Ik had inderdaad hetzelfde, heb de urls op de whitelist gezet.king006 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:11:
Wel handig ook voor hier. Op de 1 of andere manier blokkeert UniFi ineens eds.tvx.prd.tv.odido.nl met bepaalde filters aan. (Niet de ad blocking functie)
Ik heb nu een PON storing, geen groen lampje in deze donkere dagen 
Monteur moet het komen fixen op nieuwjaarsdag.
Nu onbeperkt mobiel internet gekregen voor 7 dagen, jammer dat die Odido 5G verbinding zo beroerd is op mijn locatie 🥲
Nu onbeperkt mobiel internet gekregen voor 7 dagen, jammer dat die Odido 5G verbinding zo beroerd is op mijn locatie 🥲
Testing, one, two ...
Sinds een paar dagen is het vrijwel onmogelijk om streams op twitch te kijken. Dikwijls kijk ik meer naar een stilstaand beeld of een zwart beeld dan dat ik content te zien krijg. Op de community lijken meer klanten hier last van te hebben. Heb al e.e.a. aan mijn kant geprobeerd aan te passen maar niks lijkt echt te helpen.
Ja klopt had ik ook, oplossing is om je DNS server te wijzigen en niet meer die van Odido te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld 1.1.1.1 en alles van Twitch gaat weer soepel.Ariandra schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:20:
Sinds een paar dagen is het vrijwel onmogelijk om streams op twitch te kijken. Dikwijls kijk ik meer naar een stilstaand beeld of een zwart beeld dan dat ik content te zien krijg. Op de community lijken meer klanten hier last van te hebben. Heb al e.e.a. aan mijn kant geprobeerd aan te passen maar niks lijkt echt te helpen.
Kleine edit, wat er gebeurt bij Odido is dat je naar een Odido-gehoste CloudFront edge gestuurd wordt. Bij andere DNS servers krijg je krijg je meerdere ip adressen en wordt de "load gebalanced"
[ Voor 13% gewijzigd door Ping83 op 30-12-2025 21:01 ]
Ik heb de DNS gewijzigd naar 1.1.1.1 maar twitch blijft helaas haperen.. hopelijk wordt het snel opgelost.Ping83 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:56:
[...]
Ja klopt had ik ook, oplossing is om je DNS server te wijzigen en niet meer die van Odido te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld 1.1.1.1 en alles van Twitch gaat weer soepel.
Kleine edit, wat er gebeurt bij Odido is dat je naar een Odido-gehoste CloudFront edge gestuurd wordt. Bij andere DNS servers krijg je krijg je meerdere ip adressen en wordt de "load gebalanced"
DNS flush gedaan en/of router (ik weet niet wat je gebruikt) gereboot? Ik gebruik zelf AdGuard home als mijn DNS server, daar had ik de Odido DNS server ingevuld en had ik problemen met bufferen, na het aan te passen naar 1.1.1.1 waren de problemen direct weg.Ariandra schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:11:
[...]
Ik heb de DNS gewijzigd naar 1.1.1.1 maar twitch blijft helaas haperen.. hopelijk wordt het snel opgelost.
Hieronder een voorbeeld van een random Twitch stream:
Via Cloudflare DNS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| ; <<>> DiG 9.10.6 <<>> ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net @1.1.1.1 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 60639 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 4, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. IN A ;; ANSWER SECTION: ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. 52 IN A 65.9.86.13 ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. 52 IN A 65.9.86.118 ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. 52 IN A 65.9.86.94 ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. 52 IN A 65.9.86.77 ;; Query time: 14 msec ;; SERVER: 1.1.1.1#53(1.1.1.1) ;; WHEN: Tue Dec 30 21:35:16 CET 2025 ;; MSG SIZE rcvd: 132 |
Via de Odido DNS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| ; <<>> DiG 9.10.6 <<>> ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net @37.143.84.228 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 16420 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. IN A ;; ANSWER SECTION: ed42b80a927c.j.cloudfront.hls.ttvnw.net. 424 IN A 37.143.87.83 ;; Query time: 9 msec ;; SERVER: 37.143.84.228#53(37.143.84.228) ;; WHEN: Tue Dec 30 21:36:49 CET 2025 ;; MSG SIZE rcvd: 84 |
37.143.87.83 is in het eigen Odido netwerk.
Eventueel kun je zelf even checken welke ip adressen je terugkrijgt, ligt het in het Odido netwerk dan is dat het probleem.
Bedankt voor het erin duiken. Ik heb me er zelf niet meer zo in verdiept gezien de hardware bij Odido vroeger helemaal niet toegankelijk was voor de gebruiker, en nu ook zeer beperkt.Ping83 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:45:
[...]
DNS flush gedaan en/of router (ik weet niet wat je gebruikt) gereboot? Ik gebruik zelf AdGuard home als mijn DNS server, daar had ik de Odido DNS server ingevuld en had ik problemen met bufferen, na het aan te passen naar 1.1.1.1 waren de problemen direct weg.
Ik heb een Zyxel T-50 modem waar ik nooit iets in aangepast heb. Ik heb nu via de admin inlog gedaan maar het is mij niet duidelijk waar ik dit zou moeten aanpassen. In de instellingsopties is wel een kopje DNS, daar kan ik een DNS item toe voegen, maar geen idee wat ik daar bij Hostnaam (verplicht veld) in moet vullen.
Ik heb het gisteren op mijn tv geprobeerd via de instellingen van het apparaat zelf, maar daar verbeterde het niet van.
In de Odido community hebben andere klanten ook al e.e.a. geprobeerd zonder verbetering.
Helaas heb ik eerder gehad dat mijn IP-adres tijdelijk (24u) geblokkeerd was bij Apple Music waardoor ik van die dienst tijdelijk geen gebruik kon maken.
Dus ik ben bang dat ik ook hier niet zo veel opties heb om het aan mijn kant op te lossen.
edit: Volgens mij heb ik het gevonden, moest bij het kopje thuisnetwerken kijken, heb daar de DNS aangepast naar 1.1.1.1 met alternatief 1.0.0.1 en de modem opnieuw opgestart. Hopelijk helpt het
[ Voor 6% gewijzigd door Ariandra op 31-12-2025 12:28 ]
Kreeg het niet gefixed, en nu kan het een week gaan duren voordat het gefixed kan zijn.hardware-lover schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:55:
Ik heb nu een PON storing, geen groen lampje in deze donkere dagen
Beroerd begin van 2026, maar er zijn ergere dingen gaande in de wereld 🥲
Testing, one, two ...
Balen!hardware-lover schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Kreeg het niet gefixed, en nu kan het een week gaan duren voordat het gefixed kan zijn.
Beroerd begin van 2026, maar er zijn ergere dingen gaande in de wereld 🥲
Ik heb erg trage downloads vanuit de Apple App Store. Heeft iemand anders dit probleem ook? Het lijkt aan Odido te liggen.
Waarom denk je dat het aan Odido ligt?rjb5831 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:51:
Ik heb erg trage downloads vanuit de Apple App Store. Heeft iemand anders dit probleem ook? Het lijkt aan Odido te liggen.
Gebruik je de standaard DNS servers van Odido of andere?rjb5831 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:00:
[...]
Via VPN of 5G gaat het downloaden snel, via Odido is het extreem traag
Voorbeld :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had met 8.8.8.8 en 1.1.1.1 hele trage download met downloaden van iOS 26 omdat ik van server downloaden in het buitenland. ipv lokale Apple Cache node bij Odido zelf. Weet niet of dat ook voor apps geld maar zeker de moeite waard.
Duidelijke voorbeelden! Hier net even een testje gedaan en alles werkt hier helemaal naar behoren. Up- en downloadsnelheid zijn normaal bij Odido glasvezel.rjb5831 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:00:
[...]
Voorbeld :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aha mijn DNS is Google (8.8.8.8) dus het is waarschijnlijk datikbenjoeri schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Gebruik je de standaard DNS servers van Odido of andere?
Ik had met 8.8.8.8 en 1.1.1.1 hele trage download met downloaden van iOS 26 omdat ik van server downloaden in het buitenland. ipv lokale Apple Cache node bij Odido zelf. Weet niet of dat ook voor apps geld maar zeker de moeite waard.
Ik heb dit gevonden, denk dat het om hetzelfde probleem gaat, ik zal het onderzoeken.
https://community.odido.n...le-problemen-odido-381808
Net even getest om een game op de Apple App Store op mijn iPhone te downloaden met Odido glas, was in 2 minuten 15,54 GB gedownload. Lijkt me niet dat er een issue bij Odido zit.rjb5831 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:00:
[...]
Voorbeld :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 77% gewijzigd door NLM1K op 01-01-2026 22:31 . Reden: Verkeerde quote excuus ]
Dus als ik Host: appldnld.apple.com open, wordt het geserveerd door: odido-nlhtb1a-fe-001(2/3).ec.edge.apple
Met VPN : nlams2-edge-bx-024.ts.apple.com
Nslookup met Google DNS = 37.143.84.81
Nslookup met Odido DNS = 17.253.105.201
Met VPN : nlams2-edge-bx-024.ts.apple.com
Nslookup met Google DNS = 37.143.84.81
Nslookup met Odido DNS = 17.253.105.201
[ Voor 21% gewijzigd door rjb5831 op 01-01-2026 22:45 ]
Geen verklaring eigenlijk, hij begreep niet hoe er toch signaal op de binnenkomende glasvezel te meten was maar er geen verbinding tot stand kwam.
Hij heeft zijn best gedaan (denk ik), is zelfs 2x naar dat verdeelstation gereden om het e.e.a. te dubbelchecken, had al een patchkabel uitgewisseld bij zijn eerste bezoek daar, maar het mocht uiteindelijk helaas niet baten.
Afijn, hopelijk gaat het niet die extra 7 dagen duren die hij aangaf van dat het kon gaan duren🤞
Edit: doorgezet naar KPN als glasvezel eigenaar, afspraak kunnen maken voor morgen
[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 02-01-2026 12:39 ]
Testing, one, two ...
Probeer, schakel energie beheer internet uit(niet elke processor heeft deze functie), bij mij werkt het, Youtube werkt perfect, geen bufferen meer bij mij.
En heeft KPN het opgelost?hardware-lover schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:22:
[...]
Geen verklaring eigenlijk, hij begreep niet hoe er toch signaal op de binnenkomende glasvezel te meten was maar er geen verbinding tot stand kwam.
Hij heeft zijn best gedaan (denk ik), is zelfs 2x naar dat verdeelstation gereden om het e.e.a. te dubbelchecken, had al een patchkabel uitgewisseld bij zijn eerste bezoek daar, maar het mocht uiteindelijk helaas niet baten.
Afijn, hopelijk gaat het niet die extra 7 dagen duren die hij aangaf van dat het kon gaan duren🤞
Edit: doorgezet naar KPN als glasvezel eigenaar, afspraak kunnen maken voor morgen
Kijk naar de datum van mijn edit? 😉king006 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:50:
En heeft KPN het opgelost?
"morgen" is zaterdag de 3e 😁
Testing, one, two ...
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
/f/image/I4laEfJ3aBFRALrHYpFjlElm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3LzYahAmkJsQtg8qL21Bd06s.png?f=fotoalbum_large)