Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-04 14:39
Dan zal jouw situatie goed werken. Ik heb een Apple TV en hier is de Odido app gewoon niet goed op. Google maar eens op “odido apple tv app crash” en je ziet allerlei problemen van afgelopen jaar en zelfs nog van september - oktober.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:05

DON PAPA

Tweaker-fan

blottle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Qua internet geen verschil.
Zelfde lage ping en hoge upload?

Ik snap nooit zo heel goed dat mensen klagen over de tv kwaliteit, ik heb ten eerste een prima beeld met NLZiet voor die paar praatprogramma's, journaal en nog wat andere shit die ik nog maar op de tv zenders kijk. Films en series kijk ik veel liever op verschillende streamingdiensten in 4K HDR10+ of Dolby Vision en Dolby Atmos audio, want dan geniet ik pas echt van een film en series die kijk 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:30
code:
1
Rantmode

Nu wordt toch echt tijd voor Odido om gewoon IPv6 te gaan doen.
Aangezien ik het toch nodig had, via een hurricane tunnel ipv6 actief.
Helaas is zoeken met google en sites die google recaptcha gebruiken nu niet meer te doen.
Dus nu moet ik me weer in bochten gaan wringen om de mensen hier in huis vrolijk te houden.
Doordat goegel de hurricane (gratis) tunnel nu als botspam markeert is geen 1 site die hun recaptcha gebruikt (hoe kun je zo dom zijn..) niet meer bruikbaar.

Gisteravond wilde mijn vrouw wat kijken, waar ik niet veel aan vind.
Dus dacht ik pak videoland op mijn mobiel, wat denk je: volgens hun zit ik niet in Nederland!!
Als ik op sites https://whatismyipaddress.com/ of https://www.ip-adres.nl/ kijk zijn beide (ipv4 en ipv6) gewoon in Nederland, maar videoland zegt dus van niet!

Dat ik voor zoekacties iets anders dan goegel moet gebruiken vind ik niet erg, maar de rest in huis wel.
Dus nu moet ik weer van alles verzinnen om er voor te zorgen dat goegel en videoland alleen via ipv4 gaan en de dingen die ipv6 nodig hebben apart te zetten!

Dus Odido, verander het nu eindelijk eens,
Mijn contract is al voorbij, dus dat kan gelukkig zonder probleem overstappen...
Verder erg blij geweest met Odido, weinig problemen en anders goed opgelost.
Maar na een jaar door veel mensen zeuren is er nog steeds helemaal niets gebeurd.
Tenminste niet wat ik weet, en wat op Odido forum steeds herhaald word: het wordt onderzocht….
code:
1
rantmode: moest het even van me af schrijven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
jwbokx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:55:
code:
1
Rantmode

Nu wordt toch echt tijd voor Odido om gewoon IPv6 te gaan doen.
Aangezien ik het toch nodig had, via een hurricane tunnel ipv6 actief.
Helaas is zoeken met google en sites die google recaptcha gebruiken nu niet meer te doen.
Dus nu moet ik me weer in bochten gaan wringen om de mensen hier in huis vrolijk te houden.
Doordat goegel de hurricane (gratis) tunnel nu als botspam markeert is geen 1 site die hun recaptcha gebruikt (hoe kun je zo dom zijn..) niet meer bruikbaar.

Gisteravond wilde mijn vrouw wat kijken, waar ik niet veel aan vind.
Dus dacht ik pak videoland op mijn mobiel, wat denk je: volgens hun zit ik niet in Nederland!!
Als ik op sites https://whatismyipaddress.com/ of https://www.ip-adres.nl/ kijk zijn beide (ipv4 en ipv6) gewoon in Nederland, maar videoland zegt dus van niet!

Dat ik voor zoekacties iets anders dan goegel moet gebruiken vind ik niet erg, maar de rest in huis wel.
Dus nu moet ik weer van alles verzinnen om er voor te zorgen dat goegel en videoland alleen via ipv4 gaan en de dingen die ipv6 nodig hebben apart te zetten!

Dus Odido, verander het nu eindelijk eens,
Mijn contract is al voorbij, dus dat kan gelukkig zonder probleem overstappen...
Verder erg blij geweest met Odido, weinig problemen en anders goed opgelost.
Maar na een jaar door veel mensen zeuren is er nog steeds helemaal niets gebeurd.
Tenminste niet wat ik weet, en wat op Odido forum steeds herhaald word: het wordt onderzocht….
code:
1
rantmode: moest het even van me af schrijven...
Mooie rant.. :) serieuze vraag; waarom heb je IPv6 'nodig'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
DON PAPA schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Zelfde lage ping en hoge upload?

Ik snap nooit zo heel goed dat mensen klagen over de tv kwaliteit, ik heb ten eerste een prima beeld met NLZiet voor die paar praatprogramma's, journaal en nog wat andere shit die ik nog maar op de tv zenders kijk. Films en series kijk ik veel liever op verschillende streamingdiensten in 4K HDR10+ of Dolby Vision en Dolby Atmos audio, want dan geniet ik pas echt van een film en series die kijk 😉
De ping en upload zijn dan ook echt de enige dingen die altijd terugkomen waarom Ziggo minder zou zijn. In ik gok 99,99% van de huishoudens zijn een ping van 13 ms en upload van 40mbit/s echt geen probleem. Wat ook pas echt merkbaar is als je gaat meten. Dus het hangt echt helemaal af van je gebruik of je dit als verschil laat tellen.

NLZIET voldoet niet voor mij want ik wil voetbal kijken. Zo kijk ik dus ook gerust 20 uur per week voetbal. Anderen zoals jij zullen series en films kijken. Geen idee waarom je dat erbij haalt. Dat is toch heel wat anders dan Odido of Ziggo in mijn geval. (Heb wel NLZIET genomen omdat Odido echt zo slecht was. Maar heb het nu dus opgezegd want niet meer nodig.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
blottle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:27:
[...]

NLZIET voldoet niet voor mij want ik wil voetbal kijken. Zo kijk ik dus ook gerust 20 uur per week voetbal. Anderen zoals jij zullen series en films kijken. Geen idee waarom je dat erbij haalt. Dat is toch heel wat anders dan Odido of Ziggo in mijn geval. (Heb wel NLZIET genomen omdat Odido echt zo slecht was. Maar heb het nu dus opgezegd want niet meer nodig.)
Ik heb Odido voor internet en Canal+ voor TV. Volgens mij is dat de voordeligste optie als je voetbal wil kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:57
[...]

De ping en upload zijn dan ook echt de enige dingen die altijd terugkomen waarom Ziggo minder zou zijn. In ik gok 99,99% van de huishoudens zijn een ping van 13 ms en upload van 40mbit/s echt geen probleem. Wat ook pas echt merkbaar is als je gaat meten. Dus het hangt echt helemaal af van je gebruik of je dit als verschil laat tellen.

Punt is dat je gewoon minder krijgt voor méér geld, dat is gewoon goed praten van Ziggo wat hier al meerderen hebben geprobeerd.
Je koopt toch ook geen duurdere auto die minder presteert en minder uitrusting biedt dan een minder dure goed vergelijkbare auto die dat wel biedt.
Dan heb ik het niet over een Fiat 500 t.o.v. een MB AMG natuurlijk.
Met een goede mediaspeler die jaren mee gaat (hier de Nvidia Shield Pro) werkt gewoon alles perfect en meerderen hebben al gepost dat via bijvoorbeeld de Shield de Odido TV app gewoon uitstekend werkt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:30
Lord_Dain schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Mooie rant.. :) serieuze vraag; waarom heb je IPv6 'nodig'?
Nu ik niet meer werk, is de noodzaak wel minder.
Toen had ik het nodig om bij een aantal dingen te kunnen die alleen nog ipv6 hadden. Vanuit het bedrijf vanwege kosten om ook ipv4 te doen. En was alleen voor eigen gebruik, dus dat niet iedereen er bij kon was niet erg.
En programmeurs of Tweakers kregen het toch wel werkend.
Dus verder zo gelaten, maar heb gemerkt bij meten van internet verkeer dat er toch behoorlijk veel overgaat. Ik heb niet direct gekeken voor welke sites of toepassingen dat was.
Dus zomaar kunnen dat het weghalen van de tunnel verrassende effecten heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
De ping en upload zijn dan ook echt de enige dingen die altijd terugkomen waarom Ziggo minder zou zijn. In ik gok 99,99% van de huishoudens zijn een ping van 13 ms en upload van 40mbit/s echt geen probleem.
Ja de TV beeldkwaliteit is weer het enige ding dat je altijd als argument terug ziet komen waarom Ziggo beter zou zijn. Maar ik gok dat 99,99% van de huishoudens het verschil niet eens zal zien met de juiste afspeel apparatuur.

En mijn andere opmerking dat ik persoonlijk de beeldkwaliteit voor tv kijken niet zo heel belangrijk vind, was meer in het algemeen bedoeld. Maar ik snap dat als je een fanatieke voetbal kijker bent, dit anders is dan een film en serie kijker die veel liever naar een streamingdiensten kijkt dan naar een film of serie op tv met de beeldkwaliteit van welke tv provider dan ook....

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 02-01-2025 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Nou ik ben weer een Odido klant, monteur kwam langs, had de patch in de PoP 1 minuut ervoor gedaan en ik had alles al aangesloten voor hem, enige wat nog nodig was was het tussenstukje in de FTU en we waren online. Amper 5 minuten werk dus monteur blij, ikke (en kids) blij.

Odido TV app op Nvidia Shield TV geinstalleerd, app krijgt in playstore een 1.7/5 sterren.. mijn inziens niet geheel terecht omdat het meteen werkte na inloggen en sowieso een stuk sneller / snappier aanvoelt als de ITV app van KPN. Dus een stapje vooruit kwa snelheid, interface ziet er clean en duidelijk uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 08:22
"Men" (de gemiddelde consument, geen die hard gamer) geeft weinig om een ms ping meer of minder, en iedereen behalve de grote uploaders geven weinig om de upload snelheid (als die maar minimaal zo'n 25 Mbps is).
Eens.
NLZiet doet niet onder voor Ziggo Go, behalve het aantal zenders. Maar of ik nu 60 of 600 zenders tot m'n beschikking heb, ik kijk toch maar naar zo'n 15 zenders, en die worden door beide aanbieders geleverd.

Ziggo is wel onbetwist leider in tv-land met DVB-C, maar dat wordt steeds minder belangrijk om de redenen die jij noemt: films en series kijk je toch zonder reclame via een streaming dienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:56

Nitai

Live the life you love.

Hier de overstap van KPN glasvezel naar Odido ook zonder problemen verlopen. Ik had de KPN modem in Bridge modus staan en daarachter m'n Ubiquity netwerk. Alleen kan de modem van Odido niet in bridge modus, dus maar helemaal er uit gehaald en VLAN = 300 ingesteld in m'n Edge Router, en klaar was Nitai.

Ik ben van 1GB naar 2GB gegaan en ook downloads/uploads naar de cloud/Backblaze gaat uitstekend. Ik haal rond de 120 MB/s maar ik denk dat het aan m'n bekabeling/switches ligt. Binnenkort maar de bedrading met CAT 6 vervangen en wat 2,5GBps switches halen.

Ben wel te spreken over de Odido tv app, draait lekker snel voor de enkele keren dat we tv kijken. Beeld is ook prima.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
snah001 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Punt is dat je gewoon minder krijgt voor méér geld.
Ook al meerdere keren aangegeven dat dit echt per situatie anders is.
Ik heb nu Ziggo incl ESPN compleet en Ziggo Sport totaal (welkomst cadeau voor gehele looptijd). 6 maanden voor 36,25 en 6 maanden voor 72.50. Totaal 652.50 voor een jaar.

Odido internet only 25 euro per maand (reken voor het gemak even alle maanden het voordeeltarief), 15 euro voor Canal+ en 16 euro voor Ziggo sport bij Canal+. Totaal 56 per maand. Totaal 672 per jaar.

Ja dan heb ik inderdaad maar 40 upload. En een iets hogere ping. Maar komt niet met de opmerking dat ziggo duurder is. Ziggo is misschien in jouw situatie goedkoper. Maar zeker niet altijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Kunnen we het nu weer over Odido en ervaringen met Odido hebben i.p.v. continu dat gezwam over 1 op n situaties waarbij iemand van mening is dat provider X voor zijn of haar situatie toch echt beter is dan Odido? Vooral Ziggo, het is onder aan de streep appels met peren, vergelijk het dan gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Barre73 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:19:
Nee hoor. Niks dubieus aan. Odido gebruikt poort 5060 voor haar eigen VOIP dienst en dus kan jij die niet gebruiken met een andere VOIP aanbieder. Het is dus geen blokkade maar meer een reservering.
Dus als jouw eigen VOIP aanbieder ook andere poortnummers gebruikt is het opgelost.
Dat is niet logisch : Ik ben een CLIENT en geen Server !!!

VoIP wordt bij voorkeur door lage random poorten opgebouwd vanuit de Client richting poort 5060 op een VoIP Server.

Voor VoIP is ook bijvoorbeeld een NAT achter NAT opstelling onwenselijk omdat dan die poorten vanuit te hoge random poorten worden opgebouwd en dat allerlei ongewenste bijeffecten schijnt te triggeren :)
Jerie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:43:
Prima, maar op het IP dat ik gebruik wil ik graag alle inkomende en uitgaande ports kunnen gebruiken als ik dat wenselijk acht. Dus ook een port die mijn provider dan voor een eigen dienst nodig denkt te hebben, terwijl ik die dienst niet eens afneem (als ik hem wel af zou nemen: uiteraard logisch dat ik deze niet kan gebruiken). Daar vind ik dan weer niets raars aan.
Precies! :)

Je zal echter wel vaak poort 25 moeten opgeven bij heel veel Consumer Level ISP's maar daar valt prima mee te leven.
Als we het nu over IPv6 zouden hebben, dan was er niets aan het handje want een enkele /128 of whatever /care. Maar ja, IPv6 moet bij Odido nog uitgevonden worden.
IPv6 gaat niks aan het poorten gedoe veranderen...
rvk schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:07:
Is niet eens nodig want uitgaand 5060 is niet geblokkeerd. Alleen een fritzbox wil als client ook binnenkomend 5060 gebruiken en dat kan niet (en daar moet je dus handmatig kiezen voor die random poort instelling wat andere clients al jaren automatisch doen).
Gezien het inderdaad vaak om AVM Fritz!Box apparatuur ging in de posts met klachten lijkt me dat een betere verklaring en weer een reden om geen AVM Fritz!Box meuk te kopen :)
ParaWM schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:34:
Heb zelf ook een LG, WebOS is sowieso drama.
Ik vind het geweldig sinds ik Developer Mode heb ontdekt :
- YouTube zonder advertenties :*)
- JellyFin Client als de WebOS App Store het niet aanbiedt op jouw toestel :Y)
- Heleboel andere dingen die je misschien handig zal vinden, maar ik niet gebruik...
pjottum schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:39:
Soms valt dns even weg, da’s wel raar.
Moet je gewoon zelf hosten : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ d:)b
Babylonier schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 06:38:
Bijv bij KPN kan ik een hele avond "door laten draaien", en een dag erna elke film die het heeft doorlopen, terugkijken en de reclames doorspoelen / overslaan. Door een trucje te gebruiken bij de keuze van een film, om bij "terugkijken" meteen de knop in te drukken om tot aan het begin terug te spoelen. (Want je zit op het eind van de film, en loopt anders door naar het begin van de volgende film). En vandaar de film te bekijken.
Nog een reden om bij KPN te blijven indien mogelijk :)
Nee, marketing is het geenszins. Zonder die filters komt al die rommel gewoon voorbij.
Van de ene na de andere advertentie, of wat "verborgen" / misleidend als betaalde "advertentie" content doorgaat. Dat zijn bijv. ook al die duur betaalde diensten waar mensen vaak per ongeluk op klikken die bovenaan als "hit" van Google zoek-acties worden getoond. (Van al die rommel ben ik van verschoond).

Kan het in de logging ook gewoon nalopen. Advertenties en tracking zijn verschillende dingen.
En als het al 2700 advertenties "met" tracking per dag zouden zijn. Is dat 99% per dag teveel rotzooi.
Naast Pi-Hole draaien kan je beter ook gewoon zoveel mogelijk een andere zoekmachine gebruiken IMHO :)
IMHO heb je het alleen maar jezelf onnodig moeilijk gemaakt door IPv6 te gebruiken voor dingen waarvoor je het helemaal niet nodig hebt en ook prima via IPv4 werken :)

Daarnaast schijnen die Hurricane Tunnels al een tijdje helemaal niet meer zo betrouwbaar te werken zoals dat vroeger het geval was...

Zie : Het grote IPv6 topic ;)
jwbokx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:58:
Dus zomaar kunnen dat het weghalen van de tunnel verrassende effecten heeft...
Het verrassende effect dat al die diensten blijven werken en zelfs nog stabieler ook inderdaad :+
De ping en upload zijn dan ook echt de enige dingen die altijd terugkomen waarom Ziggo minder zou zijn.
AORTA Backbone die volloopt is anders ook niet echt een pretje... :X :| :/

Of zoals een kennis van mij naar xDSL moeten overstappen om je favoriete Radio Station te kunnen streamen zonder haperingen... :o
In ik gok 99,99% van de huishoudens zijn een ping van 13 ms en upload van 40mbit/s echt geen probleem. Wat ook pas echt merkbaar is als je gaat meten. Dus het hangt echt helemaal af van je gebruik of je dit als verschil laat tellen.
En daarom dwingt niemand je om het eene of het andere te nemen, maar ik kan je vertellen dat 30 Mbps vs. 150 - 400 Mbps Upload behoorlijk aan je gaat knagen als je "effe" iets voor iemand denkt te gaan uploaden zoals een Custom ROM van meerdere gigabytes :P
ikweethetbeter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:19:
"Men" (de gemiddelde consument, geen die hard gamer) geeft weinig om een ms ping meer of minder, en iedereen behalve de grote uploaders geven weinig om de upload snelheid (als die maar minimaal zo'n 25 Mbps is).
Genoeg gemidelde consumenten die thuis werken en daar anders over denken...
Nitai schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:28:
Ik had de KPN modem in Bridge modus staan en daarachter m'n Ubiquity netwerk.
Het merk heet Ubiquiti zonder y aan het eind ;)
Alleen kan de modem van Odido niet in bridge modus, dus maar helemaal er uit gehaald en VLAN = 300 ingesteld in m'n EdgeRouter, en klaar was Nitai.

Ik ben van 1GB naar 2GB gegaan en ook downloads/uploads naar de cloud/Backblaze gaat uitstekend.
Ik haal rond de 120 MB/s maar ik denk dat het aan m'n bekabeling/switches ligt.

Binnenkort maar de bedrading met CAT 6 vervangen en wat 2,5GBps switches halen.
Er is geen eene EdgeRouter die 2,5 Gbps WAN heeft dus die zal je ook moeten upgraden naar iets anders ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Dat is niet logisch : Ik ben een CLIENT en geen Server !!!

VoIP wordt bij voorkeur door lage random poorten opgebouwd vanuit de Client richting poort 5060 op een VoIP Server.

Voor VoIP is ook bijvoorbeeld een NAT achter NAT opstelling onwenselijk omdat dan die poorten vanuit te hoge random poorten worden opgebouwd en dat allerlei ongewenste bijeffecten schijnt te triggeren :)

[...]

Precies! :)

Je zal echter wel vaak poort 25 moeten opgeven bij heel veel Consumer Level ISP's maar daar valt prima mee te leven.

[...]

IPv6 gaat niks aan het poorten gedoe veranderen...

[...]

Gezien het inderdaad vaak om AVM Fritz!Box apparatuur ging in de posts met klachten lijkt me dat een betere verklaring en weer een reden om geen AVM Fritz!Box meuk te kopen :)

[...]

Ik vind het geweldig sinds ik Developer Mode heb ontdekt :
- YouTube zonder advertenties :*)
- JellyFin Client als de WebOS App Store het niet aanbiedt op jouw toestel :Y)
- Heleboel andere dingen die je misschien handig zal vinden, maar ik niet gebruik...

[...]

Moet je gewoon zelf hosten : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ d:)b

[...]

Nog een reden om bij KPN te blijven indien mogelijk :)

[...]

Naast Pi-Hole draaien kan je beter ook gewoon zoveel mogelijk een andere zoekmachine gebruiken IMHO :)

[...]

IMHO heb je het alleen maar jezelf onnodig moeilijk gemaakt door IPv6 te gebruiken voor dingen waarvoor je het helemaal niet nodig hebt en ook prima via IPv4 werken :)

Daarnaast schijnen die Hurricane Tunnels al een tijdje helemaal niet meer zo betrouwbaar te werken zoals dat vroeger het geval was...

[...]

Het verrassende effect dat al die diensten blijven werken en zelfs nog stabieler ook inderdaad :+

[...]

AORTA Backbone die volloopt is anders ook niet echt een pretje... :X :| :/

Of zoals een kennis van mij naar xDSL moeten overstappen om je favoriete Radio Station te kunnen streamen zonder haperingen... :o

[...]

En daarom dwingt niemand je om het eene of het andere te nemen, maar ik kan je vertellen dat 30 Mbps vs. 150 - 400 Mbps Upload behoorlijk aan je gaat knagen als je "effe" iets voor iemand denkt te gaan uploaden zoals een Custom ROM van meerdere gigabytes :P

[...]

Genoeg gemidelde consumenten die thuis werken en daar anders over denken...

[...]

Het merk heet Ubiquiti zonder y aan het eind ;)

[...]

Er is geen eene EdgeRouter die 2,5 Gbps WAN heeft dus die zal je ook moeten upgraden naar iets anders ;)
IPv6 zou dat wel op kunnen lossen, want bij IPv4 krijg je vaak maar 1 IPv4, terwijl je bij IPv6 gigantische ranges krijgt. Tenzij ze zonder enige logische reden ports op een hele range zouden blokkeren.

In geval van port 25 kan dat nog zijn om spam te voorkomen, of i.v.m. beveiliging (om die reden zou je ook 22 kunnen blokkeren). Ik vond de oplossing die Xs4all had mooi. Standaard een firewall die best streng stond afgesteld. Vervolgens kon de klant dat aanpassen, zelfs met vrijgeven van port 25!

Laten we verder AVM maar geen 'meuk' noemen terwijl we TP-Link adviseren... :P

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:10:
IPv6 zou dat wel op kunnen lossen, want bij IPv4 krijg je vaak maar 1 IPv4, terwijl je bij IPv6 gigantische ranges krijgt. Tenzij ze zonder enige logische reden ports op een hele range zouden blokkeren.
Poort dicht = Poort dicht

IPv4 of IPv6 maakt geen bal uit in dat geval :)
In geval van port 25 kan dat nog zijn om spam te voorkomen, of i.v.m. beveiliging (om die reden zou je ook 22 kunnen blokkeren).
Poort 22 = OpenSSH Server = Werk met Private/Public Key Pairs en niemand die binnen zal komen :Y)

Poort 25 = E-Mail = Klote protocol :X
Ik vond de oplossing die Xs4all had mooi. Standaard een firewall die best streng stond afgesteld. Vervolgens kon de klant dat aanpassen, zelfs met vrijgeven van port 25!
Ja, maar dan vraag je effe van elke ISP om ineens een fatsoenlijke ISP te worden en dat kan niet hé want...

Dat zou te leuk zijn !!! :D
Laten we verder AVM maar geen 'meuk' noemen terwijl we TP-Link adviseren... :P
Wat mij betreft : TP-Link > AVM

OpenWRT erop en gaan met die banaan !!! :Y)

Voor xDSL kocht ik dan ook altijd DrayTek Modem/Routers i.p.v. AVM Fritz!Boxjes of die ZyXel rommel :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
blottle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Ben sinds een kleine maand bij ziggo. Wat een verademing wat betreft tv. Qua internet geen verschil. Wilde dit niet noemen omdat dit een Odido topic is en wilde gewoon mijn eigen ervaringen delen over tv.
Nu ja voor mij was tv wel dus het springede punt bij het maken van de keuze, Odido of toch bij Ziggo blijven. Achteraf gezien als ik hier de reacties lees ben ik blij toe toch bij Ziggo te zijn gebleven. Had er gewoon geen zin in weer met externe kastjes te moeten gaan knoeien, weer afstandsbediening erbij etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06

Wvr

ik zit te kijken in mijn zyxel EX5601 router en zie het volgende in mijn logge bestand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5do7lasU5m1to5KsQNGXl0X3Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpfIV4EXagdpxTrnFprAMiig.jpg?f=fotoalbum_large

moet ik me nu zorgen maken omdat ik om de paar uur gescand wordt?
en wat is nu en goed programma om me pc me te scannen of virussen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Wvr Goede herinnering dat een firewall niet voor niets aan staat. Verder doodnormaal.

Enige zorg is dat soms een hoeveelheid loggen mogelijk is die de opslagcapaciteit van zo'n apparaat vult. Als je dit zelf op dit loggings-niveau hebt gezet, moet je daar zelf op letten. Anders heeft Odido het vast wel voor elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Wvr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:33:
ik zit te kijken in mijn zyxel EX5601 router en zie het volgende in mijn logge bestand

[Afbeelding]

moet ik me nu zorgen maken omdat ik om de paar uur gescand wordt?
en wat is nu en goed programma om me pc me te scannen of virussen?
Niets vreemds aan (helaas) ik krijg denk ik gemiddeld zo'n 10 dropped scans per minuut die gedropped worden door de ingebouwde firewall op mijn router. Dat zijn gewoon scripts die de ganse dag bestaande IP reeksen aflopen en scannen op (openstaande) porten.

edit: wordt je alleen op port 1024 gescanned?
https://www.speedguide.net/port.php?port=1024

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04 14:57
Lord_Dain schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:14:
Nou ik ben weer een Odido klant, monteur kwam langs, had de patch in de PoP 1 minuut ervoor gedaan en ik had alles al aangesloten voor hem, enige wat nog nodig was was het tussenstukje in de FTU en we waren online. Amper 5 minuten werk dus monteur blij, ikke (en kids) blij.

Odido TV app op Nvidia Shield TV geinstalleerd, app krijgt in playstore een 1.7/5 sterren.. mijn inziens niet geheel terecht omdat het meteen werkte na inloggen en sowieso een stuk sneller / snappier aanvoelt als de ITV app van KPN. Dus een stapje vooruit kwa snelheid, interface ziet er clean en duidelijk uit.
Ik heb zelf het ONT op een geven moment maar aangesloten aangezien te monteur tussen 13:00 en 16:00 zou komen, wel mail gehad dat de aansluiting door de (netwerk) partner is geactiveerd. iets na 17:00 maar gebeld waar de monteur bleef, die zou er volgens de gene aan lijn met ongeveer een kwartiertje zijn.

De verbinding zelf werkt prima snelheid lijkt gemiddeld iets hoger de liggen dan bij Delta voor mijn gevoel ping is ietsje hoger. De lage score van de IPTV app zag ik ook bij het installeren er van op mn TV, moet eerlijk toegeven dat het best snel en goed werkt. Persoonlijk zou ik niet weten waarom die score nu zo laag is.

Alleen het niet komen opdagen van de monteur ben ik niet zo heel erg blij mee, had vanavond eigenlijk iets anders op de planning staan. Dat is dus uiteindelijk niet doorgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
wwdtourkane schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Alleen het niet komen opdagen van de monteur ben ik niet zo heel erg blij mee, had vanavond eigenlijk iets anders op de planning staan. Dat is dus uiteindelijk niet doorgegaan.
Balen, bij mij was het andersom, hij was al in de buurt en was 3 uur vroeger dan geplanned.
De ene monteur is de andere niet lijkt het...
Maar wel mooi dat het allemaal gelukt is. Ik heb de mail van de afmelding pas gehad uren na de activatie. Volgens mij mag dat ook niet van te voren bij de overstap service. Ik neem dus even aan dat jij niet de overstapservice hebt gebruikt? Als dat wel zo dan klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwdtourkane
Balen, bij mij was het andersom, hij was al in de buurt en was 3 uur vroeger dan geplanned.
De ene monteur is de andere niet lijkt het...
Maar wel mooi dat het allemaal gelukt is. Ik heb de mail van de afmelding pas gehad uren na de activatie. Volgens mij mag dat ook niet van te voren bij de overstap service. Ik neem dus even aan dat jij niet de overstapservice hebt gebruikt? Als dat wel zo dan klopt er iets niet.
De overstap service heb ik wel aangevraagd, en volgens de status op en mails op de Odidos site ook goedgekeurd.
Het mooie is die mail staat ook dat ik installatie afspraak heb en het installatie pakket minstens 2 weken van de voren wordt opgestuurd.

Ja duh die heb ik al weken in huis en die mail was in het tijdslot dat de monteur langs zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:57
blottle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Ook al meerdere keren aangegeven dat dit echt per situatie anders is.
Ik heb nu Ziggo incl ESPN compleet en Ziggo Sport totaal (welkomst cadeau voor gehele looptijd). 6 maanden voor 36,25 en 6 maanden voor 72.50. Totaal 652.50 voor een jaar.

Odido internet only 25 euro per maand (reken voor het gemak even alle maanden het voordeeltarief), 15 euro voor Canal+ en 16 euro voor Ziggo sport bij Canal+. Totaal 56 per maand. Totaal 672 per jaar.

Ja dan heb ik inderdaad maar 40 upload. En een iets hogere ping. Maar komt niet met de opmerking dat ziggo duurder is. Ziggo is misschien in jouw situatie goedkoper. Maar zeker niet altijd.
"Ja dan heb ik inderdaad maar 40 upload. En een iets hogere ping."
Precies je krijgt veel minder voor meer geld.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 22:56
Ik heb een vreemd probleem. Sinds begin november 1 Gbit Odido. Nu vannacht voor de 2e keer gehad dat plotseling geen enkel apparaat met Wifi kan verbinden. Het SSID is nog wel zichtbaar voor bijv. mijn Android telefoon, maar geeft een foutmelding "WPA 3 vereist" oid.

Alle apparaten waaronder deurbellen en Sonos luidsprekers kunnen niet meer verbinden.

Het is op te lossen door de modem uit en aan te zetten, maar dat is geen echte oplossing.

Iemand die dit herkent en/of een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinkb
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-01 22:22
Ik heb zojuist de extra Amino Aria 7x media box opgezegd en in Mijn Odido lijkt te staan dat ze die niet terug willen hebben? Klopt dit wel? Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-04 11:03
Misschien een zodanig oud TV kastje, dat ze die inderdaad niet hoeven terug te hebben.
Informeer bij de klantenservice van Odido, dan weet je het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babylonier
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:09:
Ik heb een vreemd probleem. Sinds begin november 1 Gbit Odido. Nu vannacht voor de 2e keer gehad dat plotseling geen enkel apparaat met Wifi kan verbinden. Het SSID is nog wel zichtbaar voor bijv. mijn Android telefoon, maar geeft een foutmelding "WPA 3 vereist" oid.

Alle apparaten waaronder deurbellen en Sonos luidsprekers kunnen niet meer verbinden.
Veel (oudere) apparaten ondersteunen WPA 3 nog niet.
Zet de instellingen van WiFi terug naar WPA 2 - (De instellingen in de router).
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Babylonier schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Veel (oudere) apparaten ondersteunen WPA 3 nog niet.
Zet de instellingen van WiFi terug naar WPA 2 - (De instellingen in de router).
-
Dat ga ik doen.

Tegelijkertijd staat nu de optie WPA2/WPA3 aan.. Dus de apparaten zouden nog steeds met WPA2 moeten kunnen verbinden zou je zeggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babylonier
Maar daar ondervind je nu juist problemen mee / die functie is niet betrouwbaar.
Die eerdere foutmelding "WPA 3 vereist" lijkt me duidelijk?
Dus zou zeggen. Dan alleen de setting van WPA 2

[ Voor 36% gewijzigd door Babylonier op 03-01-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wwdtourkane
Ik ben net gebeld door Odido, stond eigenlijk net op het punt om die kant op te bellen.

Die vroegen of het het opgezegd of iets anders was misgegaan.
Waarop ik geantwoord dat ze rond de afgesproken tijd niet geweest zijn, en ik later heb gebeld waar de monteur bleef. Waarop ik antwoord kreeg dat de er met ongeveer een kwartiertje er zou zijn.

Nu hadden ze aan Odido doorgegeven dat ik de afspraak had geannuleerd.
Enige nadeel is dat aansluitdatum nu verschoven is van de 2 januari naar de 3e.

Het siert Odido in ieder geval wel dat ze zelf bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Poort dicht = Poort dicht

IPv4 of IPv6 maakt geen bal uit in dat geval :)
Je krijgt maar 1 /32 IPv4 doorgaans (en dan moet je ook nog NAT gebruiken) maar je krijgt een hele range zoals /48 IPv6.
Poort 22 = OpenSSH Server = Werk met Private/Public Key Pairs en niemand die binnen zal komen :Y)

Poort 25 = E-Mail = Klote protocol :X
Neen, je denkt verkeerd. Je moet kijken hoe die protocollen worden uitgebuit. De IPv4 range kan men binnen enkele minuten volledig scannen op populaire ports (IPv6 niet, dus aldaar OpenSSH op 22 draaien geeft (nagenoeg) geen rommel in je logs). Vervolgens gebruiken mensen zwakke wachtwoorden op hun OpenSSH server (dat jij en ik password auth uitzetten is duidelijk). Draai je OpenSSH op een niet-standaard port dan heb je al minder noise in je logs, en in geval van XZ backdoor al minder kans op problemen. Port 25 is een federated protocol waarbij men open relays misbruikt. Ergo: het is wijs om dit soort zaken standaard te blokkeren, waardoor de klant middels een extra actie die blokkade minder streng af jan stellen. Zo deed Xs4all dat al sinds jaar en dag. Ze waren ook één van de eersten met fatsoenlijke spam- en virusfilter op email back in the days.

Wat ook kan is OpenSSH op een Tor adres draaien (maar dat zie ik de gemiddelde gebruiker niet doen, je clients hebben Tor toegang nodig, je hebt hogere latencies... maar je hebt wel schone logs).
Ja, maar dan vraag je effe van elke ISP om ineens een fatsoenlijke ISP te worden en dat kan niet hé want...

Dat zou te leuk zijn !!! :D
Nou, Freedom heeft in korte tijd met een klein team toch echt heel wat zaakjes uit kunnen rollen. IPv6 implementeren is ook geen hogere wiskunde. In buurland Duitsland is het voor consumentenlijntjes de standaard.

AVM kon je vroeger rooten en custom software op installeren (freetz) maar out of the box is het nu het meest eenvoudige, veilige spul wat mij betreft. OpenWrt en OPNsense vind ik natuurlijk fijner maar niet voldoende gebruikersvriendelijk voor de gemiddelde consument.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06

Het is op te lossen door de modem uit en aan te zetten, maar dat is geen echte oplossing.

Ik had dat ook totdat ik de extra wifi access point van Odido erbij nam. Sindsdien geen problemen meer.
De EX5601-T1 kan blijkbaar niet zo heel veel (lees 20) wifi apparaten tegelijk bedienen.

edit: ondertussen 24 stuks

Mag natuurlijk ook gewoon een eigen access point zijn, maar ik dacht, lekker makkelijk als ik geen eigen AP koop, dan kan die weer terug mocht het geen oplossing zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door tiguan op 03-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:13

rvk

Ik heb het al 3 keer meegemaakt in december. Een korte interruptie in het volledige netwerk (kan ik zien aan mijn voip server) en daarna doet alles het weer behalve WiFi. Ik zie WiFi wel maar kan niet meer verbinden. Ik moet WiFi dan uitschakelen en weer inschakelen (of complete Zyxel opnieuw starten) en dan werkt het weer. Ik denk dat die Zyxel T56 toch niet helemaal zo lekker is met die eigen provider firmware.

Overigens heb ik wel al gewoon alleen WPA2-PSK aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke maar geen structurele oplossing dus (een instelling oid?).

Verder tamelijk bizar wel. Anno 2025 mag je van een provider toch wel verwachten dat je een modem krijgt met een stabiele Wifi verbinding..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
Inzake WiFi.

Mijn ex heeft nu heel ruim een jaar een Odido internetverbinding - met een ZyXEL T56 router.
Heb dat "van tevoren" ingeregeld hier bij mij thuis (onder een "KPN verbinding"),
door een "simulatie" van de Odido verbinding (met VLAN 300) via een managed switch.

Werkelijk nooit problemen mee. Niet via WiFi, niet via bekabelde verbinding.

Mijn relaas in november 2023 van die simulatie:
https://www.synology-foru...ding/msg325410/#msg325410
-

[ Voor 5% gewijzigd door Babylonier op 03-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nou, vandaag was het zover: Odido monteur op de stoep om de boel af te leveren. Aangegr en dat hij zijn ding moest doen, maar dat ik mijn eigen router aan de ONT ging hangen zodra hij klaar was. Geen probleem 'dan monteer ik de router/modem niet in de meterkast'.

Monteur had wel 2 problemen:

1. Meegeleverde optische (?) gele kabel had een defecte connector die afbrak in zijn tester :X
2. Rood lampje op de ONT (nadat 1 opgelost was); bleek dat de boel niet/nooit gepatched was in de wijkkast :'). Monteur had daar geen wetkbon voor gekregen overigens

Enfin, nadat 2 ook opgelost was heeft de monteur de nodife fotos gemaakt en is weer vertrokken. Ik he gelijk de boel aangesloten op de ASUS router en na een restart werkte alles zoals het moet :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7FeZ5xyDLxe3vFnKc6dIs__9z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjBLUdbPNxkdTfujzGkYysuG.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk de TV app geactiveerd en ingesteld en ook dat ziet er verder prima uit. Al met al een snelle oplevering :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Notna schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:28:
Nou, vandaag was het zover: Odido monteur op de stoep om de boel af te leveren. Aangegr en dat hij zijn ding moest doen, maar dat ik mijn eigen router aan de ONT ging hangen zodra hij klaar was. Geen probleem 'dan monteer ik de router/modem niet in de meterkast'.

1. Meegeleverde optische (?) gele kabel had een defecte connector die afbrak in zijn tester :X
2. Rood lampje op de ONT (nadat 1 opgelost was); bleek dat de boel niet/nooit gepatched was in de wijkkast :'). Monteur had daar geen wetkbon voor gekregen overigens

Enfin, nadat 2 ook opgelost was heeft de monteur de nodife fotos gemaakt en is weer vertrokken. Ik he gelijk de boel aangesloten op de ASUS router en na een restart werkte alles zoals het moet :Y

[Afbeelding]

Gelijk de TV app geactiveerd en ingesteld en ook dat ziet er verder prima uit. Al met al een snelle oplevering :Y
Join the club :P Ik zit ook rond die snelheden, download nog iets lager vaak rond de 840Mbps. Upload ruim 900Mbps.. ik verdenk de ASUS (AX82U) router, met de megeleverde Zyxel kon ik zelfs draadloos de 1Gbps aantikken. Het lijkt geen functie in de ASUS router te zijn, ik heb alles uitgezet (zelfs de firewall om te testen) maar haal helaas de 1Gbps niet. Geen probleem natuurlijk maar zou toch leuk zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04 13:34
Notna schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:28:

[Afbeelding]

Hier was het ook "eindelijk" zover !. Aansluiting zonder problemen, denk dat de Guidion man binnen 20 minuten weer weg was. Van KPN 50mbit naar 871/944 dus ik ben dik tevreden. Nu nog even kijken of ik de odido app ga nemen voor TV of toch eerst 2 weken gratis NLziet proberen.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 15:16
Bij mij zou de monteur gister tussen 09.00 en 11.00 uur komen. En om 10.00 uur het inmiddels bekende smsje ontvangen: Door uitval van de monteur kan je afspraak helaas niet doorgaan.

Nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag. Hopelijk dat ze dan wel komen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-04 09:51
Hi,

Sinds gister is de Odido lijn (eindelijk) actief, monteur geweest, was binnen 5 min ook meteen weer weg.

Later op de dag viel mij op dat ik veel gebuffer had bij bv netflix. Na constante speedtests gedaan te hebben kwam ik erachter dat mijn jitter vaak van 1 naar ~50 spiked. Hebben anderen hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sonos spullen zijn best wel bekend om het verstoren van netwerken dus als het effe kan :
- Sluit 1 Sonos apparaat bekabeld aan op je LAN.
- Alle andere Sonos apparaten via het Sonos eigen LAN/WLAN aansluiten.
Heet SonosNET of zoiets geloof ik :)
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:49:
Tegelijkertijd staat nu de optie WPA2/WPA3 aan...

Dus de apparaten zouden nog steeds met WPA2 moeten kunnen verbinden zou je zeggen...
Dat schijnt vaker NIET dan wel te werken ;)
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:50:
Verder tamelijk bizar wel. Anno 2025 mag je van een provider toch wel verwachten dat je een modem krijgt met een stabiele Wifi verbinding...?
Dat zou te leuk zijn! ;)

Gewoon zoveel mogelijk je eigen spullen gebruiken en in geval van WiFi je Accesspoints strategisch door het huis heen plaatsen d:)b
Jerie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:01:
Je krijgt maar 1 /32 IPv4 doorgaans (en dan moet je ook nog NAT gebruiken) maar je krijgt een hele range zoals /48 IPv6.
En nog steeds hetzelfde aantal poorten die dicht zullen staan :P
Neen, je denkt verkeerd.
Nee hoor :)
Je moet kijken hoe die protocollen worden uitgebuit. De IPv4 range kan men binnen enkele minuten volledig scannen op populaire ports (IPv6 niet, dus aldaar OpenSSH op 22 draaien geeft (nagenoeg) geen rommel in je logs).
Dat mag dan wel in theorie zo zijn, maar in de praktijk helaas totaal niet !!

Vervolgens gebruiken mensen zwakke wachtwoorden op hun OpenSSH server (dat jij en ik password auth uitzetten is duidelijk).
Tja, als je zo dom bent om je OpenSSH Server aan het grote boze Internet te hangen dan verdien je het ook :D
Draai je OpenSSH op een niet-standaard port dan heb je al minder noise in je logs, en in geval van XZ backdoor al minder kans op problemen.
Alles wordt gescanned de hele dag door : Van 'Captain Obvious' achtige poorten zoals 2222 tot willekeurige meuk als 56341 of iets dergelijks :)
Nou, Freedom heeft in korte tijd met een klein team toch echt heel wat zaakjes uit kunnen rollen.
Maar dan heb je het dus ook over precies dat oude XS4ALL :)
AVM kon je vroeger rooten en custom software op installeren (freetz) maar out of the box is het nu het meest eenvoudige, veilige spul wat mij betreft. OpenWrt en OPNsense vind ik natuurlijk fijner maar niet voldoende gebruikersvriendelijk voor de gemiddelde consument.
Zolang het meer dan 1 knop heeft is het gelijk niet gebruiksvriendelijk genoeg voor een heleboel mensen is mijn ervaring ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Sonos spullen zijn best wel bekend om het verstoren van netwerken dus als het effe kan :
- Sluit 1 Sonos apparaat bekabeld aan op je LAN.
- Alle andere Sonos apparaten via het Sonos eigen LAN/WLAN aansluiten.
Heet SonosNET of zoiets geloof ik :)

[...]

Dat schijnt vaker NIET dan wel te werken ;)

[...]

Dat zou te leuk zijn! ;)

Gewoon zoveel mogelijk je eigen spullen gebruiken en in geval van WiFi je Accesspoints strategisch door het huis heen plaatsen d:)b

[...]

En nog steeds hetzelfde aantal poorten die dicht zullen staan :P

[...]

Nee hoor :)

[...]

Dat mag dan wel in theorie zo zijn, maar in de praktijk helaas totaal niet !!

[...]

Tja, als je zo dom bent om je OpenSSH Server aan het grote boze Internet te hangen dan verdien je het ook :D

[...]

Alles wordt gescanned de hele dag door : Van 'Captain Obvious' achtige poorten zoals 2222 tot willekeurige meuk als 56341 of iets dergelijks :)

[...]

Maar dan heb je het dus ook over precies dat oude XS4ALL :)

[...]

Zolang het meer dan 1 knop heeft is het gelijk niet gebruiksvriendelijk genoeg voor een heleboel mensen is mijn ervaring ;) :+
Dude, snap je het nou echt niet? Als je een IPv4/32 per klant hebt, en op hun router of modem draait op port huppeldepup iets dan kan men er nog mee wegkomen van tja dat komt door de router (vervolgens kun je gewoon je eigen router gebruiken als je dat zou willen, maar OK ...). Hetzelfde komen ze niet mee weg bij IPv6. Want een /64 of /48 hoeft niet enkel op de router te werken; die zijn routeerbaar. Geen NAT dus nodig. Het is by design dat je dan vervolgens wel allerlei dingen kunt draaien op die IPv6 stack.

Het gaat verder heel, heel lang duren als je op de gehele IPv6 address space alle port 22 wilt scannen. Het duurt al relatief lang als je alle 65535 ports op IPv4 address space wilt scannen.

Shodan heeft op IPv6 nog geen 100k resultaten voor port 22 https://www.shodan.io/search?query=has_ipv6%3Atrue+port%3A22 t.o.v. meer dan 21 miljoen voor IPv4 + port 22 https://www.shodan.io/sea...as_ipv6%3Afalse+port%3A22 maar dat niet alleen als jij een /64 hebt dan geldt de volgende berekening:
Time to scan IPv6 /64=429,496,729.6 addresses per minute (= de theoretische snelheid 4000000000 per 10 minuten)

18,446,744,073,709,551,616 addresses​

Time to scan IPv6 /64≈42,949,672,960 minutes
Ofwel: miljoenen jaren. Zelfs als je alleen port 22 gaat doen, dan is dat niet te doen. Wat wel te doen is, is door op grote routers te kijken wie er verkeer naar IPv6 address port 22 ontvangt, en die dan opslaan in een database, of gewoon de plaintext opslaan. Onze overheid zou dus -als ze dat zouden willen- een aardig beeld kunnen hebben.

Verder dat het dom is om OpenSSH aan het grote boze internet te hangen, het is op papier een van de meest veilige protocollen ter wereld (en het wordt ook graag ingezet als jumphost) maar als je password auth aan hebt staan en je hebt ook een low effort password dan is dat een combinatie die fataal kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17
Op 2 januari ben ik ook overgezet van KPN glas naar Odido glas. Van tevoren kondigde Guideon aan dat de monteur tussen 14:00 en 16:00 zou komen, maar tegen die tijd belde hij al dat het wellicht tussen 17:00 en 18:00 zou worden en rond 17:30 stond hij inderdaad voor de deur. Gelukkig hoefde hij alleen de Huawei ONT te plaatsen en de Zyxel alleen ter activatie/controle, ik had all aangegeven dat ik bij een succesvolle test de lijn weer om zou prikken naar mijn Fritzbox. Nadat hij de pop ook had gepatched (van GPON naar XGSPON) inderdaad een prima 1Gb verbinding.

Ik had hiervoor KPN TV+ wat behoorlijk instabiel was en was na dit topic te hebben gelezen al voornemens om niet de Odido TV box te gebruiken maar daar voor in de plaats de Odido TV app te installeren op een aangekochte Google TV Streamer. Dit werkt echt boven verwachting goed, de app is veel beter dan de KPN app op hetzelfde apparaat, die had ik van tevoren getest ter referentie. Beeldkwaliteit is prima, zappen is snel, UI is vlot en duidelijk.

Nu na een paar dagen zie ik wel in smokeping dat de gemiddelde dns en http responstijden wel wat hoger liggen dan dan bij KPN, de mediaan RTT is van 3,5ms naar 6,5ms gegaan. Nog steeds prima natuurlijk maar ben toch benieuwd of meer mensen dit hebben gezien of eventueel een verklaring hebben?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:26:
Dude, snap je het nou echt niet?
Ik snap heel goed dat je enthousiast bent over sommige zaken, maar de praktijk is anders zoals ik al zei :
- Robinski in "Het grote IPv6 topic"
- Vorkie in "Het grote IPv6 topic"
- Snow_King in "Het grote IPv6 topic"
- Snow_King in "Het grote IPv6 topic" <= Een hele mooie manier om aan de juiste IPv6 subnets te komen !!! :>

Dus... doe ermee wat je wilt... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 05:12
Jerie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Dude, snap je het nou echt niet? Als je een IPv4/32 per klant hebt, en op hun router of modem draait op port huppeldepup iets dan kan men er nog mee wegkomen van tja dat komt door de router (vervolgens kun je gewoon je eigen router gebruiken als je dat zou willen, maar OK ...). Hetzelfde komen ze niet mee weg bij IPv6. Want een /64 of /48 hoeft niet enkel op de router te werken; die zijn routeerbaar. Geen NAT dus nodig. Het is by design dat je dan vervolgens wel allerlei dingen kunt draaien op die IPv6 stack.

Het gaat verder heel, heel lang duren als je op de gehele IPv6 address space alle port 22 wilt scannen. Het duurt al relatief lang als je alle 65535 ports op IPv4 address space wilt scannen.

Shodan heeft op IPv6 nog geen 100k resultaten voor port 22 https://www.shodan.io/search?query=has_ipv6%3Atrue+port%3A22 t.o.v. meer dan 21 miljoen voor IPv4 + port 22 https://www.shodan.io/sea...as_ipv6%3Afalse+port%3A22 maar dat niet alleen als jij een /64 hebt dan geldt de volgende berekening:

[...]

Ofwel: miljoenen jaren. Zelfs als je alleen port 22 gaat doen, dan is dat niet te doen. Wat wel te doen is, is door op grote routers te kijken wie er verkeer naar IPv6 address port 22 ontvangt, en die dan opslaan in een database, of gewoon de plaintext opslaan. Onze overheid zou dus -als ze dat zouden willen- een aardig beeld kunnen hebben.

Verder dat het dom is om OpenSSH aan het grote boze internet te hangen, het is op papier een van de meest veilige protocollen ter wereld (en het wordt ook graag ingezet als jumphost) maar als je password auth aan hebt staan en je hebt ook een low effort password dan is dat een combinatie die fataal kan zijn.
Ik zou zelf gewoon bijv een Wireguard vpn draaien en vanaf daar naar mn ssh server verbinden. Naast de public/private key authenticatie uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:55

ParaWM

Pro Prutser

RubenDJ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:20:
Nu na een paar dagen zie ik wel in smokeping dat de gemiddelde dns en http responstijden wel wat hoger liggen dan dan bij KPN, de mediaan RTT is van 3,5ms naar 6,5ms gegaan. Nog steeds prima natuurlijk maar ben toch benieuwd of meer mensen dit hebben gezien of eventueel een verklaring hebben?
Mijn Ziggo kabel dns ping was gemiddeld 13ms, en nu met Odido zo'n 8-9 naar Google/Cloudfare/KPN DNS / HTTP. Alleen 6.5ms naar Odido DNS (HTTP ook 8.5). Ook wat hoger dan menigeen geloof ik. Geen idee waarom.

Wel super strak in Smokeping, geen uitschieters en snelheid altijd top (1052/>920mbps).

[ Voor 6% gewijzigd door ParaWM op 05-01-2025 10:28 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Hier ook, denk gemiddeld 3ms hogere responstijden.
Wat mij opvalt is dat de 1e hop meteen 4ms oplevert. Dus vanaf mijn router WAN IP naar de gateway ftth.glasoperator.nl. Wellicht is dit een gevolg van de toepassing van XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 07:44

joskuiper

PapaCooper

Sinds Odido heeft mijn zoon problemen met de Xbox One X.
Green screen aan het begin blijft tijden lang, soms wel een kwartier.
Vrij recent geheel opnieuw geinstalleerd, staan maar 3 games op en verder geen troep.

Meerdere die dit zijn tegen gekomen?
Dit lijkt een beetje TE toevallig.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

joskuiper schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:58:
Klinkt als een hdmi probleem, probeer is een andere hdmi kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

joskuiper schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:58:
Vrij recent geheel opnieuw geinstalleerd, staan maar 3 games op en verder geen troep.

Meerdere die dit zijn tegen gekomen?
Dit lijkt een beetje TE toevallig.
IIRC probeer de One X bij het opstarten gelijk in te loggen op Live. Bij problemen om dit te doen kan het inloggen langer duren.

Wanneer je ingelogged bent; wat voor NAT profiel staat er in de Netwerkinstellingen van de Xbox? Is deze Strict of Open?

Indien strict: probeer de poorten van Xbox Live open te zetten:

UDP: 88, 500, 3544, 4500 and TCP & UDP: 3074

Kijk dan of het beter gaat. Als het probleem blijft; start de Xbox wel normaal op in offline modus? Indien nee: dan is de Xbox zelf het probleem.
DON PAPA schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Klinkt als een hdmi probleem, probeer is een andere hdmi kabel
Groen scherm van de One X is onderdeel van de UI; niet een fout van de aansturing middels HDMI :)

Overigens hier nog steeds enorm te spreken over de ovestap naar Odido (van Ziggo). Ping en jitter zijn echt extreem veel beter (vooral ivm het vele gamen hier belangrijk) en de download en upload snelheden zitten strak boven de >950 Mbit/s

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 05-01-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:06:
[...]
Groen scherm van de One X is onderdeel van de UI; niet een fout van de aansturing middels HDMI :)
Ow oke, ik dacht dat er zoiets bedoeld werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Cbgu-K4jAZrqxsJF4QcmXymYnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBM0nK0oQXWynB133GlznZ3U.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vaak wel een hdmi probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 07:44

joskuiper

PapaCooper

Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:06:
[...]

IIRC probeer de One X bij het opstarten gelijk in te loggen op Live. Bij problemen om dit te doen kan het inloggen langer duren.

Wanneer je ingelogged bent; wat voor NAT profiel staat er in de Netwerkinstellingen van de Xbox? Is deze Strict of Open?

Indien strict: probeer de poorten van Xbox Live open te zetten:

UDP: 88, 500, 3544, 4500 and TCP & UDP: 3074

Kijk dan of het beter gaat. Als het probleem blijft; start de Xbox wel normaal op in offline modus? Indien nee: dan is de Xbox zelf het probleem.

[...]

Overigens hier nog steeds enorm te spreken over de ovestap naar Odido (van Ziggo). Ping en jitter zijn echt extreem veel beter (vooral ivm het vele gamen hier belangrijk) en de download en upload snelheden zitten strak boven de >950 Mbit/s
NAT is open
Offline modus is gewoon als er geen UTP in zit?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinkb
Ik krijg opeens 1.1Gbps uit mijn 1Gbps verbinding (over 2.5Gbps Ethernet), iemand anders met deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justinkb
Babylonier schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:40:
Misschien een zodanig oud TV kastje, dat ze die inderdaad niet hoeven terug te hebben.
Informeer bij de klantenservice van Odido, dan weet je het zeker.
thanks, heb het nagezocht, ze willen alleen het allerlaatst model "media box" terug, alle eerdere mag je naar de recycling brengen. (ga hem eens openmaken, kijken of ik er nog wat leuks mee kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wwdtourkane

Bij mij is de ping ook iets 3 a 4ms gemiddeld hoger dan het was bij Delta was, laagste ping heb ik bij Odido zelf de rest is allemaal een paar ms hoger. upload en download zijn wel strak iets hoger dan bij Delta beide heel gemiddeld tussen 940 en 950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

joskuiper schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:23:
[...]

NAT is open
Offline modus is gewoon als er geen UTP in zit?
Nee, is een specifieke instelling:

https://support.xbox.com/...electeer%20Offline%20gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:52
Net gebeld voor te verlengen voor een jaar icm de huidige aanbieding die nu loopt, 1 jaar met 8 maanden korting.
Dit was niet mogelijk omdat het alleen nieuwe aansluitingen betrof wat ik niet specifiek kan terugvinden.
Iemand ervaring met verlengen met max korting? Of opzeggen en meteen opnieuw afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Sinds ik Odido glasvezel heb, heb ik via wifi "problemen" met Tiktok en Instagram op mijn telefoon (Samsung S24).
De telefoon is verbonden via wifi6.

Het probleem is dat de telefoon vaak geen data terug krijgt om een filmpje te laden of door te scrollen, dan duurt het 10 a 15s voordat de telefoon weer data krijgt. Ook halverwege het afspelen van een filmpje kan het zo maar zijn dat die weer even moet laden... Je ziet dan het wifi6 icoontje alleen zenden en niks ontvangen. Via 5G (ook Odido) komt dit hele probleem niet voor.

Ik heb een Zyxel EX5601-T1 modem zonder eigen router en maak gebruik van de Cloudflare DNS servers. Bekabeld via de PC "hangt" Instagram ook weleens, maar een F5 lost dat wel op... dus ik weet niet precies waar het hem in zit, in het modem of Odido zelf.

Hebben meerdere mensen dit probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 06-01-2025 13:19 ]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Michieas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:59:
Net gebeld voor te verlengen voor een jaar icm de huidige aanbieding die nu loopt, 1 jaar met 8 maanden korting.
Dit was niet mogelijk omdat het alleen nieuwe aansluitingen betrof wat ik niet specifiek kan terugvinden.
Iemand ervaring met verlengen met max korting? Of opzeggen en meteen opnieuw afsluiten?
Als je een 2 jarig contract heb kan je opzeggen (tot 1 februari), als je een 1 jarig contract hebt kan je het ook proberen

Ik zit ook in de laatste 4 maanden, echter de concurrentie is duurder dan de 35 euro/maand, dus laat me weten wat kan

[ Voor 11% gewijzigd door jeanj op 06-01-2025 14:06 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
Onderstaande aanbieding komt eigenlijk meteen op bij kiezen van Internet.
Contract is al verlopen sinds eind december.
Wil eigenlijk niet alle moeite doen voor opzeggen en weer aansluiten. Misschien Odido nog een keer bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XON9bsAPK7IKncUi7rPM9dPzbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVxmMSBqOrHi5cJjlZB3jmWZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 20:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Michieas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:59:
Met opzegen en opnieuw afsluiten zit je, is de ervaring hier, minimaal één maand zonder internet. De afsluitdatum van je oude contract en van je nieuwe contract ligt namelijk minimaal één maand uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:40
1 maan Klik & Klaar abo daarbij, klaar is Kees. Two can play that game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
rens-br schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Met opzegen en opnieuw afsluiten zit je, is de ervaring hier, minimaal één maand zonder internet. De afsluitdatum van je oude contract en van je nieuwe contract ligt namelijk minimaal één maand uit elkaar.
Ik kan opzeggen met een datum van 6 februari en een nieuw abonnement starten op 6 februari toch?
Tenminste ik kan zover komen in het bestel proces. Ik wil ze nog even bellen of dit kan.
Ik kan nergens in de voorwaarden vinden dat je een x aantal dagen/maanden geen abonnement gehad mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Michieas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Ik kan nergens in de voorwaarden vinden dat je een x aantal dagen/maanden geen abonnement gehad mag hebben.
Weet je dat zeker. Heb je de actie voorwaarden gelezen? Ik kan oude aktie voorwaarden vinden waar dit in staat.
Klanten die een contract hebben afgesloten voor
Internet voor thuis van T-Mobile voor 5 september 2023 zijn tevens uitgesloten voor de Actie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

En hier staat dat je geen klant meer mag zijn. Dat ben jij bij het bestellen dus wel.
Je moet geen actief abonnement meer hebben. Dus je als nieuwe klant aanmelden. Daar zit geen tijdsverloop aan. Wel heb je natuurlijk te maken met een nieuwe aansluting wat tijd tot oplevering in beslag zal nemen.
https://community.odido.n...uwe-klant-voordeel-365824

Dus je moet eerst opzeggen met een maand opzegtermijn. En daarna kun je pas weer bestellen. En bij dat bestellen kun je echt niet op dezelfde dag in laten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door rvk op 06-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Michieas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik kan opzeggen met een datum van 6 februari en een nieuw abonnement starten op 6 februari toch?
Tenminste ik kan zover komen in het bestel proces. Ik wil ze nog even bellen of dit kan.
Ik kan de ervaringen hierover niet zo 1,2, 3 meer terugvinden, maar conclusie was eigenlijk wel altijd, het zorgt voor downtime. Maar hou ons vooral op de hoogte, dan kan ik dat opnemen in de FAQ over kortingen en verlengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 07:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik kan niet via het lokale netwerk inloggen op de webinterface van mijn router. Is dat normaal? De ene medewerker die ik sprak zei dat dit ook helemaal niet kan (dan zou het dichtgetimmerd zijn) en de andere zei dat dit ook gewoon moet kunnen.

Context:
- Odido Business glasvezel (XGS-PON)
- Zyxel T54 router
- Standaardinstellingen, ik heb er nog nooit op ingelogd want dat lukt dus niet.
- Verbonden via Wifi

Wat ik doe is dit:
1. Ik ga in de browser naar http://192.168.0.1

Wat ik verwacht dat er gebeurt:
1. Ik verwacht een login-scherm van de router te zien

Wat gebeurt er:
1. Ik zie in een flits een Zyxel-scherm, en daarna verdwijnt dat en geeft de browser aan 'connection refused'.

Iets nader onderzoek leverde op dat de http-variant van de applicatie wel laadt, maar dat de code van de applicatie me dan doorstuurt naar https://192.168.0.1 (met https). Deze server bestaat niet op https en daarom krijg ik de 'connection refused' foutmelding.

Ik kan dus wel concluderen dat ik het juiste IP-adres gebruik en de verbinding goed is, anders zou ik helemaal geen Zyxel-scherm zien.

Hetzelfde gebeurt trouwens op mijn laptop (Ubuntu) en mobiele telefoon (Android).
Hoe kan ik via het lokale netwerk bij de routerinstellingen?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Jeroen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
Wat gebeurt er:
1. Ik zie in een flits een Zyxel-scherm, en daarna verdwijnt dat en geeft de browser aan 'connection refused'.

Iets nader onderzoek leverde op dat de http-variant van de applicatie wel laadt, maar dat de code van de applicatie me dan doorstuurt naar https://192.168.0.1 (met https). Deze server bestaat niet op https en daarom krijg ik de 'connection refused' foutmelding.
Dat is de browser die je automatisch van http naar hppts wil gooien.
En dat gaat dan weer niet goed met het ontbreken van het ceritificaat.

Kun je op dat scherm met "Connection refused" niet op Advanced of Meer info drukken en dan toch kiezen om door te gaan?

Met welke browser is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:07
Jeroen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
Ik kan niet via het lokale netwerk inloggen op de webinterface van mijn router. Is dat normaal? De ene medewerker die ik sprak zei dat dit ook helemaal niet kan (dan zou het dichtgetimmerd zijn) en de andere zei dat dit ook gewoon moet kunnen.

Context:
- Odido Business glasvezel (XGS-PON)
- Zyxel T54 router
- Standaardinstellingen, ik heb er nog nooit op ingelogd want dat lukt dus niet.
- Verbonden via Wifi

Wat ik doe is dit:
1. Ik ga in de browser naar http://192.168.0.1

Wat ik verwacht dat er gebeurt:
1. Ik verwacht een login-scherm van de router te zien

Wat gebeurt er:

Ik kan dus wel concluderen dat ik het juiste IP-adres gebruik en de verbinding goed is, anders zou ik helemaal geen Zyxel-scherm zien.

Hetzelfde gebeurt trouwens op mijn laptop (Ubuntu) en mobiele telefoon (Android).
Hoe kan ik via het lokale netwerk bij de routerinstellingen?
Heb je ooit op dat IP iets gedraaid wat iets van een HSTS header ofzo heeft gehad (dus een header die zegt dat je moet redirecten van http naar https). Browsers hebben nogal de neiging die dingen keihard te cachen. Werkt een browser die je niet tot nooit gebruikt?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39
Heb je dit ooit aangepast, standaard is het 192.168.1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-04 15:13
Als je van gbit naar 2 (of meer) gbit overstapt zou er dan geen ONT of media coverter oid in het installatie pakket moeten zitten?
As zaterdag komt de Guidion monteur en vandaag installatie pakket ontvangen. Maar hier zit alleen een Zyxel router in en die heeft zo te zien geen glas aansluiting. Er zit ook een glas kabeltje in zoals er nu ook al aanwezig is geel met groene connectoren.
Ik neem aan dat er nog iets mist om glas om te zetten naar ethernet? Heeft de monteur dit bij zich?

Uiteindelijk wil ik glas direct naar eigen apparatuur brengen maar daar loopt voor nu alleen nog cat6 heen. Zal dus nog even de tussenstap nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Kasper1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:23:
Uiteindelijk wil ik glas direct naar eigen apparatuur brengen maar daar loopt voor nu alleen nog cat6 heen. Zal dus nog even de tussenstap nodig hebben.
Grote kans dat je beseft 2Gbps kunt halen over cat6. Misschien is zelfs 10Gbps mogelijk (afhankelijk van kwaliteit). Over korte afstanden kun je dat zelfs met cat5e halen. Dus glas zou ik niet verlengen als dat niet nodig is. (Tenzij het natuurlijk CCA kabel is, dan is de kwaliteit een stuk minder)

Je zou inderdaad een ONT in het installatie pakket verwachten (als je die nog niet hebt hangen). Je kunt ze even bellen om te vragen of dat wel goed gegaan is (en ze een (oude) verbinding kunnen zien op jouw adres)

[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 06-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
rvk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Grote kans dat je beseft 2Gbps kunt halen over cat6. Misschien is zelfs 10Gbps mogelijk (afhankelijk van kwaliteit). Over korte afstanden kun je dat zelfs met cat5e halen. Dus glas zou ik niet verlengen als dat niet nodig is. (Tenzij het natuurlijk CCA kabel is, dan is de kwaliteit een stuk minder)

Je zou inderdaad een ONT in het installatie pakket verwachten (als je die nog niet hebt hangen). Je kunt ze even bellen om te vragen of dat wel goed gegaan is (en ze een (oude) verbinding kunnen zien op jouw adres)
Glas wil ik ook vervangen omdat de plek waar mijn eigen apparatuur hangt een dedicated aardlek automaat heeft :-) glas komt (helaas) binnen in de woonkamer dus als nu de aardlek eeruit klapt vallen 3 groepen uit. Of als de groep van de woonkamer eruit klapt of ik die zelf uitzet om wat aan te passen (zoals schilderen rond een wand contactdoos afgelopen weekend) dan is het internet ook weg. Dat los ik nu op met een eigen media converter die via PoE werkt. Dat gaat dus niet meer straks.

Odido bellen heb ik niet zo’n vertrouwen in. Opzich lijkt het mij niet gek dat een monteur dit bij zich heeft.
Heb een bericht geplaatst op het forum. De berichten daar zijn wisselend. Bij de een heeft de monteur het bij zich bij de ander wordt het opgestuurd in een ander pakket dan de router.
Heb gelukkig nog even tot zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 19:08
Sinds 23 december overgestapt van Delta naar Odido met 1gb glasvezel verbinding, maar helaas gelijk een probleem. Gelukkig gewoon de Guidion monteur laten komen om te laten instaleren maar die kon het helaas ook niet oplossen. De wan van de router staat op 100m full ipv 1000m full, dus ik krijg maar een fractie van de snelheid, nieuwe kabel tussen ont en modem en nieuwe modem geprobeerd, maar hielp niks, ook de glasvezel zelf doorgemeten, en die was gewoon goed, er is een melding gemaakt door Guidion aan Delta, maar tot op hede nog niet opgelost. Ik wacht deze week nog even af en dan ga ik maar bellen, maar als ik zo al die verhalen zo lees dan ben ik er bang voor dat dit nog wel eens lang kan gaan duren.

Iemand ervaring met hun community forum? Ik heb daar een account aangemaakt maar mijn topics worden gewoon niet geplaatst. Nog contact gehad met Odido via X, en dat elk topic eerst goed gekeurd moet worden, maar dit is nu ook al dagen geleden, is dit altijd zo??

Al met al niet heel tevreden met Odido.

Don't make me use myself on ya baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

e6r6i6c schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:19:
De wan van de router staat op 100m full ipv 1000m full, dus ik krijg maar een fractie van de snelheid, nieuwe kabel tussen ont en modem en nieuwe modem geprobeerd, maar hielp niks, ook de glasvezel zelf doorgemeten, en die was gewoon goed, er is een melding gemaakt door Guidion aan Delta, maar tot op hede nog niet opgelost.
Ik neem aan dat je de ONT van Nokia hebt een en Zyxel T56. Dan zou je zelfs bij 1000 abo een 2,5Gbps link met de ONT moeten krijgen (ik heb Ethernet WAN 2500M/Full). Heb je de bijgeleverde gele utp kabel gebruikt?

Anders lijkt het mij inderdaad een defecte ONT te zijn (of een probleem met de glasvezel zelf).

Bij de community kreeg ik op mijn normale mail geen verificatie mail dus ik heb een gmail adres moeten gebruiken. Maar na verificatie kon ik gewoon berichten plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 06-01-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e6r6i6c
rvk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Ik neem aan dat je de ONT van Nokia hebt een en Zyxel T56. Dan zou je zelfs bij 1000 abo een 2,5Gbps link met de ONT moeten krijgen (ik heb Ethernet WAN
2500M/Full). Heb je de bijgeleverde gele utp kabel gebruikt?

Anders lijkt het mij inderdaad een defecte ONT te zijn (of een probleem met de glasvezel zelf).
Klopt een Nokia ONT en een Zyxel t56, en ja de bijgeleverde gele kabel gebruikt, en de monteur heeft nog een andere kabel geprobeerd maar dat werkte ook niet. Monteur heeft contact gehad met de back office van Delta, en ik volgde het niet helemaal maar ze hadden het wel over een een nieuw type van de ONT die ik had gekregen, en ook dat ze 2 ip adressen kregen met het uitlezen. Ik moest de ONT ook aan laten staan en er zou dan vanuit Delta naar gekeken gaan worden. Maar we zijn nu al dik 2 weken verder, waar wel de kerstdagen en oud en nieuw tussen zaten, maar leuk is anders.

De glasvezel zelf heeft de monteur nog getest, en met Delta werkte die wel gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Een update voor degene die ook overstappen naar een gbit+ abonnement en dezelfde vraag hebben:

Er is een 2e pakket onderweg met DHL met afzender odido. Dat kan bijna niet anders dan de media converter zjjn. Wat enorm efficient en milieu vriendelijk van ze. Blijkbaar teveel moeite om het zo te organiseren dat er maar 1 keer voor gereden hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 16:02

p.w

e6r6i6c schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:19:
Sinds 23 december overgestapt van Delta naar Odido met 1gb glasvezel verbinding, maar helaas gelijk een probleem. Gelukkig gewoon de Guidion monteur laten komen om te laten instaleren maar die kon het helaas ook niet oplossen. De wan van de router staat op 100m full ipv 1000m full, dus ik krijg maar een fractie van de snelheid, nieuwe kabel tussen ont en modem en nieuwe modem geprobeerd, maar hielp niks, ook de glasvezel zelf doorgemeten, en die was gewoon goed, er is een melding gemaakt door Guidion aan Delta, maar tot op hede nog niet opgelost. Ik wacht deze week nog even af en dan ga ik maar bellen, maar als ik zo al die verhalen zo lees dan ben ik er bang voor dat dit nog wel eens lang kan gaan duren.

Iemand ervaring met hun community forum? Ik heb daar een account aangemaakt maar mijn topics worden gewoon niet geplaatst. Nog contact gehad met Odido via X, en dat elk topic eerst goed gekeurd moet worden, maar dit is nu ook al dagen geleden, is dit altijd zo??

Al met al niet heel tevreden met Odido.
Sluit eens een laptop rechtstreeks aan op de ont en test dan de snelheid.

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
@Kasper1985 Hoe vaak klappen de aardleks eruit dat je daarvoor je aansluiting wilt verplaatsen??? Dat gebeurd toch in principe nooit, en als dat een keer gebeurd is er iets aan de hand.

En anders kun je ook voor je groep waar je internet op zit een eigen aardlekschakelaar plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 06-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
jongetje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:03:
@Kasper1985 Hoe vaak klappen de aardleks eruit dat je daarvoor je aansluiting wilt verplaatsen??? Dat gebeurd toch in principe nooit, en als dat een keer gebeurd is er iets aan de hand.

En anders kun je ook voor je groep waar je internet op zit een eigen aardlekschakelaar plaatsen.
🤷‍♂️
Als ik er iets over te zeggen head gehad destijds was glas nooit in de woonkamer binnen gekomen. Maar dat was de afspraak tussen KPN netwerk en de vve voor mijn tijd want daar zit ziggo en de oude telefoon lijn ook.
Het is, vind ik, netter als alles op dezelfde plek zit/uitkomt. De buis loopt er al moet alleen de ene kabel vervangen voor de andere.
Voorlopig zit er dus nog een kastje tussen wat blijkbaar onderweg is met DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
p.w schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Sluit eens een laptop rechtstreeks aan op de ont en test dan de snelheid.
Heb geen laptop maar ik neem aan dat ik mijn pc er ook gewoon direct op aan kan sluiten??

[ Voor 31% gewijzigd door e6r6i6c op 06-01-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 08:22
e6r6i6c schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Heb geen laptop maar ik neem aan dat ik mijn pc er ook gewoon direct op aan kan sluiten??
*knip*. Beetje flauw.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 07-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24

robertwebbe

Robert Webbe

[...]

Ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:21
[...]

Je kan dan wel de linkspeed zien maar je krijgt geen internet omdat je PC waarschijnlijk niet snapt dat het een DHCP request op VLAN 300 moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 22:17
Toch ook maar even mijn ervaring delen:

Overgestapt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. Al snel klachten ook van gezinsleden dat het internet slecht werkt met name in de avond uren. Websites niet te bereiken, Netflix blokkerig of streams welke niet starten. 's avonds huiswerk maken of vanuit huis werken niet te doen etc.

Dit schijnt een bekent probleem te zijn bij Odido op het WBA netwerk van KPN. Al een maand geleden is er een ticket aangemaakt om de ONT te vervangen, wat dit probleem zou oplossen. In de tussentijd al twee keer gebeld om de status op te vragen en vandaag een derde keer gebeld en te horen gekregen dat KPN de ONT (Nokia) niet op voorraad heeft. Als ik volgende week nog geen belletje van een monteur heb gehad die de ONT komt vervangen probeer ik maar tussentijds kosteloos op te zeggen aangezien ze erkennen dat dit een bekend probleem is wat ze kennelijk niet op kunnen lossen..

Dit topic staat vol m.b.t. dit probleem.
https://community.odido.n...etwerk-365921/index2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

En je wifi snelheid via telefoon misschien?

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk

rvk

ArcticWolf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
[...]
En je wifi snelheid via telefoon misschien?
Als de WAN link snelheid bij de router (en andere router) op 100Mbps staat (zoals bij e6r6i6c) dan zul je met wifi op de telefoon echt geen hogere snelheid krijgen :+

@e6r6i6c Je kunt met de PC direct op de ONT wel bij de eigenschappen/status van de netwerkkaart zien of je een 1Gbps of 100Mbps verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e6r6i6c
rvk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Als de WAN link snelheid bij de router (en andere router) op 100Mbps staat (zoals bij e6r6i6c) dan zul je met wifi op de telefoon echt geen hogere snelheid krijgen :+

@e6r6i6c Je kunt met de PC direct op de ONT wel bij de eigenschappen/status van de netwerkkaart zien of je een 1Gbps of 100Mbps verbinding krijgt.
Dankjewel voor de extra info, ik ga dit straks na het werk gelijk even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 10:20

Preaper

...

Zijn er al mensen die ervaring hebben met een tijdelijk klik&klaar abonnement om een maand zonder glasvezel te overbruggen? (Zodat je als bestaande Odido internet klant een nieuw abonnement kan afsluiten met nieuw klant korting)

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Preaper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:08:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met een tijdelijk klik&klaar abonnement om een maand zonder glasvezel te overbruggen? (Zodat je als bestaande Odido internet klant een nieuw abonnement kan afsluiten met nieuw klant korting)
Kijk eens even hierzo, heb toevallig vandaag besteld modems lijken op voorraad te zijn ;) ...

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Preaper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:08:
Dat is mij veel te vele gedoe voor die korting. Als je Klik&Klaar prima vind voor een maand, kun je dat beter gewoon blijven gebruiken als het om zo goedkoop mogelijk internet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 10:20

Preaper

...

jongetje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Dat is mij veel te vele gedoe voor die korting. Als je Klik&Klaar prima vind voor een maand, kun je dat beter gewoon blijven gebruiken als het om zo goedkoop mogelijk internet gaat.
Ja je hebt gelijk.

Ik heb net gebeld met t-mobile. Als ik nu verleng kan ik 1Gbits/s glasvezel krijgen voor 4 maand 25€ + 8 maand 40€

Dan is het verschil met de nieuwe klant korting nog te klein om deze moeite te nemen.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Preaper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Ja je hebt gelijk.

Ik heb net gebeld met t-mobile. Als ik nu verleng kan ik 1Gbits/s glasvezel krijgen voor 4 maand 25€ + 8 maand 40€

Dan is het verschil met de nieuwe klant korting nog te klein om deze moeite te nemen.
Netjes, en je kan ook na 9 maanden weer bellen, waardoor je effectief maar 5 maanden de volle mep betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

rens-br schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:08:
[...]
Netjes, en je kan ook na 9 maanden weer bellen, waardoor je effectief maar 5 maanden de volle mep betaald.
Heeft iemand die al eens daadwerkelijk gedaan en voor elkaar gekregen? Hier lees ik nl dat dat nieuwe contract dan pas ingaat na het huidige contract, niet in plaats van.
https://www.reddit.com/r/...anden_een_nieuw_contract/

(Ik zou het ook onlogisch vinden want wat is dan het nut van "jaar"-contract? Dan is het gewoon een 9 mnd contract)

Bij Odido mobiel gaat bij het vroeg verlengen in ieder geval de verlenging pas in na je contract einddatum.
Je nieuwe contractperiode gaat meteen in na de einddatum van het contract dat je nu hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door rvk op 07-01-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
rvk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Heeft iemand die al eens daadwerkelijk gedaan en voor elkaar gekregen? Hier lees ik nl dat dat nieuwe contract dan pas ingaat na het huidige contract, niet in plaats van.

(Ik zou het ook onlogisch vinden want wat is dan het nut van "jaar"-contract? Dan is het gewoon een 9 mnd contract)
Dat is een goede. Ik heb het zelf nooit geprobeerd om eerlijk te zijn. Maar mijn 9 maanden zijn over 3 maanden om. Dus dan weet ik het je te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Dennisweb schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:47:
[...]

We zeggen het nog maar eens: laat de monteur komen. Hij moet het een en ander melden in het systeem. En de ZyXEL moet ook aangesloten worden voor de eerste keer. Anders gaat er met de facturering wat mis en zit je straks zonder internet.

Die monteur staat binnen een minuut weer buiten en jij weet zeker dat je internet het blijft doen.
Vanochtend is de monteur langsgeweest. Ik heb hem verteld wat ik heb gedaan. Maakt vervolgens een fotootje van het glasvezelaansluitpunt en gaat er weer vandoor. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:21
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen? Is dit een gebruikelijk iets? Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
rvk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Bij Odido mobiel gaat bij het vroeg verlengen in ieder geval de verlenging pas in na je contract einddatum.

[...]
Ik ben laatst, na ruim 9 maanden van 2 gb met tv naar 400 mbit internet only gegaan. Nu 12 maanden voor 30 euro, 12 maanden 40 euro. Een verlenging dus...
Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen