Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:41:
[...]

Nee niet nodig bij AON is dat kastje een simpele omzetter. (Converter)
Het kan zijn dat je nog op Eof zit en nog om gezet (patch) moet worden op Gof.
Dat moet dan in de wijkkast gebeuren.

Haal je met speedtest niet meer als 100Mbit. (95 Mbit)
Dan is het waarschijnlijk dat je op Eof zit.
Dan moet er nog omgezet worden naar Gof (gigabit over fiber)
Hier hebben ze me natuurlijk niks van verteld aan de telefoon. Zag morgen eens bellen of ze die actie hebben ingepland.
Bedankt

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:43
dreameater schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:43:
[...]

Hier hebben ze me natuurlijk niks van verteld aan de telefoon. Zag morgen eens bellen of ze die actie hebben ingepland.
Bedankt
Ik zou geduldig afwachten.
Of het wordt administratief omgezet.
Of in de wijkkast via een ander patch.
Als u nog op Eof zit.
Bij mij duurde dat toen ik jaren geleden bij Kpn zat van Eof naar Gof een maand. (Bij snelheid verhoging)
Het is maar net wanneer een monteur tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ernie4444 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:56:
Komende week weer feest hier in de straat
Gaan bij meerdere panden glasvezel aanleggen
Gelukkig bij mij al gebeurd, dus ga lekker gluren bij de buren hoe ze daar prutsen.
Doet me denken aan een of andere Radio DJ of zo die een Turk nadoet en dat uitspreekt :') _O- :+
xSmooth- schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:31:
Na jarenlang KPN glasvezel te hebben zit ik te overwegen om te overstap te maken naar Odido. Het totale kostenverschil (€300) op één jaar is gewoon té groot om te negeren en KPN doet hier helaas niets mee.
Ik zou gewoon de snelheid omlaag schroeven en lekker bij KPN blijven :Y)
Nu heb ik zelf de "Super Wi-Fi" punten van KPN op 2 plaatsen in het huis bedraad aangesloten.
Ik lees verschillende verhalen wanneer je deze koppelt met een Odido router.
Moet je ze straks dan niet retourneren naar KPN :?
In mijn geval zijn ze beide direct op de router aangesloten dus in de theorie creëer je dan weer een mesh netwerk klopt dat?
Nee, dat heeft niks met elkaar te maken, maar je Accesspoints gewoon bedraad aansluiten door het huis heen is wel het beste dus daar is opzich niks mis mee d:)b

Wat ik wel heb begrepen van iemand die ook die dingen heeft samen met de ExperiaBox van KPN is dat de Router op zijn Switch standaard IGMP Snooping doet en de "Super WiFi" Accesspoints daarom direkt op de Router aangesloten moesten worden of eventueel op een extra Switch die verplicht IGMP Snooping moest hebben, vanwege het hele IPTV gezeik :)

Dus blijkbaar zijn ze daar erg gevoelig voor en ik heb geen idee of de ZyXel T56 ook IGMP Snooping op zijn Switch heeft zitten :?
Muis666 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:42:
Een mesh netwerk heeft logica dat de WiFi punten bepalen wanneer je moet overschakelen naar een ander punt.
Nee, dat hebben alleen super dure WiFi Controllers van CISCO Meraki/HPE Aruba/enz. die dat regelen voor de Accesspoints van die merken ;)
Super Wi-Fi punten op een andere router worden gewone access points.
Dat zijn ze sowieso...
Dan bepalen je telefoon/laptop met welk WiFi punt ze verbinden en dat kan soms niet de sterkste verbinding zijn.
Dat gebeurt ook sowieso en de truc is om je WiFi zo in te stellen dat je Clients het ten alle tijde naar hun zin hebben ;)

Een mooi uitgangspunt is zoiets :
- 2,4 GHz op de laagste stand.
(Of zelfs helemaal uit op sommige plekken !!)
- 5 GHz op de hoogste stand.

En dan kijken hoe dat bevalt en of je vooral de 5 GHz band moet bijstellen :)
dreameater schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:20:
Yes betreft idd deze router. Ik heb op dit moment de nieuwe snelheid nog niet.

Kan het zijn dat ik wel eerst dat aparte kastje zou moeten activeren ?
Dat heeft niks met je eigen apparatuur te maken, maar met de Load Balancer/Traffic Shaper van je ISP ;)
Of zou het gezien het AON betreft gewoon rechtstreeks moeten (blijven) werken?
IMHO wel als je blijkbaar op AON blijft :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:42
moca007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:17:
[...]

Vast lopers, geen geluid, vast beeld, hapering geluid, ik heb zelf al 3x een nieuwe box gehad van KPN. Hopelijk heeft Odido het beter voor elkaar.
m.b.t. geen geluid kan het zijn dat de volume volledig is uitgeschakeld, deze kun je weer op 100% via spraakassistent. Of je kunt "Bedien je TV met de KPN afstandsbediening" instelling automatisch of op handmatig zetten, probeer beide even en kijk of het resultaat heeft. Bij geluid in instellingen heb je waarschijnlijk ook de optie Passthrough welke aangezet kan worden, die kun je ook voor Stereo PCM veranderen.

Wat het haperen betreft, staat je TV+ op multicast of unicast ingesteld? Zo ja, bekabeld of via WiFi? Hoe is alles aangesloten? Heb je misschien wellicht iets van een sonos aangesloten? Kun je anders schetsen hoe en wat er zit aangesloten op TV+ en hoe deze loopt naar het modem?

Haperen zou ook kunnen als je gewoon een slechte verbinding hebt, je zou dan ook kunnen overwegen om een monteur te laten komen. 9/10 keer zijn dit soort klachten door hoe het in home is aangesloten.

Succes

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 25-11-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
nero355 schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:39:
[...]
Nee, dat hebben alleen super dure WiFi Controllers van CISCO Meraki/HPE Aruba/enz. die dat regelen voor de Accesspoints van die merken ;)
[...]
De vorige generatie superwifi punten hadden wel degelijk de mogelijkheid om een cutoff in te stellen. Bij x aantal dB verlies kon de AP de verbinding verbreken waarbij de cliënt device als het goed is toch al met de andere AP dichterbij gaat verbinden. Niet seamless, maar snel genoeg dat je er in de praktijk niets van merkt.

En dit is functionaliteit die wel bij meer goedkope mesh netwerken aanwezig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 25-11-2024 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

3328 - internet sinds 08:00 down.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Gezien de aanbiedingen zit ik te denken een jaar over te stappen op Odido. De vorige keer toen ik van KPN naar Ziggo overstapte heeft het aanpassen van de IP range me veel tijd gekost omdat ik dit in het Ziggo modem niet kon instellen. Is het bij Odido wel mogelijk om zelf de iprange en subnet in te stellen? :)

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@ephymerous Ja. Standaard komt de T56 router met 192.168.1.0/24 geconfigureerd, maar ik heb dat zonder problemen kunnen aanpassen naar 192.168.0.0/24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
Vandaag zou Guidion langskomen tussen 08:00 - 12:00 en om 13:00 nog niemand geweest.
Krijg ik 13:46 een SMS dat de monteur 'onverwachts is uitgevallen' en ze op zoek zijn naar een vervangende monteur.

Alle Ziggo apparatuur al eerder los gehaald en verwijderd, dus dat plaats ik liever niet allemaal weer terug (uberhaupt de vraag of dat nog gaat werken)

Iemand hier bekend mee en hoe snel ze alsnog langskomen? Guidion gebeld maar de medewerker kon eigenlijk niet anders zeggen dan 'even afwachten tot ze u bellen'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:43
Kodess schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:58:
[...]

Je gaat er niet meer uit halen dan dat. Dat is al jaren zo.
(40 euro korting is voor mij meer dan 10% korting op jaarbasis. 30 euro pm voor 140Mbit met combivoordeel)
Ik heb ook maar weer even half uurtje in de wacht gehangen. Bij 1-jarig-contract zes maanden lang 10 euro korting op mijn 100mbps aansluiting en daarna weer terug op pre-inflatiecorrectie-tarief van 30 euro. Dat is toch weer 71.94 euro korting op totaal van 383.88 is dat 19 procent. Niet zoveel als bij nieuw contract, maar ik ben tevreden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06
jouwheld schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:32:
[...]

Ik heb ook maar weer even half uurtje in de wacht gehangen. Bij 1-jarig-contract zes maanden lang 10 euro korting op mijn 100mbps aansluiting en daarna weer terug op pre-inflatiecorrectie-tarief van 30 euro. Dat is toch weer 71.94 euro korting op totaal van 383.88 is dat 19 procent. Niet zoveel als bij nieuw contract, maar ik ben tevreden.
Tja 60 euro is het misschien wel iets waard.
De vorige keer dat ik belde deden ze er zo moeilijk over en moest ik steeds naar de volgende medewerker pfff

(inflatie correctie kan je altijd zelf 'verwijderen' door 1 dag te wisselen naar een hogere snelheid en dan weer terug omlaag)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:47
Mannetjes zijn vandaag bezig geweest in de straat met aansluiten
Dikke prima en op tijd weer weg
Geen aannemer A………..M. Maar gewoon ODF busje met mannen
Happy hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 00:40
Ik heb vorig jaar een hoop ellende gehad met glasvezel via Odido. Uiteindelijk binnen de opzegperiode abonnement beëindigd.
Inmiddels zijn we een jaar verder en mijn huidige abonnement bij een concurrent is flink duurder geworden dan de 4GB glasvezel van Odido. Heb het risico genomen om het nogmaals bij Odido te proberen.

De ont van vorig jaar was een XGS-PON. Degene die ik nu gekregen heb is GPON.

Zou ik de XGS-PON tijdens de installatie gewoon kunnen gebruiken of gaat dat niet werken (zou Odido het op afstand kunnen omzetten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
pdukers schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
@ephymerous Ja. Standaard komt de T56 router met 192.168.1.0/24 geconfigureerd, maar ik heb dat zonder problemen kunnen aanpassen naar 192.168.0.0/24.
Top! Dan staat dat in ieder geval niet in de weg.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pdukers schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
Zou altijd proberen deze standaard range te vermijden. Vaak genoeg gehad dat er een rouge dhcp server IP’s probeert uit te geven in deze range, waardoor er allerlei onverklaarbare outages ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
Micky83 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:29:
Ik heb vorig jaar een hoop ellende gehad met glasvezel via Odido. Uiteindelijk binnen de opzegperiode abonnement beëindigd.
Inmiddels zijn we een jaar verder en mijn huidige abonnement bij een concurrent is flink duurder geworden dan de 4GB glasvezel van Odido. Heb het risico genomen om het nogmaals bij Odido te proberen.

Zou ik de XGS-PON tijdens de installatie gewoon kunnen gebruiken of gaat dat niet werken (zou Odido het op afstand kunnen omzetten)?
Dat lijkt mij sterk op 4Gbps, dat je een GPON hebt gekregen.
Ik zou niet je oude XGS-PON installeren. Die dingen moeten geregistreerd worden bij je provider, en die je nu hebt gekregen is in het systeem gezet. Met die "oude" ga je waarschijnlijk geen verbinding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 00:40
Klopt idd: 4Gbps.

Toch jammer dat ik hier een ont met betere specs heb liggen welke straks niet gebruikt wordt. Aan de andere kant zal ik blij zijn ALS het in ieder geval werkt. (vorig jaar een maand zonder internet gezeten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

zooo.. tijd om KPN gedag te zeggen. Kon daar elk jaar de black-friday actie (mis)gebruiken om als bestaande klant toch nog iets van een aanbieding boven water te krijgen. Dit jaar niet.

Dus gebruik gemaakt van de Odido black-friday actie, en meteen via mobiel.nl de KPN sim-only van mijn vrouw overgezet naar hun (krijg je ook nog eens een mobiel.nl 100 euro tegoedbon voor trouwens!). Die sim-only gaat van 20 euro naar 13,50 euro per maand. Ook top :)

Met de combinatiekorting is het helemaal goedkoop de eerste 8 maanden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Tpzt1tQf-K3tAD2xMxKtoRRixw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eH6YUjTEs6v7Dkda9KJ2YHLk.jpg?f=user_large

Hoop alleen niet dat ik deze ervaring krijg:

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 25-11-2024 20:46 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 11:06
Had hier vandaag een KPN verkoper aan de deur. Heb hem in zijn eerste zin onderbroken.
"Ik betaal 30 euro voor 140Mbit"
"Ah Odido. Ook mobiel dus?"
"ja"
"Hoeveel mobiele abbos"
"1"
"unlimited?"
"Nee 16GB voor 3,50 (Ben.nl + aanbieding + cashback :))"
"Oh... wil je een gratis TV?"
"Nee"
"Oke doei."

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Caelorum schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:24:
De vorige generatie superwifi punten hadden wel degelijk de mogelijkheid om een cutoff in te stellen.
Bij x aantal dB verlies kon de AP de verbinding verbreken waarbij de cliënt device als het goed is toch al met de andere AP dichterbij gaat verbinden. Niet seamless, maar snel genoeg dat je er in de praktijk niets van merkt.

En dit is functionaliteit die wel bij meer goedkope mesh netwerken aanwezig is.
Dat is gewoon RSSI tweaking : https://duckduckgo.com/?q=wifi+rssi :)

Zou in principe elke Accesspoint aan boord moeten hebben al sinds de begindagen van WiFi als het goed is...
ephymerous schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:24:
Gezien de aanbiedingen zit ik te denken een jaar over te stappen op Odido. De vorige keer toen ik van KPN naar Ziggo overstapte heeft het aanpassen van de IP range me veel tijd gekost omdat ik dit in het Ziggo modem niet kon instellen.

Is het bij Odido wel mogelijk om zelf de iprange en subnet in te stellen? :)
Waarom heb je dan geen eigen Router staan als dat zo belangrijk is :?
Z___Z schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:32:
Zou altijd proberen deze standaard range te vermijden. Vaak genoeg gehad dat er een rouge dhcp server IP’s probeert uit te geven in deze range, waardoor er allerlei onverklaarbare outages ontstaan.
Wat voor rare apparaten heb jij wel niet staan dan :? :P :+

Ik zou eerder "iets anders dan anders" als range kiezen om zodoende eventuele conflicten met de VPN van een werkgever te vermijden :)
Ik zou echt zoo graag met al die KPN opzeggers in dit topic willen ruilen... :'(

* nero355 zit in een Delta Glasvezel gebied en moet toekijken hoe ééń wijk verderop WEL gewoon KPN Glasvezel beschikbaar is om de een of andere gekke reden... :| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

nero355 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:35:
[...]
Ik zou echt zoo graag met al die KPN opzeggers in dit topic willen ruilen... :'(

* nero355 zit in een Delta Glasvezel gebied en moet toekijken hoe ééń wijk verderop WEL gewoon KPN Glasvezel beschikbaar is om de een of andere gekke reden... :| :/
En wat is de reden dat je KPN boven Odido prefereert?

Ik zit nog binnen mijn opzegtermijn :>

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:21

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb net ook een bestelling gedaan om over te stappen vanaf Ziggo, maar hebben mensen dit wel eens meegemaakt: bij de overstapservice wordt gevraagd naar het contractnummer, ik heb begrepen dat dit mijn klantnummer van Ziggo zou moeten zijn, maar als ik dat invul krijg ik een foutmelding dat het met een 1 zou moeten beginnen. Mijn Ziggo klantnummer begint echter toch echt met een 5. Maar nu kan ik die overstapservice dus blijkbaar niet gebruiken, iemand nog enig idee?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
[...]

Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Het antwoord is omdat ik vooralsnog niet de tijd heb om dat goed uit te zoeken en laat staan te configureren. Het lijkt me een tijdrovende klus :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theonlymarco83
  • Laatst online: 07:44
Metalfreak schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:38:
Ik heb net ook een bestelling gedaan om over te stappen vanaf Ziggo, maar hebben mensen dit wel eens meegemaakt: bij de overstapservice wordt gevraagd naar het contractnummer, ik heb begrepen dat dit mijn klantnummer van Ziggo zou moeten zijn, maar als ik dat invul krijg ik een foutmelding dat het met een 1 zou moeten beginnen. Mijn Ziggo klantnummer begint echter toch echt met een 5. Maar nu kan ik die overstapservice dus blijkbaar niet gebruiken, iemand nog enig idee?
In principe zou de check moeten bestaan uit: ziggo klantnummer, óf telefoonnummer, óf laatste cijfers van je Iban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

spartacusNLD schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:36:
En wat is de reden dat je KPN boven Odido prefereert?
Grofweg 20 jaar KPN klant geweest op hun xDSL netwerk :)

Daarna 5 jaar Caiway Glasvezel dat heel erg "Meh..." was maar opzich wel voldeed...

Nu Odido Glasvezel aan het testen het komende jaar!

Toen ik KPN moest opzeggen vanwege een verhuizing zei de beste meneer nog of Solcon een optie was, maar ik heb liever geen gekke religieuze ISP's of bedrijven in het algemeen dus meteen vriendelijk voor bedankt :+
Ik heb net ook een bestelling gedaan om over te stappen vanaf Ziggo, maar hebben mensen dit wel eens meegemaakt: bij de overstapservice wordt gevraagd naar het contractnummer, ik heb begrepen dat dit mijn klantnummer van Ziggo zou moeten zijn, maar als ik dat invul krijg ik een foutmelding dat het met een 1 zou moeten beginnen. Mijn Ziggo klantnummer begint echter toch echt met een 5.

Maar nu kan ik die overstapservice dus blijkbaar niet gebruiken, iemand nog enig idee?
Ik had iets van 3 verschillende nummers bij Caiway die ik allen heb vermeld voor de Overstapservice dus misschien heb je bij Ziggo ook zoiets :?

Was best raar, maar uiteindelijk ging het wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

theonlymarco83 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:44:
[...]

In principe zou de check moeten bestaan uit: ziggo klantnummer, óf telefoonnummer, óf laatste cijfers van je Iban.
Maar ik kan dus gewoon niet op "Opslaan" drukken als ik niet een, volgens Odido, geldig contractnummer invul.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-09 18:59
Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit je klantnummer van Vodafone Mobiel is, je kan je ziggo klantnummer navragen bij de klantenservice, deze begint wel met 1xxxx…

Dit is dan onhandig overgenomen nadat je ziggo erbij hebt besteld (is mij destijds verteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

nero355 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:45:
[...]
Nu Odido Glasvezel aan het testen het komende jaar!
Bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Boudewijn. schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:48:
[...]

Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit je klantnummer van Vodafone Mobiel is, je kan je ziggo klantnummer navragen bij de klantenservice, deze begint wel met 1xxxx…

Dit is dan onhandig overgenomen nadat je ziggo erbij hebt besteld (is mij destijds verteld)
Dat zou heel knap zijn, gezien ik nooit in mijn leven een Vodafone Mobiel abonnement heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Net 1 maand en een beetje abonnee dus te vroeg om er iets over te zeggen :)

Ik ben wel dol op mijn losse XGS-PON Nokia 010 ONT want die heb je bij Delta/Caiway zelf niet : Daar krijg je een rare All-in-One Router genaamd de Nokia 2426G-B *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:51

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Sinds 20 November overgestapt naar Odido Glasvezel via glaspoort (KPN) vanaf Ziggo en van Hollandsnieuwe naar ben.nl.

De Witte T56 modem is wel lelijker met de disco show aan lampjes. Heb die lampjes dus ook maar ouderwets afgeplakt, ik heb het eerste lampje wel zichtbaar gelaten want die gaat rood knipperen als er iets aan de hand is en dat is alles wat ik nodig ben.

Ook op het ONT kunnen de 3 lampen/knipperende UTP poort niet uitgeschakeld worden dus even wat tape erover heen (erg jammer dat je dit niet uit kan zetten in de settings) ik vond dit wel erg fijn aan de sagemcom modem van Ziggo. Dat rustige gedimde witte ledje en zwarte modem met gestoffeerde voorkant. die ook gewoon van kleur veranderd als er iets aan de hand was, En omdat het modem in de woonkamer staat en ik daar voor mijn rust kom heb ik ze afgeplakt.

Guidion zou langs komen tussen 8 en 12 uur in de ochtend, dit zou ook groener zijn dan dat je in de middag zou selecteren? (Een neef van mij zei nog "dan is de accu leeg en moet de motor aan xD maar goed de monteur had gewoon de hele middag nog volgepland dus in hoeverre dit een "Groene keuze" is maar goed.)

Het was 12 uur geweest dus toch maar even via WhatsApp contact gezocht met Guidion bot en ik kreeg daar te zien dat de afspraak pas tussen 12:15 en 12:55 ingepland stond. Dus voor niets de hele ochtend braaf zitten wachten en in het tijdens het afspreken van de afspraak aangegeven dat de monteur tussen 8 en 12 zou komen. Kreeg uiteindelijk om 12:15 een sms'je dat de monteur er binnen 25 minuten zou zijn. hij kwam uiteindelijk aan om 12:55 aan. Bij de Ziggo overstap een jaar geleden kreeg je in het begin van de ochtend een sms met de tijd wanneer de monteur daadwerkelijk zou komen zodat je ondertussen bijvoorbeeld de hond nog kan uitlaten.

Vriendelijke meneer, Hij begon direct met de installatie. En nadat hij alles geïnstalleerd had bleef het ONT knipperen en moest hij nog via zijn telefoon de lijn activeren maar dit ging vrij vlot. Ik moet zeggen dat het internet sneller aanvoelt dan Ziggo 1GB/s maar dat komt denk ik door de ping die nu 8/9ms is ipv 15/18 ms. ook als ik tegen de Google smarthome opdrachten uitspreek gaan de lampen sneller aan/uit (Ikea dirigera) Bij Ziggo duurde dit soms wel even. (10 seconden) Ook gaat het zappen met tv kijken sneller dan met de Next Mini en via een eigen android kastje zit eigenlijk geen verschil meer in. Bij Ziggo was de Next mini wel sneller dan via een eigen Android kastje.

(Ook was de Ziggo Next mini de laatste maanden trager geworden dan in het begin en ik heb daar meer mensen over gehoord)

Wel keek ik even raar op dat IPv6 Nog steeds niet aanwezig is bij Odido...dit speelde 2 jaar terug toch al dat het eindelijk uitgerold zou worden?? ik zat toen nog via dsl bij odido :'( :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2iGh4bElqJx5f_V9g6Vvr54Wk0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OxeeU2VottkGkdWzLPjobcYT.jpg?f=user_large

De verbinding zelf werkt gewoon perfect.
Dit was toen bij Ziggo wel iets anders. De huizen waar ik woon hebben dunnere coax kabels dan nu de norm is en dus is het goed aansluiten echt een dingetje geweest en krijgen ze dit nooit helemaal goed in de zomer, had ik veel meer DB's demping dan in de winter. Dus de monteur moest toen wel een paar keer terug komen en de lijn doormeten. Nu werkte het gewoon direct perfect. Vooralsnog ben ik gewoon tevreden met Odido/Ben/KPN :D
Wifi is ook gewoon even snel als met Ziggo. (upload excluded)

Wel moest ik weer een nieuwe gaatje in de muur boren want de schroefgaten komen niet overheen met de vorige T50 modem van T-Mobile toen :/ :o

Vake bei te bange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

angerfist-yentl schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:13:
De Witte T56 modem is wel lelijker met de disco show aan lampjes. Heb die lampjes dus ook maar ouderwets afgeplakt, ik heb het eerste lampje wel zichtbaar gelaten want die gaat rood knipperen als er iets aan de hand is en dat is alles wat ik nodig ben.

Ook op het ONT kunnen de 3 lampen/knipperende UTP poort niet uitgeschakeld worden dus even wat tape erover heen (erg jammer dat je dit niet uit kan zetten in de settings).
Daar heb je dit spul voor : https://www.amazon.com/le...ker/s?k=led+light+sticker :*)

Toen alle PC kasten ineens serieus belachelijk felle LED's kregen werden die dingen ineens heeeel populair :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
[...]

Zou in principe elke Accesspoint aan boord moeten hebben al sinds de begindagen van WiFi als het goed is...[...]
Zeker niet allemaal. Maar de redenen waarom ik het aanhaal is omdat het in de praktijk voor huis tuin en keuken gebruik gewoon praktisch net zo goed werkt voor een fractie van de kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Micky83 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:09:
Klopt idd: 4Gbps.

Toch jammer dat ik hier een ont met betere specs heb liggen welke straks niet gebruikt wordt. Aan de andere kant zal ik blij zijn ALS het in ieder geval werkt. (vorig jaar een maand zonder internet gezeten)
Denk toch dat je nog een keer goed moet kijken. Bij Odido op GPON kun je niet harder dan 1Gbps en de ONT’s hebben ook meestal maar een 1Gbps ethernetpoort.

Alles boven de 1Gbps is automatisch XGS-PON. Er zijn dus twee mogelijkheden:

- je hebt het verkeerde abonnement besteld
- je ONT is toch XGS-PON

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

peterbier schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ik zou geduldig afwachten.
Of het wordt administratief omgezet.
Of in de wijkkast via een ander patch.
Als u nog op Eof zit.
Bij mij duurde dat toen ik jaren geleden bij Kpn zat van Eof naar Gof een maand. (Bij snelheid verhoging)
Het is maar net wanneer een monteur tijd heeft.
Ik ben niet zo van het geduldig afwachten, zeker niet als het om ISP's gaat.
Zojuist contact gehad. Alles was administratief omgezet en geactiveerd.
Ik haal de snelheden echter nog niet. (wel 30mbps extra t.o.v. de 100 initieel)
SFP Edgerouter al meerdere keren opnieuw opgestart.
Er komt een monteur, die gaat de boel eerst installeren met de Zyxel er tussen.

De vraag is dus nu (voor mij, want ik snap nog niet helemaal hoe dit technisch werkt op het type AON netwerk waar ik blijkbaar opzit).

- Hoe gaat het Zyxel kastje een verschil maken? Doet dit ding een bepaalde type manipulatie van signaal zodat een hogere snelheid wordt doorgezet?
- Kan het liggen aan mijn 'oude' draytek SFP module? In de doos vanuit Odido is een nieuw glaskabeltje meegeleverd met andere connectoren.

https://www.dectdirect.nl...XPf1xHHCW6QkaAkTwEALw_wcB

Dien ik straks indien ik m'n eigen router met rechtstreeks de glasverbinding erin te voorzien van een nieuwe module? bijv deze: https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=1802&id=97532

Of kan ik alleen het glaskabeltje ertussen vervangen.

Ik heb m'n info vanuit dit draadje, maar kan nog niet helemaal precies schetsen hoe dit plot op mijn situatie:
https://providerforum.nl/...l-fmg3005-r20a-aon.96053/

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambe
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:38
Ik overweeg om ook over te stappen naar Odido maar heb nog enkele vragen die ik al tijden geleden aan Odido heb gesteld maar nooit een antwoord gekregen. Goed begin zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTTgjbMNPkasHNfHV_anWaaamP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cGFqSvZXoZv3MHQIDqLXOkeU.png?f=fotoalbum_large

Het zijn enorm veel pagina's op dit forum en ik lees veel wisselende berichten. Misschien is er in de loop der tijden iets veranderd? Vandaar enkele vragen.

1. De Odido mediabox. ik heb er 2 nodig. 1 huiskamer die kan ik bekabelen.
Slaapkamer heb ik enkel Coax geen UTP. Ik heb geen mogelijkheid om een kabel erbij te trekken.
Ik moet dus gebruik maken van WiFi. Werkt dat een beetje?

Of moet ik een Moca iets aanschaffen? Zo ja, gaarne een linkje.

2. Ik lees vaak dat het tv beeld niet echt geweldig is. Klopt dat?

3. Ik haal veel data binnen van een paar servers. Ik mag veronderstellen dat Filezilla Sftp geen problemen geeft? Kan ook Cyberduck, Transmit gebruiken etc. maar ik vind Filezilla prettiger.

4. Zitten er apps op de mediabox? Ik zou graag NPo start willen hebben. Deze vraag is meer voor de slaapkamer. Ik heb een oude tv waar geen enkele app nog functioneel is. Tv doet het nog en ik vind het onzin om hem hiervoor te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:13:
1. De Odido mediabox. ik heb er 2 nodig. 1 huiskamer die kan ik bekabelen.
Slaapkamer heb ik enkel Coax geen UTP. Ik heb geen mogelijkheid om een kabel erbij te trekken.
Ik moet dus gebruik maken van WiFi. Werkt dat een beetje?
Misschien dat andere dat zeker weten, maar volgens mij werkt de mediabox van Odido niet met wifi. Wat je wel kan doen is een Chromecast met Google TV aanschaffen, die werkt wel via wifi.
2. Ik lees vaak dat het tv beeld niet echt geweldig is. Klopt dat?
Ervaringen zijn wisselend, zoals je ook in dit topic kan lezen.
3. Ik haal veel data binnen van een paar servers. Ik mag veronderstellen dat Filezilla Sftp geen problemen geeft? Kan ook Cyberduck, Transmit gebruiken etc. maar ik vind Filezilla prettiger.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken.
4. Zitten er apps op de mediabox? Ik zou graag NPo start willen hebben. Deze vraag is meer voor de slaapkamer. Ik heb een oude tv waar geen enkele app nog functioneel is. Tv doet het nog en ik vind het onzin om hem hiervoor te vervangen.
Wederom, andere weten dat misschien beter, maar volgens mij niet. De bovengenoemde Chromecast met Google TV is dan sowieso een betere oplossing voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Ambe @rens-br De nieuwste TV ontvanger van Odido heeft WiFi en is gebaseerd op Android met Google Play Store. App als NPO Start moet dus gewoon kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambe
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:38:
@Ambe @rens-br De nieuwste TV ontvanger van Odido heeft WiFi en is gebaseerd op Android met Google Play Store. App als NPO Start moet dus gewoon kunnen lijkt mij.
Dank allen ik hoop dat iemand het kan bevestigen. Eerlijkheidshalve ik heb geen enkele ervaring met Android of Google play store. Ik ben een Mac user. Sorry :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:50:
[...]

Dank allen ik hoop dat iemand het kan bevestigen. Eerlijkheidshalve ik heb geen enkele ervaring met Android of Google play store. Ik ben een Mac user. Sorry :)
Neem dan een AppleTV per TV >:)

Wij hebben geen mediabox maar kijken alleen via de Odido app op AppleTV O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
nelizmastr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:06:
[...]

En dat scheelt je ook nog eens de kosten van de huur van zo'n kastje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 22:44
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:50:
[...]

Ik heb recentelijk een mediabox van odido ontvangen, en kan bevestigen dat deze het prima doet op Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambe
nelizmastr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:06:
[...]

ik zag deze van mijlenver aankomen ;) maar ik wil het liefst gebruik maken van de randapparatuur die Odido levert. ik heb geen zin in extra handapparatuur en wil er geen extra geld voor uit trekken.

Tv kijken doen wij echt sporadisch. Er zijn een paar programma's die wij leuk vinden. Hooguit 5 per maand.
Voor de rest kijken wij enkel tv series en films dmv een Oppo 203 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambe
N1traat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:17:
[...]

Ik heb recentelijk een mediabox van odido ontvangen, en kan bevestigen dat deze het prima doet op Wifi.
Dank je wel voor de input. Staat de mediabox ver van modem? Zelfde verdieping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ambe
William_H schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:17:
[...]

En dat scheelt je ook nog eens de kosten van de huur van zo'n kastje.
Huur kastje vind ik te verwaarlozen. De Apple TV kost ca. 160 euro. Ik neem een jaar abo en stap dan weer over op Ziggo. Het is mijn bedoeling om elk jaar te hoppen. Scheelt een aardig bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:28:
[...]

Huur kastje vind ik te verwaarlozen. De Apple TV kost ca. 160 euro. Ik neem een jaar abo en stap dan weer over op Ziggo. Het is mijn bedoeling om elk jaar te hoppen. Scheelt een aardig bedrag.
Die snap ik, wij nemen ook nog zo'n kastje af.
Maar begin nu toch te twijfelen of ik niet dat kastje eruit ga gooien. Scheelt een afstandsbediening, er is altijd wel iemand met een telefoon. Een Chromecast is ongeveer even duur, en is in 2 a 3 jaar terugverdient (en heeft tegenwoordig ook een afstandsbediening net als de Apple TV.
Als je elk jaar gaat hoppen, hoe vinden je medebewoners het feit dat ze elk jaar moeten wennen aan een andere interface en afstandsbedieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:28:
[...]

Dit uitvoering: Google Chromecast met Google TV (HD) 8GB was anders ook een prima oplossing geweest, kost ongeveer 30~35 euro in de aanbieding en die kosten heb je er dus exact na één jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Laatst online: 10-09 22:44
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:26:
[...]

Dank je wel voor de input. Staat de mediabox ver van modem? Zelfde verdieping?
Ik gebruik mijn eigen wifi accespoints, maar ja die staat redelijk dicht in de buurt. (de hal van de kamer, en de mediabox in de kamer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambe
William_H schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:32:
[...]

Die snap ik, wij nemen ook nog zo'n kastje af.
Maar begin nu toch te twijfelen of ik niet dat kastje eruit ga gooien. Scheelt een afstandsbediening, er is altijd wel iemand met een telefoon. Een Chromecast is ongeveer even duur, en is in 2 a 3 jaar terugverdient (en heeft tegenwoordig ook een afstandsbediening net als de Apple TV.
Als je elk jaar gaat hoppen, hoe vinden je medebewoners het feit dat ze elk jaar moeten wennen aan een andere interface en afstandsbedieningen?
Goede opmerking omtrent mijn partner. Zij wil het liefst 1 afstandsbediening voor de tv en tv kastje. Die combineer ik in 1 AB.
De Oppo heeft een aparte AB dat vindt zij makkelijker. Ze kan de toetsen makkelijk vinden.

Extra vraag, is de AB van Odidio tv kastje verlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-09 18:59
Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:41:
[...]

Goede opmerking omtrent mijn partner. Zij wil het liefst 1 afstandsbediening voor de tv en tv kastje. Die combineer ik in 1 AB.
De Oppo heeft een aparte AB dat vindt zij makkelijker. Ze kan de toetsen makkelijk vinden.

Extra vraag, is de AB van Odidio tv kastje verlicht?
Wij zijn de afgelopen jaren ook begonnen met “springen” van provider naar provider. Mijn huisgenoten vonden het ook niet fijn dat ze elk jaar een nieuw tv-kastje kregen. Ik heb toen idd ook een Apple TV gekocht. Eerst met de ziggo go app gebruikt voor tv via Ziggo, en nu met de odido app bij Odido.

Tevens kan ik de hele tv bedienen met een afstandsbediening, die van de Apple TV, die van de tv zelf heb ik al meer dan een jaar niet meer in de handen gehad.

Werkt super, en de huisgenoten zijn tevreden!

Een Google TV Chromecast werkt hier vast en zeker ook top voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Heb ook het kastje, kan bevestigen dat je gewoon de play-store kan gebruiken en dus de npo app erop kan zetten, en een (file)browser, en stremio, en kodi, en gewoon wat je ook op de chromecast-met-google-tv kan zetten.

Het was mij zelf niet gelukt om een andere afstandsbediening (van m'n oude Mi-Box) te koppelen. Wat wel goed gaat is de tv-afstandsbedieding, via HDMI-CEC. Het zal per toestel verschillen welke knoppen wel en niet naar de android-box worden doorgestuurd, bij mijn oude sony tv in ieder geval de d-pad, menu, back, enter. Dat is genoeg om alles te kunnen bereiken.

Ik ben wel blij met de box, heel de interface is tv-kijken gebaseerd, met apps als extra. Je kan altijd met één knop terug naar tv-kijken. Ik heb wel eens zitten filosoferen dat NLZiet eigenlijk zo'n eigen set-top box uit zou moeten brengen, volgens mij zou dat goed lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Micky83 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:29:

Uhm, je hebt een hoop gez**k gehad met odido in het verleden en dan zou je nu zelf oude zooi gaan gebruiken? Laat gewoon die monteur zijn werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11:37

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor KPN is er altijd een Black Friday topic, maar voor Odido niet:
Zijn er nog Odido abonnees die via “Black Friday” nog een mooie verlengingsdeal hebben weten af te sluiten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ambe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:24:
[...]

ik zag deze van mijlenver aankomen ;) maar ik wil het liefst gebruik maken van de randapparatuur die Odido levert. ik heb geen zin in extra handapparatuur en wil er geen extra geld voor uit trekken.

Tv kijken doen wij echt sporadisch. Er zijn een paar programma's die wij leuk vinden. Hooguit 5 per maand.
Voor de rest kijken wij enkel tv series en films dmv een Oppo 203 4K.
Heb je overwogen TV te nemen via NLZiet? Fijne app die overal op draait en bij het potentieel later overstappen hoef je niet meer aan TV te denken.

(Voordeel van NLZiet is dat je veel programmas vooruit zonder reclames kunt kijken en het nadeel is dat het net wat minder zenders zijn, maar voor mij zijn dat toch zenders die ik nooit kijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambe
Allen bedankt voor de input. Misschien in de toekomst toch is de Apple TV gebruiken maar eerst de basic apparatuur die mee wordt geleverd. Volgende week de bestelling plaatsen bij Odido en Ziggo gedag zeggen.
Jammer dat trouwe abo's bij vrijwel alle providers geen korting wordt aangeboden om ze te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dan heb je echt serieus crappy hardware gekocht : Er waren € 29 kostende TP-Link Accesspoints in het verleden die het gewoon aan boord hadden ;)
Maar de redenen waarom ik het aanhaal is omdat het in de praktijk voor huis tuin en keuken gebruik gewoon praktisch net zo goed werkt voor een fractie van de kosten.
Het hoort dan ook niet echt een "Premium feature" te zijn of iets dergelijks...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:44
Hier vandaag de stap gezet om na bijna 10 jaar over te stappen van Ziggo naar Odido.

Eerst de tv app maar eens gaan proberen. Indien dat niet bevalt, kan er altijd nog een mediabox komen.

De monteur komt op 30 december, hopelijk kan hij ook een coaxkabel van de meterkast naar tv vervangen voor een goede UTP. Iemand dat ook laten doen?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Zou in principe elke Accesspoint aan boord moeten hebben al sinds de begindagen van WiFi als het goed is...

[...]

[...]

Wat voor rare apparaten heb jij wel niet staan dan :? :P :+

Ik zou eerder "iets anders dan anders" als range kiezen om zodoende eventuele conflicten met de VPN van een werkgever te vermijden :)

[...]

Managed switch, 2e router om met open WRT te hobbyen, maar inderdaad ook om te zorgen dat m’n interne netwerk nog bereikbaar is als ik met werk VPN verbonden ben.
Maar goed gebruik dus 192.168.xx.1 voor de router ipv de 0,1 of 254 wat veelal standaard gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Kuhr89 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:12:
Hier vandaag de stap gezet om na bijna 10 jaar over te stappen van Ziggo naar Odido.
Spannend, hopelijk zit je niet op het KPN WBA netwerk, ik had vanavond weer de bekende problemen met mijn internet verbinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:39

Vliegvlug

Flight Simple

angerfist-yentl schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:13:
Sinds 20 November overgestapt naar Odido Glasvezel via glaspoort (KPN) vanaf Ziggo en van Hollandsnieuwe naar ben.nl.

Ook op het ONT kunnen de 3 lampen/knipperende UTP poort niet uitgeschakeld worden dus even wat tape erover heen (erg jammer dat je dit niet uit kan zetten in de settings)
Dan heb je pech dat je geen Huawei XGS-PON hebt, waarschijnlijk omdat je op KPN glas zit, want daar zijn de ledjes wel uit te zetten, zelfs op een schema, zie laatste optie in mijn post over de instellingen van de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON

Quickstart Guide

Screenshots van de webinterface.
Dit is direct nieuw uit de doos, in eerste instantie zonder dat de glasvezel was aangesloten, dat heb ik een dag later alsnog gedaan en toen deze post aangevuld. (Zie changelog)
Aan de ethernetpoort had ik mijn laptop aangesloten zodat ik bij de webinterface kon. Er was geen router aanwezig.

Bij sommige pagina's staat een scrollbar om naar beneden te kunnen scrollen maar enkel bij 3.3.3 staat er ook daadwerkelijk nog tekst buiten beeld, bij de rest is het slechts blanco ruimte.

Ik heb de screenshots wel flink verkleind om opslagruimte in mijn Tweakers Gallerry te besparen, maar ze zijn nog wel goed leesbaar na wat sharpning. ;)
Heb gemerkt dat externe picture hosters na een zeker tijd toch bestanden verwijderen dus daarom voor kleinere plaatjes in de Tweakers gallery gekozen.

En nu, de screenshots! :*)

1. Home Page

[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page]
Dat er kruisje staat bij het lijntje naar de wereldbol is omdat ik eerst de glasvezel niet aangesloten had.

Ik heb later de glasvezel wel aangesloten en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page [Fiber connected]]

Als je op een van de poorten links op het plaatje klik, maakt niet uit of het de glas of koper interface betreft, dan komen de onderstaande opties naar voren:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page [Ports clicked]]
Het management wachtwoord aanpassen kan ook op een aparte pagina die later komt (Zie 3.3.1 Advanced System Management - Account Management), ik vermoed dat het hier enkel getoond wordt omdat het standaard wachtwoord wat op de achterkant van het kastje gedrukt staat nog actief is.
En dat als je dat aanpast naar iets anders enkel nog de Restart en Restore Defaults knoppen worden weergegeven.

Het bolletje met RESET erbij is trouwens een knop waar je op kan klikken om de ONT te resetten.
Er zit aan de linker zijkant van het kastje ook een fysieke resetknop.

2. System Information

2.1. Device
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.1 - System Information - Device]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Device Information
On this page, you can view basic device information.

Basic Information
Device Type:        HN8010Ts-20
Description:        OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON Terminal (XGSN2/PRODUCT ID:2102314NWX6RQ4001012)
SN:                 <deleted>
Hardware Version:   2D62.A
Software Version:   V5R022C00S200
Manufacture Info:   2102314NWX6RQ4001012.DC02
ONT Registration 
Status:             O1(Initial state)
ONT ID:             1023
CPU Usage:          6%
Memory Usage:       67%
Custom Info:        COMMON

ONT Registration Status staat op O1 omdat er eerst geen glasvezel was aangesloten.
Toen ik de tekst kopieerde was de CPU en memory belasting ook weer wat lager dan in de screenshot.

Na het inprikken van de glasvezel werd het dit:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.1 - System Information - Device [Fiber connected]]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Device Information
On this page, you can view basic device information.

Basic Information
Device Type:        HN8010Ts-20
Description:        OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON Terminal (XGSN2/PRODUCT ID:2102314NWX6RQ4001012)
SN:                 <deleted>
Hardware Version:   2D62.A
Software Version:   V5R022C00S200
Manufacture Info:   2102314NWX6RQ4001012.DC02
ONT Registration 
Status:             O5(Operation state)
ONT ID:             4
CPU Usage:          2%
Memory Usage:       69%
Custom Info:        COMMON

Het ONT ID is nu veranderd naar 4
Lijkt erop dat de verbinding al actief is gezien de O5 status ook al is deze nog niet officieel opgeleverd.
Weet alleen niet zeker of nu daadwerkelijk ook een verbinding naar internet is aangezien ik enkel een laptop aan de ONT had hangen en geen router om ook daadwerkelijk het internet op te kunnen.

2. System Information

2.2. Optical
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.2 - System Information - Optical]
Als de glasvezel niet aangesloten is staat hier weinig info weergegeven.
Wel interessant te zien dat er vaste referentie waarden zijn voor ONT maar voor OLT blijkbaar niet want die worden niet weergegeven. Ga er vanuit dat dit wel het geval is wanneer de glasvezel is aangesloten. Vraag me af of de OLT die referentie waarden dan doorgeeft aan de ONT naast de daadwerkelijke waarden.

Na aansluiten van de glasvezel die het er zo uit:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.2 - System Information - Optical [Fiber connected]]
De gemeten waarden voor de ONT liggen mooi binnen de referentie waarde en voor de OLT wordt nu ook een referentiewaarde voor Transmit Optical Power aangegeven van 1.5 to 5.0 dBm

2. System Information

2.3. Eth Port
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.3 - System Information - Eth Port]
De koper ethernet interface is verbonden met een 2,5G poort wat hier ook wordt aangegeven. De ONT kan niet aangesloten worden op een 1G poort, bij een test met de 1G poort van mijn laptop kwam er in elk geval geen link tot stand.

2. System Information

2.4. Service Provisioning Status
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.4 - System Information - Service Provisioning Status]
Glasvezel was toen niet aangesloten! ;)

Hier na aansluiten van de glasvezel:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.4 - System Information - Service Provisioning Status [Fiber connected]]
De registratie van de ONT bij de OLT is succesvol en de configuratie van de OLT service ook! :*)

3. Advanced

3.1. LAN
3.1.1. LAN Host
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.1.1 - Advanced - LAN - LAN Host]
Het standaard IP kan aangepast worden. Ben benieuwd wat er gebeurt als je hier een publiek adres uit de Odido range uit je buurt probeert in te vullen, of je daarmee het internet van je buren dan verstoord.
Ga het niet testen maar vraag het me wel af.

3. Advanced

3.2. Security
3.2.1. MAC Filtering
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.2.1- Advanced - Security - MAC Filtering]
Had geen MAC filtering verwacht.
Niet echt heel nuttig wanneer de ONT direct in de WAN poort van een router wordt gestopt, MAC van de clients erachter zijn dan toch niet zichtbaar.
Mogelijk wel handig wanneer je een publiek IP block van je provider hebt in een zakelijke omgeving en je bepaalde devices niet naar het internet wilt laten gaan, maar waarom hebben ze dan een publiek adres nodig...
[Edit]: zie dat de filter mode nu op blacklist staat, maar je kan hem ook op whitelist zetten en dat zou handig kunnen zijn om rogue devices te blokkeren.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.1. Account Management
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.1 - Advanced - System Management - Account Management]
Ben benieuwd of de Guidion monteur dit wachtwoord wijzigt en je daarna niet meer op de webinterface van de ONT kan komen.
[Edit]: meerdere mensen hebben hier aangegeven dat de monteur de ONT enkel ophangt en aansluit en er niet op aanlogt.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.2. ONT Authentication
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.2 - Advanced - System Management - ONT Authentication [Password]]
De password optie is blijkbaar waar hij standaard op staat maar kan ook op LOID gezet worden en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.2 - Advanced - System Management - ONT Authentication [LOID]]
Ben verder niet bekend met LOID.

Geen van deze opties hoeft overigens te worden ingevuld om verbinding te maken met de OLT.
Dat blijkt uit de status van het screenshot bij 2.4 nadat de glasvezel was aangesloten.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.3. Open Source Software Notice
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.3 - Advanced - System Management - Open Source Software Notice]
Deze tekst gaat nog een heel stuk naar beneden door maar niet interessant genoeg om hier helemaal te copy-pasten ;)

3. Advanced

3.4. Maintenance Diagnosis t
3.4.1. Configuration File Management
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.1 - Maintenance Diagnosis - Configuration File Management]
Kan je een Config File opslaag door op Save te klikken waarna de volgende melding verschijnt:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.1 - Maintenance Diagnosis - Configuration File Management [saved dialog]

Er verandert verder niets aan het scherm zelf na het klikken van OK. Had verwacht dat er dan een entry met de saved configuration file zou verschijnen die je dan kan terugzetten, maar dat is dus niet het geval.
Is me niet duidelijk hoe deze configuratie dan wel weer terug te zetten is op de ONT en of dat überhaupt kan en wat de functie eigenlijk is van deze pagina.

3. Advanced

3.4. Maintenance Diagnosis
3.4.2. Advanced Power Management
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.2 - Maintenance Diagnosis - Advanced Power Management]
Vraag me af hoeveel deze enery saving stand bespaart en of dat nog invloed kan hebben op de performance, dat de ONT bij weinig verkeer op een lagere CPU snelheid gaat draaien ofzo en of hij dan bij plotselinge pieken mogelijk niet snel genoeg weer bij is en daardoor de boel tijdelijk vertraagd of een paar packets dropt.
Er zal in elk geval een reden zijn dat je deze optie uit kan zetten.

3. Advanced

3.4.3. User Log
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.3 - Maintenance Diagnosis - User Log]
Als je de knop Download Log File klikt krijg je een tekstbestand genaamd hwontlog.txt met alle info in het getoond venster van de webinterface:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Manufacturer:Huawei Technologies Co., Ltd;
ProductClass:HN8010Ts-20;
SerialNumber:<deleted>;
IP:192.168.100.1;
HWVer:2D62.A;
SWVer:V5R022C00S200;

1981-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER
1981-01-01 00:00:56 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104509,AlarmLevel:Error,Software upgrading.Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:16 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104510,AlarmLevel:Error,Software successfully upgraded. Source version: V500R022C00SPC200B028. Target version: V500R022C00SPC200B025.Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:18 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER
1981-01-01 00:03:02 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
Vind de datum van 1 januari 1981 wel apart, vraag me af waarom die datum, is precies 11 jaar na epoch 0
En Error,Software successfully upgraded, whut :?

3. Advanced

3.4.4. Indicator Status Management
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.4 - Maintenance Diagnosis - Indicator Status Management [On]]
Normaal staan ze aan maar je kan ze ook uitzetten:
[Afbeelding: Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.4 - Maintenance Diagnosis - Indicator Status Management [Off]]
Dat kan misschien handig zijn als je je glasvezel aansluiting in de woonkamer hebt en je de ONT in het zicht hebt hangen.
Fijn dat je er ook een schedule aan kan hangen. :)
Oef, deze post heb ik niet eerder gezien. Interessant!

Ik ben ook benieuwd of de software versie over een paar jaar nog steeds V5R022C00S200 is zoals het hoort bij Huawei firmware :Y) zou je eens een nmap willen doen op alle ports? Ik ben benieuwd wat er zoal voor software op draait. Welke webserver gebruikt men? Ik zag iets over Apache license? De gebruikte licenties zijn wat dat betreft interessant.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Jerie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:52:
[...]

Oef, deze post heb ik niet eerder gezien. Interessant!

Ik ben ook benieuwd of de software versie over een paar jaar nog steeds V5R022C00S200 is zoals het hoort bij Huawei firmware :Y)
Je bedoelt dat ze bij Huawei niet sterk zijn in het updaten van firmware neem ik aan. ;)

Toen ik de ONT net uit doos had aangesloten stond er overigens wel deze melding in het log:
1981-01-01 00:01:16 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104510,AlarmLevel:Error,Software successfully upgraded. Source version: V500R022C00SPC200B028. Target version: V500R022C00SPC200B025.Terminal:OTHER

Dus er werd wel iets van een subversie geüpgraded maar dat laatste deel wordt niet in de web interface getoond.
zou je eens een nmap willen doen op alle ports? Ik ben benieuwd wat er zoal voor software op draait. Welke webserver gebruikt men? Ik zag iets over Apache license? De gebruikte licenties zijn wat dat betreft interessant.
Dat is helaas lastig aangezien de ONT inmiddels in gebruik is en ik er niet meer bij kan vanaf mijn LAN omdat hij een private IP 192.168.100.1 heeft en aan de WAN poort van mijn router hangt.
Als ik er een publiek IP op ingesteld had had het mogelijk wel gewerkt maar dat heb ik maar niet gedaan hoewel ik me destijds wel afvroeg wat er dan zou gebeuren :P

De internetverbinding is ook in gebruik nu dus men zal het niet waarderen als ik die eruit trek om de ONT te gaan scannen.
Het is helaas ook geen kwestie van de laptop er even aanhangen omdat de ONT niet wilde verbinden met de 1G poort van mijn laptop en ik daar toen omheen heb gewerkt door de Ziggo modem er tussen te hangen waarvan de ingebouwde switch een 2,5G poort heeft die ik met de ONT verbond en de laptop op een 1G poort inprikte.

Die Ziggo modem heb ik inmiddels teruggestuurd. Heb hier nog wel de Zyxel T56 modem van Odido in doos liggen waar denk ik wel hetzelfde mee mogelijk is al weet ik dat niet zeker.
Punt is dat het me nu niet gaat lukken die Huawei ONT verder aan de tand te voelen maar vind het wel interssante vragen van je.

Mogelijk dat iemand anders hier met dezelfde Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON het zou kunnen doen. O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• William_H
Bo0bz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:58:
@bjusterbaarlik Kabeltester geeft gewoon aan dat alles netjes werkt.

@Vliegvlug Een directe verbinding tussen laptop en laadpaal via diezelfde kabel is ook gewoon stabiel. Ik kom daarmee in de laadpaal en kan ook instellingen wijzigen. Kabeltester geeft ook aan dat alles werkt.

Ik heb helaas geen logging in de switch dus kan niet exact achterhalen wat er misgaat.
Niet om je af te kappen, maar dit heeft dus niks meer met het Odido topic te maken gezien je zelf bewijst dat het niet aan je internet of modemverbinding ligt. Verdere vragen even in het laadpaaltopic doen. Lijkt mij dat je daar betere antwoorden krijgt dan hier in een ongerelateerd topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:58:
@bjusterbaarlik Kabeltester geeft gewoon aan dat alles netjes werkt.
Een simpele kabeltester gaat in zo'n geval niet zeggen als een kabel goed of niet is. Voor een stroompje van een LEDje is het al snel goed genoeg. Dat zegt dan alleen weer niks over data overdracht. Maar als testen met een laptop wel goed gaat, dan maakt een kabel probleem het weer onwaarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:44
kwiebus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:52:
[...]

Spannend, hopelijk zit je niet op het KPN WBA netwerk, ik had vanavond weer de bekende problemen met mijn internet verbinding.
Hm, kan ik dat ergens checken?

Er hangt nog wel een KPN glasvezel kastje in de meterkast, wellicht een goede hint.. ;)

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Storing bij Odido zo lijkt het: https://allestoringen.nl/storing/odido/

website ligt er ook uit van hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

spartacusNLD schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:44:
Storing bij Odido zo lijkt het: https://allestoringen.nl/storing/odido/

website ligt er ook uit van hen.
Kunnen ze de BF drukte niet aan? Toch wel treurig voor zo'n groot bedrijf.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gslance
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-08 12:04
Ah storing bij odido, dus. Alles ligt plat hier en hun eigen storing pagina werkt ook niet. En niks op social media te zien, geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
Gelukkig nog nergens last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Metalfreak schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:45:
[...]

Maar ik kan dus gewoon niet op "Opslaan" drukken als ik niet een, volgens Odido, geldig contractnummer invul.
Je kan ook gewoon een startdatum kiezen en zelf Ziggo opzeggen. Mijn voorgaande Odido aansluiting zonder overstapservice werd niet tijdig opgeleverd. Op het forum zag ik dat dit net zo speelde als bij wie wel van de overstap service gebruik maakte. Op de dag van overstap kreeg ik mijn pakket met modem etc. binnen en kon ik een monteur gaan boeken voor over 2 a 3 weken. Gevolg als ik de overstapservice had gebruikt"2 a 3 weken geen internet.
Maar ik had gelukkig zelf de touwtjes met Ziggo nog in de hand doordat ik niet de overstapservice boekte. Toen Ziggo gevraagd mijn aansluiting nog een maand langer door te zetten, wat zij heel netjes deden.

Na 1 jaar Odido terug gekeerd naar Ziggo (zeer goede aanbieding ontvangen om terug te komen) en nu met Black Friday weer een overstap naar Odido aangevraagd. Wederom zonder overstapservice en de datum voor oplevering nu 2 weken eerder gezet dan de datum dat Ziggo stopt.

Odido is erg goed, tot je de klantenservice nodig hebt of afwijkt van het protocol. Dus mijn advies: regel zelf je opzegging, neem wat overlap en houd zelf de regie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

ucsdcom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:56:
[...]

Je kan ook gewoon een startdatum kiezen en zelf Ziggo opzeggen. Mijn voorgaande Odido aansluiting zonder overstapservice werd niet tijdig opgeleverd. Op het forum zag ik dat dit net zo speelde als bij wie wel van de overstap service gebruik maakte. Op de dag van overstap kreeg ik mijn pakket met modem etc. binnen en kon ik een monteur gaan boeken voor over 2 a 3 weken. Gevolg als ik de overstapservice had gebruikt"2 a 3 weken geen internet.
Maar ik had gelukkig zelf de touwtjes met Ziggo nog in de hand doordat ik niet de overstapservice boekte. Toen Ziggo gevraagd mijn aansluiting nog een maand langer door te zetten, wat zij heel netjes deden.

Na 1 jaar Odido terug gekeerd naar Ziggo (zeer goede aanbieding ontvangen om terug te komen) en nu met Black Friday weer een overstap naar Odido aangevraagd. Wederom zonder overstapservice en de datum voor oplevering nu 2 weken eerder gezet dan de datum dat Ziggo stopt.

Odido is erg goed, tot je de klantenservice nodig hebt of afwijkt van het protocol. Dus mijn advies: regel zelf je opzegging, neem wat overlap en houd zelf de regie.
Van wat ik begrepen heb hangen de overstapservices van diverse providers met API's aan elkaar, juist om te voorkomen dat je zonder internet komt te zitten. De service stopt dus niet voordat de andere is opgeleverd. Dat heb ik vorig jaar ook ervaren toen ik van KPN naar Ziggo ging, een uurtje nadat de Ziggo lijn actief was, was de KPN lijn ook afgesloten. Wordt de nieuwe lijn niet opgeleverd, dan stopt de oude ook nog niet. Dus daarom wil ik júist gebruik maken van de overstapservice. Waarom zou ik Ziggo twee weken langer betalen voor niets?

Maar ik heb gisteren even de klantenservice van Odido gebeld en de medewerker herkende het probleem. Ze heeft het even handmatig voor me in orde gemaakt en binnen een half uur had ik de bevestiging van Ziggo ook in de mail. In principe is het contractnummer niet eens nodig, naam en rekeningnummer was ook voldoende, maar in dat formulier kun je niet verder gaan als je dat niet correct invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Helaas werkte dat niet altijd goed in de overstapservice met Odido (dus bij overstap met verplichte monteur naar Odido glas.) De bestaande aanbieder had een afsluiting staan en voerde deze gewoon door. Dus zaten klanten die de overstap service boekten zonder internet. Mogelijk gaat het intussen flink beter, maar ik ga het er niet op gokken.

NB. de aansluiting werd wel opgeleverd, maar de Odido monteur kon niet geboekt worden. Dus de systemen meldden elkaar vrolijk af dat de nieuwe lijn was opgeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 27-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

ucsdcom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:15:
Helaas werkte dat niet altijd goed in de overstapservice met Odido (dus bij overstap met verplichte monteur naar Odido glas.) De bestaande aanbieder had een afsluiting staan en voerde deze gewoon door. Dus zaten klanten die de overstap service boekten zonder internet. Mogelijk gaat het intussen flink beter, maar ik ga het er niet op gokken.

NB. de aansluiting werd wel opgeleverd, maar de Odido monteur kon niet geboekt worden. Dus de systemen meldden elkaar vrolijk af dat de nieuwe lijn was opgeleverd.
Die monteur is overigens echt verplicht? Waarom eigenlijk? Want bij KPN kon ik het ook probleemloos zelf aansluiten. Bij mij is 'ie echt in 2 minuten klaar, zodra er internet is mag hij er verder z'n handen vanaf laten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Metalfreak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:34:
Die monteur is overigens echt verplicht? Waarom eigenlijk? Want bij KPN kon ik het ook probleemloos zelf aansluiten. Bij mij is 'ie echt in 2 minuten klaar, zodra er internet is mag hij er verder z'n handen vanaf laten.
Zoals ook in de openingspost te vinden is:
Laat de monteur deze apparatuur eerst installeren, voordat je zelf met je eigen apparatuur aan de slag gaat. Op die manier wordt de lijn fatsoenlijk geactiveerd en weet je ook zeker dat het werkt.
Kortom. De monteur activeert het hele spul. Inmiddels hebben ook meerdere Tweakers ervaren dat als ze de monteur afbellen er allerlei zaken administratief niet op orde is, waardoor de verbinding niet lekker werkt of bepaalde diensten niet geactiveerd zijn.

Laat de monteur dus gewoon lekker komen, is hij binnen 2 minuten weer weg, fijn voor hem, kan hij door naar de volgende klant en is hij misschien wat eerder klaar die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nope, ook nergens last van. Is dus niet landelijk gelukkig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

rens-br schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:55:
[...]

Zoals ook in de openingspost te vinden is:

[...]

Kortom. De monteur activeert het hele spul. Inmiddels hebben ook meerdere Tweakers ervaren dat als ze de monteur afbellen er allerlei zaken administratief niet op orde is, waardoor de verbinding niet lekker werkt of bepaalde diensten niet geactiveerd zijn.

Laat de monteur dus gewoon lekker komen, is hij binnen 2 minuten weer weg, fijn voor hem, kan hij door naar de volgende klant en is hij misschien wat eerder klaar die dag.
De monteur laat je prima een eigen modem activeren is mijn ervaring en als dat werkt en de test is goed dan hoeft de Zyxel van T-mobile er niet aan. Ik ga er vanuit als dat niet direct goed gaat, je alsnog de Zyxel er eerst aan gaat hangen, maar even een oplevering van de lijn testen en verifieren is wel een goed idee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Hoi! :)

Vandaag ben ik overgestapt van Trined naar Odido. Bij Trined kon ik 'gewoon' m'n eigen modem/router gebruiken (uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-AC5300 (90IG03S1-BM2G00)). Was toen ook evem klieren met IPTV maar uiteindelijk alles werkend gekregen.
Nu moet ik de boel weer in de lucht krijgen, maar ik kom er niet uit.

- ik lees dat mijn router geen VLAN ondersteunt en dat dat het probleem is. Klopt dat?

- zo ja, is dat dan op te lossen door een uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) voor mijn modem te hangen (de V5 variant, want die is gemanaged), en die het 'VLAN gebeuren' te laten doen?

Of zijn er andere oplossingen/problemen die ik over het hoofd zie?

Hier de settings die ik van Odido heb gekregen;

Hier de handleiding van mijn GT-AC5300.

Super bedankt voor het meedenken! :)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:52:
Ik ben ook benieuwd of de software versie over een paar jaar nog steeds V5R022C00S200 is zoals het hoort bij Huawei firmware :Y)
Daar kan je beter je ISP voor aankijken dan Huawei zelf : Zij kiezen voor die apparatuur en onderhouden de zooi via TR-069 op afstand :P
zou je eens een nmap willen doen op alle ports?
Dat heeft geen nut : Er is amper wat actief volgens de info in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 die daar in het begin langskwam in een reactie van iemand ;)
Hoewel... misschien moet je effe "terugclicken" naar Deel 1 ervan...
Ik ben benieuwd wat er zoal voor software op draait.
Zoals altijd : Linux Kernel based OS met wat basic dingetjes erop die zo licht mogelijk zijn :)
Welke webserver gebruikt men?
Waarschijnlijk LigHTTPd :)
Ik zag iets over Apache license? De gebruikte licenties zijn wat dat betreft interessant.
Hooguit of zo zich eraan houden of niet...

De fabrikant van de Genexis 7840 Platinum bleek dat bijvoorbeeld niet te doen!
Vliegvlug schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:34:
Toen ik de ONT net uit doos had aangesloten stond er overigens wel deze melding in het log:

Dus er werd wel iets van een subversie geüpgraded maar dat laatste deel wordt niet in de web interface getoond.
Dat is altijd zo bij elke ISP : De ONT wordt opgenomen in het beheersysteem en meteen geüpdate en geconfigureerd :)
Dat is helaas lastig aangezien de ONT inmiddels in gebruik is en ik er niet meer bij kan vanaf mijn LAN omdat hij een private IP 192.168.100.1 heeft en aan de WAN poort van mijn router hangt.
Als ik er een publiek IP op ingesteld had had het mogelijk wel gewerkt maar dat heb ik maar niet gedaan hoewel ik me destijds wel afvroeg wat er dan zou gebeuren :P
Dat is niet hoe dat werkt of kan werken ;)

Wat je kan doen (Maar ik je afraad, want irritant in bepaalde opzichten!) is het volgende :
- Je VLAN 300 Interface laten voor wat het is.
- De WAN Interface zelf (Waarop die VLAN 300 Interface leunt...) configureren in die 192.168.100.x range en nog wat NAT of Static Route toestanden toevoegen zodat de ONT webGUI bereikbaar wordt.

Echter heb je daar effectief heel weinig aan, want als het ding eenmaal werkt dan hoef je er eigenlijk niks mee te doen en als er opeens wat met je verbinding aan de hand is dan laat je lekker je ISP klooien of een monteur komen die het mag oplossen :)
Het is helaas ook geen kwestie van de laptop er even aanhangen omdat de ONT niet wilde verbinden met de 1G poort van mijn laptop
Iets wat ik trouwens best wel onbegrijpelijk vind |:(
Mogelijk dat iemand anders hier met dezelfde Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON het zou kunnen doen. O+
Zie eerder genoemd topic ;)
Jerie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:11:
Ik persoonlijk zou TP-Link als merk afraden gezien ze belabberde support leveren voor softwareupdates. Leuke prijs, dat wel, maar ze bezuinigen blijkbaar op belangrijke zaken.
Niet zo zuur :P

Ze maken best wel leuke dingen en hun Omada concurrent van Ubiquiti UniFi is grofweg één pot nat wat mij betreft !!! ;)
Een apparaat dat niet VLAN aware is, is geen enkel probleem op een managed switch. Sterker nog, je wilt dat untagged op bepaalde ports naar je IoT VLAN gaat en niet naar je management VLAN. Dus wat je zou kunnen doen is al het standaard verkeer IoT noemen en op de default VLAN en dan je management VLAN op bijvoorbeeld 10. Either way, je wilt dat untagged op die poort IoT VLAN is maar je. En op de router port van je switch en op je router wil je tagged IoT VLAN (welk VLAN dat ook moge zijn) ook aanzetten.

Als je, zoals ik, een slecht voorstellingsvermogen hebt bij dit soort zaken, kijk dan even naar wat schematische uitleg van VLANs. Dan zal het je naar alle waarschijnlijkheid duidelijk worden. Het is ook absoluut aan te raden je netwerk schematics uit te werken. Dat kan makkelijk met de gratis FOSS tool draw.io
Is echt totaal niet van toepassing op zijn probleem ;) :+
ucsdcom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:56:
Mijn voorgaande Odido aansluiting zonder overstapservice werd niet tijdig opgeleverd.
Op het forum zag ik dat dit net zo speelde als bij wie wel van de overstap service gebruik maakte.

Op de dag van overstap kreeg ik mijn pakket met modem etc. binnen en kon ik een monteur gaan boeken voor over 2 a 3 weken. Gevolg als ik de overstapservice had gebruikt"2 a 3 weken geen internet.

ucsdcom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:15:
Dat was niet mijn ervaring gelukkig :)

Het hoort grofweg als volgt te gaan :
- Dag #1 vraag je de boel aan bij Odido.
Dezelfde dag of een paar dagen erna kan je de afspraak met de monteur maken.
- Dag #14 krijg je de Zyxel T56 + ONT van het netwerk waarop je zal zitten binnen.
- Dag #30/31 komt de monteur langs om de boel te regelen en ben je weer ONLINE :)
Hann1BaL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:48:
De monteur laat je prima een eigen modem activeren is mijn ervaring en als dat werkt en de test is goed dan hoeft de Zyxel van T-mobile er niet aan.

Ik ga er vanuit als dat niet direct goed gaat, je alsnog de Zyxel er eerst aan gaat hangen, maar even een oplevering van de lijn testen en verifieren is wel een goed idee ;)
Hier ging de Zyxel T56 effe online om alles te testen en daarna verdween de gele UTP kabel in mijn eigen Router zonder enig probleem :)

Gebruik van eigen Router wordt ook in het document wat je ondertekent genoteerd en de monteur vond het verder allemaal prima!
Metalfreak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:08:
Van wat ik begrepen heb hangen de overstapservices van diverse providers met API's aan elkaar, juist om te voorkomen dat je zonder internet komt te zitten. De service stopt dus niet voordat de andere is opgeleverd. Dat heb ik vorig jaar ook ervaren toen ik van KPN naar Ziggo ging, een uurtje nadat de Ziggo lijn actief was, was de KPN lijn ook afgesloten. Wordt de nieuwe lijn niet opgeleverd, dan stopt de oude ook nog niet. Dus daarom wil ik júist gebruik maken van de overstapservice. Waarom zou ik Ziggo twee weken langer betalen voor niets?
Ik ging om Zondag/Maandag 00:00 OFFLINE vanuit Caiway en was in de ochtend van de Maandag ergens rond 10:00 weer ONLINE via Odido op het Delta Netwerk :)
Maar ik heb gisteren even de klantenservice van Odido gebeld en de medewerker herkende het probleem. Ze heeft het even handmatig voor me in orde gemaakt en binnen een half uur had ik de bevestiging van Ziggo ook in de mail. In principe is het contractnummer niet eens nodig, naam en rekeningnummer was ook voldoende, maar in dat formulier kun je niet verder gaan als je dat niet correct invult.
NICE!!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

5pë©ïàál_Tèkén schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:23:
- ik lees dat mijn router geen VLAN ondersteunt en dat dat het probleem is. Klopt dat?

- zo ja, is dat dan op te lossen door een uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) voor mijn modem te hangen (de V5 variant, want die is gemanaged), en die het 'VLAN gebeuren' te laten doen?
2 x JA d:)b

- Poort 1 = Tagged VLAN 300
Daar sluit je de ONT op aan.
- Poort 2 = Untagged VLAN 300
Daar sluit je de Router op aan.

Kijk alleen effe goed hoe de webGUI bereikbaar is : Als je het verkeerd doet dan zou iemand in theorie via het Internet op je Switch kunnen komen :P

Zolang je VLAN 1 niet op die poorten zet zou het in theorie geen probleem mogen zijn...

(Dit probleem kwam ik ergens elders op GoT tegen en was best wel hawkward voor die persoon...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:42

DON PAPA

Tweaker-fan

Ja dat werkt inderdaad prima, ik heb dat zelf ook een tijdje op die manier gedaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hann1BaL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:15:
Voor KPN is er altijd een Black Friday topic, maar voor Odido niet:
Zijn er nog Odido abonnees die via “Black Friday” nog een mooie verlengingsdeal hebben weten af te sluiten?
Na 48 min in de wacht:

Internet Only (1Gbit) 12 maanden voor:
  • 6 x 30 = 180,-
  • 6 x 40 = 240,-
Totaal 420,- op jaarbasis en dit is inclusief klantvoordeel korting d.m.v. Mobiel bij Odido.
Ze hadden wel storing waardoor ze de bestelling niet konden afronden 8)7 met een beetje geluk wordt ik later nog teruggebeld als de storing voorbij is.

Vorig jaar met overstap van Tweak
  • 10 x 25 = 250,-
  • 2 x 40 = 80,-
Totaal 330,- en via Cashback XL ook nog eens 36,- teruggekregen dus uiteindelijk 330-36 = 294,- betaald.

Voorheen had ik het jaarabonnement van Tweak voor 410,- dus in principe geen slechte prijs.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Zou het vreemd vinden, oudere en goedkopere Asus routers hebben de functie wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 21:34
Hoi! :)

Vandaag ben ik overgestapt van Trined naar Odido. Bij Trined kon ik 'gewoon' m'n eigen modem/router gebruiken (uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-AC5300 (90IG03S1-BM2G00)). Was toen ook evem klieren met IPTV maar uiteindelijk alles werkend gekregen.
Nu moet ik de boel weer in de lucht krijgen, maar ik kom er niet uit.

Of zijn er andere oplossingen/problemen die ik over het hoofd zie?

Hier de settings die ik van Odido heb gekregen;

Hier de handleiding van mijn GT-AC5300.

Super bedankt voor het meedenken! :)
LAN > IPTV> ISP profile: manual setting> internet vid: 300> apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:31:
[...]

2 x JA d:)b

- Poort 1 = Tagged VLAN 300
Daar sluit je de ONT op aan.
- Poort 2 = Untagged VLAN 300
Daar sluit je de Router op aan.

Kijk alleen effe goed hoe de webGUI bereikbaar is : Als je het verkeerd doet dan zou iemand in theorie via het Internet op je Switch kunnen komen :P

Zolang je VLAN 1 niet op die poorten zet zou het in theorie geen probleem mogen zijn...

(Dit probleem kwam ik ergens elders op GoT tegen en was best wel hawkward voor die persoon...)
Met een beetje pech krijgt die switch een publiek IP en jouw router vervolgens niet. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
ADDG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:25:
[...]

LAN > IPTV> ISP profile: manual setting> internet vid: 300> apply
Licht in de duisternis! Hij doet het nu af en toe. VPN maar even uitgezet - eerst alles maar weer op de rails krijgen.

Bij MTU moest ik volgens Odido 1500 invullen, maar m'n GT-AC5300 zegt dat dat tussen de 576 en 1492 moet zijn. :s

verder moest ik een username/ww invoeren. Ik heb m'n Odido account credentials maar gebruikt...

In ieder geval een stap verder :)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 09:56
Dit klinkt alsof je PPPoE (nog) aan hebt staan op de WAN-verbinding. Voor Odido alleen dynamisch IP selecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 21:34
5pë©ïàál_Tèkén schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:58:
[...]

Licht in de duisternis! Hij doet het nu af en toe. VPN maar even uitgezet - eerst alles maar weer op de rails krijgen.

Bij MTU moest ik volgens Odido 1500 invullen, maar m'n GT-AC5300 zegt dat dat tussen de 576 en 1492 moet zijn. :s

verder moest ik een username/ww invoeren. Ik heb m'n Odido account credentials maar gebruikt...

In ieder geval een stap verder :)
Heb je toevallig bij de wan settings de WAN Connection Type nog op PPPoE staan? Als dat het geval is moet je die op Automatic IP zetten want Odido gebruikt in tegenstelling tot Trined geen PPPoE dus je hebt ook geen username/WW nodig. Je kan daarna ook de MTU op 1500 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
_/-\o_ @hcQd _/-\o_ @ADDG _/-\o_ Jullie zijn de beste, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al.

@nero355 Ik heb de bestelling geannuleerd :P

[ Voor 19% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 27-11-2024 19:39 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:27:
[...]

Dat is niet hoe dat werkt of kan werken ;)
Waarom zou dat niet werken als ik een IP pak in het subnet van mijn publieke IP?

Niet dat ik dat zou doen overigens, puur theoretisch.
Wat je kan doen (Maar ik je afraad, want irritant in bepaalde opzichten!) is het volgende :
- Je VLAN 300 Interface laten voor wat het is.
- De WAN Interface zelf (Waarop die VLAN 300 Interface leunt...) configureren in die 192.168.100.x range en nog wat NAT of Static Route toestanden toevoegen zodat de ONT webGUI bereikbaar wordt.

Echter heb je daar effectief heel weinig aan, want als het ding eenmaal werkt dan hoef je er eigenlijk niks mee te doen en als er opeens wat met je verbinding aan de hand is dan laat je lekker je ISP klooien of een monteur komen die het mag oplossen :)
Ga ik ook zeker niet doen. :)
Hoef niet zo nodig bij die ONT webinterface te kunnen en mocht dat echt een keer nodig zijn dan koppel ik mijn router wel even los van de ONT.

offtopic:
ipv in één grote post op iedereen te reageren kan je dat beter per persoon doen. Maakt het een stuk makkelijk voor diegene die gequote zijn om te reageren zonder eerst het grootste gedeelte van jouw gequote post te hoeven verwijderen.
Het is al een hele tijd geen probleem meer om op meerdere posts achter elkaar te reageren, komt netjes een scheidingsstreepje tussen wat jouw grote reacties ook wat overzichtelijker maakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

jadjong schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:02:
Met een beetje pech krijgt die switch een publiek IP en jouw router vervolgens niet. >:)
Ook dat !!! :D
Whatever works! d:)b
Vliegvlug schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
Waarom zou dat niet werken als ik een IP pak in het subnet van mijn publieke IP?

Niet dat ik dat zou doen overigens, puur theoretisch.
In termen van een Management VLAN is het gewoon gruwelijk fout :)
offtopic:
ipv in één grote post op iedereen te reageren kan je dat beter per persoon doen. Maakt het een stuk makkelijk voor diegene die gequote zijn om te reageren zonder eerst het grootste gedeelte van jouw gequote post te hoeven verwijderen.
Het is al een hele tijd geen probleem meer om op meerdere posts achter elkaar te reageren, komt netjes een scheidingsstreepje tussen wat jouw grote reacties ook wat overzichtelijker maakt :)
[ot]*knip*. Nogal denigrerend.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:35:
[...]

In termen van een Management VLAN is het gewoon gruwelijk fout :)
Maar het werkt wel ;)
offtopic:
Als je zo lang op GoT zit als ik dan is dat echt een super lameass feature die alleen maar bedacht is voor al die Tante Truus en Ome Jan mensen die opeens op GoT langskwamen doordat er zoveel reclame op Radio en TV voor Tweakers (En dan zonder .net ;w ) werd gemaakt en blijkbaar zelfs BB Code te moeilijk vinden... |:( :F

Dus "Thnx! but NO THNX!" en ik hou het wel bij de manier waarop we het altijd al deden zonder die dubbelpost workaround onzin >:) :P
offtopic:
Ieder zijn mening natuurlijk maar ik loop hier ook al lang rond (paar dagen eerder* dan jij zelfs zie ik net! :P ) en vind het een ideale feature, maakt reageren eenvoudiger en het resultaat overzichtelijker. Hadden ze al eerder mogen doen wat mij betreft en ik weet zeker wel hoe UBB werkt. :)
Kan ook niet inzien wat het erge er aan is want je help je mede-Tweakers met makkelijker terug reageren en zelf krijg je er meer duimpjes door, win-win zou ik zeggen. ;)

* zit eigen al langer dan de nu weergegeven registratiedatum op Tweakers aangezien er vroeger losse accounts waren voor Tweakers en GoT en bij de migratie om de boel samen te voegen hebben ze mijn later geregistreerde account gebruikt helaas. :| (Weet niet meer hoeveel eerder ik dat andere account had aangemaakt.)
Waarschijnlijk geldt dat voor jouw account ook aangezien we elkaar qua registratiedatum nauwelijks ontlopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 28-11-2024 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

spartacusNLD schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:44:
zooo.. tijd om KPN gedag te zeggen. Kon daar elk jaar de black-friday actie (mis)gebruiken om als bestaande klant toch nog iets van een aanbieding boven water te krijgen. Dit jaar niet.

Dus gebruik gemaakt van de Odido black-friday actie, en meteen via mobiel.nl de KPN sim-only van mijn vrouw overgezet naar hun (krijg je ook nog eens een mobiel.nl 100 euro tegoedbon voor trouwens!). Die sim-only gaat van 20 euro naar 13,50 euro per maand. Ook top :)

Met de combinatiekorting is het helemaal goedkoop de eerste 8 maanden :)

[Afbeelding]

Hoop alleen niet dat ik deze ervaring krijg:
[YouTube: Duizend klachten over Odido in één week]
Aansluitdatum bevestigd via mail :) in de zelfde mail staat ''Ondertussen heb je van onze installatiepartner Guidion een uitnodiging voor de installatieafspraak ontvangen''

Ik heb nog niets van hen gehoord. Komt dat later denken jullie (mails die elkaar kruisen)? Of even erachteraan bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb de vraag van @Bo0bz verplaatst naar: [Alfen laadpaal] Wil niet verbinden met netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

spartacusNLD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:10:
[...]

Aansluitdatum bevestigd via mail :) in de zelfde mail staat ''Ondertussen heb je van onze installatiepartner Guidion een uitnodiging voor de installatieafspraak ontvangen''

Ik heb nog niets van hen gehoord. Komt dat later denken jullie (mails die elkaar kruisen)? Of even erachteraan bellen?
Ik kreeg van Odido/Gideon (KPN Netwerk) een SMS: We proberen u te bereiken maar dat lukt niet, dus kunt u bellen?

Note: dat was de eerste keer dat ik iets over een afspraak te horen kreeg :+ Maar ik heb ze zelf gebeld ( 088-6007160), werd doorverbonden en kon een afspraak maken voor deze week (niet gedaan; verzet naar a.s maandag) voor het aansluiten van de boel. Ik vraag mij af wat ze gaan doen tho, want alles zit al in de meterkast aangesloten voor zover ik weet.

Na het maken van de afspraak gelijk een bericht van Odidio dat het installatiepakket onderweg was; komt vandaag aan. Aansluiting moet 03-01 geschieden, maar ik moet nog een afspraak maken met de Odido monteur. (Dat zal na maandag gebeuren neem ik aan)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Notna schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:23:
[...]

Ik kreeg van Odido/Gideon (KPN Netwerk) een SMS: We proberen u te bereiken maar dat lukt niet, dus kunt u bellen?

Note: dat was de eerste keer dat ik iets over een afspraak te horen kreeg :+ Maar ik heb ze zelf gebeld ( 088-6007160), werd doorverbonden en kon een afspraak maken voor deze week (niet gedaan; verzet naar a.s maandag) voor het aansluiten van de boel. Ik vraag mij af wat ze gaan doen tho, want alles zit al in de meterkast aangesloten voor zover ik weet.

Na het maken van de afspraak gelijk een bericht van Odidio dat het installatiepakket onderweg was; komt vandaag aan. Aansluiting moet 03-01 geschieden, maar ik moet nog een afspraak maken met de Odido monteur. (Dat zal na maandag gebeuren neem ik aan)
Net maar Guidion gebeld, en afspraak gemaakt in de avond op 27-12. Exact op mijn aansluitdatum :)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
spartacusNLD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:22:
Net maar Guidion gebeld, en afspraak gemaakt in de avond op 27-12. Exact op mijn aansluitdatum :)
Eh? Hoe werkt dit dan?

Je kunt toch alléén over op het moment dat de monteur er staat, niet eerder (tenzij je dhz) en niet later?

Of is bij een overstap enkele dagen zonder / dubbel betalen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Laatst online: 10:37

StrongArmLance

Endless flow

spartacusNLD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:22:
[...]

Zelfde, alleen mijn activatiedatum ligt veel verder in de toekomst dan ik zou willen. Hebben jullie enig idee of daar wat aan te doen valt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Gwaihir schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:42:
[...]

Eh? Hoe werkt dit dan?

Je kunt toch alléén over op het moment dat de monteur er staat, niet eerder (tenzij je dhz) en niet later?

Of is bij een overstap enkele dagen zonder / dubbel betalen nodig?
Ik heb geen overstapservice, met overstapservice laten ze dat op elkaar aansluiten. Hoe ze dat doen? Geen idee. Ik regel het liever zelf.

Ik heb de KPN tot 31-12 laten doorlopen als back-up. Die paar dagen extra maakt niet uit. Op 27-12 gaat mijn abonnement bij Odido in, de monteur kan ter plekke KPN van de glasvezel ''afgooien'' en Odido er op zetten. Of zo vertelde de dame van Guidion het. Zal wel niet helemaal kloppen :+

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
spartacusNLD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:53:
[...]

Ik heb geen overstapservice, met overstapservice laten ze dat op elkaar aansluiten. Hoe ze dat doen? Geen idee. Ik regel het liever zelf.

Ik heb de KPN tot 31-12 laten doorlopen als back-up. Die paar dagen extra maakt niet uit. Op 27-12 gaat mijn abonnement bij Odido in, de monteur kan ter plekke KPN van de glasvezel ''afgooien'' en Odido er op zetten. Of zo vertelde de dame van Guidion het.
Indien het signaal van diverse bronnen komt lijkt mij dat geen probleem. Wanneer dat wel zo is, zoals bijvoorbeeld hetzelfde glasvezelnetwerk, dan ben ik nieuwsgierig in hoeverre het fout zou kunnen gaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
*knip*. Op de man.

[ Voor 62% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 10:40 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 126 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen