Acties:
  • +3 Henk 'm!
@ParaWM Glaspoort is altijd XGS-PON. Odido heeft daar geen eigen apparatuur in de PoP (kan ook niet) en kiest er zelf voor om max 1 Gbit te leveren. De 4 Gbit van KPN is ook gewoon te bestellen door Odido maar dat doen ze dus niet.
Omdat het dus geen eigen apparatuur van Odido betreft wordt de ONT gebruikt van KPN en die wordt blijkbaar door de monteur meegenomen.

Maar qua toekomst: je komt dus al op XGS-PON.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 05-12-2024 18:47 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Vraagje :Ik heb nu een KPN NT kastje hangen. In het Odido pakket zit een Huawei ONT. Als ik het goed gelezen heb moet er een patchkabel tussen die kpn nt en huawei ONT.

Moet je zelf dat koppelstuk halen voor die patchkabel of heeft Guidion monteur dat bij zich?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ParaWM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:56:
Zaterdag komt hier de Guidion verlosser langs na een lang en pijnlijk traject (zie mijn eerdere posts). Zal Ziggo vlot opzeggen als alles bevalt. In het Odido pakket zat geen ONT. Alleen modem, TV kastje en een kabel.

Ik zit op KPN Netwerk (Glaspoort) en kan op de Odido website max 1 gbit aanvragen, KPN website max 4 gbit. Wil de boel direct in mijn Deco (BE65) prikken (op VLAN300). Ik weet niet of ik AON of xPON heb/krijg.

Heeft het nog zin om om een bepaalde ONT te vragen (mocht dat kunnen)? Als ik de OP goed begrijp, en ik heb xPON (geen AON), dan kan ik een GPON of XGS-PON mogelijk krijgen. Ik heb maar 1gbit abbo agesloten, maar kan ik vragen om meteen een XGS-PON ter plaatsen aan de monteur? Voorbereid op de toekomst enzo... Of praat ik onzin nu.....
Geen ONT in het installatiepakket betekent vaak ook dat de ONT al gewoon in de meterkast hangt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Bjorn180179 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:09:
Vraagje :Ik heb nu een KPN NT kastje hangen. In het Odido pakket zit een Huawei ONT. Als ik het goed gelezen heb moet er een patchkabel tussen die kpn nt en huawei ONT.
Je kunt niet een NT en ONT hebben, het is één van de twee. Dus dan zal de NT er tussen uit gaan zodat de ONT op de FTU aangesloten kan worden.
Moet je zelf dat koppelstuk halen voor die patchkabel of heeft Guidion monteur dat bij zich?
Je denkt dat de gemiddelde consument zelf koppelstukje op internet gaat opzoeken om internet te krijgen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Jerie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:57:
[...]

We zitten in het Odido topic dus welkom in het hol van de leeuw. Ik heb Odido via ODF voor 30 EUR/maand 1 gbit symmetrisch. Lineaire TV kijken wij niet, ik heb NPO Plus plus diverse streamingdiensten. Daarna heb ik ter redundantie Freedom DSL via KPN WBA. Wanneer ik een jaar Odido via ODF heb gehad, ga ik naar Freedom via ODF, en dan betaal ik nog steeds minder dan Ziggo. Want lineaire TV hebben wij niets aan. Ik zou dan als ik het zou willen (RTL enz) NLziet nemen omdat ik dan geen reclame heb bij RTL.
De poster uit de Ziggo adapten kring "Ikweethetbeter" of eigenlijk "nietbeter" kun je met geen mogelijkheid, zelfs met cijfers onderbouwd, duidelijk maken dat K&K en ook Odido via ODF gewoon een véél betaalbaarder alternatief is.
In dat forum wordt je als je maar enigszins poogt aan te tonen dat die persoon zó overbiased is dat wat hij schrijft vaak onzin is en maar zaken voor waar aanneemt en vóór mensen denkt te spreken, je post deleted wordt omdat je dan volgens de mods op de persoon gaat spelen maar er wordt niet gekeken naar de grote onzin en onwaarheden die deze poster daar verspreid.
Dus laat jullie hier in dit forum niet afleiden door zijn postings die alleen maar polariserend werken en zeker niet constructief of reëel zijn.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
snah001 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:41:
[...]

De poster uit de Ziggo adapten kring "Ikweethetbeter" of eigenlijk "nietbeter" kun je met geen mogelijkheid, zelfs met cijfers onderbouwd, duidelijk maken dat K&K en ook Odido via ODF gewoon een véél betaalbaarder alternatief is.
Edit: Let op! Dit is onze situatie! Iedere situatie kan anders zijn waardoor mogelijk bij anderen Odido wel goedkoper is!

Ik dacht eerst ook: jemig ziggo is wel erg duur, 72.50 per maand voor de laatste 6 maanden. Tot ik echt ging rekenen met ons volledige pakket.

Voor ons is Ziggo icm Hollandsnieuwe goedkoper dan Odido. Daarnaast krijgen we veel meer bij Ziggo. Ik kom graag met cijfers om dit duidelijk te maken. Ik ga uit van een 1 jaar abo.

Huidige situatie, we zitten bij Odido.
Odido: 400mbit lijntje, internet only, tv opgezegd laatst want dat was echt verschrikkelijk. 8 maanden voor 25 euro, 4 maanden voor 35 euro. Totaal €340,-
NLZiet: (want Odido tv is echt niet te doen) 10 euro per maand, totaal €120.-
Odido 40 GB abo, onbeperkt bellen (2x): we bellen ongeveer 1000 minuten per maand, internet 30 GB. 21 euro per maand, 2x 21 =42 per maand, totaal €504 per jaar.
Totaal: €340 + €120 + €504 =€964,00
(Zouden mobiel iets kunnen besparen door naar Ben te gaan. Maar zij bieden niet meer dan 25 Gb bundels aan. Dan zou mobiel uitkomen op €14 per maand per abo, totaal zou dan €340 + €120 + 2x12x€14= 796
Maar dan zouden we vaak net niet uitkomen per maand qua GB. )

Ziggo icm Hollandsnieuwe:
Ziggo: 400mbit incl tv (gratis Sport totaal en sky showtime erbij): 6x36,25 + 6x72,50, totaal € 652,50
Hollandsnieuwe: 35gb/sms/min abo €12.- per abo. Dus 2x€12 per maand is €24 per maand. Totaal €288
Totaal: €652,50 + €288 =€940,50
(Als we een 25gb + onbeperkt bellen Hollandsnieuwe zouden nemen, zou dat mobiel per abo per maand €2.- goedkoper zijn. Dat zou dus wel schelen, maar we gebruiken meer en heb geen zin om op het einde van de maand enorm op te letten op mijn verbruik).

Dus Ziggo is wel goedkoper (in onze situatie) en daardoor krijgen we veel meer. Waaronder Ziggo Sport totaal en ESPN.

(Cashbacks buiten beschouwing gelaten. Dan wordt ziggo nog goedkoper denk ik, want krijg 100 euro cashback op ziggo abo en 12,50 per Hollandsnieuwe abo. Maar dat krijg je voor Odido ook nog wel denk ik als je goed zoekt)

[ Voor 5% gewijzigd door blottle op 06-12-2024 03:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:22
Hoe anders kan het zijn. Overgestapt van Ziggo Max 600/60 naar Odido 1GB/1GB (KPN netwerk XGS-PON). Installatie keurig verlopen alles op afgesproken datum. Kosten Ziggo € 100,50 /mnd ( internet + TV + 2x CI en media box). Odido eerste 8 maanden 32,50 ( - 5.00 wegens mobiel abbo) daarna € 70,00. Geen enkel probleem met TV sterker nog ik vind het veel beter. Sinds 2 weken overgestapt op Fritzbox 5590 XGS-PON ook dat verliep redelijk vlot m.b.t. verandering Moden.ID. Misschien toch ook eens een positief beeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:05:
Geen enkel probleem met TV sterker nog ik vind het veel beter.
Dat is erg fijn voor jou. Voor ons werkte het echt heel slecht. Heb al een vervangende box gehad want de vorige was kapot. Maar de nieuwe had hetzelfde euvel. Mijn problemen:
- de tv box deed soms niks anders dan sneeuw. Deze moest toen een paar keer gereset worden
- soms opeens uitgelogd. Moest ik weer op zoek naar mijn inloggegevens
- afstandsbediening deed het vaker niet dan wel op de tv (bv voor geluid)
- geregeld werd de hele verbinding eruit gegooid. Soms wel 4x per voetbalwedstrijd. Moest dan op de afstandsbediening klikken dat hij het opnieuw moest proberen. Zowel op de box als de Apple TV app.
- de Apple TV zat vol bugs. Crashte vaak. En sommige menu items veroorzaakte ook een crash. Soms dusdanig dat de app opnieuw geïnstalleerd moest worden.
- gids-informatie werd niet getoond. Of duurde heel lang met laden.
- zoeken is een drama. Totale willekeur in hoe resultaten worden getoond.

En dan heb ik nog niks gezegd over de uitzending-kwaliteit. Die viel mij ook erg tegen. Geen cijfers over hoe goed de kwaliteit is. Maar het oogde gewoon niet helemaal lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:22
blottle schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:21:
[...]

Dat is erg fijn voor jou. Voor ons werkte het echt heel slecht. Heb al een vervangende box gehad want de vorige was kapot. Maar de nieuwe had hetzelfde euvel. Mijn problemen:
- de tv box deed soms niks anders dan sneeuw. Deze moest toen een paar keer gereset worden
- soms opeens uitgelogd. Moest ik weer op zoek naar mijn inloggegevens
- afstandsbediening deed het vaker niet dan wel op de tv (bv voor geluid)
- geregeld werd de hele verbinding eruit gegooid. Soms wel 4x per voetbalwedstrijd. Moest dan op de afstandsbediening klikken dat hij het opnieuw moest proberen. Zowel op de box als de Apple TV app.
- de Apple TV zat vol bugs. Crashte vaak. En sommige menu items veroorzaakte ook een crash. Soms dusdanig dat de app opnieuw geïnstalleerd moest worden.
- gids-informatie werd niet getoond. Of duurde heel lang met laden.
- zoeken is een drama. Totale willekeur in hoe resultaten worden getoond.

En dan heb ik nog niks gezegd over de uitzending-kwaliteit. Die viel mij ook erg tegen. Geen cijfers over hoe goed de kwaliteit is. Maar het oogde gewoon niet helemaal lekker.
Je leest nergens dat wat andere ervaren niet zo is. Ik wilde gewoon ook een keer wat positiefs schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Ies Korpershoek op 06-12-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Laatst online: 10:31
Wat is jullie ervaring met utp kabels laten trekken door Guidion. Ik wil het wel extra erbij betalen zodat ik direct goed bereik hebt met een AP in woonkamer. Nu zit meterkast op 15m afstand plus het is nieuwbouw 2024 wat ook nadelig is voor WiFi.

[ Voor 6% gewijzigd door Superman op 06-12-2024 07:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Bjorn180179 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:09:

Alle vragen omtrent de monteurs

Kortom, het koppelstuk heeft de monteur zelf bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil graag overstappen van Ziggo naar Odido glasvezel en TV. Sinds 2 weken heeft KPN glasvezel aangelegd in mijn woning. Ik heb dus een fysiek aansluitpunt gekregen. Als ik de Odido website raadpleeg zouden zij o.a. gebruik maken van het KPN glasvezel netwerk en de glasvezel check zegt dat glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Ik ga er dus van uit dat als ik een Odido abonnnement neem ik glasvezel krijg via het KPN glasvezel netwerk dat onlangs is aangesloten?

Wat ik alleen vreemd vind en daarom twijfel ik: de glasvezel check zegt dat mijn buurman ook aangesloten is op glasvezel. Ik weet echter 100% zeker van niet omdat hij is overleden en de oranje kabel nog op de oprit ligt.
Hierdoor twijfel ik nu of de glasvezel checker wel klopt?

Ik kan de klantenservice bellen maar dan krijg ik waarschijnlijk iemand die graag een abonnement verkoopt. Overweeg nu om geen overstapservice te doen (wel zonde van dubbele kosten) en eerst maar eens Odido werkend te hebben voordat ik Ziggo opzeg.

Heeft iemand een vergelijkbare overstap gemaakt (dus Odido op de KPN glasvezel aansluiting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:38

Cordon

Lievelings jankert

Aghanim schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:28:
Ik wil graag overstappen van Ziggo naar Odido glasvezel en TV. Sinds 2 weken heeft KPN glasvezel aangelegd in mijn woning. Ik heb dus een fysiek aansluitpunt gekregen. Als ik de Odido website raadpleeg zouden zij o.a. gebruik maken van het KPN glasvezel netwerk en de glasvezel check zegt dat glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Ik ga er dus van uit dat als ik een Odido abonnnement neem ik glasvezel krijg via het KPN glasvezel netwerk dat onlangs is aangesloten?

Wat ik alleen vreemd vind en daarom twijfel ik: de glasvezel check zegt dat mijn buurman ook aangesloten is op glasvezel. Ik weet echter 100% zeker van niet omdat hij is overleden en de oranje kabel nog op de oprit ligt.

Ik kan de klantenservice bellen maar dan krijg ik waarschijnlijk iemand die graag een abonnement verkoopt. Overweeg nu om geen overstapservice te doen (wel zonde van dubbele kosten) en eerst maar eens Odido werkend te hebben voordat ik Ziggo opzeg.

Heeft iemand een vergelijkbare overstap gemaakt (dus Odido op de KPN glasvezel aansluiting)?
Als jij het KPN netwerk kastje in je meterkast of waar dan ook, hebt hangen. Kun jij gewoon Odido krijgen.

Dat je buurman die overleden nog het oranje kabeltje buiten heeft zitten, maar het ook zou kunnen krijgen volgens de checker, is alleen iets administratiefs. Dan heeft de aannemer die het heeft aangesloten aan KPN/Odido gemeld dat hij is aangesloten. Mochten de toekomstige bewoners glasvezel willen en het aanvragen en het blijkt nog niet binnen te zitten, dan moeten zij iets meer moeite doen om 't te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oh jawel hoor; de nieuwe bewoner daar zal alleen een iets langer aansluittraject hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cordon schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:33:
[...]

Als jij het KPN netwerk kastje in je meterkast of waar dan ook, hebt hangen. Kun jij gewoon Odido krijgen.

Dat je buurman die overleden nog het oranje kabeltje buiten heeft zitten, maar het ook zou kunnen krijgen volgens de checker, is alleen iets administratiefs. Dan heeft de aannemer die het heeft aangesloten aan KPN/Odido gemeld dat hij is aangesloten. Mochten de toekomstige bewoners glasvezel willen en het aanvragen en het blijkt nog niet binnen te zitten, dan moeten zij iets meer moeite doen om 't te krijgen.
Dat is goed nieuws. Blijkbaar wordt dan (soms) de woning glasvezel ready aangemeld als de kabel op de oprit ligt en is mijn twijfel onnodig. Vandaag maar eens bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
N1traat schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:21:
[...]

Als jij bewijs van je opzegging hebt, gewoon lekker blijven storneren. Als er later trammelant van komt, laat je jouw bewijs zien en is het meteen van tafel geveegd.
Nee die heb ik niet althans, telefonisch. Wel inmiddels beeinding contract getekend per 6 nov. maar diegene van de fin. administratie zou het regelen maar niets op papier. Aanmaningen blijven komen. Alleen contact mogelijk per telefoon en dan weer een uur in de wachtrij. Kom je ook uit bij zakelijk mobiel en moeten ze je weer doorverbinden.

Het ergste is dat het mij stress en veel tijd kost. Ben al uren bezig geweest, niemand pakt door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterveeling
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 16:46
Sinds 25 oktober geen Odido glasvezel internet verbinding meer thuis. Na veel telefoontjes met de helpdesk komt de Guidion monteur thuis. Modem omgewisseld ONT (HUAWEI OptiXstar hg8010hV6-10 GPON) omgewisseld voor ander type. Maar niks helpt. Volgens monteur betreft het een 'bekend probleem' bij Odido, ONT's kunnen zich niet registeren op het netwerk.

Alles zou met spoed worden behandeld, maar tot nu toe moet ik afwachten tot de technische dienst een oplossing heeft. Iemand enig idee? (Ik ben nu wel klaar met Odido)

[ Voor 3% gewijzigd door peterveeling op 06-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

De Odido postcodechecker zegt, als het goed is, niet letterlijk dat glasvezel is aangesloten. Het vertelt je of glasvezel bestelbaar/beschikbaar is. Zowel in jouw geval als dat van de buurwoning is dat zo dus de PC checker klopt.
Verschil is alleen (zoals al gemeld) dat in het geval van de buurwoning,er na ontvangst van de order nog een opdracht naar de aannemer van KPN Netwerk gaat om de aansluiting af te ronden tot in de woning. En bij jou is dat al gebeurd dus zal de jouwe uiteraard veel sneller geleverd kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:09
Sinds de afsluiting van Tweak overgestapt naar Odido. Eigenlijk geen klachten en het internet werkt voldoende voor onze wensen.
Nu is het jaar voorbij en gaat de prijs omhoog.
Nu zie ik dat Odido weer een aanbieding heeft voor 1 en 2 jaar.
Heeft er iemand ervaring met het krijgen van deze korting terwijl je al abonnement hebt? In de 300 voorwaarden kan ik zo snel niet terug vinden dat ik een nieuwe abbo af kan sluiten en mijn eigen abbo opzeg.
Bij invullen dat ik al internet heb van Odido kom je niet verder natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Mijn migratie van KPN naar Odido mag vanaf 2 januari.

Dus ik mocht een datum prikken in de Guideon portaal. Wat een draak van een site is dat want op een gegeven moment maakt het niet uit wat ik koos ook al was iets beschikbaar, ik kwam uiteindelijk uit ergens 2e helft januari. Gelukkig was een belletje genoeg en ben ik door een vriendelijke dame geholpen en is er nu toch een monteur ingepland 1e week januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 21:37
peterveeling schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:24:
Alles zou met spoed worden behandeld, maar tot nu toe moet ik afwachten tot de technische dienst een oplossing heeft. Iemand enig idee? (Ik ben nu wel klaar met Odido)
Was ik al voordat het kabeltje binnenkwam

Ze zijn gewoon een beetje onervaren en onhandig moest ik melden naar buiten toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Superman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:51:
Wat is jullie ervaring met utp kabels laten trekken door Guidion. Ik wil het wel extra erbij betalen zodat ik direct goed bereik hebt met een AP in woonkamer. Nu zit meterkast op 15m afstand plus het is nieuwbouw 2024 wat ook nadelig is voor WiFi.
Dat is puur een loterij, op het gebied of je dan een competente monteur door het lot krijgt toegewezen, die de boel netjes kàn aansluiten. Er zitten hele competente mensen tussen, maar ik vind het een avontuurlijke gok. Die je natuurlijk kan nemen, ik duim voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

Michieas schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:59:
Sinds de afsluiting van Tweak overgestapt naar Odido. Eigenlijk geen klachten en het internet werkt voldoende voor onze wensen.
Nu is het jaar voorbij en gaat de prijs omhoog.
Nu zie ik dat Odido weer een aanbieding heeft voor 1 en 2 jaar.
Heeft er iemand ervaring met het krijgen van deze korting terwijl je al abonnement hebt? In de 300 voorwaarden kan ik zo snel niet terug vinden dat ik een nieuwe abbo af kan sluiten en mijn eigen abbo opzeg.
Bij invullen dat ik al internet heb van Odido kom je niet verder natuurlijk.
Ja...
Ik had een 2gbit glasabbonement wat afliep Eind januari 2025.
Ik heb met afgelopen black friday gewoon kunnen verlengen...
Ze doen dan gewoon DIRECT een nieuw abbonement opstarten voor je, die einddatum boeit ze niet.
Dus mijn abbonement loopt nu, vernieuwd van 29 november 2024 tot 29 november 2025.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
blottle schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 03:11:
[...]

Edit: Let op! Dit is onze situatie! Iedere situatie kan anders zijn waardoor mogelijk bij anderen Odido wel goedkoper is!

Ik dacht eerst ook: jemig ziggo is wel erg duur, 72.50 per maand voor de laatste 6 maanden. Tot ik echt ging rekenen met ons volledige pakket.

Voor ons is Ziggo icm Hollandsnieuwe goedkoper dan Odido. Daarnaast krijgen we veel meer bij Ziggo. Ik kom graag met cijfers om dit duidelijk te maken. Ik ga uit van een 1 jaar abo.

Odido: 400mbit lijntje, internet only, tv opgezegd laatst want dat was echt verschrikkelijk. 8 maanden voor 25 euro, 4 maanden voor 35 euro. Totaal €340,-
Odido 40 GB abo, onbeperkt bellen (2x): we bellen ongeveer 1000 minuten per maand, internet 30 GB. 21 euro per maand, 2x 21 =42 per maand, totaal €504 per jaar.
(Zouden mobiel iets kunnen besparen door naar Ben te gaan. Maar zij bieden niet meer dan 25 Gb bundels aan. Dan zou mobiel uitkomen op €14 per maand per abo, totaal zou dan €340 + €120 + 2x12x€14= 796

Ziggo: 400mbit incl tv (gratis Sport totaal en sky showtime erbij): 6x36,25 + 6x72,50, totaal € 652,50
Hollandsnieuwe: 35gb/sms/min abo €12.- per abo. Dus 2x€12 per maand is €24 per maand. Totaal €288
(Als we een 25gb + onbeperkt bellen Hollandsnieuwe zouden nemen, zou dat mobiel per abo per maand €2.- goedkoper zijn. Dat zou dus wel schelen, maar we gebruiken meer en heb geen zin om op het einde van de maand enorm op te letten op mijn verbruik).

Dus Ziggo is wel goedkoper (in onze situatie) en daardoor krijgen we veel meer. Waaronder Ziggo Sport totaal en ESPN.

(Cashbacks buiten beschouwing gelaten. Dan wordt ziggo nog goedkoper denk ik, want krijg 100 euro cashback op ziggo abo en 12,50 per Hollandsnieuwe abo. Maar dat krijg je voor Odido ook nog wel denk ik als je goed zoekt)
Ik vind persoonlijk €26 op jaarbasis op zo'n bedrag niet veel verschil, en ik vraag me af of je het gedoe van overstappen het waard vind. Maar dat is geheel aan jou uiteraard.
Wat ik mis in je verhaal op welk netwerk je zat met Odido? KPN WBA, Delta of ODF?
Ik krijg sterk het gevoel dat het netwerk verschil uitmaakt voor de ervaring met Odido als ik de verhalen zo in dit topic lees.
En even als laatste punt, Ziggo is qua internetsnelheid natuurlijk nooit symmetrisch. Alleen daarom vind ik Ziggo meer vergelijkbaar met VDSL2+, dan met glasvezel (hoe vaak zij ook proberen te zeggen dat ze glasvezel hebben liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
[...]

Jij begint ook al appels met peren vergelijken.
Ziggo biedt 400down/40up aan voor maandelijks €53 en Odido 400down/400up voor maandelijks €40 aan allebei internet only ZONDER korting want dat is eerlijk vergelijken.
Als nieuwe klant kun je dan korting bedingen maar dan nóg blijft Ziggo ver achter met een upload van 40 Mbps!

[ Voor 3% gewijzigd door snah001 op 06-12-2024 12:50 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernie4444
snah001 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:45:…..
Als nieuwe klant kun je dan korting bedingen maar dan nóg blijft Ziggo ver achter met een upload van 40 Mbps!
Uploaden is toch alleen belangrijk voor je Only Fans account ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snah001
ernie4444 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:52:
[...]

Upload is voor mensen die veel thuiswerken vaak een belangrijk item en zeker voor bestandsuitwisseling want ga maar eens grotere bestanden uploaden.
Als jij nu gaat zeggen dat je dat niet storend vindt dan kun je ook af met een download van 50 Mbps want dan is dat bij downloaden ook niet storend......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
ernie4444 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:52:
[...]

Wat een onzin.... Ik gebruik het voor (extra) cloud opslag. November: 641GB up, 623GB down. Deze maand tot nog toe: 85GB up, 71GB down. Nu komt er van een aantal dingen deze maand niet veel terecht maar in januari verwacht ik weer veel nieuwe GB's te creeren (foto archief digitaliseren). O ja, en voor die opslag: Backblaze personal (unlimited voor 1 PC, daar staat nu 1 jaar historie - 23TB). Mooi voor als de eigen backups kapot gaan en goedkoper dan nog weer een extra schijf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 moet lachen als hij mensen ziet posten over het niet genoeg hebben aan een duur 30 GB Data abonnement per maand terwijl hij € 7,95 betaalt voor Onbeperkt Bellen/SMS-en en daarbij Onbeperkt @ 8 KB/s kan Internetten en daar eigenlijk zo goed als nooit gebruikt van maakt B-) _O- :+
Superman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:51:
Wat is jullie ervaring met utp kabels laten trekken door Guidion. Ik wil het wel extra erbij betalen zodat ik direct goed bereik hebt met een AP in woonkamer.

Nu zit meterkast op 15m afstand plus het is nieuwbouw 2024 wat ook nadelig is voor WiFi.
Je kan beter hier effe kijken : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Lees/Search dat topic door en vraag uiteindelijk eventueel om advies als je er echt niet uitkomt, want IMHO is het echt de moeite waard !!! d:)b
Volgens mij was het sarcasme van @ernie4444 richting Ziggo en andere soortgelijke ISP's ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
Jerie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:57:
We zitten in het Odido topic dus welkom in het hol van de leeuw.
Ik weet het. Ik heb Ziggo, maar omdat lineaire tv steeds minder belangrijk wordt, hou ik Odido goed in de gaten. ISP's zijn uitwisselbaar geworden. Ik heb een glasvezel in de meterkast. Zo heb ik wat te onderhandelen.

Ik kijk geregeld tv, maar vaak iets later dan de uitzending. Ik wil geen kastje van een provider. Ik kijk via m'n Apple TV, dus of dat met Ziggo Go of NL Ziet is boeit me weinig.

Gigabit snelheden boeien me niet, en een upload van 40 Mbps is rap zat. Ik heb m'n eigen thuisnetwerk. Odido en Ziggo zijn voor mij volledig uitwisselbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
William_H schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:41:
[...]

Ik vind persoonlijk €26 op jaarbasis op zo'n bedrag niet veel verschil, en ik vraag me af of je het gedoe van overstappen het waard vind. Maar dat is geheel aan jou uiteraard.
Wat ik mis in je verhaal op welk netwerk je zat met Odido? KPN WBA, Delta of ODF?
Ik krijg sterk het gevoel dat het netwerk verschil uitmaakt voor de ervaring met Odido als ik de verhalen zo in dit topic lees.
En even als laatste punt, Ziggo is qua internetsnelheid natuurlijk nooit symmetrisch. Alleen daarom vind ik Ziggo meer vergelijkbaar met VDSL2+, dan met glasvezel (hoe vaak zij ook proberen te zeggen dat ze glasvezel hebben liggen).
ODF.

Waarom ik overstap? Ik heb nu “gratis” ziggo sport en ESPN en sky showtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:26
Vandaag overgestapt van Odido naar Caiway. Nu wil Odido zijn oude apparaat terug. Ik heb vorig jaar bij de overstap naar Odido een Nokia XS-010X-Q gekregen én een Zyxel t-54.

Ze willen alleen het 'modem' terug. Welke stuur ik nou op? ;)

(cc @nero355 ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

Polyphemus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:52:
Vandaag overgestapt van Odido naar Caiway. Nu wil Odido zijn oude apparaat terug. Ik heb vorig jaar bij de overstap naar Odido een Nokia XS-010X-Q gekregen én een Zyxel t-54.

De Nokia XS-010X-Q is geen modem maar een ONT. Die is ook van Delta netwerk volgens mij (zie sticker voorop dat ding). De Zyxel is van Odido en die willen ze terug. Zie ook
https://www.odido.nl/serv...en/apparatuur-terugsturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
rvk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:00:
[...]

De Nokia XS-010X-Q is geen modem maar een ONT. Die is ook van Delta netwerk volgens mij (zie sticker voorop dat ding). De Zyxel is van Odido en die willen ze terug. Zie ook
https://www.odido.nl/serv...en/apparatuur-terugsturen
Dus dan kan ik die Nokia weer hergebruiken door hem aan te melden als ‘eigen’ modem, zodat ik geen dubbele NAT meer heb :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011

rvk

Polyphemus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:35:
[...]
Dus dan kan ik die Nokia weer hergebruiken door hem aan te melden als ‘eigen’ modem, zodat ik geen dubbele NAT meer heb :p
Je had voorheen ook gewoon die Zyxel ertussenuit kunnen halen en je eigen router gebruiken. Moet die natuurlijk wel VLAN ondersteunen (wat de meeste wel kunnen). Let op. Die ONT is dus geen router. Het is een converter van glasvezel naar utp waar je een router op aan moet sluiten.

Overigens is het natuurlijk even de vraag wat Caiway wil leveren als ONT/router combi. Want als die gewoon een router met geïntegreerde ONT willen leveren (bv Nokia XS-2426G-B) dan zul je toch met hun moeten overleggen dat je die niet wil. Je kunt niet zomaar zonder overleg je eigen hardware gebruiken. (Geen idee wat Caiway standaard levert)

Edit: Ik zie dat Caiway (wordt Delta) ook gewoon de Nokia XS-2426G-B levert dus ik verwacht niet dat je nog wat aan die Nokia ONT gaat hebben.
https://www.caiway.nl/internet/glasvezel/glasvezelmodem

En ik heb geen idee of je die Nokia XS-010X-Q bij Delta/Caiway aan kunt melden (om je eigen router daarop aan te sluiten).

[ Voor 21% gewijzigd door rvk op 06-12-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
nero355 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:24:

Volgens mij was het sarcasme van @ernie4444 richting Ziggo en andere soortgelijke ISP's ;)
Inderdaad 8)
Bij buurman ook gedaan toen odido mannetje voor zijn deur stond
Vroeg ik aan dat mannetje of 1gb voldoende was met een porno server op zolder :o
Vond buurman niet leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Polyphemus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:52:

(cc @nero355 ).
:> :D

Gezien de Delta Glasvezel Netwerk sticker die erop staat zou ik lekker dit aanhouden :
rvk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:00:
De Nokia XS-010X-Q is geen modem maar een ONT. Die is ook van Delta netwerk volgens mij (zie sticker voorop dat ding). De Zyxel is van Odido en die willen ze terug.

Zie ook : https://www.odido.nl/serv...en/apparatuur-terugsturen
En dat ding gewoon bij Delta/Caiway als ISP hetgebruiken :Y)

Ik ben echt heel benieuwd hoe dat verhaal zou lopen dus als je dit wilt doen/testen voor ons allemaal hier op GoT dan ben je straks echt een HELD wat mij betreft !!! d:)b 8) :*) O+ _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:24:
[...]

* nero355 moet lachen als hij mensen ziet posten over het niet genoeg hebben aan een duur 30 GB Data abonnement per maand terwijl hij € 7,95 betaalt voor Onbeperkt Bellen/SMS-en en daarbij Onbeperkt @ 8 KB/s kan Internetten en daar eigenlijk zo goed als nooit gebruikt van maakt B-) _O- :+
Voor alleen een terminal met mosh is dat genoeg. Kun je zelfs een browser overheen draaien. 8)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

LOL! @ Wikipedia: Browsh gedeelte :+

Maar gezien ik alleen non-Android/iOS software gebruik zou het inderdaad wel kunnen !! B-)

/EDIT :
Jerie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 01:20:
En het mooie is dat je met SSH ook geen zorgen hoeft te maken over MITM op je 2G connectie.
Het is verder gewoon 3G/4G/4G+ alleen dan dus op lage snelheid ;)

En 2G kan niet eens meer, want dat is tegenwoordig voor "Slimme Meters" en dergelijken gereserveerd als het goed is ?!

[ Voor 31% gewijzigd door nero355 op 07-12-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik bedoel, de browser draai je op een server (net als je e-mail enz, bijv Mutt). Ieder OS heeft wel een terminal met Mosh ondersteuning. En het mooie is dat je met SSH ook geen zorgen hoeft te maken over MITM op je 2G connectie. Werkt ook leuk met mechanisch toetsenbord.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Lord_Dain schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:16:
Mijn migratie van KPN naar Odido mag vanaf 2 januari.

Dus ik mocht een datum prikken in de Guideon portaal. Wat een draak van een site is dat want op een gegeven moment maakt het niet uit wat ik koos ook al was iets beschikbaar, ik kwam uiteindelijk uit ergens 2e helft januari. Gelukkig was een belletje genoeg en ben ik door een vriendelijke dame geholpen en is er nu toch een monteur ingepland 1e week januari.
Hier precies hetzelfde, alleen konden ze geen afspraak maken. Maar ze gingen het noteren om een afspraak te maken indien het beschikbaar was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:29:
[...]

Hier precies hetzelfde, alleen konden ze geen afspraak maken. Maar ze gingen het noteren om een afspraak te maken indien het beschikbaar was...
je kan beter vast een afspraak online plannen
en dan later bellen om het te vervroegen
dan heb je er iig vast 1 staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
rvk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:47:
[...]

Je had voorheen ook gewoon die Zyxel ertussenuit kunnen halen en je eigen router gebruiken. Moet die natuurlijk wel VLAN ondersteunen (wat de meeste wel kunnen). Let op. Die ONT is dus geen router. Het is een converter van glasvezel naar utp waar je een router op aan moet sluiten.

Overigens is het natuurlijk even de vraag wat Caiway wil leveren als ONT/router combi. Want als die gewoon een router met geïntegreerde ONT willen leveren (bv Nokia XS-2426G-B) dan zul je toch met hun moeten overleggen dat je die niet wil. Je kunt niet zomaar zonder overleg je eigen hardware gebruiken. (Geen idee wat Caiway standaard levert)

Edit: Ik zie dat Caiway (wordt Delta) ook gewoon de Nokia XS-2426G-B levert dus ik verwacht niet dat je nog wat aan die Nokia ONT gaat hebben.
https://www.caiway.nl/internet/glasvezel/glasvezelmodem

En ik heb geen idee of je die Nokia XS-010X-Q bij Delta/Caiway aan kunt melden (om je eigen router daarop aan te sluiten).
Ik had bij Odido mijn eigen UniFi spullen aangesloten op de 010 ONT die ik van ze gekregen had. Die Zyxel heb ik helemaal niet gebruikt.

Bij de overstap naar Caiway heb ik nu die 2426 gekregen die ik nu (tijdelijk) gebruik. De 010 hangt nu dus werkloos in de meterkast.

Vandaar nu de hersenspinsel om de 010 weer aan te melden als ‘eigen’ modem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
boyette schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:40:
[...]

Zo heb ik het gedaan, kon pas 2e helft januari plannen.
Daarna bij wijzigen was er van alles mogelijk maar gaf de planning site foutmeldingen.
2 dagen later stond de optie voor wijzigen afspraak zelfs dicht (ook al verwijst de mail ernaar).
Daarna gebeld en toen kon ik opeens wel op de dag die de website onterecht blokkeerde..
Scheelt iig 2 weken wachten!

Nu maar hopen dat de afspraak niet dubbel is ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 07-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Laatst online: 16-09 21:03
ParaWM schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
Laatste weken mijzelf los aan het weken van Ziggo (email) met een nieuw e-mailadres. Van plan over te stappen naar Odido 1 Gbps, de glasvezel ligt er sinds vorig jaar. Heb een KPN Netwerk afwerk kastje, via mijnaansluiting.nl zie ik KPN / Glaspoort.

Topic doorgelezen de laatste dagen, maar even ter controle van mijn aanpak...

- Zal maar even (een paar weken) overlap doen qua overstap datums, voor het geval er issues zijn. Wil niet zonder internet zitten.
- Wil in het kader van minder apparaten het liefst de Zyxel model niet gebruiken, maar meteen de TP-Link Deco BE65 BE9300 gebruiken. Ik lees dat dit voor een paar mensen gewoon werkt. Zou moeten lukken? Ding heeft 4 poorten van 2.5 Gbps, fijn, scheelt weer een router, en kan de NAS met de PC op volle snelheid.
- Lijkt geen 2Gbps mogelijk bij via de Odido website, dus kan dan niet om die snelste connector vragen zeker.
- Odido heeft die mooie 1j / 10maanden aanbieding nu, en cashback ook nog mogelijk zover ik zie.
- Andere tips / waarschuwingen?

Dank!
@ParaWM Is het gelukt bij jou om de Deco set direct op het Huawei kastje aan de sluiten? Maandag komt Guidion de boel installeren en ik hoop de Zyxel eruit te kunnen laten. Gebruikt alleen maar nodeloos stroom als hij puur het signaal doorgeeft, ik heb dekking genoeg met de Deco set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
boyette schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:40:
[...]

Dat werkt dus niet, alles wat ik aantik krijg ik de melding is niet mogelijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Ik heb een simpel vraagje, mijn buurman heeft Odido mobiel abonnement(€ 5,- euro korting) en gaat van vaste internet only abonnement van ziggo naar Odido internet only 1 gb up en down in Obdam.
En hij vertelt aan mij dat hij voor het abonnement voor de hele loop tijd maar een € 10,- gaat betalen 🤔
Nu wil ik graag weten of dat überhaupt kan en mogelijk is ik denk dat hij iets verkeerd gezien of gedaan heeft of niet opgelet bij het bestellen.
€ 10,- is wel erg goedkoop naar mijn idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Havelock

Staat onlangs in dit topic uitgelegd en had te maken met bepaalde gebieden en een afkoopbedrag of iets dergelijks...

Moet je effe opzoeken/terugbladeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Barre73 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:46:
@ParaWM Glaspoort is altijd XGS-PON. Odido heeft daar geen eigen apparatuur in de PoP (kan ook niet) en kiest er zelf voor om max 1 Gbit te leveren. De 4 Gbit van KPN is ook gewoon te bestellen door Odido maar dat doen ze dus niet.
Omdat het dus geen eigen apparatuur van Odido betreft wordt de ONT gebruikt van KPN en die wordt blijkbaar door de monteur meegenomen.

Maar qua toekomst: je komt dus al op XGS-PON.
Je had helemaal gelijk. Guidion vanmorgen gekomen en de boel aangesloten. Hij was verbaasd dat ik geen ONT van Odido had gehad, maar had er gelukkig nog één in de auto. Inderdaad een (Genexis GNXS05D) XGS-PON. (@OrganicIron : geen Huawei dus).

Hij heeft even de Zyxel T56 modem aangesloten en na 2 minuten wachten kwam de boel online. Draadje naar de PC, speedtest, 1040/960 gemeten en de Zyxel verwijderd. Kabel van de ONT naar de Deco (BE65), in de app VLAN 300 (prio 0). Deco moest even een minuutje nadenken en toen kwam alles online. TV Box deed het ook meteen. Speedtest weer gedaan en ook de volle down/up speed. Helemaal mooi. De TV Box blijkt trouwens maar een 100mbit poort te hebben.... Beetje jammer, maar moet genoeg zijn.

TV kijken getest via de LG TV browser, LG TV app en de Odido android TV Box. Alles werkt goed, maar de android TV Box is voor mij toch net wat vlotter bij het zappen tussen kanalen. Plus, meteen de F1 TV app beschikbaar (!); dus die keuze is snel gemaakt. Bye bye Smart View casten vanaf de telefoon of tablet :) . Zie geen meerwaarde in een Chromecast ook, dus blijf voorlopig bij de android TV Box denk ik. Ik zie trouwens ook geen verschil in kwaliteit met Ziggo beeld, en zappen gaat net zo snel. Afstandsbediening is ook bijna hetzelfde qua knoppen en layout. Was bang een stap terug te doen qua TV kijken ervaring, maar so far geen verschil.

Momenteel bijna 100GB aan files en foto's naar de Proton cloud aan het uploaden, dus die stap van 100mbit naar 1000mbit wordt al gebruikt ook O+

Smokeping laat een mooie stap ook zien van 12/13ms Ziggo naar een strakke 8ms nu (Google DNS). Had sinds één week toevallig ook een hoop "smoke" op mijn "ping" bij Ziggo.... Alsof ze wisten dat ik toch weg ga _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUkVAr7rK-Mf-h4QivHaQBkirVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9HkHebEoSaWk4MiL4DPWpt0.jpg?f=fotoalbum_large

Even één a twee weekjes stabiliteit bekijken en dan Ziggo opzeggen ! ;w

[ Voor 4% gewijzigd door ParaWM op 07-12-2024 17:23 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
dutchnltweaker schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:57:
[...]

Dat werkt dus niet, alles wat ik aantik krijg ik de melding is niet mogelijk :) .
Volgens mij is hun website stuk. Ze hebben zelfs de wijzig knop weggehaald lijkt het.
Anders ver in de toekomst proberen te boeken en daarna bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombom123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 12:11
ik krijg waarschijnlijk eind december Odido XG-PON glasvezel bij mij in Amsterdam Oost. ( Ik heb nu Ziggo, heeft nog nooit eerder glas hier gelegen)

Ik zou erg graag willen dat de gehele verbinding tot aan mijn pc toe uit glas bestaat en geen enkel stukje UTP.

Nu is mijn vraag kan ik het ONT kastje van Odido vervangen met een Gowin R86S router waar twee SFP+ poorten inzitten en OpenWRT op draait? De tweede SFP+ poort van de R86S koppel ik dan met een DAC aan een Unifi Aggregation SFP+ switch. Vanuit de switch loopt er dan een DAC or multimodekabel naar de X520-DA1 (1x SFP+) netwerkkaart in mijn computer.

Mocht het antwoord "Ja, dit is mogelijk" zijn. Begrijp ik goed dat in poort 1 van de R86S router een Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module moet? En dat ik in de 2e poort gewoon een standaard DAC kan doen die dan loopt naar de Unifi Aggregation SFP+ switch?

[ Voor 27% gewijzigd door tombom123 op 07-12-2024 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
tombom123 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:38:
ik krijg waarschijnlijk eind december Odido XG-PON glasvezel bij mij in Amsterdam Oost. ( Ik heb nu Ziggo, heeft nog nooit eerder glas hier gelegen)

Ik zou erg graag willen dat de gehele verbinding tot aan mijn pc toe uit glas bestaat en geen enkel stukje UTP.

Nu is mijn vraag kan ik het ONT kastje van Odido vervangen met een Gowin R86S router waar twee SFP+ poorten inzitten en OpenWRT op draait? De tweede SFP+ poort van de R86S koppel ik dan met een DAC aan een Unifi Aggregation SFP+ switch. Vanuit de switch loopt er dan een DAC or multimodekabel naar de X520-DA1 (1x SFP+) netwerkkaart in mijn computer.

Mocht het antwoord "Ja, dit is mogelijk" zijn. Begrijp ik goed dat in poort 1 van de R86S router een Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module moet? En dat ik in de 2e poort gewoon een standaard DAC kan doen die dan loopt naar de Unifi Aggregation SFP+ switch?
9 maanden geleden iig nog niet:
Helaas ondersteunt Odido op dit ogenblik nog geen eigen XGS-PON SFP.
Ze hebben nog geen licentie voor de software om serienummers van een eigen XGS-PON SFP van de klant in te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombom123
Lord_Dain schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:12:
[...]

9 maanden geleden iig nog niet:

[...]
Tnx voor de reply!

In augustus dit jaar is het volgende in dit topic gepost:
renedis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:46:
Ter info voor wie ook een eigen ONT SFP+ wilt op XGSPON:

Ik ben online met een eigen ONT op XGSPON. Met een Zaram SFP+ in een UDM Pro. Daarbij ben ik oud KPN klant waarbij de Zaram al tijden werkt. Inmiddels werkt dit dus ook vlekkeloos bij Odido.

Edit: VLAN 300 + DHCP IPv4 is voldoende.

Aanmelden van de ONT SFP+ gaat via Odido Community forum of telefonisch via de back-office. Via Community duurt het +-24 uur. Telefonisch gaat het direct.

Side-note:
Voor klanten die van KPN/Delta/xProviderx overstappen naar Odido en al eerder XGSPON met eigen ONT gebruikte dient er een “clear” uitgevoerd te worden (ik vermoed iets met een ARP tabel..). Anders blijft de ONT op de oude provider staan in de OLT.
Werkt het dus inmiddels wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
tombom123 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:15:
[...]

Tnx voor de reply!

In augustus dit jaar is het volgende in dit topic gepost:

[...]

Werkt het dus inmiddels wel?
Dat zou je dan denken ja. Je kan evt. een post maken op het community forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombom123
Lord_Dain schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:17:
[...]

Dat zou je dan denken ja. Je kan evt. een post maken op het community forum?
Heb ik gedaan. Heb de post daar gericht aan Tommie van Odido. Ik denk niet dat hij in het weekend werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
tombom123 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:19:
[...]

Heb ik gedaan. Heb de post daar gericht aan Tommie van Odido. Ik denk niet dat hij in het weekend werkt.
Ik zie je posts nu, zo te zien werkt het inderdaad sinds 3 maanden, maar officieel is er niet veel over te vinden. Maar dat ziet er iig goed uit. In je router zal je alleen op de WAN port vlan300 moeten taggen en dan zou het verder prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 20:50

fun

Deze vraag zal hier vast al eens gesteld zijn maar in de 359 pagina's kon ik toch niet helemaal het juiste antwoord vinden.

Ik stap over van KPN naar Odido en heb van Odido een modem en mediaconverter thuis gestuurd gekregen. Ik heb al jaren een NT van Genexis hangen en ga vanuit daar naar een Fritzbox 7590. Dit wil ik ook bij Odido zo gaan gebruiken (heb in het hele huis Fritz repeaters hangen en dat werkt prima).

De vraag is, kan ik vanuit de NT via LAN naar de Fritzbox en daar Odido inregelen of moet die mediaconverter ertussen?

BTW ik lees op het Odido forum niet zo'n bemoedigende berichten over de combinatie Odido en Fritzbox. Iemand hier betere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
fun schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:56:
BTW ik lees op het Odido forum niet zo'n bemoedigende berichten over de combinatie Odido en Fritzbox. Iemand hier betere ervaringen?
Waarschijnlijk mensen die niet zo handig zijn met het instellen van de Fritz?
FRITZ!Box 7590 AX hier.
Draait als een zonnetje sinds oktober 2023.

[ Voor 13% gewijzigd door gerritjan op 07-12-2024 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fun schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:56:
Deze vraag zal hier vast al eens gesteld zijn maar in de 359 pagina's kon ik toch niet helemaal het juiste antwoord vinden.

Ik stap over van KPN naar Odido en heb van Odido een modem en mediaconverter thuis gestuurd gekregen. Ik heb al jaren een NT van Genexis hangen en ga vanuit daar naar een Fritzbox 7590. Dit wil ik ook bij Odido zo gaan gebruiken (heb in het hele huis Fritz repeaters hangen en dat werkt prima).

De vraag is, kan ik vanuit de NT via LAN naar de Fritzbox en daar Odido inregelen of moet die mediaconverter ertussen?

De Genexis wordt van je FTU afgeschoven en vervangen voor een losse NT of ONT die met een glaskabeltje op de FTU wordt aangesloten. En vanaf die NT of ONT met een UTP kabel naar de Odido router. Die laatste kan je dus vervangen voor je eigen FB.
Dus de hele setup kan hetzelfde blijven met uitzondering van de NT die vervangen moet worden voor die van Odido.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 08-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Barre73 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:39:
[...]

De Genexis wordt van je FTU afgeschoven en vervangen voor een losse NT of ONT die met een glaskabeltje naar de Odido router gaat. Die laatste kan je dus vervangen voor je eigen FB.
Dus de hele setup kan hetzelfde blijven met uitzondering van de NT die vervangen moet worden voor die van Odido.
Dat is nou jammer... Dan moet ik zelf aan de glasvezel zitten en dat wil ik liever niet. De monteur van Guideon kan pas na 10 januari komen en op 24 december gaat het signaal van KPN eraf. Met een huis voor IOT spullen is 3 weken geen internet geen optie.

Maar eens diep nadenken of ik niet van mijn 15 dagen bedenktijd gebruik ga maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
fun schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:18:
Dat is nou jammer... Dan moet ik zelf aan de glasvezel zitten en dat wil ik liever niet.
De monteur sluit de nieuwe mediaconverter, of ONT, voor je aan. Alles daarachter is UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[b]fun in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik gebruik de fritzbox 4060 en deze doet het prima, deze sluit je aan op de ONT dus makkelijker kan het niet.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Dank jullie, dat begrijp ik maar als ik op de monteur moet wachten heb ik 3 weken geen internet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:00
[...]

Dat is nou jammer... Dan moet ik zelf aan de glasvezel zitten en dat wil ik liever niet. De monteur van Guideon kan pas na 10 januari komen en op 24 december gaat het signaal van KPN eraf. Met een huis voor IOT spullen is 3 weken geen internet geen optie.

Maar eens diep nadenken of ik niet van mijn 15 dagen bedenktijd gebruik ga maken.
Misschien is dit een moment om ook eens diep na te denken of je zo afhankelijk wilt zijn van internet voor IoT?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
fun schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
Dank jullie, dat begrijp ik maar als ik op de monteur moet wachten heb ik 3 weken geen internet...
Dan had je gebruik moeten maken van de overstapservice.

En anders KPN bellen of ze het internet laten doorlopen tot de aansluitdatum van Odido.

En anders een maand klik&klaar nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
fun schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
Het is al zo vaak gememoreerd in dit topic, ook door anderen, dat je het beste je huidige provider opzegd als je nieuwe verbinding up and running is. Zelfs bij de overstap-service kan het e.e.a fout gaat. Als je het zo doet dan heb je zekerheid dat je niet zonder internet komt te zitten.

En ja, je hebt dan wel even dubbele kosten, maar als je zo afhankelijk bent van het internet is dat de enige juiste optie.

Het lijkt mij ook wel iets om als tip mee te geven in de topicstart?!
jongetje schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:23:
[...]

Dan had je gebruik moeten maken van de overstapservice.
Zie mijn berichtje, ook met overstapservice gaat het niet altijd goed door onverwachte omstandigheden.

[ Voor 17% gewijzigd door RCBL op 08-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

@fun Ik had het verkeerd opgeschreven. Inmiddels gewijzigd. Je hoeft niets aan de glasvezel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fun

fun

Barre73 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:50:
[...]

@fun Ik had het verkeerd opgeschreven. Inmiddels gewijzigd. Je hoeft niets aan de glasvezel te doen.
Dat is goed om te horen! Dus met de UTP uit mijn huidige Genexis NT kastje naar de Fritzbox en daar Odido instellen?

Mbt overstappen/opzeggen: eens, dat heb ik niet handig gedaan. Na >10 jaar KPN vond ik het prijsverschil van 35 Euro per maand toch echt te zout en heb ik op Black Friday opgezegd. Achteraf niet slim idd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
fun schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:00:
Dat is goed om te horen! Dus met de UTP uit mijn huidige Genexis NT kastje naar de Fritzbox en daar Odido instellen?
Dat werkt alleen als je op de huidige infra blijft aangesloten, maar om dat te bepalen hebben we rugnummers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
tombom123 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:19:
[...]

d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2qJIe3UmLNDEt8YMLteaqeBOuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMk3aFzCsdvXChpUGKPvWyvT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombom123
Begrijp ik goed dat ik het ONT kastje van XGS-PON Odido kan vervangen met een Gowin R86S router waar twee SFP+ poorten inzitten (1 Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module) en OpenWRT op draait? De tweede SFP+ poort van de R86S koppel ik dan met een DAC aan een Unifi Aggregation SFP+ switch. Vanuit de switch loopt er dan een DAC or multimodekabel naar de X520-DA1 (1x SFP+) netwerkkaart in mijn computer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

ParaWM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:47:
Guidion vanmorgen gekomen en de boel aangesloten. Hij was verbaasd dat ik geen ONT van Odido had gehad, maar had er gelukkig nog één in de auto. Inderdaad een (Genexis GNXS05D) XGS-PON. (@OrganicIron : geen Huawei dus).
Dat is best wel vreemd als iedereen hier beweert dat de Genexis ONT i.c.m. KPN WBA niet helemaal lekker werkt :?
De TV Box blijkt trouwens maar een 100mbit poort te hebben.... Beetje jammer, maar moet genoeg zijn.
:o FFS 8)7

Het is bijna anno 2025 alweer en die klote kastjes zitten nog met 100 Mbps te klooien :F
TV kijken getest via de LG TV browser, LG TV app en de Odido android TV Box.
Aan de andere kant : Peperdure LG TV's die ook maar 100 Mbps hebben zijn nog belachelijker :+
Alles werkt goed, maar de android TV Box is voor mij toch net wat vlotter bij het zappen tussen kanalen. Plus, meteen de F1 TV app beschikbaar (!); dus die keuze is snel gemaakt.
DAMN...

Hebben die rare gasten nog steeds geen app voor LG WebOS :? LOL!!! :') _O-
Bye bye Smart View casten vanaf de telefoon of tablet :)
Ik deed altijd kijken via de LG WebOS Internet Browser maar na een tijdje werkte dat slecht en nog later werd het geblokkeerd geloof ik -O-
Zie geen meerwaarde in een Chromecast ook, dus blijf voorlopig bij de android TV Box denk ik.
Elk kastje dat gebaseerd is op Android TV zou in principe ook een Chromecast moeten zijn dus die heb je sowieso als het goed is ;)
tombom123 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:38:
Is echt nergens voor nodig, maar gezien de hardware die je gaat gebruiken :
Gowin R86S router waar twee SFP+ poorten inzitten en OpenWRT op draait?
De tweede SFP+ poort van de R86S koppel ik dan met een DAC aan een Unifi Aggregation SFP+ switch. Vanuit de switch loopt er dan een DAC or multimodekabel naar de X520-DA1 (1x SFP+) netwerkkaart in mijn computer.

Begrijp ik goed dat in poort 1 van de R86S router een Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module moet?
En dat ik in de 2e poort gewoon een standaard DAC kan doen die dan loopt naar de Unifi Aggregation SFP+ switch?
Kan ik het verhaal wel waarderen en ben ik wel benieuwd naar het resultaat! d:)b
Ik gok dat @renedis (Die een absurd grote screenshot post voor zoiets simpels...) in zijn Ubiquiti UniFi UDM Pro een Zaram module gebruikt en het dus daarover had i.c.m. Odido :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

nero355 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:30:
[...]

Dat is best wel vreemd als iedereen hier beweert dat de Genexis ONT i.c.m. KPN WBA niet helemaal lekker werkt :?
Ja... Dat las ik gisteren pas hier (eerder vast wel gelezen, maar niet blijven hangen, iets met selectief geheugen enzo :) ). Voorlopig eerste 26 uur geen issues. Hou hem in de gaten. Smokeping loopt.

En 100Mbit NiCs is echt wel sneu in deze tijd ja...

UPDATE: met success, net als bij mijn Chromecast in de slaapkamer, een USB-hub / dongle ertussen gehangen waar de LAN kabel in gaat. Nu netjes 325 mbit down en 275 mbit up _/-\o_ . Die snelheden lijken wel het limiet van de android boxjes, exact gelijk aan de Chromecast. Of misschien is het de USB 2.0 limitatie, maar dan zou ik verwachten iets dichter tegen die 480 mbit te zitten.

Opmerkelijk: via de USB-C van de Odido TV Box lukte het niet (ziet geen ethernet verbinding), maar via de USB-A aansluiting wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_KwS0LZ8wBTEiYyBZxQNbRpXG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLoBkQgNxzDZ78VVJqJFtfEk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door ParaWM op 08-12-2024 14:01 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
ParaWM schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:55:
[...]

Ja... Dat las ik gisteren pas hier (eerder vast wel gelezen, maar niet blijven hangen, iets met selectief geheugen enzo :) ). Voorlopig eerste 26 uur geen issues. Hou hem in de gaten. Smokeping loopt.

En 100Mbit NiCs is echt wel sneu in deze tijd ja...
Het rare is ook dat niet iedereen er last van heeft. Kan best zijn dat jij er geen last van hebt. Smokeping draaien is dan een goede test bij eventuele problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
tombom123 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:45:
[...]

Begrijp ik goed dat ik het ONT kastje van XGS-PON Odido kan vervangen met een Gowin R86S router waar twee SFP+ poorten inzitten (1 Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module) en OpenWRT op draait? De tweede SFP+ poort van de R86S koppel ik dan met een DAC aan een Unifi Aggregation SFP+ switch. Vanuit de switch loopt er dan een DAC or multimodekabel naar de X520-DA1 (1x SFP+) netwerkkaart in mijn computer?
Correct. Geen ervaring met de Gowin R86S maar dit zou in theorie gewoon moeten werken. Er zijn enkel compatibilteitsproblemen gemeld icm een Intel XL710 voor WAN zijde, dus vermijd die kaart met de Zaram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombom123
renedis schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:58:
[...]

Correct. Geen ervaring met de Gowin R86S maar dit zou in theorie gewoon moeten werken. Er zijn enkel compatibilteitsproblemen gemeld icm een Intel XL710 voor WAN zijde, dus vermijd die kaart met de Zaram.
Dat is erg goed nieuws! Dank! Mag ik vragen welke kaart jij gebruikt voor jouw WAN zijde? Of kan je er eentje aanraden? Het idee bij mij is zo laag mogelijke latency te creëren. Ik hoor het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
tombom123 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is erg goed nieuws! Dank! Mag ik vragen welke kaart jij gebruikt voor jouw WAN zijde? Of kan je er eentje aanraden? Het idee bij mij is zo laag mogelijke latency te creëren. Ik hoor het graag!
Ik heb hem rechtstreeks in mijn UDM Pro zitten. Deze gebruikt een "Ethernet controller: Annapurna Labs Ltd. SFP+ 10G Ethernet Adapter"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ben er met de overstap nog niet helemaal uit wat ik nu wil, maar ik zie dat nu het kopje maandelijks aanpasbaar verdwenen is bij het afsluiten van internet? Zou dit een foutje zijn of hebben ze dit er nu uitgehaald omdat er genoeg mensen zijn die afsluiten met korting en na de korting weer omlaag zetten..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:05

DON PAPA

Tweaker-fan

Only schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:56:
Zou dit een foutje zijn of hebben ze dit er nu uitgehaald omdat er genoeg mensen zijn die afsluiten met korting en na de korting weer omlaag zetten..
Geen idee hoe dat zit bij nieuwe klanten, maar bij mij staat nog steeds het volgende in "Mijn Odido"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P59AkEteazktibT2ZpRJwVjEzhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPYmNwwEdURqfPmdZhg5bWt4.jpg?f=fotoalbum_large

En ook de optie om de snelheid te wijzigen is er nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc_0hrOFEkBwWRwlAGZFvzJgJT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvLCr1FmnTTYW3O3nHokQcNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ParaWM schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:55:
Mooi :)
UPDATE: met success, net als bij mijn Chromecast in de slaapkamer, een USB-hub / dongle ertussen gehangen waar de LAN kabel in gaat. Nu netjes 325 mbit down en 275 mbit up _/-\o_ . Die snelheden lijken wel het limiet van de android boxjes, exact gelijk aan de Chromecast. Of misschien is het de USB 2.0 limitatie, maar dan zou ik verwachten iets dichter tegen die 480 mbit te zitten.
USB 2.0 gaat niet verder dan 30 a 35 MB/s wat effectief ongeveer 240 Mbps is ;)

Waar jij mee te maken hebt is hetzelfde wat de Raspberry Pi 3B+ had bij de "1 Gbps LAN NIC" die was namelijk via een beperkte USB verbinding aangesloten en kwam niet verder dan grofweg 300 Mbps aan bandbreedte...
Opmerkelijk: via de USB-C van de Odido TV Box lukte het niet (ziet geen ethernet verbinding), maar via de USB-A aansluiting wel.
#JustUSBthings... :+

*knip* Offtopic.

[ Voor 40% gewijzigd door rens-br op 10-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
hcQd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:25:
[...]

De monteur sluit de nieuwe mediaconverter, of ONT, voor je aan. Alles daarachter is UTP.
RJ45 :P :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
Hoi mensen, sinds kort ben ik van ziggo naar odido overgestapt.
Er kwam een vriendelijke monteur langs die alles heeft aangesloten.
Even kort gekeken of het werkte (wifi+tv) eb dat leek goed.

De volgende dag merkten we al snel dat de internet verbinding soms weg valt. Zowel wifi als bekabeld naar PC.
Tv nog geen problemen gehad.

Gebeld met support, hebben de boel doorgemeten en er was een waarde niet goed. Dus modem reset je weet wel het gebeuren. Nog steeds niet goed. Nu een ticket aangemaakt door de medewerker. Kan weken duren voordat ze bij me terugkomen, daar was support op zich heel eerlijk in.

Maar hier moeten ze toch met compensatie komen of zie ik dit verkeerd? Misschien iemand hier hetzelfde meegemaakt en advies/tips? Zelf heb ik nog een vermoeden dat de kabel van het aansluitpunt naar de modem mogelijk niet helemaal lekker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Beste Tweakers,

Sinds kort zijn we overgestapt van Ziggo naar Odido.
Omdat dit tijdens een periode van verhuizen is geweest, heb ik de Zyxel modem van Odido een tijdje in gebruik gehad totdat we er gingen wonen. Tot dusver alles OK.

Inmiddels heb ik mijn eigen opnsense firewall in gebruik genomen en het netwerk verder afgeconfigureerd zoals in onze oude woning. Door deze aanpassing is ook ons WAN IP adres veranderd.
Ga ik nu naar Google, denkt Google dat dit een adres is in Denemarken, met resultaat dat alle zoekresultaten in het Deens zijn.

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder. Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing, want zolang het IP adres niet nog een keer veranderd zit ik met een Deense Gøögle opgescheept :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
renedis schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik Zaram plus Intel X710 met veel plezier. Helaas is dat zonder L, en die laatste zijn zuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yoshimi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:07:
Beste Tweakers,

Sinds kort zijn we overgestapt van Ziggo naar Odido.
Omdat dit tijdens een periode van verhuizen is geweest, heb ik de Zyxel modem van Odido een tijdje in gebruik gehad totdat we er gingen wonen. Tot dusver alles OK.

Inmiddels heb ik mijn eigen opnsense firewall in gebruik genomen en het netwerk verder afgeconfigureerd zoals in onze oude woning. Door deze aanpassing is ook ons WAN IP adres veranderd.
Ga ik nu naar Google, denkt Google dat dit een adres is in Denemarken, met resultaat dat alle zoekresultaten in het Deens zijn.

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder. Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing, want zolang het IP adres niet nog een keer veranderd zit ik met een Deense Gøögle opgescheept :?
Doe eens een whois op je IP adres, dan zie je dat die range assigned is aan een ASN van Odido, in Nederland. Het ligt wsch aan GeoIP van Maxmind. Dat gebruikt iedereen en z'n moeder voor geolocatie van IP adressen, en die moet geupdate worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Jerie schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
[...]

Doe eens een whois op je IP adres, dan zie je dat die range assigned is aan een ASN van Odido, in Nederland. Het ligt wsch aan GeoIP van Maxmind. Dat gebruikt iedereen en z'n moeder voor geolocatie van IP adressen, en die moet geupdate worden.
Kan het zijn dat je een MAC-adres hebt dat ook door iemand in Denemarken gebruikt wordt?
Ik heb lang geleden eens gehad dat ik bij Ziggo onregelmatig mijn internet kwijt was omdat mijn vroege LEDE build 00:00:00:00:00:00 als MAC adres had (wat waarschijnlijk meerdere mensen gebruikten).

Je zou kunnen proberen om een ander MAC-adres aan de WAN-kant van je OPNsense te spoofen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

veertje schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:25:
Er kwam een vriendelijke monteur langs die alles heeft aangesloten.
Even kort gekeken of het werkte (wifi+tv) eb dat leek goed.

De volgende dag merkten we al snel dat de internet verbinding soms weg valt. Zowel wifi als bekabeld naar PC.
Tv nog geen problemen gehad.
Klinkt als Multicast Storms maar kan ook het Packetloss verhaal zijn dus je zal wat meer informatie moeten geven : Wat werkt er niet als de internetverbinding het niet doet volgens jou ?!

- ping op IP
- ping op Domeinnaam
- tracert/traceroute op IP
- tracert/traceroute op Domeinnaam
- Alleen DNS testen via nslookup of dig

Enz... ;)
Gebeld met support, hebben de boel doorgemeten en er was een waarde niet goed. Dus modem reset je weet wel het gebeuren. Nog steeds niet goed. Nu een ticket aangemaakt door de medewerker. Kan weken duren voordat ze bij me terugkomen, daar was support op zich heel eerlijk in.

Maar hier moeten ze toch met compensatie komen of zie ik dit verkeerd? Misschien iemand hier hetzelfde meegemaakt en advies/tips? Zelf heb ik nog een vermoeden dat de kabel van het aansluitpunt naar de modem mogelijk niet helemaal lekker is.
Ik zou toch zoveel mogelijk zelf testen :
- Ping naar Router
- Ping naar Tweakers of zo...
- Ping naar de eerste Gateway Router van Odido die te zien is op de tracert/traceroute resultaten.

Dan heb je ook weer Odido wat meer te vertellen !! :Y)
Yoshimi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:07:

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder.
Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.

Heeft te maken met twee dingen :
- Odido die hun IP reeks een land meegeeft en doorgeeft aan andere netwerken effe simpel gezegd.
- Het wel of niet up-to-date zijn van de Geo-IP database van de dienst die Google gebruikt om jouw IP op te zoeken, waarschijnlijk Google zelf gok ik...

En daar zit jij dan die daar geen bal aan kan doen, behalve inderdaad hopen op een WAN Interface DHCP Release/Renew die je in een ander subnet gooit... :-(
Videopac schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:37:
Kan het zijn dat je een MAC-adres hebt dat ook door iemand in Denemarken gebruikt wordt?
Ik heb lang geleden eens gehad dat ik bij Ziggo onregelmatig mijn internet kwijt was omdat mijn vroede LEDE build 00:00:00:00:00:00 als MAC adres had (wat waarschijnlijk meerdere mensen gebruikten).

Je zou kunnen proberen om een ander MAC-adres aan de WAN-kant van je OPNsense te spoofen.
Dat is niet hoe dat werkt, maar als noodoplossing zou je wel het MAC adres van de Zyxel T56 kunnen spoofen voor de grap :)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 09-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Videopac schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:37:
[...]

Ik heb lang geleden eens gehad dat ik bij Ziggo onregelmatig mijn internet kwijt was omdat mijn vroede LEDE build 00:00:00:00:00:00 als MAC adres had (wat waarschijnlijk meerdere mensen gebruikten).

Google Search ziet jouw MAC adres niet. Dat zit op een lagere layer dan IPv4.

De tip om de Zyxel MAC te spoofen van @nero355 is een goeie. Of gewoon je MAC adres even veranderen naar iets anders en dan een nieuw IPv4 adres aanvragen met DHCP, en dan hopen dat het iets is dat je wel kunt waarderen (zo niet: nog 'ns proberen). Dat kan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

B2

wa' seggie?

In de nacht van afgelopen donderdag op vrijdag werd opeens mijn WAN lease niet meer verlengd op mijn UDM Pro. Verbinding weg dus. Zyxel aangesloten, zelfde probleem. Begin dit jaar hetzelfde gehad en toen duurde het drie weken voordat ik weer een IP had.

Vrijdagochtend Odido gebeld, na het gebruikelijke belscript een afspraak met een monteur gemaakt voor vandaag. (Die het modem komt checken en verder vrij weinig kan doen.) Vandaag 5 minuten voor de afgesproken tijd een SMS van Guidion dat de afspraak niet doorgaat en er zsm contact op zal worden genomen. Ik wacht nog steeds..

Op het Odido community forum al een post aangemaakt, hoor ik ook niks op. Kortom: zoek het maar uit met je probleem. Ondertussen kun je niks, iedereen in huis zit een beetje z’n bundel op te maken zonder enig vooruitzicht. Mocht je nog willen overstappen naar Odido vanwege de prijs: Doe. Het. Niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:05

DON PAPA

Tweaker-fan

B2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:20:
Mocht je nog willen overstappen naar Odido vanwege de prijs: Doe. Het. Niet.
Ik snap je frustratie en teleurstelling in Odio als dit je overkomt, maar dit kan je ook bij andere providers meemaken als je pech hebt. Maar als je even de klantenservice belt dan kun je wel om gratis mobiele data kaartjes vragen, voor zolang je vaste internet het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
ParaWM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:47:
[...]

Hij heeft even de Zyxel T56 modem aangesloten en na 2 minuten wachten kwam de boel online. Draadje naar de PC, speedtest, 1040/960 gemeten en de Zyxel verwijderd. Kabel van de ONT naar de Deco (BE65), in de app VLAN 300 (prio 0). Deco moest even een minuutje nadenken en toen kwam alles online.
Hier alles vanmiddag aangesloten, ik krijg de Deco alleen niet aan de praat direct op Huawei. Zijn dit de goede instellingen in de Deco app? Of zit ik hier verkeerd 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2B_TafuButp9RaflNT7XHEjKA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhcewBilghwliFCqOyqh06bA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

OrganicIron schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:47:
[...]

Hier alles vanmiddag aangesloten, ik krijg de Deco alleen niet aan de praat direct op Huawei. Zijn dit de goede instellingen in de Deco app? Of zit ik hier verkeerd 🫣

[Afbeelding]
Yes, exact zo. Vergeet je niet toevallig op "opslaan" te klikken, in plaats van de back button? Dit werkte zo bij mij; hij moest wel een flinke minuut nadenken voor alles online kwam.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
@ParaWM Wow ninja speed reactie! Thanks, misschien was ik te snel met opgeven probeer het nog een keer! 🤞👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

DON PAPA schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:34:
[...]

Ik snap je frustratie en teleurstelling in Odio als dit je overkomt, maar dit kan je ook bij andere providers meemaken als je pech hebt. Maar als je even de klantenservice belt dan kun je wel om gratis mobiele data kaartjes vragen, voor zolang je vaste internet het niet doet.
Twee keer dezelfde situatie binnen een jaar noem ik geen pech meer, dat is gewoon zoals Odido is. Service 0,0. Maar goed, daar is de prijs ook naar. En daar waarschuw ik ook voor.

Die 7 dagen databundel codes op een prepaid kaartje is leuk maar heb je niks aan met een gezin. Want dan moet je eerst een x aantal simkaartjes gaan kopen en die in hun mobiel doen en zijn ze niet meer op hun bekende nummer bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
B2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:20:
In de nacht van afgelopen donderdag op vrijdag werd opeens mijn WAN lease niet meer verlengd op mijn UDM Pro. Verbinding weg dus. Zyxel aangesloten, zelfde probleem. Begin dit jaar hetzelfde gehad en toen duurde het drie weken voordat ik weer een IP had.

Vrijdagochtend Odido gebeld, na het gebruikelijke belscript een afspraak met een monteur gemaakt voor vandaag. (Die het modem komt checken en verder vrij weinig kan doen.) Vandaag 5 minuten voor de afgesproken tijd een SMS van Guidion dat de afspraak niet doorgaat en er zsm contact op zal worden genomen. Ik wacht nog steeds..

Op het Odido community forum al een post aangemaakt, hoor ik ook niks op. Kortom: zoek het maar uit met je probleem. Ondertussen kun je niks, iedereen in huis zit een beetje z’n bundel op te maken zonder enig vooruitzicht. Mocht je nog willen overstappen naar Odido vanwege de prijs: Doe. Het. Niet.
Je weet niet of het aan Odido ligt.

Meestal geven ze je dan uit coulance wel iets van een onbeperkte bundel of K&K. Zou ik even om vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Jerie schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:08:
[...]

Je weet niet of het aan Odido ligt.
Dat maakt niet uit, zij zijn mijn aanspreekpunt en reageren nergens op. Dat is wat ik wil zeggen. De service is 0,0 bij problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OrganicIron
OrganicIron schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:53:
@ParaWM Wow ninja speed reactie! Thanks, misschien was ik te snel met opgeven probeer het nog een keer! 🤞👍
WhoopWhoop! @ParaWM Thanks, alles werkt 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FXv1oRsmUN5CKdIcjj7Qm-Ze98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfN5tN5MbBhbcCNx0jhYEq3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
Only schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:56:
Ik ben er met de overstap nog niet helemaal uit wat ik nu wil, maar ik zie dat nu het kopje maandelijks aanpasbaar verdwenen is bij het afsluiten van internet? Zou dit een foutje zijn of hebben ze dit er nu uitgehaald omdat er genoeg mensen zijn die afsluiten met korting en na de korting weer omlaag zetten..
Dit stond zojuist erbij vermeld op mijn factuur:
Aankondiging: wijziging abonnementsvoorwaarden. We voeren per 01-02-2025 een wijziging door op je
abonnement. Vanaf deze datum kun je tijdens de resterende minimumcontractsduur je internetsnelheid alleen
nog omhoog aanpassen. Na deze periode kun je je abonnement ook weer omlaag aanpassen. Wil je door
deze wijziging je abonnement aanpassen (omhoog/omlaag) of kosteloos opzeggen, dat kan tot 31-01-2025.
Meer info over de wijziging en al jouw contactmogelijkheden, kijk op odido.nl/abowijziging
Kortom deze optie hebben ze eruit gesloopt. Een zeer kwalijke zaak, want iedereen kiest in het begin voor het dure overkill abonnement omdat je het later toch weer kan aanpassen als je de volle prijs moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@kami124 Ik zit ook nog in een actieperiode en heb deze melding (nog) niet op de factuur. Bij mij staat alleen de inflatiecorrectie nu op de factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
pdukers schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:52:
@kami124 Ik zit ook nog in een actieperiode en heb deze melding (nog) niet op de factuur. Bij mij staat alleen de inflatiecorrectie nu op de factuur.
Ik ben sinds november lid van Odido en zit dan ook nog in de actieperiode. Dit was trouwens de eerste factuur die ik van ze ontving en die heb ik vandaag ontvangen. Wanneer heb jij je laatste factuur ontvangen?
Pagina: 1 ... 90 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen