[Alfen laadpaal] Wil niet verbinden met netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:01
Ik heb nu enkele maanden Odido en heb op jullie advies mijn TP-Link Deco M9 direct verbonden met de huawei ONT. Met VLAN 300 werkt het internet als een zonnetje. Enige probleem is mijn Alfen laadpaal. Die krijg ik niet aan de praat in mijn netwerk. Ik weet dat de Alfen laadpaal enorm kieskeurig is en niet goed overweg kan met VLAN. In het Alfen laadpaal topic kom ik niet tot de oplossing helaas. Hoe krijg ik dit alles nu wel werkend? Situatie ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Huawei ONT --> Deco M9 (hoofdsatteliet) --> TP-link SG108e managed switch -->
Poort 1 - Inkomende signaal vanuit Deco M9
Poort 2 - Deco m9 1e etage
Poort 3 - Deco m9 2e etage
Poort 4 - Laadpaal
Poort 5 - Home assistant server
Poort 6 - Odido TV box
Poort 7 - Omvormer
Poort 8 - Niet in gebruik

De laadpaal krijgt even verbinding met de switch. Groene lampje brand enkele seconden en gaat daarna uit. De laadpaal werkt wel als ik hem direct op de deco aansluit zonder tussenkomst van de switch. Het lijkt dus ergens in de instellingen van de switch niet goed te gaan. Ik heb daarin niets gedaan met een VLAN. Moet ik juist wel iets aanpassen om mijn laadpaal aan het netwerk te krijgen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:27:
Moet ik juist wel iets aanpassen om mijn laadpaal aan het netwerk te krijgen?
Lijkt mij sterk. Niet gewoon een slechte connector op de kabel waarbij die net wel wordt geaccepteerd door de Deco en net niet door de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43

Vliegvlug

Flight Simple

De laadpaal krijgt even verbinding met de switch. Groene lampje brand enkele seconden en gaat daarna uit.
Wel apart dat de laadpaal wel even kort link krijgt maar dan down gaat.
Schiet de switchpoort niet in error disable of zoiets?
Misschien een loop waar STP ingrijpt?

Is er iets van logging op die switch in te zien?
De laadpaal werkt wel als ik hem direct op de deco aansluit zonder tussenkomst van de switch. Het lijkt dus ergens in de instellingen van de switch niet goed te gaan. Ik heb daarin niets gedaan met een VLAN. Moet ik juist wel iets aanpassen om mijn laadpaal aan het netwerk te krijgen?
Je hebt dus alleen VLAN300 op de WAN poort van je router ingesteld en verder nergens op je LAN iets met VLANs gedaan, dat is dus 1 plat netwerk zonder enige tagging?
Zou het toch voor de zekerheid controleren, misschien dat tagging per ongeluk toch aan staat op die poort?

Wat als je direct een laptop op je kabel naar de laadpaal aansluit, is hij dan gewoon te bereiken?
Dat zou ook een goede test zijn voor de fysieke verbinding, wiebel even goed met de kabel als een ping loopt en kijk of er dan wat wegvalt.

Hier trouwens iemand die niet kon verbinden met zijn Alfen via ethernet waar dat voorheen wel lukte:
edgarv in "Nieuwe Alfen laadpaal - wisselende verbinding en errors"
Bleek daar om een defect in de Alfen zelf te gaan, hopelijk is die van jou niet stuk

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 27-11-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@bjusterbaarlik Kabeltester geeft gewoon aan dat alles netjes werkt.

@Vliegvlug Een directe verbinding tussen laptop en laadpaal via diezelfde kabel is ook gewoon stabiel. Ik kom daarmee in de laadpaal en kan ook instellingen wijzigen. Kabeltester geeft ook aan dat alles werkt.

Ik heb helaas geen logging in de switch dus kan niet exact achterhalen wat er misgaat.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43

Vliegvlug

Flight Simple

@Bo0bz las in dat Alfen topic dat de laadpaal zelf ook logging heeft, mogelijk dat je daar iets uit kan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb nu enkele maanden Odido en heb op jullie advies mijn TP-Link Deco M9 direct verbonden met de huawei ONT. Met VLAN 300 werkt het internet als een zonnetje. Enige probleem is mijn Alfen laadpaal. Die krijg ik niet aan de praat in mijn netwerk. Ik weet dat de Alfen laadpaal enorm kieskeurig is en niet goed overweg kan met VLAN. In het Alfen laadpaal topic kom ik niet tot de oplossing helaas. Hoe krijg ik dit alles nu wel werkend? Situatie ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Huawei ONT --> Deco M9 (hoofdsatteliet) --> TP-link SG108e managed switch -->
Poort 1 - Inkomende signaal vanuit Deco M9
Poort 2 - Deco m9 1e etage
Poort 3 - Deco m9 2e etage
Poort 4 - Laadpaal
Poort 5 - Home assistant server
Poort 6 - Odido TV box
Poort 7 - Omvormer
Poort 8 - Niet in gebruik

De laadpaal krijgt even verbinding met de switch. Groene lampje brand enkele seconden en gaat daarna uit. De laadpaal werkt wel als ik hem direct op de deco aansluit zonder tussenkomst van de switch. Het lijkt dus ergens in de instellingen van de switch niet goed te gaan. Ik heb daarin niets gedaan met een VLAN. Moet ik juist wel iets aanpassen om mijn laadpaal aan het netwerk te krijgen?
Ik persoonlijk zou TP-Link als merk afraden gezien ze belabberde support leveren voor softwareupdates. Leuke prijs, dat wel, maar ze bezuinigen blijkbaar op belangrijke zaken.

Een apparaat dat niet VLAN aware is, is geen enkel probleem op een managed switch. Sterker nog, je wilt dat untagged op bepaalde ports naar je IoT VLAN gaat en niet naar je management VLAN. Dus wat je zou kunnen doen is al het standaard verkeer IoT noemen en op de default VLAN en dan je management VLAN op bijvoorbeeld 10. Either way, je wilt dat untagged op die poort IoT VLAN is maar je. En op de router port van je switch en op je router wil je tagged IoT VLAN (welk VLAN dat ook moge zijn) ook aanzetten.

Als je, zoals ik, een slecht voorstellingsvermogen hebt bij dit soort zaken, kijk dan even naar wat schematische uitleg van VLANs. Dan zal het je naar alle waarschijnlijkheid duidelijk worden. Het is ook absoluut aan te raden je netwerk schematics uit te werken. Dat kan makkelijk met de gratis FOSS tool draw.io

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
@William_H Ik wil zeker dit topic niet kapen dus ga weer terug naar het Alfen topic!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De vraag is inmiddels verder gegaan in: Bo0bz in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

@Bo0bz mocht je liever al je vragen en berichten in dit topic willen hebben, stuur me dan gerust een DM, dan voeg ik even alles samen.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 28-11-2024 08:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.