Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korlean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-02 00:21
Hoi, ik heb 3 Deco M5 nodes , toevallig heb ik sinds kort ethernet op de 3 locaties waar deze nodes zich bevinden, ik was aan het bekijken om ethernet backhaul te gebruiken maar vind de informatie van TP Link uit zeer beperkt. + het feit dat je nergens kan zien of hij de ethernet backhaul correct gebruikt maak het een beetje lastig. Als ik op de faq van TP Link kijk zie ik dat je een daisy chain of een star network kan gebruiken :

Afbeeldingslocatie: https://static-community.tp-link.com/other/21/3/2019/26c5ec958b7641ceb79b3dd4e60ed906.png

echter als ik deze setup zou gebruiken moet ik 1 deco node op een niet optimale plaats monteren (waardoor mijn wifidekking drastisch minder zou worden)

ik vroeg me af of eens setup als dit dan ook zou werken :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mI4rK99.png

Beste antwoord (via Korlean op 05-08-2019 21:00)

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 13:58

Alaksandus

Vae puto deus fio

Als de Deco 1 aangesloten is op een router die vervolgens met een kabel is verbonden via een andere router, dan gaat het niet werken.

Is de Deco 1 echter aangesloten op een switch die vervolgens met de router is aangesloten zal het werken.

De vraag is dus, heb je twee routers in je netwerk of is het een switch bij Deco 1?

[ Voor 15% gewijzigd door Alaksandus op 05-08-2019 16:02 ]

Als een god in Nijmegen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 13:58

Alaksandus

Vae puto deus fio

Als de Deco 1 aangesloten is op een router die vervolgens met een kabel is verbonden via een andere router, dan gaat het niet werken.

Is de Deco 1 echter aangesloten op een switch die vervolgens met de router is aangesloten zal het werken.

De vraag is dus, heb je twee routers in je netwerk of is het een switch bij Deco 1?

[ Voor 15% gewijzigd door Alaksandus op 05-08-2019 16:02 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korlean
Hey Alaksandus, sorry mijn schema is inderdaad niet duidelijk/goed gemaakt eigenlijk

het wolkje is mijn internet router en die gaat naar een gewone switch, die switch gaat naar die andere switch waar een deco aanthangt , ik zet de Deco's in AP mode en er is dus maar 1 router aanwezig (het wolkje)

**edit : ik heb het schema aangepast met de benamingen

[ Voor 9% gewijzigd door Korlean op 05-08-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan gaat het werken - en stukken beter dan met wireless backhaul.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korlean
Super, thanks Alaksandus & Dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korlean
Ik zag trouwens gisterenavond dat een nieuwe update zich voorstelde en dat die als change had dat je kon zien hoe de nodes met elkaar babbelen.

Ik had nog iets vreemd toen ik mijn tweede node met Ethernet verbond (dan viel alles weg, nodes werden rood) maar dat moet ik gewoon nog even verder uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-05 08:46
Korlean schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:56:
Ik zag trouwens gisterenavond dat een nieuwe update zich voorstelde en dat die als change had dat je kon zien hoe de nodes met elkaar babbelen.

Ik had nog iets vreemd toen ik mijn tweede node met Ethernet verbond (dan viel alles weg, nodes werden rood) maar dat moet ik gewoon nog even verder uitpluizen.
Is het je nog gelukt dit werkend te krijgen?

Ik heb sinds zaterdag ook de Deco M5 en wil een unit op elke verdieping plaatsen. Ik heb op elke verdieping een ethernet aansluiting en wilde deze als backhaul gebruiken. Elke ethernetkabel is rechtstreeks op mijn Ziggo router aangesloten.

Ik heb de Deco's eerst draadloos geïnstalleerd en vervolgens ingesteld als access point. Als ik de 2e Deco vervolgens aansluit op een ethernetkabel valt alles uit en gaan de ledjes rood branden. Het enige wat ik dan kan doen is alles resetten en de hele installatie opnieuw doorlopen.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
Apolopo schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:50:
[...]

Ik heb sinds zaterdag ook de Deco M5 en wil een unit op elke verdieping plaatsen. Ik heb op elke verdieping een ethernet aansluiting en wilde deze als backhaul gebruiken. Elke ethernetkabel is rechtstreeks op mijn Ziggo router aangesloten.

Ik heb de Deco's eerst draadloos geïnstalleerd en vervolgens ingesteld als access point. Als ik de 2e Deco vervolgens aansluit op een ethernetkabel valt alles uit en gaan de ledjes rood branden. Het enige wat ik dan kan doen is alles resetten en de hele installatie opnieuw doorlopen.
Volgens mij werkt het dus niet als je ze direct op de ziggo router plaatst. Je moet er een switch tussen zetten. Ik ben met een P7 ook aan het uitvogelen hoe het nu precies werkt en of dit schema nu werkt voor ethernetbackhaul:

.......................router
..........................I
.......................switch
...................../...........\
...............deco 1.....deco 2

[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 18-09-2019 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 15:36
[...]

Dat moeten kunnen werken volgens mij. Heb je ze wel in access-point-modus staan? In deze configuratie gebruik je je deco-systeem immers niet als router.

Ik heb bij mij thuis ongeveer die situatie.
Geen Ziggo, maar KPN Experiabox, en vanwege te weinig poortjes op de experiabox heb ik er nog een switch aan zitten, maar aan die switch hangen alle drie de Deco M5's gekoppeld. Werkt prima.
bvbal79 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:06:
[...]

Volgens mij werkt het dus niet als je ze direct op de ziggo router plaatst. Je moet er een switch tussen zetten.
Dat zou niets uit moeten maken: de poortjes op de ziggo router zijn al een ingebouwde switch. Of je daar nou nog een switch achter zet maakt niet uit.
Ik ben met een P7 ook aan het uitvogelen hoe het nu precies werkt en of dit schema nu werkt voor ethernetbackhaul:

Ja, dat werkt bij mij prima. Wel belangrijk dat je je deco-systeem op access-point-modus zet en niet zelf ook nog router laat spelen!

[ Voor 35% gewijzigd door Vloris op 18-09-2019 11:13 . Reden: niet bridged, maar access-point modus gebruiken ]

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-05 08:46
Vloris schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:10:
[...]

Dat moeten kunnen werken volgens mij. Heb je ze wel in access-point-modus staan? In deze configuratie gebruik je je deco-systeem immers niet als router.

Ik heb bij mij thuis ongeveer die situatie.
Geen Ziggo, maar KPN Experiabox, en vanwege te weinig poortjes op de experiabox heb ik er nog een switch aan zitten, maar aan die switch hangen alle drie de Deco M5's gekoppeld. Werkt prima.
Ik had ze eerst draadloos in acces point mode gezet en toen de ethernet kabels aangesloten. Elke keer als ik dat doe loopt alles vast en gaan de led's rood branden.

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Vloris schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:10:
Dat zou niets uit moeten maken: de poortjes op de ziggo router zijn al een ingebouwde switch. Of je daar nou nog een switch achter zet maakt niet uit.
Experiabox != Connectbox, daar ben je het mee eens neem ik aan? En die namen worden ook nog eens gebruikt voor verschillende modellen.

Volgens TP-link zelf kan het wel degelijk uitmaken welke switch je gebruikt:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Of IEEE 1905.1 hier de oorzaak is weet ik niet. Wat het lastig maakt bij veel consumentenapparatuur is dat de instellingen bewust simpel zijn gehouden en ook de achtergrondinformatie over de gebruikte standaarden zelden beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 11:58
Zelfde soort vraag als topicstarter: kan in huis de M5 units overal ook via ethernet aansluiten.

Schema zou zijn: Telenet modem met ingebouwde router --> switch en op elke poort van die switch drie kabels waarop ik telkens één van de M5 units zal hangen.

Heb het nog niet gekocht, maar heb gisteren elke LAN-aansluiting eens gecheckt door er rechtstreeks laptop aan te hangen en een speedtest te doen. Twee van de drie LAN-sockets waar ik een M5 unit zou aanhangen zitten rond de 130 Mbit/s (internetabo = 150 Mbit/s.)
Maar de derde unit zou gebruik maken van een LAN-socket waarop ik slechts 83Mbit/s heb kunnen meten. Geen idee hoe dit komt, misschien ergens beschadiging van kabel, of kabel langer in vergelijking met de andere sockets?

Heeft het in zo'n geval zin om die derde unit ook op die LAN-socket aan te sluiten, of gaat dan het theoretisch maximum snelheid van WIFI op die derde unit beperkt zijn tot die 83Mb/s?

En kan ik vb in dat geval, nog steeds die twee units bedraad aansluiten voor ethernet backhaul te creëren, en dan die derde louter op WIFI? Of heeft dat ook weer geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
[...]

Dit dus! Hier heb ik (opeens) ook last van.

Vorig jaar triple set Deco M5's gekocht. Fantastisch product, aangezien de TP Link Router het veel slechter deed dan maar 1 Deco M5.

oude situatie
2 Deco's bedraad aangesloten op mijn Ziggo modem/router, en de Deco's als Access Point ingesteld. Een op de werkkamer en een in de woonkamer. Ging als een trein.

Nieuwe situatie
Toen de Ziggo Next Mediabox kwam, heb ik die meteen besteld. Volgens mij kwam daar ook een nieuw modem bij (andere was nog maar 6 maanden oud).
De Next box moest of bekabeld op de Ziggo router of via WiFi. Omdat ik de Deco's gebruikte, wou ik hem bekabeld aansluiten op de Deco in de woonkamer.
Resultaat: Na een paar minuten klapte mijn internet er uit, en de TV dus ook.
Deco M5 uit de woonkamer gedeactiveerd, en de UTP Kabel met een switch op de Ziggo Next en TV aangesloten.

Her-nieuwde situatie
Recentelijk een extra Sonos 1 gekocht voor in de keuken, en ik merk dat ik dat en toe wat bereik te kort kom vanaf de enkele Deco M5 in de werkkamer. Ik wou de andere weer zoals vorig jaar aansluiten in de woonkamer.
Deco nu aangesloten op de switch (waarop ook de Ziggo Next zit en de LG tv). Resultaat internet klapt er weer uit. Trek ik de UTP kabel er uit, dan gaat die braaf naar wireless backhaul, maar dat is niet wenselijk omdat het hele wifi dan langzamer wordt dan direct draadloos verbinden.
Deco opnieuw geïnstalleerd: Klapt internet er uit
Vandaag de Deco dan maar in de meterkast direct op het modem aangesloten. Mijn redenatie of beter gezegd aanname was dat de M5 in AP modus niet zo lekker samenwerkte met de Ziggo Next Mediabox op dezelfde poort. Maar het zelfde resultaat: Nadat ik hem bedraad aansluit zakt mijn snelheid in en 1 minuut later heb ik geen internet meer. Trek ik de 2de deco er af, dan heb ik meteen weer internet. De Ziggo Next box had ik al los gekoppeld, dus die kon het niet zijn.

Vreemde is dus dat ik de Hoofd Deco wel als AP kan gebruiken, maar bedraad geen 2de deco kan aansluiten? Hierboven lees ik dezelfde problemen en geen oplossingen?
Is dit een Ziggo ding, of een TP-link probleem?

Heb nu 2 van die M5's werkeloos liggen. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Stinger_Ventura op 01-12-2019 16:23 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 16:34
Toevallig afgelopen weekend ook een set van de 3 M5's gekocht. Ik heb een TP-link router (Archer C7 V2 met OpenWrt) in de meterkast staan. Alle drie de M5's zijn via ethernet aangesloten op de TP-link router. Hiervoor heb ik een kabel naar de woonkamer, eerste verdieping en de zolder getrokken.

Tijdens het installeren heb ik ze stuk voor stuk geïnstalleerd. Nadat ik een deco geconfigureerd had heb ik via het "+" icoon in de app een nieuwe toegevoegd. Nadat ze allemaal toegevoegd waren heb ik de update geïnstalleerd. Ik kwam er vrij snel achter dat de M5 op zolder niet werkte (rood lampje), deze heb ik een keer aan en uitgezet waarna het probleem was opgelost.

Via de app kan je ook zien hoe ze verbonden zijn. Als je op het internet icoon drukt zie je wat de signaalbron is. Ze staan bij mij trouwens als AP geconfigureerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Rednas_N op 02-12-2019 11:11 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 14:58
Stinger_Ventura schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:59:
[...]

Dit dus! Hier heb ik (opeens) ook last van.

Vorig jaar triple set Deco M5's gekocht. Fantastisch product, aangezien de TP Link Router het veel slechter deed dan maar 1 Deco M5.

oude situatie
2 Deco's bedraad aangesloten op mijn Ziggo modem/router, en de Deco's als Access Point ingesteld. Een op de werkkamer en een in de woonkamer. Ging als een trein.

Nieuwe situatie
Toen de Ziggo Next Mediabox kwam, heb ik die meteen besteld. Volgens mij kwam daar ook een nieuw modem bij (andere was nog maar 6 maanden oud).
De Next box moest of bekabeld op de Ziggo router of via WiFi. Omdat ik de Deco's gebruikte, wou ik hem bekabeld aansluiten op de Deco in de woonkamer.
Resultaat: Na een paar minuten klapte mijn internet er uit, en de TV dus ook.
Deco M5 uit de woonkamer gedeactiveerd, en de UTP Kabel met een switch op de Ziggo Next en TV aangesloten.

Her-nieuwde situatie
Recentelijk een extra Sonos 1 gekocht voor in de keuken, en ik merk dat ik dat en toe wat bereik te kort kom vanaf de enkele Deco M5 in de werkkamer. Ik wou de andere weer zoals vorig jaar aansluiten in de woonkamer.
Deco nu aangesloten op de switch (waarop ook de Ziggo Next zit en de LG tv). Resultaat internet klapt er weer uit. Trek ik de UTP kabel er uit, dan gaat die braaf naar wireless backhaul, maar dat is niet wenselijk omdat het hele wifi dan langzamer wordt dan direct draadloos verbinden.
Deco opnieuw geïnstalleerd: Klapt internet er uit
Vandaag de Deco dan maar in de meterkast direct op het modem aangesloten. Mijn redenatie of beter gezegd aanname was dat de M5 in AP modus niet zo lekker samenwerkte met de Ziggo Next Mediabox op dezelfde poort. Maar het zelfde resultaat: Nadat ik hem bedraad aansluit zakt mijn snelheid in en 1 minuut later heb ik geen internet meer. Trek ik de 2de deco er af, dan heb ik meteen weer internet. De Ziggo Next box had ik al los gekoppeld, dus die kon het niet zijn.

Vreemde is dus dat ik de Hoofd Deco wel als AP kan gebruiken, maar bedraad geen 2de deco kan aansluiten? Hierboven lees ik dezelfde problemen en geen oplossingen?
Is dit een Ziggo ding, of een TP-link probleem?

Heb nu 2 van die M5's werkeloos liggen. :(
toon volledige bericht
Klinkt alsof het toevoegen van de 2e deco er een extra DHCP server in je netwerk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
NL_Scratch schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:04:
[...]

Klinkt alsof het toevoegen van de 2e deco er een extra DHCP server in je netwerk komt.
Ik heb heb de slave deco al 2 keer opnieuw geïnstalleerd. Waarvan 1 keer ook met de reset knop ingedrukt.
De Hoofd Deco hangt direct als AP bekabeld aan de router, de Slave Deco doet het dus alleen als ik de UTP kabel er uit trek en de over gaat op backhaul via WiFi.

Heb gisteren ook wat IPv6 settings aangepast, maar geen verandering. Als die er bekabeld in zit loopt al het dataverkeer vast, zowel bekabeld als via WiFi. Ik kom dan ook niet meer op het Modem.

Vermoed dat het toch een beetje aan de ziggo connect box ligt? Maar kan daar weinig op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 14:58
mmm wellicht dat die Next problemen geeft op je netwerk vanwege alle data streams. Je zou is kunnen proberen met een switch die IGMP heeft. Bijvoorbeeld deze
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Heb vaker gehoord dat settopboxen de boel in thuisnetwerk plat legt en dat een eenvoudige IGMP switch het probleem (grotendeels) oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
NL_Scratch schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:31:
mmm wellicht dat die Next problemen geeft op je netwerk vanwege alle data streams. Je zou is kunnen proberen met een switch die IGMP heeft. Bijvoorbeeld deze
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Heb vaker gehoord dat settopboxen de boel in thuisnetwerk plat legt en dat een eenvoudige IGMP switch het probleem (grotendeels) oplost.
De next heb ik al los gekoppeld en hou hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Hey!

Ik wil ongeveer hetzelfde doen maar dan met de Deco M4.
Ik heb in de laatste post van mijn topic een tekening gemaakt... zou dat moeten werken? Of mis ik iets?
Mesh netwerk systeem, of stoppen met zeiken?

Alvast bedankt :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Net iets vreemd gemerkt.
Als ik hem op verschillende poorten direct op het ziggo modem aansluit, dan gaat het internet haperen. Zowel draadloos als de bedrade devices. De Slave M5 staat in de TPlink app steeds op signaalbron 2.4/5ghz WiFi.
Sluit ik de slave direct aan op de andere poort van de Hoofd Deco, dan staat er ethernet.
En hier komt die; Sluit i-mode slave Deco aan op een domme switch waarop de hoofd Deco zit, dan is die ook via Ethernet verbonden itt direct op het ziggo modem waarbij die op WiFi backhaul over gaat. Decors staan in AP mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:50
bvbal79 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:06:
[...]

Volgens mij werkt het dus niet als je ze direct op de ziggo router plaatst. Je moet er een switch tussen zetten. Ik ben met een P7 ook aan het uitvogelen hoe het nu precies werkt en of dit schema nu werkt voor ethernetbackhaul:

In welke modus staat het modem dan? In bridge of in de router stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 07:58
Ik heb van de week ook een deco M4 3 pack gekocht en ik zie dezelfde verschijnselen als hierboven genoemd.

Ik heb een Ziggo Arris modem en media box next. Ik had de deco units in AP mode staan. De hoofd deco direct aangesloten op de Arris modem en de andere 2 deco units via een switch op eerste verdieping die direct aangesloten was op het modem. De wifi van het Arris modem uitgezet dus ik gebruik nog wel het router gedeelte van het Arris modem. De media box next zit ook direct aangesloten op het Arris modem.

Ik kreeg al snel klachten van mijn zoon dat de internet connectie van de PS4 niet meer betrouwbaar was. Via de deco app gechecked hoe de units verbonden waren en toen bleek dat slave unit 1 via wifi verbonden was met de hoofd deco en slave unit 2 was via ethernet verbonden met slave unit 1. Vervolgens heb ik dus de switch direct aangesloten op de tweede ethernet poort van de deco hoofd unit en toen weer gechecked via de deco app. En nu waren alle units wel verbonden via een ethernet backhaul. Het lijkt er dus op dat idd of de media box, maar ik vermoed eerder het modem roet in het eten gooit. Het zal me niets verbazen dat het modem idd de IEEE 1905.1 niet goed ondersteund.

Nu werkt alles goed maar het heeft wel wat voeten in aarde gehad.

--[SPECS]--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik heb hier precies dezelfde ervaring. Ik heb de m5 3-pack net in huis. Arris Ziggo modem beneden, die verbonden is met een switch op zolder. De main deco zat direct in het modem. Met de 2 andere deco's draadloos waren er geen problemen. Zodra ik de deco op zolder met de switch verbond had ik direct issues (o.a. ping timeouts) op zowel draadloze en bedrade connecties en de ethernet backhaul werkte ook niet. Na het lezen van het bericht hierboven heb ik de hoofd deco tussen de switch en het Arris modem gezet. Alle problemen waren weg en de deco op zolder is nu ook via de ethernet backhaul verbonden met de hoofd deco

Deze setup geeft problemen:
hoofd deco <-> ziggo modem <-> switch <-> deco

Deze werkt wel:
ziggo modem <-> hoofd deco <-> switch <-> deco

En zojuist de boel ook nog iets omgegooid en ook dat werkt zonder problemen:
ziggo modem <-> hoofd deco <-> deco <-> switch

Op de switch zitten o.a. een PC en PS4 verbonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 01-05-2020 17:04 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Hier inmiddels ook een oplossing.

Heb voor 5 tientje een Ubiquiti Edgerouter X gekocht en die achter de Ziggo connect box gehangen.
Op die manier kon ik ook Pi-Hole DNS server draaier op een Raspberry-PI. Op de Connectbox kan je dat niet instellen.
Netwerk draait als een zonnetje! En met de Edgerouter veel meer inzicht in de data van mijn nerwrkrZ

Huidige config.
Ziggo connectbox - - Edgerouter X - - Deco M5 Master
\ - -Switch - deco m5 (en nog meer zaken achter de 8p switch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatvdLeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 13:24
Nou weet ik hoe dit gaat klinken, is geen enkele logische reden voor maar!

ethernet backhaul werkt NIET met deze setup:
Ziggo connectbox
  • P1 - Deco M5 Master
  • P2 - naar tv kast met switch en Deco M5
  • P3 - 2de verdieping berging, switch met Deco M5
WEL met deze setup:
Ziggo connectbox
  • P1 - Switch
Switch
  • P1 - Ziggo ConnectBox
  • P2 - Deco M5 Master
  • P3 - naar tv kast met switch en Deco M5
  • P4 - 2de verdieping berging, switch met Deco M5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 16:51
PatvdLeer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:

WEL met deze setup:
Ziggo connectbox
  • P1 - Switch
Switch
  • P1 - Ziggo ConnectBox
  • P2 - Deco M5 Master
Zeer merkwaardig. Ik heb een bijna identieke setup geprobeerd en daar bleef slave 1 via wireless met de master praten en slave 2 via ethernet met slave 1.

De enige oplossing waarbij ze allemaal de ethernet backhaul gebruiken is door de master tussen de connectbox en de switch in te zetten.

Misschien ligt het dan toch aan merk en type switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatvdLeer
alle switches die ik heb gebruikt zijn TP-Links, TL-SG105 en de TL-SG108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
Het lijkt er inderdaad op dat als je de ziggo connectbox gebruikt als switch dat het dan niet lukt om een ethernet backhaul te creeren.

Volgens mij hebben ze ook het plaatje aangepast op de tp-link site met de informatie over de ethernet backhaul. https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Voor zover ik me kan herrinneren heeft er ook een plaatje gestaan dat als de DECO in AP mode is dat je dan ook de router/modem als switch zou kunnen gebruiken.

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatvdLeer
Ottie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:30:
...
Volgens mij hebben ze ook het plaatje aangepast op de tp-link site met de informatie over de ethernet backhaul. (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/).
...
404

Ik heb nog 1 deco over, als ik ergens een tijd en zin heb eens even wireshark tussen hangen, kijken wat t voor protocol is wat ie doet. Zolang A -> B kan bereiken zie ik niet in waarom een router vs switch verschil zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie
Waarschijnlijkt gaat het fout bij de IEEE 1905.1 pakketten. Er schijnen meerdere switches/routers te zijn die die pakketten niet goed doorgeven. De DECO's hebben dit protocol nodig om de wifi-backhaul uit te schakelen en over te schakelen naar de ethernet backhaul.

TP-link meld dit probleem met switches ook op hun website en dan gaat het met name om de D-link switches.

--[SPECS]--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulmann
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06-2020

Ziggo connectbox
  • P1 - Deco M5 Master
WEL met deze setup:
Ziggo connectbox
  • P1 - Switch
Switch
  • P1 - Ziggo ConnectBox
  • P2 - Deco M5 Master
toon volledige bericht
dit is voor mij de oplossing :)
ik kreeg de 2de Deco ook niet bedraad werkend, gelijk in storing rode led.
trok je de kabel er uit ging hij over op draadloos.

nu aangesloten met bovenstaand schema en het werkt :) :) :)

dankjewel voor de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
Ook hier met T-mobile en een Zyxel T50 modem was dit de oplossing, thanks!

Ziggo connectbox
  • P1 - Deco M5 Master
WEL met deze setup:
Ziggo connectbox
  • P1 - Switch
Switch
  • P1 - Ziggo ConnectBox
  • P2 - Deco M5 Master
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
@PatvdLeer Heb jij nog met wireshark kunnen achterhalen wat er fout gaat?

--[SPECS]--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatvdLeer
Ottie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:13:
@PatvdLeer Heb jij nog met wireshark kunnen achterhalen wat er fout gaat?
Ik ga er vanuit dat de ziggo router deze "OSI 2.5" laag dropped maar heb hier geen bewijs voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Als je die deco's in Ap mode zet en je geef ze allemaal een kabel dan heb je gewoon Ap's en geen mesh netwerk meer.
Ook is dan de main deco geen router meer.
Dus of je ergens wel of niet switches tussen zet en of een router wel of niet IEEE 1905.1 ondersteund maakt dan helemaal niets meer uit.

Al deze verschijnselen wijzen erop dat als die problemen optreden een of meerdere deco's niet goed in Ap mode staan, maar nog steeds in mesh mode.

Als dat de main deco is dan heb je twee routers die een netwerk proberen te beheren wat natuurlijk fout gaat.
En als het slechts een slave deco is dan stopt die er mee want die kan dan z'n main niet vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
Het probleem is dat je de deco's niet afzonderlijk in Ap mode kan zetten.

Het IEEE 1905.1 protocol wordt gebruikt om te kijken of een Slave van Mesh over moet schakelen naar ethernet backhaul. Als de IEEE 1905.1 pakketten gedropped worden door een tussen zittende switch/router dan kan een slave niet bepalen of hij moet overschakelen naar ethernet en blijft hij in mesh mode staan.

Wat ik zag gebeuren was dat als ik de ziggo modem/router tussen de main deco en de slave deco plaatste de slave deco in mesh mode blijft. Zodra ik de ziggo modem/router er tussen uit haalde dan schakelde de slave deco direct over van mesh naar ethernet backhaul. Dit alles lijkt er toch sterk op dat de ziggo modem / router iets doet met deze IEEE 1905.1 protocol pakketten.

Dit probleem met IEEE 1905.1 protocol wordt zelfs genoemd op de TP-link site in combinatie met netgear routers.

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 13:47
Laat ik mij aansluiten op de ellende hier.

Same issues.
Geen Backhaul bekabeld.
Laatste update.

AP (mode werkend)

D1 = Modem(KPN Experiabox 10) --> D-link switch01--> Dlink Switch02 -Master D1
D2 = Wireless
D3= Wireless

AP mode: niet werkend (router mode loopt net zo hard vast)

Bekabeld zou zijn
D1 = Modem(KPN Experiabox 10) --> D-link switch01--> Dlink Switch02 -Master D1
D2 = Modem(KPN Experiabox 10) --> D-link switch01--> Slave D2
D3= Modem(KPN Experiabox 10) --> D-link switch03--> Slave D2

Nadat ik een tweede behabeld probeer aan te sluiten in AP mode klapt alles in huis uit.

JA, je leest het goed 3 switches.
Een achter de Experia van KPN, een voor de TV kast (achter de eerste) en een in de werkkamer (achter de eerste).

Zo te lezen kan ik twee dingen doen. Switches die IEEE 1905.1 ondersteunen kopen en oude vervangen of Deco dumpen en i.c.m. huidige switches Netgear Orbi aanschaffen (of kijg ik weer een herhaling i.v.m. IEEE 1905.1 switch support)

[ Voor 4% gewijzigd door josipbroz op 16-02-2021 16:09 ]

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
Ik weet niet of het probleem in de switches zit of in de Experia box.

Bij mij zat het probleem in mijn ziggo modem / router.

Heb je deze opstelling al eens geprobeerd:

D1 = Modem(KPN Experiabox 10) --> Master D1
D2 = Modem(KPN Experiabox 10) --> Master D1 -> D-link switch01 --> Slave D2
D3 = Modem(KPN Experiabox 10) --> Master D1 -> D-link switch01 --> D-link switch03--> Slave D3

Ik weet niet of deze opstelling mogelijk is. Als dit werkt dan lijkt het probleem in de experia box te zitten en niet in je switches.

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:15
Ligt waarschijnlijk aan de D-link switches. FAQ pagina van TP-Link geeft het volgende aan:
Q6: What can I do if the Ethernet backhaul is not taking effect?

Try a different port on the Deco.
Try a different Ethernet cable.
If the Deco units are connected to a switch, please connect them directly bypassing the switch for a try. We have found that some switches (such as D-Link switches) cannot handle the Ethernet Backhaul packets between Decos properly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
@josipbroz Ik weet niet wat voor protocol de netgear orbi gebruikt om de ethernet backhaul op te zetten.

Ik gebruik voor de zekerheid TP-link switches

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 13:47
@Ottie
Gebruik je ook de AP setup, Backhaul bekabeld?
Ik kan het niet 123 halen uit voorgaande reacties.
P.S> Gisteren voor de zekerheid een nieuwe 8 port en 16 port TP-link switch besteld (dingen kosten geen geld) en experia wli ik vervangen, er komt een Ubiquiti Edge reouter in plaats

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

• Ottie
Ik gebruik ook de AP setup en mijn backhaul is idd bekabeld.

Het uitzoeken waarom het niet werkte duurde bij mij ook wel even. Ik had al tp-link switches maar ik gebruikte ook nog het switch gedeelte uit het ziggo modem/router, dit zorgde bij mij voor problemen.

Toen ik mijn netwerk helemaal aansloot achter de deco master unit toen waren de problemen verdwenen.

--[SPECS]--

• Stinger_Ventura
Zoals eerder vermeld had ik wel problemen met De Ziggo Connect box. Net nadat mijn vriendin mij complimenteerde met het strakke internet en wifi signaal thuis klapte de Deco’s er compleet uit in nog geen 5 minuten. Te bizar. Ik heb ook de Xperia box V10. Alles geprobeerd Decod direct aan het modem, Decos met switch van TP link niks werkt meer zoals het eerst wel werkte werkte. Van de een op de andere dag was het kapot en draait er nu 1 wireless backhaul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggles220
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-03-2021
Hey allen,

Ik kan het niet helemaal volgen hier - maar om het simpel te houden: ik was van plan het volgende te doen.

Mijn Ziggo connect box heeft zoals bekend 4 uitgangen. Het plan is om op elk van deze uitgangen een deco te plaatsen die puur als access punt moet dienen. Daarnaast zal op 2 van de vier uitgangen ook een switch komen. Dat wordt dan dus:

Ziggo Connectbox
-> Switch 1 -> Deco 1
-> Deco 2
-> Deco 3
-> Switch 4 -> Deco 4

Kan dit? of moet ik een extra Deco aanschaffen die ik als main op de connect box aansluit en dan van daaruit via een extra switch de 4 andere Deco's aansluit?

Voor de duidelijkheid - ik wil dus GEEN mesh - puur 4 verschillende APs.

[ Voor 5% gewijzigd door Biggles220 op 09-03-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
@Biggles220 ja kan. Gewoon deco in ap mode zetten
Soms is de deco wat allergisch voor de switch uit de connectbox. To be safe kun je er een aparte switch achter de ziggo voor gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een switch is een heel simpel ding en doet helemaal niets, het kan onmogelijk een juiste conclusie zijn dat bepaalde typen/merken niet werken met een Deco set in AP mode.

Het enige punt waar switches problemen kunnen geven is de ondersteuning van igmp snooping, maar daar gaat het hier niet om.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:31:
Een switch is een heel simpel ding en doet helemaal niets, het kan onmogelijk een juiste conclusie zijn dat bepaalde typen/merken niet werken met een Deco set in AP mode.

Het enige punt waar switches problemen kunnen geven is de ondersteuning van igmp snooping, maar daar gaat het hier niet om.
Ik was ook verbaasd de eerste keer toen ik dit las maar toch is het zo.
Wat helemaal bizar is dat de Ziggo switch zelf dus vaak moeite heeft als deco apparaten wired aangesloten zijn. Niet uit eigen ervaring, wel uit topics op tweakers. Ziggo verkoopt ze zelf notabene (maar zegt wel dat alle decos achter de 1e deco moeten staan). Scroll anders even naar boven in dit topic
Q4: Why my Deco units become unstable once they're connected via a switch?

It's probably that you're using a D-Link switch.

The Deco Ethernet backhaul feature is based on the standard IEEE 1905.1 protocol. However, we find that some D-Link switches will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable. If you have a D-Link switch and encounter an unstable issue with Ethernet backhaul, we recommend to change the switch to another brand or contact D-Link support directly for a fix.

If you're not sure which switch to use, TP-Link switches may be a good choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat zou geen invloed moeten hebben.
EEE 1905.1 is layer 2.5 en een switch is layer 2, dus EEE 1905.1 zou volkomen genegeerd moeten worden door een switch.
De standaard zegt ook dat het zo moet werken zie:
Wikipedia: IEEE 1905

Alleen na wat googlen vind ik ook heel veel problemen met switches en device die IEEE 1905.1 gebruiken.
Persoonlijk lijkt mij dat een fout van die systemen en niet van de switches, maar daar heeft niemand iets aan.

Voor veel meer achtergrond hierover en wat de implementatie problemen zijn zie:
https://github.com/BroadbandForum/meshComms

Als iemand tegen dit probleem aanloopt en het op wil lossen door er een switch ertussen te zetten, moet hij wel zeker weten dat het gaat werken met die switch, want ik lees overal dat alleen switches die expliciet IEEE 1905.1 ondersteunen goed functioneren.

Misschien handig als mensen hier types plaatsen van switches die wel en switches die niet werken.

Ik zal hier een aanzet geven van wat ik in een ander forum las:
(NO betekent dat deze switch niet werkte met een Deco set)
  • NETGEAR 4p (GS305) = NO
  • D-Link DGS-3100-24 = NO
  • US Robotics 24p (USR997931A) = NO
  • D-Link DAP-1665 = NO
  • Netgear GS108 = YES

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V)
Een switch zou inderdaad alleen Layer 2 werk moeten doen dus ik vind het ook knap dat dit problemen geeft. Dan is die switch niet echt een layer 2 apparaat zou ik zeggen?

Hier ook iemand die het heeft zitten analyseren, oorzaak bleek alleen dat hij de verkeerde ethernet poort gebruikte :P https://www.reddit.com/r/...s_mesh_wifi_support_says/

Maar om het nuttig te maken in de context van dit topic. Ik heb mijn Deco verbonden via de volgende switches en ervaar geen problemen:

- NETGEAR GS105E
- KPN Experiabox v10

De topologie is dan:
1 deco zit direct in de KPN experiabox
1 deco zit in de netgear die weer in de experiabox zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Het ligt niet aan de switches.
Het punt is dat die mesh systemen afhankelijk zijn van dingen die tussen layer 2 en layer 3 inzitten en niet correct werken zonder die functionaliteit.
En een pure switch is enkel layer 2.

Ze gebruiken dat om de settings van al hun nodes gelijk te trekken.
Dus je moet ofwel alles aan de main aansluiten of een IEEE 1905.1 switch hebben.

Zo zie je maar weer dat een poging om instellingen weg te halen bij de gebruiker alleen maar meer problemen oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:15
laurens0619 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:00:
@Biggles220 ...
Soms is de deco wat allergisch voor de switch uit de connectbox. To be safe kun je er een aparte switch achter de ziggo voor gebruiken
Zover staat op de Ziggo Community komt dit alleen voor met de Arris Connectbox en niet met de Compal Connectbox. Ziggo heeft aangegeven dit in onderzoek te hebben bij Arris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 22:52
Nog even mijn ervaringen omdat ook niet helemaal soepel ging.

Heb de volgende setup:

- Alles zit achter een Zyxel VMG8825-T50 router van online. Deze staat gewoon in router mode.
- Achter de Zyxel router zit een TP-LINK TL-SG108E switch.
- Alle drie de Deco's zitten achter de switch.
- Heb Deco S4, maar neem even aan dat dat niet anders werkt als bij de M5.

Deze setup kan gewoon. Gek genoeg is deze op NL site weggehaald als voorbeeld in het plaatje. Hier staat hij nog wel: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Als volgt eerst draadloos werkend gekregen:
- Eerst alleen de main Deco in de switch.
- Twee slaves draadloos er aan toegevoegd.
- Main Deco daarna omgezet naar "Access Point" operation mode.

Check, alles werkt gewoon.

Daarna wilde ik gaan wiren:
- Eerste slave met kabel naar de switch. Prima. Geeft ook netjes in de app aan dat hij ethernet heeft.
- Tweede slave met kabel naar switch. Werkt niet, tweede slave wordt rood.

Paar minuten daarna gaan alle Deco's op rood en geen internet meer. Vreemd.
Als ik kabel disconnect van de tweede slave weer alles goed.

Daarna wat moeten proberen zodat het werkt:

- Switch er tussenuit gehaald en alles "Daisy Chain" aangesloten. Werkt prima.
- Switch weer terug. Maar alleen tussen router en main deco. Werkt ook nog.
- Daarna Slaves 1 voor 1 ook weer terug op de switch. Werkt ook nog. Huh... dat werkte eerst niet?

Beetje vreemd. Lijkt dat de apparaten eerst wat op elkaar moeten inleren met de kabels.
Maar werkt zo iig prima. Beide slaves geven nu "Ethernet" van de main Deco aan als signal source :)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
  • Laatst online: 28-04 17:58
Even meegeven dat er idd een verkeerd diagram (router isp=>switch=>(hoofd)deco1, deco2, dexo3 in ster) de ronde heeft gedaan want Google onthoud dit terwijl het diagram op de website van tp-link al gewijzigd is.
Ik had dus ook problemen op die manier om een ethernet backhaul te maken. Het ene na het ander wifi apparaat weigerde dienst.
Nu heb ik deze aangesloten zoals voorgeschreven (router isp=>(hoofd)deco1=>switch=>deco2, deco3 in ster) en het werkt. Dus idd waarschijnlijk conflicten omdat hoofd deco1 in het zelfde netwerk als de router van de isp netwerkadressen wil uitdelen.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@mutmong
Verkeerd is een groot woord
Het werkt prima maar dan moet je deco wel in accesspoint mode staan en een juiste switch gebruiken (bv tplink switch van de action). Meestal, maar niet altijd, werkt de switch in de geleverde provider router de ethernet backhaul tegen

Hier heb ik:
Experiabox
Tplink switch
Poort 1:Deco 1
Poort 2: Deco2

Zonder die switch ging het idd stuj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
mutmong schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:39:
Even meegeven dat er idd een verkeerd diagram (router isp=>switch=>(hoofd)deco1, deco2, dexo3 in ster) de ronde heeft gedaan want Google onthoud dit terwijl het diagram op de website van tp-link al gewijzigd is.
Ik had dus ook problemen op die manier om een ethernet backhaul te maken. Het ene na het ander wifi apparaat weigerde dienst.
Nu heb ik deze aangesloten zoals voorgeschreven (router isp=>(hoofd)deco1=>switch=>deco2, deco3 in ster) en het werkt. Dus idd waarschijnlijk conflicten omdat hoofd deco1 in het zelfde netwerk als de router van de isp netwerkadressen wil uitdelen.

Grtz
Update: Ik heb nog altijd problemen. Nu en dan hebben de deco's (en dus de hoofd deco) geen internet terwijl volgens de modem/router van de isp (kabelaanbieder Telenet in Vlaanderen) er wel internet is. Ik zit hier wat met de handen in het haar want de wired backhaul werkt (ethernet aanduiding bij slave deco's). Dus is het voorlopig een misterie wat de oorzaak kan zijn aangezien de switch een TP-link TL-SG105 is.
Ik heb de deco's ingesteld als AP maar zou het kunnen dat de hoofd deco zich gedraagd als een router en dus zelf van instelling veranderd?
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
Hier ben ik nogmaals. Na aanhoudende problemen (na een herstart van alle netwerk apparatuur) met pc's en gsm's die individueel geen internettoegang krijgen alsook opnieuw de deco's die op rood komen te staan en zonder reden weer groen heb ik het deco mesh netwerk toch ingesteld als router ipv acces point. De reden hiervoor is dat als ik in mn oude woning met een wifi router achter de modem/router van de isp ook nooit problemen had (gewoon van een netwerkpoort van isp router naar de WAN poort van de router).
....en tot nu toe heb ik geen enkel probleem meer.
Ik was net in een kleine computerzaak waarvan de zaakvoerder al vele jaren ervaring heeft met dit soort problemen en die wist mij te vertellen dat de oorzaak bij de ISP ligt. Telenet laat blijkbaar maar een beperkt aantal 'clienten' toe per modem. Door mijn mesh netwerk als router aan de Telenet router/modem te hangen ziet Telenet waarschijnlijk niet meerdere 'clients' maar alleen mijn master Deco als één client.
Pagina: 1