Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Barpij schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:00:
[...]

Google Reviews staat vol met vergelijkbare verhalen over Guidion waarbij afspraken steeds last minute geannuleerd worden. Geen overstapservice gebruikt inderdaad, ik dacht door 1 dag marge te nemen veilig te zijn. Blijkbaar heb ik onterecht gedacht dat internet een commodity is.
1 dag marge, dat moet je dus niet doen.

Je kunt twee dingen doen:

1) Overstapservice (indien je vertrouwen hebt in Odido en je oude provider).

2) Opzeggen op het moment dat het nieuwe spul goed werkt. Dan betaal je als het goed is (contractvrij) max 1 maand extra, maar kun je ook in geval van kinderziektes nog even terug. Ik heb zelf een failover naar KPN WBA (Freedom Internet) en die heb ik laatst toen er een storing was in 'Hoorn' moeten gebruiken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Hoe kan het trouwens dat huizen die later (lees 2 jaar geleden) glasvezel gekregen hebben nu via Odido 8GB/s glasvezel kunnen krijgen, en ikzelf (met al veel langer een glasvezel aansluiting) ''maar'' 1GB/s? Hoe kom ik er achter wanneer ik ook 1GB/s > kan krijgen? Wat is daarvoor nodig in de praktijk?

Ik vermoed iets met ''verouderde'' apperatuur in wijk centrales? Wat moet er gebeuren wil een glasvezelboer dit gaan upgraden?

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2024 09:23 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 23:35

Coffee

Coffee

Ik was onder de impressie dat de black friday korting op internet dit jaar erg tegenviel. Vorig jaar kreeg ik bij Ziggo nog 12 maanden 50% korting bij een één-jarig abbonnement. Omdat deze snel verloopt heb ik toen toch nog een keer gekeken naar de prijzen van Odido en KPN.

Odido biedt 25 euro korting voor de eerste 8 maanden, daarna wordt het 50 euro per maand. Daarbij heb je bij Odido 5 euro korting wanneer je combineert met een ander product. KPN biedt 6 maanden voor 35, daarna 52,50 per maand. Als je combineert met een ander product krijg je feitelijk niets bij internet-only.

Ziggo (1gbit/100mbit): 37,50 * 12 = €450 / jaar
Odido (1gbit/1gbit): 25*8 + 50* 4 = €400 / jaar
KPN (1gbit/1gbit): 35*6+52,5*6+25 = €550 / jaar

Odido it is :)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:21:
Hoe kan het trouwens dat huizen die later (lees 2 jaar geleden) glasvezel gekregen hebben nu via Odido 8GB/s glasvezel kunnen krijgen, en ikzelf (met al veel langer een glasvezel aansluiting) ''maar'' 1GB/s? Hoe kom ik er achter wanneer ik ook 1GB/s > kan krijgen? Wat is daarvoor nodig in de praktijk?

Ik vermoed iets met ''verouderde'' apperatuur in wijk centrales? Wat moet er gebeuren wil een glasvezelboer dit gaan upgraden?
Heeft inderdaad te maken met verouderde apparatuur. Wet van de remmende voorsprong. Vermoedelijk heb jij ook nog een AON verbinding (net zoals ik) terwijl hoger dan 1Gbit/s alleen mogelijk is met XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

rens-br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:35:
[...]

Heeft inderdaad te maken met verouderde apparatuur. Wet van de remmende voorsprong. Vermoedelijk heb jij ook nog een AON verbinding (net zoals ik) terwijl hoger dan 1Gbit/s alleen mogelijk is met XGS-PON.
En gaan die ''AON'' verbindingen dan pas een upgrade krijgen als heel nederland van glas voorzien is? Of kan je dat nog eerder verwachten?

TIL: https://www.routershop.nl...t-to-multipoint-glasvezel

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2024 09:40 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:39:
[...]

En gaan die ''AON'' verbindingen dan pas een upgrade krijgen als heel nederland van glas voorzien is? Of kan je dat nog eerder verwachten?

Ik ben vorig jaar 300 meter verhuisd en ben van AON naar XPON gegaan. Zelfde wijk, zelfde wijkkast. Kennenlijk is de apparatuur in de kast geschikt voor beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:44:
[...]

Ik ben vorig jaar 300 meter verhuisd en ben van AON naar XPON gegaan. Zelfde wijk, zelfde wijkkast. Kennenlijk is de apparatuur in de kast geschikt voor beiden.
Nee, apparatuur is verschillend. Grote kans dat je AON abonnement via de apparatuur van KPN liep en je nieuwe XGS-PON via eigen apparatuur van Odido.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Eerder. Er zijn twee opties:
Odido levert nu via eigen apparatuur: Er zijn nog een aantal PoPs in het land waar zij de oude Vodafone AON apparatuur gebruiken (Odido Thuis was ooit Vodafone Thuis). Die worden zeker wel vervangen de komende jaren. Dat zie ik nu al gebeuren.

Odido levert via KPN apparatuur die nog vervangen moet worden. Daar is KPN dit jaar mee van start gegaan maar dat betreft echt heel veel PoPs dus dat is nog wel een paar jaar werk. Zie hier voor meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
[...]

Ik meen ergens te hebben gelezen (hier in een ander topic?) dat upgrade van AON naar XPON kan door in de "centrale" kabels fysiek om te prikken naar nieuwe apparatuur. Hier doen ze dat iig nog niet, 1GB is ook voor Odido het maximum en voor mij snel genoeg (1TB in 17 minuten). Daarbij heb ik met AON mijn eigen lijntje naar de switch (dat zal denk ik niet veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
DjoeC schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:22:
[...]

Ik meen ergens te hebben gelezen (hier in een ander topic?) dat upgrade van AON naar XPON kan door in de "centrale" kabels fysiek om te prikken naar nieuwe apparatuur. Hier doen ze dat iig nog niet, 1GB is ook voor Odido het maximum en voor mij snel genoeg (1TB in 17 minuten). Daarbij heb ik met AON mijn eigen lijntje naar de switch (dat zal denk ik niet veranderen).
Bij XPON heb je geen eigen lijntje meer met de wijkkast, maar wordt die gebundeld met meerdere woningen. Ook de belichtingstechniek veranderd. Van actief naar passief. Er moet dus best wat omgezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:15
William_H schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:47:
[...]

Bij XPON heb je geen eigen lijntje meer met de wijkkast, maar wordt die gebundeld met meerdere woningen. Ook de belichtingstechniek veranderd. Van actief naar passief. Er moet dus best wat omgezet worden.
Dat kan maar hoeft dus niet. Bestaande lijnen zullen ze waarschijnlijk niet omleggen. Dan is alleen nieuwe apparatuur nodig in PoP en thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@William_H Zie: https://community.kpn.com...n-aon-naar-xgs-pon-605795
"Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide."

"Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden."

Voor mij betekent het daarnaast een andere SFP kopen (Fritz 5590 direct op glas). Maar, het is vast nog lang niet zover.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dat geldt alleen voor nieuw aan te leggen netwerken waar inderdaad passieve optische splitters in de wijk zitten (in kleine bovengrondse kastjes).
Bij bestaande netwerken waar de kabels al in de grond liggen en elke woning van oudsher zijn eigen kabel heeft tot in de PoP, wordt extra PON apparatuur en de splitters in de PoP geplaatst en daar vindt dus al de splitsing/combinatie van signalen plaats.

Daardoor kan Odido ook al lang XGS-PON leveren in gebieden waar KPN nog steeds AON levert. Het zijn toch echt dezelfde kabels van woning naar PoP maar pas in de PoP verandert de belichting, afhankelijk van bij welke operator jouw provider zijn belichting afneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Barpij schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:00:
Ik heb geprobeerd over te stappen naar Odido, halverwege oktober aangemeld, Ziggo per 30 november opgezegd, de installatieafspraak op vrijdag 29 november gepland zodat ik 1 dag overlap had.

- Vrijdag 29 november 9:10: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Vrijdag 29 november 15:03: Omdat er nog geen contact was opgenomen heb ik zelf met Guidion gebeld om een nieuwe afspraak in te plannen op Zaterdag 30 november.
- Zaterdag 30 november 10:14: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Zaterdag 30 november 10:55: Gebeld met Guidion om wederom een andere afspraak in te plannen, ik zou teruggebeld worden.
- Zaterdag 30 november 12:21: Teruggebeld door Guidion om een afspraak in te plannen op maandag 2 december. Ik gaf aan bij de telefonist dat ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in had dat het goed zou komen en dat wanneer het maandag niet geregeld zou worden ik de bestelling zou annuleren.
- Maandag 2 december 9:49: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op

Daad bij het woord gevoegd en eerst de verbinding met Ziggo weer hersteld, binnen 1 dag ontvang ik een nieuw aansluitingspakket, het oude pakket moet ik nog terugsturen. Wonder boven wonder is mijn internetverbinding van Ziggo ook na 30 november nog actief gebleven.

Daarna contact opgenomen met Odido om mijn bestelling te annuleren, netjes te woord gestaan en de dame aan de lijn wist me te vertellen dat de verbinding niet geleverd kon worden omdat de lijn nog niet verbonden was aan de wijkcentrale. Waarom Odido internet verkoopt op plaatsen waar nog geen aansluiting is, is me een raadsel, dit kost aan beide kanten tijd, geld en frustratie.

Voor mij voorlopig geen Odido en weer terug naar Ziggo, ondanks de lagere uploadsnelheden.
Het is hier in het topic al zo vaak als tip aangegeven om je huidige provider pas zelf op te zeggen indien je een goed werkende verbinding hebt . Je zit wellicht even met een dubbele kostenpost, maar dan ontwijk/voorkom je dit soort ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jerie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:00:
Ik gebruik zelf graag Quad9 over DoT/DoH.
Die zitten in Zwitserland (net als Crypto AG >:)) maar de resolver draait dus gewoon in Nederland.
offtopic:
Mensen die nog steeds denken dat Zwitserland neutraal en braaf is en zo... Grappig! :)
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:21:

Vaak word je overgezet op het moment dat je van abonnement wisselt of de ISP simpelweg heeft besloten dat jouw gebied/wijk aan de buurt is om overgezet te worden :)

Een andere optie is als je van ISP wisselt, maar in feite gebruik blijft maken van hetzelfde netwerk en dan dus door je nieuwe ISP meteen wordt overgezet, zoals bij mij het geval was : Van Caiway via Delta Glasvezel Netwerk (AON) naar Odido via Delta Glasvezel Netwerk (XGS-PON) overgestapt en dus meteen overgezet.
Waarschijnlijk al een upgrade gehad terwijl jij nog vrolijk via de AON apparatuur zat te internetten :)
Barre73 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:03:
Nee, apparatuur is verschillend.
Grote kans dat je AON abonnement via de apparatuur van KPN liep en je nieuwe XGS-PON via eigen apparatuur van Odido.
Maar hij kan toch ook gewoon overgezet zijn op XGS-PON :?
DjoeC schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:22:
Ik meen ergens te hebben gelezen (hier in een ander topic?) dat upgrade van AON naar XPON kan door in de "centrale" kabels fysiek om te prikken naar nieuwe apparatuur.
Dat is ook wat er gebeurt in principe : Ompatchen :)
Daarbij heb ik met AON mijn eigen lijntje naar de switch (dat zal denk ik niet veranderen).
In één van de vele XGS-PON gerelateerde topics op GoT of ISP gerelateerde topics op GoT kan je een mooi aantal afbeeldingen vinden over het volgende :
- AON vs. XGS-PON qua werking van de techniek.
- AON Point-to-Point verbindingen schematisch weergegeven.
- XGS-PON Point-to-Multipoint verbindingen schematisch weergegeven.
- XGS-PON Point-to-Point verbindingen schematisch weergegeven.
In dit laatste geval zijn het dus oude AON verbindingen die worden omgezet naar XGS-PON :)
Dat valt dus allemaal wel mee en zal per situatie verschillen :)

Verder vind ik dit altijd zo'n dooddoener :
rens-br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:35:
Vermoedelijk heb jij ook nog een AON verbinding (net zoals ik) terwijl hoger dan 1Gbit/s alleen mogelijk is met XGS-PON.
Dat is dus niet waar en mooi in deze reactie uitgelegd in het eerder genoemde nieuwsartikel : Qlimaxxx in 'KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4Gbit/s' ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nero355 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:01:
Dat is dus niet waar en mooi in deze reactie uitgelegd in het eerder genoemde nieuwsartikel : Qlimaxxx in 'KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4Gbit/s' ;)
Dat het technisch inderdaad tot 1 miljoen Gbit/s o.i.d. werkt, dat kan wel zo zijn. Maar in praktijk is het wel zo dat alle providers overstappen naar de XSG-PON techniek voor snelheden hoger dan 1Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Op mijn adres kan ik odido 8 gbit glasvezel krijgen als particuliere klant, maar als ik via de 'zakelijke' odido abonnementen op de website kijk is maximaal 1 gbit glasvezel (op hetzelfde adres dus) leverbaar.

Weet iemand wat de achterliggende verklaring is waarom die maximale snelheden verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
AzertyNL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:16:
Op mijn adres kan ik odido 8 gbit glasvezel krijgen als particuliere klant, maar als ik via de 'zakelijke' odido abonnementen op de website kijk is maximaal 1 gbit glasvezel (op hetzelfde adres dus) leverbaar.

Weet iemand wat de achterliggende verklaring is waarom die maximale snelheden verschillen?
2 los staande gedeeltes binnen Odido. zakelijk is andere tak en die staat tot 1 gbit en op kpn netwerk met kpn apratuur maar tot 500 meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

offtopic:
Mensen die nog steeds denken dat Zwitserland neutraal en braaf is en zo... Grappig! :)
Neutraal bestaat niet. Pacifistisch zijlijn maar wel economisch van de walletjes vreten is gewoon net zo meedoen als dat wij geld in Oekraïne pompen. Dat doet Zwitserland nu met Rusland want ze willen geen wapens & munitie leveren, ook niet indirect. Het is ook een dochter van IBM :P

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barpij
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 17:21
Jerie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:03:
[...]

1 dag marge, dat moet je dus niet doen.

Je kunt twee dingen doen:

1) Overstapservice (indien je vertrouwen hebt in Odido en je oude provider).

2) Opzeggen op het moment dat het nieuwe spul goed werkt. Dan betaal je als het goed is (contractvrij) max 1 maand extra, maar kun je ook in geval van kinderziektes nog even terug. Ik heb zelf een failover naar KPN WBA (Freedom Internet) en die heb ik laatst toen er een storing was in 'Hoorn' moeten gebruiken.
De reden dat ik over wilde stappen was omdat mijn 50% korting deal bij Ziggo ten einde was en €78 per maand een beetje te gortig was. Niet wetende dat Odido zo'n ontzettende schiettent is wat betreft het aansluiten.

Ik zit per vandaag zonder internet, gebruik nu mijn telefoon als hotspot en het Ziggo aansluitpakket krijg ik vanavond bezorgd. Al met al loopt het met een sisser af.

Volgende keer maar gebruik maken van de overstapservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

rens-br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:13:
Dat het technisch inderdaad tot 1 miljoen Gbit/s o.i.d. werkt, dat kan wel zo zijn. Maar in praktijk is het wel zo dat alle providers overstappen naar de XSG-PON techniek voor snelheden hoger dan 1Gbit/s.
Tweak had al 10 jaar geleden of zo 1 Gbps + 10 Gbps in hun aanbod voor € 99 per maand dus niet helemaal waar ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
RCBL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:49:
[...]

Het is hier in het topic al zo vaak als tip aangegeven om je huidige provider pas zelf op te zeggen indien je een goed werkende verbinding hebt . Je zit wellicht even met een dubbele kostenpost, maar dan ontwijk/voorkom je dit soort ongemak.
Waarom is dit het advies en niet het gebruik maken van de overstapservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

mister_muller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:12:
[...]

Waarom is dit het advies en niet het gebruik maken van de overstapservice?
Omdat als het even tegenzit en je van Guidion de melding krijgt "helaas kon onze monteur niet langskomen" en je dit bij elke afspraak weer en weer krijgt, je toch wel teentjes gaat knijpen wanneer de afsluitdatum van de voorgaande provider dichterbij komt. Misschien niet belangrijk voor iedereen maar als er meer afhangt van een werkende internetverbinding (thuiswerk, bedrijf, etc), dan wil je wel meer zekerheid hebben. Het is maar waar je voor kiest (ik heb Ziggo ook een maandje door laten lopen).

[ Voor 6% gewijzigd door rvk op 03-12-2024 18:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
rvk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:19:
[...]

Omdat als het even tegenzit en je van Guidion de melding krijgt "helaas kon onze monteur niet langskomen" en je dit bij elke afspraak weer en weer krijgt, je toch wel teentjes gaat knijpen wanneer de afsluitdatum van de voorgaande provider dichterbij komt. Misschien niet belangrijk voor iedereen maar als er meer afhangt van een werkende internetverbinding (thuiswerk, bedrijf, etc), dan wil je wel meer zekerheid hebben. Het is maar waar je voor kiest (ik heb Ziggo ook een maandje door laten lopen).
De overstapservice zorgt er toch juist voor dat dan je huidige provider blijft doorlopen? Althans zo ken ik het bij eerdere overstappen, dat eerst de router van de nieuwe provider verbinding moest hebben voordat de oude stopte. Hierdoor vaak een dag dubbel betaald..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

mister_muller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:24:
[...]

De overstapservice zorgt er toch juist voor dat dan je huidige provider blijft doorlopen? Althans zo ken ik het bij eerdere overstappen, dat eerst de router van de nieuwe provider verbinding moest hebben voordat de oude stopte. Hierdoor vaak een dag dubbel betaald..
Inderdaad, zo zou het moeten gaan.
Alleen als je verhalen hoort, dat het wel eens mis kan gaan, wil je soms het risico niet lopen. Zeker niet als er belang bij is (bv zzp met server). Zonder belang zou ik het niet zo erg vinden een dagje zonder te zitten. Of om tijdelijk met K&K te werken. Maar dat gaat niet altijd op ;)
B.v. https://community.odido.n...ct-geen-inter-meer-367119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mister_muller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:24:
De overstapservice zorgt er toch juist voor dat dan je huidige provider blijft doorlopen?

Althans zo ken ik het bij eerdere overstappen, dat eerst de router van de nieuwe provider verbinding moest hebben voordat de oude stopte. Hierdoor vaak een dag dubbel betaald..
rvk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:35:
Inderdaad, zo zou het moeten gaan.
Alleen als je verhalen hoort, dat het wel eens mis kan gaan, wil je soms het risico niet lopen. Zeker niet als er belang bij is (bv zzp met server). Zonder belang zou ik het niet zo erg vinden een dagje zonder te zitten. Of om tijdelijk met K&K te werken. Maar dat gaat niet altijd op ;)
B.v. https://community.odido.n...ct-geen-inter-meer-367119
Tja, bij mij ging het weer wel goed en daarbij was de monteur er zelfs eerder dan gepland dus het is maar net wat je die dag meemaakt... :)

Ook geen dag teveel betaald trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:04:

[...]

Bij mij heeft toch echt de Guideon monteur mijn AON lijn op XGS-PON overgezet dus als dat nog moet gebeuren bij @Metalfreak dan kan hij niks zelf doen ;)

[...]

Heb je eigenlijk wel of geen Overstapservice aangevraagd ?!
Uiteindelijk wel, maar dat kon dus alleen door telefonisch even met de klantenservice te bellen omdat het formulier op de website mijn klantnummer niet accepteerde. Maar die bevestiging van Ziggo heb ik inmiddels.
[...]

Ik ging op Zondag/Maandag om 00:00 OFFLINE en ging pas in die ochtend weer ergens om 10:00 ONLINE dus het ligt er maar net aan hoe je oude ISP ermee omgaat ;)

[...]

IMHO pas na de oplevering door de monteur, want die verstuurt ook een document naar Odido toe die jij tekent na het aansluiten/opleveren van de verbinding ;)

[...]

Tenzij je dus overgezet moet worden van AON naar XGS-PON want in dat geval kan je niks zelf doen...

[...]

Hier was het de Zyxel ontkoppelen en eigen Router aansluiten die gewoon meteen een IP kreeg :)
Ik heb vandaag het aansluitpakket binnengekregen. In principe zit er dus geen glas naar ethernet converter bij (wel een glaskabeltje), het is dat ik die van kpn nooit heb teruggestuurd, maar ik neem aan dat Odido er eigenlijk een zou moeten leveren en dat die dus via die monteur wordt geleverd? Maar nu keek ik dus zojuist nog een keer op de site om een monteur in te plannen en nu kon ik wel gewoon de datum van overgang aanklikken in plaats van bijna een maand later. Dus dat maar gedaan en op hoop van zegen dat de monteur gewoon dan kan komen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]
Vaak word je overgezet op het moment dat je van abonnement wisselt of de ISP simpelweg heeft besloten dat jouw gebied/wijk aan de buurt is om overgezet te worden :)

Een andere optie is als je van ISP wisselt, maar in feite gebruik blijft maken van hetzelfde netwerk en dan dus door je nieuwe ISP meteen wordt overgezet, zoals bij mij het geval was : Van Caiway via Delta Glasvezel Netwerk (AON) naar Odido via Delta Glasvezel Netwerk (XGS-PON) overgestapt en dus meteen overgezet.
Ik zit nu bij KPN en kan maximaal 1GB/s krijgen. Jij zegt dus (als ik je goed begrijp) dat ik nadat Odido is geactiveerd ik ineens 8GB/s zou kunnen krijgen? Omdat ze dan wat zaken tussen mijn huis en wijkcentrale aanpassen? :P

(ik heb veeeel te weinig netwerk kennis voor om dit goed te verwoorden, mijn excuus)

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:02:
[...]

Ik zit nu bij KPN en kan maximaal 1GB/s krijgen. Jij zegt dus (als ik je goed begrijp) dat ik nadat Odido is geactiveerd ik ineens 8GB/s zou kunnen krijgen? Omdat ze dan wat zaken tussen mijn huis en wijkcentrale aanpassen? :P

(ik heb veeeel te weinig netwerk kennis voor om dit goed te verwoorden, mijn excuus)
Ja, dat klopt. Odido plaatst apparatuur in de wijkcentrale van KPN (naast die van KPN). Jouw glasvezeltje wordt op de Odido apparatuur aangesloten en je krijgt thuis een andere "media converter" (het actieve kastje op je aansluiting). Dat kastje heet dan een ONT en daar sluit je de router weer op aan. En ja, dan kan je (in rustige uren) max 8Gbit halen. Als je eigen apparatuur/thuisnetwerk dat aan kan uiteraard...

De glasvezelkabel in je huis met de grondplaat waar die kabel in uitkomt blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dat kastje (mediaconverter denk ik?) tussen je glasvezel aansluiting en het modem is dat nog te bereiken voor een consument en zijn daar nog instellingen in te doen?
Bv updates binnen halen of kiezen tussen energiezuinig of snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Barre73 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:49:
[...]

Ja, dat klopt. Odido plaatst apparatuur in de wijkcentrale van KPN (naast die van KPN). Jouw glasvezeltje wordt op de Odido apparatuur aangesloten en je krijgt thuis een andere "media converter" (het actieve kastje op je aansluiting). Dat kastje heet dan een ONT en daar sluit je de router weer op aan. En ja, dan kan je (in rustige uren) max 8Gbit halen. Als je eigen apparatuur/thuisnetwerk dat aan kan uiteraard...

De glasvezelkabel in je huis met de grondplaat waar die kabel in uitkomt blijft hetzelfde.
En dan kan ik nadat dit allemaal is aangepast weer de ''postcode check'' doen en zie ik dat ik een 2, 4, of 8GB per sec abbo kan afsluiten bij Odido (lees; mijn huidige 1GB/s upgraden wat ik heb aangevraagd) ?

Niet dat dit zin heeft.. er ligt CAT5e kabel door mijn complete woning :( de vorige bewoner heeft niet echt nagedacht over het toekomst proof maken van de kabels

[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:36
Barre73 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:49:
[...]

Ff voortbordurend hierop.
Toen mijn huis 7 jaar gelden werd opgeleverd had ik glasvezel internet van KPN middels AON. Wanneer ik vorig jaar naar Odido ging, kreeg ik XGS-PON. (Max 8Gb mogelijk)

Als ik op kpn.nl kijk is er op mijn adres max 1Gb beschikbaar. Als ik nu weer gezellig naar KPN ga, wordt het dan weer AON of kan het ook GPON worden? (XGS-PON waarschijnlijk niet want anders had KPN wel meer dan 1Gb kunnen aanbieden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:28
hjs schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:57:
Dat kastje (mediaconverter denk ik?) tussen je glasvezel aansluiting en het modem is dat nog te bereiken voor een consument en zijn daar nog instellingen in te doen?
Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:42
pboelhouwer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:03:
[...]

Toen mijn huis 7 jaar gelden werd opgeleverd had ik glasvezel internet van KPN middels AON. Wanneer ik vorig jaar naar Odido ging, kreeg ik XGS-PON. (Max 8Gb mogelijk)

Als ik op kpn.nl kijk is er op mijn adres max 1Gb beschikbaar. Als ik nu weer gezellig naar KPN ga, wordt het dan weer AON of kan het ook GPON worden? (XGS-PON waarschijnlijk niet want anders had KPN wel meer dan 1Gb kunnen aanbieden)
Dan wordt dat AON. GPON levert KPN niet meer, wat tevens uit dezelfde OLT zou komen als XGS, dus je zou geduld moeten hebben op de upgrade van het netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Metalfreak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:57:
Ik heb vandaag het aansluitpakket binnengekregen.

In principe zit er dus geen glas naar ethernet converter bij (wel een glaskabeltje), het is dat ik die van kpn nooit heb teruggestuurd, maar ik neem aan dat Odido er eigenlijk een zou moeten leveren en dat die dus via die monteur wordt geleverd?
Dat zal iemand anders je moeten vertellen, want ik ken geen losse kabeltjes verder :)
Maar nu keek ik dus zojuist nog een keer op de site om een monteur in te plannen en nu kon ik wel gewoon de datum van overgang aanklikken in plaats van bijna een maand later. Dus dat maar gedaan en op hoop van zegen dat de monteur gewoon dan kan komen.
Succes dan maar !!! d:)b
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:02:

Dat hoop ik wel voor je, want logisch naar mijn mening :)
hjs schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:57:
In principe 100% jouw ISP voor verantwoordelijk en zelfs als je ermee kan rommelen zou ik het niet doen, want hun probleem wordt dan jouw probleem en dat moet je niet hebben !! ;)
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:59:
En dan kan ik nadat dit allemaal is aangepast weer de ''postcode check'' doen en zie ik dat ik een 2, 4, of 8GB per sec abbo kan afsluiten bij Odido (lees; mijn huidige 1GB/s upgraden wat ik heb aangevraagd) ?
Ik denk het wel :)
Niet dat dit zin heeft.. er ligt CAT5e kabel door mijn complete woning :( de vorige bewoner heeft niet echt nagedacht over het toekomst proof maken van de kabels
Check Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor leuke en handige manieren om dat te fixen ;)
pboelhouwer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:03:

Economics schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:49:
Dan wordt dat AON. GPON levert KPN niet meer, wat tevens uit dezelfde OLT zou komen als XGS, dus je zou geduld moeten hebben op de upgrade van het netwerk
De upgrade naar XGS-PON kan toch ondertussen al gebeurd zijn :?

Zonder zijn postcode te weten en in de juiste database te kunnen kijken weet je niet wat hij krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
Muis666 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:00:
[...]

Dat kan maar hoeft dus niet. Bestaande lijnen zullen ze waarschijnlijk niet omleggen. Dan is alleen nieuwe apparatuur nodig in PoP en thuis.
Je hebt gelijk, qua lijnenbundeling veranderd er niks. Wel qua belichtingstechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
nero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:27:
[...]

Dat zal iemand anders je moeten vertellen, want ik ken geen losse kabeltjes verder :)

[...]

Succes dan maar !!! d:)b

[...]

Dat hoop ik wel voor je, want logisch naar mijn mening :)

[...]

In principe 100% jouw ISP voor verantwoordelijk en zelfs als je ermee kan rommelen zou ik het niet doen, want hun probleem wordt dan jouw probleem en dat moet je niet hebben !! ;)

[...]

Ik denk het wel :)

[...]

Check Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor leuke en handige manieren om dat te fixen ;)

[...]

[...]

De upgrade naar XGS-PON kan toch ondertussen al gebeurd zijn :?

Zonder zijn postcode te weten en in de juiste database te kunnen kijken weet je niet wat hij krijgt...
Hij zegt toch als ik naar KPN site ga is max 1gbps leverbaar?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
William_H schreef op woensdag 4 december 2024 @ 03:05:
[...]

Je hebt gelijk, qua lijnenbundeling veranderd er niks. Wel qua belichtingstechniek.
Er wordt een OLT, 1:4 en 1:16 splitter geplaatst in de PoP, dat is het

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

De consumentenlijnen en zakelijke lijnen gaan over andere infra aan de achterkant. Zakelijk is dat het oude tele2/versatel netwerk naar mijn weten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06

Zakelijk is ander backend netwerk, vaste ips en backup plus SLA. TV is geen optie zakelijk, wel via bijv NLZiet.

Die snelheden verschillen oa daarom maar ook omdat ze zakelijk meer garanties op dingen moeten geven en die 8gb/s is leuk maar is vaak totaal overbodig.

[ Voor 17% gewijzigd door tcviper op 04-12-2024 07:41 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Ik ga na 2 jaartjes KPN weer over naar Odido begin volgende maand.
Benieuwd of ik weer een 1:1 modem krijg of de nieuwe GPON!

Volgens de website van Freedom Internet ligt bij mij de volgende verbinding binnen:
Netwerk + Belichting KPN, Techniek AON.

[ Voor 33% gewijzigd door Lord_Dain op 04-12-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Vraagje, kreeg een mail van guidion voor installatie glasvezel dat er iemand langskomt. Is dit nodig?
Dit staat er op de website:
De aansluiting is een klein (grijs/wit) kastje met aansluitingen aan de onderkant en bevindt zich vaak in de meterkast. Bij de aansluiting wordt het modem geplaatst.
Wij hebben een kpn netwerk kastje met een zwarte kap erop. Kan dat ook of moet er een nieuwe glasvezel kastje komen? In principe kan ik alles zelf doen.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 04-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:19:
Vraagje, kreeg een mail van guidion voor installatie glasvezel dat er iemand langskomt. Is dit nodig?
Toevallig de afgelopen twee pagina's bekeken? Deze vraag komt ongeveer elke dag wel een keer voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:19:
Dit staat er op de website:

[...]

Wij hebben een kpn netwerk kastje met een zwarte kap erop. Kan dat ook of moet er een nieuwe glasvezel kastje komen? In principe kan ik alles zelf doen.
Van wat ik in dit topic tot nu toe gezien heb.. Ja, altijd laten langskomen. Soms gaan er dan dingen met de administratie en activatie van het internet en TV niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

rens-br schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:25:
[...]

Toevallig de afgelopen twee pagina's bekeken? Deze vraag komt ongeveer elke dag wel een keer voorbij.
Je was me voor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:25:
[...]

Van wat ik in dit topic tot nu toe gezien heb.. Ja, altijd laten langskomen. Soms gaan er dan dingen met de administratie en activatie van het internet en TV niet goed.
Nog belangrijker: Diezelfde monteur moet vaak ook de patch in de glascentrale (om)zetten. Cancel je de monteur, dan (vaak) ook geen verbinding in de glaswijkcentrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
spartacusNLD schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet of guidion storing heeft, maar een afspraak inplannen lukt voor geen meter online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38
dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:16:
[...]

Ik weet niet of guidion storing heeft, maar een afspraak inplannen lukt voor geen meter online.
Had ik ook vorige week (26-11 mail binnen - 02-12 pas inplannings afspraak kunnen maken per mail... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb ervoor gebeld, anders kon ik geen afspraak krijgen op mijn aansluit datum. Via telefoon lukte dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
Hebben andere ook ineens dat hun locatie ergens in Noord - Brabant / Limburg zitten?

Erg vreemd met bijvoorbeeld mijn MFA inlog was ik altijd in de regio waar ik ook ben en nu laat hij bij alles zien dat ik in Limburg ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Dracula schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:13:
Hebben andere ook ineens dat hun locatie ergens in Noord - Brabant / Limburg zitten?

Erg vreemd met bijvoorbeeld mijn MFA inlog was ik altijd in de regio waar ik ook ben en nu laat hij bij alles zien dat ik in Limburg ben
Even gecheckt whatsmyip geeft nog steeds Diemen/Amsterdam, ook MS authenticator app gecheckt en die geeft hetzelfde. Nu is mijn ip wel al maanden hetzelfde, zou kunnen dat je een nieuwe ip uit een "nieuwe" range hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
rens-br schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:25:
[...]

Zoeken is moeilijk tegenwoordig. De Chat-GPT generatie zullen we wel zeggen #opaverteld #voelmijnuoudworden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
jouwheld schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:20:
[...]

Even gecheckt whatsmyip geeft nog steeds Diemen/Amsterdam, ook MS authenticator app gecheckt en die geeft hetzelfde. Nu is mijn ip wel al maanden hetzelfde, zou kunnen dat je een nieuwe ip uit een "nieuwe" range hebt gekregen?
Ik hoop dat mijn toekomstig adres ook "elders" is. Ik houd wel van wat privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

joskuiper

PapaCooper

Ik kom er bij Odido slecht 'door', dus durf het hier te vragen.
Ik kom van Delta en ga (vanwege de Black Friday actie) nu over naar Odido.

Ik kreeg per mail de volgende bevestiging van Delta:
Wij beëindigen uw contract(en) op de datum waarop uw nieuwe aanbieder de levering afrondt. Omdat u gebruik maakt van de overstapservice, hoeft u hier zelf geen actie voor te ondernemen. Uw nieuwe internetaanbieder regelt de overstap voor u. Uw huidige contract loopt tot 29 december 2024.

Ik heb bevestiging van Odido als volgt:
De definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis gaat activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op 02-01-2025.

Moet ik met zorgen maken dat ik van 29 december t/m 1 januari zonder internet zit?
Of moet ik de mail van Delta zo lezen dat ze blijven leveren t/m 1 januari?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
joskuiper schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:47:

Wij beëindigen uw contract(en) op de datum waarop uw nieuwe aanbieder de levering afrondt. Omdat u gebruik maakt van de overstapservice, hoeft u hier zelf geen actie voor te ondernemen. Uw nieuwe internetaanbieder regelt de overstap voor u. Uw huidige contract loopt tot 29 december 2024.

De definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis gaat activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op 02-01-2025.

Moet ik met zorgen maken dat ik van 29 december t/m 1 januari zonder internet zit?
Dit stond in mijn mail met onderwerp: "Goed nieuws over je Overstapservice"
Goed nieuws! Het opzeggen van je abonnement(en) bij je huidige provider is gelukt. Omdat je gebruikmaakt van de Overstapservice, stoppen wij je abonnement bij je oude provider.

Geen zorgen, je stapt pas over wanneer alles van Odido voor thuis werkt. Je betaalt dus niets dubbel en je kan gewoon blijven internetten. Kijk voor meer informatie over je abonnement bij Odido in Mijn Odido.
Ik zou me dus geen zorgen maken dat je zonder komt te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 16:26

Toevallig heb ik net contact gehad met Odido.
Bij mij heb ik ook een activatie van 2 januari maar komt de monteur pas de 7e.

"Dankjewel, ik zie het inderdaad. Ik heb even geinformeerd voor je. Dit komt door de bezetting van guidion. 2:39:53 PM
Maar geen zorgen je blijft online bij KPN tot je bij ons online bent 2:40:15 PM
Dus je zult niet zonder internet komen te zitten"

Overigens stap ik na 8 jaar over vanaf KPN, het prijsverschil op één jaar was zo groot dat ik het niet kon negeren. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:41
[b]xSmooth- schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:58:
Overigens stap ik na 8 jaar over vanaf KPN, het prijsverschil op één jaar was zo groot dat ik het niet kon negeren. _/-\o_
Herkenbaar, hier ook na meerdere jaren KPN overgestapt naar Odido vanwege dat het prijsverschil niet te negeren was en te groot om te overbruggen. Afgelopen jaar betaalde ik nog 45 voor 1gb inc tv en dit jaar kwamen ze niet verder dan 55 (terwijl ik voorheen van 35 afkwam).

Hier komt Guidion de 30e december, geen idee wat die komt doen want alles gaat naar mijn eigen hardware maar heb de afspraak maar laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
lubbertkramer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:10:
[...]

Herkenbaar, hier ook na meerdere jaren KPN overgestapt naar Odido vanwege dat het prijsverschil niet te negeren was en te groot om te overbruggen. Afgelopen jaar betaalde ik nog 45 voor 1gb inc tv en dit jaar kwamen ze niet verder dan 55 (terwijl ik voorheen van 35 afkwam).

Hier komt Guidion de 30e december, geen idee wat die komt doen want alles gaat naar mijn eigen hardware maar heb de afspraak maar laten maken.
Ik zat sinds DSL kwam bij xs4all, kpn heeft de boel verziekt en nu was t genoeg.

Ik zou de monteursafspraak laten staan vanwege het "risico" dat je hardware niet zonder meer gaat werken (AON -> XGS-PON met registratie bijvoorbeeld). Ik heb een 5590 AON aangesloten en hoewel ik verwacht op AON te blijven laat ik de afspraak (voor de 31e) voorlopig staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

tcviper schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:38:
Die snelheden verschillen oa daarom maar ook omdat ze zakelijk meer garanties op dingen moeten geven en die 8gb/s is leuk maar is vaak totaal overbodig.
Ik ken bedrijven die zich met dingen zoals videobewerking bezighouden die dat helemaal niet erg zouden vinden ;)
William_H schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:21:
Zoeken is moeilijk tegenwoordig. De Chat-GPT generatie zullen we wel zeggen #opaverteld #voelmijnuoudworden ;)
Blijkbaar is die "AI" onzin dan niet slim genoeg om ze te vertellen dat het "Opa vertelt" is met een T aan het eind >:) :P :+
DjoeC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:41:
Ik hoop dat mijn toekomstig adres ook "elders" is. Ik houd wel van wat privacy.
Ik vind het ook wel fijn als de locatie er een kleine 100 km. naast zit d:)b

Hecht daar totaal geen waarde aan en soms is het zelfs irritant, want dan gaan allerlei websites ineens van die domme "Translate features" aanzetten om je slechte vertalingen voor te schotelen i.p.v. dat je gewoon naar een Engelstalige website zit te staren : Zo staat tenslotte mijn browser ingesteld !!! :(

PostNL is wat dat betreft één van de weinigen die het goed doet, terwijl het daar juist weer niet echt nodig is :+
Hun forum schijnt ook een soort pseudo Support afdeling te zijn : Als je vraag belangrijk genoeg is dan springt er een medewerker van Odido bij ;)

Zie : https://community.odido.nl/

Als aanvulling op de eerder gegeven antwoorden :

Indien je bij Odido een mobiel abonnement hebt dan krijg je een code/voucher toegestuurd om eventuele "internetloze" tijd te overbruggen :)
lubbertkramer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:10:
Had je dan echt geen goedkopere opties verder ?! Desnoods zonder Reclame TV :?
De ONT plaatsen/activeren en eventueel je aansluiting in de centrale ompatchen en na een korte test met de Zyxel T56 kan je weer je eigen Router aansluiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
spartacusNLD schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb ervoor gebeld, anders kon ik geen afspraak krijgen op mijn aansluit datum. Via telefoon lukte dit wel.
Dat kon dus nog niet begin januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Ik ben laatst overgestapt van kpn 1gb naar odido 1gb. Ze gaan het eind deze maand aansluiten. Heb zojuist de installatiepakket ontvangen met een Huawei optixstar hn8010ts-20 ont.
Ik las onlangs dat Odido verbindingsproblemen heeft met de Genexis ont en dat dit niet het geval zou zijn met de Nokia ont. Kan echter niet veel vinden over de Huawei.
Mijn vraag is dan ook, heeft de Huawei ook problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BasGit schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:42:
Mijn vraag is dan ook, heeft de Huawei ook problemen?
Voor zover ik weet niet, de problemen met de Genexis zijn echt specifiek met de Genexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
rens-br schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:52:
[...]

Voor zover ik weet niet, de problemen met de Genexis zijn echt specifiek met de Genexis.
Dankjewel _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
RCBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:30:
Even een vraagje mijnerzijds

Al bijna 8 jaar zit ik bij Odido [TMobile] glas met een 1Gbps up/down. In principe erg weinig storing gehad en wat er aan storing was heb ik zelf kunnen tackelen omdat het hier de hardware [mediaconverter defect bv] was en ik af&toe met instellingen aan het prutsen was.

Na de initiële installatie 8 jaar geleden heb ik al snel de toen geleverde Vigor 2132 vervangen door een eigen router. Inmiddels is dat een Asus GTE AXE 11000.De opstelling nu is glasvezel via SPF in een tp-link mediaconverter en vanuit de mediaconverter de UTP naar de Asus in de huiskamer
[Afbeelding] [Afbeelding]

Zo'n 2 weken geleden viel op enig moment de verbinding weg. Via Odido is er toen een monteur ingeschakeld en bleek na controle dat in de wijkcentrale iemand mijn stekkertje er uit getrokken had en niet meer teruggezet. Stekkertje er weer in en alles was weer up.

De monteur had ook nog naar de Vigor 2132 gekeken die hier staat als backup en gaf aan dat ik die zou moeten omruilen voor een nieuwe. Die nieuwe router zou een Zyxel T56 worden. En zou ik deze als backup kunnen houden voor als de Asus het zou begeven. Op zich goed meegedacht door de monteur.

Nu komt er woensdag een monteur die de Zyxel komt aansluiten en uiteraard niet weggaat voor het met die Zyxel werkt. Mijn vraag is nu: Als die Zyxel werkt kan ik dan die er weer afhalen en mijn eigen router via de huidige opstelling weer aansluiten? Komt er nog nieuwe apparatuur bij vanwege die Zyxel? [men sprak over een nieuwe mediaconverter] Andere optie is om de Zyxel helemaal niet te installeren en pas gebruiken als mijn eigen router het begeeft?

Zijn er die hier ervaring mee hebben. Dan kom ik woensdag als te monteur er is ook wat beter beslagen ten ijs
Een updatje

Monteur geweest.

Mijn mediaconverter is vervangen door een ONT van Zyxel. Vervolgens de Zyxel T56 van Odido er aangehangen en aangemeld. Daarna verbinding getest [940/940 Mbps] en toen mijn Asus GTE AXE1000 er aangehangen. Ook daar een 940/940 Mbps stabiel

Al met al een met 2 vingers in de neus klus. Verder aardige nette montuer die zich nog uitgebreidt excuseerde voor het feit dat hij 30 minuten te laat was... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

Bij mij (helaas) niet.
Is bij mij zelfs eng precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
spartacusNLD schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:13:
[...]

Nu wel weer opties met tijden dat het niet kan. Alleen maar in de ochtend en random ergens in de week. Is het echt zo moeilijk om een afspraak online in te plannen dat je moet bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
BoulaMouzer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:22:
[...]

Had ik ook vorige week (26-11 mail binnen - 02-12 pas inplannings afspraak kunnen maken per mail... |:(
Hoe snel had je mogelijkheid tot inplannen?
Ik kan in principe alles zelf wel doen, maar door dingen die ik online lees van guidion en afspraak afzeggen wordt ik wel een beetje zenuwachtig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38
dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:39:
[...]

Hoe snel had je mogelijkheid tot inplannen?
Ik kan in principe alles zelf wel doen, maar door dingen die ik online lees van guidion en afspraak afzeggen wordt ik wel een beetje zenuwachtig..
12-12 is aansluitdatum in PoP, monteur komt op 13-12....Hopelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:59
Ik ga overstappen naar Odido van Ziggo. Alleen mijn contract bij Ziggo loopt tot februari 2025. Nu kreeg ik al wel mail dat installatie pakket onderweg is. En dat ik een afspraak bij Guidion kan maken. Maar betekent dit als het aangesloten is dat mijn 10 maanden korting meteen begint te lopen? Dus wellicht beter om Guidion eind januari of begin februari te laten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
MatsuMatsu85 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:54:
Ik ga overstappen naar Odido van Ziggo. Alleen mijn contract bij Ziggo loopt tot februari 2025. Nu kreeg ik al wel mail dat installatie pakket onderweg is. En dat ik een afspraak bij Guidion kan maken. Maar betekent dit als het aangesloten is dat mijn 10 maanden korting meteen begint te lopen? Dus wellicht beter om Guidion eind januari of begin februari te laten komen?
Ik vermoed van wel, ik wordt 3 januari aangesloten en al maanden geleden besteld (ook 10 mnd korting voor 1 jaar) maar ik heb nog niks ontvangen. Ik vermoed dat ze het pas een dag of 10 voor de aansluiting versturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Naast de kostenbesparing nog een voordeel ontdekt van mijn overstap van Ziggo naar Odido glasvezel; kan nu mijn TomTom weer bijwerken en er komt ook weer data in de SMA energy app van mijn zonnepanelen.

Geen idee wat Ziggo’s deed dat het niet er doorheen kwam maar als is me niet vergis maken beide devices gebruik van een VPN verbinding om ‘naar huis te bellen’, dus daar zal het mee te maken hebben gehad vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Vliegvlug schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:28:
Naast de kostenbesparing nog een voordeel ontdekt van mijn overstap van Ziggo naar Odido glasvezel; kan nu mijn TomTom weer bijwerken en er komt ook weer data in de SMA energy app van mijn zonnepanelen.

Geen idee wat Ziggo’s deed dat het niet er doorheen kwam maar als is me niet vergis maken beide devices gebruik van een VPN verbinding om ‘naar huis te bellen’, dus daar zal het mee te maken hebben gehad vermoed ik.
Dat lijkt mij niet. Als die apparaten gebruik maakten van een VPN zouden ze juist verbinding hebben moeten maken. Waarschijnlijk geen VPN, maar wel specifiek poortgebruik, wat misschien de router van Ziggo blokkeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

William_H schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:30:
[...]

Dat lijkt mij niet. Als die apparaten gebruik maakten van een VPN zouden ze juist verbinding hebben moeten maken. Waarschijnlijk geen VPN, maar wel specifiek poortgebruik, wat misschien de router van Ziggo blokkeerde.
Waarom zou een VPN dan geen problemen moeten geven?

Zal inderdaad iets met de router zijn geweest, de TomTom update deed altijd al heel moeilijk met heel vaak proberen over meerdere dagen lukte het dan soms. Maar toen ik verplicht en ongevraagd een zwarte modem van Ziggo opgestuurd kreeg om de witte modem te vervangen deed de TomTom het helemaal niet meer en begonnen de problemen met de SMA Energy app.
Volgens Ziggo kon het niet aan de modem wissel liggen en een monteur aan huis zag ik niet zitten want met problemen met TV had ik al een keer moeten betalen omdat het volgens hun aan de interne bekabeling lag ook al was dat Hirschmann kabel en aansluitpunten.

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 04-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 21:37
Barpij schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:00:
Ik heb geprobeerd over te stappen naar Odido, halverwege oktober aangemeld, Ziggo per 30 november opgezegd, de installatieafspraak op vrijdag 29 november gepland zodat ik 1 dag overlap had.

- Vrijdag 29 november 9:10: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Vrijdag 29 november 15:03: Omdat er nog geen contact was opgenomen heb ik zelf met Guidion gebeld om een nieuwe afspraak in te plannen op Zaterdag 30 november.
- Zaterdag 30 november 10:14: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op
- Zaterdag 30 november 10:55: Gebeld met Guidion om wederom een andere afspraak in te plannen, ik zou teruggebeld worden.
- Zaterdag 30 november 12:21: Teruggebeld door Guidion om een afspraak in te plannen op maandag 2 december. Ik gaf aan bij de telefonist dat ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in had dat het goed zou komen en dat wanneer het maandag niet geregeld zou worden ik de bestelling zou annuleren.
- Maandag 2 december 9:49: Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op

Daad bij het woord gevoegd en eerst de verbinding met Ziggo weer hersteld, binnen 1 dag ontvang ik een nieuw aansluitingspakket, het oude pakket moet ik nog terugsturen. Wonder boven wonder is mijn internetverbinding van Ziggo ook na 30 november nog actief gebleven.

Daarna contact opgenomen met Odido om mijn bestelling te annuleren, netjes te woord gestaan en de dame aan de lijn wist me te vertellen dat de verbinding niet geleverd kon worden omdat de lijn nog niet verbonden was aan de wijkcentrale. Waarom Odido internet verkoopt op plaatsen waar nog geen aansluiting is, is me een raadsel, dit kost aan beide kanten tijd, geld en frustratie.

Voor mij voorlopig geen Odido en weer terug naar Ziggo, ondanks de lagere uploadsnelheden.
Ik meldde het al een tijdje geleden en dat heeft mij net geen ban opgeleverd dus dan maar dit…

Bij Odido zijn ze gewoon een beetje onervaren en onhandig :x

Ik wacht hier op een andere provider Odido wordt hem zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

William_H schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:30:
Ik weet het niet meer 100% zeker omdat het heeel lang geleden is maar er waren bepaalde kabelmodems die moeite hadden met het GRE protocol geloof ik dus het kan wel degelijk een probleem zijn geweest !! ;)

Vooral omdat hij dit schrijft :
Vliegvlug schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:37:
Maar toen ik verplicht en ongevraagd een zwarte modem van Ziggo opgestuurd kreeg om de witte modem te vervangen deed de TomTom het helemaal niet meer en begonnen de problemen met de SMA Energy app.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
nero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:00:
[...]

Ik weet het niet meer 100% zeker omdat het heeel lang geleden is maar er waren bepaalde kabelmodems die moeite hadden met het GRE protocol geloof ik dus het kan wel degelijk een probleem zijn geweest !! ;)

Vooral omdat hij dit schrijft :

[...]

:)
Het is ook even geleden voor mij, maar dat zou goed kunnen. Het doet wel een belletje rinkelen nu je het zo zegt. Maar dat is wel heel erg inderdaad, want normaal is er weinig wat invloed heeft op VPN, maar dit wel inderdaad. Kabel...een gruwel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16

"Wie sjoeën ós Limburg is". Je had het niet beter kunnen treffen! :+
Van hier uit is internetten véél relaxter.

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 04-12-2024 23:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
ernie4444 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:55:
[...]
Ik meldde het al een tijdje geleden en dat heeft mij net geen ban opgeleverd dus dan maar dit…
Al is dit natuurlijk niet helemaal Odido zijn schuld, die heeft ook geen invloed op ziektes bij Guidion. Is natuurlijk wel eenvoudig zo het proces van nieuwe klanten via 1 installatiepartij doen, maar als die slecht presteert dan slaat dat terug naar jezelf. Ik heb in mijn werk ook te maken met onderaannemers en dan heb je ook weleens een ontevreden klant, maar ben je ook met handen en voeten aan het contract gebonden met die partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Laatst online: 16-09 10:40
Moet wel zeggen dat Delta Fiber echt langzaam gaat.
Wij hebben nu dus odido aangevraagd op de glas van Delta.

Ze zijn hier in 2022 begonnen met de inventarisatie, in 2023 graven in de straat etc.
Had sinds Winter 2023 dus een kabel sprietje precies voor mijn voordeur liggen, die is pas 2 maanden geleden naar binnen gebracht en aangesloten.

Dus ik dacht, nou opzich prima en dus overstap service Odido gebruiken om eindelijk van die 83 euro Ziggo af te zijn!

Na aanvragen en paar dagen wachten dus maar eens rondgebeld, Odido zegt ja maar de glas is nog niet aangesloten. Uiteindelijk Delta fiber gesproken. Wat blijkt ? Ze gaan het verdeelpunt pas Q2 2025 opleveren ergens.

Mag dus nog een halfjaar minimaal wachten. Beetje zuur want Ziggo is echt belachelijk duur geworden en verwacht in December / Januari nog een X een verhoging van een 10tje of iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
@thetakman

Jaartje die 5g modem een optie? Klik en klaar
Ah, maandelijks opzegbaar zelfs.
Je bespaart dan 58,- per maand.
Misschien eerst maandje testen dan dan ziggo er pas uit

[ Voor 79% gewijzigd door merlin1201 op 05-12-2024 09:09 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
thetakman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:25:
Dus ik dacht, nou opzich prima en dus overstap service Odido gebruiken om eindelijk van die 83 euro Ziggo af te zijn!
...
Beetje zuur want Ziggo is echt belachelijk duur geworden en verwacht in December / Januari nog een X een verhoging van een 10tje of iets.
Ziggo is duur, dat klopt. Maar niet zo duur als jij beweert. Je kunt voor minder snel internet en tv hebben. Keuzes...

En er komt geen verhoging in januari, die inflatiecorrectie is altijd in juli. Bij de concurrentie overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
Vliegvlug schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:07:
[...]

Bij mij (helaas) niet.
Is bij mij zelfs eng precies.
Is ook geen ramp maar vond het erg apart zo ineens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
ikweethetbeter schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:20:
[...]

Ziggo is duur, dat klopt. Maar niet zo duur als jij beweert. Je kunt voor minder snel internet en tv hebben. Keuzes...

En er komt geen verhoging in januari, die inflatiecorrectie is altijd in juli. Bij de concurrentie overigens ook.
Ziggo is wél duur.
Bij mij scheelde dat (met de uitzondering dat K&K geen TV abo's kent) €65,45 pmnd.
Is dus héél fors duurder dan K&K.
NL Ziet erbij en je zit nog met een voordeel van €50,- per maand.
Met een download van rond de 650 Mbps maar een upload met K&K tussen de 140 en 160 Mbps is dat iets wat Ziggo gewoon niet kan bieden.
En K&K is iedere maand opzegbaar!!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetakman
snah001 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:09:
[...]

Ziggo is wél duur.
Bij mij scheelde dat (met de uitzondering dat K&K geen TV abo's kent) €65,45 pmnd.
Met een download van rond de 650 Mbps maar een upload met K&K tussen de 140 en 160 Mbps is dat iets wat Ziggo gewoon niet kan bieden.
Ja hier ook.
Ik heb niet het snelste pakket, en ook enkel de basis TV.

Ik bespaar bij odido de eerste 10 maanden door de korting 60 euro per maand. En daarna 32 euro per maand en wat centen.

is dus 664 euro het eerste jaar, en het tweede jaar 380 en een beetje.
Kleine 1.000,- in 2 jaar besparen en mijn internet wordt 2X zo snel en mijn upload ruim 20X zo snel.
Met TV en dezelfde zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ziggo is wél duur.
Voordeel is meer dan 50 EUR/maand.

NLziet basis is 8 EUR/maand, met twee apparaten is het 10 EUR/maand. Wil je ook BBC e.d. dan kost het 12 EUR/maand (en mag je 3 streams tegelijk kijken). Betaal je per jaar, dan krijg je (behalve bij basis) 1 EUR/maand korting.

NLziet heeft minder zenders dan Ziggo, maar wel zaken als NPO en RTL reclamevrij.

Kijk je alleen NPO (zoals wij) dan kun je dat reclamevrij kijken met NPO Plus.

edit:
NPO Plus is 3 EUR/maand

De (relatief) belabberde upload van Ziggo en DSL is wat mij betreft wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

thetakman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:25:

Mag dus nog een halfjaar minimaal wachten. Beetje zuur want Ziggo is echt belachelijk duur geworden en verwacht in December / Januari nog een X een verhoging van een 10tje of iets.
Ik begrijp je frustratie, maar dan vraag ik me elke keer af bij dit soort posts : Waarom betaal je dan zoveel geld aan Ziggo elke maand :?

Puur voor de snellere Upload ?!
Ziggo is wél duur.
Jij dan ook gok ?!

Vertel me alsjeblieft niet dat jullie het voor de Reclame TV doen ?!?! :X
Jerie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
De (relatief) belabberde upload van Ziggo en DSL is wat mij betreft wel een nadeel.
De grap is dat er in het verleden een hoop Ziggo abonnementen minder Upload bandbreedte hadden dan de 30 Mbps van VDSL2 of zelfs 60 Mbps als je Bonded VDSL2 kon krijgen :+

Geen idee hoe het nu ervoor staat, maar het zou zomaar nog steeds kunnen kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik ga van Delta naar Odido overstappen.
7 Jan verloopt mijn contract.
14 Jan heeft de installatie monteur van Gidion pas tijd :(
Zojuist gebeld met Odido met de vraag of ik het zelf kan doen, maar dat was helaas niet mogelijk.
Gek niet? Bij Delta heb ik zelf alles aangesloten en modem geconfigged.
Waarom is dat bij Odido niet mogelijk?
Toch kwestie van oud modem weg, nieuw model eraan en configgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
The Source schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:21:
Zojuist gebeld met Odido met de vraag of ik het zelf kan doen, maar dat was helaas niet mogelijk.
Misschien even eerst zoeken naar een antwoord want jou vraag/opmerking komt inmiddels iedere pagina wel aan bod.
Je moet de monteur inschakelen en laten opleveren, deze gaat ook even naar de wijkcentrale om daar het e.a te patchen of zoiets 😉

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
nero355 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:09:
[...]

Ik begrijp je frustratie, maar dan vraag ik me elke keer af bij dit soort posts : Waarom betaal je dan zoveel geld aan Ziggo elke maand :?

Puur voor de snellere Upload ?!

[...]

Jij dan ook gok ?!

Vertel me alsjeblieft niet dat jullie het voor de Reclame TV doen ?!?! :X

[...]

De grap is dat er in het verleden een hoop Ziggo abonnementen minder Upload bandbreedte hadden dan de 30 Mbps van VDSL2 of zelfs 60 Mbps als je Bonded VDSL2 kon krijgen :+

Geen idee hoe het nu ervoor staat, maar het zou zomaar nog steeds kunnen kloppen...
Omdat hier in het buitengebied Ziggo een monopolie heeft misschien??
In het hele dorp ligt nu voor het eerst glasvezel van Delta (wat dus nog in de aanleg is)

Het is dus OF ziggo, OF een 37 MBPS down en 6 MBPS up bij KPN lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
Jerie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
Voordeel is meer dan 50 EUR/maand.
Ik betaal bij Ziggo €67 per maand en heb 400/40 Mbps internet en tv.

Dus jij hebt internet en tv voor minder dan €17 per maand? Knap!

O, ik heb natuurlijk wel korting bedongen, want Ziggo is duur. Maar wel goed en betrouwbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• William_H
William_H schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:21:
[...]

Het is al vaker gezegd, laat nu gewoon die Guidion monteur even langskomen, kan je daarna zelf knutselen. Want anders komt je lijn misschien niet online ivm aanpassingen in de Pop.
@The Source
Ik herhaal mijzelf maar weer eens... :X ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
The Source schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:21:
Zoals meerdere keren (per dag) voorbij komt. Monteur is 'verplicht', installatie van je apparatuur kan je in veel gevallen inderdaad wel zelf, zo'n rocket science is het niet, maar de monteur doet ook het volgende:
- Heeft de juiste patchkabels / koppelstukken bij;
- Kabel omprikken in de POP;
- Lijn activeren en testen.

Soms ontbreken de juiste koppelstukken in het installatiepakket. Kabel omprikken kan je niet zelf doen en ook de lijn activeren gaat niet (altijd goed). In dit topic zijn er diverse verhalen te vinden, een niet geactiveerde lijn kan de volgende nadelen hebben:
  • Klantenservice begrijpt het niet en stuurt alsnog een monteur;
  • Klantenservice begrijpt het niet en stuurt alsnog een monteur;
  • Je abonnement word niet geactiveerd en je krijgt daardoor geen facturen;
  • Je TV box kan niet geactiveerd worden;
  • Je abonnement wordt gestopt, omdat de lijn niet tijdig is opgeleverd;
  • Overstap service werkt niet (goed);
  • Je kabel in de POP wordt losgehaald, vanwege 'niet in gebruik';
  • En zo zijn er nog meer voorbeelden voorbij gekomen.
Volgens de klantenservice is er nog een reden:
  • Glasvezel kabels zijn enigszins fragiel en het glasvezel patchkabeltje kan beschadigd raken, waardoor de werking niet gegarandeerd is.
Kortom, laat de monteur komen, laat die zijn werk doen en doe na zijn vertrek met de verbinding en apparatuur wat jij wilt.

En handig voor de search, het geeft antwoorden op de volgende vragen:
  • Waarom heb ik een monteur nodig?
  • Mag ik het zelf niet installeren?
  • Wat komt de monteur doen?
  • Kan ik het zelf installeren?
  • Is het nodig om de Zyxel eerst aan te sluiten?

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 26-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:58:
[...]

Ik betaal bij Ziggo €67 per maand en heb 400/40 Mbps internet en tv.

Dus jij hebt internet en tv voor minder dan €17 per maand? Knap!

O, ik heb natuurlijk wel korting bedongen, want Ziggo is duur. Maar wel goed en betrouwbaar!
We zitten in het Odido topic dus welkom in het hol van de leeuw. Ik heb Odido via ODF voor 30 EUR/maand 1 gbit symmetrisch. Lineaire TV kijken wij niet, ik heb NPO Plus plus diverse streamingdiensten. Daarna heb ik ter redundantie Freedom DSL via KPN WBA. Wanneer ik een jaar Odido via ODF heb gehad, ga ik naar Freedom via ODF, en dan betaal ik nog steeds minder dan Ziggo. Want lineaire TV hebben wij niets aan. Ik zou dan als ik het zou willen (RTL enz) NLziet nemen omdat ik dan geen reclame heb bij RTL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
rens-br schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:55:
[...]

Zoals meerdere keren (per dag) voorbij komt. Monteur is 'verplicht', installatie van je apparatuur kan je in veel gevallen inderdaad wel zelf, maar de monteur doet ook het volgende:
- Kabel omprikken in de POP
- Lijn activeren

Iets wat je beide niet kan doen.
In het geval van het laatste, als dat niet goed gaat of je belt de monteur af, dan zit je met een niet geactiveerde lijn, de klantenservice snapt daar niks van en dat kan uiteindelijk tot gevolg hebben dat het hele zaakje geannuleerd wordt of overstapservice niet (goed) werkt, je de TV niet kan activeren en zo nog legio voorbeelden te noemen waarbij het mis kan gaan.
Zullen we deze maar vastprikken hahaha.
Ik heb 'm in ieder geval bij mijn bookmarks gezet.

Overigens, - lijntesten, mag ook wel aan dat lijstje toegevoegd worden. (hoewel dit ook door de aannemer wordt gedaan als FTU net afgemonteerd wordt, maar voor het gemak gaan we er vanuit dat die er al een tijdje hangt.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:06

DON PAPA

Tweaker-fan

ikweethetbeter schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:58:
[...]
want Ziggo is duur. Maar wel goed en betrouwbaar!
Ik zit nu voor het tweede jaar bij Odido en heb nog geen enkel verschil in betrouwbaarheid ervaren dan met Ziggo. En het klopt inderdaad dat Ziggo in sommige gevallen duur is ten opzichte van Odido, want ik betaal nu in het tweede jaar nog steeds maar €467,40 per jaar voor 400/400 internet + TV (€30 voor internet en €8,95 NLZiet). Ik zit dus voorlopig wel best bij Odido met deze prijs/kwaliteit 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Nou het Odido pakket is binnen. Nu nog een klein maandje wachten tot de monteur komt.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Zaterdag komt hier de Guidion verlosser langs na een lang en pijnlijk traject (zie mijn eerdere posts). Zal Ziggo vlot opzeggen als alles bevalt. In het Odido pakket zat geen ONT. Alleen modem, TV kastje en een kabel.

Ik zit op KPN Netwerk (Glaspoort) en kan op de Odido website max 1 gbit aanvragen, KPN website max 4 gbit. Wil de boel direct in mijn Deco (BE65) prikken (op VLAN300). Ik weet niet of ik AON of xPON heb/krijg.

Heeft het nog zin om om een bepaalde ONT te vragen (mocht dat kunnen)? Als ik de OP goed begrijp, en ik heb xPON (geen AON), dan kan ik een GPON of XGS-PON mogelijk krijgen. Ik heb maar 1gbit abbo agesloten, maar kan ik vragen om meteen een XGS-PON ter plaatsen aan de monteur? Voorbereid op de toekomst enzo... Of praat ik onzin nu.....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ParaWM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:56:
Heeft het nog zin om om een bepaalde ONT te vragen (mocht dat kunnen)?

Als ik de OP goed begrijp, en ik heb xPON (geen AON), dan kan ik een GPON of XGS-PON mogelijk krijgen. Ik heb maar 1gbit abbo agesloten, maar kan ik vragen om meteen een XGS-PON ter plaatsen aan de monteur?

Voorbereid op de toekomst enzo... Of praat ik onzin nu.....
Dat laatste helaas... Sorry... :$ :+

/EDIT :
ParaWM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:10:
Bedoel je dat technisch maar één van de twee zal werken, of dat hij nooit een XGS-PON zal plaatsen bij een 1gbit abbo (vanwege duur?)?
Ik bedoelde het onzin gedeelte ;) :+

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 06-12-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

nero355 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:01:
[...]

Dat laatste helaas... Sorry... :$ :+
Bedoel je dat technisch maar één van de twee zal werken, of dat hij nooit een XGS-PON zal plaatsen bij een 1gbit abbo (vanwege duur?)?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het hangt er van af wat ze gebruiken in de PoP. 1 gbit plus XGS-PON kan wel degelijk; heb ik ook.

Pagina: 1 ... 89 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen