• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
offtopic:
@Coenen Wil je niet wachten tot Black Friday? KPN had afgelopen jaar een goede deal (12 * €35p/m voor I+TV, ongeacht snelheid die je kiest). Aangezien je nu al bij KPN zit, zou je dan wellicht het abonnement op naam van je partner kunnen zetten.

De verbinding werkt bij mij (GPON) prima, maar qua techniek merk je wel dat KPN toch de meer premium provider is. O.a. lagere latency en snelheid lijkt ook stabieler/consequenter

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2023 10:17 ]

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 18:27

cue

stormfly schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:08:
[...]

En met je PC direct in het modem?
Zelfde.... heb enkel speedtest over bekabelde verbinding uitgevoerd. download komt nog wat hoger maar upload lijkt gecapt op 500 mbit. Hij schiet ook gelijk naar 500 mbit en heeft geen tijd nodig om er naartoe te lopen.

Onderstaande via twee verschillende servers.

Gelukkig staat er voor volgende week woensdag nog een monteur gepland om alles aan te sluiten ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyI4VoNv6PJQCi4QLUTBpDEyosg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V8RIHlxrfnwoEkM6KbJ1a0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/telFiCFxl7Qd8zTbRivEBzBvQow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8EFkRH6CsYKlRwRS3hkQzrZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 127% gewijzigd door cue op 21-09-2023 10:23 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
cue schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:19:
[...]

Zelfde.... heb enkel speedtest over bekabelde verbinding uitgevoerd. download komt nog wat hoger maar upload lijkt gecapt op 500 mbit. Hij schiet ook gelijk naar 500 mbit en heeft geen tijd nodig om er naartoe te lopen.

Gelukkig staat er voor volgende week woensdag nog een monteur gepland om alles aan te sluiten ;).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Test eens met een andere machine, kan ook iets beperkends zijn in de machine waarmee je test.

• cue

cue

stormfly schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:25:
[...]

Test eens met een andere machine, kan ook iets beperkends zijn in de machine waarmee je test.
Deze loopt al de hele nacht en draait op mijn NAS, zelfde resultaten hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLVz6Ql3ZwMYGXm8XW47iGL7i28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgaqhHU1iPWLzSJ3YBrRkq2V.jpg?f=fotoalbum_large

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
cue schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:28:
[...]

Deze loopt al de hele nacht en draait op mijn NAS, zelfde resultaten hier.

[Afbeelding]
Heb dit probleem al bij meerdere keren langs zien komen op de Community van Odido. Ik zou je daar even melden dan kunnen ze actie ondernemen (vaak beter dan bellen met Odido)

https://community.odido.n...heid-niet-geleverd-354500

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 13:43
Phyraxz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:32:
[...]

Heb dit probleem al bij meerdere keren langs zien komen op de Community van Odido. Ik zou je daar even melden dan kunnen ze actie ondernemen (vaak beter dan bellen met Odido)

https://community.odido.n...heid-niet-geleverd-354500
Die cap op de upload verdween bij mijn nieuwe aansluiting na een paar dagen vanzelf.

• cue

cue

De verbinding werkt, ik wacht wel even op woensdag als de monteur langs komt.

Lijkt hetzelfde als hier beschreven is: https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjoll
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 21:26
Coenen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:08:
Ik ga 16 Oktober over van KPN (Telfort) glas over naar Odido, van 50/5 naar 1Gb/1Gb.
Voor ~ 5 euro meer, (hopelijk) veel meer snelheid. Ben al jaren klant bij KPN, helaas moest ik daar 65 euro gaan betalen voor 1Gb up/down. Mijn voorstel om het voor 55 euro te doen werd niet geaccepteerd.
Dan maar overstappen.

Als ik zo door dit topic lees (had ik eerder moeten doen, weet ik) weet ik nog niet of ik er heel vrolijk van ga worden. Nu zo bij de KPN werkt alles prima, TV via app op LG tv gaat goed, verbinding is niet snel maar voor m'n gevoel wel stabiel. Geen echt gekke dingen gemerkt.

Hier lees ik toch vaker over latency en packet loss issues.

Ik zit nog in m'n bedenk tijd, ik kan het nog stoppen....

Als de lijn eenmaal is opgeleverd klopt het dat je dan binnen 2 weken, als het niet goed werkt, ook nog weg kan gaan? Ik zag zoiets genoemd worden.
Ik moet zeggen dat ik het zelf nog niet merk in mijn dagelijkse werk. Het is dat ik een monitoringsserver heb staan, anders was het mij waarschijnlijk nog niet eens opgevallen.

Klopt inderdaad, je hebt nog 15 dagen na installatie door de monteur voor je herroepingsrecht. Dit stukje komt uit mijn contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySs_S-GPkLTyZk3YkFDjKm8hfRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1Y8MIp39NTneE2XnzGqftip.png?f=user_large

Ik hou deze datum zelf ook aan om te bepalen of ik wil blijven. Voor de zekerheid had ik ook geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Mijn Ziggo abonnement loopt dus gewoon nog door. Mocht ik het toch niets vinden, dan prik ik alles om en zit ik binnen 5 min weer op mijn Ziggo lijn. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
tjoll schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:26:
[...]

Ik hou deze datum zelf ook aan om te bepalen of ik wil blijven. Voor de zekerheid had ik ook geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Mijn Ziggo abonnement loopt dus gewoon nog door. Mocht ik het toch niets vinden, dan prik ik alles om en zit ik binnen 5 min weer op mijn Ziggo lijn. :z
Opzich handig maar opzeg termijn is wel minimaal 30 dagen dus je betaald een maand dubbele premie op deze manier dat is wel zonde natuurlijk.

Apart trouwens dat ze 15 dagen geven terwijl andere 14 dagen geven en dat ook wettelijk bepaald is 14 dagen, om gedoe te verkomen zou ik adviseren om de 14 dagen aan te houden ook al staat er 15 dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@tjoll, @nicoHF, thx mooi, 14 dagen om te zien hoe eea gaat. Ik ben benieuwd.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Coenen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:29:
@tjoll, @nicoHF, thx mooi, 14 dagen om te zien hoe eea gaat. Ik ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd. Misschien stap ik volgend jaar over na ze als ze een mooie actie hebben nu eerst nog een jaartje Ziggo uit zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
hansie18 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 05:44:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen vandaag, als de koppeling binnen is.
En voor de tijd een uitsparing maken.
En glasvezel met een trekbandje vast zetten aan het lipje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M578XBHtQVzHshDf85gkYCrP55Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg9Dyv0Lwed3n3O8JXIL82K3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-03 17:45

TTZ

Ik ben zojuist van Ziggo (TP link mesh) naar Odido (Zyxel mesh) overgestapt. Het internet bevalt goed, volle 1gbs up en down over wifi6, alleen die MPro Mesh app van Zyxel is echt om te janken. De TP link app is zoveel uitgebreider en beter. Maar een alternatief lijkt er niet te zijn, behalve de zyxel apparatuur vervangen voor wat anders.
Weet iemand een alternatieve app of ervaring met vervangen van het zyxel modem en wifi extender voor wat anders?
Inloggen in de router geeft niet heel veel meer opties. De UX is ook zeer matig.

Wat ik wil kunnen met de app:
- per accesspoint zien welke devices verbonden zijn. Nu is dat 1 lange lijst en bij doorklikken op een device zie je waarmee deze verbonden is.. omslachtig
- WPS in de app activeren
- meer opties per cliënt zien, zoals dataverbruik, signaalsterkte, blokkeren etc.
- de mesh werkt niet optimaal, wanneer ik slecht signaal heb van de router op een plek waar AP beter dekt springt ie niet over, pas als ik echt in de buurt van het AP kom. Kan dat beter of geforceerd worden?

Dank!

• nickvanderplaat
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-09-2023
Begin er niet aan. Al 2 maanden bezig om de glasvezel verbinding werkend te krijgen. Al 10 jaar zakelijk klant, maar ook die worden niet fatsoenlijk geholpen. Eindeloos wachten bij de customer service, kastje naar de muur, verkeerd doorverbonden worden, geen updates en geen oplossing. VRESELIJK.

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:42

JRR

nickvanderplaat schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:53:
Begin er niet aan. Al 2 maanden bezig om de glasvezel verbinding werkend te krijgen. Al 10 jaar zakelijk klant, maar ook die worden niet fatsoenlijk geholpen. Eindeloos wachten bij de customer service, kastje naar de muur, verkeerd doorverbonden worden, geen updates en geen oplossing. VRESELIJK.
Ik ga ook maar eens kijken of die ontbinding van het contract na max. 15 dagen na het aansluiten door de monteur in mijn contract staat...

Afgelopen dinsdag deze reactie achtergelaten https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76572162. Inmiddels nog steeds geen verbinding. Gisteren maar weer eens de klantenservice gebeld en men kon niet aangeven wanneer het geregeld zou gaan worden.

Komt er vandaag weer een sms en email binnen of ik een afspraak met Guidion wil gaan inplannen terwijl alles al is aangesloten. Reden van de afspraak maken staat er niet bij dus maar weer eens de klantenservice 'lastig gevallen'. Ze moeten nu een linecheck gaan doen terwijl glasvezel hier 11 jaar perfect heeft gewerkt. Nee, jullie moeten iets in die KPN kast gaan regelen waardoor mijn lijn beschikbaar wordt! Ja, maar dan moeten we daarna kijken of het ook bij u thuis werkt. Of ik voor de derde keer een halve dag wil gaan vrijmaken en mijn planning moet gaan omgooien omdat jullie niet in staat zijn om glasvezel van Tweak over te zetten in glasvezel van Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JRR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:25:
[...]
Inmiddels nog steeds geen verbinding. Gisteren maar weer eens de klantenservice gebeld en men kon niet aangeven wanneer het geregeld zou gaan worden.

Komt er vandaag weer een sms en email binnen of ik een afspraak met Guidion wil gaan inplannen terwijl alles al is aangesloten. Reden van de afspraak maken staat er niet bij dus maar weer eens de klantenservice 'lastig gevallen'.
Als het niet werkt dan lijkt mij die monteur te worden ingepland om het op te lossen...
Snap niet zo goed dat je boos wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 21-09-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:29
tjoll schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:55:
[...]

Daarna heb ik de Zyxel verwijderd en het ONT direct aangesloten op mijn Check Point firewall. Dus vanaf het LAN gezien, veranderd er vrij weinig. In Smokeping zie ik wel duidelijke verschillen in de latency. Maar wat ook opvalt is dat de verbinding meer fluctueert. Waar de latency en packet loss van de Ziggo lijn redelijk stabiel was, zie ik op de Odido lijn grotere verschillen. :?

Facebook:

[Afbeelding]

Hier boven zijn de verschillen te zien in de Ziggo lijn (bovenste grafiek) en Odido (onderste grafiek). Hetzelfde geldt voor overige diensten zoals:

Tweakers:

[Afbeelding]

Google:

[Afbeelding]

Amsix:

[Afbeelding]

Dit is ook duidelijk zichtbaar als je een ping heb lopen vanaf je PC:

[Afbeelding]

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik nog geen 'last' heb van de packet loss en latency. Maar ik heb dan ook maar twee VoIP calls gehad. Ik ben benieuwd de komende weken... :9 Hopelijk verbeterd de lijn nog.
Bij mijn Odido zijn de latency en packetloss wel aanzienlijk beter. Zie hieronder voor Tweakers.net (boven) en google.com (beneden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gth1m4ZNiETiMZS_xf6nW9hV-yc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qHnDIso1x97LiBbZjswpea4h.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrMetj4edrhN0ZxzcgIlnUIyhSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eM9jldNqX71bVLEWC5qz5D0J.png?f=user_large

Ik zou toch even contact opnemen met Odido via klantenservice of de community. Want het lijkt niet helemaal oké te zijn bij jou. Let dan vooral ook op je 14 dagen bedenktijd waarin je nog kosteloos kunt opzeggen.

Edit: ik bedenk mij nu dat de firewall in het zyxel modem en smokeping niet lekker samengaan. Je moet je Dos bescherming uitschakelen en dan krijg je waarschijnlijk veel betere smokeping resultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door wlmpie op 21-09-2023 20:12 . Reden: Aanvullende info over firewall ]

• tjoll
wlmpie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:05:
[...]

Bij mijn Odido zijn de latency en packetloss wel aanzienlijk beter. Zie hieronder voor Tweakers.net (boven) en google.com (beneden).
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zou toch even contact opnemen met Odido via klantenservice of de community. Want het lijkt niet helemaal oké te zijn bij jou. Let dan vooral ook op je 14 dagen bedenktijd waarin je nog kosteloos kunt opzeggen.

Edit: ik bedenk mij nu dat de firewall in het zyxel modem en smokeping niet lekker samengaan. Je moet je Dos bescherming uitschakelen en dan krijg je waarschijnlijk veel betere smokeping resultaten.
Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit. Je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik heb net even een post geopend in de community aangezien ik hoorde dat je daar een betere response krijgt dan via de telefoon. 8)7

Thanks voor de tip! Heb net de DoS protection uitgeschakeld. Even kijken of dat iets doet.

• Nique de Graaff
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 02:11
EdwinB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:19:
Na 5 jaar glas van KPN gaan we per 1 november over naar Odido. Wel even spannend want de KPN verbinding is er in die 5 jaar denk ik maar 1x eventjes uit geweest en ben toch wel een beetje bang voor een mindere kwaliteit dienstverlening.

Ik was echter goed klaar met KPN na de laatste prijsverhoging, sorry hoge inflatiecorrectie, waarbij ik dus meer ging betalen en ze bij nieuwe abonnementen het maandbedrag zelfs verlaagden van € 57,50 naar € 52,50 per maand. Bij mobiel ook weer die hoge inflatiecorrectie dus ook daar zijn we bezig met overstap.

Ik heb trouwens een TP-Link Omada TL-ER605 router. Werkt nu goed op KPN en ik verwacht daar ook geen enkel issue mee bij Odido. Even VLAN aanpassen van 6 naar 300 en gaan.

Vorige week op mijn werk ook een extra gigabit glaslijntje aangesloten van Odido. Ging ook prima op een Fortigate.
Maar je kon ze ook gewoon bellen om te vragen of ze een contract verlenging van een jaar willen doen. 9 van de 10 keer krijg je dan het nieuwe tarief, dat meestal, als je al een paar keer inflatie correcties ed heb gehad, lager zal zijn.

Just saying.

Ik ben juist hard weggehold bij Odido. Check hun forum bekabeld internet maar eens. Je schrikt je dood van het aantal dezelfde klachten: zeer hoge latency, op drukke tijden ligt het er allemaal zo goed als uit ed.

Ik heb al sinds 12 juli zo goed als geen internet. Ik moest keer op keer weken wachten op een monteur, of op een reactie..

Besloot 15 september de overeenkomst te ontbinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Nique de Graaff op 21-09-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
tjoll schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:35:
[...]

Thanks voor de tip! Heb net de DoS protection uitgeschakeld. Even kijken of dat iets doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GMB7UCZL-ER99WU9ktzO0_0rNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hymPU95cP9IYJHnqf0FVp8Xa.png?f=user_large

Zie hier afgelopen jaar smokeping google.
Tot en met November is Ziggo Compal connectbox
December is Ziggo sagemcom
Vanaf januari is T-Mobile/ Odido en de eerste week stond de Dos bescherming nog aan, dus hoge packetloss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjoll
wlmpie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Zie hier afgelopen jaar smokeping google.
Tot en met November is Ziggo Compal connectbox
December is Ziggo sagemcom
Vanaf januari is T-Mobile/ Odido en de eerste week stond de Dos bescherming nog aan, dus hoge packetloss.
Zo te zien heb je volkomen gelijk. Hieronder mijn grafiek voor Google.com:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nRH6gLR-ks7_oLqSDAnlBg4CYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XOazsjg7ZR15GjWUFZl5rR0W.png?f=user_large

Het lijkt erop dat alles zich aan het herstellen is. De reactie van de Zyxel ziet er ook stukken beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgX1GJv4tW6EMm4CLnUkyn4xc3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q9kGlTbmrD1sNivMzAdNZftK.png?f=user_large

Dat verklaart ook waarom ik tijdens normale werkzaamheden (tcp/udp sessies) geen problemen ondervindt maar blijkbaar wel op ICMP verkeer. Ik ga het de komende dagen even in de gaten houden. Top! Bedankt voor de tip man. _/-\o_ :D Je bent een held. :P

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 19:20
Nique de Graaff schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:45:
[...]
Maar je kon ze ook gewoon bellen om te vragen of ze een contract verlenging van een jaar willen doen. 9 van de 10 keer krijg je dan het nieuwe tarief, dat meestal, als je al een paar keer inflatie correcties ed heb gehad, lager zal zijn.

Just saying.

Ik ben juist hard weggehold bij Odido. Check hun forum bekabeld internet maar eens. Je schrikt je dood van het aantal dezelfde klachten: zeer hoge latency, op drukke tijden ligt het er allemaal zo goed als uit ed.

Ik heb al sinds 12 juli zo goed als geen internet. Ik moest keer op keer weken wachten op een monteur, of op een reactie..

Vorig jaar al gebleven omdat ik mobiel nog een jaar vastzat aan KPN en een overstap een te klein verschil gaf. Nu is overstap incl. mobiel mogelijk en dan wordt het prijsverschil groot genoeg om het eens te proberen. Ondanks klachten ben ik wel bereid om het te proberen. De glasverbinding is hier van KPN dus wellicht dat dat nog iets helpt in het verhaal van latency's en lagere snelheden. Het is vaak niet duidelijk bij de klagende klanten wie de glasinfra beheert.

Als het goed is bestaat er een 14 dagen herroepingsrecht op de glasvezeldienst die ingaat vanaf het moment dat je aangesloten ben. Dus mocht het al snel niet goed werken dan ben ik ook heel snel weer weg en terug bij het dure en superstabiele KPN (altijd gbit, lage latency en in 5 jaar tijd 1x offline geweest vanwege gepland onderhoud in de nacht)

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 10:54

djiwie

Wie?

EdwinB schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:23:
[...]

Vorig jaar al gebleven omdat ik mobiel nog een jaar vastzat aan KPN en een overstap een te klein verschil gaf. Nu is overstap incl. mobiel mogelijk en dan wordt het prijsverschil groot genoeg om het eens te proberen. Ondanks klachten ben ik wel bereid om het te proberen. De glasverbinding is hier van KPN dus wellicht dat dat nog iets helpt in het verhaal van latency's en lagere snelheden. Het is vaak niet duidelijk bij de klagende klanten wie de glasinfra beheert.
Juist latency en lage snelheden duiden IMHO op problemen in de backbone, denk dat het dan weinig uitmaakt of de last mile van KPN is of van een andere netwerkbeheerder.

(Hier overigens weinig issues met zowel latency als snelheden)

• Nique de Graaff
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 02:11
EdwinB schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:23:
[...]

Als het goed is bestaat er een 14 dagen herroepingsrecht op de glasvezeldienst die ingaat vanaf het moment dat je aangesloten ben. Dus mocht het al snel niet goed werken dan ben ik ook heel snel weer weg en terug bij het dure en superstabiele KPN (altijd gbit, lage latency en in 5 jaar tijd 1x offline geweest vanwege gepland onderhoud in de nacht)
Glasvezel netwerk is hier ook van kpn. Mijn buren hebben kpn en geen enkel probleem. Bij mij thuis is alles al vervangen, zonder resultaat. Ik zit nu ook op de hotspot van mijn telefoon want ik kom er gewoon niet doorheen in de avond.

Ik denk echt het netwerk van T-Mobile hier in mijn regio igg prutswerk is.

Ik hoop voor je dat het werkt. Zo niet, dan zit je alleen al 3 weken te wachten op een monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Sinds gistermiddag ineens geen internet meer op mijn oude Draytek. Herstart helpt niet. Er knippert alleen de lampjes van een ethernetpoort waar mijn switch op aangesloten zit en het lampje bij 'act' knippert. Verder is alles uit. Ook bij fiber. Er is niets veranderd.

Kan dit in de Draytek zitten of in de vezel? De Draytek heeft wel een hardreset knopje maar geen idee hoe dit werkt, worden dan automatisch de settings voor glasvezel weer ingelezen?

Edit:
Ik denk ik bel maar even. Binnen 2 minuten iemand aan de lijn en vanochtend komt er al een monteur het modem vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 22-09-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Nique de Graaff schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:45:
[...]

Just saying.

Ik heb twee keer met de KPN gebeld. Ik kon al een jaar of 3 verlengen. Helaas konden ze mij geen aanbieding doen. Voor 1Gb moest ik 65 euro gaan betalen, mijn voorstel om daar 55 euro van te maken werd niet aangenomen. Dus toen maar het besluit genomen om over te stappen naar Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 18:48
Coenen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:46:
[...]

Ik heb twee keer met de KPN gebeld. Ik kon al een jaar of 3 verlengen. Helaas konden ze mij geen aanbieding doen. Voor 1Gb moest ik 65 euro gaan betalen, mijn voorstel om daar 55 euro van te maken werd niet aangenomen. Dus toen maar het besluit genomen om over te stappen naar Odido.
Dat had ik idd ook nog kunnen proberen. Niet aan gedacht. Heb 1Gbit maar is wat overkill. Vorige week de boel geregeld bij Odido. Even via vriend die werkzaam is bij de klantenservice. Kon ie mij bellen en dat levert hem ook een bonus op (geen idee hoeveel en boeit me ook niet zoveel, anders maar een biertje :-) ) . En dan naar de 400Mbit/s. Scheelt aanzienlijk in de prijs (met uiteraard eerst 8 maanden korting, maar ook daarna). We zullen het wel zien hoe het gaat over 3 weken.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Helaas. Het blijkt niet aan het modem te liggen. Dus heb de oude Draytek nog. Er is geen licht op de fiber. Ook in de POP niet. Vermoedelijk een defecte poort waar ik op zit (aan de kant van de provider). Monteur liet me fotos zien.

Nu is het doorgezet. Heeft iemand enig idee wat er ju gaat gebeuren en wat de doorlooptijd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@DikkieDick 1Gbit is wat overkill, absoluut. Ik heb voor 1Gbit gekozen omdat het kan. :)
Met 50Mbit is het tot nu gelukt, zelfs toen iedereen thuis moest werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54
Coenen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:51:
@DikkieDick 1Gbit is wat overkill, absoluut. Ik heb voor 1Gbit gekozen omdat het kan. :)
Met 50Mbit is het tot nu gelukt, zelfs toen iedereen thuis moest werken.
Het is overkill, behalve als je weer een spel moet downloaded en dat zijn precies de momenten waar ik het voor heb.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-03 17:45

TTZ

TTZ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:35:
Ik ben zojuist van Ziggo (TP link mesh) naar Odido (Zyxel mesh) overgestapt. Het internet bevalt goed, volle 1gbs up en down over wifi6, alleen die MPro Mesh app van Zyxel is echt om te janken. De TP link app is zoveel uitgebreider en beter. Maar een alternatief lijkt er niet te zijn, behalve de zyxel apparatuur vervangen voor wat anders.
Weet iemand een alternatieve app of ervaring met vervangen van het zyxel modem en wifi extender voor wat anders?
Inloggen in de router geeft niet heel veel meer opties. De UX is ook zeer matig.

Wat ik wil kunnen met de app:
- per accesspoint zien welke devices verbonden zijn. Nu is dat 1 lange lijst en bij doorklikken op een device zie je waarmee deze verbonden is.. omslachtig
- WPS in de app activeren
- meer opties per cliënt zien, zoals dataverbruik, signaalsterkte, blokkeren etc.
- de mesh werkt niet optimaal, wanneer ik slecht signaal heb van de router op een plek waar AP beter dekt springt ie niet over, pas als ik echt in de buurt van het AP kom. Kan dat beter of geforceerd worden?

Dank!
Volgens mij is de Deco X60 een goede vervanger van het Zyxel modem en AP. VLAN 300 instellen en het zou moeten werken. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Hoihoi,

Ik was voor de merge van Tele2/T-Mobile al klant (mobiel bij tele2, internet/tv bij t-mobile). Nu is het Odido en hebben ze de boel, inclusief factuur samengevoegd, maar met een factuur specificatie waar ik niks mee kan en waarvan de prijs ook niet klopt.

Ben ik de enige die hier last van heeft of ben ik de enige?

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:39:
Helaas. Het blijkt niet aan het modem te liggen. Dus heb de oude Draytek nog. Er is geen licht op de fiber. Ook in de POP niet. Vermoedelijk een defecte poort waar ik op zit (aan de kant van de provider). Monteur liet me fotos zien.

Nu is het doorgezet. Heeft iemand enig idee wat er ju gaat gebeuren en wat de doorlooptijd is?
Dat hangt volledig af van de belichter. Als dit KPN WBA is (hoge maandprijs voor 1 Gbit), dan binnen 1 of 2 dagen normaliter.
Is de belichter Odido zelf (maandprijs van 45 euro voor 1 Gbit), dan hoop ik van harte dat het snel gaat maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Wel raar want je zou verwachten dat zo'n Odido monteur in dat geval dan kan bellen met Glasoperator(onderdeel van Odido) en een poortwissel kan aanvragen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:31
Sinds twee weken heb ik 1gb/s glasvezel. In het begin was de upload maar de helft van het maximum, maar na het vervangen van de mediaconverter is dat verholpen.

Ik heb ook nog wat pingtests gedaan en als ik ping naar de router van Odido (ZYXEL T-56) dan heb ik vaak een ping van 0,5ms, maar soms een uitschieter tussen de 1ms tot 600ms. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Dit is met 3 verschillende computer geprobeerd. Allemaal bekabeld. Ook met schone windows. Ook in safe modus met netwerkmogelijkheden. Op 2 computer ook nog met een usb naar ethernetadapter om de netwerkcontroller op de moederborden uit te sluiten.

Via de ping command in de command prompt van windows zijn deze spikes niet altijd te zien, maar ik denk dat dat komt omdat die maar 1x per seconde pingt. Als ik een ander programma gebruik welke ik bijv 200x per seconde kan laten pingen, dan zie ik redelijk normale pings en plotseling een spike van bijv 500 ms waarna deze binnen een korte tijd weer afneemt naar normale pings. Ik zie hem dan bijv naar van 500 > 450 >200 > 100 > 50 > 1 gaan binnen 0,4 seconde. Soms duurt deze spike langer, soms korter.

Ik ben echt totaal geen netwerk expert, dus kan hier ook geen goede conclusies aan trekken. Gezien ik dit met meerdere computers/configuraties heb getest, lijkt het aan de router van Odido te liggen. Maar dan zouden hier wel meer mensen last van moeten hebben lijkt me. Zijn er mensen die dit ook ervaren? In hoeverre zijn pings betrouwbaar? Als er eentje verkeerd gaat kan ik begrijpen, maar als een rits van 50 metingen achter elkaar een verhoogde ping aangeven, dan vertrouw ik wel dat er iets aan de hand is.

Ik heb daarnaast met een programma de pings laten plotten. Dit programma pingt maar 2x per seconde. Het lijkt erop dat de pingspikes ongeveer elke 60s +-1s voorkomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6AmEYk--qUbh9M2uFgCkTabqPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkaTlzEQLdJiYq7EiEvtVRak.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Tvermeulen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:42:
Sinds twee weken heb ik 1gb/s glasvezel. In het begin was de upload maar de helft van het maximum, maar na het vervangen van de mediaconverter is dat verholpen.

Ik heb ook nog wat pingtests gedaan en als ik ping naar de router van Odido (ZYXEL T-56) dan heb ik vaak een ping van 0,5ms, maar soms een uitschieter tussen de 1ms tot 600ms. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Dit is met 3 verschillende computer geprobeerd. Allemaal bekabeld. Ook met schone windows. Ook in safe modus met netwerkmogelijkheden. Op 2 computer ook nog met een usb naar ethernetadapter om de netwerkcontroller op de moederborden uit te sluiten.

Via de ping command in de command prompt van windows zijn deze spikes niet altijd te zien, maar ik denk dat dat komt omdat die maar 1x per seconde pingt. Als ik een ander programma gebruik welke ik bijv 200x per seconde kan laten pingen, dan zie ik redelijk normale pings en plotseling een spike van bijv 500 ms waarna deze binnen een korte tijd weer afneemt naar normale pings. Ik zie hem dan bijv naar van 500 > 450 >200 > 100 > 50 > 1 gaan binnen 0,4 seconde. Soms duurt deze spike langer, soms korter.

Ik ben echt totaal geen netwerk expert, dus kan hier ook geen goede conclusies aan trekken. Gezien ik dit met meerdere computers/configuraties heb getest, lijkt het aan de router van Odido te liggen. Maar dan zouden hier wel meer mensen last van moeten hebben lijkt me. Zijn er mensen die dit ook ervaren? In hoeverre zijn pings betrouwbaar? Als er eentje verkeerd gaat kan ik begrijpen, maar als een rits van 50 metingen achter elkaar een verhoogde ping aangeven, dan vertrouw ik wel dat er iets aan de hand is.

Ik heb daarnaast met een programma de pings laten plotten. Dit programma pingt maar 2x per seconde. Het lijkt erop dat de pingspikes ongeveer elke 60s +-1s voorkomen.[Afbeelding]
Toevallig gisteren voorbij gekomen.

EDIT de link plakken werkt niet vanaf Safari. Zoek de vorige post met ICMP grafieken en je hebt een mogelijk antwoord.

[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
stormfly schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:52:
[...]

Toevallig gisteren voorbij gekomen.

EDIT de link plakken werkt niet vanaf Safari. Zoek de vorige post met ICMP grafieken en je hebt een mogelijk antwoord.

[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Bedankt voor het meedenken!

In- of uitgeschakeld levert dezelfde issues op. Ik denk ook niet dat onze issues vergelijkbaar zijn. Waar ik bij de ander pings zie naar google of een andere externe bron, ping ik alleen maar binnen de LAN naar de router van Odido. Dus bekabelde computer rechtstreeks in de ZYXEL T-56. Mijn maximale pings zijn een factor 20 hoger terwijl ik niet eens buiten mijn LAN ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Tvermeulen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:27:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

In- of uitgeschakeld levert dezelfde issues op. Ik denk ook niet dat onze issues vergelijkbaar zijn. Waar ik bij de ander pings zie naar google of een andere externe bron, ping ik alleen maar binnen de LAN naar de router van Odido. Dus bekabelde computer rechtstreeks in de ZYXEL T-56. Mijn maximale pings zijn een factor 20 hoger terwijl ik niet eens buiten mijn LAN ga.
Slechte kabel? Heb je nog een NAS bedraad die je kunt pingen als referentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik maak nog steeds gebruik van het oude platform (TV via Amino op vlan 640) maar vraag me af of het niet eens tijd wordt om over te stappen naar het nieuwe platform. Qua beeld is het huidige platform prima namelijk.

Uitzending gemist en begin gemist werken al een tijdje niet meer en ik krijg het gevoel dat dit wellicht ook überhaupt niet meer gaat gebeuren. Zijn er verder nog (grote) voordelen met het nieuwe platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:13
Hoe zat het ook alweer met een aanbod doen via de klantenservice mbt korting …

Hoeveel maanden voor je abonnement afloopt was dat ook alweer zodat je respectievelijk bijna het hele jaar door korting krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
stormfly schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:46:
[...]

Slechte kabel? Heb je nog een NAS bedraad die je kunt pingen als referentie?
3 verschillende computers met 3 verschillende kabels getest. Het gedrag kwam bij allemaal voor. Vooral met 1 computer/kabel de meest uitgebreide tests uitgevoerd, maar extreme spikes kwam bij allemaal voor.

Zou je met een kapotte kabel niet eerder een packetloss hebben ipv een ping spike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Barre73 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:17:
[...]

Dat hangt volledig af van de belichter. Als dit KPN WBA is (hoge maandprijs voor 1 Gbit), dan binnen 1 of 2 dagen normaliter.
Is de belichter Odido zelf (maandprijs van 45 euro voor 1 Gbit), dan hoop ik van harte dat het snel gaat maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Wel raar want je zou verwachten dat zo'n Odido monteur in dat geval dan kan bellen met Glasoperator(onderdeel van Odido) en een poortwissel kan aanvragen.
KPN WBA, mijn woonplaats was 1 van de eerste plaatsen in Nederland met glasvezel.

De monteur stuurde het ticket door naar netwerkbeheer.

Ik heb later Odido gebeld en kreeg 10 euro gekrediteert. Daarvan heb ik een simkaart gehaald in de winkel en kreeg er 7 dagen unlimited voor. Zodat ik thuis in elk geval wat internet heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Tvermeulen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:39:
[...]

3 verschillende computers met 3 verschillende kabels getest. Het gedrag kwam bij allemaal voor. Vooral met 1 computer/kabel de meest uitgebreide tests uitgevoerd, maar extreme spikes kwam bij allemaal voor.

Zou je met een kapotte kabel niet eerder een packetloss hebben ipv een ping spike?
Ik denk dat je spijkers op laag water zoekt. Je hebt een abonnement bij een prijsvechter daar zitten mogelijk wat beperkingen aan.

Vaak limit de CPU van een router ICMP als eerste taak om meer CPU te bemachtigen voor andere taken. Wat een reëler beeld zou geven is als je test naar de kerntaak van een router “forwarding”.

Start een smokeping docker op je NAS en laat dat eens een week een grafiek vullen. Van een ping naar het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 10:54

djiwie

Wie?

Wat boeit de ping naar je eigen router? Is je internetlijn wel snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:35
MarioMark1541 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:21:
Hoe zat het ook alweer met een aanbod doen via de klantenservice mbt korting …

Hoeveel maanden voor je abonnement afloopt was dat ook alweer zodat je respectievelijk bijna het hele jaar door korting krijgt?
4 maanden voor het einde van je contract kun je verlengen. Meestal krijg je een aanbod met korting voor 6 maanden, dus dan betaal je 2 maanden het "normale" tarief. :)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
DeOS schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:20:
[...]

4 maanden voor het einde van je contract kun je verlengen. Meestal krijg je een aanbod met korting voor 6 maanden, dus dan betaal je 2 maanden het "normale" tarief. :)
Vanwege de afschaffing van mail kan je vaak nu al overstappen wegens aanpassing van de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjoll
Tvermeulen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:39:
[...]

In mijn post benoemde ik diensten zoals Google en Tweakers met packet loss en latency. Uiteindelijk bleek ik dezelfde packet loss en latency te hebben naar mijn Zyxel router. Ook dit werd opgelost door de DoS functionaliteit onder security uit te schakelen. Maar mocht het niet helpen dan heb je misschien toch een ander probleem.

Ik heb al veel vreemd en onverklaarbaar gedrag gezien met een defecte kabel. Dus ik zou het zeker proberen uit te sluiten door een andere kabel te pakken.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
@tjoll en hoe heb je die packet loss gemeten? Met een ping of met realistisch verkeer? Want als je telkens hetzelfde loopt te versturen dan lijkt het me wel logisch dat een strak afgesteld DOS filter pakketjes gaat droppen. De vraag is dan hoeveel je daarvan in de praktijk last van gaat hebben.

• tjoll
Caelorum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:01:
@tjoll en hoe heb je die packet loss gemeten? Met een ping of met realistisch verkeer? Want als je telkens hetzelfde loopt te versturen dan lijkt het me wel logisch dat een strak afgesteld DOS filter pakketjes gaat droppen. De vraag is dan hoeveel je daarvan in de praktijk last van gaat hebben.
Voor mijn gevoel had ik geen problemen met mijn lijn. Alle websites waren snel en snappy dus in de eerste instantie leek het of de TCP en UDP sessies goed gingen, ook naar mijn Zyxel. Ik heb dit ook nooit verder getest met Wireshark, dus ik heb geen harde cijfers. Eventueel kan ik het nog wel een keertje testen als het handig is. Pas op het moment dat ik wat ging rond pingen, zag ik de packet loss en latency en ging het balletje verder rollen. ;)

• Caelorum
Ping verkeer heeft sowieso lagere prio dus als de apparatuur van odido wat drukker belast is zal die prio geven over echt verkeer.
Ik zou het eens proberen door periodiek een (klein) bestand te downloaden en checken hoe lang het duurt voordat de data binnenstroomt (dus ik het opzetten van de verbinding zit) en hoelang het duurt voordat het einde er is. Als je de andere kant ook kan controleren dan is het aan die kant handig om te kijken hoevaak een pakketje opnieuw moet worden verstuurd.

Met gewoon ping verkeer ga je geen realistisch beeld krijgen.

• Tvermeulen
djiwie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:27:
Wat boeit de ping naar je eigen router? Is je internetlijn wel snel?
De internetlijn is zeker snel! Maar soms voelt het laden van websites een stuk trager dan je zou verwachten. Maar ja, voelen is natuurlijk geen meten,

Ik zag ook bij pings naar google grote pingspikes. Hier heb ik een stuk minder mee getest omdat ik de interne factor uit wilde sluiten. Verder ben ik totaal geen netwerkexpert, dus misschien heb ik me iets teveel vastgebeten aan de pings naar eigen router.
Ook bij deze website http://www.dslreports.com/tools/puma6 kreeg ik soms soms spikes van >400ms. Vaak waren de pings tussen de 30-40ms, maar soms wel een stuk of 5 pings van >200ms.
Caelorum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:36:
Ping verkeer heeft sowieso lagere prio dus als de apparatuur van odido wat drukker belast is zal die prio geven over echt verkeer.
Ik zou het eens proberen door periodiek een (klein) bestand te downloaden en checken hoe lang het duurt voordat de data binnenstroomt (dus ik het opzetten van de verbinding zit) en hoelang het duurt voordat het einde er is. Als je de andere kant ook kan controleren dan is het aan die kant handig om te kijken hoevaak een pakketje opnieuw moet worden verstuurd.

Met gewoon ping verkeer ga je geen realistisch beeld krijgen.
Goed om te weten dat je met ping verkeer geen realistisch beeld gaat krijgen. Dank je wel!

De pingspikes naar de router waren ook toen de WIFI van de router was uitgeschakeld, er één ethernetkabel in de router zat die rechtstreeks naar mijn computer zat, mijn computer in safe modus + netwerkmogelijkheden en er werd geen internet gebruikt. Daarnaast had ik de ethernetkabel van de mediaconverter naar de router losgekoppeld. In mijn ogen had de router dus geen ander verkeer te verwerken. Maar ik ga het eens testen met andere zaken dan pings!

[ Voor 52% gewijzigd door Tvermeulen op 23-09-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Oh het is naar de router vanaf intern netwerk? Dan heb ik niets gezegd :)

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

pennywiser schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:27:
[...]

Vanwege de afschaffing van mail kan je vaak nu al overstappen wegens aanpassing van de voorwaarden.
Odido heeft geen mailservers? Een email adres met pop3 server vind ik toch handig. Ik forward nu m'n emails naar m'n telfort email adres. Ik zou graag hetzelfde doen, maar dan naar een Odido mail adres.

• pennywiser
Coenen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:00:
[...]

Odido heeft geen mailservers? Een email adres met pop3 server vind ik toch handig. Ik forward nu m'n emails naar m'n telfort email adres. Ik zou graag hetzelfde doen, maar dan naar een Odido mail adres.
Maart 2024 zetten ze alles uit.

nieuws: T-Mobile Thuis gaat stoppen met eigen e-maildienst voor klanten - update

Dat betekent als je voor juli 2023 (bekendmaking) een contract had deze nu opgezegd kan worden. Je bent dan contractvrij.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 23-09-2023 19:13 ]

• wlmpie
pennywiser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:11:
[...]

Maart 2024 zetten ze alles uit.

nieuws: T-Mobile Thuis gaat stoppen met eigen e-maildienst voor klanten - update

Dat betekent als je voor juli 2023 (bekendmaking) een contract had deze nu opgezegd kan worden. Je bent dan contractvrij.
Heb je hier een bron van? Want Odido/T-Mobile beweerde in hun uitingen dat ze stopten met een gratis dienst dus de voorwaarden zijn niet gewijzigd.

Als het klopt wat je zegt: Hoe lang moet je weg zijn bij Ziggo om alle welkomkortingen te krijgen?

• stormfly
wlmpie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:54:
[...]

Heb je hier een bron van? Want Odido/T-Mobile beweerde in hun uitingen dat ze stopten met een gratis dienst dus de voorwaarden zijn niet gewijzigd.

Als het klopt wat je zegt: Hoe lang moet je weg zijn bij Ziggo om alle welkomkortingen te krijgen?
Volgens mij is die termijn 6 maanden. Of morgen als je de naam van je partner en een ander IBAN kiest :)
[...]

Wat is gratis, het was onderdeel van de dienstverlening en vanaf maart niet meer. Dan zou je per maart dus weg kunnen (want dan wordt die betreffende dienst stopgezet). Dus heel veel schiet je er niet mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 16:41
[...]

In de Email van 17 juli die ik van t-mobile ontving, staat in de laatste paragraaf het volgende:

Laten we bij elkaar blijven
Omdat we stoppen met de T‑Mobile e‑maildienst, mag je je abonnement zonder kosten opzeggen. Dat kun je doen te bellen naar 0800‑0092 of regel het hier. Maar we hopen natuurlijk dat je blijft, want er valt nog zoveel te ontdekken samen.

Duidelijk dus, lijkt mij. :X 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Naalroc op 23-09-2023 21:05 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• pennywiser
Naalroc schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:04:
[...]

In de Email van 17 juli die ik van t-mobile ontving, staat in de laatste paragraaf het volgende:

Laten we bij elkaar blijven
Omdat we stoppen met de T‑Mobile e‑maildienst, mag je je abonnement zonder kosten opzeggen. Dat kun je doen te bellen naar 0800‑0092 of regel het hier. Maar we hopen natuurlijk dat je blijft, want er valt nog zoveel te ontdekken samen.

Duidelijk dus, lijkt mij. :X 8)7
Dit was inderdaad bevestigd per mail aan alle betreffende klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar je dat dan weer gelezen hebt. Heb jij daar een bron van?

• wlmpie
Ik heb die mail nu ook gevonden. Onduidelijk is wel of je nu per direct mag opzeggen want de emaildienst eindigd pas in 2024.
Ik meende ergens op het community forum of in een faq iets te hebben gelezen over gratis dienst dus ongewijzigde voorwaarden etc. Maar ik zal mij dan wel vergissen. Wellicht was dat Ziggo die stopte met usenet.

• Naalroc
  • Laatst online: 16:41
Dat tijdstip van opzeggen laten ze in het midden, dus dan is dat het op èlk moment tussen 17 juli 2023 en 31 maart 2024.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Tvermeulen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:23:
[...]

De internetlijn is zeker snel! Maar soms voelt het laden van websites een stuk trager dan je zou verwachten. Maar ja, voelen is natuurlijk geen meten,
Ik zou sowieso niet de DNS servers van de provider gebruiken. Mijn ervaring met allerlei verschillende providers is dat de DNS servers vaak maar matige dingen zijn. Ik gebruik zelf die van CloudFlare (gratis, niet de allersnelste, maar wel nadruk op privacy), maar je zou ze ook van Google kunnen gebruiken (gratis, heel erg snel, maar je weet niet wat er met je gegevens gebeurt).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wat ik mij nog afvraag, krijgen nieuwe Odido klanten nog een email adres?
Bij instellingen op mijn Odido pagina, zie ik niks over email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Coenen schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:54:
Wat ik mij nog afvraag, krijgen nieuwe Odido klanten nog een email adres?
Nee, T-mobile stopt met zijn e-maildienst: nieuws: T-Mobile Thuis gaat stoppen met eigen e-maildienst voor klanten - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45
blij toe, ik ben nu eindelijk na weet ik hoe lang van mn ziggo mail ID af. Ze bieden bij ziggo ook geen email only abbo aan (gemiste kans of ?) ik hou het wel bij Gmail :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvermeulen
stormfly schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat je spijkers op laag water zoekt. Je hebt een abonnement bij een prijsvechter daar zitten mogelijk wat beperkingen aan.

Vaak limit de CPU van een router ICMP als eerste taak om meer CPU te bemachtigen voor andere taken. Wat een reëler beeld zou geven is als je test naar de kerntaak van een router “forwarding”.

Start een smokeping docker op je NAS en laat dat eens een week een grafiek vullen. Van een ping naar het internet.
Hartelijk dank voor het meedenken! Heb weer een hoop van dit forum geleerd :)

Uiteindelijk is het probleem opgelost. Het is waarschijnlijk toch de DDOS bescherming geweest. Ik snap niet zo goed waarom ik eerst nog wel de ping spikes kreeg, maar die lijken nu weg te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Tweak zit nu ook achter het Odido netwerk: https://bgp.he.net/AS25596#_asinfo
Maar in tegenstelling tot Odido, hebben de Tweak klanten wel IPv6. Het core netwerk is dus goed geschikt voor IPv6, zoals je ook kan zien aan alle IPv6 peerings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
cue schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde lijkt wel.
Had pakket binnen en zelf alles voorzichtig aan gesloten.
Alles draait prime paar weken.
Alleen upload staat altijd ook op 515.
Nu was de monteur langs gekomen om alles aan te sluiten en oplevering.
Deze wist van niks en heeft het wel op de werkbon gezet.
Dan eens kijken na paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Monteur net geweest, had alles al netjes gedaan in de wijkkast (oud KPN monteur, wist hem wel te vinden)
Hang net mn dreammachine eraan - en haal netjes 890 down en 932 up bij een speedtest op de router zelf.
Weet niet of dit nog beter gaat worden, maar vermoed niet dat ik verschil ga merken tussen 900 en 999 ;)

Monteur wist me te vertellen dat we hier volledig op KPN netwerk zitten, point to point dus geen gezeur als mn buren iets lopen te kl*ten op hun aansluiting. so far so good :) straks even TV etc testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4v4t4r schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:07:
Monteur net geweest, had alles al netjes gedaan in de wijkkast (oud KPN monteur, wist hem wel te vinden)
Hang net mn dreammachine eraan - en haal netjes 890 down en 932 up bij een speedtest op de router zelf.
Weet niet of dit nog beter gaat worden, maar vermoed niet dat ik verschil ga merken tussen 900 en 999 ;)

Monteur wist me te vertellen dat we hier volledig op KPN netwerk zitten, point to point dus geen gezeur als mn buren iets lopen te kl*ten op hun aansluiting. so far so good :) straks even TV etc testen.
Dat van dat KPN Netwerk wist je eigenlijk stiekem al wel. Als jij geen 45 euro mag betalen voor 1 Gbit, maar 55 of 60 euro (de "KPN toeslag"), dan heeft Odido dus geen eigen apparatuur in de PoP staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Barre73 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:17:
[...]

Dat van dat KPN Netwerk wist je eigenlijk stiekem al wel. Als jij geen 45 euro mag betalen voor 1 Gbit, maar 55 of 60 euro (de "KPN toeslag"), dan heeft Odido dus geen eigen apparatuur in de PoP staan.
Fair point 😅 maar kan me voorstellen dat niet alles kpn zou zijn..

Ik ben blij dat ik een tvbox heb genomen.. De T-mobile tv app op mn LGC1 is echt brak, hangt veel (als ik even switch tussen tv en iets anders) krijg ik de app niet meer normaal gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 21:45
Hoi

Wij krijgen de sleutel van ons nieuwbouwwoning per 13 okt en we zouden wellicht naar odido willen. We hebben momenteel usg met Unifi aps en switches. Is het plug en play om de usg rechtstreeks aan de sluiten? We hoeven geen tv van odido..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:37
laurens362 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:51:
Hoi

Wij krijgen de sleutel van ons nieuwbouwwoning per 13 okt en we zouden wellicht naar odido willen. We hebben momenteel usg met Unifi aps en switches. Is het plug en play om de usg rechtstreeks aan de sluiten? We hoeven geen tv van odido..
Nee, alleen VLAN even wijzigen. Zie deze screenshot op forum Odido:
https://community.odido.n...ostid=1691719#post1691719

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Barre73 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:17:
[...]

En via odido apparatuur is altijd gpon toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:00
Ik heb mij al sinds 9 december 2022 een abonnement besteld voor Glasvezel thuis bij T-Mobile. Tot de dag van vandaag niks geen afspraak en geen datum bekend. Wel krijg ik maandelijks een mailtje. Ik zit nog steeds bij Ziggo start basispakket 100Mbit (2 oktober naar 200Mbit) met Interactieve TV via CI+ 1.3, geen extra betaalde zenders en zonder thuistelefoon voor €60,50 per maand.

Ze moeten nog steeds voor de meterkast komen. Ik ben benieuwd of het nu wel opeens kan via Odido.

Ik heb besteld:
• Internet 1000Mbit download/Uploaden (hoogste korting in combinatie met mijn Odido Unlimited)
• Odido (T-Mobile) TV basispakket zonder extra betaalde kanalen en zonder opnemen
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefoon (Wij hebben onbeperkt bellen via Odido op onze smartphones)

Prijs:
Eerste 8-maanden voor €25 per maand en daarna €55 1-jaar contract.

Ik heb alles al bevestigd gekregen via T-Mobile op de mail op 9 december 2022.

Ik mag nog altijd opzeggen heb ik gehoord, omdat het contract nog niet is ingegaan. Maar ik blijf nog wachten

[ Voor 34% gewijzigd door Van der Berg op 26-09-2023 14:05 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:28:
[...]

Ik zit nog op AON, maar dat is geen KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 12:52
Allen,

wie heeft advies over een shortcut / snellere oplossing?

Situatie: vandaag zou ik van XS4ALL/KPN (Fritzbox 5490 / AON) overstappen naar Odido (Huawei hg8010hv6-10 / GPON). Een maand geleden aangevraagd, bevestigings-email van XS4all gehad.

13:15 Guidion monteur komt, glasvezel kabel eruit, Huawei kastje ophangen, glasvezel kabel erin.. ja, krijg geen glas signaal. Meneer maakt een ticket aan.. binnen 4 uur komt er iemand. Ok, mee akkoord gegaan.

14:15: gebeld door de KPN, ja een ticket > we komen maandag ochtend.

Reeds gedaan: Odio gebeld, wel compensatie gehad, maar zij kunnen niet veel daar het probleem bij de wijkcentrale ligt, waar alleen KPN in kan.

Advies van Guidion: als er niemand komt, de oude glasvezel erin en dan de oude modem en je hebt weer internet. Dat werkt helaas ook niet meer (de 5490 geeft geen signaal aan)

Ik heb het gevoel dat er ergens in het overstap proces iets mis is gegaan.. (AON > GPON omzetting) en dat dit niet tot maandag hoeft te wachten om opgelost te worden (wat al 30 dagen van te voren bekend was)

heeft iemand een tip/truc hoe ik wel weer gewoon glasvezel internet krijg voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:28:
[...]

Niet per se.

Zeker in 'oudere' Reggefiber/KPNNetwerkNL plaatsen waar Vodafone/Glasoperator al vroeg was met plaatsen van eigen apparatuur kan het ook nog AON zijn. Zoals in Almere.

Tenzij inmiddels al die apparatuur ook al is afgeschreven en het inmiddels overal door GPON/XGSPON apparatuur is vervangen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:41

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

eymey schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:04:
[...]

Niet per se.

Zeker in 'oudere' Reggefiber/KPNNetwerkNL plaatsen waar Vodafone/Glasoperator al vroeg was met plaatsen van eigen apparatuur kan het ook nog AON zijn. Zoals in Almere.

Tenzij inmiddels al die apparatuur ook al is afgeschreven en het inmiddels overal door GPON/XGSPON apparatuur is vervangen.
Ik heb sinds Vodafone Thuis glasvezel (met Draytek / SFP module vanaf dag 1 in eigen mikrotik). Afaik is dat AON dus: nee dat is nog niet overal vervangen dan.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easydisk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:20:
Allen,

wie heeft advies over een shortcut / snellere oplossing?

Situatie: vandaag zou ik van XS4ALL/KPN (Fritzbox 5490 / AON) overstappen naar Odido (Huawei hg8010hv6-10 / GPON). Een maand geleden aangevraagd, bevestigings-email van XS4all gehad.

13:15 Guidion monteur komt, glasvezel kabel eruit, Huawei kastje ophangen, glasvezel kabel erin.. ja, krijg geen glas signaal. Meneer maakt een ticket aan.. binnen 4 uur komt er iemand. Ok, mee akkoord gegaan.

14:15: gebeld door de KPN, ja een ticket > we komen maandag ochtend.

Reeds gedaan: Odio gebeld, wel compensatie gehad, maar zij kunnen niet veel daar het probleem bij de wijkcentrale ligt, waar alleen KPN in kan.

Advies van Guidion: als er niemand komt, de oude glasvezel erin en dan de oude modem en je hebt weer internet. Dat werkt helaas ook niet meer (de 5490 geeft geen signaal aan)

Ik heb het gevoel dat er ergens in het overstap proces iets mis is gegaan.. (AON > GPON omzetting) en dat dit niet tot maandag hoeft te wachten om opgelost te worden (wat al 30 dagen van te voren bekend was)

heeft iemand een tip/truc hoe ik wel weer gewoon glasvezel internet krijg voorlopig?
Wat raar.. bijna elke Guidion monteur kan gewoon de wijkcentrale in want zij zetten zelf de patch, of in jouw geval zetten de patch om naar de Odido switch.
Odido kan je wel mobiel internet geven als je zelf een prepaid sim haalt bij een winkel (of uiteraard als je zelf een sim hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

laurens362 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:51:
Hoi

Let er wel op dat de USG (als het dat antieke 3P ding is) geen gigabit trekt direct aan de ONT en je geen beveiligingsfeatures zoals IDP aan mag hebben. Ding heeft er niet genoeg rekenkracht voor.

Niet dat je Odido de schuld geeft als je een gigabit abo hebt maar het niet haalt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 21:45
Momenteel zit ik bij kon en die 1gb pakt ie wel hoor:) dus verwacht niks minder :)
nelizmastr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:33:
[...]

Let er wel op dat de USG (als het dat antieke 3P ding is) geen gigabit trekt direct aan de ONT en je geen beveiligingsfeatures zoals IDP aan mag hebben. Ding heeft er niet genoeg rekenkracht voor.

Niet dat je Odido de schuld geeft als je een gigabit abo hebt maar het niet haalt :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:35
Als je Ids/dpi inschakelt op de usg dan trekt dat ding dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 27-09-2023 06:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:39

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ik overweeg om over te stappen van kpn dsl naar glasvezel van odido.
Het liefst zou ik ze eerst naast elkaar willen testen voordat ik definitief overstap.

Via kpn dsl heb ik nu nog een heel erg snelle game (ping) verbinding naar Duitsland.
Dat mag via odido niet heel veel slechter uitpakken, vandaar dat ik het eerst wil testen.

Maar afhankelijk van de (kpn / odf) glas verbinding hier in de straat vervalt dan soms automatisch je dsl.
Dan is er dus geen weg meer terug naar dsl. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik keek al even bij ODF site maar daar staat alleen dat er hier al fiber ligt maar niet welke?
Bij een ander adres waarvan ik het zeker weet staat wel dat er specifiek ODF ligt.
Zoals ik het begrepen heb kunnen ODF fiber en kpn dsl tijdelijk naast elkaar bestaan. :?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

• stormfly
keuringsdienst schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:50:
Het liefst zou ik ze eerst naast elkaar willen testen voordat ik definitief overstap.

Via kpn dsl heb ik nu nog een heel erg snelle game (ping) verbinding naar Duitsland.
Dat mag via odido niet heel veel slechter uitpakken, vandaar dat ik het eerst wil testen.

Maar afhankelijk van de (kpn / odf) glas verbinding hier in de straat vervalt dan soms automatisch je dsl.

Ik keek al even bij ODF site maar daar staat alleen dat er hier al fiber ligt maar niet welke?
Bij een ander adres waarvan ik het zeker weet staat wel dat er specifiek ODF ligt.
Zoals ik het begrepen heb kunnen ODF fiber en kpn dsl tijdelijk naast elkaar bestaan. :?
EDIT Barre heeft de order proces waarheid geschetst.

Je kunt vragen of iemand kan pingen om een eerste indruk te krijgen van de ping via Odido naar jouw game.

Weet wel dat dit topic diverse meldingen heeft van een druk netwerk van Odido in de avonduren. Los van ping heeft het Odido netwerk best wel wat last van file gedurende de internet spits van 17-23u. Althans meer dan KPN waar je nu zit. Het effect bij Odido is geheel plaatsgebonden of je in een drukke wijk woont.

Laat je er niet door afschrikken maar neem het wel mee in je overwegingen als gamer.

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 27-09-2023 11:53 ]

keuringsdienst schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:50:

Ik begrijp dat je nog geen glasaansluiting in huis hebt maar hierom wel wil weten welk glasvezelnetwerk er in je straat ligt?
Je hebt al gecheckt bij ODF op de site. Voor de zekerheid nog eens checken op de site van www.kpnnetwerk.nl

Als die niks aangeven voor jouw adres dan wordt jouw DSL aansluiting sowieso niet opgeheven en kan je ze tot in lengte van dagen naast elkaar actief laten zijn.

Dus samengevat: heb jij glas beschikbaar waarop KPN kan leveren, dan zal KPN je DSL verbinding inderdaad blokkeren en is er na een overstap geen weg meer terug.
Heb jij alleen maar glas beschikbaar waarop KPN niet kan leveren (zoals Delta Fiber of Open Dutch Fiber) dan gebeurt er niks met je DSL verbinding en zijn het twee aparte verbindingen die gewoon naast elkaar kunnen blijven draaien.

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
digiben schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:51:
[...]

Ik heb hetzelfde lijkt wel.
Had pakket binnen en zelf alles voorzichtig aan gesloten.
Alles draait prime paar weken.
Alleen upload staat altijd ook op 515.
Nu was de monteur langs gekomen om alles aan te sluiten en oplevering.
Deze wist van niks en heeft het wel op de werkbon gezet.
Dan eens kijken na paar weken.
https://www.speedtest.net...bd-4ffa-8074-3b0993bfa07c

vandaag de monteur geweest en ont huawei kastje vervangen en klaar :*)
dat was alles .

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:16:
[...]

.

Dus samengevat: heb jij glas beschikbaar waarop KPN kan leveren, dan zal KPN je DSL verbinding inderdaad blokkeren en is er na een overstap geen weg meer terug.
Heb jij alleen maar glas beschikbaar waarop KPN niet kan leveren (zoals Delta Fiber of Open Dutch Fiber) dan gebeurt er niks met je DSL verbinding en zijn het twee aparte verbindingen die gewoon naast elkaar kunnen blijven draaien.
Ook als je DSL hebt van KPN en je neemt Odido via WBA (KPN) dan tiggert de WBA order toch de DSL opzegging?

• Luuk1983
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:26:
[...]

Ook als je DSL hebt van KPN en je neemt Odido via WBA (KPN) dan tiggert de WBA order toch de DSL opzegging?
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de ping van KPN glasvezel slechter is dan KPN DSL.

• nelizmastr
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Klopt. Sowieso als je een glasaansluiting hebt van KPNNetwerkNL/Reggefiber/Glashart, ongeacht of je die gebruikt, gaat KPN je DSL uitzetten t.z.t. Als je glasvezelaansluiting is opgeleverd worden (nieuwe) DSL abonnementen geblokkeerd door WBA.

Je kunt niet op DSL blijven als KPN glas levert, ze zetten dat hoe dan ook een keer uit. Daar wordt je voor benaderd als DSL gebruiker.

DSL staat hier (Apeldoorn ZO) al uit. Kan niet zeggen dat ik het mis.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 27-09-2023 11:36 ]

I reject your reality and substitute my own

[...]

Nee, niet helemaal. Odido legt eerst een glaslijn in en zegt pas na de activatie de DSL lijn op. Technisch gezien kunnen ze naast elkaar draaien. Dat geldt zowel voor een glaslijn via WBA als via hun eigen ODF apparatuur.

Bij de provider KPN zelf is het anders. Die leggen de order in als een migratie van de bestaande WBA lijn van koper naar glas. Dus dan wordt na activatie van de glaslijn inderdaad de ophef van de DSL lijn getriggerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nelizmastr schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:34:
[...]

Klopt. Sowieso als je een glasaansluiting hebt van KPNNetwerkNL/Reggefiber/Glashart, ongeacht of je die gebruikt, gaat KPN je DSL uitzetten t.z.t. Als je glasvezelaansluiting is opgeleverd worden nieuwe DSL abonnementen drie tot 6 maanden later geblokkeerd door WBA. Bestaande DSL abonnementen mogen drie jaar blijven draaien en gaan dan uit.

Je kunt niet op DSL blijven als KPN glas levert, ze zetten dat hoe dan ook een keer uit. Daar wordt je voor benaderd als DSL gebruiker.

DSL staat hier (Apeldoorn ZO) al uit. Kan niet zeggen dat ik het mis.
Even een toevoeging aan je (verder kloppende) verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-09-2023 11:42 ]

• stormfly
Luuk1983 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ik kan me alleen niet voorstellen dat de ping van KPN glasvezel slechter is dan KPN DSL.
Dat beweert ook niemand, wekte ik die indruk?

De ping van KPN DSL is 6-7ms en echt heel goed. VDSL is veelal in een bewoond gebied een fijnere verbinding voor gamers dan Ziggo met coax.

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:40:
[...]

Nee, niet helemaal. Odido legt eerst een glaslijn in en zegt pas na de activatie de DSL lijn op. Technisch gezien kunnen ze naast elkaar draaien. Dat geldt zowel voor een glaslijn via WBA als via hun eigen ODF apparatuur.

Bij de provider KPN zelf is het anders. Die leggen de order in als een migratie van de bestaande WBA lijn van koper naar glas. Dus dan wordt na activatie van de glaslijn inderdaad de ophef van de DSL lijn getriggerd.
Helder! En als je glas hebt van ODF/Delta etc dan staat het los van elkaar. En kan het tot de officiële opheffing van DSL parallel blijven draaien.
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:52:
[...]

Helder! En als je glas hebt van ODF/Delta etc dan staat het los van elkaar. En kan het tot de officiële opheffing van DSL parallel blijven draaien.
Check. Al is de vraag of en wanneer dan die opheffing van DSL ooit zou komen aangezien KPN WBA niet levert op glas van ODF of Delta en dan is er vanuit KPN WBA gezien geen alternatief voor de DSL lijn.
Maar goed... dat is koffiedik kijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cue

cue

Voor iedereen die last heeft van een upload die niet boven de 500 mbit komt... check dit topic even :)

https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166

Scheelt een hoop zoekwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
TL;DR: ONT laten vervangen door Guidion, of serienummer ONT tijdelijk laten aanpassen in systemen van Odido.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 00:32
Van der Berg schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:33:
Ik heb mij al sinds 9 december 2022 een abonnement besteld voor Glasvezel thuis bij T-Mobile. Tot de dag van vandaag niks geen afspraak en geen datum bekend. Wel krijg ik maandelijks een mailtje. Ik zit nog steeds bij Ziggo start basispakket 100Mbit (2 oktober naar 200Mbit) met Interactieve TV via CI+ 1.3, geen extra betaalde zenders en zonder thuistelefoon voor €60,50 per maand.

Ze moeten nog steeds voor de meterkast komen. Ik ben benieuwd of het nu wel opeens kan via Odido.

Ik heb besteld:
• Internet 1000Mbit download/Uploaden (hoogste korting in combinatie met mijn Odido Unlimited)
• Odido (T-Mobile) TV basispakket zonder extra betaalde kanalen en zonder opnemen
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefoon (Wij hebben onbeperkt bellen via Odido op onze smartphones)

Prijs:
Eerste 8-maanden voor €25 per maand en daarna €55 1-jaar contract.

Ik heb alles al bevestigd gekregen via T-Mobile op de mail op 9 december 2022.

Ik mag nog altijd opzeggen heb ik gehoord, omdat het contract nog niet is ingegaan. Maar ik blijf nog wachten
Zelfde ervaring, april 2022 besteld als 1 van de eerste na aanleg hier. Sinds vorige week maandag is het eindelijk gelukt om van de dijk, naar beneden in de meterkast, glasvezel te krijgen. Heeft wel 40 telefoontjes gekost naar ODF en zijn hele aannemers club erachter.

Duurde nog week voor mijn mailtje voor Guidion. En die kunnen half Oktober |:(

Maar na een jaar en 5 maanden, kunnen die weken er ook wel bij :+

Hopelijk geen spijt van de overstap straks O-)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Hi all, korte vraag.
Vorig jaar heeft KPN glasvezel aangelegd en heb ik een glasvezel abo genomen bij hen. Destijds vanaf het punt dat het in de meterkast binnenkwam netjes aangesloten en alles werkt prima. Als ik het goed heb, heb ik een zwart XGS PON kastje die vervolgens naar de Experiabox 12 gaat met een kleine rode UTP kabel.

Nu heb ik de overstap gemaakt naar Odido Glasvezel en zal binnenkort het pakket binnenkomen.
Kan ik het UTP kabeltje wat nu van het zwarte XGS PON kastje loopt zo in het modem steken van Odido of is het echt nodig dat ik een een afspraak met de monteur maak van Odido?

Ik ben in de veronderstelling dat het eerste zou moeten kunnen net als vroeger met telefoonkabeltje inprikken in de nieuwe router maar weet niet helemaal of dat klopt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:01
cue schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:02:
Voor iedereen die last heeft van een upload die niet boven de 500 mbit komt... check dit topic even :)

https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166

Scheelt een hoop zoekwerk.
Dank voor het delen! Recent ben ik overgestapt naar de zakelijke variant van Odido 1 Gbit/1Gbit. Wat ik ook deed, mijn upload komt maar niet hoger uit dan 500 mbit. Ik dacht dat het aan mijn eigen apparatuur lag, maar dit lijkt de oorzaak te zijn.
Pagina: 1 ... 3 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen