Bartjeee schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:19:
Laatst benaderd door Odido voor een nieuw modem, dacht prima. Bij familie eerder het zelfde gehad, en kwam gewoon een modem via de post, welke je zelf om kan prikken.
Gebruik eigen spullen incl. eigen fiber SFP. Dacht in geval van een storing, handig om achter de hand te hebben.
Kreeg toen mail dat er monteur langs zou komen, vast een foutje want nooit gevraagd. Online geannuleerd, geen zin in monteur, weer thuis zijn etc.
Vandaag belde Odido, blijkt dat dus ook het glasvezelpunt dan omgezet wordt, en daar de monteur voor is. Denk dat men je dan omzet naar XGS-PON? Kon er nog steeds van af zien, en heb dat ook gedaan.
Loop ik nu risico?
Ik had hetzelfde. Ze zijn bezig de oude Draytek-modems in het veld te vervangen door een nieuwe Zyxel. Voorheen ging de glasvezel direct via een SFP in de Draytek, nu plaatsen ze een losse NTU (ook Zyxel).
Vorig jaar kreeg ik al een mail dat ik een nieuw modem kon krijgen, maar omdat daar een monteur voor nodig was heb ik er toen verder niets mee gedaan. Ongeveer twee maanden geleden kreeg ik een brief die sterk op een laatste aanmaning leek: voor 28 februari moest het modem vervangen zijn, anders zou ik geen support meer krijgen van de klantenservice.
Ik gebruik zelf eigen hardware, maar na wat vage issues na eerder onderhoud van hun kant (waarbij mijn eigen NTU ineens niet meer werkte) vond ik het toch prettig om iets te hebben dat officieel door Odido ondersteund wordt als backup.
Dus toch maar de monteur laten komen. Die werkte netjes: alles aangesloten, geactiveerd, en daarna kon ik de glasvezelkabel weer omprikken in de SFP in mijn eigen NTU. Hij stond met < 10 minuten weer buiten. Het modem en de NTU liggen nu op zolder.
Als je nog een Draytek hebt, is de kans groot dat het hierom gaat en niet om een omzetting naar XGS-PON. Dat dacht ik eerst ook, maar in dat geval zouden de buren ook omgezet moeten worden, dus die kans lijkt me kleiner.