Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.TNThomas schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:41:
[...]
Goed om te horen, bedankt! In ons toekomstige huis (nog een paar maanden wachten tot de bouw klaar is), stap ik over op alles van Ubiquiti. Echter is voor ons appartement (ongeveer 65-70 m2) het modem voldoende.
Momenteel doet het Ziggo-modem zijn werk prima vanuit de meterkast. Goed genoeg om ons huidige appartement volledig van (snelle) wifi te voorzien. Vandaar dus de vraag hoe “krachtig” de Zyxel is t.o.v. die van Ziggo.optimist1965 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:34:
[...]
Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.
Voor ons huis ga ik inderdaad voor één AP op elke verdieping en nog een extra AP in de berging. Dat komt dus wel goed.
Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?
Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
Ik vond de beeldkwaliteit van Odido (op een Nvidia Shield met de Odido Android TV app) ronduit belabberd (onscherp, minder goede kleuren). Wij zijn overgestapt op NLZiet en dat is aanzienlijk beter in mijn ogen. Netflix is ook duidelijk beter.TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?
De bediening van de Odido app is vrij clumsy, ook in dat opzicht is NLZiet veel handiger.
Hangt er een beetje van af hoe je Ziggo gebruikt. De streaming van Ziggo vond ik zelf altijd matig, maar kwa beeldkwaliteit kan er weinig op tegen DVB-C van Ziggo. Heb dat jaren gebruikt met een Humax ontvanger tot volle tevredenheid.Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
DVB-C zal op termijn echter uitgefaseerd worden heb ik begrepen.
Voor zover ik weet komt alleen KPN met streaming in de buurt van Ziggo, al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee,
Die TV discussie komt regelmatig voorbij. Houd er rekening mee dat het platform 4 jaar geleden is vernieuwd en oude ervaringen niet relevant zijn. Daarnaast worden er continue aanpassingen gedaan, zo was het beeld bij sport in het begin wazig. Maar dat vind ik nu een stuk verbeterd.TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:
Ik vind de beeldkwaliteit prima/goed op mijn Samsung tv met de app en via de googletv app. Als ik bij de buren met Ziggo kijk zie ik geen verschil.
Zoals al eerder gezegd blijft er een hardnekkige mythe dat het beeld bij Ziggo, met name via dvbc, het beste is. Maar die zetten ook steeds meer compressie en sinds kort al meer VBR streams in om maar ruimte te maken voor sneller internet.
En als je echt twijfelt ga je bij iemand kijken due Odido tv heeft. Nlziet kun je prima zelf testen via elke verbinding.
Zitten er genoeg, maar gewoon bellen tussen 8 en 8 en dan krijgen die mensen ook gewoon betaald voor het werk wat ze doenTweakriez schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:58:
Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.
2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
1x thuis internet 1 gbit + televisie via app
totaal tijdens actie periode: 57,50 per maand
totaal na actie periode (na 10 maanden): 85,00 per maand
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.
Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).
Ik hoop dat de kwaliteit van Odido goed is qua dekking/ uptime etc. etc.
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.
P.S. Monteur was in 15 minuten klaar.
Grappig dat je die "110 euro installatiekosten" gratis krijgt.
Amper werk man.
2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.
Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.
Amper werk man.
[ Voor 4% gewijzigd door Staircase op 15-09-2025 12:17 ]
Ik was vorig jaar buiten de EU en kreeg daar gewoon een NL ip nummer via mijn Odido telefoon abonnement, ik kon daardoor zonder VPN naar alle streamingdiensten kijken die ik had.Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Met Odido kun je in de VS alleen gebruikmaken van T-Mobile. In gebieden zonder T-Mobile dekking schakelt je telefoon over naar AT&T, maar dan kun je alleen bellen en sms'en geen data. Het lastige is dat je toestel niet automatisch terugschakelt naar T-Mobile zodra die dekking weer beschikbaar is. Het is daarom het beste om je telefoon handmatig op T-Mobile vast te zetten.Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.
Amper werk man.
Met KPN kun je daarentegen gebruikmaken van alle drie de netwerken.
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.
Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.
Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.
Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.
Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.
Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...DjoeC schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:26:
[...]
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Check.amphora schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:30:
[...]
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...
Odido glas is bij mij sinds december 2 maal van ip gewisseld. Overigens vind ik dat remote werken via een VPN vanaf een vast ip adres nogal "beperkend" is. Maar da's persoonlijk
Ik ben net weer over naar Odido. ik wissel ziggo en odido af en vang dus elk jaar max. korting.Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Odido is idd wat minder gestroomlijnd dan Ziggo. Het is een soort Wehkamp, ze doen niets zelf. Alles wordt gedaan door onderaannemers en als er iets mis gaat gaan die naar elkaar wijzen i.p.v. het probleem op te lossen. Maar meestal gaat het gewoon goed en heb je een prima verbinding. Net als de ziggo community heb je ook een odido community met een paar deskundige gebruikers en moderatoren waar je meer aan hebt dan werkstudenten van een telefonische klantenservice.
Grootste nadeel van Odido is dat af en toe het laden van nieuwe of drukke websites of apps wat trager gaat. Dat heeft denk ik met de peering te maken of met het feit dat Odido nog geen ipv6 gebruikt en alle verkeer dus via ipv4 servers moet.
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?
vlan op 300 staan ?The Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:35:
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?
Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan. Zojuist zyxel geprobeerd en dat werkt. Dus nu ga ik de UCG ultra weer proberen. Dank.
Psst: [Odido Glasvezel] Ervaringen & DiscussieThe Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:53:
[...]
Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan. Zojuist zyxel geprobeerd en dat werkt. Dus nu ga ik de UCG ultra weer proberen. Dank.
Als jouw Deco rechtstreeks op de ONT/media converter hing, dan zal daar echt wel VLAN 300 op ingesteld zijn want anders heb je geen internetThe Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:53:
[...]
Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan.
Wellicht dat Deco een Odido profiel o.i.d. heeft, waardoor dit op de achtergrond vanzelf gebeurd. (Ik heb geen idee, ik verzin ook maar wat)rvk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:56:
[...]
Als jouw Deco rechtstreeks op de ONT/media converter hing, dan zal daar echt wel VLAN 300 op ingesteld zijn want anders heb je geen internet
Maar daar zou ik dan met Odido klik en klaar ook al last van moeten hebben? Of is glasvezel een op zichzelf staand platform. Want op zich vind ik het wel enigszins verontrustend dat nieuwe/drukke websites trager laden. Of valt dat in de praktijk mee?wlmpie schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:
[...]
Grootste nadeel van Odido is dat af en toe het laden van nieuwe of drukke websites of apps wat trager gaat. Dat heeft denk ik met de peering te maken of met het feit dat Odido nog geen ipv6 gebruikt en alle verkeer dus via ipv4 servers moet.
Ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt. Anders dan een DNS request zie ik geen verschil tussen IPV4 en IPV6.wlmpie schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:
[...]
Top bedankt voor julle snell help. VLAN 300 deed het hem, alles werkt weer.
Ik zal dat ongetwijfeld ook in mijn Deco hebben ingesteld, echter alweer vergeten.
Ik dacht ff snel modem omwisselen, plug en pray. Maar dat ging dus fout. Jammer dat ze bij de helpdesk van Odido niet even vragen, oh eigen modem, heeft u uw VLAN ingesteld, ze kwamen niet verder dan gebruik onze modem maar. Maar ja... waar trek je anders je lijn.
Ik zal dat ongetwijfeld ook in mijn Deco hebben ingesteld, echter alweer vergeten.
Ik dacht ff snel modem omwisselen, plug en pray. Maar dat ging dus fout. Jammer dat ze bij de helpdesk van Odido niet even vragen, oh eigen modem, heeft u uw VLAN ingesteld, ze kwamen niet verder dan gebruik onze modem maar. Maar ja... waar trek je anders je lijn.
Ik.wilde bijna vragen om dit in de TS te laten zetten van VLAN300 aangezien deze vraag steeds voorbij komt. Maar staat er blijkbaar gewoon in en leest niemand deze?
Laten we het er maar op houden dat vele eroverheen kijken en iedereen die er wel mee geholpen is dat niet terug koppelt.jongetje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:02:
Ik.wilde bijna vragen om dit in de TS te laten zetten van VLAN300 aangezien deze vraag steeds voorbij komt. Maar staat er blijkbaar gewoon in en leest niemand deze?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen