[Odido] Wifi werkt slecht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik merk dat de wifi sinds een tijdje slecht werkt. Blijft te vaak hangen op al mijn devices. Ik heb de stekkers al een keer erin eruit gedaan maar tevergeefs. Ook van de ONT.

Is de enige optie van wifikanaal veranderen? Welke zou ik kunnen pakken? Of zijn er andere manieren om het probleem te verhelpen?

ik heb net odido aan de lijn gehad. ze hebben een gast wifi aangezet met 2.4ghz omdat volgens hem sommige apparaten moeite hebben met wifi 6. maar mijn S23 ondersteund gewoon wifi6 en daar heb ik dezelfde problemen mee. het gekke is dat ik niet hoefde te inloggen op het gastnetwerk? wat heeft hij nu precies gedaan?

het gebeurt alleen met de wifi (overal in huis). pagina's laden te traag in en video's/iptv buffert te vaak. Bedraad heb ik geen problemen.

modem: zyxcel T-54
wifipunt boven: zyxel WX5600

[ Voor 62% gewijzigd door Farabi op 29-11-2024 09:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 22:16
Farabi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:40:
Ik merk dat de wifi sinds een tijdje slecht werkt. Blijft te vaak hangen op al mijn devices. Ik heb de stekkers al een keer erin eruit gedaan maar tevergeefs. Ook van de ONT.

Is de enige optie van wifikanaal veranderen? Welke zou ik kunnen pakken? Of zijn er andere manieren om het probleem te verhelpen?

ik heb net odido aan de lijn gehad. ze hebben een gast wifi aangezet met 2.4ghz omdat volgens hem sommige apparaten moeite hebben met wifi 6. maar mijn S23 ondersteund gewoon wifi6 en daar heb ik dezelfde problemen mee. het gekke is dat ik niet hoefde te inloggen op het gastnetwerk? wat heeft hij nu precies gedaan?
Koop een mesh router? De apparatuur van Odido is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik merk dat de wifi sinds een tijdje slecht werkt. Blijft te vaak hangen op al mijn devices.
Hoe merk je dat wifi blijft hangen? Wat gaat er mis?
Is de enige optie van wifikanaal veranderen? Welke zou ik kunnen pakken?
Dit kan je sowieso wel proberen, met een wifi scanner kan je zien welke kanalen vrij zijn (of niet zoveel gebruikt worden) en daarna stel je de kanelen vast in op dat nummer.
het gekke is dat ik niet hoefde te inloggen op het gastnetwerk? wat heeft hij nu precies gedaan?
Dat is nogal gissen. Zou het sowieso raar vinden dat ze het gasten wifi netwerk aangezet hebben om dit te verhelpen. Ik kan me wel voorstellen dat ze 2,4Ghz aangezet hebben voor je normale wifi netwerk en als ze dan de naam en wachtwoord hetzelfde houden, dan hoef je inderdaad niet opnieuw in te loggen. Maar zonder screenshots van de instellingen is het gissen.

Verder heb ik je vraag even een eigen topic gegeven, past beter dan in het grote ervaringen topic.

En zou je verder ook nog het volgende willen toevoegen:
- Welke (netwerk) apparatuur gebruik je allemaal?
- Heb je ook problemen met het bedrade netwerk?
- Heb je dit probleem op bepaalde plekken in je huis?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:40:
[...]

Hoe merk je dat wifi blijft hangen? Wat gaat er mis?

[...]

Dit kan je sowieso wel proberen, met een wifi scanner kan je zien welke kanalen vrij zijn (of niet zoveel gebruikt worden) en daarna stel je de kanelen vast in op dat nummer.

Hoe komt

Of zijn er andere manieren om het probleem te verhelpen?

[...]

Dat is nogal gissen. Zou het sowieso raar vinden dat ze het gasten wifi netwerk aangezet hebben om dit te verhelpen. Ik kan me wel voorstellen dat ze 2,4Ghz aangezet hebben voor je normale wifi netwerk en als ze dan de naam en wachtwoord hetzelfde houden, dan hoef je inderdaad niet opnieuw in te loggen. Maar zonder screenshots van de instellingen is het gissen.

[mbr]Verder heb ik je vraag even een eigen topic gegeven, past beter dan in het grote ervaringen topic.[/]
de pagina's laden traag in. of video's/iptv blijft bufferen. ik ga eens vanavond van kanaal veranderen. en het gastennetwerk uitzetten. Ik vind dat maar een vreemde oplossing inderdaad.

overigens, zodra ik mijn devices verbindt via de hotspot van mijn odido abonnement is het probleem verholpen.
wvkreg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:07:
[...]

doe ik liever niet. ik heb er niet heel veel kaas van gegeten. ik wil wel mijn ondersteuning blijven houden via odido.

@rens-br ik heb mijn hoofdpost aangepast met de hardware en duidelijkere uitleg van het probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 29-11-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:47:
de pagina's laden traag in. of video's/iptv blijft bufferen.
Kan je ook eens een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart. En hoe is je bereik op dat moment?
ik ga eens vanavond van kanaal veranderen. en het gastennetwerk uitzetten. Ik vind dat maar een vreemde oplossing inderdaad.
Betreft de kanalen:
- 2.4Ghz: Kies 1, 6 of 11, dat zijn de enige niet overlappende kanalen en zet hem op 20Mhz
- 5Ghz: Kies bij voorkeur een leeg kanaal, zo laag mogelijk en zet deze vast op 80Mhz.
En zet op je modem andere kanalen neer dan je wifi punt boven.

Verder zie ik dat je apparatuur inmiddels hebt vermeld. Zit je wifi punt boven met een kabel of via wifi aangesloten? En als je deze problemen hebt ben je dan met de modem of met wifi punt verbonden?
overigens, zodra ik mijn devices verbindt via de hotspot van mijn odido abonnement is het probleem verholpen.
Ik doe even de aanname dat je dan een hotspot maakt van je telefoon en je apparaten dan verbind met je 5G abonnement?

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
[...]

Kan je ook eens een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart. En hoe is je bereik op dat moment?

[...]

Betreft de kanalen:
- 2.4Ghz: Kies 1, 6 of 11, dat zijn de enige niet overlappende kanalen en zet hem op 20Mhz
- 5Gh: Kies bij voorkeur een leeg kanaal, zo laag mogelijk en zet deze vast op 80Mhz.

[...]

Ik doe even de aanname dat je dan een hotspot maakt van je telefoon en je apparaten dan verbind met je 5G abonnement?
de speedtest zijn soms razendgoed (500mb/s+) en gisteren had ik ineens een inkakker van 50mb/s nadat ik op het gastennetwerk had ingelogd. nadat ik weer op het normale netwerk was ingelogd, had ik nog steeds die snelheid van 50mb/s. toen heb ik de stekker eruit/erin gedaan. Toen was het weer normaal.

klopt, ik maak met de hotspotverbinding van mijn 5G abonnement van odido. dan is er niets aan de hand opeens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 12:50

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Klinkt meer als een DNS probleem dan een wifi probleem.....

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:57:
[...]

de speedtest zijn soms razendgoed (500mb/s+) en gisteren had ik ineens een inkakker van 50mb/s nadat ik op het gastennetwerk had ingelogd. nadat ik weer op het normale netwerk was ingelogd, had ik nog steeds die snelheid van 50mb/s. toen heb ik de stekker eruit/erin gedaan. Toen was het weer normaal.
Ook 50Mbit/s zou voldoende moeten zijn om te streamen e.d., maar gezien je dit probleem niet hebt via je telefoon, werkt je wifi netwerk niet optimaal. Kan door de kanalen komen, door de locatie of door de configuratie.
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
[..]Zit je wifi punt boven met een kabel of via wifi aangesloten? En als je deze problemen hebt ben je dan met de modem of met wifi punt verbonden?
Deze twee vragen zijn nog wel even handig / belangrijk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit klinkt heel erg alsof je soms op de 5ghz zit (500mbit) en soms 2.4 (50mbit)

Ik denk dan aan een band steering en/of dekkingsprobleem. Kun je eens een 5ghz only netwerk aanmaken en kijken hoe dat gaat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:01:
[...]

Ook 50Mbit/s zou voldoende moeten zijn om te streamen e.d., maar gezien je dit probleem niet hebt via je telefoon, werkt je wifi netwerk niet optimaal. Kan door de kanalen komen, door de locatie of door de configuratie.

[...]

Deze twee vragen zijn nog wel even handig / belangrijk om te weten.
De wx5600 is boven met een lan-kabel aangesloten.

Ik ga vanavond julie adviezen opvolgen. Bedankt.

@rens-br de medewerker van odido zei dat hij mijn wifi van wifi 6 heeft gehaald en naar wifi 5 heeft gezet. bedoelt hij het gastennetwerk die hij op 2.4ghz heeft gezet? ik wil wel gewoon wifi 6 behouden. of is dat een andere instelling in mijn t-54 modem?

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 29-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:18:
@rens-br de medewerker van odido zei dat hij mijn wifi van wifi 6 heeft gehaald en naar wifi 5 heeft gezet. bedoelt hij het gastennetwerk die hij op 2.4ghz heeft gezet? ik wil wel gewoon wifi 6 behouden. of is dat een andere instelling in mijn t-54 modem?
Nee, dat zijn twee verschillende settings (denk ik). Ik heb zelf geen t54 in gebruik, dus weet zo niet wat je wel en niet kan instellen.

Maar ik zou eerst zorgen dat je een stabiele basis hebt en daarna kan je de snelheid optimaliseren.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:47:
[...]

de pagina's laden traag in. of video's/iptv blijft bufferen. ik ga eens vanavond van kanaal veranderen. en het gastennetwerk uitzetten. Ik vind dat maar een vreemde oplossing inderdaad.

[...]

doe ik liever niet. ik heb er niet heel veel kaas van gegeten. ik wil wel mijn ondersteuning blijven houden via odido.

@rens-br ik heb mijn hoofdpost aangepast met de hardware en duidelijkere uitleg van het probleem.
Moeten wij het komen aanleggen? Odido support is 0, het is ook niet hun hardware.
Sluit je eigen router aan svp. TP Link Deco is nu in Black Friday deal!

uitvoering: TP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wvkreg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:01:
[...]

Moeten wij het komen aanleggen? Odido support is 0, het is ook niet hun hardware.
Sluit je eigen router aan svp. TP Link Deco is nu in Black Friday deal!

uitvoering: TP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack
is dit het beste op dit gebied? is het een kwestie van kabeltjes erop aansluiten? of ook heel veel dingen instellen?

met deze heb ik de t-54 modem niet meer nodig toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 29-11-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
het gebeurt alleen met de wifi (overal in huis). pagina's laden te traag in en video's/iptv buffert te vaak. Bedraad heb ik geen problemen.

modem: zyxcel T-54
wifipunt boven: zyxel WX5600
En hoe zijn de Zyxel modem en WX5600 AP nu geconfigureerd?
Alles hetzelfde SSID of verschillend misschien?

Al eens gekeken met een WiFi Analyzer app op je phone?
Bijvoorbeeld:
Android: WiFi Analyzer (open-source)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 15:28
Voor alles dat vast zit/niet verplaatst wordt, zou ik WiFi afraden en kabel sterk aanraden, veel stabieler en meer bandwidth.

Voor de rest zou ik een WiFi Analyzer app uit de App Store/Google Play Store downloaden en er mee door het huis lopen om de plekken op te sporen waar het WiFi bereik slecht is.

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Farabi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:03:
[...]

is dit het beste op dit gebied? is het een kwestie van kabeltjes erop aansluiten? of ook heel veel dingen instellen?

met deze heb ik de t-54 modem niet meer nodig toch?
Yup, kabel in WAN poort.
Wizard van TP Link volgen.
Voor Odido nog deze stappen mbt vlan 300 instellen. Zie forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Duke of Savage schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:06:
Voor alles dat vast zit/niet verplaatst wordt, zou ik WiFi afraden en kabel sterk aanraden, veel stabieler en meer bandwidth.

Voor de rest zou ik een WiFi Analyzer app uit de App Store/Google Play Store downloaden en er mee door het huis lopen om de plekken op te sporen waar het WiFi bereik slecht is.

Meten is weten.
Wifi 6 en 7 is toch echt sneller dan 1GB ethernet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
wvkreg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:56:
Als je het nodig hebt en de geschikte clients daarvoor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 15:28
[...]

Een Audi R8 zal ook wel sneller zijn dan een Fiat 500, maar als de weg een zand pad is, maakt dat natuurlijk niets uit. Zo ook voor de TS, die heeft er niets aan als zijn WiFi netwerk niet of slecht functioneerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:05
[...]

In theorie wel tot de buurvrouw de magnetron aan zet. Met een kabel heb je altijd een 1 Gbps verbinding met WIFI 7 heb je mogelijk meer.

Als je deze snelheden nodig hebt is stabiliteit veel meer waard dan die laatste bitjes meer per seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dat is wel verleden tijd met Wifi 7
Ik heb een Orbi 970 en haal op de 2e etage 1.6Gbps van mijn Odido 2Gbps

[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 29-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-05 01:15
wvkreg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:07:
[...]

Dat is zo met bijna elke provider natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Shifra schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:58:
[...]

Dat is zo met bijna elke provider natuurlijk.
De apparatuur (modem + 2 stuks "wifipunten") die Odido heeft geleverd bij mijn abonnement (dezelfde als TS) werkt bij mij prima. Ik trek m'n volle 1gbit over wifi en het is altijd stabiel. Nog hoeven herstarten afgelopen jaar.

Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Zit je al op firmware B10 @Farabi? Daarin zijn heel wat wifi-problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Exception schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:09:
[...]

De apparatuur (modem + 2 stuks "wifipunten") die Odido heeft geleverd bij mijn abonnement (dezelfde als TS) werkt bij mij prima. Ik trek m'n volle 1gbit over wifi en het is altijd stabiel. Nog hoeven herstarten afgelopen jaar.

Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Zit je al op firmware B10 @Farabi? Daarin zijn heel wat wifi-problemen opgelost.
ik heb versie V5.17(ABZC.0)T54C_b28. is dit de huidige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Heeft Odido geen IPv6 op WAN? Ziggo had dat wel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_cR_oPIgrgy5rUkMf3Q5aU8oiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isZm1thZDSJdmHR3wk4EI2lh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door wvkreg op 30-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:32

nelizmastr

Goed wies kapot

wvkreg schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:40:
Heeft Odido geen IPv6 op WAN? Ziggo had dat wel..

[Afbeelding]
Nee, Odido heeft überhaupt geen ipv6, nooit gehad ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Is de bedrade verbinding wel goed? Mijn connectie was hier ook ruk met de standaard odido DNS. Na aanpassen hiervan ging het als een raket.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
nelizmastr schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:47:
[...]

Nee, Odido heeft überhaupt geen ipv6, nooit gehad ook.
Behoorlijk gedateerd dan. Dat wordt lachen over een paar jaren zonder IPv4 adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dracoz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:04:
Is de bedrade verbinding wel goed? Mijn connectie was hier ook ruk met de standaard odido DNS. Na aanpassen hiervan ging het als een raket.
Welke dns is beter? Opendns?
Pagina: 1