[Odido] Deco maar op 100Mbit in router mode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-06 17:06
Vandaag is Guidion langs geweest, het was zo geregeld, heel tevreden.
XGS-Pon -> Zyxel modem -> Bestaand TP-link Deco in AP modus en ik haalde de verwachte snelheid van bijna 900 via de Wifi en nagenoeg 1 gig via LAN.

Daarna heb ik de Zyxel modem eruit gehaald en mijn TP-link Deco M4R direct aangesloten op de XGS-PON en TP-link in Wifi-router modus gezet. Bij de hoofd Deco haal ik de verwachte snelheid, alleen bij de andere Deco's in mijn netwerk lijkt de snelheid zo wel voor Wifi als mede LAN gecapped te zijn op 100 mbit/s.

Iemand eerder dit meegemaakt? Reset van alle kastjes heeft niet geholpen.

Beste antwoord (via Nikey3 op 29-11-2024 11:28)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nikey3 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:23:
Voorheen stond er nog een Ziggo modem voor en de Deco's stonden toen in Acces Point modus, toen kon ik volgens de meeting 900Mbit/s halen. Maar mijn internet connectie was slechts 400Mbit/s.
Welke meeting(meting?) was dit? Via de interne tools of daadwerkelijk via speedtest.net?

Maar zoals gezegd, het is wifi5 apparatuur, v500Mbit/s is al ontzettend snel, veel sneller zal je ook niet gaan halen. Wifi 6/7 apparatuur kopen zal meer effect hebben. Aan de andere kant, wanneer heb je meer dan 500Mbit/s nodig op je telefoon?
Dus mijn verwachting was dat ik toch wat meer snelheid kan halen, maar wat ik zo lees wordt de snelheid een beetje geknijpt door dat de Wifi-router modus meer resources vraagt van de Deco dan de de Access Point modus en dat mogelijk de CPU throttled.
Dat zou wellicht kunnen, maar dan zou je op je andere access points wel een hogere snelheid moeten halen, toch? Immers die hebben er niet meer of minder taken bijgekregen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Nikey3 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:07:
XGS-Pon -> Zyxel modem -> Bestaand TP-link Deco in AP modus en ik haalde de verwachte snelheid van bijna 900 via de Wifi en nagenoeg 1 gig via LAN.

Daarna heb ik de Zyxel modem eruit gehaald en mijn TP-link Deco M4R direct aangesloten op de XGS-PON en TP-link in Wifi-router modus gezet. Bij de hoofd Deco haal ik de verwachte snelheid, alleen bij de andere Deco's in mijn netwerk lijkt de snelheid zo wel voor Wifi als mede LAN gecapped te zijn op 100 mbit/s.

100Mbit/s doet mij vermoeden dat er iets met de bekabeling aan de hand is tussen je hoofd deco en de rest. Wat is de linksnelheid tussen die twee apparaten? Of zijn je deco's ineens draadloos gekoppeld aan je hoofd deco?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-11-2024 14:14 ]

• Nikey3
rens-br schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:09:
[...]

100Mbit/s doet mij vermoeden dat er iets met de bekabeling aan de hand is tussen je hoofd deco en de rest. Wat is de linksnelheid tussen die twee apparaten? Of zijn je deco's ineens draadloos gekoppeld aan je hoofd deco?
Ik heb de kabel tussen de hoofd Deco en de switch al gewisseld voor eentje van wie ik sowieso zeker weet dat die werkt. Verder is aan het netwerk niets gewijzigd. Mijn vermoeden ligt meer in de Deco instellingen al dan niet icm Odido.

Plan B is Zyxel modem weer tussen zetten en Deco weer in AP modus.

• rens-br

rens-br

Nikey3 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:20:
Ik heb de kabel tussen de hoofd Deco en de switch al gewisseld voor eentje van wie ik sowieso zeker weet dat die werkt. Verder is aan het netwerk niets gewijzigd. Mijn vermoeden ligt meer in de Deco instellingen al dan niet icm Odido.
Ik ben niet bekend met de Deco spullen, maar zit daar geen diagnose pagina in om te zien hoe het e.e.a is aangesloten of onderling werkt?

En ik meen mij iets te herineren dat je een switch nodig hebt als je een Deco instelt als hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
rens-br schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:44:
[...]

Ik ben niet bekend met de Deco spullen, maar zit daar geen diagnose pagina in om te zien hoe het e.e.a is aangesloten of onderling werkt?

En ik meen mij iets te herineren dat je een switch nodig hebt als je een Deco instelt als hoofd.
Dank je wel voor het meedenken.

Diagnose pagina is erg summier helaas. Na de hoofd Deco zit een 1000 Mbps switch en daarop zijn de andere deco's aangesloten.

Alle kabels nog eens langsgelopen allemaal CAT 5E of CAT 6. Ander Deco achter de switch haalt wel de snelheid na een reboot, dus de probleem Deco een factory reset gegeven en na een reinstall haal ik nu wel snelheden van boven de 100 Mbps.

Gek genoeg is de snelheid niet gelijk aan als de Deco in een AP modus staat, maar rond de 500 Mbps is dat goed genoeg.

In de toekomst maar eens nadenken om de CAT 5E kabels te vervangen en te kijken naar een upgrade van de TP-link naar iets moderner met meer diagnose mogelijkheden, deze is ook al uitgebracht in 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:48
Nikey3 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:07:

Heb een keer gelezen dat de deco soms qos instelt op standaard 100mbit. Athought dan zou ik ook verwachten dat het de hoofd deco zou zijn.

• Nikey3
svenvg93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:04:
[...]

Heb een keer gelezen dat de deco soms qos instelt op standaard 100mbit. Athought dan zou ik ook verwachten dat het de hoofd deco zou zijn.
qos kan je alleen generiek instellen zover ik kon zien, dit stond uit maar na het lezen van dezelfde opmerking, maar even hard op 1000mb gezet. Maakte geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Nikey3 ik heb je vraag maar even een eigen topic gegeven, de vraag en antwoorden werden een beetje ondergesneeuwd door alle (BF) aanbiedingen en overstappers e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Nikey3 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:36:
Diagnose pagina is erg summier helaas. Na de hoofd Deco zit een 1000 Mbps switch en daarop zijn de andere deco's aangesloten.
Welke switch is dit?
Alle kabels nog eens langsgelopen allemaal CAT 5E of CAT 6. Ander Deco achter de switch haalt wel de snelheid na een reboot, dus de probleem Deco een factory reset gegeven en na een reinstall haal ik nu wel snelheden van boven de 100 Mbps.

Gek genoeg is de snelheid niet gelijk aan als de Deco in een AP modus staat, maar rond de 500 Mbps is dat goed genoeg.
Je haalt nu wel meer dan 100Mbit/s? Overigens is 900Mbit/s via wifi ook wel echt ontzettend snel. Zeker ook gezien het wifi 5 access points zijn, dus als je nu meer dan 500Mbit/s haalt via wifi, dan heb je denk ik wel het beste te pakken.

Waar die snelheid van 900Mbit/s de vorige keer vandaan kwam is mij dan maar even de vraag.
In de toekomst maar eens nadenken om de CAT 5E kabels te vervangen en te kijken naar een upgrade van de TP-link naar iets moderner met meer diagnose mogelijkheden, deze is ook al uitgebracht in 2019.
In principe doet een Cat5e kabel gewoon 1Gbit/s, dus dat zou de beperking niet mogen zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
TP-Link switch LS1005G van de Action. Goedkoop, maar doet al jaren zijn werk.
Je haalt nu wel meer dan 100Mbit/s? Overigens is 900Mbit/s via wifi ook wel echt ontzettend snel. Zeker ook gezien het wifi 5 access points zijn, dus als je nu meer dan 500Mbit/s haalt via wifi, dan heb je denk ik wel het beste te pakken.

Waar die snelheid van 900Mbit/s de vorige keer vandaan kwam is mij dan maar even de vraag.
Ja, na nogmaals een reguliere herstart van een de child Deco's kreeg ik daar wel meer van 100Mbit/s. De andere child Deco heb ik maar een factory reset gedaan en opnieuw ingesteld en toen kreeg ik wel tussen de 400 en 500Mbit/s.

Voorheen stond er nog een Ziggo modem voor en de Deco's stonden toen in Acces Point modus, toen kon ik volgens de meeting 900Mbit/s halen. Maar mijn internet connectie was slechts 400Mbit/s.

Nu staat de hoofd Deco nu rechtstreeks aangesloten op de XGS-PON en staan de Deco's in Wifi-router modus en haal ik qua wifi-snelheid wel tussen de 400 en 500Mbit/s. Bij Odido heb ik nu een 1 Gbit/s lijn.

Dus mijn verwachting was dat ik toch wat meer snelheid kan halen, maar wat ik zo lees wordt de snelheid een beetje geknijpt door dat de Wifi-router modus meer resources vraagt van de Deco dan de de Access Point modus en dat mogelijk de CPU throttled.
In principe doet een Cat5e kabel gewoon 1Gbit/s, dus dat zou de beperking niet mogen zijn lijkt me.
Dat brengt mij bij mijn idee om de Cat5e kabels te vervagen en te kijken naar een alternatief voor de Deco's uit 2019 voor een moderne versie met de Wifi 6/7 zodat ik meer snelheid kan halen nu en voor de toekomst voorbereid te wezen.

TL;DR: Probleem is opgelost, maar nog niet volledig tevreden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Nikey3 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:23:
Welke meeting(meting?) was dit? Via de interne tools of daadwerkelijk via speedtest.net?

Maar zoals gezegd, het is wifi5 apparatuur, v500Mbit/s is al ontzettend snel, veel sneller zal je ook niet gaan halen. Wifi 6/7 apparatuur kopen zal meer effect hebben. Aan de andere kant, wanneer heb je meer dan 500Mbit/s nodig op je telefoon?
Dat zou wellicht kunnen, maar dan zou je op je andere access points wel een hogere snelheid moeten halen, toch? Immers die hebben er niet meer of minder taken bijgekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:07
Heb hier drie Deco M9 schoteltjes staan in huis die allemaal bedraad zijn aangesloten. Ik haal hier in het hele huis +/- 500Mbit/s via de wifi en +/- 900Mbit/s via de kabel over een Odido 1Gbit/s lijn met de hoofddeco direct op de Odido lijn. Als je jouw resultaten even legt naast die van verschillende tweakers die een review hebben achtergelaten ligt alles in 1 lijn. Conclusie: Volgens mij zit je gewoon aan de max vwb wifi snelheid en verwacht je teveel van je setup.

[ Voor 4% gewijzigd door Bo0bz op 29-11-2024 11:01 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:52:
[...]

Meeting gedaan via de door Ziggo aangeboden tooling, toen de Ziggo modem er nog voor zat.
Helaas kan ik niet precies achterhalen, wat dit precies geweest is. Want het portaal werkt niet meer voor mij, Ziggo heeft alles al afgesloten.

Maar wel een valide punt dat 400-500Mbit/s wel zat is op de telefoon. Zolang bekabeld maar richting de 1 Gbit/s voor de downloads e.d. is het prima.
Dat zou wel logisch wezen, maar of een andere manier lijkt toch de hoofd Deco wel de zwakste schakel in de keten te wezen. Dat is ook een beetje wat ik lees online.

Side note:

Overigens heb ik ook bij de installatie van de XGS-PON eerst heel even alleen de Zyxel modem gebruikt en een meter of 3 van de Zyxel T-56 modem geleverd door Odido, haalde ik op speedtest.net wel 1 Gbit/s op mijn iPhone, maar die werkt dan wel met Wifi 6. Dus vandaar mijn idee om toch een keer te gaan upgraden in de toekomst. op de Zyxel with 2.5 Mbit/s WAN en LAN op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
Bo0bz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:58:
Heb hier drie Deco M9 schoteltjes staan in huis die allemaal bedraad zijn aangesloten. Ik haal hier in het hele huis +/- 500Mbit/s via de wifi en +/- 900Mbit/s via de kabel over een Odido 1Gbit/s lijn met de hoofddeco direct op de Odido lijn. Als je jouw resultaten even legt naast die van verschillende tweakers die een review hebben achtergelaten ligt alles in 1 lijn. Conclusie: Volgens mij zit je gewoon aan de max vwb wifi snelheid en verwacht je teveel van je setup.
Goed om te weten, dat ik eigenlijk wel prima zit zo. Dan laten we het hier bij en hou ik Pricewatch in de gaten of er nog een keer goede aanbieding komt om te upgraden.
Pagina: 1