• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:47
leonbong schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:21:
Als je Ids/dpi inschakelt op de usg dan trekt dat ding dat niet.
Wat wordt er dan aangeraden mocht ik een unifi router willen? Of is opnsense dan the way to go?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
laurens362 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:26:
[...]

Wat wordt er dan aangeraden mocht ik een unifi router willen? Of is opnsense dan the way to go?
Ik heb een USG en werkt perfect. Dus tenzij je IPS e.d. wilt gebruiken werkt die gewoon goed.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

USG Pro (wel met oordoppen :+ ), UXG Pro, UDM, UDR (trekt geen gigabit, ook niet zonder IPS/IDP), UDM SE, UDM Pro waarvan de UXG, UDM Pro en UDM SE zelfs met alle inspectieprotocollen aan multigig doen (~3Gbps WAN).

I reject your reality and substitute my own

D0ekoe schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:28:
Hi all, korte vraag.
Vorig jaar heeft KPN glasvezel aangelegd en heb ik een glasvezel abo genomen bij hen. Destijds vanaf het punt dat het in de meterkast binnenkwam netjes aangesloten en alles werkt prima. Als ik het goed heb, heb ik een zwart XGS PON kastje die vervolgens naar de Experiabox 12 gaat met een kleine rode UTP kabel.

Nu heb ik de overstap gemaakt naar Odido Glasvezel en zal binnenkort het pakket binnenkomen.
Kan ik het UTP kabeltje wat nu van het zwarte XGS PON kastje loopt zo in het modem steken van Odido of is het echt nodig dat ik een een afspraak met de monteur maak van Odido?

Ik ben in de veronderstelling dat het eerste zou moeten kunnen net als vroeger met telefoonkabeltje inprikken in de nieuwe router maar weet niet helemaal of dat klopt haha.
Dat is niet helemaal te zeggen. Je hebt dus nu een KPN XGS-PON "kastje" (de ONT). Je weet wel zeker dat dit XGS-PON is? Dat staat er ook op dus?
Zo ja, dan zijn er twee mogelijkheden:
1) Het netwerk is in de grond gelegd als point to point, zoals al jaren gebeurt. Dan heeft Odido vrijwel zeker eigen apparatuur in de PoP gezet en dan is die huidige KPN ONT niet te gebruiken.
2) Het netwerk is recent aangelegd en is als point-to-multipoint aangelegd met maar 1 PoP waar alles uit komt. In dat geval kan Odido alleen maar via dezelfde apparatuur en dezelfde ONT leveren en ja, dan heb je geen monteur nodig voor het omprikken.

Wat die monteur wel of niet moet doen met activatie van de lijn via zijn laptop weet ik niet zeker dus dat blijft de vraag.

Kan je aangeven welke woonplaats het betreft?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01
[...]

Als je IDS/IPS niet hebt dan kan USG wel 1gbit.
Een dream machine en dream router kunnen nooit 1gbit, ook niet als IDS/IPS uit hebt.

Een USG heeft namelijk hardware offloading voor router werk, echter dat werkt alleen als IDS/IPS uit staat.
Een dream machine en dream router hebben helemaal geen hardware offloading.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:41
leonbong schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:13:
[...]

Als je IDS/IPS niet hebt dan kan USG wel 1gbit.
Een dream machine en dream router kunnen nooit 1gbit, ook niet als IDS/IPS uit hebt.

Een USG heeft namelijk hardware offloading voor router werk, echter dat werkt alleen als IDS/IPS uit staat.
Een dream machine en dream router hebben helemaal geen hardware offloading.
ik kom toch verdraaid dicht in de buurt ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• leonbong
  • Laatst online: 11:01
Is een statement van Ubiquiti zelf mbt Dream router / Dream machine

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:59

McLambo

MTB Junky

Zeflde geldt dacht ik voor de Amplifi HD, als je PPPOE gebruikt en IDS aan hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 15:36
Is er iemand die er ervaring heeft met het vervangen van XGS-PON huawei kastje voor eigen apparatuur?

Is dit überhaupt mogelijk?

Dus een SFP+ module en een switch.

Volgende week komen zie hier namelijk de spullen omzetten en heb de nieuwe apparatuur is binnen en zag dat ik een XGS-PON kastje van Huawei erbij heb gekregen.

Op dit moment heb ik al glasvezel maar op het oude ODF daar kan je makkelijker de glasvezel in je eigen switch doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Tuskermalt Bij Delta zijn er wel mensen die het op die manier werkend hebben: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:29

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Barre73 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:16:
[...]
Ik begrijp dat je nog geen glasaansluiting in huis hebt maar hierom wel wil weten welk glasvezelnetwerk er in je straat ligt?
Je hebt al gecheckt bij ODF op de site. Voor de zekerheid nog eens checken op de site van www.kpnnetwerk.nl

Als die niks aangeven voor jouw adres dan wordt jouw DSL aansluiting sowieso niet opgeheven en kan je ze tot in lengte van dagen naast elkaar actief laten zijn.

Dus samengevat: heb jij glas beschikbaar waarop KPN kan leveren, dan zal KPN je DSL verbinding inderdaad blokkeren en is er na een overstap geen weg meer terug.
Heb jij alleen maar glas beschikbaar waarop KPN niet kan leveren (zoals Delta Fiber of Open Dutch Fiber) dan gebeurt er niks met je DSL verbinding en zijn het twee aparte verbindingen die gewoon naast elkaar kunnen blijven draaien.
Iedereen dank voor het meedenken.

Ik heb dus nog even op KPN gekeken en zij gaan tzt (ook) glasvezel aanleggen.
Maar mogelijk is dat gewoon dezelfde glaskabel van ODF want die claimen hier zelfs al te zijn. :?
Dan is er ook nog Odido die nu zelfs claimen dat ik al gewoon glas kan afnemen.

Dat laatste is helemaal bijzonder omdat de straat niet is open geweest en Odido twee weken geleden alleen nog maar dsl kon aanbieden. Odido lijkt daarmee sterk voorop te lopen op de feiten.

Wat screenies van de 3 clubs.

KPN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPZF4cyKfpAkSyTmp5CmiJoLZc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T2YAcNXMTAntpM9NyCEYe5Ty.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4ipAdVxohmEv6zd5q-j67DjDIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jD7Rbr4U6mwxxXgx8CP72oGg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LPenAwhdiaXtIClZDYZXcO5z5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WBktVPZryFuqD6ztGQGbwiEf.png?f=user_large

ODF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_QD8zfR-wcydCBASpSjMu8dr60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hp1MEyu25FQ8kKQjDHv0Q3F9.png?f=user_large

Odido

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeeuhQ_kzpgNOeRohuYoiyaicJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ewmNRj18cufq9P3wB4WmeuDJ.png?f=user_large

Zoals ik het als glasvezel leek zie is er nog geen glasvezel hier in de straat maar komt die er op de lange termijn van KPN en mogelijk op de kortere termijn van ODF. Of dit ook echt twee aparte glasvezel aansluitingen / lijnen zijn gaat mijn kennis te boven.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keuringsdienst schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:
[...]

Iedereen dank voor het meedenken.

Ik heb dus nog even op KPN gekeken en zij gaan tzt (ook) glasvezel aanleggen.
Maar mogelijk is dat gewoon dezelfde glaskabel van ODF want die claimen hier zelfs al te zijn. :?
Dan is er ook nog Odido die nu zelfs claimen dat ik al gewoon glas kan afnemen.

Dat laatste is helemaal bijzonder omdat de straat niet is open geweest en Odido twee weken geleden alleen nog maar dsl kon aanbieden. Odido lijkt daarmee sterk voorop te lopen op de feiten.

Wat screenies van de 3 clubs.

KPN.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ODF

[Afbeelding]

Odido

[Afbeelding]

Zoals ik het als glasvezel leek zie is er nog geen glasvezel hier in de straat maar komt die er op de lange termijn van KPN en mogelijk op de kortere termijn van ODF. Of dit ook echt twee aparte glasvezel aansluitingen / lijnen zijn gaat mijn kennis te boven.
ODF en KPN leggen echt twee volkomen aparte netwerken en kabels. Dus ja, in jouw geval zullen er straks twee aansluitingen (mogelijk) zijn.
Weet je heeeel zeker dat Open Dutch Fiber niet al in je straat heeft aangelegd? Dat kan echt behoorlijk snel gaan hoor. Binnen een dag stoep open, kabels erin en stoep weer dicht.
En pas als jij een abonnement bij Odido neemt, komen ze die kabel dan naar je woning toeschieten en binnen brengen. Odido en ODF werken zeer nauw samen en Odido is de eerste hoofdhuurder op het netwerk van ODF. Dus dat zij beiden zeggen dat je al glasvezel kan bestellen is logisch.

Voor KPN kan het nog wel maanden/jaar duren als de status nu is dat ze bezig zijn met een Plan van Aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:29

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Barre73 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:59:
[...]
ODF en KPN leggen echt twee volkomen aparte netwerken en kabels. Dus ja, in jouw geval zullen er straks twee aansluitingen (mogelijk) zijn.
Weet je heeeel zeker dat Open Dutch Fiber niet al in je straat heeft aangelegd? Dat kan echt behoorlijk snel gaan hoor. Binnen een dag stoep open, kabels erin en stoep weer dicht.
En pas als jij een abonnement bij Odido neemt, komen ze die kabel dan naar je woning toeschieten en binnen brengen. Odido en ODF werken zeer nauw samen en Odido is de eerste hoofdhuurder op het netwerk van ODF. Dus dat zij beiden zeggen dat je al glasvezel kan bestellen is logisch.

Voor KPN kan het nog wel maanden/jaar duren als de status nu is dat ze bezig zijn met een Plan van Aanpak.
Dank je voor je snelle reactie.

Ik weet echt heel zeker dat ODF hier recent niet de grond heeft open gegooid voor glasvezel.
Dat hebben ze bij mijn pa wel gedaan een jaar geleden, dat is 2 km verderop.
Daarna zag de straat er daar uit als een oorlogsgebied. Dat laat dus nog maanden veel sporen na.
En natuurlijk de graafmachines en voorraad die langere tijd in de omgeving aanwezig zijn.

Maar wanneer ik het goed begrijp kan ik dus zonder gevolgen odido glas afnemen?
Mocht odido toch alleen dsl kunnen leveren dan is het ws wel dezelfde dsl lijn als van kpn?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
keuringsdienst schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:37:
[...]

Dank je voor je snelle reactie.

Ik weet echt heel zeker dat ODF hier recent niet de grond heeft open gegooid voor glasvezel.
Dat hebben ze bij mijn pa wel gedaan een jaar geleden, dat is 2 km verderop.
Daarna zag de straat er daar uit als een oorlogsgebied. Dat laat dus nog maanden veel sporen na.
En natuurlijk de graafmachines en voorraad die langere tijd in de omgeving aanwezig zijn.

Maar wanneer ik het goed begrijp kan ik dus zonder gevolgen odido glas afnemen?
Mocht odido toch alleen dsl kunnen leveren dan is het ws wel dezelfde dsl lijn als van kpn?
Dan vermoed ik dat de aannemer van Odido de graafdatum niet heeft aangepast en "het systeem" daardoor denkt dat er al gegraven is en dus glasvezel ligt.
Je kan sowieso wel een abonnement aanvragen bij Odido maar dan komen ze er waarschijnlijk snel achter dat dit nog niet leverbaar is via het glas van ODF.
Vaak zie ik dan dat ze tijdelijk via DSL leveren tot je glas is aangesloten Dat is inderdaad dezelfde lijn als die KPN gebruikt. Je huis heeft maar 1 telefoonkabel (over het algemeen).
Maar dat aansluiten van glas kan dan ook nog wel een tijd duren wellicht. Ik weet neit of je al die tijd o DSL van Odido wil zitten? Dat is aan jezelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:07
vandaag KPN (oud glasvezelnetwerk van Glashart ) naar Odido ODF glas over gestapt.
De Gnexis (geschikt voor 1GB) is letterlijk leeg getrokken en de glasvezel is door gepacht naar de Odido Huawei ge-connect. en nee hij gebruikte geen glasvezel schoonmaak (fiber optic cleaner) maar misschien ben ik een ....

Na tijdelijk even het Zyxel moden er tussen gehad te hebben ter connectie oplevering, de zyxel in de door gestopt een BYOD Fritz 4060 achter de Huawei aangesloten, de fritz op VLAN-id 300 gezet en bingo verbinding werkt.

Monteur bevestigde dat het nu ODF is en dat in de wijkcentrale bij glas fysiek was overgezet naar Odido netwerk en wel voordat hij kwam. (en dat kan ik bevestigen want 5 minuten voor zijn aankomst begon een gamende puber te krijsen dat internet weg was gevallen....)

Dus na jaren eens overgestapt, jippie.

De reden van mijn berichtje: het speedtestje !

Helaas pindakaas toch geen beloofde 1 gig up / down
Maar naar de odidoserver in AMS is de gemiddelde ookla speedtest ca 690 Mbps down en 388 Mbps up en ping 11. (ja natuurlijk, testen doen we bedraad op een 1 gig netwerk en ook rechtstreeks op de Fritz)

Cijfers zijn niet belangrijk, ik kom van de 14k4 modem tijd, maar er is een beetje licht wrange nasmaak van deze overstap van glas naar glas provider... ik dacht nu gaat de meter naar de max.

Maar voor allle tweakende speedfreeks dus deze tip ...
temper je enthousiasme bij een overstap naar een 1 Gig provider , je krijgt bij odido nog niet de max waar ze mee adverteren.

tja, er staat niet voor niets " tot wel 1 Gbit/s" in de advertentie text.

En eens, in de praktijk zal je er niets van merken, maar het is toch weer even terug in de tijd geleden van "uw router moet nog intrainen" of "hoe ver woont u van de centrale" en andere reut.

Ik ben toch benieuwd wie in Bleiswijk op KPN 1gb glas zit en wat zij uit het groene KPN vezeltje trekken....

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
Hey tweakers.

Gisteren heeft ODF de glasvezelkabel vanaf de straat naar de meterkast getrokken en gisteren kreeg ik ook de modem incl mediaconverter van odido binnen.

Nu ben ik verbaasd dat ik perse een monteur van hen het spul moet laten aansluiten en dat ik dus moet wachten op wanneer die monteur tijd heeft voordat ik gebruik kan maken van het glasnetwerk.

Weet iemand hier toevallig wat de reden hiervoor kan zijn? Ik wil namelijk de modem niet gebruiken maar juist mijn unifi dream machine pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-05 16:30
Fiberbleiswijk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:32:
vandaag KPN (oud glasvezelnetwerk van Glashart ) naar Odido ODF glas over gestapt.
De Gnexis (geschikt voor 1GB) is letterlijk leeg getrokken en de glasvezel is door gepacht naar de Odido Huawei ge-connect. en nee hij gebruikte geen glasvezel schoonmaak (fiber optic cleaner) maar misschien ben ik een ....

Na tijdelijk even het Zyxel moden er tussen gehad te hebben ter connectie oplevering, de zyxel in de door gestopt een BYOD Fritz 4060 achter de Huawei aangesloten, de fritz op VLAN-id 300 gezet en bingo verbinding werkt.

Monteur bevestigde dat het nu ODF is en dat in de wijkcentrale bij glas fysiek was overgezet naar Odido netwerk en wel voordat hij kwam. (en dat kan ik bevestigen want 5 minuten voor zijn aankomst begon een gamende puber te krijsen dat internet weg was gevallen....)

Dus na jaren eens overgestapt, jippie.

De reden van mijn berichtje: het speedtestje !

Helaas pindakaas toch geen beloofde 1 gig up / down
Maar naar de odidoserver in AMS is de gemiddelde ookla speedtest ca 690 Mbps down en 388 Mbps up en ping 11. (ja natuurlijk, testen doen we bedraad op een 1 gig netwerk en ook rechtstreeks op de Fritz)

Cijfers zijn niet belangrijk, ik kom van de 14k4 modem tijd, maar er is een beetje licht wrange nasmaak van deze overstap van glas naar glas provider... ik dacht nu gaat de meter naar de max.

Maar voor allle tweakende speedfreeks dus deze tip ...
temper je enthousiasme bij een overstap naar een 1 Gig provider , je krijgt bij odido nog niet de max waar ze mee adverteren.

tja, er staat niet voor niets " tot wel 1 Gbit/s" in de advertentie text.

En eens, in de praktijk zal je er niets van merken, maar het is toch weer even terug in de tijd geleden van "uw router moet nog intrainen" of "hoe ver woont u van de centrale" en andere reut.

Ik ben toch benieuwd wie in Bleiswijk op KPN 1gb glas zit en wat zij uit het groene KPN vezeltje trekken....
Misschien een rare vraag, maar wat haalde je voor snelheid met de Zyxel? Ik zou dat persoonlijk getest hebben voordat ik hem in de doos deed. Vooral omdat ik verwacht dat T-Mobile je vrolijk eerst de Zyxel weer aan zal laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:07
Zelfde snelheid.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:59

McLambo

MTB Junky

En hoever zit je van de centrale dan? 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:43
McLambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:52:
En hoever zit je van de centrale dan? 😇
Maakt niet zoveel uit bij glasvezel.
Als het nou 300 meter is of 3 kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 20:32
Jboy1991 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:34:
Hey tweakers.

Gisteren heeft ODF de glasvezelkabel vanaf de straat naar de meterkast getrokken en gisteren kreeg ik ook de modem incl mediaconverter van odido binnen.

Nu ben ik verbaasd dat ik perse een monteur van hen het spul moet laten aansluiten en dat ik dus moet wachten op wanneer die monteur tijd heeft voordat ik gebruik kan maken van het glasnetwerk.

Weet iemand hier toevallig wat de reden hiervoor kan zijn? Ik wil namelijk de modem niet gebruiken maar juist mijn unifi dream machine pro
Waarschijnlijk om gedoe te voorkomen met verkeerd aansluiten of te ruw met de glasvezel patchkabel omgaan aangezien ze niet kunnen inschatten hoe kundig iemand is :). In principe is het niet veel anders dan zelf DSL installeren maar wel gevoeliger. Als iemand bij het aansluiten van DSL de RJ11 wandcontactdoos sloopt kost dat geen drol om te vervangen, kwestie van draadjes losmaken uit het AOP en nieuw doosje monteren en aansluiten. Bij het slopen van de SC glasvezelconnector moet er een nieuwe connector gelast worden in de aansluitdoos, dat kost meer geld/tijd en daar zit Odido natuurlijk niet op te wachten.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 17:44
Jboy1991 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:34:
Hey tweakers.

Dit is 1. omdat ze een werkende verbinding moeten opleveren. Ze zullen dan ook de converter en modem in de lucht brengen. Dit om te voorkomen dat jij gaat klagen over een verbinding die niet werkt door bijvoorbeeld een configuratie fout in jouw dream machine.

2. weten ze dan ook dat je een werkende converter en modem ontvangen hebt. Want als je achteraf problemen hebt zullen ze verzoeken om eerst te testen met de converter en modem. Ze hoeven namelijk geen support te leveren op jouw apparatuur.

Zelf onlangs met een IPTV box problemen gehad. Of ik wel even wilde testen met hun modem voordat ze het verder gingen onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
Om toch even mijn frustatie te uiten over een situatie waar Odido weinig aan kan doen:

Afgelopen dinsdagnacht is de verdeelkast voor het glasvezel buiten vrij letterlijk opgeblazen met vuurwerk. Paar keer verbaasde Odido medewerkers gesproken en de buurtbewoners die geen glasvezel meer hadden aangemaand om toch maar een melding te doen bij hun provider.

Woensdag is de onderaannemer deze kant opgestuurd en voor zover ik kan zien is de kast weer helemaal compleet. Kort daarna afspraak met de monteur van Odido gemaakt. Donderdag komt hij over de vloer, glasvezeltester aangesloten... geen licht aan de andere kant. Nu moet de netwerkbeheerder de onderaannemer weer deze kant op sturen om te kijken waar het probleem ligt.

Ik snap ook wel waarom het zo lang kan duren (planningen, procedures, etc), maar op dit tempo verwacht ik pas a.s. maandag een afspraak te kunnen maken. Even doorrekenen zit ik dan anderhalf week met een storing :(

Even los daarvan, ben wel heel goed geholpen door de servicedesk. Heb zelf ongelimiteerd abonnement, maar heb nu ook met een prepaid simkaart een ongelimiteerde bundel gekregen voor mijn vriendin. Zijn we in elk geval niet helemaal onthand.
Ik probeer nog wel uit te vogelen waarom het zo lang duurt voordat een sessie is opgezet, via een USB tether duurt het gemiddeld zo'n 10 secondes voordat een nieuwe site/filmpje/watdanook daadwerkelijk start met laden.

• laurens362
  • Laatst online: 06:47
Wat voor een Unifi apparaat wordt aangeraden als router icm odido 1 gb internet? Zelf heb ik 2 ap lite en Unifi switch lite 8. Ben van plan om nog een ap pro voor beneden erbij te kopen

• Kodess
  • Laatst online: 11:35
laurens362 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:58:
Wat voor een Unifi apparaat wordt aangeraden als router icm odido 1 gb internet? Zelf heb ik 2 ap lite en Unifi switch lite 8. Ben van plan om nog een ap pro voor beneden erbij te kopen
Meer voor het unifi topic imo.

Wil je 1gb halen met IDS/IPS aan? Dan een Dream Machine / Wall.
Anders kan je gewoon een USG nemen, ook al is die waarschijnlijk binnenkort EOL

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 10:53
Tuskermalt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:40:
Is er iemand die er ervaring heeft met het vervangen van XGS-PON huawei kastje voor eigen apparatuur?

Is dit überhaupt mogelijk?

Dus een SFP+ module en een switch.

Volgende week komen zie hier namelijk de spullen omzetten en heb de nieuwe apparatuur is binnen en zag dat ik een XGS-PON kastje van Huawei erbij heb gekregen.

Op dit moment heb ik al glasvezel maar op het oude ODF daar kan je makkelijker de glasvezel in je eigen switch doen.
Dat kan zeker en draait hier goed. Dankzij dit topic:
T-Mobile glasvezel ONT/GPON vervangen met eigen apparaat
Natuurlijk wel met de gebruikelijke kanttekening dat dit niet door de provider wordt ondersteund. Ik heb de Guidion monteur gevraagd dit kastje aan te sluiten ipv de huawei en dat deed ie ook. Maar daar moet je denk ik net geluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
Kasper1985 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Dat kan zeker en draait hier goed. Dankzij dit topic:
T-Mobile glasvezel ONT/GPON vervangen met eigen apparaat
Natuurlijk wel met de gebruikelijke kanttekening dat dit niet door de provider wordt ondersteund. Ik heb de Guidion monteur gevraagd dit kastje aan te sluiten ipv de huawei en dat deed ie ook. Maar daar moet je denk ik net geluk mee hebben.
Dit is GPON ik krijg straks XGS-PON is weer anders maar ik kan niet echt iets vinden van iemand die iets werkend heeft met een SFP+ module in een eigen switch,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuskermalt schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Dit is GPON ik krijg straks XGS-PON is weer anders maar ik kan niet echt iets vinden van iemand die iets werkend heeft met een SFP+ module in een eigen switch,
Dat kan kloppen. Er is momenteel maar 1 werkende XGS-PON SFP module bekend in NL en die is van AVM/Fritzbox. En hoort dus ook in die Fritzbox thuis. Geen idee of dat werkt met een andere router/switch.
Bij Delta XGS-PON zijn Tweakers bezig om de geleverde router/ONT (1 apparaat) te omzeilen middels een Nokia ONT die ze in het buitenland kopen. Dat lijkt ook wel te werken, maar dan heb je nog steeds een losse ONT.

Met de zoekfunctie op dit forum (term: eigen router XGS-PON, of eigen SFP XGS-PON) moet je wel wat kunnen vinden volgens mij. Er is in ieder geval een apart topic over voor KPN.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 01-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus1951
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2023
Ik heb spijt dat ik bij t-mobile zat. Bij odido wordt bij elke toetsaanslag om een wachtwoord gevraagd.. Hoe kan ik dit veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
Catrinus1951 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:58:
Ik heb spijt dat ik bij t-mobile zat. Bij odido wordt bij elke toetsaanslag om een wachtwoord gevraagd.. Hoe kan ik dit veranderen.
Wat bedoel je? Is een beetje lastig trouble shooten als je geen informatie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42
-

[ Voor 100% gewijzigd door DM89 op 02-10-2023 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
Tuskermalt schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb ook zo'n Huawei optiXstar hn8010Ts op open dutch fiber, met odido.
Dacht ook lekker makkelijk, hang een fritzbox 5590 met de XGS-PON module er op....rechtstreeks met de glasvezel op de op Open Dutch Fiber.
Alleen ik zit nog te wachten, met hoe ze dit gaan doen.
Zou modem id etc zijn.
Nu heb ik me modem id en s/n aan tommievanodido gestuurd.
Alleen nu wacht ik nog af, hoe en of wat er gaat gebeuren.
Gisteren nog met avm contact gehad en wacht nog op een email terug.
Zal mooi zijn als het lukt.
Anders wacht ik het af, hoe het volgend jaar bij Freedom gaat 🔆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@DM89 Als jij niet weet waarvoor je ipv6 nodig hebt, dan is het geen gemis.
Anders hadden alle Odido klanten een probleem.

Heeft verder niets te maken met je wifi of aantal wifi apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
digiben schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Ik heb ook zo'n Huawei optiXstar hn8010Ts op open dutch fiber, met odido.
Dacht ook lekker makkelijk, hang een fritzbox 5590 met de XGS-PON module er op....rechtstreeks met de glasvezel op de op Open Dutch Fiber.
Alleen ik zit nog te wachten, met hoe ze dit gaan doen.
Zou modem id etc zijn.
Nu heb ik me modem id en s/n aan tommievanodido gestuurd.
Alleen nu wacht ik nog af, hoe en of wat er gaat gebeuren.
Gisteren nog met avm contact gehad en wacht nog op een email terug.
Zal mooi zijn als het lukt.
Anders wacht ik het af, hoe het volgend jaar bij Freedom gaat 🔆
Dank je wel wordt nu weer meer duidelijk. Het is dus niet zo als bij het oude netwerk sfp kopen aansluiten aan je switch en draaien maar. Erg jammer want ik probeer zo weinig mogelijk apparatuur in mijn meter kast te hebben puur alleen om energie te besparen. Elk apparaat wat 24/7 draait die weg kan is mooi mee genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Tuskermalt Je hebt natuurlijk gelijk, alleen hoelang duurt het voordat je een dergelijke module aan energiebesparing hebt terug verdient?
Verder maak je het ook juist complexer met niet standaard apparatuur met kans op storingen. Daarom zou ik het persoonlijk niet zo snel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
jongetje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:53:
@Tuskermalt Je hebt natuurlijk gelijk, alleen hoelang duurt het voordat je een dergelijke module aan energiebesparing hebt terug verdient?
Verder maak je het ook juist complexer met niet standaard apparatuur met kans op storingen. Daarom zou ik het persoonlijk niet zo snel overwegen.
Klopt de energie besparing heb je er niet snel uit maar alle kleine beetjes helpen. Ik heb nu al meer dan 7 a 8 jaar geen apparatuur van een provider waar ik gebruik van maak en als de verbinding weg valt of er is een storing dan pak ik de apparatuur van de provider en kijk of het daar wel mee werkt. Is omslachtig maar waar ik nu woon heb ik dit de afgelopen 5 en half jaar nog nooit hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 15:02
Na een kleine vergelijkingstocht komt Odido een stuk voordeliger uit de bus dan mijn huidige contract bij KPN. Zo'n 300 per jaar minder en dan ga ik er ook nog eens 800mbit op vooruit. Totaal geen klachten over KPN trouwens. Perfect netwerk als in dat ik nooit downtime heb, <10 ms en altijd de beloofde snelheid hebt behaald. Het prijsverschil is echter wel de moeite waard, maar de ervaringen met het netwerk en de box (Aria 7X) van Odido zijn zo te lezen niet zo goed..

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen over de tv-box? En dan vooral degene die de switch van een KPN box naar deze hebben gemaakt. Die van KPN is erg gebruiksvriendelijk met gids, opnames, apps etc. Dat vind ik persoonlijk belangrijk voor de wat minder technische gebruikers in mijn huishouden. App-only wordt 'm sowieso niet.

Anders misschien maar hopen op een goede Black Friday deal van KPN, maar deze aanbieding verloopt volgens mij eind oktober?

[ Voor 19% gewijzigd door boostie op 03-10-2023 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajunl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 14:49
Leest hier toevallig iemand van Gideon mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:36
Iemand enig idee hoeveel die plandatum op de ODF site waard is?
Er ligt bij mijn voordeur een sprietje, maar de plandatum van ODF staat op aankomende vrijdag.

Heb ook al een order gedaan bij Odido, dus zit een beetje de dagen af te tellen tot ik op het glas over kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
rajunl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:55:
Leest hier toevallig iemand van Gideon mee?
Nee, niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:41
boostie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 02:28:
Na een kleine vergelijkingstocht komt Odido een stuk voordeliger uit de bus dan mijn huidige contract bij KPN. Zo'n 300 per jaar minder en dan ga ik er ook nog eens 800mbit op vooruit. Totaal geen klachten over KPN trouwens. Perfect netwerk als in dat ik nooit downtime heb, <10 ms en altijd de beloofde snelheid hebt behaald. Het prijsverschil is echter wel de moeite waard, maar de ervaringen met het netwerk en de box (Aria 7X) van Odido zijn zo te lezen niet zo goed..

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen over de tv-box? En dan vooral degene die de switch van een KPN box naar deze hebben gemaakt. Die van KPN is erg gebruiksvriendelijk met gids, opnames, apps etc. Dat vind ik persoonlijk belangrijk voor de wat minder technische gebruikers in mijn huishouden. App-only wordt 'm sowieso niet.

Anders misschien maar hopen op een goede Black Friday deal van KPN, maar deze aanbieding verloopt volgens mij eind oktober?
ik kan je niet helpen in de vergelijk met KPN - maar als je wilt kunnen opnemen kost dat 5 EUR per maand extra bij onze Odido vrienden.. Heb je dat meegenomen ? TV Box werkt.. meer kan ik er niet over zeggen.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

Internetstoring hier in Utrecht west. LOS lampje knippert rood. Is dit een groter probleem of ben ik de enige? Wachttijd klantenservice loopt ook flink op.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 15:45

Largo

Donderdraak

page404 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:13:
Internetstoring hier in Utrecht west. LOS lampje knippert rood. Is dit een groter probleem of ben ik de enige? Wachttijd klantenservice loopt ook flink op.
No issues here (Utrecht ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Largo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

No issues here (Utrecht ZW)
Omgeving De Meern? Net gebeld, er komt een monteur. Verder onduidelijk wanneer die komt en wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 15:45

Largo

Donderdraak

page404 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Omgeving De Meern? Net gebeld, er komt een monteur. Verder onduidelijk wanneer die komt en wat het probleem is.
Oog in Al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Klein vraagje, hoe zit het met IP adressen bij Odido? Ik weet dat die dynamisch zijn, maar hoe vaak krijgen jullie gemiddeld een nieuwe, of is hij een beetje "statisch"? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Plofkotje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:40:
Klein vraagje, hoe zit het met IP adressen bij Odido? Ik weet dat die dynamisch zijn, maar hoe vaak krijgen jullie gemiddeld een nieuwe, of is hij een beetje "statisch"? :)
Hij is ontzettend statisch. Ik ben inmiddels 4+4 jaar klant bij T-mobile/Odido en mijn IP adres is één keer gewijzgd. Zelfs bij verhuizing binnen dezelfde gemeente behield in mijn IP-adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 08:21
Plofkotje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:40:
Heb nu al bijna een jaar een Odido glasverbinding, heb sinds dag één hetzelfde externe IP adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 15:02
4v4t4r schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

ik kan je niet helpen in de vergelijk met KPN - maar als je wilt kunnen opnemen kost dat 5 EUR per maand extra bij onze Odido vrienden.. Heb je dat meegenomen ? TV Box werkt.. meer kan ik er niet over zeggen.
Heb ik inderdaad meegenomen in de vergelijking. Horrorverhalen heb je natuurlijk overal, maar mijn ervaring met KPN is dusdanig goed dat ik daar niet op achteruit wil gaan qua netwerk, gebruiksgemak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMeer
  • Laatst online: 25-05 22:38
Goedemiddag,

Hoe zijn de ervaringen inmiddels met de werkelijke internetsnelheid, stabiliteit/latency op de glasvezellijn?
Vooralsnog ben ik niet van plan andere apparatuur te gebruiken dan de standaard meegeleverde set.

Ik twijfel om over te stappen vanaf Ziggo (400/40 mbit), het prijsverschil maakt het heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:59
RonaldMeer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:00:
Goedemiddag,

Hoe zijn de ervaringen inmiddels met de werkelijke internetsnelheid, stabiliteit/latency op de glasvezellijn?
Vooralsnog ben ik niet van plan andere apparatuur te gebruiken dan de standaard meegeleverde set.

Ik twijfel om over te stappen vanaf Ziggo (400/40 mbit), het prijsverschil maakt het heel interessant.
Ik zie op AON en de snelheid in speedtests en vaak ook op Steam zijn 900+. Mijn ping is in testen meestal 7ms, in League of Legends is de ingame ping max 12ms, vaak iets lager. Ik vermoed dat GPON iets gevoeliger is dan AON. Ik zit nu twee jaar bij T-Mobile en eigenlijk nooit problemen gehad. Ik gebruik wel eigen apparatuur van Ubiquiti.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Luuk1983 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Ik zie op AON en de snelheid in speedtests en vaak ook op Steam zijn 900+. Mijn ping is in testen meestal 7ms, in League of Legends is de ingame ping max 12ms, vaak iets lager. Ik vermoed dat GPON iets gevoeliger is dan AON. Ik zit nu twee jaar bij T-Mobile en eigenlijk nooit problemen gehad. Ik gebruik wel eigen apparatuur van Ubiquiti.
Klopt, met GPON zie ik in ieder geval een stuk hogere latency: ThinkPad in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie". Ben zelf geen gamer dus merk er in de praktijk weinig van.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Laatst online: 19-04 23:20
Overgestapt van tweak en hetzelfde modem werkte meteen na T-Mobile thuis kiezen in de drop-down. Gaat om fritzbox 5530.

Nou heb ik wel het gevoel dat de DNS minder is dan bij Tweak. De snelheid en latency is prima, maar webpagina’s laden aanzienlijk trager.

Ook heb ik het idee dat er vaker kleine storingen zijn. Denk dan aan ineens geen verbinding meer hebben gedurende 5-10 minuten. Power cycles helpen dan ook niet. Er komt gewoon geen ip-adres binnen, maar toch werkt een download die al gestart is nog wel tot het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Eduardboon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:22:
Nou heb ik wel het gevoel dat de DNS minder is dan bij Tweak. De snelheid en latency is prima, maar webpagina’s laden aanzienlijk trager.

Ook heb ik het idee dat er vaker kleine storingen zijn. Denk dan aan ineens geen verbinding meer hebben gedurende 5-10 minuten. Power cycles helpen dan ook niet. Er komt gewoon geen ip-adres binnen, maar toch werkt een download die al gestart is nog wel tot het einde.
Je kunt een andere DNS provider gebruiken. Is al eerder hier en in het oude T-Mobile topic geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 23:12

Dr.Roelski

Walk on ....

Hopelijk wordt vrijdag een 'nieuwe' poging gedaan om de glaskabel de flat in te krijgen tot mn meterkast. Vorige keer t/m het mailtje dat het gedaan zou worden en vervolgens radiostilte.
Alvast een vraag voor na de omzetting: zit er ook een publiek ip adres op, of wordt er ge-NAT? Heb ergens iets gelezen dat je mogelijk geen eigen publiek ip adres zou krijgen en dat dit aangevragd zou moeten worden? klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:58:
Alvast een vraag voor na de omzetting: zit er ook een publiek ip adres op, of wordt er ge-NAT? Heb ergens iets gelezen dat je mogelijk geen eigen publiek ip adres zou krijgen en dat dit aangevragd zou moeten worden? klopt dit?
Je hebt gewoon je eigen IP-adres, zie 4 posts boven je toen het ging over statische ip's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
rens-br schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Hij is ontzettend statisch. Ik ben inmiddels 4+4 jaar klant bij T-mobile/Odido en mijn IP adres is één keer gewijzgd. Zelfs bij verhuizing binnen dezelfde gemeente behield in mijn IP-adres.
bluecupra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Heb nu al bijna een jaar een Odido glasverbinding, heb sinds dag één hetzelfde externe IP adres
Thanks beide! Dan ga ik maar eens een overstap wagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Vandaag in het nieuws
En omgekeerd Delta kan worden besteld op Odido netwerk
(Correctie nav barre73: Het betreft alleen de mobile diensten van Delta Fiber volgens het bericht. )

[ Voor 10% gewijzigd door jeanj op 03-10-2023 21:56 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie2008
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:31
.

[ Voor 97% gewijzigd door Markie2008 op 03-10-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie2008
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:31
jeanj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:19:
Vandaag in het nieuws

[...]

Positief nieuws!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:19:
Vandaag in het nieuws

[...]

Dat gaat over mobiel voor alle duidelijkheid, niet over vaste diensten van Delta.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 03-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Barre73 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Dat gaat over mobiel voor alle duidelijkheid, niet over vaste diensten van Delta.
Ik zie het, (vreemd dat Delta Fiber mobile diensten aanbied), het zou fijn zijn als odido/odf ook delta fiber zou toelaten op hun glas netwerk….

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeanj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Ik zie het, (vreemd dat Delta Fiber mobile diensten aanbied), het zou fijn zijn als odido/odf ook delta fiber zou toelaten op hun glas netwerk….
Simpele reden. Odido heeft geen eigen glasnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
jeanj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Als je ODF bedoelt, daar kan iedereen op aan sluiten (het het eerste jaar alleen Odido).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 16:07
Ik ga overstappen van KPN naar Odido, en krijg uiteraard een nieuwe router.

Nu is mijn gehele netwerk 192.168.2.X, kan ik straks bij Odido ook de lokale range weer aanpassen naar 192.168.2.X, of moet ik mijn gehele netwerk ombouwen of is de nieuwe T56 router hier compatible mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:14
Landon schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:34:
Ik ga overstappen van KPN naar Odido, en krijg uiteraard een nieuwe router.

Nu is mijn gehele netwerk 192.168.2.X, kan ik straks bij Odido ook de lokale range weer aanpassen naar 192.168.2.X, of moet ik mijn gehele netwerk ombouwen of is de nieuwe T56 router hier compatible mee?
Ik weet niet meer wat de standaardinstellingen zijn van de Zyxel router. Maar ik heb ook die instellingen gewijzigd (192.168.178.xxx in mijn geval), dat kun je inderdaad aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:05
Ik las hierboven dat alleen de DNS van Odido niet heel goed werkt en dat men het beste Cloudflare oid kan gebruiken. Is dit een instelling welke in de Zyxel kan worden aangepast of moet dit op device niveau gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Jewie Ik gebruik al 2 1/2 jaar de DNS van Odido en werkt hier prima, wat zou er niet goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:00
Jewie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:49:
Ik las hierboven dat alleen de DNS van Odido niet heel goed werkt en dat men het beste Cloudflare oid kan gebruiken. Is dit een instelling welke in de Zyxel kan worden aangepast of moet dit op device niveau gebeuren?
Dat moet je aanpassen op de router. Dan nemen de clients het automatisch allemaal over. Alternatief is om het per client op de client te doen, maar dat is veel meer werk.
jongetje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:10:
@Jewie Ik gebruik al 2 1/2 jaar de DNS van Odido en werkt hier prima, wat zou er niet goed werken?
Bij storingen is het vaak de DNS van Odido die de storing veroorzaakte. Met een aanbieder als Cloudflare voorkom je dit. En in sommige gevallen is de DNS van Odido langzamer dan anderen, dus ook dat kan verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:38

Snow_King

Konijn is stoer!

Jewie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:49:
Wellicht goed om dan aan Quad9 te denken en niet CloudFlare: https://quad9.com/

CloudFlare verzamelt al genoeg data, Quad9 is een non-profit en geen commerciële partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
jongetje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:10:
Ik las dat gisteren hier ergens in het topic, dat men adviseerde om dit aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:38

Snow_King

Konijn is stoer!

Jewie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Ik las dat gisteren hier ergens in het topic, dat men adviseerde om dit aan te passen.
Dit is vaak wel een beetje een mythe die rond gaat.

De DNS van de ISP's werkt vaak gewoon prima en is er niet direct een reden om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
[quote]loeberce schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Dat moet je aanpassen op de router. Dan nemen de clients het automatisch allemaal over. Alternatief is om het per client op de client te doen, maar dat is veel meer werk.

[...]

Dus het is mogelijk om het aan te passen in de router? Bij Ziggo is deze optie er namelijk niet, vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:42
1gbit abbo genomen bij Odido op hun eigen netwerk, onder beheer van Volkerwessels. Maar wel XGS-PON. Deze opzet kom ik eigenlijk niet tegen in dit topic. Download is stellig tegen de 1gbit/s, maar de upload hangt op max 520 mbit/s. De klantenservice heeft echt geen idee wat men dient te doen. De monteur dacht voor een storing te komen. Enig idee waar ik op dien te sturen bij de klantenservice? Vervanging van de Huawei converter? Ik heb naast de Huawei een Zyxell router gekregen overigens (met prima wifi 6 :) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 08:18
TereZz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:22:
1gbit abbo genomen bij Odido op hun eigen netwerk, onder beheer van Volkerwessels. Maar wel XGS-PON. Deze opzet kom ik eigenlijk niet tegen in dit topic. Download is stellig tegen de 1gbit/s, maar de upload hangt op max 520 mbit/s. De klantenservice heeft echt geen idee wat men dient te doen. De monteur dacht voor een storing te komen. Enig idee waar ik op dien te sturen bij de klantenservice? Vervanging van de Huawei converter? Ik heb naast de Huawei een Zyxell router gekregen overigens (met prima wifi 6 :) )
cue schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:02:
Voor iedereen die last heeft van een upload die niet boven de 500 mbit komt... check dit topic even :)

https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166

Scheelt een hoop zoekwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Jewie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:20:
[quote]loeberce schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

[...]

Dus het is mogelijk om het aan te passen in de router? Bij Ziggo is deze optie er namelijk niet, vandaar de vraag.
Voor zover ik me kan herinneren wel, maar ik gebruik al jaren geen router meer van T-Mobile. Wellicht kan iemand anders dat voor je bevestigen.
Snow_King schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

De DNS van de ISP's werkt vaak gewoon prima en is er niet direct een reden om aan te passen.
Mijn ervaring is dat bij 3 lange storingen die ik in de afgelopen 5 jaar heb gehad bij T-Mobile, twee veroorzaakt werden door hun eigen DNS. Andere DNS instellen en ik was weer online. Dus met jouw mythe ben ik het niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
Snow_King schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Wellicht goed om dan aan Quad9 te denken en niet CloudFlare: https://quad9.com/

CloudFlare verzamelt al genoeg data, Quad9 is een non-profit en geen commerciële partij.
Quad9.net ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Afbeeldingslocatie: https://cscwebcontentstorage.blob.core.windows.net/cscmarketing-cscdbs-media/uploads/2021/05/Its-always-DNS-06-SSBroski.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
TereZz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:22:
Dat heb ik ook gehad met upload.
Had zelf alles al aangesloten.
Draaide twee weken, tot de monteur kwam van Guidion voor oplevering.
Alles uit gelegd en wist van niks van de Huawei registratie etc.
Dus op odido community uit gelegd... Zijn er meerdere mee bekend. Daarna tommievanodido een monteur weer laten komen van Guidion 🥳
De volgende dag,... deze keek me aan of ik gek was 😅
Heb je het nodig dan zij die nog.
Alles laten lezen,, en nog modem reset, enzovoort enzovoort.
Tot die zij zal even andereHuawei optiXstar uit de auto pakken.
Daarna was het ok toch wel je hebt gelijk 🔆
Maar wat ik nu lees hoeven ze niet speciaal de Huawei te vervangen... Opnieuw registreren zal de oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 09:53
digiben schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Maar wat ik nu lees hoeven ze niet speciaal de Huawei te vervangen... Opnieuw registreren zal de oplossing zijn.
Wat ik nog niet helder heb, wie kan allemaal die registratie uitvoeren bij Odido? Online community personeel of ook monteurs, of kunnen monteurs alleen swappen?

EDIT:

Beste Tommie,

De monteur is vandaag langs geweest en heeft het probleem opgelost. Hij heeft de media converter niet hoeven vervangen. Het had iets te maken met de registratie van de media converter. Hij heeft het serienummer tijdelijk aangepast in het systeem, en daarna weer teruggezet. Dit was blijkbaar genoeg om het probleem op te lossen.

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 04-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:42
stormfly schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Wat ik nog niet helder heb, wie kan allemaal die registratie uitvoeren bij Odido? Online community personeel of ook monteurs, of kunnen monteurs alleen swappen?

EDIT:

Beste Tommie,

De monteur is vandaag langs geweest en heeft het probleem opgelost. Hij heeft de media converter niet hoeven vervangen. Het had iets te maken met de registratie van de media converter. Hij heeft het serienummer tijdelijk aangepast in het systeem, en daarna weer teruggezet. Dit was blijkbaar genoeg om het probleem op te lossen.
De klantenservicemedewerker die ik zojuist aan de lijn had kon het in ieder geval niet. Ook niet zelf een ONT opsturen trouwens, maar daar maakt ze wel een taak voor aan voor de 'technische dienst'.

Voelt wel alsof ze alles uitbesteden en weinig zelf kunnen doen. Bij een Ziggo is dat zelfs anders. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
stormfly schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

EDIT:

Beste Tommie,

Ik zal het ook niet weten wie allemaal.
Tommie weet het wel.

Maar ik was ook al wat dagen bezig met fritzbox 5590 XGS-PON.
Dit ging ook niet werken tot nu toe.
Alleen nu weer een fritzbox 4060 rechtreeks aan die Huawei hangen.
Echt fijn zou zijn als je je eigen ding kan doen 🔆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
Zo fijn die samenwerking tussen ODF/Odido, in mei aangevraagd voor plaatsing september, nu al 3 mails gehad dat het augustus/september naar september/oktober werd en nu oktober/november ( Dit vanuit Odido).

Tijdje terug verheldering gevraagd bij ODF: Blijkt dat ze nog bezig zijn om de vergunningen aan te vragen om het glasvezel in het huis aan te brengen. Dus Odido heeft wel al lange tijd reclame lopen maken, alleen voordat het ooit gerealiseerd kan worden pffff.

Dus we wachten het nog maar rustig af....

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
digiben schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Ik zal het ook niet weten wie allemaal.
Tommie weet het wel.

Maar ik was ook al wat dagen bezig met fritzbox 5590 XGS-PON.
Dit ging ook niet werken tot nu toe.
Alleen nu weer een fritzbox 4060 rechtreeks aan die Huawei hangen.
Echt fijn zou zijn als je je eigen ding kan doen 🔆
Is dit niet een kwestie van het serienummer van de Huawei ONT clonen naar de FritzBox? (bron van afbeelding is het Freedom Internet Forum) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bPaXGM_5dPaYn1ngHizi5zhKdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NAElgjiYGYQ4MonLTNbdr2Qo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

page404 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Nog steeds geen internet. Er stond ‘s avonds als een monteur op de stoep en die constateerde wat we allemaal al wisten: het lag niet aan de meterkast. Nu wachten op een monteur die in de wijkkast gaat kijken. Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
nvm

[ Voor 202% gewijzigd door Luuk1983 op 05-10-2023 12:24 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik ben bezig om mijn EdgeSwitch 16 te vervangen door een Unifi switch 24. Ik zit op AON, dus het is vrij simpel om een SFP module te gebruiken en die gebruik ik dan ook al samen met de EdgeSwitch op deze manier: Luuk1983 in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

De configuratie van de Unifi switch is wat ingewikkelder, maar volgens mij heb ik het goed ingesteld. Ik krijg alleen geen IP-adres van Odido...

Ik heb het volgende gedaan:

1) VLAN (300) aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmnAl0zskbkSn_muEo3RNStUXY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYsumvS41vPLPkpsAJUNQYgF.jpg?f=fotoalbum_large

2) Vervolgens ga ik naar de switch > port configuration
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAgNm7jWXTjBM5xtKVh3HdG4AXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoNOHtDmXWb3lxKdxd8iH6MN.jpg?f=fotoalbum_large

3) Ik stel de SFP poort (26) en poort 23 (daar zit de kabel in die naar de WAN poort op de USG gaat) als volgt in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss1hfQArlhiMCSLVCZaQj8iEmvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjyX1SIcFIgCGcbv1S8YlT8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i2u6ttXh2axd71Wjdbkc_uPasA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URRyfiexdclgDyfwm59EyDjk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vervolgens krijg ik geen IP op de USG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBQFjRjNoBLbDzsizmypjjTfvM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq3I1K7KGn5Ozjy62b4PmLae.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik iets verkeerd ingesteld? Of komt het doordat het MAC-adres van de switch anders is dan de vorige switch? Het Mac-adres van de USG is namelijk niet veranderd.... ik weet het even niet meer :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Luuk1983 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:23:

Heb ik iets verkeerd ingesteld? Of komt het doordat het MAC-adres van de switch anders is dan de vorige switch? Het Mac-adres van de USG is namelijk niet veranderd.... ik weet het even niet meer :O
Wat zijn de instellingen op je USG aan de WAN-zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
loeberce schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

Wat zijn de instellingen op je USG aan de WAN-zijde?
Ik ben er echt nèt achter, de VLAN settings moeten anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvwZGkKpd2jWD8ERG9kx05ZmhrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eohMukjBPPtqhXZXv21A1KNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeRH0GwDuBUqoItARrL9uIacag4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ILQcPKHreEHcdIpTLbTTuP2.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat zou er schuil gaan achter een Odido koekje?
Het lijkt wel of ik in het beklaagdenbankje zit... :/
Ik ontken alles!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:29
Net zoals bij Ikea dat alles "jij" is in plaats van mr / mevr.

Nou ik ben niet hun vriend, maat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuj7dwvNXqm1QaIP-MJ4KpWsMOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JmlGpCvQulHzhSmph3Wih62A.jpg?f=user_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fliepeltje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 22:29
Binnenkort wordt hier de aanleg van glasvezel door Delta Fiber voltooid. Weet iemand wat Odido zelf zal doen en wat niet? Dus wat zouden qua techniek de verschillen zijn tussen bijv. een Delta en Odido abonnement over dezelfde Delta Fiber verbinding?
Odido heeft geen IPv6 ondersteuning zo te zien, en Delta inmiddels wel. Zal dit ook voor Odido op het Delta netwerk gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Brrrtje? schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:14:
[Afbeelding]
Wat zou er schuil gaan achter een Odido koekje?
Het lijkt wel of ik in het beklaagdenbankje zit... :/
Ik ontken alles!
Of zou het een trukje zijn?

Dat mensen dit zien als de optie "toestaan of weigeren" maar dan met een grappig bedoelde tekst. Maar dat ze bij odido een loophole hebben gevonden. En dat "ik ontken alles" geen weigeren is, maar dat je dan nog steeds akkoord ga met een (gedeeltelijke) plaatsing van koekjes.

Of denk ik nu wel heel slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26

mno

Ik krijg ergens de komende maanden glasvezel Internet+TV van Odido. Nu heb ik Ziggo met het modem in bridge modus, dus ook bij Odido wil ik mijn eigen router (Edgerouter X) blijven gebruiken en niet de Zyxel T-56.

Nu lees ik dat het mogelijk moet zijn om de eigen router rechtstreeks aan de media converter te hangen en ik lees ook dat je voor TV dan een VLAN moet instellen. Is dat VLAN ook nodig als ik TV alleen via de Odido app (dus zonder TV box) wil kijken? Of hoef ik alleen de Edgerouter X aan de media converter aan te sluiten? (wellicht nadat de Zyxel een tijdje aangesloten is geweest om de service te activeren)

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Snow_King schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Moah, in praktijk kwam het regelmatig voor heb ik gemerkt, website,s die ineens aangeven dat de website niet gevonden kon worden en nogmaals F5 ineens weer wel, ik heb het opgelost door de primary DNS de provider te laten en de secondary DNS een 3e partij in de router.

Soms komt het groot in nieuws zoals hier, maar vaak ook niet.
nieuws: T-Mobile Thuis-klanten melden storing bij vast internet

(KPN en Ziggo hebben ook wel eens DNS storingen en niet altijd komt het in nieuws).

Dus geheel mythe is het niet.

Ik heb apparaten thuis die ik bereikbaar wil houden op afstand, met een secondary DNS als 3e partij is er iets meer zekerheid.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2023 17:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 06:56
mno schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:47:
Ik krijg ergens de komende maanden glasvezel Internet+TV van Odido. Nu heb ik Ziggo met het modem in bridge modus, dus ook bij Odido wil ik mijn eigen router (Edgerouter X) blijven gebruiken en niet de Zyxel T-56.

Nu lees ik dat het mogelijk moet zijn om de eigen router rechtstreeks aan de media converter te hangen en ik lees ook dat je voor TV dan een VLAN moet instellen. Is dat VLAN ook nodig als ik TV alleen via de Odido app (dus zonder TV box) wil kijken? Of hoef ik alleen de Edgerouter X aan de media converter aan te sluiten? (wellicht nadat de Zyxel een tijdje aangesloten is geweest om de service te activeren)
Extra vlan voor TV zou niet meer nodig zijn, alleen 300 voor de totale verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
jadjong schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Extra vlan voor TV zou niet meer nodig zijn, alleen 300 voor de totale verbinding.
@rens-br Kun je de TS updaten? Dat hele stuk met managed tv kan er inmiddels wel uit. En dan hoeft deze vraag mbt vlan 300 niet elke week 2 keer voorbij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
DatKanVeiliger schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:22:
[...]

Is dit niet een kwestie van het serienummer van de Huawei ONT clonen naar de FritzBox? (bron van afbeelding is het Freedom Internet Forum) [Afbeelding]
Dat gaat niet zo simpel met die nieuwe
Huawei ont hier op open Dutch Fiber ..
,je hebt het wel op gpon.
Maar heb me telefoon niet bij de hand .
Type hier is Huawei HN8010Ts ...iedergeval xgs pon.
Dit werkt niet , ze zouden modem id in moeten voeren of s/n van de module .
Iedergeval was nog niet mogelijk tot nu toe .
Misschien later ☀️

Avm mailt dan weer ..

Goedendag Bernardus,

Bedankt voor uw reactie.

Ik vind het nog al vreemd dat odido geen eigen modem op hun XGS-PON aansluiting ondersteunt.

Het staat nog niet vast of en wanneer de FRITZ!Box 5690 Pro in Nederland uitkomt. De marktintroductie in Duitsland zal eind 2023 / begin 2024 zijn.

Ik wens u een fijne middag.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
.....mm(AVM Support)

[ Voor 20% gewijzigd door digiben op 05-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Edgenumber schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Of zou het een trukje zijn?

Dat mensen dit zien als de optie "toestaan of weigeren" maar dan met een grappig bedoelde tekst. Maar dat ze bij odido een loophole hebben gevonden. En dat "ik ontken alles" geen weigeren is, maar dat je dan nog steeds akkoord ga met een (gedeeltelijke) plaatsing van koekjes.

Of denk ik nu wel heel slecht?
Laten we het simpel houden... op engelstalige websites zie ik meestal de opties: Accept cookies of Deny cookies.
Dit lijkt me dus eerder een foute vertaling In het nederlands zeggen we niet "ontkennen" maar "weigeren".
Het effect zal het zelfde zijn: Geen (of bijna geen) cookies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ja, dat zal het idd eerder zijn.

Ik denk dus te slecht.

Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen