"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik ben voor de 10 euro korting voor 6 maand gegaan. 1 jarig contract. Ik kreeg jouw optie ook aangeboden.handoff schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:17:
Ik heb gebeld voor een verlenging en een verlengaanbod gekregen van 10 euro korting voor de 10 maanden met een looptijd van 2 jaar. Zijn er mensen die een beter bod hebben gekregen?
KPN doet best 'n ingewikkeld dansje om ervoor te zorgen dat je bij opzeggen (vrijwel) altijd een medewerker telefonisch spreekt. En die zegt dan alleen 'dank, tot ziens'. Geen enkele poging je te behouden, zelfs geen enkele nieuw contract korting mogelijk (als je verder wilt zonder TV). Had verwacht dat ze me aan 't twijfelen zouden willen brengen, maar dit was 'n makkelijke keuze zo.
Maken ze juist méér winst als ze alleen de glasvezel doorverhuren, soms, zonder 'het gedoe van diensten erop'? (Partijen als Odido klagen altijd over de kosten daarvan..)
Dat vindt ik de laatste 2 jaar ook opvallend. Vorig jaar nog met heeel veel moeite iets van een black friday korting kunnen krijgen. Het jaar ervoor nog gewoon dezelfde aanbieding gehad als nieuwe klanten.Gwaihir schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:38:
KPN doet best 'n ingewikkeld dansje om ervoor te zorgen dat je bij opzeggen (vrijwel) altijd een medewerker telefonisch spreekt. En die zegt dan alleen 'dank, tot ziens'. Geen enkele poging je te behouden, zelfs geen enkele nieuw contract korting mogelijk (als je verder wilt zonder TV). Had verwacht dat ze me aan 't twijfelen zouden willen brengen, maar dit was 'n makkelijke keuze zo.
Dit jaar.. helemaal niets. Ik denk dat ze je idd liever zien gaan dan dat ze je met verlies de eerste 6 maanden moeten houden. Klanten die nu bellen voor een korting, zullen dat over 12 maanden vaker weer doen.. en daar verdien je minder aan. Dus laat die maar bij een andere provider gaan zeuren. Zoiets moet het zijn? Er zal vast ergens een groep mensen bij KPN werken die dit moeten uitrekenen. Want de KPN medewerker is zich duidelijk anders gaan gedragen (lees; heeft andere instructies)
En de groep is klein die echt elk jaar de aanbiedingen vergelijkt en het onderste uit de kan haalt. Ik erger me kapot aan mijn ouders/schoonouders die al 10 jaar niet ''durven'' te bellen voor een aanbieding (want alles is toch goed zo?)
[ Voor 17% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2024 19:45 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Verlies? Hoezo verlies? Geen installatiekosten, geen gedoe met apparatuur, niets. De wisselingen (met monteur en alles) moeten terugverdiend worden, lijkt me, en daar rekenen ze - dankzij alle welkomstkortingen - allemaal het minst voor. Rustig door pruttelende systemen (verbinding en administratie) kosten toch erg weinig?spartacusNLD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:43:
[...]
Dat vindt ik de laatste 2 jaar ook opvallend. Vorig jaar nog met heeel veel moeite iets van een black friday korting kunnen krijgen. Het jaar ervoor nog gewoon dezelfde aanbieding gehad als nieuwe klanten.
Dit jaar.. helemaal niets. Ik denk dat ze je idd liever zien gaan dan dat ze je met verlies de eerste 6 maanden moeten houden. Klanten die nu bellen voor een korting, zullen dat over 12 maanden vaker weer doen.. en daar verdien je minder aan. Dus laat die maar bij een andere provider gaan zeuren. Zoiets moet het zijn? Er zal vast ergens een groep mensen bij KPN werken die dit moeten uitrekenen. Want de KPN medewerker is zich duidelijk anders gaan gedragen (lees; heeft andere instructies)
En de groep is klein die echt elk jaar de aanbiedingen vergelijkt en het onderste uit de kan haalt. Ik erger me kapot aan mijn ouders/schoonouders die al 10 jaar niet ''durven'' te bellen voor een aanbieding (want alles is toch goed zo?)
Het is of complete incompetentie dat ze dit vergeten zijn.. of.. ze weten exact aan wie ze wel wat verdienen en aan wie niet. En ik heb genoeg in het bedrijfsleven gezien dat het waarschijnlijk het 2e is.Gwaihir schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:17:
[...]
Verlies? Hoezo verlies? Geen installatiekosten, geen gedoe met apparatuur, niets. De wisselingen (met monteur en alles) moeten terugverdiend worden, lijkt me, en daar rekenen ze - dankzij alle welkomstkortingen - allemaal het minst voor. Rustig door pruttelende systemen (verbinding en administratie) kosten toch erg weinig?
Daarnaast zijn de loonkosten de laatste 2.5 jaar echt compleet de pan uit gerezen. En aan overstappers die elk jaar zeuren kan niet niet heel erg veel verdienen. Niet zoveel als aan de rest bedoel ik dan. Je wil alleen de zitteblijvers hebben toch? Waarom moeite doen voor die paar % die elk jaar moeilijk doen. Het zou met niks verbazen als dat maar zo'n 10% is. Bijna niemand die ik ken maakt daar een jaarlijks wedstrijdje van. Je kijkt er nog van op hoeveel mensen angst hebben om een bedrijf te bellen of het gênant vinden om naar korting te vragen.
[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2024 20:28 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Na een 2 a 3 weken wachten gebeld door de aannemer. Volgende week wordt de glasvezel van de onderburen doorgestoken naar onze verdieping. Moet wel zelf regelen dat de onderburen op dat moment de meterkast ter beschikking kunnen geven om de (opgerolde) glasvezelkabel van hun verdieping naar mijn verdieping te krijgen.
Monteur komt in de middag. Konden geen exacte tijd noemen, dus wordt tussen 12u en 18u.
We wachten het af, en hou jullie op de hoogte. Deze soap duurt nu al vanaf pakweg juli.
Mijn vraag: ik had vorig jaar KPN glas. Als ik nu naar Odido over ga, heb ik dan een aanpassing aan de glasvezel aansluiting zelf nodig? Of blijft dat door KPN geleverde opschuif ding er gewoon opzitten en komt er alleen een Odido signaal op te staan?
Extra info: volgens freedom.nl heb ik een AON aansluiting, maar volgens mij heb ik gewoon GPON. Niet eens XGS-PON. Odido levert ook alleen 1Gbit, niet meer volgens hun postcode checker.
Momenteel heb ik een UTP kabel vanuit het glasvezelkastje rechtstreeks naar m'n Ubiquiti Dream Router lopen. Ik heb wel een VLAN voor internet en IPTV ingesteld.
Weet iemand of dit ook mogelijk is met Odido? Dus rechtstreeks naar de Dream Router zonder de Odido-modem te gebruiken? Voordeel is dat Odido een eigen TV-app heeft dus een tv-receiver hoef ik niet meer en volgens mij dus ook geen IPTV VLAN (?).
Odido scheelt in elk geval meer dan € 400,- op jaarbasis t.o.v. KPN dus dat vind ik wel de moeite.
Tuurlijk kan dat. UTP is een eitje. Het glasvezelkastje elimineren is een iets ingewikkelder verhaalDedSec85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:44:
Ik wil wellicht overstappen van KPN naar glasvezel van Odido (voornamelijk financiële redenen).
Momenteel heb ik een UTP kabel vanuit het glasvezelkastje rechtstreeks naar m'n Ubiquiti Dream Router lopen. Ik heb wel een VLAN voor internet en IPTV ingesteld.
Weet iemand of dit ook mogelijk is met Odido?
Zie : [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussiegarp schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:43:
Mijn vraag: ik had vorig jaar KPN glas. Als ik nu naar Odido over ga, heb ik dan een aanpassing aan de glasvezel aansluiting zelf nodig?
Of blijft dat door KPN geleverde opschuif ding er gewoon opzitten en komt er alleen een Odido signaal op te staan?
Dit is een Search linkje !!
Ik gok dat ook dit voor jou geldt : rens-br in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 28-11-2024 22:23 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dit omdat voor 2 jaar, overstappen mij ongeveer 7 euro per maand scheelt, dus bijna 170 euro.
Nu wil ik graag weten hoe de ervaringen van Delta overstappers zijn? Dit mbt het netwerk en de instellingen in de modem (ik heb nu een Nokia).
Je krijgt een nog betere Nokia namelijk de 010 ONT voor het Delta Glasvezel Netwerk i.p.v. de 2426G-B All-in-One Router van Delta/CaiwayThe Source schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:09:
Ik ben een klant van Delta, ga wellicht overstappen voor 2 jaar naar Odido 1000 pakket.
Nu wil ik graag weten hoe de ervaringen van Delta overstappers zijn?
Dit mbt het netwerk en de instellingen in de modem (ik heb nu een Nokia).
De Zyxel T56 Router die je nog los erbij krijgt ken ik verder niet, want eigen DIY Router in gebruik op basis van OPNsense
Verder was dit mijn ervaring : nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Wat betreft het overstappen en dus best wel lekker ging!
/EDIT :
Uiteraardjadjong schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:25:
Ook buiten de regio Rotterdam?
[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 29-11-2024 17:57 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ook buiten de regio Rotterdam?nero355 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:13:
[...]
Je krijgt een nog betere Nokia namelijk de 010 ONT voor het Delta Glasvezel Netwerk i.p.v. de 2426G-B All-in-One Router van Delta/Caiway
Die vraag komt ongeveer om elke zoveel dagen langs, heb je de search al een keer gebruikt?dutchnltweaker schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:11:
Hoe is odido TV? Hier zitten we te kijken om misschien van ziggo naar odido te gaan. Glasvezel maak ik me niet zoveel zorgen, Vorig jaar zaten we nog bij kpn en dat was eigenlijk wel prima (hier geen odf).
En ook de vraag van @Nikey3 heb ik een eigen topic gegeven: [Odido] Deco maar op 100Mbit in router mode
[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 09:47 ]
Ik ga overstappen van KPN naar Odido. Bij KPN had ik Internet + TV, bij Odido neem ik alleen internet af.
Odido gaat voor mij ook de overstap/opzegging regelen.
Nu is mijn vraag moet ik zelf bij KPN het TV-deel beëindigen/opzeggen of wordt dat beëindigd zodra ik ben overstapt naar Odido ?
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Je kan niet 'alleen TV' bij KPN afsluiten, voor zover ik weet, dus dat wordt samen met je internet opgezegd.Bjorn180179 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:51:
Hopelijk is dit het juiste topic voor mijn vraag anders hoor ik het wel.
Ik ga overstappen van KPN naar Odido. Bij KPN had ik Internet + TV, bij Odido neem ik alleen internet af.
Odido gaat voor mij ook de overstap/opzegging regelen.
Nu is mijn vraag moet ik zelf bij KPN het TV-deel beëindigen/opzeggen of wordt dat beëindigd zodra ik ben overstapt naar Odido ?
Ik heb Odido via het Delta netwerk. Heb eigen hardware achter de ONT (NOKIA) hangen en ervaar geen problemen. Vlan300 instellen, en gaan met die banaan.The Source schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:09:
Ik ben een klant van Delta, ga wellicht overstappen voor 2 jaar naar Odido 1000 pakket.
Dit omdat voor 2 jaar, overstappen mij ongeveer 7 euro per maand scheelt, dus bijna 170 euro.
Nu wil ik graag weten hoe de ervaringen van Delta overstappers zijn? Dit mbt het netwerk en de instellingen in de modem (ik heb nu een Nokia).
De hardware(router en wifi punten) vielen mij tegen. Wifi punten retour gestuurd en router terug in de doos.
Heb ook de mediabox van Odido, en deze werkt ook prima.
[ Voor 3% gewijzigd door patrickt35 op 29-11-2024 16:30 ]
Goed je webGUI doorbladeren, want het hoort toch echt mogelijk te zijn :Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:46:
waar kan ik wifi 6 aanzetten in de instellingen van de t-54? deze is op wifi 5 gezet door de medewerker van odido.
- https://community.odido.n...wanneer-welk-modem-352894
- https://community.odido.n...t-54-hoe-werkt-het-341950
- https://community.odido.n...t-56-hoe-werkt-het-350643
Weten we dat ook weer !!!
daar ben ik nu al een kwartier mee bezig, maar tevergeefs. ik zie de optie nergensnero355 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:00:
[...]
Goed je webGUI doorbladeren, want het hoort toch echt mogelijk te zijn :
- https://community.odido.n...wanneer-welk-modem-352894
- https://community.odido.n...t-54-hoe-werkt-het-341950
- https://community.odido.n...t-56-hoe-werkt-het-350643
Weten we dat ook weer !!!
Dit is wat ik er over kan vinden:Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:01:
[...]
daar ben ik nu al een kwartier mee bezig, maar tevergeefs. ik zie de optie nergens
:strip_exif()/f/image/aBRYT7ns6RSyM42dZtKurMrS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zal jij daar 802.11ax moeten kiezen om wifi6 aan te zetten. Ik heb zelf geen Zyxel T54 in gebruik, dus kan het niet testen...
[ Voor 22% gewijzigd door DON PAPA op 29-11-2024 21:12 ]
1. Is het lan ip adres instelbaar naar bijv 192.168.50.xxx
2. Portforwarding gaat goed las ik
3. Reserved ip adressen mogelijk?
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
5. De ab van het Sei tv kastje (is dit de meest recente?) werkt via BT, maar is ie ook te bedienen via infrarood met een eigen ab?
6. Hoe lang is bij benadering de vertraging ten opzichte van bijv het tvbeeld bij Ziggo?
7. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Odido dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?
Alvast dank voor je reactie!
1 Deze vraag is al vaker gesteld en, ja.rowicom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:33:
Overweeg morgen een abbo op Odido te nemen. Wil gewoon de bijgeleverde router gebruiken, maar heb aan jullie de volgende vragen:
1. Is het lan ip adres instelbaar naar bijv 192.168.50.xxx
2. Portforwarding gaat goed las ik
3. Reserved ip adressen mogelijk?
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
5. De ab van het Sei tv kastje (is dit de meest recente?) werkt via BT, maar is ie ook te bedienen via infrarood met een eigen ab?
6. Hoe lang is bij benadering de vertraging ten opzichte van bijv het tvbeeld bij Ziggo?
7. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Odido dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?
Alvast dank voor je reactie!
2 Ja
3 Op LAN, ja
4 Nee, geen DDNS naar mijn weten.
5 Geen idee, heb nog het oude kastje welke met infrarood werkt. Heb je een TV met HDMI-CEC? Dan zou het moeten werken, want nieuwste is een Android kastje vergelijkbaar met een Chromecast.
6 IPTV, dus altijd trager dan DVB-C.
7 Nee, maar dat is KPN ook niet, evenals Ziggo, tegenwoordig.
Dat heet Reverse NAT dan wel NAT Loopback op voorwaarde dat ik je vraag goed begrijprowicom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:33:
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk?
Wil je inderdaad vanaf een Client die op je LAN zit jouw Extern/WAN IP adres kunnen benaderen ??
Voor alle duidelijkheid... Ja, NAT loopback wordt ondersteund door de Zyxel T-56 (als je die in ieder geval krijgt).rowicom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:33:
Zeker is NAT loopback een zeer nuttige functie. Op die manier hoef je niet te bedenken of je op je interne netwerk zit of extern bent om met hetzelfde externe ip adres je interne server te benaderen. Ik gebruik dit voor meerdere services.
Dank voor je antwoorden. Bij vraag 4 bedoel ik inderdaad wat @rvk hierboven meldt. Een intern device op mijn lan via een url benaderen, een ddns-provider heb ik reeds van elders.William_H schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:49:
[...]
1 Deze vraag is al vaker gesteld en, ja.
2 Ja
3 Op LAN, ja
4 Nee, geen DDNS naar mijn weten.
5 Geen idee, heb nog het oude kastje welke met infrarood werkt. Heb je een TV met HDMI-CEC? Dan zou het moeten werken, want nieuwste is een Android kastje vergelijkbaar met een Chromecast.
6 IPTV, dus altijd trager dan DVB-C.
7 Nee, maar dat is KPN ook niet, evenals Ziggo, tegenwoordig.
Bij vraag 5 bedoel ik of het kastje met mijn programmeerbare Sony IR remote aangestuurd kan worden, ook al is de meegeleverde ab via BT.
Maar ik geloof dat ik beter een universeel Android tv boxje kan kopen. Dan hoef ik ook niks te veranderen als ik over een jaar naar weer een andere glasboer hop.
- "goedemiddag, ik wil mijn contract graag graag opzeggen per einde contractdatum"
-"wat jammer meneer, wat is de reden"
-"ik wil gewoon opzeggen zonder opgaaf van reden, heb lang genoeg in de wacht gestaan, dank u"
-"zonder reden kan ik u niet helpen meneer"
-"ik heb een contract tot 24 januari en wil dat mijn internet per die datum stopgezet wordt"
- "waarom belt u dan niet op 23 januari meneer, ik kan nu niets voor u doen anders krijgt u een boete omdat u nog steeds onder contract staat"
-"bijzonder, volgensmij kan ik een contract beëindiging prima voortijdig doorgeven"
-"ik ga u doorzetten naar een collega meneer want ik kan hier niks mee, daag"
Vervolgens wordt het gesprek doodleuk beëindigd en wordt ik ook niet teruggebeld oid.
Heb nu het formulier maar ingevuld maar wat een trieste gang van zaken.
Je moet het zelfs voortijdig doorgeven, want je hebt ook nog één maand opzegtermijn.Janpietertje89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:45:
-"ik heb een contract tot 24 januari en wil dat mijn internet per die datum stopgezet wordt"
- "waarom belt u dan niet op 23 januari meneer, ik kan nu niets voor u doen anders krijgt u een boete omdat u nog steeds onder contract staat"
-"bijzonder, volgensmij kan ik een contract beëindiging prima voortijdig doorgeven"
Volgensmij is het opnemen van gesprekken tegenwoordig niet meer toegestaan in android. Anyway, ik ga inderdaad zeker zelf geen contact meer zoeken, heb meer dan voldoende gedaan.Andros schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:55:
Mocht je een opname van dat gesprek hebben, stuur dat ook even mee naar Odido en stop gewoon met betalen na einde contract. Je hebt meer dan genoeg moeite gedaan om het op te zeggen en dan wordt je zo behandeld, daar is geen excuus voor. Of verwachten ze dat je nog eens een uur in de wacht gaat staan?
Ik vind mijn odido overigens niet uitblinken in duidelijkheid, nergens kan ik mijn (einde) contract datum zien
Ik zit nog op android 14 en daar kan het nog wel, samsung A52S, via de samsung store de call recorder app geïnstalleerdJanpietertje89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:31:
[...]
Volgensmij is het opnemen van gesprekken tegenwoordig niet meer toegestaan in android. Anyway, ik ga inderdaad zeker zelf geen contact meer zoeken, heb meer dan voldoende gedaan.
[ Voor 36% gewijzigd door jeanj op 30-11-2024 10:35 ]
Everything is better with Bluetooth
Offtopic, maar opnemen binnen Android mag nog steeds. Zeker in NL en zeker van prive naar prive of prive naar bedrijf.Janpietertje89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:31:
[...]
Volgensmij is het opnemen van gesprekken tegenwoordig niet meer toegestaan in android. Anyway, ik ga inderdaad zeker zelf geen contact meer zoeken, heb meer dan voldoende gedaan.
Al bijna 8 jaar zit ik bij Odido [TMobile] glas met een 1Gbps up/down. In principe erg weinig storing gehad en wat er aan storing was heb ik zelf kunnen tackelen omdat het hier de hardware [mediaconverter defect bv] was en ik af&toe met instellingen aan het prutsen was.
Na de initiële installatie 8 jaar geleden heb ik al snel de toen geleverde Vigor 2132 vervangen door een eigen router. Inmiddels is dat een Asus GTE AXE 11000.De opstelling nu is glasvezel via SPF in een tp-link mediaconverter en vanuit de mediaconverter de UTP naar de Asus in de huiskamer
:strip_exif()/f/image/8fp4jTqQst26mTzLxf4debOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fa7JXw3OaNftRqSaoKOTVrtQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo'n 2 weken geleden viel op enig moment de verbinding weg. Via Odido is er toen een monteur ingeschakeld en bleek na controle dat in de wijkcentrale iemand mijn stekkertje er uit getrokken had en niet meer teruggezet. Stekkertje er weer in en alles was weer up.
De monteur had ook nog naar de Vigor 2132 gekeken die hier staat als backup en gaf aan dat ik die zou moeten omruilen voor een nieuwe. Die nieuwe router zou een Zyxel T56 worden. En zou ik deze als backup kunnen houden voor als de Asus het zou begeven. Op zich goed meegedacht door de monteur.
Nu komt er woensdag een monteur die de Zyxel komt aansluiten en uiteraard niet weggaat voor het met die Zyxel werkt. Mijn vraag is nu: Als die Zyxel werkt kan ik dan die er weer afhalen en mijn eigen router via de huidige opstelling weer aansluiten? Komt er nog nieuwe apparatuur bij vanwege die Zyxel? [men sprak over een nieuwe mediaconverter] Andere optie is om de Zyxel helemaal niet te installeren en pas gebruiken als mijn eigen router het begeeft?
Zijn er die hier ervaring mee hebben. Dan kom ik woensdag als te monteur er is ook wat beter beslagen ten ijs
ONT, GPON, daar heb ik geen kaas van gegeten. Weet wel dat de monteur van KPN hier de wijkkast is ingedoken. Lijkt mij dus dat vezel infrastructuur van KPN is.Andros schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:06:
Mij komt het verhaal over alsof je nu AON hebt en je overgezet gaat worden naar PON. Odido levert een PON ONT met serienummer gekoppeld in hun systeem, vanaf dat ding loopt er een UTP kabel naar de Zyxel router. De vraag is even hoe je de Asus gebruikt. Is het puur een router met WAN via UTP? Stel vlan 300 in met DHCP en gaan. Verwacht de Asus een AON signaal? Dat gaat niet werken. Informeer even bij de monteur of dit klopt dan weet je waar je aan toe bent.
De Asus router is de spin in de web hier. De UTP kabel vanaf de mediaconverter gaat de WAN van de Asus in.
Als het een kwestie is van de Zyxel even aanmelden in het systeem en ik kan die er dan afhalen en mijn Asus weer op de UTP aansluiten dan is het wat mij betreft prima.
Om met je laatste zin te beginnen, ja dat kan wel.RCBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:20:
[...]
ONT, GPON, daar heb ik geen kaas van gegeten. Weet wel dat de monteur van KPN hier de wijkkast is ingedoken. Lijkt mij dus dat vezel infrastructuur van KPN is.
De Asus router is de spin in de web hier. De UTP kabel vanaf de mediaconverter gaat de WAN van de Asus in.
Als het een kwestie is van de Zyxel even aanmelden in het systeem en ik kan die er dan afhalen en mijn Asus weer op de UTP aansluiten dan is het wat mij betreft prima.
Als je op AON zit en blijft (dus met een glasvezelkabel naar jouw tplink en door naar de Asus verandert er voor jou niets. Ja hooguit wordt de tplink vervangen door een mediaconverter van Zyxel omdat de T56 ook geen SFP poort heeft in Odido uitvoering. Dat is echter optioneel en mag je ook weer omwisselen.
Als je een kastje van Nokia, Genexis of Huawei binnengefietst krijgt ben je wel omgezet en moet de Asus even worden aangepast als er nog geen VLAN300 in staat en draait alles daarna weer verder zoals je gewend bent.
I reject your reality and substitute my own
Bij mij ging de downgrade een uurtje nadat ik het via de website had aangevraagd al in, en op de factuur, ging ik ook vanaf die datum minder betalen.jeanj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:32:
Ik heb al even op de site van Odido gezocht maar ik kan het niet vinden, als ik mijn abo wil downgraden, wanneer moet ik dat doen, is dat een maand van te voren, of is een paar dagen van te voren ook goed genoeg? (het gaat dan de volgende (betaal) periode in).
Ook @nelizmastrAndros schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:39:
Waarschijnlijk gaat die mediaconverter dan vervangen worden voor een ONT, dan merk jij weinig verandering in jouw opstelling. Zolang de WAN van je Asus router juist ingesteld staat voor Odido zou het moeten werken ja.
Denk dat ik zo genoeg info heb. Na het inregelen van de Zyxel, die er weer afhalen en eventueel via die ONT de Asus met UTP op die ONT aansluiten anders mijn huidige mediaconverter gebruiken. De Asus staat al op VLAN 300 dus die zou geen probleem moeten geven omdat er voor de Asus in principe niets veranderd
Heb ik het een beetje goed samengevat?
Zelf heb ik de ONT bij Bol.com vandaan... de nokia met 4 lampjes = 10G. Deze is gisteren door de monteur van dido geactiveerd. Vandaag de asus router eraan gehangen en met VLAN 300 was het in een keer Oké!RCBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:25:
[...]
Ook @nelizmastr
Denk dat ik zo genoeg info heb. Na het inregelen van de Zyxel, die er weer afhalen en eventueel via die ONT de Asus met UTP op die ONT aansluiten anders mijn huidige mediaconverter gebruiken. De Asus staat al op VLAN 300 dus die zou geen probleem moeten geven omdat er voor de Asus in principe niets veranderd
Heb ik het een beetje goed samengevat?
Adblocker en VPN alles!
Dat is onwaarschijnlijk, de Draytek met SFP module wordt alleen uit gefaseerd. De Draytek wordt dus vervangen door een mediaconverter en router.Andros schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:06:
Mij komt het verhaal over alsof je nu AON hebt en je overgezet gaat worden naar PON. Odido levert een PON ONT met serienummer gekoppeld in hun systeem, vanaf dat ding loopt er een UTP kabel naar de Zyxel router. De vraag is even hoe je de Asus gebruikt. Is het puur een router met WAN via UTP? Stel vlan 300 in met DHCP en gaan. Verwacht de Asus een AON signaal? Dat gaat niet werken. Informeer even bij de monteur of dit klopt dan weet je waar je aan toe bent.
@RCBL Dus geen ONT of iets en je huidige opstelling kan gewoon in gebruik blijven.
Ik al een gebruiksaanwijzing gepost wat je moet doen voor dat je gaat bellen, maar die is weg gemodereerdJanpietertje89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:45:
Gister toch wel het meest bijzondere gesprek met de Odido klantenservice ooit gehad. 55 minuten in de wachtrij, krijg ik iemand aan de lijn,
- "goedemiddag, ik wil mijn contract graag graag opzeggen per einde contractdatum"
-"wat jammer meneer, wat is de reden"
-"ik wil gewoon opzeggen zonder opgaaf van reden, heb lang genoeg in de wacht gestaan, dank u"
-"zonder reden kan ik u niet helpen meneer"
-"ik ga u doorzetten naar een collega meneer want ik kan hier niks mee, daag"
Vervolgens wordt het gesprek doodleuk beëindigd en wordt ik ook niet teruggebeld oid.
Heb nu het formulier maar ingevuld maar wat een trieste gang van zaken.
Nu blijkt het toch precies te kloppen
*knip* Denigrerend
[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 30-11-2024 20:35 ]
IMHO is dat nog steeds een kwestie van de juiste Dialer App installeren die dat voor je doetJanpietertje89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:31:
Volgensmij is het opnemen van gesprekken tegenwoordig niet meer toegestaan in android.
Om heel eerlijk te zijn :jeanj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:32:
Ik vind mijn odido overigens niet uitblinken in duidelijkheid, nergens kan ik mijn (einde) contract datum zien.
Ik vind die hele website één kinderachtig nutteloos geheel als het gaat om het "Mijn Account" gedeelte waarvoor je moet inloggen

Bij Caiway was het ook slecht, maar Odido doet er gewoon nog een schepje bovenop!
#JeMoetHetMaarKunnen

Nou ik zie de eind datum van mijn huidige contract (2e jaar) wel gewoon staan op de Odido website.jeanj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:32:
Ik vind mijn odido overigens niet uitblinken in duidelijkheid, nergens kan ik mijn (einde) contract datum zien
:strip_exif()/f/image/9XIsNnt17QgrsyWZy5wLxZq0.jpg?f=fotoalbum_large)
----
Want? Wat mis je dan aan opties in het "Mijn Odido" gedeelte van de website?nero355 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:18:
[...]
Om heel eerlijk te zijn :
Ik vind die hele website één kinderachtig nutteloos geheel als het gaat om het "Mijn Account" gedeelte waarvoor je moet inloggen
Bij Caiway was het ook slecht, maar Odido doet er gewoon nog een schepje bovenop!
[ Voor 40% gewijzigd door DON PAPA op 01-12-2024 08:49 ]
Ah, het pulldown icoon wordt bij mij niet goed getoond (zal de boel eens herstarten) dus ik zag het niet, maar nu weet ik waar het staat. Dank je!DON PAPA schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:30:
[...]
Nou ik zie de eind datum van mijn huidige contract (2e jaar) wel gewoon staan op de Odido website.
[...]
Everything is better with Bluetooth
Waarom is de DHCP leasetijd bij Odido zo kort op WAN?
Lease Obtained: 0 days,0 Hours,30 Minutes
Lease Expires: 0 days,0 Hours,21 Minutes
Even voor de goede orde, want de termen duizelen mij voor de ogen en dit is de eerste keer dat ik met glasvezel van doen heb. Note: ik heb wel het eea al doorgelezen vooraf (zowel hier als op het ODIDO forum) maar een extra paar ogen is wel fijn.nero355 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:31:
[...]
2 x JA
- Poort 1 = Tagged VLAN 300
Daar sluit je de ONT op aan.
- Poort 2 = Untagged VLAN 300
Daar sluit je de Router op aan.
Kijk alleen effe goed hoe de webGUI bereikbaar is : Als je het verkeerd doet dan zou iemand in theorie via het Internet op je Switch kunnen komen
Zolang je VLAN 1 niet op die poorten zet zou het in theorie geen probleem mogen zijn...
(Dit probleem kwam ik ergens elders op GoT tegen en was best wel hawkward voor die persoon...)
Huidige situatie: Ziggo kabel modem --> Asus AX86U (de non pro, dus geen VLAN ondersteuning)
Nieuwe situatie: Glasvezel ONT (?)--> Mediaconverter --> TP-link SG605E( managed) --> Asus AX86U.
De TP-link heb ik als volgt nu opgezet:
802.1Q VLAN
VLAN ID (1-4094): 300
Tagged poort: 1
Untagged poort: 5
Poort 2/3/4 disabled
Poort 1 komt in verbinding te staan met de converter
Poort 5 komt in verbinding met de WAN poort van de AX86U te staan.
AX86U: Automatic IP (WAN) en fungeert verder zoals het voorheen deed als DHCP server vanaf 192.168.0.2 .
Mis ik nog iets? Maandag komen ze de boel aan de glasvezelkant aansluiten, ODIDO staat op de planning voor 03-01. Maar ik wil vast alles instellen op mijn apperatuur, zodat de monteur de ONT en router van ODIDO kan instellen en activeren op de 3de en ik daarna alleen de kabel van de converter in de switch en router kan duwen en internet heb
:strip_exif()/f/image/ZB7F0I9ZkMvuqo3QHa5IAD1m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door DON PAPA op 01-12-2024 14:16 ]
hcQd schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:03:
@Notna Kijk eens in je Asus bij de instellingen LAN/IPTV, daar zou je normaal gesproken het internet vlan in moeten kunnen stellen.
DON PAPA schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:11:
Ja volgens mij ook, zal er ongeveer zo uit moeten zien bij de asus
[Afbeelding]
Mijn hemel, goedemorgen
Nouja; die switch had ik hoe dan ook nog liggen dus geen man over boord verder
Internet op 300 zetten dus en dan moet het werken. Simpel

Thanks beide!
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 01-12-2024 14:15 ]
Die hele interface lijkt wel voor kinderen gemaakt die gaan kliederen op hun tablet of zo...DON PAPA schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:30:
Want? Wat mis je dan aan opties in het "Mijn Odido" gedeelte van de website?
Het gaat hier om een Bedrijf <> Klant relatie dus het mag wel wat strakker/duidelijker en zonder meerdere keren te moeten doorclicken naar de zoveelste sub-pagina die je nog steeds niet vertelt wat je wilt weten...

Ik kan je nu effe zo 1,2,3 niet vertellen wat ik allemaal tegenkwam, maar geloof me nou maar gewoon als ik zeg dat het veel beter of in ieder geval minder omslachtig en schermruimte vretend kan!
Klopt helemaalNotna schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:49:
Even voor de goede orde, want de termen duizelen mij voor de ogen en dit is de eerste keer dat ik met glasvezel van doen heb. Note: ik heb wel het eea al doorgelezen vooraf (zowel hier als op het ODIDO forum) maar een extra paar ogen is wel fijn.
Huidige situatie: Ziggo kabel modem --> Asus AX86U (de non pro, dus geen VLAN ondersteuning)
Nieuwe situatie: Glasvezel ONT (?)--> Mediaconverter --> TP-link SG605E( managed) --> Asus AX86U.
De TP-link heb ik als volgt nu opgezet:
802.1Q VLAN
VLAN ID (1-4094): 300
Tagged poort: 1
Untagged poort: 5
Poort 2/3/4 disabled
Poort 1 komt in verbinding te staan met de converter
Poort 5 komt in verbinding met de WAN poort van de AX86U te staan.
AX86U: Automatic IP (WAN) en fungeert verder zoals het voorheen deed als DHCP server vanaf 192.168.0.2 .
Mis ik nog iets? Maandag komen ze de boel aan de glasvezelkant aansluiten, ODIDO staat op de planning voor 03-01. Maar ik wil vast alles instellen op mijn apperatuur, zodat de monteur de ONT en router van ODIDO kan instellen en activeren op de 3de en ik daarna alleen de kabel van de converter in de switch en router kan duwen en internet heb
Maar je was er al achter dat ASUS Routers raar zijn en belangrijke instellingen op gekke plekken verstoppen
Een beetje net als hun moederborden en alle andere gekkigheid
*knip* Commentaar op de moderatie mag via de DM. Dat hoort niet thuis op het forum.
[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 01-12-2024 18:12 ]
Ow je bedoeld dat de lay-out je niet echt bevalt, ja dat kan natuurlijk (smaken verschillen). Ik dacht meer dat je bepaalde opties miste..nero355 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:08:
[...]
Het gaat hier om een Bedrijf <> Klant relatie dus het mag wel wat strakker/duidelijker en zonder meerdere keren te moeten doorclicken naar de zoveelste sub-pagina die je nog steeds niet vertelt wat je wilt weten...![]()
Persoonlijk vind ik het prima zo, je kan er alles vinden en aanpassen wat nodig is volgens mij...
[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 01-12-2024 19:01 ]
Dat ookDON PAPA schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:53:
Ow je bedoeld dat de lay-out je niet echt bevalt, ja dat kan natuurlijk (smaken verschillen).
Ik dacht meer dat je bepaalde opties miste...
Die hele toestand moet gewoon keihard op de schop!
Hier werkt-ie nog prima. Misschien app herinstalleren?MrAcid schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:51:
Ik heb sinds vandaag problemen met de Apple TV app van Odido. Knalt er direct na het aanklikken weer uit. App start dus uberhaupt niet op/door. App force-closen en Apple TV herstarten heeft niks uitgehaald.
I reject your reality and substitute my own
Nu als begin gekozen voor 1Gb en zonder losse TV-ontvanger. Na dit eerste jaar zal ik overgaan op 400Mb waarschijnlijk.
Ik had begrepen van Odido dat je na de kortingsperiode (van 6 of 8 maanden, maar nog binnen het jaar) al kunt downgraden naar een lagere snelheid.Ojjorz schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:04:
Nu als begin gekozen voor 1Gb en zonder losse TV-ontvanger. Na dit eerste jaar zal ik overgaan op 400Mb waarschijnlijk.
Ja, dat is ook het idee. Heb 2-jarig gekozen, dus voor het eerste jaar maakt het qua prijs geen verschil. Wel gelijk even een notificatie in de telefoon gezet om voor het jaar om is te wisselen naar 400Mb.rvk schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:11:
[...]
Ik had begrepen van Odido dat je na de kortingsperiode (van 6 of 8 maanden, maar nog binnen het jaar) al kunt downgraden naar een lagere snelheid.
Hier ook. Ik had KPN 1Gb zonder TV en een los NLZiet abo. 1Gb + TV bij Odido is € 300 goedkoper dan de combi KPN en NLZiet wat ik had. Voor dat prijsverschil wil ik wel een overstap maken.Ojjorz schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:04:
Nou, uiteindelijk vandaag toch ook maar de aanvraag voor Odido gedaan. Het verschil met KPN liep nu op tot in ieder geval € 400,- voor de komende 2 jaar. De verlengingsaanbieding van KPN maakte daar amper verschil in.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik gebruik eigenlijk altijd de DNS van CloudFlare: https://www.cloudflare.com/learning/dns/what-is-1.1.1.1/. Daarvan heb ik in ieder geval het idee dat beveiliging op orde is en ook dat de betrouwbaarheid een stuk beter is dan de DNS server van een provider. Toendertijd waren de DNS server van bijvoorbeeld Google sneller, maar ja, om Google nou nog meer data te geven...wvkreg schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:50:
Welke DNS servers gebruiken jullie bij Odido? Standaard of een ander, ik gebruik nu even Opendns... wat is de snelste oplossing?
Maar ik gebruik in principe DNS servers van providers niet. Die dingen zijn naar mijn idee veel te onstabiel en geven te vaak fouten in verhouding met grote partijen als CloudFlare.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ff terugkomend op dit 'probleem' en een bezoekje van de Odido monteur verder..dreameater schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:34:
Al een paar jaar klant en afgelopen week de klantenservice maar eens gecontacteerd omtrent kortingen / aanbiedingen. Ik heb mn snelheid omhoog gedaan van 100 naar 400. En krijg de eerste acht maanden korting. Prima
Nu gaf de vriendelijke dame aan de telefoon aan dat ik wel een nieuw modem ga ontvangen. Echter heb ik 2 jaar geleden een eigen Edge router geplaatst. Hoef ik nu 'niks' te doen of moet ik wellicht settings aanpassen?
Bedankt , heb vluchtig door dit topic heen gekeken en lees wat enge en nog niet bekende termen voor mij. (GPON, AON, etc )
Monteur heeft Zyxel Converter kastje geplaatst + nieuw modem van Zyxel. Hij heeft Wireless de snelheid getest en haalde 400 mbps. Dit werkt dus goed. Toen meneer weg was ik via m'n eigen AP van Unify de snelheid testen. Slechts 100mbit. Toen begon me na lang nadenken wat de te dagen. Hoelang lag mijn 'infra' er al. Oftewel, gaf m'n gigabit switch wel echt gigabit door... Nee dus! er zat ergens nog een oude cat5 kabel tussen. Deze vervangen en opgelost.
Daarna de Glasconnector rechtstreeks in m'n Edgerouter gedaan en de Zyxel converter uitgezet. Alles werkt nog steeds en ben dus tevreden.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Beide 8 a 9 ms. Ik heb 2Gb Odido voor 8 maanden, dan terug naar 1Gb.Luuk1983 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:31:
[...]
Ik gebruik eigenlijk altijd de DNS van CloudFlare: https://www.cloudflare.com/learning/dns/what-is-1.1.1.1/. Daarvan heb ik in ieder geval het idee dat beveiliging op orde is en ook dat de betrouwbaarheid een stuk beter is dan de DNS server van een provider. Toendertijd waren de DNS server van bijvoorbeeld Google sneller, maar ja, om Google nou nog meer data te geven...
Maar ik gebruik in principe DNS servers van providers niet. Die dingen zijn naar mijn idee veel te onstabiel en geven te vaak fouten in verhouding met grote partijen als CloudFlare.
2Gb is leuk, maar 80% van de endpoints kunnen er niks mee
Nog een vraag, waarom staat de WAN DHCP Lease op 1u bij Odido? Lijkt erg kort?
[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 02-12-2024 12:38 ]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Als je kabel nog gepatched moet worden in de POP, dan werkt je verbinding niet, dus dan heeft zelf aansluiten niet zoveel effect.Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:55:
Kreeg nu net dus mail voor het inplannen van de monteur. Ik heb de overstapdatum nu op 23 december staan, maar de enige mogelijkheid die ik via die site van Guidion voor een monteur krijg is 14 januari. Dan kan ik toch maar beter zelf aan gaan sluiten lijkt me of hoe gaat dit in zijn werk?
Dat patchen en de guideon monteur staan los van elkaar. Als @Metalfreak van Odido melding heeft gehad dat de aansluitdatum 23 december wordt, dan kan hij op 24 december zelf de pruttel aansluiten.rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:01:
[...]
Als je kabel nog gepatched moet worden in de POP, dan werkt je verbinding niet, dus dan heeft zelf aansluiten niet zoveel effect.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Yep, ze geven inderdaad zelf al aan dat de monteursafspraak na 23 december moet plaatsvinden omdat het dan wordt aangesloten. De eerstvolgende optie is dan 14 januari voor een monteur, nee, dankjewel.Hulleman schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:08:
[...]
Dat patchen en de guideon monteur staan los van elkaar. Als @Metalfreak van Odido melding heeft gehad dat de aansluitdatum 23 december wordt, dan kan hij op 24 december zelf de pruttel aansluiten.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
De oude aansluiting blijft toch actief totdat de monteur is geweest en Odido actief is ?Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:10:
[...]
Yep, ze geven inderdaad zelf al aan dat de monteursafspraak na 23 december moet plaatsvinden omdat het dan wordt aangesloten. De eerstvolgende optie is dan 14 januari voor een monteur, nee, dankjewel.
Ik kreeg een email van Odido dat de aansluiting op 30-12-2024 actief is maar een monteur van Guidion kan pas 3-1-2025 aansluiten.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Dat is het idee inderdaad. Maar ik vind het niet duidelijk of de oude provider nu opgezegd wordt na de activeringsdatum van de lijn, of pas na de oplevering door de monteur. En daar zit bijna een maand tussen, dus dat vind ik nogal de moeite waard met het veel te dure Ziggo.Bjorn180179 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:12:
[...]
De oude aansluiting blijft toch actief totdat de monteur is geweest en Odido actief is ?
Ik kreeg een email van Odido dat de aansluiting op 30-12-2024 actief is maar een monteur van Guidion kan pas 3-1-2025 aansluiten.
Volgens mij meldt de monteur de oplevering af en ga je dan dus betalen voor Odido. Als je dus eerder van Ziggo afwilt dan zal je iemand moeten vinden die de lijn eerder kan gereedmelden.Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:15:
[...]
Dat is het idee inderdaad. Maar ik vind het niet duidelijk of de oude provider nu opgezegd wordt na de activeringsdatum van de lijn, of pas na de oplevering door de monteur. En daar zit bijna een maand tussen, dus dat vind ik nogal de moeite waard met het veel te dure Ziggo.
Ik vermoed dat je voor het aansluiten een koppelstuk nodig gaat hebben tussen FTU en glasvezel naar ONT. Die zit volgens mij niet in het installatiepakket en neemt de monteur normaal gesproken mee. Als je zelf aan de slag gaat even controleren of je dat wel hebt. Nog mooier is een patchcover maar die zijn iets duurder dan dat koppelstukje.
Die patchcover hangt er nog van het jaar dat ik bij KPN heb gezeten, dus ik heb gewoon een UTP aansluiting in de meterkast op mijn glasvezelaansluiting.Muis666 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:30:
[...]
Volgens mij meldt de monteur de oplevering af en ga je dan dus betalen voor Odido. Als je dus eerder van Ziggo afwilt dan zal je iemand moeten vinden die de lijn eerder kan gereedmelden.
Ik vermoed dat je voor het aansluiten een koppelstuk nodig gaat hebben tussen FTU en glasvezel naar ONT. Die zit volgens mij niet in het installatiepakket en neemt de monteur normaal gesproken mee. Als je zelf aan de slag gaat even controleren of je dat wel hebt. Nog mooier is een patchcover maar die zijn iets duurder dan dat koppelstukje.
Collega net gesproken die bij mij in de wijk woont, die had ook alles zelf kunnen doen en had de monteur ook afbesteld.
Als je je eigen router dan aansluit doet hij het na maximaal een uur. (Je hoeft geen mac-adres te klonen)wvkreg schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:37:
[...]
Beide 8 a 9 ms. Ik heb 2Gb Odido voor 8 maanden, dan terug naar 1Gb.
Afhankelijk van welke verbinding je krijgt gaat dit wel of niet werken. Als je nu xPON krijgt en er zit een AON NT op, dan trek je zelfs de hele straat mee bij een overstap. Heb je het installatiepakket al gekregen? En zoja, wat zit daar dan in?Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:34:
[...]
Die patchcover hangt er nog van het jaar dat ik bij KPN heb gezeten, dus ik heb gewoon een UTP aansluiting in de meterkast op mijn glasvezelaansluiting.
De monteur afbellen kan goed gaan, maar er zijn in dit topic inmiddels ook genoeg voorbeelden te vinden waarbij het totaal niet goed ging. Niet geactiveerde lijnen / diensten / niet kloppende facturen / niet opgezegde diensten bij de oude provider. Ik zal mezelf dan nog maar eens herhalen:Collega net gesproken die bij mij in de wijk woont, die had ook alles zelf kunnen doen en had de monteur ook afbesteld.
Aansluiten kan je over het algemeen prima zelf doen, maar bel de monteur niet af!
Dat is dan geen patchcover maar waarschijnlijk een NT (mediaconverter). Nu hang het ervan af via welke technologie Odido je gaat aansluiten. Als dit via GPON/XGSPON gaat dan zal je de Odido ONT moeten gebruiken en daar gaat een glasvezel in. Als Odido geen eigen apparatuur in jullie POP heeft hangen dan wordt je waarschijnlijk via KPN WBA AON aangesloten en dan kun je de NT blijven gebruiken die nu al op je FTU is geschoven. Via welke technologie Odido je gaat aansluiten kun je zien aan welke ONT je van hen krijgt in het installatiepakket.Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:34:
[...]
Die patchcover hangt er nog van het jaar dat ik bij KPN heb gezeten, dus ik heb gewoon een UTP aansluiting in de meterkast op mijn glasvezelaansluiting.
Collega net gesproken die bij mij in de wijk woont, die had ook alles zelf kunnen doen en had de monteur ook afbesteld.
Zelf gebruik ik DDNS benchmark van GRC.com om de DNS servers te testen en een advies te krijgen. Standaard zoekt deze alleen op DNS server in the US, maar je kan zelf een lijst maken van bijvoorbeeld Europese servers om te testen. Hoe dat kan je vinden in de app zelf.wvkreg schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:50:
Welke DNS servers gebruiken jullie bij Odido? Standaard of een ander, ik gebruik nu even Opendns... wat is de snelste oplossing?
Je eigen testlijst met maximaal 200 servers opslaan in .ini en dan kan je die importeren in de app.
Bij screenshot heb ik een willekeurig aantal servers getest. Daar staat Odido ook bij en zo slecht nog niet..
:strip_exif()/f/image/4YAs05Cyd08hXG66e7K6bZUL.jpg?f=fotoalbum_large)
Overal komt Cloudfare als beste binnen trouwens. Google zie je niet in het screenshot omdat die niet in de lijst met de te testen servers stond
Als je dan de keus hebt gemaakt voor door jou te gebruiken servers vul je die in.
Als aanvulling zou ik de onderste bij "speciale toepassingen' ook even in de gaten houden.DON PAPA schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:11:
Ja volgens mij ook, zou er ongeveer zo uit moeten zien bij de Asus:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/P6kSj1K47PDKBlkr1op7n6Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik host al jarenlang zelf Pi-Hole i.c.m. Unbound op een simpele Raspberry Pi 3B en dat werkt echt geweldigwvkreg schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:50:
Welke DNS servers gebruiken jullie bij Odido?
Zie : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/
Standaard of een ander, ik gebruik nu even Opendns... wat is de snelste oplossing?
Het probleem is dat je nu al die Amerikaanse bedrijven ook je data weggeeft dus effectief schiet je er niks mee opLuuk1983 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:31:
Ik gebruik eigenlijk altijd de DNS van CloudFlare: https://www.cloudflare.com/learning/dns/what-is-1.1.1.1/. Daarvan heb ik in ieder geval het idee dat beveiliging op orde is en ook dat de betrouwbaarheid een stuk beter is dan de DNS server van een provider.
Toendertijd waren de DNS server van bijvoorbeeld Google sneller, maar ja, om Google nou nog meer data te geven...
Ik heb eigenlijk tot nu toe vooral drie grote problemen gehad met ISP DNS Servers :Maar ik gebruik in principe DNS servers van providers niet.
Die dingen zijn naar mijn idee veel te onstabiel en geven te vaak fouten in verhouding met grote partijen als CloudFlare.
- DNS Records die totaal niet klopten en het spelen van een grote bekende game totaal onmogelijk maakten

Het aparte is dat toen alle Nederlandse ISP's last ervan hadden op de een of andere manier en bijvoorbeeld de DNS.watch Servers in Duitsland totaal niet

- Op de een of andere manier krijgt men het toch voor elkaar om geheel DNS-loos te zijn ondanks het draaien van 2 tot 4 verschillende DNS Servers op hun netwerk

- Omdat ik dus Pi-Hole draai wil ik al die DNS Servers als Upstream DNS Servers hebben en ik zie steeds vaker dat men dergelijke informatie niet op hun website plaatst ergens in het Support gedeelte

Dus dan maar lekker onafhankelijk van alles en iedereen mijn eigen Unbound instance draaien hé!
Het merk is Ubiquiti en de lijn/modellen reeks heet UniFidreameater schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:36:
via m'n eigen AP van Unify
Grappig hoeveel mensen dat verkeerd schrijven keer op keer... LOL!
Bij mij heeft toch echt de Guideon monteur mijn AON lijn op XGS-PON overgezet dus als dat nog moet gebeuren bij @Metalfreak dan kan hij niks zelf doenHulleman schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:08:
Dat patchen en de guideon monteur staan los van elkaar. Als @Metalfreak van Odido melding heeft gehad dat de aansluitdatum 23 december wordt, dan kan hij op 24 december zelf de pruttel aansluiten.
Heb je eigenlijk wel of geen Overstapservice aangevraagd ?!Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:10:
Yep, ze geven inderdaad zelf al aan dat de monteursafspraak na 23 december moet plaatsvinden omdat het dan wordt aangesloten. De eerstvolgende optie is dan 14 januari voor een monteur, nee, dankjewel.
Ik ging op Zondag/Maandag om 00:00 OFFLINE en ging pas in die ochtend weer ergens om 10:00 ONLINE dus het ligt er maar net aan hoe je oude ISP ermee omgaatBjorn180179 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:12:
De oude aansluiting blijft toch actief totdat de monteur is geweest en Odido actief is ?
IMHO pas na de oplevering door de monteur, want die verstuurt ook een document naar Odido toe die jij tekent na het aansluiten/opleveren van de verbindingMetalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:15:
Dat is het idee inderdaad. Maar ik vind het niet duidelijk of de oude provider nu opgezegd wordt na de activeringsdatum van de lijn, of pas na de oplevering door de monteur.
En daar zit bijna een maand tussen, dus dat vind ik nogal de moeite waard met het veel te dure Ziggo.
Tenzij je dus overgezet moet worden van AON naar XGS-PON want in dat geval kan je niks zelf doen...Metalfreak schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:34:
Hier was het de Zyxel ontkoppelen en eigen Router aansluiten die gewoon meteen een IP kreegleonbong schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:35:
Als je je eigen router dan aansluit doet hij het na maximaal een uur. (Je hoeft geen mac-adres te klonen)
Echter is de kabel al een maand of wat geleden afgemonteerd bij ons in de meterkast.
Odido heeft echter als status staan dat dit nog moet gebeuren. Klantenservice kan niks anders zien dan een status dat dit nog moet gebeuren.
Hoe nu verder ?, mis ik iets in dit verhaal?
Edit: ik lees nu ook problemen met overstap service en afzeggen monteur?
Mijn idee was zodra ik de spullen van Odido krijgt om het gewoon aan te sluiten. Werk al jaar en dag in de IT dus beetje raar om een monteur langs te laten komen. Maar lees nu ook dat niet alles in het installatie pakket zit maar dat de monteur wat mee neemt en het moet afmelden ?
[ Voor 33% gewijzigd door thetakman op 02-12-2024 17:03 ]
In een andere topic lees ik dat Odido via de KPN glasvezel kabel gaat.
Iemand tips om toch Odido glasvezel te kunnen bestellen (helpdesk kan mij niet helpen)
[ Voor 3% gewijzigd door Lisadr op 02-12-2024 17:24 ]
GoT, You have to love it!
Dat zal er dan vanaf hangen of Odido in jouw regio wil betalen voor het KPN netwerk en/of wat ze met de netwerkeigenaar/beheerder hebben afgesproken. Hier KPN beheerder maar geen eigenaar en kan Odido wel.Lisadr schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:24:
Via KPN kan ik glasvezel krijgen, via Odido krijg ik na een postcodecheck de melding dat glasvezel niet mogelijk is. Wel Klik&Klaar Internet/
In een andere topic lees ik dat Odido via de KPN glasvezel kabel gaat.
Iemand tips om toch Odido glasvezel te kunnen bestellen (helpdesk kan mij niet helpen)
Er zijn meerdere mensen hier in de straat die Odido glasvezel hebben en wij hebben allemaal KPN glasvezel netwerk.DjoeC schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:29:
[...]
Dat zal er dan vanaf hangen of Odido in jouw regio wil betalen voor het KPN netwerk en/of wat ze met de netwerkeigenaar/beheerder hebben afgesproken. Hier KPN beheerder maar geen eigenaar en kan Odido wel.
Hoe is regio gedefinieerd? Kan dat per woning anders zijn, ondanks dezelfde postcode?
GoT, You have to love it!
- Vrijdag 29 november 9:10: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Vrijdag 29 november 15:03: Omdat er nog geen contact was opgenomen heb ik zelf met Guidion gebeld om een nieuwe afspraak in te plannen op Zaterdag 30 november.
- Zaterdag 30 november 10:14: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Zaterdag 30 november 10:55: Gebeld met Guidion om wederom een andere afspraak in te plannen, ik zou teruggebeld worden.
- Zaterdag 30 november 12:21: Teruggebeld door Guidion om een afspraak in te plannen op maandag 2 december. Ik gaf aan bij de telefonist dat ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in had dat het goed zou komen en dat wanneer het maandag niet geregeld zou worden ik de bestelling zou annuleren.
- Maandag 2 december 9:49: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
Daad bij het woord gevoegd en eerst de verbinding met Ziggo weer hersteld, binnen 1 dag ontvang ik een nieuw aansluitingspakket, het oude pakket moet ik nog terugsturen. Wonder boven wonder is mijn internetverbinding van Ziggo ook na 30 november nog actief gebleven.
Daarna contact opgenomen met Odido om mijn bestelling te annuleren, netjes te woord gestaan en de dame aan de lijn wist me te vertellen dat de verbinding niet geleverd kon worden omdat de lijn nog niet verbonden was aan de wijkcentrale. Waarom Odido internet verkoopt op plaatsen waar nog geen aansluiting is, is me een raadsel, dit kost aan beide kanten tijd, geld en frustratie.
Voor mij voorlopig geen Odido en weer terug naar Ziggo, ondanks de lagere uploadsnelheden.
En daarom had je dus die monteur nodig, maar als die maar niet komt dan kan ik je frustratie wel begrijpenBarpij schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:00:
Daarna contact opgenomen met Odido om mijn bestelling te annuleren, netjes te woord gestaan en de dame aan de lijn wist me te vertellen dat de verbinding niet geleverd kon worden omdat de lijn nog niet verbonden was aan de wijkcentrale. Waarom Odido internet verkoopt op plaatsen waar nog geen aansluiting is, is me een raadsel, dit kost aan beide kanten tijd, geld en frustratie.
Wel of geen Overstapservice trouwens ?!
Klinkt alsof je zelf de boel wilde opzeggen ?
Regio: komt de kabel van links of van rechts, val je binnen of buiten bebouwde kom, verzin het maar. Maar eerlijkheid gebiedt: het is wel een gek verhaal....Lisadr schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:34:
[...]
Er zijn meerdere mensen hier in de straat die Odido glasvezel hebben en wij hebben allemaal KPN glasvezel netwerk.
Hoe is regio gedefinieerd? Kan dat per woning anders zijn, ondanks dezelfde postcode?
Ik denk de monteur niet nodig te hebben maar heb wel een afspraak ingepland. Afzeggen kan altijd nog.nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:48:
[...]
En daarom had je dus die monteur nodig, maar als die maar niet komt dan kan ik je frustratie wel begrijpen
Odido en ODF zijn gek hoor met regio en aansluitingen.DjoeC schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:32:
[...]
Regio: komt de kabel van links of van rechts, val je binnen of buiten bebouwde kom, verzin het maar. Maar eerlijkheid gebiedt: het is wel een gek verhaal....
Vorig jaar november een nieuwbouw huis betrokken met 2 glasvezel aansluitingen al in de meterkast: 1 van KPN en 1 van E-Fiber. Dus ik dacht vorig jaar, mooi ODF met Odido en klaar. Odido afgesloten, Ziggo opgezegd op het oude adres. Na paar weken nog steeds geen Odido monteur afspraak. Ik bellen met Odido: Ja de lijn is nog niet klaar. Ik bellen met ODF: Ja de wijkkast is nog niet klaar, staat op de planning voor Q1.
Dus ik Ziggo maar weer genomen. Nu na een jaar denk ik, ga ik alsnog wisselen naar Odido op ODF. Postcodecheck gedaan en ik zie max 1Gb, dus Odido op KPN. Dat is gek. Dus ik ODF gemailed waarom blijkbaar de ODF lijn niet werkt (ik heb al meer dan een jaar een aansluiting in de meterkast

"Het klopt inderdaad, dat het eerst wel gepland stond om de kabel bij u aan te sluiten, maar dat is veranderd. Uw adres ligt wel binnen het aansluitgebied, maar zal niet binnen dit project aangesloten worden."
Het grappige is dus dat ik in de eerste 2 maanden dat ik hier woonde meerdere keren ODF mensen aan de deur heb gehad dat ze een afspraak wilden maken om mijn huis aan te sluiten op glasvezel. En elke keer weer was mijn antwoord: kijk hier eens in de meterkast jullie kabel is al aangesloten...
Is ook erg kort maar ik heb tot nu toe met zelfde MAC address ook bij langere downtime altijd hetzelfde IPv4 gekregen.wvkreg schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:37:
[...]
Beide 8 a 9 ms. Ik heb 2Gb Odido voor 8 maanden, dan terug naar 1Gb.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wat voor benchmark is dit? Plaintext? DoT? DoH? Al die grote bedrijven zoals Cloudflare, Google, Quad9 gebruiken local gehoste DNS servers. Je komt dus standaard op eentje uit die waarschijnlijk snel is, tenzij je bijvoorbeeld in Bavaria woont en een goede peering hebt met Zwitserland. Voor een klein land als Nederland, ligt Amsterdam e.o. toch redelijk centraal.RCBL schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:43:
[...]
Zelf gebruik ik DDNS benchmark van GRC.com om de DNS servers te testen en een advies te krijgen. Standaard zoekt deze alleen op DNS server in the US, maar je kan zelf een lijst maken van bijvoorbeeld Europese servers om te testen. Hoe dat kan je vinden in de app zelf.
Je eigen testlijst met maximaal 200 servers opslaan in .ini en dan kan je die importeren in de app.
Bij screenshot heb ik een willekeurig aantal servers getest. Daar staat Odido ook bij en zo slecht nog niet..![]()
[Afbeelding]
Overal komt Cloudfare als beste binnen trouwens. Google zie je niet in het screenshot omdat die niet in de lijst met de te testen servers stond
Als je dan de keus hebt gemaakt voor door jou te gebruiken servers vul je die in.
Ik gebruik zelf graag Quad9 over DoT/DoH. Die zitten in Zwitserland (net als Crypto AG
Cloudflare zal het ook prima doen, maar is ook een groot, machtig bedrijf in de CDN markt (samen met o.a. Akamai). Google blijf ik ver van weg. Ik gebruik niet eens Google search. Al zou ik het zakelijk wel overwegen te gebruiken.
Google Reviews staat vol met vergelijkbare verhalen over Guidion waarbij afspraken steeds last minute geannuleerd worden. Geen overstapservice gebruikt inderdaad, ik dacht door 1 dag marge te nemen veilig te zijn. Blijkbaar heb ik onterecht gedacht dat internet een commodity is.nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:48:
[...]
En daarom had je dus die monteur nodig, maar als die maar niet komt dan kan ik je frustratie wel begrijpen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen