wifi van de Zyxel had ik al uitgeschakeld, zodat dat niet 'stoort' met het wifi signaal van de deco's. Ik heb easymesh in de Zyxel uitgeschakeld en de boel werkt nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

Hulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:49:
[...]
De wifi van de Zyxel had ik al uitgeschakeld, zodat dat niet 'stoort' met het wifi signaal van de deco's. Ik heb easymesh in de Zyxel uitgeschakeld en de boel werkt nog.
Ik ben benieuwd of de Deco's nu wel direct op de Zyxel aangesloten kunnen worden. Hoef je niet direct uit te testen hoor... Maar ik was wel benieuwd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik ben benieuwd of de Deco's nu wel direct op de Zyxel aangesloten kunnen worden. Hoef je niet direct uit te testen hoor... Maar ik was wel benieuwd ;)
Ik zal dat eens testen. Ik zal de hoofddeco er een dezer dagen eens direct op aansluiten en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:56
Wat mij opvalt is dat ik sinds Odido af en toe "vertraging" heb bij het laden van Tweakers pagina's. Nu ik in het log van de Fritz kijk zie ik dat de glasverbinding netjes in stand blijft maar dat ik wel zo'n beetje elke 12 uur deze melding zie:
Internet connection renewed successfully. IP address: 62.250.x.x, DNS server: 37.143.84.228 and 62.58.48.20, gateway: 62.250.x.1
En dat komt op mij wel vreemd over....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 22:27
Gijs007 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:58:
[...]

Was er nog niet aan toegekomen om Odido te bellen, maar werd zojuist zelf door Odido gebeld, omdat ze zagen dat ik af had gezien van de Guidion monteur. Guidion had geen opmerking ingegeven in het systeem, dus was het voor Odido onduidelijk waarom dit was.

Heb toen bovenstaande uitgelegd, en gelijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het e.a. te kunnen vragen.

Werd vriendelijk en vlot te woord gestaan, paar vragen moest ie even checken, maar hij kwam vlot bij mij terug :)
De overstap datum is verzet naar begin januari en ik kan een nieuwe afspraak met Guidion gaan inplannen.

Heb ook gevraagd hoelang ik zonder internet zit, gezien ik op Open Dutch Fiber netwerk zit, en het e.a. moet worden om geprikt in de wijkkast.
Hij gaf aan dat dit een a twee uurtjes duurt, de monteur komt bij mij thuis langs, en gaat vervolgens naar de wijkkast om het daar om te prikken. Mocht ik daar twijfels bij hebben/langer duren, kan ik Odido zelf even bellen.

Kortom, proces verliep niet vlekkeloos, maar ze hebben het zelf weer rechtgetrokken en zitten er proactief bovenop.
Ben daarmee positief verrast, en heb er nu weer meer vertrouwen in. :)
Hopelijk doet de monteur ook zijn werk goed, en gaat het allemaal vlekkeloos vanaf hier. Zal voor de zekerheid wel vragen of de monteur mij wil bellen als ie klaar is in de wijkkast, dan kan ik gelijk testen of het internet weer werkt.
Vandaag overgezet op Odido, proces verliep ook nu weer niet helemaal zoals vooraf aangegeven. Maar heb gelukkig wel werkend internet en TV.

Was om 8:20 al afgesloten van mijn oude provider, monteur zou tussen 13:00 en 16:00 komen. Dus niet zoals eerder aangegeven door Odido (zie vorige bericht)...

Vervelender was dat ik de avond er voor een sms kreeg dat de monteur al om 12:00 op de stoep kon staan. Ik had echter tot kwart over 12 een afspraak elders, en kon die nu niet meer afzeggen.

Heb dus in de ochtend zelf het ONT aangesloten, en de verbinding werkte binnen een minuut. Had de dag ervoor al in OPNsense vlan 300 met DHCP aangezet. :*)

Monteur kwam aan, net toen ik thuis was en heeft het ONT nog even netjes opgehangen en geholpen met het instellen van de app op de Apple TV.
Gelukkig is er prima ondertiteling, maar teletekst zit niet in de app, begreep ik van hem? Mijn ouders willen dat nog wel eens gebruiken als ze op bezoek zijn...

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Gijs007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Gelukkig is er prima ondertiteling, maar teletekst zit niet in de app, begreep ik van hem? Mijn ouders willen dat nog wel eens gebruiken als ze op bezoek zijn...
https://nos.nl/teletekst

Anders de app zelf? https://apps.apple.com/nl/app/nos-teletekst/id289246732

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 09-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:55:
Wat mij opvalt is dat ik sinds Odido af en toe "vertraging" heb bij het laden van Tweakers pagina's. Nu ik in het log van de Fritz kijk zie ik dat de glasverbinding netjes in stand blijft maar dat ik wel zo'n beetje elke 12 uur deze melding zie:

[...]

En dat komt op mij wel vreemd over....
Nee hoor. Is redelijk normaal. Dit is gewoon de verlenging van je externe IP adres. Maar bij jou is het dus 1x in de 12 uur? Bij mij (Odido over Delta) is het elke 30 minuten (leasetijd 1 uur). Over welk netwerk gaat het bij jou?

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 09-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Nee hoor. Is redelijk normaal. Dit is gewoon de verlenging van je externe IP adres. Maar bij jou is het dus 1x in de 12 uur? Bij mij (Odido over Delta) is het elke 30 minuten (leasetijd 1 uur). Over welk netwerk gaat het bij jou?
Dank je, dan ga ik me over het verlengen geen zorgen maken. Netwerk hier is UBRivierenland (KPN managed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Gijs007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Vervelender was dat ik de avond er voor een sms kreeg dat de monteur al om 12:00 op de stoep kon staan. Ik had echter tot kwart over 12 een afspraak elders, en kon die nu niet meer afzeggen.
Ik had hetzelfde probleem: Guidion laat je een tijdvak 13:00-16:00 kiezen en bevestigt dit met in de mail een duidelijke "afspraak is afspraak" maar de monteur (die bij mij ook eerder op de stoep stond) krijgt specifieke tijden door die tussen 12:00-16:00 liggen. Dat is normaal meneer.....

De Guidion systemen praten onderling niet zo goed met elkaar lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
Barre73 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:23:
[...]

En dit speelde 8 jaar geleden ook al toen het nog Vodafone Thuis was. Dat werd T-Mobile Thuis en nu Odido, maar dit is niet anders geworden. Zij houden poort 5060 vast in hun netwerk voor hun eigen VOIP dienst (die jij kan afnemen). Wil je een andere VOIP provider gebruiken, dan kon dat toen al niet met poort 5060. Ik zat gelukkig bij CheapConnect die er nog een stuk of 10 als alternatief had.
Zojuist gecontroleerd. Telefonie via CC op poort 5060.
Internet -> Zyxel -> pfSense -> eigen netwerk.

Zowel inkomende als uitgaande telefonie werkt as usual. Ik begrijp niet waarom velen er een blokkade ervaren. Al jaren aangesloten via Tmobiel/Odido. Nooit geen poort issues ondervonden. Komt dit door de dubbele router?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 22:27
DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik had hetzelfde probleem: Guidion laat je een tijdvak 13:00-16:00 kiezen en bevestigt dit met in de mail een duidelijke "afspraak is afspraak" maar de monteur (die bij mij ook eerder op de stoep stond) krijgt specifieke tijden door die tussen 12:00-16:00 liggen. Dat is normaal meneer.....

De Guidion systemen praten onderling niet zo goed met elkaar lijkt het.
Had vanochtend ook gebeld met Guidion, ze zouden het doorgeven aan de monteur, en hij zou dan sowieso wachten tot 13:00...

Monteur wist natuurlijk van niks, ik zei nog, je hebt mazzel dat ik al thuis ben. Nee meneer, u hebt mazzel, want we hebben een uur in en uitloop. :|
Heb hem daarna het sms bericht laten zien, hij zou de feedback doorgeven. Maar heb het vermoeden dat ze er niks mee gaan doen.
Thanks, daar kunnen mijn ouders wel mee uit de voeten.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Gijs007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Had vanochtend ook gebeld met Guidion, ze zouden het doorgeven aan de monteur, en hij zou dan sowieso wachten tot 13:00...

Monteur wist natuurlijk van niks, ik zei nog, je hebt mazzel dat ik al thuis ben. Nee meneer, u hebt mazzel, want we hebben een uur in en uitloop. :|
Heb hem daarna het sms bericht laten zien, hij zou de feedback doorgeven. Maar heb het vermoeden dat ze er niks mee gaan doen.
"Ja meneer, gelukkig hebt u t op schrift" was zijn reactie. "Ik had al een foto van de voordeur gemaakt.....".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 21:26
Heb al jaren KPN glasvezel. Vandaag de overstap datum. Vanochtend geen internet en monteur komt straks. Denk net ik ga maar alvast mijn Fritzbox omzetten naar de juiste instellingen voor Odido en de mediabox aansluiten. Blijkt alles het al te doen. ONT hoeft blijkbaar niet vervangen te worden. Straks komt de monteur, dus ik laat het maar aan hem.

Wat me helemaal opviel was dat er geen verschil is tussen de app van Odido op de Shield en de tv box van Odido. Had ik dit geweten had ik me de moeite kunnen besparen. Tegelijkertijd ken ik mijn vrouw en die heeft soms nog echt behoefte aan een dedicated tv device.

Edit: monteur komt net langs. Gaat weg als de meest blije monteur ooit :+ alleen foto gemaakt en klaar was tie :P ONT ook niet vervangen, prima...

[ Voor 10% gewijzigd door B-Bandit op 09-01-2025 15:13 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:08
Economics schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:30:
[...]
als er een monteur komt en hij heeft alleen een genesis op de auto, Zorg dat hij dan een XGS2110-B ophangt, of Nokia. Daar is het probleem bij verholpen. Mocht hij geen oplossing kunnen bieden kom even bij mij in dm
Wat is dan het verschil tussen de XGS2110 en de XGS2110-B, waardoor het alleen in die laatste opgelost is? Gaat het om een hardwarerevisie?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

yalerta schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:46:
Zojuist gecontroleerd. Telefonie via CC op poort 5060.
Internet -> Zyxel -> pfSense -> eigen netwerk.

Zowel inkomende als uitgaande telefonie werkt as usual. Ik begrijp niet waarom velen er een blokkade ervaren. Al jaren aangesloten via Tmobiel/Odido. Nooit geen poort issues ondervonden.

Komt dit door de dubbele router?
Interessant! :)

Maar waarom eigenlijk NAT achter NAT en dan ook nog eens een pfSense bakkie :o :?

Best wel zonde IMHO ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
nero355 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Interessant! :)

Maar waarom eigenlijk NAT achter NAT en dan ook nog eens een pfSense bakkie :o :?

Best wel zonde IMHO ;)
Ook de opmerkingen over dat je met NAT/NAT nat gaat bevreemden mij altijd.
Mijn netwerkbeheerder (op ander adres wonende zoon) heeft dit zo ingesteld?
Iets met ....? Hij heeft het ooit uitgelegd maar ging mijn netwerk kennis te boven.

Ik vond het wel makkelijk in de beginperiode van mijn aansluiting om de Tmobiel Community te bezoeken en direct kon inloggen op de Zyxel T50 en instellingen kon uitpluizen.

De Zyxel is middels DMZ doorgelust naar pfSense dus zie ik de noodzaak ook niet direct. Misschien dat daarom poort 5060 doorkomt.
De Zyxel T50 wordt met 12V gevoed uit mijn server, de voeding daarvan werkt fractie efficiënter omdat de verliezen van een eigen aparte voeding wegvallen. Jazeker, we hebben het idd over peanuts. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

yalerta schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:13:
Ook de opmerkingen over dat je met NAT/NAT nat gaat bevreemden mij altijd.
Mijn netwerkbeheerder (op ander adres wonende zoon) heeft dit zo ingesteld?
Iets met ....? Hij heeft het ooit uitgelegd maar ging mijn netwerk kennis te boven.
Dat het werkt betekent niet dat het de juiste oplossing is hé :)

Sterker nog :
Vaak gebruiken mensen iets op een onjuiste manier om vervolgens bij een verandering waar ze geen controle over hebben te gaan klagen en de opmerking "Ja, maar het heeft altijd zo gewerkt!" erbij te gooien, terwijl het eigenlijk nooit zo had mogen werken :+
De Zyxel is middels DMZ doorgelust naar pfSense dus zie ik de noodzaak ook niet direct.
Misschien dat daarom poort 5060 doorkomt.
Dat is ondertussen zo'n vaag verhaal geworden dat ik me er niet meer aan ga branden, maar over het algemeen wordt voor VoIP en al die games die P2P gebruiken een NAT achter NAT setup als minder handig gezien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Dat het werkt betekent niet dat het de juiste oplossing is hé :)

Sterker nog :
Vaak gebruiken mensen iets op een onjuiste manier om vervolgens bij een verandering waar ze geen controle over hebben te gaan klagen en de opmerking "Ja, maar het heeft altijd zo gewerkt!" erbij te gooien, terwijl het eigenlijk nooit zo had mogen werken :+

[...]

Dat is ondertussen zo'n vaag verhaal geworden dat ik me er niet meer aan ga branden, maar over het algemeen wordt voor VoIP en al die games die P2P gebruiken een NAT achter NAT setup als minder handig gezien ;)
Het maakt NAT punching moeilijker maar er blijven bruikbare technieken over (ook gebruikersvriendelijke implementaties zoals Tailscale). Probleem is dat client dat moet kunnen. P2P bijvoorbeeld (non-games) kun je vergeten en ook allerlei oudere systemen zoals oude Playstation gaat niet werken. Ik zou het absoluut niet willen. En het hoeft ook niet met een Fritzbox. OPNsense heeft gewoon PPPoA en PPPoE ondersteuning. Dus je kunt DSL of glas gewoon native gebruiken. Doe ik zelf momenteel ook (ik heb een FB 7590 met KPN DSL als failover).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:21:
Het maakt NAT punching moeilijker maar er blijven bruikbare technieken over (ook gebruikersvriendelijke implementaties zoals Tailscale). Probleem is dat client dat moet kunnen. P2P bijvoorbeeld (non-games) kun je vergeten en ook allerlei oudere systemen zoals oude Playstation gaat niet werken. Ik zou het absoluut niet willen.
Ik ook niet :)
En het hoeft ook niet met een Fritzbox. OPNsense heeft gewoon PPPoA en PPPoE ondersteuning.
Dus je kunt DSL of glas gewoon native gebruiken. Doe ik zelf momenteel ook (ik heb een FB 7590 met KPN DSL als failover).
Is alleen niet van toepassing bij @yalerta want die heeft dus de Zyxel van Odido met pfSense erachter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:16

McLambo

MTB Junky

Zojuist meest recente factuur van Odido binnen... met kleine prijsverhoging, 41 euro nogwat voor 400mbit.

Meer mensen dit gezien? Ik kan me niet herinneren hier een notificatie voor gezien te hebben vanuit Odido.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:37
McLambo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:54:
Zojuist meest recente factuur van Odido binnen... met kleine prijsverhoging, 41 euro nogwat voor 400mbit.

Meer mensen dit gezien? Ik kan me niet herinneren hier een notificatie voor gezien te hebben vanuit Odido.
Notificatie stond op de factuur van december, die je natuurrijk gelezen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 23:10

PoweRoy

funky!

Zo gisteren overgestapt van kpn naar odido (glasvezel). Overdag alles prima maar rond 6u savonds kon nauwelijks nog websites openen en speedtest deed 't überhaupt niet.

Na even zoeken kom ik op het beruchte forum topic' traag internet avonds'. Ik heb ook een genexis ONT... Helpdesk gelijk gebeld en gaan kijken wat ze kunnen doen (bv nokia). Helpdesk had wel lange wachttijden...

Zit te denken om in de 2 weken bedenktermjjn maar weer terug naar KPN te gaan. Daar had ik gene problemen.

Iemand een idee hoe snel een ONT vervangen kan worden? (kan ik gewoon zelf) En is de Nokia wel de oplossing?

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
PoweRoy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:
Zo gisteren overgestapt van kpn naar odido (glasvezel). Overdag alles prima maar rond 6u savonds kon nauwelijks nog websites openen en speedtest deed 't überhaupt niet.

Na even zoeken kom ik op het beruchte forum topic' traag internet avonds'. Ik heb ook een genexis ONT... Helpdesk gelijk gebeld en gaan kijken wat ze kunnen doen (bv nokia). Helpdesk had wel lange wachttijden...

Zit te denken om in de 2 weken bedenktermjjn maar weer terug naar KPN te gaan. Daar had ik gene problemen.

Iemand een idee hoe snel een ONT vervangen kan worden? (kan ik gewoon zelf) En is de Nokia wel de oplossing?
Ik las zojuist een topic op het Odido Community forum van iemand die dus precies dezelfde problemen heeft, en dus ook naar een Nokia ONT is gegaan, en dit heeft het niet verholpen,

En tot nog toe gaat niks snel bij Odido, ik zou als ik jou was hard weg rennen nou het nog kan, ik heb enorm spijt dat ik ben overgestapt, heb nu 3 weken 1gb glasvezel, alleen de snelheid blijft hangen op 100Mbps, ik heb vanmiddag na meerdere keren contact te hebben gehad eindelijk een afspraak met Guidion kunnen maken, maar de vorige die het kwam instaleren kon het ook niet oplossen, dus ik weet niet of ik hier wat aan ga hebben. Ik heb wel gelijk een Nokia ONT gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:37
Hier is gister Odido (1 gbit) aangesloten, nu was er wel een monteur beschikbaar. Binnen 10 minuten klaar en alles werkt naar behoren. Snelheid (Wifi) 1096 Mbps download en 979 Mbps upload. Dikke prima qua snelheid. Maar dan wel gemeten vrijwel direct bij de T56.

Ik denk wel dat ik onze Orbi RBR50 (en 2 satellieten op 1e en 2e verdieping) moet gaan vervangen. Die haalde altijd al beduidend minder maar nu pas heb ik in de gaten dat het me de helft aan snelheid scheelt, meetlocatie hetzelfde.

Zou jullie advies zijn om de wifi plus (2x) bij Odido af te nemen? Of toch iets anders?

Huidige opstelling is de Orbi router als AP ingesteld en die is bedraad aangesloten op de T56 (beneden woonkamer). Satelliet 1 staat op de eerste verdieping (andere kant van de kamer) en satelliet 2 op zolder. Allebei draadloos. Gemiddelde snelheid op de 1e en 2e is zo'n 200mbs. De satellieten bedraad aansluiten is momenteel nog geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
e6r6i6c schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:26:
[...]
Ik las zojuist een topic op het Odido Community forum van iemand die dus precies dezelfde problemen heeft, en dus ook naar een Nokia ONT is gegaan, en dit heeft het niet verholpen,

En tot nog toe gaat niks snel bij Odido, ik zou als ik jou was hard weg rennen nou het nog kan, ik heb enorm spijt dat ik ben overgestapt, heb nu 3 weken 1gb glasvezel, alleen de snelheid blijft hangen op 100Mbps, ik heb vanmiddag na meerdere keren contact te hebben gehad eindelijk een afspraak met Guidion kunnen maken, maar de vorige die het kwam instaleren kon het ook niet oplossen, dus ik weet niet of ik hier wat aan ga hebben. Ik heb wel gelijk een Nokia ONT gekregen.
Dus de netwerksnelheid tussen je nieuwe Nokia ONT en de Zyxel is nog steeds maar 100 Mbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad_Patat
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-02 21:43
PoweRoy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:

De nokia is gewoon te bestellen via bol.com. Heb ik ook gedaan vóór de overstap naar odidi. De monteur van odido gaf me een compliment en had deze binnen 2 minuten aan de praat. De bekende odido doos ligt zoals bij vele van ons... op zolder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 23:10

PoweRoy

funky!

Ad_Patat schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:35:
[...]

De nokia is gewoon te bestellen via bol.com. Heb ik ook gedaan vóór de overstap naar odidi. De monteur van odido gaf me een compliment en had deze binnen 2 minuten aan de praat. De bekende odido doos ligt zoals bij vele van ons... op zolder!
Ik zie hem staan voor 60 euro. Beetje veel geld voor een provider probleem... (en misschien het probleem niet oplost).
Inmiddels KPN gebeld, ze kunnen over 10 dagen KPN leveren. Misschien dat Odido nog iets in de tussentijd fixt maar we wachten het af.

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:00
Dennisweb schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:17:
Mijn ouders hebben sinds vorige week Odido glas en TV. Maar meteen al sinds het aansluiten steeds last van zwarte flikkeringen door het beeld. Het is sporadisch en niet meer dan een seconde. Vaak aan het begin van een programma of reclameblok. We hebben de laatste software, HDMI-kabel van Odido. TV is wel vrij oud, maar lijkt me iets met de MediaBox.
Even teugkoppelen: de zwarte flikkering is er nog heel sporadisch. Er ging me iets dagen toen ik heel kort “Optie niet beschikbaar, check je de internetverbinding?” zag. Het blijkt de internetkabel te zijn die al jaren in de kruipruimte ligt en dan in de woonkamer komt naar de Odido Box toe. Het is ook de reden waarom TV bij KPN ook soms vastliep.

Andere kabel en nu gebeurt het nog heeeel sporadisch. Dat ga ik nog wel een keer onderzoeken als ik daar tijd voor heb. Dat wordt toch even in de router logs kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 07:38
(Update) Na een reset doet mijn glasvezel het. Monteur kan afgezegd worden.
Snelheid is volle bak 1GB/s (draadloos). Tot zover zeer tevreden. Hopelijk blijft deze mooi stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLjA8NkzdpT30KRAbaexrnWAJYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WCS0bhZW46jibk1R9ee7aBa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37
Afgelopen dinsdag was het dan zo ver: de overstap van KPN naar Odido.
De monteur belde aan het eind van het tijdvak om te melden dat hij uitliep met zijn werkzaamheden en een uur later zou arriveren.
Bij aankomst was de boel snel up & running.

Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende;

Voorheen had ik 2 KPN Super Wifi-punten rechtstreeks op de router aangesloten. Doordat deze nu rechtsreeks op de Odido router zijn aangesloten is mijn KPN SSID weer in de lucht.
Ik heb bij de aanvraag ook 2 Odido Wifi-adapters besteld. Deze zijn echter nog niet aangesloten, omdat die van KPN perfect werken. Momenteel draaien alle apparaten nog op de KPN SSID met de snelheid die ik gewend ben.

Ik overweeg daarom om de Odido Wifi-adapters te retourneren, wat is jullie advies hierin?

Ik had alleen wel een kleine discussie met de Guidion-monteur:

Bij zijn aankomst vroeg ik of er een UTP-kabel door een loze leiding naar boven kon worden getrokken naar de tweede werkplek. Dit bleek niet mogelijk, omdat ik dit tijdens de aanvraag bij Odido had moeten aangeven, zodat zij het aan Guidion konden doorgeven.( 8)7)

Ik had daar mijn twijfels over en liet hem de Odido-pagina zien waar staat dat alles via Guidion loopt en ik ook bij hem kon afrekenen. De monteur gaf echter aan dat die pagina niet klopte. |:(

Later heb ik contact gezocht met Odido, en zij bevestigden dat de monteur het gewoon had moeten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 11:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

De WX5600 access point (gehuurd) werkt via kabel niet (krijg maar 1mb/s internet). Mijn PC zit op de zelfde switch en krijgt via kabel gewoon 950/940. De PC en Access point zitten op een dubbel UTP wandcontactdoos op de muur.

Als ik het Acces Point loskoppel, en deze via wifi een mesh netwerk creëert krijg ik op het acces point zo'n 350/350 snelheid (op mijn S23 ultra). Rechtstreeks op de router (met mijn S23 ultra) krijg ik 900/940 snelheden.

Weet iemand waarom mijn WX5600 op kabel zo'n enorm langzame snelheid geeft?

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2025 20:13 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
spartacusNLD schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:31:
De WX5600 access point (gehuurd) werkt via kabel niet (krijg maar 1mb/s internet). Mijn PC zit op de zelfde switch en krijgt via kabel gewoon 950/940. De PC en Access point zitten op een dubbel UTP wandcontactdoos op de muur.

Als ik het Acces Point loskoppel, en deze via wifi een mesh netwerk creëert krijg ik op het acces point zo'n 200/400 snelheid (op mijn S23 ultra). Rechtstreeks op de router (met mijn S23 ultra) krijg ik 900/940 snelheden.

Weet iemand waarom mijn WX5600 op kabel zo'n enorm langzame snelheid geeft?
Op basis van de door jou gegeven informatie zou ik denken aan een defecte port op het AP. Je haalt mogelijk 'maar' 100Mbps of zelfs 10Mbps doordat een of twee van de aderparen niet goed aansluiten in de connector van het AP. Je zou eens met je camera in kunnen zoomen en kijken of je alle 8 de pinnetjes ziet en of er 1-2 verbogen zijn. Als dit het geval is (en je bent handig) kan je voorzichtig met een pincet deze terugbuigen/duwen.

Edit: Mocht je een managed switch hebben, de meeste laten zien op welke speed een port werkt, soms zit er een ingebouwde kabeltest functie in.

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 12-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:40:
Op basis van de door jou gegeven informatie zou ik denken aan een defecte port op het AP. Je haalt mogelijk 'maar' 100Mbps of zelfs 10Mbps doordat een of twee van de aderparen niet goed aansluiten in de connector van het AP.
Mits 'de rest' al even ter uitsluiting gewisseld is natuurlijk, dus kabel van de PC (t/m de switch) in het AP en omgekeerd, @spartacusNLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Mits 'de rest' al even ter uitsluiting gewisseld is natuurlijk, dus kabel van de PC (t/m de switch) in het AP en omgekeerd, @spartacusNLD
Klopt, kabel van PC in AP en zelfde euvel? Grote kans dat het idd de port is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Lord_Dain schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Klopt, kabel van PC in AP en zelfde euvel? Grote kans dat het idd de port is...
Nope.. kabel omgewisseld. PC heeft op beide poorten 950/940 snelheden op speedtest.net naar een Odido server. Dit is het eerste wat ik eerder vanmiddag getest heb. Had ik natuurlijk even moeten vermelden.

Zou het de bijgeleverde kabel van Odido zijn? Die dunne witte utp kabel tussen de wandcontactdoos en de access point.. moet bijna wel. Morgen maar eens een andere testen. Als iemand nog andere opties heeft. Ik hoor het graag.

De kabel net bekeken.. en de stekkers lijken intact.

[ Voor 46% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2025 20:12 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

PoweRoy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:59:
Ik zie hem staan voor 60 euro. Beetje veel geld voor een provider probleem... (en misschien het probleem niet oplost).
Als jij een Nokia 010 voor dat geld kan bestellen dan heb je te maken met een koopje IMHO :)

Meestal zitten ze namelijk tussen de € 100 en € 150 of zo !!

Of het is de zoveelste oplichter op Bol.com natuurlijk... Dat kan ook :+
Lord_Dain schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:40:
Mocht je een managed switch hebben, de meeste laten zien op welke speed een port werkt, soms zit er een ingebouwde kabeltest functie in.
Elke Switch laat de snelheid zien via de LEDjes naast de LAN poorten dus dat is niet zo heel moeilijk ;)

Verder heb je soms nog moederborden die in het BIOS/UEFI een functie hebben om de LAN kabel te testen of via de software van de LAN NIC :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:32

DON PAPA

Tweaker-fan

nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Als jij een Nokia 010 voor dat geld kan bestellen dan heb je te maken met een koopje IMHO :)
Niet duur inderdaad:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 12-01-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
spartacusNLD schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Nope.. kabel omgewisseld. PC heeft op beide poorten 950/940 snelheden op speedtest.net naar een Odido server. Dit is het eerste wat ik eerder vanmiddag getest heb. Had ik natuurlijk even moeten vermelden.
Dat bevestig mijn vermoeden dat het aan de AP (port?) ligt.

Probeer de port in het AP te controleren, ik vermoed hier 1 of meer verbogen of kapotte pinnetjes (er zitten in een UTP female connector als het goed 8 pinnetjes.) maak anders eens een close up foto van de port?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
gerritjan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Dus de netwerksnelheid tussen je nieuwe Nokia ONT en de Zyxel is nog steeds maar 100 Mbps?
Dat klopt, er komt Dinsdag een Guidion monteur met als werk opdracht het klantdomein uitsluiten, dus met andere woorden ze komen kijken of het dan toch niet aan iets hier binnen het veroorzaakt, enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze de ONT komen omwisselen, want de rest is allemaal al nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Lord_Dain schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Dat bevestig mijn vermoeden dat het aan de AP (port?) ligt.

Probeer de port in het AP te controleren, ik vermoed hier 1 of meer verbogen of kapotte pinnetjes (er zitten in een UTP female connector als het goed 8 pinnetjes.) maak anders eens een close up foto van de port?
Ah zo, nee. Die zijn alle 8 kaarsrecht. Beide poorten op de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
e6r6i6c schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Dat klopt, er komt Dinsdag een Guidion monteur met als werk opdracht het klantdomein uitsluiten, dus met andere woorden ze komen kijken of het dan toch niet aan iets hier binnen het veroorzaakt, enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze de ONT komen omwisselen, want de rest is allemaal al nagekeken.
Dit klinkt meer als duplex of een qos op de olt dan een niet werkende ont., als je echt niet hoger komt dan 100mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
DON PAPA schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:27:
[...]

Ja en dat heb ik net anders om.
Ik heb een week Odido TV gehad en werd gek van al die reclame blokken.
NLZiet werkt hier prima en is ook nog eens een stuk goedkoper...

;)
Wij hebben nu ook al even NLZiet, werkt prima het enige vervelende eraan vind ik dat je elke keer al je TV aanzet je eerst de NLZiet app moet opstarten van je TV. Wat ik vroeger wel prettig vond van Ziggo/KPN is als je TV aanzet je direct beeld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:51
Vaak zit er een optie in dat de tv de laatste app opstart. Anders een android boxje die je niet uitzet?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Frid0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Wij hebben nu ook al even NLZiet, werkt prima het enige vervelende eraan vind ik dat je elke keer al je TV aanzet je eerst de NLZiet app moet opstarten van je TV. Wat ik vroeger wel prettig vond van Ziggo/KPN is als je TV aanzet je direct beeld heb.
pssst, als je een ziggo kabel in je huis hebt, staat het signaal voor de zenders die niet achter de decoder zitten er nog gewoon op - wel even het juiste netwerk id zoeken..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:53
pjottum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:58:
[...]

pssst, als je een ziggo kabel in je huis hebt, staat het signaal voor de zenders die niet achter de decoder zitten er nog gewoon op - wel even het juiste netwerk id zoeken..
Het lijkt me dat je dan de voordelen van NLZiet weer kwijt bent?
(Uitgesteld en zonder reclame kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Frid0 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Wat voor tv heb je?
Koop een Apple TV, die start apps snel op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jef61 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Het lijkt me dat je dan de voordelen van NLZiet weer kwijt bent?
(Uitgesteld en zonder reclame kijken)
Klopt, maar als dat signaal er is geeft het meteen beeld, dan kan je daarna NLziet opstarten. ;)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:53
pjottum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Klopt, maar als dat signaal er is geeft het meteen beeld, dan kan je daarna NLziet opstarten. ;)
Ah haha, op die manier :)
Ik heb NLZiet op een Shield draaien, geeft ook meteen beeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Jef61 op 13-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
ikweethetbeter schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Wat voor tv heb je?
Koop een Apple TV, die start apps snel op!
LGOLED65G226LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Tsja. LG webOS :o Nee, die heeft geen autostart optie voor Apps.

Je kunt wel het ruis-scherm bij opstart vervangen door een screensaver (door ten minste 1 DTV kanaal aan te maken). Maar je zult altijd de juiste App weer moeten starten (hoewel je dat wel weer kunt doen door een icoontje wat je vooraan zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

rvk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:27:
Tsja. LG webOS :o Nee, die heeft geen autostart optie voor Apps.
Op mijn 2018 model hoeft dat ook niet, want wat je als laatste hebt gebruikt blijft gewoon staan...
Je kunt wel het ruis-scherm bij opstart vervangen door een screensaver (door ten minste 1 DTV kanaal aan te maken).
Ook geen "ruis-scherm" gelukkig! :)

Blijkbaar zijn al die nieuwere modellen een beetje maf geworden zo te zien ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Merk en type 1 woord?!?!

Het is dus LG WebOS (LGWEBOS in jouw woordenboek), jij weet zelf het beste welke versie. NL Ziet biedt een mindere ervaring op oude WebOS versies:
NLZiet verouderd apparaat

Koop gewoon een Apple TV 4K 2022, da's een capabele mediaspeler.
Pagina: 1 ... 98 ... 117 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen