Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Hey Tweakers,

Ik heb op dit moment 2 routers opgesteld als accesspoints. Ik merk dat ik hier wat problemen ervaar waar ik geen zin in heb. Ik ben namelijk tegenwoordig geen échte tweaker meer merk ik :'(

Ik heb ooit deze handleiding gevolgd: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1199/
Om mijn TP-Link Archer C9 (1e verdieping) en Archer C3200 (begane grond) in te stellen als accesspoints. Ik gebruik een Ziggo modem/router (Cisco EPC3929) als router waar ik de wifi van uit heb gezet.
Alles is bedraad vanuit de router naar de accesspoints (via 8-poort gigabit switches) en vrijwel alle devices waar het kan zijn ook bedraad verbonden (Sony TV, Sony Soundplate, XboxOne, Desktop) en praktisch gezien lopen alleen de mobiele devices (telefoons van mij en vriendin + ipad) en de Nest thermostaat op de wifi

Nu heeft dit lang naar tevredenheid en hoge snelheden gewerkt (zo'n 2,5 jaar) maar de afgelopen paar maanden is het tamelijk instabiel, traag en verwarrend. Daarmee bedoel ik dat ik regelmatig totaal geen signaalsterkte heb met vooral de C3200 en ik vaak met de router boven word verbonden, maar soms ook geeft mijn "Tether" app aan dat beide apparaten geen netwerkverbinding hebben maar dan zit ik wel gewoon op de Wifi?

Ik merk dat ik geen zin heb om elke keer de netwerk instellingen in te duiken, dus wil iets dat zo "plug and play" mogelijk is en gewoon goed werkt met minimale effort.

Ik dacht zelf aan een Linksys Velop tri-band setje of een TP-link M9 set waarvan ik alle nodes bedraad kan aansluiten, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat wel een upgrade is ten opzichte van mijn huidige set up...

Mijn concrete vraag dus:

Als ik zonder te veel tweaken wil genieten van een goed netwerk, kan ik dan het beste even door de zure appel heen bijten en mijn huidige setup volledig resetten en opnieuw instellen met een goeie handleiding en stoppen met zeiken? Of is het de moeite voor mij om een "Mesh" setje zoals Linksys Velop of TP-Link M9 aan te schaffen, of zit ik dan nogsteeds met instelling gedoe?

Nog een side-vraag: Moet je af en toe alle systemen (routers/accesspoints) volledig resetten en opnieuw instellen om een netwerk goed te kunnen laten runnen? Of zou zoiets gewoon eigenlijk jaren moeten kunnen draaien?

Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Jouel op 05-12-2019 12:26)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:55
Zo plug en play mogelijk en kabels? Dan is een ubiquiti op het randje maar zou ik eerder naar een goede mesh set gaan. Plug and play, weinig in te stellen maar bekabeld kun je dan snel resultaat boeken.

Een Velop of M9 zijn mooie setjes maar vooral als je de nodes draadloos met elkaar gaat verbinden, ze bieden namelijk een "dedicated backhaul" aan. Dat heb je met kabels alleen niet nodig (en kabels altiujd beter) dus ik zou eerder de M4 kopen. Bijna hetzelfde als de M9 qua performance als je ze bekabeld aansluit.

119 euro voor 3 accesspoints. Voor dat geld heb je een plug & play setup met mooie snelheden. Als je meer wilt instellen moet je voor ubiquiti gaan maar dan ben je snel richting de 300 euro kwijt voor 3 accesspoints. Voordeel van de M4 is dat er ook een switch poort op zit waardoor je ook makkelijk een extra device kan aansluiten, daar heb je bij ubiquiti alweer de pro voor nodig.

pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
https://nl.hardware.info/...de-m4-kwam-zag-en-overwon

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2019 12:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
Of lees je eens in in Ubiquite access-points. Redelijk goedkoop en werken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb sinds twee weken een Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Multiroom wifi en dat had ik veel eerder moeten doen. Heel tevreden over en de dekking is prima. Ze kunnen niet bedraad aangelsoten worden, maar dat is voor mij geen issue. Eindelijk in het hele huis stabiele wifi.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zo plug en play mogelijk en kabels? Dan is een ubiquiti op het randje maar zou ik eerder naar een goede mesh set gaan. Plug and play, weinig in te stellen maar bekabeld kun je dan snel resultaat boeken.

Een Velop of M9 zijn mooie setjes maar vooral als je de nodes draadloos met elkaar gaat verbinden, ze bieden namelijk een "dedicated backhaul" aan. Dat heb je met kabels alleen niet nodig (en kabels altiujd beter) dus ik zou eerder de M4 kopen. Bijna hetzelfde als de M9 qua performance als je ze bekabeld aansluit.

119 euro voor 3 accesspoints. Voor dat geld heb je een plug & play setup met mooie snelheden. Als je meer wilt instellen moet je voor ubiquiti gaan maar dan ben je snel richting de 300 euro kwijt voor 3 accesspoints. Voordeel van de M4 is dat er ook een switch poort op zit waardoor je ook makkelijk een extra device kan aansluiten, daar heb je bij ubiquiti alweer de pro voor nodig.

pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
https://nl.hardware.info/...de-m4-kwam-zag-en-overwon

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Knoop is doorgehakt, het is de M4 geworden op advies van Laurens. Ubiquiti heb ik me inmiddels wel over ingelezen, maar is me toch te "tweaky" plus vooral een stuk duurder dan de set van TP-link.

Nu zit ik te twijfelen over de aansluiting en wilde dat graag nog bij jullie checken.

Zie deze image:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qRqt68W/huis-indeling.jpg

Is dit logisch gedaan? Het enige waar ik écht veel over twijfel is de positie van de 1e Deco als Router... Ik lees namelijk dat het beter/stabieler is om de 1e Deco M4 in Router te plaatsen, maar die staat dan in de meterkast, Qua bekabeling krijg ik dat anders niet geregeld. Het liefst zet ik mijn Ziggo box gewoon op Modem/Router modus (wifi uit) en dan alle Deco's als accesspoints erachter. Dan kan ik er ook eentje op zolder plaatsen. Dit geeft geloof ik ook betere dekking in de tuin. Maar zoals gezegd gaf dit blijkbaar problemen? Is hier iemand bekend mee of heeft tips?

Ik hoor graag jullie gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ik heb nu alles ingesteld zoals bovenstaand... Dus met de 1e Deco in de meterkast als router.

Het vreemde is dat 1 deco (alhoewel bedraad aangesloten) toch wireless communiceert met de hoofd-deco ipv via de kabel. Alle kabels zijn correct aangesloten (alles nagelopen) en minimaal CAT6, 100% koper.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Geen idee maar ik zou zaken als ethernet link status/ip adres checken op die nodes. Zitten ze allemaal in dezelfde range? Werkt het wel zonder switches ertussen?

Voordeel van deco in router ipv ap was er vooral vroeger dacht ik. Bv guest wifi werkte eerst alleen in router modus maar zou nu ook in ap modus moeten werken

Dit vond ik nog
https://www.tp-link.com/n.../?utm_medium=select-local

If you have switches on the network and find Ethernet Backhaul not working, please check the management IP address of your switches. It seems that some switches adopt the same management IP as the LAN IP address of Deco, which may cause some conflicts on the network. In this case, it's recommended to change the management IP address of switches to another one.

Hoe werkt de set verder?

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2019 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jouel
laurens0619 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:03:
Geen idee maar ik zou zaken als ethernet link status/ip adres checken op die nodes. Zitten ze allemaal in dezelfde range? Werkt het wel zonder switches ertussen?

Voordeel van deco in router ipv ap was er vooral vroeger dacht ik. Bv guest wifi werkte eerst alleen in router modus maar zou nu ook in ap modus moeten werken

Dit vond ik nog
https://www.tp-link.com/n.../?utm_medium=select-local

If you have switches on the network and find Ethernet Backhaul not working, please check the management IP address of your switches. It seems that some switches adopt the same management IP as the LAN IP address of Deco, which may cause some conflicts on the network. In this case, it's recommended to change the management IP address of switches to another one.

Hoe werkt de set verder?
Hey Laurens,

Dank voor je reactie! Oke, goed om te lezen wat betreft accesspoint, wellicht dat ik dat nog omzet. Alhoewel (om ook meteen je laatste vraag te beantwoorden) bevalt de setup tot nu toe zeer goed qua snelheid, bereik en stabiliteit. Wellicht laat ik het dus wel zo onder het motto "if it ain't broke, don't fix it". Nog geen apparaten die zonder signaal komen en het dringt ook ver door in de tuin (veel verder dan tijdens mijn eerste setup). Het natuurlijk nog allemaal heel nieuw, dus we gaan het aankijken, maar ook het beheer en de instellingen waren een verademing. Dank voor je tip dus!

Wat betreft je opmerking over de switches, ik gebruik 3x dezelfde unmanaged switch (Netgear GS108) dus dat zou niet een issue moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Jouel goed om te horen, ik stond met black friday ook op het punt mijn ubiquiti op marktplaats te gooien en de deco voor 119 te kopen.
Je zou denken dat als het achter 1 switch werkt het ook achter de rest zou moeten werken, wellicht zit het management ip toch in de weg. Moet te troubleshooten zijn want wireless uplink is toch wat zonde als er kabel ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Het lijkt toch geen Deco node te zijn..Alles is correct bedraad aangesloten, dus het lag niet aan mijn switches... Heb namelijk gevonden waar ik dat kan controleren (zat een beetje verborgen). Nu is alleen de vraag, waarom is er dan een wireless "DECO_*cijfers*" apparaat in mijn netwerk? Heb verder niks meer van Deco apparatuur namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:03:
...

...
Ik heb een set van vijf Deco P7 in huis staan in AP mode. Mijn ziggo modem fungeert nog als router.
Let wel op dat een guest network van de Deco niet afgeschermd is van je eigen netwerk wanneer de Deco's in AP mode staan. Daar zijn ze bij TP-Link al heel lang "mee bezig". (Ik heb het idee dat het ze niks interesseert.)
Met de deco in routermodus werkt het wel.
Ook heb ik ontdekt dat een Deco toevoegen alleen in routermodus werkt, dus dat moet je dan even omzetten indien nodig.
Linkje naar een van de vele posts op het tp-link forum:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/175244
Pagina: 1