offtopic:
Mensen die nog steeds denken dat Zwitserland neutraal en braaf is en zo... Grappig!

spartacusNLD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:21:
Hoe kan het trouwens dat huizen die later (lees 2 jaar geleden) glasvezel gekregen hebben nu via Odido 8GB/s glasvezel kunnen krijgen, en ikzelf (met al veel langer een glasvezel aansluiting) ''maar'' 1GB/s? Hoe kom ik er achter wanneer ik ook 1GB/s > kan krijgen? Wat is daarvoor nodig in de praktijk?
Ik vermoed iets met ''verouderde'' apperatuur in wijk centrales? Wat moet er gebeuren wil een glasvezelboer dit gaan upgraden?
Vaak word je overgezet op het moment dat je van abonnement wisselt of de ISP simpelweg heeft besloten dat jouw gebied/wijk aan de buurt is om overgezet te worden
Een andere optie is als je van ISP wisselt, maar in feite gebruik blijft maken van hetzelfde netwerk en dan dus door je nieuwe ISP meteen wordt overgezet, zoals bij mij het geval was : Van Caiway via Delta Glasvezel Netwerk (AON) naar Odido via Delta Glasvezel Netwerk (XGS-PON) overgestapt en dus meteen overgezet.
Waarschijnlijk al een upgrade gehad terwijl jij nog vrolijk via de AON apparatuur zat te internetten

Maar hij kan toch ook gewoon overgezet zijn op XGS-PON

Dat is ook wat er gebeurt in principe : Ompatchen

Daarbij heb ik met AON mijn eigen lijntje naar de switch (dat zal denk ik niet veranderen).
In één van de vele XGS-PON gerelateerde topics op GoT of ISP gerelateerde topics op GoT kan je een mooi aantal afbeeldingen vinden over het volgende :
- AON vs. XGS-PON qua werking van de techniek.
- AON Point-to-Point verbindingen schematisch weergegeven.
- XGS-PON Point-to-Multipoint verbindingen schematisch weergegeven.
- XGS-PON Point-to-Point verbindingen schematisch weergegeven.
In dit laatste geval zijn het dus oude AON verbindingen die worden omgezet naar XGS-PON

Dat valt dus allemaal wel mee en zal per situatie verschillen
Verder vind ik dit altijd zo'n dooddoener :
Dat is dus niet waar en mooi in deze reactie uitgelegd in het eerder genoemde nieuwsartikel :
Qlimaxxx in 'KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4Gbit/s'